Wederom jouw mening.quote:Op zondag 4 februari 2007 14:51 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
En daar heb je dus meteen het probleem. Het draait hier om ervaring en daaruit verkregen inzicht. Je zit waarschijnlijk te weinig op de weg om dat inzicht te hebben.
Het gaat niet om iets dat ik bedacht heb!quote:Op zondag 4 februari 2007 14:51 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
En daar heb je dus meteen het probleem. Het draait hier om ervaring en daaruit verkregen inzicht. Je zit waarschijnlijk te weinig op de weg om dat inzicht te hebben.
Theoretische feiten. Je lost er niets mee op.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:00 schreef du_ke het volgende:
Het gaat niet om iets dat ik bedacht heb!
Het gaat om simpele feiten.
Ligt eraan wat jij je wilt oplossen. Jij hebt het over hard doorrijden. Dan is een limiet inderdaad geen oplossing.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Theoretische feiten. Je lost er niets mee op.
De hele materiele wereld is een schepping van de Duivel.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:04 schreef Monidique het volgende:
Theorie en feiten kunnen echt niet meer tegenwoordig. Het gaat om wat je zíet en wat de Bijbel zegt.
Uhhu. Wat je telkens beweert, maar niet hard kunt maken.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:05 schreef MrX1982 het volgende:
De Bijbel is ouderwets tegenwoordig is er Al Gore.
Tja je moet als je wegen hebt met een beperkte doorvoercappaciteit. Dan kan je wel overal 200 willen rijden maar dat kan helemaal niet. Dan is het dus even 200 dan weer een stuk stilstaan in een file dan weer even hard.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Theoretische feiten. Je lost er niets mee op.
Overal 200 rijden heb ik nergens gezegd. Met de rijvaardigheid van de gemiddelde Nederlander lijkt me dat sowieso niet heel verstandig.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:07 schreef du_ke het volgende:
Tja je moet als je wegen hebt met een beperkte doorvoercappaciteit. Dan kan je wel overal 200 willen rijden maar dat kan helemaal niet. Dan is het dus even 200 dan weer een stuk stilstaan in een file dan weer even hard.
Dan werkt een lagere constante snelheid toch echt meer.
Het probleem met feiten is dat ze soms je mening niet steunen. Sommige mensen accepteren feiten en veranderen hierna hun mening, anderen proberen de feiten weg te redeneren: "ik ervaar", "het is maar een theorie", "we weten nog zo weinig", "ze hebben een agenda". George Orwell noemde het Bellyfeel geloof ik.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Theoretische feiten. Je lost er niets mee op.
Monidique bracht hem net een offer en probeerde hem telepatisch te bereiken. Zondag is de rustdag, waar men met het gezin door An Inconvenient Truth bladert en ritueel verder zoekt naar bewijzen voor de theorie...zonder klimaatverandering is het universum zinloos, ik zou niet zonder willen leven.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:05 schreef MrX1982 het volgende:
De Bijbel is ouderwets tegenwoordig is er Al Gore.
er zijn daar legio internetcafés voor de toeristen. Maar ik was niet van plan hier rond te gaan hangen hoor. http://kevininkenia.web-log.nl !quote:Op zondag 4 februari 2007 14:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Das mooi.![]()
Trouwens heb je daar ook internet, maw neem je vanavond hier soms afscheid?
Wie is die meid in je userikoon?quote:Op zondag 4 februari 2007 15:20 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Monidique bracht hem net een offer en probeerde hem telepatisch te bereiken. Zondag is de rustdag, waar men met het gezin door An Inconvenient Truth bladert...zonder klimaatverandering is het universum zinloos, ik zou niet zonder willen leven.
Nou ja, MrX heeft natuurlijk wel een punt als hij stelt dat dergelijke modellen weinig/geen rekening houden met menselijk rijgedrag.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:18 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Het probleem met feiten is dat ze soms je mening niet steunen. Sommige mensen accepteren feiten en veranderen hierna hun mening, anderen proberen de feiten weg te redeneren: "ik ervaar", "het is maar een theorie", "we weten nog zo weinig", "ze hebben een agenda". George Orwell noemde het Bellyfeel geloof ik.
Welk menselijk rijgedrag zou een probleem worden voor het model, en hoe kan het model hierdoor verbeterd worden? Dat lijkt me een stuk constructiever dan wat kreten dumpen dat het maar een model is.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:22 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, MrX heeft natuurlijk wel een punt als hij stelt dat dergelijke modellen weinig/geen rekening houden met menselijk rijgedrag.
Er zijn uitgebreide simulaties van het rijgedrag van automobilisten, die simulaties houden juist rekening met het onvoorspelbare karakter van de automobilist. (maw het plotseling moeten remmen).quote:Op zondag 4 februari 2007 15:22 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, MrX heeft natuurlijk wel een punt als hij stelt dat dergelijke modellen weinig/geen rekening houden met menselijk rijgedrag.
Ah leuk. Dan kunnen we je belevenissen volgen.....quote:Op zondag 4 februari 2007 15:22 schreef problematiQue het volgende:
[..]
er zijn daar legio internetcafés voor de toeristen. Maar ik was niet van plan hier rond te gaan hangen hoor. http://kevininkenia.web-log.nl !
Waarvan akte.quote:Door deze tekortkomingen van de huidige
modellen kunnen er nog geen definitieve uitspraken worden gedaan
en zal de nieuwe minister de te nemen beslissingen op andere
adviezen moeten baseren. Er zullen altijd wel effecten blijven
die niet of nauwelijks door een model beschreven kunnen worden.
Voorbeelden hiervan zijn het anticiperende gedrag van automobilisten,
het verkleinen van de headway om te voorkomen dat
er een andere auto in het gat duikt, verschillende (of geen) redenen
om in te halen en specifieke omstandigheden als mist of de
fysieke staat van de weg. Het is allemaal terug te brengen tot de
moeilijke taak om menselijk gedrag wiskundig te beschrijven
Als iedereen op een constante snelheid rijdt is de doorstroming inderdaad een stuk beter. En bij een constante snelheid van 80 of 90 (volgens Lithion 40) is die doorstroming optimaalquote:Op zondag 4 februari 2007 15:13 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Overal 200 rijden heb ik nergens gezegd. Met de rijvaardigheid van de gemiddelde Nederlander lijkt me dat sowieso niet heel verstandig.
Het gaat mij meer om files en hoe die doelbewust worden gecreëerd doordat er niet optimaal gebruik wordt gemaakt van de weg en de doorstroming dus wordt belemmerd.
Wat een gelul.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:48 schreef du_ke het volgende:
Als iedereen op een constante snelheid rijdt is de doorstroming inderdaad een stuk beter. En bij een constante snelheid van 80 of 90 (volgens Lithion 40) is die doorstroming optimaal.
Kloptquote:Op zondag 4 februari 2007 15:22 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou ja, MrX heeft natuurlijk wel een punt als hij stelt dat dergelijke modellen weinig/geen rekening houden met menselijk rijgedrag.
Is al weer achterhaald. Afschaffen die 80-km reservaten...quote:Op zondag 4 februari 2007 15:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als iedereen op een constante snelheid rijdt is de doorstroming inderdaad een stuk beter. En bij een constante snelheid van 80 of 90 (volgens Lithion 40) is die doorstroming optimaal.
Juist.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:50 schreef Monidique het volgende:
Du_ke, jij met je inhoudsloze oneliners toch altijd.
En dus............quote:Op zondag 4 februari 2007 15:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt. Het werkt alleen als we op een constante snelheid rijden en dat zit er niet echt in.
Dat is geen gelul. Jij gaat uit van de gedachte dat als jij maar hard kunt rijden, jij ook sneller ter plaatse kunt zijn. En dat is natuurlijk waar, maar dat is niet waar het bij de doorstroming over gaat. Bij doorstroming bekijk je bij welke snelheid (rekening gehouden met een bepaalde variatie) het aantal voertuigen per tijdseenheid gemaximaliseerd kan worden en daaruit blijkt dat die snelheid op 40km/u ligt.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:49 schreef PJORourke het volgende:
Wat een gelul.
Met die gemiddelde rijvaardigheid is niks mis. Je moet maar eens in andere landen gaan kijken hoe het daar met de gemiddelde rijvaardigheid gesteld is, dan lach je je rot.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:13 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Overal 200 rijden heb ik nergens gezegd. Met de rijvaardigheid van de gemiddelde Nederlander lijkt me dat sowieso niet heel verstandig.
Als iedereen met een constante snelheid rijdt dan ligt het optimum op de hoogste voor iedereen haalbare snelheid.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:50 schreef du_ke het volgende:
Waarom?
Je verhaal lan hooguit kloppen tijdens het hoogtepunt van de spits. De gemiddeld doorstroming is namelijk direct te relateren aan de gemiddelde reisduur per aantal kilometers.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:00 schreef Lithion het volgende:
[..]
Dat is geen gelul. Jij gaat uit van de gedachte dat als jij maar hard kunt rijden, jij ook sneller ter plaatse kunt zijn. En dat is natuurlijk waar, maar dat is niet waar het bij de doorstroming over gaat. Bij doorstroming bekijk je bij welke snelheid (rekening gehouden met een bepaalde variatie) het aantal voertuigen per tijdseenheid gemaximaliseerd kan worden en daaruit blijkt dat die snelheid op 40km/u ligt.
Dat maakt de reistijd wel langer, maar dat is iets heel anders dan de doorstroming.
Inderdaad. En aangezien die snelheid normaal gesproken veel hoger ligt (behalve tijdens het hoogtepunt van de spits als iedereen stilstaat in de file) moet het verhaal van Lithion wel gewoon gelul zijn.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:03 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Als iedereen met een constante snelheid rijdt dan ligt het optimum op de hoogste voor iedereen haalbare snelheid.
Bij het meten van de flow kijk je naar een doorsnede van de weg, niet zozeer naar een bepaald traject.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:03 schreef GertvanderVolk het volgende:
Je verhaal lan hooguit kloppen tijdens het hoogtepunt van de spits. De gemiddeld doorstroming is namelijk direct te relateren aan de gemiddelde reisduur per aantal kilometers.
Daar staat weer tegenover dat bij een hogere snelheid de veilige afstand tussen auto's ook weer groter is, waardoor er minder compact gereden kan worden.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:03 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Als iedereen met een constante snelheid rijdt dan ligt het optimum op de hoogste voor iedereen haalbare snelheid.
Nee, je kijkt naar de minimale snede van het netwerk.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:05 schreef Lithion het volgende:
Bij het meten van de flow kijk je naar een doorsnede van de weg, niet zozeer naar een bepaald traject.
Nee, want we rijden allemaal met een constante snelheid, het model sluit dus remmen uit.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:07 schreef Reya het volgende:
Daar staat weer tegenover dat bij een hogere snelheid de veilige afstand tussen auto's ook weer groter is, waardoor er minder compact gereden kan worden.
Nee, dat is geen gelul. Bij een lagere gemiddelde snelheid zijn de relatieve snelheidsverschillen kleiner, waardoor een regelmatigere stroom ontstaat. Een oorzaak van het ontstaan van files is namelijk dat mensen hun snelheid verder reduceren dan de snelheid van hun voorganger. Bij lagere snelheden is dit relatieve verschil kleiner en kan de 'normale' snelheid sneller hersteld worden waardoor achterliggers niet ook nóg verder in de ankers moeten.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:05 schreef GertvanderVolk het volgende:
Inderdaad. En aangezien die snelheid normaal gesproken veel hoger ligt (behalve tijdens het hoogtepunt van de spits als iedereen stilstaat in de file) moet het verhaal van Lithion wel gewoon gelul zijn.
Wat dus gelul is. Snelheidsverschillen houd je atijd en juist vanwege het lagere relatieve snelheidsverschil bij een lagere gemiddelde snelheid bereik je daar een betere flow.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:09 schreef PJORourke het volgende:
Nee, want we rijden allemaal met een constante snelheid, het model sluit dus remmen uit.
Wat dan als er ingevoegd dient te worden, bijvoorbeeld bij een oprit?quote:Op zondag 4 februari 2007 16:09 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, want we rijden allemaal met een constante snelheid, het model sluit dus remmen uit.
Dan zien we meteen dat het een simplistisch shitmodel is.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:10 schreef Reya het volgende:
Wat dan als er ingevoegd dient te worden, bijvoorbeeld bij een oprit?
du_ke heeft een statement op basis van dit model. Dat het niet reeel is geef ik direct toe.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:10 schreef Lithion het volgende:
Wat dus gelul is. Snelheidsverschillen houd je atijd en juist vanwege het lagere relatieve snelheidsverschil bij een lagere gemiddelde snelheid bereik je daar een betere flow.
Bij lagere constante snelheid is de doorstroming inderdaad beter. Valt weinig tussen te krijgen.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:12 schreef PJORourke het volgende:
[..]
du_ke heeft een statement op basis van dit model. Dat het niet reeel is geef ik direct toe.
Kleinere onderlinge snelheidsverschillen helpen dus bij het voorkomen van dit effekt.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:13 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Probleem is dat het harmonica-effekt er niet door de mens zelf uit te halen is. Mensen trekken sneller op dan zou moeten waardoor de doorstroming weer stokt en de hele boel weer vaststaat.
Het kantelpunt ligt bij "constant". Ik hoop dat je goed genoeg kunt rekenen dat een hogere constante snelheid ook zorgt voor meer auto's die op een meetpunt doorstromen. Daarmee is de stelling dat juist lagere constante snelheid daarvoor zorgt ontkracht.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bij lagere constante snelheid is de doorstroming inderdaad beter. Valt weinig tussen te krijgen.
Klopt. Zet die auto's op een trein, dan heb je je optimum.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:18 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Kleinere onderlinge snelheidsverschillen helpen dus bij het voorkomen van dit effekt.
Precies. Die wiskunde op het HBOquote:Op zondag 4 februari 2007 16:19 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Het kantelpunt ligt bij "constant". Ik hoop dat je goed genoeg kunt rekenen dat een hogere constante snelheid ook zorgt voor meer auto's die op een meetpunt doorstromen. Daarmee is de stelling dat juist lagere constante snelheid daarvoor zorgt ontkracht.
Auto's die sneller rijden houden meer afstand. Dat loop vrij snel op.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:19 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Het kantelpunt ligt bij "constant". Ik hoop dat je goed genoeg kunt rekenen dat een hogere constante snelheid ook zorgt voor meer auto's die op een meetpunt doorstromen. Daarmee is de stelling dat juist lagere constante snelheid daarvoor zorgt ontkracht.
En dat is per kilometer nog beter voor het milieu ook. Luchtweerstand enzo.quote:
Omdat ze rekening houden met remwegen, die jij juist uitsluit in jouw model.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:21 schreef du_ke het volgende:
Auto's die sneller rijden houden meer afstand. Dat loop vrij snel op.
Nee, want bij ongeveer 75km/u rij je het zuinigst.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:22 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En dat is per kilometer nog beter voor het milieu ook. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe.
Uh... motoren zijn dan veel minder zuinig.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:22 schreef Yildiz het volgende:
En dat is per kilometer nog beter voor het milieu ook. Luchtweerstand enzo.
Naar de methode van Aaah, is die snelheid oneindig min 1?quote:Op zondag 4 februari 2007 16:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Auto's die sneller rijden houden meer afstand. Dat loop vrij snel op.
Ik neem aan dat jij ook goed genoeg kan rekenen om te bedenken dat er een optimum is?
Juist.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Uh... motoren zijn dan veel minder zuinig.
Ik sluit de remwegen niet uit.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Omdat ze rekening houden met remwegen, die jij juist uitsluit in jouw model.
Je hebt sowieso meer kracht nodig per afgelegde kilometer. Boven de 40-50 km/h gaat luchtweerstand tellen. Als je naar luchtweerstand kijkt, is boven de 50 km/h rijden, per afgelegde kilomter, slechter voor het milieu.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Uh... motoren zijn dan veel minder zuinig.
Gebaseerd waarop?quote:Op zondag 4 februari 2007 16:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Nee, want bij ongeveer 75km/u rij je het zuinigst.
Kloptquote:Op zondag 4 februari 2007 16:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Nee, want bij ongeveer 75km/u rij je het zuinigst.
Uiteraard is er een optimum, zo rond de 70 km/h wordt wel eens gesuggereerd. Op dat moment moet je ook gaan kijken of de toevoer van nieuwe auto's constant is. Het houdt nl. wel ergens op met doorstroming.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:24 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Naar de methode van Aaah, is die snelheid oneindig min 1?
Wel als je hem in zijn 5 krijgt, maar dan zit je vaak nog in zijn 4. Dat omschakelen zorgt voor extra uitstoot.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Nee, want bij ongeveer 75km/u rij je het zuinigst.
Die heb je niet nodig als iedereen met constante snelheid rijdt. Een belachelijk model dus.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:25 schreef du_ke het volgende:
Ik sluit de remwegen niet uit.
Nou, motoren zijn geprogrammeerd om zuinig te zijn bij 80, 100 en 120. Dat zal dus geen lineaire functie meer zijn.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:23 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Nee, want bij ongeveer 75km/u rij je het zuinigst.
volgens mij lees je opzettelijk verkeerd.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:29 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Die heb je niet nodig als iedereen met constante snelheid rijdt. Een belachelijk model dus.
quote:Goedkoper de weg op
Herbert Blankesteijn, NRC Handelsblad 13-3-'93
Voor veel automobilisten zal de factor tijd er het meest toe doen, anders zaten ze niet in de auto. Ze rijden zo hard mogelijk langs de kortste weg, tenzij juist daar het meeste oponthoud loert. Geen sympathieke aanpak, wel een consequente en een doortastende. Ik heb eens bij iemand in de auto gezeten die veiligheid het allerbelangrijkste vond. Heel achtenswaardig, maar het schoot niet op. Bovendien is een veilige rijstijl, net als een milieuvriendelijke, een pijnlijke contradictie. Zo heb je ook mensen die vanuit de auto zoveel mogelijk landschappelijk schoon proberen waar te nemen. Het moest niet mogen, maar het gebeurt.
De meest interessante, wat zeg ik, de beste optimalisatie van het autorijden vind ik die van de kosten. Als je zo goedkoop mogelijk rijdt, ben je automatisch een stuk veiliger en minder smerig. Je neemt bijvoorbeeld een kleine, lichte, zuinige wagen. Daar krijg je minder makkelijk iemand mee dood en hij stinkt niet zo. Met het oog op de centen jakker je niet en ook dat is minder gevaarlijk en minder zuur.
Veilig, schoon en goedkoop zijn niet altijd hetzelfde. Bijvoorbeeld als u bezuinigt op het onderhoud. Maar ook - en nu kom ik tot praktische wenken voor de gierige automobilist - als u Regel 1 in acht neemt: HOUD ZO WEINIG MOGELIJK AFSTAND. U maakt dan gebruik van de zuiging achter uw voorganger. Dat scheelt geweldig in luchtweerstand en dus in benzineverbruik. De kans op schade door kop-staartbotsingen kunt u minimaliseren door contact te zoeken met uw voorgangers bumper. Remt hij plotseling, dan volgt er geen dreun want u remt vanzelf mee. Dit noemen we 'contactrijden' en het zal op een dag behoren tot de dingen die men als heer of dame in het verkeer nu eenmaal doet.
Regel 2 staat ook op licht gespannen voet met de veiligheid en luidt: REM ZO WEINIG MOGELIJK. Hoe minder je remt, hoe minder benzine je namelijk nodig hebt om weer op te trekken. Regel 2 houdt in dat bochten met een zo hoog mogelijke snelheid genomen moeten worden, zonder extra gas te geven natuurlijk. Wie wel eens autoraces ziet, weet dat daarbij creatief gebruik kan worden gemaakt van de berm of van de verkeerde weghelft. Het is niet zo dat Regel 2 aanbeveelt om maar ongeremd door rood te rijden. De kans op ongelukken of bekeuringen is daarbij zo groot dat dat kostentechnisch niet te verdedigen is.
Zo weinig mogelijk remmen betekent niet: zo laat mogelijk remmen. Soms is vroeg remmen veel beter. Stel u nadert een stoplicht waar een rij auto's staat te wachten. Er is nog een paar honderd meter weg vrij, en het licht springt op groen. Als u doordendert bestaat de kans dat u helemaal moet afremmen omdat de laatste auto uit de rij nog niet is weggereden. Als u tijdig snelheid mindert, heeft die achterste auto meer tijd om zich uit de voeten te maken en kunt u gewoon doorrijden.
Wat levert dat allemaal op? De winst als gevolg van minder afstand houden is moeilijk te berekenen. Het hangt bijvoorbeeld af van de vorm van uw voorganger. Een Porsche helpt minder dan een truck. Neem van mij aan dat het tot tientallen procenten op uw brandstofrekening kan schelen. De besparing door uitgekiend bochtenwerk is makkelijker uit te rekenen: u gooit een bepaalde hoeveelheid bewegingsenergie niet weg en die is via de energie-inhoud van benzine, het rendement van de motor en de literprijs tot centen te herleiden. Als u een bocht neemt met 40 km per uur in plaats van 15 bespaart u dat volgens mijn berekening 0,8 cent aan benzine. Voor een stoplicht afremmen van 50 tot 25 in plaats van tot 0 scheelt 0,4 cent.
Regel 3 heet Regel 3 in verband met de compositie van dit artikel, maar is misschien wel de belangrijkste: GEEF ZO WEINIG MOGELIJK GAS. Dat lijkt een flauwiteit - niets is minder waar. Eigen experimenten wijzen uit dat wie bij 60 km per uur het koppelingspedaal intrapt, 500 meter verderop nog altijd 20 km per uur rijdt. Aan benzine scheelt dat de helft van de brandstofprijs per kilometer. Die bedraagt bij 1 op 14 en 1,80 per liter bijna 13 cent, dus de winst is ruim 6 cent. Daarna moet weer worden opgetrokken tot 60 en de kosten daarvan zijn 2 cent. Winst: 4 cent maar liefst, en evenveel opgestoken middelvingers op de koop toe.
Als u tegen middelvingers geen bezwaar hebt, kunt u bochten naderen volgens Regel 3, dus uitrijdend. U mindert dan snelheid zonder te remmen, gebruik makend van de wrijving die er toch al is (en die u anders door gas te geven had moeten compenseren). U hoeft dan niet op twee wielen door de bocht volgens Regel 1 en u verdient er nog op ook: 4 cent in plaats van 0,8. U bent dan ook meer in harmonie met Regel 4.
Die luidt namelijk: MAAK ZO WEINIG MOGELIJK METERS. Bij een goedkope auto kost elke kilometer aan afschrijving ruim een dubbeltje (plus een halve cent bandenslijtage). Elke bespaarde meter scheelt dus zeker een honderdste cent. In bochten win je een paar meter door een zo strak mogelijke binnenbocht te lopen. Op snelwegen is het daarom verstandig om in bochten naar links de uiterste linker strook aan te houden en in bochten naar rechts eventueel zelfs de vluchtstrook. Op de zeer lange duur kan uw voordeel in de dubbeltjes lopen. Nog voordeliger is het in dit opzicht om achteruit te rijden. De kilometerteller loopt dan terug en uw auto wordt voortdurend meer waard.
Ik néém aan dat je het woord 'afgesteld' bedoeld? Ik vraag me af of dat bij 80, 100 en 120 ligt. Elke versnelling heeft een 'perfect' gebied, niet meerdere. En gezien, neem ik aan, iedereen bij de 100 al in z'n 5 zit, weet ik niet waar die 120 vandaan komt. Maargoed, het zal wel.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:30 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nou, motoren zijn geprogrammeerd om zuinig te zijn bij 80, 100 en 120. Dat zal dus geen lineaire functie meer zijn.
Ik weet daar ook het fijne niet van, maar het schijnt een milieueis te zijn.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:36 schreef Yildiz het volgende:
Ik néém aan dat je het woord 'afgesteld' bedoeld? Ik vraag me af of dat bij 80, 100 en 120 ligt. Elke versnelling heeft een 'perfect' gebied, niet meerdere. En gezien, neem ik aan, iedereen bij de 100 al in z'n 5 zit, weet ik niet waar die 120 vandaan komt. Maargoed, het zal wel.
Ja, dat je doe in auto's met een kooiconstructie, met honderd-zoveel tegen de ander z'n bumper plakken. Op een circuit. Op de snelweg is dat niet alles nee.quote:
Binnenkort verplicht onderdeel van je rijbewijs.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:40 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, dat doe in auto's met een kooiconstructie, met honderd-zoveel tegen de ander z'n bumper plakken. Op een circuit. Op de snelweg is dat niet alles nee.
Die zijn er. Maar dan moet je wel een atleet zijn om met spierkracht 140 te halen. En ik heb wel eens gelezen dat een wielrenner een boete kreeg. 'Gevaarlijk snel over het fietspad', zoiets.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:45 schreef pberends het volgende:
Ze moeten gewoon een fiets uitvinden waar je makkelijk 140 mee kan, dan kan de politie ongezien de tyfus krijgen want er zijn toch geen snelheidsbeperkingen voor fietsen.
Dan heeft het Irakees Hummer-rijden van Geenstijl toch nog een wetenschappelijke basis.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:46 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Binnenkort verplicht onderdeel van je rijbewijs.
"zo, schakel nu terug naar 4 en rij naar je voorligger, toe maar, doe maar boem pats"
Hij wou gewoon brandstof besparen, Een emmer per kilometer is al zo kut.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dan heeft het Irakees Hummer-rijden van Geenstijl toch nog een wetenschappelijke basis.
Is niet van Geenstijl, dat zijn jatters, maar ik snap je punt. Was wel gaaf om te zien.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dan heeft het Irakees Hummer-rijden van Geenstijl toch nog een wetenschappelijke basis.
Ja, het Amerikaanse begrotingstekort zal toch omlaag moeten.quote:Op zondag 4 februari 2007 16:51 schreef Yildiz het volgende:
Hij wou gewoon brandstof besparen, Een emmer per kilometer is al zo kut.
Haar imago, wat doet ze?quote:Verdonk gunt Marhaba subsidie
Van een verslaggever
AMSTERDAM - Het is geen probleem dat Amsterdam het islamitische debatcentrum Marhaba subsidie geeft. Dat schrijft minister Rita Verdonk van Integratie op vragen van Kamerlid Geert Wilders.
Eind vorig jaar ontstond in de Amsterdamse gemeenteraad opwinding toen bleek dat burgemeester Job Cohen acht ton subsidie wilde geven aan het centrum voor 'islam, cultuur en ontmoeting'. Hij zou daarmee volgens de oppositiepartijen CDA, VVD en SP de scheiding tussen kerk en staat slechten.
Volgens Verdonk is daar geen sprake van. 'Schending is niet in het geding, zolang de overheid zich niet inlaat met de inhoud van de geloofsovertuiging of met de organisatie van de geloofsgemeenschap'.
Verdonk beschouwt Marhaba bovendien als een seculiere organisatie, 'gezien de samenstelling van het bestuur'. Op het verzoek van Wilders de subsidie in te trekken weigert zij dan ook in te gaan.
Bron: Parool
Onbegrijpelijk.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:25 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Zo, dat IPsec vraagstuk is ook weel finaal opgelost.
quote:18:20:29 04-02-07 20 G BRAN MD301 Linker Rottekade 4 B (Grote Brand: ja) GRAAG KOFFIE BRENGEN (CONTACT RAC)
702041820291400999 1400999 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
702041820291400304 1400304 BRW Rotterdam-Oost ( Materiaaldienst 301 )
Jij zit daar niet in, omdat je een eigen wil en mening hebt.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:43 schreef sigme het volgende:
Hé Aaah, was je mij nou vergeten in de kliek te zetten of zit ik er niet in?
Nee, maar daar is wel de vorming.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:53 schreef sigme het volgende:
Ok, dus het is geen kwestie van wie-post-in-de-SC-is-kliek.
Uit welk jaar ben jij dan?quote:Op zondag 4 februari 2007 19:59 schreef sigme het volgende:
Paap!
En ik ben ouder dan jij.
En vies. Ik ga douchen..
Ik vraag me af, zou dat woord nou in het gekuiste woordenboek staan?quote:Op zondag 4 februari 2007 19:59 schreef sigme het volgende:
Paap!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |