abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47484364
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 19:40 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]
Hoe maak je deze precies?
mirugai had hem gemaakt. Ik had slechts een simpele omelet bij mij. Recept voor tamagoyaki is hier te vinden (http://www.thesushibar.com/ssushi_chipcolumn.shtml#Tamago). Je kan een gewone ronde koekepan gebruiken of een kleine vierkante (eventueel met anti-aanbak) aanschaffen bij een toko. Ik rol hem meestal en gebruik een spatel, wat makkelijker is dan hem flippen met stokjes.
pi_47486068
Ik heb nog een vraagje voor Mirugai: Hoe deed je dat ene sausje ook alweer...
Die voor de tarbot.

Soja, rijstazijn en suiker?

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_47486201
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:32 schreef Oblivion het volgende:
Die voor de tarbot.

Speciale soja uit dat lekkere toverflaconnetje was het in ieder geval
pi_47486700
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:35 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Speciale soja uit dat lekkere toverflaconnetje was het in ieder geval
Ja, en het was zeer eenvoudig na te maken, maar...
Twee dingen weet ik zeker: Soja en rijstazijn...
Weet nu niet of daar suiker bij moest of iets anders...
pi_47613635
Poging: Alleen en op mezelf....

Dat wordt smikkelen!

Met mijn immense dank aan Mirugai!

Volgende week weer oefenen!
pi_47613693
Wow Oblivion! Ziet er lekker/mooi uit!
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_47613736
Wauw Obli Compliments, mooie kleurtjes ook, ging de rijst ook ok?

Wát een mooie borden
  zaterdag 24 maart 2007 @ 16:51:30 #208
122997 zquing
Drama Junk
pi_47613813
ziet er goed uit
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_47613859
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 16:51 schreef zquing het volgende:
ziet er goed uit
*aait*
pi_47613863

Rijst gaat gewoon zwaar kut, maar dat mag de pret niet drukken, oefening baart kunst...
En moet gewoon zo'n grote houten kom kopen....
Ik heb er alleen geen vis in gedaan, zodat ik kan blijven oefenen...
Wel een boel regels in acht gehouden, netjes alles op maat gesneden, omelet (zoete) gemaakt, mayo, wasabi, watertje...scherp mes etc etc....
Leuk, leuk, leuk!!!
  zaterdag 24 maart 2007 @ 16:54:53 #211
122997 zquing
Drama Junk
pi_47613897
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 16:51 schreef zquing het volgende:
ziet er goed uit
verkeerde smiley

---->
  zaterdag 24 maart 2007 @ 16:55:37 #212
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_47613909
Ziet er prima uit, Obli.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 24 maart 2007 @ 16:58:37 #213
122997 zquing
Drama Junk
pi_47613963
Nu heb ik ook zin om sushi te gaan maken
pi_47614033
Dank jullie wel!
Ik ga zo verder met garnalen en die krab dingen, die had ik dus niet meer...
En ik ben nu met hand en tand mijn sushi aan het verdedigen, zoonlief is als een aasgier!
(ik had er een paar zonder wasabi gemaakt... )
Lekker smikkelen!
pi_47614082
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 16:58 schreef zquing het volgende:
Nu heb ik ook zin om sushi te gaan maken
Nou, ik heb meer zin in sushi eten, want ik heb niet veel vertrouwen in mijn eigen sushi-maak kwaliteiten
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 24 maart 2007 @ 17:05:16 #216
122997 zquing
Drama Junk
pi_47614138
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 17:02 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Nou, ik heb meer zin in sushi eten, want ik heb niet veel vertrouwen in mijn eigen sushi-maak kwaliteiten
het gaat niet om de eindbestemming, maar om de weg ernaartoe(ofzo)

vind dat eten mij altijd meer voldoening geeft als ik 't zelf gemaakt heb.

Maar mischien zouden we een tokyocafe meet moeten houden(unlimited sushi voor 17eu pp) blijkt nog best wel erg goed te zijn ook
pi_47614364
Foto's van mijn eerste poging sushi:

pi_47614627
Ziet er ook uit, mooi toch die kleurtjes

* Bluezz vind het maken leuker dan het eten
  zaterdag 24 maart 2007 @ 17:25:46 #219
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_47614679
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 17:23 schreef Bluezz het volgende:
Ziet er ook uit, mooi toch die kleurtjes

* Bluezz vind het maken leuker dan het eten
Maak jij het dan voor mij? Ik eet alles op. Tot de laatste korrel rijst en de laatste druppel soya-saus.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 17:26:19 #220
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_47614692
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 17:13 schreef n0a het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er echt lekker uit. Applaus!
pi_47614889
Mooi Noa!
pi_47618611
Dank jullie .

Wou dat ik wat vaker de fut had om het te maken. Vind het op zich niet moeilijk, maar om het een beetje mooi te maken kost wel veel tijd als sushi novice.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 22:58:04 #223
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47626897
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 17:13 schreef n0a het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit

Wat zit er precies onder die eitjes? Ik bedoel wat heb je in die sushi zitten?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 24 maart 2007 @ 23:18:17 #224
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_47627493
Ik krijg er ook zin in en heb het eigenlijk nog nooit eerder gegeten, heb wel een sushi receptenboek liggen waarin alles erg goed wordt uitgelegd.
Binnenkort eerst maar eens bij de viswinkel sushi halen voor ik het zelf ga proberen te maken, voordat ik het niet lekker vind ofzo (gelukkig een erg goede viswinkel, dus de vis is in elk geval vers itt tot de Albert Heijn ofzo)

Die van Oblivion zien er wel heel mooi uit trouwens..
Die van Miroguai ook, alleen jammer dat er geen close-ups van de sushi's zelf zijn gemaakt.

Mooie messenset ook, slijp je die ook zelf? en hoe durf je dat aan?
Ik heb 3 "simpele" (vergeleken bij die Japanse messen) Zwinkel 5* messen maar ik durf eigenlijk alleen aanzetten aan en ook dat duurde even (ivm. verneuken van de messen).
Mij kijkt het dat één keer verkeerd aanzetten/slijpen de messen levenslang verneukt, of ben ik nou te paranoïa?

[ Bericht 41% gewijzigd door SiGNe op 24-03-2007 23:27:19 ]
  zondag 25 maart 2007 @ 12:08:07 #225
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_47635471
Het water loopt me weer in de mond, als ik al deze foto's zo zie...
Maar gauw een afspraak maken met wat vrienden om ze zelf ook weer te gaan maken!
Positive thinking, my way of thinking!
pi_47640814
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:08 schreef Annemiek78 het volgende:
Het water loopt me weer in de mond, als ik al deze foto's zo zie...
Maar gauw een afspraak maken met wat vrienden om ze zelf ook weer te gaan maken!
Wij gaan gewoon binnenkort zelf oefenen
pi_47640833
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 22:58 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ziet er goed uit

Wat zit er precies onder die eitjes? Ik bedoel wat heb je in die sushi zitten?
Ik geloof surimi, avocado en komkommer.
pi_47641712
quote:
Op zondag 25 maart 2007 15:25 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Wij gaan gewoon binnenkort zelf oefenen
Ik heb het net weer gedaan....
Jammie!
pi_47642294
Tijdje geleden trouwens bij de koreaanse/japanse toko een soort vorm gekocht waar je snel en makkelijk rijst bedjes mee kan maken voor nigiri of gunkan.

pi_47642320
whoops dubbel post :/
  zondag 25 maart 2007 @ 22:31:20 #231
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47655036
zijn die Nori vellen eigenlijk makelijk in smallere reepjes te snijden?

Of moet je die echt los gaan kopen?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_47655205
quote:
Op zondag 25 maart 2007 15:55 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb het net weer gedaan....
Jammie!
Je bent niet te stoppen hè
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_47655266
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:31 schreef Martijn_77 het volgende:
zijn die Nori vellen eigenlijk makelijk in smallere reepjes te snijden?

Of moet je die echt los gaan kopen?
Waarom wil je ze in smalle reepjes snijden? De bedoeling is dat je het hele eindproduct in stukjes snijdt?

Hieronder nog even een handige uitleg voor de liefhebbers :
quote:
Hoewel sushi een Japans gerecht is, verkopen veel Chinese toko’s ook Japanse spullen. Daar kun je dus goed terecht om voor niet veel geld ingrediënten te kopen. Bij grotere supermarkten en biologische winkels kun je vaak ook terecht.

De buitenkant van sushi bestaat vaak uit nori. Nori is een zeewier dat geperst als vierkante vellen wordt verkocht. Maar er zijn ook andere omhulsels mogelijk: tofuzakjes, slablad, spinazieblad, omelet. Aan de binnenkant van de sushi zit vaak witte sushirijst aangevuld met nog een of twee ingrediënten zoals gember, pompoen, komkommer, wortel of tuinkers. Maar vullingen op basis van iets anders dan rijst zijn er ook: bruine rijst, quinoa (een graansoort), glasmie.

Sushi ziet er niet altijd hetzelfde uit: er zijn ronde sushi, sushi in een zakje, sushi in de vorm van een hoorntje en sushi die binnenste buiten is gekeerd zodat de rijst aan de buitenkant zit.

Een lijstje van spullen om aan te schaffen bij de toko:

* sushirijst
* sushi-azijn
* norivel
* wasabipasta
* een speciaal rolmatje voor sushi
* ingelegde gember
* eventueel andere ingelegde groenten zoals pompoen of radijs
* eventueel een ander vel dat als omhulsel kan dienen zoals zogenaamd wortelpapier
* eventueel cellofaannoedels
* eventueel tofuzakjes

Hoe maakt het je het?
Eerst kook je de rijst. Als je flink wat sushi wilt maken, kun je een hele of halve kilo sushirijst koken. Dat is veel, maar dan kun je wat experimenteren, en er is dan ook geen man over boord als er wat rijst verloren gaat als een sushirol mislukt.

Kook de rijst zoals op de zak is aangegeven. Als er op de zak geen instructie staat kun je de rijst als volgt koken. Op een kilo rijst neem je:

1500 ml water
3,5 dl rijstazijn
6 el suiker
1 tl zout

Meng de azijn, suiker en zout goed.
Doe de rijst in een vergiet, was de rijst voorzichtig en laat 15 minuten uitlekken. Breng het water aan de kook, draai het vuur laag en laat 25 minuten koken. Af en toe goed roeren. Proef de rijst. Zodra de rijst bijna helemaal gaar is de pan van het vuur nemen. Afgieten in een zeef en dan in een kom doen. Het suikermengsel erdoor roeren. 15 minuten laten nagaren met een theedoek over de kom. Maak de rijst dan voorzichtig met een houten lepel los zonder de rijstkorrels stuk te maken.

Laat tijdens het werken de rijst ook afgedekt met een thee doek staan. Zet de ingrediënten voor de vulling klaar, bijvoorbeeld:

* 1 avocado
* 1 paprika
* 1 wortel
* 1 bakje tuinkers
* 1 bosje lenteui
* 1 komkommer
* een handje ingelegde gember

Snij de paprika, wortel, komkommer (zonder zaadjes) en het wit en lichtgroen van de lente ui in hele dunne fijne reepjes. Bewaar het donkergroen van de lenteui. De gember en tuinkers hoef je niet te snijden. Van de avocado kun je behalve reepjes ook een paar blokjes snijden. Besprenkel de avocado met citroensap om verkleuren te voorkomen.

Leg dan de omhulsels klaar. Hiervoor kun je norivellen en tofuzakjes nemen, maar ook wortelpoedervellen als je die kunt vinden. Een omelet kan eventueel ook. Zet verder de volgende dingen klaar:

* mayonaise
* wasabipasta
* sesamzaad, wit en zwart (of eventueel sesamzaad en maanzaad)
* het groen van de lenteui
* kommetje met water
* rol keukenpapier
* rol plastic folie
* een zakje cellofaannoedels

Pas heel goed op met de wasabipasta: deze pasta is erg scherp. Zorg dus dat je niet te veel gebruikt, en dat er niet te veel op 1 plek zit. Leng het desnoods aan tot een papje met een beetje water. Nu kun je de volgende soorten sushi maken.

Maki sushi (sushi rollen)
Dit zijn sushirollen. Leg een norivel op een bamboe-matje, de glanzende kant ligt onder, de lijntjes in het vel liggen vertikaal voor je. Spreidt rijst uit over het vel. De rijst mag nooit te warm zijn, maar moet koud zijn of lauw, anders krimpt het vel. De rijst moet in een dunne, enkele laag worden uitgespreid over het norivel, de bovenste en onderste twee centimeter centimeter moeten niet bedekt zijn met rijst, links en rechts moet de rijst wel de randen raken. Doe niet te veel rijst op het vel.

Leg nu in het midden van het vel horizontaal een beetje vulling, bijvoorbeeld een lijn met reepjes komkommer met er direct onder een lijn met stukjes gember. Meer is teveel. Kies vullingen en combinaties uit die je zelf lekker vindt. Eventueel kun je voordat je de vullingen op de rijst legt wat wasabi op de rijst smeren.

Til dan de onderste rand van het bamboe-matje op. Rol het norivel strak op door het matje steeds met een slag over het norivel heen te bewegen. Druk het matje aan, en haal dan het rolletje uit het matje. Plak de naad van de rol nu voorzichtig dicht met wat water uit het waterkommetje. Leg de rol met de naad naar onder op een snijplak. Snijd met een scherp mes de sushi doormidden. Veeg het mes elke keer dat je gesneden hebt af aan wat keukenpapier. Snij de sushi in 6 of 8 stukjes.

Californian sushi (rollen met mayonaise)
Het enige verschil met de sushi hierboven is dat je voordat je de vulling op de rijst legt wat mayonaise erover uitsmeert. Een erg goede combinatie is die met gember, komkommer en tuinkers. Je kunt ook een paar maki sushi maken, en dan op elk stukje sushi een klein beetje mayonaise smeren, een blokje avocado erop leggen en daarop een beetje tuinkers.

Wortelpapier sushi
Er bestaat wortelpapier ter vervanging van norivel, te krijgen in de toko. Dit is papier licht oranje. Leuk ter afwisseling en voor mensen die norivellen niet lekker vinden.

Inari sushi (tofuzakjes)

Vouw de tofuzakjes heel voorzichtig open. Vul ze met rijst en een vulling naar keuze. Bindt ze dan dicht met het groen van de lente-ui. Dat is een priegelwerkje.

Noedelsushi
Dit zijn maki sushi met in plaats van rijst een noedelvulling. Cellofaannoedels zijn erg geschikt. Kook wat water, leg de noedels in een kom en giet het kokende water erover totdat de noedels onderstaan. Laat ze 10-15 minuten weken totdat ze gaar zijn. Spoel ze onder de koude kraan af en dep ze heel goed droog met een theedoek.

Giet er wat azijn doorheen en schep er fijngehakte lenteuitjes door. Maak nu de sushi op dezelfde wijze als de maki sushi. De noedels zijn glibberig, dus het is een uitdaging alles op zijn plek te houden.

Uramaki sushi (binnenste buitenrollen)
Dit zijn binnenste buiten sushirollen, en ze zijn niet eenvoudig om te maken. Het idee is dus de rijst aan de buitenkant komt te zitten en het norivel aan de binnenkant! Snijd het norivel evenwijdig aan de lijnen doormidden. Leg 1 helft op het matje. Spreidt de rijst net zoals bij de maki sushi uit over de nori, laat boven en onder wat ruimte vrij. Strooi het gemengde sesamzaad uit over de rijst. Leg dan een groot plastic folievel over de rijst, goed aandrukken. Draai nu het norivel om, zodat de nori bovenop komt en het plasticvel onder. Leg wat vulling op het midden van de nori, eventueel eerst wat wasabi. Rol nu heel voorzichtig de rol op. Plak de naad dicht en snijd de sushi in 3 of 4 stukjes.

Temaki-sushi (hoorntjes)
Maak deze hoorntjes op het laatst, want ze worden vlug klef.
Snijd een norivel in vier vierkanten. Leg 1 vierkant als een ruit voor je. Leg in het midden een klein beetje rijst en wat vulling. Rol de sushi nu van rechts naar links in de vorm van een hoorntje, plak de naad vlug met wat water dicht. Tip: probeer dit eerst zonder vulling met een stukje papier.

Dipsauzen

Serveer sojasaus en chilisaus bij de sushi. Decoreer de sojasaus met wat sesamzaadjes

Tips
De volgende tips voorkomen een sushi-fiasco
Zorg dat je alle ingrediënten in het gewenste formaat gesneden binnen handbereik hebt.
Zorg voor een vingerkommetje met water en een rol keukenpapier
Zorg voor een heel scherp mes om de sushi mee door te snijden
Stop de sushi niet te vol met vulling: dan barsten ze.
Werk met rijst die net is afgekoeld. Met warme rijst of heel koude rijst lukt het niet goed.
Snij de sushi nooit op het bamboe-matje, want anders gaat je matje stuk.
Maak niet te veel sushi: het is vullender dan je denkt
Leg sushi niet in de koelkast, maar eet het op als het klaar is. Oude sushi is droog en taai.
  zondag 25 maart 2007 @ 22:38:17 #234
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47655394
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:36 schreef Bluezz het volgende:
Waarom wil je ze in smalle reepjes snijden? De bedoeling is dat je het hele eindproduct in stukjes snijdt?
Voor een andere soort sushi waar een dun reepje nori gebruikt wordt om het ingredient boven op de rijst te houden
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_47656233
Nigiri sushi is dat geloof ik.
Met een scherp mes is dat zeewier toch gewoon goed te snijden?
  zondag 25 maart 2007 @ 23:37:21 #236
111260 Charmian
a little joy
pi_47658026
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:55 schreef Bluezz het volgende:
Nigiri sushi is dat geloof ik.
Met een scherp mes is dat zeewier toch gewoon goed te snijden?
Of misschien gewoon knippen? Tis net heel stevig papier als je het nog niet gebruikt hebt.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
  zondag 25 maart 2007 @ 23:40:48 #237
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_47658157
quote:
Op zondag 25 maart 2007 23:37 schreef Charmian het volgende:

[..]

Of misschien gewoon knippen? Tis net heel stevig papier als je het nog niet gebruikt hebt.
Soms hè? Heel soms, dan kom ik iemand tegen, bijvoorbeeld op een forum, en die zegt dan iets hè? En dan voel ik mij zo dom hè? Omdat diegene dan iets zegt dat zo voor de hand ligt, dat zo logisch is, dat ik me oprecht afvraag of de helft van mijn hersenen op vakantie zijn. Of dat de rijstazijn voor hersenverweking heeft gezorgd. Of dat ik gewoon van nature hartstikke stom ben.

Ik loop gewoon al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren te prutsen met een mes om die sliertjes te snijden

Dank je wel dus
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_47658404
Knippen
MY GOD
  maandag 26 maart 2007 @ 00:46:25 #239
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_47660164
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 26 maart 2007 @ 00:57:30 #240
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_47660430

* Stereotomy bergt zijn motorzaag weer op
Confidence through competence
  maandag 26 maart 2007 @ 01:51:48 #241
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_47661084
quote:
Op zondag 25 maart 2007 16:15 schreef n0a het volgende:
Tijdje geleden trouwens bij de koreaanse/japanse toko een soort vorm gekocht waar je snel en makkelijk rijst bedjes mee kan maken voor nigiri of gunkan.

[afbeelding]
Handig.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_47664044
Ik wil proberen sushi te gaan maken voor de verjaardag van mijn vriendin, echter wil ik dat overdag doen en 's avonds serveren. Nu staat in het verhaal van Bluezz dat je het beste niet in de koelkast moet zetten. is het dan het besten gewoon goed af te dekken en op kamertemperatuur te laten staan?
pi_47665714
Volgens mij is het handiger als je in de koelkast zet en uur vantevoren als je gaat eten uithaalt. Het lijkt me niet handig, zeker niet als je rauw vis gebruikt. In Azie liggen de sushi ook gewoon in de koelsectie van de supermarkten.
pi_47667342
wat summerscent zegt is denk ik het beste
pi_47667912
ok dank u
pi_47669745
Het allerverst is, tijdens het maken meteen te eten
pi_47669764
zal de visite leuk vinden
  dinsdag 27 maart 2007 @ 11:57:36 #248
120482 mirugai
very fishy
pi_47706404
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 23:18 schreef SiGNe het volgende:
Mooie messenset ook, slijp je die ook zelf? en hoe durf je dat aan?
Ik heb 3 "simpele" (vergeleken bij die Japanse messen) Zwinkel 5* messen maar ik durf eigenlijk alleen aanzetten aan en ook dat duurde even (ivm. verneuken van de messen).
Mij kijkt het dat één keer verkeerd aanzetten/slijpen de messen levenslang verneukt, of ben ik nou te paranoïa?
Het was het eerste wat ik leerde toen ik m'n messenset kreeg: slijpen. En daarna werd het m'n ochtendritueel in de sushi bar/restaurant: elke dag minimaal een kwartier m'n messen slijpen. Moest ook wel, want het zijn messen van middelmatige kwaliteit, dus ze behouden de scherpte niet zo lang (komt ook vanwege de hoek waaronder ze geslepen worden). Op een goede dag als het sashimimes versleten is koop ik wel een keer een mes van een echt goede kwaliteit staal, maar die kosten minimaal aantal honderd eurootjes, dus daar hik ik voorlopig nog wel tegenaan. En eigenlijk is het setje wat ik nu heb voor mij nog altijd goed genoeg.

Voor bepaalde snijtechnieken is een zeer scherp mes wel een must, dus dan ontkom je niet aan het zelf kunnen slijpen.Verneuken kun je inderdaad: als je probeert te slijpen, maar het lukt niet dan heb je dus een bot mes. Ga je dan verkeerd door, dan verwijder je dus teveel materiaal van het mes zonder dat het scherp wordt. Een slijper kan het mes dan weer scherp krijgen; één keer verkeerd aanzetten/slijpen is dus geen absolute ramp, maar het is toch wel een beetje zonde.
pi_47737455
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:32 schreef Oblivion het volgende:
Die voor de tarbot.

Hey mirugai!!!! Joehoe!!!!
pi_47737572
Ah, waarom heb ik dit topic niet eerder gezien. Sushi fanatic meldt zich. En natuurlijk zelf maken.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_47745205
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 11:57 schreef mirugai het volgende:

[..]

Het was het eerste wat ik leerde toen ik m'n messenset kreeg: slijpen. En daarna werd het m'n ochtendritueel in de sushi bar/restaurant: elke dag minimaal een kwartier m'n messen slijpen. Moest ook wel, want het zijn messen van middelmatige kwaliteit, dus ze behouden de scherpte niet zo lang (komt ook vanwege de hoek waaronder ze geslepen worden). Op een goede dag als het sashimimes versleten is koop ik wel een keer een mes van een echt goede kwaliteit staal, maar die kosten minimaal aantal honderd eurootjes, dus daar hik ik voorlopig nog wel tegenaan. En eigenlijk is het setje wat ik nu heb voor mij nog altijd goed genoeg.
waar kan je het beste sushi/sashimi messen scoren, en wat voor wetstenen daarbij? heb wel wat messen van global, maar dat moet het waarschijnlijk wel afleggen tegen het handgemaakte spul (maar daar betaal je voor neem ik aan)
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  woensdag 28 maart 2007 @ 13:00:26 #252
122997 zquing
Drama Junk
pi_47745656
Ik heb de global messen, en die doen het prima voor mij. Ik moet alleen nog wel een keer een goede slijpsteen kopen. Hoeveel kost 't ongeveer als ik ze naar de slijper breng?
pi_47754485
3 euro per mes. heb je geen keramische slijpstaaf ofzo?
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  woensdag 28 maart 2007 @ 16:38:13 #254
122997 zquing
Drama Junk
pi_47754616
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 16:34 schreef Tha_Butcha het volgende:
3 euro per mes. heb je geen keramische slijpstaaf ofzo?
heb er 1tje van staal volgens mij. Maar volgens 't boekje mag ik daar mijn deba niet mee slijpen, alleen met een slijpsteen
pi_47785574
mm, volgens mij wel. maar ik ben niet de expert wat globals betreft.
dan zou je dus een wetsteen moeten aanschaffen. 1 zijdig geslepen
sashimi messen iig niet.

check anders ff knivesandtools.com die weten wel redleijk wat er over
  donderdag 29 maart 2007 @ 12:38:22 #256
122997 zquing
Drama Junk
pi_47786617
die deba is 1zijdig geslepen. Maar een wetstone is redelijk duur, ik heb wel die 5 euro dingen uit de chinese winkel, maar daar durf ik 't eigenlijk niet mee
pi_47786942
Gelukkig heeft mijn broer ooit een opleiding tot slager gedaan en kan hij héél goed messen slijpen
  donderdag 29 maart 2007 @ 12:54:39 #258
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47787252
Messenslijpen is een vak, net als bakker ofzo, een aardig broodje bakken kunnen veel mensen met een readymix, maar het échte werk is wat anders.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 29 maart 2007 @ 12:59:38 #259
122997 zquing
Drama Junk
pi_47787445
hebben ze niet een meerdaagse messenslijpcursus oid
pi_47788717
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Messenslijpen is een vak, net als bakker ofzo, een aardig broodje bakken kunnen veel mensen met een readymix, maar het échte werk is wat anders.
Gelukkig maar dat veel mensen gewoon hun werk doen en niet zo elitair zijn dat alleen het échte werk telt.
Ken trouwens geen enkele goede japanse sushi chef die niet z'n messen zelf slijpt. Een Japanse messensmid heeft 'ns gezegd dat een mes iets persoonlijks wordt door het gebruik en het feit dat je het zelf slijpt.
  donderdag 29 maart 2007 @ 13:51:22 #261
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47789390
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:34 schreef mirugai het volgende:

[..]

Gelukkig maar dat veel mensen gewoon hun werk doen en niet zo elitair zijn dat alleen het échte werk telt.
Ken trouwens geen enkele goede japanse sushi chef die niet z'n messen zelf slijpt. Een Japanse messensmid heeft 'ns gezegd dat een mes iets persoonlijks wordt door het gebruik en het feit dat je het zelf slijpt.
Ik ben niet elitair over messen slijpen, ik weet er genoeg van om diep respect te hebben voor een vakman die het echt kan. Je kan zelf je messen scherpen, helemaal waar, maar een prachtige gelijkmatige sneede erop te hebben die glad is, en het mes zo scherp maakt als een scheermes (letterlijk) dát is een vak waar je jaren voor nodig hebt om het te leren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47790992
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben niet elitair over messen slijpen, ik weet er genoeg van om diep respect te hebben voor een vakman die het echt kan. Je kan zelf je messen scherpen, helemaal waar, maar een prachtige gelijkmatige sneede erop te hebben die glad is, en het mes zo scherp maakt als een scheermes (letterlijk) dát is een vak waar je jaren voor nodig hebt om het te leren.
Zeur niet man. Je wijst op dit forum altijd met zo'n vingertje van 'hoe het allemaal moet en hoort'. Om het met jouw bakkeranalogie te zeggen: voor een groot deel van de wereld is een brood iets om van te leven, die bakken het zelf of halen het bij een bakker, dat is al eeuwen zo. En je hebt van die elitaire figuren die met zo'n vingertje wijzen dat zelf gebakken brood eigenlijk geen brood is, nee want écht brood komt van een bakker, zo'n persoon die er jaaaaaaaaaaren heeft geleerd om écht broden te kunnen bakken
En ik heb dus zeker een half jaar onder begeleiding m'n messen leren slijpen. Scheermesscherp is dus geen probleem, maar vaak is dat niet eens echt nodig. Kijk, ik heb gewoon een scherp mes nodig om iets mee te snijden en ik hoeft niet te blaten dat ik 't bij een meesterslijper heb gebracht zodat ik een scheermescherp mes heb.
pi_47791021
f*ck dubbel
  donderdag 29 maart 2007 @ 14:28:44 #264
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_47791164
Piet, hij heeft wel een beeeeeetje gelijk hoor
Confidence through competence
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:18:07 #265
45 SiGNe
pi_47793574
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:25 schreef mirugai het volgende:

[..]

Zeur niet man. Je wijst op dit forum altijd met zo'n vingertje van 'hoe het allemaal moet en hoort'. Om het met jouw bakkeranalogie te zeggen: voor een groot deel van de wereld is een brood iets om van te leven, die bakken het zelf of halen het bij een bakker, dat is al eeuwen zo. En je hebt van die elitaire figuren die met zo'n vingertje wijzen dat zelf gebakken brood eigenlijk geen brood is, nee want écht brood komt van een bakker, zo'n persoon die er jaaaaaaaaaaren heeft geleerd om écht broden te kunnen bakken
En ik heb dus zeker een half jaar onder begeleiding m'n messen leren slijpen. Scheermesscherp is dus geen probleem, maar vaak is dat niet eens echt nodig. Kijk, ik heb gewoon een scherp mes nodig om iets mee te snijden en ik hoeft niet te blaten dat ik 't bij een meesterslijper heb gebracht zodat ik een scheermescherp mes heb.
Om in dezelfde analogie te blijven, als jij les hebt gehad om te slijpen dan ben je toch ook gewoon naar de bakkersschool geweest?
Da's toch heel wat anders dan iemand die op goed geluk zelf maar wat gaat proberen.
Ik zie mezelf als amateur en heb helemaal geen verstand van slijpen, zelfs met aanzetten zal ik vast niet de juiste hoek van 20 graden maken gok ik zo.
Overigens heb ik ook nog nooit een brood gebakken, daarvoor ga ik liever naar de bakker...

En ik heb het idee dat Piet bedoeld dat je het wel zelf kán doen, maar dan moet je wel weten wat je doet, zo niet kan je beter naar een professionele slijper gaan.
pi_47918823
Van het weekend voor de tweede keer sushi gemaakt. Het rollen ging een stuk beter dan de eerste keer en de rollen waren ook allemaal ongeveer even dik.
Aan de bovenkant laat ik ongeveer 1cm van de nori onbedekt, maar als ik dan gerolt heb blijft de rol niet dicht zitten. Ik smeer dus voor ik ga rollen wat water op die rand boven het rijst, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling?

Iemand misschien enig idee waarom mijn rollen niet vanzelf dicht blijven?
pi_47918869
quote:
Op maandag 2 april 2007 11:12 schreef aceHigh het volgende:
Van het weekend voor de tweede keer sushi gemaakt. Het rollen ging een stuk beter dan de eerste keer en de rollen waren ook allemaal ongeveer even dik.
Aan de bovenkant laat ik ongeveer 1cm van de nori onbedekt, maar als ik dan gerolt heb blijft de rol niet dicht zitten. Ik smeer dus voor ik ga rollen wat water op die rand boven het rijst, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling?

Iemand misschien enig idee waarom mijn rollen niet vanzelf dicht blijven?
Ik heb tijdens een Sushiworkshop geleerd dat je de nori voor ongeveer driekwart met rijst bedekt. 1cm overlaten is dus te weinig.
  maandag 2 april 2007 @ 11:18:38 #268
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_47919025
quote:
Op maandag 2 april 2007 11:14 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik heb tijdens een Sushiworkshop geleerd dat je de nori voor ongeveer driekwart met rijst bedekt. 1cm overlaten is dus te weinig.
dat is het
de laatste strook vrijhouden, klein beetje water erop.
dus niet 1 centimeter, dat is veel te weinig
pi_47919501
Thnx! Zal dat de volgende keer proberen.
  maandag 2 april 2007 @ 19:50:07 #270
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47936828
Dit weekend sushirollen gemaakt met diverse ingredienten er in zoals:

Tonijn
Zalm
Surimi
Retich
Komkommer
Ei
Advocado

Maar ik vraag me af wat er nog meer lekker is in zo'n rol
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 2 april 2007 @ 19:56:05 #271
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_47937056
Krab.

edit: dat heb je al.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_47944025
Garnalen (dat is leuk rollen)
Beetje tuinkers
Inktvis
Japans omelet (Tamago Yaki) als je nigiri met wat norisliertjes wikkelt.

Zeeegel ben ik nog niet aangekomen, maar dat schijnt ook erg lekker te zijn.
  maandag 2 april 2007 @ 22:24:14 #273
45 SiGNe
pi_47944331
Fugu..moet je alleen wel weten hoe je 'm moet fileren anders heb je kans dat er er dood aan gaat (de organen bevatten dodelijke stoffen voor mensen)
pi_47944398
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:24 schreef SiGNe het volgende:
Fugu..moet je alleen wel weten hoe je 'm moet fileren anders heb je kans dat er er dood aan gaat (de organen bevatten dodelijke stoffen voor mensen)
Ja, dat weet ik. Ik zou het dan ook op de een of andere manier door een kenner laten klaarmaken. Er zit toch een sushitent hier in de buurt, die het zelf wel verkoopt, die doen misschien niet zo moeilijk

Edit: Fugu was de kogelvis btw
Zee egel is uni, die is volgens mij niet giftig? Tenminste, niet alle soorten als ik het goe dheb. Al die japanse benamingen ook

[ Bericht 10% gewijzigd door Pheno op 02-04-2007 22:32:24 ]
  maandag 2 april 2007 @ 22:26:35 #275
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_47944444
Oww ik krijg ontzettende trek van dit topic!!!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  maandag 2 april 2007 @ 22:57:20 #276
45 SiGNe
pi_47945813
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:25 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik. Ik zou het dan ook op de een of andere manier door een kenner laten klaarmaken. Er zit toch een sushitent hier in de buurt, die het zelf wel verkoopt, die doen misschien niet zo moeilijk

Edit: Fugu was de kogelvis btw
Zee egel is uni, die is volgens mij niet giftig? Tenminste, niet alle soorten als ik het goe dheb. Al die japanse benamingen ook
Fugu in Nederland verkrijgbaar? ik dacht dat het alleen in Japan werd gebruikt.
En het is inderdaad kogelvis.
pi_47951687
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:57 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Fugu in Nederland verkrijgbaar? ik dacht dat het alleen in Japan werd gebruikt.
En het is inderdaad kogelvis.
Ik had het over uni, zee egel dus
  dinsdag 3 april 2007 @ 15:31:38 #278
9058 Tha_Butcha
Unstoppable
pi_47965715
uni is afaik niet schadelijk, maar alleen de eitjes zijn lekker als ik me niet vergis
pi_48112954
Over een ruime uur beginnen we weer. En dit keer met wat aparte 'norivellen', wat ik op de site van mirugai zag: gebakken ei. Ik ben erg benieuwd hoe dat smaakt. Natuurlijk ook rollen met gewone nori, mocht het geheel mislukken
  zaterdag 7 april 2007 @ 17:54:23 #280
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48114151
Ben wel benieuwd naar foto's Pheno
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48118537
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:54 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben wel benieuwd naar foto's Pheno
Het is even wennen met zo'n eirol, maar het is gelukt! Omdat de rijst normaal aan de nori blijft kleven is het nu wel anders, dat doet het op ei dus niet

Ik upload de foto(s) een andere keer, nu eerst even aan de paas-sushi
  zaterdag 7 april 2007 @ 21:42:51 #282
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48121890
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 20:28 schreef Pheno het volgende:

[..]

Het is even wennen met zo'n eirol, maar het is gelukt! Omdat de rijst normaal aan de nori blijft kleven is het nu wel anders, dat doet het op ei dus niet

Ik upload de foto(s) een andere keer, nu eerst even aan de paas-sushi
foto's foto's foto's *O*
pi_48148988
De paas-sushi:

Voor een eerste poging
  maandag 9 april 2007 @ 17:02:32 #284
122997 zquing
Drama Junk
pi_48149033
ziet er goed uit
pi_48151437
quote:
Op maandag 9 april 2007 17:02 schreef zquing het volgende:
ziet er goed uit
Het is op.

He gejankt van frustratie bij het rollen van die ei-sushi, want de rijst glibberde steeds weg.

Verder een half geslaagd experiment: tonijn (uit blik ). Wel lekker, maar het is wat vochtig. Als het tegen de nori komt, dan breekt die. Maar zoals ik al zei: alles is op!
  dinsdag 10 april 2007 @ 19:41:27 #286
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48188057
@ Pheno Ziet er goed uit

Hoe heb je het ei voor de rool zo gekregen? En wat had je allemaal in je sushi zitten?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:12:34 #287
122997 zquing
Drama Junk
pi_48189208
ik zie advocado, zalm en surimi. Maar met ei is het idd ook erg lekker. Of met sesamzaadjes aan de buitenkant
pi_48191417
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:
@ Pheno Ziet er goed uit

Hoe heb je het ei voor de rool zo gekregen? En wat had je allemaal in je sushi zitten?
advocado zalm, surimi en tonijn uit blik (naturel) met mayo.

Het ei zelf: 3 grote eieren van de poelier Even roeren met wat anderhalf theelepel suiker en wat heel klein beetje soja. Gewoon in de koekepan met wat boter en rustig klaarmaken, zonder te flippen moet de bovenkant ook goed gebakken zijn. Daarna snijden zodat je een vierkant ter grootte van een blad nori hebt. De restjes peuzel je op

Het rollen zelf heb ik niets anders dan normaal gedaan, alleen zonder matje dit keer, want dat is echt niet te doen (voor mij iig).
  dinsdag 10 april 2007 @ 21:06:30 #289
122997 zquing
Drama Junk
pi_48191613
is dat lekker met mayo? Je hebt ook van die toffe vierkante pannen voor de ei
pi_48192063
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 21:06 schreef zquing het volgende:
is dat lekker met mayo? Je hebt ook van die toffe vierkante pannen voor de ei
Ik vond het lekker iig

Dat weet ik, maar ach, roeien met de riemen die je hebt. Plus dat ik niet weet of er ook pannetjes zijn die geschikt zijn voor inductie.

Plus: een rondgebakken ei heeft ook een vierkant in zich Toevallig net zo groot als een nori vel, dus dat komt mooi uit
pi_48197514
Wat goed
Leuke foto's
Met dat ei was dus een hels karwei, dat glijd lekker... maarrrrr echt super voor een eerste poging
  dinsdag 10 april 2007 @ 23:46:31 #292
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48199921
die sushi is mooi gelukt pheno!
  maandag 16 april 2007 @ 19:21:21 #293
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48389970
Uit Zelf Sushi maken
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 11:32 schreef Lempicka het volgende:
je kan ook verse gember nemen, en hem in hele dunne plakjes snijden, en vervolgens in de rijstazijn zetten.. jum.
Kan iemand mij vertellen hoe lang je de gember in de rijstazijn moet laten staan voor hij lekker is?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48390378
Ziet er heel smakelijk uit Pheno!
pi_48393704
quote:
Op maandag 16 april 2007 19:21 schreef Martijn_77 het volgende:
Uit Zelf Sushi maken
[..]

Kan iemand mij vertellen hoe lang je de gember in de rijstazijn moet laten staan voor hij lekker is?
Mijn vrouw heeft ooit e3en potje gember bij de Xenos gehaald. Ik weet niet meer waar het vandaan kwam (buitenlands iig), maar het was zeker goed. Helaas kon ik het niet meer vinden de vorige keer.
  dinsdag 17 april 2007 @ 19:18:11 #296
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48430526
quote:
Op maandag 16 april 2007 20:56 schreef Pheno het volgende:
Mijn vrouw heeft ooit e3en potje gember bij de Xenos gehaald. Ik weet niet meer waar het vandaan kwam (buitenlands iig), maar het was zeker goed. Helaas kon ik het niet meer vinden de vorige keer.
Voor zo ver ik weet verkopen ze bij de Xenos alleen van die gesuikerde gember of van die gember bolletjes op siroop. hebben jullie die gebruikt?

Ik dacht namelijk dat je het met verse gember moest maken.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 17 april 2007 @ 20:48:16 #297
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_48434569
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 19:18 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Voor zo ver ik weet verkopen ze bij de Xenos alleen van die gesuikerde gember of van die gember bolletjes op siroop. hebben jullie die gebruikt?

Ik dacht namelijk dat je het met verse gember moest maken.
Gewoon bij de Albert Heijn ed. te koop hoor
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 17 april 2007 @ 21:59:24 #298
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48437752
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 20:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Gewoon bij de Albert Heijn ed. te koop hoor
Waar ik gember en van die ingelegde gember kan kopen weet ik maar mijn vraag was als je het zelf wil maken hoe lang moet je het dan inleggen?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 17 april 2007 @ 22:08:02 #299
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_48438216
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 21:59 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar ik gember en van die ingelegde gember kan kopen weet ik maar mijn vraag was als je het zelf wil maken hoe lang moet je het dan inleggen?
Schijnt dat het tien jaar moet trekken in eikenhouten vaten. Het is dan wel zaak dat je ze regelmatig even door de tuin rolt, bij voorkeur langs een haag van seringen, waarbij je drie maal in oostelijke richting op het vat slaat met een vlakke hand.
Andere bronnen spreken van "Roeren met een staaf van ebbenhout, drie malen daags wanneer de zon opkomt doch slechts tot zeven minuuten alvorens zij haar blick ten westen werpt." In de wereld van de gemberologen woedt al jaren een discussie over die laatste zinsnede. Wanneer werpt de zon immers 'haar blick ten westen'?
Puriteinen houden zich strikt aan de eeuwenoude leer van de inlegkunde. Je hebt er waarschijnlijk wel eens iets van gehoord of iets over gelezen. De gember wordt daarbij in dikke plakken (van soms wel vuistdikte) te drogen gelegd in de zon. Gedurende drie nachten en drie dagen besprenkelt men de gember met laurierolie, verkregen uit eerste persing (ochtendpersing!). Na deze periode worden de plakken gember voorzichtig in rijstwijn te wellen gelegd, totdat de dieproze kleur is verkregen (een reactie van zuur op proteïne in de gemberwortel). Vervolgens snijdt een volleerd kok de moten in dunne plakjes.
Modernere benaderingen slaan het besprenkelen van de moten over en dompelen de gember onder in een mengsel van rijstwijn en wasabi. Deze methode ken je vast wel. Vooral in het (luie) westen is dit de gebruikelijke bereidingswijze.

Welke methode je ook kiest: heb altijd respect voor je roots, dus ook voor deze.

Succes!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_48448718
In de allerhande stond nog een advertentie van een hele zelf sushi maak kit ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')