abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44380301
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:47 schreef Justah het volgende:

[..]

En wie bepaalt dan of die asielzoekers er wel uit gaan of niet uitgaan en wie draagt daar dan de directe politieke verantwoordelijkheid voor? Zo makkelijk als jij het schetst werkt het volgens mij niet echt.
Op dezelfde manier zoals het nu gaat!!!! Alleen is verdonk niet meer de verantwoordelijke.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_44380302
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:48 schreef teamlead het volgende:

[..]

welke democratie werkt dan wel nog volgens jou?>
Wat werkt beter dan een democratie?
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_44380305
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

wtf is dit voor gelul ? Omstreden beleid ? fucking lariekoek lol. Zeg dan beleid waar JIJ !!!! het niet mee eens bent.
Een beleid waar het kabinet over valt mag je toch wel omstreden noemen dacht ik zo... Of kijk jij geen teevee?
pi_44380307
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:45 schreef sitting_elfling het volgende:
linkse kuthippies tralalalalala

Hij was maar een clown...

Of in andere bewoordingen: je misstaat.
pi_44380313
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:48 schreef WeirdMicky het volgende:
Maar dan vind ik dit nog vreemd, en als het ergens in het topic al is gemeld excuus daarvoor, maar betekent dit dergelijk probleem dat als een kabinet demissionair is dat een gestegen oppositie dan al direct beleid voor formaties naar voren brengen? Dit lijkt me toch een zeer kwalijke zaak.
bingo! mensen begrijpen het eindelijk

linkse kuthippies tralalalalla
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_44380314
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:46 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ze hadden als demissionair kabinet een omstreden beleid moeten stopzetten. Zeker nu na de verkiezingen de verhoudingen zijn veranderd. Of je het er nu mee eens bent of niet, dat is volstrekt normaal.

Het is de politieke ongeschiktheid van Verdonk en het ontbreken van leiderschap bij Balkenende dat de zaak zo idioot heeft laten verlopen. Dit was nergens voor nodig geweest.
Het stopzetten van beleid is ook een beleidswijziging. De Eerste Kamer heeft om een voorbeeld te noemen de wetgeving omtrent de huurliberalisatie als controversieel verklaard.
Het kabinet moet 'op de winkel passen'; that's all.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  † In Memoriam † woensdag 13 december 2006 @ 01:50:14 #207
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_44380316
quote:

[..]

wtf is dit voor gelul ? Omstreden beleid ? fucking lariekoek lol. Zeg dan beleid waar JIJ !!!! het niet mee eens bent.
Het ìs een omstreden beleid, onafhankelijk van wat jij of ik ervan vinden.
pi_44380328
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Op dezelfde manier zoals het nu gaat!!!! Alleen is verdonk niet meer de verantwoordelijke.
Yeah right dat gaat dus niet wat de kamermeerderheid, (je weet wel de volksvertegenwoordigers?!) hebben zojuist verklaart het daar niet mee eens te zijn...

Even bruut gezegd, de meerderheid van Nederland vind dat het beleid niet klopt, jij bent op dit standpunt dus een minderheid!
pi_44380332
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:50 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Het ìs een omstreden beleid, onafhankelijk van wat jij of ik ervan vinden.
Het demissionaire kabinet gaat niet over de kwalificaties over haar beleid van anderen.
  woensdag 13 december 2006 @ 01:51:32 #210
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_44380333
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:45 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

het beleid wat er nu is gaat gewoon door hoor ?

linkse kuthippies tralalalalala
Als verdonk en de VVD fractie opstapt kan het zeer goed mogelijk zijn dat er iemand op vreemdelingenzaken wordt gezet die WEL het uitzetten stop wilt zetten tot na de kabinetsformatie. Dus 'juich' niet te vroeg.

Ik zie dit geheel meer als de principiele links vs. rechts confrontatie waarin rancunes tussen partijen moeten worden uitgevochten over de rug van 'de groep van 26.000'.

De vraag is wie hier het lompste is geweest. De 'meerderheid' die gewoon 'vroeg wilden scoren' na de verkiezingen om hun 'slagkracht' en onderhandelingspositie te versterken, of het demissionair kabinet wat te stug en te trots was om het beleid 'pauze' te zetten tot na de nieuwe formatie.

Ik vind dat beiden niet de schoonheidsprijs verdienen.
Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
pi_44380335
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:49 schreef Justah het volgende:

[..]

Een beleid waar het kabinet over valt mag je toch wel omstreden noemen dacht ik zo... Of kijk jij geen teevee?
het kabinet viel omdat D66 zich niet serieus betrokken voelde in het kabinet!!

linkse boomknuffelaars d66 en andere kuthippies
pi_44380343
quote:

[..]

Beleid waar meer dan de helft van de TK het niet mee eens is lijkt me toch lichtelijk omstreden.
pi_44380345
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:51 schreef Justah het volgende:

[..]

Yeah right dat gaat dus niet wat de kamermeerderheid, (je weet wel de volksvertegenwoordigers?!) hebben zojuist verklaart het daar niet mee eens te zijn...

Even bruut gezegd, de meerderheid van Nederland vind dat het beleid niet klopt, jij bent op dit standpunt dus een minderheid!
'zucht' De meerderheid van de KAMER niet van nederland lol. Ik bedoel waar slaat het op om voor dat er een coalitie is gevormd sommige partijen al ideeen willen doordrukken in de 2e kamer. Dat is toch alles behalve correct ?
pi_44380348
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:51 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Oh sorry je hebt duidelijk geen tv, ik bedoelde het huidige demisonaire kabinet... en nu weer terug naar je MSN
  woensdag 13 december 2006 @ 01:53:12 #215
10710 gday
propria cures
pi_44380349
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:51 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Heb je 'kuthippies' helemaal zelf verzonnen? Knap hoor.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_44380350
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:51 schreef Afwezig het volgende:

-knip-

De vraag is wie hier het lompste is geweest. De 'meerderheid' die gewoon 'vroeg wilden scoren' na de verkiezingen om hun 'slagkracht' en onderhandelingspositie te versterken, of het demissionair kabinet wat te stug en te trots was om het beleid 'pauze' te zetten tot na de nieuwe formatie.

Eensch
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
  woensdag 13 december 2006 @ 01:53:37 #217
72282 360sjors
King of the Hill
pi_44380352
Nadag het hart en geweten (D'66) al uit het kabinet zijn gerukt, raakt het nu ook haar vuisten kwijt. Dag Rita.
  woensdag 13 december 2006 @ 01:53:45 #218
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_44380353
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:49 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Wat werkt beter dan een democratie?
Een vraag beantwoorden met een wedervraag....
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_44380359
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

'zucht' De meerderheid van de KAMER niet van nederland lol. Ik bedoel waar slaat het op om voor dat er een coalitie is gevormd sommige partijen al ideeen willen doordrukken in de 2e kamer. Dat is toch alles behalve correct ?
Ik schrijf toch ook niet voor Jan met de Doeldelzak "Even bruut gezegd"?
  † In Memoriam † woensdag 13 december 2006 @ 01:54:17 #220
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_44380360
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:50 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het stopzetten van beleid is ook een beleidswijziging. De Eerste Kamer heeft om een voorbeeld te noemen de wetgeving omtrent de huurliberalisatie als controversieel verklaard.
Het kabinet moet 'op de winkel passen'; that's all.
Het kabinet heeft ook steun van de kamer nodig. Ze vroegen niet om een GP (wat een echte beleidswijziging zou zijn), ze vroegen slechts om pauze tot het nieuwe kabinet er in een nieuw regeerakkoord een beslissing over zou kunnen nemen. En dat formeel niet eens.
pi_44380362
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:48 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

Monisme en paarse achterkamertjes politiek hadden zo hun voordelen
En dan nog hè. Het staat JP nu ook vrij om informeel het met diverse partijen te hebben over dit 'explosieve' dossier. Als je een beetje politiek gevoel heb kon je dit zien aankomen. Minister Verdonk moest gewoon de kamer tegemoet komen gezien de politieke situatie. Ik heb het al 'ns eerder gezegd. Deze premier wordt toch bijvoorbeeld later geen minister van Staat? Leuk voor hem dat hij allerlei VVD punten door de kamer heeft geloosd de afgelopen jaren. Maar wat JP nou een goed politicus maakt? Ik zou het niet weten.
  woensdag 13 december 2006 @ 01:54:38 #222
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_44380365
quote:

[..]

De meerderheid van de kamer is niet de meerderheid van Nederland? Hoe denk je dat die meerderheid in de kamer ontstaan is?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_44380366
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:51 schreef Afwezig het volgende:

[..]

Als verdonk en de VVD fractie opstapt kan het zeer goed mogelijk zijn dat er iemand op vreemdelingenzaken wordt gezet die WEL het uitzetten stop wilt zetten tot na de kabinetsformatie. Dus 'juich' niet te vroeg.

Ik zie dit geheel meer als de principiele links vs. rechts confrontatie waarin rancunes tussen partijen moeten worden uitgevochten over de rug van 'de groep van 26.000'.

Ik vooral de oppositie die nog net de moeite nam om de eed te voltooien en natuurlijk uiterst opportuun een onzorgvuldig geformuleerde motie opstelde. In elk geval verwarring veroorzaakte.
  Donald Duck held woensdag 13 december 2006 @ 01:54:56 #224
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_44380369
quote:

[..]

'zucht' De meerderheid van de KAMER niet van nederland lol.
maar de 2e kamer is wel een directe afspiegeling van de wens van het volk.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_44380370
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:53 schreef Justah het volgende:

[..]

Oh sorry je hebt duidelijk geen tv, ik bedoelde het huidige demisonaire kabinet... en nu weer terug naar je MSN
het is obvious dat D66 zich niet serieus voelde genomen in het kabinet en dat ze daarom wat zochten om de stekker er uit te halen. Easy as it is lol. Stelletje fags
  woensdag 13 december 2006 @ 01:55:07 #226
10710 gday
propria cures
pi_44380371
quote:

[..]

Ah, en de kamer is niet de gekozen vertegenwoordiging van het volk? Of wil je hier een referendum over houden? Maar goed, zo kun je ook zeggen dat het huidige kabinet al mensen wil uitzetten die anders onder een pardon zouden kunnen vallen, en zo in feite het generaal pardon al geen onderwerp van de formatie willen laten zijn, omdat daarmee hun integriteit wat betreft de gekozen argumenten in het geding is. Beetje gelul dus.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
pi_44380372
quote:

[..]

En een meerderheid van de Tweede Kamer. En een meerderheid van de Nederlandse bevolking. En vele lokale politici (ook van het CDA) die mede-uitvoer moeten geven aan dit beleid.

Omstreden dus.
pi_44380377
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:46 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ze hadden als demissionair kabinet een omstreden beleid moeten stopzetten. Zeker nu na de verkiezingen de verhoudingen zijn veranderd. Of je het er nu mee eens bent of niet, dat is volstrekt normaal.

Het is de politieke ongeschiktheid van Verdonk en het ontbreken van leiderschap bij Balkenende dat de zaak zo idioot heeft laten verlopen. Dit was nergens voor nodig geweest.
Het is omstreden, dat ben ik met je eens. Maar omstreden beleid wordt overal gevoerd. Je kan praten over doorvoering van het zorgstelsel, de JSF, de WIA, e.d. Dan ben je het toch hopelijk met me eens dat je niet van een demissionair kabinet kan vragen al deze vormen van beleid uit te stellen, dan wel om te draaien?
  woensdag 13 december 2006 @ 01:56:03 #229
10710 gday
propria cures
pi_44380384
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

het is obvious dat D66 zich niet serieus voelde genomen in het kabinet en dat ze daarom wat zochten om de stekker er uit te halen. Easy as it is lol. Stelletje fags
Je bent wel een man van het vreedzame woord, of niet? 'Kuthippies'... 'fags'...
pi_44380390
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:54 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

maar de 2e kamer is wel een directe afspiegeling van de wens van het volk.
wat in die zin weer weinig zegt, zie het stem gedrag op pim fortuyn destijds ?
Dat kan op de 1 na andere dag weer veranderen. En dan krijg je mensen zoals gonny van oudehalletjes in de 2e kamer. Ja... vertegenwoordiger van het volk ... riiiiiiiiiiiiight
pi_44380391
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:55 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Het is omstreden, dat ben ik met je eens. Maar omstreden beleid wordt overal gevoerd. Je kan praten over doorvoering van het zorgstelsel, de JSF, de WIA, e.d. Dan ben je het toch hopelijk met me eens dat je niet van een demissionair kabinet kan vragen al deze vormen van beleid uit te stellen, dan wel om te draaien?
Wat betreft die punten is (voorlopig) geen beleidswijziging op handen (op de JSF na). Dat lijkt me toch een iets andere situatie.
pi_44380394
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Misschien zou je die schatige slotworden weg willen laten?

Het ging dus ook niet over het volledige kabinet maar om het demisonaire kabinet.
  woensdag 13 december 2006 @ 01:57:34 #233
10710 gday
propria cures
pi_44380399
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:56 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat kan op de 1 na andere dag weer veranderen. En dan krijg je mensen zoals gonny van oudehalletjes in de 2e kamer. Ja... vertegenwoordiger van het volk ... riiiiiiiiiiiiight
Wat moet er dan gebeuren? Het tweekamersysteem afschaffen en voor elke mierenscheet een referendum houden?
pi_44380400
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:54 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Het kabinet heeft ook steun van de kamer nodig. Ze vroegen niet om een GP (wat een echte beleidswijziging zou zijn), ze vroegen slechts om pauze tot het nieuwe kabinet er in een nieuw regeerakkoord een beslissing over zou kunnen nemen.
Dat kwam in elk geval niet naar voren in de eerste motie (Bos). Dijselbloem moets derhalve wat corrigeren.
Daar gaat het niet om. Er wordt heel opportuun voorschot genomen op kabinetsbeleid dat nog ontwikkeld moet worden als de situatie zich ontwikkelt zoals de oppositie wenst.
Voor de SP was een generaal pardon geen breekpunt; om maar eens een voorbeeld te noemen.
pi_44380403
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:56 schreef gday het volgende:

[..]

Je bent wel een man van het vreedzame woord, of niet? 'Kuthippies'... 'fags'...
Het is maar wat je een man noemt....
pi_44380407
Mensen stemmen vaak met hun neus die een bepaalde geur opvangt. Het verandert elke dag weer. En veel te veel mensen denken nog steeds niet na 'waarom' ze nu eigenlijk stemmen.
pi_44380409
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:53 schreef teamlead het volgende:

[..]

Een vraag beantwoorden met een wedervraag....
Zeer kinderachtige reactie. Ik kan tal van voorbeelden van democratiën aangeven die prima functioneren. IJsland, Zweden en Nederland stonden bij de top 3 volgens The Economist.

Nu mag jij mijn vraag beantwoorden wat beter werkt dan een democratie. Je bekritiseert continue het een, maar biedt nooit een alternatief. Mijn inziens een teken van ongenuanceerdheid en gebrekkig verstand van staatscontrole.
pi_44380412
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:58 schreef sitting_elfling het volgende:
Mensen stemmen vaak met hun neus die een bepaalde geur opvangt. Het verandert elke dag weer. En veel te veel mensen denken nog steeds niet na 'waarom' ze nu eigenlijk stemmen.
Tip van de dag! : Emigreer, je bent het duidelijk niet eens met de meerderheid van het land...
pi_44380414
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:54 schreef Toad het volgende:

[..]

En dan nog hè. Het staat JP nu ook vrij om informeel het met diverse partijen te hebben over dit 'explosieve' dossier. Als je een beetje politiek gevoel heb kon je dit zien aankomen. Minister Verdonk moest gewoon de kamer tegemoet komen gezien de politieke situatie. Ik heb het al 'ns eerder gezegd. Deze premier wordt toch bijvoorbeeld later geen minister van Staat? Leuk voor hem dat hij allerlei VVD punten door de kamer heeft geloosd de afgelopen jaren. Maar wat JP nou een goed politicus maakt? Ik zou het niet weten.
Je hebt wel gelijk hoor. Balkenende is niet sterk in het tegemoet komen aan mensen die het niet met hem eens zijn. Dat lijkt me toch onhandig als je een kabinet of fracties bij elkaar moet houden.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
  woensdag 13 december 2006 @ 01:59:32 #240
10710 gday
propria cures
pi_44380419
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:58 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Zeer kinderachtige reactie. Ik kan tal van voorbeelden van democratiën aangeven die prima functioneren. IJsland, Zweden en Nederland stonden bij de top 3 volgens The Economist.

Nu mag jij mijn vraag beantwoorden wat beter werkt dan een democratie. Je bekritiseert continue het een, maar biedt nooit een alternatief. Mijn inziens een teken van ongenuanceerdheid en gebrekkig verstand van staatscontrole.
Over welke ranglijst van The Economist heb je het nu?
  woensdag 13 december 2006 @ 01:59:40 #241
104871 remlof
Europees federalist
pi_44380421
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  105     Teletekst wo 13 dec           
    Gevolgen afkeuringsmotie onzeker    

` Het is niet duidelijk wat er gaat    
 gebeuren nu de Tweede Kamer een motie  
 van afkeuring tegen minister Verdonk   
 heeft aangenomen.Verdonk heeft haar    
 ontslag nog niet aangekondigd.         

Mogelijk dienen alle VVD-ministers hun 
 ontslag in.Dan zou de koningin kunnen  
 besluiten alleen Verdonk ontslag te    
 verlenen.Eén keer eerder regeerde een  
 kabinet door nadat één partij eruit was
 gestapt:in 1982 toen de PvdA brak met  
 het kabinet-Van Agt II (CDA,PvdA,D66). 

Mogelijk weegt het kabinet mee dat de  
 Kamer niet heeft gekozen voor een motie
 van wantrouwen,die als iets zwaarder   
 geldt dan een motie van afkeuring.   

Whehe dat zou wel een stunt zijn als de koningin alleen Verdonk ontslag verleent en tegen de rest zegt "he, doe even normaal, het land moet nog geregeerd worden totdat er een nieuw kabinet is"
pi_44380422
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:58 schreef Justah het volgende:

[..]

Tip van de dag! : Emigreer, je bent het duidelijk niet eens met de meerderheid van het land...
Anders gezegd: ben je een minderheid? Emigreer.

Toch nóg een voorstander van Verdonk gevonden.
  woensdag 13 december 2006 @ 01:59:54 #243
10710 gday
propria cures
pi_44380424
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:58 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik herhaal:
Wat moet er dan gebeuren? Het tweekamersysteem afschaffen en voor elke mierenscheet een referendum houden?
  woensdag 13 december 2006 @ 02:00:10 #244
154952 spoor4
Spoort niet
pi_44380429
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:55 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Het opschorten van uitzettingen is niet zo heel drastisch. Niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld het tijdelijk terugtrekken van militairen, stopzetten JSF, tijdelijk afschaffen van het zorgstelsel etc.
  Donald Duck held woensdag 13 december 2006 @ 02:00:59 #245
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_44380439
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:56 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het zegt eigenlijk wel degelijk wat. De 2e kamer is het meest democratisch verantwoorde politieke orgaan. Verkiezingen zijn er nou eenmaal op een bepaald moment en dat moment wordt vastgelegd in de zetelverdelingen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_44380442
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:57 schreef gday het volgende:

[..]

nee, maar mensen hebben vaak niet door op wat voor partij ze stemmen. Wie er nog meer in de 2e kamer zitten. Wat de echte plannen zijn van de partij. Je krijgt op die manier van die ratten in de 2e kamer. We kunnen uiteraard amerika achterna democrate - republikeine
  woensdag 13 december 2006 @ 02:01:17 #247
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_44380446
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:59 schreef remlof het volgende:

[ code verwijderd ]

Whehe dat zou wel een stunt zijn als de koningin alleen Verdonk ontslag verleent en tegen de rest zegt "he, doe even normaal, het land moet nog geregeerd worden totdat er een nieuw kabinet is"
Dat gaat de koningin ZEKER niet doen. Hooguit JPB
Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
pi_44380447
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:59 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Anders gezegd: ben je een minderheid? Emigreer.

Toch nóg een voorstander van Verdonk gevonden.
Nee minderheden zijn welkom, minderheden met een afbreuk aan de discussie echter niet.
pi_44380449
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:59 schreef gday het volgende:

[..]

Over welke ranglijst van The Economist heb je het nu?
quote:
'Nederland is een perfecte democratie'

Uitgegeven: 24 november 2006 09:51
Laatst gewijzigd: 24 november 2006 11:17

LONDEN - Nederland is een baken van democratie. Op een nieuwe 'index van democratie', die is opgesteld door het Britse blad The Economist, staat ons land op nummer drie, vlak achter Zweden en IJsland.

Het democratische gehalte van de 165 landen die op de lijst staan wordt vastgesteld aan de hand van zestig vraagstukken die onderdeel uitmaken van vijf hoofdrubrieken.

Het gaat om vrije verkiezingen/pluralisme, een functionerende regering, politieke participatie, burgerlijke vrijheden en een levendige politieke cultuur. Nederland scoort op de laatste twee aspecten de volle tien punten.

Wat betreft de andere drie rubrieken moet ons land het doen met cijfers tussen de 9,29 (functioneren van de regering) en 9,44 (pluralisme/vrije verkiezingen).

Regimes

The Economist heeft de 165 onderzochten landen ingedeeld in vier categorieën: volmondige democratieën, gemankeerde democratieën, hybride regimes en autoritaire regimes. Hekkensluiter is Noord-Korea. Ook Oezbekistan, Centraal-Afrika, Tsjaad en Birma bungelen onderaan.

Bij de hybride regimes rekent het blad onder meer Rusland, Turkije, Thailand, Libanon, Venezuela en Georgië. De meeste Europese landen horen bij het selecte gezelschap van de 28 landen die gerekend worden tot de volledige democratieën.

Regering

Maar onder meer recente EU-leden Estland, Letland, Litouwen, Polen en Hongarije horen in de tweede categorie thuis. Daar staat ook Italië opgesteld, dat vooral laag scoort op het gebied van functionerende regering en politieke participatie.

Opvallend is dat gevestigde democratieën zoals Groot-Brittannië en de Verenigde Staten weliswaar de topcategorie halen, maar daar wel op een relatief lage plek staan (respectievelijk 23 en 17).

Opmars

In een begeleidend artikel constateert het blad dat de indrukwekkende opmars van het aantal democratische landen van de afgelopen dertig jaar, nu tot een halt lijkt te zijn gekomen.

In het Midden-Oosten lijken weinig landen erg gevoelig te zijn voor democratische impulsen en in de staten van de voormalige Sovjet-Unie is de autoritaire regering de norm. Het blad waarschuwt ervoor dat zelfs in de westerse wereld een democratie goed moet worden verzorgd en onderhouden, omdat de "corrosie" anders snel kan intreden.

Globalisering

Toch is het blad optimistisch: democratie heeft nog steeds sterke universele aantrekkingskracht, aldus The Economist. "Het scheppen van democratie door externe interventie is geen succes gebleken. Maar trends zoals de globalisering, bredere toegang tot het onderwijs en de expansie van de middenklasse stimuleren de organische groei van democratie."
bron: http://www.nu.nl/news/897(...)cte_democratie'.html
pi_44380456
quote:
Op woensdag 13 december 2006 01:58 schreef Justah het volgende:

[..]

dat ga ik nog doen ook de belasting wordt hier veel te hoog lol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')