abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47198528
quote:
Op maandag 12 maart 2007 17:01 schreef Roku het volgende:
Joden en joden uitelkaar halen he , je hebt Joden van afkomst en joden van de religie, oftewel Judaisme. Halen de meeste mensen denk door de war.
psst het heeft een rede

pi_47199487
quote:
Op maandag 12 maart 2007 18:04 schreef k3vil het volgende:

[..]

psst het heeft een rede

Volk van God? De religie dat gegeven is aan de mensen van Joodse Afkomst, helaas voor de ''joden'' bestaat het Volk van God niet meer, want God heeft het het verbond met het Joodse volk verbroken omdat het Joodse volk Polytheistische trekjes begonnen te krijgen, en omdat zij Jezus(vrede zij met hem) niet als de messias tot zich namen.
  maandag 12 maart 2007 @ 18:58:48 #103
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47200371
quote:
Op maandag 12 maart 2007 18:35 schreef Roku het volgende:

[..]

Volk van God? De religie dat gegeven is aan de mensen van Joodse Afkomst, helaas voor de ''joden'' bestaat het Volk van God niet meer, want God heeft het het verbond met het Joodse volk verbroken omdat het Joodse volk Polytheistische trekjes begonnen te krijgen, en omdat zij Jezus(vrede zij met hem) niet als de messias tot zich namen.
Says who?
pi_47204020
quote:

[..]

Het volk van G'd is Israel
pi_47204603
de israelieten van tegenwoordig zijn geen volk van god, het zijn immigranten van wereldwijd die vaag joods bloed hebben, misscchien paar procentjes, na jaren lange rassenmening zijn er maar weinig volbloed joden, de israelieten zijn niks meer dan mensen die van rusland (oost-europa), Noord-west Afrika en Amerika komen.
pi_47205077
quote:
Op maandag 12 maart 2007 20:36 schreef Roku het volgende:
de israelieten van tegenwoordig zijn geen volk van god, het zijn immigranten van wereldwijd die vaag joods bloed hebben, misscchien paar procentjes, na jaren lange rassenmening zijn er maar weinig volbloed joden, de israelieten zijn niks meer dan mensen die van rusland (oost-europa), Noord-west Afrika en Amerika komen.
Welke israelieten?

Israel betekend Jashar El. Direct tot G'd.
pi_47205194
quote:
Op maandag 12 maart 2007 20:46 schreef k3vil het volgende:

[..]

Welke israelieten?

Israel betekend Jashar El. Direct tot G'd.
Diegene die in Israel wonen en Claimen dat het land aan hun beloofd is, die israelieten.
pi_47222325
quote:
Op maandag 12 maart 2007 14:11 schreef k3vil het volgende:

[..]

Joden hebben van origine geen religie, ookal claimen velen van het wel
Hoe bedoel je dat?
pi_47226346
quote:
Op maandag 12 maart 2007 20:49 schreef Roku het volgende:

[..]

Diegene die in Israel wonen en Claimen dat het land aan hun beloofd is, die israelieten.
Tja, als een eskimo claimt een arabier te zijn, dan kan ik door ook niets aan doen.
pi_47227192
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 11:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
Pittige vraag, aangezien het niet gelijk duidelijk is bij mensen dat de woorden in de heilige boeken niet dienen te worden gezien als een fabeltje, een verhaal uit de geschiedenis, maar als een compilatie van geestelijke toestanden tussen de mens en Bron.

De heilige boeken zijn dus nooit bedoelt om fysiek na te leven. Het zou de naam Almachtige ook tegen spreken aangezien een gebod niet afhankelijk dient te zijn van de uitvoering van de 'horende'. Een Almachtige dwingt het namelijk af, in absolute zin

Dus, om terug te koppelen naar de vraag: "Hoe ik het bedoel dat de Joden (semieten) nooit een religie hebben gehad." Dat komt dus door het geestelijk verval door de geschiedenis heen, de mensen begonnen de woorden te interpreteren als zijnde dat er echt ooit in de geschiedenis een hand uit de wolken kwam en de stenen tafelen even afleverde bij de oh zo grote profeet.

ik geloof dat ik alsnog tekort schiet met mijn antwoord

[ Bericht 10% gewijzigd door k3vil op 13-03-2007 14:01:24 ]
pi_47233856
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:20 schreef k3vil het volgende:

[..]

Tja, als een eskimo claimt een arabier te zijn, dan kan ik door ook niets aan doen.
Ben je een chassidistische jood? Hoe kijk jij op tegen het Zionisme?
pi_47237111
Het Zionisme is hetzelfde als nationalisme.

Politiek en Thora zijn overenigbaar, aangezien men als resultaat van hun thora studie het Bestuur zou moeten rechtspreken.Terwijl men met politiek claimt in te zien dat er dingen niet goed zijn geregeld.

Het valt onder laster en afgoderij

[ Bericht 9% gewijzigd door k3vil op 13-03-2007 18:50:26 ]
pi_47242944
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 18:41 schreef k3vil het volgende:

Politiek en Thora zijn overenigbaar, aangezien men als resultaat van hun thora studie het Bestuur zou moeten rechtspreken.Terwijl men met politiek claimt in te zien dat er dingen niet goed zijn geregeld.

Precies wat ik dacht, een chassidistische jood, moge Allah(swt) u Leiding geven in het Ware monotheisme.
Maarja zoals u al zei, Zionisme is Atheistisch Nationalisme.
pi_47250889
Ik zal het van een ander perspectief laten zien. Deze kennis is nog nieuw en alleen wetenschappers die de Turkse en Soemerische taal machtig zijn begrijpen het. Er zijn onderzoeken die aantoont dat Hebreeuws en andere Semitische talen, en zelfs Indo-Europeaanse talen afstammen van een veel ouder taal, waarschijnlijk een taal die verwant is aan Soemerisch (en Turks die dan weer verwant is aan Soemerisch).

JHWH/Jahweh/Jehova komt van het Soemerisch/Turks/Turanisch woord 'Ay Hava' (aJHaWaH) wat 'Maan Wind' betekend. Het heeft dus te maken met het maan en windgeloof. (Babylonisch?)

Edonai komt van de woorden 'Adin Ay' wat 'Uw naam is Maan' betekend. De woord Atinai (Athene in het Grieks) heeft dus dezelfde betekenis.

De vrouwelijke principe hangt weer af van wie je bent. Voor sommige volkeren staat de maan voor vrouwelijk en zon voor mannelijk (Isis en Horus), en voor andere volkeren staat de maan voor mannelijk en de zon voor vrouwelijk. In de loop van de geschiedenis is dit vermengd tot een smeltkroes.

Er zijn nog veel meer bewijzen over de Hebreeuwse taal. Zo wordt de plek tussen de Eufraat en Tigris 'Aram Naharaim' genoemd door de Joden. Deze woorden komen van 'Ara Nehir', wat 'Tussen de rivieren' betekent in Soemerisch (en Turks).

Zo is de woord Torah verbastering van de woord 'Tore' wat 'wet' betekent. Het woordt Culture bijvoorbeeld komt van het woord 'Kul Tore' wat 'Wet van de mensen' betekent (culturos is een verbastering). Kul betekent dus 'mensenziel' in Soemerisch. Zo kan je veel dingen oplossen.
  woensdag 14 maart 2007 @ 13:39:59 #115
172120 Grauen
Gloom, Beauty & Despair
pi_47263520
quote:

[..]

Als je de Bijbel leest staat daar duidelijk in dat God een eeuwig verbond heeft gesloten met Israel, dat is zijn verbondsvolk en dat zal het dus ook tot in aller eeuwigheid blijven. Overigens is het volk niet alleen de mensen van 'Joodse afkomst' het verbond is gesloten in Jakob/Israel, niet met Juda, de belofte voor de Joden/Juda is de komst van de Messias.

Binnen het christendom komen verschillende visies voor over hoe 'De Kerk' zich verhoud tot 'Israel', of het bij Israel is ingesloten, of is vervangen, of het een uitbreiding is of een vervanging..
Without order nothing exists... Without chaos nothing evolves...
pi_47273393
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 00:05 schreef delapoko het volgende:
Ik zal het van een ander perspectief laten zien. Deze kennis is nog nieuw en alleen wetenschappers die de Turkse en Soemerische taal machtig zijn begrijpen het. Er zijn onderzoeken die aantoont dat Hebreeuws en andere Semitische talen, en zelfs Indo-Europeaanse talen afstammen van een veel ouder taal, waarschijnlijk een taal die verwant is aan Soemerisch (en Turks die dan weer verwant is aan Soemerisch).

JHWH/Jahweh/Jehova komt van het Soemerisch/Turks/Turanisch woord 'Ay Hava' (aJHaWaH) wat 'Maan Wind' betekend. Het heeft dus te maken met het maan en windgeloof. (Babylonisch?)

Edonai komt van de woorden 'Adin Ay' wat 'Uw naam is Maan' betekend. De woord Atinai (Athene in het Grieks) heeft dus dezelfde betekenis.

De vrouwelijke principe hangt weer af van wie je bent. Voor sommige volkeren staat de maan voor vrouwelijk en zon voor mannelijk (Isis en Horus), en voor andere volkeren staat de maan voor mannelijk en de zon voor vrouwelijk. In de loop van de geschiedenis is dit vermengd tot een smeltkroes.

Er zijn nog veel meer bewijzen over de Hebreeuwse taal. Zo wordt de plek tussen de Eufraat en Tigris 'Aram Naharaim' genoemd door de Joden. Deze woorden komen van 'Ara Nehir', wat 'Tussen de rivieren' betekent in Soemerisch (en Turks).

Zo is de woord Torah verbastering van de woord 'Tore' wat 'wet' betekent. Het woordt Culture bijvoorbeeld komt van het woord 'Kul Tore' wat 'Wet van de mensen' betekent (culturos is een verbastering). Kul betekent dus 'mensenziel' in Soemerisch. Zo kan je veel dingen oplossen.
Vind het wel een interessant standpunt, maar waar haal je dit vandaan?
pi_47274663
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:39 schreef Grauen het volgende:

[..]

Als je de Bijbel leest staat daar duidelijk in dat God een eeuwig verbond heeft gesloten met Israel, dat is zijn verbondsvolk en dat zal het dus ook tot in aller eeuwigheid blijven. Overigens is het volk niet alleen de mensen van 'Joodse afkomst' het verbond is gesloten in Jakob/Israel, niet met Juda, de belofte voor de Joden/Juda is de komst van de Messias.

Binnen het christendom komen verschillende visies voor over hoe 'De Kerk' zich verhoud tot 'Israel', of het bij Israel is ingesloten, of is vervangen, of het een uitbreiding is of een vervanging..
Kijk ik ben geen christen en vind de bijbel totaal irrelevant in mijn levensbeschouwing.
pi_47276076
quote:

Om maar te beginnen met belangrijkste vraag: Bron(nen)?
Overigens is Hebreeuws niet verwant aan Sumerisch:
quote:
1. Hebrew and Sumerian
>Is Hebrew a daughter language of Sumerian?

No. Hebrew belongs to the Afro-Asiatic language family. Sumerian is a different language family
http://www.sumerian.org/sumerfaq.htm#s1

- Vanuit religieus perspectief is het niet zo vreemd dat de huidige talen van een soort van 'moeder' taal afstammen, gezien schepping met van de mensheid met 2 mensen is begonnen en zo ook de taal, zie ook verhaal van 'Toren van Babylon'.

- Vanuit atheïstisch-seculier perspectief is het niet vreemd dat de huidige talen afstammen van een voorloper gezien de invloeden van een voor oplopende beschaving met haar uitvindingen, denk aan Arabische, Franse, Latijnse invloeden in Nederlandse taal. Zo ook met Turks, Sumerisch, Arabisch, Hebreeuws, Grieks, Perzisch etc.

Woorden als 'kul', 'nehir' en 'hawa' zijn door het Arabisch, Turks taal ingekomen en niet voorheen.
  woensdag 14 maart 2007 @ 22:34:03 #119
172120 Grauen
Gloom, Beauty & Despair
pi_47282632
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 19:16 schreef Roku het volgende:

[..]

Kijk ik ben geen christen en vind de bijbel totaal irrelevant in mijn levensbeschouwing.
Tja.. dan heeft het weinig zin om ook maar iets te zeggen over 'Joden' en 'Volk van God' ..
Without order nothing exists... Without chaos nothing evolves...
  woensdag 14 maart 2007 @ 22:47:58 #120
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_47283384
quote:
Er zijn onderzoeken die aantoont dat Hebreeuws en andere Semitische talen, en zelfs Indo-Europeaanse talen afstammen van een veel ouder taal, waarschijnlijk een taal die verwant is aan Soemerisch (en Turks die dan weer verwant is aan Soemerisch).
Erg boeiend, maar ook ik: wat is hiervan de bron?

Overigens zijn in de reguliere taalwetenschappelijke theorieën Hebreeuws, Indo-Europees (niet: Indo-Europeaans) en Turks niet met elkaar verwant. Hebreeuws is een Semitische taal, waaronder ook het Arabisch valt; Indo-Europees is de stammoeder van o.a. (in oost-west volgorde) Hindi, Urdu, Dari, Pasjtoe, Farsi, Koerdisch, Grieks, alle Slavische, Romaanse, Germaanse en Keltische talen. Turks behoort (als ik het goed heb) tot de Turks-Altaïsche taalfamilie, net als het Toerkmeens, Azerbeidjaans, Oezbeeks, Kazachstaans.
Alle drie de families hebben hooguit woorden en uitdrukkingen van elkaar overgenomen, er is al eeuwenlang sprake van linguistic interference op idiomatisch niveau; grammaticaal is er echter geen verwantschap.

Tenzij jij mij anders kan vertellen.
quote:
Dat lijkt me érg ver gezocht. Ons woord 'cultuur' stamt van het Latijnse colere (colo-colui-cultus), wat zoveel als 'bebouwen' of 'bewerken' betekent, in agrarische zin. Cultuur is dus datgene dat door de mens is voortgebracht, en niet rechtstreeks van de natuur afkomstig.

Volgens mijn oude vertrouwde Wolters L-N is het verwant aan het Griekse peló/pelomai, dat '(zich) bewegen', 'worden' betekent, in Homerisch Grieks althans.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 14 maart 2007 @ 23:13:46 #121
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_47284860
Het Indo-Europees is op zichzelf al een zuiver hypothetische construct-taal. De oudst bekende cultuurtaal uit 'onze' familie is het Sanskriet.
pi_47286574
Torah komt overigens van het woord Ohr dat niet 'wet' maar Licht betekend. Neemt niet weg dat Licht dwingt als in 'wet'

[ Bericht 23% gewijzigd door k3vil op 15-03-2007 00:02:09 ]
pi_47287420
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:34 schreef Grauen het volgende:

[..]

Tja.. dan heeft het weinig zin om ook maar iets te zeggen over 'Joden' en 'Volk van God' ..
Waarom dat dan wel? De quraan is voor mij duidelijk genoeg over het lot geweest van de Joden en Israel, God heeft zijn verbond met zijn volk afgesloten. Punt uit.
pi_47287925
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 00:21 schreef Roku het volgende:

[..]

Waarom dat dan wel? De quraan is voor mij duidelijk genoeg over het lot geweest van de Joden en Israel, God heeft zijn verbond met zijn volk afgesloten. Punt uit.
waar staat het in quraan?
pi_47289384
Een erg interessant onderwerp. Heel onderhoudend en inmiddels erg verwijderd van het onderwerp. Leuk is, dat er allerlei mensen uit heel verschillende achtergronden aan bijdragen.

Maar een vraag: zouden jullie alstublieft de Nederlandse vervoeging van de werkwoorden en de Nederlandse geslachten van de zelfstandige naamwoorden willen respecteren en gebruiken? Ik word gestoord van de taalfouten die al die experts in buitenissige talen maken!

Overigens: de qoraan zegt op verschillende plaatsen dat de joden een hardnekkig volk zijn en dat de chistenen zelf te veel zijn gaan interpreteren. Minstens twee keer, maar ik ga dat nu niet opzoeken.

En over het geslacht van god: in mijn versie van de christelijke bijbel staat in het eerste boek van Genesis: "En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen." (Gen 1:27). En in Gen. 1:28 beveelt hij hen zich flink voort te planten.
Dus god is zowel mannelijk als vrouwelijk.
Brengt ons ook op de vraag: waar is de eerste vrouw gebleven? Want Eva was dus de tweede vrouw!

En ach, zo zijn er nog wel wat verhalen te vrtellen. Maar wie weet of ze kloppen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47289797
quote:

Hmm, dit lijkt me eigenlijk ook flink vergezocht. De stad Athenai (Athinai is de moderne uitspraak) is natuurlijk naar de godin Athena vernoemd (meervoudsvorm). Die naam komt als Atana voor op tabletten in Lineair B (uit iets van 1400 voor Christus staat me bij). Ik geloof niet dat ik ooit ergens iets over jouw claim heb gelezen.
Het doet me wel denken aan Plato's dialoog Kratylos, waarin Sokrates ook de meest rare oorsprongen van woorden verzint Toevallig zit Athena daar ook bij: volgens hem komt de naam van he theou noesis, "de gedachte van god" (niet gek als je bedenkt dat ze uit het hoofd van Zeus 'ontsprong'), of van nog twee andere opties. Maar het boek leest eigenlijk meer als een pleidooi tegen het al te ver zoeken van betekenissen achter namen...
"The objectivist ethics holds man's life as the standard of value
– and his own life as the ethical purpose of every individual man." -Ayn Rand (1905-1982)
pi_47291990
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 23:54 schreef k3vil het volgende:
Torah komt overigens van het woord Ohr dat niet 'wet' maar Licht betekend. Neemt niet weg dat Licht dwingt als in 'wet'
Sluit ik me bij aan :
quote:
[5:44] Waarlijk, Wij zonden de Torah neder, waarin leiding en licht was, waarmede de profeten die gehoorzaam waren recht spraken voor de Joden en de Rabbijnen en de wetgeleerden, omdat hun de bewaking van Allah's Boek was opgelegd en zij waren daarvan getuigen. Vreest daarom de mensen niet, doch vreest Mij en ruilt Mijn tekenen niet in tegen het wereldse. En wie niet rechtspreken volgens hetgeen Allah heeft nedergezonden, zij zijn ongelovigen.
pi_47295482
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 09:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sluit ik me bij aan :
[..]
Ik niet. Ohr wordt anders gespeld dan thora; Ohr is alef-waw-resj, en thora komt van de wortel jod-waw-resj ( leer, wet ) Je kunt trouwens uit het feit dat beide woorden in 1 zin staan, niet herleiden dat ze beide van eenzelfde wortel komen natuurlijk.
pi_47295609
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik niet. Ohr wordt anders gespeld dan thora; Ohr is alef-waw-resj, en thora komt van de wortel jod-waw-resj ( leer, wet, leiding )
pi_47295685
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]
Prima, maar waarom komt Thora dan van het woord " ohr"? Je zou dan bv ook kunnen opperen dat " lomeed" (studeren) van " omeed" ( staan) komt. Da's ook flauwekul; ze verschillen een letter in hun wortel.
pi_47295795
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Prima, maar waarom komt Thora dan van het woord " ohr"? Je zou dan bv ook kunnen opperen dat " lomeed" (studeren) van " omeed" ( staan) komt. Da's ook flauwekul; ze verschillen een letter in hun wortel.
quote:
Torah literally means "instruction." It is also related to the Hebrew word which means "light." It is the instruction manual for the cosmos, illuminating us on how it’s supposed to work
http://www.askmoses.com/article.html?h=417&o=66
pi_47295900
quote:
Ja, ik weet dat in religieuze context die link wordt gelegd. Ik vind het alleen nogal vergezocht.
pi_47295993
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, ik weet dat in religieuze context die link wordt gelegd. Ik vind het alleen nogal vergezocht.
Ik ben niet bekend in etymologie van de Torah, maar ik had het dan ook over in religieus context, zie het quoten naar de Koran
pi_47296143
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik ben niet bekend in etymologie van de Torah, maar ik had het dan ook over in religieus context, zie het quoten naar de Koran
Ja, het is goed om onderscheid te maken tussen morfologie en religieuze contexten. Hebreeuws werkt via een vrij strikt wortelsysteem, en als 2 wortels verschillend zijn ( terwijl de woorden op elkaar lijken ) dan lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat de woorden wel van elkaar afstammen.
pi_47296228
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 12:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, het is goed om onderscheid te maken tussen morfologie en religieuze contexten. Hebreeuws werkt via een vrij strikt wortelsysteem, en als 2 wortels verschillend zijn ( terwijl de woorden op elkaar lijken ) dan lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat de woorden wel van elkaar afstammen.
Ja, dat snap ik ook wel, maar in het door mij gequote stukje stond er 'related', ik zelf zou dat vertalen naar 'verwant', om dan nu te zeggen dat ze een religieus context gemeen hebben, ik weet het niet?
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:49:05 #136
167723 sanni
Acima de seu
pi_47299626
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 20:44 schreef Duur het volgende:
dit is een vrij "heftige discussie" die al lang duurt.

Volgens de meest aanvaarde consensus...

Hebreeuws is van oorsprong een taal waarin alleen de medeklinkers werden opgeschreven.

YHWH (naar het latijns schrift overgezet)

vervolgens zou dat uitgesproken moeten worden als Yahwèh, echter de Joden spreken uit eerbied God´s naam zelf niet uit.

Om te verkomen dat je bij het voorlezen God´s naam per ongeluk uitsprak werden de klinkers van Edonai ( betekend Heer) er onder gezet. Dat dus uitgesproken wordt als YHWH voor gelezen wordt
YHWH met e.o.a. eronder wordt YeHoWaH.

Dit Jehova werd door o.a. Jehova getuigen gezien als de "echte" God´s naam.
Met jou kan ik praten
pi_47309571
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 11:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het zijn juist vaker religieuzen die het als 'wet' interpreteren en niet licht. Maar dan nog, beide zijn bruikbaar t.b.v de interpretatie.
pi_47310000
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 09:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sluit ik me bij aan :
[..]

[5:44] Waarlijk, Wij zonden de Torah neder, waarin leiding en licht was, waarmede de profeten die gehoorzaam waren recht spraken voor de Joden en de Rabbijnen en de wetgeleerden, omdat hun de bewaking van Allah's Boek was opgelegd en zij waren daarvan getuigen. Vreest daarom de mensen niet, doch vreest Mij en ruilt Mijn tekenen niet in tegen het wereldse. En wie niet rechtspreken volgens hetgeen Allah heeft nedergezonden, zij zijn ongelovigen.
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 18:41 schreef k3vil het volgende:

[ Bericht 5% gewijzigd door k3vil op 15-03-2007 19:01:07 ]
pi_47310738
Jehova kwam dacht ik van Jaweh en Jaweh betekende iets van 'Volgens God' of Het pad van God..

God betekende niets meer dan Leven zelf. En vrouw werd altijd synoniem aangegeven als symbool voor leven
baren/geven, vruchtbaarheid.
Impliceert dus niet dat God Vrouwelijk zou zijn ofso.
Leven is niet mannelijk of vrouwelijk maar beiden.

Nog een opzij hoer die denkt dat vrouwen almachtig zouden zijn.
Als ik brak als een stuk metaal was het gelijk over. Nu lijd ik al 20 jaar.
pi_47412349
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 19:56 schreef Triggershot het volgende:

Om maar te beginnen met belangrijkste vraag: Bron(nen)?
Overigens is Hebreeuws niet verwant aan Sumerisch:
Je moet Turks kennen om het te kunnen begrijpen helaas. Hebreeuws is wel verwant aan het Soemerisch. Net zoals de andere Semitische en Indo-Europeaanse talen. Deze theorie is nog nieuw en begint langzaam op te komen. De sleutel is 'Turks'. Waarschijnlijk is Turks de minst veranderde vorm van Soemerisch of de taal die daarvoor werd gebruikt.
quote:
Woorden als 'kul', 'nehir' en 'hawa' zijn door het Arabisch, Turks taal ingekomen en niet voorheen.
Nee andersom. Het huidige Anatolische Turks kan deze woorden van het Arabisch hebben geleent, maar de woorden zijn Soemerisch en zij zeggen dat ze afstammen van de Turaniers. Nehir is bijvoorbeeld ook een Hebreeuws woorde. De regio tussen de rivieren Eufraat en Tigris wordt 'Aram Naharaim' genoemd door de Hebreeuwers. Dit betekent letterlijk 'Tussen de rivieren'. De woorden kul, nehir en hava worden in Soemerische teksten gebruikt. Kul betekent 'mens/ziel' in Soemerisch. En Soemerisch was zoals je weet eerder dan Arabisch. Net zoals Nehir in Soemerisch Naher betekent en Hava AVA.

Dit is dus nog allemaal nieuwe wetenschap en wordt nog onderzocht. Maar door anagrammen af te breken en doordat er bewijzen zijn gevonden dat Turks en Soemerisch grote verwantschap tonen, worden een aantal dingen duidelijker.
pi_47412796
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 22:47 schreef Ringo het volgende:

Erg boeiend, maar ook ik: wat is hiervan de bron?
Mezelf na 7 jaar onderzoek.
quote:
Overigens zijn in de reguliere taalwetenschappelijke theorieën Hebreeuws, Indo-Europees (niet: Indo-Europeaans) en Turks niet met elkaar verwant. Hebreeuws is een Semitische taal, waaronder ook het Arabisch valt; Indo-Europees is de stammoeder van o.a. (in oost-west volgorde) Hindi, Urdu, Dari, Pasjtoe, Farsi, Koerdisch, Grieks, alle Slavische, Romaanse, Germaanse en Keltische talen. Turks behoort (als ik het goed heb) tot de Turks-Altaïsche taalfamilie, net als het Toerkmeens, Azerbeidjaans, Oezbeeks, Kazachstaans.
Alle drie de families hebben hooguit woorden en uitdrukkingen van elkaar overgenomen, er is al eeuwenlang sprake van linguistic interference op idiomatisch niveau; grammaticaal is er echter geen verwantschap.

Tenzij jij mij anders kan vertellen.
Dat wordt je tegenwoordig helaas op school geleerd. Om sommige dingen te begrijpen moet je Turks kennen (hoe raar dit ook klinkt). Het is een soort sleutel. Tevens moet je begrijpen dat de meeste woorden anagrammen zijn van oudere woorden in een wat veranderde vorm. Als je dit aanneemt, dan zul je zien dat de meeste woorden in Indo-Europeaanse en Semitische talen anagrammen zijn van een veel ouder taal dat verwant is aan Turks en Soemerisch. Het heeft eerder te maken met breken van woorden, het aannemen van bepaalde betekenissen als zelfstandige naamwoorden dan gramatica. Als je in deze topic mijn posts doorleest zul je begrijpen wat ik bedoel:
Jason Martell: The missing link presentatie
In mijn posts kan je zien dat als je enorm veel woorden afbreekt hetzelfde betekenis krijgt in Turks of Soemerisch.
quote:
Dat lijkt me érg ver gezocht. Ons woord 'cultuur' stamt van het Latijnse colere (colo-colui-cultus), wat zoveel als 'bebouwen' of 'bewerken' betekent, in agrarische zin. Cultuur is dus datgene dat door de mens is voortgebracht, en niet rechtstreeks van de natuur afkomstig.
Je kan er bepaalde betekenissen aan geven, maar het woord 'Kul Tur' wordt gebruikt door de Soemeriers wat 'mens/ziel van de hoogste god' betekent. In de loop van de tijd is dit veranderd. Zo betekent het woord Tore 'wet/gebruiken van de mensen'. Kul Tore betekent 'Wet van de mensen/zielen'. In Hebreeuws betekent Torah (verbastering van Tore en de eerdere Tur) ook hetzelfde eigenlijk. Hebreeuwse Torah komt van het woord Tore en Tur.
quote:
Volgens mijn oude vertrouwde Wolters L-N is het verwant aan het Griekse peló/pelomai, dat '(zich) bewegen', 'worden' betekent, in Homerisch Grieks althans.
Zoals ik al zei, de huidige kennis/wetenschap hierover is heel anders dan mijn theorie (en nog een aantal gerenomeerde wetenschappers).
pi_47413006
quote:
Op zondag 18 maart 2007 20:50 schreef delapoko het volgende:

[..]

Je moet Turks kennen om het te kunnen begrijpen helaas.
Laat ik nu eens zeggen dat ik Turks spreek.
quote:
Hebreeuws is wel verwant aan het Soemerisch. Net zoals de andere Semitische en Indo-Europeaanse talen.
Nee, dat is het dus niet, zie ook de door mij gegeven link waarin wordt vermeld dat het niet is.
quote:
Deze theorie is nog nieuw en begint langzaam op te komen.
Bron?
quote:
De sleutel is 'Turks'. Waarschijnlijk is Turks de minst veranderde vorm van Soemerisch of de taal die daarvoor werd gebruikt.
Niets meer dan een assumptie.
quote:
Nee andersom. Het huidige Anatolische Turks kan deze woorden van het Arabisch hebben geleent, maar de woorden zijn Soemerisch en zij zeggen dat ze afstammen van de Turaniers. Nehir is bijvoorbeeld ook een Hebreeuws woorde. De regio tussen de rivieren Eufraat en Tigris wordt 'Aram Naharaim' genoemd door de Hebreeuwers. Dit betekent letterlijk 'Tussen de rivieren'. De woorden kul, nehir en hava worden in Soemerische teksten gebruikt. Kul betekent 'mens/ziel' in Soemerisch. En Soemerisch was zoals je weet eerder dan Arabisch. Net zoals Nehir in Soemerisch Naher betekent en Hava AVA.

Dit is dus nog allemaal nieuwe wetenschap en wordt nog onderzocht. Maar door anagrammen af te breken en doordat er bewijzen zijn gevonden dat Turks en Soemerisch grote verwantschap tonen, worden een aantal dingen duidelijker.
Dat is wel heel fijn en je beweert wel heel veel, maar het is niets meer dan uitingen zonder bronnen, verwijzingen of wat voor referenties dan ook. Het is historisch, officieel en archeologisch te onderbouwen dat:

- Sumerisch en Hebreeuws los van elkaar zijn.
- Dat meer dan 30% van het Turks vanuit het Arabisch komt en het andersom beweren niets meer dan een niet-onderbouwde assumptie is.
- Voorbeelden die jij aanhaalt totaal niets bevestigen, integendeel soortgelijke voorbeelden zijn ook terug te vinden in Latijns- Huidige Nederlands.. Terwijl latijns-Grieks en Germaans ook niet verwant is.
pi_47413270
quote:
Op zondag 18 maart 2007 21:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Laat ik nu eens zeggen dat ik Turks spreek.
[..]

Nee, dat is het dus niet, zie ook de door mij gegeven link waarin wordt vermeld dat het niet is.
[..]

Bron?
[..]

Niets meer dan een assumptie.
[..]

Dat is wel heel fijn en je beweert wel heel veel, maar het is niets meer dan uitingen zonder bronnen, verwijzingen of wat voor referenties dan ook. Het is historisch, officieel en archeologisch te onderbouwen dat:

- Sumerisch en Hebreeuws los van elkaar zijn.
- Dat meer dan 30% van het Turks vanuit het Arabisch komt en het andersom beweren niets meer dan een niet-onderbouwde assumptie is.
- Voorbeelden die jij aanhaalt totaal niets bevestigen, integendeel soortgelijke voorbeelden zijn ook terug te vinden in Latijns- Huidige Nederlands.. Terwijl latijns-Grieks en Germaans ook niet verwant is.
Is gebaseerd op de verkeerde kennis en aannames van de huidige wetenschap. Je begrijpt mij verkeerd. Soemerisch en Hebreeuws zijn wel verwant aanelkaar. Je moet de woorden breken om het te begrijpen, want ze krijgen dan dezelfde betekenis als Soemerisch. Als hiernaar alleen met de huidige bronnen en kennis ernaar kijkt helpt het niet. Dat 30% van de woorden in Turks van Arabisch afkomt kan kloppen maar de woorden in de Arabische taal zijn anagrammen van Soemerische woorden waarmee de puur Turkse basis woorden dan weer verwant zijn.
pi_47413746
quote:
Op zondag 18 maart 2007 21:10 schreef delapoko het volgende:

[..]

Is gebaseerd op de verkeerde kennis en aannames van de huidige wetenschap.
Je vertikt het om een bron te plaatsen hé, dan wel een (in)directe referentie?
quote:
Je begrijpt mij verkeerd. Soemerisch en Hebreeuws zijn wel verwant aanelkaar.
Blijf het zeggen, ik blijf het ontkennen
quote:
Je kan wel zeggen dat het allemaal niet klopt en dat het wel verwant is aan elkaar, maar kom dan ook maar met een simpel aanneembaar bron/verwijzing.
quote:
Je moet de woorden breken om het te begrijpen, want ze krijgen dan dezelfde betekenis als Soemerisch. Als hiernaar alleen met de huidige bronnen en kennis ernaar kijkt helpt het niet. Dat 30% van de woorden in Turks van Arabisch afkomt kan kloppen maar de woorden in de Arabische taal zijn anagrammen van Soemerische woorden waarmee de puur Turkse basis woorden dan weer verwant zijn.
Nee, daar ga je dus de fout in. Het kan best zijn dat de Sumeriers een woord eerder hebben bedacht, maar als de Bijbel Hebreeuws is dan moet je ook kijken naar wat het in het Hebreeuws-Aramees inhoudt en niet wat een Hebreeuws text-woord het geen wat geopenbaard is in een Hebreeuws regio-context-volk niet in een Sumerisch context plaatsen, wat dat was niet de bedoeling van de auteur.

Wat het Turks-Sumerisch verwantschap betreft is er enkel sprake van een enkel paar woorden, wat mij betreft mag je het Turks-Arabisch-Aramees breken naar stam hoor, ik kan je prima volgen en daarna kijken we wel naar een vergelijking met Sumerische varianten/betekenissen.
pi_47417898
quote:
Op zondag 18 maart 2007 21:05 schreef Triggershot het volgende:

Dit laatste nu is volgens de gangbare taalwetenschappen niet waar: Latijn, Grieks, Germaans en Nederlands (zelfs Slavisch, Farsi, Bengaals, Hindi en Singalees) zijn aan elkaar verwant.

Overigens: zou correct Nederlands in spelling en grammatica tot de voertaal gepromoveerd kunnen worden? Dat zou soms heel veel tijd voor lezen en begrijpen schelen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47418017
quote:
Op zondag 18 maart 2007 21:10 schreef delapoko het volgende:

[..]

Is gebaseerd op de verkeerde kennis en aannames van de huidige wetenschap. Je begrijpt mij verkeerd. Soemerisch en Hebreeuws zijn wel verwant aanelkaar. Je moet de woorden breken om het te begrijpen, want ze krijgen dan dezelfde betekenis als Soemerisch. Als hiernaar alleen met de huidige bronnen en kennis ernaar kijkt helpt het niet. Dat 30% van de woorden in Turks van Arabisch afkomt kan kloppen maar de woorden in de Arabische taal zijn anagrammen van Soemerische woorden waarmee de puur Turkse basis woorden dan weer verwant zijn.
Er is in Nederland iemand die werkelijk alle talen van de wereld afleidt uit het Nederlands. Heel inventief, maar ik ben dan wel benieuwd naar onderbouwing.
Overigens:
Het zou wel fijn zijn als je de Nederlandse regels voor spelling en grammatica zou volgen in dit onderwerp. Dan kunnen anderen het ook lezen!
pi_47418130
quote:
Op zondag 18 maart 2007 22:59 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dit laatste nu is volgens de gangbare taalwetenschappen niet waar: Latijn, Grieks, Germaans en Nederlands (zelfs Slavisch, Farsi, Bengaals, Hindi en Singalees) zijn aan elkaar verwant.
Ja, is dat zo? Ik dacht dat de Germanen woorden over hadden genomen van het Latijns en niet andersom?
quote:
Overigens: zou correct Nederlands in spelling en grammatica tot de voertaal gepromoveerd kunnen worden? Dat zou soms heel veel tijd voor lezen en begrijpen schelen!
Iedere user heeft een bepaalde manier van schrijven, een eigen style, je zal het er maar mee moeten doen. Vragen of men duidelijker en overzichtelijker post mag altijd.
  zondag 18 maart 2007 @ 23:11:12 #148
111528 Viajero
Who dares wins
pi_47418293
quote:
Op zondag 18 maart 2007 23:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Overigens:
Het zou wel fijn zijn als je de Nederlandse regels voor spelling en grammatica zou volgen in dit onderwerp. Dan kunnen anderen het ook lezen!
Ik kan zelfs wat meki schrijft lezen, niet zo zeuren jij!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 19 maart 2007 @ 00:13:56 #149
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_47420449
quote:
Op zondag 18 maart 2007 23:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, is dat zo? Ik dacht dat de Germanen woorden over hadden genomen van het Latijns en niet andersom?
Dat klopt, maar taalkundig is er een veel diepere verwantschap dan alleen de golf van Latijnse leenwoorden die Noord- en West-Europa overspoelde vanaf de eerste eeuw na Christus. Het Latijn (de moeder van de Romaanse talen), het Germaans en het Keltisch zijn zustertakken uit weer een oudere taalknop. Op grammaticaal niveau is die verwantschap goed zichtbaar, de manier waarop woorden hun functie in de zin vervullen komt bij alle talen min of meer overeen, in ieder geval onderliggend. Maar dat geldt ook voor het Grieks en de Perzische talen, en het Sanskriet.

Of je kan bijvoorbeeld naar de telwoorden kijken:

Welsh: un-dau-tri-pedwar-pump-chwech-saith-wyth-naw-deg

Noors: en-to-tre-fire-fem-seks-sju-ċtte-ni-ti

Latijn: unus-duo-tres-quattuor-quinque-sex-septem-octo-novem-decem

Russisch: odin-dva-tri-četyre-pjat'-¨est'-sem'-vosem'-devjat'-desjat'

Klassiek Grieks: eis-duo-treis-tessares-pente-hex-hepta-oktoo-ennea-deka

Perzisch: yek-do-se-chahār-panj-shesh-haft-hasht-noh-dah

Sanskriet: eka-dvi-tri-catur-pañca-ṣaṣ-sapta-aṣṭa-nava-daśa
pi_47420499
quote:
Op zondag 18 maart 2007 23:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jawel, er zijn wel woorden overgenomen. het woord "broek" schijnt via het Latijn overgenomen te zijn van het Keltisch. Maar geleende woorden zijn niet het criterium. Het gaat om de structuur van een taal.
De genoemde talen zijn allemaal Indo-Europees en stammen van één bron af.
Net zoals Hebreeuws, Arabisch en Amhaars Semitische talen zijn. Die talen kennen een wortelstelsel. Waarbij een wortel bestaat uit twee of drie medeklinkers en dan volgens bepaalde regels veranderd wordt in naamwoord of werkwoord.

Het Farsi, een Indo-Europese taal, heeft woorden en letters overgenomen van het Arabisch, maar de structuur en grammatica van de taal blijven Indo-Europees.
quote:
[..]

Iedere user heeft een bepaalde manier van schrijven, een eigen style, je zal het er maar mee moeten doen. Vragen of men duidelijker en overzichtelijker post mag altijd.
Ja, dat heb ik inmiddels wel begrepen. Maar ik mag er af en toe toch wel op wijzen. Vooral als mensen heel wijs doen over andere talen.
  maandag 19 maart 2007 @ 00:29:40 #151
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_47420839
@ delapoko: ben zo vrij om hier je eerste post te quoten uit het topic dat je noemde, dat verduidelijkt je standpunt:
quote:
Het zal nu raar klinken maar je moet wat Turks kennen om het te begrijpen.
Ik zal er niet veel op ingaan maar in het kort kan ik je het volgende uitleggen:

De Soemerische taal en Turkse taal hebben grote verwantschap. In de huidige wetenschap vertelt men dat de Soemerische taal een dode taal is en geen Indo-Europeaanse of Semitische taal was. Er zijn een aantal bewijzen waardoor men vermoed dat de Soemeriers afkomstig zijn van Centraal-Azie (of in ieder geval beinvloed door die regio, want de Soemerische taal lijkt veel op de Turaanse taal). Het woord 'Turk' is afkomstig van het woord 'Tur' dat weer afkomstig is van het woord 'Turan'. Turan is een regio in centraal Azie. In oud Perzische mythes kan je bijv. lezen dat de wereld verdeeld was in 2 groepen mensen: De Aryans en de Turan's.

Als je dus Turks kent, begrijp je Soemerisch ook een klein beetje. Dit klinkt raar, maar helaas heeft de wetenschap dit nooit onderzocht. Men nam het land Turkije altijd aan als een onbelangrijk land aan denk ik? Aryan betekent in het Turks 'Wanderer of searcher'. Men gebruikt het woord nog steeds 'ariyan'. Turan betekent in het Turks 'stayer'. Dus volgens de Perzische mythe waren er 2 groepen mensen: People that are wanderers on Earth en People that stay on the place. Volgens de huidige taalwetenschappers betekent 'aryan' nobel. Maar dat even terzijde.

Ik, als iemand van Turkse afkomst, ga nu Soemerisch en Turks vergelijken. Je moet namelijk eerst begrijpen dat Soemerisch en Turks hetzelfde zijn voordat ik kan uitleggen waarom Sitchin en de rest liegen.

Let goed op:

Het woord 'abba' betekent vader in Soemerisch. In oud Turks het woord 'appa' is vader. Het woord 'adda' betekent vader/lord in Soemerisch en in het Turks is dit 'ata'. Het woord 'abzu' is in Soemerisch 'waters under the earth' of 'lord of the whater'. In Turks 'appa su' betekent 'father water'. Zu betekent in Soemerisch water en in het Turks 'su'. Het woord 'adam' betekent in Soemerisch 'creature'. Het eerste gecreerde mens noemde men 'adamu'. De latere religies hebben dit woord overgenomen. Maar er klopt iets niet want wij Turken gebruiken dit woord nog als 'man'. Dus 'adam' betekent 'man' in het Turks. 'Zie daar een man!" is 'Bak orda bir adam!" in het Turks.

Crown, tiara betekent 'aga in Soemerisch.
Turks voor lord/kroon is 'aga'.

Moeder in Soemerisch is 'ama'
Moeder in Turks is 'ana'

A-NA betekent in Soemerisch "What?"
In Turks is dat "a na?" of "o ne?"

Tussenin betekent in Soemerisch 'ara'
In Turks is dat ook 'ara'

As betekent in Soemerisch 'een'
In oud Turks is dat ook 'as'.

To divide, portion out betekent in Soemerisch 'ba'
In Turks is dat 'bay'

Bellu betekent master, lord in Akkadian (opvolgers van Soemeriers)
In Turks master, loard betekent ook 'beylu'

In Akkadian 'bellumesh' betekent 'nobles'.
In Turks 'bey olmush' betekent 'has become noble'

In Soemerisch 'bal' betekent 'dig out'
In Turks dig out betekent 'bel'

Bar betekent 'to shine' in Soemerisch
In Turks is dat 'par'

Soemerisch voor 'old man' is 'bilga'
Turks voor old wise man is 'bilge'

Zo heb je nog honderden woorden, laat staan grammatica en spelling die precies hetzelfde is als Turks. Het is nog niet precies bewezen maar las ik Soemerisch bekijk kan ik gewoon zien dat het op Turks lijkt. Ik denk daarom ook dat Turks en Soemerisch waarschijnlijk afkomstig is van die ene wereldtaal voordat de tower van Babylon werd vernietigd (waar alle mensen 1 taal spraken voordat God de taal van de mensen verdeelde). Soemeriers en Turaniers waren afgezonderd van de andere volkeren op aarde toen zij in centraal Azie leefden, waardoor de oertaal niet is veranderd. Of heel weinig.

Als je dus Turks kent, begrijp je de Soemerische woorden en tabletten. Waardoor je dus tot de conclusie komt dat Sitchin het verkeerd heeft vertaald. Er staan namelijk hele andere dingen in. Er wordt niet gesproken over een 12e planeet. Na heel wat onderzoeken van mij (en door wetenschappers) kom je op heel anders uit.

Soemerisch (en Turks/Turans) is zoals ik al hierboven had uitgelegd een andere taal dan Indo-Europeaans en Semitisch. Als je accepteerd dat Turks/Turans/Soemerisch de oer-taal is, zou dit dus betekenen dat Indo-Europese en Semitische talen geevolueerd moet zijn van deze oertaal. Dus bijv. Grieks, Romeins, Germaans en Engels moet in principe van deze oer-taal zijn ontstaan, nadar de talen werden verward.

Dit is gewoon lachwekkend ik weet het. Maar als je niet veel over het onderwerp hebt onderzocht lijkt dat zo. Dat dacht ik ook, totdat mijn lachen was vergaan toen ik dit allemaal zag:

Eerst woord is indo-Europeaans/semitisch (Grieks, Romeins, Engels, etc). 2e woord is oud Turks/Soemerisch, 3e woord betekenis in het Turks:

Culture -> Kul Töre -> Wetten/gebruiken/levenswijzen van zielen/mensen
Earth (komt van Eridu) of Erde -> Yerde -> Grond
Gaia -> Kaya -> Rock/steen (Oud Turken noemden aarde kaya)
Torah -> Töre -> wetten/gebruiken/levenswijzen
Babylon (Babil in het origineel) -> bab il -> father land (il betekent land/regio/streek in Turks)
Poseidon -> Apa Su Eden -> Water making God/Father/Lord
Sun -> Kun -> Day/light
Athene (Atinai in origineel) -> Adin Ay -> Your name is moon
Aphrodite -> Avrad idi -> Was wife
Asia -> As Iya -> One Peerless Home
Europa -> O Ra Apa -> House of sun god Ra
Theos -> Ata Eos -> Father Eye (god)
Genocide -> Gena kiydi -> He cut into peaces
Holocaust (Olo Kastu) -> Ulu kestu -> Man butchered it

Men zegt dat de regio die men 'Mesopotamia' noemt van de Grieken komt. Het woord dan. Hebreeuwers noemden het 'Aram-Naharaim'. Erg raar want 'Ara Naher' betekent 'tussen de rivieren' in het Turks/Soemerisch. Het woord 'Hebreeuwen' komt van Grieks 'HEBRAEUS'. In Turks/Soemerisch He Ber Aus betekent 'people of god'.

De -ism in Engels zoals Atheism is een aanhangsel van het woord 'ismi' van Turks wat 'de naam' betekent. Atheism is dus Ata Ismi in Turks, wat de naam van the vader betekent. Juist de tegenovergestelde betekenis.

Zo kan ik nog duizenden Indo-Europeaanse en Semitische woorden, grammatica hier schrijven en bewijzen dat het overgenomen of geevolueerd is van die ene oertaal (waarschijnlijk Turks/Turans/Soemerisch). Want als je de woorden afbreekt krijg je Turkse woorden en zinnen die we nog steeds gebruiken.

Ok dit is mischien lachwekkend (en klijkt mischien nationalistisch). Maar als die woorden dan ook precies hetzelfde betekenis hebben, kan dit toch geen toeval zijn? Herinner het verhaal in de bijbel dat de mensheid 1 taal sprak en dat de goden dit hebben verward.

Als je dit allemaal begrijpt en als waarheid aanneemt, dan lees je hele andere dingen in de Soemerische tabletten die mensen als Sitchin willen verbergen.

Het woord/aanhangsel 'el' zou god of goddelijk betekenen. Bijv. Daniel of Azrael. In oud Turks/Turans en Soemerisch betekent el 'vreemde/buren/buitenstaander'. Als ik naar azrael kijk zie ik 2 woorden 'azar el' wat 'gevaarlijke/maniac/stormachtige vreemde' betekent. Dus weer wat de betekenis ongeveer hetzelfde is. In Israel zie ik 'Is Ar El' wat 'land van de vreemden' betekend.

In heel oude Perzische mythen lees je dat de aarde eens bevolkt werd door 1 soort ras en men sprak 1 taal. Toen kwamen de goden (die op mensen leken) en konden niet neerdalen omdat zij 'anders' waren. De goden hadden toen besloten om de taal van de mensen te verwarren en elkaar laten vergeten, zodat ze neer konden dalen en tussen hen konden leven. En mede-eigenaar van deze planeet konden worden. (Door de oorspronkelijke inwoners alles te laten vergeten en te verdoezelen dat zij niet van deze aarde zijn).

Jason Martell: The missing link presentatie
Ik weet geen reet van Sumerisch. En ik kan tot tien tellen in het Turks.
Volgens Wikipedia is (was) het Sumerisch een isolaat, dus een taal zonder (bekende) voorouders of nakomelingen. Het is een agglutinerende taal (net als het Turks of het Hongaars), dus een taal die op grammaticaal niveau met voor-, achter- en tussenvoegsels werkt, ipv met werkwoordsvervoegingen en naamwoordverbuigingen (flecterende talen als Sanskriet, Grieks, Latijn en Duits) of op basis van woordvolgorde (isolerende talen als het Chinees of het Engels).

Op zich is het Turks een taal die geografisch 'omsingeld' wordt door Indo-Europese talen, Romaans en Germaans vanuit het westen, Slavisch vanuit het noorden en noordwesten, Koerdisch en Perzisch vanuit het oosten; en door de Semitische talen (Arabisch en Hebreeuws) vanuit het zuiden.

Jij zou beweren dat het Turks afstamt van het Sumerisch. Hoe tel je in het Sumerisch?
pi_47421796
quote:
Op maandag 19 maart 2007 00:29 schreef Ringo het volgende:
@ delapoko: ben zo vrij om hier je eerste post te quoten uit het topic dat je noemde, dat verduidelijkt je standpunt:
[..]

Ik weet geen reet van Sumerisch. En ik kan tot tien tellen in het Turks.
Volgens Wikipedia is (was) het Sumerisch een isolaat, dus een taal zonder (bekende) voorouders of nakomelingen. Het is een agglutinerende taal (net als het Turks of het Hongaars), dus een taal die op grammaticaal niveau met voor-, achter- en tussenvoegsels werkt, ipv met werkwoordsvervoegingen en naamwoordverbuigingen (flecterende talen als Sanskriet, Grieks, Latijn en Duits) of op basis van woordvolgorde (isolerende talen als het Chinees of het Engels).

Op zich is het Turks een taal die geografisch 'omsingeld' wordt door Indo-Europese talen, Romaans en Germaans vanuit het westen, Slavisch vanuit het noorden en noordwesten, Koerdisch en Perzisch vanuit het oosten; en door de Semitische talen (Arabisch en Hebreeuws) vanuit het zuiden.

Jij zou beweren dat het Turks afstamt van het Sumerisch. Hoe tel je in het Sumerisch?
Ik probeer eigenlijk alle Indo-Europeaanse en Semitische talen te herleiden naar een oertaal die door iedereen werd gesproken. Dus voor de taalverwarring (beschreven in de bijbel en Soemerische tabletten). Door Indo-Europeaanse en Semitische woorden af te breken krijg ik tot mijn verbazing hetzelfde betekenis in het Turks. Je kan de woorden afbreken en bestaande Turkse woorden krijgen, maar met een andere betekenis. Dat is dan toeval. Maar als alle woorden dan ook hetzelfde betekenissen hebben, dan is er iets mis. Zo'n groot toeval bestaat niet. En omdat Turks veel op Soemerisch lijkt (waarschijnlijk komen Soemeriers ook uit Centraal-Azie), meen ik dus dat Turks het dichts bij de oertaal ligt. Ik geloof dat Soemerisch ook een verbastering is van die oertaal.

Ik leg even alle huidige kennis over talen opzij en kijk met een frisse blik op een heel ander manier naar de talen en woorden. Ik zie dan dat bijv. Engelse, Latijnse, Griekse woorden anagrammen zijn van oud Turks en Soemerisch.

Ik beweer dus dat alle Indo-Europeaanse en Semitische woorden afstammen van die (pre-)Soemerische taal.

Woorden in Turks en Soemerisch:

SUMERIAN (Su.) TURKISH (Tr.)

A

Su. ABBA (father)
Tr. APA, BABA (father)

Su. ADDA (father, old man)
Tr. ATA (father)

Su. ABZU (waters under the earth)
Tr. APASU (father-water)

Su. EN-ZU (AB-ZU) (lord water)
Tr. HAN -SU (lord water). "Water" (SU) is a godly element.

Su. ADAM (creatures/human)
Tr. ADAM (man)

Su. AGA (crown, tiara)
Tr. AGA (AGA, AHA) (lord)

Su. AGAL (mightily)
Tr. ULU AGA (great lord)

Su. AGUR (endued with strength)
Tr. GUR (strength); GÜRLÜ (with strength)

Su. AMA (mother)
Tr. ANA (mother);

Su. AMAR (young bull)
Tr. EMER (suckling young calf or lamb)

Su. AN (high; sky, heaven)
Su. AN (DINGIR, God)
Tr. AN (sky) as in TANRI (from ATA-AN-ERI) ("father-sky-man")

Su. ANU (the God of Heaven)
Tr. HANU (that Lord, Sky Lord)

Su. ANA (suffix 3rd person singular pronoun)
Tr. ANU, ONU (3rd person singular pronoun)

Su. A-NA (interrogative pron. what?)
Tr. O-NE (interrogative pron. what?)

Su. A.QAR (field, terrritory)
Tr. KIR (field, land)

Su. AR (glory, renown)
Tr. AR (dignity)

Su. ARA (path)
Tr. ARA (narrow path)

Su. AS (one, one alone)
Tr. AS (one, peerless, all alone, god)

Su. ASAR (Strong, powerful)
Tr. ASER (one man, peerless man, strong man)

Su. ASh (kind of spelt, wheat)
Tr. ASh (barley, wheat, food)

Su. ASh-ME (sun disk)
Tr. IShIMA (shining)

Su. AZAG.UD; read as KUBABBAR (white)
Tr. AZ AG OD (essiz ak atash) (peerless white fire, sun-white).

B

Su. BA (to divide, portion out)
Tr. PAY (to divide, portion out)

Su. BA, BI (as demonstrative pron., this, that)
Tr. BU (as demonstrative pron., this)

Su. BAD; read BE = BELU (master, lord)
Akkad BELU (master, lord)
Tr. BEYLU (with mastership).

Akkad BELUTU (mastery, lordship)
Tr. BEYLUTU (BEYLIDI) (with mastery, with lordship).

Su. BAL (To excavate, dig out)
Tr. BEL (BELLEME) (to excavate, dig out).

Su. BAR (to shine, be bright)
Tr. PAR (root of PARLAMAK meaning "to shine, to glow, being bright)

Su. BILGAMESH (GILGAMESH) (men who new everything)
Tr. BILGAMESH (BILGEMISH) (he who has acquired knowledge".

Su. BILGA (old man)
Tr. BILGE (old wise man)

Su. BUR (make a hole)
Tr. BORU (a pipe which is a long hole)

Su. BUR (hole, opening)
Tr. BURGU (hole maker)

Su. BUR (to make a hole)
Tr. BURGU (hole maker)

D

Su. DAM (husband, or wife)
Su. DAM (ASHSHATU = Tr. 'ESHTU') (wife)
Tr. DAM (ev) (wife)

Su. DAM-ZU (his wife)
Tr. DAMI-SU (EVI-SU, EVI, EVLILIGI) (his home, his wife);
-SU, -SI is the Tr. verbal suffix meaning his/her.

Su. DE (to pour out voice, to speak, utter words)
Tr. DE (speak, say something, pour out words)

Su. DI / TUR (=DINU) (justice, court, law-suit)
Tr. DE (TÖRE, TORA, KANUN) (say, judgement, töre (torah), law, tradition).

Su. DI-TUR (justice, judgement)
Tr. DE TUR (KUTSAL DEME, TUR Demesi) (sacred say, justice, judgement, God's saying)

Su. DINGIR (God)
Su. DINGIR (= ILU) (God, Goddess); DINGIR is usually followed by the
Tr. TENGIR (TENGRI, TENGERE, TANGARA, TANRI, TENRI) (God)

Su. -Akkad DINGIR.LIM-nili, ("in the manner of a god")
Tr. TENGIR KIMI K to L shift (like a god).

Su. DU (to make, build, to strengthen)
Tr. EDU (ET U, YAP U) (it is to make, it is build, it is to strengthen)

Su. DU(g) (to make, build, to strengthen)
Tr. DIK (to build, to raise, to sew, to erect, to strengthen)

Su. DUR (to sit, dwell, abide)
Tr. DUR (stop);
Tr. OTUR (sitdown)

Su. DURU, DURI (for ever)
Tr. DURU, DURAN, TURAN (stays put, stays forever)

Su. DURUN (dewellers, settlers)
Tr. DURAN (settler, stopper)

Su. E (house, temple)
Tr. EV (house, temple)

Su. EGIR (afterwards, again, back)
Tr. GERI (back, again)

Su. EGIR (behind, after)
Tr. GERI, GERIDE (behind, after)

Su. EN (lord, noble)
Su. HEN (master)
Tr. HAN (lord, noble)

Su. ERI (slave)
Tr. ER (man, soldier, hero, husband, servant)

Su. ERIM (man, servant, soldier)
Su. ERUM (slave)
Tr. ERIM, ERUM (my man, my soldier, my servant)

Su. ESh (three)
Tr. ÜSh, ÜCh (Üç) (three)

G

Su. GA-AB (GAB) (breast)
Tr. GABAG (breast, chest, front)

Su. GAR (to do, make, establish)
Tr. GÖR (YAP) (see it done, make it, establish)

Su. GAZ (to slay, sacrifice)
Tr. GES (KES) (to slay, to cut, sacrifice)

Su. GID (to be long, long)
Tr. GID (GED) (long wooden pole)

Su. GID (to roam at large)
Tr. GIT, GEZ (go, walk, roam around at large)

Su. GIG (night, black, dark)
Tr. GECE (GEGE) (night, black, dark)

Su. GIN (to go)
Tr. GIT (to go)

Su. GIR (strength)
Tr. GÜR, (strength, powerful)

Su. GU [GIYU] (bank of river)
Tr. GIYU, GIYI, KIYI (bank of river, lake, sea, any water body)

Su. GULA (great, mighty)
Tr. AGA ULU (Great, mighty)

Su. GUR-GUR (to go here and there)
Tr. GIR GIR (gir gir, oraya buraya girip çikma, bos dolasma) (go here and there)

Su. GUR (huge, mighty)
Tr. GÜR (big, large, mighty, strong)

H

Su. HAR (usury, interest)
Tr. KAR , KÂR, ASHURU, ASHIRI (gain, what was earned in interest)

I

Su. I (properly the figure 1 (one))
Tr. I (BIR) (figure 1 (one)

Su. I = YA (oil)
Yr. YAG (oil, fat)

Su. I, IAG [1] (oil, butter, fat)
Tr. IAG, YAG (oil, butter, fat)

Su. id-IDIGNA (the river Tigris)
Tr. idi DICLE (adi DIGLE) (it was the river Tigris, its name is Tigris)

Su. ODI (chamber)
Tr. ODA (chamber, room)

Su. ILLU (first) with K/L shift
Tr. ILK U (it is first)

Su. ILU (to cry aloud, shriek)
Tr. ULU (to cry aloud, to howl, to shriek)

Su. IZI (fire)
Tr. ISHI (light); ISI (heat, fire); KÖZ (fire)

K

Su. KA (mouth, face)
Tr. KAPU (door, opening); GABAG (face);

Su. KALAG (KALA) (mighty)
Tr. KALA, (GALA, KALE, KULE) (tower, towering, mighty)

Su. KAR-LIL (temple woman, servant of Ishtar)
Tr. KARI, KADIN (woman)

Su. KI (place)
Tr. KÖY (village, country place)

Su. KID (cut off, remove)
Tr. KIDI, KIYDI (cut off into pieces, remove piece-by-piece)

Su. KI-SIKIL (maiden, young woman)
Tr. KIZGIL (KIZLAR) (the girls)
Tr. KIZLIK (maidenhood)

Su. KISLAH (uncultivated land)
Tr. KIShLAK (winter land, wintering grounds)

Su. KISHI (forehead)
Tr. KASH (eyebrow, forehead)

Su. KI-UR (foundation, site; )
Tr. KÖY YERI (village site);
Tr. KURU ("kurmak" fiilinden) (foundation);

Su. KUR (land, mountain)
Tr. KIR (country side, land, mountainous land)

L

Su. LA (used as negative)
Tr. MA (used as negative) {LA is a Semitic shift from Tr. MA as suffix of negativity.}

Su. LAL (honey)
Tr. BAL (honey)

Su. LUGAB (block of stone)
Tr. LABUG (LEPÜK) (block of flat stone)

Su. LIL (wind, storm)
Tr. YIL (wind, storm)

Su. LU ShU-GAL (commander)
Tr. OLA SÜ AGA ULU (Great Lord Soldier Man)

Su. LU TAPPU (companion, friend, equal)
Tr. OLA TAPUP (Found man, found friend).

M

Su. MA, MA-E (I, pers. pron. 1st pers. singular)
Tr. MEN (I, personal pron. 1st pers. singular)

Su. -MA (suffixed pers. pron. 1st. pers. singular)
Tr. -AM. -EM, -IM, -UM (verbal suffix pers. pron. 1st pers. sing.)

Su. MAH (high, exalted, splendid, magnificent)
Tr. MAH, MA (AY) (a name for Moon, high, magnificient)

Su. ME (command)
Tr. -ME, -MA (negative command suffix) as in "GEL-ME" meaning "do not come".

Su. MEEN (pers. pronoun 1st pers. plural)
Tr. MEN (personal pronoun 1st person singular)

Su. MU (suffix for personal pronoun 1st pers.)
Tr. -UM (suffix for genitive pron. 1st person singular implying "my" or "mine"
as in OKUL-UM (my school),

N

Su. NAM (fate)
Tr. NAM, AD, ISIM, KADER (name; a name is a person's fate).

Su. (A)NI (nominal and accusative pers. pronoun 3rd pers. singular)
Tr. ANI, ONU (nominal and accusative pers. pronoun 3rd pers. singular)

Su. NE (demonstrative pronoun)
Tr. NE? (what?)

Su. NIN (lady, mistress)
Tr. NINE (ANAANA) (grandmother)

Su. NINDA [4, p. 27] (crescent shaped loaf?, bread)
Tr. NAN, NANDI (bread, it is bread)

Su. NIN-GIR-SU (lord of GIRSU)
Tr. NINE-KIR-SU (goddess of field waters)

Su. NIN-LIL (wife of EN-LIL the wind god)
Tr. NINE-HAN-YEL (Grandmother lord wind)

Su. NI.TE [4, p. 111] (body, self)
Tr. TEN (body, self).

P

Su. PAGISh-BILGA (forefather, ancestor)
Tr. APA GISHI BILGA (APA BILGE KISI) (learned father person)

S

Su. SAR (to write)
Tr. YASAR, YAZAR (writer)

Su. SILIM (to be well, be safe)
Tr. SAGLAM (to be well, in good condition)

Su. SUR (to delimit; to mark a boundary)
Tr. SUR (SARMA, çeper, çevir) (to enclose in a wall, to make a boundary)

Su. SAG (to be favorable, friendly)
Tr. SAG, SAGLAM, DOGRU (to be good)

Su. ShU (suffix of direction-case in nouns)
Tr. ShU (this, that).

T

Su. -TA [4, p. 146] (suffix of ablative case, from)
Tr. -TAN, -DAN (Tr. suffix meaning 'from')

Su. TAG (touch)
Tr. TEG, DEG (touch)

Su. TUG [4, p. 163] (piece of cloth, garment)
Tr. TUG (a standart with a flag at its tip).

U

Su. U (ten)
Tr. UN (ON) (ten)

Su. U (and)
Tr. U (VE, U=V) (and)

Su. U [4, p. 167] (grass, plant); also a determinative with names of plants.
Tr. UT (OT) (grass, plant).

Su. U [4, p. 167] (sleep, dream)
Tr. UYU (sleep)

Su. UD (sun, light, day)
Tr. OD (fire, light, heat).

Su. UDUN (stove)
Tr. ODUN (wood that is burned in stove).

Su. UR, UR-KU, UR.TUG (dog)
Tr. ÜRÜ, ÜRÜK, ÜRÜTÜK (ÜRÜYEN / havlayan) (that which barks, dog).

Su. UR (foundation)
Tr. ÖRÜ (örülmüs) (woven)

Su. URU (city, town) [4]
Tr. ÖRÜ, AUL, KÖY (kurulush) (village, town, city)

Su. UR (to rage, destroy)
Tr. VUR (war, destroy, break, hit)

Su. Dingir UD = Dingir UTU (Sun god)
Tr. Tengir OD (OD TANRI, GUN TANRI) (sun god).

Su. US (to stand upon)
Tr. UST (above, top most)

Su. DingirUTU-ShI = ShAMShU, ShAMSHI; YA [4, p. 172] (nom. Dingir.ISTANUS "Sun")
Tr. AYA (light, sunlight, sun)

Z

Su. ZAG (side)
Tr. SAG (right side)

Su. ZAG (favorable, good)
Tr. SAG (in good state, acceptable, in good order).

[ Bericht 1% gewijzigd door delapoko op 19-03-2007 01:27:38 ]
pi_47426886
Nee, niet dus, er is geen historisch onderbouwing van jouw kant dan ook niet verschenen om dat te onderbouwen, Sumerisch is een geisolleerde taal. Turks hoort bij Altaische talen en het Hebreeuws bij de semitische talen. Ook in het Nederlands worden woorden als Yoghurt, Alcohol, Baba-Papa etc gebruikt maakt dat het verwant met Turks?

Edit: Indien het gewenst is kan ik het lijstje van woorden wel uitbreiden.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2007 18:23:26 ]
  maandag 19 maart 2007 @ 18:21:43 #154
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_47443709
Het heeft inderdaad weinig zin om twee talen relatief willekeurig op woordniveau met elkaar te vergelijken, wil je de verwantschap ertussen proberen te bewijzen. Dan zal je toch met voorbeelden en gelijkenissen op syntactisch en morfologisch niveau moeten komen.
pi_47568900
Jehova is een van de 52 benamingen die aan god word toegekend in de bijbel.

Astu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')