abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45854692
Nouja die vriendin heeft zelf niet verloren, ze was mee met haar buurvrouw die ze niet echt mag. Dus zij hoopte dat de tegenpartij zou winnen, maar dat was helaas niet zo. Die buurvrouw heeft alles bij elkaar gelogen daar. Echt sneu voor de tegenpartij.
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:50:55 #202
128069 RenzoBrad
Niet meer actief
pi_45854867
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:16 schreef Lollifant het volgende:

Binnenkort komt een vriendin van mij ook in het programma, alleen klopt die uitspraak van geen kant, en geeft de rijdende rechter de verkeerde gelijk.
Vertel vertel vertel
Of mag dat nog niet?
pi_45856093
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 09:34 schreef Impry het volgende:

[..]

Precies en daarom ben ik van mening dat wanneer Annen juist altijd netjes had gereageerd e.d. dat hij de rechtzaak gewonnen zou hebben. En dat is dus het subjectieve gedeelte van deze zaak, want de rechter bepaalt eigenlijk of Annen er een redelijk belang bij heeft, dus dat is puur de mening van de rechter.
Visser volgt gewoon de letter van de wet. Dat heeft hij in deze zaak ook weer gedaan. Juridisch gezien had Annen geen baat meer bij dat paadje aangezien hij zelf een weggetje heeft aangeled. Volgens 't wetboek heeft 't pad geen nut meer en is er niks subjectievs aan de uitspraak.
pi_45856116
Of het pad wel of geen nut heeft is nog steeds een subjectief iets
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:43:39 #205
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_45856411
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:34 schreef Impry het volgende:
Of het pad wel of geen nut heeft is nog steeds een subjectief iets
Mwah, echt subjectief is het ook weer niet. De term 'redelijk belang' uit dat artikel is waarschijnlijk al wat verder uitgewerkt in de jurisprudentie. Ik heb geen zin om hiervoor arresten door te gaan spitten, maar het zou goed kunnen dat de Hoge Raad of een gerechtshof in een andere zaak al heeft geoordeeld dat er geen sprake meer is van een redelijk belang, wanneer het heersende erf ook via een andere weg prima bereikbaar is.

Bij de uitleg van dat soort open termen als 'redelijk belang' wordt in de rechtspraak zoveel mogelijk gezocht naar objectieve maatstaven waarmee de feitelijke situatie kan worden beoordeeld.
pi_45856717
Hier in het dorp woont ook zo'n typisch gevalletje Rijdende Rechter.
Naast zijn huis loopt een pad wat tegenwoordig gewoon als fietspad / voetpad in gebruik is met ANWB bewegwijzering en al. Maar hij vind dat het zijn eigen pad is en dat anderen geen recht hebben om daar langs te gaan.
Als gewone wandelaar of fietser is het nog wel redelijk veilig maar als je daar met je honden langs loopt is het bijna met gevaar voor eigen leven. Dan stormt hij woest naar buiten omdat hij "Die beest'n nait op zien laond hebb´n wol" en "Dien hond'n schijt'n oaltied mien heule groand vol en dat mot ik opruum'n" (Let wel: Dat was de eerste keer dat ik daar langs liep. )

Meer gevleugelde uitspraken:
"Ik wet wol woar aj woont en ik krieg oe nog wol!"
"Aj hier nog een keer langs kump gooi ik oen ruut'n in"
"Nog ene keer en dan leeg ik mien giertank bie oe veur de deur dan wet ie ook hoe of dat veult aj stront veur de deur hep"

Hij heeft een keer een poging gedaan om een van mijn honden te schoppen maar hij is niet zo snel en mijn honden wel. En uiteraard probeert hij om je fysiek tegen te houden door heel dicht voor je te gaan staan of je bij je jas te pakken. Op zich reden om eens met de politie of de gemeente te gaan praten maar ik vind de situatie eigenlijk gewoon lachwekkend. Dat zou ik pas doen als hij echt agressief wordt of een van zijn loze dreigementen uit gaat voeren.
Het is ook niet zo dat ik er dagelijks langs kom, als ik er eens per 3 maanden kom is het vaak maar ik ben natuurlijk niet de enige die daar wel eens met honden loopt.
En mijn honden schijten daar helemaal niet, tegen de tijd dat ik daar ben heb ik er een wandeling van zo'n 20 minuten opzitten en dan hebben ze hun behoefte allang gedaan.

Ik hoop stiekum dat een van zijn directe buren een keer naar de Rijdende Rechter stapt hierover, ik zou hem daar best eens willen zien.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_45857275
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 23:18 schreef DrDentz het volgende:
Heeft iemand ook de opa gezien die een dagboek bijhield van de buren? Ik word later een combinatie tussen hem en de opa van vandaag
ja oooh dat was erg!!! die buren klaagde over stank overlast enzo van haar wasmachine!
Hij hield precies bij wanneer de buurvrouw weg ging, wanneer ze thuis kwam wie er op bezoek kwam etc etc!

omg je zal maar zulkke buren hebben zeg ik zou ze wat aandoen!
  Moderator woensdag 31 januari 2007 @ 18:41:43 #208
9859 crew  Karina
Woman
pi_45857748
Leuke aflevering gisteren, als ik zo'n buurman had als die Annen zou ik hem ook niet meer over mijn pad willen hebben, wat een zeikerd. Ik vond wel dat Annemieke (of hoe heet ze, die presentatrice) een beetje de kant zocht van Baron. Logisch natuurlijk, maar als presentatrice moet je toch objectief blijven.

En dat geschreeuw in dat zaaltje, wat een stelletje kleine kinderen zijn sommige mensen toch, vreselijk.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 31 januari 2007 @ 18:42:12 #209
151973 PlarkPlark
Klok klok klok
pi_45857771
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:53 schreef MinderMutsig het volgende:
van mijn honden te schoppen maar hij is niet zo snel en mijn honden wel. En uiteraard probeert hij om je fysiek tegen te houden door heel dicht voor je te gaan staan of je bij je jas te pakken. Op zich reden om eens met de politie of de gemeente te gaan praten maar ik vind de situatie eigenlijk gewoon lachwekkend. Dat zou ik pas doen als hij echt agressief wordt of een van zijn loze dreigementen uit gaat voeren.
Het is ook niet zo dat ik er dagelijks langs kom, als ik er eens per 3 maanden kom is het vaak maar ik ben natuurlijk niet de enige die daar wel eens met honden loopt.
En mijn honden schijten daar helemaal niet, tegen de tijd dat ik daar ben heb ik er een wandeling van zo'n 20 minuten opzitten en dan hebben ze hun behoefte allang gedaan.
Dit lijkt mij een zaak voor.......................................Meester .............VISSER!!!!
pi_45857780
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 18:41 schreef Karina het volgende:
Leuke aflevering gisteren, als ik zo'n buurman had als die Annen zou ik hem ook niet meer over mijn pad willen hebben, wat een zeikerd. Ik vond wel dat Annemieke (of hoe heet ze, die presentatrice) een beetje de kant zocht van Baron. Logisch natuurlijk, maar als presentatrice moet je toch objectief blijven.

En dat geschreeuw in dat zaaltje, wat een stelletje kleine kinderen zijn sommige mensen toch, vreselijk.
Mieke Huppelkut.
pi_45858197
Presentatrice zuigt, duh
pi_45859398
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 18:26 schreef Suuz_ het volgende:

[..]

ja oooh dat was erg!!! die buren klaagde over stank overlast enzo van haar wasmachine!
Hij hield precies bij wanneer de buurvrouw weg ging, wanneer ze thuis kwam wie er op bezoek kwam etc etc!

omg je zal maar zulkke buren hebben zeg ik zou ze wat aandoen!
Dat lijkt me juist heerlijk tijdverdrijf op die leeftijd. Wat moet je anders? Je zit toch de hele dag achter de geraniums. Dan maar bijhouden wat de buren doen
pi_45860659

Mieke is heet, man.
pi_45861865
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:50 schreef RenzoBrad het volgende:

[..]

Vertel vertel vertel
Of mag dat nog niet?
Ik denk dat het wel mag

De buurvrouw van die vriendin had een advertentie gezet in de krant dat ze wel in de vakantietijd op andermans honden wou passen. Er reageerde een man, en de afspraak werd gemaakt, zij zou een week op de hond passen voor 100 euro (ofzoiets, prijzen weet ik niet meer exact).
Die vrouw had zelf ook 2 honden, dus de man zei dat als het toch niet goed zou gaan ze de hond naar een kennis van hem mocht brengen, dan zou ze gewoon vergoeding voor de eerste dagen krijgen.

Nou het ging dus helemaal niet goed samen met die andere honden, dus wat deed de buurvrouw, ze legde de hond buiten aan de ketting, pal in de zon. (Was met die hittegolf). Mijn vriendin vond dat nogal zielig, dus die heeft de hond nog uit de zon gehaald en hem water en eten gegeven.

Na een week kwam die man dus zijn hond ophalen, en toen kwam hij erachter dat ze zijn hond de hele week buiten had laten liggen. Daar kregen ze ruzie over, omdat hij had gezegd dat ze de hond naar die kennis moest brengen als het niet ging.
Hij wou haar uiteindelijk zelfs nog 50 euro geven, maar ze eist het hele bedrag.

Die vrouw heeft de grootste leugens verzonnen, dat die hond in haar huis poepte en dat hij beet. Ze had zelfs een 'getuige' geregeld, die zogenaamd in zijn been was gebeten. Niks van waar dus.
Die man vond het ook zo raar want zijn hond had nog nooit gebeten. Er was ook nog een hondentrainer ofzo die de hond een dagje heeft gezien en die zei ook dat het gewoon een lieve hond was.

Maar helaas, de vrouw heeft gelijk gekregen, en de man moest het hele bedrag betalen.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:47:11 #215
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_45862342
Prachtig gister, die overtuiging van die gast die dacht te winnen. Ik had echt zoiets van 'WTF is dat voor persoon '
pi_45869023
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 18:42 schreef PlarkPlark het volgende:

[..]

Dit lijkt mij een zaak voor.......................................Meester .............VISSER!!!!
Mij eigenlijk ook wel maar ik ga daar toch echt niet zitten.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_45869126
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:34 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Mij eigenlijk ook wel maar ik ga daar toch echt niet zitten.
Heeft een andere Fok!ker ook al eens gedaan
Boeking via een website, rechtsgeldig of niet??
pi_46049298
Vanavond weer.

22:30 - 23:00
quote:
6 februari: Eens gegeven

Het echtpaar Jacobs heeft een prachtig kunstwerk aan hun gevel hangen. Het is het logo van basisschool Het Kempke, de voormalige basisschool van hun kinderen. Wanneer Het Kempke in 2004 haar deuren sluit, worden alle spullen weggegeven. Het echtpaar Jacobs bemachtigt tot hun grote blijdschap het schoollogo. Maar anderhalf jaar later vindt de maker van het kunstwerk dat het logo helemaal verkeerd hangt aan de gevel van de familie Jacobs. Het schoolbestuur vraagt het logo daarom terug, maar daar is de familie Jacobs het niet mee eens, want eens gegeven, blijft gegeven.
I drink a lot of coffee before I go to sleep. It makes me dream faster.
pi_46049494
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:38 schreef Piles het volgende:

[..]

Heeft een andere Fok!ker ook al eens gedaan
Boeking via een website, rechtsgeldig of niet??
Stream doet het niet
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:49:24 #220
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_46050773
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:13 schreef El_Rolando het volgende:
Vanavond weer.

22:30 - 23:00
[..]

Veel te serieus...
Ten percent faster with a sturdier frame
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:50:48 #221
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_46050836
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:49 schreef TC03 het volgende:

[..]

Veel te serieus...
idd geen Opa Anne denk ik.

komt mooi uit want ik moet toch om 0430 op morgen
FCT
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:54:10 #222
109614 Haunter
Frusciantastic
pi_46050983
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:18 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Stream doet het niet
Toch niet zo heel moeilijk, een link veranderen?
pi_46051246
quote:
Daar had ik niet aan geacht inderdaad. Maar bedankt!
  dinsdag 6 februari 2007 @ 20:02:15 #224
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_46051329
Vanavond weer kijken
pi_46057862
Jajajaja
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 februari 2007 @ 22:42:33 #226
862 Arcee
Look closer
pi_46058175
Meester Visser.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_46058775
Beetje saai vandaag....
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_46058789
Haha, jammer dat die 'kunstenaar' er zelf niet bij is. Dat lijkt me nl. echt zo'n zeikbejaarde met principes
pi_46058962
Wat saai. Die bejaarden zijn veel leuker.
  Redactie Frontpage dinsdag 6 februari 2007 @ 23:03:49 #230
145738 superworm
is erbij
pi_46059061
mja t viel vies tegen moet ik zeggen... geen gvvdmm-boeren of asociale ouderen, maar alleen van die limburgers die steeds "eens checheeeve blèèèèèf checheeeveeeeeh" zeiden, en meester Frank die katholiek limburg disst en "mea culpa" de zaal in schreeuwt, wat dan leidt tot een zaal vol verbouwereerde mavo'ers.

verkeerde topic geplaatst, srry mensen.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 februari 2007 @ 23:06:32 #231
862 Arcee
Look closer
pi_46059173
De uitspraak vond ik juridisch wel interessant.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_46059590
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:06 schreef Arcee het volgende:
De uitspraak vond ik juridisch wel interessant.
Dat was idd het enige interessante Maar ik vond het wel wat vreemd, want je kunt net zo goed zeggen dat die kunstenaar het kunstwerk destijds geschonken heeft aan de gemeente/school. En hoe lang is dat wel niet geleden, misschien is het uberhaupt al verjaart (werd helemaal niet over gesproken). Al heeft dat misschien te maken met intellectueel eigendom, maar ook daar hebben ze het niet over gehad.
Ik vraag me iig af of in een echte rechtszaak een zelfde uitspraak was geweest....
  woensdag 7 februari 2007 @ 03:46:44 #233
167723 sanni
Acima de seu
pi_46064407
Even terugkomend op de TS: ik heb pas vandaag die aflevering teruggezien en
me de pleuris gelachen om die tandeloze sjembek met " mien recht "
Lach helemaal onder tafel toen hij in het ongelijk werd gesteld door de RR.
Ongetwijfeld een aflevering die in het jaaroverzicht van 2007 hoort.
  woensdag 7 februari 2007 @ 09:39:16 #234
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_46066236
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:16 schreef Palomar het volgende:

[..]

Dat was idd het enige interessante Maar ik vond het wel wat vreemd, want je kunt net zo goed zeggen dat die kunstenaar het kunstwerk destijds geschonken heeft aan de gemeente/school. En hoe lang is dat wel niet geleden, misschien is het uberhaupt al verjaart (werd helemaal niet over gesproken). Al heeft dat misschien te maken met intellectueel eigendom, maar ook daar hebben ze het niet over gehad.
Ik vraag me iig af of in een echte rechtszaak een zelfde uitspraak was geweest....
Ja, in een echte rechtszaak was er dezelfde uitspraak geweest. Mr. Visser is zelf trouwens ook een echte kantonrechter hoor.

Het was allemaal nog niet zo lang geleden gebeurd, dus van verjaring kon nog geen sprake zijn. Daar zijn minstens vijf jaren voor nodig. Het heeft ook niets te maken met intellectueel eigendom, want daar moet de kunstenaar een beroep op doen en die was niet aanwezig. Het gaat hier om een gewone eigendomskwestie.

Het principe is: de kunstenaar heeft het logo destijds verkocht aan de gemeente. De gemeente heeft er voor betaald en het logo hing aan het gebouw van de gemeente. Op een gegeven moment heeft de man van de stichting dat ding weggegeven. En tja, als je iets weg gaat geven dat helemaal niet van jou is.....dan ontstaan er dus problemen.

Wanneer je iets te goeder trouw koopt van een persoon en later blijkt dat die persoon helemaal niet bevoegd was om het te verkopen, dan kun je soms derdenbescherming krijgen volgens de wet. Maar dat gaat niet op als het gratis weggegeven is. Dan heb je geen enkel recht.
  woensdag 7 februari 2007 @ 14:01:56 #235
139407 jorienvdherik
pi_46073392
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 09:39 schreef Pool het volgende:

[..]

Ja, in een echte rechtszaak was er dezelfde uitspraak geweest. Mr. Visser is zelf trouwens ook een echte kantonrechter hoor.

Het was allemaal nog niet zo lang geleden gebeurd, dus van verjaring kon nog geen sprake zijn. Daar zijn minstens vijf jaren voor nodig. Het heeft ook niets te maken met intellectueel eigendom, want daar moet de kunstenaar een beroep op doen en die was niet aanwezig. Het gaat hier om een gewone eigendomskwestie.

Het principe is: de kunstenaar heeft het logo destijds verkocht aan de gemeente. De gemeente heeft er voor betaald en het logo hing aan het gebouw van de gemeente. Op een gegeven moment heeft de man van de stichting dat ding weggegeven. En tja, als je iets weg gaat geven dat helemaal niet van jou is.....dan ontstaan er dus problemen.

Wanneer je iets te goeder trouw koopt van een persoon en later blijkt dat die persoon helemaal niet bevoegd was om het te verkopen, dan kun je soms derdenbescherming krijgen volgens de wet. Maar dat gaat niet op als het gratis weggegeven is. Dan heb je geen enkel recht.
Het was raar dat het geschonken werd in 2004. Toen heeft het een half jaar gehangen. En nu pas een rechtsgang gemaakt
  woensdag 7 februari 2007 @ 14:20:51 #236
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_46073935
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:01 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

Het was raar dat het geschonken werd in 2004. Toen heeft het een half jaar gehangen. En nu pas een rechtsgang gemaakt
Nouja, het heeft even geduurd voor de gemeente door de kunstenaar werd ingelicht. Dat is niet zo vreemd toch?
  woensdag 7 februari 2007 @ 14:35:52 #237
139407 jorienvdherik
pi_46074411
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 14:20 schreef Pool het volgende:

[..]

Nouja, het heeft even geduurd voor de gemeente door de kunstenaar werd ingelicht. Dat is niet zo vreemd toch?
Zit best een lange tijd tussen Of het is natuurlijk ergens in 2006 opgenomen ofzo..
pi_46074607
Zit doorgaans wel een paar maandjes tussen opname en uitzending.
pi_46079343
Ze moeten dit programma inderdaad voortaan alleen maar met seniele bejaarden maken die geen gelijk hebben. Dat is echt de meest fantastische televisie die er is!
Maak nie regtig saak nie
  woensdag 7 februari 2007 @ 19:01:12 #240
139407 jorienvdherik
pi_46082772
Maar als ze dus symbolisch 1 euro hadden betaald over het object dan hadden ze het mogen houden
pi_46084169
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 09:39 schreef Pool het volgende:

[..]

Jij zegt dat het om een eigendomskwestie gaat en ook dat die kunstenaar het geschonken heeft aan de gemeente. Dan heeft die kunstenaar er toch helemaal niks meer over te zeggen? Het is immers zijn eigendom niet meer.....? Dan is het dus iets tussen de gemeente en die familie (en evt. de stichting). En zowel de gemeente als de stichting hadden volgens mij verder geen belang bij het ding. Het was puur dat de kunstenaar er zich druk over maakte.

En over verjaring. De school zou uit de jaren 50 stammen en ik neem aan dat het logo toen is ontworpen. Volgens mij is er dan wel iets als verjaring dat de kunstenaar het niet meer terug kan eisen (als ie het niet verkocht zou hebben aan de gemeente).
  woensdag 7 februari 2007 @ 19:43:52 #242
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_46084407
Wat een non-argumenten had dat echtpaar trouwens, dat wijf bleef maar zeggen "de kinderen vinden het hartstikke leuk met speurtochten, en de buren zeggen ook elke keer dat ze het zo leuk vinden. "

ow, ok. hou hem dan maar.
Saubere Schuhe gefallen jedem!
  woensdag 7 februari 2007 @ 19:45:18 #243
139407 jorienvdherik
pi_46084455
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 19:43 schreef gfree het volgende:
Wat een non-argumenten had dat echtpaar trouwens, dat wijf bleef maar zeggen "de kinderen vinden het hartstikke leuk met speurtochten, en de buren zeggen ook elke keer dat ze het zo leuk vinden. "

ow, ok. hou hem dan maar.
Wat had die vrouw dan moeten zeggen
  woensdag 7 februari 2007 @ 19:52:19 #244
116662 CrazyTaxi
Vóór ambivalentie
pi_46084626
Oh my god... aflevering is bekeken, te ernstig
Dochter elser, buurman op nr18 ... tijdens de uitspraak...
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.
  woensdag 7 februari 2007 @ 20:09:11 #245
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_46085076
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 19:45 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

Wat had die vrouw dan moeten zeggen
"Alsjeblieft, hier heb je je kunstwerk weer terug. "
Saubere Schuhe gefallen jedem!
  woensdag 7 februari 2007 @ 20:51:08 #246
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_46086177
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 19:37 schreef Palomar het volgende:

[..]

Jij zegt dat het om een eigendomskwestie gaat en ook dat die kunstenaar het geschonken heeft aan de gemeente. Dan heeft die kunstenaar er toch helemaal niks meer over te zeggen? Het is immers zijn eigendom niet meer.....? Dan is het dus iets tussen de gemeente en die familie (en evt. de stichting). En zowel de gemeente als de stichting hadden volgens mij verder geen belang bij het ding. Het was puur dat de kunstenaar er zich druk over maakte.
Het ging uiteindelijk ook tussen de gemeente en de familie (met de stichting daar tussenin). De zaak is aan het rollen gebracht door de kunstenaar, maar bij het geding zelf liet de kunstenaar niets meer van zich horen. Ook de gemeente zelf wilde voor dat logo graag een betere bestemming dan dat huis van die mensen.
quote:
En over verjaring. De school zou uit de jaren 50 stammen en ik neem aan dat het logo toen is ontworpen. Volgens mij is er dan wel iets als verjaring dat de kunstenaar het niet meer terug kan eisen (als ie het niet verkocht zou hebben aan de gemeente).
De kunstenaar kan ook niets terugeisen, want hij heeft het verkocht aan de gemeente, dat stond vast. (als hij het zou hebben uitgeleend, dan zou het overigens ook niet verjaren, in principe kun je iets eeuwig uitlenen).

-------------

Wat ik hierboven heb uitgelegd, dát is waar het uiteindelijk over ging en dat zijn dus de gronden waarop de uitspraak is gebaseerd. Daarnaast heeft een kunstenaar enkele intellectuele rechten op zijn kunstwerk; hij kan bijvoorbeeld eisen dat geen onredelijke schade wordt toegebracht aan zijn oorspronkelijke ontwerp (dus ook niet aan de plaats waar het hoorde te hangen). Maar goed, daar ging het uiteindelijk niet over, dus het heeft niet veel zin om die ingewikkelde juridische materie er hier bij te halen.
pi_46259271
quote:
Jerry Springer voor zestigplussers

Uitgegeven: 12 februari 2007 07:50
Laatst gewijzigd: 12 februari 2007 07:50
Het tegenovergestelde van vernieuwende televisie bestaat. Het heet De Rijdende Rechter: een platform voor vitale ouderen. Door Paul de Lange

Minimaal twee klagende allochtonen per seizoen in De Rijdende Rechter. In een poging om meer allochtonen op de buis te krijgen, kwam de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep eind vorig jaar met dat concrete voorstel.

Om dat voor elkaar te krijgen kan nog wel eens een hele klus worden voor de redactie. Tien jaar De Rijdende Rechter doet vermoeden dat klagen over kulproblemen voorbehouden lijkt aan wit, oud en regionaal Nederland. Dat doorgaans onverstaanbaarder Nederlands spreekt dan de gemiddelde allochtoon.

Dialectendorp

In het elfde seizoen van De Rijdende Rechter is dat niet anders. De oogst van dit jaar tot nu toe: van de zes afleveringen reed de rechter alle keren naar een dialectendorp, was er geen gekleurd persoon te bekennen en hadden vijf van de zes klagende partijen zo op het oog de AOW-leeftijd al bereikt.

NCRV

Maar juist dan groeit blijkbaar de drang om de NCRV aan te schrijven. En die biedt altijd een luisterend oor, hoe onbenulliger het probleem hoe beter. Een biljartclub waarvan de vertrekkende leden de resterende 65 euro uit de clubkas willen meenemen? Een bejaarde vrouw die het niet aankan dat haar buurvrouw een tuinhekje plaatst? De Rijdende Rechter verwelkomt ze.

Of een thema al dertien maal is behandeld, deert zowel de makers als het publiek niet. De zoveelste zaak over een boom met overhangende takken, en ja hoor, weer meer dan een miljoen kijkers. Het lijkt er sterk op dat de redactie van de Rijdende Rechter ervan uitgaat dat de kijkers van tien jaar geleden toch al dood zijn, of op z'n minst dement.

Emoties

Toch heeft het programma onmiskenbaar een intrigerend aspect: wat bezielt mensen om hun nietszeggende geschil op tv te beslechten? Na tien jaar is dat nog steeds gissen. Neemt niet weg dat emoties hoog kunnen oplopen. Weglopende eisers, schreeuwende omstanders en bedekte bedreigingen komen herhaaldelijk voor.

Het maakt De Rijdende Rechter tot een soort Jerry Springer voor zestigplussers, in een beschaafde variant. Net als bij Jerry Springer vraag je je als kijker regelmatig af: zijn het nou acteurs of niet? Mocht het zo zijn, dan hebben ze potentieel prachtige carrières vergooid.

Echt uit de hand loopt het nooit. Nou ja, een keer dan, afgaande op de compilatie-uitzending van vorig jaar. Die toonde een fragment waarin twee partijen elkaar aanvlogen. En laten dat nou net allochtonen zijn. Maar dat zal niet het soort bijdrage aan de beeldvorming over allochtonen zijn geweest die de Publieke Omroep voor ogen had toen ze bij De Rijdende Rechter aanklopte.

De Rijdende Rechter, NCRV, dinsdag 22.00 uur, Nederland 1
Bron.
pi_46261694
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:04 schreef -Mo- het volgende:

[..]

Bron.
Ik wist niet dat die serie eigenlijk zo leuk was. Een standbeeld voor die bejaarde vrouw van dat tuinhekje!
Maak nie regtig saak nie
pi_46261856
nou vanavond weer lekker een avondje rijdende rechter kijken
Vorige week zat ik in Athene en helaas kennen ze daar het fenomeen rijdende rechter niet

dus ben erg benieuwd wat deze uitzending weer voor briljante televisie gaat opleveren!
  dinsdag 13 februari 2007 @ 16:38:54 #250
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_46262489
quote:
13 februari: Snoei de berk
In Spijkenisse klaagt Harry Valk over de overhangende takken van de berkenboom van buurvrouw Bep van Drongelen. Harry vindt dat hij haar altijd ter wille is, maar nu hij die takken weg wil hebben weigert ze. Buurvrouw Van Drongelen vindt de eis van Harry belachelijk. Zijn tuin is volgens haar een grote puinhoop, met name een dode conifeer en een aantal hoog opgestapelde vuilniszakken zijn haar een doorn in het oog. Voor haar is de zaak klip en klaar: Harry moet eerst zijn tuin opruimen, dan valt er misschien nog te praten over de takken van haar berk.
Lijkt me beter dan vorige week
FCT
  dinsdag 13 februari 2007 @ 16:42:43 #251
109614 Haunter
Frusciantastic
pi_46262625
Ze moeten alleen bejaarden in de uitzendingen gebruiken, die alleen echt interessant
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 13 februari 2007 @ 16:44:45 #252
862 Arcee
Look closer
pi_46262695
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 16:23 schreef Suuz_ het volgende:
Vorige week zat ik in Athene en helaas kennen ze daar het fenomeen rijdende rechter niet
Och, je kunt hier alle afleveringen (2000-2007) nog terugkijken.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 16:45:13 #253
139407 jorienvdherik
pi_46262720
Vanavond weer kijken
pi_46262747
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 16:38 schreef Mojave het volgende:

[..]

Lijkt me beter dan vorige week
Als er het tokkies zijn zal het vast leuk worden.
Ik vind ook wel dat ze voortaan dat als een soort selectiecriterium moeten gebruiken. Het moet allemaal niet te serieus worden en er moeten wel een paar bedreigingen inzitten.
Vooral die ene met dat tuinhekje was erg sterk toen: "Ja, je weet nooit wat er gebeurt als er een paar een biertje ophebben. Misschien staat dat hekje er dan niet meer de volgende dag"
Maak nie regtig saak nie
pi_46262802
Wellicht mooier dan vorige week.

[ Bericht 2% gewijzigd door El_Rolando op 13-02-2007 18:13:41 ]
I drink a lot of coffee before I go to sleep. It makes me dream faster.
pi_46262931
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 16:42 schreef Haunter het volgende:
Ze moeten alleen bejaarden in de uitzendingen gebruiken, die alleen echt interessant
idd, jongere mensen kunnen veel te goed relativeren en water bij de wijn doen. Bejaarden FTW!!!
pi_46265832
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 16:44 schreef Arcee het volgende:

[..]

Och, je kunt hier alle afleveringen (2000-2007) nog terugkijken.
oke thanx, maar als ik de reacties zo lees heb ik niet veel gemist aan vorige week
pi_46278506
weer een uitzending met een burenruzie...een dikke boer en een huilwijf!
  dinsdag 13 februari 2007 @ 22:30:45 #259
151973 PlarkPlark
Klok klok klok
pi_46278547
*blaast stof van TV af, zet TV aan*

Vorige week zoog,
Deze trailer net beloofd goeds!
pi_46278616
Ga ook beneden kijken!
pi_46278625
Dit wordt genieten/ergeren
pi_46278861
Ik versta er nu al niets meer van!! Goed teken!!
pi_46278865
Die intro is altijd genieten!
pi_46278894
Dat kapsel van die presentatiesnol
pi_46278940
Okay, die smerige vette haren van die kerel .
pi_46279007
Wat een vreselijke woningen trouwens, daar zou ik ook van gaan zeuren..
pi_46279053
Ik zou m'n tuin expres lelijker maken met zo'n zeikbejaarde naast me
pi_46279082
Hij is naar de kapper geweest! En wat zou er in z'n koffertje zitten?
pi_46279090
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:35 schreef veldmuis het volgende:
Die intro is altijd genieten!
dat intro is idd heerlijk, dan baal ik dat ik die afl allemaal niet gezien heb! haha

oh meneer heeft een koffer bij in de studio...ben benieuwd
  dinsdag 13 februari 2007 @ 22:39:45 #270
151973 PlarkPlark
Klok klok klok
pi_46279098
Intro: "HOOR IK DIT NU GOED? Worre wij zo behandeldtds?" / "HOHOHOHOHO"

@ Tv:
Vrouw ziet er uit als 63, niet zozeer 73. Pluspunt.
pi_46279138
Die dochter is ook weer geweldig!! Komt helemaal goed deze aflevering haha
pi_46279142
ze hebben alle 2 een make-over gehad
pi_46279202
Het begint iig al goed
pi_46279203
hij heb die hal nog nooit gedaan zeg SCHANDE!
pi_46279237
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:40 schreef Suuz_ het volgende:
ze hebben alle 2 een make-over gehad
Loopt jouw TV een paar minuten achter? .
pi_46279245
Lijken wel man en vrouw.. "kom op Har.."
pi_46279248
addertje onder het gras hahahahaha
pi_46279255
gezellig mens
pi_46279279
kijk hem een stoere houwtje touwtje jas aan hebben
pi_46279324
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:42 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Loopt jouw TV een paar minuten achter? .
~

uhuh brabant he!
pi_46279346
Dan moet uw wel hele brede vrienden hebben
pi_46279361
hij heb heule dikke vrienden die niet zonder kleerscheuren langs de struik kunnen komen haha
pi_46279368
@Maaien: Augustus welk jaar??
pi_46279403
het is té nat...vaag excuus...
pi_46279405
Wat een gezeik van de rechter dat zijn tuin er niet mag uit zien. Als hij niet het gras wilt maaien mag dat toch gewoon ?!?!

(Ik zap net in.)
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_46279434
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:43 schreef Suuz_ het volgende:

[..]

~

uhuh brabant he!
Verdeurie, hier ook! !

Die dikzak zei toch dat die berk teveel water wegslurpte? Het water staat 5cm in z'n tuin! !
pi_46279463
Als je een huis huurt, moet je ook de tuin onderhouden.. staat in de wet
pi_46279471
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:45 schreef Roi het volgende:
Wat een gezeik van de rechter dat zijn tuin er niet mag uit zien. Als hij niet het gras wilt maaien mag dat toch gewoon ?!?!

(Ik zap net in.)
hij mag dat zelf weten idd maar dan moet ie ook z'n bek houwe over andermans tuin
pi_46279529
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:46 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Verdeurie, hier ook! !

Die dikzak zei toch dat die berk teveel water wegslurpte? Het water staat 5cm in z'n tuin! !
verrek ja das waar, hij kan er bijna in zwemmen.

al 20 jaar ziek
  dinsdag 13 februari 2007 @ 22:47:47 #290
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_46279534
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:46 schreef veldmuis het volgende:

Dat vond ik ook al opvallend.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_46279556
presentatrice was het ook opgevallen wat goed van dr
pi_46279567
Maarrr haar takken vallen toch wel in zijn tuin ?
pi_46279572
Zou Meester Visser nog met een hele dikke kerel door dat padje gaan om te proberen of het echt slecht is?
pi_46279611
Haha, die Visser! !
pi_46279623
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:48 schreef Roi het volgende:
Maarrr haar takken vallen toch wel in zijn tuin ?
~

nou bomen laten over het algemeen hun takken niet zo snel vallen...bladeren wel maar dat is het probleem niet volgens mij
pi_46279676
Ik zap net in ik heb geen idee.
pi_46279687
die man ligt gewoon heel de dag in bed volgens mij!
pi_46279706
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:50 schreef Suuz_ het volgende:
die man ligt gewoon heel de dag in bed volgens mij!
Lijkt het idd op, of een beetje bier drinken met zn dikke vrienden
pi_46279715
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:50 schreef Roi het volgende:
Ik zap net in ik heb geen idee.
bemoei je er dan niet mee man

grapje
pi_46279737
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 22:51 schreef Piles het volgende:

[..]

Lijkt het idd op, of een beetje bier drinken met zn dikke vrienden