Er zit alleen wel een belangrijk verschil tussen de oorzaak zijn van psychische schade, en daar juridisch aansprakelijk voor zijn. Er zijn zoveel mensen die dag in dag uit psychische schade veroorzaken. Als Jantje verliefd is op Liesje, maar Liesje niet op Jantje, dan loopt Jantje psychische schade op. Dus is Liesje de oorzaak van de pschische schade, daar zal niemand wat tegenin brengen.quote:Op maandag 18 december 2006 11:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is niet gezegd. Als de PCL een ander lottoewijzingsschema had gehad had ze geen psychische schade opgelopen Of in ieder geval had ze daar niet de PCL de schuld van kunnen geven en had de schade zich op een andere manier geuit.
Ik vraag me dus af of dat zo is. PCL speelt nl. wel bewust in op het een en ander, waardoor PCL toch min of meer aangeeft volledig bekend te zijn met het risico.quote:Op maandag 18 december 2006 11:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Er zit alleen wel een belangrijk verschil tussen de oorzaak zijn van psychische schade, en daar juridisch aansprakelijk voor zijn. Er zijn zoveel mensen die dag in dag uit psychische schade veroorzaken. Als Jantje verliefd is op Liesje, maar Liesje niet op Jantje, dan loopt Jantje psychische schade op. Dus is Liesje de oorzaak van de pschische schade, daar zal niemand wat tegenin brengen.
Een compleet andere vraag is of Liesje dan ook juridisch aansprakelijk is, en dus aan Jantje een schadevergoeding moet betalen.
Het is slechts een van de vele voorbeelden die je kan bedenken, maar het gaat erom dat de PCL vast veel psychische schade veroorzaakt, maar dat dat in dit geval totaal niet ter zake doet.
quote:Op maandag 18 december 2006 11:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het punt is juist dat ze hoe dan ook mee doet, ook als ze geen loten heeft.
Dat vind ik nog wel het sufste argumentquote:Op maandag 18 december 2006 11:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zijn er nog andere argumenten danquote:Op maandag 18 december 2006 11:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat vind ik nog wel het sufste argument.
Als de prijs in lutjebroek valt en ik doe niet mee met die postcode, wil je dan beweren dat ik eigenlijk dan wel meedoe met die postcode. Je doet pas mee, als je je aanmeldt. Dan krijg je, naast de gekozen postcode (je eigen of een andere) nog eens 3 cijfers toegewezen per lot. En dat is dan je lot. Je lot is niet alleen maar een postcode. Dus je doet niet automatisch mee, vooral niet als je niet betaalt. Deze mevrouw deed dus niet mee. Bewust niet.quote:Op maandag 18 december 2006 11:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
goeie!quote:Op maandag 18 december 2006 11:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat vind ik nog wel het sufste argument.
Omdat je een postcode hebt doe je automatisch mee? En dayzers dan? Ik heb ook een verjaardag oid, sterker nog ik heb een miljoen data, speel ik dan ook automatisch mee?
Had ik maar met Dayzers meegedaan op mijn verjaardag, dan had ik nu gewonnen: Sue them!
Moeten ze het wel tijdig (laten) intrekken, stel je voor dat de rechter anders beslistquote:Op maandag 18 december 2006 12:17 schreef the_undertaker het volgende:
Zou me niks verbazen als dit een stunt is van de postcode loterij![]()
Ok.quote:Op maandag 18 december 2006 11:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Er zit alleen wel een belangrijk verschil tussen de oorzaak zijn van psychische schade, en daar juridisch aansprakelijk voor zijn. Er zijn zoveel mensen die dag in dag uit psychische schade veroorzaken. Als Jantje verliefd is op Liesje, maar Liesje niet op Jantje, dan loopt Jantje psychische schade op. Dus is Liesje de oorzaak van de pschische schade, daar zal niemand wat tegenin brengen.
Neen. Het is haar immers niet toerekenbaar. Anders kan dat liggen in het onderhavige geval, waar de PCL bewust inspeelt op menselijke zwakheden. Vgl het opzettelijk wegpesten van iemand op de werkvloer teneinde daar zelf beter van te worden, dan kun je ook aansprakelijk gesteld worden voor de daaruitvoortvloeiende schade.quote:Een compleet andere vraag is of Liesje dan ook juridisch aansprakelijk is, en dus aan Jantje een schadevergoeding moet betalen.
Dus wel, zie bovenstaande redenering.quote:Het is slechts een van de vele voorbeelden die je kan bedenken, maar het gaat erom dat de PCL vast veel psychische schade veroorzaakt, maar dat dat in dit geval totaal niet ter zake doet.
Je merkt het.quote:Op maandag 18 december 2006 13:52 schreef Taurus het volgende:
Ik sta er een beetje van te kijken dat hier een deel 2 op is gekomen??Het lijkt me toch logisch dat de vrouw in kwestie gewoon niet moet zeiken? Valt daar serieus over te discussieren?
Ja.quote:Op maandag 18 december 2006 13:52 schreef Taurus het volgende:
Ik sta er een beetje van te kijken dat hier een deel 2 op is gekomen??Het lijkt me toch logisch dat de vrouw in kwestie gewoon niet moet zeiken? Valt daar serieus over te discussieren?
Hé, daar had ik ook al in gezegd wat ik nu nog steeds zeg.quote:Op maandag 18 december 2006 14:01 schreef Verbal het volgende:
Ik liep trouwens al een jaar of zes voor: Pestcodeloterij...
Het wordt al langer gezegd hoor. Zie het oude topic van Verbal en zie ook een onderzoek dat al is uitgevoerd, vóórdat die prijs überhaupt in Heusden viel. Het is dus niet iets dat puur door deze vrouw bedacht is.: http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0506/03/loterij.htmlquote:Op maandag 18 december 2006 11:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, jaartje of VIJFTIEN!
Nooit hoor je hier iemand over, al 15 jaar lang niet, 1 mongool komt op een idee en opeens zijn mensen het er nog mee eens ook.
Mooooeeeee, pas op hier komen de kuddedieren.
Daarnaast is het helemaal niet vreemd om pas te procederen zodra je zelf schade ondervindt. Juridisch dien je zelfs een voldoende eigen rechtsbelang te hebben, voordat je iemand aan mag klagen. Ik ga ook niet iedereen aanklagen die 70 rijdt binnen de bebouwde kom. Dat doe ik pas als iemand 70 rijdt en daardoor een ongeluk met mij veroorzaakt.quote:Gepubliceerd: 8 september 2005
Postcode loterij onethisch
De reclame van de Postcodeloterij is een vorm van emotionele chantage en daarom onethisch. Deze loterij speelt in op gevoelens van spijt. Vaak kopen mensen een lot omdat ze bang zijn als enige in de straat met lege handen achter te blijven.
Terwijl hun buren miljonair worden. Dat laat hoogleraar sociale psychologie Marcel Zeelenberg weten. Hij doet onderzoek naar de effecten van spijt. "Ik vind het niet ethisch dat het doel van de reclame van de Postcodeloterij is bij mensen een probleem op te zadelen waar ze niets mee te maken hebben", zegt de wetenschapper.
Zo stuurt de Postcodeloterij mailings rond waarin staat dat als jij niet meespeelt, je straks de enige bent die met lege handen staat als de notaris in je straat komt. Bij de Staatsloterij spelen mensen niet mee uit angst niets te winnen. Daarom beleven ze meer plezier aan deze loterij. [MO]
Wat heb jij een hi-la-ri-sche uitsmijters zeg!quote:Op maandag 18 december 2006 11:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, jaartje of VIJFTIEN!
Nooit hoor je hier iemand over, al 15 jaar lang niet, 1 mongool komt op een idee en opeens zijn mensen het er nog mee eens ook.
Mooooeeeee, pas op hier komen de kuddedieren.
Misschien komt dat omdat je rare zinnen typt. Maar verder slaat de vergelijking natuurlijk helemaal nergens op.quote:Op maandag 18 december 2006 16:13 schreef dVTB het volgende:
Met stip binnen in de Top 10 van meest bizarre nieuws in 2006
Als we ZO gaan beginnen, kan iedereen elkaar wel aanklagen. Ik denk dat ik morgen Microsoft ga aanklagen, aangezien ik psychische schade lijd omdat ik nog niet eens 0,01% van het vermogen heb dat Bill Gates heeft...
En zo kunnen we nog een heeeeeeeeeeeeele poos doorgaan.
Leg uit, wat snap je niet?quote:Op maandag 18 december 2006 16:16 schreef maedel het volgende:
Misschien komt dat omdat je rare zinnen typt. Maar verder slaat de vergelijking natuurlijk helemaal nergens op.
Zo ontzettend nergens op dat ik niet eens kan uitleggen waarom niet.
Er is schade. Er is causaal verband. Er is alleen geen onrechtmatigheid aan de kant van Gates. Dit derde punt is er m.i. wel in de PCL zaak. Dat is het verschil.quote:Op maandag 18 december 2006 16:29 schreef dVTB het volgende:
[..]
Leg uit, wat snap je niet?
Er is een vrouw die zegt dat ze psychische schade lijdt. En die schade lijdt ze omdat andere mensen WEL miljoenen euro's hebben, terwijl zij dat geld niet heeft.
Nu vertaal ik dat, door te zeggen dat Bill Gates (de rijkste man ter wereld) miljarden euro's heeft, die ik niet heb. En dat ik dan een klacht zou kunnen indienen omdat ik 'psychische schade' lijd...
Ik zie niet echt in waarom mijn vergelijking mank gaat. En trouwens ook niet wat er zo raar was aan de zinnen in mijn vorige bericht.![]()
Gelukkig zet je er m.i bij want het is natuurlijk idiootquote:Op maandag 18 december 2006 16:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Er is schade. Er is causaal verband. Er is alleen geen onrechtmatigheid aan de kant van Gates. Dit derde punt is er m.i. wel in de PCL zaak. Dat is het verschil.
Nee, dat is niet idioot.quote:Op maandag 18 december 2006 16:43 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Gelukkig zet je er m.i bij want het is natuurlijk idioot.
Ik snap echt niet dat sommige mensen het anders kunnen zien dan bovenstaand.quote:Op maandag 18 december 2006 16:49 schreef HeatWave het volgende:
Zo on etisch ja..
Wel heel frappant dat het door alle keuringen komt van de overheid, het al 15 jaar goed gaat en je er nooit iemand over hoorde.
Tot deze freak ermee kwam en opeens hebben mensen iets van "goh, wat een slechte loterij".
Ik ook gewoon echt niet.quote:Op maandag 18 december 2006 16:52 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat sommige mensen het anders kunnen zien dan bovenstaand.
Er zijn in ieder geval hooggeleerde pyschologen die hier over publiceren (in 2003 al...).quote:Op maandag 18 december 2006 16:49 schreef HeatWave het volgende:
Zo on etisch ja..
Wel heel frappant dat het door alle keuringen komt van de overheid, het al 15 jaar goed gaat en je er nooit iemand over hoorde.
Tot deze freak ermee kwam en opeens hebben mensen iets van "goh, wat een slechte loterij".
Ik zie het verschil niet. De Postcodeloterij verloot geld onder deelnemers aan hun loterij. Dat mensen aan de loterij kunnen deelnemen wordt in voldoende mate gecommuniceerd, net als het feit dat je niets wint als je niet meespeelt. Ik zou dus niet weten op welke wijze de Postcodeloterij onrechtmatig handelt.quote:Op maandag 18 december 2006 16:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
Er is schade. Er is causaal verband. Er is alleen geen onrechtmatigheid aan de kant van Gates. Dit derde punt is er m.i. wel in de PCL zaak. Dat is het verschil.
Dat is dus juist het hele punt.quote:Op maandag 18 december 2006 17:08 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik zie het verschil niet. De Postcodeloterij verloot geld onder deelnemers aan hun loterij. Dat mensen aan de loterij kunnen deelnemen wordt in voldoende mate gecommuniceerd, net als het feit dat je niets wint als je niet meespeelt. Ik zou dus niet weten op welke wijze de Postcodeloterij onrechtmatig handelt.
Als de vrouw in het gelijk wordt gesteld, kun je elke loterij in Nederland wel gaan opdoeken.
Gelukkig hebben de overheid en ik andere normen.quote:Op maandag 18 december 2006 16:49 schreef HeatWave het volgende:
Zo on etisch ja..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |