Je bedoelt de cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan kom je aan mij en zul je dat merken" itt jouw cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan moet je dat zelf weten. Als je maar niet aan mij komt" ?quote:Op zondag 25 maart 2007 00:23 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ik zie in die passage niets over zelfverdedigingik zie wel iets staan dat naar mijn mening typerend is voor culturen waar de Islam vaak de overhand heeft.
Nee, mijn cultuur is "kom je aan mijn familie, dan kom je aan mij en dan zul je dat merken doordat je eerst ontzettend op je flikker krijgt en vervolgens aan de politie wordt overgeleverd" in tegenstelling tot jouw cultuur van "kom je aan mijn familie, dan flip ik compleet en sla en schop en steek ik je net zolang totdat ze bij de rechtbank niet meer kunnen zeggen hoelang ik moet zitten omdat het slachtoffer onherkenbaar is"quote:Op zondag 25 maart 2007 10:48 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Je bedoelt de cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan kom je aan mij en zul je dat merken" itt jouw cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan moet je dat zelf weten. Als je maar niet aan mij komt" ?
Dat juist die culturen waar de Islam vaak de overhand heeft door mensen worden meegebracht (o.a. naar Nederland) waar een dergelijke handelswijze, gedachtengoed en set van normen en waarden totaal niet in de maatschappij passenquote:Op zondag 25 maart 2007 11:08 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ja, en het probleem is dus..... wat precies
"Hoe komt het dat alhoewel de volgelingen liefde zouden moeten prediken, ze geen problemen hebben met dergelijke passages?"quote:Op zondag 25 maart 2007 11:09 schreef Triggershot het volgende:
Heren, terug ontopc, of PM elkaar.
Welke passages?quote:Op zondag 25 maart 2007 11:12 schreef JeRa het volgende:
[..]
"Hoe komt het dat alhoewel de volgelingen liefde zouden moeten prediken, ze geen problemen hebben met dergelijke passages?"
Lijkt wel alsof sommige criminelen zo denken: pak maar een Hollander, die doen nooit wat terug. En idd wij "lossen dingen niet op" door een hoop neven erbij te halen dus denken sommigen dat de straat van hen is.Totdat we het zat zijn, dan komt iemand als Wilders in beeld. Zodat hij die problemen politiek kan regelen.quote:Op zondag 25 maart 2007 10:48 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Je bedoelt de cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan kom je aan mij en zul je dat merken" itt jouw cultuur van "Kom je aan mijn familie, dan moet je dat zelf weten. Als je maar niet aan mij komt" ?
Dat is mijns inziens geoorloofd in de islam, zolang je maar kan onderbouwen dat het ter "verdediging" is, verdediging van de islam, de koran, de naam van de profeet etc.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 21:29 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:
Is het nu wel of niet geoorloofd om mensen te vermoorden, die niet islamitisch zijn?
Dat soort verhalen circuleren massaal in de media en ik ben benieuwd hoe moslims hier tegenaan kijken.
En hier bega je je eerste fout al. Als niet-moslim kun jij met geen mogelijkheid weten en begrijpen wat is geoorloofd en wat niet. Jij zult het altijd vanuit je politieke en christelijke standpunt verdedigen dat moslims slecht zijn en wat nog meer. Net zoals de joden destijds deden met christenen.quote:Op zondag 25 maart 2007 12:49 schreef Masterix het volgende:
[..]
Dat is mijns inziens geoorloofd in de islam...
KB, wil je discussie aub voortzetten in een van de boven gegeven 2 links?quote:Op zondag 25 maart 2007 13:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
En hier bega je je eerste fout al. Als niet-moslim kun jij met geen mogelijkheid weten en begrijpen wat is geoorloofd en wat niet. Jij zult het altijd vanuit je politieke en christelijke standpunt verdedigen dat moslims slecht zijn en wat nog meer. Net zoals de joden destijds deden met christenen.
Maakt niet uit, dit topic is bedoelt voor theologische-levensbeschouwelijke vragen, ik denk dat jij je ei beter kunt leggen in de andere 2 links die ik eerder heb gepost hierboven, daar is betreffende discussie ook momenteel actueeelquote:Op zondag 25 maart 2007 17:05 schreef sieske het volgende:
sorry, ik zie net dat ik ook heb gereageerd in de verkeerde ???? Ik ben niet zo thuis in de topics waarin bepaalde onderwerpen thuishoren dus ik reageer gewoon als er ergens iets staat, zoals nu dus (weer niet eerst alles gelezen).
Waarom niet?quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:32 schreef Masterix het volgende:
De vraag nog eens, nu korter (ern zonder toelichting):
Kan een niet-moslim kennis bezitten over de islam?
Volgens de islam dan he?
Nou ja, van dit soort dingen dan vooral.quote:
Het is iets van het internet misschien, maar zo vaak als je als niet-moslim een variant hoort van dat je "maar een onwetende" bent.quote:Op zondag 25 maart 2007 13:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
En hier bega je je eerste fout al. Als niet-moslim kun jij met geen mogelijkheid weten en begrijpen wat is geoorloofd en wat niet.
Je kunt kennis over de islam hebben, betekent dan ook niet dat je het kunt begrijpen zoals een moslim dat kan.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:40 schreef Masterix het volgende:
[..]
Nou ja, van dit soort dingen dan vooral.
[..]
Het is iets van het internet misschien, maar zo vaak als je als niet-moslim een variant hoort van dat je "maar een onwetende" bent.
Het werkt zo verlammend in discussies dus vraag ik me af waar die onzin vandaan komt.
Maar waarom kan een niet-moslim niet weten wat wel en niet geoorloofd is in de islam?quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je kunt kennis over de islam hebben, betekent dan ook niet dat je het kunt begrijpen zoals een moslim dat kan.
Suggereer ik dat?quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:46 schreef JeRa het volgende:
[..]
Maar waarom kan een niet-moslim niet weten wat wel en niet geoorloofd is in de islam?
Mwuaah, het is zijn mening, wellicht heeft hij er een uitgebreide onderbouwing voor, om nu te zeggen dat zijn mening onzin is.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:49 schreef JeRa het volgende:
[..]
Nee, maar kirmizi wel. Het is dus onzin wat hij zegt?
Is begrip en geloof dan volgens de islam hetzelfde?quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je kunt kennis over de islam hebben, betekent dan ook niet dat je het kunt begrijpen zoals een moslim dat kan.
Suggereer ik ergens dat ik zijn mening onzin vind?quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mwuaah, het is zijn mening, wellicht heeft hij er een uitgebreide onderbouwing voor, om nu te zeggen dat zijn mening onzin is.
quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:52 schreef Masterix het volgende:
[..]
Is begrip en geloof dat volgens de islam hetzelfde?
Inderdaad, een moslim heeft een ander soort inzicht dan de non-moslim, het geen niet betekent dat de niet-moslim geen inzicht heeft.quote:"Moslim-zijn" is dus ook een soort inzicht, een eigenschap zonder welke je sommige dingen niet kan begrijpen?
Maar feitelijk kan iemand alleen vinden dat dat 'inzicht' bijdraagt in een discussie? Want op die manier wordt het lastig discussiëren, op het moment dat je tegenpartij vanuit zijn of haar mening gaat verkondigen dat je niet kunt discussiëren omdat je het juiste inzicht er niet voor hebtquote:Op woensdag 28 maart 2007 22:54 schreef Triggershot het volgende:
Inderdaad, een moslim heeft een ander soort inzicht dan de non-moslim, het geen niet betekent dat de niet-moslim geen inzicht heeft.
Zeg ik dat je het suggereert danquote:Op woensdag 28 maart 2007 22:52 schreef JeRa het volgende:
[..]
Suggereer ik ergens dat ik zijn mening onzin vind?(let wel: er is een groot verschil tussen meningen en feiten verkondigen)
-ik zal niet beginnen over racisme-quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, een moslim heeft een ander soort inzicht dan de non-moslim, het geen niet betekent dat de niet-moslim geen inzicht heeft.
Ja, maar goed dan schiet het voor beide partijen niet meer op hé, een vindt dat de ander niet capabel is om te begrijpen en de ander voelt zich niet begrepen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:56 schreef JeRa het volgende:
[..]
Maar feitelijk kan iemand alleen vinden dat dat 'inzicht' bijdraagt in een discussie? Want op die manier wordt het lastig discussiëren, op het moment dat je tegenpartij vanuit zijn of haar mening gaat verkondigen dat je niet kunt discussiëren omdat je het juiste inzicht er niet voor hebt
Dat zou ik zeker maar niet doen nee.quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:59 schreef Masterix het volgende:
[..]
-ik zal niet beginnen over racisme-
Verschilt per onderwerp en discussie, bijvoorbeeld spirituele en materiële zaken, maatschappelijke en persoonlijke etc.quote:Het soort inzicht dat je nodig hebt om de islam te begrijpen is wel afhankelijk van of je moslim bent of niet?
Ook dat ligt per persoon en discussie weer anders, de criticus en verdediger praten altijd door elkaar heen met dogma's en vooringenomen standpunten, hetgeen wat vroeg of laat toch wel weer een 'wellus/nietus' spelletje wordt, maar goed daar is dit topic niet voor, dus verder met vragen over de Islam en niet de mening van een persoon, of een uitspraak ervan, theologische-levensbeschouwelijke vraagstukken dus.quote:*waar ik heen wil, is of je als niet-moslim in een door de islam gedicteerde werkelijkheid wel of niet mee mag doen.
Als je veronderstelt dat een niet-moslim bijvoorbeeld niet kan begrijpen wat wel en niet geoorloofd is, dan kan een niet-moslim in en islamitische samenleving zich nooit verdedigen tegen kritiek van een moslim!
Ik denk niet dat je begrijpt waar ik heen wil. In religies vind net zo goed toetsing plaats, maar niet aan de hand van een stelsel van ontwikkelde regels maar aan de hand van religieuze teksten. Omgekeerd, ook in de wetenschap is er een dogma, namelijk datgene dat beschrijft dat nieuwe theorieën voort dienen te komen uit de bestaande axioma's of uit observatie vanuit de mens zelf. Dat ze inhoudelijk verschillen maakt niet zoveel uit, het gaat erom dat de wetenschap net zoals elke religie een oorsprong heeft met de daarbij horende vastgestelde regels. Of is een religie waarbij de interpretaties in de loop van de tijd veranderen ook geen religie meer?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 17:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wetenschap is meer toetsbaar en een religie een dogma, dat is het verschil, beiden zijn mogelijke theorieen, maar voor het getoetst is wordt het niet in de wetenschap als waarheid geacht, in religie daarintegen wel.
Stel je voor dat het wel wordt gedaan, scheppingsverhaal in Genesis wordt zodanig geïnterpreteerd dat het overeenkomt met evolutie, zelfs Johannes Paulus zei het, 'evolutie is een feit', wat dan als evolutietheorie ineens fout blijkt te zijn, ga je dan scheppingsverhaal in de bijbel weer richting een ander theorie interpreteren alleen om mee te gaan met modern kennis? Wetenschap is zelf corrigerend, religie blijft zoals het is, als je het zuiver houdt thats is.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:37 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je begrijpt waar ik heen wil. In religies vind net zo goed toetsing plaats, maar niet aan de hand van een stelsel van ontwikkelde regels maar aan de hand van religieuze teksten. Omgekeerd, ook in de wetenschap is er een dogma, namelijk datgene dat beschrijft dat nieuwe theorieën voort dienen te komen uit de bestaande axioma's of uit observatie vanuit de mens zelf. Dat ze inhoudelijk verschillen maakt niet zoveel uit, het gaat erom dat de wetenschap net zoals elke religie een oorsprong heeft met de daarbij horende vastgestelde regels. Of is een religie waarbij de interpretaties in de loop van de tijd veranderen ook geen religie meer?
Wetenschappelijke feitjes, kennis, etc hoeft niet een bepaalde levenspatroon/moraal met zich mee te brengen, het ziet zich niet als 'absolute waarheid' om maar een paar voorbeelden te nomen.quote:Anders hoor ik graag van jou waarom je wetenschap niet als een religie zietik noem mezelf namelijk atheïst, maar vind mezelf ook hypocriet omdat ik wel elke dag leun op een stelsel van ideeën dat verdacht veel weg heeft van een religie. In het kader van dit topic vroeg ik me af hoe dit werd bekeken vanuit de islam
Dat is niet geheel waar wat je zegt. De wetenschap baseert alles op vaste regels, en binnen die grenzen mag er vanalles gedaan worden. Op dezelfde manier zullen religieuze mensen hun beginselen moeten extrapoleren naar de huidige maatschappij. Religie is niet alleen geloof, het is een overtuiging inclusief alle mensen die erin geloven. Wat dat betreft zijn moslims ook adaptief - immers, als ze alles wat er in de koran staat letterlijk zouden opvolgen, zouden ze niet al te veel positieve geluiden vanuit de maatschappij hoeven te verwachten. Zie wat dat betreft de theoriën in de wetenschap als volgelingen vanuit de beginselen, de axioma'squote:Op woensdag 28 maart 2007 23:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Stel je voor dat het wel wordt gedaan, scheppingsverhaal in Genesis wordt zodanig geïnterpreteerd dat het overeenkomt met evolutie, zelfs Johannes Paulus zei het, 'evolutie is een feit', wat dan als evolutietheorie ineens fout blijkt te zijn, ga je dan scheppingsverhaal in de bijbel weer richting een ander theorie interpreteren alleen om mee te gaan met modern kennis? Wetenschap is zelf corrigerend, religie blijft zoals het is, als je het zuiver houdt thats is.
Het vervelende is nu juist dat een groot deel van de wetenschap tegen alle religies en hun beginselen aanschopt. Ik zie niet in hoe iemand die religieus is zonder moeite achter een computer kan zitten, wetende dat alles wat in het werk gesteld is om dat ding te maken direct of indirect gelinked is aan het doorgronden van het werk van hun godquote:Wetenschappelijke feitjes, kennis, etc hoeft niet een bepaalde levenspatroon/moraal met zich mee te brengen, het ziet zich niet als 'absolute waarheid' om maar een paar voorbeelden te nomen.
Ok, ik kap er mee wegens niet te offtopic gaan, goed?quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:56 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat is niet geheel waar wat je zegt. De wetenschap baseert alles op vaste regels, en binnen die grenzen mag er vanalles gedaan worden. Op dezelfde manier zullen religieuze mensen hun beginselen moeten extrapoleren naar de huidige maatschappij. Religie is niet alleen geloof, het is een overtuiging inclusief alle mensen die erin geloven. Wat dat betreft zijn moslims ook adaptief - immers, als ze alles wat er in de koran staat letterlijk zouden opvolgen, zouden ze niet al te veel positieve geluiden vanuit de maatschappij hoeven te verwachten. Zie wat dat betreft de theoriën in de wetenschap als volgelingen vanuit de beginselen, de axioma's
[..]
Het vervelende is nu juist dat een groot deel van de wetenschap tegen alle religies en hun beginselen aanschopt. Ik zie niet in hoe iemand die religieus is zonder moeite achter een computer kan zitten, wetende dat alles wat in het werk gesteld is om dat ding te maken direct of indirect gelinked is aan het doorgronden van het werk van hun god
Nee, want racisme is onderscheid maken naar ras, doen alsof het ene ras mindere kwaliteiten heeft dan een ander ras op bijvoorbeeld moreel of cognitief vlak. Dat maakt van mensen tweederangs burgers.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat zou ik zeker maar niet doen nee.
quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:56 schreef Triggershot het volgende:
Ik heb je al eerder gewaarschuwd over Politieke-ideologische invloeden te betrekken in dit topic, ik laat het nu voor het laatst staan omdat je er moeite voor hebt genomen, maar een volgende keer iets posten wat ook maar een kleine betrekking heeft op zulke invloeden zal niet blijven staan, vooral als ik je vraag niet over racisme te beginnen, en dat geldt dus voor iedereen.
OT
Om je vraag te beantwoorden, het is mijn mening, gezien het een eigen mening is hoef ik het niet zodanig te onderbouwen dat het jou bevalt, een niet moslim kan kennis hebben over de islam. Lijkt me ook niet zo vreemd, alleen vanuit de Levensbeschouwelijke-Theologische kant van de Islam zal betreffende spreker geen autoriteit hebben op de moslims op geen enkel gebied.
Ik zeg het je nog één keer, en daarna is het ook meteen klaar, het is een topic met betrekking tot levenbeschouwelijke-theologische vragen, niet meer en niets anders.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:18 schreef Masterix het volgende:
[..]
![]()
Triggershot, misschien vind jij het geen relevante vraag of zo maar ik wel, daarom heb ik hem steeds toegelicht, en opnieuw geplaatst nadat jij hem weg had gehaald: het is een vraag over de islam, geplaatst in een topic over vragen over de islam.
De topics waarin dat toegestaan is zijn al reeds duidelijk gemaakt, er zijn genoeg topics momenteel in de omloop in HOC, POL en WFL waarin politieke, ideologische en historische vraagstukken over de islam behandeld worden, de vragen waar jij toe neigt wanneer je politiek er bij betrekt is of welk ideologie dan ook neigt niet naar de leer van de Islam, maar naar Islamisme.quote:Islam heeft nu eenmal politiek-ideologische facetten, dus kan je als je een vraag over de islam inderdaad op politieke-ideologische aspecten komen, dat ook is beschouwelijk! Islam maakt deel uit van de samenleving en mijn vraag heeft betrekking op ioe de islam dat beschouwd
DIT IS EEN VRAAG OVER DE ISLAM. Wat anders?
Jouw vraag is door mij serieus genomen net zoals al jouw vragen en daarom staat je vraag er nog omdat je moeite hebt genomen, geen enkel ander reden. De Theologische antwoord er van weetje nu ook.quote:Nogmaals: neem mijn vraag alsjeblieft serieus, als jij geen onderbouwd antwoord wil geven, oke, moet jij weten maar laat hem dan svp wel staan, ik wil, zoals ruimschoots tiegelicht, er wel graag een onderbouwd antwoord op. Dit is namelijk wat je, als niet-moslim- heel vaak tegenkomt in contact met moslims, en de vraag of dat uit een persoonlijk sentiment komt of uit de islam is voor mij wel relevant, wetenschappelijk levensbeschouwelijk en filosofisch gezien.
quote:Kan een niet-moslim kennis bezitten over bijvoorbeeld islamitische moraal, recht en regels?
Niets mis met jouw vraag en heb het ook serieus genomen en er op een antwoord ben geven, waar ik je niet meer voor ga waarschuwen is het betrekken van de ideologische-politieke kant van de Islam.quote:vanuit de Levensbeschouwelijke-Theologische kant van de Islam zal betreffende spreker geen autoriteit hebben op de moslims op geen enkel gebied.
Net zoals elke moslim hier en niet volgens 'de' leer van 'de' Islam, bedankt dat je dat even opklaart agie.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik spreek voor mijzelf als ik zeg dat een niet-moslim inderdaad geen verstand kan hebben van de Islam.
Nee, mooi, dan weet ik dat iemand die niet-moslims feitelijk voor intellectueel en moreel achtelijk verslijt zich daarvoor niet achter de islam kan verschuilen, dat is dus iets persoonlijks.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Net zoals elke moslim hier en niet volgens 'de' leer van 'de' Islam, bedankt dat je dat even opklaart agie.
Heb je de hadiths zelf gelezen?quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:02 schreef DaveHarris het volgende:
Hee Triggershot. Ik heb een aantal vreemde overleveringen gevonden, waar Mohammed een vrouw in feite dwingt om een volwassen man met baard en al borstvoeding te geven. Maar de reden waarom hij dat doet is me niet helemaal duidelijk. Misschien dat jij hier iets over kunt vertellen? Het staat in Sahih Moeslim boek 8 nummers 3424, 3425, 3427, 3428. Zie de overleveringen hier
Wat een onzin. Volgens mij weten de meeste moslims trouwens zelf nauwelijks wat ze geloven.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:35 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
bla...
Het is wel degelijk eenrichtingsverkeer als het gaat om het begrijpen van de Islam als geheel.
UIteraard. De eerste 2 geven geen verklaring, de twee latere zeggen alleen; "Suckle him (so that he may become your foster-child), and thus he may be able to come to you (freely)." En de overlevering daarna: "Suckle him. She (Sahla bint Suhail) said: He has a beard. But he (again) said: Suckle him, and it would remove what is there (expression of disgust) on the face of Abu Hudhaifa."quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb je de hadiths zelf gelezen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |