quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 22:38 schreef SnuggLe het volgende:Toch vraag ik me af of dit reeel is, gezien de toch wel redelijk positieve cijfers van bedrijven.
Positieve bedrijfs cijfers vandaag zijn de verklaring voor de koersstijging van vorig jaar maar zeggen NIETS over het koersverloop van morgen. Aan de hand van de beurskoers kun je toekomstige bedrijfscijfers voorspellen, maar niet andersom! De beurskoers is een leading indicator.
Het enige houvast dat je hebt zijn statistieken over wat historisch gezien 'normale' waarderingen zijn, hoe vaak correcties voorkomen en hoe diep die doorgaans zijn. Het tijdstip waarop een correctie plaatsvindt en wat de trigger daarvan is valt niet te voorspellen.
Wat we wel weten is dat aandelen in termen van k/w momenteel duurder zijn dan gemiddeld als we kijken naar het gemiddelde van de afgelopen ~100 jaar. Ook hebben we de afgelopen 4 jaar een stijging achter de rug van maar liefst 135% zonder significante correctie. Zoals ik in het vorige topic al schreef hadden we in recente jaren bijvoorbeeld dalingen van 69% (2000-2003), 39% (1998), 24% (1997). Note: in 1997 en 1998 waren de bedrijfscijfers en vooruitzichten ook fantastisch.
Een correctie van bijvoorbeeld ~33% dit jaar of volgend jaar zou daarom volstrekt normaal zijn en niks dramatisch of bijzonders.
stel dat de top eergisteren is gezet, dan praten we dus over een AEX van ~340.
Saillant detail: de 39% daling in 1998 werd veroorzaakt door het knappen van de vorige bubble in Azie.