Hoeveel redenen wil je hebben?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 21:54 schreef Corelli het volgende:
volgens het programma krijg ik 0 euro terug . Hoe kan dat?
Als dat nu eens in het Belastingrecht zou zijn vastgelegd...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:25 schreef Corelli het volgende:
ik ben student. Ik hoor geld terug te krijgen
ben er al uit hoor. Heb het juiste progje gevonden (denk ik). Zit nu op mijn digid te wachtenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:03 schreef Meeldraad het volgende:
Aan het progje zal het niet liggen. Als je nu eens de details van je jaaropgaves hier neerzet of in een PM naar me stuurt dan is het misschien te achterhalen waar het 'm in zit.
Is er wel loonheffing ingehouden?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:34 schreef Corelli het volgende:
ok ik ben student, heb afgelopen zomer gewerkt en nou wil ik mijn fuckin geld terug. Welk progje download ik dan want het progje dat ik nu heb zegt dat ik 0 euro voorlopig terug krijg![]()
edit: het zou toch niet dit zijn http://www.belastingdienst.nl/particulier/teruggaafjongeren/
belastingen = ingewikkeld
Ja, je mag 1.015 euro opvoeren ook al is de werkelijke premie lager (of hoger). Vandaar dat het 'standaard' genoemd wordt.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:12 schreef Snow84 het volgende:
Ik heb even een vraagje over de ziektekosten. In het programma staat dat de standaardpremie voor je zorgverzekering 1015 euro per persoon is. Mag je dat bedrag overnemen als je minder dan dat bedrag hebt betaald voor je basispremie? Of moet je toch de werkelijk betaalde premie opgeven?
Nee, je ouders kunnen de studiekosten niet opvoeren omdat het geen studie is die voor hun in een verbetering op de arbeidsmarkt resulteert. (Zie F1 voor de voorwaarden om studiekosten als aftrekpost op te voeren.)quote:Ook heb ik nog een vraagje over studiekosten. Ik ben zelf gewoon een thuiswonende student die stufi ontvangt. Nu heb ik ergens in dit centrale topic (of een eerdere deel) gelezen dat je je studiekosten niet mag opgeven als je zelf het collegegeld niet hebt betaald maar je ouders. Ook heb ik ergens gelezen dat mn ouders die studiekosten in hun aangifte kunnen opgeven. Hoe of waar in dat aangifteprogramma kan je dat dan aangeven?
Lees even verder, dan had je gezien dat het probleem al is opgelost.quote:
1) Ja, dat ¤ 1015 is een basis-bedrag. Gewoon overnemen.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:12 schreef Snow84 het volgende:
Ik heb even een vraagje over de ziektekosten. In het programma staat dat de standaardpremie voor je zorgverzekering 1015 euro per persoon is. Mag je dat bedrag overnemen als je minder dan dat bedrag hebt betaald voor je basispremie? Of moet je toch de werkelijk betaalde premie opgeven?
Ook heb ik nog een vraagje over studiekosten. Ik ben zelf gewoon een thuiswonende student die stufi ontvangt. Nu heb ik ergens in dit centrale topic (of een eerdere deel) gelezen dat je je studiekosten niet mag opgeven als je zelf het collegegeld niet hebt betaald maar je ouders. Ook heb ik ergens gelezen dat mn ouders die studiekosten in hun aangifte kunnen opgeven. Hoe of waar in dat aangifteprogramma kan je dat dan aangeven?
Nee, de ouders maken de kosten. Maar omdat het geen studiekosten zijn die betrekking hebben op de aangever en zijn/haar fiscale partner, zijn ze bij de ouders niet aftrekbaar. En omdat de student de kosten ook niet maakt, zijn ze ook daar niet aftrekbaar (normtabellen e.d. even buiten beschouwing gelaten).quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:11 schreef KlaasE het volgende:
2) Die studiekosten voor thuiswonende studenten kunnen je ouders niet aftrekken. Jij maakt ze. Als je geen stufi meer krijgt kan je deze dus als aftrekpost gebruiken.. Maar....... als jij geen stufi meer ontvangt (na 4 (of 5) jaar, als je langer dan gepland over je studie doet) én thuiswoont, onderhouden pa en/of ma jou en kunnen ze hiervoor wel weer geld aftrekken van de belasting. Helaas pindakaas, nu ontvang je nog stufi lees ik. Een extra reden om het op 't gemakkie te doen hé.
ik snap het denk ik. Jij zegt dus dat die kosten zorgverzekeringswet (zvw) al in mijn ingehouden loonheffing verwerkt zitten?quote:Op zondag 11 maart 2007 09:45 schreef ManAtWork het volgende:
Dit krijg je ook niet terug als bedrag maar kun je opvoeren onder de ziektekosten.
Als je echter al het gehele bedrag aan ingehouden loonheffing terugkrijgt, heeft het opvoeren van deze aftrekpost geen zin meer.
goed dit zijn mijn bedragen voor 2 uitzendburo's:quote:Op zondag 11 maart 2007 10:56 schreef ManAtWork het volgende:
Het is een inhouding die wordt afgedragen aan de belastingdienst. Als je het heel simpel wilt hebben kun je het zien als kosten voor een verzekering die afhankelijk zijn van je inkomen. Deze kosten kun je opvoeren als een aftrekpost in de aangifte (net als de ziektekostenverzekering die je betaald aan de verzekeringsmaatschappij). Deze aftrekpost kan het belastbaar inkomen verminderen waardoor je een deel van je ingehouden loonheffing terug kunt krijgen.
| 1 2 3 | (1) 765 107 47 (2) 149 10 10 |
Een aanvulling hierop is dat de (meeste) werkgevers de bijdrage vergoeden. Deze vergoeding is belast met loonheffing. Kijk op je loonstrook: hier staat dan het bedrag bijdrage ZVW eerst bijgeteld en verder naar beneden wordt het ingehouden. Alleen telt het mee in de grondslag voor de loonheffing.quote:Op zondag 11 maart 2007 09:45 schreef ManAtWork het volgende:
Dit krijg je ook niet terug als bedrag maar kun je opvoeren onder de ziektekosten.
Als je echter al het gehele bedrag aan ingehouden loonheffing terugkrijgt, heeft het opvoeren van deze aftrekpost geen zin meer.
(Ik snap nog steeds niet dat mensen de ingehouden bijdrage ZVW zien als een soort van voorheffing a la loonbelasting zien en denken deze te kunnen terugkrijgen.In de oude situatie (Ziekenfonds en particulier) hoorde je nooit iemand over 'waarom krijg ik mijn premie ZFW niet terug'? Het is een andere naam voor praktisch hetzelfde verschijnsel.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |