Jij spoort echt niet. Je manier waarop je poogt te discussiëren maakt dat pijnlijk duidelijk.quote:Op zondag 17 december 2006 16:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Precies, het is HEEL simpel, HEEL duidelijk. maar bljkbaar zijn er hersenlozen bij die dit niet inzien.
Wat jij wil. Je draagt anders weing bij bahalve dat IK geen gelijk heb, sterk puntquote:Op zondag 17 december 2006 16:30 schreef Merkie het volgende:
[..]
Jij spoort echt niet. Je manier waarop je poogt te discussiëren maakt dat pijnlijk duidelijk.
Als je niet meespeelt, mag je ook geen postcode kiezen, en ben je dus uitdrukkelijk niet gerechtigd prijzen te ontvangen op jouw eigen postcode. Ik denk niet dat er iemand is die klaagt over het niet gerechtigd zijn om een prijs te ontvangen die op een postcode aan de andere kant van Nederland is gevallen, maar die jij gekozen zou hebben als je mee had gespeeld.quote:Op zondag 17 december 2006 16:19 schreef marcb1974 het volgende:
Niet dus, want je mag zelf de postcode kiezen. De meeste mensen kiezen dan hun eigen postcode maar dat moet niet.
Opnieuw, empathie hebben voor kansloze losers heeft niets te maken met of de Postcode Loterij al dan niet etisch te werk gaat.quote:Op zondag 17 december 2006 16:33 schreef HeatWave het volgende:
Ik heb gewoon totaal geen empathie voor dit soort kansloze losers in de maatschappij nee.
Ik heb al 2 topics lang genoeg argumenten gegeven, maar JOUW agressieve discussiëerstijl staat MIJ totaal NIET aan. Maar goed, als JIJ denkt dat je goed kan discussiëren door IEDEREEN die het NIET met JOU eens is achterlijk, dom en rijp voor het gesticht te noemen moet je dat verder ZELF weten HOOR.quote:Op zondag 17 december 2006 16:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Wat jij wil. Je draagt anders weing bij bahalve dat IK geen gelijk heb, sterk punt.
Ik heb gewoon totaal geen empathie voor dit soort kansloze losers in de maatschappij nee.
De regels zijn simpel. niemand dwingt je en toch janken, dan ben je gewoon achterlijk klaar.
En ik poog niet te discussieren, ik gebruik gewoon mijn gezond verstand, iets waar velen het aan ontbreekt in dit topic aangezien ze alles wat krom is recht proberen te praten.
Deze vrouw moet behandeling voor haar eigen kwaal en niet voor schade omdat ze niet gewonnen heeft. Klaar. niet mee eens? prima, maar val mensen die zelf nadenken en gewoon voor zichzelf opkomen en niet janken bij een ander er niet mee lastig.
Dat doe ik dan ookquote:Op zondag 17 december 2006 16:38 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ik heb al 2 topics lang genoeg argumenten gegeven, maar JOUW agressieve discussiëerstijl staat MIJ totaal NIET aan. Maar goed, als JIJ denkt dat je goed kan discussiëren door IEDEREEN die het NIET met JOU eens is achterlijk, dom en rijp voor het gesticht te noemen moet je dat verder ZELF weten HOOR.
Dat is dan ook waar ze de rechtszaak voor aanspant - een schadevergoeding voor de medische kosten als gevolg van haar psychische problemenquote:Op zondag 17 december 2006 16:39 schreef FeestNummer het volgende:
Ik vind dat deze mevrouw als troostprijs een serie gratis behandelingen bij een psychiater moet krijgen.
of de ben & jerries ijsprijsquote:Op zondag 17 december 2006 16:39 schreef FeestNummer het volgende:
Ik vind dat deze mevrouw als troostprijs een serie gratis behandelingen bij een psychiater moet krijgen.
"de Gier"quote:Op zondag 17 december 2006 19:12 schreef miss_dynastie het volgende:
Valt me eigenlijk nu pas op hoe vreselijk toepasselijk haar naam is zeg!
Ach man, ga bomen knuffelenquote:Op maandag 18 december 2006 08:33 schreef Mikrosoft het volgende:
De constructie van de Postcodeloterij werkt de kansspelverslaving in de hand die onze overheid zogenaamd wil bestrijden. Ik hoor van zoveel mensen dat ze alleen maar uit angst lid blijven.
De oprichters van de Postcodeloterij zijn schatrijk geworden, mensen zijn psychisch in de vernieling geholpen, kansspelverslaving én de kleinste kans op kleine en grote prijzen van alle loterijen. Echt de mafia in kansspelland.
He, wel jaquote:Op maandag 18 december 2006 08:33 schreef Mikrosoft het volgende:
De constructie van de Postcodeloterij werkt de kansspelverslaving in de hand die onze overheid zogenaamd wil bestrijden. Ik hoor van zoveel mensen dat ze alleen maar uit angst lid blijven.
De oprichters van de Postcodeloterij zijn schatrijk geworden, mensen zijn psychisch in de vernieling geholpen, kansspelverslaving én de kleinste kans op kleine en grote prijzen van alle loterijen. Echt de mafia in kansspelland.
Ach, de staatsloterij is duurder. De kans dat je daar wat wint is net zo klein zo niet kleiner. De constructie is gewoon helemaal hetzelfde. Je koopt een lot, je betaald ervoor en dan speel je mee. Valt de prijs op jouw nummer, dan win jij. Bij de pcl is een deel van het nummer een postcode. Dat kan je eigen postcode zijn, maar ook een postcode die je zelf kiest. Net zoals je bij de lotto zelf de nummertjes mag kiezen. Kortom, het is gewoon een loterij, doe je mee, dan maak je kans op een prijs, doe je niet mee, dan maak je geen kans op een prijs. Simpel.quote:Op maandag 18 december 2006 08:33 schreef Mikrosoft het volgende:
ik hoorde hetquote:Op maandag 18 december 2006 09:19 schreef Brighteyes het volgende:
Whehehehe, Evers ging d'r bellen maar ze hing op.
'U moet maar even met mijn advocaat bellen'.
quote:HEUSDEN - Normaal gesproken is de kledingwinkel van Helène de Gier in Heusden op zondagmiddag open.
Maar dit weekeinde heeft de couturier haar zaak gesloten. ,,We moeten alle commotie even laten bezinken,’’ laat ze per telefoon weten. ,,Mijn rechtszaak tegen de Nationale Postcode Loterij vind ik echt heel belangrijk.’’
De Gier heeft vrijdag de Postcode Loterij aangeklaagd. De kansspelorganisatie zou inbreuk op de privacy hebben gepleegd en haar psychologische schade hebben toegebracht. De inwoonster van de Hoogstraat had namelijk geen loten toen de hoofdprijs van de Postcode Loterij begin dit jaar in haar straat viel.
Acht medebewoners van de winnende postcode 5256 AW mochten 13,9 miljoen euro verdelen. De Gier kreeg niks.
,,Als ik lid was geweest, was ik nu miljonair,’’ zegt ze met tranen in haar ogen in het programma NOVA. ,,Bij andere loterijen zul je achteraf nooit weten dat je zou hebben gewonnen. Dan kan het best zijn dat je buren een dikke prijs winnen, maar je had nooit hetzelfde lotnummer gehad. Waar ik me aan erger is dat de Postcode Loterij psychologen op de winnaars zet, terwijl de mensen zónder loten minstens zoveel hulp nodig hebben.’’
Clemens Briels op nummer 11 heeft een blinkend nieuwe Porsche in de straat staan. Hij is ‘volslagen verrast’ bij het horen dat zijn buurvrouw de Postcode Loterij voor de rechter sleept. ,,Ik kan niet de gevoelens van andere mensen beoordelen, maar dit is een heel trieste zaak,’’ zegt hij. ,,Ook omdat ze die zaak natuurlijk gaat verliezen, dat staat buiten kijf.’’
Volgens de Postcodeloterij staat in de dagvaarding dat de vrouw bewust niet deelnam aan de loterij. ,,Als je bewust niet deelneemt, dan weet je ook dat als er een grote prijs op je postcode valt, je niet één van de prijswinnaars bent,’’ zegt de kansspelorganisatie.
De zaak dient op 10 januari.
Nou, lees dit en het vorige deel maar even terug, zie je dat er nog mensen zijn die vinden dat ze een punt heeft ookquote:Op maandag 18 december 2006 09:43 schreef XiChico het volgende:
Dat dit discussiewaarde heeft. Puur leedvermaak vriend.
Ik zou niet jaloers op mijn buren kunnen zijn al hadden ze een miljard euro. Net als die vent in de uitzending van Nova met zijn Porsche. 't Is toch een ouwe lul die zich zo "bronstig" voelt vanwege zijn nieuwe speeltje.quote:Op maandag 18 december 2006 08:58 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
He, wel ja
Angst voor wat?
Dat de buurman ineens een duurdere auto kan rijden dan... jij?
Als dat echt je nachtmerrie is moet je lekker lid worden ja.
En die angst heb je niet als je geen staatslot koopt of wanneer je niet meedoet aan de lotto. Lotto, het grootste risico om miljonair te worden en jij doet niet mee!!quote:Op maandag 18 december 2006 09:52 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Ik zou niet jaloers op mijn buren kunnen zijn al hadden ze een miljard euro. Net als die vent in de uitzending van Nova met zijn Porsche. 't Is toch een ouwe lul die zich zo "bronstig" voelt vanwege zijn nieuwe speeltje.
Mijn angst is veel geld mis te lopen als ik mijn lidmaatschap opzeg.
Nog zo een die de Postcodeloterij vergelijkt met andere loterijen. Zelfs de roulette is al langs geweest hier! Dat je niet weet waar je het over hebt blijkt uit het feit dat je concludeert dat ik niet met de Lotto meedoe. Lotto speel ik vrijwillig en voor m'n plezier. De constructie van de Postcodeloterij echter dwingt me om lid te blijven.quote:Op maandag 18 december 2006 09:56 schreef Gia het volgende:
[..]
En die angst heb je niet als je geen staatslot koopt of wanneer je niet meedoet aan de lotto. Lotto, het grootste risico om miljonair te worden en jij doet niet mee!!
En wat gebeurt er dan, wanneer je veel geld misloopt?quote:Op maandag 18 december 2006 09:52 schreef Mikrosoft het volgende:
Mijn angst is veel geld mis te lopen als ik mijn lidmaatschap opzeg.
Ja, inderdaad. Stel je speelt jaren mee met de lotto, met dezelfde getallen. Doen wij ook aan mee, dus ik weet echt wel hoe dat werkt. En stel ik stop met de lotto. Zit ik 's avonds naar de trekking te kijken en vallen precies de nummers waarmee ik jaren gespeeld heb, maar ik ben net gestopt.quote:Op maandag 18 december 2006 10:01 schreef Mikrosoft het volgende:
En nu weer reacties in de trant van "niemand dwingt je!".![]()
Er gebeurt in principe helemaal niks maar ik kan me wel voorstellen erg spijt te krijgen van het opzeggen.quote:Op maandag 18 december 2006 10:03 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En wat gebeurt er dan, wanneer je veel geld misloopt?
Verlies je je baan en kom je in een oude doos te wonen (geen postcode meer)? Ga je ineens dood aan kanker? Of verlies je enkel je psychische gezondheid?
Vertel, vertel...
Ja dus? Is dat het probleem van de loterij?quote:Op maandag 18 december 2006 10:07 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Er gebeurt in principe helemaal niks maar ik kan me wel voorstellen erg spijt te krijgen van het opzeggen.
Dan zorg je er maar voor dat je de lottotrekking of -uitslag niet ziet. Denk je dat dat een ex-lid van de Postcodeloterij lukt als een grote prijs in zijn postcode valt?quote:Op maandag 18 december 2006 10:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Stel je speelt jaren mee met de lotto, met dezelfde getallen. Doen wij ook aan mee, dus ik weet echt wel hoe dat werkt. En stel ik stop met de lotto. Zit ik 's avonds naar de trekking te kijken en vallen precies de nummers waarmee ik jaren gespeeld heb, maar ik ben net gestopt.
Wat is het verschil met stoppen met de pcl en stoppen met de lotto? Je doet mee en maakt kans of je doet niet mee en maakt geen kans.
Nou, en dat is de kern.quote:Op maandag 18 december 2006 10:07 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Er gebeurt in principe helemaal niks maar ik kan me wel voorstellen erg spijt te krijgen van het opzeggen.
Als je het ene leed met het andere gaat vergelijken dan kan het bijna altijd wel erger. Maar weten wij veel hoezeer ze lijdt?quote:Op maandag 18 december 2006 10:14 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nou, en dat is de kern.
Tuurlijk denk je ff: verdomme, wat jammer, maar verder niks.
Je huis stort niet in. Je baan houdt niet op te bestaan. Je bent nog even gezond als ervoor.
Er gebeurt in principe helemaal niks.
En juist daarom is het zo schandalig dat Helene de Aasgier tegen mensen op tv zegt: van mijn emotionele schade heb je geen weet, wat ik meemaak is zo vreselijk, stel je toch eens voor. Het gaat om geld. Simpel geld. Waar ze zo te zien sowieso al niet echt om verlegen zat. Je zal mij nooit horen zeggen dat geld geen moer waard is, want dat is niet zo. Maar zo'n madam die tegen heel Nederland, ook de mensen die een kind zijn verloren of hun ouder hebben verloren of weet ik veel wie, zo vlak voor Kerst zegt: van mijn emotionele schade heb je geen weet, dit is zo vreselijk, zo'n mens is schandalig bezig. Hoezeer ik ook geloof in het recht hebben op je eigen portie verdriet en daar respect voor verdienen, in dit soort gevallen kan ik alleen maar kotsen, echt.
idd mee eens.quote:Op maandag 18 december 2006 10:14 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nou, en dat is de kern.
Tuurlijk denk je ff: verdomme, wat jammer, maar verder niks.
Je huis stort niet in. Je baan houdt niet op te bestaan. Je bent nog even gezond als ervoor.
Er gebeurt in principe helemaal niks.
En juist daarom is het zo schandalig dat Helene de Aasgier tegen mensen op tv zegt: van mijn emotionele schade heb je geen weet, wat ik meemaak is zo vreselijk, stel je toch eens voor. Het gaat om geld. Simpel geld. Waar ze zo te zien sowieso al niet echt om verlegen zat. Je zal mij nooit horen zeggen dat geld geen moer waard is, want dat is niet zo. Maar zo'n madam die tegen heel Nederland, ook de mensen die een kind zijn verloren of hun ouder hebben verloren of weet ik veel wie, zo vlak voor Kerst zegt: van mijn emotionele schade heb je geen weet, dit is zo vreselijk, zo'n mens is schandalig bezig. Hoezeer ik ook geloof in het recht hebben op je eigen portie verdriet en daar respect voor verdienen, in dit soort gevallen kan ik alleen maar kotsen, echt.
Dat is waar en eigenlijk ben ik daar ook helemaal geen voorstander van, maar in dit geval kan een reality check echt geen kwaad hoor. Er zijn mensen die zonder kinderen kerst moeten vieren. Er zijn mensen die zonder ouders kerst moeten vieren. Er zijn mensen die niet meededen aan de loterij en dus niet wonnen.quote:Op maandag 18 december 2006 10:22 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Als je het ene leed met het andere gaat vergelijken dan kan het bijna altijd wel erger. Maar weten wij veel hoezeer ze lijdt?
Dat er sprake is van psychische schade lijkt mij duidelijk. Of de PCL daarvoor verantwoordelijk is, is dan weer een vraag die je kunt stellen. Mevrouw is uit op geld en aandacht, zoveel lijkt me duidelijk. Desondanks vind ik de methode van de PCL wel een vervelende en dat mag ook wel eens gezegd worden.quote:Op maandag 18 december 2006 10:22 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Als je het ene leed met het andere gaat vergelijken dan kan het bijna altijd wel erger. Maar weten wij veel hoezeer ze lijdt?
Tja, meningen verschillen. IK vind het geen vervelende methode. Wat is er gezelliger dan met je buren te feesten als de straatprijs valt. Dat er mensen niet mee kunnen feesten, is hun eigen schuld. Als ik de lotto win, moet ik helemaal in mijn eentje feest vieren. Ik vind dat leuker met de halve straat erbij.quote:Op maandag 18 december 2006 10:25 schreef Alicey het volgende:
Desondanks vind ik de methode van de PCL wel een vervelende en dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik wens niet betrokken te worden bij de PCL als niet-lid en toch word ik dat en de PCL speelt daar nog op in ook.quote:Op maandag 18 december 2006 10:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, meningen verschillen. IK vind het geen vervelende methode. Wat is er gezelliger dan met je buren te feesten als de straatprijs valt. Dat er mensen niet mee kunnen feesten, is hun eigen schuld. Als ik de lotto win, moet ik helemaal in mijn eentje feest vieren. Ik vind dat leuker met de halve straat erbij.
Dan moet je daar NU werk van maken en niet pas als je buren winnen en jij niet, zoals mevrouw de aasgier doet.quote:Op maandag 18 december 2006 10:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik wens niet betrokken te worden bij de PCL als niet-lid en toch word ik dat en de PCL speelt daar nog op in ook.
Ik heb geen zin om er werk van te maken, maar hoop desondanks dat ze een tik op de vingers krijgen.quote:Op maandag 18 december 2006 10:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan moet je daar NU werk van maken en niet pas als je buren winnen en jij niet, zoals mevrouw de aasgier doet.
Ik denk het niet. Vind het nog steeds onzin om je misbruikt te voelen als de pcl zegt dat je je rot zult voelen als je buren winnen en jij niet.quote:Op maandag 18 december 2006 10:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om er werk van te maken, maar hoop desondanks dat ze een tik op de vingers krijgen.
Ja, jaartje of VIJFTIEN!quote:Op maandag 18 december 2006 10:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om er werk van te maken, maar hoop desondanks dat ze een tik op de vingers krijgen.
Mevrouw had er eerder mee kunnen zijn idd.
Ik verwacht en hoop ook dat ze geen tik op hun vingers krijgen. Als de reclame uitingen niet goed zijn moet de reclame code commissie dat oplossen en niet de rechter. Daarnaast kom je wel op heel gevaarlijk terrein. Want in hoeverre is een aanbieder van een bepaalde reclame of uiting verantwoordelijk voor de psychische gevolgen daarvan? Is dan ook de uitzender van een gewelddadige tvserie verantwoordelijk voor het nadoen daarvan?quote:Op maandag 18 december 2006 10:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mevrouw had er eerder mee kunnen zijn idd.
Het punt is juist dat ze hoe dan ook mee doet, ook als ze geen loten heeft.quote:Op maandag 18 december 2006 11:22 schreef marcb1974 het volgende:
Ze gaf ook aan bewust niet mee te doen, dus het risico dat ze liep niet te winnen was vooraf ingecalculeerd.
Ik geloof dat het wel meevalt. Het schijnt nog geen dagvaardingen te regenen bij PCL.quote:Op maandag 18 december 2006 11:19 schreef HeatWave het volgende:
Mooooeeeee, pas op hier komen de kuddedieren.
Hoezo? Haar financiele situatie is niet veranderd sinds de jackpot op haar postcode viel. Om psychische schade vergoed te krijgen moet je wel eerst benadeeld zijn. Deze vrouw is niet benadeeld, ze is alleen niet bevoordeeld.quote:Op maandag 18 december 2006 11:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het punt is juist dat ze hoe dan ook mee doet, ook als ze geen loten heeft.
Dat is niet gezegd. Als de PCL een ander lottoewijzingsschema had gehad had ze geen psychische schade opgelopen Of in ieder geval had ze daar niet de PCL de schuld van kunnen geven en had de schade zich op een andere manier geuit.quote:Op maandag 18 december 2006 11:36 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hoezo? Haar financiele situatie is niet veranderd sinds de jackpot op haar postcode viel. Om psychische schade vergoed te krijgen moet je wel eerst benadeeld zijn. Deze vrouw is niet benadeeld, ze is alleen niet bevoordeeld.
Er zit alleen wel een belangrijk verschil tussen de oorzaak zijn van psychische schade, en daar juridisch aansprakelijk voor zijn. Er zijn zoveel mensen die dag in dag uit psychische schade veroorzaken. Als Jantje verliefd is op Liesje, maar Liesje niet op Jantje, dan loopt Jantje psychische schade op. Dus is Liesje de oorzaak van de pschische schade, daar zal niemand wat tegenin brengen.quote:Op maandag 18 december 2006 11:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is niet gezegd. Als de PCL een ander lottoewijzingsschema had gehad had ze geen psychische schade opgelopen Of in ieder geval had ze daar niet de PCL de schuld van kunnen geven en had de schade zich op een andere manier geuit.
Ik vraag me dus af of dat zo is. PCL speelt nl. wel bewust in op het een en ander, waardoor PCL toch min of meer aangeeft volledig bekend te zijn met het risico.quote:Op maandag 18 december 2006 11:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Er zit alleen wel een belangrijk verschil tussen de oorzaak zijn van psychische schade, en daar juridisch aansprakelijk voor zijn. Er zijn zoveel mensen die dag in dag uit psychische schade veroorzaken. Als Jantje verliefd is op Liesje, maar Liesje niet op Jantje, dan loopt Jantje psychische schade op. Dus is Liesje de oorzaak van de pschische schade, daar zal niemand wat tegenin brengen.
Een compleet andere vraag is of Liesje dan ook juridisch aansprakelijk is, en dus aan Jantje een schadevergoeding moet betalen.
Het is slechts een van de vele voorbeelden die je kan bedenken, maar het gaat erom dat de PCL vast veel psychische schade veroorzaakt, maar dat dat in dit geval totaal niet ter zake doet.
quote:Op maandag 18 december 2006 11:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat vind ik nog wel het sufste argumentquote:Op maandag 18 december 2006 11:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zijn er nog andere argumenten danquote:Op maandag 18 december 2006 11:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat vind ik nog wel het sufste argument.
Als de prijs in lutjebroek valt en ik doe niet mee met die postcode, wil je dan beweren dat ik eigenlijk dan wel meedoe met die postcode. Je doet pas mee, als je je aanmeldt. Dan krijg je, naast de gekozen postcode (je eigen of een andere) nog eens 3 cijfers toegewezen per lot. En dat is dan je lot. Je lot is niet alleen maar een postcode. Dus je doet niet automatisch mee, vooral niet als je niet betaalt. Deze mevrouw deed dus niet mee. Bewust niet.quote:Op maandag 18 december 2006 11:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
goeie!quote:Op maandag 18 december 2006 11:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat vind ik nog wel het sufste argument.
Omdat je een postcode hebt doe je automatisch mee? En dayzers dan? Ik heb ook een verjaardag oid, sterker nog ik heb een miljoen data, speel ik dan ook automatisch mee?
Had ik maar met Dayzers meegedaan op mijn verjaardag, dan had ik nu gewonnen: Sue them!
Moeten ze het wel tijdig (laten) intrekken, stel je voor dat de rechter anders beslistquote:Op maandag 18 december 2006 12:17 schreef the_undertaker het volgende:
Zou me niks verbazen als dit een stunt is van de postcode loterij![]()
Ok.quote:Op maandag 18 december 2006 11:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Er zit alleen wel een belangrijk verschil tussen de oorzaak zijn van psychische schade, en daar juridisch aansprakelijk voor zijn. Er zijn zoveel mensen die dag in dag uit psychische schade veroorzaken. Als Jantje verliefd is op Liesje, maar Liesje niet op Jantje, dan loopt Jantje psychische schade op. Dus is Liesje de oorzaak van de pschische schade, daar zal niemand wat tegenin brengen.
Neen. Het is haar immers niet toerekenbaar. Anders kan dat liggen in het onderhavige geval, waar de PCL bewust inspeelt op menselijke zwakheden. Vgl het opzettelijk wegpesten van iemand op de werkvloer teneinde daar zelf beter van te worden, dan kun je ook aansprakelijk gesteld worden voor de daaruitvoortvloeiende schade.quote:Een compleet andere vraag is of Liesje dan ook juridisch aansprakelijk is, en dus aan Jantje een schadevergoeding moet betalen.
Dus wel, zie bovenstaande redenering.quote:Het is slechts een van de vele voorbeelden die je kan bedenken, maar het gaat erom dat de PCL vast veel psychische schade veroorzaakt, maar dat dat in dit geval totaal niet ter zake doet.
Je merkt het.quote:Op maandag 18 december 2006 13:52 schreef Taurus het volgende:
Ik sta er een beetje van te kijken dat hier een deel 2 op is gekomen??Het lijkt me toch logisch dat de vrouw in kwestie gewoon niet moet zeiken? Valt daar serieus over te discussieren?
Ja.quote:Op maandag 18 december 2006 13:52 schreef Taurus het volgende:
Ik sta er een beetje van te kijken dat hier een deel 2 op is gekomen??Het lijkt me toch logisch dat de vrouw in kwestie gewoon niet moet zeiken? Valt daar serieus over te discussieren?
Hé, daar had ik ook al in gezegd wat ik nu nog steeds zeg.quote:Op maandag 18 december 2006 14:01 schreef Verbal het volgende:
Ik liep trouwens al een jaar of zes voor: Pestcodeloterij...
Het wordt al langer gezegd hoor. Zie het oude topic van Verbal en zie ook een onderzoek dat al is uitgevoerd, vóórdat die prijs überhaupt in Heusden viel. Het is dus niet iets dat puur door deze vrouw bedacht is.: http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0506/03/loterij.htmlquote:Op maandag 18 december 2006 11:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, jaartje of VIJFTIEN!
Nooit hoor je hier iemand over, al 15 jaar lang niet, 1 mongool komt op een idee en opeens zijn mensen het er nog mee eens ook.
Daarnaast is het helemaal niet vreemd om pas te procederen zodra je zelf schade ondervindt. Juridisch dien je zelfs een voldoende eigen rechtsbelang te hebben, voordat je iemand aan mag klagen. Ik ga ook niet iedereen aanklagen die 70 rijdt binnen de bebouwde kom. Dat doe ik pas als iemand 70 rijdt en daardoor een ongeluk met mij veroorzaakt.quote:Gepubliceerd: 8 september 2005
Postcode loterij onethisch
De reclame van de Postcodeloterij is een vorm van emotionele chantage en daarom onethisch. Deze loterij speelt in op gevoelens van spijt. Vaak kopen mensen een lot omdat ze bang zijn als enige in de straat met lege handen achter te blijven.
Terwijl hun buren miljonair worden. Dat laat hoogleraar sociale psychologie Marcel Zeelenberg weten. Hij doet onderzoek naar de effecten van spijt. "Ik vind het niet ethisch dat het doel van de reclame van de Postcodeloterij is bij mensen een probleem op te zadelen waar ze niets mee te maken hebben", zegt de wetenschapper.
Zo stuurt de Postcodeloterij mailings rond waarin staat dat als jij niet meespeelt, je straks de enige bent die met lege handen staat als de notaris in je straat komt. Bij de Staatsloterij spelen mensen niet mee uit angst niets te winnen. Daarom beleven ze meer plezier aan deze loterij. [MO]
Wat heb jij een hi-la-ri-sche uitsmijters zeg!quote:Op maandag 18 december 2006 11:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, jaartje of VIJFTIEN!
Nooit hoor je hier iemand over, al 15 jaar lang niet, 1 mongool komt op een idee en opeens zijn mensen het er nog mee eens ook.
Misschien komt dat omdat je rare zinnen typt. Maar verder slaat de vergelijking natuurlijk helemaal nergens op.quote:Op maandag 18 december 2006 16:13 schreef dVTB het volgende:
Met stip binnen in de Top 10 van meest bizarre nieuws in 2006
Als we ZO gaan beginnen, kan iedereen elkaar wel aanklagen. Ik denk dat ik morgen Microsoft ga aanklagen, aangezien ik psychische schade lijd omdat ik nog niet eens 0,01% van het vermogen heb dat Bill Gates heeft...
En zo kunnen we nog een heeeeeeeeeeeeele poos doorgaan.
Leg uit, wat snap je niet?quote:Op maandag 18 december 2006 16:16 schreef maedel het volgende:
Misschien komt dat omdat je rare zinnen typt. Maar verder slaat de vergelijking natuurlijk helemaal nergens op.
Zo ontzettend nergens op dat ik niet eens kan uitleggen waarom niet.
Er is schade. Er is causaal verband. Er is alleen geen onrechtmatigheid aan de kant van Gates. Dit derde punt is er m.i. wel in de PCL zaak. Dat is het verschil.quote:Op maandag 18 december 2006 16:29 schreef dVTB het volgende:
[..]
Leg uit, wat snap je niet?
Er is een vrouw die zegt dat ze psychische schade lijdt. En die schade lijdt ze omdat andere mensen WEL miljoenen euro's hebben, terwijl zij dat geld niet heeft.
Nu vertaal ik dat, door te zeggen dat Bill Gates (de rijkste man ter wereld) miljarden euro's heeft, die ik niet heb. En dat ik dan een klacht zou kunnen indienen omdat ik 'psychische schade' lijd...
Ik zie niet echt in waarom mijn vergelijking mank gaat. En trouwens ook niet wat er zo raar was aan de zinnen in mijn vorige bericht.![]()
Gelukkig zet je er m.i bij want het is natuurlijk idiootquote:Op maandag 18 december 2006 16:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Er is schade. Er is causaal verband. Er is alleen geen onrechtmatigheid aan de kant van Gates. Dit derde punt is er m.i. wel in de PCL zaak. Dat is het verschil.
Nee, dat is niet idioot.quote:Op maandag 18 december 2006 16:43 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Gelukkig zet je er m.i bij want het is natuurlijk idioot.
Ik snap echt niet dat sommige mensen het anders kunnen zien dan bovenstaand.quote:Op maandag 18 december 2006 16:49 schreef HeatWave het volgende:
Zo on etisch ja..
Wel heel frappant dat het door alle keuringen komt van de overheid, het al 15 jaar goed gaat en je er nooit iemand over hoorde.
Tot deze freak ermee kwam en opeens hebben mensen iets van "goh, wat een slechte loterij".
Ik ook gewoon echt niet.quote:Op maandag 18 december 2006 16:52 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat sommige mensen het anders kunnen zien dan bovenstaand.
Er zijn in ieder geval hooggeleerde pyschologen die hier over publiceren (in 2003 al...).quote:Op maandag 18 december 2006 16:49 schreef HeatWave het volgende:
Zo on etisch ja..
Wel heel frappant dat het door alle keuringen komt van de overheid, het al 15 jaar goed gaat en je er nooit iemand over hoorde.
Tot deze freak ermee kwam en opeens hebben mensen iets van "goh, wat een slechte loterij".
Ik zie het verschil niet. De Postcodeloterij verloot geld onder deelnemers aan hun loterij. Dat mensen aan de loterij kunnen deelnemen wordt in voldoende mate gecommuniceerd, net als het feit dat je niets wint als je niet meespeelt. Ik zou dus niet weten op welke wijze de Postcodeloterij onrechtmatig handelt.quote:Op maandag 18 december 2006 16:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
Er is schade. Er is causaal verband. Er is alleen geen onrechtmatigheid aan de kant van Gates. Dit derde punt is er m.i. wel in de PCL zaak. Dat is het verschil.
Dat is dus juist het hele punt.quote:Op maandag 18 december 2006 17:08 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik zie het verschil niet. De Postcodeloterij verloot geld onder deelnemers aan hun loterij. Dat mensen aan de loterij kunnen deelnemen wordt in voldoende mate gecommuniceerd, net als het feit dat je niets wint als je niet meespeelt. Ik zou dus niet weten op welke wijze de Postcodeloterij onrechtmatig handelt.
Als de vrouw in het gelijk wordt gesteld, kun je elke loterij in Nederland wel gaan opdoeken.
Gelukkig hebben de overheid en ik andere normen.quote:Op maandag 18 december 2006 16:49 schreef HeatWave het volgende:
Zo on etisch ja..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |