wat wordt hier nou precies bedoeld ? wat leren we hier ?quote:74. Zij reisden dus verder tot dat zij een knaap ontmoetten en hij deze doodsloeg. Mozes zeide: "Hebt gij een onschuldige gedood die niemand had vermoord? Voorwaar, je hebt een afkeurenswaardige daad begaan."
75. Hij antwoordde: "Zei ik u niet dat je nimmer in staat zoudt zijn mij met geduld te vergezellen?"
76. Mozes zeide: "Indien ik u wederom iets vraag houd mij dan niet in uw gezelschap, dan hebt gij zeker een verontschuldiging van mijn kant."
Tafsir spreekt over dat het kind een tiran zou worden, waardoor hij 'gered' is door de metgezel van Mozes.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:19 schreef osho het volgende:
[..]
wat wordt hier nou precies bedoeld ? wat leren we hier ?
Een zeer moeilijk hoofdstuk inderdaad. Ik heb bij zowel de grot als de reis het gevoel dat er iets bedoelt wordt, iemand heeft het me wel eens proberen uit te leggen (in een taal die ik slecht beheers, het Farsi), maar snappen, ho maar.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:19 schreef osho het volgende:
[..]
wat wordt hier nou precies bedoeld ? wat leren we hier ?
hoe weet de Tafsir dat ?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tafsir spreekt over dat het kind een tiran zou worden, waardoor hij 'gered' is door de metgezel van Mozes.
Nope, neit geoorloofd.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 21:29 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:
Is het nu wel of niet geoorloofd om mensen te vermoorden, die niet islamitisch zijn?
Dat soort verhalen circuleren massaal in de media en ik ben benieuwd hoe moslims hier tegenaan kijken.
Een "pre-emptive strike".quote:Op vrijdag 23 maart 2007 16:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tafsir spreekt over dat het kind een tiran zou worden, waardoor hij 'gered' is door de metgezel van Mozes.
quote:
als dat het geval is, snap ik niet waarom Trigger het vervelend vindt dat Jansen manipuleert dat het om Mohammed, de profeet, zou gaan.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:19 schreef Kees22 het volgende:
En wat hij wil leren is vertrouwen in god. Of in elk geval: niet oordelen voor je ALLE gegevens hebt. Dat blijkt uit de regels 80 t/m 83.
ik weet heel weinig van Oshoquote:@Osho: ik mag aannemen dat je de Tarot van Bhagwan wel kent. Daar is ook een verhaal van een man, van wie de zoon verdween. Het hele dorp huilde, maar hij wist nog niet zo zeker of het wel zo erg was. Vijf jaar later komt de zoon terug met een prachtig paard. Het hele dorp benijdde hem, maar hij wist nog niet zo zeker of het wel een geluk was. Dan komt het leger van de Keizer alle paarden en jonge mannen opeisen. Het hele dorp huilde etc...
Nou ja, ik heb dat artikel van Jansen niet gelezen, dus ik weet eigenlijk niet waar die manipulatie over gaat. Zocht alleen de soera op en vormde mijn eigen oordeel. Ik haal er zelf niet uit dat "een Onzer dienaren" Mohammed zou zijn. Ik dacht eerder aan een (ongenoemde) engel. Zoals ook in het OT allerlei boodschappers iets komen vertellen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:22 schreef osho het volgende:
[..]
als dat het geval is, snap ik niet waarom Trigger het vervelend vindt dat Jansen manipuleert dat het om Mohammed, de profeet, zou gaan.
[..]
ik weet heel weinig van Osho
alleen dat hij uit India komt, veel Rollsen had, in Amerika gewoond heeft en dat z'n volgelingen oranje gekleed gingen
volgens Trigger is de manipulatie dat Jansen doet alsof het om Mohammed, DE profeet, gaat. Wat niet het geval is/zou zijn. Verder is hij het blijkbaar wel eens met de strekking van het verhaal. Moet ook wel, want het is het woord van God, waaraan niet getwijfeld mag worden.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb dat artikel van Jansen niet gelezen, dus ik weet eigenlijk niet waar die manipulatie over gaat.
omdat ik het altijd erg interessant vond dat er zo'n zooi mensen achter zo'n bebaard typje aanliepenquote:Waarom noem je je dan Osho?
Nou ja, ik ben het met Trigger eens dat het niet om Mohammed gaat (Maar dat is in de qoraan toch al moeilijk na te gaan: dat springt echt van de hak op de tak!)quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:57 schreef osho het volgende:
[..]
volgens Trigger is de manipulatie dat Jansen doet alsof het om Mohammed, DE profeet, gaat. Wat niet het geval is/zou zijn. Verder is hij het blijkbaar wel eens met de strekking van het verhaal. Moet ook wel, want het is het woord van God, waaraan niet getwijfeld mag worden.
[..]
omdat ik het altijd erg interessant vond dat er zo'n zooi mensen achter zo'n bebaard typje aanliepen
Dat staat dus ook in mijn link hé, het is niet een -eigen- uitleg, het is een uitleg door middel van kijken in welke context het is openbaart, wat voor commentaar Mohammed er bij heeft gegeven, wat de metgezellen ( mensen die toen aanwezig waren ) er over zijn in combinatie met hadith, zo wordt tafsir beoefent door dus naar interpretatie van Mohammed en eerste generatie moslims te kijken gepaard met omstandigheden waarin vers werd geopenbaard en hadith. Dwaal tafsir zou bestaan uit tafsir zonder bronnen hetgeen voor de moslim niet aannemelijk is.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 22:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een "pre-emptive strike".
En dan zou dus het vertrouwen in God hier geleerd moeten worden. (Grappig: ik heb Osho's "vreemde" gedrag altijd verdedigd met de stelling, dat wij buitenstaanders de wegen van een heilige niet kunnen beoordelen!)
Maar de vraag blijft dan ook na de link nog: hoe weet de tafsir dat? Want de tafsir is blijkbaar een uitleg van een goddelijk woord, dat door de meeste moslims gedagen moet worden. Of liever gezegd: waarover gestemd moet worden. Er zijn immers ook dwaaltafsirs.
Het verhaal in de Koran uitlezen zou heel wat vragen van je oplossen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:00 schreef osho het volgende:
[..]ja ik begrijp dat de Tafsir een uitleg is en dat je daar heel veel waarde aan hecht, maar dat de Tafsir weet dat een doodgeslagen jongen een tiran zou worden vind ik wat vreemd. De Tafsir doet ook helderziendheid
En de tafsir doet er in combinatie met Mohammeds uitspraken en andere delen van de overleveringen er dus verslag van dat het een slecht iemand zou worden. De tafsir is niet helderziend, maar het kan wel verloop van een vers afmaken door middel van een hadith, mits hadith betrouwbaar is gevonden.quote:80. "En wat de jongeling betreft, zijn ouders waren gelovigen en wij vreesden dat hij schande over hen zou brengen door zijn opstandigheid en ongeloof."
81. "Derhalve wensten wij dat hun Heer hun in zijn plaats een ander kind zou schenken dat reiner en zachtmoediger zou zijn (dan hij)."
Laten we dit topic geen cross over topic maken, de onderwerp hierover is in het andere topic behandeld, dus laten we dit topic dan ook voor andere vragen laten.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:22 schreef osho het volgende:
[..]
als dat het geval is, snap ik niet waarom Trigger het vervelend vindt dat Jansen manipuleert dat het om Mohammed, de profeet, zou gaan.
Manipulatie zit hem in:quote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:57 schreef osho het volgende:
[..]
volgens Trigger is de manipulatie dat Jansen doet alsof het om Mohammed, DE profeet, gaat. Wat niet het geval is/zou zijn. Verder is hij het blijkbaar wel eens met de strekking van het verhaal. Moet ook wel, want het is het woord van God, waaraan niet getwijfeld mag worden.
Alle profeten in de Koran hebben een naam en worden ook bij de naam genoemd, Musa, Iesa, Jakoeb, Yusuf, Isak, Ismail etc, de enige profeet die word genoemd zonder naam is dan ook Mohammed in de Koran, Jansen is geen domme man, en hij weet heel goed dat het niet om een profeet ging, nogmaals als een artikel spreekt over een profeet en de Koran dan gaat iedereen (on)bewust aan Mohammed denken, daarin zit een potentiële manipulatie.quote:DE/EEN profeet
we draaien een beetje om de hete brij heen Trigger. Hoe wist de persoon de de ander doodsloeg dat het een tiran zou worden. Kreeg deze dat geopenbaard door Allah ?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 07:15 schreef Triggershot het volgende:
En de tafsir doet er in combinatie met Mohammeds uitspraken en andere delen van de overleveringen er dus verslag van dat het een slecht iemand zou worden.
Dat lijkt mij met mijn boerenverstand de enige plausibele verklaring, of we moeten bovennatuurlijke gaven veronderstellen bij mensen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:05 schreef osho het volgende:
[..]
we draaien een beetje om de hete brij heen Trigger. Hoe wist de persoon de de ander doodsloeg dat het een tiran zou worden. Kreeg deze dat geopenbaard door Allah ?
Lijkt mij niet, althans dat zal niet afhankelijk zijn van het eigen oordeel van de mens.quote:En betekent dit dat iedere moslim zich het recht mag voorhouden anderen dood te slaan met daarbij de notie dat de doogeslagene een zondaar zou worden ?
maar kan deze zich dan niet beroepen op Allah ? Net als de (een) profeet uit de Koran ?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:02 schreef Diederik_Duck het volgende:
Lijkt mij niet, althans dat zal niet afhankelijk zijn van het eigen oordeel van de mens.
Het is al een aantal maal uitgelegd, maar blijkbaar heb je er overheen gekeken. De 'persoon' waar het over gaat in dat verhaal heeft geen directe naam. Bij mij staat hij bekend als Hizir (a.s.). Hij was het die o.a. de profeet Mozes (vzmh) onderwees. De profeet Mozes (vzmh) heeft er meerdere malen bij hem op aangedrongen om hem te onderwijzen. Hizir (a.s.) heeft meerdere malen aangegeven dat de profeet Mozes niet met hem kan optrekken, omdat hij het niet zou kunnen begrijpen. Volgens de meeste islamitische geleerden is de kans groot dat ook hij een profeet was, maar eentje die op een geheel ander niveau zat. Sommigen beweren dat het om een engel zou kunnen gaan. In ieder geval is men het er overeens dat het een gezant van Allah was. We gaan er dus vanuit dat Hizir (a.s.) meer weet dan anderen. Men gaat er vanuit dat Hizir (a.s.) geen tijd kent en vrijelijk door de tijd kan reizen. Allah heeft de doodgeslagen persoon geschapen en zal ook weten of het een tiran zou worden of niet.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:05 schreef osho het volgende:
[..]
we draaien een beetje om de hete brij heen Trigger. Hoe wist de persoon de de ander doodsloeg dat het een tiran zou worden. Kreeg deze dat geopenbaard door Allah ?
Nee, natuurlijk niet. Iedere moslim is niet Hizir (a.s.) en is niet in staat om profeten te onderwijzen. Een gewoon mens kan niet in de toekomst kijken en kan dus ook niet weten of iemand een tiran zou worden. Ook is het een gewoon mens niet toegestaan om anderen zomaar te doden en al helemaal niet om de reden die jij noemt.quote:En betekent dit dat iedere moslim zich het recht mag voorhouden anderen dood te slaan met daarbij de notie dat de doogeslagene een zondaar zou worden ?
Nou ja, Mohammed B. gebruikte ook koranteksten om z'n daden te ondersteunenquote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
De eerste moslim die daarin een vrijbrief kan zien moet ik nog tegenkomen.
Ik wil niet vervelend zijn, maar had moeite met het begrijpen van je tekst. Maar dit terzijde.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 07:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat staat dus ook in mijn link hé, het is niet een -eigen- uitleg, het is een uitleg door middel van kijken in welke context het is openbaart, wat voor commentaar Mohammed er bij heeft gegeven, wat de metgezellen ( mensen die toen aanwezig waren ) er over zijn in combinatie met hadith, zo wordt tafsir beoefent door dus naar interpretatie van Mohammed en eerste generatie moslims te kijken gepaard met omstandigheden waarin vers werd geopenbaard en hadith. Dwaal tafsir zou bestaan uit tafsir zonder bronnen hetgeen voor de moslim niet aannemelijk is.
Het vet is van mij.quote:Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
Je kunt een tekst op meerdere manieren letterlijk nemen, dat is inherent aan het systeem van taal.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 14:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend zijn, maar had moeite met het begrijpen van je tekst. Maar dit terzijde.
Uit je link:
[..]
Het vet is van mij.
In de eerste plaats heb ik van elders begrepen, dat je de qoraan letterlijk moet nemen. Maar hier gaat het over interpretatie. Dat kan niet tegelijk correct zijn.
In dat geval is de opdracht om de tekst letterlijk te nemen dus onzin!quote:Op zaterdag 24 maart 2007 14:12 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je kunt een tekst op meerdere manieren letterlijk nemen, dat is inherent aan het systeem van taal.
Vraag concrete, directe vragen, dan krijg je ook concrete antwoordenquote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:05 schreef osho het volgende:
[..]
we draaien een beetje om de hete brij heen Trigger.
Betreffende, naar Islamitisch Traditie zoals KB al aanvulde inderdaad Hizir ( Arabisch: Khidr ) stond op zijn manier weer in contact met God.quote:Hoe wist de persoon de de ander doodsloeg dat het een tiran zou worden. Kreeg deze dat geopenbaard door Allah ?
Neen, zelfs Mozes keerde zich er van, wij volgen in de Koran de wet van Mozes, Jezus en Mohammed zoals zij het hebben geleerd van Abraham, het doden in de Islam is alleen toegestaan in oorlog wat is gemotiveerd door zelfverdediging en zelfs dan gaat voorkeur naar het gevangen nemen van je vijand, maar niet doden, iemand die een onschuldige dood in de Koran is alsof zij een mensheid hebben gedood en dus verderf zaait, en Allah zegt laat de verderf zaaiers maar aan mij overquote:En betekent dit dat iedere moslim zich het recht mag voorhouden anderen dood te slaan met daarbij de notie dat de doogeslagene een zondaar zou worden ?
Niet correct, Mohammed B is beïnvloed door 'de Syriër' zeg maar gerust brainwashed, die weer zijn inspiratie van Ikhwaan Al Muslimien en Sayyid Qutb heeft en de laatste heeft echt wel veel meer gedaan dan de Qoran quoten, zo wordt hij ook gezien als grondlegger van Al-Qaida.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:17 schreef osho het volgende:
[..]
Nou ja, Mohammed B. gebruikte ook koranteksten om z'n daden te ondersteunen
Misschien voor ons, maar hou wel in het achterhoofd dat ik zulke zaken met de kennis van nu benader... het is nu onzin, maar wie weet welke bedoeling en inzichten ze daar 1400 jaar terug bij hadden?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 14:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
In dat geval is de opdracht om de tekst letterlijk te nemen dus onzin!
Wat mij betreft kan het wel, er zijn genoeg passages die je niet letterlijk kunt nemen, bijvoorbeeld sommige passages in de Koran zijn speciaal en alleen voor Mohammed bedoelt, die kunnen we niet letterlijk interpreteren, ook veel contexten waarin gesproken wordt zijn regionaal, een aantal dingen zijn dan ook regio gebonden dus kan je ze ook niet letterlijk nemen, denk aan het reizen of eigendom in de Koran wordt dan als voorbeeld veel kamelen gegeven, maar dan hoef je niet letterlijk kamelen in je bezit te hebben, in de tijd toen was iemand die veel kamelen bezat erg rijk, dus in tegenwoordige tijd bedoelen we een rijk persoonquote:Op zaterdag 24 maart 2007 14:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
In de eerste plaats heb ik van elders begrepen, dat je de qoraan letterlijk moet nemen. Maar hier gaat het over interpretatie. Dat kan niet tegelijk correct zijn.
De meerderheid is hetgene wat ik ook volg, namelijk de soenitische variant van Ibn Abbas ( neef van Mohammed ) en Ibn Kathir ( een opvolger van Mohammeds metgezellen. ) De dwaaltafsir is natuurlijk subjectief, al is de hele moslimwereld het wel over eens dat de 'ahmaddiya' er een is. Shia en Ahl Soenah hebben dan ook 'ahmaddiya' uit 'schoot' van islam geworpen.quote:Ten tweede staat hier de aanbeveling om alleen een tafsir te volgen/geloven die door de meerderheid gedragen wordt. Dat heet democratie: meeste stemmen gelden. Een bij uitstek menselijke vondst (Grieks, nog van voor het monotheïsme) voor het begrijpen van een goddelijke openbaring. Ik kan dat niet erg godvruchtig vinden.
Ik maak me trouwens sterk, dat er ook dwaaltafsirs met bronnen bestaan.
Dat zeg ik, Gamma! Behalve dat onzin gedeelte danquote:Op zaterdag 24 maart 2007 14:51 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Misschien voor ons, maar hou wel in het achterhoofd dat ik zulke zaken met de kennis van nu benader... het is nu onzin, maar wie weet welke bedoeling en inzichten ze daar 1400 jaar terug bij hadden?
Je mag goede zaken overnemen van andere religies bijvoorbeeld mee doen aan eten sturen naar andere landen, samen komen en oplossingen zoeken voor maatschappelijke kwesties (lees: Als het bijvoorbeeld geïnspireerd is door de kerk), je mag mee vasten op Joodse feestdagen heeft Mohammed ook gedaan etc, maar als het iets betreft dat je 'iets' verwacht van een entiteit naast Allah, dan is het ketterij und end of story, mits het bewust gebeurde.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 15:20 schreef JeRa het volgende:
Vragen:
1) Hoe gaat de Islam om met volgelingen die ervoor kiezen méér dan een religie aan te hangen?
Neen.quote:2) Wordt het onder Moslims over het algemeen of vanuit de Islam geaccepteerd dat de wetenschap en alles wat daaruit is voortgekomen een aparte religie is?
Dat is vreemd, aangezien de wetenschap als je kijkt naar de eigenschappen van de meeste religies ook een religie is. Het bestaat uit axioma's en de interpretaties daarvan (voortgekomen op een voorgeschreven wijze) en dicteert een levenswijze, alhoewel deze minder sociaal is. Hoe definiëert de Islam een religie dan?quote:
En wat is de definitie van een dergelijke entiteit? En moet het er persé één zijn om een religie te definiëren, of mogen het er ook meerdere zijn die eventueel de eigen hogere entiteit onderuit haalt? (want dat is zo'n beetje de relatie tussen wetenschap en de Islam in mijn ogen)quote:maar als het iets betreft dat je 'iets' verwacht van een entiteit naast Allah, dan is het ketterij und end of story, mits het bewust gebeurde.
Wetenschap is meer toetsbaar en een religie een dogma, dat is het verschil, beiden zijn mogelijke theorieen, maar voor het getoetst is wordt het niet in de wetenschap als waarheid geacht, in religie daarintegen wel. De Islam ziet een religie als een band met God en zo kom ik dan ook op je 2e vraag.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 15:39 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat is vreemd, aangezien de wetenschap als je kijkt naar de eigenschappen van de meeste religies ook een religie is. Het bestaat uit axioma's en de interpretaties daarvan (voortgekomen op een voorgeschreven wijze) en dicteert een levenswijze, alhoewel deze minder sociaal is. Hoe definiëert de Islam een religie dan?
Jup, jup, jup en nog eens jup.. De eerste en beste beschrijving van Allah is 'één', enige, uniek..quote:En wat is de definitie van een dergelijke entiteit? En moet het er persé één zijn om een religie te definiëren, of mogen het er ook meerdere zijn die eventueel de eigen hogere entiteit onderuit haalt? (want dat is zo'n beetje de relatie tussen wetenschap en de Islam in mijn ogen)
quote:Op zaterdag 24 maart 2007 17:23 schreef Akkersloot het volgende:
"De Ingel (Evangelie van Jezus) en Tawrah (Joodse Thora) zijn Gods boeken". Zo staat het letterlijk in de koran. Toch erkennen moslims niet het evangelie en de thora. Waarom niet? Omdat volgens hen de christenen en joden het evangelie c.q. thora hebben veranderd en is dus alleen de koran nog geldig.
Waarom beschermde Allah alleen maar de koran,niet de bijbel?
Nu is mijn vraag, gezien "Ingil" een verbastering van "Evangelie" is. Als de "Ingel" (evangelie) zou zijn veranderd kan die Ingil toch weer niet zo veel veranderd zijn. Want de titel (Ingil, Evangelie, Blijde Boodschap) is immers nog het zelfde. Als ook de strekking, te weten "blijde boodschap". Dus als het evangelie/ingil volgens de koran veranderd is wat zou dan volgens de koran de oorspronkelijke blijde boodschap (ingil/evangelie) zijn geweest ??
Wellicht, maar niet de Koranteksten waar we het nu over hebben. Of je moet kunnen aantonen dat hij wel deze specifieke verzen aanhaalde?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:17 schreef osho het volgende:
[..]
Nou ja, Mohammed B. gebruikte ook koranteksten om z'n daden te ondersteunen
Toe nou.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 17:46 schreef Triggershot het volgende:
Hoi trigger. Ik ben opzoek naar je post waarin je verklaarde dat er van je een atoombom op de kaaba mag vallen.
pour qoi?
"de vergelding voor hen die god en zijn boodschapper bestrijden en verderf brengen in het land is dat ze gedood moeten worden" koran 5:33quote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
De eerste moslim die daarin een vrijbrief kan zien moet ik nog tegenkomen. Zelf de meeste simpele ziel die het hoofdstuk eens doorleest zal begrijpen dat het hier niet om een 'mens' gaat.
ik heb z'n betoog zo even niet paraatquote:Op zaterdag 24 maart 2007 20:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wellicht, maar niet de Koranteksten waar we het nu over hebben. Of je moet kunnen aantonen dat hij wel deze specifieke verzen aanhaalde?
Ik zie in die passage niets over zelfverdedigingquote:Op zaterdag 24 maart 2007 21:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
O ja, ik weet het weer. Jij keurde zelfverdediging af
Ik wil jou wel eens zien als een inbreker jouw huis binnenkomt, jouw en je vrouw/vriendin/hond uitscheldt en dood en verderf brengt in je huis. Kijken of je dan ook zo afkerig bent van zelfverdediging.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Dat is precies de truc die strenge christenen gebruiken. Selectief winkelen heet dat.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 14:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat mij betreft kan het wel, er zijn genoeg passages die je niet letterlijk kunt nemen, bijvoorbeeld sommige passages in de Koran zijn speciaal en alleen voor Mohammed bedoelt, die kunnen we niet letterlijk interpreteren, ook veel contexten waarin gesproken wordt zijn regionaal, een aantal dingen zijn dan ook regio gebonden dus kan je ze ook niet letterlijk nemen, denk aan het reizen of eigendom in de Koran wordt dan als voorbeeld veel kamelen gegeven, maar dan hoef je niet letterlijk kamelen in je bezit te hebben, in de tijd toen was iemand die veel kamelen bezat erg rijk, dus in tegenwoordige tijd bedoelen we een rijk persoon
Maar de shi'ieten hebben dus geen gelijk?quote:[..]
De meerderheid is hetgene wat ik ook volg, namelijk de soenitische variant van Ibn Abbas ( neef van Mohammed ) en Ibn Kathir ( een opvolger van Mohammeds metgezellen. ) De dwaaltafsir is natuurlijk subjectief, al is de hele moslimwereld het wel over eens dat de 'ahmaddiya' er een is. Shia en Ahl Soenah hebben dan ook 'ahmaddiya' uit 'schoot' van islam geworpen.
Nee vriend zo zwart-wit is het niet, denk aan de voorbeeld die ik je hierboven heb gegeven, essentie is om de rijke mensen aan te spreken en niet bijvoorbeeld alleen kameelhoeders, Mohammed als gezant van Allah heeft bepaalt wat wel/niet letterlijk was, was hij ook selectief aan het shoppen?quote:Op zondag 25 maart 2007 01:16 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Dat is precies de truc die strenge christenen gebruiken. Selectief winkelen heet dat.
Op die manier kun je nooit uitmaken wat het ware geloof is en dus ook nooit bepalen, wie de ware gelovige is.
Of je neemt je heilige boek letterlijk, of je neemt je heilige boek niet letterlijk. In dat laatste geval moet je ELKE interpretatie toestaan. En meg je dus nooit iemand doodslaan vanwege een andere interpretatie.
Je vroeg naar de meerderheid en ik zeg dat het soenieten zijn, de shieten hebben weer een ander interpretatie, maar om te zegge dat ze ongelijk hebben is mij te arrogant.quote:Maar de shi'ieten hebben dus geen gelijk?
Whehequote:Heb ik pech: mijn vertaling van de qoraan is van de ahmaddiya.
Goeie vraag!quote:Maar ik snap er inmiddels niks meer van: is het Woord van Allah nou het Woord van Allah of kunnen we dat naar menselijke maatstaven beoordelen?[
Je bedoelt de cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan kom je aan mij en zul je dat merken" itt jouw cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan moet je dat zelf weten. Als je maar niet aan mij komt" ?quote:Op zondag 25 maart 2007 00:23 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ik zie in die passage niets over zelfverdedigingik zie wel iets staan dat naar mijn mening typerend is voor culturen waar de Islam vaak de overhand heeft.
Nee, mijn cultuur is "kom je aan mijn familie, dan kom je aan mij en dan zul je dat merken doordat je eerst ontzettend op je flikker krijgt en vervolgens aan de politie wordt overgeleverd" in tegenstelling tot jouw cultuur van "kom je aan mijn familie, dan flip ik compleet en sla en schop en steek ik je net zolang totdat ze bij de rechtbank niet meer kunnen zeggen hoelang ik moet zitten omdat het slachtoffer onherkenbaar is"quote:Op zondag 25 maart 2007 10:48 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Je bedoelt de cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan kom je aan mij en zul je dat merken" itt jouw cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan moet je dat zelf weten. Als je maar niet aan mij komt" ?
Dat juist die culturen waar de Islam vaak de overhand heeft door mensen worden meegebracht (o.a. naar Nederland) waar een dergelijke handelswijze, gedachtengoed en set van normen en waarden totaal niet in de maatschappij passenquote:Op zondag 25 maart 2007 11:08 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ja, en het probleem is dus..... wat precies
"Hoe komt het dat alhoewel de volgelingen liefde zouden moeten prediken, ze geen problemen hebben met dergelijke passages?"quote:Op zondag 25 maart 2007 11:09 schreef Triggershot het volgende:
Heren, terug ontopc, of PM elkaar.
Welke passages?quote:Op zondag 25 maart 2007 11:12 schreef JeRa het volgende:
[..]
"Hoe komt het dat alhoewel de volgelingen liefde zouden moeten prediken, ze geen problemen hebben met dergelijke passages?"
Lijkt wel alsof sommige criminelen zo denken: pak maar een Hollander, die doen nooit wat terug. En idd wij "lossen dingen niet op" door een hoop neven erbij te halen dus denken sommigen dat de straat van hen is.Totdat we het zat zijn, dan komt iemand als Wilders in beeld. Zodat hij die problemen politiek kan regelen.quote:Op zondag 25 maart 2007 10:48 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Je bedoelt de cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan kom je aan mij en zul je dat merken" itt jouw cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan moet je dat zelf weten. Als je maar niet aan mij komt" ?
Dat is mijns inziens geoorloofd in de islam, zolang je maar kan onderbouwen dat het ter "verdediging" is, verdediging van de islam, de koran, de naam van de profeet etc.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 21:29 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:
Is het nu wel of niet geoorloofd om mensen te vermoorden, die niet islamitisch zijn?
Dat soort verhalen circuleren massaal in de media en ik ben benieuwd hoe moslims hier tegenaan kijken.
En hier bega je je eerste fout al. Als niet-moslim kun jij met geen mogelijkheid weten en begrijpen wat is geoorloofd en wat niet. Jij zult het altijd vanuit je politieke en christelijke standpunt verdedigen dat moslims slecht zijn en wat nog meer. Net zoals de joden destijds deden met christenen.quote:Op zondag 25 maart 2007 12:49 schreef Masterix het volgende:
[..]
Dat is mijns inziens geoorloofd in de islam...
KB, wil je discussie aub voortzetten in een van de boven gegeven 2 links?quote:Op zondag 25 maart 2007 13:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
En hier bega je je eerste fout al. Als niet-moslim kun jij met geen mogelijkheid weten en begrijpen wat is geoorloofd en wat niet. Jij zult het altijd vanuit je politieke en christelijke standpunt verdedigen dat moslims slecht zijn en wat nog meer. Net zoals de joden destijds deden met christenen.
Maakt niet uit, dit topic is bedoelt voor theologische-levensbeschouwelijke vragen, ik denk dat jij je ei beter kunt leggen in de andere 2 links die ik eerder heb gepost hierboven, daar is betreffende discussie ook momenteel actueeelquote:Op zondag 25 maart 2007 17:05 schreef sieske het volgende:
sorry, ik zie net dat ik ook heb gereageerd in de verkeerde ???? Ik ben niet zo thuis in de topics waarin bepaalde onderwerpen thuishoren dus ik reageer gewoon als er ergens iets staat, zoals nu dus (weer niet eerst alles gelezen).
Waarom niet?quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:32 schreef Masterix het volgende:
De vraag nog eens, nu korter (ern zonder toelichting):
Kan een niet-moslim kennis bezitten over de islam?
Volgens de islam dan he?
Nou ja, van dit soort dingen dan vooral.quote:
Het is iets van het internet misschien, maar zo vaak als je als niet-moslim een variant hoort van dat je "maar een onwetende" bent.quote:Op zondag 25 maart 2007 13:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
En hier bega je je eerste fout al. Als niet-moslim kun jij met geen mogelijkheid weten en begrijpen wat is geoorloofd en wat niet.
Je kunt kennis over de islam hebben, betekent dan ook niet dat je het kunt begrijpen zoals een moslim dat kan.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:40 schreef Masterix het volgende:
[..]
Nou ja, van dit soort dingen dan vooral.
[..]
Het is iets van het internet misschien, maar zo vaak als je als niet-moslim een variant hoort van dat je "maar een onwetende" bent.
Het werkt zo verlammend in discussies dus vraag ik me af waar die onzin vandaan komt.
Maar waarom kan een niet-moslim niet weten wat wel en niet geoorloofd is in de islam?quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je kunt kennis over de islam hebben, betekent dan ook niet dat je het kunt begrijpen zoals een moslim dat kan.
Suggereer ik dat?quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:46 schreef JeRa het volgende:
[..]
Maar waarom kan een niet-moslim niet weten wat wel en niet geoorloofd is in de islam?
Mwuaah, het is zijn mening, wellicht heeft hij er een uitgebreide onderbouwing voor, om nu te zeggen dat zijn mening onzin is.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:49 schreef JeRa het volgende:
[..]
Nee, maar kirmizi wel. Het is dus onzin wat hij zegt?
Is begrip en geloof dan volgens de islam hetzelfde?quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je kunt kennis over de islam hebben, betekent dan ook niet dat je het kunt begrijpen zoals een moslim dat kan.
Suggereer ik ergens dat ik zijn mening onzin vind?quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mwuaah, het is zijn mening, wellicht heeft hij er een uitgebreide onderbouwing voor, om nu te zeggen dat zijn mening onzin is.
quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:52 schreef Masterix het volgende:
[..]
Is begrip en geloof dat volgens de islam hetzelfde?
Inderdaad, een moslim heeft een ander soort inzicht dan de non-moslim, het geen niet betekent dat de niet-moslim geen inzicht heeft.quote:"Moslim-zijn" is dus ook een soort inzicht, een eigenschap zonder welke je sommige dingen niet kan begrijpen?
Maar feitelijk kan iemand alleen vinden dat dat 'inzicht' bijdraagt in een discussie? Want op die manier wordt het lastig discussiëren, op het moment dat je tegenpartij vanuit zijn of haar mening gaat verkondigen dat je niet kunt discussiëren omdat je het juiste inzicht er niet voor hebtquote:Op woensdag 28 maart 2007 22:54 schreef Triggershot het volgende:
Inderdaad, een moslim heeft een ander soort inzicht dan de non-moslim, het geen niet betekent dat de niet-moslim geen inzicht heeft.
Zeg ik dat je het suggereert danquote:Op woensdag 28 maart 2007 22:52 schreef JeRa het volgende:
[..]
Suggereer ik ergens dat ik zijn mening onzin vind?(let wel: er is een groot verschil tussen meningen en feiten verkondigen)
-ik zal niet beginnen over racisme-quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, een moslim heeft een ander soort inzicht dan de non-moslim, het geen niet betekent dat de niet-moslim geen inzicht heeft.
Ja, maar goed dan schiet het voor beide partijen niet meer op hé, een vindt dat de ander niet capabel is om te begrijpen en de ander voelt zich niet begrepen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:56 schreef JeRa het volgende:
[..]
Maar feitelijk kan iemand alleen vinden dat dat 'inzicht' bijdraagt in een discussie? Want op die manier wordt het lastig discussiëren, op het moment dat je tegenpartij vanuit zijn of haar mening gaat verkondigen dat je niet kunt discussiëren omdat je het juiste inzicht er niet voor hebt
Dat zou ik zeker maar niet doen nee.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:59 schreef Masterix het volgende:
[..]
-ik zal niet beginnen over racisme-
Verschilt per onderwerp en discussie, bijvoorbeeld spirituele en materiële zaken, maatschappelijke en persoonlijke etc.quote:Het soort inzicht dat je nodig hebt om de islam te begrijpen is wel afhankelijk van of je moslim bent of niet?
Ook dat ligt per persoon en discussie weer anders, de criticus en verdediger praten altijd door elkaar heen met dogma's en vooringenomen standpunten, hetgeen wat vroeg of laat toch wel weer een 'wellus/nietus' spelletje wordt, maar goed daar is dit topic niet voor, dus verder met vragen over de Islam en niet de mening van een persoon, of een uitspraak ervan, theologische-levensbeschouwelijke vraagstukken dus.quote:*waar ik heen wil, is of je als niet-moslim in een door de islam gedicteerde werkelijkheid wel of niet mee mag doen.
Als je veronderstelt dat een niet-moslim bijvoorbeeld niet kan begrijpen wat wel en niet geoorloofd is, dan kan een niet-moslim in en islamitische samenleving zich nooit verdedigen tegen kritiek van een moslim!
Ik denk niet dat je begrijpt waar ik heen wil. In religies vind net zo goed toetsing plaats, maar niet aan de hand van een stelsel van ontwikkelde regels maar aan de hand van religieuze teksten. Omgekeerd, ook in de wetenschap is er een dogma, namelijk datgene dat beschrijft dat nieuwe theorieën voort dienen te komen uit de bestaande axioma's of uit observatie vanuit de mens zelf. Dat ze inhoudelijk verschillen maakt niet zoveel uit, het gaat erom dat de wetenschap net zoals elke religie een oorsprong heeft met de daarbij horende vastgestelde regels. Of is een religie waarbij de interpretaties in de loop van de tijd veranderen ook geen religie meer?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 17:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wetenschap is meer toetsbaar en een religie een dogma, dat is het verschil, beiden zijn mogelijke theorieen, maar voor het getoetst is wordt het niet in de wetenschap als waarheid geacht, in religie daarintegen wel.
Stel je voor dat het wel wordt gedaan, scheppingsverhaal in Genesis wordt zodanig geïnterpreteerd dat het overeenkomt met evolutie, zelfs Johannes Paulus zei het, 'evolutie is een feit', wat dan als evolutietheorie ineens fout blijkt te zijn, ga je dan scheppingsverhaal in de bijbel weer richting een ander theorie interpreteren alleen om mee te gaan met modern kennis? Wetenschap is zelf corrigerend, religie blijft zoals het is, als je het zuiver houdt thats is.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:37 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je begrijpt waar ik heen wil. In religies vind net zo goed toetsing plaats, maar niet aan de hand van een stelsel van ontwikkelde regels maar aan de hand van religieuze teksten. Omgekeerd, ook in de wetenschap is er een dogma, namelijk datgene dat beschrijft dat nieuwe theorieën voort dienen te komen uit de bestaande axioma's of uit observatie vanuit de mens zelf. Dat ze inhoudelijk verschillen maakt niet zoveel uit, het gaat erom dat de wetenschap net zoals elke religie een oorsprong heeft met de daarbij horende vastgestelde regels. Of is een religie waarbij de interpretaties in de loop van de tijd veranderen ook geen religie meer?
Wetenschappelijke feitjes, kennis, etc hoeft niet een bepaalde levenspatroon/moraal met zich mee te brengen, het ziet zich niet als 'absolute waarheid' om maar een paar voorbeelden te nomen.quote:Anders hoor ik graag van jou waarom je wetenschap niet als een religie zietik noem mezelf namelijk atheïst, maar vind mezelf ook hypocriet omdat ik wel elke dag leun op een stelsel van ideeën dat verdacht veel weg heeft van een religie. In het kader van dit topic vroeg ik me af hoe dit werd bekeken vanuit de islam
Dat is niet geheel waar wat je zegt. De wetenschap baseert alles op vaste regels, en binnen die grenzen mag er vanalles gedaan worden. Op dezelfde manier zullen religieuze mensen hun beginselen moeten extrapoleren naar de huidige maatschappij. Religie is niet alleen geloof, het is een overtuiging inclusief alle mensen die erin geloven. Wat dat betreft zijn moslims ook adaptief - immers, als ze alles wat er in de koran staat letterlijk zouden opvolgen, zouden ze niet al te veel positieve geluiden vanuit de maatschappij hoeven te verwachten. Zie wat dat betreft de theoriën in de wetenschap als volgelingen vanuit de beginselen, de axioma'squote:Op woensdag 28 maart 2007 23:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Stel je voor dat het wel wordt gedaan, scheppingsverhaal in Genesis wordt zodanig geïnterpreteerd dat het overeenkomt met evolutie, zelfs Johannes Paulus zei het, 'evolutie is een feit', wat dan als evolutietheorie ineens fout blijkt te zijn, ga je dan scheppingsverhaal in de bijbel weer richting een ander theorie interpreteren alleen om mee te gaan met modern kennis? Wetenschap is zelf corrigerend, religie blijft zoals het is, als je het zuiver houdt thats is.
Het vervelende is nu juist dat een groot deel van de wetenschap tegen alle religies en hun beginselen aanschopt. Ik zie niet in hoe iemand die religieus is zonder moeite achter een computer kan zitten, wetende dat alles wat in het werk gesteld is om dat ding te maken direct of indirect gelinked is aan het doorgronden van het werk van hun godquote:Wetenschappelijke feitjes, kennis, etc hoeft niet een bepaalde levenspatroon/moraal met zich mee te brengen, het ziet zich niet als 'absolute waarheid' om maar een paar voorbeelden te nomen.
Ok, ik kap er mee wegens niet te offtopic gaan, goed?quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:56 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat is niet geheel waar wat je zegt. De wetenschap baseert alles op vaste regels, en binnen die grenzen mag er vanalles gedaan worden. Op dezelfde manier zullen religieuze mensen hun beginselen moeten extrapoleren naar de huidige maatschappij. Religie is niet alleen geloof, het is een overtuiging inclusief alle mensen die erin geloven. Wat dat betreft zijn moslims ook adaptief - immers, als ze alles wat er in de koran staat letterlijk zouden opvolgen, zouden ze niet al te veel positieve geluiden vanuit de maatschappij hoeven te verwachten. Zie wat dat betreft de theoriën in de wetenschap als volgelingen vanuit de beginselen, de axioma's
[..]
Het vervelende is nu juist dat een groot deel van de wetenschap tegen alle religies en hun beginselen aanschopt. Ik zie niet in hoe iemand die religieus is zonder moeite achter een computer kan zitten, wetende dat alles wat in het werk gesteld is om dat ding te maken direct of indirect gelinked is aan het doorgronden van het werk van hun god
Nee, want racisme is onderscheid maken naar ras, doen alsof het ene ras mindere kwaliteiten heeft dan een ander ras op bijvoorbeeld moreel of cognitief vlak. Dat maakt van mensen tweederangs burgers.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat zou ik zeker maar niet doen nee.
quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:56 schreef Triggershot het volgende:
Ik heb je al eerder gewaarschuwd over Politieke-ideologische invloeden te betrekken in dit topic, ik laat het nu voor het laatst staan omdat je er moeite voor hebt genomen, maar een volgende keer iets posten wat ook maar een kleine betrekking heeft op zulke invloeden zal niet blijven staan, vooral als ik je vraag niet over racisme te beginnen, en dat geldt dus voor iedereen.
OT
Om je vraag te beantwoorden, het is mijn mening, gezien het een eigen mening is hoef ik het niet zodanig te onderbouwen dat het jou bevalt, een niet moslim kan kennis hebben over de islam. Lijkt me ook niet zo vreemd, alleen vanuit de Levensbeschouwelijke-Theologische kant van de Islam zal betreffende spreker geen autoriteit hebben op de moslims op geen enkel gebied.
Ik zeg het je nog één keer, en daarna is het ook meteen klaar, het is een topic met betrekking tot levenbeschouwelijke-theologische vragen, niet meer en niets anders.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:18 schreef Masterix het volgende:
[..]
![]()
Triggershot, misschien vind jij het geen relevante vraag of zo maar ik wel, daarom heb ik hem steeds toegelicht, en opnieuw geplaatst nadat jij hem weg had gehaald: het is een vraag over de islam, geplaatst in een topic over vragen over de islam.
De topics waarin dat toegestaan is zijn al reeds duidelijk gemaakt, er zijn genoeg topics momenteel in de omloop in HOC, POL en WFL waarin politieke, ideologische en historische vraagstukken over de islam behandeld worden, de vragen waar jij toe neigt wanneer je politiek er bij betrekt is of welk ideologie dan ook neigt niet naar de leer van de Islam, maar naar Islamisme.quote:Islam heeft nu eenmal politiek-ideologische facetten, dus kan je als je een vraag over de islam inderdaad op politieke-ideologische aspecten komen, dat ook is beschouwelijk! Islam maakt deel uit van de samenleving en mijn vraag heeft betrekking op ioe de islam dat beschouwd
DIT IS EEN VRAAG OVER DE ISLAM. Wat anders?
Jouw vraag is door mij serieus genomen net zoals al jouw vragen en daarom staat je vraag er nog omdat je moeite hebt genomen, geen enkel ander reden. De Theologische antwoord er van weetje nu ook.quote:Nogmaals: neem mijn vraag alsjeblieft serieus, als jij geen onderbouwd antwoord wil geven, oke, moet jij weten maar laat hem dan svp wel staan, ik wil, zoals ruimschoots tiegelicht, er wel graag een onderbouwd antwoord op. Dit is namelijk wat je, als niet-moslim- heel vaak tegenkomt in contact met moslims, en de vraag of dat uit een persoonlijk sentiment komt of uit de islam is voor mij wel relevant, wetenschappelijk levensbeschouwelijk en filosofisch gezien.
quote:Kan een niet-moslim kennis bezitten over bijvoorbeeld islamitische moraal, recht en regels?
Niets mis met jouw vraag en heb het ook serieus genomen en er op een antwoord ben geven, waar ik je niet meer voor ga waarschuwen is het betrekken van de ideologische-politieke kant van de Islam.quote:vanuit de Levensbeschouwelijke-Theologische kant van de Islam zal betreffende spreker geen autoriteit hebben op de moslims op geen enkel gebied.
Net zoals elke moslim hier en niet volgens 'de' leer van 'de' Islam, bedankt dat je dat even opklaart agie.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik spreek voor mijzelf als ik zeg dat een niet-moslim inderdaad geen verstand kan hebben van de Islam.
Nee, mooi, dan weet ik dat iemand die niet-moslims feitelijk voor intellectueel en moreel achtelijk verslijt zich daarvoor niet achter de islam kan verschuilen, dat is dus iets persoonlijks.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Net zoals elke moslim hier en niet volgens 'de' leer van 'de' Islam, bedankt dat je dat even opklaart agie.
Heb je de hadiths zelf gelezen?quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:02 schreef DaveHarris het volgende:
Hee Triggershot. Ik heb een aantal vreemde overleveringen gevonden, waar Mohammed een vrouw in feite dwingt om een volwassen man met baard en al borstvoeding te geven. Maar de reden waarom hij dat doet is me niet helemaal duidelijk. Misschien dat jij hier iets over kunt vertellen? Het staat in Sahih Moeslim boek 8 nummers 3424, 3425, 3427, 3428. Zie de overleveringen hier
Wat een onzin. Volgens mij weten de meeste moslims trouwens zelf nauwelijks wat ze geloven.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
bla...
Het is wel degelijk eenrichtingsverkeer als het gaat om het begrijpen van de Islam als geheel.
UIteraard. De eerste 2 geven geen verklaring, de twee latere zeggen alleen; "Suckle him (so that he may become your foster-child), and thus he may be able to come to you (freely)." En de overlevering daarna: "Suckle him. She (Sahla bint Suhail) said: He has a beard. But he (again) said: Suckle him, and it would remove what is there (expression of disgust) on the face of Abu Hudhaifa."quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb je de hadiths zelf gelezen?
Ik heb deze zin nu 4 keer opnieuw gelezen, maar ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Het lijkt wel of je zegt dat niemand verstand heeft van de Islam.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Net zoals elke moslim hier en niet volgens 'de' leer van 'de' Islam.
Waar zie jij 'he has a beard' staan?quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:11 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
UIteraard. De eerste 2 geven geen verklaring, de twee latere zeggen alleen; "Suckle him (so that he may become your foster-child), and thus he may be able to come to you (freely)." En de overlevering daarna: "Suckle him. She (Sahla bint Suhail) said: He has a beard. But he (again) said: Suckle him, and it would remove what is there (expression of disgust) on the face of Abu Hudhaifa."
Maar dan alsnog vat ik hem niet helemaal...
Nee, ik bedoel over het verkondigen van je mening wanneer je post, zoals elke moslim hier, en het onze overtuiging is, maar niet dat we het als DE absolute leer van de Islam kunnen noemen.quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik heb deze zin nu 4 keer opnieuw gelezen, maar ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Het lijkt wel of je zegt dat niemand verstand heeft van de Islam.
Zie jij trouwens beard staan in de door Dave gegeven hadith links?quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:17 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ah oke. Ik denk dat al die '''''' het hem deden
vindenquote:Book 008, Number 3422:
'Amra reported that she beard 'A'isha (Allah he pleased with her) discussing fosterage which (makes marriage) unlawful; and she ('A'isha) said: There was revealed in the Holy Qur'an ten clear sucklings, and then five clear (sucklings).
Sahih Moeslim Boek 008, Nummer 3428:quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar zie jij 'he has a beard' staan?
Ik meen er een goede gewoonte van te hebben gemaakt om sommige lieden op dit forum niet serieus te nemen in discussies over de Islam, vooral als hun geschiedenis tot zorgen baart. Het scheelt een hoop gepraat tegen muren.quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zie jij trouwens beard staan in de door Dave gegeven hadith links?
Ik kan alleen maar
[..]
vinden
Er staat "he has a heard" niet beardquote:Op donderdag 29 maart 2007 12:22 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Sahih Moeslim Boek 008, Nummer 3428:
Zainab daughter of Abu Salama reported: I heard Umm Salama, the wife of Allah's Apostle (may peace be upon himy, saying to 'A'isha: By Allah, I do not like to be seen by a young boy who has passed the period of fosterage, whereupon she ('A'isha) said: Why is it so? Sahla daughter of Suhail came to Allah's Messenger (may peace be upon him) and said: Allah's Messenger, I swear by Allah that I see in the face of Abu Hudhaifa (the signs of disgust) on account of entering of Salim (in the house), whereupon Allah's Messenger (may peace be upon him) said: Suckle him. She (Sahla bint Suhail) said: He has a heard. But he (again) said: Suckle him, and it would remove what is there (expression of disgust) on the face of Abu Hudhaifa. She said: (I did that) and, by Allah, I did not see (any sign of disgust) on the face of Abu Hadhaifa.
Ja okee zoiets staat er ook in 3425, maar hoe moet ik dat zien in de context van deze overleveringen? Zoals ik eerder al zei, Mohammed dwingt de vrouw eigenlijk gewoon om de jonge man borstvoeding te geven. Volgens 3424 moet hij trouwens ook nog lachen nadat hij tegen de vrouw gezegd heeft dat hij weet dat het een jonge man is.quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:17 schreef Triggershot het volgende:
De Hadiths spreken wel over dat als een vrouw een jongen (lees jong) heeft borstgevoed, hij onwettig voor haar is om intiem met haar te raken, (niet vergeten dat meisjes vroeg puberteit reikten en meisjes van 10-11 jaar als soms borstvoeding gaven ) en zo was verschil tussen vrouw en man dus ook klein als het ging om borstvoeding, het geeft aan dat je dan een soort van 'moeder' wordt.
Typefoutje.. De baard is trouwens niet echt van belang, is alleen een leuke toevoeging. Een jonge man of een jonge man met een baard. Tsjah.quote:
Waar zie jij sprake van dwang?quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:40 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Ja okee zoiets staat er ook in 3425, maar hoe moet ik dat zien in de context van deze overleveringen? Zoals ik eerder al zei, Mohammed dwingt de vrouw eigenlijk gewoon om de jonge man borstvoeding te geven. Volgens 3424 moet hij trouwens ook nog lachen nadat hij tegen de vrouw gezegd heeft dat hij weet dat het een jonge man is.
Welke encyclopedie gebruik je? Als ik naar de vertaling op de door mij geposte site kijk, deze dus, dan zie ik dat het wel degelijk om een jonge man gaat. Zie;quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar zie jij sprake van dwang?
Overigens gaat het boek over zuigeling van een Jonkie ( jongen) niet man.![]()
Ook foutje in mijn encyclopedie zeker?
[afbeelding]
Ik gebruik the hadiths software, muslim.quote:Op donderdag 29 maart 2007 13:01 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Welke encyclopedie gebruik je? Als ik naar de vertaling op de door mij geposte site kijk, deze dus, dan zie ik dat het wel degelijk om een jonge man gaat. Zie;
Book 008, Number 3424:
' A'isha (Allah be pleased with her) reported that Sahla bint Suhail came to Allah's Apostle (may peace be eupon him) and said: Messengerof Allah, I see on the face of Abu Hudhaifa (signs of disgust) on entering of Salim (who is an ally) into (our house), whereupon Allah's Apostle (may peace be upon him) said: Suckle him. She said: How can I suckle him as he is a grown-up man? Allah's Messenger (may peace be upon him) smiled and said: I already know that he is a young man 'Amr has made this addition in his narration that he participated in the Battle of Badr and in the narration of Ibn 'Umar (the words are): Allah's Messenger (may peace be upon him) laughed.
Hoe staat dit in jouw encyclopedie?
Het staat precies hetzelfde in mijn encyclopedie.quote:Chapter 28: SUCKLING OF A YOUNG (BOY)
Ibn Kathir is de hoogste tafsir niveau die men kan bereiken als er hadith mee gepaard isquote:It is reported in both Sahihs that `Aisha thought that if a woman gives her milk to an older person (meaning beyond the age of two years) then this will establish fosterage. This is also the opinion of `Ata' Ibn Abu Rabah and Al-Laith Ibn Sa`d. Hence, `Aisha thought that it is permissible to suckle the man whom the woman needs to be allowed in her house. She used as evidence the Hadith of Salem, the freed slave of Abu Huzaifah, where the Prophet ordered Abu Huzaifah's wife to give some of her milk to Salem, although he was a man, and ever since then, he used to enter her house freely. However, the rest of the Prophet's wives did not agree with this opinion and thought that this was only a special case. This is also the opinion of the Majority of the scholars (Al-Jumhour). The evidence of the Majority of scholars who are the Four Imams, the Seven Jurists, eminent Companions and the rest of the Prophet’s wives except ‘Aisha, is what is reported in both Sahihs on authority of ‘Aisha that Allah’s Messenger (peace be upon him) said, “Be sure about your foster brothers, as fosterage is only valid if it takes place in the suckling period (before two years of age).”
(Ibn Kathir, Tafsir-ul-Qur’an Al-‘Azim, Volume 1, page 358. Published by Maktabat-ul-Iman, Mansoura, Egypt)
Op zich vind ik het best een rare maatregel, wat jij? Maar je zegt nu wel zo makkelijk dat het zonder dwang is gebeurd, maar lees nu eens goed wat er in de tasfir staat;quote:Op donderdag 29 maart 2007 13:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik gebruik the hadiths software, muslim.
Ook in de door jou gelinkte site staat er:
[..]
Het staat precies hetzelfde in mijn encyclopedie.
Alleen Muslim heeft het dus over een 'young boy', Mohammed heeft het over een 'Young man' en Sahla heeft het over 'grown man'.
Dus de jongen is opgevoed en opgegroeid bij haar van jong af aan tot puberteit zonder borstgevoed te zijn of zonder zijn echte moeder te zijn, waardoor haar man dus jaloers werd, en dus is het zeker niet onder dwang gebeurt, en al helemaal niet als verplicht regel, maar goed je wou de context er van, is goed.
Lijkt me dat als jouw profeet, jouw leider, jouw staatshoofd je iets opdraagd dat je het dan ook wel doet. Maar misschien had ze ook wel nee kunnen zeggen en ongehoorzaam kunnen zijn.quote:Aisha thought that it is permissible to suckle the man whom the woman needs to be allowed in her house. She used as evidence the Hadith of Salem, the freed slave of Abu Huzaifah, where the Prophet ordered Abu Huzaifah's wife to give some of her milk to Salem, although he was a man
Het waren andere tijden, standplaats gebondenheid helpt niet veel. In de arabische versie staat er dan ze hem melk moest 'geven' van haar, hoe dit is gebeurd weet jij en ik niet. En we redeneren even vanuit Engelse versie, dus kan ik nog wel een hadith aanhalen waar het staat dat je mag zuigen tot 2 jaar dus lijkt me sterk dat hij de borst kreeg.quote:Op donderdag 29 maart 2007 13:31 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Op zich vind ik het best een rare maatregel, wat jij? Maar je zegt nu wel zo makkelijk dat het zonder dwang is gebeurd, maar lees nu eens goed wat er in de tasfir staat;
Opgedraagd ja, omdat zij het wil oplossen, staat toch ook in de hadith dat de man daarna geen walging meer had?quote:Lijkt me dat als jouw profeet, jouw leider, jouw staatshoofd je iets opdraagd dat je het dan ook wel doet. Maar misschien had ze ook wel nee kunnen zeggen en ongehoorzaam kunnen zijn.
quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:17 schreef Triggershot het volgende:
De Hadiths spreken wel over dat als een vrouw een jongen (lees jong) heeft borstgevoed, hij onwettig voor haar is om intiem met haar te raken, (niet vergeten dat meisjes vroeg puberteit reikten en meisjes van 10-11 jaar als soms borstvoeding gaven) en zo was verschil tussen vrouw en man dus ook klein als het ging om borstvoeding, het geeft aan dat je dan een soort van 'moeder' wordt.
van de hadiths misschien?quote:Op donderdag 29 maart 2007 19:42 schreef Modus het volgende:
[..]. Waar heb je dit in vredesnaam vandaan? 10-11??
Dat staat er inderdaad. Maar ik denk niet dat zij deze oplossing voor ogen had, vandaar ook dat ze zei; hoe kan ik hem zogen als hij al een volwassen man is?quote:Opgedraagd ja, omdat zij het wil oplossen, staat toch ook in de hadith dat de man daarna geen walging meer had?
Dat is inderdaad waar. Maar als je zoiets zegt dan ga ik er van uit dat je bedoeld dat Mohammed deed wat hij wist en dat dat die maatregel na verloop van tijd achterhaald is geworden. Ik weet niet of je dat bedoeld?quote:Het waren andere tijden
Waarom de beste man jaloers werd is me nog niet helemaal duidelijk. En vond hij het dan wel okee dat z`n vrouw borstvoeding gaf aan degene op wie hij jaloers was? Is dat niet juist de zaak verergeren?quote:Dus de jongen is opgevoed en opgegroeid bij haar van jong af aan tot puberteit zonder borstgevoed te zijn of zonder zijn echte moeder te zijn, waardoor haar man dus jaloers werd,
Middag.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 10:20 schreef DaveHarris het volgende:
Moguh..
Nee, dat vroeg ze omdat 'voedperiode' maar tot 2 jaar is, of het niet tegen de regels zou zijn.quote:Dat staat er inderdaad. Maar ik denk niet dat zij deze oplossing voor ogen had, vandaar ook dat ze zei; hoe kan ik hem zogen als hij al een volwassen man is?
Ik ga mee met de meerderheid van de geleerden en interpretaties, namelijk dat het wel degelijk een special case was, dus enkel in exact zelfde geval weer voor herhaling vatbaar in 'modernere' tijden.quote:Dat is inderdaad waar. Maar als je zoiets zegt dan ga ik er van uit dat je bedoeld dat Mohammed deed wat hij wist en dat dat die maatregel na verloop van tijd achterhaald is geworden. Ik weet niet of je dat bedoeld?
In de Koran is het verboden om een intiem relatie te beginnen met je zoogmoeder, het gepromoveerd haar tot niveau van 'moeder' en niet alleen vrouw die hem heeft grootgebracht, in de tijden toen gebeurde het wel eens dat een meisje een jongen van baby af aan groot bracht en toen er mee ook trouwde, als het aflossen van een familieschuld/vete etc.quote:Waarom de beste man jaloers werd is me nog niet helemaal duidelijk. En vond hij het dan wel okee dat z`n vrouw borstvoeding gaf aan degene op wie hij jaloers was? Is dat niet juist de zaak verergeren?
Dat is nog zo iets. In andere overleveringen staat nadrukkelijk dat het na het tweede jaar verboden is. Umar raadde in zo`n geval zelfs aan om geweld te gebruiken; er kwam een man naar hem toe die sex had met zijn slavin, zijn vrouw ging naar de slavin toe en gaf haar haar moeder melk (zoog haar) en toen hij weer naar zijn slavin toe wilde waarschuwde zijn vrouw hem en vertelde zij hem wat ze gedaan had. Umar vertelde de man dat hij zijn vrouw moest slaan en dat hij naar zijn slavin moest gaan. (Malik`s Muwatta)quote:Nee, dat vroeg ze omdat 'voedperiode' maar tot 2 jaar is, of het niet tegen de regels zou zijn.
Nogmaals het was een ander tijd, naar huidige waarden is het inderdaad 'vreemd', maar toen?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 18:49 schreef DaveHarris het volgende:
Avond..
Okee om het verhaal dus even samen te vatten.
Man en vrouw voeden samen een jongen op. Wanneer de jongen ouder is begint de man jaloers te worden en ziet hij zijn huwelijk in gevaar komen. Ze leggen dit probleem voor aan Mohammed, en die komt met de oplossing, namelijk dat de jongen de moedermelk van de vrouw op moet drinken zodat ze geen intieme relatie meer met elkaar kunnen/mogen (?) beginnen.
Ligt het nou aan mij of is dit gewoon een vreemd verhaal?
En dus was het met bovenstaande voorbeeld een specifiek geval.quote:Dat is nog zo iets. In andere overleveringen staat nadrukkelijk dat het na het tweede jaar verboden is. Umar raadde in zo`n geval zelfs aan om geweld te gebruiken; er kwam een man naar hem toe die sex had met zijn slavin, zijn vrouw ging naar de slavin toe en gaf haar haar moeder melk (zoog haar) en toen hij weer naar zijn slavin toe wilde waarschuwde zijn vrouw hem en vertelde zij hem wat ze gedaan had. Umar vertelde de man dat hij zijn vrouw moest slaan en dat hij naar zijn slavin moest gaan. (Malik`s Muwatta)
Dat wordt niet ingevuld, dus geen idee.quote:Dan vraag ik mij dus af waarom het in het geval van de eerder aangehaalde slaaf om een uitzonderingsgeval zou gaan. Wie heeft dit beslist? Heeft Mohammed toen hij haar opdroeg om moedermelk te geven dit met soort van instemming van Allah gedaan of heeft hij op eigen houtje deze beslissing genomen?
Of het toen niet vreemd was dat weet ik niet. Maar ik heb buiten dit voorval nog nooit van iets dergelijks gehoord. Jij wel?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nogmaals het was een ander tijd, naar huidige waarden is het inderdaad 'vreemd', maar toen?
quote:Op zaterdag 31 maart 2007 12:38 schreef DaveHarris het volgende:
- knip - Wegens anders te lange post -
Wat zegt jouw tasfir hierover Triggershot?
quote:The medicinal properties of the Arabian camel were known to Arab physicians. In his magisterial Canon - "a medical bible for a longer time than any other work"4, Ibn S�n� (Avicenna) mentions that chronic imbalance of the liver produces jaundice, dropsy (istisq�'), and swelling of the belly and that the health of the liver can be restored through a temporary diet of camel milk and male Arabian Naj�b camel urine, "the most beneficient type of urine, then human urine."5 Avicennan textbooks by Ibn al-Azraq (d. 890) and al-Suwayd� (600-690) state, "The cure [for dropsy] is to drink the milk of the she-camel - together with its urine - fresh out of the udder6, and to use that every day and leave everything else, for it is extremely efficient and of proven results."7
Ibn Sayyid al-N�s specifies, "notably desert camels feeding on wormwood and southernwood."8 Wormwood is among the herbs that are extremely useful in correcting digestive disorders in general and for helping detoxify the liver in particular, and is used in the treatment of hepatitis.9
Thus, Arabian camel urine was a standard prescription in Arabic medicine and remains a staple of Bedouin natural remedies to this day both as diuretic, snuff and delousing hair wash.10
One of the great Arab physicians was the Antiochene D�w�d ibn `Umar al-Ant�k� (d. 1008) who knew Greek as well as Arabic, worked in Cairo and Damascus, and died in Makka. He produced a number of Arabic treatises, the most famous being his two-volume Tadhkirat Ul�l-Alb�b wal-J�mi` lil-`Ajab al-`Uj�b or "Memorandum Book for Those Endowed with Hearts and the Encyclopedia of Wonders" - still available in print - in which he says:
Urine differs according to its animal origin but it all tends to heat and dryness provided it does not come from an animal devoid of bile such as the camel. In the latter case, its dryness is minimal because it is devoid of salinity since nothing breaks down salinity, with water, other than the bile. All urine types dispel the effects of disease, cure the eye and the ear, chronic cough, difficulty in respiration, the spleen, and uterine pains, especially aged and/or congealed. The most effective types are human urine then the camel's.11
A camel needs eight times more salt than ovines and bovines - 1kg weekly - and the low salinity of its urine is due to the fact that it produces ADH (anti-diuretic hormone) and aldosterone, a hormone that facilitates reabsorption of urine water from the urinary tracts into blood, reducing the quantity of urine. The liver has few excess amino-acids to degrade into urea and uric acid - highly toxic substances - because of the camel's vegetarian regimen. At the same time, aldosterone helps retain sodium at the level of the kidneys, which keeps water in the body. All this produces such a concentrated urine that the volume excreted can be reduced from 20 to 5 liters.12
IV. Use of Animal Urine in Modern Medicine
Use of animal urine is endorsed in mainstream modern medicine. Pregnant mare urine is the source of conjugated equine estrogens and has been marketed for over fifty years as the pharmaceutical brand Premarin, "an estrogen treatment for menopausal and premenopausal women" especially postpartum - one of the most prescribed drugs in the United States.13 It was very recently discovered that adding distilled cow urine to medicaments increases their effectiveness while decreasing their side-effects, making anti-cancer and anti-tubercular drugs twenty times more effective and anti-bacterial drugs eighty times more effective.14 Human "urine therapy" is a staple of ayurveda but remains an underground semi-science in the West.
Naar uitleg van Avicenna.quote:Camels could help cure humans
Scientists from the United Arab Emirates have proposed using one of the world's hardiest mammals - the camel - in the campaign to fight and eradicate human diseases.
Camels are free from viruses such as foot and mouth
A team led by Dr Sabah Jassim from the Zayed Complex for Herbal Research and Traditional Medicine has suggested that camels are highly resistant to many deadly viral diseases and their antibodies could be used for new drugs.
Camels have a unique physiology which allows them to thrive in some of the world's harshest environments.
They can survive the perils of desert dehydration by storing water in their bloodstream; they can survive lack of food by holding extra fatty tissue in their humps; their milk stays fresh much longer than that of a cow.
Natural immunity
But as well as these advantages, they have immune systems that are so robust, they remain free from many of the viral diseases that affect other mammals, such as foot-and-mouth and rinderpest.
The antibodies that camels carry inside them are structurally much simpler than those of humans, and Dr Sabah Jassim suggests they would be much simpler to replicate artificially than human antibodies.
Writing in the British Institute of Biology's magazine, The Biologist, Dr Jassim says the small size of camel antibodies would also allow them to penetrate deep into human tissue and cells that would not be otherwise accessible.
He said the camel antibodies, by being transported from the desert sands into the laboratory test tube, have the potential to be a vital weapon against human diseases.
Ehm, dit is niet Avicenna's uitleg: de man was overtuigd humoraal-patholoog. In deze uitleg worden argumenten uit de humoraal-pathologie gecombineert met concepten uit het bio-medisch paradigma.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 13:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
[..]
Naar uitleg van Avicenna.
Naar uitleg van Avicenna, dat er zijn argumenten voor zijn gebruikt, wel opletten hé. Ik mis inhoudelijkheid dus ik ga er niet verder op in.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 14:00 schreef Masterix het volgende:
[..]
Ehm, dit is niet Avicenna's uitleg: de man was overtuigd humoraal-patholoog. In deze uitleg worden argumenten uit de humoraal-pathologie gecombineert met concepten uit het bio-medisch paradigma.
Moest ik effe kwijt.
Nee, het is opgenomen met een 'ta marbuta' wat een vrouwelijk vorm van betitelen is, maar waarom zou er volgens jou rund moeten staan?quote:Op dinsdag 3 april 2007 13:05 schreef k3vil het volgende:
Zie, er wordt gesproken tot Israel over Israel
De Koe:
49. En toen Wij u redden van farao's volk, dat u met bittere marteling kwelde, Uw zonen dodend en uw vrouwen sparend; hierin was voor u een zware beproeving van uw Heer.
Kan het zijn dat er in het arabisch niet koe staat maar rund, als in een dier dat onder de runderen te scharen valt?
Ik bedoelde niet echt letterlijk rund, de vraag is meer of er een dier bedoelt wordt dat onder runderen valt. Dat het dus niet persee een koe hoeft te zijn, maar dat de vertaler het zo interpreteerd.quote:Op dinsdag 3 april 2007 13:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, het is opgenomen met een 'ta marbuta' wat een vrouwelijk vorm van betitelen is, maar waarom zou er volgens jou rund moeten staan?
Nee denk het niet, gezien het naar een episode is vernoemd waarin het in de hadiths ook om een koe gaat.quote:Op dinsdag 3 april 2007 13:10 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet echt letterlijk rund, de vraag is meer of er een dier bedoelt wordt dat onder runderen valt. Dat het dus niet persee een koe hoeft te zijn, maar dat de vertaler het zo interpreteerd.
TS?quote:Op dinsdag 3 april 2007 13:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Zover ik weet gaat het niet om een koe, maar om een kalf.
Deze sura gaat namelijk voornamelijk over het verraad van de volgelingen van Mozes (vzmh) nadat ze gevlucht waren voor de farao. Mozes (vzmh) vertrok naar de berg om daar de 10 Geboden te ontvangen, maar zijn volgelingen konden het niet opbrengen om te wachten tot hij terugkwam. Onderling besloten zij om een standbeeld van een kalf op te zette en deze op te tuigen om deze daarna te kunnen aanbidden.
Echter, ik meen mij te herinneren dat Bakara noch voor koe, noch voor kalf staat. Maar misschien kan TS daar meer over vertellen.
Er zijn 4 wetscholen in de (soenitische) Islam, en zo zijn er inderdaad richtlijnen voor het bidden.quote:Op dinsdag 3 april 2007 23:54 schreef static het volgende:
Hoe is het eigenlijk met die gebedstijden; is dat een richtlijn?
Hier op kantoor valt men en masse op bepaalde tijden in een kluitje op de knieeen, maar sommigen bidden weer op andere tijden (ohw, en voor die gebeden kun je de toiletruimtes niet gebruiken omdat iedereen zich staat te wassen, zelfs de voeten met sokken aan). Ruikt ook niet bepaald fris, maar goed.
En mag je storen als ze aan het bidden zijn? De ruimte waar men bidt hier is schuin aan het einde van een gang (richting Mekka) waar toevallig enkele meeting-rooms zijn, soms zit je dus gewoon opgesloten.
Welk kantoor is dat dan wel niet en wat is de core-business? Klinkt als een plek waar ik ook wel zou willen werken.quote:Op dinsdag 3 april 2007 23:54 schreef static het volgende:
Hoe is het eigenlijk met die gebedstijden; is dat een richtlijn?
Hier op kantoor valt men en masse op bepaalde tijden in een kluitje op de knieeen, maar sommigen bidden weer op andere tijden (ohw, en voor die gebeden kun je de toiletruimtes niet gebruiken omdat iedereen zich staat te wassen, zelfs de voeten met sokken aan). Ruikt ook niet bepaald fris, maar goed.
En mag je storen als ze aan het bidden zijn? De ruimte waar men bidt hier is schuin aan het einde van een gang (richting Mekka) waar toevallig enkele meeting-rooms zijn, soms zit je dus gewoon opgesloten.
Cairoquote:Op woensdag 4 april 2007 09:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Welk kantoor is dat dan wel niet en wat is de core-business? Klinkt als een plek waar ik ook wel zou willen werken.
Is dit niet een voorschrift? Dat de moslim de Heer dient te vrezen? Hoezo hoor ik dan alleen over de 5 zuilen?quote:De vrouwen (an-Nisa):
1. O, gij mensen, vreest uw Heer, Die u van één enkele ziel schiep en daaruit haar gezellin schiep en uit hen beiden mannen en vrouwen verspreidde en vreest God in Wiens naam gij een beroep op elkander doet en (weest plichtsgetrouw) betreffende de familiebanden. Voorwaar, God is Bewaker over u.
Daarvoor zijn al 2 voorschriften. Het geloof in het bestaan van Allah en het feit dat er geen God is dan Allah en het geloof in zijn Boeken, waaronder de Koran. Je kunt niet zeggen dat je gelooft in de Koran en tegelijkertijd de inhoud verwerpen.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:51 schreef k3vil het volgende:
[..]
Is dit niet een voorschrift? Dat de moslim de Heer dient te vrezen? Hoezo hoor ik dan alleen over de 5 zuilen?
Het Huis van Imraan (al-Imraan)quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:03 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Daarvoor zijn al 2 voorschriften. Het geloof in het bestaan van Allah en het feit dat er geen God is dan Allah en het geloof in zijn Boeken, waaronder de Koran. Je kunt niet zeggen dat je gelooft in de Koran en tegelijkertijd de inhoud verwerpen.
Slagen in het leven. Slagen als moslim. Slagen in de zin van in de hemel belanden?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:14 schreef k3vil het volgende:
[..]
Het Huis van Imraan (al-Imraan)
200. O, gij die gelooft, blijft geduldig en spoort anderen aan volhardend te zijn en blijft op uw hoede en vreest God, opdat je zult slagen.
Slagen? in wat?
Ik begrijp even niet wat je hiermee bedoelt. Tot Zich voeren als in tot zijn hemel toelaten?quote:De vrouwen (an-Nisa)
175. Daarom, zij die in God geloven en aan Hem vasthouden zal Hij zeker tot Zijn barmhartigheid en genade toelaten en hen op het rechte pad tot Zich voeren.
Tot Hem laten naderen (geen fysieke plaats)quote:Op vrijdag 4 mei 2007 13:29 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Slagen in het leven. Slagen als moslim. Slagen in de zin van in de hemel belanden?
[..]
Ik begrijp even niet wat je hiermee bedoelt. Tot Zich voeren als in tot zijn hemel toelaten?
een moord door een moordenaar is dus eigenlijk rechtvaardig in een groot plaatje. en dan heb ik het niet over Hizir als moordenaar, maar bv. bekende seriemoordenaars, Dutroux etc...quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:00 schreef mariox het volgende:
Dit stukje gaat over de reis van Mozes en Hizir (Al-Kidhr zie engels wikipedia). Hizir is een wijze personage uit een andere dimensie met wijze kennis. Dit reisje gaat dan over Hizir die Mozes iets leert over de achtergrond van bepaalde dingen die hier op aarde gebeuren waarvan wij de betekenis niet begrijpen en die wij als onrechtvaardig ervaren. En dit reisje moet je ook zien als een mentale reis tussen hun beiden en Hizir (een soort engel) die dingen uitvoert wat God hem opgelegt heeft.
Deze versen zijn ook uitgebreid uitgelegd door de profeet Mohammed. Moraal van dit verhaaltje is dat hetgene wat wij hier op aarde zien qua gebeurtenissen die als niet rechtvaarig gezien word, in het grote plaatje wel degelijk rechtvaardig is.
Dit heeft dus niks te maken dat doden in de islam wel of niet mag. Hizir moet je niet zien als een normale mens die hier op aarde leeft maar wel in een andere dimensie die dus degelijk wel dingen kan doen aan onze zijde van de wereld![]()
Nee dit moet je niet betrekken tot mensen omdat Hizir een engelachtige gezant van God is.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:32 schreef osho het volgende:
[..]
een moord door een moordenaar is dus eigenlijk rechtvaardig in een groot plaatje. en dan heb ik het niet over Hizir als moordenaar, maar bv. bekende seriemoordenaars, Dutroux etc...
dus Hizir staat voor natuurgeweld, niet voor moordenaars. In het geval van een moord is het gewoon onrechtvaardig dus ?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:43 schreef mariox het volgende:
[..]
Nee dit moet je niet betrekken tot mensen omdat Hizir een engelachtige gezant van God is.
Soms begrijpen we namelijk niet waarom er bij een aardsverscuiving duizenden onschuldige mensen sterven of waarom er ouders bij een auto ongeluk doodgaan waarbij ze kinderen achterlaten. Deze versen geven dan een hele goede indruk dat we eigenlijk een heleboel achtergrond dingen niet weten en daardoor een verkeerde oordeel geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |