Jawel, je huis is namelijk fictief vervreemd (van BOX 1 naar BOX 3, is een veel gemaakte fout).quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:36 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
De bijleenregeling kan voor mij niet gelden, ik heb mijn huis niet verkocht en heb ook geen nieuw huis gekocht. Ik woon in bij mijn vriend....
Jij hebt te maken met een fictieve vervreemding, de bijleenregeling is wel van toepassing, maar je doet er nu nog niets mee omdat je nog geen andere eigen woning koopt. (ik neem even aan dat het huis van je vriend ook echt alleen van hem is)quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:36 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
De bijleenregeling kan voor mij niet gelden, ik heb mijn huis niet verkocht en heb ook geen nieuw huis gekocht. Ik woon in bij mijn vriend....
quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:42 schreef DonJames het volgende:
ik moet sneller leren typen
Maar hoe moet ik de aangifte nu invullen?quote:Op woensdag 7 maart 2007 21:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jij hebt te maken met een fictieve vervreemding, de bijleenregeling is wel van toepassing, maar je doet er nu nog niets mee omdat je nog geen andere eigen woning koopt. (ik neem even aan dat het huis van je vriend ook echt alleen van hem is)
ik moet sneller leren typen
Thanks. En moet ik dan ook nog wat in box III invullen?quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:12 schreef ManAtWork het volgende:
Je vult alleen de (fictieve) verkoopwaarde in en de hypotheekschuld op het moment van overgang.
De fictieve verkoopwaarde is dan de economische waarde (marktwaarde) van de woning.
En uiteraard de juiste percentages van het eigendom. En de eigenwoningreserve (per 31.12.06) is dan gelijk aan het verschil tussen de verkoopwaarde en de hypotheekschuld.
Superbedankt! Ik heb dus een fictieve verkoopprijs ingevuld, zo laag mogelijk natuurlijk. Zou de BD om een taxatierapport kunnen gaan zeuren als ze vermoeden dat deze fictieve verkoopprijs te laag is?quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:22 schreef ManAtWork het volgende:
Ja, de waarde van de woning (economische waarde, dus niet de WOZ-waarde) en onder de schulden vul je de hypotheekschuld in. Alleen per 31.12.2006 natuurlijk.
(Een regel voor een tweede woning en een schuld voor een tweede woning is opgenomen.)
quote:De drempel is 11,5% van het drempelinkomen van u en uw fiscale partner samen, met een minimum van 780 (als u heel 2006 een fiscale partner had 1.560). Er is geen maximumbedrag.
Met dat maximum heeft hij gelijk, met de restrictie dat al het meerdere over de resterende looptijd moet worden uitgesmeerd.quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:56 schreef ManAtWork het volgende:
1. Afsluitprovisie kun je opvoeren onder de rente en kosten van de eigen woning (BOX 1). Gewoon een regel toevoegen in de specificatie. (Geen idee hoe je aan het maximum komt,...)
Check. Found it.quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Met dat maximum heeft hij gelijk, met de restrictie dat al het meerdere over de resterende looptijd moet worden uitgesmeerd.
Even opgezocht:quote:Op woensdag 7 maart 2007 22:56 schreef ManAtWork het volgende:
1. Afsluitprovisie kun je opvoeren onder de rente en kosten van de eigen woning (BOX 1). Gewoon een regel toevoegen in de specificatie. (Geen idee hoe je aan het maximum komt,...)
Dan moet je wel weinig verdienen (student zijn) om de drempel te halen. Mijn drempel ligt veel te hoog.quote:2. Geen idee. Is afhankelijk van het verzamelinkomen (dus ook de overig aftrekposten) en de ziektekosten. Gewoon invullen en je ziet het resultaat vanzelf. Kleine moeite.
(Heb je bijvoorbeeld contactlenzen die meer kosten dan 314 euro, heb je al recht op een extra aftrek van 795 euro. Heeft je fiscaal partner dit ook, dan heb je nog een keer recht op een extra aftrek van 795 euro. Da's dus al 1.590 euro aan ziektekosten. Ik noem maar een mogelijkheid,....)
Je vult in je aangifte ook je al ontvangen voorlopige teruggaaf in.quote:Op woensdag 7 maart 2007 23:09 schreef macondo het volgende:
Nieuwe vraag over hypotheekrente aftrek..
Ik heb drie maanden rente betaald, en in december al een groot deel terug gekregen van de belastingdienst, maar niet alles. Als ik nu mijn rente weer helemaal opvoer, dan krijg ik natuurlijk te veel terug. Is dit te voorkomen? Of checken ze bij de Belastingdienst zelf wat ze al hebben gestort?
Dat had ik eigenlijk best zelf kunnen verzinnenquote:Op woensdag 7 maart 2007 23:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je vult in je aangifte ook je al ontvangen voorlopige teruggaaf in.
maar even iets over dit... ik hoef dus niet kunnen aantonen dat ik dit heb gedaan? ik zou dus gewoon kunnen opschrijven 15 weken vrijwilliigers werk voor de hockeyclub oid?quote:Op maandag 5 maart 2007 23:41 schreef Zweefvliegje het volgende:
9) Vrijwilligerswerk levert geld op
Wanneer je onbetaald commissiewerk doet voor een studievereniging of als je vrijwilliger bent voor een organisatie als Amnesty, dan mag je een vergoeding van maximaal 19 euro per week opvoeren. In een jaar komt dat neer op een totale aftrekpost van 667 euro. Overigens mogen deze bedragen zonder meer worden opgevoerd: omdat de Belastingdienst ze beschouwt als kostendekkende vergoeding hoeft er geen administratie te worden bijgehouden.
Waar kan ik bovenstaande kwijt in mijn belastingaangifte?
Ja, als zij de kosten voor het gehoorapparaat heeft gemaakt heeft ze op basis van het overschrijden van de drempel van 314 euro recht op een extra aftrek in verband met chronische ziekte.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:36 schreef exode het volgende:
Vraagje voor mijn collega:
Hij heeft een gehandicapte dochter van 22 jaar. Zij ontvangt een wajong uitkering en woont bij haar ouders. Bij heffingskortingen kan jonggehandicapten korting aangekruist worden.
Maar zij heeft ook ¤ 500 uitgegeven aan een gehoor apparaat. Mag ze daardoor ook de aftrek wegens uitgaven chronische ziekte opvoeren? Kortom mag ze zowel de jongehandicaptenkorting als de arbeidsongeschiktheids korting opvoeren?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Alleen als je het werkelijk gedaan hebt. De fiscus kan altijd vragen stellen en dan moet jij aantonen dat je daadwerkelijk vrijwilligerswerk gedaan hebt! Mijn advies is dan ook om de club een vergoeding voor vrijwilligerswerk te laten overmaken en dat jij dit vervolgens (een dag later) weer betaald als gift. Dan weet je zeker dat je een bewijs hebt. (Of je moet de club een verklaring laten opstellen waaruit blijkt dat beide bedragen met elkaar 'verrekend' zijn.)quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:45 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
maar even iets over dit... ik hoef dus niet kunnen aantonen dat ik dit heb gedaan? ik zou dus gewoon kunnen opschrijven 15 weken vrijwilliigers werk voor de hockeyclub oid?
Reiskosten (voor zover niet vergoed) als je aan de voorwaarden voldoet. En andere kosten (fysio? aanpassingen?) die niet vergoed zijn/worden.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:49 schreef -_Tommy_- het volgende:
even nog een algemene vraag, ik zit al meer dan een jaar thuis met zware rugklachten en ga daarvoor ook ziekenhuis in en uit, maar mag je dan daar voor nog ergens iets extra aftrekken ofzo? ben op 09-01-2006 ziekgemeld daarvoor helaas
vind het echt vreemd hier dan niet een soort "contract" voor nodig is... maar goed dat zal ik dan wel zijnquote:Op donderdag 8 maart 2007 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Alleen als je het werkelijk gedaan hebt. De fiscus kan altijd vragen stellen en dan moet jij aantonen dat je daadwerkelijk vrijwilligerswerk gedaan hebt! Mijn advies is dan ook om de club een vergoeding voor vrijwilligerswerk te laten overmaken en dat jij dit vervolgens (een dag later) weer betaald als gift. Dan weet je zeker dat je een bewijs hebt. (Of je moet de club een verklaring laten opstellen waaruit blijkt dat beide bedragen met elkaar 'verrekend' zijn.)
ben dan "helaas" gezegend met een goede zorgverzekeraar...quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Reiskosten (voor zover niet vergoed) als je aan de voorwaarden voldoet. En andere kosten (fysio? aanpassingen?) die niet vergoed zijn/worden.
In ieder geval niet 'zomaar' een bedrag.
Geen contract. Gewoon een soort van 'factuur'. De club moet natuurlijk zijn inkomsten en kosten ook verantwoorden.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:56 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
vind het echt vreemd hier dan niet een soort "contract" voor nodig is... maar goed dat zal ik dan wel zijn
Controleren mag natuurlijk altijd. Er worden wel vaker 'adviezen/antwoorden' gegeven die niet kloppen. Maar deze wist ik zeker (zelfs zonder Elsevier).quote:Op donderdag 8 maart 2007 16:41 schreef exode het volgende:
inmiddels iemand gesproken bij de inkomstenbelasting en ja mag inderdaad jonggehandicaptenkorting en aftrek wegens chronische ziekte samen opvoeren. Merci man at work! (ja collega wilde toch nog iemand zelf spreken bij belasting)
was overigens niet van de belastingtelefoon, via via aan telefoonnummer gekomen. Medewerker moest het wel ff opzoeken in de Elsevier.
Dan zal je twee aangiftes moeten indienen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 10:11 schreef kruger50 het volgende:
Ik heb ook een vraagje:
Ik heb samen met m'n vriendin in 2006 een huis gekocht (per 8-9-2006) en hebben beide al vanaf 01-02 een kapitaalverzekering (levensverzekering) die gekoppeld is aan de hypotheek zodat na 30 jaar het bedrag gebruikt wordt om de hypotheek af te lossen.
Voor 8-9-2006 woonden we nog niet samen dus ik mag m'n vriendin niet opgeven als fiscaal partner.
Hoe doe ik dan deze aangifte?
Indien u nog geen 6 maanden samenwoont of niet kiest voor fiscaal partnerschap dan is een vrije verdeling van de renteaftrek niet mogelijk. U moet dan de rente opgeven zoals ook de aandeel in de hypothecaire lening is. Bent u voor de helft eigenaar en schuldenaar dan geeft u ook de helft van de renteaftrek aan, alsmede de helft van het eigenwoningforfait.quote:Levensverzekering kan gewoon apart maar kan ik aangeven dat het huis voor 60% van mji is en dan ook 60% van de betaalde rente aftrekken bij mij. En bij mijn vriendin 40% van de betaalde rente aftrekken.
Geldt dit dan ook voor de andere aftrekposten (dus betaalde bankkosten, notaris kosten, kosten voor het verbouwen van m'n huis (verf etc)) of kan ik deze random verdelen zodat het fiscaal het beste uitkomt voor ons?
Deze hoef je nergens in te vullen.quote:PS waar moet ik die kapitaalverzekering invoeren, gekoppeld aan ons huis dus in box 1 lijkt me?
Waarom denk je dat de vermogensrendementsheffing is bedacht?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:33 schreef Pompsnol het volgende:
Als je verdient op beleggen, moet je deze winsten dan ook opgeven bij de aangifte? Als je deze achterwege laat, kunnen ze daar achter komen? Het zijn namelijk alleen wat posten op je lopende rekening.
Ah ja ik zie het. Eigenlijk zijn rendementen uit beleggingen dus heel gunstig belast? Al verdubbel je je jaarinkomen met beleggingen, dan betaal je maar een fractie belasting over dat rendement, en een flink deel (namelijk loonbelasting) over je inkomen?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de vermogensrendementsheffing is bedacht?
Dit kan bij de ziektekosten -> algemene kosten (zie voor een uitgebreide toelichting ergens anders in dit topic)quote:Op vrijdag 9 maart 2007 21:02 schreef MM-Luna het volgende:
Ik snap er nog steeds niks van hihi.
Maar vraagjes:
- Moet ik ergens invullen inkomstenafhankelijke bijdrage zvw
Onder loon uit dienstbetrekking of vroegere inkomsten.quote:- Moet ik ergens invullen ingehouden loonheffing /premie volksverzekering (of waar bestaat dit uit?)
Is de basisverzekering. 1.015 euro per persoon, onder de ziektekosten.quote:- Moet ik ergens invullen nominale premie zvw
Als ook de aanvullende verzekering direct wordt ingehouden, moet je deze nog splitsen en kan je die ook onder de ziektekosten invullen.quote:- Moet ik ergens invullen premie zvw
(Premie voor zorgverzekeraar gaat rechtstreeks van mijn loon af)
Hoeveel redenen wil je hebben?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 21:54 schreef Corelli het volgende:
volgens het programma krijg ik 0 euro terug . Hoe kan dat?
Als dat nu eens in het Belastingrecht zou zijn vastgelegd...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:25 schreef Corelli het volgende:
ik ben student. Ik hoor geld terug te krijgen
ben er al uit hoor. Heb het juiste progje gevonden (denk ik). Zit nu op mijn digid te wachtenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:03 schreef Meeldraad het volgende:
Aan het progje zal het niet liggen. Als je nu eens de details van je jaaropgaves hier neerzet of in een PM naar me stuurt dan is het misschien te achterhalen waar het 'm in zit.
Is er wel loonheffing ingehouden?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:34 schreef Corelli het volgende:
ok ik ben student, heb afgelopen zomer gewerkt en nou wil ik mijn fuckin geld terug. Welk progje download ik dan want het progje dat ik nu heb zegt dat ik 0 euro voorlopig terug krijg![]()
edit: het zou toch niet dit zijn http://www.belastingdienst.nl/particulier/teruggaafjongeren/
belastingen = ingewikkeld
Ja, je mag 1.015 euro opvoeren ook al is de werkelijke premie lager (of hoger). Vandaar dat het 'standaard' genoemd wordt.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:12 schreef Snow84 het volgende:
Ik heb even een vraagje over de ziektekosten. In het programma staat dat de standaardpremie voor je zorgverzekering 1015 euro per persoon is. Mag je dat bedrag overnemen als je minder dan dat bedrag hebt betaald voor je basispremie? Of moet je toch de werkelijk betaalde premie opgeven?
Nee, je ouders kunnen de studiekosten niet opvoeren omdat het geen studie is die voor hun in een verbetering op de arbeidsmarkt resulteert. (Zie F1 voor de voorwaarden om studiekosten als aftrekpost op te voeren.)quote:Ook heb ik nog een vraagje over studiekosten. Ik ben zelf gewoon een thuiswonende student die stufi ontvangt. Nu heb ik ergens in dit centrale topic (of een eerdere deel) gelezen dat je je studiekosten niet mag opgeven als je zelf het collegegeld niet hebt betaald maar je ouders. Ook heb ik ergens gelezen dat mn ouders die studiekosten in hun aangifte kunnen opgeven. Hoe of waar in dat aangifteprogramma kan je dat dan aangeven?
Lees even verder, dan had je gezien dat het probleem al is opgelost.quote:
1) Ja, dat ¤ 1015 is een basis-bedrag. Gewoon overnemen.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:12 schreef Snow84 het volgende:
Ik heb even een vraagje over de ziektekosten. In het programma staat dat de standaardpremie voor je zorgverzekering 1015 euro per persoon is. Mag je dat bedrag overnemen als je minder dan dat bedrag hebt betaald voor je basispremie? Of moet je toch de werkelijk betaalde premie opgeven?
Ook heb ik nog een vraagje over studiekosten. Ik ben zelf gewoon een thuiswonende student die stufi ontvangt. Nu heb ik ergens in dit centrale topic (of een eerdere deel) gelezen dat je je studiekosten niet mag opgeven als je zelf het collegegeld niet hebt betaald maar je ouders. Ook heb ik ergens gelezen dat mn ouders die studiekosten in hun aangifte kunnen opgeven. Hoe of waar in dat aangifteprogramma kan je dat dan aangeven?
Nee, de ouders maken de kosten. Maar omdat het geen studiekosten zijn die betrekking hebben op de aangever en zijn/haar fiscale partner, zijn ze bij de ouders niet aftrekbaar. En omdat de student de kosten ook niet maakt, zijn ze ook daar niet aftrekbaar (normtabellen e.d. even buiten beschouwing gelaten).quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:11 schreef KlaasE het volgende:
2) Die studiekosten voor thuiswonende studenten kunnen je ouders niet aftrekken. Jij maakt ze. Als je geen stufi meer krijgt kan je deze dus als aftrekpost gebruiken.. Maar....... als jij geen stufi meer ontvangt (na 4 (of 5) jaar, als je langer dan gepland over je studie doet) én thuiswoont, onderhouden pa en/of ma jou en kunnen ze hiervoor wel weer geld aftrekken van de belasting. Helaas pindakaas, nu ontvang je nog stufi lees ik. Een extra reden om het op 't gemakkie te doen hé.
ik snap het denk ik. Jij zegt dus dat die kosten zorgverzekeringswet (zvw) al in mijn ingehouden loonheffing verwerkt zitten?quote:Op zondag 11 maart 2007 09:45 schreef ManAtWork het volgende:
Dit krijg je ook niet terug als bedrag maar kun je opvoeren onder de ziektekosten.
Als je echter al het gehele bedrag aan ingehouden loonheffing terugkrijgt, heeft het opvoeren van deze aftrekpost geen zin meer.
goed dit zijn mijn bedragen voor 2 uitzendburo's:quote:Op zondag 11 maart 2007 10:56 schreef ManAtWork het volgende:
Het is een inhouding die wordt afgedragen aan de belastingdienst. Als je het heel simpel wilt hebben kun je het zien als kosten voor een verzekering die afhankelijk zijn van je inkomen. Deze kosten kun je opvoeren als een aftrekpost in de aangifte (net als de ziektekostenverzekering die je betaald aan de verzekeringsmaatschappij). Deze aftrekpost kan het belastbaar inkomen verminderen waardoor je een deel van je ingehouden loonheffing terug kunt krijgen.
| 1 2 3 | (1) 765 107 47 (2) 149 10 10 |
Een aanvulling hierop is dat de (meeste) werkgevers de bijdrage vergoeden. Deze vergoeding is belast met loonheffing. Kijk op je loonstrook: hier staat dan het bedrag bijdrage ZVW eerst bijgeteld en verder naar beneden wordt het ingehouden. Alleen telt het mee in de grondslag voor de loonheffing.quote:Op zondag 11 maart 2007 09:45 schreef ManAtWork het volgende:
Dit krijg je ook niet terug als bedrag maar kun je opvoeren onder de ziektekosten.
Als je echter al het gehele bedrag aan ingehouden loonheffing terugkrijgt, heeft het opvoeren van deze aftrekpost geen zin meer.
(Ik snap nog steeds niet dat mensen de ingehouden bijdrage ZVW zien als een soort van voorheffing a la loonbelasting zien en denken deze te kunnen terugkrijgen.In de oude situatie (Ziekenfonds en particulier) hoorde je nooit iemand over 'waarom krijg ik mijn premie ZFW niet terug'? Het is een andere naam voor praktisch hetzelfde verschijnsel.)
Als je vergoedingen hebt gekregen en dit is doorgegeven aan de Belastingdienst dan dient er ook een jaaropgave o.i.d. te zijn. Vul deze getallen netjes in in het belastingaangifte programma en kijk of je moet betalen of je geld terug krijgt.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 09:22 schreef ManAtWork het volgende:
De vergoeding voor tijdsbesteding van Commissie 2 zal een belaste vergoeding zijn. Deze dien je dan op de geven als overige inkomsten. Hoogst waarschijnlijk heeft de commissie deze vergoeding ook doorgegeven aan de belastingdienst. Het is afhankelijk van het bedrag of je er nog belasting over verschuldigd bent.
das jammer, van die notariskostenquote:Op maandag 12 maart 2007 11:42 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, de notariskosten zijn niet aftrekbaar. De kosten zijn namelijk niet gemaakt voor de eigen woning. De vraag is wat je met de stacaravan gaat doen. Gebruik je hem zelf, is het aan te merken als een consumptiegoed. Ga je hem (grotendeels) verhuren, is het aan te merken als vermogen.
Uiteraard is de financiering in mindering te brengen op de box 3 bezittingen. (En zoals je zelf al zegt: de rente en kosten zijn niet aftrekbaar.)
Het lijkt me logisch: je eigen uren zijn geen geldelijke investering.quote:Op maandag 12 maart 2007 22:27 schreef Rolex18038 het volgende:
[..]
Sjeemig, da's kort maar krachtig!
Is ook bekend om welke reden niet?
Dat mag inderdaad niet. Hoe het wel mag staat ongetwijfeld op de vorige pagina. En op die daarvoor. En op die daarvoor...quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:13 schreef kampvuur het volgende:
Uhhmm.. ik heb vorig jaar december een pc aangeschaft. Kan ik (een gedeelte) van de pc opgeven als studiekosten bij belastingaangifte? Zo ja, hoeveel? Lijkt me sterk dat ik 100% van het bedrag mag opgeven!![]()
Nee, maar omdat het al op je (bruto)loon wordt ingehouden, is het al niet belast voor de loonheffing. Met andere woorden: het is al aftrekbaar. (En iets tweemaal aftrekken zou ook niet eerlijk zijn.)quote:Op woensdag 14 maart 2007 16:23 schreef MouseOver het volgende:
Op mijn loon wordt verplicht -veel- pensioenpremie ingehouden. Is dat op enige manier aftrekbaar?
Volgens mij gaat het over nettoloon... wat kengetallen:quote:Op woensdag 14 maart 2007 16:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, maar omdat het al op je (bruto)loon wordt ingehouden, is het al niet belast voor de loonheffing. Met andere woorden: het is al aftrekbaar. (En iets tweemaal aftrekken zou ook niet eerlijk zijn.)
zoals je het hierboven neerzette, komt de toeslag bij het brutoloon, de pensioenpremie wordt eraf getrokken en dáár wordt belasting over geheven (dat is ook de enige manier volgens mij ... ?)quote:Op woensdag 14 maart 2007 16:52 schreef MouseOver het volgende:
Het staat er niet zo duidelijk, maar "salaris" is in het voorbeeld hierboven bruto. Bedragen zijn niet helemaal sluitend omdat ik sommige dingen die naar mijn idee niet relevant zijn weggelaten heb.
Maar als ik het zelf goed zie wordt de belasting toch berekend over het bruto salaris + nachttoeslag en wordt er vervolgens pas de pensioenpremie vanaf getrokken?
Zal anders zo even een scan maken ivm de ontbrekende getallen.
edit: heeft bovenstaande post gekruist. Update komt zo.
Ik zie het. Ik heb te lang naar cijfertjes zitten staren geloof ikquote:Op woensdag 14 maart 2007 17:00 schreef ManAtWork het volgende:
Het klopt.
Pensioenpremie wordt ingehouden op het brutoloon.
Niks aan de hand dus. Je hebt je aftrek al genoten.
Tel de eeste 4 bedragen maar op en trek daar de WW-premie (9,70 euro) vanaf. Dit is precies je loon voor loonheffing.
quote:Op maandag 12 maart 2007 12:03 schreef ManAtWork het volgende:
Uiteraard is grond een stukje 'vermogen' maar je gaat het consumptief gebruiken en niet gebruiken als een soort van belegging.
Volgens de belastingdienst:
De volgende bezittingen hoeft (het mag uiteraard wel) u niet in box 3 aan te geven:
* roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin
(En ik neem aan dat het een stacaravan met wielen is en niet een chalet gebouwd op een fundering.)
Als je geen recht hebt op studiefinanciering mag je de daadwerkelijke kosten aftrekken, heb je dit wel moet je met normbedragen rekenen. Volgens mij staat het op pagina 2 helemaal uitgelgd.quote:Op donderdag 15 maart 2007 17:19 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb in 2006 ook studiekosten gehad. Het gewone hbo studiegeld bedrag. Weet iemand hoeveel je als studiekosten mag opvoeren als je een voltijd hbo studie doet?
Uit dat pdfje van de belastingdienst maak ik wat anders op:quote:Op donderdag 15 maart 2007 20:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je geen recht hebt op studiefinanciering mag je de daadwerkelijke kosten aftrekken, heb je dit wel moet je met normbedragen rekenen. Volgens mij staat het op pagina 2 helemaal uitgelgd.![]()
Je mag uitgaven dus aftrekkenquote:Volgde u in 2006 een opleiding of een studie voor uw (toekomstige) werk? De uitgaven hiervoor, zoals lesgeld en deuitgaven voor boeken, mag u aftrekken als persoonsgebondenaftrek. In de Toelichting bij uw Aangifte inkomstenbelastingstaat algemene informatie hierover. In deze aanvullende toelichting vindt u meer informatie over het bepalen van uwaftrekbedrag
Een zelfgekocht doosje paperclips van 1 euro is ook een eigen uitgave die niet hoger is dan tweemaal het normbedrag, ook al heeft pa daarnaast nog het collegegeld betaald. Je mag imho dan het normbedrag aftrekken.quote:Welke bedragen u mag meetellen, hangt af van uw uitgaven:- Waren de uitgaven niet hoger dan tweemaal het bedrag van denormbedragen in de Tabel normbedragen mbo of de Tabel norm-bedragen hbo/wo? Trek dan het normbedrag verminderd met debeurs die u heeft ontvangen en eventueel de bedragen die u eerder heeft afgetrokken, af.
Deze folder (die niet erg duidelijk is overigens) gaat enkel over studiekosten in combinatie met studiefinanciering.quote:Op donderdag 15 maart 2007 20:25 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Uit dat pdfje van de belastingdienst maak ik wat anders op:
( http://download.belasting(...)_had_ib2661t61fd.pdf )
[..]
Je mag uitgaven dus aftrekken
[..]
klopt, maar de prestatiebeurs zal je nog van het normbedrag af moeten halenquote:Een zelfgekocht doosje paperclips van 1 euro is ook een eigen uitgave die niet hoger is dan tweemaal het normbedrag, ook al heeft pa daarnaast nog het collegegeld betaald. Je mag imho dan het normbedrag aftrekken.
Dat staat ook niet in die folder, omdat die folder al speciaal voor studiekosten&studiefinanciering is (denk ik). Het vloeit voort uit de wet, artikel 6:29 om precies te zijn.quote:Dat er voor studenten met/zonder stufi een afwijkende regeling zou gelden wat betreft normbedragen kan ik niet terugvinden.
C'est moi!quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:30 schreef ManAtWork het volgende:
Maar dat is zoals het begeleidend schrijven ook al zegt, in sommige gevallen van toepassing. Iemand met één werkgever
C'est moi aussi.quote:of een totaal inkomen van minder dan (ongeveer) ¤ 30.015 zal hier niet mee te maken hebben.
Pssst, het is 19 cent per kilometer indien je met eigen auto gaat. En anders de werkelijke kosten. Ik hoop niet dat je nu onder de 314 euro aan specifieke kosten komt.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:03 schreef danosa het volgende:
Ik heb geen idee of het in eerdere topics ter sprake is gekomen maar ik wilde nog even de tip laten vallen dat je vervoerskosten naar tandarts, ziekenhuis, huisarts, specialist mag aftrekken onder het kopje specifieke uitgaven bij je ziektekosten met een bedrag van 0.28 eurocent per kilometer.
In mijn geval kom ik hiermee boven de 314 euro aan specifieke uitgaven en kom ik in aanmerking voor 795 euro extra aftrek wegens chronische ziekte. Misschien en beetje laat deze tip, maar voor de mensen die het nog moeten versturen wellicht de moeite waard om er eens goed naar te kijken!
Ja voor studie jaquote:Op vrijdag 16 maart 2007 17:34 schreef ManAtWork het volgende:
Ik neem voor het gemak aan dat je de laptop hebt gekocht voor de studie,... (anders heb je namelijk geen mogelijkheid om deze aanschaf als kostenpost op te voeren.)
Dan gewoon alsnog aangifte doen en de afschrijvingskosten opvoeren als studiekosten. Maar als dit de enige post is zul je niet over de drempel komen en heeft aangifte doen geen zin.
Nee, de afschrijving in 2003 moet je ook echt in de aangifte 2003 aangeven. Als je dat niet zou doen zou je 2 maal de drempel van 500 euro omzeilen, en dat mag natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 18:26 schreef WebForce het volgende:
[..]
Ja voor studie ja. Over 2006 heb ik nog wel meer studie kosten, maar ik kan dan als post gewoon '3 jaar afschrijving laptop 2003' ¤1350 aangeven?
Schone zaak
Ja, het is een lening, maar deze heeft geen invloed op jouw inkomstenbelasting. (er vanuit gaande dat je geen 20.000 aan spaargeld hebt)quote:Op vrijdag 16 maart 2007 18:31 schreef WebForce het volgende:
En dan nog wat. Ik betaal deze laptop in 4 jaar af. Dus in oktober betaal ik mijn laatste termijn. Dit is dus een soort van lening. (mijn ouders hebben betaald, en die hebben een rekening geopend waar ze het totaal te lenen bedrag (incl. rente) in het rood stonden. Langzaamaan wordt deze door stortingen naar het nul punt gevoerd.
Valt hier ook nog wat uit te halen? Het is toch een lening? (ik ben echt een leek op gebied van belastingen ed. op school veel gehad maar het boeit me niet echt...)
Top die tips & tricks hier
Ah, natuurlijk. Thanks!quote:Op vrijdag 16 maart 2007 19:06 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, de afschrijving in 2003 moet je ook echt in de aangifte 2003 aangeven. Als je dat niet zou doen zou je 2 maal de drempel van 500 euro omzeilen, en dat mag natuurlijk niet.
[..]
Ja, het is een lening, maar deze heeft geen invloed op jouw inkomstenbelasting. (er vanuit gaande dat je geen 20.000 aan spaargeld hebt)
Neequote:Op vrijdag 16 maart 2007 21:45 schreef sambalbaj het volgende:
hoe zit het eigenlijk met niet terug ontvangen no-claim van de zorgpremie? Kan je dit opvoeren als extra ziektekosten? Heb je feitenlijk extra betaald?
Ja, je kunt dan de studiekosten wel aftrekken. De ontvangst van je ouders moet je dan als gift aanmerken. (Afhankelijk van de hoogte van het bedrag kun je onder de vrijstelling komen maar formeel moet je het wel aangeven met een schenkingsaangifte.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 11:44 schreef InnocentFR het volgende:
Als ik zelf mijn studiekosten betaal en mijn ouders betalen mij later dat bedrag weer terug, kan ik het dan niet aftrekken?
Nee, dat bedrag hoef je nergens te verrekenen. Wel is het aan te merken als een gift.quote:Als je elke maand een klein bedrag krijgt van je ouders, voor bijv levensonderhoud voor als je kamers zit bijvoorbeeld. Moet dit bedrag nog ergens verrekend worden. En hoe gaat het met zo een bedrag als je ook een gift zou doen, telt dit mee voor die grens?
'U hoeft voor uw andere woning geen eigenwoningforfait aan te geven over de periode dat u er niet in woonde. Voor uw oude woning moet u wel het eigenwoningforfait aangeven over de periode dat u in die woning woonde.(Niet van toepassing in dit geval.) De rente over en kosten van de eigenwoningschuld en de periodieke betalingen voor bijvoorbeeld erfpacht mag u voor beide woningen aftrekken.'quote:Op zaterdag 17 maart 2007 11:58 schreef LennyKravitz het volgende:
Stel:
Stel je gaat op jezelf wonen...en je koopt per 1 december 2006 een huis. Maar je gaat er nog niet wonen... (want nog te verbouwen)...
Hoe vul je dan die zaken in rond het eigenwoningforfait?? De woning is dus in eigendom, maar je woonde er in ieder geval niet tot 31-12-06... (nog thuis bij je ouders)...
En hier zit 'm "de kneep"...quote:Op zaterdag 17 maart 2007 13:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
'U hoeft voor uw andere woning geen eigenwoningforfait aan te geven over de periode dat u er niet in woonde. Voor uw oude woning moet u wel het eigenwoningforfait aangeven over de periode dat u in die woning woonde.(Niet van toepassing in dit geval.) De rente over en kosten van de eigenwoningschuld en de periodieke betalingen voor bijvoorbeeld erfpacht mag u voor beide woningen aftrekken.'
Gebruik hiervoor de rekenhulp 'Bijzondere situaties van de eigen woning' onder het kopje 'Eigen woning' in het aangifteprogramma.
Let wel op dat je ex te maken krijgt met een verkoop (van een deel van een woning) en dus mogelijk een eigenwoningreserve. (Maakt voor jou natuurlijk niks uit.)quote:Op zaterdag 17 maart 2007 13:50 schreef Frutsel het volgende:
Ik heb vorig jaar mijn koophuis op alleen mijn naam laten zetten en dus is mijn ex geen eigenaar mee. De hypotheek is dus ook opnieuw afgesloten op alleen mijn naam. Welke kosten kan ik nu nog opgeven als aftrekpost?
AfsluitProvisie en -Kosten ? Ja. (Let wel op eventuele maxima.)
Notariskosten ? Ja, zie de afrekening. Hier staat vaak vermeld welke kosten je kunt opvoeren.
Kadasterkosten ? Ja
Taxatiekosten ? Ja
en natuurlijk de Betaalde Hypotheekrente minus voorlopige teruggave.
Sorry Five_Horizons... ik begrijp dat niet... ik betaalde in 2006 94 eur per maand dus over 2006 was dat in totaal 1128... hoe kom jij aan 144?quote:Op zaterdag 17 maart 2007 15:32 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee: Je aanvullende premie (144 per jaar) + 1015
Je basispremie is die 1015. Voor je aanvullende premie dien je je daadwerkelijk betaalde premie te gebruiken en dat is dus die ¤ 12,--. (x12 maanden = ¤ 144,--)quote:Op zaterdag 17 maart 2007 16:01 schreef LennyKravitz het volgende:
[..]
Sorry Five_Horizons... ik begrijp dat niet... ik betaalde in 2006 94 eur per maand dus over 2006 was dat in totaal 1128... hoe kom jij aan 144?
Ja, dat hoort er ook bij.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 16:27 schreef LennyKravitz het volgende:
hoort de tandartspolis van je ziektekostenverzekering ook bij je aanvullende gedeelte... ja toch?
Ja.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 16:27 schreef LennyKravitz het volgende:
hoort de tandartspolis van je ziektekostenverzekering ook bij je aanvullende gedeelte... ja toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |