abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:24:13 #101
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_51819946
Ik heb zelf de Engelstalige Office 2007, de , heb ik vervangen door de ; hij pakt em nu wel, echter tijdens het invoeren staat die op N/A
  woensdag 25 juli 2007 @ 18:54:37 #102
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_51827095
Ik heb even de xls bestand geupload.
Weerrapport 2007
Zoals jullie zien, die DIV fout, deze moet dus verborgen zijn
  woensdag 25 juli 2007 @ 19:46:47 #103
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_51828814
Ah, Excel 2007, die heb ik niet.
  woensdag 25 juli 2007 @ 19:52:20 #104
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_51829031
Ah daar heb je het al ik dus wel ik hoop dat iemand een andwoord weet dan kan ik namelijk verder
pi_51830595
hi, was vrij aardig met Excel maar heb het inmiddels erg lang niet gebruikt en ben de simpelste dingen kwijt ff opstarten dus

Kan iemand me op weg helpen met de correcte (NL) formule voor de volgende berekening:

Van het bedrag in D30 moeten drie bedragen af: het bedrag in D29; het bedrag in C29; en de helft van het bedrag in B29

alvast bedank
Jusqu'ici tout va bien...
  woensdag 25 juli 2007 @ 20:45:39 #106
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_51830760
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 20:40 schreef Manono het volgende:
hi, was vrij aardig met Excel maar heb het inmiddels erg lang niet gebruikt en ben de simpelste dingen kwijt ff opstarten dus

Kan iemand me op weg helpen met de correcte (NL) formule voor de volgende berekening:

Van het bedrag in D30 moeten drie bedragen af: het bedrag in D29; het bedrag in C29; en de helft van het bedrag in B29

alvast bedank
Schrijf het eens op als een wiskundige formule met D30, D29, C29 en B29 als variabelen. Hetgeen aan de rechter kant van je '='-teken is je Excel-formule.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_51831356
In nieuwe cel:
1=D30-D29-C29-(B29/2)

Hiervoor maakt de taal dus niks uit :)
pi_51832970
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 20:45 schreef HenryHill het volgende:
Schrijf het eens op als een wiskundige formule met D30, D29, C29 en B29 als variabelen. Hetgeen aan de rechter kant van je '='-teken is je Excel-formule.
kay!
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 21:05 schreef DaFan het volgende:
In nieuwe cel:
[ code verwijderd ]

Hiervoor maakt de taal dus niks uit
Das waar ja thnx anywayz
btw, nog steeds bara?
Jusqu'ici tout va bien...
pi_51835405
Neh. Vorig jaar nog beetje gespeeld, snelle ronde, redelijk geheerst maar nu weer wat anders. Kijk maar in mn history dan vind je m wel

Hoop dat je er zo uitkomt
  Moderator donderdag 26 juli 2007 @ 12:43:42 #110
9859 crew  Karina
Woman
pi_51850715
Hoe kun je in een spreadsheet negatieve getallen verbergen (of niet laten weergeven). Ik heb een spreadsheet met daarin een berekening waarin het aantal dagen tussen 2 datums wordt vermeld. Als 1 datum nog niet is ingevuld dan verschijnt er een negatief getal (dat ik dus niet wil zien).
Voorbeeld: 10 juli -/- 0 (dus niets ingevuld) geeft -39273.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  donderdag 26 juli 2007 @ 12:47:21 #111
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_51850826
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 12:43 schreef Karina het volgende:
Hoe kun je in een spreadsheet negatieve getallen verbergen (of niet laten weergeven). Ik heb een spreadsheet met daarin een berekening waarin het aantal dagen tussen 2 datums wordt vermeld. Als 1 datum nog niet is ingevuld dan verschijnt er een negatief getal (dat ik dus niet wil zien).
Voorbeeld: 10 juli -/- 0 (dus niets ingevuld) geeft -39273.
Twee manieren:

1) Met voorwaardelijke opmaak (tekstkleur wit maken indien getal kleiner dan 0).

2) Of overal waar je nu =datum1-datum2 heb staan, dit veranderen in:

=ALS(datum1-datum2<0;"";datum1-datum2)
  Moderator donderdag 26 juli 2007 @ 12:56:25 #112
9859 crew  Karina
Woman
pi_51851052
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 12:47 schreef Frollo het volgende:

[..]

Twee manieren:

1) Met voorwaardelijke opmaak (tekstkleur wit maken indien getal kleiner dan 0).

2) Of overal waar je nu =datum1-datum2 heb staan, dit veranderen in:

=ALS(datum1-datum2<0;"";datum1-datum2)
Ik heb inderdaad de eerste manier gedaan: kwam er net achter dat, dat nog de meest simpele manier was. Beetje een truukje, maar werkt wel.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:02:04 #113
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_51851208
Ach, truukje...
De mogelijkheid is er niet voor niets!
pi_51853143
Letters wit maken is een leuke workaround inderdaad... ik gebruik het heel vaak in sheets die ik maak...:Y
pi_52445966
Hallo,

Ik heb nu allemaal mail adressen onder elkaar staan, dus in in A1 B1 etc.
Nu wil ik dat ze allemaal in 1 cel komen te staan, gescheiden door een ","

Is dit mogelijk en zo ja hoe?
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:53:46 #116
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_52447873
Staan ze echt in A1, B1 etc, dus naast elkaar?

In dat geval zou ik in B2 zetten: =A1&","&B1

en in C2: =B2&","&C1

En vervolgens C2 net zo vaak naar rechts slepen als nodig is.

Het is geen hele nette oplossing, maar je krijgt ermee wat je wilt en daar gaat het om.
pi_52450089
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 12:53 schreef Frollo het volgende:
Staan ze echt in A1, B1 etc, dus naast elkaar?

In dat geval zou ik in B2 zetten: =A1&","&B1

en in C2: =B2&","&C1

En vervolgens C2 net zo vaak naar rechts slepen als nodig is.

Het is geen hele nette oplossing, maar je krijgt ermee wat je wilt en daar gaat het om.
Nee ze staan ONDER elkaar A1 A2 etc.. sorry
pi_52450108
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 14:14 schreef FortunaHome het volgende:

[..]

Nee ze staan ONDER elkaar A1 A2 etc.. sorry
En die hele lap tekst moet dan in 1 cel komen dus niet in A1 B1 etc
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:33:46 #119
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_52450666
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 14:14 schreef FortunaHome het volgende:

[..]

En die hele lap tekst moet dan in 1 cel komen dus niet in A1 B1 etc
Ja, snap ik.

Ok, stel dat je adressen in A1, A2 t/m A15 staan, doe dat dit:

in B1 komt niets
in B2 komt =A1&","&A2
in B3 komt =B2&","&A3
en die laatste, B3 dus, sleep je omlaag naar B4 etc. tot aan B15.

In elke B-cel komt steeds één adres extra te staan, dus uiteindeljik staan ze in B15 allemaal.
pi_52477471
Ik wordt echt helemaal gek van Excel op dit moment. Ik heb al jaren een aantal sjablonen gebruikt voor showbordprijskaarten op mijn werk. Nu is sinds kort een nieuwe PC geinstalleerd en tevens Office 2007 erop gezet. Nu weet ik niet of het daaraan ligt maar sinds kort wordt om iedere pagina die ik print een zwarte dunnen rand meegeprint.
Ik heb al alles geprobeerd...alle printerinstellingen doorgekeken, alle excel instellingen doorgekeken en op internet gezocht. Niets helpt... De rand is ook NIET zichtbaar in printvoorbeeld en als ik alle randen uitschakel wordt ie nog steeds geprint...! Printer is een HP Deskjet 930C - maar hij heeft het hiervoor dus nooit gedaan!

Help me! Alvast bedankt!
pi_52522477
Zit de rand om de geprinte pagina heen of om elke cel?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_52651292


Mensen hoe maak ik zo'n curve (zie paint skills boven ) in Excel?
En hoe krijg ik eenheden in de x en y as?
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 15:35:40 #123
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_52651670
Staan de benodigde getallen in een tabel?
Zo ja, selecteer het betreffende gebied, klik op het icoontje voor grafieken en volg de wizard.
Paar keer stoeien, goed kijken wat er gebeurt bij kiezen van verschillende mogelijkheden en binnen no time ben je een volleerd statisticus.

Succes! Je kan het, ik voel het!
... ♥ ik mis je ♥
pi_52731322
Ik heb een kolom met getallen. Hoe kan ik de hoogste drie celwaarden automatisch celarcering geven? Ik heb al gekeken bij Voorwaardelijke Opmaak, maar heb het niet kunnen vinden.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  maandag 27 augustus 2007 @ 17:32:18 #125
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_52731505
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:24 schreef RayMania het volgende:
Ik heb een kolom met getallen. Hoe kan ik de hoogste drie celwaarden automatisch celarcering geven? Ik heb al gekeken bij Voorwaardelijke Opmaak, maar heb het niet kunnen vinden.
Gesteld dat de kolom bestaat uit A1 t/m A5, geef je A1 deze voorwaardelijke opmaak (kies 'Formule is' in plaats van 'Celwaarde is')

=RANG(A1;$A$1:A5)<=3

Let op dat de dollartekentjes moeten kloppen!

Kopieer daarna de opmaak van A1 naar de overige cellen en voila.
pi_52731531
Mooi gedaan
  maandag 27 augustus 2007 @ 17:34:22 #127
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_52731549
Thanks.
pi_52732185
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:32 schreef Frollo het volgende:

[..]

Gesteld dat de kolom bestaat uit A1 t/m A5, geef je A1 deze voorwaardelijke opmaak (kies 'Formule is' in plaats van 'Celwaarde is')

=RANG(A1;$A$1:A5)<=3

Let op dat de dollartekentjes moeten kloppen!

Kopieer daarna de opmaak van A1 naar de overige cellen en voila.
Ik dank u hartelijk .
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:22:59 #129
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_52763898
Hoi,

Ik heb een excel bestand, met vragen als volgt (tis voor werk!)

Wat was je handeling? (keuzelijst: X,Y,Z)
Aan de hand van de keuze wordt in de volgende cel de nieuwe vraag gesteld.
=als(a1="x";"Betreft";=als(a1="y";"Hoeveel?";=als(a1="z";"Aantal medewerkers?";"Geen keuze")

Probleem is de volgende stap.
Als er X is ingevuld, wil ik in de cel ernaast een keuzelijst, mbv gegevensvalidatie.
Echter als Y of Z is ingevuld, wil ik dat er een vrije waarde ingevuld kan worden..

Hoe doe ik dit?
pi_52852281
Beste mensen ik heb het volgende probleem

Ik heb twee kolommen met 'x'en en nu wil ik graag dat hij de 'x'-en telt in 1 kolom als op de zelfde regel in de andere kolom ook een x staat... dus:

x x
x x
x
x x

hHier zou dan 3 uit moeten komen...

Ik heb aantal.als al geprobeerd en zelfs met een zoeken-functie er in maar het lukt niet. wie helpt me?
pi_52909879
Als je de eerste kolom kunt vervangen door 1-en dan kun je som.als gebruiken.

=SOM.ALS(B1:B9;"=x";A1:A9)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_52913069
Gelukt! ik heb de x-en veranderd door 1-en. Thanks!
  donderdag 6 september 2007 @ 18:41:19 #133
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_52987710
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:11 schreef John_Terry het volgende:
Hey,
Ik maak gebruik van een rank-systeem in Excel (functie: Rank) om de competitiestand bij te houden.
Weet iemand of het mogelijk is om naast de rank de stand van vorige week erbij te zetten zodat je in een oogopslag kunt zien hoeveel plekken een bepaald team is gestegen/gedaald? Zo ja, kan iemand mij helpen Alvast bedankt
Even hier verder:
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:50 schreef John_Terry het volgende:
bedankt voor de reacties

kan iemand mij vertellen hoe ik een rank systeem maak
ik heb 50 teams toegevoegd in mijn sheet, ik wil nu een rank systeem aan de linkerkant (nrs. 1 t/m 50)
Een voorbeeldje met 11 teams ofzo:
http://www.xs4all.nl/~vmuijden/rang.xls

Let op de extra + tekens in de laatste kolom, de opmaak daarvan is "+0;-0;0" (zonder haakjes)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_52990023
De boekhouder van het bedrijf waar ik werk heeft mij gevraagd om een Excel sheet in elkaar te zetten, waarin hij een bepaalde renteberekening kan maken.

Op werkblad “Berekening” wil hij de mutaties (Bij EN afboekingen) van een cliënt zetten. Dit zijn max. 20 mutaties per jaar. Bij deze mutaties staat de datum van resp. Bij- en afschrijving vermeld. Op het moment dat het saldo wordt uitgekeerd, wordt ook de rente uitgekeerd. Er moet dus ook een invoerveld bestaan, waarin hij kan aangeven wanneer hij het saldo uitkeert (en dus tot dat moment de rente berekend.) De mutaties staan uitgesplitst in een debetzijde (afschrijvingen) en creditzijde (bijboekingen). Het rentepercentage is voor het hele jaar hetzelfde percentage, maar moet wel aanpasbaar zijn indien er in een jaar een ander percentage wordt berekend. De rente wordt berekend op basis van samengestelde intrest. Daarnaast wordt de rente berekend op basis van 360 dagen per jaar, maar als zou fijn als dat aanpasbaar is.

Ik heb zelf wat geprobeerd in Excel, maar ik kom er niet uit. Is dit in Excel in elkaar te zetten? Of bestaat hier al een soort sjabloon voor?

Alvast bedankt!

Ps ik gebruik Office 2004 (Nederlandstalig)

[ Bericht 1% gewijzigd door McLaren_Fan op 06-09-2007 22:36:05 ]
  donderdag 6 september 2007 @ 23:00:47 #135
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_52993458
Ja volgens mij kan het gewoon. Hoe het dan precies moet werken weet ik niet aangezien ik niets van bookhouden weet.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_52994454
quote:
Op donderdag 6 september 2007 18:41 schreef dikkedorus het volgende:

Een voorbeeldje met 11 teams ofzo:
http://www.xs4all.nl/~vmuijden/rang.xls
lol @ teamnamen

ik kan je sheet zeeeeeer goed gebruiken, thanks
  vrijdag 7 september 2007 @ 10:16:24 #137
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_52999624
Mooi, als je nog mooie opmaak wilt gebruiken, bij opmaak->conditionele opmaak kan je de kleurtjes etc laten afhangen van de waarden. (Bijv de leider een goud kleurtje) door het af te laten hangen van de rank waarde.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_53000664
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:02 schreef McLaren_Fan het volgende:
De boekhouder van het bedrijf waar ik werk heeft mij gevraagd om een Excel sheet in elkaar te zetten, waarin hij een bepaalde renteberekening kan maken.
Blabla
Je moet een rentepercentage per dag bepalen. Dat kan je aan de hand van 2 cellen doen, percentage per jaar en het aantal dagen per jaar (omdat je aangeeft dat dat variabel moet kunnen zijn).
quote:
Er moet dus ook een invoerveld bestaan, waarin hij kan aangeven wanneer hij het saldo uitkeert (en dus tot dat moment de rente berekend.) De mutaties staan uitgesplitst in een debetzijde (afschrijvingen) en creditzijde (bijboekingen)
Dit klinkt als een macro. Je kan niet in Excel een cel pas activeren (met formule) als je iets invoert ('als'....'dan'). Je kan wel die formule al ergens anders invoeren (met een vaste uitkomst), en die dan gebruiken als basis voor de volgende berekening. Dagen verschil kan je uitrekenen met TODAY() en de datum van toen.

Hoop dat je er wat aan hebt.
pi_53000722
Vraag.

Ik heb nu een Excel sheet met 3 kolommen met de namen Bedrijfsnaam, Email1 en Email2. Nu is het de bedoeling dat ik een nieuwsbrief ga versturen via Outlook. Is het mogelijk om deze emails te importeren in Outlook? Gewoon knippen plakken al geprobeerd maar dat werkt niet echt.
Alle hulp is welkom.
pi_53000811
Kopiëren, nieuwe sheet maken, Plakken speciaal, Transpose.
Dan krijg je ze achter elkaar. Kan je evt nog kolommen tussen voegen met een komma, dan kan je wel plakken in Outlook (of via kladblok, dan moet je de Tabs vervangen door komma's)
pi_53001186
Heb nu een lijst van ongeveer 1200 emailadressen, en die staan allemaal onder elkaar. Als ik het op de manier zoals jij doe, zegt die dat hij niet kan plakken omdat de velden niet groot genoeg zijn, bla bla.
Doe ik het met 5 emailadressen, komen ze allemaal in losse kolommen te staan.

Wat ik dus wil is het volgende. Ik wil die 1200 emailadressen gewoon kopieren naar Outlook, zodat ik niet zelf bij al die adressen een ; ertussen moet zetten om de mails uit de deur te krijgen. Ik zit ermee te hanussen, maar zo moeilijk zal het toch niet zijn?
pi_53001320
1200 is wel echt veel idd, oudere Excel versies kunnen maar tot 255. Daarom kan je niet plakken met Speciaal. Je zou het in 6x kunnen doen maar das ook niet echt handig, vooral als je het vaker moet doen.

Dat losse kolommen wil je jjuist. Als je die dan knipt/plakt, komen ze met een Tab ertussen in Kladblok te staan. Dan moet je een Tab knippen plakken vanuit de tekst, die invoeren bij Vervangen door, en dan als alternatieve tekst een ; geven.

Erg omslachtig allemaal, maar hoe je het makkelijker kan doen weet ik niet. Als het maar 1x moet kan het wel, dan is het niet al te lastig om dat een paar keer te doen.
pi_53001404
Ok dus als ik goed begrijp doe ik ff een knip/plak actie. Die 6 keer boeit me ook niet. Vervolgens kopieer ik al die kolommen dan in een kladblok bestand, en daarna vervang ik de tab voor een ; teken.
Ik ga eens proberen.
pi_53001434
Je moet die Tab ook knippen en plakken in Vervangen, omdat Kladblok denkt dat je naar het volgende veld wil als je op Tab ramt
Maar voor de rest zou dat moeten werken ja.
pi_53001765
Heb 6 rijen gemaakt door de emailadressen Plakken Speciaal in te voeren.
En het is me eindelijk gelukt.
Merci, je hebt me echt geholpen, en ik ben een ervaring rijker.
pi_53004202
Ok, alles is nu goed.
De mails staan in een BCC veld. Maar wat me wel opvalt is dat er sommige emailadressen massale ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; staan. Is dit een probleem? En ook dat hij automatisch sommige emailberichten afsnijd en er een - tussen zet.
pi_53004229
LOL, laat maar.
Is al opgelost, Outlook maakt hier zelf een layout van zie ik. Probleem opgelost, en de mail gaat nu de deur uit.
pi_53293750
Ik heb hier 2 Excel documenten. Document nummer 1 heeft in totaal 7 tabbladen, als je op het voorblad een naam ingeeft word deze doorgevoerd in de rest van de tabbladen.

Nu heb ik nog een ander documents, nu wil ik ervoor zorgen dat als ik daar een naam van bijv. een klant invul die in het andere document overgenomen word.

Hoe kan ik dit het beste doen? Vert.zoeken?
  woensdag 19 september 2007 @ 10:41:30 #149
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_53294245
Volgens mij kan dit niet zomaar. Misschien kan je via VB informatie tussen twee openstaande boeken uitwisselen. Ik weet natuurlijk niet precies waar het om gaat, maar volgens mij zit er een ontwerpfout in je systeem, of zou je eigenlijk in Access moeten werken ipv Excel.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_53294836
Ik heb eerder deze week ook 2 aparte bladen aan elkaar gekoppelt, een blad bevat een prijslijst, de ander het het artikel. Naast het blad met het artikel een aparte kolom gemaakt waar hij automatisch de prijs uit het prijslijst blad haalde. Dit deed ik met de functie vert.zoeken
  woensdag 19 september 2007 @ 12:11:40 #151
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_53296444
Er is een groot verschil tussen verschillende werkbladen en verschillende documenten.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  woensdag 19 september 2007 @ 12:27:24 #152
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53296891
Je kan best naar een ander document verwijzen hoor.
Hiermee verwijs ik naar cel B2 op blad Blad1 van het bestand bla.xls:
=[bla.xls]Blad1!$B$2
  woensdag 19 september 2007 @ 12:46:06 #153
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_53297362
ok dan heb ik niks gezegd
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_53298080
quote:
Op woensdag 19 september 2007 12:46 schreef dikkedorus het volgende:
ok dan heb ik niks gezegd
Ik had het wat duidelijker moeten neerzetten, documenten in plaats van werklblad.

Anyway, mijn vraag:

Document 1, bevat 7 tabbladen. Op het voorblad kom de naam en het order nr. van de klant te staan. De overige tabbladen in dit document nemen deze gegevens automatisch over aangezien zij gekoppeld zijn. (=Voorblad!D4)

Nu heb ik nog een ander Document. Document2, document2 bevat 3 tabbladen. Ook document 2 heeft een mogelijkheid om naam en order nr. in te vullen.

Wat ik wil: Ik wil dat als ik in document 2 een naam een order nr. invul dit automatisch word opgenomen in document 1 met al zijn tabbladen.

Hoe krijg ik dit het makkelijkste voor elkaar? Vert.zoeken is volgens mij hier een goede functie voor, maar dat krijg ik niet helemaal voor elkaaar.


Gelukt.

[ Bericht 1% gewijzigd door tequi3 op 19-09-2007 15:43:09 ]
pi_53349713


Ik heb links een kolom met een basisprijs, rechts staan nieuwe prijzen. Ik wil dat als ik die nieuwe prijzen invoer (in dit geval al gedaan) hij in de linker kolom (basis prijs) ook direct bijwerkt. Met welke functie kan ik dat doen?
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:09:46 #156
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53349747
Op wat voor manier moet de basisprijs (één woord trouwens) bijgewerkt worden dan?
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:23:34 #157
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_53350025
Simpel: je zet in vak 2B een formule als "=A2*1.05+10"
Dan selecteer je het vak en sleep je deze formule over alle andere vakjes van B. De referentie A2 wordt dan automatisch aangepast naar A3,A4,A5 etc. etc.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_53350034
Basisprijs (bedankt) moet automatisch bijgewerkt worden, stel ik typ in de rechter kolom in dat het product ¤200,- duurder is geworden (inflatie of wat dan ook) dan moet hij dat in de linker kolom ook meteen pakken.

Het is namelijk een groot werkblad gekoppeld aan allerlei tabbladen waardoor de prijs direct overal veranderd.
pi_53350057
Klinkt als =IF(B2>100000;B2;100000)
Beter nieuwe kolom maken, stuk makkelijker. Deze moet je stuk voor stuk aanpassen.
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:27:18 #160
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53350101
Kun je de nieuwe prijs dan niet gewoon meteen in de Basisprijskolom typen, als die toch niets anders doet dan de info 1 op 1 overnemen?
pi_53350338
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:27 schreef Frollo het volgende:
Kun je de nieuwe prijs dan niet gewoon meteen in de Basisprijskolom typen, als die toch niets anders doet dan de info 1 op 1 overnemen?
Als het voor mijzelf was: ja.
Maar ik zit op stage, denk dat ze een overzicht willen houden van de oude prijzen. Zodat ze per jaar kunnen zien wat er veranderd is in de prijs.
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:42:32 #162
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_53350434
Ik snap het probleem niet echt, dan maak je de basisprijs toch gewoon een functie van de nieuwe prijs?
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_53350584
Ik snap het zelf ook niet meer helemaal, als linker-kolom geupdate word aan de hand van rechter kolom behou je inderdaad geen overzicht. Er staat immers 2x dezelfde prijs. . Hmm
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:52:12 #164
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53350663
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:49 schreef tequi3 het volgende:
Ik snap het zelf ook niet meer helemaal, als linker-kolom geupdate word aan de hand van rechter kolom behou je inderdaad geen overzicht. Er staat immers 2x dezelfde prijs. . Hmm
Juist ja.

Maar goed, als ze het zo willen, dan doe je het toch?

Gewoon in A2 invoeren: =B2
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:52:13 #165
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_53350664
Je zou dan drie rijen moeten gebruiken:
Oude prijs
Nieuwe prijs
Huidige prijs (oid), met als ALS(B$="", A$, B$)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_53350748
Ik ga even het een en ander proberen. Bedankt tot nu toe.
pi_53351764
Ik heb even om opheldering gevraagd, zat wel in de richting. Maar ik weet nu hoe het moet (theoretisch gezien, in Excel is nog even een ander verhaal )

In de linkerkolom komt de basisprijs. In de rechterkolom moeten ze een percentage kunnen invullen, bijvoorbeeld 5%. De basisprijs in de linkerkolom gaat dan automatisch om hoog met 5%. Eigenlijk gewoon een soort inclusief / exclusief BTW verhaal. De rechterkolom word vervolgens verborgen.

Weet iemand welke forumule ik er op los moet laten? Ik heb geen vast percentage, er moet gewoon een formule in komen te staan die de linkerkolom berekent mocht ik bijvoorbeeld %5 of %10 invullen. Hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:41:03 #168
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53351905
Dat is onmogelijk. In een cel kan natuurlijk nooit én een getal staan dat in een berekening gebruikt wordt én het resultaat van die berekening.
Extra kolommetje invoegen dus.
pi_53352160
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:41 schreef Frollo het volgende:
Dat is onmogelijk. In een cel kan natuurlijk nooit én een getal staan dat in een berekening gebruikt wordt én het resultaat van die berekening.
Extra kolommetje invoegen dus.
Oke, 3 kolommen dus? Kolom 1 de basisprijs. Kolom 2 de uitkomst met het percentage verhaal. Kolom 3 word gebruikt om een percentage in te geven laten we zeggen 5 procent. In kolom 2 komt dan dus te staan: 1050

Ben niet zo'n ster in Excel , maar kom er tot nu toe altijd wel uit dmv internet of boeken, heb hier ook een boek maar dat is zo'n basisboek.
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:52:39 #170
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53352222
Kolom A de basisprijs, check.
Kolom C het percentage, check.
Kolom B: =A:A+A:A*C:C/100

pi_53352667
Verrek, het werkt. Bijna helemaal goed ook . Zal wel iets te maken hebben met instelling van de cel of verkeerde positie komma.



En hoe steekt die formule nou eigenlijk in elkaar? =A:A+A:A*C:C/100 Mij zegt het vrij weinig. In ieder geval heel erg bedankt.
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:19:17 #172
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53352964
Ik zie het al, in kolom C is het al een percentage, en dan wordt het in mijn formule wéér door 100 gedeeld, tja, dan hou je weinig over.
Je moet dat /100 in de formule weglaten, dan klopt het waarschijnlijk weer.
pi_53353230
Inderdaad. Werkt goed! Dankjewel. Trouwens, hoe kom je aan de Excel kennis, gewoon veel doen of uit een boekje?. Ik heb wel zo'n leuk ECDL-cursusje gehad.. vervolgens 4 jaar niet hoeven te gebruiken. Nu op stage wel weer en ik zit daar nu hele dagen achter elkaar te Excel'len .

Excel vragen in boeken opzoeken is vrij lastig vind ik, basis is wel te vinden maar een functie als vert.zoeken staat er niet in bij mij.
pi_53353678
Ik ben niet zo bekend met excel maar is er een manier om snel een excel sheet te exporteren naar een MySQL database?
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:49:35 #175
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53353736
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 12:29 schreef tequi3 het volgende:
Inderdaad. Werkt goed! Dankjewel. Trouwens, hoe kom je aan de Excel kennis, gewoon veel doen of uit een boekje?. Ik heb wel zo'n leuk ECDL-cursusje gehad.. vervolgens 4 jaar niet hoeven te gebruiken. Nu op stage wel weer en ik zit daar nu hele dagen achter elkaar te Excel'len .

Excel vragen in boeken opzoeken is vrij lastig vind ik, basis is wel te vinden maar een functie als vert.zoeken staat er niet in bij mij.
Ik ben een tijdje freelance vertaler geweest en een van mijn opdrachten was een boek over Excel. Voor die tijd had ik er echt nog nooit mee gewerkt, ik wist hooguit dat het bestond, verder niks, maar door dat boek van A tot Z te vertalen kreeg ik automatisch van alles mee.
pi_53354211
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 12:49 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik ben een tijdje freelance vertaler geweest en een van mijn opdrachten was een boek over Excel. Voor die tijd had ik er echt nog nooit mee gewerkt, ik wist hooguit dat het bestond, verder niks, maar door dat boek van A tot Z te vertalen kreeg ik automatisch van alles mee.
Goede deal, en betaald krijgen en Excel leren.
pi_53432506
Weer even een vraag :

[img] [url=http://xs119.xs.to/xs119/07391/aantalcellen.gif[/img]]http://xs119.xs.to/xs119/07391/aantalcellen.gif[/img][/url]

10 cellen hierboven. 9 van de 10 cellen verwijzen naar cel 1. Als ik daar nu 15% invul veranderen de overige 9 cellen ook in 15%. Dit doe ik door cel A2 de volgende ‘formule’ mee te geven: =A1. Ook de andere cellen staan verwijzen naar cel A1.

Nu wil ik het eigenlijk zo hebben dat als ik cel 5 wijzig naar 20% de rest van de cellen ook meegaat. Je hoeft dan dus niet perse de eerste cel te wijzigen om alles automatisch te wijzigen maar kunt een willekeurige cel uitkiezen waarnaar alle cellen meegaan.

Hoe kan ik dit doen? Volgens mij kom ik sowieso in de knoop met kringverwijzingen. Misschien kan ik de cellen doorverwijzen naar meerdere cellen, dus niet alleen =A1, maar ook =A1,A2,A3 enzovoorts.

Alvast bedankt
pi_53441043
Oké ik hád een vraag, maar die is reeds beantwoord...

[ Bericht 45% gewijzigd door Fibonacci22 op 24-09-2007 20:45:08 ]
  dinsdag 25 september 2007 @ 10:58:34 #179
76339 woeshie
Let your mind go
pi_53454242
Hellow

In een excel-sheet dat ik moet maken, komen er getallen van 0 tot 100 te staan.
Als er een getal kleiner dan 50 in een cel wordt getypt, moet deze cel rood worden.
Hoger dan 50 wordt deze cel groen.
Is dit mogelijk? En zoja, kan iemand me helpen met de formule hiervoor?

Alvast bedankt !
pi_53454337
Geen formule, Voorwaardelijke opmaak.
Onder Format -> Conditional Formatting
of Opmaak -> Voorwaardelijke opmaak.
  dinsdag 25 september 2007 @ 11:11:17 #181
76339 woeshie
Let your mind go
pi_53454528
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 11:03 schreef DaFan het volgende:
Geen formule, Voorwaardelijke opmaak.
Onder Format -> Conditional Formatting
of Opmaak -> Voorwaardelijke opmaak.
Thanks DaFan !!
pi_53518431
wow, een topic wat ik ooit eens ben begonnen Deel #3 alweer..
wie had dat ooit durven denken !

Ik voel me zooooo goed ...
pi_53520732
quote:
Op maandag 24 september 2007 14:46 schreef tequi3 het volgende:
Weer even een vraag :P :

[[url= afbeelding]]http://xs119.xs.to/xs119/07391/aantalcellen.gif]afbeelding[/url]][/url]

10 cellen hierboven. 9 van de 10 cellen verwijzen naar cel 1. Als ik daar nu 15% invul veranderen de overige 9 cellen ook in 15%. Dit doe ik door cel A2 de volgende ‘formule’ mee te geven: =A1. Ook de andere cellen staan verwijzen naar cel A1.

Nu wil ik het eigenlijk zo hebben dat als ik cel 5 wijzig naar 20% de rest van de cellen ook meegaat. Je hoeft dan dus niet perse de eerste cel te wijzigen om alles automatisch te wijzigen maar kunt een willekeurige cel uitkiezen waarnaar alle cellen meegaan.

Hoe kan ik dit doen? Volgens mij kom ik sowieso in de knoop met kringverwijzingen. Misschien kan ik de cellen doorverwijzen naar meerdere cellen, dus niet alleen =A1, maar ook =A1,A2,A3 enzovoorts.

Alvast bedankt :P
Dat kan niet, je kunt het beste de cellen waar de verwijzingen in staan blokkeren voor wijzigingen.
Eventueel een macroknop maken met daar aan gekoppeld de volgende macro (ongeveer)

1
2
3
4
5
6
7
8
Sub percentage()

percentage = Inputbox("Geef percentage", "Percentage")
Range("D1:D201").Select
Selection.FormulaR1C1 = percentage/100
Selection.NumberFormat = "0.0%"

End sub

D1:D201 moet de range zijn waarin de percentages komen te staan
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_53571314
Ik heb het volgende tabbel in excel

1
2
3
4
5
6
7
8
9
-----------------------------------------------
- # - naam - ma - di - wo - do - vr - za - zo -
-----------------------------------------------
- 1 - Aap  -    -    -    -    -    -    -    -
- 2 - Noot -    -    -    -    -    -    -    -
- 3 - Mies -    -    -    -    -    -    -    -
-----------------------------------------------
-     Door -    -    -    -    -    -    -    -
-----------------------------------------------


Als ik nu in de rij "Door" het nummer dat voor iedere naam staat invul wil ik dat de naam word weergegeven.
Wil me maar niet lukken om dit te fixen O+ 8)7

Hoe fix ik dit in excel 2003?
Gezocht: KAMER in UTRECHT
  zaterdag 29 september 2007 @ 20:12:31 #185
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_53574696
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 17:38 schreef tankertuig het volgende:
Ik heb het volgende tabbel in excel
[ code verwijderd ]

Als ik nu in de rij "Door" het nummer dat voor iedere naam staat invul wil ik dat de naam word weergegeven.
Wil me maar niet lukken om dit te fixen

Hoe fix ik dit in excel 2003?
VERT.ZOEKEN

Zeg dat jouw tabel gewoon in de linker bovenhoek staat (beginnend op A1), dan is het:
=VERT.ZOEKEN(B6;A1:I4;2)
Waar B6 het vak is waar de waarde (1,2,3....) wordt ingevuld. A1:I4 is de tabel. 2 staat voor de waarden uit de tweede kolom die worden teruggegeven. (dus waar AAP/NOOT/MIES in staan)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_53575188
Ok. bedankt. Maar is het ook mogelijk om het zo te doen dat in het vakje waar ik "1" invul ook "AAP" komt te staan?
Gezocht: KAMER in UTRECHT
  zondag 30 september 2007 @ 17:24:38 #187
119423 Nickolodeon
met een O en niet met een E
pi_53594689
Hallo

Ik zit met een groot onderzoek wat gemaakt is en nou staat heb ik in mijn velden van B2 tot B201 200 leeftijden staan hoe krijg ik excel zo gek om mij te vertellen hoeveel mensen er 29 jr zijn of 62 jr zijn? Is hier ook een formule voor?

BvD!
Nickolodeon met een O inplaats van een E..
pi_53595381
=AANTALLEN.ALS(B2:B201;29)
Gezocht: KAMER in UTRECHT
  zondag 30 september 2007 @ 18:57:46 #189
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_53596676
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:33 schreef tankertuig het volgende:
Ok. bedankt. Maar is het ook mogelijk om het zo te doen dat in het vakje waar ik "1" invul ook "AAP" komt te staan?
Niet zonder scripting. Een vakje is OF het resultaat van een formule, OF een handmatige waarde, niet allbeei tegelijk
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_53609306
en hoe doe ik het met scripting?
Gezocht: KAMER in UTRECHT
  woensdag 3 oktober 2007 @ 09:18:46 #191
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_53661076
Ik heb Excel 2003 en ik heb de functie gegevensanalyse nodig voor een frequentie berekening.
Ik wil het via Invoegtoepassingen toevoegen (Analysis ToolPak) maar deze wil maar niet installeren. Niet via mijn Office CD.

Kan ik er op een andere manier aan komen?
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 11:45:16 #192
71838 _Marcel_
Anti-links = rechts?
pi_53716560
Hallo!

Ik ben wat met Excel aan het prutsen en liep tegen het volgende probleem aan: ik heb een selectie gedaan (IF) van een groot aantal gegevens verdeeld over 3 kolommen. Horizontaal moeten de gegevens aan elkaar gekoppeld blijven. De uitkomst van de selectie is uiteraard dezelfde drie kolommen, maar zonder een aantal rijen. Op deze plaats staan nu lege vakjes (wel met de IF-formule uiteraard). Deze nieuwe selectie wil ik kopiëren (naar een ander bestand), maar dan wel zonder de lege rijen! Skip blanks deed het niet (deed niets ..). Het gaat trouwens om de value van de cellen .. niet om de formule.

Het probleem uiteindelijk is dat als ik in het nieuwe bestand de selectie alfabetiseer (a tot z) dat het begint met een groot aantal lege cellen .. en die wil ik niet.

Ik ben trouwens een macro aan het schrijven .. handmatig lukt het uiteraard wel door gewoon de lege rijen te selecteren en te verwijderen .. maar hoe laat ik Excel deze automatisch verwijderen?

Alvast bedankt!

Edit:

Het is nu gelukt met de filter-functie en kopiëren; beetje omslachtig maar goed. Het enige irritante dat blijft bestaan is dat het veld uit heel veel witte vlakken bestaat. De eerste 300 rijen zijn gevuld met de benodigde informatie en daarna zijn er nog 9700 lege rijen .. hoe krijg ik die weg?

[ Bericht 13% gewijzigd door _Marcel_ op 05-10-2007 13:23:04 ]
Dieren zijn klootzakken ... ik lust geen vleesch, maar eet het uit principe!!!
pi_53718863
Ik neem aan dat als 1 cel leeg is in de rij, dat de rest van de cellen in die rij ook leeg zijn. Je kan door een macro testen of de cel leeg is (IF [cel] is empty, of IF cel = "", ik weet het niet 100% zeker), dan de rij selecteren en die verwijderen.

Als je i het rijnummer maakt en daar doorheen loopt (For i = 1 to 65536), dan kan je de rij verwijderen met Rows( i).Delete.

Ik geef alleen maar wat ideeen aan, ik heb hier geen Excel en ik kan het zo dus niet testen/proberen, maar als je die richting ingaat ben je al een heel eind.

Btw, kan je niet met Sort aangeven dat ie lege rijen overslaat?
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 13:53:15 #194
71838 _Marcel_
Anti-links = rechts?
pi_53719780
DaFan .. dat ik daar niet even aan dacht .. thanks! Zo moet het inderdaad ook wel gaan lukken .. ik zal het direct even proberen ..

Ik heb nog een klein dilemma betreffende de sort-functie. Aan mijn bestand worden steeds meer tabbladen toegevoegd en deze worden met een macro in één tabblad samengevoegd (overzicht). Als ik dit overzicht ga sorteren in een macro dan komt het volgende eruit:

ActiveWorkbook.Worksheets("Overzicht").Sort.SortFields.Clear
ActiveWorkbook.Worksheets("Overzicht").Sort.SortFields.Add Key:=Range("C1"), _
SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:=xlSortNormal
With ActiveWorkbook.Worksheets("Overzicht").Sort
.SetRange Range("A1:G10018")
.Header = xlGuess
.MatchCase = False
.Orientation = xlTopToBottom
.SortMethod = xlPinYin
.Apply

Die range ("A1:G10018") moet variabel zijn .. dus automatisch het aantal gevulde rijen pakken. Lukt dat?
Dieren zijn klootzakken ... ik lust geen vleesch, maar eet het uit principe!!!
pi_53720067
Ik heb een macro om de eerste lege rij te zoeken. Aan de hand daarvan kan je dus kijken wat de laatst gevulde rij is (Row(i-1)).
Ik heb dat ding alleen op mn laptop zijn en daar ben ik pas over een uur of 2 weer bij. Als ie dan nog niet beantwoord is zal ik even voor je kijken. Misschien kan je wat op Google vinden mbt eerste lege rij zoeken.
pi_53720223
Ik gebruik altijd deze macro om de laatste gevulde cel/rij te vinden.
1
2
3
4
5
6
7
Sub Last_data()
'
' Deze macro gaat naar de laatste gevulde cel in een kolom

    Application.Goto Reference:="R65536C[0]"
    Selection.End(xlUp).Select
End Sub


Kun je bij range trouwens niet gewoon A:G gebruiken?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_53813783
Hoi,

Ik wil het volgende doen in excel.
Ik vul in sheet 1 een artikelnummer (A1)en een batch nummer in (B1) en een boxnummer in (C1).
Nu heb ik in sheet 2 een overzicht van boxes (1 2 3 etc) en nu wil ik dat de gegevens van sheet 1 netjes in de boxen worden geplaatst zeg maar...

voorbeeld hieronder:

http://www.worksheet.nl/forumexcel/attachment.php?attachmentid=4748&d=1191849696

Ik hoop dat iemand me kan zeggen hoe dit moet... spaart me een hoop werk als ik deze sheet werkend krijg...

TXS
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:54:05 #198
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_53923185
Hoi,

Hierbij ook even een klein vraagje, ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. Ik heb dit eigenlijk nooit geweten, maar ik kon het altijd vrij simpel oplossen door eenmalig de vaste value over te typen (de value van B2 in dit geval). In dit geval werkt dit niet, want ik heb een computer uitvoer, met tijden (als in 23.44:78 u), nu wil ik van mijn eerste meetpunt t-0 maken dus voer ik als formule bv. B2-B2 (wat 0 geeft), volgende formule is dan B3-B2 (geeft dan de tijd weer vanaf t=0, in dit geval 15 min en xx seconden), daarna B4-B2 enz... Nu wil ik deze formule verder naar beneden kopieren, het enige probleem is dan, dat Excel van mijn B2 (die ik wil 'locken in mijn formule' (dat is mijn t=0 immers)) verandert in B3,B4 enz... terwijl dat dus veld B2 moet blijven.

Mijn vraag is dus hoe 'lock' ik een bepaalde cel in mijn formule? Ik gebruik een Engelstalige Excel 2007.

Het is vast heel simpel, maar ik kan het niet vinden .

Edit: Gevonden , ik moet B2 veranderen in B$2, thnx Google

[ Bericht 5% gewijzigd door SuperWeber op 14-10-2007 13:06:32 ]
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_53924083
B$2

Edit: Uit lezen

$B2 werkt voor kolommen
pi_54009727
hee excelfanaten!

ff een vraagje. Voor school moet ik de gravity equation bereken dmv een regression.

De gravity equation ziet er als volgt uit: ln export = C + ln GDP - LN distance

Nu heb ik de ln gdp en de ln distance berekend. Maar nu moet ik die constante nog vinden, er is op de een of andere manier een functie om die constante te krijgen, gewoon willekeurige getallen, hoe krijg ik die??

Nu moet ik die regression ook nog berekenen via tools-->data analysis-->regression. Maar k heb nu geen idee hoe dat werkt, iemand een idee??

edit, laat maar, begreep de vraag verkeerd !

[ Bericht 10% gewijzigd door Roycoooooo op 18-10-2007 13:56:34 ]
A.F.C.A.
Op woensdag 13 juni 2007 09:49 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
knuffelnegertje van de SC! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')