abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 maart 2005 @ 22:39:16 #1
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25817643
Vervolg op deel 10.

Niks te melden, gewoon een vers topic.

Stand AEX vandaag : 371,62
Stand Dow vandaag : 10517,13
Stand Nasdaq vandaag : 2000,20
Blikje olie : 54,05 $
Euro/Dollar : 1,2883
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25817882
mja ben uit getronics gestapt, ben opzoek naar fondsen
  maandag 28 maart 2005 @ 22:57:02 #3
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25818169
quote:
Op maandag 28 maart 2005 22:47 schreef PFP het volgende:
mja ben uit getronics gestapt, ben opzoek naar fondsen
Aegon
.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25827964
Pharming op 3,25 nu.. ongelovelijk hoe ignorant de gemiddelde belegger is.. maar goed.. belangerijke les geleerd zullen we maar denken
pi_25832411
Iemand hier ervaring met Tiptrading?
www.tiptrading.nl
Ben wel benieuwd naar deze site en of iemand hem gebruikt
pi_25837951
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:00 schreef Lassekjus het volgende:
www.tiptrading.nl
Ziet er wat onbetrouwbaar uit.
pi_25878540
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:00 schreef Lassekjus het volgende:
www.tiptrading.nl
Als ik me niet vergis heeft dat clubje wat shuffles veroorzaakt.
Nu ook in vanillesmaak
  donderdag 31 maart 2005 @ 18:32:28 #8
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_25886633
Even een vraagje; een hele tijd terug (kan wel een jaar geleden ofzo) is er in deze topicreeks
een discussie geweest over het nut van technische analyse. Iemand heeft toen ook links
gepost naar artikelen van beleggers belangen ta (http://www.belbelta.nl/) over MACD.
Hierin werd dmv winst/verlies ratio's aangegeven dat traden mbv het MACD histogram
winstgevend kan zijn.

Laatst heb ik mijn pc geformatteerd en nu ben ik dat artikel dus kwijt . Heeft iemand dat artikel nog?

Ik ben op dit moment bezig met mijn bachelorscriptie over de efficiëntie van aandelenmarkten en
ik kan dat artikel wel goed gebruiken .
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_25886990
Zijn er hier ook mensen die beleggen via fundix.nl, en zo ja....waarin en hoe bevalt het??
pi_25898413
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 18:49 schreef 6liNes het volgende:

Zijn er hier ook mensen die beleggen via fundix.nl, en zo ja....waarin en hoe bevalt het??
hmm orderbedrag van 9,50 en pas vanaf 25.000 0,10% .. dat is wel cheap.. ook geen bewaarloon..
dat gedeelte ziet er leuk uit..
de vraag is..wat krijg je ervoor terug.. mensen ervaringen? ben nu ook wel benieuwd
  vrijdag 1 april 2005 @ 11:28:19 #11
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25902016
Ik moet me er ook maar eens in verdiepen. Transactiekosten maken me niet zoveel uit, maar dat bewaarloon zit me behoorlijk dwars. Ik zit bij de ING.
  vrijdag 1 april 2005 @ 11:36:27 #12
545 dop
:copyright: dop
pi_25902219
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:52 schreef nikao het volgende:
Pharming op 3,25 nu.. ongelovelijk hoe ignorant de gemiddelde belegger is.. maar goed.. belangerijke les geleerd zullen we maar denken
hoezo ignorant ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_25908555
ignorant omdat er gedaan werd alsof er slecht nieuws gekomen was, terwijl dit niet het geval was. in feite was er helemaal niets nieuws gezegt, en is de situatie helemaal niet veranderd... maar toch raakte men in paniek en knalt de koers onderuit...
  vrijdag 1 april 2005 @ 16:56:23 #14
545 dop
pi_25909899
Nikao weet je wat speculatie is ?
de huidige beurskoers van pharming is in geen verhouding tot de huidige omzet / winst.
als er dan geen niewe ontwikkelingen aan het licht komen dan nemen speculatieve beleggers winst
gevolg ...
dat is niet ignorand dat heet slim.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_25910204
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 16:56 schreef dop het volgende:
Nikao weet je wat speculatie is ?
de huidige beurskoers van pharming is in geen verhouding tot de huidige omzet / winst.
als er dan geen niewe ontwikkelingen aan het licht komen dan nemen speculatieve beleggers winst
gevolg ...
dat is niet ignorand dat heet slim.
als dat het geval was dan had je gelijk.. in dit geval reageerde men duidelijk op het bericht. Mocht dat bericht nieuws voor je zijn..dan vind ik je ignorant..want dan weet je gewoon niets van pharming af, of denk je niet goed na.. er werd dus gereageerd op 'nieuws' wat geen nieuws was... dat is wat anders dan dat de koers daalt omdat er niets gebeurt...
  vrijdag 1 april 2005 @ 17:50:52 #16
545 dop
pi_25911130
dus pharming heeft voor de lol een persbericht uit laten gaan ?
quote:
AMSTERDAM (Dow Jones)--Pharming kortstondig -10% nadat bedrijf tegen Dow Jones stelde dat marktgang C1-inhibitor 'alleen als alles meezit' in 2005 op de markt komt. Is volgens een analist "een vertrouwensbreuk en een teleurstelling" omdat bedrijf tot dusver vrij zeker was van marktintroductie in 2005 en nu minder zeker lijkt te zijn. "Aandeel is toekomst-gedreven; als die somberder wordt is dat tegenvaller." Aandeel -7,2% op EUR 3,37, ASX -0,2%. (RCO)

[ Bericht 41% gewijzigd door dop op 01-04-2005 18:00:42 ]
  zaterdag 2 april 2005 @ 11:32:56 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25926867
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 18:32 schreef yozd het volgende:
Even een vraagje; een hele tijd terug (kan wel een jaar geleden ofzo) is er in deze topicreeks
een discussie geweest over het nut van technische analyse. Iemand heeft toen ook links
gepost naar artikelen van beleggers belangen ta (http://www.belbelta.nl/) over MACD.
Hierin werd dmv winst/verlies ratio's aangegeven dat traden mbv het MACD histogram
winstgevend kan zijn.

Laatst heb ik mijn pc geformatteerd en nu ben ik dat artikel dus kwijt . Heeft iemand dat artikel nog?

Ik ben op dit moment bezig met mijn bachelorscriptie over de efficiëntie van aandelenmarkten en
ik kan dat artikel wel goed gebruiken .
Yozd,
Dit kun je in een kwartiertje tijd zelf met Metastock testen. (bovendien scoort dat een stuk beter voor je scriptie ).

Ik kan je alvast verklappen dat de MACD voor de AEX geen voorspellende waarde heeft. Er zijn wel winstgevende periodes geweest in de eerste helft van de jaren '90, maar die worden weer teniet gedaan door verliesgevende periodes in recentere jaren. Per saldo kun je niet stellen dat de MACD enige voorspellende waarde heeft.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 2 april 2005 @ 11:39:43 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25926999
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:52 schreef nikao het volgende:
Pharming op 3,25 nu.. ongelovelijk hoe ignorant de gemiddelde belegger is..
Je bent pas ignorant als je denkt dat je op grond van een paar openbaar toegankelijke krantenberichten denkt een oordeel te kunnen vormen over een puur hype gedreven aandeel als Pharming waarvan de koers geen relatie heeft tot de huidige economische waarde.
Mijn reisverslagen
pi_25948522
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 11:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je bent pas ignorant als je denkt dat je op grond van een paar openbaar toegankelijke krantenberichten denkt een oordeel te kunnen vormen over een puur hype gedreven aandeel als Pharming waarvan de koers geen relatie heeft tot de huidige economische waarde.
je bent pas ignorant als je denkt dat je de waarde van een biothech aandeel moet relateren aan de huidige economische waarde...
pi_25948553
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 17:50 schreef dop het volgende:
dus pharming heeft voor de lol een persbericht uit laten gaan ?
[..]
hehe..dit is dus het hele punt... twas geen PB..

kijk.. als ik zeg dat ik gepland heb om iets op een bepaalde datum af te hebben... en het is voor iedereen duidelijk dat het wel krap wordt..maar dat het opzich wel mogelijk is... als iemand mij dan vraagt: krijg je het zeker af voor die datum? en ik antwoord: als alles gewoon goed gaat wel jah...dan zeg ik toch niets nieuws?..
  zondag 3 april 2005 @ 10:32:44 #21
545 dop
pi_25949057
quote:
Op zondag 3 april 2005 09:40 schreef nikao het volgende:

[..]

je bent pas ignorant als je denkt dat je de waarde van een biothech aandeel moet relateren aan de huidige economische waarde...
heb je de nederlandse biotech aandelen onderling al eens vergeleken ?
en dek je werkelijk dat een biotech aandeel meer waarde heeft omdat het biotech is ?
reken eens uit hoeveel winst er moet worden gemaakt om tegen de huidige beurskoers een normaale K/W te scoren van laat zeggen 10 tot 20 (ruim genomen)
  zondag 3 april 2005 @ 10:49:39 #22
545 dop
pi_25949230
quote:
Op zondag 3 april 2005 09:44 schreef nikao het volgende:

[..]

hehe..dit is dus het hele punt... twas geen PB..

kijk.. als ik zeg dat ik gepland heb om iets op een bepaalde datum af te hebben... en het is voor iedereen duidelijk dat het wel krap wordt..maar dat het opzich wel mogelijk is... als iemand mij dan vraagt: krijg je het zeker af voor die datum? en ik antwoord: als alles gewoon goed gaat wel jah...dan zeg ik toch niets nieuws?..
ben bang dat je iets teveel met een rozebril leest
  zondag 3 april 2005 @ 14:45:27 #23
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25952818
Ik kijk net even bij Pharming op DFT, maar alleen de grafiek al zegt mij dat het geen goed instapmoment is/was. Ze zijn van 13/12 tot 10/02 gestegen van 1,90 naar 4,60. Hoe goed nieuws of sentiment ook is, bij zo'n stijging (140%) in zo'n korte tijd, kun je er donder op zeggen dat men winst gaat pakken.
  zondag 3 april 2005 @ 20:05:08 #24
545 dop
pi_25960924
quote:
Op zondag 3 april 2005 14:45 schreef elcastel het volgende:
Ik kijk net even bij Pharming op DFT, maar alleen de grafiek al zegt mij dat het geen goed instapmoment is/was. Ze zijn van 13/12 tot 10/02 gestegen van 1,90 naar 4,60. Hoe goed nieuws of sentiment ook is, bij zo'n stijging (140%) in zo'n korte tijd, kun je er donder op zeggen dat men winst gaat pakken.
heel juist
er moeten dan wel hele goede berichten volgen wil de bel niet barsten
pi_25970104
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:32 schreef dop het volgende:

[..]

heb je de nederlandse biotech aandelen onderling al eens vergeleken ?
en dek je werkelijk dat een biotech aandeel meer waarde heeft omdat het biotech is ?
reken eens uit hoeveel winst er moet worden gemaakt om tegen de huidige beurskoers een normaale K/W te scoren van laat zeggen 10 tot 20 (ruim genomen)
ik zeg alleen dat je bij biotech aandelen niet op die wijze de waarde van het aandeel kan bepalen, simpelweg omdat er in begin stadium nooit verdient wordt, maar later (waarschijnlijk) wel fors. Zo';n aandeel heeft dus veel meer potentie.. en men kijkt dan ook algemeen meer naar de ontwikkeling van de producten en de cashburn dan naar de waarde van zo'n bedrijf.
pi_25970106
quote:
Op zondag 3 april 2005 10:49 schreef dop het volgende:

[..]

ben bang dat je iets teveel met een rozebril leest
voor mij was het in elk geval geen nieuws..en ik blijf van mening dat dat voor niemand zou moeten zijn...
  maandag 4 april 2005 @ 08:34:16 #27
545 dop
pi_25970324
leg me dan op zijn minst uit hoe de ceo van pharming aan het begin van dit jaar alvast weet te vertellen dat de C1 remmer voor 4 miljoen zal bijdragen aan de winst
waar hij vervolgens nu zegt dat de C1 remmer alleen op de markt komt als alles mee zit.
hij mag als hij dat vooraf al weet nooit iets zeggen over een winst verwachting,
hij deet dat wel en dus is het voor de meeste beleggers een tegenvaller.
cruccel had al eerder zijn bubbel in de koers veel mensen zijn gaan gokken op een nieuw paard, en nemen dan domweg winst, en kijken verder.
pi_25980101
quote:
Op maandag 4 april 2005 08:34 schreef dop het volgende:
leg me dan op zijn minst uit hoe de ceo van pharming aan het begin van dit jaar alvast weet te vertellen dat de C1 remmer voor 4 miljoen zal bijdragen aan de winst
waar hij vervolgens nu zegt dat de C1 remmer alleen op de markt komt als alles mee zit.
hij mag als hij dat vooraf al weet nooit iets zeggen over een winst verwachting,
hij deet dat wel en dus is het voor de meeste beleggers een tegenvaller.
cruccel had al eerder zijn bubbel in de koers veel mensen zijn gaan gokken op een nieuw paard, en nemen dan domweg winst, en kijken verder.
ok .. een paar nuance verschillen:
ten eerste zegt de heer Singh en niet meneer Pinto iets tegen een journalist...
Singh gaat over USA en niet over Europa..dat is dus op z'n minst al opmerkelijk.

ten tweede.. op het moment dat Pinto verwacht dat het product in 2005 op de markt zal komen, mag hij van mij zeggen wat hij heeft gezegt.. als vervolgens de heer Singh tegen een journalist zegt dat 2005 niet gehaald wordt wanneer er iets tegenzit (bijvoorbeeld tegenvallende testresultaten) en deze vormt dat om tot wat we te horen hebben gekregen..dan is er imho niets aan de hand en niets verkeerd gezegd.... Iedereen weet toch dat 2005 niet gehaald wordt op het moment dat er testresultaten tegenvallen? Het feit dat alle testen er rooskleurig uitzien veroorzaakt de verwachting dat alles soepel zal verlopen...en dus de verwachting dat het in 2005 op de markt zal komen.
  maandag 4 april 2005 @ 17:09:06 #29
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25980351
quote:
Op maandag 4 april 2005 07:49 schreef nikao het volgende:
ik zeg alleen dat je bij biotech aandelen niet op die wijze de waarde van het aandeel kan bepalen, simpelweg omdat er in begin stadium nooit verdient wordt, maar later (waarschijnlijk) wel fors. Zo';n aandeel heeft dus veel meer potentie.. en men kijkt dan ook algemeen meer naar de ontwikkeling van de producten en de cashburn dan naar de waarde van zo'n bedrijf.
Als je dit vindt, dan snap ik niet dat je zo reageert op de koersval van afgelopen week. Immers hoog risico fondsen zoals in biotech, stijgen keihard, maar dalen ook keihard. Als iemand dan met slecht nieuws of extra voorwaarden komt, dan keldert de koers gigantisch (of tegenwoordig kan het zelfs enorm stijgen op slecht nieuws).

Kortom ik vind het gewoon gokken. En dat kun je op allerlei manieren aanvallen, het is voor mij een vaststaand feit. Er is niks mis mee hoor, ik heb zelf nogal wat in tech gezeten, met ups-en downs, maar als je je ermee inlaat, moet je ook niet piepen. Er is echt niets ignorants aan ....
  maandag 4 april 2005 @ 17:13:14 #30
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25980432
Ik snap je verhaal niet helemaal, maar de beurs loopt altijd voor, dat is het speculatieve effect. Als men een voorschot neemt op goed nieuws, dan zit dat vaak direct in de koers, als dat goede nieuws wordt afgevlakt, dan daalt de koers. Misschien zijn ze nu weer op punt 0 en niet onder 0, maar dat maakt de belegger geen ene moer uit. Mij niet althans en zoals je ziet een hoop anderen ook niet. Misschien, Nikao, moet je meer kijken naar wat anderen doen, dan naar wat je zelf vindt.

Ik beleg ook naar mijn eigen mening en wel lange termijn en met hele andere fondsen dan jij doet. Een fonds als Pharming heeft - in mijn ogen - niets met lange termijn te maken, het is een fonds dat morgen gekraakt kan worden en onder de 1 ¤ kan eindigen. Ik heb ook een risico fonds hoor, het heet Getronics .... maar dat is dus ook geen Pharming.
.
pi_25987252
quote:
Op maandag 4 april 2005 17:13 schreef elcastel het volgende:
Ik snap je verhaal niet helemaal, maar de beurs loopt altijd voor, dat is het speculatieve effect. Als men een voorschot neemt op goed nieuws, dan zit dat vaak direct in de koers, als dat goede nieuws wordt afgevlakt, dan daalt de koers. Misschien zijn ze nu weer op punt 0 en niet onder 0, maar dat maakt de belegger geen ene moer uit. Mij niet althans en zoals je ziet een hoop anderen ook niet. Misschien, Nikao, moet je meer kijken naar wat anderen doen, dan naar wat je zelf vindt.

Ik beleg ook naar mijn eigen mening en wel lange termijn en met hele andere fondsen dan jij doet. Een fonds als Pharming heeft - in mijn ogen - niets met lange termijn te maken, het is een fonds dat morgen gekraakt kan worden en onder de 1 ¤ kan eindigen. Ik heb ook een risico fonds hoor, het heet Getronics .... maar dat is dus ook geen Pharming.
.
ik denk eigenlijk dat we het wel met elkaar eens zijn.. ik bestrijd dan ook niet dat het een speculatief fonds is.. hell ..dat is de reden dat ik erin zit

Jij stelt dat wanneer er slecht nieuws is men daar sterk op reageert en winst neemt/verlies beperkt noem maar op.... ben ik het mee eens
mijn punt is echter dat er in weze geen nieuws is gebracht, en dat de belegger dat had kunnen/moeten weten. Begrijp me niet verkeerd..ik ben een newbee en dit was inderdaad een goede les voor me; het is allemaal niet zo rationeel...de gemiddelde belegger (mag ik het zo noemen?) denkt gewoonweg niet rationeel en handelt (teveel) met emotie.

er is in mijn ogen echter geen reden dat de koers omlaag zou gaan (geen reden omtrent informatie over pharming of haar producten) en gelukkig denken KCB Securities en Rabo er net zo over (KCB Securities heeft hun koersdoel van 4,50 en hun moderate buy advies nog eens bevestigd na de daling van afgelopen tijd) Van Kempen ziet de "ongefundeerde daling" als een mooi instapmoment.

Ik wacht nog eventjes af of de koers nog verder daalt.. maar niet te lang...en dan koop ik bij... mooi instap moment

lang leve speculeren hehe
  woensdag 6 april 2005 @ 14:46:52 #32
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_26023998
uh tvp ik miste me al een tijdje bij mn active topics...
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  woensdag 6 april 2005 @ 15:02:55 #33
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_26024390
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 11:32 schreef SeLang het volgende:

Yozd,
Dit kun je in een kwartiertje tijd zelf met Metastock testen. (bovendien scoort dat een stuk beter voor je scriptie ).

Ik kan je alvast verklappen dat de MACD voor de AEX geen voorspellende waarde heeft. Er zijn wel winstgevende periodes geweest in de eerste helft van de jaren '90, maar die worden weer teniet gedaan door verliesgevende periodes in recentere jaren. Per saldo kun je niet stellen dat de MACD enige voorspellende waarde heeft.
Ok, da's waar ook .

Ik meen me het herinneren dat voor AAB de MACD wel enigzins een voorspellende waarde had
(dwz buy-and-hold scoorde lager), maar wanneer je er transactiekosten en slippage bij stopte,
dan was het model waardeloos...

Ik ben van plan om te onderzoeken of koersen (AEX in het bijzonder) te voorspellen zijn door enkel
historische koersen te gebruiken (bijv. dmv een ARIMA model).
De random walk theorie en de efficiënte markthypothese gaan er vanuit dat markten efficiënt zijn en dat de kans op een stijging of daling 50/50 is.
Zij zien dan ook niks in fundamentele en technische analyse. Technisch analisten gaan er vanuit
dat investeerders rekening houden met voorgaande koers(en)(bewegingen)... ik wil iets met de
MACD doen om daar een voorbeeldje van te geven. Dat doe ik dan wel in Metastock .
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_26050856
iemand al in Generex (GNBT)?.. ben vandaag ingestapt op $0,66 .. staat inmiddels op $0,70
is een veelbelovend fonds. Biotech en een product wat zeeeer binnenkort gelanceerd wordt. gisterochtend stond hij trouwens nog op $0,62.. dus hij is leuk bezig
pi_26051053
Generex heeft Investor Relations International (IRI)ingeschakeld om de koers boven de $1 te krijgen. IRI heeft deze taak al eerder gekregen bij negen andere bedrijven. Bij al deze negen bedrijven is de koers omhoog geschoten en ze zijn behoed voor delisting. Dat doen ze o.a. door het promoten van het bedrijf bij investeerders.

kans is dus groot dat ze zeer binnenkort boven de $1 gaan noteren..
  donderdag 7 april 2005 @ 17:09:42 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_26051512
quote:
Op donderdag 7 april 2005 16:45 schreef nikao het volgende:
Generex heeft Investor Relations International (IRI)ingeschakeld om de koers boven de $1 te krijgen.
Hier moet toch een alarm belletje gaan rinkelen
Mijn reisverslagen
pi_26064841
quote:
Op donderdag 7 april 2005 17:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hier moet toch een alarm belletje gaan rinkelen
inderdaad.. ze hebben een reeks van 9 uit 9 waarbij het gelukt is.. dat doet bij mij een hele grote (positieve) alarmbel rinkelen
  vrijdag 8 april 2005 @ 14:22:20 #38
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_26072255
Als je een extern bureau nodig hebt om je koers te laten stijgen, dan lijkt mij dat geen positief teken...
  vrijdag 8 april 2005 @ 14:30:37 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_26072451
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 08:28 schreef nikao het volgende:

[..]

inderdaad.. ze hebben een reeks van 9 uit 9 waarbij het gelukt is.. dat doet bij mij een hele grote (positieve) alarmbel rinkelen
Daar heb je inderdaad een punt. Op zich is er ook niks mis mee om daar je beleggings beslissing op te baseren.

Het is echter wel in tegenspraak met 'fundamentele' argumenten die je eerder aanhaalde. Want als een bedrijf geld besteedt aan truuks puur om de koers op de peppen in plaats van zich op de core business te richten dan kun je je afvragen of het bedrijf wel met de juiste dingen bezig is.
Een downtrend die al 5 jaar lang aan de gang is keer je niet met dit soort truuks maar met bedrijfsresultaten.

Nogmaals, er is niks mis mee om van een hype te profiteren (dat geldt voor bijna de hele biotech sector, fundamenteel is er m.i. geen enkele reden om te kopen) maar gebruik dan ook de juiste argumenten.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 8 april 2005 @ 14:41:42 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_26072712
Trouwens:
Koers: 0.70
Earnings per share: -0.70

(bron: Yahoo Finance)

Mijn reisverslagen
pi_26072843
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 14:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar heb je inderdaad een punt. Op zich is er ook niks mis mee om daar je beleggings beslissing op te baseren.

Het is echter wel in tegenspraak met 'fundamentele' argumenten die je eerder aanhaalde. Want als een bedrijf geld besteedt aan truuks puur om de koers op de peppen in plaats van zich op de core business te richten dan kun je je afvragen of het bedrijf wel met de juiste dingen bezig is.
Een downtrend die al 5 jaar lang aan de gang is keer je niet met dit soort truuks maar met bedrijfsresultaten.

Nogmaals, er is niks mis mee om van een hype te profiteren (dat geldt voor bijna de hele biotech sector, fundamenteel is er m.i. geen enkele reden om te kopen) maar gebruik dan ook de juiste argumenten.
biotech sector werkt nou eenmaal anders.. je kan niet de waarde van een aandeel gaan bepalen door te kijken naar de winst etc. Een biotech bedrijf maakt nou eenmaal altijd verlies de eerste jaren omdat er onderzoek gedaan wordt zonder dat er producten zijn. Als een bedrijf op het punt staat om een product te lanceren (zoals generex dus) zit er gewoon enorm veel potentie in zo'n aandeel.. je hebt alleen altijd de onzekere factor dat het product op het laatste moment toch niet goedgekeurt ofzo wordt.
pi_26072877
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 14:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

trouwens..ze besteden het oppeppen van de koers uit he?..zodat ze zelf met hun corebusiness kunnen bezighouden
enige reden waarom dit gedaan wordt is om op de Nasdaq genoteerd te kunnen blijven
  vrijdag 8 april 2005 @ 14:49:49 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_26072906
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 14:47 schreef nikao het volgende:

[..]

biotech sector werkt nou eenmaal anders.. je kan niet de waarde van een aandeel gaan bepalen door te kijken naar de winst etc. Een biotech bedrijf maakt nou eenmaal altijd verlies de eerste jaren omdat er onderzoek gedaan wordt zonder dat er producten zijn. Als een bedrijf op het punt staat om een product te lanceren (zoals generex dus) zit er gewoon enorm veel potentie in zo'n aandeel.. je hebt alleen altijd de onzekere factor dat het product op het laatste moment toch niet goedgekeurt ofzo wordt.
Wanneer heb ik dit eerder gehoord ?

Dot com
Mijn reisverslagen
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:50:04 #44
545 dop
pi_26074224
het blijft altijd het zelfde met de newbies
ze willen gokken en snel geld verdienen!
zeg dat dan en begin niet te zeuren dat je wilt leren beleggen.
pi_26074314
ik wil leren beleggen en dat het liefst in aandelen waarbij ze zowel voor de KT en LT interessant zijn.. zo beter?
  vrijdag 8 april 2005 @ 16:09:20 #46
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26074639
Dan zou ik even afwachten op een mogelijke inkakker op de beurs tijdens de periode mei-september. En koop een fatsoenlijk fonds, of eentje die nog aan het opkrabbelen is (ik noem een financial Aegon of een Ahold, beide heb ik ook overigens). Duik je in goedkope fondsen, zoals Versatel, of Getronics, dan kun je een ritje maken, maar je kunt ook een klap krijgen, dus hoger risico.

Het beste leer je van diverse fondsen langere tijd in de gaten te houden. Het ene fonds reageert ook heel anders dan het andere, kijk eens wat het sentiment is. Leren beleggen leer je niet alleen met handelen, meer van lezen, lezen en lezen.
  vrijdag 8 april 2005 @ 16:26:32 #47
545 dop
pi_26075022
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 15:54 schreef nikao het volgende:
ik wil leren beleggen en dat het liefst in aandelen waarbij ze zowel voor de KT en LT interessant zijn.. zo beter?
neem dan ook van de oude rotten aan dat de bomen niet tot in de hemel groeien
als je over beleggen praat gaat het niet over cash burn rate of beloftes voor de toekomst
het gaat dan over de huidige waarde en prestaties
over de toekomst praten en dromen dat mag maar, neem het niet aan als of het een feit is
pi_26076465
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 15:54 schreef nikao het volgende:
Je stelt eigenlijk dat de verwachtingswaarde van Pharming zo groot is in relatie tot de koers. Immers, je zegt: de kans dat Pharming winsten gaat maken is gering, maar als hun product aanslaat, dan worden het mega-winsten.

Even wat simpele vragen dan:

Waarom beleg je niet in grote pharma's als JNJ, of Novartis? Denk je niet dat die wat kapitaalkrachtiger zijn om dergelijk geldverslindend onderzoek uit te kunnen voeren en dat hun organisaties bovendien de "klap naar boven" makkelijker op kunnen vangen (i.e. als het product een winner wordt, dat het niet direct wordt opgekocht door diezelfde JNJ)?

Waarom denk je dat de grote pharma's Pharming nog niet hebben opgekocht? Heb jij meer verstand van de markt dan Novartis?

Waar haal jij als leek de kennis vandaan om het product, het bedrijf, de markt en de slagingskansen van een geweldig gecompliceerd product als biotech te kunnen plaatsen en te kunnen beoordelen?

Het is met biotech net als met alternatieve energie. Al het voorbereidend werk kost klauwen met geld. Er bestaan duizenden kleine bedrijfjes, en vanwege die cashburn zijn die allemaal beursgenoteerd. Zeer, zeer zelden zal een dergelijk klein bedrijfje de cure for cancer-equivalent uitvinden. Van die gevallen zal de winst in zeer, zeer veel gevallen worden afgetopt doordat JNJ met een paar miljoen cash voor de deur staat. De kansen dat je wint zijn gewoonweg nihil.

Wat dat betreft verschilt het nog wel enigszins van de dotcom-hype. Daar kon je namelijk nog wel winnen, al was de kans gering. Simpelweg omdat de markt nieuw was en je met kennis van zaken en een gezonde dosis geluk de Ebay's kon uitkiezen.

Maar dat geldt niet voor deze markten. Geloof je in energie, steek je geld dan gewoon in GE of APCC. Geloof je in biotech, kies dan uit de Genentechs, Novartissen en JNJ's. Maar gooi je centen toch niet in die bodemloze put van de eenmanszaakjes.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_26076536
Wat niet wegneemt dat Pharming een geweldig handelsfonds kan zijn, juist om die irrationele kleine beleggers die denken miljonair te worden. Daar valt namelijk wel degelijk rationeel op te handelen.

Ik zou dan nog liever in een Fornix stappen, als je toch smallcap wil gaan, met tenminste nog een winstgevende allergenenpoot eronder en de "kans op" er gratis bij. Maar goed, die vond ik rond de 8 erg leuk, maar nu is dat ook niet bijster interessant meer.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_26090858
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 16:26 schreef dop het volgende:

[..]

neem dan ook van de oude rotten aan dat de bomen niet tot in de hemel groeien
als je over beleggen praat gaat het niet over cash burn rate of beloftes voor de toekomst
het gaat dan over de huidige waarde en prestaties
over de toekomst praten en dromen dat mag maar, neem het niet aan als of het een feit is
dus alle 'professionele' beleggers hebben het ook fout? Ik verzin dat niet zelf hoor, dat lees je veel (onder andere in de laatste IEX Magazine dacht ik). Biotech is gewoon een andere sector die anders in elkaar zit en anders benaderd moet worden. Prima dat jij daar niets voor voelt, maar doe het niet af alsof dat allemaal onzin is en dat dat niet bij beleggen hoort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')