Sneeuwval met een hoeveelheid van minstens 3 cm in 1 uur of minstens 10 cm in 6 uur over een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied*quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:08 schreef kepler het volgende:
wat vinden ze zware sneeuw? >10 cm? >20 cm?
Niet veel soeps dus.quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:10 schreef -skippybal- het volgende:
Nieuw ensemble:
oww, ik zat te denken aan minstens een halve meter sneeuwquote:Op woensdag 7 februari 2007 13:11 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Sneeuwval met een hoeveelheid van minstens 3 cm in 1 uur of minstens 10 cm in 6 uur over een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied*
quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:25 schreef SoupNazi het volgende:
Wat een gejank, bij alles wordt nu een weeralarm uitgegeven.
het is een voorwaarschuwing, nog geen weeralarm dusquote:Op woensdag 7 februari 2007 13:25 schreef SoupNazi het volgende:
jah, en als er geen weeralarm wordt uitgegeven dan gaat iedereen weer zeuren dat ze in de file stonden, of vast stonden op 1 of ander stationquote:Op woensdag 7 februari 2007 13:25 schreef SoupNazi het volgende:
Precies.. dus gewoon goed dat er gewaarschuwd wordt.quote:Op woensdag 7 februari 2007 15:57 schreef kepler het volgende:
[..]
jah, en als er geen weeralarm wordt uitgegeven dan gaat iedereen weer zeuren dat ze in de file stonden, of vast stonden op 1 of ander station
ik ookquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
Spannend!quote:Op woensdag 7 februari 2007 19:36 schreef Keromane het volgende:
Het is niet in te schatten wat gaat gebeuren. Geldt ook voor het vervolg. Wat morgen ook brengt, we zitten op dit moment maar een fractie verwijderd van een echte winterinval.
Wel opvallend idd, ik heb ze er nooit eerder over gehoord.quote:Op woensdag 7 februari 2007 13:25 schreef SoupNazi het volgende:
ben benieuwd de knmi heeft het net upgedatequote:Op woensdag 7 februari 2007 21:13 schreef Keromane het volgende:
Ondanks het weeralarm verwacht ik weinig problemen. Dauwpunten komen in het zuiden van Nederland tegen de middag al tot boven 0.
-- volgens het KNMI dus. GFS doet het nog eenvoudiger.
quote:KNMI weeralarm is ook geupdate
Waarschuwing ZWARE SNEEUW: GROTE OVERLAST
Toelichting Morgen trekt een omvangrijk sneeuwgebied traag van zuid naar noord over ons land. De voorste begrenzing van het gebied bereikt in de loop van de ochtend het zuiden en naar verwachting pas tegen de avond het noordoosten van het land. Het zwaartepunt van de sneeuwval wordt tijdens de avondspits boven Midden-Nederland verwacht. Waarschijnlijk valt er 5 tot 10 cm sneeuw.
Bericht nummer 2
Opgesteld woensdag 07 februari 2007 23.23 uur
Volgend bericht 05.00 uur
Is toch niks geupdate eraan of mis ik ietsquote:Op woensdag 7 februari 2007 23:37 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
ben benieuwd de knmi heeft het net upgedate
[..]
daar keek ik net ook nog 1 keer naarquote:Op donderdag 8 februari 2007 00:24 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Is toch niks geupdate eraan of mis ik iets
Echt bizar inderdaad. Het is zelfs nú nog nowcastenquote:Op donderdag 8 februari 2007 00:51 schreef hondenfokker het volgende:
alles is mogelijk de sneeuw komt ook zeer snel opzetten ik denk dat het hier in zeeland (tegen boz) hier om 7 uur wit is en dat de frontale storing eenduw krijgt van de kou het wordt zeer spannend
Hoe ziet het voor het noorden eruit ? moet morgenavond de weg op, tenzij het te hard te keer gaatquote:Op donderdag 8 februari 2007 01:16 schreef Keromane het volgende:
In het extreme geval gaat het morgen helemaal niet zo opschieten met de 'dooiaanval' en ga je veel neerslag boven het zuiden en midden zien bij temperaturen net onder het vriespunt en dauwpunt onder 0. Een mix van stevige sneeuw, ijzel en aanvriezende regen krijg je dan, verslechterende omstandigheden in de avond waarbij het verkeer muurvast komt te zitten bij 20-30cm aankoekende sneeuw. Komt het dan stomtoevallig tot een relatief kleine shift in de globale drukverdeling dan is het ook de dagen daarna raak.
Hoewel sommige modellen/members zoiets zien kun je er beter niet op rekenen. Maar heel soms zit een verrassing in een klein hoekje. HIRLAM ziet de kern nu pas tegen de avond voor de kust van Vlissingen liggen. Dat is alweer een stukje zuidelijker en trager.
Stadseffectquote:Op donderdag 8 februari 2007 01:39 schreef Robbiej het volgende:
ik moet ook de weg op morgen om 18:00. en om 21:30 ongeveer. maarreuh.. tis hier nog steeds maar 0.2 graden... het vriest niet eens... whats wrong? (Lelystad)
Volgens mij regen.. Of Keromane moet iets zien wat ik misquote:Op donderdag 8 februari 2007 11:28 schreef Lariekoek het volgende:
Zijn er nog interessante ontwikkelingen?
Of gaat het morgen weer regenen?
das goed nieuws, hopelijk blijft dit zo en is het geen regen in de volgende run.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:08 schreef -skippybal- het volgende:
Zaterdag misschien wel weer sneeuw volgens de laatste GFS run
quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:55 schreef Robbiej het volgende:
het wil maar niet vlotten met sneeuwen hier in lelystad... net een heeel klein beetje wat niet eens bleef liggen... weeralarm van lik me vestje dus..
Waar woon je ?quote:Op donderdag 8 februari 2007 14:08 schreef Robbiej het volgende:
het regent gewoon nu... teringzooi
KNMIquote:Modelbeoordeling en onzekerheden:
Naast de tube waar de operationele en controlerun toe 1 extreme tube met
een sterkere zuidelijke stroming en nog hogere temperaturen. Dat het
(voorlopig) weer afgelopen is met de winter is nu wel duidelijk. In de
temperatuurverwachting zit veel minder onzekerheid dan gisteren: vrijwel
alle EPS-leden gaan na zaterdag naar temperaturen van ruim boven de
normaal van 5-6 graden (zie pluim en staafdiagrammen). De kans op
nachtvorst is vrijwel de gehele periode verwaarloosbaar klein, maar
neemt aan het eind van de periode wel wat toe (zondag 17 febr. 10%). De
neerslagkansen zijn voor de gehele periode groot, waarbij alleen
zaterdag in eerste instantie nog kans is op winterse neerslag (in de
vorm van ijzel), daarna regen. Met name zondag en maandag kunnen natte
dagen worden met een kans van 15-20% op 10 mm regen. Veel wind, vooral
maandag en dinsdag. De kans op 5 bft of meer is op maandag en dinsdag
voor De Bilt rond 60%, maar in de gehele periode daarna ook nog 30%.
Weinig zon.
Het sneeuwt heel vaak op mijn verjaardagquote:Op zaterdag 10 februari 2007 19:08 schreef aloa het volgende:
Er verschijnt eindelijk een krachtig hogedrukgebied boven Rusland. Ik doel daarmee niet op hogedrukgebiedje dat zich de komende 24 uur van Scandinavië naar het oostzuidoosten verplaatst, maar op het luchtdrukmaximum dat eind volgende week (16-17 februari) via de Kara Zee het noorden van Rusland binnentrekt en zich tot 1040 hPa versterkt. Het hoog breidt zich vervolgens naar het zuiden uit en krijgt vanuit het westen steun van een mobiele hoogterug. Voor ons blijft deze ontwikkeling een afstandelijk gebeuren. Wel komt er na een week onstandvastigheid rust in de atmosfeer omdat zich boven onze streken een Atlantisch hoog installeert. Dat is rond 18-19 februari het geval. Vervolgens maken het Russisch en het Atlantisch hoog gemene zaak: of februari het daar op de valreep nog koud van gaat krijgen is twijfelachtig. Wel lijken vrij spoedig nieuwe (koude) hogedrukontwikkelingen boven Noord-Europa in gang te worden gezet. Kortom: het is nog te vroeg om de winter af te schrijven.
Jan Visser
De Winter is nog niet voorbij..
Die hadden we donderdag!quote:Op maandag 12 februari 2007 02:23 schreef HPayne het volgende:
Nou jongens hoe zit het met die o zo barre winter die er aan zat te komen?
ik zie het eigenlijk ook niet meer gebeuren, maar als er een kans is dan mag dit natuurlijk wel gezegd wordenquote:Op maandag 12 februari 2007 13:23 schreef IkWilbert het volgende:
kansen, kansen, kansen. Deze winter al genoeg kansen gehad... ik zie het niet meer zitten helaas, helaas...
Het is elke keer niet niet, op naar het voorjaar en de winter van 08![]()
(c) Marillionquote:Getting close to seasons end
I heard somebody say
That it might never snow again
In Holland
Heb jij dat gezichtje in die afbeelding gemaakt?quote:Op maandag 12 februari 2007 17:19 schreef Jodelaar het volgende:
Lange termijn is er weer wat mogelijk en zeker voor de wintersporters die naar het oost blok gaan. En het bied ook mogelijkheid voor Frankrijk, duitsland & oostenrijk![]()
[afbeelding]
hahaha vet was me nog niet eens opgevallenquote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:29 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Heb jij dat gezichtje in die afbeelding gemaakt?
Jaquote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:29 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Heb jij dat gezichtje in die afbeelding gemaakt?
MTB'en in de Alpenquote:Op woensdag 14 februari 2007 16:07 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Ja
Tis weer helemaal van de kaart verdwenen.. ik neem me zwemspullen, mountainbike, voetbal maar mee naar Oostenrijk 24 feb..
Ben in de zomer MTB'er en in de winter Mountainbikerquote:
Inderdaad.quote:Op donderdag 15 februari 2007 08:32 schreef IkWilbert het volgende:
De kaarten gaan weer wat de koude kant op... afwachten (het magische woord in dit topic)
Beide mag van mij.quote:Op donderdag 15 februari 2007 13:54 schreef kepler het volgende:
zo
wel te zien dat de helft neigt naar koud(er) weer vanaf 22 februari, en de andere helft lekker doorgaat met de lente
er is sprake van (lees ik op de andere fora) spraken van bifurcatie, en met een flink koude reservoir in het noord(oosten) is de kans op een goede winterprik redelijk aanwezigquote:Op donderdag 15 februari 2007 13:57 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Beide mag van mij.
Als het maar geen zeikerig weer word zoals gisteren.
bifurcatie.. had er nooit van gehoord maar er gaan 6 voor koud en 6 voor lente..quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:06 schreef Lariekoek het volgende:
Een bi-wattes?
Hier in Raalte ook, bijna terras weerquote:Op donderdag 15 februari 2007 14:01 schreef Twisted_Logic het volgende:
Wat is het hier een heeeeeerlijk weer in Enschede. Echt geweldig!
quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:06 schreef Lariekoek het volgende:
Een bi-wattes?
quote:Een bifurcatie (Latijn: tweevork) is een gaffelvormige splitsing of tweedeling
Is dat niet de GFS opper?quote:Op donderdag 15 februari 2007 14:56 schreef -skippybal- het volgende:
[afbeelding]
Die groene lijn is nieuw. Wat is het
Dat is de blauwe al.quote:
Die blauwe is de Control. Dat is een tijdje terug veranderd en toen zat de Oper er helemaal niet meer in.quote:
Ah so!quote:Op donderdag 15 februari 2007 15:12 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Die blauwe is de Control. Dat is een tijdje terug veranderd en toen zat de Oper er helemaal niet meer in.
De Oper is dus nu weer terug als het groene lijntje
Sneeuwvlokje?quote:Op donderdag 15 februari 2007 16:40 schreef Jodelaar het volgende:
*
en morgen weer springenquote:Op donderdag 15 februari 2007 19:34 schreef -skippybal- het volgende:
En weer met beide benen op de grond:
[afbeelding]
Ja.. om 11:05 was het vol +32 op de webcam. Maar dan is daar al het heetste punt van de zonquote:Op vrijdag 16 februari 2007 11:52 schreef hondenfokker het volgende:
ik zie nog sneeuw:S
Is niet zo hoog daar ?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 15:36 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Ja.. om 11:05 was het vol +32 op de webcam. Maar dan is daar al het heetste punt van de zonnu is het er ook nog maar 4 graden
hier staat de zon nog vol op de webcam:
[afbeelding]
ensemble goed (ens)quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:15 schreef IkWilbert het volgende:
Wie zit het nog zitten met de winter? laatste GFS alweer een stukje minder qua koud weer.
IJsland is echt vet!!quote:Op vrijdag 16 februari 2007 18:37 schreef flugeltje het volgende:
Ik heb zowieso winter vanaf volgende week zondag...
Ga dan ook naar IJsland![]()
Hehe tof, daar wil ik ooit ook nog weleens heen.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 18:37 schreef flugeltje het volgende:
Ik heb zowieso winter vanaf volgende week zondag...
Ga dan ook naar IJsland![]()
de afgelopen twee dagen waren primaquote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:01 schreef -skippybal- het volgende:
Mij boeit het eigenlijk niet zo heel veel meer. Lente of winter, kom maar!
Maar niet zo'n neppe middenweg met van dat gare weer
quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:44 schreef Adelante het volgende:
[..]
de afgelopen twee dagen waren prima
Ach welnee man ,we hebben al in geen 20 jaar meer echt kou gehadquote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:51 schreef -skippybal- het volgende:
Maar stel nou dat die koude oplossingen uitkomen (waar meerdere modellen voor gaan), dan gaat het echt bikkelen worden voor een tijdje en ik heb geen eens meer een echte winterjas![]()
Ohja, net zoals van '64 tot '79...quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:52 schreef Bep het volgende:
[..]
Ach welnee man ,we hebben al in geen 20 jaar meer echt kou gehad
Koud hier is meestal warm daar. Meestal....quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:55 schreef Adelante het volgende:
ik heb ook geen winterjas, maar met dikke truien en een dunnere jas kom je ook een eind...
ga trouwens over twee weken naar new york, weet ook niet of dat verstandig is zonder winterjas
Mja, ik heb vroeger de Duitse teletekst een tijdje gevolgd. Dat werdt om de haverklap extreem bijgesteld.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 21:19 schreef ReWinD het volgende:
Die Duitsers durven wel zeg
Zometeen de EC pluim. Als die nou ook nog even meegaat!
Je weet maar nooit.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 21:54 schreef Jodelaar het volgende:
next week the north-sea effect
Meters sneeuw zorgen voor ophef in Europa. Ik zie het als als mega kranten koppenhelaas is dat alles een droom
Wind Chill effect van -30
brrr
[afbeelding]
Hier ietsjes bovenquote:Op vrijdag 16 februari 2007 22:39 schreef IedeK. het volgende:
Waar kun je die EC-pluim zien?
Zie ik nu ook, nieuwe moet nog komen.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 22:50 schreef 61neorej het volgende:
Die staafjes zijn keioud.
Als er spectaculaire kaarten zijn in vorige edities is het altijd traag.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:05 schreef Jodelaar het volgende:
Ja ik durf bijna niet te kijken, natuurlijk zullen er nog runs komen die slecht zullen zijn. Ik hoop eigenlijk dat UKMO meegaat volgende runs, dan is de kans weer hoger.
Hij is trouwens erg traag pas op +40 uur. Nog niets veranderd natuurlijk
Oosten is altijd goed als er kou is in Nederland. En de sneeuwhoogtes zijn hier ook vaak in de top.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:36 schreef Jodelaar het volgende:
Ik zit een keer in het westen beter dan in het noorden? dat ik dat nog is mee mag maken, moment voor me eigen aub
[afbeelding]
-20 bovenlucht
Ik heb vakantie vanaf volgende week vrijdag. Zaterdag op Zondag nacht op vakantie. Dus wordt met een dikke jas de auto inquote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:45 schreef -skippybal- het volgende:
Fuck, -5 voor de vrijdag overdag! Dat zou wel spektakel zijn. En laat ik nu net volgende week vakantie hebben![]()
Maarja, jammer dat het nog wat te ver is....
Wind Chills van -35 had het andere ens al. Deze zal -40 zijn? lolquote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:46 schreef -skippybal- het volgende:
Check die wind er ook bij. Dan krijg je gewoon windchills waar je ogen van uitvriezen
-20 is wel erg koud. en ik zit niet te miepen hoor. Maar in een zonnetje skien is lekkerder hoorquote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:54 schreef MissHobje het volgende:
Jodelaar wat zit je nou te miepen![]()
Wintersport moet koud zijn etcwees blij dat je dat vermoedelijk mee gaat maken
en dat je niet hoeft te skieeen bij + 5 ofzo
Aantal runs wordt ons nu al winterweer voorgeschoteld. Geloof er wel wat meer in, maar ja duurd noch lang. Wou dat het morgen al Woensdag wasquote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:03 schreef WEST het volgende:
ik geloof niet meer in de winter
telkens blij gemaakt met een dooie mus![]()
tja we zullen wel zien, knmi.nl meldt nog geen winter. Ik weet wel dat KNMI zowiezo ultra voorzichtig zijn.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:06 schreef Jodelaar het volgende:
[..]
Aantal runs wordt ons nu al winterweer voorgeschoteld. Geloof er wel wat meer in, maar ja duurd noch lang. Wou dat het morgen al Woensdag was![]()
Guidance ECMWFquote:Modelbeoordeling en onzekerheden:
De operationele run is t/m woensdag 21 februari een van de zachtste,
hetgeen blijkt uit de temperatuurpluim. Echter deze pluim laat aan het
eind van de periode een toenemend aantal members met lagere temperaturen
zien. Vanaf de +168 zien we een groeiend aantal members met een meer
winters beeld waarin rondom een hoog boven Polen, koudere lucht uit
Rusland met een omweg onze kant opkomt. Enkele andere nog iets koudere
oplossingen gaan richting transportkou met hogedruk boven het noorden
van Scandinavie en lagedruk boven midden-Europa. Aan het eind van de
eps-periode zien we dat ongeveer 60 % een meanderende weststroming laat
zien, waarin dus geen sprake is van enige kou. Het lijkt erop dat er een
bifurcatiepunt ergens op woensdag/donderdag is terug te vinden waarop de
atmosfeer voor de koude of zachte oplossing "kiest". Dit vertaalt zich
ook in de grote spreiding in minimumtemperatuur voor zaterdag 24
februari; deze loopt uiteen van + 3 tot -9 graden. Neerslagkansen zien
we langzaam toenemen en worden na het weekeinde weer noemenswaardig
wanneer ze richting 40% of hoger gaan. Opvallend is verder in de
staafdiagrammen de hoge bedekkingsgraad op vrijdag en zaterdag 16/17
februari, terwijl dit in de gids de meest zonnige dagen zijn; dit heeft
met de hoeveelheid hoge bewolking te maken.
Toelichting bij aanpassingen in tabel:
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zacht en de eerste dagen vrij veel zon en meest droog. Vanaf dinsdag
meer bewolking en licht stijgende neerslagkans.
Samenvatting EPS-periode:
60 % kans op aanhoudend zacht weer met af en toe regen, 40 % kans op
kouder weer met lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend.
Transportkouquote:Ondertussen vinden boven het noorden/noordoosten van Europa maar ook in de Russisch arctische regio en niet in de laatste plaats het noordwesten en westen van Siberië interessante ontwikkelingen plaats. In dat deel van Siberië is het ongewoon koud geworden: in Agata werd vanochtend een temperatuur van -50,4º gemeten, in Turuhansk was het halverwege de nacht -49,8 en in Hoseda-Hard (Europees Rusland) -42,0º. Deze intense kou breidt zich snel naar het zuidwesten uit terwijl tegelijkertijd een sterk in betekenis toenemend hogedrukgebied van de Barentsz Zee naar Noord-Europa koerst. Het luchtdrukmaximum zwelt mogelijk aan tot om en nabij 1050 hPa. Een portie van de Russische vrieskou kan, onder invloed van het hogedrukgebied, na woensdag onze streken bereiken. Daar lijkt circa 60 procent van de oplossingen gelieerd aan het Europese weermodel het over eens te zijn: het Amerikaanse en Duitse weermodel zinspelen al enkele dagen op deze ontwikkeling. Een en ander zou kunnen betekenen dat het na woensdag licht tot matig gaat vriezen, vrijdag blijft het kwik ook overdag beneden nul. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om een korte, felle periode van transportkou (oostenwinden). In Rusland kan het trouwens gruwelijk koud gaan worden met in de regio Moskou minima rond -30 graden.
Damn!quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:05 schreef ReWinD het volgende:
Het ensemble ziet er wel aardig uit.
Dit temperatuurkaartje ziet er ook wel leuk uit, tot -39 in Oostenrijk
[afbeelding]
SLECHT? Volgens mij is het kaartje dan tog echt veranderd!!quote:
Welke drugs gebruik jij?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:50 schreef sanni het volgende:
Kun je niet gewoon -zonder nu met al die grafieken e.d aan te komen - seggen
dat het weer gewoonvan slag is?dus..wel en wat is mooier om vanmorgen om
+/- 06:00 uur op je balkon te staan terwijl meisie nog slaapt en dit te zien?![]()
Niets dus ( sorry voor de ruis in de foto
slecht was op het bericht van de nieuwe ens, en deze is nog van gister dus na de "superrun"quote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:28 schreef leroytje het volgende:
[..]
SLECHT? Volgens mij is het kaartje dan tog echt veranderd!!![]()
Dit is erg erg goed!!
![]()
Zie je blije reacties?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:34 schreef Bep het volgende:
Wordt het nu wel of niet koud?
quote:Winterweer op komst
Bron : Nu.nl
Uitgegeven: 18 februari 2007 08:02
AMSTERDAM - De komende week gaat het vriezen. Zondag en maandag is het nog vrij zacht, maar de dagen daarna is er kans op vorst. Dat meldt het KNMI. De afgelopen dagen werden voorjaarsachtige temperaturen bereikt. Vrijdag was het in Limburg zelfs zeventien graden.
Het weerinstituut meldde toen dat de maand februari naar alle waarschijnlijkheid onderdeel uitmaakt van de warmste winter ooit gemeten in Nederland.
nou, nu.nl heeft denk ik de run van gisteren bekeken, want de run van vandaag heeft vrijwel geen winterweer in pettoquote:
De winter is voorbij Face it!! Laat het maar lekker lente wordenquote:Op zondag 18 februari 2007 08:46 schreef aloa het volgende:
Het ziet er nu weer anti winters uit. 20% kans op kouder weer.![]()
wat een Telegraaf berichtquote:
quote:Terwijl Amerika nog steeds in de greep van de winter is, lijkt de kans op winterkou in Nederland zo goed als verkeken. Gisteren werden meer dan 10 vliegtuigen op het vliegveld van Denver, Colorado, licht beschadigd door de combinatie van wind en vrij lage temperaturen. Diverse toestellen kregen barsten in de ruiten van de cockpit. Dit is op zich niet alarmerend maar wel zeer verbazingwekkend. Want op grote hoogte worden toestellen steevast geconfronteerd met zeer lage temperaturen in combinatie met een zeer hoge snelheid van voorbij razende lucht. Nader onderzoek leert, dat de wind er aantrok tot windkracht 8 uit het noorden, maar dat de temperatuur maar net onder nul kwam. Bovendien werd geen melding gemaakt van neerslag. De meest waarschijnlijke verklaring is wellicht, dat rondwaaiend puin of fijn grond de ruiten heeft beschadigd. Al is zelfs dat een twijfelachtige verklaring.
De kou in Amerika heeft zelfs de zuidelijk gelegen staten in de greep. In Tallahassee, een plaats in het noorden van Florida, aan de Golf van Mexico, noteerde vanochtend 7 graden vorst. In de noordelijke staten vriest het streng tot zeer streng. Rond de Grote Meeren ligt bovendien een dik pak sneeuw. Net noord van Lake Superior gaf de Canadese plaats Chapleau een diepvriestemperatuur van -30 graden door. Chapleau ligt met bijna 48 graden Noord min of meer op dezelfde breedtegraad als Brest, in Frankrijk, of Wenen. Op het Euraziatische continent zien we vergelijkbare temperaturen of lager in Rusland vanaf circa 55 graden Noorderbreedte. In Europa zelf zien we temperaturen van -30 of lager momenteel uitsluitend in het uiterste noorden van Noorwegen. Deze kou gaat zich de komende dagen echter verder uitbreiden over de Scandinavische landen.
De afgelopen dagen was het spannend hoe ver de kou naar het zuiden zou komen. Nu begint het steeds duidelijker te worden, dat de koudeaanval tijdig wordt afgeslagen. Denemarken krijgt er in de tweede helft van de week nog een stootje van mee, bij ons blijft het hooguit bij 1 of 2 nachten met lichte vorst. De wind wordt aan het eind van de week misschien even zuidoostelijk maar daarmee kan de kou ons niet bereiken. En zo lijkt het onafwendbaar te worden, dat deze winter de warmste wordt sinds het begin der Nederlandse waarnemingen.
wat een vreemd geschreven berichtquote:Op maandag 19 februari 2007 07:05 schreef Lariekoek het volgende:
Warmste winter ooit bijna feit.
[..]
Ach je bent dan een stuk goedkoper uit als je die fiets gaat hurenquote:Op maandag 19 februari 2007 10:22 schreef Jodelaar het volgende:
Ach het wordt niets, ik neem voor volgende week maar me zwembroek mee en geld om Mountainbike te huren
Mwa heb eigen skis, schoenen enzo al dus zo goedkoper zal het niet zijnquote:Op dinsdag 20 februari 2007 01:30 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ach je bent dan een stuk goedkoper uit als je die fiets gaat huren![]()
Verders.. tja tis jammer van de winter..
Die wordt het! Die ziet de echte kouquote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:57 schreef Omaha het volgende:
Nog maar 1 lid laat vorst zien bij de EC pluim.
Het is over en uit. Jammer.
Als ie er over twee weken nog staat, wordt ik pas enthousiast.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:15 schreef Jodelaar het volgende:
Het virtueel geilen is weer begonnen
[afbeelding]
daar durf ik ook niet op de wedden maar nog altijd 2% kansquote:Op dinsdag 20 februari 2007 22:01 schreef Lariekoek het volgende:
It ain't gonna happen.
Onweersverwachtingquote:Op zondag 25 februari 2007 00:59 schreef HPayne het volgende:
Tis hier wel rustig laatste tijd. Wat wordt het volgende deel? Zomerverwachting?![]()
0 zijn maar maartse buienquote:Op zondag 18 maart 2007 22:47 schreef axz0l het volgende:
kom maar weer met de joki's :p
Keromanequote:Op woensdag 10 oktober 2007 08:42 schreef IkWilbert het volgende:
dit doet mij verlangen naar de prachtige topics die Keromane altijd opende![]()
Yup. Alleen een beetje jammer dat 'ie al 9 maanden inactief is. Of hij moet een kloon hebben natuurlijk...quote:Op woensdag 10 oktober 2007 08:42 schreef IkWilbert het volgende:
dit doet mij verlangen naar de prachtige topics die Keromane altijd opende![]()
Bron KNMIquote:1963: de koudste winter van de eeuw
12 januari 2004 - Rond de jaarwisseling 1996/1997 sloeg de kou flink toe en begin januari 1997 liep de winter zelfs tijdelijk in de pas met 1963. In dat jaar zette de winter flink door en werd het openbare leven ontwricht. De winter van 1963 was de koudste van de eeuw: over drie maanden had De Bilt een gemiddelde temperatuur van -3,1°C (+2,6°C is normaal). De winter 1947 bezet de tweede plaats op de eeuwlijst met gemiddeld -2,4°C. In de meetreeks sinds 1706 vinden we één vergelijkbare winter: de winter van 1830 had dezelfde temperatuur als die van 1963.
De winter van 1963 kondigde zich al in november aan. Op de 16e ging West-Europa gebukt onder sneeuwstormen en ook bij ons viel sneeuw. De temperatuur zakte die maand tot -8°C en op 5 december vroor het in Zeeland 12 graden. De winter kwam echter pas op 19 december goed op gang. Op veel plaatsen zou het bijna drie maanden achtereen elke dag vriezen, terwijl het noordoosten al die tijd onder de sneeuw lag.
De Bilt had vanaf 22 december een serie van 13 ijsdagen, dagen waarop het blijft vriezen. Het IJsselmeer was vóór Kerst dichtgevroren. Tijdens de jaarwisseling waren er zware sneeuwstormen die in het hele land dorpen ïsoleerden. De sneeuwduinen bereikten een hoogte van 3 meter. Januari 1963 werd met gemiddeld -5,3°C op januari 1940 (-5,5°C) na, de koudste van de eeuw. Het noorden noteerde die maand 25 ijsdagen en in Eelde vroor het op 17 dagen meer dan 10 graden. Een dooi-aanval begin januari ontaardde in veel sneeuw en ijzel, maar de vorst gaf zich niet gewonnen. Halverwege januari viel er opnieuw veel sneeuw die door de wind ging stuiven.
Inmiddels lagen er ijsbergen in de Waddenzee en de Gouwzee stonden auto's geparkeerd. Op 18 januari daalde de temperatuur in Joure tot -21°C en juist die dag werd de Elfstedentocht gereden. 's Middags was het minder koud maar door de bij vlagen stormachtige wind maakte dat voor de schaatsers weinig uit. Slechts 1% van de deelnemers bereikte de finish. De dag daarop was het nog erger: in het noorden woedde een oosterstorm bij 10 tot 13 graden vorst en stuifsneeuw. Veel wegen waren onbegaanbaar.
Met -3,4°C was ook februari zeer koud. De ene na de andere dooi-aanval mislukte en medio februari waren er opnieuw sneeuwjachten. Daarna volgden dagen waarop het 's ochtends 10 tot 20 graden vroor; in Eelde kam de temperatuur op 11 dagen onder -10° met -19,2°C als minimum op de 25e. Die dag was er een autotourtocht over het IJsselmeer. In het noorden bleef het in februari op 20 tot 26 dagen de hele dag vriezen. De eerste dagen van maart vroor het 10 tot 16 graden, maar op 5 maart kwam een einde aan de winter van de eeuw.
Er is geen verband tussen het aantal zonnevlekken en wel of geen koude winter volgens het KNMI:quote:
quote:Zo'n honderd jaar geleden werd algemeen aangenomen dat de zonnevlekkencyclus het weer bepaalde. Zelfs in de jaren 1950 werden er nog serieuze pogingen gedaan het weer hiermee een aantal jaren vooruit te voorspellen. Daarna is men zich toch gaan realiseren dat die voorspellingen niet vaak uitkwamen, en zijn de zonnevlekken op het KNMI in onbruik geraakt. Daarbuiten schijnen ze nog veel gebruikt te worden om de felbegeerde winterverwachting te maken.
In de meest simpele vorm wordt gesteld dat strenge winters een laag zonnevlekkengetal hebben, bijvoorbeeld naar aanleiding van de observatie dat behalve 1947 alle elfstedentochten verreden zijn in een maand met minder dan 50 zonnevlekken. Nu heeft 2/3 van alle maanden een zonnevlekkengetal onder de 50, dus er moeten ook heel veel heel zachte wintermaanden bij zijn. Ook hier biedt een grafiekje uitkomst. Daarin is te zien dat er vrijwel evenveel zachte winters met weinig zonnevlekken waren als strenge. Er is weer een heel licht verband de goede kant op, maar dit is weer weinig betrouwbaar (p=39%). Zelfs over de bijna 300 jaar van de Zwanenburgreeks wordt dit niet beter.
Een recente variant van de zonnevlekkentheorie zegt dat de polariteit van het magnetische veld van de zon een rol speelt - dat is de ene cyclus van 11 jaar evenwijdig aan dat van de aarde, en de volgende cyclus tegengesteld. We zouden dus naar de volle 22-jarige cyclus moeten kijken. Ook dat is zo gedaan. de dubbele reeks staat sinds vandaag in de Climate Explorer. Over de hele eeuw is weer geen enkel verband te zien.
Ik vind het best, we kunnen ook voor 2008 een nieuw topic openenquote:Op woensdag 10 oktober 2007 00:26 schreef Hi_flyer het volgende:
FF de TT veranderen 2007-->2008. Dan kunnen we weer los.
Voor de liefhebbers; er is een redelijke kans op grondvorst in het weekend.
Beter planquote:Op woensdag 10 oktober 2007 20:27 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik vind het best, we kunnen ook voor 2008 een nieuw topic openen
."quote:Hoe zal het de winter van 2008 vergaan?
Het is oktober, de blaadjes vallen van de bomen en menigeen doet weer een poging om te voorspellen hoe het de komende winter zal vergaan. Weerman Piet Paulusma is op zijn site zeer ‘vooruitstrevend’. Hij bericht het volgende: “De winter komt laat op gang en wordt waarschijnlijk iets te zacht of net normaal. Eerste najaarsstormen en de eerste winterse taferelen niet eerder dan in de tweede helft van december. Januari is kwakkelend met korte perioden met kou en zacht weer; relatief veel neerslag. Februari wordt waarschijnlijk wel kouder of gemiddeld normaal, waarbij ik verwacht dat we even op de schaatsen komen.” Tot zover de wintervoorspellinmg van Piet.
Het zou zomaar kunnen dat Piet gelijk krijgt maar persoonlijk denk ik dat je niet in de schoenen van ‘onze lieve Heer’ moet gaan staan. We zijn vaak, gelet op de grote spreiding tussen de ongeveer 50 oplossingen van het ECMWF, niet in staat om meer dan een globale trendverwachting voor de komende 10 dagen aan te geven: laat staan dat je in oktober al pretendeert hoe het februari zal vergaan. Dat lijkt teveel op een gok en daar is de meteorologie naar mijn mening een te serieuze aangelegenheid voor.
Recent verscheen in Elsevier een artikel van Simon Rozendaal. De auteur, een fervent tegenstander van Al Gore, schuift astrofysicus Piers Corbyn uit Engeland naar voren. Corbyn beweert op grond van (geringe) zonsactiviteit, dat de winter van 2008 koud gaat worden (tenminste één stevige vorstmaand). Er hangt wellicht zelfs een Elfstedentocht in de lucht. Tussen het gebrek aan zonneactiviteit (zonnevlekkenminimum) en verreden Elfstedentochten zit inderdaad een verband maar we leven tegenwoordig wel in een klimaat met Provençaalse trekjes.
Uit het artikel van Rozendaal blijkt dat Corbyn zichzelf nogal profileert. Daar is niets op tegen uiteraard maar wat meer bescheidenheid zou hem sieren. We hebben de afgelopen decennia wel meer van dit soort ‘grappenmakers’ door de voordeur zien binnenkomen en daarna niets meer van hen vernomen. Persoonlijk doe ik niet aan ‘kant en klare’ oplossingen voor de komende maanden. Wel zijn er indicaties die ik onder meer op deze site naar buiten heb gebracht en recent beschreven in Trouw.
Hierbij volgt mijn tekst uit Trouw van 29 september: "Het Antarctische ozongat is dit jaar minder omvangrijk dan de laatste jaren. Dat is goed nieuws al is het nog te vroeg om nu al te speculeren op een herstel van de kwetsbare ozonlaag. Zelf denk ik dat er een verband bestaat tussen het kleinere ozongat en de zeer koude winter in onder meer Argentinië en de randen van het Zuidpoolgebied. Kennelijk is de stratosfeer (rond 20 kilometer) dit jaar minder koud waardoor de afbraak van ozon wordt afgeremd. Bij temperaturen omstreeks -80º ontstaan namelijk stratosferische wolken die met name in de late winter een negatieve invloed hebben op de ozonlaag.
Een minder koude stratosfeer heeft een temperend effect op de winden op dat niveau en tevens op de straalstroom op circa 10 kilometer hoogte. De Antarctische kou nabij het aardoppervlak kan daardoor makkelijker wegvloeien (de straalstroom meandert meer) en veroorzaakt regionaal koudegolven. Of het de komende winter ook op het Noordelijk Halfrond tot aanmerkelijk lagere temperaturen gaat komen, is zeker niet onmogelijk. De stratosferische verwarming lijkt mij namelijk eerder een mondiaal dan een regionaal (Antarctisch) gebeuren. Uiteraard zijn er meer processen (zoals El Niño/La Niña) die een winter kunnen maken of breken. Wat dat betreft blijft uiterste voorzichtigheid geboden
He nostalgie!quote:Op woensdag 10 oktober 2007 09:00 schreef Lariekoek het volgende:
Winter uit de oude doos:
[..]
Bron KNMI
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |