Moet je Joost Zwagerman lezen, Gimmick, die gaat er ook op in. Lees je in een nachtje uit.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:32 schreef SophieBro het volgende:
Laten we een discussie beginnen over een generaliserende stelling:
Kunstenaars / artistiekelingen zijn tegenwoordig niets anders dan arrogante nietsnutten die denken dat ze geweldig zijn.
Wat is kunst ten eerste? Wie kunnen we wel en wie kunnen we niet tot kunstenaar benoemen? Meestal realiseren we dat pas na iemands dood, omdat je dan pas merkt dat diegene echt iets in de cultuur achterliet of veranderde.
Maar nu schijnt elke student die iets kunstzinnigs wil gaan doen, te denken dat hij of zij daar ook de best aangewezen persoon voor is. Zelfvertrouwen is goed, maar bescheidenheid is deze dagen steeds verder te zoeken.
Uit eigen ervaring kan ik hierover spreken. Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld. Dat was kort gezegd GROTE TIJDSVERSPILLING. Aan de andere kant maar goed dat ik wel geweest ben. Zo kwam ik erachter dat je daar dus niet heen moet gaan. Het bestaat uit twee gebouwen. De ene grotendeels leeg, terwijl daar de meest productief effectieve ''dingen'' uitgevoerd worden. Het andere gebouw (voor de zelfstandige kunstenaar) stond zo vol, dat ze zelfs de gangen blokkeerden met hun blokjes-licht-effect-gedoe. Geen uitleg, geen aanspraak, geen interesse in de bezoeker.... allemaal maar zelfingenomen autisten (nogal dubbelop, maar dat is wel van toepassing). We liepen een kaal lokaal in, waar een aantal mensen net klaar zaten voor een diavoorstelling, vraagt de bediener van het apparaat iets in het Engels (onverstaanbaar, alsof het zo internationaal is) en daarna meteen ''Komen jullie voor Frans Bauer?''....(=mijn reactie). Wie snapt de bedoeling van zijn vraag?
Ook op tv zie je de aparte artistiekelingen met hun vage (nu is dit woord wel in zijn goede context) verzinsels.
Laatst presenteerde een magere bleke vrouw (zwart haar, vuurrode lipjes) haar filmpje voor het Filmfestival, waarin je een man door zijn grote huis zag lopen, van ''cel naar cel''. De betekenis had volgens haar te maken met iets tussen oost en west.... Het was in ieder geval erg erg ver gezocht. Ver zoeken is tegenwoordig ook al ''IN''.... maar hoe meer we dat doen, hoe onbegrijpelijker alles wordt, toch?
Waarom doet iedereen zo moeilijk over kunst? Wat is kunst? Bestaat het wel? En als het bestaat, we kunnen er toch ook op een ondoordachte, simpelere manier naar kijken / over denken?
Gewoon fris bij geest en nuchter: zeggen wat je ziet en zien wat iemand zegt.
zie de eerste vette regel, kunstenaar...quote:Op maandag 29 januari 2007 02:10 schreef Youssef het volgende:
Samenvatting klacht?
Hitler in wordingquote:
Ja en niet opleiden!! Echt goede kunstenaars verdienen hun centen wel, de rest zoekt maar een normale baan!quote:Op maandag 29 januari 2007 02:14 schreef Laton het volgende:
kunstenaars zijn de enige personen die dit leven draagelijk en mooi maken. Creativelingen moet je koesteren en stimuleren.
Misschien had je dan door moeten lopen naar de grafische afdeling en had je je niet moeten vergapen aan de paar autonome hippies die er rondliepen.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:32 schreef SophieBro het volgende:
Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld.
Het gevoel dat nu juist heerst is dat kunstenaars helemaal niet bezig zijn met het leven mooi maken. Ze zijn constant bezig met 'de mensen wakker schudden' of 'taboes doorbreken' of wat dan ook. Heel leuk hoor in de jaren '50 maar we leven inmiddels wel in een iets andere tijd. Kunstenaars lijken maar niet door te hebben dat de functie die ze zichzelf toebedelen volstrekt overbodig is.quote:Op maandag 29 januari 2007 02:14 schreef Laton het volgende:
kunstenaars zijn de enige personen die dit leven draagelijk en mooi maken. Creativelingen moet je koesteren en stimuleren.
muziekanten zijn geen kunstenaars ?quote:Op maandag 29 januari 2007 04:35 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het gevoel dat nu juist heerst is dat kunstenaars helemaal niet bezig zijn met het leven mooi maken. Ze zijn constant bezig met 'de mensen wakker schudden' of 'taboes doorbreken' of wat dan ook. Heel leuk hoor in de jaren '50 maar we leven inmiddels wel in een iets andere tijd. Kunstenaars lijken maar niet door te hebben dat de functie die ze zichzelf toebedelen volstrekt overbodig is.
Maar het is volgens mij onder de upper-class nog altijd taboe om daar wat van te zeggen. Stel je voor dat je laat merken dat dat eeuwige hoopje afval eigenlijk helemaal niks met je doet. Dan ben je natuurlijk in een klap een ongeinteresseerde cultuurbarbaar die bij Mondriaan roept dat z'n neefje van 3 dat ook wel kan.
Bullshit natuurlijk, net zoals dat hoopje afval in een museum bullshit is. Niemand wordt er door wakker geschud, niemand gaat z'n leven er door reflecteren. HET IS GEWOON EEN HOOPJE AFVAL! Maak eens iets moois voor de verandering.
Oh hush, er word genoeg toegankelijkere 'kunst' gemaakt hoor, misschien moet je eens een aantal musea binnenstappen.quote:Op maandag 29 januari 2007 04:35 schreef Hephaistos. het volgende:
Maar het is volgens mij onder de upper-class nog altijd taboe om daar wat van te zeggen. Stel je voor dat je laat merken dat dat eeuwige hoopje afval eigenlijk helemaal niks met je doet. Dan ben je natuurlijk in een klap een ongeinteresseerde cultuurbarbaar die bij Mondriaan roept dat z'n neefje van 3 dat ook wel kan.
Och vast wel, evenals filmmakers, schrijvers, dichters, schilders, voetballers en webloggers. Daar ging m'n stukje alleen niet overquote:
Waarom zet je kunst hier tussen aanhalingstekens?quote:Op maandag 29 januari 2007 04:43 schreef nietzman het volgende:
[..]
Oh hush, er word genoeg toegankelijkere 'kunst' gemaakt hoor, misschien moet je eens een aantal musea binnenstappen.
Ik vind de term 'kunst' te beladen, voor zo'n beetje alles eigenlijk. Iets wat ik nog in een aantal kantjes neer moet gaan pennen voor een kunstfilosofieles, maar daar ben ik nu wat te lam voor.quote:Op maandag 29 januari 2007 04:45 schreef Hephaistos. het volgende:
Waarom zet je kunst hier tussen aanhalingstekens?
quote:Op zondag 28 januari 2007 21:37 schreef SterkStaaltje het volgende:
uit z'n neus vreten onder het mom van: ik zit niet in m'n zone,.....![]()
Het probleem is tegenwoordig dat men niet meer goed leest.. de topic begint met de vermelding dat het om een generaliserende stelling gaat. Als je niet weet wat generaliserend betekent, pak een woordenboek (als je die hebt).quote:Op maandag 29 januari 2007 09:38 schreef Koewam het volgende:
Lekkere hokjesgeest weer... je hebt genoeg kunstenaars die het als hobby zien
Wat hij zegt.quote:Op maandag 29 januari 2007 02:14 schreef Laton het volgende:
Dan heb je het over kunstenaars zoals architecten, industrieel designers etcetera... toch niet over die apartelingen die een stukje plastic laten wapperen door een windmachine? (let op: dit zijn enkel voorbeelden!)quote:Op maandag 29 januari 2007 02:14 schreef Laton het volgende:
Ik ben het met je eens, behalve dat het kunstzinnig isquote:Op maandag 29 januari 2007 11:47 schreef Shapeshifter het volgende:
Overigens is het gebruik van willekeurig schuin- en vetgedrukte woorden ook behoorlijk irritant, haast kunstzinnig...
Misschien kun je dan kunstgeschiedenis gaan studeren, daar zitten al die andere pipo's die er veel van weten maar er niets van bakken.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:44 schreef SophieBro het volgende:
Een ander feit is dat ik op dit gymnasium al 6 jaar CKV doe en gemiddeld een 9 sta (ahrahrahr).
quote:Op zondag 28 januari 2007 20:32 schreef SophieBro het volgende:
Maar nu schijnt elke student die iets kunstzinnigs wil gaan doen, te denken dat hij of zij daar ook de best aangewezen persoon voor is. Zelfvertrouwen is goed, maar bescheidenheid is deze dagen steeds verder te zoeken.
quote:Op maandag 29 januari 2007 11:44 schreef SophieBro het volgende:
Een ander feit is dat ik op dit gymnasium al 6 jaar CKV doe en gemiddeld een 9 sta (ahrahrahr).
Kunstgeschiedenis ga ik dus niet doen. Wat zijn we toch in een aanvallende stemming. Zijn jullie soms gefrustreerd?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:57 schreef nietzman het volgende:
[..]
Misschien kun je dan kunstgeschiedenis gaan studeren, daar zitten al die andere pipo's die er veel van weten maar er niets van bakken.
quote quote quote.... het staat er toch al?quote:
Trouwens, CKV bestaat grotendeels uit praktische opdrachten.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:57 schreef nietzman het volgende:
[..]
Misschien kun je dan kunstgeschiedenis gaan studeren, daar zitten al die andere pipo's die er veel van weten maar er niets van bakken.
En waarin verschil jij dan van "dat stelletje arrogante nietsdoeners"?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:02 schreef SophieBro het volgende:
[..]
quote quote quote.... het staat er toch al?
BTW met ahrahrahr bedoel ik dat ik aan het opscheppen ben. (Kom op, ik geef het toch toe)
Weest trots, je kunt een beetje kliederen. Het zegt alleen nada.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:06 schreef SophieBro het volgende:
Trouwens, CKV bestaat grotendeels uit praktische opdrachten.
dan heb ik het over elke vorm van kunst, dus die ook ja, ook muziek, film, maar zeker ook het hoopje afval.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:54 schreef SophieBro het volgende:
[..]
Dan heb je het over kunstenaars zoals architecten, industrieel designers etcetera... toch niet over die apartelingen die een stukje plastic laten wapperen door een windmachine? (let op: dit zijn enkel voorbeelden!)
TS kan heel mooi tekenen, schilderen vind ze niet leuk.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:59 schreef Originele_Naam het volgende:
Ts is een mislukte schilder
Ja, want alleen dát typ zit op het Rietveld natuurlijk. Kom op, als ze zich weg laat jagen door de paar over-conceptuele lui die er zitten hoorde ze er sowieso niet thuis en is ze kennelijk verdoemd tot het maken van eendimensionaal werk.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:38 schreef koen_pijl het volgende:
Ze heeft het meer over abstracte kunst en van die kunstenaars die expres zo raar gaan doen en een rare stem opzetten.
dus als je niet op de Rietveld gaat, wordt het nooit wat met je?quote:hoorde ze er sowieso niet thuis en is ze kennelijk verdoemd tot het maken van eendimensionaal werk
Ik reageerde juist op de mensen die daar wel meteen van uit gingen.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:30 schreef SophieBro het volgende:
Aan al die overhaaste conclusietrekkers aan het begin (fokschaap en sapstengel en sturmvogel): Ik ben niet afgewezen, ik kwam niet eens om aangenomen te worden, het was een OPEN DAG. Om het bescheiden te zeggen: ik ben te goed voor die opleidingOok wel eens gehoord van ironie...of wat het betekent???
Vaagheid is helemaal geen vereiste, je mag het alleen eigenlijk niet uitsluiten als je met zo'n opleiding begint. Zelfs een vreemde autonome krabbel kan inspireren, en dat is toch de insteek waarmee je op zo'n academie zou moeten zitten, al helemaal op zo'n jonge leeftijd. Als ze alleen maar geïnteresseerd is in het aanleren van een techniek en niets om een achterliggende gedachte of concept geeft kan ze beter aan de bak bij een grafische vakschool.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Je gaat er nu van uit dat voor elke kunstvorm vaagheid een vereiste is. Mischien heeft TS al voor zichzelf uitgemaakt dat ze een richting op wil, waar dat niet nodig is?
Mij ook. Maar er zijn ook ladingen aan mensen die rechten studeren omdat dat ze makkelijk leek, of mensen die geneeskunde doen omdat dat ze "wel leuk leek", wat in feite ook maar een stelletje halfslappe afgestudeerden oplevert. En zoveel zijn het er écht niet, alleen krijgen ze misschien soms wat te veel aandacht.quote:Wat mij persoonlijk stoort in sommige huidige kunstenaars, is dat ze niets willen maken, wat nu bruikbaar is, of mooi wordt gevonden.
Tuurlijk, dat doe ik ook. Maar troost je in het feit dat het met die subsidies echt wel meevalt. Veel autonome kunstenaars hebben een 'normale' baan en doen in hun vrije tijd creatief.quote:Ik stoor mij erg aan 'kunstenaars' die rondlopen van:
'ik ben kunstenaar, en jij bent te dom om dat te begrijpen, dus moet je me subsidieren'.
Mag ik?
Dit is precies wat TS bedoelt.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:43 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Je gaat er nu van uit dat voor elke kunstvorm vaagheid een vereiste is. Mischien heeft TS al voor zichzelf uitgemaakt dat ze een richting op wil, waar dat niet nodig is?
Dat veel kunst die we nu mooi vinden toen het gemaakt werd, als lelijk en non-kunst werd beschouwd, betekent nog niet dat iedere vage figuur die nu lelijke dingen maakt, in de toekomst erkend gaat worden als groot kunstenaar!
Wat mij persoonlijk stoort in sommige huidige kunstenaars, is dat ze niets willen maken, wat nu bruikbaar is, of mooi wordt gevonden. Da Vinci heeft gewerkt in een atelier voordat hij zelfstandig werkte, waar niet alleen 'kunst' werd gemaakt, maar ook maskers voor bijvoorbeeld gekostumeerde bals werden gemaakt. En later heeft hij voor zijn beschermers soortgelijke dingen gedaan. Daarmee 'kocht' hij zijn vrijheid om andere dingen te doen, die we nu zo bewonderen.
Ik stoor mij erg aan 'kunstenaars' die rondlopen van:
'ik ben kunstenaar, en jij bent te dom om dat te begrijpen, dus moet je me subsidieren'.
Mag ik?
Absoluut waar. Wat ik me wel afvraag, is of op kunstacademies techniek niet verwaarloosd wordt. Ik zie bijvoorbeeld af en toe berichten dat tekenen als vak, totaal niet belangrijk gevonden wordt op sommige kunstacademies. Dat snap ik dus niet, als jij als kunstenaar niet een aantal basis vaardigheden bezit, ben je in mijn ogen niet goed in staat om je ideeen te vertalen naar vormen. Als je in Spanje naar het het Picasso museum gaat, hangen daar ook een aantal tekeningen en schilderijen, die laten zien dat hij een meester was in de technieken en vormen die hij bewust niet gebruikte in zijn latere kunst.quote:Als ze alleen maar geïnteresseerd is in het aanleren van een techniek en niets om een achterliggende gedachte of concept geeft kan ze beter aan de bak bij een grafische vakschool.
Ik hoop dat je gelijk hebtquote:En zoveel zijn het er écht niet, alleen krijgen ze misschien soms wat te veel aandacht.
Toen ik nog bijkluste in de Horeca en zo, kwam ik dat soort lui inderdaad wel eens tegen. daar heb ik respect voor, en ik heb zo'n vermoeden dat hun kunst puurder is dan subsidie kunstenaars, en der tijd beter zal weestaan.quote:Veel autonome kunstenaars hebben een 'normale' baan en doen in hun vrije tijd creatief
quote:Op maandag 29 januari 2007 15:52 schreef OllieA het volgende:
OMFG, alleen als ze dat tuttekopje in een performance helemaal in elkaar stampt, vervolgens haar kleertjes verscheurt en in de brand steekt,en ten slotte een voordracht over Hegel in haar blote kont houdt, kan ik me er iets kunstzinnigs bij voorstellen.
Gaat een asbak kleien.
De academie gaat er van uit dat je de basisvaardigheden van tekenen al bezit. Mocht het niet zo zijn dan zijn er talloze cursussen om het je te lerenquote:Op maandag 29 januari 2007 17:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dat snap ik dus niet, als jij als kunstenaar niet een aantal basis vaardigheden bezit, ben je in mijn ogen niet goed in staat om je ideeen te vertalen naar vormen.
Ga je bob ross schilderspakket maar weer afstoffen...quote:Op maandag 29 januari 2007 17:56 schreef Maikuuul het volgende:
Escher roeleert de pan uit !
Denk je nu echt dat ik 6 jaar heb getekend bij CKV? Integendeel, ik heb al meer dan een jaar zelfs geen tekening of schildering gemaakt (op de schetsen na). Ook bij CKV gaat het om de dingen die jij illustreert voor de kunstacademie. Het Rietveld is niet de enige opleiding die ik heb bezocht, ook de HKU (die was in ieder geval beter georganiseerd)... maar dat was het wel.quote:Op maandag 29 januari 2007 22:23 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Ga je bob ross schilderspakket maar weer afstoffen...
En aan 6 jaar CKV heb je dus geen ruk; zelfs aan tekenen heb je geen fuck op een kunstacademie. Op een kunstacademie gaat het namelijk niet om goed kunnen tekenen, maar om kunst maken. En omdat kunst een abstract gegeven is; moet kunst verbeeld worden door zaken als tekenen en schilderen. Echter dit komt op de tweede plaats; het gaat meer om de inhoud en wat je met het materiaal doet, dan dat je laat zien hoe je met het materiaal, beeld moet maken. Oftewel; je bent bezig met het vak schilderen, tekenen, beeldhouwen, whatever opnieuw uitvinden, en niet de geleerde truukjes in de praktijk brengen door een model zo goed mogelijk na te bootsen.
TS heeft er dan ook helemaal niets van begrepen; ik ben nog nooit op het rietveld geweest; maar hier in Zwolle en net zoals op elke fatsoenlijke kunstacademie gaan studenten en docenten graag met je in gesprek over wat je kunt verwachten. En net zoals op elke andere opleiding heb je daar vaak een verkeerd beeld van, dus moet je niet verbaasd zijn, als men je verteld dat het niet gaat om goed kunnen tekenen, maar om het overbrengen van een ervaring, de kijker verwonderen; iets toevoegen in het wereldje. En dus niet het produceren van standaardmeuk omdat je nou eenmaal heel vaardig een modelletje na kunt schilderen.
Sowieso basseer je vrij duidelijk je mening op de autonome kunstenaar; oftewel een klein onderdeel van het kunstwereldje, naast de grafisch vormgevers, illustrators, interieur architecteurs, mode-ontwerpers, etc. Over het algemeen kun je stellen dat autonome kunstenaars wat vrijgevochtener zijn, en meer de drang hebben om zich af te zetten tegen de dingen waar ze niet achter staan. Ook hebben ze minder schaamte, waardoor veel mensen al snel ge-intimeerd raken omdat ze toch wel zo vreselijk apart zijn.![]()
Ik zou TS adviseren om gewoon eens een academie op fatsoenlijke wijze te bekijken, studenten en docenten aan te spreken, en over elke afdeling wat info proberen in te winnen; en dan heb je waarschijnlijk nog maar een heel beperkt beeld wat je kunt verwachten, maar dan is dat beeld iig niet gebasseerd op stereotypen en kortzichtigheid,maar op eigen onderzoek.
Gebruik eens wat minder onjuiste veronderstellingen. Je doet net alsof je me persoonlijk kent.quote:Op maandag 29 januari 2007 22:54 schreef Batsnek het volgende:
Als je zo slim bent als je zelf denkt had je ook wel kunnen bedenken dat het op een kunstacademie ( zeker bij autonoom ) om eigen iniatief gaat. Oftewel zelf vragen stellen; dat zegt namelijk ook wat over hoeveel zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen je zelf hebt. En wat is er trouwens mis met trots zijn op wat je maakt? Tegenwoordig moet je altijd maar gematigd en genuanceerd zijn; als ik iets goed vind, en ik heb daar een goeie onderbouwing voor dan zeg ik dat ook. Kennelijk waren ze wel bereid hun school aan te prijzen, maar wilde je alleen maar horen, dat ze zulke geweldige faciliteiten en docenten hadden, en ging het je niet om t gemaakte werk. Misschien moet je wat minder laten verleiden door randzaken als de toegankelijkheid van het gebouw en de persoonlijkheid van de studenten, en de volgende keer gewoon kijken naar wat er gepresteerd word en hoe die mensen in hun studie staan.
Zoals aannemen dat er alleen maar zweefteven op een academie zitten?quote:Op maandag 29 januari 2007 23:43 schreef SophieBro het volgende:
Gebruik eens wat minder onjuiste veronderstellingen.
In jouw ogen is realisme dus per definitie geen kunst is. Wat als je in een kunstproject nu eens geranium zou willen tekenen, omdat dat nodig is voor jouw idee? De echt grote kunstenaars hebben altijd echt gedaan wat ze wilden. Als iedereen dus nu op de kunstacademie doelbewust niet werkt aan tekenvaardigheden, omdat je anders niet 'serieus' genomen wordt door je medekunstenaars, ben je dus per definitie een meeloper, en zal je werk weinig voor stellen.quote:De academie gaat er van uit dat je de basisvaardigheden van tekenen al bezit. Mocht het niet zo zijn dan zijn er talloze cursussen om het je te leren
Maargoed, ik zie ook niet in hoe het realistisch natekenen van een Geranium je gaat helpen om je ideeën vorm te geven....
Je wil stellen, dat je de ervaring beter kan overbrengen, omdat je gelimiteerd bent in de manieren waarop je dit kan. Hoe kansloos kan je zijn?quote:dat het niet gaat om goed kunnen tekenen, maar om het overbrengen van een ervaring, de kijker verwonderen; iets toevoegen in het wereldje. En dus niet het produceren van standaardmeuk omdat je nou eenmaal heel vaardig een modelletje na kunt schilderen.
En daarom had je het nu juist zelf moeten gaan doen. Dan had je het beter kunnen maken, ipv erover zeiken.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:32 schreef SophieBro het volgende:
Laten we een discussie beginnen over een generaliserende stelling:
Kunstenaars / artistiekelingen zijn tegenwoordig niets anders dan arrogante nietsnutten die denken dat ze geweldig zijn.
Wat is kunst ten eerste? Wie kunnen we wel en wie kunnen we niet tot kunstenaar benoemen? Meestal realiseren we dat pas na iemands dood, omdat je dan pas merkt dat diegene echt iets in de cultuur achterliet of veranderde.
Uit eigen ervaring kan ik hierover spreken. Ik ben namelijk ook een tijd geïnteresseerd geweest in een kunstopleiding, omdat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ontwerpen. Dus een bezoekje gebracht aan de ''hoogst op de lijst staande kunstacademie'' Het Rietveld: voor de OPEN DAG, dus geen aanmeldingstest ofzo!!!!!! Dat was kort gezegd GROTE TIJDSVERSPILLING. Aan de andere kant maar goed dat ik wel geweest ben. Zo kwam ik erachter dat je daar dus niet heen moet gaan. Het bestaat uit twee gebouwen. De ene grotendeels leeg, terwijl daar de meest productief effectieve ''dingen'' uitgevoerd worden. Het andere gebouw (voor de zelfstandige kunstenaar) stond zo vol, dat ze zelfs de gangen blokkeerden met hun blokjes-licht-effect-gedoe. Geen uitleg, geen aanspraak, geen interesse in de bezoeker.... allemaal maar zelfingenomen autisten (nogal dubbelop, maar dat is wel van toepassing). We liepen een kaal lokaal in, waar een aantal mensen net klaar zaten voor een diavoorstelling, vraagt de bediener van het apparaat iets in het Engels (onverstaanbaar, alsof het zo internationaal is) en daarna meteen ''Komen jullie voor Frans Bauer?''....(=mijn reactie). Wie snapt de bedoeling van zijn vraag?
Ook op tv zie je de aparte artistiekelingen met hun vage (nu is dit woord wel in zijn goede context) verzinsels.
Laatst presenteerde een magere bleke vrouw (zwart haar, vuurrode lipjes) haar filmpje voor het Filmfestival, waarin je een man door zijn grote huis zag lopen, van ''cel naar cel''. De betekenis had volgens haar te maken met iets tussen oost en west.... Het was in ieder geval erg erg ver gezocht. Ver zoeken is tegenwoordig ook al ''IN''.... maar hoe meer we dat doen, hoe onbegrijpelijker alles wordt, toch?
Waarom doet iedereen zo moeilijk over kunst? Wat is kunst? Bestaat het wel? En als het bestaat, we kunnen er toch ook op een ondoordachte, simpelere manier naar kijken / over denken?
Gewoon fris bij geest en nuchter: zeggen wat je ziet en zien wat iemand zegt.
Jouw manier van lezen is al bijna kunstquote:Op dinsdag 30 januari 2007 09:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
In jouw ogen is realisme dus per definitie geen kunst is.
Dank je, ik oefen regelmatig op alleen lezen wat me uitkomtquote:Jouw manier van lezen is al bijna kunst
Moet je ook vooral niet laten doen. Dan zou je jezelf in 1 klap diskwalificeren als kunstenaar.quote:Ik heb trouwens nooit schilder of tekenles gehad, en dat heeft me nooit ergens van weerhouden!
Heb je überhaupt moeite gedaan om uit te zoeken wie het is of dacht je "Haha, kunstenaar, die's kansloos!"quote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:01 schreef Cassius het volgende:
[afbeelding]
And what have you done for society lately
Natuurlijk dacht ik dat en draag zo mijn steentje bij aan de verONZing van KLBquote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:37 schreef nietzman het volgende:
[..]
Heb je überhaupt moeite gedaan om uit te zoeken wie het is of dacht je "Haha, kunstenaar, die's kansloos!".
Wtf, waar beweer ik dat je betere dingen maakt als je niet kan tekenen, schilderen of whatever?? Ik zeg alleen dat het goed kunnen tekenen of schilderen geen doel is, maar een middel om een hoger doel te bereiken; namelijk een ervaring overbrengen; iets toevoegen aan het leven van de kijker.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 09:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Je wil stellen, dat je de ervaring beter kan overbrengen, omdat je gelimiteerd bent in de manieren waarop je dit kan. Hoe kansloos kan je zijn?
Mischien heb je jezelf wijsgemaakt dat er niets bestaat tussen realistische, technisch perfect geschilderde huilende zigeunermeisjes en 'echte' kunst. Dat bewijst alleen maar dat je dus niet ver genoeg kijkt om ooit eens iets echt vernieuwends te produceren. Of kunst die mensen echt aanspreekt.
en dat duurde maandenlang...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 18:23 schreef Vassili_Z het volgende:
Er zit wel een kern van waarheid in....
Ik ken veel creatieve types/kunstenaars...en die voeren echt niks uit, en werken maandenlang aan 1 'project'. Kom ooooop. ALs je kijkt naar kunstenaars in de verlichting en romantiek toen moesten ze echt hard aan de slag met hun creativiteit om te kunnen leven.
Het is jammer dat je gedachtens schieten. Misschien moet je ze eens vasthouden en er dan wat dieper op in gaan. Wie weet kom je dan nog eens ergens mee verder...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:40 schreef Tuvai.net het volgende:
Bij heel veel 'kunstwerken' die ik wel eens op TV of op een tentoonstelling/evenement zie schiet de gedachte "Dat kan m'n kleine ADHD neefje nog maken." me te binnen. Ik snap de hele heisa rondom 'kunst' sowieso niet.
Je eerste punt is natuurlijk onzin, maar je tweede punt zit wat in al besef je dat zelf waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 18:26 schreef dubidub het volgende:
Kunstenaars zijn mongolen, punt. Die kunstenaars subsidie is ook een verkwisting, steek dat geld liever in goede scholing.
Wet valt er diep over na te denken aan een schilderij/tekening die gewoon lelijk en simpel is? Kleine kinderen tekenen vaker nog mooier dan menig kunstwerk dat je voorbij ziet flitsen.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:47 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Het is jammer dat je gedachtens schieten. Misschien moet je ze eens vasthouden en er dan wat dieper op in gaan. Wie weet kom je dan nog eens ergens mee verder...
Er valt over na te denken waarom een volwassen man/vrouw zoiets maaktquote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:53 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Wet valt er diep over na te denken aan een schilderij/tekening die gewoon lelijk en simpel is? Kleine kinderen tekenen vaker nog mooier dan menig kunstwerk dat je voorbij ziet flitsen.
Dat communiceerde je wel....voor mijn gevoel.quote:Wtf, waar beweer ik dat je betere dingen maakt als je niet kan tekenen, schilderen of whatever
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |