abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44162245
Zie bericht op Teletekst omroep Zeeland
quote:
05/12/2006
GL wil stormvloedkering afbreken

--------------------------------------------------------------------------------

De stormvloedkering moet afgebroken
worden en op de plaats van de
Zeelandbrug moet een nieuwe worden
aangelegd. Dat staat in het concept-
verkiezingsprogramma van GroenLinks
voor de komende Statenverkiezingen.

Het verleggen van de stormvloedkering
is volgens GroenLinks dé oplossing
voor de zandhonger in de
Oosterschelde. Door de Deltawerken is
de stroming in de Oosterschelde
veranderd en hierdoor stromen de
geulen dicht en wordt de
Oosterscheldebodem steeds platter
GL is de realiteit volledig uit het oog verloren.....
Zijn ze vergeten waarom deze stormvloedkering ooit gebouwd is??
Kan me niet voorstellen dat GL het goed gaat doen bij de statenverkiezingen in Zeeland.
En wat een ongelovelijke geldverspilling zou dit zijn. Dat je dit in je programma opneemt.
GL heeft voor mij nu volledig afgedaan.
pi_44162306
Dan moet de afsluitdijk ook maar afgebroken worden, flevopolder weer teruggegeven worden aan de Zuyderzee enz.
pi_44162319
Maar ze willen toch op een andere plek een nieuwe bouwen en dit verhelpt ook de 'zandhonger', ik zie het probleem niet
pi_44162355
Meteen alle dijken maar afbreken om de natuur haar gang te laten gaan?
pi_44162356
Waarom leest iedereen (selectief) over
quote:
en op de plaats van de Zeelandbrug moet een nieuwe worden aangelegd.
heen?

Dan nog is het een dom idee, maar klinkt al minder dramatisch dan alleen afbreken he?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 5 december 2006 @ 14:27:54 #6
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_44162374
Beseft GL dan niet dat er dan zeker drie wormen gaan verdrinken?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 5 december 2006 @ 14:27:59 #7
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_44162377
Kost zoiets niet belachelijk veel geld?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_44162386
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:27 schreef Jarno het volgende:
Waarom leest iedereen (selectief) over
[..]

heen?

Dan nog is het een dom idee, maar klinkt al minder dramatisch dan alleen afbreken he?
je leest nu ook selectief
pi_44162403
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:28 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

je leest nu ook selectief
Okay, bijna iederen (de usual suspects dat dan wel weer).
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_44162415
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ja!

Maar van mij mogen ze, weer een mooi werk in m'n vakgebied!
pi_44162437
Ik heb helemaal niet over dat gedeelte heen gelezen.
Weet je wel wat de deltawerken hebben gekost. En het afbreken en opnieuw bouwen kost nog weer eens net zo veel. Bovendien is zeeland een stuk minder goed beschermd als je de stormvloedkering zo'n eind oostwaarts ligt. Maar dat interesseert GL kennelijk niet.
pi_44162479
volgens groenlinks zou de stormvloedkering 'verlegd moeten worden ...

ik snap ook niet wat ze ermee denken te bereiken, hoeveel het kost en welke probleem ermee wordt opgelost (vaargeulen in de oosterschelde die dichtslibben?)

verder vraag ik me af of ze niet het bouwwerk zelf bedoelen, of de dijken daarnaast, die natuurlijk ook tot de 'kering' behoren, er staat ook iets van 'op deltahoogte brengen van de duinen'

de aanleg van een nieuwe Zeelandbrug, en vooral een bredere, die beter ook vrachtverkeer aan zou moeten kunnen, zou misschien wel een goede optie zijn. maar ook daar zou een kosten-baen analyse moeten komen die aanwijst hoeveel zoiets oplevert en of dat de kosten waard is
pi_44162548
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dat lijkt me het belangrijkste bezwaar inderdaad .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_44162577
Groenlinks moeten we gewoon niet meer serieus nemen! Das veel beter!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 5 december 2006 @ 14:37:22 #15
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44162641
Terecht, goede investering in de eigen economie, en wat ethischer te verdedigen dan een oorlog.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_44162681
quote:
 Oosterschelde
Veel aandacht is besteed aan de zandhonger in de Oosterschelde. Hier past een robuuste
oplossing door de stormvloedkering oostwaarts te verleggen. Deze kering moet voldoen
aan de nieuwste eisen voor zandtransport en veiligheid. De duinen / dijken, die daarbij
‘vrij komen te liggen’ moeten op Deltaniveau worden gebracht. GroenLinks kiest voor
maatregelen die ook op langere termijn een oplossing bieden.
Uit het programma
pi_44162911
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:31 schreef KroJo het volgende:

ik snap ook niet wat ze ermee denken te bereiken, hoeveel het kost en welke probleem ermee wordt opgelost (vaargeulen in de oosterschelde die dichtslibben?)
door de stormvloedkering is er minder stroming in de Oosterschelde en minder verschil tussen eb en vloed, je krijgt wel een heldere, slibarme Oosterschelde (waar je goed kan duiken) maar daardoor kalven wel de geulen en platen af en wordt alles vlak en verdwijnen er gebieden onder de waterspiegel, dat kan je verhelpen door het verstevigen van de oevers maar dan krijg je een lelijke scheiding tussen land en water en de zeehonden kunnen moeilijker aan land

de Zeelandbrug trouwens is gebouwd en berekend voor een zoete afgesloten Oosterschelde, nu heeft het met een halfopen zoute Oosterschelde meer last van zoutcorrosie en slijtage door het getij etc. maar met extra onderhoud moet dat te verhelpen zijn
pi_44162963
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:46 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

door de stormvloedkering is er minder stroming in de Oosterschelde en minder verschil tussen eb en vloed, je krijgt wel een heldere, slibarme Oosterschelde (waar je goed kan duiken) maar daardoor kalven wel de geulen en platen af en wordt alles vlak en verdwijnen er gebieden onder de waterspiegel, dat kan je verhelpen door het verstevigen van de oevers maar dan krijg je een lelijke scheiding tussen land en water en de zeehonden kunnen moeilijker aan land

de Zeelandbrug trouwens is gebouwd en berekend voor een zoete afgesloten Oosterschelde, nu heeft het met een halfopen zoute Oosterschelde meer last van zoutcorrosie en slijtage door het getij etc. maar met extra onderhoud moet dat te verhelpen zijn
Zeehonden in Zeeland?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 5 december 2006 @ 14:50:40 #19
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44163029
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

inderdaad, het zou belachelijk duur worden en een kapitaalvernieteging van jewelste zijn.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_44163055
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:48 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Zeehonden in Zeeland?
Jahoor .
  dinsdag 5 december 2006 @ 14:53:27 #21
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_44163094
Alle duinen, dijken en afwateringsystemen wegscheppen
It's a cold caffeine in a nicotine cloud. Now the touch of your fingers, lingers burning in my memory. I've been 86ed from your scheme in a melodramatic nocturnal scene: a refugee from a disconcerted affair.
pi_44163136
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jahoor .
Leuk, wist ik helemaal niet.
pi_44163196
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:54 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Leuk, wist ik helemaal niet.
Het is nog allemaal erg fragiel enzo maar de populatie lijkt toe te nemen .
pi_44163242
Op zich is het natuurlijk mooi dat er zich zand gaat afzetten, dit kan mooi worden gebruikt voor de suppleties die her en der nodig zijn.
Nog mooier zou zijn om een studie door het waterloopkundig lab te laten uitvoeren of het mogelijk is om het zand zich elders te laten afzetten door het aanleggen van bijv. een extra dijk of pier in zee.

Het GL plan lijkt op het ultime weg-met-ons idee.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_44163285
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:34 schreef du_ke het volgende:
In de jaren 80 koste de kering 2.5 miljard. Daar komt nog een hoop inflatie boven op en niet te vergeten dat de dam een stuk langer zal worden als deze oostwaarts wordt verplaatst.
http://www.deltawerken.com/Deltawerken/16.html
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_44163307
beter (ietsje goedkoper ook) is mi. de verbinding tussen Ooster- en Westerschelde te herstellen zodat de Oosterschelde net zo dynamisch wordt als de Westerschelde en liefst ook een grote verbinding tussen Zoommeer en Oosterschelde zodat de Brabantse Westwal weer zoute voeten krijgt de veiligheid moet gegarandeerd worden door ook stormvloedkeringen daar te bouwen
pi_44163370
Dus ik begrijp dat als GroenLinks de volledige macht zou hebben in Nederland, dat dit plan zou worden uitgevoerd. Hoe kunnen ze het alleen al bedenken. Een kunstwerk van 5 miljard slopen.
pi_44163412
Linkje over zandhonger

Ik zie het grote probleem nooit zo. De natuur verandert, de natuur past zich aan aan de nieuwe omstandigheid, dat doet de natuur al miljoenen jaren prima dus waarom zouden wij dat opeens aan moeten gaan passen?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 5 december 2006 @ 15:06:03 #29
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44163451
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 15:00 schreef FJD het volgende:

[..]

