quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:38 schreef Damzkieee het volgende:
Ik ben weer bezig met mijn jaarlijkse eredivisiepoule.
Ik heb nu 18 scores van personen onder elkaar staan in cellen (worden berekend door de totalen per tabblad(persoon)).
Bv
Henk 29
Jan 28
Klaas 30
2 vragen:
1) Hoe kan ik dit op volgorde zetten zonder dat alle formules fucked up raken?
2) Kan ik in een cel daarnaast de positie van 1-18 automatisch aangeven?
dus bv
Henk 29 2
Jan 28 3
Klaas 30 1
Vriendelijk bedankt
quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:39 schreef DaFan het volgende:
Vraag 1 sluit vraag 2 toch uit als die lukt?
Vraag 2 gaat met RANGquote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:42 schreef Damzkieee het volgende:
Dus eigenlijk óf vraag 1, óf vraag 2.
1 2 3 4 5 6 7 8 | Range("B1:B18").Select Selection.Sort Key1:=Range("B1"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _ OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _ DataOption1:=xlSortNormal End Sub |
Ik gok RANK.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:54 schreef DaFan het volgende:
Die eerste optie kan volgens mij niet met formules.
Frollo: Wat is de Engelse versie van Rang?
In principe is dit genoeg.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:54 schreef DaFan het volgende:
Die eerste optie kan volgens mij niet met formules.
Frollo: Wat is de Engelse versie van Rang?
Gewoon in de kolom met scores gaan staan en op het knopje 'AZ + pijl naar beneden' klikken, dat moet toch gewoon lukken?quote:Op dinsdag 26 juni 2007 14:05 schreef Damzkieee het volgende:
Maar optie 1 is dus onmogelijk zonder Macro?
Dat is logisch. Als je dit hebt:quote:Op dinsdag 26 juni 2007 15:20 schreef Damzkieee het volgende:
Jamaar, dan veranderen al die cellen mee op de een of andere manier.
1 2 3 | Jan 28 Klaas 30 |
1 2 3 | Jan 29 Klaas 30 |
Begin jaren 90 wilde ik nog wel eens werken met Harvard Graphics (onder DOS ). Zou dat nog bestaan?quote:Op dinsdag 26 juni 2007 17:33 schreef TuuT het volgende:
weet iemand een ander programma waar je mooiere grafieken mee kan maken?
Ik heb deze code dus ingevoerd, maar krijg een no name error (wat dat ook moge zijn) en dan zulke tekens ### wat doe ik verkeerdquote:Op zaterdag 16 juni 2007 15:14 schreef Frollo het volgende:
[..]
Je zou deze formule in bijvoorbeeld A100 kunnen zetten:
=AANTALARG(A2:A99)
De formule telt alle niet-lege cellen (oftewel: de cellen waarin een x staat) in A2 t/m A99.
Vervolgens doorslepen naar B100, C100 enzovoort
Altijd weer dat gezeik met die gelokaliseerde versies.quote:Op woensdag 27 juni 2007 22:55 schreef DaFan het volgende:
Gebruik COUNTA ipv AANTALARG
Het kon nog netquote:Op donderdag 28 juni 2007 09:31 schreef Frollo het volgende:
DaFan, als het nog lukt, kun je dan niet 'ns in de OP zetten dat de vraagsteller in elk geval moet vermelden welke taal hij/zij heeft?
Klik er maar eens op.quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:33 schreef DaFan het volgende:
Btw, je sig: wordt -> word en huiskamer aan elkaar [/purist]
Mooi he?quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:36 schreef DaFan het volgende:
[..]
Oja LOL dat was van die muts [afbeelding]
Ik dacht dat je dit topic zat te F5'en want je bent er altijd zo snel bij, terwijl ik op stage zitquote:Op donderdag 28 juni 2007 09:37 schreef Frollo het volgende:
[..]
Mooi he?
Ik verdien nota bene m'n brood met de taalpurist uithangen, dus ik zou zoiets echt niet zonder reden in mijn sig zetten.
Yup hij werkt, thnxquote:Op woensdag 27 juni 2007 22:55 schreef DaFan het volgende:
Gebruik COUNTA ipv AANTALARG en maak je kolommen breder.
### is om aan te geven dat het getal niet in de cel past
=ZOEKEN(E1;$B$1:$B$5;$A$1:$A$5)quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:22 schreef FortunaHome het volgende:
hoi,
ik zit nog even met het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld het volgende lijstje:
Jan 14
Piet 20
Peter 25
Frits 30
Truus 50
Nu wil ik de top3 ergens apart krijgen.
Ik gebruik nu GROOTSTE(B1:B5;1) voor de hoogste etc. nu krijg ik netjes die waarde in een cel maar als ik nu ook de naam nog ervoor wil?
Dus in D1 de naam met de hoogste waarde en in E1 de waarde zelf... dat lukt me niet
Nee, sorry.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:56 schreef FortunaHome het volgende:
Haha ja ik zie het... maar weet je dit ook ? danku
1 |
Thanks, ik heb het gevonden.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:59 schreef FortunaHome het volgende:
Ja met conditional formatting:
Ga naar opmaak en dan voorwaardelijke opmaak.
Mja ik heb een lijst met 300+ namen...quote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:03 schreef DaFan het volgende:
FH:
Ik neem aan dat je wel ergens een lijst met elke naam hebt. Dan zet je daarachter elke naam:
[ code verwijderd ]
Range = A1 tot A10 bv waar al die namen instaan. "Naam" kan je vervangen door de cel natuurlijk.
Dan kan je met Grootste kijken wie het meest voorkomt en dan met Zoeken weer de naam erbij halen.
Hoe je het in een keer doet weet ik ook niet.
300 verschillende namen of is de lijst waar je in moet zoeken 300 lang?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:12 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Mja ik heb een lijst met 300+ namen...
Als je nu een draaitabelet maakt over kolom A, namen in het rijveld en namen ook bij gegevensitems als aantal, hierna eventueel sorteren en dan heb je bijv: onderstaand resultaat:quote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:56 schreef FortunaHome het volgende:
Verschillende namen ja
Haal om te beginnen dat dollarteken s weg voor de 14/25. Dat geeft namelijk aan dat bij 'doortrekken' het cijfer niet mag veranderen. Reeksen van 11 verschil herkent Excel wel hoorquote:Op donderdag 5 juli 2007 12:59 schreef Damzkieee het volgende:
Een vraagje:
Ik moet een hele zwik formules invullen voor de stand van mijn eredivisiepoule per speelronde (zie boven).
=dln3!$P$14 is een voorbeeld (score van week 1), hiernaast komt =dln3!$P$25 (score week 2), enzovoorts. echter, ondanks dat het getal telkens met 11 oploopt kan ik er geen reeks van 'trekken' als in 1,3,5,7,9. Moet ik alles dan handmatig invullen voor elke deelnemer? (25dlnrs * 34 speelrondes?)
Oja, ook voor elke deelnemer is de formule en de getallen gelijk, alleen dan =dln2 voor deelnemer 2.
Alles selecteren, Data -> Filter -> Advanced -> Filter the list in Place, en vink Unique Records only aan.quote:Op donderdag 5 juli 2007 15:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ook een vraag :
Ik heb een hele lijst in een excel bestand. Allemaal in 1 kolom en onder elkaar. Maar nu zitten daar een hele reeks 'dubbels' in. Kan ik excel daar automatisch de dubbels uit laten halen ?
Dat kan niet, want dan pakt ie P, Q, R, S. Verder heb ik alle opties met het dollarteken geprobeerd, hij kent die reeks niet zodanig.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:54 schreef DaFan het volgende:
[..]
Haal om te beginnen dat dollarteken s weg voor de 14/25. Dat geeft namelijk aan dat bij 'doortrekken' het cijfer niet mag veranderen. Reeksen van 11 verschil herkent Excel wel hoor
Het dollarteken voor het cijfer dan natuurlijk Maar ik begrijp hieruit dat je een verticaal verband (14,25,etc), horizontaal probeert door te trekken. En omdat het hier verwijzingen zijn naar cellen pakt ie dat dan inderdaad niet.quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:17 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Dat kan niet, want dan pakt ie P, Q, R, S. Verder heb ik alle opties met het dollarteken geprobeerd, hij kent die reeks niet zodanig.
1 |
1 |
Als je over VB praat, ja.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:23 schreef Koploperkopper het volgende:
Nog een vraagje, kun je een Excel sheet 'searchable' maken met een formpje ofzo?
1 2 3 4 5 | For j = 1 to 65536 Waarde = Range(i & j).Value Next Next |
Het bestand sluiten en weer openen. Het kan vast handiger, maar dit werkt ook.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:14 schreef FortunaHome het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe ik die irritante printer lijnen uitzet...
Dus die stippellijntjes die het einde van een pagina aangeven?
helemaal gelijk, ik had alleen niet door dat dat ook met verschillende klommen kon, thx.quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:34 schreef Frollo het volgende:
SOM.ALS / SUMIF, alstu.
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 | Dim invoer As String rij = ActiveCell.Row kolom = ActiveCell.Column invoer = InputBox("Geef in te voeren letter", "Scrabble input") Select Case invoer Case "a" Or "A" aantal = 0 max_aantal = 3 'maximale aantal dat ingevoerde letter mag vookomen For i = 1 To 15 For j = 1 To 15 waarde = Range(i & j).Value 'niet de juiste formule maar You get the picture If waarde = "a" Or waarde = "A" Then aantal = aantal + 1 Next Next If aantal > max_aantal - 1 Then Exit Sub Else: Range(rij & kolom).Value = "A" 'de in het begin geselecteerde cel weer kiezen End If Case "b" Or "B" 'b's tellen etc Case "c" 'c's tellen etc 'etc etc D tm Z Case Else MsgBox "Wel een letter invoeren stoephoer" End Select End Sub |
1 2 3 4 | j=rijnummer Range(Chr(i + 64) & j).Value = "test" |
i is het kolomnummer en niet de letter die je nodig hebt voor de range functie. omdat CHR(65) "A" is en kolomnummer van kolom "A" 1 is doe je dus CHR(kolomnummer+64) om de kolomletter te krijgen.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:37 schreef DaFan het volgende:
Waarom die Chr(i+64)? Is dat omdat ie anders geen 64 kolommen 'extra' herkent?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | For x = 1 to 26 Case Chr(x) max = max_aantal(Chr(x)) For i = 1 To 15 For j = 3 To 18 waarde = Range(Chr(64 + i) & j).Value If waarde = Chr(x) Then aantal = aantal + 1 Next Next If aantal > max - 1 Then MsgBox ("Maximaal aantal letters """ & invoer & """ bereikt (" & max & ")") Exit Sub Else Range(Chr(64 + kolom) & rij).Value = Chr(x) End If |
neem een macrootje op en vervang de macro code vervolgens met onderstaande codequote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:33 schreef fOubie het volgende:
Hoe zet ik in excel het getal verkregen door [ =maand(NU()) ] om in bv de maandnaam
bv: =maand(nu()) geeft als waarde een 1, dan wil ik dat er in die cel bijvoorbeeld Januari komt.
Een als is geen idee, hier is de lengte beperkt tot misschien een 8 als statements.
Bedankt op voorhand
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | select case mnd case 1 maandnaam="Januari" case 2 maandnaam="februari" etc etc end select End function |
Ja, of dit:quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:54 schreef Deetch het volgende:
[..]
neem een macrootje op en vervang de macro code vervolgens met onderstaande code
[ code verwijderd ]
Vervolgens in een excelcel doe je =maandnaam(month(now())) en dan krijg je de naam van de maand
quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:47 schreef Frollo het volgende:
Als in C1 nou dat =maand(nu()) staat, dan werkt dit volgens mij wel:
=TEKST(DATUM(2007;C1;1);"mmmm") (of ..."mmm")
veel beterquote:
Dit is volgens mij de meest elegante manier om een deel/0-fout te ondervangen:quote:Op woensdag 25 juli 2007 09:20 schreef SpeedyGJ het volgende:
Nu komt het, ik ga dus met gemiddelde waardes werken, opzich niet moeilijk, average aanklikken, hokjes aanwijzen en klaar zou je denken, nee dus. Probleem is dan hij een #DIV/0! fout aangeeft. Nu weet ik niet precies wat dit inhoud, als ik er cijfers in plaats dan is er niks aan de hand, maar zodra ik de vakjes weer leeg gooi krijg ik die fout weer. Is dit op een 1 of andere manier op te lossen? Zodat ik dus gewoon een kaal vakje heb, maar tijdens het invoeren van de temps, dat die gem in werking gaat
Ja tuurlijk, is ook zo. Maar mijn oplossing kun je in principe nog uitbreiden met routines voor andere soorten fouten (bijvoorbeeld als er letters tussen de getallen staan) en daarom vind ik 'm eleganter.quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:21 schreef DaFan het volgende:
Ik zou ISERROR gebruiken ipv ERROR.TYPE = 2 , zo vang je direct alle foutmeldingen op, al maakt het in dit geval weinig uit (er kan niet veel anders mis gaan hier dan delen door 0).
beterquote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:53 schreef DaFan het volgende:
Hehe Deetch En je vergeet nu je eigen regel die je net hebt gepost. Ik zou het zo proberen:
Achter max_aantal komt een reeks getallen die aangeven hoe vaak A t/m Z mag voorkomen, gescheiden door komma's, dus 26 keer)
[ code verwijderd ]
Ook hier wordt Chr(x) vervangen door A > Z.
Scheelt een hoop nietwaar
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | max_aantal = Array(2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 6, 4, 3, 2, 3, 5, 4, 5, 6, 7, 8) On Error Resume Next For Each cell In Target If Intersect(Range("A3:O17"), cell) Is Nothing Then MsgBox "dit is buiten het speelveld", vbCritical cell.Clear ElseIf Len(cell.Value) > 0 Then If Asc(cell.Value) > 96 And Asc(cell.Value) < 123 Then cell.Value = Chr(Asc(cell.Value) - 32) If Not Len(cell.Value) = 1 or ( Asc(cell.Value) > 64 And Asc(cell.Value) < 91) Then MsgBox "Ongeldige invoer", vbCritical cell.Clear ElseIf WorksheetFunction.CountIf(Range("A3:O17"), cell.Value) > max_aantal(Asc(cell.Value) - 65) Then MsgBox "Maximum voor " & cell.Value & " bereikt", vbCritical cell.Clear End If End If Next cell End Sub |
En dat vertikt die dus.quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:18 schreef Frollo het volgende:
Nou ja, waar het op neerkomt is dat je overal waar nu
=AVERAGE(bladibla)
staat, dit verandert in
=IF(ERROR.TYPE(AVERAGE(bladibla)=2),"Geen gegevens",AVERAGE(bladibla))
Heb je NL, andere Office versie...etc.quote:
Misschien gebruik je een Engelse Excel onder een Nederlandse Windows? Helpt het als je van de komma's puntkomma's maakt? Dus:quote:
Schrijf het eens op als een wiskundige formule met D30, D29, C29 en B29 als variabelen. Hetgeen aan de rechter kant van je '='-teken is je Excel-formule.quote:Op woensdag 25 juli 2007 20:40 schreef Manono het volgende:
hi, was vrij aardig met Excel maar heb het inmiddels erg lang niet gebruikt en ben de simpelste dingen kwijt ff opstarten dus
Kan iemand me op weg helpen met de correcte (NL) formule voor de volgende berekening:
Van het bedrag in D30 moeten drie bedragen af: het bedrag in D29; het bedrag in C29; en de helft van het bedrag in B29
alvast bedank
1 |
kay!quote:Op woensdag 25 juli 2007 20:45 schreef HenryHill het volgende:
Schrijf het eens op als een wiskundige formule met D30, D29, C29 en B29 als variabelen. Hetgeen aan de rechter kant van je '='-teken is je Excel-formule.
Das waar ja thnx anywayzquote:Op woensdag 25 juli 2007 21:05 schreef DaFan het volgende:
In nieuwe cel:
[ code verwijderd ]
Hiervoor maakt de taal dus niks uit
Twee manieren:quote:Op donderdag 26 juli 2007 12:43 schreef Karina het volgende:
Hoe kun je in een spreadsheet negatieve getallen verbergen (of niet laten weergeven). Ik heb een spreadsheet met daarin een berekening waarin het aantal dagen tussen 2 datums wordt vermeld. Als 1 datum nog niet is ingevuld dan verschijnt er een negatief getal (dat ik dus niet wil zien).
Voorbeeld: 10 juli -/- 0 (dus niets ingevuld) geeft -39273.
Ik heb inderdaad de eerste manier gedaan: kwam er net achter dat, dat nog de meest simpele manier was. Beetje een truukje, maar werkt wel.quote:Op donderdag 26 juli 2007 12:47 schreef Frollo het volgende:
[..]
Twee manieren:
1) Met voorwaardelijke opmaak (tekstkleur wit maken indien getal kleiner dan 0).
2) Of overal waar je nu =datum1-datum2 heb staan, dit veranderen in:
=ALS(datum1-datum2<0;"";datum1-datum2)
Nee ze staan ONDER elkaar A1 A2 etc.. sorryquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 12:53 schreef Frollo het volgende:
Staan ze echt in A1, B1 etc, dus naast elkaar?
In dat geval zou ik in B2 zetten: =A1&","&B1
en in C2: =B2&","&C1
En vervolgens C2 net zo vaak naar rechts slepen als nodig is.
Het is geen hele nette oplossing, maar je krijgt ermee wat je wilt en daar gaat het om.
En die hele lap tekst moet dan in 1 cel komen dus niet in A1 B1 etcquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:14 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Nee ze staan ONDER elkaar A1 A2 etc.. sorry
Ja, snap ik.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:14 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
En die hele lap tekst moet dan in 1 cel komen dus niet in A1 B1 etc
Gesteld dat de kolom bestaat uit A1 t/m A5, geef je A1 deze voorwaardelijke opmaak (kies 'Formule is' in plaats van 'Celwaarde is')quote:Op maandag 27 augustus 2007 17:24 schreef RayMania het volgende:
Ik heb een kolom met getallen. Hoe kan ik de hoogste drie celwaarden automatisch celarcering geven? Ik heb al gekeken bij Voorwaardelijke Opmaak, maar heb het niet kunnen vinden.
Ik dank u hartelijk .quote:Op maandag 27 augustus 2007 17:32 schreef Frollo het volgende:
[..]
Gesteld dat de kolom bestaat uit A1 t/m A5, geef je A1 deze voorwaardelijke opmaak (kies 'Formule is' in plaats van 'Celwaarde is')
=RANG(A1;$A$1:A5)<=3
Let op dat de dollartekentjes moeten kloppen!
Kopieer daarna de opmaak van A1 naar de overige cellen en voila.
Even hier verder:quote:Op donderdag 6 september 2007 17:11 schreef John_Terry het volgende:
Hey,
Ik maak gebruik van een rank-systeem in Excel (functie: Rank) om de competitiestand bij te houden.
Weet iemand of het mogelijk is om naast de rank de stand van vorige week erbij te zetten zodat je in een oogopslag kunt zien hoeveel plekken een bepaald team is gestegen/gedaald? Zo ja, kan iemand mij helpen Alvast bedankt
Een voorbeeldje met 11 teams ofzo:quote:Op donderdag 6 september 2007 17:50 schreef John_Terry het volgende:
bedankt voor de reacties
kan iemand mij vertellen hoe ik een rank systeem maak
ik heb 50 teams toegevoegd in mijn sheet, ik wil nu een rank systeem aan de linkerkant (nrs. 1 t/m 50)
lol @ teamnamenquote:Op donderdag 6 september 2007 18:41 schreef dikkedorus het volgende:
Een voorbeeldje met 11 teams ofzo:
http://www.xs4all.nl/~vmuijden/rang.xls
Je moet een rentepercentage per dag bepalen. Dat kan je aan de hand van 2 cellen doen, percentage per jaar en het aantal dagen per jaar (omdat je aangeeft dat dat variabel moet kunnen zijn).quote:Op donderdag 6 september 2007 21:02 schreef McLaren_Fan het volgende:
De boekhouder van het bedrijf waar ik werk heeft mij gevraagd om een Excel sheet in elkaar te zetten, waarin hij een bepaalde renteberekening kan maken.
Blabla
Dit klinkt als een macro. Je kan niet in Excel een cel pas activeren (met formule) als je iets invoert ('als'....'dan'). Je kan wel die formule al ergens anders invoeren (met een vaste uitkomst), en die dan gebruiken als basis voor de volgende berekening. Dagen verschil kan je uitrekenen met TODAY() en de datum van toen.quote:Er moet dus ook een invoerveld bestaan, waarin hij kan aangeven wanneer hij het saldo uitkeert (en dus tot dat moment de rente berekend.) De mutaties staan uitgesplitst in een debetzijde (afschrijvingen) en creditzijde (bijboekingen)
Ik had het wat duidelijker moeten neerzetten, documenten in plaats van werklblad.quote:Op woensdag 19 september 2007 12:46 schreef dikkedorus het volgende:
ok dan heb ik niks gezegd
Als het voor mijzelf was: ja.quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:27 schreef Frollo het volgende:
Kun je de nieuwe prijs dan niet gewoon meteen in de Basisprijskolom typen, als die toch niets anders doet dan de info 1 op 1 overnemen?
Juist ja.quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:49 schreef tequi3 het volgende:
Ik snap het zelf ook niet meer helemaal, als linker-kolom geupdate word aan de hand van rechter kolom behou je inderdaad geen overzicht. Er staat immers 2x dezelfde prijs. . Hmm
Oke, 3 kolommen dus? Kolom 1 de basisprijs. Kolom 2 de uitkomst met het percentage verhaal. Kolom 3 word gebruikt om een percentage in te geven laten we zeggen 5 procent. In kolom 2 komt dan dus te staan: 1050quote:Op vrijdag 21 september 2007 11:41 schreef Frollo het volgende:
Dat is onmogelijk. In een cel kan natuurlijk nooit én een getal staan dat in een berekening gebruikt wordt én het resultaat van die berekening.
Extra kolommetje invoegen dus.
Ik ben een tijdje freelance vertaler geweest en een van mijn opdrachten was een boek over Excel. Voor die tijd had ik er echt nog nooit mee gewerkt, ik wist hooguit dat het bestond, verder niks, maar door dat boek van A tot Z te vertalen kreeg ik automatisch van alles mee.quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:29 schreef tequi3 het volgende:
Inderdaad. Werkt goed! Dankjewel. Trouwens, hoe kom je aan de Excel kennis, gewoon veel doen of uit een boekje?. Ik heb wel zo'n leuk ECDL-cursusje gehad.. vervolgens 4 jaar niet hoeven te gebruiken. Nu op stage wel weer en ik zit daar nu hele dagen achter elkaar te Excel'len .
Excel vragen in boeken opzoeken is vrij lastig vind ik, basis is wel te vinden maar een functie als vert.zoeken staat er niet in bij mij.
Goede deal, en betaald krijgen en Excel leren.quote:Op vrijdag 21 september 2007 12:49 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik ben een tijdje freelance vertaler geweest en een van mijn opdrachten was een boek over Excel. Voor die tijd had ik er echt nog nooit mee gewerkt, ik wist hooguit dat het bestond, verder niks, maar door dat boek van A tot Z te vertalen kreeg ik automatisch van alles mee.
Thanks DaFan !!quote:Op dinsdag 25 september 2007 11:03 schreef DaFan het volgende:
Geen formule, Voorwaardelijke opmaak.
Onder Format -> Conditional Formatting
of Opmaak -> Voorwaardelijke opmaak.
Dat kan niet, je kunt het beste de cellen waar de verwijzingen in staan blokkeren voor wijzigingen.quote:Op maandag 24 september 2007 14:46 schreef tequi3 het volgende:
Weer even een vraag :P :
[[url= afbeelding]]http://xs119.xs.to/xs119/07391/aantalcellen.gif]afbeelding[/url]][/url]
10 cellen hierboven. 9 van de 10 cellen verwijzen naar cel 1. Als ik daar nu 15% invul veranderen de overige 9 cellen ook in 15%. Dit doe ik door cel A2 de volgende ‘formule’ mee te geven: =A1. Ook de andere cellen staan verwijzen naar cel A1.
Nu wil ik het eigenlijk zo hebben dat als ik cel 5 wijzig naar 20% de rest van de cellen ook meegaat. Je hoeft dan dus niet perse de eerste cel te wijzigen om alles automatisch te wijzigen maar kunt een willekeurige cel uitkiezen waarnaar alle cellen meegaan.
Hoe kan ik dit doen? Volgens mij kom ik sowieso in de knoop met kringverwijzingen. Misschien kan ik de cellen doorverwijzen naar meerdere cellen, dus niet alleen =A1, maar ook =A1,A2,A3 enzovoorts.
Alvast bedankt :P
1 2 3 4 5 6 7 8 | percentage = Inputbox("Geef percentage", "Percentage") Range("D1:D201").Select Selection.FormulaR1C1 = percentage/100 Selection.NumberFormat = "0.0%" End sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | - # - naam - ma - di - wo - do - vr - za - zo - ----------------------------------------------- - 1 - Aap - - - - - - - - - 2 - Noot - - - - - - - - - 3 - Mies - - - - - - - - ----------------------------------------------- - Door - - - - - - - - ----------------------------------------------- |
VERT.ZOEKENquote:Op zaterdag 29 september 2007 17:38 schreef tankertuig het volgende:
Ik heb het volgende tabbel in excel
[ code verwijderd ]
Als ik nu in de rij "Door" het nummer dat voor iedere naam staat invul wil ik dat de naam word weergegeven.
Wil me maar niet lukken om dit te fixen
Hoe fix ik dit in excel 2003?
Niet zonder scripting. Een vakje is OF het resultaat van een formule, OF een handmatige waarde, niet allbeei tegelijkquote:Op zaterdag 29 september 2007 20:33 schreef tankertuig het volgende:
Ok. bedankt. Maar is het ook mogelijk om het zo te doen dat in het vakje waar ik "1" invul ook "AAP" komt te staan?
1 2 3 4 5 6 7 | ' ' Deze macro gaat naar de laatste gevulde cel in een kolom Application.Goto Reference:="R65536C[0]" Selection.End(xlUp).Select End Sub |
1 2 3 | [.]Project 1 miljard dollar omzet [.] <statusbalkje> etc. |
bedanktquote:Op donderdag 18 oktober 2007 18:11 schreef DaFan het volgende:
One_of_the_few:
Kan alleen met programmeren, want elke keer als je iets verandert (namelijk de cel waar ja/nee staat) moet je meerdere acties doen, en kan dus niet in één formule.
Stpan:
Kan je niet 5 smalle kolommen maken, waarbij je Conditionnal formatting gebruikt om de waarde uit de dropdown te halen? Lijkt me trouwens ook iets wat je met programmeren vrij simpel voor elkaar kan krijgen.
1 en 1 zij dus de code voor A1.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 17:39 schreef dikkedorus het volgende:
Als je iets wil laten uitvoeren op een bepaald vakje nadat je er iets invult moet je de volgende code op je work-sheet in de Visual Basic Editor (alt-F11 geloof ik) gebruiken:
Selecteer eerst het juiste blad (worksheet) en dan vul je de code in:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If (Target.Row = RIJNUMMER And Target.Column = COLOMNUMMER ) Then
CODE
end if
End Sub
waar RIJNUMMER en COLOMNUMMER 2 en 2 zijn voor bijv. B2
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | ' ' email Macro ' Macro recorded 10/24/2007 by user ' ' Range("A1").Select Application.Dialogs(xlDialogSendMail).Show End Sub |
Als je wilt mailen via Excel dan kan je deze site http://www.rondebruin.nl/mail/folder2/mail1.htm eens bekijken.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 13:34 schreef Stpan het volgende:
Deze moet heel makkelijk zijn, maar een pre-fab e-mail adres (zoiets als de mailto: functie in HTML) moet toch makkelijk in de volgende macro in te bouwen zijn?
[ code verwijderd ]
Kan je dat niet simpeler doen?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb een sheetje met in 1 kolom een heleboel getallen onder elkaar. Zeg maar een getal tussen 0 en 2000 iedere keer, en dat dan 365 rijen lang (ja ja, iets per dag ). Hoe kan ik dan in een kolom ernaast weergeven hoeveel van de laatstvorige scores je bij de huidige moet optellen om een bepaalde waarde (zeg, 10.000) voor het eerst te evenaren of overschrijden?
Dat zal toch een LOOP achtig iets moeten worden denk ik, maar daar heb ik geen idee van hoe dat in Excel gaat.
Ik denk aan iets als
Define points = <<waarde in kolom 1 voor die dag>>
Define aantal rijen = 1
Define sumpoints = sumpoints + points
Loop
Kijk of sumpoints < 10.000
zo ja
Kijk naar de vorige regel en tel die erbij op
en tel 1 op bij het aantal rijen
exit loop if sumpoints >= 10.000
end loop
print aantal rijen
Oh ja, Excel 2003 NL, trouwens
Ik denk dat in jouw modelletje dan gewoon een voortschrijdend totaal terecht komt. Hoe dat moet, weet ik wel Dat gebruik ik vaak genoegquote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:25 schreef Arliator het volgende:
Misschien heb ik je vraag niet goed begrepen, maar dat hoor ik dan wel.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | For i = 1 to 365 score = Value("B" & i).Value + score If score => 1000 Then Range("D" & i).Value = i startrij = i + 2 score = 0 End End If End For Loop2: aantalrijen = 0 For j = startrij to 1 score = Range("B" & j).Value aantalrijen = aantalrijen + 1 If score => 1000 Then Range("D" & j).Value = aantalrijen score = 0 startrij = Range("D" & (startrij + aantalrijen)) Goto Loop2 End If End For |
Nee, want 350 + 200 + 300 + 200 is ook al (meer dan) 1000quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:54 schreef DaFan het volgende:
Die score is het aantal dagen dat de score van dat aantal dagen boven de 1000 is gekomen?
Btw, qua opmaak; 2x score gebruiken is een beetje onoverzichtelijk.
En die bovenste moet toch wel gewoon een 5 blijven? 100+200+300+200 = 800 pas. Anyway ik snap je bedoeling.
Troost je, het is niet om iets belangrijksquote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:16 schreef DaFan het volgende:
Potverdorie man wat maak je dat je dit nodig hebt
Ik zou er iig nog wel een half middagje mee zoet kunnen zijn als ik zoiets zou moeten maken, erg lastig dit.
Ik heb ook een poging gewaagd.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Troost je, het is niet om iets belangrijks
Maar ik was er niet eens op uit om de grenzen op te zoeken, maar dit lijkt toch iets waar Excel serieus moeite mee heeft Wordt de uitdaging des te leuker van natuurlijk
Het idee? Voor iedere dag bepalen hoe lang de laatstvorige 10.000 punten duurden, om vervolgens via een Min(Z1:Z365) te kunnen bepalen wat de meest actieve periode geweest is en hoe actief die dan eigenlijk was. Beetje een kruising tussen een extreme-value-benadering en een split-moving-window-benadering zeg maar
Open excel, klik op ALT + F11quote:Op donderdag 25 oktober 2007 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik weet echt totaal niks van VBA
Waar moet ik dit copypasten?
Wat bedoel je met 'GA?' in die formule?quote:Op maandag 29 oktober 2007 09:57 schreef tequi3 het volgende:
Bestand met daarin verschillende coderingen.
Deze coderingen staan voor verschillende afdelingen waar ik het verbuik over een bepaalde periode van wil weten.
Ik heb een groot excel bestand en wil met een formule het zo krijgen dat hij alleen de verbruiken van 3 afdelingen berekend. Hij moet dan bijvoorbeeld de volgende afdelingen er uit filteren:
AAA AAB AAC
De andere codereringen (Afdelingen) zoals ABB ABC ABD moet hij laten voor wat hij is.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet doen? Iets met formulie als: ALS(I2=GA?;S2) (Formule klopt niet, hij geeft aa #NAAM?
1 2 3 4 5 6 7 | ------- AAB 12 AAE 6 AAA 18 AAB 6 ABC 4 |
Oh, ok!quote:Op maandag 29 oktober 2007 11:04 schreef tequi3 het volgende:
Het is gelukt. [afbeelding] Mede dankzij de formule die jij gaf Frollo. Bedankt!
Bedankt!quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:46 schreef DaFan het volgende:
Voor L9:
=IF(K9<>"";J9;"")
Als K9 niet leeg is, dan wordt J9 overgenomen, anders blijft de cel leeg.
Macro opnemen door 1x Data -> Sorteren te doen, knopje invoegen in Excel (taakbalk Control Toolbox) en daar de macro aan verbindenquote:Op maandag 5 november 2007 19:07 schreef RayMania het volgende:
Bestaat er een manier om via een button oid een kolom automatisch te laten sorteren? Ik heb hier twee kolommen (A en B) met daarin een aantal gegevens en ik wil dat deze op een bepaalde manier worden gesorteerd als ik op een bepaalde knop druk. Dus niet via 'Data -> Sorteren'.
quote:Op maandag 5 november 2007 20:58 schreef DaFan het volgende:
[..]
Macro opnemen door 1x Data -> Sorteren te doen, knopje invoegen in Excel (taakbalk Control Toolbox) en daar de macro aan verbinden
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | If Target.Address = "$F$4" Then 'Ensure target is a number If IsNumeric(Target) Then 'Stop any possible runtime errors and halting code On Error Resume Next 'Turn off ALL events so theres no possibility to put the code into a loop. Application.EnableEvents = False Range("C7").Interior.ColorIndex = Target.Value Range("I7").Interior.ColorIndex = Target.Value 'Turn events back on Application.EnableEvents = True 'Allow run time errors again On Error GoTo 0 End If End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | strPW = "password" ActiveSheet.Unprotect Password:=strPW hier komt de uitvoer code 'enable protection with password ActiveSheet.Protect Password:=strPW, DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True End Sub |
Daar zit wel wat inquote:Op donderdag 8 november 2007 11:55 schreef Deetch het volgende:
conditional formatting heeft maximaal 3 voorwaarden en ik heb een keuze uit 56 kleuren. Anders had ik dat wel gedaan.
probeer een passwordcracker te downloaden / waarbij je natuurlijk wel moet oppassen voor allerlei meuk die zich probeert te installeren op je pc als je op zoek bent naar dit soort dingen.quote:Op donderdag 8 november 2007 16:22 schreef Roeji het volgende:
Even een algemene vraag, ik heb een prachtig bestand/template gekregen op een cursus. Dit is beveiligd dus je kunt er totaal niks aan wijzigen. Ww is onbekend.
Hoe kan ik dus achterhalen hoe ze dat in mekaar hebben gezet?
Dat is toch niet zo raar, dat als je op Del drukt, de cel leeggemaakt wordt? Wat had je dan verwacht?quote:Op maandag 12 november 2007 14:01 schreef piepster het volgende:
Als ik een cel selecteer en ik op del druk, verwijdert Excel ook de formule. Hoe zorg ik ervoor dat de formule niet verwijderd kan worden? Ik wil het document trouwens regelmatig kopieeren en opnieuw invullen.
Ik gebruik Excel 2007, Nederlandse versie.
Hellup!
1 |
1 |
1 |
Dankjewel! Ik ga er vanmiddag mee aan de slag.quote:Op maandag 12 november 2007 16:54 schreef Frollo het volgende:
De tip van Seniorenweb, aangepast voor Excel 2007:
Als u een cel die een formule bevat wilt beveiligen, ga dan als volgt te werk: selecteer het hele werkblad (Ctrl+A) en ga naar de Celeigenschappen (Ctrl+1). Zet op het tabblad Bescherming de optie 'Geblokkeerd' uit. Druk op Enter.
Ga vervolgens naar Ga naar (Ctrl+G) en klik op de knop Speciaal. Kies in dit venster de optie Formules en klik op OK. Excel selecteert nu alle cellen met een formule. Zet voor deze cellen de optie 'Geblokkeerd' in het venster Celeigenschappen weer aan. Ga dan naar Controleren > Blad beveiligen en klik op OK. Alle cellen met een formule erin zijn nu beveiligd.
Ik heb er nog even over zitten nadenken en volgens mij kan het nog eenvoudiger.quote:Op dinsdag 13 november 2007 08:27 schreef piepster het volgende:
[..]
Dankjewel! Ik ga er vanmiddag mee aan de slag.
Het kan wel met voorwaardelijke opmaak, maar dan moet je 'Formule is' opgeven in plaats van 'Celwaarde is'.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:02 schreef Freak187 het volgende:
Ik wil een functie in Excel creeren dat ervoor zorgt dat alles met de letter "D" groen gekleurd wordt in een bepaald celbereik. Ik heb zelf zitten zoeken, en het enige dat ik kan vinden is dat je met Voorwaardelijke Opmaak ofzo iets kan kleuren, maar dan moeten de cellen cijfers bevatten. Ik wil dus dat Excel de letter D 'ziet' en de cel vervolgens groen kleurt. Moet dit met een macro? Heeft iemand een idee?
Je moet de voorwaardelijke opmaak instellen voor (bijvoorbeeld) A1 en dan de opmaak kopiëren naar de andere cellen.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:31 schreef Freak187 het volgende:
Frollo, wat jij laat zien is inderdaad wat ik zoek. Alleen als ik dit invul, worden de cellen niet groen die een D bevatten. Er gebeurt eigenlijk helemaal niks. Vergeet ik nog een stap ofzo?
MM.. dus je moet eigenlijk voordat je iets doet, die voorwaardelijke opmaak al instellen? Ik heb nu 3 keer die voorwaardelijke opmaakt gedaan in willekeurige cellen. Als ik nu een D plaats in één van die cellen, worden die andere cellen met de voorwaardelijke opmaak ook groen, zelfs als er geen D instaat... echt heel erg vaag.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:35 schreef Frollo het volgende:
[..]
Je moet de voorwaardelijke opmaak instellen voor (bijvoorbeeld) A1 en dan de opmaak kopiëren naar de andere cellen.
Is er iemand die mij uit kan leggen hoe ik dat doe met Virtual Basic..quote:Op donderdag 15 november 2007 11:11 schreef DaFan het volgende:
Ja Folkwin dat gaat via Visual Basic
Ik kan het zo in elkaar klussen maar ben er toch wel een half uur mee bezig. Denk je dat je eruit komt als ik zelf een bestandje maak en dat naar je toemail? Dan kan je kijken hoe ik de code in elkaar heb gezet. Je moet hem zelf dan maar analyseren of aanpassen aan je wensen. Daar ga ik je niet mee helpenquote:Op donderdag 15 november 2007 11:45 schreef Folkwin het volgende:
[..]
Is er iemand die mij uit kan leggen hoe ik dat doe met Virtual Basic..
Zou die gene zeer erkentelijk zijn!
Dat denk ik wel dat het me lukt, dat zou me in ieder geval heel veel opweg helpen!quote:Op donderdag 15 november 2007 11:47 schreef DaFan het volgende:
[..]
Ik kan het zo in elkaar klussen maar ben er toch wel een half uur mee bezig. Denk je dat je eruit komt als ik zelf een bestandje maak en dat naar je toemail? Dan kan je kijken hoe ik de code in elkaar heb gezet. Je moet hem zelf dan maar analyseren of aanpassen aan je wensen. Daar ga ik je niet mee helpen
Kom er nu niet aan toe maar eind van de middag heb ik waarschijnlijk wel wat tijd.
Dan moet je voor E9 de voorwaardelijke opmaak instellen volgens de formules die ik net gepost heb (maar maak van A1 dan wel E9). Vervolgens kopieer je de opmaak van E9 naar de andere cellen. Ik weet niet welke Excel je hebt, dus kan daar geen precieze instructies voor geven. Zoek in de Help maar even op 'opmaak kopiëren'.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:44 schreef Freak187 het volgende:
Ik wil van cel E9 t/m Y300, Excel laten 'zoeken' naar de letter D en die cellen (waar die D instaat) groen kleuren.
Ontvangen..!quote:Op donderdag 15 november 2007 16:08 schreef DaFan het volgende:
Folkwin check je mail.
Zou ik ook zeggen, en desnoods converteren naar PDF..quote:Op donderdag 15 november 2007 21:35 schreef DaFan het volgende:
Excel gebruiken om een boek te schrijven is belachelijk. Kan met Word namelijk ook prima, en dat springen naar het hoofdstuk ook. Moet je automatische inhoudsopgave gebruiken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Worksheets("Invoersheet").Range("F16:F69").Copy _ Worksheets("Invoer").Range("G16").PasteSpecial Paste:=xlPasteValues _ Application.CutCopyMode = False End Sub |
1 |
Uiteindelijk heb ik hem als volgt opgelost:quote:Op vrijdag 23 november 2007 11:45 schreef DaFan het volgende:
Uhm je hebt hier 2 mogelijkheden wat mij betreft:
1) De macro laten draaien aan de hand van waar de cursor nu staat (even zoeken in de Help van Visual Basic, weet de code hiervoor zo even niet)
2) Popup scherm waarin je vraagt om de kolomnaam (G,H,etc). Kan je ook wel vinden in de Help ;) Ik ben er al een tijdje uit maar zo zou ik het aanpakken.
Voor 1 en 2 wordt Range dan als volgt:
[ code verwijderd ]
Deetch had een keer een mooie macro om de laatste rij van een kolom te bepalen maar die heb ik al een tijdje niet in het topic gezien. Als je dat nodig hebt of er verder niet uitkomt, laat het maar weten :s)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 | Dim X As Variant If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "FF" _ Then X = "E16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "FG" _ Then X = "F16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M1F" _ Then X = "I16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M1G" _ Then X = "J16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M2F" _ Then X = "M16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M2G" _ Then X = "N16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M3F" _ Then X = "Q16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M3G" _ Then X = "R16" Else MsgBox "Er is geen of een onvolledige kolom keuze gemaakt." + (Chr(13)) + "Doe dit door in Cel J9 de juiste kolomkeuze te maken." + (Chr(13)) + "Let op hoofdletters.", vbOKOnly + vbInformation End End If Worksheets("Invoersheet").Range("F16:F69").Copy _ Worksheets("Invoer").Range(X).PasteSpecial Paste:=xlPasteValues _ Application.CutCopyMode = False Dim Y As Variant If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "FF" _ Then Y = "U16" End If If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "FG" _ Then Y = "V16" End If If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M1F" _ Then Y = "Y16" End If If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M1G" _ Then Y = "Z16" End If If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M2F" _ Then Y = "AC16" End If If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M2G" _ Then Y = "AD16" End If If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M3F" _ Then Y = "AG16" End If If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M3G" _ Then Y = "AH16" End If Worksheets("Invoersheet").Range("K16:K69").Copy _ Worksheets("Invoer").Range(Y).PasteSpecial Paste:=xlPasteValues _ Application.CutCopyMode = False End Sub |
Oke even een lekker blonde vraag.quote:Op maandag 12 november 2007 19:30 schreef saban het volgende:
In Excel is dit mogelijk:
[ code verwijderd ]
Maar is dit ook mogelijk?
[ code verwijderd ]
Ja dat wist ik wel. Ik heb wel een klein beetje programmeer kennis (uit een grijs verleden). Momenteel ben ik ook met Access bezig en ik merk daar dat het toch net iets simpeler kan zijn als je een goede excel kennis hebt (tenminste bij het knutselen met expressies enzo).quote:Op dinsdag 27 november 2007 14:59 schreef DaFan het volgende:
Ja Roeji maar veel code is Excel-only (ofja, Office-only eigenlijk).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |