abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45769079
Laten we een discussie beginnen over een generaliserende stelling:
Kunstenaars / artistiekelingen zijn tegenwoordig niets anders dan arrogante nietsnutten die denken dat ze geweldig zijn.

Wat is kunst ten eerste? Wie kunnen we wel en wie kunnen we niet tot kunstenaar benoemen? Meestal realiseren we dat pas na iemands dood, omdat je dan pas merkt dat diegene echt iets in de cultuur achterliet of veranderde.
Maar nu schijnt elke student die iets kunstzinnigs wil gaan doen, te denken dat hij of zij daar ook de best aangewezen persoon voor is. Zelfvertrouwen is goed, maar bescheidenheid is deze dagen steeds verder te zoeken.
Uit eigen ervaring kan ik hierover spreken. Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld: voor de OPEN DAG, dus geen aanmeldingstest ofzo!!!!!! Dat was kort gezegd GROTE TIJDSVERSPILLING. Aan de andere kant maar goed dat ik wel geweest ben. Zo kwam ik erachter dat je daar dus niet heen moet gaan. Het bestaat uit twee gebouwen. De ene grotendeels leeg, terwijl daar de meest productief effectieve ''dingen'' uitgevoerd worden. Het andere gebouw (voor de zelfstandige kunstenaar) stond zo vol, dat ze zelfs de gangen blokkeerden met hun blokjes-licht-effect-gedoe. Geen uitleg, geen aanspraak, geen interesse in de bezoeker.... allemaal maar zelfingenomen autisten (nogal dubbelop, maar dat is wel van toepassing). We liepen een kaal lokaal in, waar een aantal mensen net klaar zaten voor een diavoorstelling, vraagt de bediener van het apparaat iets in het Engels (onverstaanbaar, alsof het zo internationaal is) en daarna meteen ''Komen jullie voor Frans Bauer?''.... (=mijn reactie). Wie snapt de bedoeling van zijn vraag?

Ook op tv zie je de aparte artistiekelingen met hun vage (nu is dit woord wel in zijn goede context) verzinsels.
Laatst presenteerde een magere bleke vrouw (zwart haar, vuurrode lipjes) haar filmpje voor het Filmfestival, waarin je een man door zijn grote huis zag lopen, van ''cel naar cel''. De betekenis had volgens haar te maken met iets tussen oost en west.... Het was in ieder geval erg erg ver gezocht. Ver zoeken is tegenwoordig ook al ''IN''.... maar hoe meer we dat doen, hoe onbegrijpelijker alles wordt, toch?

Waarom doet iedereen zo moeilijk over kunst? Wat is kunst? Bestaat het wel? En als het bestaat, we kunnen er toch ook op een ondoordachte, simpelere manier naar kijken / over denken?
Gewoon fris bij geest en nuchter: zeggen wat je ziet en zien wat iemand zegt.

[ Bericht 0% gewijzigd door SophieBro op 29-01-2007 11:41:59 ]
pi_45771728
ben je afgewezen ofzo ?
pi_45771825
quote:
Op zondag 28 januari 2007 21:33 schreef het_fokschaap het volgende:
ben je afgewezen ofzo ?
.
pi_45771936
Ik hoorde laatst dat ze zelfs een "kunstenaars uitkering" krijgen. Dat vind ik dus echt debiel. Ga naast je creatieve werk maar in de fabriek staan.

De huisgenoot van een vriend is 28 jaar en "kunstenaar" het enige wat die de hele dag doet is gamen / rukken en uit z'n neus vreten onder het mom van: ik zit niet in m'n zone,.....
pi_45774154
quote:
Op zondag 28 januari 2007 20:32 schreef SophieBro het volgende:
Kunstenaars / artistiekelingen zijn tegenwoordig niets anders dan arrogante nietsnutten die denken dat ze geweldig zijn.

Wat is kunst ten eerste? Wie kunnen we wel en wie kunnen we niet tot kunstenaar benoemen? Meestal realiseren we dat pas na iemands dood, omdat je dan pas merkt dat diegene echt iets in de cultuur achterliet of veranderde.
Maar nu schijnt elke student die iets kunstzinnigs wil gaan doen, te denken dat hij of zij daar ook de best aangewezen persoon voor is. Zelfvertrouwen is goed, maar bescheidenheid is deze dagen steeds verder te zoeken.
Uit eigen ervaring kan ik hierover spreken. Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld. Dat was kort gezegd GROTE TIJDSVERSPILLING. Aan de andere kant maar goed dat ik wel geweest ben. Zo kwam ik erachter dat je daar dus niet heen moet gaan. Het bestaat uit twee gebouwen. De ene grotendeels leeg, terwijl daar de meest productief effectieve ''dingen'' uitgevoerd worden. Het andere gebouw (voor de zelfstandige kunstenaar) stond zo vol, dat ze zelfs de gangen blokkeerden met hun blokjes-licht-effect-gedoe. Geen uitleg, geen aanspraak, geen interesse in de bezoeker.... allemaal maar zelfingenomen autisten (nogal dubbelop, maar dat is wel van toepassing). We liepen een kaal lokaal in, waar een aantal mensen net klaar zaten voor een diavoorstelling, vraagt de bediener van het apparaat iets in het Engels (onverstaanbaar, alsof het zo internationaal is) en daarna meteen ''Komen jullie voor Frans Bauer?''.... (=mijn reactie). Wie snapt de bedoeling van zijn vraag?

Ook op tv zie je de aparte artistiekelingen met hun vage (nu is dit woord wel in zijn goede context) verzinsels.
Laatst presenteerde een magere bleke vrouw (zwart haar, vuurrode lipjes) haar filmpje voor het Filmfestival, waarin je een man door zijn grote huis zag lopen, van ''cel naar cel''. De betekenis had volgens haar te maken met iets tussen oost en west.... Het was in ieder geval erg erg ver gezocht. Ver zoeken is tegenwoordig ook al ''IN''.... maar hoe meer we dat doen, hoe onbegrijpelijker alles wordt, toch?

Waarom doet iedereen zo moeilijk over kunst? Wat is kunst? Bestaat het wel? En als het bestaat, we kunnen er toch ook op een ondoordachte, simpelere manier naar kijken / over denken?
Moet je Joost Zwagerman lezen, Gimmick, die gaat er ook op in. Lees je in een nachtje uit.
Goede muziek luisteren?
KLIK
pi_45774333
quote:
ben je afgewezen ofzo ?
Lijkt me bijna een KLB topic ja
  zondag 28 januari 2007 @ 23:19:11 #7
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_45776308
WFL >>> KLB
  zondag 28 januari 2007 @ 23:24:41 #8
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_45776483
Zoals Hein de Kort het in een 'pardon lul' zo mooi verwoorde;

kunst is 10% inspiratie&90% transpiratie, daarom stinken die kunstenaars allemaal zo!
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  zondag 28 januari 2007 @ 23:37:40 #9
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_45776888
TS is kunstliefhebber die afgewezen is op de kunstacademie.
  zondag 28 januari 2007 @ 23:55:58 #10
93438 Shadowlyse
Ja zo gaat dat he
pi_45777409
Kunst en de mensen die het maken

Het is zeker iets te hoog gegrepen voor TS die kunst

[ Bericht 4% gewijzigd door Shadowlyse op 29-01-2007 02:13:57 ]
hier komt ooit een heel wijs en gewichtig citaat.....
pi_45779779
Zwak dat iemand meteen iemand meteen afgewezen moet zijn eer hij het recht heeft om iets te bekritiseren...
pi_45779855
Kunst is kunst als de maker dat zegt. Dat is ongeveer het gevoel dat ik krijg bij veel moderne kunst.

Het maakt niet uit of je kunstwerk door een peuter gemaakt had kunnen zijn, als je er maar leuk omheen kan lullen. En als je zelfs dat niet kan, ga je gewoon naar een kunstprogramma op TV, want dan lult de presentatrice, tevens kunstkenner, er gewoon een verhaal bij en hoef je alleen nog maar ja te knikken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_45779856
Samenvatting klacht?
pi_45779871
quote:
Op maandag 29 januari 2007 02:10 schreef Youssef het volgende:
Samenvatting klacht?
zie de eerste vette regel, kunstenaar...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_45779881
quote:
ben je afgewezen ofzo ?
Hitler in wording
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_45779907
kunstenaars zijn de enige personen die dit leven draagelijk en mooi maken. Creativelingen moet je koesteren en stimuleren.
underground forever baby
  maandag 29 januari 2007 @ 04:04:23 #17
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_45780737
quote:
Op maandag 29 januari 2007 02:14 schreef Laton het volgende:
kunstenaars zijn de enige personen die dit leven draagelijk en mooi maken. Creativelingen moet je koesteren en stimuleren.
Ja en niet opleiden!! Echt goede kunstenaars verdienen hun centen wel, de rest zoekt maar een normale baan!
  maandag 29 januari 2007 @ 04:25:47 #18
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45780821
quote:
Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld.
Misschien had je dan door moeten lopen naar de grafische afdeling en had je je niet moeten vergapen aan de paar autonome hippies die er rondliepen. .
Ik ga naar huis.
  maandag 29 januari 2007 @ 04:32:55 #19
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_45780847
Anders word je dadaist ofzeau
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  maandag 29 januari 2007 @ 04:35:08 #20
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_45780854
quote:
Het gevoel dat nu juist heerst is dat kunstenaars helemaal niet bezig zijn met het leven mooi maken. Ze zijn constant bezig met 'de mensen wakker schudden' of 'taboes doorbreken' of wat dan ook. Heel leuk hoor in de jaren '50 maar we leven inmiddels wel in een iets andere tijd. Kunstenaars lijken maar niet door te hebben dat de functie die ze zichzelf toebedelen volstrekt overbodig is.

Maar het is volgens mij onder de upper-class nog altijd taboe om daar wat van te zeggen. Stel je voor dat je laat merken dat dat eeuwige hoopje afval eigenlijk helemaal niks met je doet. Dan ben je natuurlijk in een klap een ongeinteresseerde cultuurbarbaar die bij Mondriaan roept dat z'n neefje van 3 dat ook wel kan.

Bullshit natuurlijk, net zoals dat hoopje afval in een museum bullshit is. Niemand wordt er door wakker geschud, niemand gaat z'n leven er door reflecteren. HET IS GEWOON EEN HOOPJE AFVAL! Maak eens iets moois voor de verandering.
pi_45780858
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:35 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Het gevoel dat nu juist heerst is dat kunstenaars helemaal niet bezig zijn met het leven mooi maken. Ze zijn constant bezig met 'de mensen wakker schudden' of 'taboes doorbreken' of wat dan ook. Heel leuk hoor in de jaren '50 maar we leven inmiddels wel in een iets andere tijd. Kunstenaars lijken maar niet door te hebben dat de functie die ze zichzelf toebedelen volstrekt overbodig is.

Maar het is volgens mij onder de upper-class nog altijd taboe om daar wat van te zeggen. Stel je voor dat je laat merken dat dat eeuwige hoopje afval eigenlijk helemaal niks met je doet. Dan ben je natuurlijk in een klap een ongeinteresseerde cultuurbarbaar die bij Mondriaan roept dat z'n neefje van 3 dat ook wel kan.

Bullshit natuurlijk, net zoals dat hoopje afval in een museum bullshit is. Niemand wordt er door wakker geschud, niemand gaat z'n leven er door reflecteren. HET IS GEWOON EEN HOOPJE AFVAL! Maak eens iets moois voor de verandering.
muziekanten zijn geen kunstenaars ?
underground forever baby
  maandag 29 januari 2007 @ 04:43:11 #22
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45780861
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:35 schreef Hephaistos. het volgende:
Oh hush, er word genoeg toegankelijkere 'kunst' gemaakt hoor, misschien moet je eens een aantal musea binnenstappen.
Ik ga naar huis.
  maandag 29 januari 2007 @ 04:44:35 #23
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_45780863
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:40 schreef Laton het volgende:

[..]

muziekanten zijn geen kunstenaars ?
Och vast wel, evenals filmmakers, schrijvers, dichters, schilders, voetballers en webloggers. Daar ging m'n stukje alleen niet over
  maandag 29 januari 2007 @ 04:45:01 #24
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_45780864
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:43 schreef nietzman het volgende:

[..]

Oh hush, er word genoeg toegankelijkere 'kunst' gemaakt hoor, misschien moet je eens een aantal musea binnenstappen.
Waarom zet je kunst hier tussen aanhalingstekens?
  maandag 29 januari 2007 @ 04:56:21 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45780882
quote:
Op maandag 29 januari 2007 04:45 schreef Hephaistos. het volgende:
Waarom zet je kunst hier tussen aanhalingstekens?
Ik vind de term 'kunst' te beladen, voor zo'n beetje alles eigenlijk. Iets wat ik nog in een aantal kantjes neer moet gaan pennen voor een kunstfilosofieles, maar daar ben ik nu wat te lam voor.
Ik ga naar huis.
pi_45782180
Lekkere hokjesgeest weer... je hebt genoeg kunstenaars die het als hobby zien
pi_45782188
quote:
Op zondag 28 januari 2007 21:37 schreef SterkStaaltje het volgende:
uit z'n neus vreten onder het mom van: ik zit niet in m'n zone,.....
pi_45782968
Bij 6-pack hadden ze gewoon een keer verf op een doek gekwakt en opgehangen in een modern-kunst museum, en ze lieten het gewoon hangen
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_45784476
Aan al die overhaaste conclusietrekkers aan het begin (fokschaap en sapstengel en sturmvogel): Ik ben niet afgewezen, ik kwam niet eens om aangenomen te worden, het was een OPEN DAG. Om het bescheiden te zeggen: ik ben te goed voor die opleiding Ook wel eens gehoord van ironie...of wat het betekent???

[ Bericht 36% gewijzigd door SophieBro op 29-01-2007 11:45:00 ]
pi_45784725
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:38 schreef Koewam het volgende:
Lekkere hokjesgeest weer... je hebt genoeg kunstenaars die het als hobby zien
Het probleem is tegenwoordig dat men niet meer goed leest.. de topic begint met de vermelding dat het om een generaliserende stelling gaat. Als je niet weet wat generaliserend betekent, pak een woordenboek (als je die hebt).
pi_45784883
Een ander feit is dat ik op dit gymnasium al 6 jaar CKV doe en gemiddeld een 9 sta (ahrahrahr).
pi_45784951
Overigens is het gebruik van willekeurig schuin- en vetgedrukte woorden ook behoorlijk irritant, haast kunstzinnig...
Transforming into a new existence...
  maandag 29 januari 2007 @ 11:48:23 #34
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_45784978
quote:
Wat hij zegt.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_45785143
quote:
Dan heb je het over kunstenaars zoals architecten, industrieel designers etcetera... toch niet over die apartelingen die een stukje plastic laten wapperen door een windmachine? (let op: dit zijn enkel voorbeelden!)
pi_45785176
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:47 schreef Shapeshifter het volgende:
Overigens is het gebruik van willekeurig schuin- en vetgedrukte woorden ook behoorlijk irritant, haast kunstzinnig...
Ik ben het met je eens, behalve dat het kunstzinnig is
  maandag 29 januari 2007 @ 11:57:27 #37
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45785256
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:44 schreef SophieBro het volgende:
Een ander feit is dat ik op dit gymnasium al 6 jaar CKV doe en gemiddeld een 9 sta (ahrahrahr).
Misschien kun je dan kunstgeschiedenis gaan studeren, daar zitten al die andere pipo's die er veel van weten maar er niets van bakken.
Ik ga naar huis.
pi_45785302
quote:
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:44 schreef SophieBro het volgende:
pi_45785380
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:57 schreef nietzman het volgende:

[..]

Misschien kun je dan kunstgeschiedenis gaan studeren, daar zitten al die andere pipo's die er veel van weten maar er niets van bakken.
Kunstgeschiedenis ga ik dus niet doen. Wat zijn we toch in een aanvallende stemming. Zijn jullie soms gefrustreerd?
pi_45785399
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:59 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

[..]
quote quote quote.... het staat er toch al?
BTW met ahrahrahr bedoel ik dat ik aan het opscheppen ben. (Kom op, ik geef het toch toe)
pi_45785507
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:57 schreef nietzman het volgende:

[..]

Trouwens, CKV bestaat grotendeels uit praktische opdrachten.
pi_45785762
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:02 schreef SophieBro het volgende:

[..]

quote quote quote.... het staat er toch al?
BTW met ahrahrahr bedoel ik dat ik aan het opscheppen ben. (Kom op, ik geef het toch toe)
En waarin verschil jij dan van "dat stelletje arrogante nietsdoeners"?
  maandag 29 januari 2007 @ 12:16:26 #43
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45785780
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:06 schreef SophieBro het volgende:
Trouwens, CKV bestaat grotendeels uit praktische opdrachten.
Weest trots, je kunt een beetje kliederen. Het zegt alleen nada.
Ik ga naar huis.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:17:06 #44
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_45785791
Ik ben het met TS mee dat teveel mensen doen alsof ze kunstenaar zijn.
Maar, zijsprongetje, naar een kunstenaar die zijn publiek gewoon openlijk verneukt:

Twee-drie jaar geleden, was er een voorstelling van een beroemd Russisch theaterregiseur in Amsterdam.
Wij er naar toe (mijn vrouw is Russisch). Het was geloof ik een bewerking van het Oeidipus verhaal.

In de zaal bleken alle gordijnen te zijn opgetrokken, zodat je ook de ruimtes achter het toneel zag. op het toneel, een projectiescherm en een troon.

In die troon ging de actrice (het was een solovoorstelling) zitten, en vervolgend werden er beelden op het scherm geprojecteerd, en de tekst van de voorstelling. Want de regiseur had besloten dat zij alle tekst op een soort van blaffende manier moest uitpreken (denk death grunt van een metal band)

Tijdens de voorstelling rukte ze natuurlijk de jurk van haar lijf, en verbrande die voor de troon, waarna het laatste half uur ze in d'r blote doos op de troon zat.

Waar ik dus heel erg kwaad van werd was dit:
de hele voorstelling was inhoudsloos, zonder bezieling, gewoon pretentieze bagger. Tot 15 minuten voor het eind, toen het opeens interesant werd, en je eindelijk het gevoel had dat er iets gebeurde op het toneel! (En nee, dat was niet het moment waar je recht in d'r doos kon kijken als je laag genoeg op de tribune zat, daar kwam ik niet voor.)
Waardoor ik de zaal uitliep met het idee: de regiseur had schijt aan zijn publiek, we hadden 1,5 uur fantastisch theater kunnen hebben, maar hij vond dat teveel moeite kennelijk.
Na afloop van de voorstelling was er gelegenheid tot vragen stellen, en mijn vrouw begon hem (in het Russisch, zodat hij er niet via de tolk omheen kon draaien) dus te vragen waarom de voorstelling zo slecht was geweest.
Waarna ze dus snel de ond werd gesnoerd door de kunstmafia die het had georganiseerd.

Ik besloot ter plekke dat het theater voor mij een tijd niet hoefde. Teveel pretentieuze lui, die hun publiek in de zeik nemen, en verwachten dat ze daarvoor nog bedankt worden ook.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_45786601
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:54 schreef SophieBro het volgende:

[..]

Dan heb je het over kunstenaars zoals architecten, industrieel designers etcetera... toch niet over die apartelingen die een stukje plastic laten wapperen door een windmachine? (let op: dit zijn enkel voorbeelden!)
dan heb ik het over elke vorm van kunst, dus die ook ja, ook muziek, film, maar zeker ook het hoopje afval.

Zonder die apartelingen is er geen progressie, geen ontwikkeling van gedachte over wat mooi is, over wat intrigeerd, hoe je ook met andere ogen naar dingen kunt kijken.

Helaas heeft bijna iedereen zijn ogen vrijwel gesloten.
underground forever baby
pi_45786932
Ts is een mislukte schilder
pi_45791768
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:59 schreef Originele_Naam het volgende:
Ts is een mislukte schilder
TS kan heel mooi tekenen, schilderen vind ze niet leuk.
Xbox Live: koenpijl
pi_45791902
Dit is trouwens gemaakt door TS:

Super mooi!
Ze heeft het meer over abstracte kunst en van die kunstenaars die expres zo raar gaan doen en een rare stem opzetten.
pi_45792302
OMFG, alleen als ze dat tuttekopje in een performance helemaal in elkaar stampt, vervolgens haar kleertjes verscheurt en in de brand steekt,en ten slotte een voordracht over Hegel in haar blote kont houdt, kan ik me er iets kunstzinnigs bij voorstellen.
Gaat een asbak kleien.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  maandag 29 januari 2007 @ 15:56:49 #50
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45792458
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:38 schreef koen_pijl het volgende:
Ze heeft het meer over abstracte kunst en van die kunstenaars die expres zo raar gaan doen en een rare stem opzetten.
Ja, want alleen dát typ zit op het Rietveld natuurlijk. Kom op, als ze zich weg laat jagen door de paar over-conceptuele lui die er zitten hoorde ze er sowieso niet thuis en is ze kennelijk verdoemd tot het maken van eendimensionaal werk. .
Ik ga naar huis.
  maandag 29 januari 2007 @ 16:08:55 #51
153506 Captain_Fabulous
pi_45792913
quote:
hoorde ze er sowieso niet thuis en is ze kennelijk verdoemd tot het maken van eendimensionaal werk
dus als je niet op de Rietveld gaat, wordt het nooit wat met je?
  maandag 29 januari 2007 @ 16:19:43 #52
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45793367
Geen idee, maar als ze al niet eens bereid is met een stel 'zwevers' in de klas te zitten zal 't knap lastig worden om met een open mind naar werk te kijken of discusseren, hetzij werk van zichzelf of iemand anders, iets wat het ontwikkelen van een stukje zelfreflectie over zichzelf en haar werk wel in d'r weg zal zitten.

Ik doe zelf niet aan geknutsel en geklieder, maar heb op school wel een jaar tussen autonome lui in een klas gezeten, en daar zaten mensen tussen die met takjes en blaadjes composities maakten, en lui die in mijn ogen écht hele toffe shit maakten. En daar leer je best veel van.
Ik ga naar huis.
  maandag 29 januari 2007 @ 16:43:33 #53
153506 Captain_Fabulous
pi_45794222
Je gaat er nu van uit dat voor elke kunstvorm vaagheid een vereiste is. Mischien heeft TS al voor zichzelf uitgemaakt dat ze een richting op wil, waar dat niet nodig is?
Dat veel kunst die we nu mooi vinden toen het gemaakt werd, als lelijk en non-kunst werd beschouwd, betekent nog niet dat iedere vage figuur die nu lelijke dingen maakt, in de toekomst erkend gaat worden als groot kunstenaar!

Wat mij persoonlijk stoort in sommige huidige kunstenaars, is dat ze niets willen maken, wat nu bruikbaar is, of mooi wordt gevonden. Da Vinci heeft gewerkt in een atelier voordat hij zelfstandig werkte, waar niet alleen 'kunst' werd gemaakt, maar ook maskers voor bijvoorbeeld gekostumeerde bals werden gemaakt. En later heeft hij voor zijn beschermers soortgelijke dingen gedaan. Daarmee 'kocht' hij zijn vrijheid om andere dingen te doen, die we nu zo bewonderen.

Ik stoor mij erg aan 'kunstenaars' die rondlopen van:
'ik ben kunstenaar, en jij bent te dom om dat te begrijpen, dus moet je me subsidieren'.
Mag ik?
pi_45794378
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:30 schreef SophieBro het volgende:
Aan al die overhaaste conclusietrekkers aan het begin (fokschaap en sapstengel en sturmvogel): Ik ben niet afgewezen, ik kwam niet eens om aangenomen te worden, het was een OPEN DAG. Om het bescheiden te zeggen: ik ben te goed voor die opleiding Ook wel eens gehoord van ironie...of wat het betekent???
Ik reageerde juist op de mensen die daar wel meteen van uit gingen.
  maandag 29 januari 2007 @ 16:53:50 #55
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45794573
quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Je gaat er nu van uit dat voor elke kunstvorm vaagheid een vereiste is. Mischien heeft TS al voor zichzelf uitgemaakt dat ze een richting op wil, waar dat niet nodig is?
Vaagheid is helemaal geen vereiste, je mag het alleen eigenlijk niet uitsluiten als je met zo'n opleiding begint. Zelfs een vreemde autonome krabbel kan inspireren, en dat is toch de insteek waarmee je op zo'n academie zou moeten zitten, al helemaal op zo'n jonge leeftijd. Als ze alleen maar geïnteresseerd is in het aanleren van een techniek en niets om een achterliggende gedachte of concept geeft kan ze beter aan de bak bij een grafische vakschool.
quote:
Wat mij persoonlijk stoort in sommige huidige kunstenaars, is dat ze niets willen maken, wat nu bruikbaar is, of mooi wordt gevonden.
Mij ook. Maar er zijn ook ladingen aan mensen die rechten studeren omdat dat ze makkelijk leek, of mensen die geneeskunde doen omdat dat ze "wel leuk leek", wat in feite ook maar een stelletje halfslappe afgestudeerden oplevert. En zoveel zijn het er écht niet, alleen krijgen ze misschien soms wat te veel aandacht. .
quote:
'ik ben kunstenaar, en jij bent te dom om dat te begrijpen, dus moet je me subsidieren'.
Mag ik?
Tuurlijk, dat doe ik ook. Maar troost je in het feit dat het met die subsidies echt wel meevalt. Veel autonome kunstenaars hebben een 'normale' baan en doen in hun vrije tijd creatief.
Ik ga naar huis.
pi_45794874
quote:
Op maandag 29 januari 2007 16:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dat veel kunst die we nu mooi vinden toen het gemaakt werd, als lelijk en non-kunst werd beschouwd, betekent nog niet dat iedere vage figuur die nu lelijke dingen maakt, in de toekomst erkend gaat worden als groot kunstenaar!

Wat mij persoonlijk stoort in sommige huidige kunstenaars, is dat ze niets willen maken, wat nu bruikbaar is, of mooi wordt gevonden. Da Vinci heeft gewerkt in een atelier voordat hij zelfstandig werkte, waar niet alleen 'kunst' werd gemaakt, maar ook maskers voor bijvoorbeeld gekostumeerde bals werden gemaakt. En later heeft hij voor zijn beschermers soortgelijke dingen gedaan. Daarmee 'kocht' hij zijn vrijheid om andere dingen te doen, die we nu zo bewonderen.

Mag ik?
Dit is precies wat TS bedoelt.
  maandag 29 januari 2007 @ 17:04:10 #57
153506 Captain_Fabulous
pi_45794957
quote:
Als ze alleen maar geïnteresseerd is in het aanleren van een techniek en niets om een achterliggende gedachte of concept geeft kan ze beter aan de bak bij een grafische vakschool.
Absoluut waar. Wat ik me wel afvraag, is of op kunstacademies techniek niet verwaarloosd wordt. Ik zie bijvoorbeeld af en toe berichten dat tekenen als vak, totaal niet belangrijk gevonden wordt op sommige kunstacademies. Dat snap ik dus niet, als jij als kunstenaar niet een aantal basis vaardigheden bezit, ben je in mijn ogen niet goed in staat om je ideeen te vertalen naar vormen. Als je in Spanje naar het het Picasso museum gaat, hangen daar ook een aantal tekeningen en schilderijen, die laten zien dat hij een meester was in de technieken en vormen die hij bewust niet gebruikte in zijn latere kunst.
quote:
En zoveel zijn het er écht niet, alleen krijgen ze misschien soms wat te veel aandacht.
Ik hoop dat je gelijk hebt
quote:
Veel autonome kunstenaars hebben een 'normale' baan en doen in hun vrije tijd creatief
Toen ik nog bijkluste in de Horeca en zo, kwam ik dat soort lui inderdaad wel eens tegen. daar heb ik respect voor, en ik heb zo'n vermoeden dat hun kunst puurder is dan subsidie kunstenaars, en der tijd beter zal weestaan.
pi_45795882
Hitler kwam ook de kunstacademie niet binnen.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  maandag 29 januari 2007 @ 17:56:26 #59
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_45796723
Escher roeleert de pan uit !
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
  maandag 29 januari 2007 @ 20:12:30 #60
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45801757
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:52 schreef OllieA het volgende:
OMFG, alleen als ze dat tuttekopje in een performance helemaal in elkaar stampt, vervolgens haar kleertjes verscheurt en in de brand steekt,en ten slotte een voordracht over Hegel in haar blote kont houdt, kan ik me er iets kunstzinnigs bij voorstellen.
Gaat een asbak kleien.

Ik hou van je Ollie
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 29 januari 2007 @ 20:17:27 #61
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45801975
quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dat snap ik dus niet, als jij als kunstenaar niet een aantal basis vaardigheden bezit, ben je in mijn ogen niet goed in staat om je ideeen te vertalen naar vormen.
De academie gaat er van uit dat je de basisvaardigheden van tekenen al bezit. Mocht het niet zo zijn dan zijn er talloze cursussen om het je te leren

Maargoed, ik zie ook niet in hoe het realistisch natekenen van een Geranium je gaat helpen om je ideeën vorm te geven....
pi_45802519
De kunst in discussiëren (hier op Fok) is dat je je discussiepartners niet persoonlijk aanvalt, of op een andere manier aanvalt. Het gaat erom dat je je eigen visie op de kwestie zo overtuigend en aannemelijk mogelijk over brengt. Discussie hoort een verrijking te zijn wat betreft zienswijzes per persoon. Als je de ander alleen maar zit af te kraken, leidt het tot niets dan ruzie en gescheld. Ja het zal dus wel leiden tot wéér een stelletje autisten die alleen maar denken dat wat zij zeggen de enige waarheid is. Vicieuze cirkel dus, mét zelfs ironie als je kijkt naar de stelling .
pi_45802936
Even een huishoudelijke mededeling:
ik reageer alleen nog op personen die het hier een beetje menselijk houden.

Dus aan allen die hun gefrustreerde hormonen en vooral testosteron effe kwijt willen in de vorm van verbale woede-uitbarstingen, doe dat maar ergens anders. Hier bereik je er niks mee, behalve disrespect.
  maandag 29 januari 2007 @ 20:44:00 #64
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45803049
Fakking huilie.
Ik ga naar huis.
pi_45803381
Over mijn gedachtes over kunst. Het is dus echt niet zo dat ik een kunsthater ben, integendeel. Of kunst mooi is of niet, hangt van een heleboel factoren af en daar ga ik nu dus niet op in. Bovendien ben ik zeer geïnteresseerd in kunst (en dat zijn trouwens heeeel veel mensen, grotendeels onbewust). Kunst zette ik tussen haakjes, omdat het voor mij niet duidelijk (meer) is wat het inhoudt. Maar elke vorm van creativiteit in combinatie met vakmanschap dat leidt tot een beeld (in welke dimensie dan ook) dat iets -wat dan ook- teweeg brengt bij een publiek ... zie ik als kunstzinnig.

Het zijn niet alleen de abstracte kunstenaars die zo'n extravert gedrag vertonen, ook de makers van andere kunstvormen/-stijlen willen zich wel eens verheven voelen boven anderen. Maar dat superioriteitsgevoel is volgens mij een nieuwe mode. Heeft een link met het hebben van een ''eigen mening'', dat nu ook zo belangrijk schijnt te zijn. In deze wereld van individualisering en topprestaties zijn dat toch niet zulke gekke gevolgen.
pi_45804331
Zelfs mensen die een idee in hun hoofd hebben, maar het niet uitvoeren worden wel eens goedgekeurd. DAT is dus iets, wat mij te ver gaat. Probéér het in ieder geval te produceren. Wie niet waagt, wie niet wint. Zintuigelijke waarneming is voor het publiek grotendeels toch nog steeds aantrekkelijker en begrijpelijker dan een gedachtenspinsel. Ik zeg niet dat je niet uitsluitend mag denken, maar als je dan wil dat anderen er mee van horen te genieten, doe het dan op een zichtbare manier.
pi_45806662
Zo heeft Wim T. Schippers eens een museumvloertje volgesmeerd met pindakaas.
En een flesje mufdrank in de zee leeggegoten.

Tastbare kunst waar ik erg blij van word.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_45807647
quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:56 schreef Maikuuul het volgende:
Escher roeleert de pan uit !
Ga je bob ross schilderspakket maar weer afstoffen...

En aan 6 jaar CKV heb je dus geen ruk; zelfs aan tekenen heb je geen fuck op een kunstacademie. Op een kunstacademie gaat het namelijk niet om goed kunnen tekenen, maar om kunst maken. En omdat kunst een abstract gegeven is; moet kunst verbeeld worden door zaken als tekenen en schilderen. Echter dit komt op de tweede plaats; het gaat meer om de inhoud en wat je met het materiaal doet, dan dat je laat zien hoe je met het materiaal, beeld moet maken. Oftewel; je bent bezig met het vak schilderen, tekenen, beeldhouwen, whatever opnieuw uitvinden, en niet de geleerde truukjes in de praktijk brengen door een model zo goed mogelijk na te bootsen.

TS heeft er dan ook helemaal niets van begrepen; ik ben nog nooit op het rietveld geweest; maar hier in Zwolle en net zoals op elke fatsoenlijke kunstacademie gaan studenten en docenten graag met je in gesprek over wat je kunt verwachten. En net zoals op elke andere opleiding heb je daar vaak een verkeerd beeld van, dus moet je niet verbaasd zijn, als men je verteld dat het niet gaat om goed kunnen tekenen, maar om het overbrengen van een ervaring, de kijker verwonderen; iets toevoegen in het wereldje. En dus niet het produceren van standaardmeuk omdat je nou eenmaal heel vaardig een modelletje na kunt schilderen.

Sowieso basseer je vrij duidelijk je mening op de autonome kunstenaar; oftewel een klein onderdeel van het kunstwereldje, naast de grafisch vormgevers, illustrators, interieur architecteurs, mode-ontwerpers, etc. Over het algemeen kun je stellen dat autonome kunstenaars wat vrijgevochtener zijn, en meer de drang hebben om zich af te zetten tegen de dingen waar ze niet achter staan. Ook hebben ze minder schaamte, waardoor veel mensen al snel ge-intimeerd raken omdat ze toch wel zo vreselijk apart zijn.

Ik zou TS adviseren om gewoon eens een academie op fatsoenlijke wijze te bekijken, studenten en docenten aan te spreken, en over elke afdeling wat info proberen in te winnen; en dan heb je waarschijnlijk nog maar een heel beperkt beeld wat je kunt verwachten, maar dan is dat beeld iig niet gebasseerd op stereotypen en kortzichtigheid,maar op eigen onderzoek.
pi_45808138
quote:
Op maandag 29 januari 2007 22:23 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Ga je bob ross schilderspakket maar weer afstoffen...

En aan 6 jaar CKV heb je dus geen ruk; zelfs aan tekenen heb je geen fuck op een kunstacademie. Op een kunstacademie gaat het namelijk niet om goed kunnen tekenen, maar om kunst maken. En omdat kunst een abstract gegeven is; moet kunst verbeeld worden door zaken als tekenen en schilderen. Echter dit komt op de tweede plaats; het gaat meer om de inhoud en wat je met het materiaal doet, dan dat je laat zien hoe je met het materiaal, beeld moet maken. Oftewel; je bent bezig met het vak schilderen, tekenen, beeldhouwen, whatever opnieuw uitvinden, en niet de geleerde truukjes in de praktijk brengen door een model zo goed mogelijk na te bootsen.

TS heeft er dan ook helemaal niets van begrepen; ik ben nog nooit op het rietveld geweest; maar hier in Zwolle en net zoals op elke fatsoenlijke kunstacademie gaan studenten en docenten graag met je in gesprek over wat je kunt verwachten. En net zoals op elke andere opleiding heb je daar vaak een verkeerd beeld van, dus moet je niet verbaasd zijn, als men je verteld dat het niet gaat om goed kunnen tekenen, maar om het overbrengen van een ervaring, de kijker verwonderen; iets toevoegen in het wereldje. En dus niet het produceren van standaardmeuk omdat je nou eenmaal heel vaardig een modelletje na kunt schilderen.

Sowieso basseer je vrij duidelijk je mening op de autonome kunstenaar; oftewel een klein onderdeel van het kunstwereldje, naast de grafisch vormgevers, illustrators, interieur architecteurs, mode-ontwerpers, etc. Over het algemeen kun je stellen dat autonome kunstenaars wat vrijgevochtener zijn, en meer de drang hebben om zich af te zetten tegen de dingen waar ze niet achter staan. Ook hebben ze minder schaamte, waardoor veel mensen al snel ge-intimeerd raken omdat ze toch wel zo vreselijk apart zijn.

Ik zou TS adviseren om gewoon eens een academie op fatsoenlijke wijze te bekijken, studenten en docenten aan te spreken, en over elke afdeling wat info proberen in te winnen; en dan heb je waarschijnlijk nog maar een heel beperkt beeld wat je kunt verwachten, maar dan is dat beeld iig niet gebasseerd op stereotypen en kortzichtigheid,maar op eigen onderzoek.
Denk je nu echt dat ik 6 jaar heb getekend bij CKV? Integendeel, ik heb al meer dan een jaar zelfs geen tekening of schildering gemaakt (op de schetsen na). Ook bij CKV gaat het om de dingen die jij illustreert voor de kunstacademie. Het Rietveld is niet de enige opleiding die ik heb bezocht, ook de HKU (die was in ieder geval beter georganiseerd)... maar dat was het wel.
Maar pas toen ik iets vroeg, legden ze wat uit. Ze zijn niet uit zichzelf echt open personen, die hun school aan willen prijzen. EN Ja, ik heb het inderdaad vooral over de autonome kunstenaars. Die zijn over het algemeen alles behalve bescheiden. Denk je soms dat ik achterlijk ben: natuurlijk weet ik dat het niet gaat of je goed na kan tekenen! Maar als ik al mijn ervaringen en wetenswaardigheden in deze topic moet gaan plaatsen, kom ik vanavond niet aan slapen toe (en morgen ook niet en overmorgen ook niet).
pi_45808712
Lama!
pi_45808799
Zit er een fatsoenlijke academie in Zwolle?
pi_45808850
Verder snap ik precies welke types TS bedoelt, ik kots op die lui.
pi_45808988
Als je zo slim bent als je zelf denkt had je ook wel kunnen bedenken dat het op een kunstacademie ( zeker bij autonoom ) om eigen iniatief gaat. Oftewel zelf vragen stellen; dat zegt namelijk ook wat over hoeveel zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen je zelf hebt. En wat is er trouwens mis met trots zijn op wat je maakt? Tegenwoordig moet je altijd maar gematigd en genuanceerd zijn; als ik iets goed vind, en ik heb daar een goeie onderbouwing voor dan zeg ik dat ook. Kennelijk waren ze wel bereid hun school aan te prijzen, maar wilde je alleen maar horen, dat ze zulke geweldige faciliteiten en docenten hadden, en ging het je niet om t gemaakte werk. Misschien moet je wat minder laten verleiden door randzaken als de toegankelijkheid van het gebouw en de persoonlijkheid van de studenten, en de volgende keer gewoon kijken naar wat er gepresteerd word en hoe die mensen in hun studie staan.
pi_45810261
een week geleden op de tv in franrkijk:
1 op de 5 uitkeringstrekkers is kunstenaar of artiest. best veel voor een relatief kleine groep mensen.
een uitkering nodig hebben omdat men je zwerige troep niet mooi vindt of kan waarderen
pi_45810919
quote:
Op maandag 29 januari 2007 22:54 schreef Batsnek het volgende:
Als je zo slim bent als je zelf denkt had je ook wel kunnen bedenken dat het op een kunstacademie ( zeker bij autonoom ) om eigen iniatief gaat. Oftewel zelf vragen stellen; dat zegt namelijk ook wat over hoeveel zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen je zelf hebt. En wat is er trouwens mis met trots zijn op wat je maakt? Tegenwoordig moet je altijd maar gematigd en genuanceerd zijn; als ik iets goed vind, en ik heb daar een goeie onderbouwing voor dan zeg ik dat ook. Kennelijk waren ze wel bereid hun school aan te prijzen, maar wilde je alleen maar horen, dat ze zulke geweldige faciliteiten en docenten hadden, en ging het je niet om t gemaakte werk. Misschien moet je wat minder laten verleiden door randzaken als de toegankelijkheid van het gebouw en de persoonlijkheid van de studenten, en de volgende keer gewoon kijken naar wat er gepresteerd word en hoe die mensen in hun studie staan.
Gebruik eens wat minder onjuiste veronderstellingen. Je doet net alsof je me persoonlijk kent.
Het is trouwens ontzettend belangrijk hoe iemand of iets zich presenteert voor de eerste indruk die meestal het langst bij blijft. Het gaat om inhoud én vorm.
  maandag 29 januari 2007 @ 23:46:12 #76
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45810993
quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:43 schreef SophieBro het volgende:
Gebruik eens wat minder onjuiste veronderstellingen.
Zoals aannemen dat er alleen maar zweefteven op een academie zitten?
Ik ga naar huis.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 09:16:03 #77
153506 Captain_Fabulous
pi_45816066
quote:
De academie gaat er van uit dat je de basisvaardigheden van tekenen al bezit. Mocht het niet zo zijn dan zijn er talloze cursussen om het je te leren

Maargoed, ik zie ook niet in hoe het realistisch natekenen van een Geranium je gaat helpen om je ideeën vorm te geven....
In jouw ogen is realisme dus per definitie geen kunst is. Wat als je in een kunstproject nu eens geranium zou willen tekenen, omdat dat nodig is voor jouw idee? De echt grote kunstenaars hebben altijd echt gedaan wat ze wilden. Als iedereen dus nu op de kunstacademie doelbewust niet werkt aan tekenvaardigheden, omdat je anders niet 'serieus' genomen wordt door je medekunstenaars, ben je dus per definitie een meeloper, en zal je werk weinig voor stellen.
Iets verwerpen wat je niet kan, is erg makkelijk. Voorbij de bestaande technieken kijken, en iets echt nieuws maken is veel moeilijker.
quote:
dat het niet gaat om goed kunnen tekenen, maar om het overbrengen van een ervaring, de kijker verwonderen; iets toevoegen in het wereldje. En dus niet het produceren van standaardmeuk omdat je nou eenmaal heel vaardig een modelletje na kunt schilderen.
Je wil stellen, dat je de ervaring beter kan overbrengen, omdat je gelimiteerd bent in de manieren waarop je dit kan. Hoe kansloos kan je zijn?
Mischien heb je jezelf wijsgemaakt dat er niets bestaat tussen realistische, technisch perfect geschilderde huilende zigeunermeisjes en 'echte' kunst. Dat bewijst alleen maar dat je dus niet ver genoeg kijkt om ooit eens iets echt vernieuwends te produceren. Of kunst die mensen echt aanspreekt.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 09:17:17 #78
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_45816087
Het talent ontbreekt.
...dass wir fliegen.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 09:20:34 #79
57546 Masta-t
King and Queen of Cheese
pi_45816138
quote:

Uit eigen ervaring kan ik hierover spreken. Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld: voor de OPEN DAG, dus geen aanmeldingstest ofzo!!!!!! Dat was kort gezegd GROTE TIJDSVERSPILLING. Aan de andere kant maar goed dat ik wel geweest ben. Zo kwam ik erachter dat je daar dus niet heen moet gaan. Het bestaat uit twee gebouwen. De ene grotendeels leeg, terwijl daar de meest productief effectieve ''dingen'' uitgevoerd worden. Het andere gebouw (voor de zelfstandige kunstenaar) stond zo vol, dat ze zelfs de gangen blokkeerden met hun blokjes-licht-effect-gedoe. Geen uitleg, geen aanspraak, geen interesse in de bezoeker.... allemaal maar zelfingenomen autisten (nogal dubbelop, maar dat is wel van toepassing). We liepen een kaal lokaal in, waar een aantal mensen net klaar zaten voor een diavoorstelling, vraagt de bediener van het apparaat iets in het Engels (onverstaanbaar, alsof het zo internationaal is) en daarna meteen ''Komen jullie voor Frans Bauer?''.... (=mijn reactie). Wie snapt de bedoeling van zijn vraag?

En daarom had je het nu juist zelf moeten gaan doen. Dan had je het beter kunnen maken, ipv erover zeiken.
Disclaimer: Alles wat hierboven staat is onzin. De steen des aanstoots zit in je hoofd. Degene die aanstoot neemt is kortzichtig. Respect is belangrijk. Onnodig kwetsen is slecht. Per ongeluk is niet erg. De Blauwe Banaan HEEFT echt het antwoord!
  dinsdag 30 januari 2007 @ 11:28:09 #80
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45818659
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 09:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

In jouw ogen is realisme dus per definitie geen kunst is.
Jouw manier van lezen is al bijna kunst

Maargoed, dat zei ik dus niet. Jij had het over vormgeven van ideeën, jij beweerd dat men daarvoor tekenvaardigheid met bezitten...
Ten eerste vergeet jij voor het gemak even video-, fotografie-, performance en installatiekunst
Ten tweede als een realistische Geranium nodig is voor je concept dan kan je alsnog wat tekenles nemen, of gewoon net zo lang proberen tot het naar je zin is.
Of je laat iemand van de lokale tekenclub komen om een Geranium voor je te tekenen.., geen enkel probleem in de conceptuele kunst

Ik heb trouwens nooit schilder of tekenles gehad, en dat heeft me nooit ergens van weerhouden!
  dinsdag 30 januari 2007 @ 11:39:40 #81
153506 Captain_Fabulous
pi_45818951
quote:
Jouw manier van lezen is al bijna kunst
Dank je, ik oefen regelmatig op alleen lezen wat me uitkomt

En ik heb inderdaad niet zo'n hoge pet op van veel 'performance art ed'. Ik zie liever een schilderij dan videokunst. Traditioneel tiep.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 11:41:36 #82
153506 Captain_Fabulous
pi_45818993
quote:
Ik heb trouwens nooit schilder of tekenles gehad, en dat heeft me nooit ergens van weerhouden!
Moet je ook vooral niet laten doen. Dan zou je jezelf in 1 klap diskwalificeren als kunstenaar.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 13:01:01 #83
111843 Cassius
Something's fucky
pi_45820994

And what have you done for society lately
  dinsdag 30 januari 2007 @ 13:04:48 #84
153506 Captain_Fabulous
pi_45821078
Dan nog liever een huilende vioolzigeuner, das kitsch natuurlijk
  dinsdag 30 januari 2007 @ 13:37:43 #85
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45821662
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 13:01 schreef Cassius het volgende:
[afbeelding]

And what have you done for society lately
Heb je überhaupt moeite gedaan om uit te zoeken wie het is of dacht je "Haha, kunstenaar, die's kansloos!" .

Als ik d'r site zo zie boert ze redelijk goed. En dat met figuratieve kunst in d'r gallerie van mensen met schilderskills waar ik alleen maar van kan dromen. .
Ik ga naar huis.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 13:42:07 #86
153506 Captain_Fabulous
pi_45821810
Gekeken, en ik vind het mooi. Of het allemaal kunst is, is een andere zaak, daarvoor moet je er voor staan, imo.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 13:48:04 #87
111843 Cassius
Something's fucky
pi_45822004
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 13:37 schreef nietzman het volgende:

[..]

Heb je überhaupt moeite gedaan om uit te zoeken wie het is of dacht je "Haha, kunstenaar, die's kansloos!" .
Natuurlijk dacht ik dat en draag zo mijn steentje bij aan de verONZing van KLB
pi_45826270
Kunst beoordelen is een kunst op zich.
Wie niet kan of wil inzien als een keizer geen kleren aanheeft die verdient het om die keizer in zijn hol te staren.
Zij die durven toegeven dat de keizer geen kleren aanheeft kunnen verder zoeken naar wat wel echt is.
Dit geld niet alleen voor kunst.
Wel is het begrip "kunst" zo vaag dat des te meer inhoudsloze parasieten zich ertoe aangetrokken voelen en ook gesteund worden.
We kunnen daar allemaal iets aan doen door gewoon eerlijk te zijn over wanneer we iets mooi vinden of niet. En dan niet ons zorgen maken over of we "dom" lijken in de ogen van mensen met grote bekken.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_45830290
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 09:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:

Je wil stellen, dat je de ervaring beter kan overbrengen, omdat je gelimiteerd bent in de manieren waarop je dit kan. Hoe kansloos kan je zijn?
Mischien heb je jezelf wijsgemaakt dat er niets bestaat tussen realistische, technisch perfect geschilderde huilende zigeunermeisjes en 'echte' kunst. Dat bewijst alleen maar dat je dus niet ver genoeg kijkt om ooit eens iets echt vernieuwends te produceren. Of kunst die mensen echt aanspreekt.
Wtf, waar beweer ik dat je betere dingen maakt als je niet kan tekenen, schilderen of whatever?? Ik zeg alleen dat het goed kunnen tekenen of schilderen geen doel is, maar een middel om een hoger doel te bereiken; namelijk een ervaring overbrengen; iets toevoegen aan het leven van de kijker.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:23:22 #90
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_45830794
Er zit wel een kern van waarheid in....
Ik ken veel creatieve types/kunstenaars...en die voeren echt niks uit, en werken maandenlang aan 1 'project'. Kom ooooop. ALs je kijkt naar kunstenaars in de verlichting en romantiek toen moesten ze echt hard aan de slag met hun creativiteit om te kunnen leven.
Era Vulgaris
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:26:38 #91
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_45830902
Kunstenaars zijn mongolen, punt. Die kunstenaars subsidie is ook een verkwisting, steek dat geld liever in goede scholing.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:53:07 #92
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_45831800
Ik ben voor marktwerking in de kunst. Is het lelijk, dan ga je maar ander werk doen
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_45833792
Bij heel veel 'kunstwerken' die ik wel eens op TV of op een tentoonstelling/evenement zie schiet de gedachte "Dat kan m'n kleine ADHD neefje nog maken." me te binnen. Ik snap de hele heisa rondom 'kunst' sowieso niet.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:44:50 #94
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45833994
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:23 schreef Vassili_Z het volgende:
Er zit wel een kern van waarheid in....
Ik ken veel creatieve types/kunstenaars...en die voeren echt niks uit, en werken maandenlang aan 1 'project'. Kom ooooop. ALs je kijkt naar kunstenaars in de verlichting en romantiek toen moesten ze echt hard aan de slag met hun creativiteit om te kunnen leven.
en dat duurde maandenlang...
zoveel is er niet verandert..
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:47:30 #95
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45834089
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:40 schreef Tuvai.net het volgende:
Bij heel veel 'kunstwerken' die ik wel eens op TV of op een tentoonstelling/evenement zie schiet de gedachte "Dat kan m'n kleine ADHD neefje nog maken." me te binnen. Ik snap de hele heisa rondom 'kunst' sowieso niet.
Het is jammer dat je gedachtens schieten. Misschien moet je ze eens vasthouden en er dan wat dieper op in gaan. Wie weet kom je dan nog eens ergens mee verder...
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:51:10 #96
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45834262
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:26 schreef dubidub het volgende:
Kunstenaars zijn mongolen, punt. Die kunstenaars subsidie is ook een verkwisting, steek dat geld liever in goede scholing.
Je eerste punt is natuurlijk onzin, maar je tweede punt zit wat in al besef je dat zelf waarschijnlijk niet.
Nederland heeft een uitgebreid subsidie-systeem, maar bijzonder weinig 'grote' kunstenaars.
Amerika of Engeland heeft niet zo'n subsidie-systeem en wel grote kunstenaars.

Natuurlijk wonen daar ook meer mensen, etc. Maar ook relatief gezien is het in Nederland erg magertjes.
Er is dus wat voor te zeggen om het subsidie systeem om te gooien omdat het niet leid tot meer goede kunstenaars. En dat was toch de oorspronkelijke gedachte van het systeem lijkt me
pi_45834370
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:47 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Het is jammer dat je gedachtens schieten. Misschien moet je ze eens vasthouden en er dan wat dieper op in gaan. Wie weet kom je dan nog eens ergens mee verder...
Wet valt er diep over na te denken aan een schilderij/tekening die gewoon lelijk en simpel is? Kleine kinderen tekenen vaker nog mooier dan menig kunstwerk dat je voorbij ziet flitsen.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:55:13 #98
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45834450
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:53 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Wet valt er diep over na te denken aan een schilderij/tekening die gewoon lelijk en simpel is? Kleine kinderen tekenen vaker nog mooier dan menig kunstwerk dat je voorbij ziet flitsen.
Er valt over na te denken waarom een volwassen man/vrouw zoiets maakt
  dinsdag 30 januari 2007 @ 20:28:33 #99
153506 Captain_Fabulous
pi_45835848
quote:
Wtf, waar beweer ik dat je betere dingen maakt als je niet kan tekenen, schilderen of whatever
Dat communiceerde je wel....voor mijn gevoel.
pi_45837905
Ik heb wel respect voor kunstenaars, mits ze iets daadwerkelijk kunnen. Cartonisten, dahli-achtige schilderijen, ontwerpers enz.

Mensen die hoopjes verf tegen een doek mieteren of gare klompjes van beelden maken, nee, dat zijn gewoon kansloze nikskunners.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')