abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47745205
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 11:57 schreef mirugai het volgende:

[..]

Het was het eerste wat ik leerde toen ik m'n messenset kreeg: slijpen. En daarna werd het m'n ochtendritueel in de sushi bar/restaurant: elke dag minimaal een kwartier m'n messen slijpen. Moest ook wel, want het zijn messen van middelmatige kwaliteit, dus ze behouden de scherpte niet zo lang (komt ook vanwege de hoek waaronder ze geslepen worden). Op een goede dag als het sashimimes versleten is koop ik wel een keer een mes van een echt goede kwaliteit staal, maar die kosten minimaal aantal honderd eurootjes, dus daar hik ik voorlopig nog wel tegenaan. En eigenlijk is het setje wat ik nu heb voor mij nog altijd goed genoeg.
waar kan je het beste sushi/sashimi messen scoren, en wat voor wetstenen daarbij? heb wel wat messen van global, maar dat moet het waarschijnlijk wel afleggen tegen het handgemaakte spul (maar daar betaal je voor neem ik aan)
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  woensdag 28 maart 2007 @ 13:00:26 #252
122997 zquing
Drama Junk
pi_47745656
Ik heb de global messen, en die doen het prima voor mij. Ik moet alleen nog wel een keer een goede slijpsteen kopen. Hoeveel kost 't ongeveer als ik ze naar de slijper breng?
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_47754485
3 euro per mes. heb je geen keramische slijpstaaf ofzo?
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  woensdag 28 maart 2007 @ 16:38:13 #254
122997 zquing
Drama Junk
pi_47754616
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 16:34 schreef Tha_Butcha het volgende:
3 euro per mes. heb je geen keramische slijpstaaf ofzo?
heb er 1tje van staal volgens mij. Maar volgens 't boekje mag ik daar mijn deba niet mee slijpen, alleen met een slijpsteen
pi_47785574
mm, volgens mij wel. maar ik ben niet de expert wat globals betreft.
dan zou je dus een wetsteen moeten aanschaffen. 1 zijdig geslepen
sashimi messen iig niet.

check anders ff knivesandtools.com die weten wel redleijk wat er over
  donderdag 29 maart 2007 @ 12:38:22 #256
122997 zquing
Drama Junk
pi_47786617
die deba is 1zijdig geslepen. Maar een wetstone is redelijk duur, ik heb wel die 5 euro dingen uit de chinese winkel, maar daar durf ik 't eigenlijk niet mee
pi_47786942
Gelukkig heeft mijn broer ooit een opleiding tot slager gedaan en kan hij héél goed messen slijpen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 29 maart 2007 @ 12:54:39 #258
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47787252
Messenslijpen is een vak, net als bakker ofzo, een aardig broodje bakken kunnen veel mensen met een readymix, maar het échte werk is wat anders.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 29 maart 2007 @ 12:59:38 #259
122997 zquing
Drama Junk
pi_47787445
hebben ze niet een meerdaagse messenslijpcursus oid
pi_47788717
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Messenslijpen is een vak, net als bakker ofzo, een aardig broodje bakken kunnen veel mensen met een readymix, maar het échte werk is wat anders.
Gelukkig maar dat veel mensen gewoon hun werk doen en niet zo elitair zijn dat alleen het échte werk telt.
Ken trouwens geen enkele goede japanse sushi chef die niet z'n messen zelf slijpt. Een Japanse messensmid heeft 'ns gezegd dat een mes iets persoonlijks wordt door het gebruik en het feit dat je het zelf slijpt.
  donderdag 29 maart 2007 @ 13:51:22 #261
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47789390
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:34 schreef mirugai het volgende:

[..]

Gelukkig maar dat veel mensen gewoon hun werk doen en niet zo elitair zijn dat alleen het échte werk telt.
Ken trouwens geen enkele goede japanse sushi chef die niet z'n messen zelf slijpt. Een Japanse messensmid heeft 'ns gezegd dat een mes iets persoonlijks wordt door het gebruik en het feit dat je het zelf slijpt.
Ik ben niet elitair over messen slijpen, ik weet er genoeg van om diep respect te hebben voor een vakman die het echt kan. Je kan zelf je messen scherpen, helemaal waar, maar een prachtige gelijkmatige sneede erop te hebben die glad is, en het mes zo scherp maakt als een scheermes (letterlijk) dát is een vak waar je jaren voor nodig hebt om het te leren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47790992
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben niet elitair over messen slijpen, ik weet er genoeg van om diep respect te hebben voor een vakman die het echt kan. Je kan zelf je messen scherpen, helemaal waar, maar een prachtige gelijkmatige sneede erop te hebben die glad is, en het mes zo scherp maakt als een scheermes (letterlijk) dát is een vak waar je jaren voor nodig hebt om het te leren.
Zeur niet man. Je wijst op dit forum altijd met zo'n vingertje van 'hoe het allemaal moet en hoort'. Om het met jouw bakkeranalogie te zeggen: voor een groot deel van de wereld is een brood iets om van te leven, die bakken het zelf of halen het bij een bakker, dat is al eeuwen zo. En je hebt van die elitaire figuren die met zo'n vingertje wijzen dat zelf gebakken brood eigenlijk geen brood is, nee want écht brood komt van een bakker, zo'n persoon die er jaaaaaaaaaaren heeft geleerd om écht broden te kunnen bakken
En ik heb dus zeker een half jaar onder begeleiding m'n messen leren slijpen. Scheermesscherp is dus geen probleem, maar vaak is dat niet eens echt nodig. Kijk, ik heb gewoon een scherp mes nodig om iets mee te snijden en ik hoeft niet te blaten dat ik 't bij een meesterslijper heb gebracht zodat ik een scheermescherp mes heb.
pi_47791021
f*ck dubbel
  donderdag 29 maart 2007 @ 14:28:44 #264
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_47791164
Piet, hij heeft wel een beeeeeetje gelijk hoor
Confidence through competence
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:18:07 #265
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_47793574
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:25 schreef mirugai het volgende:

[..]

Zeur niet man. Je wijst op dit forum altijd met zo'n vingertje van 'hoe het allemaal moet en hoort'. Om het met jouw bakkeranalogie te zeggen: voor een groot deel van de wereld is een brood iets om van te leven, die bakken het zelf of halen het bij een bakker, dat is al eeuwen zo. En je hebt van die elitaire figuren die met zo'n vingertje wijzen dat zelf gebakken brood eigenlijk geen brood is, nee want écht brood komt van een bakker, zo'n persoon die er jaaaaaaaaaaren heeft geleerd om écht broden te kunnen bakken
En ik heb dus zeker een half jaar onder begeleiding m'n messen leren slijpen. Scheermesscherp is dus geen probleem, maar vaak is dat niet eens echt nodig. Kijk, ik heb gewoon een scherp mes nodig om iets mee te snijden en ik hoeft niet te blaten dat ik 't bij een meesterslijper heb gebracht zodat ik een scheermescherp mes heb.
Om in dezelfde analogie te blijven, als jij les hebt gehad om te slijpen dan ben je toch ook gewoon naar de bakkersschool geweest?
Da's toch heel wat anders dan iemand die op goed geluk zelf maar wat gaat proberen.
Ik zie mezelf als amateur en heb helemaal geen verstand van slijpen, zelfs met aanzetten zal ik vast niet de juiste hoek van 20 graden maken gok ik zo.
Overigens heb ik ook nog nooit een brood gebakken, daarvoor ga ik liever naar de bakker...

En ik heb het idee dat Piet bedoeld dat je het wel zelf kán doen, maar dan moet je wel weten wat je doet, zo niet kan je beter naar een professionele slijper gaan.
pi_47918823
Van het weekend voor de tweede keer sushi gemaakt. Het rollen ging een stuk beter dan de eerste keer en de rollen waren ook allemaal ongeveer even dik.
Aan de bovenkant laat ik ongeveer 1cm van de nori onbedekt, maar als ik dan gerolt heb blijft de rol niet dicht zitten. Ik smeer dus voor ik ga rollen wat water op die rand boven het rijst, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling?

Iemand misschien enig idee waarom mijn rollen niet vanzelf dicht blijven?
pi_47918869
quote:
Op maandag 2 april 2007 11:12 schreef aceHigh het volgende:
Van het weekend voor de tweede keer sushi gemaakt. Het rollen ging een stuk beter dan de eerste keer en de rollen waren ook allemaal ongeveer even dik.
Aan de bovenkant laat ik ongeveer 1cm van de nori onbedekt, maar als ik dan gerolt heb blijft de rol niet dicht zitten. Ik smeer dus voor ik ga rollen wat water op die rand boven het rijst, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling?

Iemand misschien enig idee waarom mijn rollen niet vanzelf dicht blijven?
Ik heb tijdens een Sushiworkshop geleerd dat je de nori voor ongeveer driekwart met rijst bedekt. 1cm overlaten is dus te weinig.
  maandag 2 april 2007 @ 11:18:38 #268
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_47919025
quote:
Op maandag 2 april 2007 11:14 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik heb tijdens een Sushiworkshop geleerd dat je de nori voor ongeveer driekwart met rijst bedekt. 1cm overlaten is dus te weinig.
dat is het
de laatste strook vrijhouden, klein beetje water erop.
dus niet 1 centimeter, dat is veel te weinig
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_47919501
Thnx! Zal dat de volgende keer proberen.
  maandag 2 april 2007 @ 19:50:07 #270
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47936828
Dit weekend sushirollen gemaakt met diverse ingredienten er in zoals:

Tonijn
Zalm
Surimi
Retich
Komkommer
Ei
Advocado

Maar ik vraag me af wat er nog meer lekker is in zo'n rol
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 2 april 2007 @ 19:56:05 #271
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_47937056
Krab.

edit: dat heb je al.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_47944025
Garnalen (dat is leuk rollen)
Beetje tuinkers
Inktvis
Japans omelet (Tamago Yaki) als je nigiri met wat norisliertjes wikkelt.

Zeeegel ben ik nog niet aangekomen, maar dat schijnt ook erg lekker te zijn.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  maandag 2 april 2007 @ 22:24:14 #273
45 SiGNe
pi_47944331
Fugu..moet je alleen wel weten hoe je 'm moet fileren anders heb je kans dat er er dood aan gaat (de organen bevatten dodelijke stoffen voor mensen)
pi_47944398
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:24 schreef SiGNe het volgende:
Fugu..moet je alleen wel weten hoe je 'm moet fileren anders heb je kans dat er er dood aan gaat (de organen bevatten dodelijke stoffen voor mensen)
Ja, dat weet ik. Ik zou het dan ook op de een of andere manier door een kenner laten klaarmaken. Er zit toch een sushitent hier in de buurt, die het zelf wel verkoopt, die doen misschien niet zo moeilijk

Edit: Fugu was de kogelvis btw
Zee egel is uni, die is volgens mij niet giftig? Tenminste, niet alle soorten als ik het goe dheb. Al die japanse benamingen ook

[ Bericht 10% gewijzigd door Pheno op 02-04-2007 22:32:24 ]
  maandag 2 april 2007 @ 22:26:35 #275
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_47944444
Oww ik krijg ontzettende trek van dit topic!!!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  maandag 2 april 2007 @ 22:57:20 #276
45 SiGNe
pi_47945813
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:25 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik. Ik zou het dan ook op de een of andere manier door een kenner laten klaarmaken. Er zit toch een sushitent hier in de buurt, die het zelf wel verkoopt, die doen misschien niet zo moeilijk

Edit: Fugu was de kogelvis btw
Zee egel is uni, die is volgens mij niet giftig? Tenminste, niet alle soorten als ik het goe dheb. Al die japanse benamingen ook
Fugu in Nederland verkrijgbaar? ik dacht dat het alleen in Japan werd gebruikt.
En het is inderdaad kogelvis.
pi_47951687
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:57 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Fugu in Nederland verkrijgbaar? ik dacht dat het alleen in Japan werd gebruikt.
En het is inderdaad kogelvis.
Ik had het over uni, zee egel dus
  dinsdag 3 april 2007 @ 15:31:38 #278
9058 Tha_Butcha
Unstoppable
pi_47965715
uni is afaik niet schadelijk, maar alleen de eitjes zijn lekker als ik me niet vergis
pi_48112954
Over een ruime uur beginnen we weer. En dit keer met wat aparte 'norivellen', wat ik op de site van mirugai zag: gebakken ei. Ik ben erg benieuwd hoe dat smaakt. Natuurlijk ook rollen met gewone nori, mocht het geheel mislukken
  zaterdag 7 april 2007 @ 17:54:23 #280
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48114151
Ben wel benieuwd naar foto's Pheno
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48118537
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:54 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben wel benieuwd naar foto's Pheno
Het is even wennen met zo'n eirol, maar het is gelukt! Omdat de rijst normaal aan de nori blijft kleven is het nu wel anders, dat doet het op ei dus niet

Ik upload de foto(s) een andere keer, nu eerst even aan de paas-sushi
  zaterdag 7 april 2007 @ 21:42:51 #282
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48121890
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 20:28 schreef Pheno het volgende:

[..]

Het is even wennen met zo'n eirol, maar het is gelukt! Omdat de rijst normaal aan de nori blijft kleven is het nu wel anders, dat doet het op ei dus niet

Ik upload de foto(s) een andere keer, nu eerst even aan de paas-sushi
foto's foto's foto's *O*
pi_48148988
De paas-sushi:

Voor een eerste poging
  maandag 9 april 2007 @ 17:02:32 #284
122997 zquing
Drama Junk
pi_48149033
ziet er goed uit
pi_48151437
quote:
Op maandag 9 april 2007 17:02 schreef zquing het volgende:
ziet er goed uit
Het is op.

He gejankt van frustratie bij het rollen van die ei-sushi, want de rijst glibberde steeds weg.

Verder een half geslaagd experiment: tonijn (uit blik ). Wel lekker, maar het is wat vochtig. Als het tegen de nori komt, dan breekt die. Maar zoals ik al zei: alles is op!
  dinsdag 10 april 2007 @ 19:41:27 #286
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48188057
@ Pheno Ziet er goed uit

Hoe heb je het ei voor de rool zo gekregen? En wat had je allemaal in je sushi zitten?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:12:34 #287
122997 zquing
Drama Junk
pi_48189208
ik zie advocado, zalm en surimi. Maar met ei is het idd ook erg lekker. Of met sesamzaadjes aan de buitenkant
pi_48191417
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:
@ Pheno Ziet er goed uit

Hoe heb je het ei voor de rool zo gekregen? En wat had je allemaal in je sushi zitten?
advocado zalm, surimi en tonijn uit blik (naturel) met mayo.

Het ei zelf: 3 grote eieren van de poelier Even roeren met wat anderhalf theelepel suiker en wat heel klein beetje soja. Gewoon in de koekepan met wat boter en rustig klaarmaken, zonder te flippen moet de bovenkant ook goed gebakken zijn. Daarna snijden zodat je een vierkant ter grootte van een blad nori hebt. De restjes peuzel je op

Het rollen zelf heb ik niets anders dan normaal gedaan, alleen zonder matje dit keer, want dat is echt niet te doen (voor mij iig).
  dinsdag 10 april 2007 @ 21:06:30 #289
122997 zquing
Drama Junk
pi_48191613
is dat lekker met mayo? Je hebt ook van die toffe vierkante pannen voor de ei
pi_48192063
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 21:06 schreef zquing het volgende:
is dat lekker met mayo? Je hebt ook van die toffe vierkante pannen voor de ei
Ik vond het lekker iig

Dat weet ik, maar ach, roeien met de riemen die je hebt. Plus dat ik niet weet of er ook pannetjes zijn die geschikt zijn voor inductie.

Plus: een rondgebakken ei heeft ook een vierkant in zich Toevallig net zo groot als een nori vel, dus dat komt mooi uit
pi_48197514
Wat goed
Leuke foto's
Met dat ei was dus een hels karwei, dat glijd lekker... maarrrrr echt super voor een eerste poging
  dinsdag 10 april 2007 @ 23:46:31 #292
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48199921
die sushi is mooi gelukt pheno!
  maandag 16 april 2007 @ 19:21:21 #293
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48389970
Uit Zelf Sushi maken
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 11:32 schreef Lempicka het volgende:
je kan ook verse gember nemen, en hem in hele dunne plakjes snijden, en vervolgens in de rijstazijn zetten.. jum.
Kan iemand mij vertellen hoe lang je de gember in de rijstazijn moet laten staan voor hij lekker is?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48390378
Ziet er heel smakelijk uit Pheno!
pi_48393704
quote:
Op maandag 16 april 2007 19:21 schreef Martijn_77 het volgende:
Uit Zelf Sushi maken
[..]

Kan iemand mij vertellen hoe lang je de gember in de rijstazijn moet laten staan voor hij lekker is?
Mijn vrouw heeft ooit e3en potje gember bij de Xenos gehaald. Ik weet niet meer waar het vandaan kwam (buitenlands iig), maar het was zeker goed. Helaas kon ik het niet meer vinden de vorige keer.
  dinsdag 17 april 2007 @ 19:18:11 #296
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48430526
quote:
Op maandag 16 april 2007 20:56 schreef Pheno het volgende:
Mijn vrouw heeft ooit e3en potje gember bij de Xenos gehaald. Ik weet niet meer waar het vandaan kwam (buitenlands iig), maar het was zeker goed. Helaas kon ik het niet meer vinden de vorige keer.
Voor zo ver ik weet verkopen ze bij de Xenos alleen van die gesuikerde gember of van die gember bolletjes op siroop. hebben jullie die gebruikt?

Ik dacht namelijk dat je het met verse gember moest maken.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 17 april 2007 @ 20:48:16 #297
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_48434569
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 19:18 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Voor zo ver ik weet verkopen ze bij de Xenos alleen van die gesuikerde gember of van die gember bolletjes op siroop. hebben jullie die gebruikt?

Ik dacht namelijk dat je het met verse gember moest maken.
Gewoon bij de Albert Heijn ed. te koop hoor
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 17 april 2007 @ 21:59:24 #298
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48437752
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 20:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Gewoon bij de Albert Heijn ed. te koop hoor
Waar ik gember en van die ingelegde gember kan kopen weet ik maar mijn vraag was als je het zelf wil maken hoe lang moet je het dan inleggen?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 17 april 2007 @ 22:08:02 #299
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_48438216
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 21:59 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar ik gember en van die ingelegde gember kan kopen weet ik maar mijn vraag was als je het zelf wil maken hoe lang moet je het dan inleggen?
Schijnt dat het tien jaar moet trekken in eikenhouten vaten. Het is dan wel zaak dat je ze regelmatig even door de tuin rolt, bij voorkeur langs een haag van seringen, waarbij je drie maal in oostelijke richting op het vat slaat met een vlakke hand.
Andere bronnen spreken van "Roeren met een staaf van ebbenhout, drie malen daags wanneer de zon opkomt doch slechts tot zeven minuuten alvorens zij haar blick ten westen werpt." In de wereld van de gemberologen woedt al jaren een discussie over die laatste zinsnede. Wanneer werpt de zon immers 'haar blick ten westen'?
Puriteinen houden zich strikt aan de eeuwenoude leer van de inlegkunde. Je hebt er waarschijnlijk wel eens iets van gehoord of iets over gelezen. De gember wordt daarbij in dikke plakken (van soms wel vuistdikte) te drogen gelegd in de zon. Gedurende drie nachten en drie dagen besprenkelt men de gember met laurierolie, verkregen uit eerste persing (ochtendpersing!). Na deze periode worden de plakken gember voorzichtig in rijstwijn te wellen gelegd, totdat de dieproze kleur is verkregen (een reactie van zuur op proteïne in de gemberwortel). Vervolgens snijdt een volleerd kok de moten in dunne plakjes.
Modernere benaderingen slaan het besprenkelen van de moten over en dompelen de gember onder in een mengsel van rijstwijn en wasabi. Deze methode ken je vast wel. Vooral in het (luie) westen is dit de gebruikelijke bereidingswijze.

Welke methode je ook kiest: heb altijd respect voor je roots, dus ook voor deze.

Succes!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_48448718
In de allerhande stond nog een advertentie van een hele zelf sushi maak kit ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')