GL is de realiteit volledig uit het oog verloren.....quote:05/12/2006
GL wil stormvloedkering afbreken
--------------------------------------------------------------------------------
De stormvloedkering moet afgebroken
worden en op de plaats van de
Zeelandbrug moet een nieuwe worden
aangelegd. Dat staat in het concept-
verkiezingsprogramma van GroenLinks
voor de komende Statenverkiezingen.
Het verleggen van de stormvloedkering
is volgens GroenLinks dé oplossing
voor de zandhonger in de
Oosterschelde. Door de Deltawerken is
de stroming in de Oosterschelde
veranderd en hierdoor stromen de
geulen dicht en wordt de
Oosterscheldebodem steeds platter
heen?quote:en op de plaats van de Zeelandbrug moet een nieuwe worden aangelegd.
je leest nu ook selectiefquote:Op dinsdag 5 december 2006 14:27 schreef Jarno het volgende:
Waarom leest iedereen (selectief) over
[..]
heen?
Dan nog is het een dom idee, maar klinkt al minder dramatisch dan alleen afbreken he?
Okay, bijna iederen (de usual suspects dat dan wel weer).quote:
Ja!quote:Op dinsdag 5 december 2006 14:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
Kost zoiets niet belachelijk veel geld?
Dat lijkt me het belangrijkste bezwaar inderdaadquote:Op dinsdag 5 december 2006 14:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
Kost zoiets niet belachelijk veel geld?
Uit het programmaquote:Oosterschelde
Veel aandacht is besteed aan de zandhonger in de Oosterschelde. Hier past een robuuste
oplossing door de stormvloedkering oostwaarts te verleggen. Deze kering moet voldoen
aan de nieuwste eisen voor zandtransport en veiligheid. De duinen / dijken, die daarbij
‘vrij komen te liggen’ moeten op Deltaniveau worden gebracht. GroenLinks kiest voor
maatregelen die ook op langere termijn een oplossing bieden.
door de stormvloedkering is er minder stroming in de Oosterschelde en minder verschil tussen eb en vloed, je krijgt wel een heldere, slibarme Oosterschelde (waar je goed kan duiken) maar daardoor kalven wel de geulen en platen af en wordt alles vlak en verdwijnen er gebieden onder de waterspiegel, dat kan je verhelpen door het verstevigen van de oevers maar dan krijg je een lelijke scheiding tussen land en water en de zeehonden kunnen moeilijker aan landquote:Op dinsdag 5 december 2006 14:31 schreef KroJo het volgende:
ik snap ook niet wat ze ermee denken te bereiken, hoeveel het kost en welke probleem ermee wordt opgelost (vaargeulen in de oosterschelde die dichtslibben?)
Zeehonden in Zeeland?quote:Op dinsdag 5 december 2006 14:46 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
door de stormvloedkering is er minder stroming in de Oosterschelde en minder verschil tussen eb en vloed, je krijgt wel een heldere, slibarme Oosterschelde (waar je goed kan duiken) maar daardoor kalven wel de geulen en platen af en wordt alles vlak en verdwijnen er gebieden onder de waterspiegel, dat kan je verhelpen door het verstevigen van de oevers maar dan krijg je een lelijke scheiding tussen land en water en de zeehonden kunnen moeilijker aan land
de Zeelandbrug trouwens is gebouwd en berekend voor een zoete afgesloten Oosterschelde, nu heeft het met een halfopen zoute Oosterschelde meer last van zoutcorrosie en slijtage door het getij etc. maar met extra onderhoud moet dat te verhelpen zijn
inderdaad, het zou belachelijk duur worden en een kapitaalvernieteging van jewelste zijn.quote:Op dinsdag 5 december 2006 14:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat lijkt me het belangrijkste bezwaar inderdaad.
Het is nog allemaal erg fragiel enzo maar de populatie lijkt toe te nemenquote:
In de jaren 80 koste de kering 2.5 miljard. Daar komt nog een hoop inflatie boven op en niet te vergeten dat de dam een stuk langer zal worden als deze oostwaarts wordt verplaatst.quote:Op dinsdag 5 december 2006 14:34 schreef du_ke het volgende:
Dat lijkt me het belangrijkste bezwaar inderdaad.
net voor de Zeelandbrug ligt het smalste stukjequote:Op dinsdag 5 december 2006 15:00 schreef FJD het volgende:
[..]
In de jaren 80 koste de kering 2.5 miljard. Daar komt nog een hoop inflatie boven op en niet te vergeten dat de dam een stuk langer zal worden als deze oostwaarts wordt verplaatst.
http://www.deltawerken.com/Deltawerken/16.html
het is nog een concept-verkiezingsprogramma, dus intern zal hierover nog wel discussie gevoerd gaan worden verwacht ikquote:Op dinsdag 5 december 2006 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dus ik begrijp dat als GroenLinks de volledige macht zou hebben in Nederland, dat dit plan zou worden uitgevoerd. Hoe kunnen ze het alleen al bedenken.Een kunstwerk van 5 miljard slopen.
![]()
Nou daar kan je behoorlijk wat stormvloedkeringen voor aanleggen hoorquote:Op dinsdag 5 december 2006 18:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Dan is de F-35 toch goedkoper denk ik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_IIquote:Op dinsdag 5 december 2006 18:47 schreef du_ke het volgende:
Nou daar kan je behoorlijk wat stormvloedkeringen voor aanleggen hoor.
Maar je kunt er nog veel meer mee afbrekenquote:Op dinsdag 5 december 2006 18:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou daar kan je behoorlijk wat stormvloedkeringen voor aanleggen hoor.
quote:Op dinsdag 5 december 2006 18:49 schreef FJD het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II
Deelname in de ontwikkeling kost 800miljoen, kostprijs F35 is gestegen tot boven de 60 miljoen. Ik gooi er net nog een link in waarin staat dat de huidige Oosterschelde een paar miljard heeft gekost en dat was 20 jaar terug.
Overigens waren de kosten voor de huidige Oosterschelde uiteraard nog gewoon in guldensquote:Voor Nederland werd in 1999 geschat dat de totale kosten van het JSF project tenminste f10 miljard (¤4,5 miljard) zouen zijn.[16] De kostprijs van de F-35A variant is echter gestegen van de initieel geschatte $45 miljoen naar meer dan $60 miljoen. De huidige raming van het bedrag dat benodigd is voor aanschaf van de toestellen is dan ook bijgesteld naar ¤5,5 miljard.[17] Samen met de op ¤9,1 miljard geraamde exploitatiekosten voor 30 jaar brengt dit het totaal aan levensduurkosten op ¤14,6 miljard voor 85 toestellen http://nl.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II
quote:Op dinsdag 5 december 2006 18:51 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Maar je kunt er nog veel meer mee afbrekenEn daarna is het water zo bang voor onze vliegtuigjes dat het niet eens meer in de buurt durft te komen en we dus geen stormvloedkering meer nodig hebben!
Daarom:F-35
![]()
En hoe kijk jij als Groen Linkser tegen dat idee aan?quote:
Vind het wat ondoordacht omdat het me erg duur lijkt. Maar verder weet ik te weinig van de situatie daar in Zeeland af om echt een goed oordeel te vellen.quote:Op dinsdag 5 december 2006 19:06 schreef Kadesh het volgende:
[..]
En hoe kijk jij als Groen Linkser tegen dat idee aan?
Heb je het wel gelezenquote:Op dinsdag 5 december 2006 20:06 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik vraag me echt af wat belangrijker is voor GL het milieu of het voorkomen van een ramp net als de watersnoodramp in 1953.....
Ik krijg toch een rare smaak in mijn mond als ik dit soort voorstellen lees.
Ja. We moeten trots zijn op die houten windmolens die ons graan malen. Dat is onze cultuur. Dat mogen we niet vervangen onder het mom van vooruitgang. Morgen breng ik mijn vers geplukte radijs per boot naar de stad, wegen aanleggen is zóóó Romeins.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:19 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Jullie zien het verkeerd. Het bouwwerk is een stukje Nederlands' trots. Trots zijn op je land mag niet volgens GroenLinks. De consistentie in het anti-nationalistische gedachtengoed van GroenLinks vind dus dat we dat moeten vernietigen.
Ja welquote:
Die kering hebben ze toch niet voor niets op die plaats gezet? als de plaats die GL voorstelt beter was hadden ze hem echt wel daar gebouwd hoor.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:20 schreef du_ke het volgende:
Ze willen de kering verplaatsen. Niet enkel een kering weghalen en verder klaar.
Mijn reactie heb ik verder toegelichtquote:Op dinsdag 5 december 2006 20:20 schreef du_ke het volgende:
Ofwel lees het berichtje aub nog een keer en kom dan met een echte reactie.
Daar gaan ze dus niet aan voorbijquote:Op dinsdag 5 december 2006 20:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja welMaar ik zal in deze post de boel een beetje verder uitleggen hoor
![]()
[..]
Die kering hebben ze toch niet voor niets op die plaats gezet? als de plaats die GL voorstelt beter was hadden ze hem echt wel daar gebouwd hoor.
Want gemakshalve wordt nu wel even vergeten dat alles wat voor de nieuwe stormvloedkering zou komen te liggen wel van zeedijken voorzien moet worden. Dit omdat het niet meer door een stormvloedkering beschermd wordt. Maar dat gaat GL even aan voorbij
Want zoals ik in dit topic al eerder vermeld hadquote:Want als er op die stukken geen eedijken komen dan is de kans op een overstromming op die stukken veel groter. Daarnaast zal op de plaats van de huidige stormvloedkering wel een brug / tunnel of veer verbinding moeten komen want anders valt er zo een stuk infrastructuur weg.
[..]
Mijn reactie heb ik verder toegelicht![]()
En die verkeersinfrafunctie is bepaald niet de belangrijkste functie van de keringquote:Oosterschelde
Veel aandacht is besteed aan de zandhonger in de Oosterschelde. Hier past een robuuste
oplossing door de stormvloedkering oostwaarts te verleggen. Deze kering moet voldoen
aan de nieuwste eisen voor zandtransport en veiligheid. De duinen / dijken, die daarbij
‘vrij komen te liggen’ moeten op Deltaniveau worden gebracht. GroenLinks kiest voor
maatregelen die ook op langere termijn een oplossing bieden.
Het zou ongeveer 10 mijard kosten, het is dus op geen enkele manier te verdedigenquote:Op dinsdag 5 december 2006 14:37 schreef Yildiz het volgende:
Terecht, goede investering in de eigen economie, en wat ethischer te verdedigen dan een oorlog.
de visserij- en toerismesector wel, die zullen mogelijk schadelijke gevolgen ondervinden vd zandhongerquote:Op dinsdag 5 december 2006 20:02 schreef Toffe_Ellende het volgende:
GL heeft geloof ik niet veel te vertellen in Zeeland.
Nou, ze willen het ding at er nus staat wel degelijk afbreken.quote:Op dinsdag 5 december 2006 18:56 schreef Sidekick het volgende:
Waarom meldt omroep Zeeland het als "afbreken", terwijl het "verplaatsing" is? Ik wist dat regionale omroepen amateuristisch zijn, ik zie het dagelijks hier in Friesland, maar dit is wel heel erg sensatie zoeken.
En natuurlijk is dit veel te duur voor het beoogde doel.
Juist en die dam is indertijd ook aangelegd na een monsterverbond tussen visserij en milieu groepen.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:45 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de visserij- en toerismesector wel, die zullen mogelijk schadelijke gevolgen ondervinden vd zandhonger
Terug investeren in eigen Nederlandse bedrijven. Goed voor de economie, volgens sommige verdedigers van oorlogen.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:44 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Het zou ongeveer 10 mijard kosten, het is dus op geen enkele manier te verdedigen![]()
![]()
al een hele tijd hoor, kwam er in de jaren tachtig tot mij stomme verbazing eentje tegen tijdens een lange strandwandeling, toen stond ik wel even te knipperen met m'n ogenquote:
kansloze vergelijking, Nederland voert helemaal geen oorlogen die zo veel kosten.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:52 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Terug investeren in eigen Nederlandse bedrijven. Goed voor de economie, volgens sommige verdedigers van oorlogen.
en een stuk nuttiger dan de Betuwelijnquote:Op dinsdag 5 december 2006 20:52 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Terug investeren in eigen Nederlandse bedrijven. Goed voor de economie, volgens sommige verdedigers van oorlogen.
dat is een belangrijk punt inderdaad.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:54 schreef Againzender het volgende:
Desondanks vind ik wel dat wij kritisch moeten kijken of de maatregelen die na 1953 zijn genomen nu nog wel zo slim zijn op bepaalde gebieden.
De essentie is hetzelfde. Het is uiteraard sarcasme maar toch.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:54 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
kansloze vergelijking, Nederland voert helemaal geen oorlogen die zo veel kosten.![]()
Ook de serieuze vergelijking gaat niet op kerelquote:Op dinsdag 5 december 2006 20:57 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De essentie is hetzelfde. Het is uiteraard sarcasme maar toch.
Je gooit wat geld tegen een bedrijf, die bouwt iets, en je krijgt daardoor mensen aan het werk, die dat geld weer ontvangen en spenderen in eigen economie, et voila, groei.
Of dat bedrijf nu bommen of dammen bouwt, maakt volgens FOK!-economie dan niet zoveel uit. Zolang het maar in eigen land gebeurt.
Het oorspronkelijke plan was om de Oosterschelde gewoon af te sluiten (zoals de Grevelingen), en dan was dit de meest voor de hand liggende plaats. Op diezelfde plaats is nu een halfdoorlatende kering gebouwd. Iets dat nog nooit ergens eerder gerealiseerd is, prachtig natuurlijk, maar niemand kan van tevoren geweten hebben hoe dat uiteindelijk in deze complexe stromingen zou gaan uitpakken.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:32 schreef Martijn_77 het volgende:
Die kering hebben ze toch niet voor niets op die plaats gezet? als de plaats die GL voorstelt beter was hadden ze hem echt wel daar gebouwd hoor.
jawel, uitbesteden is goedkoper, en we zijn hollanders, dus elke cent is mooi meegenomenquote:Op dinsdag 5 december 2006 20:57 schreef Yildiz het volgende:
Of dat bedrijf nu bommen of dammen bouwt, maakt volgens FOK!-economie dan niet zoveel uit. Zolang het maar in eigen land gebeurt.
Ik gebruik niet voor niets de termen 'sarcasme' en 'FOK!-economie', maar inderdaad, ik vrees dat je gelijk hebt.quote:Op dinsdag 5 december 2006 21:01 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Ook de serieuze vergelijking gaat niet op kerel![]()
oorlog is nou eenmaal vele malen rendabeler dan het vervangen van infrastructuur.
Het zal erg duur zijn, te duur zelfs, maar 10 miljard lijkt me wat overdreven dat zijn bijna 2 betuwelijnen geloof ik. Zoveel zal het echt niet kostenquote:Op dinsdag 5 december 2006 21:02 schreef __Saviour__ het volgende:
tuurlijk, wat is 10 miljard. geld dat vele malen beter besteed kan worden.
Misschien moeten we dus maar voor 10 miljard negers met een AK-47 aanschaffen, lekker een beetje in het Midden_Oosten rellenquote:Op dinsdag 5 december 2006 21:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik gebruik niet voor niets de termen 'sarcasme' en 'FOK!-economie', maar inderdaad, ik vrees dat je gelijk hebt.
Zeker welquote:Op dinsdag 5 december 2006 21:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het zal erg duur zijn, te duur zelfs, maar 10 miljard lijkt me wat overdreven dat zijn bijna 2 betuwelijnen geloof ik. Zoveel zal het echt niet kosten.
Kijk naar de kosten van de bouw van de oosterscheldedam (in guldens) en de budgetoverschrijding van het project (en andere projecten). Kijk vervolgens naar inflatie en andere kostenstijgingen, dan is 10 miljard een heel aardige schatting (een exacte berekening kun je onmogelijk maken).quote:Op dinsdag 5 december 2006 21:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kan je dat ook min of meer onderbouwen.
2,5 miljard euro (http://www.deltawerken.com/Oosterscheldekering/44.html) . De inflatie de afgelopen kleine 20 jaar is geen 400% geweestquote:Op dinsdag 5 december 2006 21:15 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Kijk naar de kosten van de bouw van de oosterscheldedam (in guldens) en de budgetoverschrijding van het project (en andere projecten). Kijk vervolgens naar inflatie en andere kostenstijgingen, dan is 10 miljard een heel aardige schatting (een exacte berekening kun je onmogelijk maken).
Een spoorlijn bevat een bak minder techniek dan een beweegbare waterkering bovendien is bouwen in water tig keer duurder dan het leggen van een spoorlijn. vergeet ook niet dat alle oosterscheldedijken tussen de huidige en de nieuwe dam dan ook nog op Deltahoogte gebracht moeten worden.quote:Op dinsdag 5 december 2006 21:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
2,5 miljard euro (http://www.deltawerken.com/Oosterscheldekering/44.html) . De inflatie de afgelopen kleine 20 jaar is geen 400% geweest.
Het zal heel duur worden maar 10 miljard is schromelijk overdreven. Zelfs een kampioen van de kostenoverschrijdingen (de betuwelijn) kostte "maar" 4,5 miljard.. En daar is heel wat meer beton en zand voor gebruikt.
Uiteraard maar dan nog lijkt 10 miljard me net zo uit de lucht gegrepen als 4 miljard of 6 miljardquote:Op dinsdag 5 december 2006 21:54 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Een spoorlijn bevat een bak minder techniek dan een beweegbare waterkering bovendien is bouwen in water tig keer duurder dan het leggen van een spoorlijn. vergeet ook niet dat alle oosterscheldedijken tussen de huidige en de nieuwe dam dan ook nog op Deltahoogte gebracht moeten worden.
Kom dan eens met een betere schatting,quote:Op dinsdag 5 december 2006 21:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Uiteraard maar dan nog lijkt 10 miljard me net zo uit de lucht gegrepen als 4 miljard of 6 miljard.
Ok maar voor een project als dit is de kennis nog wel aanwezig (van de bouw van stormvloedkering in de jaren 80).quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:03 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Kom dan eens met een betere schatting,ik zit er namelijk nooit meer dan 2 miljard naast.
![]()
Nog even ter aanvulling, voor dit soort projecten moeten alle bouwmachines instalaties en schepen apart ontwikkeld en gebouw worden, bij de spoorlijn waar jij het over hebt kun je die allemaal zo uit het schap pakken.
Dat blijft het iid ookquote:Op dinsdag 5 december 2006 22:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ok maar voor een project als dit is de kennis nog wel aanwezig (van de bouw van stormvloedkering in de jaren 80).
En waterbouw is kostbaar, ik ga vooralsnog voor de helft van jouw schatting, 5 miljard moet je een heel eind mee kunnen komen (nog steeds teveel geld natuurlijk).
Het blijft echter gissen zolang je niet veel van het plan afweet.
Die zouden dat ook niet zelf doen neem ik aanquote:Op dinsdag 5 december 2006 22:13 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Dat blijft het iid ookVan Groenlinks weet ik dat ze iig geen goede schatting zullen kunnen maken, daar hoeven we dus geen hulp van te verwachten.
![]()
Vergeet ook niet dat de huidige kering moet worden afgebroken. We hebben in de jaren 80 met dat enorme schip Neeltje Jans enorme betonpilaren in de bodem laten afzinken, en die kun je nog maar op 1 manier verwijderen: Met dynamiet opblazen in kleine stukken, en dan 1 voor 1 de brokstukken uit het water halen. Het opruimen alleen al van de huidige oosterscheldekering zal tegen een miljard euro gaan aanlopen denk ik, zoniet meer.quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:00 schreef FJD het volgende:
In de jaren 80 koste de kering 2.5 miljard. Daar komt nog een hoop inflatie boven op en niet te vergeten dat de dam een stuk langer zal worden als deze oostwaarts wordt verplaatst.
http://www.deltawerken.com/Deltawerken/16.html
dat kun je over 10 jaar weer doen. Een keer die dam verplaatsen hoef je niet meerdere keren te doen. Ik weet er ook het fijne niet van hoor, daar niet van. Ik gok dat iedereen die hier een beetje een mening hierover loopt te verkondigen dit flink diep uit z'n duim heeft gezogen. Niemand hier weet er zo veel vanaf dat hij een goed onderbouwde mening hierover kan hebben. Iedereen roept maar wat.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Wat een bout-voorstel
Kunnen ze de Oosterschelde niet gewoon uitdiepen als er een probleem is?
en geen belastingen meer! nog zo'n supertof idee!quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:20 schreef __________ het volgende:
Ik zie het probleem niet van dat dichtslibben. Lekker laten gaan, is het een zandvlakte asfalteren. Eindelijk genoeg parkeerplek achter de duinen en goedkoop!. We graven wel een kanaaltje naar Antwerpen met max diepgang van 2.5 meter. Goed voor de binnenvaart !
wat een pseudodeskundigisme is dat zeg.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat de huidige kering moet worden afgebroken. We hebben in de jaren 80 met dat enorme schip Neeltje Jans enorme betonpilaren in de bodem laten afzinken, en die kun je nog maar op 1 manier verwijderen: Met dynamiet opblazen in kleine stukken, en dan 1 voor 1 de brokstukken uit het water halen. Het opruimen alleen al van de huidige oosterscheldekering zal tegen een miljard euro gaan aanlopen denk ik, zoniet meer.
ze zullen dit idee toch ergens op baseren denk je niet?quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:13 schreef Pony-Lover het volgende:
Dat blijft het iid ookVan Groenlinks weet ik dat ze iig geen goede schatting zullen kunnen maken, daar hoeven we dus geen hulp van te verwachten.
![]()
Waterwegen in Nederland moeten sowieso doorlopend uitegdiept worden, of ze nou achter een dam liggen of niet. kijk naar de Wsterschelde, die open is.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:35 schreef problematiQue het volgende:
[..]
dat kun je over 10 jaar weer doen. Een keer die dam verplaatsen hoef je niet meerdere keren te doen. Ik weet er ook het fijne niet van hoor, daar niet van. Ik gok dat iedereen die hier een beetje een mening hierover loopt te verkondigen dit flink diep uit z'n duim heeft gezogen. Niemand hier weet er zo veel vanaf dat hij een goed onderbouwde mening hierover kan hebben. Iedereen roept maar wat.
Volgens mij is het vooralsnog vooral een proefballonetje over wat men in de toekomst met de Ossterschelde wil. Kon nog niet ergens een goede onderbouwing vinden.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:38 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ze zullen dit idee toch ergens op baseren denk je niet?
Het is een goedkoop proefballonetje zoals politici wel vaker lanceren en zeker geen uitgewerkt en doorgerekend plan.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:38 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ze zullen dit idee toch ergens op baseren denk je niet?
het gaat om het idee. wellicht moet je bij de huidige situatie een keer per 2 jaar uitdiepen, en anders eens per 10, ik roep maar wat.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:39 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Waterwegen in Nederland moeten sowieso doorlopend uitegdiept worden, of ze nou achter een dam liggen of niet. kijk naar de Wsterschelde, die open is.
ze zullen toch niet zomaar even *verzinnen* dat ze de oosterschelde willen verplaatsen zonder daar ook maar even goed over na te denken. Is een beetje als stellen dat de bijstand naar 3x modaal moet, en dan pas kijken wat de gevolgen zijn.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij is het vooralsnog vooral een proefballonetje over wat men in de toekomst met de Ossterschelde wil. Kon nog niet ergens een goede onderbouwing vinden.
Hij heeft wel gelijk het is een proefballonnetje. Dat er op termijn iets moet veranderen bij de Oosterschelde is wel duidelijk maar dit is bepaald niet het plan dat de meeste kans maakt. Vooral omdat het erg duur is. Voor de miljarden die je hier aan uit zou geven kan je heel wat zandsupleties uitvoeren.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:41 schreef problematiQue het volgende:
[..]
het gaat om het idee. wellicht moet je bij de huidige situatie een keer per 2 jaar uitdiepen, en anders eens per 10, ik roep maar wat.
Onzin, aangezien er door andere afsluitingen dieper in het land niet genoeg stoming is zal de verzanding gewoon door blijven gaan, het patroon ervan zal waarschijnlijk iets veranderen maar het maakt geen wezenlijk verschil. Bovendien is een project van deze groote op geen enklele manier te verantwoorden ter voorkoming van verzanding. Voor de kosten die je maakt kan je de hele Oosterschelde 1000 jaar lang uitbaggeren.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:41 schreef problematiQue het volgende:
[..]
het gaat om het idee. wellicht moet je bij de huidige situatie een keer per 2 jaar uitdiepen, en anders eens per 10, ik roep maar wat.
ik zou u graag willen wijzen op de nuance tussen 'in een dronken bui besluiten dat we de oosterschelde willen verplaatsen', 'een redelijk vermoeden gebaseerd op ten minste enig onderzoek hebben dat dit plan een goed plan is' en 'een uitgewerkt en doorgerekend plan hebben'.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:41 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Het is een goedkoop proefballonetje zoals politici wel vaker lanceren en zeker geen uitgewerkt en doorgerekend plan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |