abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46588892
Ach jaaaaaaaaa,

Als er minder gerookt gaat worden gaat de belasting omhoog omdat de regering dan die misgelopen inkomsten moet compeseren

Degene die voor het rookverbod is wil dus eigenlijk een belastingverhoging.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:42:17 #202
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_46588923
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:40 schreef wonko het volgende:

[..]

Ja, niet zo schijnheilig naar die rokers trappen en die uitlaatgassen negeren omdat die zo economisch nodig zijn ofzo. Dat gezeik met dat roken is een goedkope poging om echte problemen niet aan te pakken in mijn ogen.
Ik zie het schijnheilige niet, eerlijk gezegd. Er wordt toch ook het nodige gedaan aan de uitlaatgassen, dacht ik?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator vrijdag 23 februari 2007 @ 11:42:31 #203
42184 crew  DaMart
pi_46588929
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 09:34 schreef LENUS het volgende:

[..]

Opvallend nieuws vanuit het hagelnieuwe kabinet. Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen en hoe snel de horeca daadwerkelijk rook vrij is.
Op dag 1 maakt het nieuwe kabinet al meteen hele goede voornemens.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:43:09 #204
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_46588943
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:41 schreef CarDani het volgende:
Ach jaaaaaaaaa,

Als er minder gerookt gaat worden gaat de belasting omhoog omdat de regering dan die misgelopen inkomsten moet compeseren

Degene die voor het rookverbod is wil dus eigenlijk een belastingverhoging.
Jij blijft maar blaten, hè? Iets steekhoudends wil er maar niet uitkomen.
pi_46588945
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:41 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Tis appels met peren vergelijken. Het is net zo krom als zeggen dat het minimumloon met 50 cent omhoog gaat, dús moet de belasting op produkt X met 10 cent omlaag, want dat is allebei goed voor de portemonnee van de mens. Dat slaat ook nergens op.
Jaja...mensen gaan dood door meeroken...mensen gaan dood door het inademen van uitlaatgassen...wat is daar krom aan?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_46588979
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:40 schreef nietzman het volgende:

[..]

Prachtig, maar zeg er dan ook even bij dat Plato's woorden net zo goed te interpreteren zijn als "Democratie gaat ten onder aan te veel vrijheid.", wat dus zou betekenen dat de rokers juist degene zijn die van de democratie een dictatuur zouden willen maken.

Dan nog, wie neemt een grijze oude lul die het 2500 jaar geleden al over de 'jeugd van tegenwoordig' had nou serieus. .
Ik gebruik in mijn betoog Plato op deze manier, en wat jij er in wil zien, dat is jouw zaak.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_46589002
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik zie het schijnheilige niet, eerlijk gezegd. Er wordt toch ook het nodige gedaan aan de uitlaatgassen, dacht ik?
Ongeveer hetzelfde effect als het openen van gesubsidieerde rookvrije kroegen....effect is nihil en alleen maar bedoeld om goedkoop mee te scoren.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:46:07 #208
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_46589009
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:44 schreef _Qmars_ het volgende:

[..]

Je zou het eens moeten lezen er gaat een wereld voor je open, misschien raak je je nauwe wereldbeeld kwijt
Ik zou het wel interessant vinden als je eens inhoudelijk inging op een aantal reacties op je betoog.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 23 februari 2007 @ 11:46:18 #209
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_46589017
goed zo
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:46:57 #210
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_46589027
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:45 schreef wonko het volgende:

[..]

Ongeveer hetzelfde effect als het openen van gesubsidieerde rookvrije kroegen....effect is nihil en alleen maar bedoeld om goedkoop mee te scoren.
Nou, daar geloof ik niet in. Dan zijn we dus uitgepraat.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:48:20 #211
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46589063
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:45 schreef wonko het volgende:

[..]

Meerdere landen hebben aangetoond dat het toch wel degelijk effect heeft, en dat de omzet er niet onder lijdt. Ik zie het probleem niet zo. Na 3 maanden ben je eraan gewend en komen ook de rokers wel terug. En zo niet, tja, helaas.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:48:57 #212
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_46589076
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:43 schreef wonko het volgende:
Jaja...mensen gaan dood door meeroken...mensen gaan dood door het inademen van uitlaatgassen...wat is daar krom aan?
Het is ongeveer net zo krom als mijn vergelijking tussen rokers en de gaskamers van de nazi's, denk ik.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:51:18 #213
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_46589136
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik zou het wel interessant vinden als je eens inhoudelijk inging op een aantal reacties op je betoog.
Net merkte ik al op dat hij vrijwel alleen uitblinkt in het produceren van wollig en onsamenhangend geblaat zonder enige inhoud. Hij probeert die leegte op te vullen door filosofen te citeren. Dat hij dus verder niet inhoudelijk reageert verbaast me niks
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_46589173
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, nou zie ik het. Maar jij snapt dus ook niet wat het betekent in dit verband?
Jawel maar ik had het zonder er bij na te denken gewoon overgenomen.
pi_46589177
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:38 schreef wonko het volgende:

[..]

Ja hoor...ineens zijn rookvrije kroegen oneerlijk...vandaar dat men het zo graag afdwingt.
Je kan toch wel iets beter nadenken dan dit? De algehele situatie is oneerlijk. Het feit dat rookcafe's bestaan is oneerlijke concurrentie. Dan geef je het nog nieuwe fenomeen rookvrije café geen kans.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_46589227
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het verwijt wat vaak het gebruik van Plato treft is dat het interpretabel is op verschillende manieren. Plato heeft inderdaad een stelling gebracht dat meer vrijheid uiteindelijk kan leiden tot een dictatuur, en dat mensen niet met vrijheid om kunnen gaan. Dus democratie zag hij niet als een ideale staatsvorm, maar als de laatste stap naar dictatuur. Ik probeer het om te draaien, en te zeggen dat inperking van vrijheden - wel zeker - kunnen leiden tot een plaats waar de overheid je leven reguleert . Ik probeer geen stelling te nemen in het feit of roken goed of slecht is, ik wil een overzicht hebben, in welke context de rokersdiscussie past. Dus het rigide doorvoeren van elke maatregel die tegen een zelfbeschikkingsrecht indruist, kan leiden tot een beperking van vrijheden. Juist omdat het gebeurt door een meerderheid die niet door dialoog een oplossing probeert te vinden. Op deze manier creeer je op allerlei gebieden intolerantie, - van allochtoon zijn, tot roken - en wonen we in een land waar tolerantie ten opzichte van elkaar geen groot goed meer is.

Ik denk dat het des te meer komt omdat we het te goed hebben hier in Nederland. Mensen gaan zich bezighouden met deze praktijken en geneuzel, omdat er niets anders meer is waar ze zich zorgen over hoeven te maken.
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_46589234
Overigens is er nog steeds niet aangetoond dat meeroken een aantoonbaar gezondheidsrisico met zich meebrengt.

Sterker nog, de anti-rook maffia bedient zich van moedwillige misleiding van het publiek, zoals een rechtbank in de VS ook al eens bepaald heeft:
quote:
The Court determined that the EPA had knowingly, willfully, and aggressively disseminated false information with far reaching regulatory implications throughout North America.

"Here we have, not a private commercial interest, but the EPA-a public agency chartered and funded to provide truthful information and factually based norms- (that) cherry-picked suitable reports, haughtily disregarded obvious explanations for opposite conclusions, fiddled with statistical procedure to feign non-existing precision ,and abused the public trust by spinning deceptive public messages with ominous regulatory, social and cultural consequences," say Gori and Luik.
bron
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_46589250
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:51 schreef LENUS het volgende:

[..]

Net merkte ik al op dat hij vrijwel alleen uitblinkt in het produceren van wollig en onsamenhangend geblaat zonder enige inhoud. Hij probeert die leegte op te vullen door filosofen te citeren. Dat hij dus verder niet inhoudelijk reageert verbaast me niks
Niet zo snel oordelen.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:57:45 #219
63432 Petra76
no, but...yeah, but...
pi_46589317
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:43 schreef wonko het volgende:

[..]

Mag ik hieruit afleiden dat je zelf geen auto hebt en dus anderen ook niet lastig valt met uitlaatgassen? Wat gij niet wilt dat u geschiedt....
pi_46589369
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:52 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Je kan toch wel iets beter nadenken dan dit? De algehele situatie is oneerlijk. Het feit dat rookcafe's bestaan is oneerlijke concurrentie. Dan geef je het nog nieuwe fenomeen rookvrije café geen kans.
Dus de staat moet maar afdwingen dat alle cafes rookvrij worden zodat dat nieuwe fenomeen een kans krijgt? Vrije marktwerking is je bekend?
pi_46589396
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:57 schreef Petra76 het volgende:

[..]

Mag ik hieruit afleiden dat je zelf geen auto hebt en dus anderen ook niet lastig valt met uitlaatgassen? Wat gij niet wilt dat u geschiedt....
Ik heb een auto maar ik rook niet.
pi_46589408
Volgens mij staan stress en psychische klachten op 1 hoor met gevaarlijke ziektes.
pi_46589418
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:38 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik eis helemaal niets. Echter, de oplossingen die tot op heden zijn bedacht, blijken niet afdoende te werken. En dan zie ik het inderdaad als taak van de overheid om hier een afdoende oplossing voor te vinden.
Als de oplossingen falen door gebrek aan klandizie vind ik het uitermate triest om dan vadertje staat er maar weer bij te roepen
quote:
Of denk jij heus dat jij dit in je eentje wel even voor elkaar kunt krijgen?
Nee maar wel als ik deel uit maak van verreweg de meerderheid van de bevolking.
[..]
quote:
Vreemde conclusie trek jij. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik op stap ga, ga ik doorgaans met rokers en niet-rokers stappen. Gezellig als die groep in twee subgroepen uiteenvalt omdat de ene groep in een niet-rokers tent gaat zitten. Ik denk dat niet-rokers tot nu toe veel concessies hebben gedaan en dat het nu tijd wordt dat rokers zoals ik eens een concessie doen.
En waarom zou dat gebeuren? Blijkbaar hebben jouw niet rokende vrienden er geen probleem mee als er gerookt wordt en je zou natuurlijk in dat geval kunnen afwisselen, keer naar rookvrije gelegenheden en naar een rokers gelegenheid. De groepen gaan juist uiteenvallen door dit soort overheidsmaatregelen omdat je dan creatieve oplossingen gaat krijgen zoals het buitenland al laat zien.
[..]
quote:
Of zal het er misschien mee te maken hebben dat heel de rokers/niet-rokers discussie pas de laatste jaren aan het oplaaien is?
Zou kunnen maar dan heb je het over de laatste 10 jaar zijn en laat nu net de laatste 10 jaar zien dat rookvrije restaurants een redelijk succes zijn maar kroegen absoluut niet.
pi_46589518
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:59 schreef wonko het volgende:

[..]

Dus de staat moet maar afdwingen dat alle cafes rookvrij worden zodat dat nieuwe fenomeen een kans krijgt? Vrije marktwerking is je bekend?
Je moet zaken altijd tegen elkaar afwegen. Het raakt hier wel de volksgezondheid en de oplopende kosten daarvan.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:05:09 #225
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46589519
rookvrije restaurants vind ik prima... toch een schurfthekel aan.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:13:12 #226
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_46589759
Maar goed of de rokers willen of niet, ze gelijk hebben of niet. Het rookverbod gaat vroeg of laat komen.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_46589763
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:52 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Goh.. Ten tijden van Henry Ford waren er (bijna) alleen maar zwarte auto's te krijgen. Toch kan ik niks vinden van een wetgeveing om alle auto's in andere kleuren te spuiten om dat concept 'een kans te geven'.
pi_46589821
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:05 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Je moet zaken altijd tegen elkaar afwegen. Het raakt hier wel de volksgezondheid en de oplopende kosten daarvan.
Dan zou men juist het roken meer moeten stimuleren, een gemiddelde roker sterft 10 jaar eerer, dus daarvoor hoeven we geen aow meer op te brengen.
pi_46589834
quote:

[..]

Dat meeroken een gezondheidsrisico met zich meebrengt is NIET aangetoond. Die leugen blijven herhalen maakt hem nog niet tot waarheid.

En economisch gezien brengen de rokers zelf meer geld op dan dat ze kosten.

Al dit soort argumenten zijn niets meer of minder dan moedwillige misleiding en flagrante leugens. Leugens waarvan men hoopt dat ze als waarheid aangenomen gaan worden als ze maar vaak genoeg herhaald worden.
pi_46589981
quote:

[..]

Jaja...kan gelijk het hele scala aan argumenten als alcohol e.d. weer van stal gehaald worden met dezelfde argumentatie. Maar daar willen de anti rokers niet aan...die willen alleen maar hun zinnetje doordrijven om lekker overal blij te gaan zitten doen dat er niet meer gerookt wordt.
pi_46590010
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:13 schreef LENUS het volgende:
Maar goed of de rokers willen of niet, ze gelijk hebben of niet. Het rookverbod gaat vroeg of laat komen.
Resistance is futile!!!!
pi_46590038
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:05 schreef Pappie_Culo het volgende:
rookvrije restaurants vind ik prima... toch een schurfthekel aan.
Dat heb ik nou met voetbal...kan dat dan van de tv?
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:29:43 #233
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_46590210
Wat een gehuil weer zeg. In restaurants rookvrij oke, maar in kroegen en concertgebouwen
"Ja want van meeroken ga je heeeeeeeeeel ziek worden "
Als je jouw bepaalde deel van de onderzoeken wilt geloven ja. Of ik bedoel eigenlijk deeltje. De meerderheid van die onderzoekjes geeft aan dat de kans op longkanker of wat dan ook door meeroken miniem is.

Zo, dat waren de gezondheidskwesties. Wat was er nog meer? Oja het stinkt enzo. Genoeg mensen in de kroeg stinken ook. Het is vies. Dikke wijven in veels te strakke shirtjes ook.

Totaalverbod is complete onzin
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_46590271
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:29 schreef -skippybal- het volgende:
Wat een gehuil weer zeg. In restaurants rookvrij oke, maar in kroegen en concertgebouwen
"Ja want van meeroken ga je heeeeeeeeeel ziek worden "
Als je jouw bepaalde deel van de onderzoeken wilt geloven ja. Of ik bedoel eigenlijk deeltje. De meerderheid van die onderzoekjes geeft aan dat de kans op longkanker of wat dan ook door meeroken miniem is.

Zo, dat waren de gezondheidskwesties. Wat was er nog meer? Oja het stinkt enzo. Genoeg mensen in de kroeg stinken ook. Het is vies. Dikke wijven in veels te strakke shirtjes ook.

Totaalverbod is complete onzin
Ach...een totaalverbod op dingen die leuk zijn is in de maak...het begin is er al.
pi_46590356
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:45 schreef _Qmars_ het volgende:
Mensen gaan voorbij aan alle voors en tegens van de hele anti-rook discussie. Het gaat hier om het fundamentele beschikkingsrecht, in ruimtes waar mensen elkaar ontmoeten. Je kunt het nog verder doortrekken tot de abortusdiscussie - misschien voor velen een stap te ver - maar daar kies je ook om een vrucht te laten verwijderen. Maar het gaat in essentie om de keuzevrijheid die mensen in een democratie hebben om een keuze te maken die hun eigen leven beinvloedt, ook al is deze slecht of goed.
Democratie heeft niets te maken met het rigide en repressief doorvoeren van maatregelen tegen alcohol (in de toekomst) en roken, waarin mensen honderden, al dan niet eeuwen, gebruik van hebben gemaakt.

Ook al zijn de inzichten van de wetenschap verbeterd en is de tijdsgeest veranderd, heeft dit niet zoveel meer te maken met het willen verbieden van roken. Het gaat om macht. Groepen in de samenleving willen hun eigen ideeen doorvoeren, daar is het immers een democratie voor. Maar zonder in ogenschouw te nemen, wat de ideeen zijn van anderen.

Het fundamentele idee van democratie is zichzelf aan het opheffen. Plato had ook al een inzicht daar in, waarin in zijn werk werd betoogd dat ''de volgende stap na democratie, een dictatuur is''.
Vaak omdat mensen niet met vrijheden kunnen leven, en minder tolerant zijn geworden naar elkaar toe, proberen zij in plaats van in harmonie te leven met minderheidsgroepen, die hun eigen ideeen en gebruiken er op na houden, hun macht op te leggen.

Vrijheid creeert tegenstellingen, en daarin zal de minst tolerante groep maatregelen in door weten te voeren. En zo bevinden wij ons in een cyclus, die voorbij gaat aan de discussie over roken, waarin de minst tolerante groep - die volgens mij niet meer geloven in beschikkingsrecht van alle individuen - in de toekomst steeds weer zijn wil zal opleggen aan de minderheden via de politiek. Op deze manier zullen onze verworven vrijheden langzaam verdwijnen, en zullen wij terugkeren in een staat waar niemand willen leven. Een staat der intoleranten.
Wat is je punt nu eigenlijk?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:38:03 #236
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_46590490
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat is je punt nu eigenlijk?
moet jij niet rellen met armageddon?
pi_46590590
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef LENUS het volgende:

[..]

moet jij niet rellen met armageddon?
Ik rellen?
  Moderator vrijdag 23 februari 2007 @ 12:42:06 #238
42184 crew  DaMart
pi_46590610
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:16 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Dat meeroken een gezondheidsrisico met zich meebrengt is NIET aangetoond. Die leugen blijven herhalen maakt hem nog niet tot waarheid.
Dus als ik nu uit eigen ervaring vertel dat als ik iemands stinkrook moet inademen, ik vrijwel zeker een behoorlijke astma-aanval krijg, dan antwoord jij dat dat een leugen is en dat dat niet komt doordat ik ongewild mee moet doen met de ongezonde hobbies van een ander?
pi_46590703
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:42 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dus als ik nu uit eigen ervaring vertel dat als ik iemands stinkrook moet inademen, ik vrijwel zeker een behoorlijke astma-aanval krijg, dan antwoord jij dat dat een leugen is en dat dat niet komt doordat ik ongewild mee moet doen met de ongezonde hobbies van een ander?
Drog redenering, astma heb je al en je krijgt ook niet alleen astma aanvallen van rokers.
pi_46590713
quote:

[..]

Denkt dat hij doelt op lange termijn effecten.
  Moderator vrijdag 23 februari 2007 @ 12:48:50 #241
42184 crew  DaMart
pi_46590832
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:44 schreef Chewie het volgende:

[..]

Drog redenering, astma heb je al en je krijgt ook niet alleen astma aanvallen van rokers.
Niks drogredenering. Zo kun je alles wel gaan generaliseren.

Roken wekt benauwdheid op en dus heeft het een negatieve invloed op mijn gezondheid.
pi_46590887
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:48 schreef DaMart het volgende:
Roken wekt benauwdheid op en dus heeft het een negatieve invloed op mijn gezondheid.
Nee last van benauwdheid heb je al alleen wordt dat versterkt door rook.
pi_46590993
Nodeloos draconische maatregel omdat de anti-rooklobby weigerde te stemmen met hun gulden/euro.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Moderator vrijdag 23 februari 2007 @ 12:54:57 #244
42184 crew  DaMart
pi_46591032
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:50 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee last van benauwdheid heb je al alleen wordt dat versterkt door rook.
Ik loop heus niet de hele dag benauwd rond hoor. Maar wel als ik langer dan 5 minuten in de rook van anderen zit.

Maar goed, ik heb al te vaak meegedaan aan dit soort discussies, en de uitkomst is altijd hetzelfde: de rokers komen wel weer met kulargumenten waarom zij vinden dat zij recht hebben om hun verslaving aan mij op te dringen. Herhaling daarvan lijkt me niet echt een zinvolle tijdsbesteding.

Feit is dat ik volledig achter een rookvrije horeca sta, vooral als het de restaurants betreft.

En dan ga ik nu even buiten in het zonnetje lopen... lekker frisse lucht inademen.
pi_46591130
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:54 schreef DaMart het volgende:
Feit is dat ik volledig achter een rookvrije horeca sta, vooral als het de restaurants betreft.
Oh, ik ook, maar is dat een reden om geen uitzondering te maken voor bijv. per stad een paar (per vergunning afgedwongen) duidelijk aan de buitenkant aangegeven rookcafé's toe te staan? Waarbij het personeel dus ook voldoende gelegenheid heeft om in een niet-rokenomgeving te gaan werken? Of mogen binnenkort de mijnwerkers gaan klagen over claustrofobie en aanpassing van hun werkomstandigheden?
pi_46591177
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:54 schreef DaMart het volgende:

Vergis je niet, ik heb niks tegen rookvrije horeca. Ben alleen van mening dat er een vrije keuze dient te zijn.
pi_46591515
quote:

[..]

Astma heb je al, daar doet de rook niets aan af. Je krijgt een aanval door rook, maar dat is feitelijk niets anders dan dat iemand met watervrees het in z'n broek doet als je hem in een zwembad neerzet. Dus gaan mensen met watervrees niet naar een zwembad. En zouden mensen die niet tegen rook kunnen gewoon niet naar plekken moeten gaan waar ze er last van hebben. Net zo min als dat we water in zwembaden gaan verbieden, zou je mensen moeten verbieden te roken op plekken die uitstekend te vermijden zijn als je daar niet in wil zitten.

Daarnaast gaat het bij gezondheidsrisico's om statistieken, niet om individuen, maar dat schijnt er doorgaans al helemaal moeilijk in te gaan bij mensen.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 13:11:58 #248
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_46591633
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:08 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

[...]

Daarnaast gaat het bij gezondheidsrisico's om statistieken, niet om individuen, maar dat schijnt er doorgaans al helemaal moeilijk in te gaan bij mensen.
Helaas denkt de gemiddelde mens dat de statistieken uitwijzen dat een wandeling door reactor 4 van Chernobyl nog gezonder is dan in een kroeg tussen wat rokers zitten...
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_46591641
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:58 schreef Chewie het volgende:

[..]

Vergis je niet, ik heb niks tegen rookvrije horeca. Ben alleen van mening dat er een vrije keuze dient te zijn.
Ditto. Ik, terwijl ik best een sigaartje of sigeretje lust op z'n tijd, verkies een rookvrij restaurant boven één waar wel gerookt wordt. Simpelweg omdat ik rook niet lekker vind terwijl ik zit te eten. Maar ik snap niet waarom het mensen die het niets uitmaakt verboden zou moeten worden om wel te gaan eten in een restaurant waar gerookt mag worden.

Hetzelfde geldt voor een kroeg. Als er geen markt blijkt te bestaan voor rookvrije kroegen, waarom zou een godvergeten betuttelende overheid dat dan moeten gaan afdwingen? Het slaat gewoon echt toaal nergens op, je hoeft er niet naar binnen namelijk.
pi_46591666
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:11 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Helaas denkt de gemiddelde mens dat de statistieken uitwijzen dat een wandeling door reactor 4 van Chernobyl nog gezonder is dan in een kroeg tussen wat rokers zitten...
Je hebt er in ieder geval minder lang last van, dat geef ik ze dan nog wel .
  vrijdag 23 februari 2007 @ 13:26:40 #251
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46592151
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:12 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Ditto. Ik, terwijl ik best een sigaartje of sigeretje lust op z'n tijd, verkies een rookvrij restaurant boven één waar wel gerookt wordt. Simpelweg omdat ik rook niet lekker vind terwijl ik zit te eten. Maar ik snap niet waarom het mensen die het niets uitmaakt verboden zou moeten worden om wel te gaan eten in een restaurant waar gerookt mag worden.

Hetzelfde geldt voor een kroeg. Als er geen markt blijkt te bestaan voor rookvrije kroegen, waarom zou een godvergeten betuttelende overheid dat dan moeten gaan afdwingen? Het slaat gewoon echt toaal nergens op, je hoeft er niet naar binnen namelijk.
Er is geen markt voor juist omdat er rokers zijn. Mensen met vrienden die zowel roken als niet-roken gaan niet naar een rookvrije kroeg vanwege de rokers. Het zijn de niet-rokers die zich altijd aan de rokers moeten aanpassen. Wordt wel eens tijd dat het eens andersom is. Rokers hebben al veel meer voordelen, denk alleen al aan de vele uren die ze paar jaar op hun werk verspillen doordat ze telkens wegmoeten om te roken.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  Moderator vrijdag 23 februari 2007 @ 13:27:28 #252
42184 crew  DaMart
pi_46592178
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:08 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Astma heb je al, daar doet de rook niets aan af. Je krijgt een aanval door rook, maar dat is feitelijk niets anders dan dat iemand met watervrees het in z'n broek doet als je hem in een zwembad neerzet. Dus gaan mensen met watervrees niet naar een zwembad. En zouden mensen die niet tegen rook kunnen gewoon niet naar plekken moeten gaan waar ze er last van hebben. Net zo min als dat we water in zwembaden gaan verbieden, zou je mensen moeten verbieden te roken op plekken die uitstekend te vermijden zijn als je daar niet in wil zitten.
Lekker simpel weer: als je ergens last van hebt, moet je het maar vermijden. Impliciet zeg je dus eigenlijk dat rokers kunnen bepalen waar ik wel en niet ga. Want als zij ergens gaan zitten roken, dan heb ik daar hinder van, en zou ik er dus, volgens jouw redenering, niet naartoe moeten gaan. Dat betekent dus dat ik eigenlijk maar thuis moet blijven of op mijn werk en maar beter geen restaurants op kan zoeken. Dat lijkt me de omgekeerde wereld.

Rokers hebben altijd de keuze: wel of niet roken. Als een roker de keuze maakt om te gaan roken, heb ik niet de keuze meer om niet mee te roken. Die keuze is dan al door een ander gemaakt. En voordat iemand nu gaat roepen dat niet-rokers nu een keuze maken voor de rokers: dat klopt. Maar er wordt gekozen voor de oplossing waar de minste mensen (lees: bijna niemand) last van hebben.
quote:
Ja, maar de statistieken wijzen ook uit dat ik in 99% van de gevallen waarin ik meer dan 5 minuten ergens ben waar veel gerookt wordt, ik er last van heb.

En nu stop ik weer (dat zouden rokers ook wat meer moeten doen ), want mijn baas vindt het vast niet fijn als ik de hele middag in een discussie op Fok blijf hangen die al veel te vaak gevoerd is.
pi_46593023
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:26 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Er is geen markt voor juist omdat er rokers zijn. Mensen met vrienden die zowel roken als niet-roken gaan niet naar een rookvrije kroeg vanwege de rokers. Het zijn de niet-rokers die zich altijd aan de rokers moeten aanpassen.
En wederom, waar zijn de rokers die ze daar met een pistool tegen het hoofd toe gedwongen hebben? De enige conclusie die ik kan trekken is dat de niet-rokers die hier voetstoots mee accoord gingen het òf niet belangrijk genoeg vonden òf het niet durfden. In het eerste geval wordt het draagvlak voor deze plannen schromelijk overschat en in het tweede geval hoop ik toch echt dat we het eens kunnen zijn dat wetgeving om andermans gebrek aan ruggegraat goed te maken een vrij dubieus idee is.
pi_46593938
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:11 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Drama
pi_46594218
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:27 schreef DaMart het volgende:
Lekker simpel weer: als je ergens last van hebt, moet je het maar vermijden. Impliciet zeg je dus eigenlijk dat rokers kunnen bepalen waar ik wel en niet ga. Want als zij ergens gaan zitten roken, dan heb ik daar hinder van, en zou ik er dus, volgens jouw redenering, niet naartoe moeten gaan.
Ach zo kennen we onze medemens toch? Het maakt niets uit of iemand anders er last van heeft, zodra ze een kans zien gaan ze er voor.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 14:35:43 #256
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46594295
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:53 schreef Litpho het volgende:

[..]

En wederom, waar zijn de rokers die ze daar met een pistool tegen het hoofd toe gedwongen hebben? De enige conclusie die ik kan trekken is dat de niet-rokers die hier voetstoots mee accoord gingen het òf niet belangrijk genoeg vonden òf het niet durfden. In het eerste geval wordt het draagvlak voor deze plannen schromelijk overschat en in het tweede geval hoop ik toch echt dat we het eens kunnen zijn dat wetgeving om andermans gebrek aan ruggegraat goed te maken een vrij dubieus idee is.
kom op, als je zelf vrienden hebt die roken zal je wel weten dat je die gewoon niet meekrijgt naar een plek waar ze niet kunnen roken. Dat heet nu eenmaal een verslaving. Kan je het wel gaan bagatelliseren maar de werkelijkheid is gewoon dat de meeste verslaafde rokers te egoistisch zijn om hun gedrag te willen aanpassen door bijvoorbeeld naar een niet-rokers cafe te gaan. Dat is het hele probleem. Een alcoholist krijg je ook niet mee naar een alcohol-vrije bar.

Sowieso snap ik het probleem niet. We stoppen allerlei soorten verslaafden weg in afkickklinieken, stellen ze strafbaar en kijken ze met de nek aan, maar rokers mogen gewoon doorgaan. En dan wordt er keer dáár tegenop getreden en dan is het land te klein. Het is bijna discriminatie tegen cocaineverslaafden om maar iets te noemen.
pi_46594440
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 14:35 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

kom op, als je zelf vrienden hebt die roken zal je wel weten dat je die gewoon niet meekrijgt naar een plek waar ze niet kunnen roken. Dat heet nu eenmaal een verslaving. Kan je het wel gaan bagatelliseren maar de werkelijkheid is gewoon dat de meeste verslaafde rokers te egoistisch zijn om hun gedrag te willen aanpassen door bijvoorbeeld naar een niet-rokers cafe te gaan. Dat is het hele probleem. Een alcoholist krijg je ook niet mee naar een alcohol-vrije bar.
Zoek echte vrienden.
quote:
Sowieso snap ik het probleem niet. We stoppen allerlei soorten verslaafden weg in afkickklinieken, stellen ze strafbaar en kijken ze met de nek aan, maar rokers mogen gewoon doorgaan. En dan wordt er keer dáár tegenop getreden en dan is het land te klein. Het is bijna discriminatie tegen cocaineverslaafden om maar iets te noemen.
Euh...waren er niet al allerlei beperkende maatregelen?
pi_46594562
quote:

[..]

als roker zou ik er geen probleem van maken om een avondje te gaan stappen met vrienden in een rookvrije kroeg.
Sterker nog, meestal zijn het mijn niet rokende vrienden die het voortouw nemen en de groep achter zich aantrekken richting rokers cafe.
Er is gewoon geen draagvlak, er zijn te weinig niet rokers die pertinent een niet rokers cafe willen.
quote:
Mischien omdat roken als 1 van de weinige verslavingen is waarbij je nog normaal kunt handelen en denken, alcohol en je beoordelingsvermogen gaat achteruit bijvoorbeeld.
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_46594646
quote:

[..]

En de niet-rokers zijn in die rol de facilitator die door tegen hun wil in maar mee te gaan dat egoisme de vrije hand te geven. Zoals ik al zei, men vindt het niet belangrijk genoeg.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 februari 2007 @ 14:52:09 #260
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46594762
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 09:41 schreef Lienekien het volgende:
Ik wil wel eens genieten van een mooie maaltijd zonder in die walgelijke stank te zitten van andermans slechte gewoonte.
Zoek een rookvrij restaurant. Probleem opgelost.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 14:52:57 #261
3542 Gia
User under construction
pi_46594791
Ben net terug uit België waar pas rookvrije horeca is doorgevoerd. Klanten, en rokende eigenaren steken daar gewoon op straat effe hun saffie op. IK vond het op zich wel fijn dat er niet gerookt mocht worden. Mijn ouders, beide rokers, vonden het wat minder, maar pasten zich wel aan.

Ik denk dat men hier in Nederland tijdelijk een teruggang zal zien van bezoekers, vooral in de winter uiteraard, maar dat dit vanzelf wel stabiliseert. Alles went. Ook niet roken tijdens het stappen. Daarbij blijven de meeste stappers niet de hele avond op dezelfde plek en kunnen ze tijdens het verkassen weer even roken.
Als er niet meer gerookt mag worden in de horeca zullen er sowieso meer niet-rokers op stap gaan. Er zijn in Nederland nog altijd meer niet-rokers dan rokers. En denk maar niet dat de niet-rokende vrienden van een roker samen met die roker thuis blijven zitten. De roker krijgt dan de keuze meegaan of niet.

Ben helemaal voor.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 februari 2007 @ 14:54:13 #262
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46594829
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 14:52 schreef Gia het volgende:
Ben net terug uit België waar pas rookvrije horeca is doorgevoerd. Klanten, en rokende eigenaren steken daar gewoon op straat effe hun saffie op. IK vond het op zich wel fijn dat er niet gerookt mocht worden. Mijn ouders, beide rokers, vonden het wat minder, maar pasten zich wel aan.

Ik denk dat men hier in Nederland tijdelijk een teruggang zal zien van bezoekers, vooral in de winter uiteraard, maar dat dit vanzelf wel stabiliseert. Alles went. Ook niet roken tijdens het stappen. Daarbij blijven de meeste stappers niet de hele avond op dezelfde plek en kunnen ze tijdens het verkassen weer even roken.
Als er niet meer gerookt mag worden in de horeca zullen er sowieso meer niet-rokers op stap gaan. Er zijn in Nederland nog altijd meer niet-rokers dan rokers. En denk maar niet dat de niet-rokende vrienden van een roker samen met die roker thuis blijven zitten. De roker krijgt dan de keuze meegaan of niet.

Ben helemaal voor.
Als er zoveel niet-rokers principieel tegen roken zijn... waarom barst het dan al niet van de rookvrije horeca?
pi_46594966
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 14:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Als er zoveel niet-rokers principieel tegen roken zijn... waarom barst het dan al niet van de rookvrije horeca?
Dat zijn er niet zoveel, Er is alleen een kleine groep zeikerds die net zoals alle andere minderheden net zo lang doordrammen totdat ze hun zin krijgen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:06:01 #264
3542 Gia
User under construction
pi_46595182
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 14:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Daar is al eerder op geantwoord: Omdat nu de niet-rokers zo ongeveer gedwongen worden mee te gaan met hun rokende vrienden. Als er een groep is waarvan er 2 roken en 8 niet, zal de hele groep naar een rokershol gaan, zodat die twee kunnen roken. Als er nergens meer gerookt mag worden blijven die 2 misschien wel thuis, maar die 8 gaan gewoon toch.
pi_46595393
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar is al eerder op geantwoord: Omdat nu de niet-rokers zo ongeveer gedwongen worden mee te gaan met hun rokende vrienden. Als er een groep is waarvan er 2 roken en 8 niet, zal de hele groep naar een rokershol gaan, zodat die twee kunnen roken. Als er nergens meer gerookt mag worden blijven die 2 misschien wel thuis, maar die 8 gaan gewoon toch.
Dat is een bullshit redenatie.
Als die 8 man persé naar een niet rokers cafe zouden willen dan lopen ze niet achter die 2 rokers aan.
Dus het boeit ze voor geen meter dat er gerookt word, af ze hebben helemaal geen ruggegraat (zoals iemand anders al opmerkte).
Ze worden helemaal nergens toe gedwongen, ze gaan vrijwillig mee, en die zul je ook niet horen klagen dat de horeca rookvrij moet worden.
Laboro te salutante
pi_46595574
quote:

[..]

Dus het is een soort wraak van de anti rokers? Dat ze jaren gedwongen waren om met hun 'vrienden' mee te roken en dus nu zorgen dat die rokende 'vrienden' zich maar aan hun aanpassen?
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:23:42 #267
3542 Gia
User under construction
pi_46595712
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:12 schreef BasOne het volgende:

[..]

Dat is een bullshit redenatie.
Als die 8 man persé naar een niet rokers cafe zouden willen dan lopen ze niet achter die 2 rokers aan.
Dus het boeit ze voor geen meter dat er gerookt word, af ze hebben helemaal geen ruggegraat (zoals iemand anders al opmerkte).
Ze worden helemaal nergens toe gedwongen, ze gaan vrijwillig mee, en die zul je ook niet horen klagen dat de horeca rookvrij moet worden.
Er is nu een keuze, rookcafé of niet-rookcafé. Echter is er weinig keuze in niet-rook-cafés. Maar goed, er IS een keuze. Een groep gaat dus ergens naartoe waar de hele groep welkom is. Aangezien rokers niet welkom zijn in een niet-rokerscafé, gaat de groep daar niet naartoe.
Misschien een beetje rare vergelijking, maar vergelijk het eens met een groep bestaande uit nudisten en niet-nudisten. Als ze als groep op vakantie willen zullen ze naar een niet-nudisten gelegenheid gaan. De nudisten dragen wel vaker kleding en passen zich aan aan het groepje dat niet uit de kleren wil.
Het gaat erom dat de groep gewoon graag bij elkaar blijft.

Als er nu nergens meer gerookt mag worden dan is er voor de niet-rokers een ruime keuze waar uit te gaan en zij blijven gewoon uitgaan. De rokers krijgen de keuze: uitgaan en niet roken (of alleen buiten), of thuisblijven.
Ik geloof niet dat niet-rokers thuisblijven omdat hun rokende vrienden niet op stap willen.
pi_46595766
quote:

[..]

Oh, niet-rokers zijn dus ruggegraatloze slappelingen. Want nu zouden die 8 natuurlijk ook al lang kunnen zeggen dat ze naar een rookvrije tent willen gaan, en dat die andere 2 dan desnoods maar thuis blijven. Maar dat doen ze niet.

En het is niet onwaarschijnlijk dat er straks het volgende gaat gebeuren: De niet-tokers gaan bij een van de rokers thuis zitten .

Maar wel mooi dat de kroegen dan rook (en klant) vrij zijn
pi_46595779
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Er is nu een keuze, rookcafé of niet-rookcafé. Echter is er weinig keuze in niet-rook-cafés. Maar goed, er IS een keuze. Een groep gaat dus ergens naartoe waar de hele groep welkom is. Aangezien rokers niet welkom zijn in een niet-rokerscafé, gaat de groep daar niet naartoe.
Misschien een beetje rare vergelijking, maar vergelijk het eens met een groep bestaande uit nudisten en niet-nudisten. Als ze als groep op vakantie willen zullen ze naar een niet-nudisten gelegenheid gaan. De nudisten dragen wel vaker kleding en passen zich aan aan het groepje dat niet uit de kleren wil.
Het gaat erom dat de groep gewoon graag bij elkaar blijft.

Als er nu nergens meer gerookt mag worden dan is er voor de niet-rokers een ruime keuze waar uit te gaan en zij blijven gewoon uitgaan. De rokers krijgen de keuze: uitgaan en niet roken (of alleen buiten), of thuisblijven.
Ik geloof niet dat niet-rokers thuisblijven omdat hun rokende vrienden niet op stap willen.
Rokers zijn hartelijk welkom in niet rokers cafés. Er wordt alleen van ze verwacht dat ze buiten roken.
pi_46595814
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
En het is niet onwaarschijnlijk dat er straks het volgende gaat gebeuren: De niet-tokers gaan bij een van de rokers thuis zitten .
Dat is scherp!! Rokers gaan van ellende thuis zitten drinken en roken en hun laffe niet rokende vriendjes gaan mee.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:29:11 #271
3542 Gia
User under construction
pi_46595871
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:19 schreef wonko het volgende:

[..]

Dus het is een soort wraak van de anti rokers? Dat ze jaren gedwongen waren om met hun 'vrienden' mee te roken en dus nu zorgen dat die rokende 'vrienden' zich maar aan hun aanpassen?
Nee, het heeft niks met wraak te maken. Eigenlijk is het maar heel gewoon dat je anderen niet laat lijden onder jouw verslaving. Dat het al jaren gedoogd is en normaal gevonden wordt wil niet zeggen dat het ook normaal is.
Eigenlijk is het maar heel normaal dat je alleen rookt waar je er zelf last van hebt.

Vroeger, heel vroeger, was het normaal om je huisvuil op straat te dumpen. Op een bepaald moment heeft de regering besloten dat dit niet meer mocht. Je mag anderen niet met jouw vuiligheid opschepen.

En dat is nu met roken ook zo. Je mag anderen niet met jouw rook opschepen.
pi_46595877
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:19 schreef wonko het volgende:

[..]

Je zou het wel denken, he? .
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:26 schreef ethiraseth het volgende:
Het zijn de niet-rokers die zich altijd aan de rokers moeten aanpassen. Wordt wel eens tijd dat het eens andersom is. Rokers hebben al veel meer voordelen, denk alleen al aan de vele uren die ze paar jaar op hun werk verspillen doordat ze telkens wegmoeten om te roken.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:29:33 #273
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_46595878
quote:

[..]

Oh, niet-rokers zijn dus ruggegraatloze slappelingen. Want nu zouden die 8 natuurlijk ook al lang kunnen zeggen dat ze naar een rookvrije tent willen gaan, en dat die andere 2 dan desnoods maar thuis blijven. Maar dat doen ze niet.

Maar wel mooi dat de kroegen dan rook (en klant) vrij zijn
In het buitenland zijn ze anders heel erg blij met de extra omzet die ze scoren sinds daar de horeca wel rookvrij is
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:30:55 #274
3542 Gia
User under construction
pi_46595930
quote:

Nee, dat denk ik niet. De niet-rokers gaan gewoon op stap. Er is voor hen namelijk geen enkele belemmering om niet te gaan.

Maar goed, we wachten af. Ik hoop dat het snel wordt ingevoerd.
pi_46595941
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:29 schreef Gia het volgende:
En dat is nu met roken ook zo. Je mag anderen niet met jouw rook opschepen.
Dat is geen reden voor het compleet verbieden van rokershoreca. Als er in een gemeente een paar duidelijk aangegeven rokerscafé's overblijven dan lijkt het me helemaal niet teveel gevraagd om die als fanatiek niet-roker te ontwijken. Maar nee, de wetgeving moet weer aan de algehele verboden gaan onder druk van de schuimbekkende nicotinebepleisterde ex-rokerslobby .
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:32:37 #276
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_46595974
Ik blijf het zeggen, hoe eerder hoe beter
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:33:12 #277
3542 Gia
User under construction
pi_46595991
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:29 schreef Litpho het volgende:

[..]

Je zou het wel denken, he? .
[..]
Dat één anti-roker zo denkt, wil niet zeggen dat elke niet-roker zo denkt.
pi_46596098
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat één anti-roker zo denkt, wil niet zeggen dat elke niet-roker zo denkt.
Ik zie eerlijk gezegd geen enkele andere reden voor het zonder enige uitzondering doorvoeren. Ik ben sowieso niet bijzonder wild van het idee dat dit door de overheid opgelegd moet worden, maar aangezien het overgrote deel van de bevolking nietroker is valt er best een boompje op te zetten om dat te weerspiegelen in de horeca zodat ook bijv. mensen met asthma een ruime keus hebben. Daar wil ik nog best mee instemmen omdat het nobele einddoel in dit geval belangrijker is dan de dubieuze methodiek. Maar zonder enige uitzondering die bijvoorbeeld vergunningsgebaseerde rookcafé's toe zou staan, daar kan ik geen enkel nobeler motief voor verzinnen dan wraak of een "wij moeten die mensen redden van hun rookverslaving", sorry.
pi_46596153
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:27 schreef DaMart het volgende:

[..]

Lekker simpel weer: als je ergens last van hebt, moet je het maar vermijden.
Als je hoogtevrees hebt moet je niet in een flat gaan wonen. Maar dat is geen reden om flats te verbieden, zodat mensen met hoogtevrees uit net zoveel woningen kunnen kiezen als anderen.

Als je last van zeeziekte hebt moet je niet op een boot stappen. Maar dat is nog geen reden om alle boten te verbieden, zodat iedereen uit evenveel manieren van transport kan kiezen.

Als je astma hebt moet je niet naar plekken gaan waar gerookt wordt, maar dat is net zo goed nog geen reden om iedere plek rookvrij te maken.

Zo simpel is het gewoon. Roken in openbare gebouwen is al lang verboden, dus NIEMAND verplicht je om een café in te gaan waar gerookt wordt. NIEMAND. Je doet het echt helemaal zelf. En als een café waar gerookt wordt een plek is waar je om wat voor (gezondheids)klachten dan ook niet kan of wil komen, dan moet je er gewoon wegblijven.

Ik vind houseparties kut, en slecht voor m'n oren. Daarom blijf ik er gewoon WEG. Ik ga daar toch ook niet eisen dat er metallica gedraaid moet worden? Laat staan dat ik zou willen dat een overheid zich er mee gaat bemoeien.
quote:
Impliciet zeg je dus eigenlijk dat rokers kunnen bepalen waar ik wel en niet ga. Want als zij ergens gaan zitten roken, dan heb ik daar hinder van, en zou ik er dus, volgens jouw redenering, niet naartoe moeten gaan. Dat betekent dus dat ik eigenlijk maar thuis moet blijven of op mijn werk en maar beter geen restaurants op kan zoeken.
Correct. Geen café's of restaurants opzoeken waar gerookt wordt. Waarom zou JOUW gezndheidsproblemen MIJ moeten beperken op een plek waar jij niet HOEFT te komen?
quote:
Dat lijkt me de omgekeerde wereld.
Nee, zo werkt het voor zoveel dingen.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:38:22 #280
3542 Gia
User under construction
pi_46596168
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:31 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat is geen reden voor het compleet verbieden van rokershoreca. Als er in een gemeente een paar duidelijk aangegeven rokerscafé's overblijven dan lijkt het me helemaal niet teveel gevraagd om die als fanatiek niet-roker te ontwijken.
Je blijft dan zitten met die gemengde groepjes, hè. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren en blijven graag met de hele groep bij elkaar. Dan kiezen al die gemengde groepen voor die paar rookcafés waar het dan veel te druk wordt.

Wat is er eigenlijk op tegen om een uurtje niet te roken? De meeste stappers blijven niet de hele avond op één plek. Je kunt dan toch tussendoor roken!! Je kunt thuis roken totdat je gaat. Je kunt nog effe vlug roken voor je naar binnen gaat. Gelegenheid genoeg om je verslaving te voeden.

Hoe zit het eigenlijk met vliegen? Gaan rokers nooit op een vliegvakantie, want in een vliegtuig mag je niet roken.
pi_46596305
Nog eventjes over de tt, volgens mij wil Klink binnen een jaar met wetgeving komen. Niet dat dan al alle rokers geweerd worden. We zullen dus iets langer moeten wachten.
pi_46596507
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Je blijft dan zitten met die gemengde groepjes, hè. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren en blijven graag met de hele groep bij elkaar. Dan kiezen al die gemengde groepen voor die paar rookcafés waar het dan veel te druk wordt.
Misschien moeten we niet-rokers dan gewoon wettelijk verplichten om een assertiviteitscursus te volgen.
quote:
Wat is er eigenlijk op tegen om een uurtje niet te roken? De meeste stappers blijven niet de hele avond op één plek. Je kunt dan toch tussendoor roken!! Je kunt thuis roken totdat je gaat. Je kunt nog effe vlug roken voor je naar binnen gaat. Gelegenheid genoeg om je verslaving te voeden.
Naast de peuk om nicotine binnen te krijgen zijn er ook legio mensen die rustig met een whisky en een sigaar(tje) aan de bar zitten. En een fatsoenlijke sigaar rook je niet 'even', daar geniet je van.

Zo zit er in Rotterdam een specifieke 'cigar-bar'. Het is m.i. echt van de pot gerukt dat een café waar mensen speciaal naar toe komen om een lekker sigaartje uit te kiezen en te roken, rookvrij moet worden!

Ik vind dat echt van het kaliber om pontificaal een huis aan het einde van een landingsbaan te bouwen en dan te gaan mekkeren over de vliegtuigen.
quote:
Hoe zit het eigenlijk met vliegen? Gaan rokers nooit op een vliegvakantie, want in een vliegtuig mag je niet roken.
Dat is net zo'n non-argument als je afvragen of rokers wel eens een paspoort aanvragen, want op het gemeentehuis mag je ook niet roken.

IN het OV, in publieke gebouwen en plaatsen waar je als burger (bijna) onvermijdbaar wel eens (moet) komen heb ik geen enkele moeite met een rookverbod, al is het zelfs alleen maar i.v.m. mensen met bijvoorbeeld astma.

Een café is echter uitstekend te vermijden, en er is m.i. dan ook geen enkele reden om daar tot een algeheel rookverbod over te gaan.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:49:49 #283
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46596514
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:38 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Als je hoogtevrees hebt moet je niet in een flat gaan wonen. Maar dat is geen reden om flats te verbieden, zodat mensen met hoogtevrees uit net zoveel woningen kunnen kiezen als anderen.

Als je last van zeeziekte hebt moet je niet op een boot stappen. Maar dat is nog geen reden om alle boten te verbieden, zodat iedereen uit evenveel manieren van transport kan kiezen.

Als je astma hebt moet je niet naar plekken gaan waar gerookt wordt, maar dat is net zo goed nog geen reden om iedere plek rookvrij te maken.

Zo simpel is het gewoon. Roken in openbare gebouwen is al lang verboden, dus NIEMAND verplicht je om een café in te gaan waar gerookt wordt. NIEMAND. Je doet het echt helemaal zelf. En als een café waar gerookt wordt een plek is waar je om wat voor (gezondheids)klachten dan ook niet kan of wil komen, dan moet je er gewoon wegblijven.

Ik vind houseparties kut, en slecht voor m'n oren. Daarom blijf ik er gewoon WEG. Ik ga daar toch ook niet eisen dat er metallica gedraaid moet worden? Laat staan dat ik zou willen dat een overheid zich er mee gaat bemoeien.
[..]

Correct. Geen café's of restaurants opzoeken waar gerookt wordt. Waarom zou JOUW gezndheidsproblemen MIJ moeten beperken op een plek waar jij niet HOEFT te komen?
[..]

Nee, zo werkt het voor zoveel dingen.
Alles wat je zegt kan ook omgedraaid worden. Gaan de rokers maar of niet naar een cafe of wel erheen en niet roken.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 15:50:13 #284
3542 Gia
User under construction
pi_46596525
Ach, er is een tijd geweest dat in ziekenhuizen de asbakken op de nachtkastjes stonden. Is nu verboden en niemand die daar over klaagt. Akkoord, je hebt geen keuze als je naar een ziekenhuis moet.
Maar wat te denken van het openbaar vervoer?
Vroeger mocht er gerookt worden in bussen en treinen, nu niet meer en toch zit het elke dag weer vol.
Vroeger mocht er gerookt worden in vliegtuigen, nu niet meer en toch gaan er vele rokers met het vliegtuig op vakantie.
Ik denk niet dat een rookverbod in de horeca mensen ervan weerhoudt uit te gaan.
pi_46596653
Wat ik toch wel het grappigst vind aan deze hele discussie is dat de Anti rokers het egoistisch vinden van de rokers dat ze moeten meeroken als ze naar de kroeg willen, maar het niet egoistisch vinden dat de roker zich maar aan die (kleine) groep anti's moet aanpassen.

En een vuurtje aanbieden aan een leuke meid in de kroeg is er dan ook niet meer bij, moet je weer iets anders verzinnen
Laboro te salutante
pi_46596683
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:49 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Alles wat je zegt kan ook omgedraaid worden. Gaan de rokers maar of niet naar een cafe of wel erheen en niet roken. [afbeelding]
De redenatie is alleen om te draaien in een totale dictatuur, waar de overheid alle vrije markt heeft weggehaald, en de burger van elke vrije keus is ontdaan.

Leuk dat je dat nastreeft, maar ik pas daarvoor.
pi_46596728
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:12 schreef Frollo het volgende:
Misschien ben ik het wel gewend omdat mijn vrouw rookt, maar ik merk het dus gewoon echt totaal niet als er ergens een peuk wordt opgestoken als ik zit te eten.
Dus als ik zo die huilies lees van 'mijn avond verpest', 'niks viezer dan dat in een restaurant een josti zo'n stinkding opsteekt', dan denk ik wel een beetje: ja, sorry hoor, misschien wíl je je dan wel gewoon ergeren.
Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd. Ik zal niet zeggen dat als ik in een restaurant zit waar iemand zit te roken m'n avond daardoor verpest wordt, maar het is weldegelijk smerig als je normaal geen rokers om je heen hebt.
pi_46596781
Geef anti-rook cafe's subsidie. Of hef belasting op horeca die roken toestaan.

Een totaalverbod is te extreem en gaat voor problemen zorgen.
pi_46596846
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:57 schreef Puzzelaar het volgende:
Geef anti-rook cafe's subsidie. Of hef belasting op horeca die roken toestaan.

Een totaalverbod is te extreem en gaat voor problemen zorgen.
Een totaalverbod is niet extreem, want het komt er gewoon. Hoe eerder hoe beter zelfs.

Hoe weet je dat het voor problemen gaat zorgen? De horeca in de Verenigde Staten, Italie en Ierland hebben er absoluut geen problemen mee gehad (aanvankelijk natuurlijk wel, maar toen het verbod er eenmaal was hoorde je amper iemand klagen).

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2007 16:00:20 ]
pi_46596896
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Een totaalverbod is niet extreem, want het komt er gewoon. Hoe eerder hoe beter zelfs.

Hoe weet je dat het voor problemen gaat zorgen? De horeca in de Verenigde Staten, Italie en Ierland hebben er absoluut geen problemen mee gehad (aanvankelijk natuurlijk wel, maar toen het verbod er eenmaal was hoorde je amper iemand klagen).
In de VS zijn er honderden kroegen falliet gegaan
Nee geen probleem natuurlijk

Laboro te salutante
  vrijdag 23 februari 2007 @ 16:03:55 #291
3542 Gia
User under construction
pi_46596960
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Tuurlijk komt het er. Andere landen zijn al voorgegaan en Nederland zal gewoon volgen. En inderdaad, na een jaar of zo weet men al niet meer beter.
pi_46597017
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 16:01 schreef BasOne het volgende:

[..]

In de VS zijn er honderden kroegen falliet gegaan
Nee geen probleem natuurlijk

[afbeelding]
wikipedia:

In the USA, smokers and hospitality businesses initially argued that businesses would suffer from smoking bans. Some restaurateurs argued that smoking bans would increase the rate of dine and dashes where patrons declare they are stepping outside to smoke, while their intent is to leave. Others have countered that even if this occurred it could decrease the leisure (non-eating) time spent in the restaurants, resulting in increased turn-over of tables, which could actually benefit total sales. The experiences of Delaware, New York, California, and Florida have shown that businesses are generally not hurt, and that many hospitality businesses actually show increased revenues. According to the 2004 Zagat Survey, which polled nearly 30,000 New York City restaurant patrons, by a margin of almost 6 to 1, respondents said that they eat out more often now because of the city's smoke-free policy[27]. A 2006 US surgeon general review[28] of studies suggests that business may actually improve[29]. Thus, research generally indicates that business incomes are stable (or even improved) after smoking bans are enacted, and many customers appreciate the improved air quality.
pi_46597061
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 15:49 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Alles wat je zegt kan ook omgedraaid worden. Gaan de rokers maar of niet naar een cafe of wel erheen en niet roken. [afbeelding]
Als jij maar je zinnetje krijgt...maakt niet uit wat voor manier.
pi_46597078
En verder:

In 2003 New York City amended its antismoking law to include all restaurants and bars, including those in private clubs, making it one of the toughest in the nation. The city's Department of Health found in a 2004 study that air pollution levels had decreased sixfold in bars and restaurants after the ban went into effect, and that New Yorkers had reported less secondhand smoke in the workplace. The study also found the city's restaurants and bars prospered despite the smoking ban, with increases in jobs, liquor licenses and business tax payments.[30] A 2006 study by the state of New York found similar results.[31]
pi_46597137
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 16:05 schreef Nielsch het volgende:

[..]

wikipedia:

In the USA, smokers and hospitality businesses initially argued that businesses would suffer from smoking bans. Some restaurateurs argued that smoking bans would increase the rate of dine and dashes where patrons declare they are stepping outside to smoke, while their intent is to leave. Others have countered that even if this occurred it could decrease the leisure (non-eating) time spent in the restaurants, resulting in increased turn-over of tables, which could actually benefit total sales. The experiences of Delaware, New York, California, and Florida have shown that businesses are generally not hurt, and that many hospitality businesses actually show increased revenues. According to the 2004 Zagat Survey, which polled nearly 30,000 New York City restaurant patrons, by a margin of almost 6 to 1, respondents said that they eat out more often now because of the city's smoke-free policy[27]. A 2006 US surgeon general review[28] of studies suggests that business may actually improve[29]. Thus, research generally indicates that business incomes are stable (or even improved) after smoking bans are enacted, and many customers appreciate the improved air quality.
Nu staat wiki niet echt bekend als de meeste objectieve en wetenschappelijke bron.
pi_46597306
En Nielsch, wat wou je ermee zeggen?
Er staat niets over hoeveel kroegen over de kop zijn gegaan?
Als je 10 kroegen in een dorpje hebt en er bliven er 2 over gaan hun inkomsten omhoog, hun klandizie is tevreden etc etc (wat in je berichten staat).
In NY zijn er al moorden gepleegd door rabiate anti rokers die iemand betrapte op het opsteken van een peuk en em lens sloegen of neerstaken.
quote:
The study also found the city's restaurants and bars prospered despite the smoking ban, with increases in jobs, liquor licenses and business tax
Dit is precies wat ik bedoel 'the study' onder het aantal bars dat niet falliet is gegaan.
En Banen, Drankverguningen en bedrijfs belasting kan ook slaan op slijterijen.
En al slaat het op cafe's, als er 5 over de kop gaan en er 1 terugkomt, zijn er alsnog 4 falliet.

En vergis je niet, de meeste onderzoeken, zelfs door overheids instellingen, zijn anti rook ingesteld.

[ Bericht 3% gewijzigd door BasOne op 23-02-2007 16:19:21 (typo\'s, aanvulling) ]
Laboro te salutante
pi_46597460
Van mij mag het ook vandaag nog ingevoerd worden.
pi_46597493
bah anti-rook nazi's. het is niet voor niets dat de nazi vlag dezelfde kleuren heeft als de "niet roken" bordjes.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 16:23:28 #299
3542 Gia
User under construction
pi_46597576
Ach, restaurants zullen hun omzet in elk geval wel zien stijgen. Immers, de rokers blijven niet meer natafelen, dus komt het tafeltje sneller vrij voor volgende klanten.
Gewone kroegen hebben over het algemeen meer niet-rokende klanten dan rokende. Tenminste dat is wat ik om me heen zie als ik uitga. Ik verwacht in het begin misschien een omzetdaling, maar dat kan gecompenseerd worden met de belastingaangifte. Omzet van het ene jaar vergelijken met die van de jaren ervoor. Is er een duidelijke daling, dan een compensatie. Kan de belastingdienst meteen in de gaten houden of de omzetverlaging doorzet of dat het tijdelijk is. Ik verwacht het laatste.
pi_46597724
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 16:23 schreef Gia het volgende:

Gewone kroegen hebben over het algemeen meer niet-rokende klanten dan rokende. Tenminste dat is wat ik om me heen zie als ik uitga.
Ik zie doorgaans meer mensen met een peuk dan zonder, inclusief het personeel in de kroeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')