Interessante vraag, ben ik ook benieuwd naar (weliswaar pas voor volgend jaar) maar tevens tvp.quote:Op maandag 5 maart 2007 20:00 schreef addictivebeat het volgende:
Als je alleen een lening bij de ib groep hebt moet je dan ook aangifte doen?
Goh, diT Vond ik ook op een eerdere Plaatsquote:Op maandag 5 maart 2007 20:02 schreef mvc het volgende:
ik las net dit
Belastingdienst door staking slecht bereikbaar
Het zal wel weer lekker lang gaan duren voordat alles in behandeling wordt genomen en alles verwerkt is![]()
quote:Op maandag 5 maart 2007 09:38 schreef ManAtWork het volgende:
Voor iedereen die zijn/haar/hun aangifte nog niet heeft ingediend: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
De belastingdienst gaat staken. Dus wees snel met je vragen stellen bij de belastingdienst.
Leuker kunnen ze het blijkbaar ook nog maken.
quote:Op maandag 5 maart 2007 20:00 schreef addictivebeat het volgende:
Heb je verder nog inkomsten waarop loonbelasting is ingehouden? Ja? Ik zou het invullen en kijken of er een teruggave uit voortvloeit. Nee? Dan heeft het geen zin.quote:Op maandag 5 maart 2007 20:19 schreef NiTiN het volgende:
[..]
Interessante vraag, ben ik ook benieuwd naar (weliswaar pas voor volgend jaar) maar tevens tvp.
Je moet aangifte doen wanneer de belastingdienst je daartoe uitnodigt of wanneer je reden hebt om aan te nemen dat de belasting die je hebt betaald over een jaar niet correct is (teveel of te weinig).quote:Op maandag 5 maart 2007 20:00 schreef addictivebeat het volgende:
Is het gedeelte in het blauw niet wat je over het hele jaar moet betalen en het deel in het wit dat bedrag minus wat je al hebt betaald?quote:Op maandag 5 maart 2007 21:09 schreef Arvid het volgende:
Hallo!
1 klein vraagje:
Ik heb alles ingevuld in het digitale aangifteprogramma, maar nu staat bij overzicht aangifte (op het eind dus) een gedeelte in het wit die zegt dat ik geld terugkrijg en daaronder een gedeelte in het blauw wat zegt dat ik een bedrag verschuldigd ben. Wat is nu waarheid?
iedereen krijgt toch standaard zo een aangifte formulier thuisgestuurd, en het is in principe verplicht om aangifte te doen.quote:Op maandag 5 maart 2007 20:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je moet aangifte doen wanneer de belastingdienst je daartoe uitnodigt of wanneer je reden hebt om aan te nemen dat de belasting die je hebt betaald over een jaar niet correct is (teveel of te weinig).
Uitnodiging... offffquote:Op maandag 5 maart 2007 20:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je moet aangifte doen wanneer de belastingdienst je daartoe uitnodigt of wanneer je reden hebt om aan te nemen dat de belasting die je hebt betaald over een jaar niet correct is (teveel of te weinig).
er is toch een verschil tussen spam en handige links als het gaat om een topic in het bijbehorende forum, In dit geval: "Werk, Geldzaken en Recht". ?quote:
Je hebt niet gezien wat ik heb weggehaald vermoed ikquote:Op maandag 5 maart 2007 23:29 schreef Djarum het volgende:
[..]
er is toch een verschil tussen spam en handige links als het gaat om een topic in het bijbehoende forum, namelijk"Werk, Geldzaken en Recht". ?
dan kan je de links die worden genoemd in de OP toch haast geen spam meer noemen?
ah, dan was ik denk ik net te laat idd.quote:Op maandag 5 maart 2007 23:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je hebt niet gezien wat ik heb weggehaald vermoed ik
Morgen ruim ik even opquote:Op maandag 5 maart 2007 23:25 schreef Five_Horizons het volgende:
De TVP's kunnen vanaf nu achterwege blijven.
(deze worden verwijderd (net als tvp'achtige posts)
Je hebt een bookmark-knop.
voor zover ik begrepen heb, krijg je niet alles terug.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:19 schreef splendor het volgende:
Ik weet er verder weinig vanaf, maar als je als student een T-formulier (of hoe heet zo'n ding) invuld dan betaal je toch eigenlijk al geen belasting? Tips om belasting af te trekken zijn altijd welkom natuurlijk maar waarvan ga je het aftrekken als je geen belasting betaald?Ze zullen me vast geen geld kado geven.
Zeg nooit dat je geen geld kado krijgt van de fiscus.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:19 schreef splendor het volgende:
Ik weet er verder weinig vanaf, maar als je als student een T-formulier (of hoe heet zo'n ding) invuld dan betaal je toch eigenlijk al geen belasting? Tips om belasting af te trekken zijn altijd welkom natuurlijk maar waarvan ga je het aftrekken als je geen belasting betaald?Ze zullen me vast geen geld kado geven.
Doe dat, ik zou 't graag willenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:24 schreef Blague het volgende:
[..]
Zeg nooit dat je geen geld kado krijgt van de fiscus.![]()
Kom ik een volgende keer op terug...
en waar baseer je dat op?quote:Op maandag 5 maart 2007 22:22 schreef Meeldraad het volgende:
Niet iedereen krijgt standaard een formulier, niet iedereen is verplicht om aangifte te doen, bijv niet als je enige bron een ibg-lening is.
Juist dan....Mischien kun je het niet meteen verzilveren maar een aftrekpost kunnen je (onder voorwaarden) meenemen naar een volgend jaar.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:37 schreef addictivebeat het volgende:
Moet je ook aangifte doen als je enige bron van inkomsten een IB-lening is?
te brak om te gaan........quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:17 schreef Fixxxer het volgende:
Had jij me dat niet effe kunne vertellen ?Niks te doen bij tragos?
iig 320+795quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:48 schreef Grimm het volgende:
ik heb het fagelopen jaar nieuwe lenzen gekocht, van 320 euro, wat voor bedrag kan ik daarvoor terug vangen?
Ik lees het morgen nog wel even, want het lijkt nu alsof ik droomquote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:53 schreef Blague het volgende:
[..]
iig 320+795 aftrekbedrag.
Dat is een mogelijke teruggave van 30 a 40 % van circa 1100= zo'n 330 a 440 EUR
Ja, aankoopbedrag delen door 3 minus 10%.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:56 schreef _dirkjan_ het volgende:
Een computer, telt dat ook als studie-uitgaven?
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 00:54 schreef Meeldraad het volgende:
De meeste leningen vallen niet onder box 1, maar onder box 3.
Vroeger opstaanquote:
quote:Op maandag 5 maart 2007 22:59 schreef Blague het volgende:
Als laatstejaars fiscaal recht wil ik jullie medestudenten een beetje bijspijkeren op het gebied van: " Hoe krijg ik geld terug van de belastingdienst." Daartoe zal ik af en toe stukjes schrijven.![]()
Onder deze link vind je een 10-tal nuttige tips voor studenten:
(Let op: de link is verouderd het artikel komt uit 2004)Waarom 2004? Waarom niet gewoon de huidige wet- en regelgeving gebruiken? Ondertussen kan er een boel veranderd zijn!
Belastingtips voor studenten
Een zelf geschreven stuk:
Loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting.
Vaak laten mensen door gebrek aan kennis geld liggen bij de belastingdienst. Er word geen aangifte gedaan of er word geen gebruik gemaakt van aftrekmogelijkheden. Wanneer men namelijk in loondienst is of een uitkering ontvangt word er meestal belasting ingehouden op het loon en afgedragen aan de belastingdienst door de werkgever of uitkeringsinstantie.
Waarom moet deze loonbelasting betaald worden? Iedereen die geld verdiend moet in principe daarover belasting betalen. Iemand die zelf geen bedrijf is betaald inkomstenbelasting. Ben je wel een bedrijf dan betaal je een ander soort belasting. Ook een zelfstandig ondernemer betaalt inkomstenbelasting. De inkomstenbelastingschuld wordt bepaald na afloop van het jaar. Men doet belastingaangifte en aan de hand van die gegevens word er een verschuldigd bedrag vastgesteld. Jij vult je loongegevens in op het aangiftebiljet en de belastingdienst controleert of deze kloppen met gegevens die zij van de werkgever of uitkeringinstantie hebben ontvangen.
Voor die tijd, tijdens het jaar waarin je maandelijks inkomen ontvangt, houd werkgever/uitkeringinstantie elke maand alvast een bedrag belasting in op je inkomen en draagt dit af aan de belastingdienst. Deze zogenaamde loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Eigenlijk betaal je op deze manier al van te voren je inkomstenbelasting. Loonbelasting is niets anders dan verkapte inkomstenbelasting. Het bedrag aan loonbelasting wordt na afloop van het jaar verrekend met het verschuldigde bedrag aan inkomstenbelasting.
Bijvoorbeeld:
Stel je ontvangt jaarlijks 20.000 Euro aan inkomen. Daarover houdt de werkgever/uitkeringinstantie 5000 (loon)belasting in waardoor je maandelijks 15.000: 12 krijgt uitbetaald. Na afloop van het jaar doe je aangifte. Je vermeld dat je 20.000 heeft verdiend en dat er 5000 belasting is afgedragen. De belastingdienst berekend hoeveel inkomstenbelasting je verschuldigd bent en trekt daarvan vervolgens het bedrag aan al betaalde loonbelasting af.
En nu word het echt interessant: Vaak wordt er door de werkgever (net) iets meer belasting ingehouden dan je daadwerkelijk verschuldigd bent. Dit verschil kun je terug krijgen. Dit recht om terug te vragen verloopt na een periode van 5 jaar. Daarna zou je er nog om kunnen vragen maar hangt het af van de bereidheid van de Belastingdienst.
Naast de mogelijkheid dat de werkgever/uitkeringsinstantie te veel belasting inhoud kan er ook een teruggave volgen omdat je gebruik kunt maken van bepaalde aftrekposten zodat je minder belasting hoeft te betalen. Is er Loonbelasting betaald dan is er in dat geval vaak te veel betaald. Daarnaast zijn er nog de zogenaamde heffingskortingen. Dit is een kortingsbedrag op de totale belastingschuld. Ook hierdoor kan er teveel belasting zijn ingehouden. Met bepaalde heffingskortingen houdt de werkgever/uitkeringsinstantie zelf al rekening bij de inhouding van loonbelasting. Andere heffingskortingen moet je zelf een beroep op doen.
Aftrekposten en heffingskortingen
Als werknemer/uitkeringsgerechtigde heb je als je aan de voorwaarden voldoet recht om een bepaald bedrag van het inkomen waarover de belastingschuld word berekend af te trekken. De redenen om iets af te mogen trekken zijn divers. Een overzicht van de aftrekposten die voor studenten interessant zouden kunnen zijn:
* Ziektekosten
* Scholingsuitgaven
* Geld van je ouders voor je levensonderhoud Geld dat je ontvangt, kan niet tot een aftrekpost leiden
* Reiskosten naar je werk (indien verder dan 10km) Alleen indien je met het openbaar vervoer reist en de werkgever de kosten niet vergoedt. Overige vervoersmiddelen zijn al jaren uit de IB verdwenen!
Er zijn wel een aantal voorwaarden om het één ander af te kunnen trekken. Voor ziektekostenaftrek kom je vrij snel in aanmerking. Voor aftrek van scholingsuitgaven kom je pas in aanmerking als je een erg lage studiefinanciering ontvangt ( minder dan circa 150) of helemaal geen studiefinanciering (meer). Als je ouders je studie betalen en/of aan de andere kant jou in je kosten ondersteunen kan er ook een bedrag in aftrek van het inkomen van je ouders worden gebracht. Exact, degene die de kosten maakt (de betaling doet) kan onder voorwaarden een aftrekpost gebruiken. De student (in dit geval) kan geen post opvoeren als de ouders de kosten maken.
Door de aftrek word je belastbare inkomen lager. De werkgever heeft hier meestal geen rekening mee gehouden zodat hij teveel (loon)belasting afdraagd. Dit teveel aan betaalde belasting zou je dan van de belastingdienst terug kunnen krijgen.
Heffingskortingen werken ongeveer net zo als aftrekposten. Het verschil is dat de aftrekpost het bedrag verlaagd waarover de belasting word berekend en de heffingskorting het berekende bedrag zelf verlaagd.
Een voorbeeld:
Je verdient 20.000 Euro in een jaar. Over die 20.000 wordt de verschuldigde belasting berekend. Stel je moet 30% belasting betalen dan betaal je in dit geval 6.000 belasting. Heb je echter een aftrekpost van bijvoorbeeld 2000 euro dan betaal je 30% over 18.000 (20.000 minus 2000).
De heffingskorting werkt iets anders en gaat rechtstreeks van het bedrag aan verschuldigde belasting af. Dus in dit voorbeeld heb je 20.000 inkomen en betaal je zonder heffingskorting 6.000 belasting. Met een heffingskorting van bijvoorbeeld 2000 euro betaal je 4000 euro belasting. (6000 minus 2000).
Een aftrekpost en een heffingskorting pakken dus nogal anders uit. De heffingskorting levert veel meer op. Er zijn heffingskortingen waar de werkgever/uitkeringsinstantie zelf al rekening mee houdt en heffingskortingen die jezelf moet aangeven. De heffingskortingen waar de werkgever/uitkeringsinstantie rekening mee houdt:
*Algemene heffingskorting
*Arbeidskorting
Dat de werkgever er rekening mee houdt wil zeggen dat hij hierdoor minder (loon)belasting inhoud en afdraagt aan de belastingdienst. Misschien kun je herinneren dat je ooit bij je aanstelling een loonbelastingverklaring hebt moeten invullen. Daarbij gaf je aan of de werkgever/uitkeringsinstantie rekening moest houden met je algemene heffingskorting. Heb je daarbij aangegeven dat hij geen rekening hoefde te houden dan heeft hij meer ingehouden en afgedragen. En jij dus minder uitbetaalt gekregen. Zo werkt dat dus. Met de arbeidskorting wordt automatisch rekening gehouden. Hiervoor hoef je geen formulier in te vullen en daar merk je dus helemaal niets van.
Andere heffingskortingen geef je bij je belastingaangifte aan. Deze heffingskortingen zijn van toepassing als je kinderen hebt of je invalide bent.
De aftrekposten
Scholingsuitgaven
Scholingsuitgaven zijn aftrekbaar indien je geen of weinig studiefinanciering ontvangt. Ook kan je het aftrekken als je alleen een lening ontvangt van de IBG.
Alleen indien je geen recht (meer) hebt op op studiefinanciering of een studielening kun je de "werkelijke" kosten aftrekken. Anders geldt een vastgesteld aftrekbedrag aan de hand van een tabel* van de belastingdienst.
Deze tabel bepaald dwingend wat je in totaal af mag trekken.Verder geldt er nog een drempel van 500 Euro. Dus alleen de kosten boven de 500 EURO komen in aftrek.
voorbeeld:
Je hebt 4 jaar studiefinanciering gehad en je hebt er geen recht meer op. Je hebt in een jaar 1600 EURO collegeld betaald en 425 EURO aan studieboeken. In dat geval kan je het werkelijke bedrag van 2025 aftrekken.
Als je daarentegen in je 2e jaar van je studiefinanciering zit bepaal je het aftrekbedrag aan de hand van een tabel. Stel je ontvangt 100 EURO studiefinanciering per maand. En stel dat de tabel bepaalt dat je over de eerste 8 maanden van het jaar 175 EURO per maand mag aftrekken en over de volgende periode van 4 maanden 180 per maand. Dan is aftrekbaar 8 x 175 + 4 x 180= 2120. Hiervan trek je vervolgens de ontvangen studiefinanciering af en wat je overhoud is je aftrekbedrag (2120-1200=920).
Tenslotte gelden alleen de kosten die boven de drempel van 500 EURO uitkomen. Dus hou je een bedrag van 420 EURO over (920-500).
* De tabel vind je hier.
Reiskosten
Reiskosten zijn onder voorwaarden aftrekbaar. De regeling geld pas als je 10 km of verder van je werk afwoont. EN je met het openbaar vervoer reist. Er geldt dan een tabel van toepassing. Van het aftrekbedrag gaat de eventuele onkostenvergoeding van je werkgever af. De hoogte van het aftrekbedrag is verder afhankelijk van hoeveel dagen per week je gemiddeld naar je werk reisde en de reisafstand. Hoe vaker je per week reisde en hoe verder de reisafstand hoe groter de kans op een mooi aftrekbedrag.
Als je wilt weten hoe ver je van het werk woont gebruik dan de routeplanner van de ANWB.
De overige voorwaarden:
* Minimaal 40 dagen in het jaar naar het werk gereisd.
* Indien per openbaar vervoer afgelegd hiervan een verklaring
Dit bewijs noemt men een "openbaar-vervoerverklaring". Had je een OV-jaarkaart,en blijkt uit je aangifte dat je recht hebt op de reisaftrek,vraag dan de verklaring aan bij de IBG.
Het aftrekbedrag wordt verder automatisch berekend in het aangifteprogramma.
Ziektekosten
Je komt al snel voor aftrek van ziektekosten in aanmerking. Wat je in ieder geval af kan trekken:
* 1015 EURO zorgverzekeringspremie minus de ontvangen zorgtoeslag.
* De kosten voor de aanvullende verzekering ( zoals voor de tandarts).
* De inkomensafhankelijke bijdrage die op je loon word ingehouden.
* 23 EURO huisapotheek
* Overige onvergoede kosten (zoals bril,tandarts of medicijnen)
Er geldt echter wel een aftrekdrempel. Dit houd in dat alleen de kosten die boven dit drempelbedrag uitkomen in aftrek kan worden gebracht. De hoogte van dit drempelbedrag is afhankelijk van je inkomenssituatie. Oftewel van de hoogte van het totale inkomen van jou en je eventuele huisgenoot.
Bijvoorbeeld:
Je hebt 1500 ziektekosten. En er geld in jouw situatie een drempel van 1000. In dat geval is er een aftrekbedrag van 500.
Verder is er nog een interessant aardigheidje als je meer dan 286 Euro Dit moet zijn 314 euro!aan de volgende onvergoede kosten Dit zijn specifieke ziektekosten die apart genoemd staan in het aangifteprogramma.hebt gemaakt:
* voorgeschreven medicijnen
* verzorging of verpleging
* hulpmiddelen (o.a. bril of contactlenzen)!!!
* aanpassingen aan een woning
* andere aanpassingen
* vervoer zieke of invalide
* dieet op doktersvoorschrift
* extra gezinshulp
* extra uitgaven voor kleding en beddengoed
Dan krijg je er ineens een bonusaftrekbedrag Aftrek in uitgaven chronische ziekte.van 795 EURO kado. Dus koop je een dure bril dan krijg je een extra aftrekpost. Ook (dag)lenzen vallen onder deze regeling.![]()
Owkee thanks! Heb het nog even opgezocht heeft in de Telegraaf gestaan van 17-02-2007 en als ik dat dan bij mij ga verrekenen dan heb ik bijna 200¤ extra aftrekposten....quote:Op dinsdag 6 maart 2007 09:26 schreef Meeldraad het volgende:
@ Tommy
Je mag de werkelijke kosten opvoeren. 34 cpkm is niet forfaitair, maar als je dat daadwerkelijk aan kosten hebt dan is het oké. Dat van dat parkeergeld durf ik even niet te zeggen...
Hm..das waar.. dat fiscale partnerschap....quote:Op dinsdag 6 maart 2007 09:30 schreef ManAtWork het volgende:
Ja, je hebt (o.a.) geen mogelijkheid meer voor fiscaal partnerschap. Je kunt de periode van samenwonen aangeven in het aangifteprogramma.
Mogelijk moet je (ex) partner nu zelfstandig aangifte doen. Dit is afhankelijk van de situatie en de inkomensbestandelen.
Niet iedereen krijgt een aangifte-formulier.quote:Op maandag 5 maart 2007 22:04 schreef addictivebeat het volgende:
[..]
iedereen krijgt toch standaard zo een aangifte formulier thuisgestuurd, en het is in principe verplicht om aangifte te doen.
dus ook als je enige bron van inkomsten een ib-lening is?
En als je er geen krijgt mag je aangifte doen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 10:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niet iedereen krijgt een aangifte-formulier.Als je hem krijgt ben je verplicht aangifte te doen.
Was er niet iets dat de fiscus anders zelf aan het schatten gaat slaan?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 10:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En als je er geen krijgt mag je aangifte doen.
De fiscus doet een schatting als er na meerdere verzoeken nog geen aangifte is gedaan. (Er si dus een biljet of verzoek uitgereikt.) Anders is er geen reden om te schatten.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Was er niet iets dat de fiscus anders zelf aan het schatten gaat slaan?
Bij loon uit vroegere dienstbetrekking (pensioen e.d.)quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:42 schreef DropjesLover het volgende:
hey k heb een vraagje,
in verband met het overlijden van mn moeder een x aantal jaren terug heb ik van het ABP in 2006 (volgens jaaropgave) 205 euro gekregen, met 0 loonheffing. waar moet ik dit invullen in het programmaatje?
Hoe zouden wij dat moeten weten? Het is niet duidelijk wat er waar is ingevuld en waar het vreemde getal opduikt.quote:ook heb ik al het TJ biljet ingevuld (programma), waarbij k mn studiekosten ook heb opgegeven (zo'n 1500 euro) klopt dit? en k heb het programma daarvan ingevuld enzo, maar k kreeg een een of ander vreemd getal uit (zo'n 340) wat houdt dit in?
1. Ja, zonder aangifte krijg je niets terug.quote:het enige wat ik eigenlijk wil is mn loonheffing terug krijgen, aangezien ik minder dan 6000 verdiend heb in 2006. ik zou in dat geval zo'n 800 euro terug krijgen. moet ik dan ook "gewoon" aangifte doen? wanneer krijg ik het terug?
Die is volgens mij niet anders dan anders.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:59 schreef realbase het volgende:
ligt het nou aan mij of is de drempel voor ziektekosten dit jaar verschrikkelijk hoog ?
Ligt aan het verzamelinkomen van de aangever en zijn/haar fiscaal partner.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:20 schreef realbase het volgende:
nou ja .. 5800 naar 6300 .. scheelt weer 500
dat klinkt aannemelijkquote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ligt aan het verzamelinkomen van de aangever en zijn/haar fiscaal partner.
Waarschijnlijk heb je +/- 5.000 euro meer verdiend dan vorig jaar.
1000,- e voor een tijdschrift dat 4 euro kostquote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:30 schreef sanni het volgende:
Yo allemaalHebben jullie al de nieuwe Elsevier gezien?
[afbeelding]
nee ik scan de inhoudelijke tips niet in voor jullie in tenzij jullie 1000,- euro op mijn rekening storten![]()
Neequote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:07 schreef Laurabeest het volgende:
Gaat dit hier ook over gemeentebelasting???
Mwah dat dacht ik dus ook al, je moet boven de 780 euro komen toch?quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:00 schreef _Flash_ het volgende:
Kom je wel boven je drempel? Heb je wel alle relevante andere posten ingevuld?
De drempel is afhankelijk van je inkomen. Dus als je ongeveer 7500 verdiend hebt, kan de drempel wel kloppen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:04 schreef Grimm het volgende:
[..]
Mwah dat dacht ik dus ook al, je moet boven de 780 euro komen toch?
En volgens mij heb ik wel alle relevante posten ingevuld.
Stagevergoeding volgens de belastingdienst. Ook nog een toelichting wanneer een stagevergoeding wel als loon gezien kan worden.quote:Op woensdag 7 maart 2007 19:44 schreef tirannetje24 het volgende:
ik kom het topic ook maar even binnengeslopen want ik kan het zo niet uit een van de topics of internet halen.
Ik heb in 2006 een half jaar stage gelopen en heb daar een vette vergoeding voor gehad.
Wel is het zo dat ik deze vergoeding al in nov. 2005 heb ontvangen. althans 90% ervan. De rest heb ik na mijn stage gekregen.
Moet ik die vergoeding die in nov 2005 al ontvangen is nu meenemen ? Ik heb er niets mee gedaan voor de aangifte van 2005.
Ik heb er verder ook geen jaaropgave van gehad.
Ook niet van de resterende 10%.
Wat moet ik hiermee doen ?
Op de vraag of je wel of geen kosten als aftrek op kunt voeren, geef je zelf het antwoord al: 9,7 < 10. Dus als je de kosten opvoert en de fiscus een toelichting vraagt, moet je een toelichting kunnen geven. It's so simple.quote:Op woensdag 7 maart 2007 13:30 schreef exode het volgende:
hey allen,
misschien een stomme vraag...maar ja...:
mijn vader heeft lange tijd in het ziekenhuis gelegen in 2006. Mijn moeder ging toen hij op de IC lag 3x per dag op bezoek. Nu lees ik het volgende bij reiskosten ziekenbezoek op de belastingsite:
De enkelereisafstand tussen uw woning of verblijfplaats en de plaats waar de verpleging plaatsvond (gemeten langs de meest gebruikelijke weg) is meer dan 10 kilometer.
de enkele afstand is 9,7 km volgens routenet en volgens de anwb site 9,4. Kortom net geen 10 km, net niet is in mijn bewoordingen eigenlijk dus gewoon niet, denkt de belasting ook zo of zullen die roepen, ach die 300 meter. (vast niet want er staat niet voor niets 10 km...maar niet geschoten...is...)
![]()
bedankt!
Je kunt je posts ook editten.quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:05 schreef Babbelzz het volgende:
jeumig, ik heb 2882 terug gekregen van lijfrente...dat heb ik bij elkaar gespaard door ca 8 jr 50 gulden en uiteindelijkl 24 euro per maand te betalen.
als ik dat opgeef, krijg ik nog maar 300 euro terug ipv 1800? lijkt me nogal vreemd? Ik heb nauwelijks rendement gemaakt op de lijfrentepremies.
Nee, maar wat ik me wel afvraag: heeft je verzekeringsmaatschappij geen belasting ingehouden dan?quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:08 schreef Babbelzz het volgende:
echt niet?
Wacht even: je gebruikt de basispremie toch al als grondslag voor je aftrek? Daar zit in feite je no-claim al in.quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:19 schreef Babbelzz het volgende:
wrom niet eigenlijk?
ik heb die bijdrage toch betaald? en andere mensen hebben die kosten misschien niet gemaakt, doordat zie geen medicijnen hebben gekregen en geen bezoek hebben hoeven brengen aan specialist?
Door de woning vanaf maart gewoon niet meer aan te geven. Vergeet niet de hypotheekrente tot op het moment dat het geen hoofdverblijf meer is af te trekken.quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:21 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik heb een koopwoning waarvan ik sinds maart 2006 niet meer de hoofdbewoner ben. Hoe vul ik dit in bij mijn electronische aangifte? Ik heb al gebeld met de belastingtelefoon, en daar zeiden ze dat ik de woning in Box III moet invullen. Dat snapte ik al, maar de eerste vraag onder Box III is:
'Was de waarde bezittingen van u en uw minderjarige kinderen samen op 1 van de peildatums 1-1-2006 en 31-12-2006 hoger dan euro 19.698?'.
Ik moet deze vraag beantwoorden met: 'NEE'. Ik heb namelijk nog geen overwaarde op mijn huis en de hypotheek is aflossingsvrij.
Maar dit betekent dat er geen ruimte is om mijn woning hier in te vullen.
Hoe kan ik in het programma nou aangeven dat mijn woning niet mijn hoodverblijf is?
Als je in box 1 niet invult dat je een koopwoning hebt(voor de periode april -dec), waarom zou je dat dan in box 3 willen invullen?quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:21 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik heb een koopwoning waarvan ik sinds maart 2006 niet meer de hoofdbewoner ben. Hoe vul ik dit in bij mijn electronische aangifte? Ik heb al gebeld met de belastingtelefoon, en daar zeiden ze dat ik de woning in Box III moet invullen. Dat snapte ik al, maar de eerste vraag onder Box III is:
'Was de waarde bezittingen van u en uw minderjarige kinderen samen op 1 van de peildatums 1-1-2006 en 31-12-2006 hoger dan euro 19.698?'.
Ik moet deze vraag beantwoorden met: 'NEE'. Ik heb namelijk nog geen overwaarde op mijn huis en de hypotheek is aflossingsvrij.
Maar dit betekent dat er geen ruimte is om mijn woning hier in te vullen.
Hoe kan ik in het programma nou aangeven dat mijn woning niet mijn hoodverblijf is?
Dat klopt, echter heeft de minister toch de kosten van de verzekering-minus de no claim gepresenteerd? en zijn dit extra kosten?quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wacht even: je gebruikt de basispremie toch al als grondslag voor je aftrek? Daar zit in feite je no-claim al in.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat die no claim van je basispremie zou moeten afgaan.
Ja maar als ik het dan zo doe, dan krijg ik dus hypotheekrenteaftrek terug, waar ik geen recht op heb. De woning is immers niet mijn hoofdverblijf.quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:24 schreef Serinde het volgende:
@Babblezz, wat betreft de zorgverzekering wordt er met normbedragen gewerkt, niet met daadwerkelijk betaalde premie.
@cinnamongirl, volgens mij moet je de waarde van de woning wel gewoon invullen. Als je daar tegenover de hypotheekschuld zet, kom je per saldo niet op een extra box III vermogen uit. (althans, het lijkt me logisch dat het op deze manier moet..)
De maanden dat het wel je hoofdverblijf was heb je daar ook recht op!quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:25 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ja maar als ik het dan zo doe, dan krijg ik dus hypotheekrenteaftrek terug, waar ik geen recht op heb. De woning is immers niet mijn hoofdverblijf.
Jamaar ik heb wel degelijk een koopwoning, ik verhuur het. Dus dan is het toch heel 2006 mijn volledig eigendom geweest?quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je in box 1 niet invult dat je een koopwoning hebt(voor de periode april -dec), waarom zou je dat dan in box 3 willen invullen?
In jouw geval zou ik in box 3 niets invullen, dan.
Op 1 januari stonden jouw huis en de lening nog in box 1, op 31 december staan ze beide in box 3.quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:27 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Jamaar ik heb wel degelijk een koopwoning, ik verhuur het. Dus dan is het toch heel 2006 mijn volledig eigendom geweest?
Ok, maar ik kan dus niks invullen bij Box III, mijn vermogen is niet méér dan die 19.000 nog-wat euro.quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Op 1 januari stonden jouw huis en de lening nog in box 1, op 31 december staan ze beide in box 3.
Dat kloptquote:Op woensdag 7 maart 2007 21:32 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ok, maar ik kan dus niks invullen bij Box III, mijn vermogen is niet méér dan die 19.000 nog-wat euro.
En dan krijg je geen invulvelden.
Nou, dan kan ik mijn huis dus daar niet invullen. De enige manier waarop ik het nu kan invullen volgens het programma, klopt niet want dan krijg ik over heel 2006 hypotheekrenteaftrek terug terwijl ik er maar voor 2 mnd recht op had (per 1 maart 2006 verhuurd)...quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:32 schreef ManAtWork het volgende:
Met het verschil dat voor BOX 1 gebruik je de WOZ-waarde en voor BOX 3 de economische waarde (=marktwaarde).
Hoezo? Je kan toch een deel van de rente opgeven? Gewoon zelf even pro rata berekenen, en die aftrekken. Je geeft tenslotte ook het huis, en dus het EWforfait voor slechts een deel van het jaar aan.quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:35 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Nou, dan kan ik mijn huis dus daar niet invullen. De enige manier waarop ik het nu kan invullen volgens het programma, klopt niet want dan krijg ik over heel 2006 hypotheekrenteaftrek terug terwijl ik er maar voor 2 mnd recht op had (per 1 maart 2006 verhuurd)...
De bijleenregeling kan voor mij niet gelden, ik heb mijn huis niet verkocht en heb ook geen nieuw huis gekocht. Ik woon in bij mijn vriend....quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:32 schreef ManAtWork het volgende:
Met het verschil dat voor BOX 1 gebruik je de WOZ-waarde en voor BOX 3 de economische waarde (=marktwaarde). En je hebt te maken met een vervreemding van de woning dus de bijleenregeling moet worden ingevuld. Waarschijnlijk een toename van je eigenwoningreserve!
(Aandachtspunt van dit jaar van de fiscus.)
Ja, no claim mag je niet aftrekken en een eventuele teruggave is niet belast.quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:35 schreef Babbelzz het volgende:
super bedankt voor de antwoorden trouwens...
laatste vraag; ik kan dus beter de opgevoerde No claim verwijderen?
Jawel, je huis is namelijk fictief vervreemd (van BOX 1 naar BOX 3, is een veel gemaakte fout).quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:36 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
De bijleenregeling kan voor mij niet gelden, ik heb mijn huis niet verkocht en heb ook geen nieuw huis gekocht. Ik woon in bij mijn vriend....
Jij hebt te maken met een fictieve vervreemding, de bijleenregeling is wel van toepassing, maar je doet er nu nog niets mee omdat je nog geen andere eigen woning koopt. (ik neem even aan dat het huis van je vriend ook echt alleen van hem is)quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:36 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
De bijleenregeling kan voor mij niet gelden, ik heb mijn huis niet verkocht en heb ook geen nieuw huis gekocht. Ik woon in bij mijn vriend....
quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:42 schreef DonJames het volgende:
ik moet sneller leren typen
Maar hoe moet ik de aangifte nu invullen?quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jij hebt te maken met een fictieve vervreemding, de bijleenregeling is wel van toepassing, maar je doet er nu nog niets mee omdat je nog geen andere eigen woning koopt. (ik neem even aan dat het huis van je vriend ook echt alleen van hem is)
ik moet sneller leren typen
Thanks. En moet ik dan ook nog wat in box III invullen?quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:12 schreef ManAtWork het volgende:
Je vult alleen de (fictieve) verkoopwaarde in en de hypotheekschuld op het moment van overgang.
De fictieve verkoopwaarde is dan de economische waarde (marktwaarde) van de woning.
En uiteraard de juiste percentages van het eigendom. En de eigenwoningreserve (per 31.12.06) is dan gelijk aan het verschil tussen de verkoopwaarde en de hypotheekschuld.
Superbedankt! Ik heb dus een fictieve verkoopprijs ingevuld, zo laag mogelijk natuurlijk. Zou de BD om een taxatierapport kunnen gaan zeuren als ze vermoeden dat deze fictieve verkoopprijs te laag is?quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:22 schreef ManAtWork het volgende:
Ja, de waarde van de woning (economische waarde, dus niet de WOZ-waarde) en onder de schulden vul je de hypotheekschuld in. Alleen per 31.12.2006 natuurlijk.
(Een regel voor een tweede woning en een schuld voor een tweede woning is opgenomen.)
quote:De drempel is 11,5% van het drempelinkomen van u en uw fiscale partner samen, met een minimum van 780 (als u heel 2006 een fiscale partner had 1.560). Er is geen maximumbedrag.
Met dat maximum heeft hij gelijk, met de restrictie dat al het meerdere over de resterende looptijd moet worden uitgesmeerd.quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:56 schreef ManAtWork het volgende:
1. Afsluitprovisie kun je opvoeren onder de rente en kosten van de eigen woning (BOX 1). Gewoon een regel toevoegen in de specificatie. (Geen idee hoe je aan het maximum komt,...)
Check. Found it.quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Met dat maximum heeft hij gelijk, met de restrictie dat al het meerdere over de resterende looptijd moet worden uitgesmeerd.
Even opgezocht:quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:56 schreef ManAtWork het volgende:
1. Afsluitprovisie kun je opvoeren onder de rente en kosten van de eigen woning (BOX 1). Gewoon een regel toevoegen in de specificatie. (Geen idee hoe je aan het maximum komt,...)
Dan moet je wel weinig verdienen (student zijn) om de drempel te halen. Mijn drempel ligt veel te hoog.quote:2. Geen idee. Is afhankelijk van het verzamelinkomen (dus ook de overig aftrekposten) en de ziektekosten. Gewoon invullen en je ziet het resultaat vanzelf. Kleine moeite.
(Heb je bijvoorbeeld contactlenzen die meer kosten dan 314 euro, heb je al recht op een extra aftrek van 795 euro. Heeft je fiscaal partner dit ook, dan heb je nog een keer recht op een extra aftrek van 795 euro. Da's dus al 1.590 euro aan ziektekosten. Ik noem maar een mogelijkheid,....)
Je vult in je aangifte ook je al ontvangen voorlopige teruggaaf in.quote:Op woensdag 7 maart 2007 23:09 schreef macondo het volgende:
Nieuwe vraag over hypotheekrente aftrek..
Ik heb drie maanden rente betaald, en in december al een groot deel terug gekregen van de belastingdienst, maar niet alles. Als ik nu mijn rente weer helemaal opvoer, dan krijg ik natuurlijk te veel terug. Is dit te voorkomen? Of checken ze bij de Belastingdienst zelf wat ze al hebben gestort?
Dat had ik eigenlijk best zelf kunnen verzinnenquote:Op woensdag 7 maart 2007 23:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je vult in je aangifte ook je al ontvangen voorlopige teruggaaf in.
maar even iets over dit... ik hoef dus niet kunnen aantonen dat ik dit heb gedaan? ik zou dus gewoon kunnen opschrijven 15 weken vrijwilliigers werk voor de hockeyclub oid?quote:Op maandag 5 maart 2007 23:41 schreef Zweefvliegje het volgende:
9) Vrijwilligerswerk levert geld op
Wanneer je onbetaald commissiewerk doet voor een studievereniging of als je vrijwilliger bent voor een organisatie als Amnesty, dan mag je een vergoeding van maximaal 19 euro per week opvoeren. In een jaar komt dat neer op een totale aftrekpost van 667 euro. Overigens mogen deze bedragen zonder meer worden opgevoerd: omdat de Belastingdienst ze beschouwt als kostendekkende vergoeding hoeft er geen administratie te worden bijgehouden.
Waar kan ik bovenstaande kwijt in mijn belastingaangifte?
Ja, als zij de kosten voor het gehoorapparaat heeft gemaakt heeft ze op basis van het overschrijden van de drempel van 314 euro recht op een extra aftrek in verband met chronische ziekte.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:36 schreef exode het volgende:
Vraagje voor mijn collega:
Hij heeft een gehandicapte dochter van 22 jaar. Zij ontvangt een wajong uitkering en woont bij haar ouders. Bij heffingskortingen kan jonggehandicapten korting aangekruist worden.
Maar zij heeft ook ¤ 500 uitgegeven aan een gehoor apparaat. Mag ze daardoor ook de aftrek wegens uitgaven chronische ziekte opvoeren? Kortom mag ze zowel de jongehandicaptenkorting als de arbeidsongeschiktheids korting opvoeren?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Alleen als je het werkelijk gedaan hebt. De fiscus kan altijd vragen stellen en dan moet jij aantonen dat je daadwerkelijk vrijwilligerswerk gedaan hebt! Mijn advies is dan ook om de club een vergoeding voor vrijwilligerswerk te laten overmaken en dat jij dit vervolgens (een dag later) weer betaald als gift. Dan weet je zeker dat je een bewijs hebt. (Of je moet de club een verklaring laten opstellen waaruit blijkt dat beide bedragen met elkaar 'verrekend' zijn.)quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:45 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
maar even iets over dit... ik hoef dus niet kunnen aantonen dat ik dit heb gedaan? ik zou dus gewoon kunnen opschrijven 15 weken vrijwilliigers werk voor de hockeyclub oid?
Reiskosten (voor zover niet vergoed) als je aan de voorwaarden voldoet. En andere kosten (fysio? aanpassingen?) die niet vergoed zijn/worden.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:49 schreef -_Tommy_- het volgende:
even nog een algemene vraag, ik zit al meer dan een jaar thuis met zware rugklachten en ga daarvoor ook ziekenhuis in en uit, maar mag je dan daar voor nog ergens iets extra aftrekken ofzo? ben op 09-01-2006 ziekgemeld daarvoor helaas
vind het echt vreemd hier dan niet een soort "contract" voor nodig is... maar goed dat zal ik dan wel zijnquote:Op donderdag 8 maart 2007 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Alleen als je het werkelijk gedaan hebt. De fiscus kan altijd vragen stellen en dan moet jij aantonen dat je daadwerkelijk vrijwilligerswerk gedaan hebt! Mijn advies is dan ook om de club een vergoeding voor vrijwilligerswerk te laten overmaken en dat jij dit vervolgens (een dag later) weer betaald als gift. Dan weet je zeker dat je een bewijs hebt. (Of je moet de club een verklaring laten opstellen waaruit blijkt dat beide bedragen met elkaar 'verrekend' zijn.)
ben dan "helaas" gezegend met een goede zorgverzekeraar...quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Reiskosten (voor zover niet vergoed) als je aan de voorwaarden voldoet. En andere kosten (fysio? aanpassingen?) die niet vergoed zijn/worden.
In ieder geval niet 'zomaar' een bedrag.
Geen contract. Gewoon een soort van 'factuur'. De club moet natuurlijk zijn inkomsten en kosten ook verantwoorden.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:56 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
vind het echt vreemd hier dan niet een soort "contract" voor nodig is... maar goed dat zal ik dan wel zijn
Controleren mag natuurlijk altijd. Er worden wel vaker 'adviezen/antwoorden' gegeven die niet kloppen. Maar deze wist ik zeker (zelfs zonder Elsevier).quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:41 schreef exode het volgende:
inmiddels iemand gesproken bij de inkomstenbelasting en ja mag inderdaad jonggehandicaptenkorting en aftrek wegens chronische ziekte samen opvoeren. Merci man at work! (ja collega wilde toch nog iemand zelf spreken bij belasting)
was overigens niet van de belastingtelefoon, via via aan telefoonnummer gekomen. Medewerker moest het wel ff opzoeken in de Elsevier.
Dan zal je twee aangiftes moeten indienen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 10:11 schreef kruger50 het volgende:
Ik heb ook een vraagje:
Ik heb samen met m'n vriendin in 2006 een huis gekocht (per 8-9-2006) en hebben beide al vanaf 01-02 een kapitaalverzekering (levensverzekering) die gekoppeld is aan de hypotheek zodat na 30 jaar het bedrag gebruikt wordt om de hypotheek af te lossen.
Voor 8-9-2006 woonden we nog niet samen dus ik mag m'n vriendin niet opgeven als fiscaal partner.
Hoe doe ik dan deze aangifte?
Indien u nog geen 6 maanden samenwoont of niet kiest voor fiscaal partnerschap dan is een vrije verdeling van de renteaftrek niet mogelijk. U moet dan de rente opgeven zoals ook de aandeel in de hypothecaire lening is. Bent u voor de helft eigenaar en schuldenaar dan geeft u ook de helft van de renteaftrek aan, alsmede de helft van het eigenwoningforfait.quote:Levensverzekering kan gewoon apart maar kan ik aangeven dat het huis voor 60% van mji is en dan ook 60% van de betaalde rente aftrekken bij mij. En bij mijn vriendin 40% van de betaalde rente aftrekken.
Geldt dit dan ook voor de andere aftrekposten (dus betaalde bankkosten, notaris kosten, kosten voor het verbouwen van m'n huis (verf etc)) of kan ik deze random verdelen zodat het fiscaal het beste uitkomt voor ons?
Deze hoef je nergens in te vullen.quote:PS waar moet ik die kapitaalverzekering invoeren, gekoppeld aan ons huis dus in box 1 lijkt me?
Waarom denk je dat de vermogensrendementsheffing is bedacht?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:33 schreef Pompsnol het volgende:
Als je verdient op beleggen, moet je deze winsten dan ook opgeven bij de aangifte? Als je deze achterwege laat, kunnen ze daar achter komen? Het zijn namelijk alleen wat posten op je lopende rekening.
Ah ja ik zie het. Eigenlijk zijn rendementen uit beleggingen dus heel gunstig belast? Al verdubbel je je jaarinkomen met beleggingen, dan betaal je maar een fractie belasting over dat rendement, en een flink deel (namelijk loonbelasting) over je inkomen?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de vermogensrendementsheffing is bedacht?
Dit kan bij de ziektekosten -> algemene kosten (zie voor een uitgebreide toelichting ergens anders in dit topic)quote:Op vrijdag 9 maart 2007 21:02 schreef MM-Luna het volgende:
Ik snap er nog steeds niks van hihi.
Maar vraagjes:
- Moet ik ergens invullen inkomstenafhankelijke bijdrage zvw
Onder loon uit dienstbetrekking of vroegere inkomsten.quote:- Moet ik ergens invullen ingehouden loonheffing /premie volksverzekering (of waar bestaat dit uit?)
Is de basisverzekering. 1.015 euro per persoon, onder de ziektekosten.quote:- Moet ik ergens invullen nominale premie zvw
Als ook de aanvullende verzekering direct wordt ingehouden, moet je deze nog splitsen en kan je die ook onder de ziektekosten invullen.quote:- Moet ik ergens invullen premie zvw
(Premie voor zorgverzekeraar gaat rechtstreeks van mijn loon af)
Hoeveel redenen wil je hebben?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 21:54 schreef Corelli het volgende:
volgens het programma krijg ik 0 euro terug . Hoe kan dat?
Als dat nu eens in het Belastingrecht zou zijn vastgelegd...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:25 schreef Corelli het volgende:
ik ben student. Ik hoor geld terug te krijgen
ben er al uit hoor. Heb het juiste progje gevonden (denk ik). Zit nu op mijn digid te wachtenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:03 schreef Meeldraad het volgende:
Aan het progje zal het niet liggen. Als je nu eens de details van je jaaropgaves hier neerzet of in een PM naar me stuurt dan is het misschien te achterhalen waar het 'm in zit.
Is er wel loonheffing ingehouden?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:34 schreef Corelli het volgende:
ok ik ben student, heb afgelopen zomer gewerkt en nou wil ik mijn fuckin geld terug. Welk progje download ik dan want het progje dat ik nu heb zegt dat ik 0 euro voorlopig terug krijg![]()
edit: het zou toch niet dit zijn http://www.belastingdienst.nl/particulier/teruggaafjongeren/
belastingen = ingewikkeld
Ja, je mag 1.015 euro opvoeren ook al is de werkelijke premie lager (of hoger). Vandaar dat het 'standaard' genoemd wordt.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:12 schreef Snow84 het volgende:
Ik heb even een vraagje over de ziektekosten. In het programma staat dat de standaardpremie voor je zorgverzekering 1015 euro per persoon is. Mag je dat bedrag overnemen als je minder dan dat bedrag hebt betaald voor je basispremie? Of moet je toch de werkelijk betaalde premie opgeven?
Nee, je ouders kunnen de studiekosten niet opvoeren omdat het geen studie is die voor hun in een verbetering op de arbeidsmarkt resulteert. (Zie F1 voor de voorwaarden om studiekosten als aftrekpost op te voeren.)quote:Ook heb ik nog een vraagje over studiekosten. Ik ben zelf gewoon een thuiswonende student die stufi ontvangt. Nu heb ik ergens in dit centrale topic (of een eerdere deel) gelezen dat je je studiekosten niet mag opgeven als je zelf het collegegeld niet hebt betaald maar je ouders. Ook heb ik ergens gelezen dat mn ouders die studiekosten in hun aangifte kunnen opgeven. Hoe of waar in dat aangifteprogramma kan je dat dan aangeven?
Lees even verder, dan had je gezien dat het probleem al is opgelost.quote:
1) Ja, dat ¤ 1015 is een basis-bedrag. Gewoon overnemen.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:12 schreef Snow84 het volgende:
Ik heb even een vraagje over de ziektekosten. In het programma staat dat de standaardpremie voor je zorgverzekering 1015 euro per persoon is. Mag je dat bedrag overnemen als je minder dan dat bedrag hebt betaald voor je basispremie? Of moet je toch de werkelijk betaalde premie opgeven?
Ook heb ik nog een vraagje over studiekosten. Ik ben zelf gewoon een thuiswonende student die stufi ontvangt. Nu heb ik ergens in dit centrale topic (of een eerdere deel) gelezen dat je je studiekosten niet mag opgeven als je zelf het collegegeld niet hebt betaald maar je ouders. Ook heb ik ergens gelezen dat mn ouders die studiekosten in hun aangifte kunnen opgeven. Hoe of waar in dat aangifteprogramma kan je dat dan aangeven?
Nee, de ouders maken de kosten. Maar omdat het geen studiekosten zijn die betrekking hebben op de aangever en zijn/haar fiscale partner, zijn ze bij de ouders niet aftrekbaar. En omdat de student de kosten ook niet maakt, zijn ze ook daar niet aftrekbaar (normtabellen e.d. even buiten beschouwing gelaten).quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:11 schreef KlaasE het volgende:
2) Die studiekosten voor thuiswonende studenten kunnen je ouders niet aftrekken. Jij maakt ze. Als je geen stufi meer krijgt kan je deze dus als aftrekpost gebruiken.. Maar....... als jij geen stufi meer ontvangt (na 4 (of 5) jaar, als je langer dan gepland over je studie doet) én thuiswoont, onderhouden pa en/of ma jou en kunnen ze hiervoor wel weer geld aftrekken van de belasting. Helaas pindakaas, nu ontvang je nog stufi lees ik. Een extra reden om het op 't gemakkie te doen hé.
ik snap het denk ik. Jij zegt dus dat die kosten zorgverzekeringswet (zvw) al in mijn ingehouden loonheffing verwerkt zitten?quote:Op zondag 11 maart 2007 09:45 schreef ManAtWork het volgende:
Dit krijg je ook niet terug als bedrag maar kun je opvoeren onder de ziektekosten.
Als je echter al het gehele bedrag aan ingehouden loonheffing terugkrijgt, heeft het opvoeren van deze aftrekpost geen zin meer.
goed dit zijn mijn bedragen voor 2 uitzendburo's:quote:Op zondag 11 maart 2007 10:56 schreef ManAtWork het volgende:
Het is een inhouding die wordt afgedragen aan de belastingdienst. Als je het heel simpel wilt hebben kun je het zien als kosten voor een verzekering die afhankelijk zijn van je inkomen. Deze kosten kun je opvoeren als een aftrekpost in de aangifte (net als de ziektekostenverzekering die je betaald aan de verzekeringsmaatschappij). Deze aftrekpost kan het belastbaar inkomen verminderen waardoor je een deel van je ingehouden loonheffing terug kunt krijgen.
1 2 3 | (1) 765 107 47 (2) 149 10 10 |
Een aanvulling hierop is dat de (meeste) werkgevers de bijdrage vergoeden. Deze vergoeding is belast met loonheffing. Kijk op je loonstrook: hier staat dan het bedrag bijdrage ZVW eerst bijgeteld en verder naar beneden wordt het ingehouden. Alleen telt het mee in de grondslag voor de loonheffing.quote:Op zondag 11 maart 2007 09:45 schreef ManAtWork het volgende:
Dit krijg je ook niet terug als bedrag maar kun je opvoeren onder de ziektekosten.
Als je echter al het gehele bedrag aan ingehouden loonheffing terugkrijgt, heeft het opvoeren van deze aftrekpost geen zin meer.
(Ik snap nog steeds niet dat mensen de ingehouden bijdrage ZVW zien als een soort van voorheffing a la loonbelasting zien en denken deze te kunnen terugkrijgen.In de oude situatie (Ziekenfonds en particulier) hoorde je nooit iemand over 'waarom krijg ik mijn premie ZFW niet terug'? Het is een andere naam voor praktisch hetzelfde verschijnsel.)
Als je vergoedingen hebt gekregen en dit is doorgegeven aan de Belastingdienst dan dient er ook een jaaropgave o.i.d. te zijn. Vul deze getallen netjes in in het belastingaangifte programma en kijk of je moet betalen of je geld terug krijgt.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 09:22 schreef ManAtWork het volgende:
De vergoeding voor tijdsbesteding van Commissie 2 zal een belaste vergoeding zijn. Deze dien je dan op de geven als overige inkomsten. Hoogst waarschijnlijk heeft de commissie deze vergoeding ook doorgegeven aan de belastingdienst. Het is afhankelijk van het bedrag of je er nog belasting over verschuldigd bent.
das jammer, van die notariskostenquote:Op maandag 12 maart 2007 11:42 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, de notariskosten zijn niet aftrekbaar. De kosten zijn namelijk niet gemaakt voor de eigen woning. De vraag is wat je met de stacaravan gaat doen. Gebruik je hem zelf, is het aan te merken als een consumptiegoed. Ga je hem (grotendeels) verhuren, is het aan te merken als vermogen.
Uiteraard is de financiering in mindering te brengen op de box 3 bezittingen. (En zoals je zelf al zegt: de rente en kosten zijn niet aftrekbaar.)
Het lijkt me logisch: je eigen uren zijn geen geldelijke investering.quote:Op maandag 12 maart 2007 22:27 schreef Rolex18038 het volgende:
[..]
Sjeemig, da's kort maar krachtig!
Is ook bekend om welke reden niet?
Dat mag inderdaad niet. Hoe het wel mag staat ongetwijfeld op de vorige pagina. En op die daarvoor. En op die daarvoor...quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:13 schreef kampvuur het volgende:
Uhhmm.. ik heb vorig jaar december een pc aangeschaft. Kan ik (een gedeelte) van de pc opgeven als studiekosten bij belastingaangifte? Zo ja, hoeveel? Lijkt me sterk dat ik 100% van het bedrag mag opgeven!![]()
Nee, maar omdat het al op je (bruto)loon wordt ingehouden, is het al niet belast voor de loonheffing. Met andere woorden: het is al aftrekbaar. (En iets tweemaal aftrekken zou ook niet eerlijk zijn.)quote:Op woensdag 14 maart 2007 16:23 schreef MouseOver het volgende:
Op mijn loon wordt verplicht -veel- pensioenpremie ingehouden. Is dat op enige manier aftrekbaar?
Volgens mij gaat het over nettoloon... wat kengetallen:quote:Op woensdag 14 maart 2007 16:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, maar omdat het al op je (bruto)loon wordt ingehouden, is het al niet belast voor de loonheffing. Met andere woorden: het is al aftrekbaar. (En iets tweemaal aftrekken zou ook niet eerlijk zijn.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |