abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45769079
Laten we een discussie beginnen over een generaliserende stelling:
Kunstenaars / artistiekelingen zijn tegenwoordig niets anders dan arrogante nietsnutten die denken dat ze geweldig zijn.

Wat is kunst ten eerste? Wie kunnen we wel en wie kunnen we niet tot kunstenaar benoemen? Meestal realiseren we dat pas na iemands dood, omdat je dan pas merkt dat diegene echt iets in de cultuur achterliet of veranderde.
Maar nu schijnt elke student die iets kunstzinnigs wil gaan doen, te denken dat hij of zij daar ook de best aangewezen persoon voor is. Zelfvertrouwen is goed, maar bescheidenheid is deze dagen steeds verder te zoeken.
Uit eigen ervaring kan ik hierover spreken. Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld: voor de OPEN DAG, dus geen aanmeldingstest ofzo!!!!!! Dat was kort gezegd GROTE TIJDSVERSPILLING. Aan de andere kant maar goed dat ik wel geweest ben. Zo kwam ik erachter dat je daar dus niet heen moet gaan. Het bestaat uit twee gebouwen. De ene grotendeels leeg, terwijl daar de meest productief effectieve ''dingen'' uitgevoerd worden. Het andere gebouw (voor de zelfstandige kunstenaar) stond zo vol, dat ze zelfs de gangen blokkeerden met hun blokjes-licht-effect-gedoe. Geen uitleg, geen aanspraak, geen interesse in de bezoeker.... allemaal maar zelfingenomen autisten (nogal dubbelop, maar dat is wel van toepassing). We liepen een kaal lokaal in, waar een aantal mensen net klaar zaten voor een diavoorstelling, vraagt de bediener van het apparaat iets in het Engels (onverstaanbaar, alsof het zo internationaal is) en daarna meteen ''Komen jullie voor Frans Bauer?''.... (=mijn reactie). Wie snapt de bedoeling van zijn vraag?

Ook op tv zie je de aparte artistiekelingen met hun vage (nu is dit woord wel in zijn goede context) verzinsels.
Laatst presenteerde een magere bleke vrouw (zwart haar, vuurrode lipjes) haar filmpje voor het Filmfestival, waarin je een man door zijn grote huis zag lopen, van ''cel naar cel''. De betekenis had volgens haar te maken met iets tussen oost en west.... Het was in ieder geval erg erg ver gezocht. Ver zoeken is tegenwoordig ook al ''IN''.... maar hoe meer we dat doen, hoe onbegrijpelijker alles wordt, toch?

Waarom doet iedereen zo moeilijk over kunst? Wat is kunst? Bestaat het wel? En als het bestaat, we kunnen er toch ook op een ondoordachte, simpelere manier naar kijken / over denken?
Gewoon fris bij geest en nuchter: zeggen wat je ziet en zien wat iemand zegt.

[ Bericht 0% gewijzigd door SophieBro op 29-01-2007 11:41:59 ]
pi_45771728
ben je afgewezen ofzo ?
pi_45771825
quote:
Op zondag 28 januari 2007 21:33 schreef het_fokschaap het volgende:
ben je afgewezen ofzo ?
.
pi_45771936
Ik hoorde laatst dat ze zelfs een "kunstenaars uitkering" krijgen. Dat vind ik dus echt debiel. Ga naast je creatieve werk maar in de fabriek staan.

De huisgenoot van een vriend is 28 jaar en "kunstenaar" het enige wat die de hele dag doet is gamen / rukken en uit z'n neus vreten onder het mom van: ik zit niet in m'n zone,.....
pi_45774154
quote:
Op zondag 28 januari 2007 20:32 schreef SophieBro het volgende:
Laten we een discussie beginnen over een generaliserende stelling:
Kunstenaars / artistiekelingen zijn tegenwoordig niets anders dan arrogante nietsnutten die denken dat ze geweldig zijn.

Wat is kunst ten eerste? Wie kunnen we wel en wie kunnen we niet tot kunstenaar benoemen? Meestal realiseren we dat pas na iemands dood, omdat je dan pas merkt dat diegene echt iets in de cultuur achterliet of veranderde.
Maar nu schijnt elke student die iets kunstzinnigs wil gaan doen, te denken dat hij of zij daar ook de best aangewezen persoon voor is. Zelfvertrouwen is goed, maar bescheidenheid is deze dagen steeds verder te zoeken.
Uit eigen ervaring kan ik hierover spreken. Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld. Dat was kort gezegd GROTE TIJDSVERSPILLING. Aan de andere kant maar goed dat ik wel geweest ben. Zo kwam ik erachter dat je daar dus niet heen moet gaan. Het bestaat uit twee gebouwen. De ene grotendeels leeg, terwijl daar de meest productief effectieve ''dingen'' uitgevoerd worden. Het andere gebouw (voor de zelfstandige kunstenaar) stond zo vol, dat ze zelfs de gangen blokkeerden met hun blokjes-licht-effect-gedoe. Geen uitleg, geen aanspraak, geen interesse in de bezoeker.... allemaal maar zelfingenomen autisten (nogal dubbelop, maar dat is wel van toepassing). We liepen een kaal lokaal in, waar een aantal mensen net klaar zaten voor een diavoorstelling, vraagt de bediener van het apparaat iets in het Engels (onverstaanbaar, alsof het zo internationaal is) en daarna meteen ''Komen jullie voor Frans Bauer?''.... (=mijn reactie). Wie snapt de bedoeling van zijn vraag?

Ook op tv zie je de aparte artistiekelingen met hun vage (nu is dit woord wel in zijn goede context) verzinsels.
Laatst presenteerde een magere bleke vrouw (zwart haar, vuurrode lipjes) haar filmpje voor het Filmfestival, waarin je een man door zijn grote huis zag lopen, van ''cel naar cel''. De betekenis had volgens haar te maken met iets tussen oost en west.... Het was in ieder geval erg erg ver gezocht. Ver zoeken is tegenwoordig ook al ''IN''.... maar hoe meer we dat doen, hoe onbegrijpelijker alles wordt, toch?

Waarom doet iedereen zo moeilijk over kunst? Wat is kunst? Bestaat het wel? En als het bestaat, we kunnen er toch ook op een ondoordachte, simpelere manier naar kijken / over denken?
Gewoon fris bij geest en nuchter: zeggen wat je ziet en zien wat iemand zegt.
Moet je Joost Zwagerman lezen, Gimmick, die gaat er ook op in. Lees je in een nachtje uit.
Goede muziek luisteren?
KLIK
pi_45774333
quote:
ben je afgewezen ofzo ?
Lijkt me bijna een KLB topic ja
  zondag 28 januari 2007 @ 23:19:11 #7
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_45776308
WFL >>> KLB
  zondag 28 januari 2007 @ 23:24:41 #8
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_45776483
Zoals Hein de Kort het in een 'pardon lul' zo mooi verwoorde;

kunst is 10% inspiratie&90% transpiratie, daarom stinken die kunstenaars allemaal zo!
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  zondag 28 januari 2007 @ 23:37:40 #9
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_45776888
TS is kunstliefhebber die afgewezen is op de kunstacademie.
  zondag 28 januari 2007 @ 23:55:58 #10
93438 Shadowlyse
Ja zo gaat dat he
pi_45777409
Kunst en de mensen die het maken

Het is zeker iets te hoog gegrepen voor TS die kunst

[ Bericht 4% gewijzigd door Shadowlyse op 29-01-2007 02:13:57 ]
hier komt ooit een heel wijs en gewichtig citaat.....
pi_45779779
Zwak dat iemand meteen iemand meteen afgewezen moet zijn eer hij het recht heeft om iets te bekritiseren...
pi_45779855
Kunst is kunst als de maker dat zegt. Dat is ongeveer het gevoel dat ik krijg bij veel moderne kunst.

Het maakt niet uit of je kunstwerk door een peuter gemaakt had kunnen zijn, als je er maar leuk omheen kan lullen. En als je zelfs dat niet kan, ga je gewoon naar een kunstprogramma op TV, want dan lult de presentatrice, tevens kunstkenner, er gewoon een verhaal bij en hoef je alleen nog maar ja te knikken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_45779856
Samenvatting klacht?
pi_45779871
quote:
Op maandag 29 januari 2007 02:10 schreef Youssef het volgende:
Samenvatting klacht?
zie de eerste vette regel, kunstenaar...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_45779881
quote:
ben je afgewezen ofzo ?
Hitler in wording
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_45779907
kunstenaars zijn de enige personen die dit leven draagelijk en mooi maken. Creativelingen moet je koesteren en stimuleren.
underground forever baby
  maandag 29 januari 2007 @ 04:04:23 #17
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_45780737
quote:
Op maandag 29 januari 2007 02:14 schreef Laton het volgende:
kunstenaars zijn de enige personen die dit leven draagelijk en mooi maken. Creativelingen moet je koesteren en stimuleren.
Ja en niet opleiden!! Echt goede kunstenaars verdienen hun centen wel, de rest zoekt maar een normale baan!
  maandag 29 januari 2007 @ 04:25:47 #18
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45780821
quote:
Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld.
Misschien had je dan door moeten lopen naar de grafische afdeling en had je je niet moeten vergapen aan de paar autonome hippies die er rondliepen. .
Ik ga naar huis.
  maandag 29 januari 2007 @ 04:32:55 #19
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_45780847
Anders word je dadaist ofzeau
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  maandag 29 januari 2007 @ 04:35:08 #20
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_45780854
quote:
Het gevoel dat nu juist heerst is dat kunstenaars helemaal niet bezig zijn met het leven mooi maken. Ze zijn constant bezig met 'de mensen wakker schudden' of 'taboes doorbreken' of wat dan ook. Heel leuk hoor in de jaren '50 maar we leven inmiddels wel in een iets andere tijd. Kunstenaars lijken maar niet door te hebben dat de functie die ze zichzelf toebedelen volstrekt overbodig is.

Maar het is volgens mij onder de upper-class nog altijd taboe om daar wat van te zeggen. Stel je voor dat je laat merken dat dat eeuwige hoopje afval eigenlijk helemaal niks met je doet. Dan ben je natuurlijk in een klap een ongeinteresseerde cultuurbarbaar die bij Mondriaan roept dat z'n neefje van 3 dat ook wel kan.

Bullshit natuurlijk, net zoals dat hoopje afval in een museum bullshit is. Niemand wordt er door wakker geschud, niemand gaat z'n leven er door reflecteren. HET IS GEWOON EEN HOOPJE AFVAL! Maak eens iets moois voor de verandering.
pi_45780858
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:35 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Het gevoel dat nu juist heerst is dat kunstenaars helemaal niet bezig zijn met het leven mooi maken. Ze zijn constant bezig met 'de mensen wakker schudden' of 'taboes doorbreken' of wat dan ook. Heel leuk hoor in de jaren '50 maar we leven inmiddels wel in een iets andere tijd. Kunstenaars lijken maar niet door te hebben dat de functie die ze zichzelf toebedelen volstrekt overbodig is.

Maar het is volgens mij onder de upper-class nog altijd taboe om daar wat van te zeggen. Stel je voor dat je laat merken dat dat eeuwige hoopje afval eigenlijk helemaal niks met je doet. Dan ben je natuurlijk in een klap een ongeinteresseerde cultuurbarbaar die bij Mondriaan roept dat z'n neefje van 3 dat ook wel kan.

Bullshit natuurlijk, net zoals dat hoopje afval in een museum bullshit is. Niemand wordt er door wakker geschud, niemand gaat z'n leven er door reflecteren. HET IS GEWOON EEN HOOPJE AFVAL! Maak eens iets moois voor de verandering.
muziekanten zijn geen kunstenaars ?
underground forever baby
  maandag 29 januari 2007 @ 04:43:11 #22
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45780861
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:35 schreef Hephaistos. het volgende:
Oh hush, er word genoeg toegankelijkere 'kunst' gemaakt hoor, misschien moet je eens een aantal musea binnenstappen.
Ik ga naar huis.
  maandag 29 januari 2007 @ 04:44:35 #23
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_45780863
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:40 schreef Laton het volgende:

[..]

muziekanten zijn geen kunstenaars ?
Och vast wel, evenals filmmakers, schrijvers, dichters, schilders, voetballers en webloggers. Daar ging m'n stukje alleen niet over
  maandag 29 januari 2007 @ 04:45:01 #24
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_45780864
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:43 schreef nietzman het volgende:

[..]

Oh hush, er word genoeg toegankelijkere 'kunst' gemaakt hoor, misschien moet je eens een aantal musea binnenstappen.
Waarom zet je kunst hier tussen aanhalingstekens?
  maandag 29 januari 2007 @ 04:56:21 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45780882
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:45 schreef Hephaistos. het volgende:
Waarom zet je kunst hier tussen aanhalingstekens?
Ik vind de term 'kunst' te beladen, voor zo'n beetje alles eigenlijk. Iets wat ik nog in een aantal kantjes neer moet gaan pennen voor een kunstfilosofieles, maar daar ben ik nu wat te lam voor.
Ik ga naar huis.
pi_45782180
Lekkere hokjesgeest weer... je hebt genoeg kunstenaars die het als hobby zien
pi_45782188
quote:
Op zondag 28 januari 2007 21:37 schreef SterkStaaltje het volgende:
uit z'n neus vreten onder het mom van: ik zit niet in m'n zone,.....
pi_45782968
Bij 6-pack hadden ze gewoon een keer verf op een doek gekwakt en opgehangen in een modern-kunst museum, en ze lieten het gewoon hangen
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_45784476
Aan al die overhaaste conclusietrekkers aan het begin (fokschaap en sapstengel en sturmvogel): Ik ben niet afgewezen, ik kwam niet eens om aangenomen te worden, het was een OPEN DAG. Om het bescheiden te zeggen: ik ben te goed voor die opleiding Ook wel eens gehoord van ironie...of wat het betekent???

[ Bericht 36% gewijzigd door SophieBro op 29-01-2007 11:45:00 ]
pi_45784725
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:38 schreef Koewam het volgende:
Lekkere hokjesgeest weer... je hebt genoeg kunstenaars die het als hobby zien
Het probleem is tegenwoordig dat men niet meer goed leest.. de topic begint met de vermelding dat het om een generaliserende stelling gaat. Als je niet weet wat generaliserend betekent, pak een woordenboek (als je die hebt).
pi_45784883
Een ander feit is dat ik op dit gymnasium al 6 jaar CKV doe en gemiddeld een 9 sta (ahrahrahr).
pi_45784951
Overigens is het gebruik van willekeurig schuin- en vetgedrukte woorden ook behoorlijk irritant, haast kunstzinnig...
Transforming into a new existence...
  maandag 29 januari 2007 @ 11:48:23 #34
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_45784978
quote:
Wat hij zegt.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_45785143
quote:
Dan heb je het over kunstenaars zoals architecten, industrieel designers etcetera... toch niet over die apartelingen die een stukje plastic laten wapperen door een windmachine? (let op: dit zijn enkel voorbeelden!)
pi_45785176
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:47 schreef Shapeshifter het volgende:
Overigens is het gebruik van willekeurig schuin- en vetgedrukte woorden ook behoorlijk irritant, haast kunstzinnig...
Ik ben het met je eens, behalve dat het kunstzinnig is
  maandag 29 januari 2007 @ 11:57:27 #37
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45785256
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:44 schreef SophieBro het volgende:
Een ander feit is dat ik op dit gymnasium al 6 jaar CKV doe en gemiddeld een 9 sta (ahrahrahr).
Misschien kun je dan kunstgeschiedenis gaan studeren, daar zitten al die andere pipo's die er veel van weten maar er niets van bakken.
Ik ga naar huis.
pi_45785302
quote:
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:44 schreef SophieBro het volgende:
pi_45785380
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:57 schreef nietzman het volgende:

[..]

Misschien kun je dan kunstgeschiedenis gaan studeren, daar zitten al die andere pipo's die er veel van weten maar er niets van bakken.
Kunstgeschiedenis ga ik dus niet doen. Wat zijn we toch in een aanvallende stemming. Zijn jullie soms gefrustreerd?
pi_45785399
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:59 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

[..]
quote quote quote.... het staat er toch al?
BTW met ahrahrahr bedoel ik dat ik aan het opscheppen ben. (Kom op, ik geef het toch toe)
pi_45785507
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:57 schreef nietzman het volgende:

[..]

Trouwens, CKV bestaat grotendeels uit praktische opdrachten.
pi_45785762
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:02 schreef SophieBro het volgende:

[..]

quote quote quote.... het staat er toch al?
BTW met ahrahrahr bedoel ik dat ik aan het opscheppen ben. (Kom op, ik geef het toch toe)
En waarin verschil jij dan van "dat stelletje arrogante nietsdoeners"?
  maandag 29 januari 2007 @ 12:16:26 #43
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45785780
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:06 schreef SophieBro het volgende:
Trouwens, CKV bestaat grotendeels uit praktische opdrachten.
Weest trots, je kunt een beetje kliederen. Het zegt alleen nada.
Ik ga naar huis.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:17:06 #44
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_45785791
Ik ben het met TS mee dat teveel mensen doen alsof ze kunstenaar zijn.
Maar, zijsprongetje, naar een kunstenaar die zijn publiek gewoon openlijk verneukt:

Twee-drie jaar geleden, was er een voorstelling van een beroemd Russisch theaterregiseur in Amsterdam.
Wij er naar toe (mijn vrouw is Russisch). Het was geloof ik een bewerking van het Oeidipus verhaal.

In de zaal bleken alle gordijnen te zijn opgetrokken, zodat je ook de ruimtes achter het toneel zag. op het toneel, een projectiescherm en een troon.

In die troon ging de actrice (het was een solovoorstelling) zitten, en vervolgend werden er beelden op het scherm geprojecteerd, en de tekst van de voorstelling. Want de regiseur had besloten dat zij alle tekst op een soort van blaffende manier moest uitpreken (denk death grunt van een metal band)

Tijdens de voorstelling rukte ze natuurlijk de jurk van haar lijf, en verbrande die voor de troon, waarna het laatste half uur ze in d'r blote doos op de troon zat.

Waar ik dus heel erg kwaad van werd was dit:
de hele voorstelling was inhoudsloos, zonder bezieling, gewoon pretentieze bagger. Tot 15 minuten voor het eind, toen het opeens interesant werd, en je eindelijk het gevoel had dat er iets gebeurde op het toneel! (En nee, dat was niet het moment waar je recht in d'r doos kon kijken als je laag genoeg op de tribune zat, daar kwam ik niet voor.)
Waardoor ik de zaal uitliep met het idee: de regiseur had schijt aan zijn publiek, we hadden 1,5 uur fantastisch theater kunnen hebben, maar hij vond dat teveel moeite kennelijk.
Na afloop van de voorstelling was er gelegenheid tot vragen stellen, en mijn vrouw begon hem (in het Russisch, zodat hij er niet via de tolk omheen kon draaien) dus te vragen waarom de voorstelling zo slecht was geweest.
Waarna ze dus snel de ond werd gesnoerd door de kunstmafia die het had georganiseerd.

Ik besloot ter plekke dat het theater voor mij een tijd niet hoefde. Teveel pretentieuze lui, die hun publiek in de zeik nemen, en verwachten dat ze daarvoor nog bedankt worden ook.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_45786601
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:54 schreef SophieBro het volgende:

[..]

Dan heb je het over kunstenaars zoals architecten, industrieel designers etcetera... toch niet over die apartelingen die een stukje plastic laten wapperen door een windmachine? (let op: dit zijn enkel voorbeelden!)
dan heb ik het over elke vorm van kunst, dus die ook ja, ook muziek, film, maar zeker ook het hoopje afval.

Zonder die apartelingen is er geen progressie, geen ontwikkeling van gedachte over wat mooi is, over wat intrigeerd, hoe je ook met andere ogen naar dingen kunt kijken.

Helaas heeft bijna iedereen zijn ogen vrijwel gesloten.
underground forever baby
pi_45786932
Ts is een mislukte schilder
pi_45791768
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:59 schreef Originele_Naam het volgende:
Ts is een mislukte schilder
TS kan heel mooi tekenen, schilderen vind ze niet leuk.
Xbox Live: koenpijl
pi_45791902
Dit is trouwens gemaakt door TS:

Super mooi!
Ze heeft het meer over abstracte kunst en van die kunstenaars die expres zo raar gaan doen en een rare stem opzetten.
Xbox Live: koenpijl
pi_45792302
OMFG, alleen als ze dat tuttekopje in een performance helemaal in elkaar stampt, vervolgens haar kleertjes verscheurt en in de brand steekt,en ten slotte een voordracht over Hegel in haar blote kont houdt, kan ik me er iets kunstzinnigs bij voorstellen.
Gaat een asbak kleien.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  maandag 29 januari 2007 @ 15:56:49 #50
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45792458
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:38 schreef koen_pijl het volgende:
Ze heeft het meer over abstracte kunst en van die kunstenaars die expres zo raar gaan doen en een rare stem opzetten.
Ja, want alleen dát typ zit op het Rietveld natuurlijk. Kom op, als ze zich weg laat jagen door de paar over-conceptuele lui die er zitten hoorde ze er sowieso niet thuis en is ze kennelijk verdoemd tot het maken van eendimensionaal werk. .
Ik ga naar huis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')