quote:
Op maandag 17 mei 2004 10:54 schreef OmeRon het volgende:
Ik probeer mij wat meer in de optiewereld te verdiepen. Maar kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de opdrachten 'open koop', 'sluit verkoop', 'open verkoop' en 'sluit koop' zoals de Postbank deze op de effectenorder-pagina heeft gezet?
Open koop: je koopt het recht om een aandeel op een bepaalde koers te kopen/verkopen
Sluit verkoop: je verkoopt dit recht weer
Open verkoop: je gaat de verplichting aan een aandeel op een bepaalde koers te kopen/verkopen
Sluit koop: je koopt deze verplichting weer af
call is het kooprecht, put is het verkooprecht.
Bij een open koop betaal je een zogenaamde optiepremie aan de andere partij, bij een open verkoop ben je juist de andere partij en ontvang je deze premie.
Let wel op: de laatste twee kunnen vrijwel ongelimiteerde verliezen met zich mee brengen en daar kun je dus beter van af zien!! Absoluut niet voor beginners maar alleen voor professionals!!!
Het beste kun je een beetje 'droog oefenen' door een portefeuille aan te maken op iex.nl of zo en te kijken of het een beetje wil lukken. Als je het idee hebt dat je het een beetje in de vingers hebt, kun je voorzichtig 'voor het echie' gaan proberen. Je moet er echt wel steeds bijblijven. Een weekje weg gaan met open posities is het domste wat je kunt doen. Eigenlijk zijn opties alleen leuk voor mensen die 24 uur per dag de koersen willen volgen. Een hobbybelegger kan zich beter op aandelen richten. Veel minder risico, als je de luchtbellen tenminste weet te vermijden!