 
		 
			 
			
			
			meestal komt het toch uit op "waarom zit die niet in een tehuis?"quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:55 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Er valt over na te denken waarom een volwassen man/vrouw zoiets maakt
 
			 
			
			
			voor de liefhebbers lijkt me..quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:55 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Er valt over na te denken waarom een volwassen man/vrouw zoiets maakt
 
			 
			
			
			Ja, allemaal wel leuk en aardig als er een heel verhaal achter een stukje werk zit.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:55 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Er valt over na te denken waarom een volwassen man/vrouw zoiets maakt
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			quote:Op dinsdag 30 januari 2007 22:49 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Beeldendschone kunstenaar/componist hier
 
			 
			
			
			idd!quote:Op dinsdag 30 januari 2007 22:49 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Beeldendschone kunstenaar/componist hier![]()
 
			 
			
			
			Jij trekt ook overheidssubsidie?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 22:49 schreef Maethor_Veleg het volgende:
Beeldend kunstenaar/componist hierKunst is leuk, kunst is gaaf. Vaag zweverig gedoe trek ik me niet zoveel van aan, je moet gewoon lekker je ding doen.
 
			 
			
			
			Hmmm.. en hoe/waar schrijf je je in als 'kunstenaar'?quote:Op zondag 28 januari 2007 21:37 schreef SterkStaaltje het volgende:
Ik hoorde laatst dat ze zelfs een "kunstenaars uitkering" krijgen.
 
			 
			
			
			Moet je wel eerst een kunstacademie afgemaakt hebben, en dat is niet zo simpel als het lijktquote:Op woensdag 31 januari 2007 03:16 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Hmmm.. en hoe/waar schrijf je je in als 'kunstenaar'?![]()
 
			 
			
			
			Je hebt gedeeltelijk gelijk..quote:Op woensdag 31 januari 2007 04:12 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Moet je wel eerst een kunstacademie afgemaakt hebben, en dat is niet zo simpel als het lijkt
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Als het zo makkelijk is, waarom doe jij het dan niet? Makkelijkere manier om geld te verdienen is er niet, als ik jou mag geloven.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:56 schreef Billy_Yank het volgende:
Ach je hoeft maar twee emmers verf over een doek heen te spatten en een gekke josti met teveel geld vindt het kunst en je wordt meteen tot kunstenaar bestempeld.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			nou noem eens echte kunst dan. en beargumenteer het ook gelijk ff.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:56 schreef Billy_Yank het volgende:
Ach je hoeft maar twee emmers verf over een doek heen te spatten en een gekke josti met teveel geld vindt het kunst en je wordt meteen tot kunstenaar bestempeld.
Echte kunst is schaars.
 
			 
			
			
			Zo is het niet precies...quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:56 schreef Billy_Yank het volgende:
Ach je hoeft maar twee emmers verf over een doek heen te spatten en een gekke josti met teveel geld vindt het kunst en je wordt meteen tot kunstenaar bestempeld.
 
			 
			
			
			Nee, nou... Ik ga het onderwijs inquote:Op woensdag 31 januari 2007 03:00 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Jij trekt ook overheidssubsidie?
 
			 
			
			
			quote:Op maandag 29 januari 2007 11:44 schreef SophieBro het volgende:
Een ander feit is dat ik op dit gymnasium al 6 jaar CKV doe en gemiddeld een 9 sta (ahrahrahr).
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ben je klaar?quote:Op zaterdag 3 februari 2007 02:25 schreef StefanP het volgende:
Kunst
Sukkels die een paar stroken op papier zetten en dan elkaars gepruts ophemelen. Zelfbenoemde, zelfgenoegzame intellectuelen die menen o zo goed te zijn. Ondertussen wel vreten uit de subsidieruif, die uiteraard goed gevuld is door allerlei stompzinnige politieke liefdadigheid jegens de 'kunst' zoals de verplichte paar procent die elk overheidsproject aan 'kunst' moet uitgeven (heb je je ooit afgevraagd waar die smerige kuns in openbare ruimten of op rotondes vandaan komt? Voila!). Of een ander voorbeeld, voor tientallen miljoenen aan 'broedplaatsen' voor de kunst in Amsterdam bouwen, 'kunst' waar geen hond in is geinteresseerd.
Het is net langharig werkschuw krakerstuig, maar dan net iets anders. Domme alfa's die geen enkel benul hebben van wetenschap of zelfs maar economie, waardoor ze denken dat geld aan de bomen groeit. Helaas hebben ze de al even domme 'intellectuelen', politici en ambtenaren aan hun zijde
 
			 
			
			
			oeh meneertje vooroordelen (UITERAAAARD met de vieze VS vlag) komt ook weer om de hoek kijkenquote:Op zaterdag 3 februari 2007 08:01 schreef StefanP het volgende:
Bij nader inzien zijn zels alfa's oneindig intelligenter dan 'kunstenaars'... een alfa is een Einstein vergeleken met de gemiddelde kunstclown.
 
			 
			
			
			Hij heeft anders wel gelijk, hoorquote:Op zaterdag 3 februari 2007 12:05 schreef Vassili_Z het volgende:
oeh meneertje vooroordelen (UITERAAAARD met de vieze VS vlag) komt ook weer om de hoek kijken
 
			 
			
			
			Moeilijke woordenquote:Op zaterdag 3 februari 2007 09:37 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Je zit kennelijk nogal vol frustraties dat je heel veel moeilijke woorden nodig hebt om iemand die iets doet wat jij niet begrijpt te beledigen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Jep, de helft van z'n tekst bestaat uit overbodige bijvoeglijk naamwoorden die er alleen maar in staan om interessant te doen met z'n woordenschat.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 13:29 schreef BigAss het volgende:
[..]
Moeilijke woorden.
Meen je dat écht?![]()
![]()
 
			 
			
			
			Anders kwam je hier niet om al die posts te lezenquote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:03 schreef Batsnek het volgende:
Jep, de helft van z'n tekst bestaat uit overbodige bijvoeglijk naamwoorden die er alleen maar in staan om interessant te doen met z'n woordenschat.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Die gozer die dat reclamefilmpje heeft gemaakt waar jij inzit heeft duidelijk geen kunstadacdemie gedaan.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:18 schreef Toeps het volgende:
Mja, mensen beseffen kennelijk niet dat de gemiddelde fotograaf, filmmaker, grafisch ontwerper en modeontwerper daar ook vandaan komt. Hoezo, vaag en autonoom? Deze mensen maken toegepaste kunst, zaken die we dagelijks zien en gebruiken. Het zou wel erg jammer zijn als er voortaan geen indrukwekkende foto's in de krant zouden staan, er geen films meer gemaakt zouden worden waar je over na kan denken, geen videoclips, en je maar moest raden welk imago een bepaald bedrijf wil uitstralen.
Láng niet iedereen op een kunstopleiding is een "twee potten verf op papier flikkerend" figuur. (It's getting old, too. Jackson Pollock heeft dat wiel al uitgevonden.) Maar soms moet je wel experimenteren om tot iets heel cools te komen.
 
			 
			
			
			quote:Een aantal jaren geleden volgde ik een deeltijdopleiding op de Schrijversschool Amsterdam. Onze mentor, een middelbare vrouw, was schrijfster van beroep. Hoewel beroep...ze kreeg ieder jaar een toelage van het Fonds voor de letteren om een boekje uit te brengen en kluste her en der bij.
Op de Schrijversschool maakte ze zich er met een Jantje van Leiden vanaf, ook het lesgeven leek geïnspireerd door het Fonds voor de letteren. Groot was de hilariteit in onze klas toen iemand een boekje van haar opduikelde in de ramsj. Het was een prachtig voorbeeld van een afgeraffelde verplichte opdracht. Iedereen die nog een sprankje hoop van talent in haar had, was dat na het doorbladeren van haar werkje direct kwijt.
Het Fonds voor de letteren, een subsidieregeling voor matig getalenteerde en niet verkopende schrijvers.
Tot zover mijn persoonlijke ervaring met het Fonds. Laten we eens kijken wat een Echte Schrijver, Gerrit Komrij, van het fonds vindt:
'De kans om een goeie schrijver tegen te komen, is het grootst onder schrijvers die altijd en vooral veel geld nodig hebben. In zulke kringen wordt gewerkt, daar heerst mededinging, daar roert zich de lust de beste te zijn.
Literatuursubsidies maken van schrijven een vrijetijdsbesteding. Letterenfondsen stimuleren de luiheid en de middelmaat. Vijftig jaar staatstoelage heeft geleid tot de verstikkende greep van een stel zestienderangse talenten op de ontwikkelingsgang van de literatuur.
Er is een industrie ontstaan van halfgare boeken, geprezen door halfgare recensenten, bestemd voor een halfgaar publiek.
Alleen, het gaat om meer dan bankbiljetten. Het subsidierijk ontwikkelde zijn eigen mandarijnen, favorieten en kontlikkers, zoals dat gaat met keizerrijken. De gunstverschaffers zitten te lang op hun zetels, de begunstigers bedelen te lang mee. De betaalkamer is een politburo geworden, waarin men niet alleen de geldstroom regelt - 'voorwaarden scheppen' in subsidiejargon - maar ook bepaalt hoe en wat er geschreven gaat worden. De subsidiegevers wensen complete zeggenschap over het aanzien en de voortgang van de literatuur.
Braafjes voldoen de schrijvers aan hun verplichtingen. Er moet een synopsis van het te schrijven boek worden ingeleverd. Er dient te worden aangegeven waarover het verhaal zal gaan en hoe het zal aflopen. Pas dan beslist de commissie of de schrijver het gewenste boek mag schrijven.
De gesubsidieerde schrijver van nu is negen maanden van het jaar in de weer met het bijeenknutselen van een synopsis. Geen wonder dat literaire boeken steeds sprekender op elkaar lijken. Ze lijken op het verwachtingspatroon van het uitbetalende politburo.'
Uit 'Demonen' van Gerrit Komrij.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			En wat was hij/zij van plan? Schrijftips om een goed boek te schrijven ofzo? En weer tientallen bomen die gekapt moeten worden voor boekenplankvervuiling.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:42 schreef Corelli het volgende:
Een aantal jaren geleden volgde ik een deeltijdopleiding op de Schrijversschool Amsterdam. Onze mentor, een middelbare vrouw, was schrijfster van beroep. Hoewel beroep...ze kreeg ieder jaar een toelage van het Fonds voor de letteren om een boekje uit te brengen en kluste her en der bij ..
 
			 
			
			
			net alsof mensen geen vernieuwing en originaliteit willen.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 16:58 schreef Batsnek het volgende:
Gevaar is wel, dat als men gaat schrijven om geld te verdienen, er geschreven wordt wat goed verkoopt, en datgene wat goed verkoopt is vooral wat men wil lezen; oftewel er is weinig sprake van vernieuwing en originaliteit,
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Wat maakt het uit of het gesubisdeerd is of niet, als het goed is, is het goed.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:02 schreef Corelli het volgende:
[..]
net alsof mensen geen vernieuwing en originaliteit willen.
Ik vergelijk het altijd met muziek. Tussen de top 40 shit door zit heel veel goeie ongesubsideerde muziek, je meot alleen een beetje moetie doen om het te vinden.
Case closed.
 
			 
			
			
			dat het geld kostquote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:05 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Wat maakt het uit of het gesubisdeerd is of niet,
 
			 
			
			
			Die kraker zette jou voor lulquote:Op zondag 28 januari 2007 20:32 schreef SophieBro het volgende:
Laten we een discussie beginnen over een generaliserende stelling:
Kunstenaars / artistiekelingen zijn tegenwoordig niets anders dan arrogante nietsnutten die denken dat ze geweldig zijn.
internationaal is) en daarna meteen ''Komen jullie voor Frans Bauer?''....(=mijn reactie). Wie snapt de bedoeling van zijn vraag?
 
			 
			
			
			Het gaat toch over geldverspilling?quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:15 schreef Corelli het volgende:
[..]
het gaat hier om kunstenaars. Niet om de jsf
 
			 
			
			
			precies, daarom geen belasting-geld voor "kunstenaars".quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:16 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Het gaat toch over geldverspilling?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			man waar heb je het over. Er zijn vrachtladingen met obscure en of geniale muziek. Allemaal zonder belastinggled. Wat wil je nou?quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:27 schreef Batsnek het volgende:
Mensen willen inderdaad geen vernieuwing en originaliteit. Als je ziet hoeveel debielen brieven naar Nederlandse enige originele cartoonist; Gummbah ( gertjan van leeuwen ) gestuurd hebben of ze zijn cartoons konden verwijderen uit de volkskrant omdat ze het weer eens niet begrijpen of niet geconfronteerd willen worden met ranzigheid, geeft dat wel te denken over wat mensen willen. Mensen willen conventionaliteit, zekerheid en cultuur die makkelijk toegankelijk is; dat blijkt ook uit de top 40. Alhoewel ouderen, clips vaak te vergaand vinden, blijven het nog steeds hele kinderlijke eenvoudige videofilmpjes, met muziek die bestaat uit snelle pakkende rifjes ( vaak gejat uit de jaren 80 ) en teksten die herkenbaar zijn, en de emoties van pubers bevestigen.
Het is niet verkeerd dat mensen moeite moeten doen om kwaliteit te vinden, maar hierdoor is er vaak gewoon geen kans voor nieuwe artiesten om van hun muziek te bestaan, en moeten illustrators met hun bestaan stoppen, omdat iemand die in z'n vrije tijd een scribbly ding in elkaar flanst voor een paar 100 euro veel goedkoper is, en mensen dat veel liever zien dan tekeningen die ook daadwerkelijk inhoud hebben. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar het merendeel van de populaire of gangbare muziek, boeken, kunst, whatever is gewoon bagger.
Terwijl dit soort zaken juist een voortrekkersrol moeten hebben, mensen moeten scherp gehouden worden en geconfronteerd worden met oppervlakkigheid en stilstand. Uit bovenstaande voorbeelden blijkt hoe broodnodig dat is, en hiervoor hebben kunstenaars gewoon een duwtje in de rug nodig die ze kan helpen opstarten, na 2 jaar moeten ze uiteraard op eigen benen kunnen staan, of het gewoon opgeven.
 
			 
			
			
			Dan ook niet voor andere steuntrekkers en het leger. Laten we het eerlijk houden.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:26 schreef Corelli het volgende:
[..]
precies, daarom geen belasting-geld voor "kunstenaars".
 
			 
			
			
			onzin. Zonder subsidie is er nog prima kunst te beleven. Zonder subsidie heb je alleen geen leger.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:30 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Dan ook niet voor andere steuntrekkers en het leger. Laten we het eerlijk houden.
 
			 
			
			
			Tuurlijk elke band kan wel goeie dingen produceren, zonder subsidie, maar als je hier verder in wilt door bijvoorbeeld ook clips te maken, op te treden, fatsoenlijke apparatuur aan te schaffen dan kan dit vaak niet. Een mooi voorbeeld is de The kovenant, geniale muziek, zelfs een grammy in Noorwegen gewonnen, maar gewoon geen geld om een clip op te nemen.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:28 schreef Corelli het volgende:
[..]
man waar heb je het over. Er zijn vrachtladingen met obscure en of geniale muziek. Allemaal zonder belastinggled. Wat wil je nou?
 
			 
			
			
			Zoals ik eerder ook al aanhaalde; het probleem is dat ons uitgebreide subsidiesysteem niet tot meer goede kunstenaars geleid heeft.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:05 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Wat maakt het uit of het gesubisdeerd is of niet, als het goed is, is het goed.
 
			 
			
			
			Het spijt me dat je moeite had met mijn teksten. Wellicht dat een woordenboek uitkomst biedt.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:15 schreef Batsnek het volgende:
Je mag best creatief met taal omgaan, maar op 10 verschillende manier zeggen dat kunstenaars waardeloos zijn voegt niks toe aan een topic, maar geeft alleen aan dat je geen idee hebt wat kunst is, en ook weinig van argumentatie hebt begrepen. Zinloos gebash dus.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik weet niet of je ook op mijn reactie doelt..quote:Op zondag 4 februari 2007 09:55 schreef Batsnek het volgende:
En wat is dan echte kunst? Want kennelijk weet iedereen hier zo goed wat nou echt goed is, en wat nou echt iets tot kunst maakt, dus ik ben wel benieuwd waar we nu over praten als we het over landen en kunstenaars hebben die WEL goeie dingen doen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Misschien weten we over 10 of 20 jaar pas wie de echte goede kunstenaars van deze tijd zijnquote:Op zondag 4 februari 2007 10:13 schreef Batsnek het volgende:
Overigens zit er wel een kern van waarheid in dat er weinig hedendaagse goeie kunstenaars zijn; maar dat heeft ook een beetje te maken met de verschillende opvattingen die de verschillende kunstacademies in Nederland hebben over wat goed is.
 
			 
			
			
			quote:Op zaterdag 3 februari 2007 21:30 schreef StefanP het volgende:
OT: Echte kunst bestaat wel degelijk, maar aan de gesubsidieerde vorm heb ik een broertje dood. De staat (lees: de burger) hoeft die prutsers van geen cent te voorzien; laat ze zelf maar voor een inkomen zorgen. Als dat niet lukt, dan is hun 'kunst' blijkbaar subpar.
 
			 
			
			
			Als je een keertje een open atelier route volgt in je buurt, dan kan je versteld staan wat een onbekend talent er rondloopt, die nooit de kans zullen krijgen om te exposeren of om er echt geld mee te verdienen. Wat ik in die huiskamers zie hangen vind ik vaak vele malen mooier dan wat door critici als 'kunst' wordt gezien. Ach ja, beauty is in the eye of the beholder...quote:Op zondag 4 februari 2007 10:13 schreef Batsnek het volgende:
Nee, meer op StefanP omdat hij het steeds heeft over landen waar wel goeie dingen gemaakt worden. Maar het blijft wel een kwestie van smaak; ik kan ook namelijk in Nederland nog vak zat verrast worden met wat er gemaakt wordt, terwijl ik soms naar dingen kijk die heel hoog aangeschreven staan, en dan vind ik ze toch wel weer wat oppervlakkig.
Overigens zit er wel een kern van waarheid in dat er weinig hedendaagse goeie kunstenaars zijn; maar dat heeft ook een beetje te maken met de verschillende opvattingen die de verschillende kunstacademies in Nederland hebben over wat goed is.
 
			 
			
			
			Het valt me vooral op dat door de hoeveelheid bagger die in het nieuws komt, en die tentoongesteld wordt in het openbaar je vaak de echt goeie dingen niet meer ziet. Uiteindelijk blijft het altijd een kwestie van smaak, maar de boodschap die veel kunstenaars proberen over te brengen door middel van kunstwerken op rotondes komt naar mijn idee niet echt over. Volgens mij is dit dan ook niet de manier om mensen cultureel te onderwijzen; sowieso ben ik al niet zoeen voorstander van die verheven elitaire positie die kunstenaars vaak innemen. Je mag uiteraard wel trots zijn op je werk, en je moet ook gewoon de behoefte hebben om dingen te veranderen; maar er moet geen breuk ontstaan tussen kunstenaars en de maatschappij. De kunstenaar moet wel met beide benen op de grond blijven staan, anders krijgen we precies wat er de afgelopen 100den jaren met kunst gebeurd is; het is geschikt en ook gemaakt voor een heel klein elitair publiek en de gewone mens interesseert het niet. Terwijl het doel van kunst toch is, de gewone mens; de maatschappij scherp te houden en te confronteren met diens oppervlakkigheid en stagnatie van ontwikkeling.quote:Op zondag 4 februari 2007 11:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Misschien weten we over 10 of 20 jaar pas wie de echte goede kunstenaars van deze tijd zijn
Ik hoop dat er een Nederland bij zit..., of anders moet ik het zelf maar doen
 
			 
			
			
			Mee eens, maar ik basseerde dit oordeel even op wat er in Nederland als goeie kunst wordt gezien; en dat is vaak heel afstandelijk of te persoonlijk voor een kijker om het te doorgronden.quote:Op zondag 4 februari 2007 11:20 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Als je een keertje een open atelier route volgt in je buurt, dan kan je versteld staan wat een onbekend talent er rondloopt, die nooit de kans zullen krijgen om te exposeren of om er echt geld mee te verdienen. Wat ik in die huiskamers zie hangen vind ik vaak vele malen mooier dan wat door critici als 'kunst' wordt gezien. Ach ja, beauty is in the eye of the beholder...
 
			 
			
			
			Ja, mijn post was eigenlijk meer een aanvulling op jouw post, geen kritiek.quote:Op zondag 4 februari 2007 11:31 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Mee eens, maar ik basseerde dit oordeel even op wat er in Nederland als goeie kunst wordt gezien; en dat is vaak heel afstandelijk of te persoonlijk voor een kijker om het te doorgronden.
 
			 
			
			
			Ik denk dat je een beetje ver gaat door te stellen dat je weet wat het doel van kunst is. Als je het mij vraagt is dat aan elke kunstenaar op zich, waarom maakt iemand kunst? Ik maak kunst omdat ik het moet doen, omdat ik graag mooie dingen maak. Daar hoeft van mij helemaal geen confrontatie in te zitten, maar maakt dat het minder kunst?quote:Op zondag 4 februari 2007 11:29 schreef Batsnek het volgende:
Terwijl het doel van kunst toch is, de gewone mens; de maatschappij scherp te houden en te confronteren met diens oppervlakkigheid en stagnatie van ontwikkeling.
 
			 
			
			
			Ik vind dat als kunst gesubsideerd wordt het ook een maatschappelijk doel moet hebben; het helpt mij ook persoonlijk, maar als we kunst alleen subsideren voor persoonlijk ontwikkeling wordt het verkapte liefdadigheid. Ik vind dat de kunstenaar wel degelijk verantwoordelijk is; en niet alleen voor zichzelf bezig hoort te zijn. Uiteindelijk moet je naar buiten treden met je werk, en moet je verantwoordelijkheid afleggen naar jezelf en naar de instanties die je ( fincancieel ) gesteund hebben.quote:Op zondag 4 februari 2007 11:34 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Ik denk dat je een beetje ver gaat door te stellen dat je weet wat het doel van kunst is. Als je het mij vraagt is dat aan elke kunstenaar op zich, waarom maakt iemand kunst? Ik maak kunst omdat ik het moet doen, omdat ik graag mooie dingen maak. Daar hoeft van mij helemaal geen confrontatie in te zitten, maar maakt dat het minder kunst?
 
			 
			
			
			Gesubsidieert of niet, een kunstenaar legt altijd verantwoording af naar zichzelf!quote:Op zondag 4 februari 2007 11:41 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Ik vind dat als kunst gesubsideerd wordt het ook een maatschappelijk doel moet hebben; het helpt mij ook persoonlijk, maar als we kunst alleen subsideren voor persoonlijk ontwikkeling wordt het verkapte liefdadigheid. Ik vind dat de kunstenaar wel degelijk verantwoordelijk is; en niet alleen voor zichzelf bezig hoort te zijn. Uiteindelijk moet je naar buiten treden met je werk, en moet je verantwoordelijkheid afleggen naar jezelf en naar de instanties die je ( fincancieel ) gesteund hebben.
 
			 
			
			
			Ok, dan heb jij het dus alleen over gesubsidiëerde kunst. Heb jij ook cijfers voor me hoeveel er gesubsidiëerd is? Ik heb namelijk geen flauw idee wat de verhoudingen zijn.quote:Op zondag 4 februari 2007 11:41 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Ik vind dat als kunst gesubsideerd wordt het ook een maatschappelijk doel moet hebben; het helpt mij ook persoonlijk, maar als we kunst alleen subsideren voor persoonlijk ontwikkeling wordt het verkapte liefdadigheid. Ik vind dat de kunstenaar wel degelijk verantwoordelijk is; en niet alleen voor zichzelf bezig hoort te zijn. Uiteindelijk moet je naar buiten treden met je werk, en moet je verantwoordelijkheid afleggen naar jezelf en naar de instanties die je ( fincancieel ) gesteund hebben.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Is het echt een streven denk je??quote:Op zondag 4 februari 2007 12:16 schreef Batsnek het volgende:
Iets bijdragen; dat is mensen vereiken met een ervaring; iets toevoegen aan het leven van een ander door middel van een beeld, een object of een ding waar anderen over kunnen oordelen. Films, muziek, boeken, schilderijen, beelden, etc. Iets waar anderen op terugkijken en verwonderd, verrast of door geschokt zijn, iig een emotie losmaken. Emoties zijn de meest menselijke, pure en heftigste ervaringen die mensen op kunnen roepen, en aan situaties waarin emoties opgeroepen worden zullen ze dan ook de meeste waarde hechten. Zoeen situatie kan dus het beschouwen van een kunstwerk zijn, en een kunstwerk kan ALLES zijn. Dat moet het doel van kunst zijn; mensen iets laten beleven, ze jouw unieke kijk op de wereld laten ervaren, en daar hun eigen oordeel over vormen.
Dat is volgens mij het streven van de kunstenaar.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Nu verward je kunst met decoratief kleien Daniel.Jquote:Op zondag 4 februari 2007 12:58 schreef Daniel.J het volgende:
Zeker mooi plaatje op pagina1, ik vind vooral moderne kunst vreselijke onzin.
En dat mensen daar nog geld voor willen storten is al helemaal van de gekke.
Kunst is iets moois creeeren uit iets vormloos.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Mooi is subjectief. Ik heb helemaal niks met abstract, sommige mensen raken er heftig van in vervoering. Het feit dat ik het niet mooi vind, moet dat dan een criterium zijn dat het geen kunst is?quote:Op zondag 4 februari 2007 13:11 schreef Daniel.J het volgende:
Zeker niet, jij verward kunst met iets wat apen kunnen.
 
			 
			
			
			Dat sowieso niet.quote:Op zondag 4 februari 2007 13:11 schreef Daniel.J het volgende:
Zeker niet, jij verward kunst met iets wat apen kunnen.
 
			 
			
			
			Dat dus.quote:Op zondag 4 februari 2007 12:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Is het echt een streven denk je??
Of is het meer een positief bij-effect??
Ik heb meer de neiging naar het laatste.
Natuurlijk speeld dat streven wat jij noemt ook wel mee, maar vaak is 1 persoon al genoeg. Een hele maatschappij is wel erg veel hoor...
 
			 
			
			
			En liefdequote:Op zondag 4 februari 2007 13:17 schreef Elseetje het volgende:
Als er één ding is dat je niet kan (en moet willen) definiëren, dan is het wel kunst.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			eisen eisen en nog eens eisen. Nou moet er weer een clip bij komen. Je kan er toch gewoon naar luisteren.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:32 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Tuurlijk elke band kan wel goeie dingen produceren, zonder subsidie, maar als je hier verder in wilt door bijvoorbeeld ook clips te maken, op te treden, fatsoenlijke apparatuur aan te schaffen dan kan dit vaak niet. Een mooi voorbeeld is de The kovenant, geniale muziek, zelfs een grammy in Noorwegen gewonnen, maar gewoon geen geld om een clip op te nemen.
 
			 
			
			
			ok... lets agree to disagreequote:Op zondag 4 februari 2007 14:31 schreef Corelli het volgende:
[..]
eisen eisen en nog eens eisen. Nou moet er weer een clip bij komen. Je kan er toch gewoon naar luisteren.
 
			 
			
			
			Jep, kijk het 1 hoeft niet minder kunst te zijn dan het ander; maar als je verlangt dat je gesubisdeerd wordt moet dat wel rendabel zijn vind ik; niet zozeer dat je heel veel geld met je dingen moet kunnen verdienen, maar meer dat een groot publiek van je kan genieten. Het is toch een beetje absurd dat een regering je sponsort en dan niks terug verlangt, behalve dat je kunst voor jezelf maakt. Je kan dat toch niet verantwoorden aan mensen die belasting hiervoor afdragen? Je moet naar buiten treden; mensen je dingen laten zien, en ze er een oordeel over laten vormen, vind ik.quote:Op zondag 4 februari 2007 13:17 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Dat dus.Ik vind het aanmatigend om te beslissen wat kunst is. Ik vind niet dat je zoveel mogelijk mensen in de maatschappij moet aanspreken. Sommige vormen van kunst spreken alleen critici aan, andere spreken weer alleen een paar simpele zielen aan. Ik zou niet inzien waarom het ene meer kunst is dan het andere. En ik vind kunst iets waar je geen label op kan plakken, hoe graag iedereen dat tegenwoordig ook wilt. Waarom moet het in een hokje passen? Als er één ding is dat je niet kan (en moet willen) definiëren, dan is het wel kunst. Het is een abstract begrip.
 
			 
			
			
			Maak jij onderscheid tussen uitkering en subsidie?quote:Op zondag 4 februari 2007 16:53 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Jep, kijk het 1 hoeft niet minder kunst te zijn dan het ander; maar als je verlangt dat je gesubisdeerd wordt moet dat wel rendabel zijn vind ik; niet zozeer dat je heel veel geld met je dingen moet kunnen verdienen, maar meer dat een groot publiek van je kan genieten. Het is toch een beetje absurd dat een regering je sponsort en dan niks terug verlangt, behalve dat je kunst voor jezelf maakt. Je kan dat toch niet verantwoorden aan mensen die belasting hiervoor afdragen? Je moet naar buiten treden; mensen je dingen laten zien, en ze er een oordeel over laten vormen, vind ik.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Jah, dat snapt m'n reet ook, maar wat heeft dat voor betrekking op het onderwerp?? Als je ergens in investeerd ( kunst dus ) dan verwacht je toch ook resultaten, en niet dat diegene lekker dingen gaat maken voor zichzelf??quote:Op zondag 4 februari 2007 17:40 schreef Automatic_Rock het volgende:
Uitkering krijg je als je niet in je levensonderhoud kan voorzien.
Subsidie krijg je als je een project wil uitvoeren en daarvoor geld nodig hebt..
Ik meen dat dit het grootste verschil tussen de 2 is
 
			 
			
			
			Nou, als je reet dat kan bevatten, dan moet de rest ook geen probleem zijnquote:Op zondag 4 februari 2007 17:56 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Jah, dat snapt m'n reet ook, maar wat heeft dat voor betrekking op het onderwerp?? Als je ergens in investeerd ( kunst dus ) dan verwacht je toch ook resultaten, en niet dat diegene lekker dingen gaat maken voor zichzelf??

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |