abonnement Unibet Coolblue
pi_54011036
Ik ben bezig met een tabel met daarin storingen. Ze zijn genummerd per storing.

nr. waar wat wanneer klaar?
1 .. .. ....
2 ... .. ....

Zo zijn de lopende storingen opgelost.

op een ander blad is eenzelfde tabel voor storingen die opgelost zijn, alleen staat bij klaar dan ja.
Ik zou graag willen dat op het moment dat je op het blad van de lopende storingen onder klaar 'ja' typt het volgende gebeurt:
De hele rij waar 'ja' is getypt gaat uit de 1e tabel en komt bovenin de 2e, archief, tabel. en dat de tabel daarna weer netjes aansluit. Dus dat als je in rij 3 onder de kolom klaar 'ja' typt en de hele rij naar de archief tabel gaat. wat rij 4 was in de 1e tabl wordt rij 3 enz.

Ik krijg dit niet voor mekaar. Weet iemand hoe dit moet?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 18 oktober 2007 @ 15:48:08 #202
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_54012081
Ik wil graag de projectstatus visueel weergeven.

Ik heb dropdown menus gemaakt met daar in 0 t/m 5 die de progressie binnen het project vertegenwoordigen.

Nu wil ik in een andere cel graag dat als de dropdown op bijv. 2 staat, er een statusbalkje komt in die cel van 40%. Zoiets als je accu-status wordt weergegeven op mobiele electronica.

Om het nog enigszins te visualiseren:
1
2
3
[.]Project World Domination       [.] <statusbalkje>
[.]Project 1 miljard dollar omzet [.] <statusbalkje>
etc.

En dat statusbalkje moet dus gevoerd worden door een dropdowntje.

Dat leek me vrij makkelijk met een horizontale chartbar, maar voorlopig lukt het me voor geen meter om dat binnen 1 cel te krijgen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Stpan op 18-10-2007 16:02:40 ]
pi_54014375
One_of_the_few:
Kan alleen met programmeren, want elke keer als je iets verandert (namelijk de cel waar ja/nee staat) moet je meerdere acties doen, en kan dus niet in één formule.

Stpan:
Kan je niet 5 smalle kolommen maken, waarbij je Conditionnal formatting gebruikt om de waarde uit de dropdown te halen? Lijkt me trouwens ook iets wat je met programmeren vrij simpel voor elkaar kan krijgen.
pi_54015837
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 18:11 schreef DaFan het volgende:
One_of_the_few:
Kan alleen met programmeren, want elke keer als je iets verandert (namelijk de cel waar ja/nee staat) moet je meerdere acties doen, en kan dus niet in één formule.

Stpan:
Kan je niet 5 smalle kolommen maken, waarbij je Conditionnal formatting gebruikt om de waarde uit de dropdown te halen? Lijkt me trouwens ook iets wat je met programmeren vrij simpel voor elkaar kan krijgen.
bedankt
Ik heb een macro gemaakt nu waarbij nr 2 uit de 1e tabel weggehaald wordt en bovenaan tabel nr 1 kotm te staan.

Echter. dit gebeurt voor alleen de 2e rij en alleen als ik de macro met een sneltoets of button activeer.

Hoe kan ik er voor zorgen dat het gebeurt in de rij waar 'ja' wordt getypt en dat de macro wordt geactiveerd door de 'ja'?

Ik kan nu even de macro niet plaatsen, maar morgen wel mocht dat handig zijn.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_54029022
Ik weet ook niet 100% zeker hoe het werkt, want ik heb het nooit gemaakt omdat het vrij 'zwaar' is voor een kleine sheet. Je zou even in de help kunnen kijken.
Je moet een OnChange event hebben. Daarin aangeven in welke rij/kolom de macro moet kijken en wat het resultaat moet zijn.

Succes.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 14:30:51 #206
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_54032309
Thnx DaFan, makkelijke doch creatieve oplossing van die 5 cells op rij!
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 17:39:23 #207
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_54035444
Als je iets wil laten uitvoeren op een bepaald vakje nadat je er iets invult moet je de volgende code op je work-sheet in de Visual Basic Editor (alt-F11 geloof ik) gebruiken:
Selecteer eerst het juiste blad (worksheet) en dan vul je de code in:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If (Target.Row = RIJNUMMER And Target.Column = COLOMNUMMER ) Then

CODE

end if
End Sub

waar RIJNUMMER en COLOMNUMMER 2 en 2 zijn voor bijv. B2
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:18:33 #208
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_54041472
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 17:39 schreef dikkedorus het volgende:
Als je iets wil laten uitvoeren op een bepaald vakje nadat je er iets invult moet je de volgende code op je work-sheet in de Visual Basic Editor (alt-F11 geloof ik) gebruiken:
Selecteer eerst het juiste blad (worksheet) en dan vul je de code in:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If (Target.Row = RIJNUMMER And Target.Column = COLOMNUMMER ) Then

CODE

end if
End Sub

waar RIJNUMMER en COLOMNUMMER 2 en 2 zijn voor bijv. B2
1 en 1 zij dus de code voor A1.

Ik zie wel if .. then, maar waar komt de tekst wat ik invoer?
if 'code' = ja then ?

Of begrijp ik de code niet.

Alvast bedankt
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:59:14 #209
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_54043909
De tekst komt in Target.value
Kijk wel uit dat als je andere waarden gaat aanpassen, dat daar ook weer die onChange op wordt uitgevoerd (ook als het hetzelfde getal is wat er al stond) zo krijg je dus loops en dan crashed Excel
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 13:34:09 #210
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_54133569
Deze moet heel makkelijk zijn, maar een pre-fab e-mail adres (zoiets als de mailto: functie in HTML) moet toch makkelijk in de volgende macro in te bouwen zijn?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Sub email()
'
' email Macro
' Macro recorded 10/24/2007 by user
'

'
    Range("A1").Select
    Application.Dialogs(xlDialogSendMail).Show
End Sub
pi_54141605
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 13:34 schreef Stpan het volgende:
Deze moet heel makkelijk zijn, maar een pre-fab e-mail adres (zoiets als de mailto: functie in HTML) moet toch makkelijk in de volgende macro in te bouwen zijn?
[ code verwijderd ]
Als je wilt mailen via Excel dan kan je deze site http://www.rondebruin.nl/mail/folder2/mail1.htm eens bekijken.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 21:07:04 #212
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54143805
Ik heb een sheetje met in 1 kolom een heleboel getallen onder elkaar. Zeg maar een getal tussen 0 en 2000 iedere keer, en dat dan 365 rijen lang (ja ja, iets per dag ). Hoe kan ik dan in een kolom ernaast weergeven hoeveel van de laatstvorige scores je bij de huidige moet optellen om een bepaalde waarde (zeg, 10.000) voor het eerst te evenaren of overschrijden?

Dat zal toch een LOOP achtig iets moeten worden denk ik, maar daar heb ik geen idee van hoe dat in Excel gaat.

Ik denk aan iets als

Define points = <<waarde in kolom 1 voor die dag>>
Define aantal rijen = 1
Define sumpoints = sumpoints + points
Loop
Kijk of sumpoints < 10.000
zo ja
Kijk naar de vorige regel en tel die erbij op
en tel 1 op bij het aantal rijen
exit loop if sumpoints >= 10.000
end loop
print aantal rijen

Oh ja, Excel 2003 NL, trouwens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:20:57 #213
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_54144255
hmmm, dat moet dan idd in een loop denk ik, hoewel ik denk dat het met wat kunst-en-vliegwerk ook met een normale functie kan
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_54144376
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb een sheetje met in 1 kolom een heleboel getallen onder elkaar. Zeg maar een getal tussen 0 en 2000 iedere keer, en dat dan 365 rijen lang (ja ja, iets per dag ). Hoe kan ik dan in een kolom ernaast weergeven hoeveel van de laatstvorige scores je bij de huidige moet optellen om een bepaalde waarde (zeg, 10.000) voor het eerst te evenaren of overschrijden?

Dat zal toch een LOOP achtig iets moeten worden denk ik, maar daar heb ik geen idee van hoe dat in Excel gaat.

Ik denk aan iets als

Define points = <<waarde in kolom 1 voor die dag>>
Define aantal rijen = 1
Define sumpoints = sumpoints + points
Loop
Kijk of sumpoints < 10.000
zo ja
Kijk naar de vorige regel en tel die erbij op
en tel 1 op bij het aantal rijen
exit loop if sumpoints >= 10.000
end loop
print aantal rijen

Oh ja, Excel 2003 NL, trouwens
Kan je dat niet simpeler doen?
Stel dat in A1 je eerste getal staat, in A2 je tweede enz tot A365
Als je dan in cel B1 de formule =A1 en in cel B2 =B1+A2, deze formule (die in cel B2 staat) doorvoeren tot B365.
Dan in kolom B een voorwaardelijke opmaak ingeven dat als een cel in kolom B =>10.000 dat die dan een kleur krijgt.
Alles selecteren tot de eerst gekleurde cel en dan uitprinten.
Het kan natuurlijk ook zoals je hebt voorgesteld, maar als het makkelijker kan....
Misschien heb ik je vraag niet goed begrepen, maar dat hoor ik dan wel.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 21:47:50 #215
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54144981
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:25 schreef Arliator het volgende:
Misschien heb ik je vraag niet goed begrepen, maar dat hoor ik dan wel.
Ik denk dat in jouw modelletje dan gewoon een voortschrijdend totaal terecht komt. Hoe dat moet, weet ik wel Dat gebruik ik vaak genoeg

Wat ik wil is bijvoorbeeld dit:



Needless to say: Deze waarden heb ik even met het telraampje gedaan, en ik wil dat Excel dat automagisch voor mij doet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 22:11:45 #216
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54145616
ow, die bovenste had trouwens 4 moeten zijn zie ik net
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54147124
Die score is het aantal dagen dat de score van dat aantal dagen boven de 1000 is gekomen?
Btw, qua opmaak; 2x score gebruiken is een beetje onoverzichtelijk.
En die bovenste moet toch wel gewoon een 5 blijven? 100+200+300+200 = 800 pas. Anyway ik snap je bedoeling.

Het moet inderdaad geloopt worden. Ik heb zelf wat geprobeerd in VB Editor maar je komt er lastig uit. De moeilijkheden waar je tegenaanloopt zijn vooral
a) Je weet in principe niet waar de eerste D-Score komt (kolom D)
b) Vanuit die rij moet je terug loopen

Om b) met dit voorbeeld toe te lichten: Vanaf rij 5 'weet' VB wel dat daar de eerste waarde moet komen in kolom D. Maar hoe moet je erachter komen wat het getal daaronder wordt? Juist, door vanaf B6 terug op te tellen en te tellen hoeveel rijen het in dit geval kost om boven de 1000 te komen. Dán moet je weer een cijfer plaatsen en vanaf Kolom B + 1 rij lager weer terug rekenen.
Worden dus sowieso 2 loops; 1 om te bepalen waar waarde 1 komt, en 1 om te bepalen waar cijfer (in dit geval) 6 tot en met 365 komt.


Edit: doe toch even een poging, 5 min

[ Bericht 2% gewijzigd door DaFan op 24-10-2007 22:59:23 ]
pi_54147501
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
score = 0
For i = 1 to 365
   score = Value("B" & i).Value + score
   
   If score => 1000 Then
      Range("D" & i).Value = i
      startrij = i + 2
      score = 0      
      End
   End If
End For


Loop2:
aantalrijen = 0
For j = startrij to 1
   score = Range("B" & j).Value
   aantalrijen = aantalrijen + 1   

   If score => 1000 Then
      Range("D" & j).Value = aantalrijen
      score = 0
      startrij = Range("D" & (startrij + aantalrijen))
      Goto Loop2
   End If
End For


Succes. Als ie niet helemaal werkt zoals het moet vraag je het nog maar s of kloot zelf wat aan met andere getallen, dan snap je wat wat doet :)
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 23:07:43 #219
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54147544
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 22:54 schreef DaFan het volgende:
Die score is het aantal dagen dat de score van dat aantal dagen boven de 1000 is gekomen?
Btw, qua opmaak; 2x score gebruiken is een beetje onoverzichtelijk.
En die bovenste moet toch wel gewoon een 5 blijven? 100+200+300+200 = 800 pas. Anyway ik snap je bedoeling.
Nee, want 350 + 200 + 300 + 200 is ook al (meer dan) 1000

2 x Score is idd een beetje onhandig ja, ik heb dit gewoon ff gauw in elkaar geranseld.

Maar inhoudelijk:

a) Zou af te vangen moeten zijn met een soort "stop" als er eerder een bepaalde cel bereikt wordt dan een cumulatief totaal van (in dit geval) 1000, en dan een default waarde geven (0, no data, 999, whatever)

b) Het is idd terugloopen denk ik. Het is iedere keer "kijk naar de vorige" als de condities nog niet gematched worden.

Ik heb iets gevonden wat in Excel niet kan
Maar goed, eigenlijk wil ik dus dat het wel kan...

Overigens is er een workaround denkbaar, maar dat is geen universele oplossing natuurlijk.

Je kunt bijvoorbeeld voor rij 100 de volgende waarden in de volgende kolommen definieren:

E100 = SUM(b99:b100)
F100 = SUM(b98:b100)
G100 = SUM(b97:b100)
H100 = SUM(b96:b100)

etc.

Je weet in ieder geval dat die waarden gaan oplopen in de range e100:Z100 en verder

Dus dan zou je met een functie als HORIZONTAAL.ZOEKEN aan de gevraagde waarde kunnen komen door te kijken waar dat de gewenste grenswaarde overschrijdt.

Maar goed, dat is

a) erg omslachtig
b) beperkt door de 256kolommenlimiet van Excel, en dus
c) geen universele oplossing.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54147818
Potverdorie man wat maak je dat je dit nodig hebt
Ik zou er iig nog wel een half middagje mee zoet kunnen zijn als ik zoiets zou moeten maken, erg lastig dit.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 23:19:39 #221
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54147912
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 23:16 schreef DaFan het volgende:
Potverdorie man wat maak je dat je dit nodig hebt
Ik zou er iig nog wel een half middagje mee zoet kunnen zijn als ik zoiets zou moeten maken, erg lastig dit.
Troost je, het is niet om iets belangrijks

Maar ik was er niet eens op uit om de grenzen op te zoeken, maar dit lijkt toch iets waar Excel serieus moeite mee heeft Wordt de uitdaging des te leuker van natuurlijk

Het idee? Voor iedere dag bepalen hoe lang de laatstvorige 10.000 punten duurden, om vervolgens via een Min(Z1:Z365) te kunnen bepalen wat de meest actieve periode geweest is en hoe actief die dan eigenlijk was. Beetje een kruising tussen een extreme-value-benadering en een split-moving-window-benadering zeg maar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54153689
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 23:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Troost je, het is niet om iets belangrijks

Maar ik was er niet eens op uit om de grenzen op te zoeken, maar dit lijkt toch iets waar Excel serieus moeite mee heeft Wordt de uitdaging des te leuker van natuurlijk

Het idee? Voor iedere dag bepalen hoe lang de laatstvorige 10.000 punten duurden, om vervolgens via een Min(Z1:Z365) te kunnen bepalen wat de meest actieve periode geweest is en hoe actief die dan eigenlijk was. Beetje een kruising tussen een extreme-value-benadering en een split-moving-window-benadering zeg maar
Ik heb ook een poging gewaagd.
Aan de hand van jouw voorbeeld doet die het.
Ik ben geen expert in VBA, let dus niet op mijn stijl. Maar als het werkt, ach, wie let er dan op hoe het geprogrammeerd is.

Maar goed, hier is het dan, je zal misschien nog wat details moeten aanpassen.
Sub Optellen()
Dim Score, Counter
Dim Uitkomst
Range("B2").Select
Do

Counter = Counter + 1
Score = ActiveCell.Value
Uitkomst = Score + Uitkomst
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
If Uitkomst >= 1000 Then
Uitkomst = Uitkomst - Score
Counter = Counter - 1
ActiveCell.Offset(-2, 1).Select
ActiveCell.Value = Uitkomst
ActiveCell.Offset(0, 1).Select
ActiveCell.Value = Counter
Counter = 0
Uitkomst = 0
ActiveCell.Offset(1, -2).Select
End If
Loop Until Score = ""

End Sub
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 25 oktober 2007 @ 14:53:02 #223
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54160025
Ik weet echt totaal niks van VBA

Waar moet ik dit copypasten?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54163020
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik weet echt totaal niks van VBA

Waar moet ik dit copypasten?
Open excel, klik op ALT + F11
Dan bij "invoegen" kies module
Dan deze code plakken.
Vervolgens ga je weer terug naar excel kies daar Beeld -> Werkbalken kies daar formulieren.
Klik daar op de knop en klik ergens in je excelblad. Daar moet je de macro toewijzen. In dit geval Optellen.
Klik dan op de knop en de macro zal gaan lopen.
Waar ik overigens geen rekening mee heb gehouden, realiseer ik me nu, is dat als je meerdere bladen hebt kan hij fout lopen.
Je moet de knop in het blad zetten waar je je bewerking op wilt uitvoeren.
Als dit is wat je wilt zal ik het nog wel aanpassen.
Oh ja, nu staat in de code het getal van 1000, dit moet je nog even veranderen in 10000, want dat las ik later dat je dat wilt.
Ik hoor wel of het gelukt is of niet.
Maak in ieder geval wel even kopie van je huidige bestand. Adviseer ik iedereen als je in een werkend bestand iets nieuws gaat toevoegen.
pi_54176996
Kun je ook 2 rijen filteren?

Ik heb een bestand met daarin meerde kolommen. Het bevat een verkoopoverzicht. In dit bestand staan over welke maanden wat is verkocht en door welke afdeling.

Nu wil ik in Excel het gehele bestand kunnen filteren over 3 maanden. Hij pakt dan alleen de verkopen uit bijvoorbeeld maand 1,2 en 3. Echter wil ik het overzicht alleen van een paar afdelingen zien en niet van het gehele bestand. De afdelingen hebben de volgende afkortingen:

GAA
GAG
GAD
GAO

Hoe kan ik ervoor zorgen dat excel eerst de eerste 3 maanden eruit filtert en vervolgens de juiste afdelingen bij die maanden pakt?
pi_54239097
Bestand met daarin verschillende coderingen.
Deze coderingen staan voor verschillende afdelingen waar ik het verbuik over een bepaalde periode van wil weten.

Ik heb een groot excel bestand en wil met een formule het zo krijgen dat hij alleen de verbruiken van 3 afdelingen berekend. Hij moet dan bijvoorbeeld de volgende afdelingen er uit filteren:
AAA AAB AAC

De andere codereringen (Afdelingen) zoals ABB ABC ABD moet hij laten voor wat hij is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet doen? Iets met formulie als: ALS(I2=GA?;S2) (Formule klopt niet, hij geeft aa #NAAM?
  maandag 29 oktober 2007 @ 10:09:47 #227
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54239314
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 09:57 schreef tequi3 het volgende:
Bestand met daarin verschillende coderingen.
Deze coderingen staan voor verschillende afdelingen waar ik het verbuik over een bepaalde periode van wil weten.

Ik heb een groot excel bestand en wil met een formule het zo krijgen dat hij alleen de verbruiken van 3 afdelingen berekend. Hij moet dan bijvoorbeeld de volgende afdelingen er uit filteren:
AAA AAB AAC

De andere codereringen (Afdelingen) zoals ABB ABC ABD moet hij laten voor wat hij is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet doen? Iets met formulie als: ALS(I2=GA?;S2) (Formule klopt niet, hij geeft aa #NAAM?
Wat bedoel je met 'GA?' in die formule?

Ik snap niet echt wat je bedoelt. Wat bedoel je met 'berekenen'? Wat bedoel je met 'laten voor wat hij is'?

Waarschijnlijk bedoel je dit:
1
2
3
4
5
6
7
I     J
-------
AAB  12
AAE   6
AAA  18
AAB   6
ABC   4
En dat je dan de som wilt van de getallen waarvoor AAA, AAB of AAC staat. Dat zou in dit voorbeeld dus 36 worden.

Dan zou ik het denk ik zo doen:

=SOM.ALS(I:I;"AAA";J:J)+SOM.ALS(I:I;"AAB";J:J)+SOM.ALS(I:I;"AAC";J:J)
pi_54239859


Hierboven het bestand. Je ziet hier een aantal kolommen instaan, waaronder Mutation en Verbruik Aftersales 3 maanden.

Het gehele werkblad bestaat uit zo’n 42.000 cellen. In kolom mutation staan de volgende codes: GKT, GKR, GAP, GAR, GAG en GAM. Dit zijn codes die gebruikt worden voor bepaalde afdelingen (GKT en GKR staan bijvoorbeeld voor de afdeling aftersales, de rest van de coderingen (GAP, GAR, GAG en GAM) staan voor de afdeling productie.

In de kolom verbruik aftersales heb ik het verbruik v/d afgelopen 3 maanden uitgerekend. Zoals de naam al aangeeft moet het uitgerekende verbruik alleen aangegeven worden voor de afdelingen Aftersales (oftewel de coderingen GKT en GKR) Ik wil dus dat Excel in cel I kijkt of hij te maken heeft met GKT en GKR, alle andere coderingen worden er uit gefilterd. Alleen van GKT en GKR word vervolgens het verbruik weergegeven.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

P.s Dit alles word nu gedaan door een standaard filter in Excel, wat overigens ook prima werkt. Maar ik wil het graag met een formule toepassen. Het bestand moet namelijk meermaals gebruikt worden en dan is een formule makkelijker. (Filter moet je weer aanpassen)
pi_54240312
Het is gelukt. Mede dankzij de formule die jij gaf Frollo. Bedankt!
  maandag 29 oktober 2007 @ 11:08:31 #230
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54240417
Ik snap het nog steeds niet. Waarom komen die waarden in de kolom 'Verbruik Aftersales 3 maanden' vandaan? Dus 0,1 | 0,1 | 1,08 | 2,54 enzovoort? Wat wordt daar berekend?
  maandag 29 oktober 2007 @ 11:08:56 #231
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54240431
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 11:04 schreef tequi3 het volgende:
Het is gelukt. [afbeelding] Mede dankzij de formule die jij gaf Frollo. Bedankt!
Oh, ok!
pi_54278698
Excel formule vraagje. Ik de volgende tabel:



Ik wil graag dat waneer er een factuurnummer (bijvoorbeeld 2007-001) ingevuld wordt, dat er bij totaal doorgefactureerd het bedrag van de cel kosten automatisch wordt ingevuld.

Waarschijnlijk is het vrij eenvoudig, maar ik kom er niet uit.
pi_54279954
Voor L9:

=IF(K9<>"";J9;"")

Als K9 niet leeg is, dan wordt J9 overgenomen, anders blijft de cel leeg.
pi_54281301
Hallo,

Ik gebruik Excel om data uit Bloomberg te importeren. Echter de formules worden dan niet opnieuw berekend en dus moet ik nog alles opnieuw calculeren (F9). Probleem is dat ik een visual basic script heb geschreven. Omdat de data nog niet klopt krijg ik overa #N/A

Dus mijn vraag:
Ik dring Excel, mbv Visual Basic, twee x alles te berekenen. Hercalculeer ik handmatig gaat het goed. Doe ik het m.b.v. VB dan niet. Ik wil dus voor de volgende actie, extracten van info, bepaalde tijd wachten zodat de data in excel goed is berkend.

Hoe kan ik dat doen?

Dit heb ik nu:
Calculate
newHour = Hour(Now())
newMinute = Minute(Now())
newSecond = Second(Now()) + 30
waitTime = TimeSerial(newHour, newMinute, newSecond)
Application.Wait waitTime

Nogal provisorisch. Dit moet ik ook twee x doen... Ben nu aan het spelen met de tijd. Zou ik dit echt gaan gebruiken kost het me 8 uur om de data eruit te krijgen :|

Ik wil geen fixed time (+30) maar variable. Dus wanneer het klaar is met calculeren pas de volgende actie.
pi_54281451
Ken de actie zelf niet zo goed maar kan je de macro van opnieuw berekenen niet aan de toets F9 koppelen?

Iets van:

- macro start
- pauze tot F9 wordt gedrukt
- F9 wordt gedrukt
- rest macro

Zal iets met getKey zijn ofzo...
pi_54281518
F9 is gewoon calculate in VB.

Probleem lijkt dit te zijn:
Verandering in Bloomberg formule. Excel berekent formules. Bloomberg is nog bezig met updaten informatie. Formules zijn op basis van verkeerde informatie. Herberekening: Dan pas goede informatie.
pi_54286455
is er geen trigger die aangeeft als de bloomberg update klaar is?

Bijvoorbeeld een laatste cel (altijd dezelfde) die veranderd wordt of een bepaalde tijdsduur, want ik zag in je vorige topic dat je 30 seconden wil wachten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_54296616
Cel X: Berekent de waarde over het gehele jaar, met de volgende formule:

=SOM.ALS(I2:I2;"Ga?";T2:T2)

Hij kijk eerst naar cel I, als die aan een bepaalde norm voldoet (in dit geval moet er in cel I GAA, GAB, GAC enzovoorts staan) kijkt hij naar cel T. Vervolgens neemt hij over wat in cel T staat.

In cel T is een overzicht te vinden van voorraadvebruik over een aantal artikelen van 1 jaar.

In mijn nieuwe cel, cel x neemt hij dit nu over. Echter wil ik dat hij de uitkomst van cel T deelt door 12 en dan vermenigvuldig met 3. (Dan heb ik het verbruik van 3 maanden)

Hoe kan ik dit het beste doen? De formule die ik er nu dus in heb staan is deze en zal dan uitgebreid moeten worden:

=SOM.ALS(I2:I2;"Ga?";T2:T2)
  donderdag 1 november 2007 @ 09:24:52 #239
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54296682
Dit lijkt me het meest waarschijnlijke:

=SOM.ALS(I2:I2;"Ga?";T2:T2)/4
pi_54296775
Lijkt erop dat je gelijk hebt inderdaad! Bedankt weer eens.
  donderdag 1 november 2007 @ 09:31:20 #241
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54296816
Graag gedaan.
pi_54324666
Sinds een weekje maak ik ook gebruik van macro's in Excel. Ik had de macro's wat eerder moeten ontdekken, dat had me heeeeeeeeeeel wat tijd kunnen schelen.

Wel jammer trouwens dat ik geen C# (binnen Excel) kan gebruiken.

[ Bericht 26% gewijzigd door sylvesterrr op 02-11-2007 20:37:09 ]
pi_54341283
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 10:46 schreef DaFan het volgende:
Voor L9:

=IF(K9<>"";J9;"")

Als K9 niet leeg is, dan wordt J9 overgenomen, anders blijft de cel leeg.
Bedankt!
pi_54386495
Bestaat er een manier om via een button oid een kolom automatisch te laten sorteren? Ik heb hier twee kolommen (A en B) met daarin een aantal gegevens en ik wil dat deze op een bepaalde manier worden gesorteerd als ik op een bepaalde knop druk. Dus niet via 'Data -> Sorteren'.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_54389134
quote:
Op maandag 5 november 2007 19:07 schreef RayMania het volgende:
Bestaat er een manier om via een button oid een kolom automatisch te laten sorteren? Ik heb hier twee kolommen (A en B) met daarin een aantal gegevens en ik wil dat deze op een bepaalde manier worden gesorteerd als ik op een bepaalde knop druk. Dus niet via 'Data -> Sorteren'.
Macro opnemen door 1x Data -> Sorteren te doen, knopje invoegen in Excel (taakbalk Control Toolbox) en daar de macro aan verbinden
pi_54389622
quote:
Op maandag 5 november 2007 20:58 schreef DaFan het volgende:

[..]

Macro opnemen door 1x Data -> Sorteren te doen, knopje invoegen in Excel (taakbalk Control Toolbox) en daar de macro aan verbinden

.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_54424649
Ik wil graag weten hoe ik een voorraadvoorspelling kan maken:

Ik heb de gegevens van het afgelopen jaar verzameld van het magazijn. Ook heb ik het verbruik per jaar, per maand en per kwartaal berekend. Ik wil nu in Excel een schatting maken wat het verbruik voor de komende 3 maanden is op basis van het verleden. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen met behulp van Excel? Hoe kan ik het toekomstige verbruik uberhaupt voorspellen (ook zonder Excel)?

P.S Ik heb er ook een apart topic voor geopend.. de uitvoering moet wel in Excel, maar eerst wil ik weten hoe ik een voorspelling maak. Hopelijk heeft iemand een idee.
pi_54425919
Er zijn nogal wat verschillende methoden om de voorraden/productie te voorspellen op basis van historische gegevens.
Ik heb even snel een boek erbij gepakt, en kan er zo al een aantal noemen. Misschien wat Googlen om tekijken wat voor jou de beste is:
- Seasonalized Time Series Forecasts
- Short-Range Forecasts
- Moving Averege Short-Range Forecasts
- Exponential Smoothing Short-Range Forecasts
- Exponential Smoothing with Trend Forecasts

Zou daar eerst maar s naar zoeken met voorbeelden, dan kom je er in Excel waarschijnlijk wel uit!

Voor zover ik weet bestaan er geen kant-en-klare Excel modules/formules/modellen om te voorspellen.
pi_54450429
Ik heb een beveiligde worksheet gemaakt met een aantal cellen waarvan de inhoud aangepast mag worden.

cel f4 en c7 en I7 zijn de cellen waarvan de inhoud aangepast mag worden (Tools, protection, allow users to edit ranges)

Verder heb ik een macro die de kleur van de cellen I7 en C7 veranderd als de waarde in cel F4 veranderd. Deze zit in de code van de sheet gebakken zoals het hoort.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
      
    If Target.Address = "$F$4" Then
        
       'Ensure target is a number
        If IsNumeric(Target) Then
            'Stop any possible runtime errors and halting code
            On Error Resume Next
                'Turn off ALL events so theres no possibility to put the code into a loop.
                Application.EnableEvents = False
                Range("C7").Interior.ColorIndex = Target.Value
                Range("I7").Interior.ColorIndex = Target.Value
                'Turn events back on
                Application.EnableEvents = True
            'Allow run time errors again
            On Error GoTo 0
        End If
    End If
End Sub


Nu is het probleem als volgt. Als ik de sheet ga beveiligen met een password (Tools, Protection, Protect Sheet) werkt de macro niet meer. Oh ja, het is excel 2003, engelstalig
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_54451838
ik ben hem al anders aangepakt. Ik heb de on change macro vervangen door een knop die hetzelfde doet. door op de knop te drukken wordt de protection uitgezet, de cellen C7 en I7 gekleurd en wordt de beveiliging weer aangezet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
'disable protection
strPW = "password"
ActiveSheet.Unprotect Password:=strPW

hier komt de uitvoer code

'enable protection with password
ActiveSheet.Protect Password:=strPW, DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
End Sub

Vervolgens heb ik de macro beschermd met een password zodat ze het password voor de sheetprotection niet kunnen zien.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')