abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 maart 2007 @ 16:46:06 #1
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_47552233
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 16:37 schreef DoimeN het volgende:
Mag ik vragen waarom jullie bij ABN amro beleggen en niet bij een van zijn baksmaten?

Niet lullig bedoeld maar gewoon interesse...
Dus waarom?

[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 18
[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 17
[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 16
[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 15
[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 14
[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 13
[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 12
[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 11
[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 10

Nog wat grappige quotes:

Boiler room:

The Notorious BIG said it best: "Either you're slingin' crack-rock, or you've got a wicked jump-shot." Nobody wants to work for it anymore. There's no honor in taking that after school job at Mickey Dee's, honor's in the dollar, kid. So I went the white boy way of slinging crack-rock: I became a stock broker.

Wallstreet:

The main thing about money, Bud, is that it makes you do things you don't want to do.

Handige links:
www.iex.nl
Boiler room
www.alex.nl
www.binck.nl
www.blikopdebeurs.com
www.quotenet.nl
http://www.beleggingsstrategie.web-log.nl/

Aanvullingen?

[ Bericht 65% gewijzigd door DoimeN op 22-03-2007 17:01:09 ]
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_47552411
tvp
pi_47552479
Niet voor beginners

Waarom geen short op ABN?
pi_47552497
tvp
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  donderdag 22 maart 2007 @ 18:36:05 #5
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_47555946
Teeveepee!
pi_47556680
RDS ready for take off?
pi_47559080
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 19:00 schreef Bowny het volgende:
RDS ready for take off?
Ik mag het hopen, ik had ze al ingekocht.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_47559280
Maar goed, RDS staat al een tijdje klaar. Ik heb ze iets te vroeg ingekocht, maar verwacht wel dat ze rond deze tijd omhoog schieten. Ze staat rond de 8:1 waar andere olie's meer richting 1:10 of zelfs hoger zitten. Verder de zoveelste tegenvallende oliereserve's in de VS. Nou ja, zeg het maar ...
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_47559608
Goedzo.. de US in de min, vannacht ook Azie hopelijk en dan morgen een flinke klap op de AEX. Worden die donderse puts van mij misschien nog eens wat waard.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_47562155
Ik beleg bij ABN omdat ik daar ook rekeningen heb lopen, als ik nog wat ad-hoc wil inkopen dan kan ik wat overmaken en binnen een paar seconden wat kopen. Dat is de voornaamste reden.
Een pessimist is een goed geinformeerde optimist.
pi_47562353
Ik zit net als arexes bij de ABN omdat ik daar mijn lopende rekeningen heb lopen. Gemak dus.
pi_47562781
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 20:25 schreef American_Nightmare het volgende:
Goedzo.. de US in de min, vannacht ook Azie hopelijk en dan morgen een flinke klap op de AEX. Worden die donderse puts van mij misschien nog eens wat waard.
Ik heb short 524, verwacht eerst een (kleine) correctie voordat we verder gaan. Maar daarna gewoon naar de 530 in de vakantie..
  donderdag 22 maart 2007 @ 22:18:40 #13
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_47563503
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 21:57 schreef klausch het volgende:

[..]

Ik heb short 524, verwacht eerst een (kleine) correctie voordat we verder gaan. Maar daarna gewoon naar de 530 in de vakantie..
Zat zelf aan hetzelfde te denken, we staan wel erg hoog nu in korte tijd. De rek bij ABN is er nu ook wel uit dus ik verwacht een correctie. Misschien morgenvroeg snel ff AEX Index Turbo Short 524,00 inkopen. Kan me niet voorstellen dat de beurs nu nog 3 % stijgt om door de stop loss te knallen. Maar ja aan de andere kant we gaan tegenwoordig met procenten omhoog dus....

Wat vinden jullie: Turbo short of put optie, of gewoon nog verder omhoog !
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 07:53:15 #14
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_47570840
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 21:39 schreef arexes het volgende:
Ik beleg bij ABN omdat ik daar ook rekeningen heb lopen, als ik nog wat ad-hoc wil inkopen dan kan ik wat overmaken en binnen een paar seconden wat kopen. Dat is de voornaamste reden.
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 21:39 schreef arexes het volgende:
Maar als iemand het veel goedkoper kan(mbt transactie kosten) dan zou je het wel willen overzetten?

Ja ik doe een onderzoek voor school dus
--------------------------------------------------------------------------------------------
pi_47571175
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 22:18 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

Zat zelf aan hetzelfde te denken, we staan wel erg hoog nu in korte tijd. De rek bij ABN is er nu ook wel uit dus ik verwacht een correctie. Misschien morgenvroeg snel ff AEX Index Turbo Short 524,00 inkopen. Kan me niet voorstellen dat de beurs nu nog 3 % stijgt om door de stop loss te knallen. Maar ja aan de andere kant we gaan tegenwoordig met procenten omhoog dus....

Wat vinden jullie: Turbo short of put optie, of gewoon nog verder omhoog !
Breaking news: Citygroup doet een bod op ABN.

Hoeveel er van waar is is nog even afwachten, de rek is er iig nog niet uit en richting de 410 zoals AN opperde is meer wishfull thinking dan iets anders.

ING en Postbank moeten dus toch dichter bij elkaar liggen, die overname komt er echt wel aan, hetzij het over een aantal jaren.

Rabo schopt Alex eruit, Binkc mogelijke klant.

Kortom genoeg rumour voor vandaag

ps. Domein: Ja als het verschil heel groot zou zijn, natuurlijk.
pi_47571422
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 08:35 schreef arexes het volgende:

[..]

Breaking news: Citygroup doet een bod op ABN.

Hoeveel er van waar is is nog even afwachten, de rek is er iig nog niet uit en richting de 410 zoals AN opperde is meer wishfull thinking dan iets anders.

ING en Postbank moeten dus toch dichter bij elkaar liggen, die overname komt er echt wel aan, hetzij het over een aantal jaren.

Rabo schopt Alex eruit, Binkc mogelijke klant.

Kortom genoeg rumour voor vandaag

ps. Domein: Ja als het verschil heel groot zou zijn, natuurlijk.
Rumour of geen rumour; als de rest van europa daalt en de VS doet later op de dag lekker mee dan gaat het Damrak net zo goed onderuit. Ook technische analyses wijzen erop dat de top nu zo goed als bereikt is. Zie ook http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=25696
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_47572859
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 08:53 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Rumour of geen rumour; als de rest van europa daalt en de VS doet later op de dag lekker mee dan gaat het Damrak net zo goed onderuit. Ook technische analyses wijzen erop dat de top nu zo goed als bereikt is. Zie ook http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=25696
Dalen ja, onderuit? Nee. Zoals ik al heb gezegd in het vorige deel, ik verwacht zelf een klein dipje en daarna gewoon weer door met groeien. Het zal mij echter een worst wezen als de AEX crashed, verwacht echter dus dat dit uit zou blijven.
Technische Analysés zijn wel mooi en aardig, de voorspellende waarde van deze zijn ook hoog, maar nu even niet.

Maar tijd zal het leren...
  vrijdag 23 maart 2007 @ 11:15:21 #18
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_47574933
Even een vraagje over het "inkopen van eigen aandelen", zoals Akzo gaat doen en ook Ahold.
Ik las dit stukje:
quote:
MP) De cijfers van Ahold leverden vanochtend een paar verrassingen op. Een meevallende nettowinst en een tegenvallend operationeel resultaat werden ondergesneeuwd door het bericht dat voor 3 miljard euro aan eigen aandelen opgekocht gaat worden. Zo geeft het bedrijf een miljard euro meer terug aan de aandeelhouders dan eerder was aangekondigd.

Het geld moet vrijkomen door de verkoop van US Foodservice, wat eind vorig jaar in de etalage is geplaatst. Bovendien wil Ahold 2 miljard euro die binnenkomt door de verkoop van Amerikaanse Tops-supermarkten en andere niet-kernactiviteiten gebruiken om schulden af te lossen. In 2006 werd de nettoschuldpositie met 884 miljoen euro afgebouwd naar 4,6 miljard euro.

Het bedrijf is dus heel goed op weg om de financiële situatie helemaal op orde te brengen, maar de aandeleninkoop zou de koers in theorie helemaal in beweging kunnen zetten. Er worden dagelijks gemiddeld 15 miljoen aandelen Ahold verhandeld. Bij de huidige beurskoers van 8 euro is dat goed voor 25 dagen handel.

Als het concern de aandeleninkoop over een heel jaar uit zou spreiden, neemt het in die periode ongeveer een tiende van de totale handel in aandelen Ahold voor zijn rekening. Dat is eerder beleggen met een vangnet dan met een boodschappenmandje.
Ik mag hieruit opmaken dat het inkopen van eigen aandelen dus de prijs/koers op zal drijven....vraag/aanbod verhaal. Maar hoe groot zal dat effect zijn? Zorgt dat voor een stijging van 5%, 10%...? zijn er in het verleden vergelijkbare zaken gedaan en wat was het effect daarvan?

Waarom ik het vraag, is omdat ik nog steeds Akzo bezit (gekocht rond de 44, nu dus rond de 56) en die gaan zelf inkopen. Ik zit er ook aan te denken om, gezien het nieuws, Ahold aan te schaffen. Al ben ik daarmee eigenlijk net te laat
  vrijdag 23 maart 2007 @ 11:37:10 #19
133861 Invert
abu abu abu
pi_47575755
Kopen jullie wel eens opties van de volgende of dezelfde maand? (zoals vandaag in opties april).
Ik ben benieuwd hoeveel dat nog oplevert als bijv een call optie in the money komt maar wel vrijwel al zijn tijdswaarde is verloren
pi_47577207
Ik heb net mijn aandelen Ahold verkocht voor 8,50 euro, de rest houd ik nog.
pi_47579917
512 wordt niet echt doorbroken.. ga nu maar winstnemen jongens
  vrijdag 23 maart 2007 @ 15:17:11 #22
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_47583080
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 13:50 schreef klausch het volgende:
512 wordt niet echt doorbroken.. ga nu maar winstnemen jongens
We staan er nu toch echt boven, nu nog kijken of dat houdt ....
  vrijdag 23 maart 2007 @ 15:27:22 #23
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_47583531
Even puur speculatief (en ook een ongegeneerde TVP )

Short gaan op 2WayTraffic bekend van de belspelletjes. Heeft een notering in London op de "Alternative Investment Market" ( )

Momenteel zwaar onder druk door vermeende oplichtingspraktijken. Helaas staan er nog geen cijfers van ze online (volgende week de eerste publicatie) ik weet nl niet hoe groot het omzetaandeel is van die belspelletjes.

Maar wat is jullie mening? Met de huidige omstandigheden (politiek die maatregelen wil en de media aandacht) is een short positie 2waytraffic slim?

http://www.londonstockexc(...)BGBXAIM%20B0Z9BM0TWT
  vrijdag 23 maart 2007 @ 15:29:40 #24
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_47583643
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 11:15 schreef SnuggLe het volgende:
Even een vraagje over het "inkopen van eigen aandelen", zoals Akzo gaat doen en ook Ahold.
Ik las dit stukje:
[..]

Ik mag hieruit opmaken dat het inkopen van eigen aandelen dus de prijs/koers op zal drijven....vraag/aanbod verhaal. Maar hoe groot zal dat effect zijn? Zorgt dat voor een stijging van 5%, 10%...? zijn er in het verleden vergelijkbare zaken gedaan en wat was het effect daarvan?

Waarom ik het vraag, is omdat ik nog steeds Akzo bezit (gekocht rond de 44, nu dus rond de 56) en die gaan zelf inkopen. Ik zit er ook aan te denken om, gezien het nieuws, Ahold aan te schaffen. Al ben ik daarmee eigenlijk net te laat
Even een aanvullende vraag. Wat is eigenlijk gunstiger voor de aandeelhouders? Dat het bedrijf een deel van de winst gaat gebruiken om dividend uit te keren. Of dat ze dat deel gebruiken om aandelen terug te kopen (en zo dus het aantal uitstaande aandelen verkleint)
  vrijdag 23 maart 2007 @ 16:28:07 #25
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_47586297
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 15:17 schreef elcastel het volgende:

[..]

We staan er nu toch echt boven, nu nog kijken of dat houdt ....
513....
pi_47586303
Ik weet niet moet ik mijn shorts laten staan of verkopen.. ze hebben een stoploss van 524. Denk dat ik ze maar houd
pi_47587734
Ik ga maandag maar even ABN laten cashen, al een mooie winst van 15%. Misschien dat ie ING ga aankopen.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 18:03:06 #28
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_47589347
Mjah, ABN was goed geweest ja als je dat een 2 weken geleden had gekocht.
Heeft Ahold nog potentie om op korte termijn verder te stijgen?

Valt me overigens op dat hier weinig mensen op individuele aandelen zitten. ...het is meer gokken met opties.
pi_47590493
ik heb individuele aandelen,opties alleen af en toe ter bescherming of klein beetje extra rendement op bestaande aandelen. Geen turbo's.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_47594263
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 18:03 schreef SnuggLe het volgende:
Mjah, ABN was goed geweest ja als je dat een 2 weken geleden had gekocht.
Heeft Ahold nog potentie om op korte termijn verder te stijgen?

Valt me overigens op dat hier weinig mensen op individuele aandelen zitten. ...het is meer gokken met opties.
ABN AMRO idd 2 weken gekocht, op 27,70. Ahold lijkt te toppen, geen idee verder aangezien ik er niet diep in zit.
Aandelen minder rendement, meer zekerheid.
pi_47604997
Zoals anderhalve week gezegd: Financials waren bij uitstek de aandelen om te kopen in de dip omdat de koers-winst verhouding relatief wel erg laag werd.

In die tijd zijn de meeste Financials zo rond de 8 a 10% gestegen in het herstel en hebben de AEX getrokken naar waar die nu staat.

Denk dat ze op dit moment nog steeds relatief aantrekkelijk geprijsd zijn en het nu nog aardig is in te stappen.

En Snuggle: hier hoofdzakelijk aandelen hoor.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  zaterdag 24 maart 2007 @ 11:04:26 #32
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_47606257
Wat hebben jullie in je portefeuille dan?
Volgende week kan wel eens 'de week van de waarheid' worden. Nog belangrijk economisch nieuws wat eraan komt?
pi_47606270
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 08:46 schreef Dwergje het volgende:

[..]

Blijft toeval dat er tegelijk een beste buy en een beste sell order uit het orderboek gaat. Wanneer er namelijk slechts alleen een beste buy order of alleen een beste sell order uit gaat, dan zal de next best buy of sell order een hit zijn en zou er gehandeld moeten worden.
Hier maak je een fout. In het voorbeeld zat namelijk 10 cent verschil tussen de bied- en laatkoers. Dat is meestal zo bij opties die weinig verhandeld worden. Als de bied- of laatkoers 5 cent veranderd en de andere gelijk blijft wordt er dus nog niet gehandeld.

Ook is het vaak geen toeval als de bied- en laatkoers tegelijk veranderen bij deze opties, omdat de meeste orders in het orderboek van market makers zijn.
pi_47609664
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 11:04 schreef SnuggLe het volgende:
Volgende week kan wel eens 'de week van de waarheid' worden. Nog belangrijk economisch nieuws wat eraan komt?
Van de Nederlandse: ABN, ING, Binck, Vedior, Hagemeyer, Univar, Ordina, SNS, TIE, Corio, DSM, Beter Bed, Imtech, Endemol, SBM.

Dat is het geloof ik wel. Daarnaast nog enkele beleggingsfondsen en wat buitenlandse aandelen (VS, Ierland, Italie)
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  zaterdag 24 maart 2007 @ 17:01:22 #35
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_47614036
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 11:04 schreef SnuggLe het volgende:
ABN, ING, RDS, Randstad, Wessanen, Kasbank, Qurius, CSM, Oce, SNS, Unilever. Alles draait goed, behalve RDS waar ik nou net het grootst in zit.. En heb nog iShares natuurlijk.

Heb wel wat puts gekocht vrijdag, verwacht toch wel een kleine daling de komende week.
Overal verstand van.
pi_47614267
tvp
  zaterdag 24 maart 2007 @ 17:39:10 #37
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_47615023
Ik zit alleen in ING, Akzo Nobel en Crucell, naast nog wat beleggingsfondsen (Robeco, Asia-Pacific & wat Emerging markets).
pi_47615302
Ik zit momenteel alleen nog in vedior en aex short met een stoploss 524 < gaan we daar nog boven of eerst een kleine daling?
pi_47615736
Ik zit alleen in Spyker.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 19:36:50 #40
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_47618288
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 17:01 schreef macondo het volgende:
ABN, ING, RDS, Randstad, Wessanen, Kasbank, Qurius, CSM, Oce, SNS, Unilever. Alles draait goed, behalve RDS waar ik nou net het grootst in zit.. En heb nog iShares natuurlijk.

Heb wel wat puts gekocht vrijdag, verwacht toch wel een kleine daling de komende week.
Aegon, KPN, Logica/CMG en RDS.

Ik zit ook het grootst in RDS, maar ik zie het niet echt snel dalen. Misschien wel op korte termijn, maar op middellange termijn MOET het in mijn ogen wel omhoog. Ik zit voor een ritje, maar middellang of lang zou me ook niet dwars zitten.
pi_47624612
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 19:36 schreef elcastel het volgende:

[..]

Aegon, KPN, Logica/CMG en RDS.

Ik zit ook het grootst in RDS, maar ik zie het niet echt snel dalen. Misschien wel op korte termijn, maar op middellange termijn MOET het in mijn ogen wel omhoog. Ik zit voor een ritje, maar middellang of lang zou me ook niet dwars zitten.
Ohja.. ik zit ook nog in LogicaCMG maarja op 2,74 ingestapt..
  zondag 25 maart 2007 @ 07:19:46 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_47633329
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 15:29 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Even een aanvullende vraag. Wat is eigenlijk gunstiger voor de aandeelhouders? Dat het bedrijf een deel van de winst gaat gebruiken om dividend uit te keren. Of dat ze dat deel gebruiken om aandelen terug te kopen (en zo dus het aantal uitstaande aandelen verkleint)
Dat hangt af van de prijs waartegen de aandelen worden teruggekocht. Als de k/w van de eigen aandelen te hoog is dan koop je dus zittende aandeelhouders tegen een te hoge prijs uit en is het beter om gewoon cash aan je aandeelhouders uit te keren. Die kunnen dan zelf het geld op een betere manier beleggen.
Bij lage koersen geldt natuurlijk het omgekeerde. Daarnaast heeft eigen aandelen inkopen het voordeel boven dividend uitkeren dat daarmee de dividend belasting wordt omzeild.

Momenteel is de markt behoorlijk overgewaardeerd en lijkt me de inkoop van eigen aandelen momenteel niet echt gunstig omdat er dan teveel wordt betaald. Echter, er is een ander heel belangrijk voordeel verbonden aan het verwijderen van overtollige cash uit het bedrijf: het voorkomt dat het manegement dat geld aan verkeerde dingen gaat uitgeven. In de eindfase van een bullmarket zie je dit verschijnsel altijd optreden: er worden veel te veel en veel te dure overnames gedaan omdat iedereen op een grote berg cash zit en door de afgelopen goede jaren onrealistische toekomstverwachtingen heeft gekregen over winst en risico. Ook nu zie je dat weer gebeuren. Daarom zie ik het liefste dat overtollige cash zsm verdwijnt, hetzij via dividend hetzij via aandelen inkoop.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 25 maart 2007 @ 11:16:08 #43
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_47634469
Maar...wat is het effect op de koers, behalve het feit dattie omhoog zal gaan...?
  zondag 25 maart 2007 @ 12:43:07 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_47636301
quote:
Op zondag 25 maart 2007 11:16 schreef SnuggLe het volgende:
Maar...wat is het effect op de koers, behalve het feit dattie omhoog zal gaan...?
Op korte termijn bestaat er niet direct een statistisch significante relatie tussen de inkoop van eigen aandelen en het koersverloop. Ik heb daar ooit eens een onderzoek over gelezen. Het kan wel zijn dat het nieuwsbericht waarin aandelenterugkoop wordt aangekondigd eventjes een spike veroorzaakt, maar als het nieuws bekend is ben je dus al te laat. Dit geldt overigens voor bijna elk bedrijfsnieuws.

Op lange termijn bestaat er wel een goede relatie tussen bedrijfsvoering en het totale rendement (inclusief uitgekeerd dividend). Wat voor uiteindelijk voor de belegger het beste is hangt af van een aantal factoren waarvan ik er een paar beschreef in mijn vorige post.
Mijn reisverslagen
  zondag 25 maart 2007 @ 12:52:06 #45
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_47636513
quote:
Op zondag 25 maart 2007 07:19 schreef SeLang het volgende:

[..]
Momenteel is de markt behoorlijk overgewaardeerd..
Hoezo is de markt nu overgewaardeerd? Welke k/w zou jij dan redelijk vinden?
Overal verstand van.
  zondag 25 maart 2007 @ 13:47:14 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_47638113
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:52 schreef macondo het volgende:

[..]

Hoezo is de markt nu overgewaardeerd? Welke k/w zou jij dan redelijk vinden?
In de USA hebben zien we momenteel een k/w van rond de 18 van de S&P500 en DJIA. Dit is ongeveer vergelijkbaar met de waardering voorafgaand aan de crashes van 1929 en 1987 (waarmee ik overigens niet wil suggereren dat dat onmiddellijk weer zal gebeuren in dezelfde vorm).

Het langjarig gemiddelde in de USA is 14,5. je moet hierbij bedenken dat de waarde van de k/w hier dus omheen slingert en er ook periodes zijn van forse onderwaardering. Zo was in de jaren '70 totaan begin '80 de gemiddelde k/w rond de 7.

De AEX is lager gewaardeerd en dat hoort ook zo vanwege het hogere risicoprofiel. Zo bevat de AEX >30% financials die zomaar door de helft kunnen bij een financiele crisis. Recent voorbeeld is de Azie crisis in 1998, die overigens met een sisser afliep. Daarom zijn financials doorgaans relatief laag gewaardeerd.

Ik heb geen concrete historische cijfers over de AEX, maar toen ik begon met beleggen (1991) hadden fondsen als ABN en Aegon een k/w van 6-7, evenals 'cyclische' fondsen als KLM, DSM, Philips (toegegeven, die laatste twee zijn inmiddels minder cyclisch dan toen). Alles boven een k/w van 12-13 werd als behoorlijk duur gezien.

Wat wel duidelijk is is de enorm sterke correlatie van de AEX met de Amerikaanse beurs. Over het algemeen leidt een daling op de Amerikaanse beurs zelfs tot een procentueel grotere daling op de AEX, hetgeen ook logisch is vanwege de samenstelling van de AEX. Je kunt dus rustig aannemen dat mocht de Amerikaanse beurs terugvallen naar het gemiddelde van 14,5, dat dat dan flink pijn zal doen op de AEX.

Het perspectief van veel beleggers is veranderd door de grote bubble van eind jaren '90. Als analisten nu spreken over 'historisch lage koersen' dan refereren ze meestal aan een periode van 10 jaar. Maar dat is precies de bubble periode die echt abnormaal was en zijn gelijke in de geschiedenis van de afgelopen 200 jaar niet kent.

Begin jaren '90 kon je nog in beleggings boekjes lezen dat de beurscrashes van 1929 en 1987 wel moesten plaatsvinden omdat de k/w van veel aandelen >20 was (het gemiddelde was vergelijkbaar met de waardering nu). De vuistregel die men toen hanteerde voor groei aandelen: de k/w van een aandeel mag gelijk zijn aan de procentuele groei die het bedrijf op lange termijn kan vasthouden. Dus met 15% groei year on year over een lange periode (dat is HUGE!) mag je een k/w hebben van 15. Ik ga hier niet de discussie voeren of dat regeltje correct was of niet, ik vermeld het alleen ter illustratie hoe het perspectief is veranderd.

Overigens: Warren Buffet, die je toch kunt beschouwen als de beste belegger ooit met een gemiddeld jaarlijks rendement van ~25% ofzo over de laatste ~40 jaar zit ook al een paar jaar met >40 MILJARD (!) cash waar hij geen belegging voor kan vinden omdat alles gewoon te duur is.
Mijn reisverslagen
  zondag 25 maart 2007 @ 21:45:10 #47
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_47652951
Bij welke online broker beleggen jullie?
Waarom? Service of de prijs?

En waarom is zecco niet in nederland? En loopt dat een beetje? Ik hoor er niets meer van....
pi_47653021
Rabo zet inderdaad ALEX te koop... Van der Moolen (VDM) maakt denk ik een goede kans ALEX over te nemen. VDM staat op dit moment op 4.01 laagste prijs in jaren.. Wel zeer goede mogelijkheden!
pi_47656273
AEX raakt zoals ik (steeds heb) voorspel(d) de 520 even aan en dan weer een flink eindje terug.

Zelf ben ik zeer benieuwd wat ABN deze week gaat doen. De geruchtenmachine draait iig op volle toeren, Citigroup Barclays of misschien HSBC?.
pi_47657527
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:56 schreef arexes het volgende:
AEX raakt zoals ik (steeds heb) voorspel(d) de 520 even aan en dan weer een flink eindje terug.

Zelf ben ik zeer benieuwd wat ABN deze week gaat doen. De geruchtenmachine draait iig op volle toeren, Citigroup Barclays of misschien HSBC?.
Ik hoop en denk dat er eerder winstnemingen zullen zijn.

Ik zit bij Binck omdat ik niet bij Alex kon..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')