In de jaren 80 koste de kering 2.5 miljard. Daar komt nog een hoop inflatie boven op en niet te vergeten dat de dam een stuk langer zal worden als deze oostwaarts wordt verplaatst.
net voor de Zeelandbrug ligt het smalste stukje
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_44163661
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dus ik begrijp dat als GroenLinks de volledige macht zou hebben in Nederland, dat dit plan zou worden uitgevoerd. Hoe kunnen ze het alleen al bedenken. Een kunstwerk van 5 miljard slopen.
het is nog een concept-verkiezingsprogramma, dus intern zal hierover nog wel discussie gevoerd gaan worden verwacht ik
pi_44169854
Nu snap ik waarom Halsema constant in de debatten schreeuwde: "Over 10 jaar staan we met de voeten in het water"
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:36:11 #32
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44169876
Nou, dan hoeven we ook niks aan CO2 uitstoot te doen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_44170195
Dan is de F-35 toch goedkoper denk ik.
pi_44170225
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Dan is de F-35 toch goedkoper denk ik.
Nou daar kan je behoorlijk wat stormvloedkeringen voor aanleggen hoor .
pi_44170306
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:47 schreef du_ke het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II

Deelname in de ontwikkeling kost 800miljoen, kostprijs F35 is gestegen tot boven de 60 miljoen. Ik gooi er net nog een link in waarin staat dat de huidige Oosterschelde een paar miljard heeft gekost en dat was 20 jaar terug.
pi_44170378
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar je kunt er nog veel meer mee afbreken En daarna is het water zo bang voor onze vliegtuigjes dat het niet eens meer in de buurt durft te komen en we dus geen stormvloedkering meer nodig hebben!

Daarom: F-35
pi_44170387
Als ze nu de dijken aan de Noordzee doorsteken stroomt het gehele westland onder. Dan zijn vrijwel alle grote steden verdwenen. Alle werklozen, armzoedzaaiers en omhooggevallen westerlingen verzopen. Dat scheelt de staatskas miljoenen.
De staatskas is overigens ook verzopen. Kunnen we hier in het geweldig mooie, hoog en droge oosten met een schone lei beginnen.

Iemand interesse in dit programma? Geert Wilders misschien? Ik bedoel, realiteitszin en verstand en enige blijk van gezond verstand hoef je in Den Haag blijkbaar niet te hebben. Dan kan mijn idiote plan ook wel ergens opgenomen worden in een program.
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:52:46 #38
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44170408
Iedereen een F-35, dan hebben we die dijk ook niet nodig.

Dát zal de prijs pas drukken.
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:56:23 #39
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44170500
Waarom meldt omroep Zeeland het als "afbreken", terwijl het "verplaatsing" is? Ik wist dat regionale omroepen amateuristisch zijn, ik zie het dagelijks hier in Friesland, maar dit is wel heel erg sensatie zoeken.

En natuurlijk is dit veel te duur voor het beoogde doel.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_44170628
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:49 schreef FJD het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II

Deelname in de ontwikkeling kost 800miljoen, kostprijs F35 is gestegen tot boven de 60 miljoen. Ik gooi er net nog een link in waarin staat dat de huidige Oosterschelde een paar miljard heeft gekost en dat was 20 jaar terug.
quote:
Voor Nederland werd in 1999 geschat dat de totale kosten van het JSF project tenminste f10 miljard (¤4,5 miljard) zouen zijn.[16] De kostprijs van de F-35A variant is echter gestegen van de initieel geschatte $45 miljoen naar meer dan $60 miljoen. De huidige raming van het bedrag dat benodigd is voor aanschaf van de toestellen is dan ook bijgesteld naar ¤5,5 miljard.[17] Samen met de op ¤9,1 miljard geraamde exploitatiekosten voor 30 jaar brengt dit het totaal aan levensduurkosten op ¤14,6 miljard voor 85 toestellen http://nl.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II
Overigens waren de kosten voor de huidige Oosterschelde uiteraard nog gewoon in guldens .
pi_44170639
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:51 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Maar je kunt er nog veel meer mee afbreken En daarna is het water zo bang voor onze vliegtuigjes dat het niet eens meer in de buurt durft te komen en we dus geen stormvloedkering meer nodig hebben!

Daarom: F-35
  dinsdag 5 december 2006 @ 19:06:38 #42
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_44170802
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Uit het programma
En hoe kijk jij als Groen Linkser tegen dat idee aan?
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_44170911
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:06 schreef Kadesh het volgende:

[..]

En hoe kijk jij als Groen Linkser tegen dat idee aan?
Vind het wat ondoordacht omdat het me erg duur lijkt. Maar verder weet ik te weinig van de situatie daar in Zeeland af om echt een goed oordeel te vellen.

Als het zandtekort in de Oosterschelde echt een probleem is, en daar lijkt het wel op, dan zijn er misschien drastische maatregelen nodig.

Ben overigens vooral GL stemmer geen lid ofzo, zeker niet.
pi_44172689
GL heeft geloof ik niet veel te vertellen in Zeeland.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:06:07 #45
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44172825
Ik vraag me echt af wat belangrijker is voor GL het milieu of het voorkomen van een ramp net als de watersnoodramp in 1953.....

Ik krijg toch een rare smaak in mijn mond als ik dit soort voorstellen lees.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:16:11 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_44173193
Wat een bout-voorstel

Kunnen ze de Oosterschelde niet gewoon uitdiepen als er een probleem is?
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:19:58 #47
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_44173333
Jullie zien het verkeerd. Het bouwwerk is een stukje Nederlands' trots. Trots zijn op je land mag niet volgens GroenLinks. De consistentie in het anti-nationalistische gedachtengoed van GroenLinks vind dus dat we dat moeten vernietigen.
pi_44173364
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:06 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik vraag me echt af wat belangrijker is voor GL het milieu of het voorkomen van een ramp net als de watersnoodramp in 1953.....

Ik krijg toch een rare smaak in mijn mond als ik dit soort voorstellen lees.
Heb je het wel gelezen ?

Ze willen de kering verplaatsen. Niet enkel een kering weghalen en verder klaar .

Ofwel lees het berichtje aub nog een keer en kom dan met een echte reactie .
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:27:52 #50
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44173617
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:19 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Jullie zien het verkeerd. Het bouwwerk is een stukje Nederlands' trots. Trots zijn op je land mag niet volgens GroenLinks. De consistentie in het anti-nationalistische gedachtengoed van GroenLinks vind dus dat we dat moeten vernietigen.
Ja. We moeten trots zijn op die houten windmolens die ons graan malen. Dat is onze cultuur. Dat mogen we niet vervangen onder het mom van vooruitgang. Morgen breng ik mijn vers geplukte radijs per boot naar de stad, wegen aanleggen is zóóó Romeins.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:32:06 #51
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44173758
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:20 schreef du_ke het volgende:
Heb je het wel gelezen ?
Ja wel Maar ik zal in deze post de boel een beetje verder uitleggen hoor
quote:
Ze willen de kering verplaatsen. Niet enkel een kering weghalen en verder klaar .
Die kering hebben ze toch niet voor niets op die plaats gezet? als de plaats die GL voorstelt beter was hadden ze hem echt wel daar gebouwd hoor.

Want gemakshalve wordt nu wel even vergeten dat alles wat voor de nieuwe stormvloedkering zou komen te liggen wel van zeedijken voorzien moet worden. Dit omdat het niet meer door een stormvloedkering beschermd wordt. Maar dat gaat GL even aan voorbij

Want als er op die stukken geen eedijken komen dan is de kans op een overstromming op die stukken veel groter. Daarnaast zal op de plaats van de huidige stormvloedkering wel een brug / tunnel of veer verbinding moeten komen want anders valt er zo een stuk infrastructuur weg.
quote:
Ofwel lees het berichtje aub nog een keer en kom dan met een echte reactie .
Mijn reactie heb ik verder toegelicht
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44174004
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:32 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja wel Maar ik zal in deze post de boel een beetje verder uitleggen hoor
[..]

Die kering hebben ze toch niet voor niets op die plaats gezet? als de plaats die GL voorstelt beter was hadden ze hem echt wel daar gebouwd hoor.

Want gemakshalve wordt nu wel even vergeten dat alles wat voor de nieuwe stormvloedkering zou komen te liggen wel van zeedijken voorzien moet worden. Dit omdat het niet meer door een stormvloedkering beschermd wordt. Maar dat gaat GL even aan voorbij
Daar gaan ze dus niet aan voorbij
quote:
Want als er op die stukken geen eedijken komen dan is de kans op een overstromming op die stukken veel groter. Daarnaast zal op de plaats van de huidige stormvloedkering wel een brug / tunnel of veer verbinding moeten komen want anders valt er zo een stuk infrastructuur weg.
[..]

Mijn reactie heb ik verder toegelicht
Want zoals ik in dit topic al eerder vermeld had
quote:
 Oosterschelde
Veel aandacht is besteed aan de zandhonger in de Oosterschelde. Hier past een robuuste
oplossing door de stormvloedkering oostwaarts te verleggen. Deze kering moet voldoen
aan de nieuwste eisen voor zandtransport en veiligheid. De duinen / dijken, die daarbij
‘vrij komen te liggen’ moeten op Deltaniveau worden gebracht. GroenLinks kiest voor
maatregelen die ook op langere termijn een oplossing bieden.
En die verkeersinfrafunctie is bepaald niet de belangrijkste functie van de kering
pi_44174038
En wie moet dat betalen? De rijken?
pi_44174087
De griffo's denk ik.. zij wonen daar... het is hun provincie
  Donald Duck held dinsdag 5 december 2006 @ 20:44:02 #55
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_44174126
Wat een volkomen achterlijk plan.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_44174144
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:37 schreef Yildiz het volgende:
Terecht, goede investering in de eigen economie, en wat ethischer te verdedigen dan een oorlog.
Het zou ongeveer 10 mijard kosten, het is dus op geen enkele manier te verdedigen
pi_44174185
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:02 schreef Toffe_Ellende het volgende:
GL heeft geloof ik niet veel te vertellen in Zeeland.
de visserij- en toerismesector wel, die zullen mogelijk schadelijke gevolgen ondervinden vd zandhonger
pi_44174265
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:56 schreef Sidekick het volgende:
Waarom meldt omroep Zeeland het als "afbreken", terwijl het "verplaatsing" is? Ik wist dat regionale omroepen amateuristisch zijn, ik zie het dagelijks hier in Friesland, maar dit is wel heel erg sensatie zoeken.

En natuurlijk is dit veel te duur voor het beoogde doel.
Nou, ze willen het ding at er nus staat wel degelijk afbreken.

Bovendien is het een plan van de provinciale groenlinks-fractie, die hebben wel vaker een nogal lage realiteitszin.
pi_44174279
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:45 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

de visserij- en toerismesector wel, die zullen mogelijk schadelijke gevolgen ondervinden vd zandhonger
Juist en die dam is indertijd ook aangelegd na een monsterverbond tussen visserij en milieu groepen.
  Donald Duck held dinsdag 5 december 2006 @ 20:49:36 #60
46149 __Saviour__
pi_44174312
Ik heb nog een toffer idee: langs de gehele kust een 500 meter hoge muur bouwen! Knappe storm die daar water overheen krijgt!
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:52:50 #61
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44174425
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:44 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Het zou ongeveer 10 mijard kosten, het is dus op geen enkele manier te verdedigen
Terug investeren in eigen Nederlandse bedrijven. Goed voor de economie, volgens sommige verdedigers van oorlogen.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:54:08 #62
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_44174499
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:48 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Zeehonden in Zeeland?
al een hele tijd hoor, kwam er in de jaren tachtig tot mij stomme verbazing eentje tegen tijdens een lange strandwandeling, toen stond ik wel even te knipperen met m'n ogen Een paar voorbijgangers geloofden ons ook niet, tot wij even onze verrekijker aan ze gaven.

Even ontopic: de deltawerken hebben gezorgd voor een drastische verandering in de zeestromingen. Voor de Zeeuwse kust zijn allemaal zandplaten onstaan door het afdammen van de zeearmen, en de Oosterschelde zal inderdaad wel wat gaan dichtslibben sinds de stroming minder is. Philipsdam en Oesterdam zijn ook extra aangelegd om het getijdeverschil een beetje op peil te houden.
Ik zou het uit natuuroogpunt (en zee-liefhebber) prachtig vinden als de zeearmen weer open zijn naar zee.
Maar ja, de veiligheid wint het bij mij. Wij zagen dit jaar nog hoe hoog een stormvloed opeens kan uitpakken.

Desondanks vind ik wel dat wij kritisch moeten kijken of de maatregelen die na 1953 zijn genomen nu nog wel zo slim zijn op bepaalde gebieden.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_44174518
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:52 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Terug investeren in eigen Nederlandse bedrijven. Goed voor de economie, volgens sommige verdedigers van oorlogen.
kansloze vergelijking, Nederland voert helemaal geen oorlogen die zo veel kosten.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:55:08 #64
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_44174537
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:52 schreef Yildiz het volgende:

[..]

en een stuk nuttiger dan de Betuwelijn
pi_44174595
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:54 schreef Againzender het volgende:
Desondanks vind ik wel dat wij kritisch moeten kijken of de maatregelen die na 1953 zijn genomen nu nog wel zo slim zijn op bepaalde gebieden.
dat is een belangrijk punt inderdaad.
De aanleg van de Stormvloedkering was ook al een gevalletje voortschrijdend inzicht. De oorspronkelijke ideeën gingen daar ook uit van een geheel dichte dijk.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:57:45 #66
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44174616
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:54 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

kansloze vergelijking, Nederland voert helemaal geen oorlogen die zo veel kosten.
De essentie is hetzelfde. Het is uiteraard sarcasme maar toch.

Je gooit wat geld tegen een bedrijf, die bouwt iets, en je krijgt daardoor mensen aan het werk, die dat geld weer ontvangen en spenderen in eigen economie, et voila, groei.

Of dat bedrijf nu bommen of dammen bouwt, maakt volgens FOK!-economie dan niet zoveel uit. Zolang het maar in eigen land gebeurt.
pi_44174749
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:57 schreef Yildiz het volgende:

[..]

De essentie is hetzelfde. Het is uiteraard sarcasme maar toch.

Je gooit wat geld tegen een bedrijf, die bouwt iets, en je krijgt daardoor mensen aan het werk, die dat geld weer ontvangen en spenderen in eigen economie, et voila, groei.

Of dat bedrijf nu bommen of dammen bouwt, maakt volgens FOK!-economie dan niet zoveel uit. Zolang het maar in eigen land gebeurt.
Ook de serieuze vergelijking gaat niet op kerel oorlog is nou eenmaal vele malen rendabeler dan het vervangen van infrastructuur.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:01:23 #68
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_44174760
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:32 schreef Martijn_77 het volgende:

Het oorspronkelijke plan was om de Oosterschelde gewoon af te sluiten (zoals de Grevelingen), en dan was dit de meest voor de hand liggende plaats. Op diezelfde plaats is nu een halfdoorlatende kering gebouwd. Iets dat nog nooit ergens eerder gerealiseerd is, prachtig natuurlijk, maar niemand kan van tevoren geweten hebben hoe dat uiteindelijk in deze complexe stromingen zou gaan uitpakken.
En dat boeit ook niet.

Het gaat erom wat wij nu weten. Het kan nooit kwaad om genomen beslissingen na een tijd te evalueren, en daar conclusies uit te trekken.
En wat is 10 miljard... we hebben nu nog aardgas, nu hebben we nog geld voor leuke dingen, over 30 jaar hebben wij die luxe niet meer.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:01:31 #69
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_44174771
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:57 schreef Yildiz het volgende:

jawel, uitbesteden is goedkoper, en we zijn hollanders, dus elke cent is mooi meegenomen
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  Donald Duck held dinsdag 5 december 2006 @ 21:02:02 #70
46149 __Saviour__
pi_44174795
tuurlijk, wat is 10 miljard. geld dat vele malen beter besteed kan worden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:02:23 #71
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44174805
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:01 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Ook de serieuze vergelijking gaat niet op kerel oorlog is nou eenmaal vele malen rendabeler dan het vervangen van infrastructuur.
Ik gebruik niet voor niets de termen 'sarcasme' en 'FOK!-economie', maar inderdaad, ik vrees dat je gelijk hebt.
pi_44174913
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:02 schreef __Saviour__ het volgende:
tuurlijk, wat is 10 miljard. geld dat vele malen beter besteed kan worden.
Het zal erg duur zijn, te duur zelfs, maar 10 miljard lijkt me wat overdreven dat zijn bijna 2 betuwelijnen geloof ik. Zoveel zal het echt niet kosten .
pi_44174958
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:02 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik gebruik niet voor niets de termen 'sarcasme' en 'FOK!-economie', maar inderdaad, ik vrees dat je gelijk hebt.
Misschien moeten we dus maar voor 10 miljard negers met een AK-47 aanschaffen, lekker een beetje in het Midden_Oosten rellen
pi_44174969
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het zal erg duur zijn, te duur zelfs, maar 10 miljard lijkt me wat overdreven dat zijn bijna 2 betuwelijnen geloof ik. Zoveel zal het echt niet kosten .
Zeker wel
pi_44175006
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:06 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Zeker wel
Kan je dat ook min of meer onderbouwen .
pi_44175354
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Kan je dat ook min of meer onderbouwen .
Kijk naar de kosten van de bouw van de oosterscheldedam (in guldens) en de budgetoverschrijding van het project (en andere projecten). Kijk vervolgens naar inflatie en andere kostenstijgingen, dan is 10 miljard een heel aardige schatting (een exacte berekening kun je onmogelijk maken).
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:25:51 #77
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_44175742
Wat zou dit grapje kosten?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:43:02 #78
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_44176433
en zo'n 10 miljard geef je niet in 1 keer uit. dat wordt over een flinke periode uitgesmeerd natuurlijk.
maar een flinke smak geld is het wel.

toch stop ik dan liever 10 miljard in zoiets, een project dat ook de nodige werkgelegenheid zal verschaffen, en dat met het oog op de stijgende zeespiegel een leuk exportproduct is, dan dat dat geld gestopt zou worden in het klakkeloos omhooggooien van uitkeringen.
pi_44176540
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:15 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Kijk naar de kosten van de bouw van de oosterscheldedam (in guldens) en de budgetoverschrijding van het project (en andere projecten). Kijk vervolgens naar inflatie en andere kostenstijgingen, dan is 10 miljard een heel aardige schatting (een exacte berekening kun je onmogelijk maken).
2,5 miljard euro (http://www.deltawerken.com/Oosterscheldekering/44.html) . De inflatie de afgelopen kleine 20 jaar is geen 400% geweest .
Het zal heel duur worden maar 10 miljard is schromelijk overdreven. Zelfs een kampioen van de kostenoverschrijdingen (de betuwelijn) kostte "maar" 4,5 miljard.. En daar is heel wat meer beton en zand voor gebruikt.
pi_44176877
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:46 schreef du_ke het volgende:

[..]

2,5 miljard euro (http://www.deltawerken.com/Oosterscheldekering/44.html) . De inflatie de afgelopen kleine 20 jaar is geen 400% geweest .
Het zal heel duur worden maar 10 miljard is schromelijk overdreven. Zelfs een kampioen van de kostenoverschrijdingen (de betuwelijn) kostte "maar" 4,5 miljard.. En daar is heel wat meer beton en zand voor gebruikt.
Een spoorlijn bevat een bak minder techniek dan een beweegbare waterkering bovendien is bouwen in water tig keer duurder dan het leggen van een spoorlijn. vergeet ook niet dat alle oosterscheldedijken tussen de huidige en de nieuwe dam dan ook nog op Deltahoogte gebracht moeten worden.
pi_44177068
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:54 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Een spoorlijn bevat een bak minder techniek dan een beweegbare waterkering bovendien is bouwen in water tig keer duurder dan het leggen van een spoorlijn. vergeet ook niet dat alle oosterscheldedijken tussen de huidige en de nieuwe dam dan ook nog op Deltahoogte gebracht moeten worden.
Uiteraard maar dan nog lijkt 10 miljard me net zo uit de lucht gegrepen als 4 miljard of 6 miljard .
pi_44177216
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Uiteraard maar dan nog lijkt 10 miljard me net zo uit de lucht gegrepen als 4 miljard of 6 miljard .
Kom dan eens met een betere schatting, ik zit er namelijk nooit meer dan 2 miljard naast.

Nog even ter aanvulling, voor dit soort projecten moeten alle bouwmachines instalaties en schepen apart ontwikkeld en gebouw worden, bij de spoorlijn waar jij het over hebt kun je die allemaal zo uit het schap pakken.
pi_44177407
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:03 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Kom dan eens met een betere schatting, ik zit er namelijk nooit meer dan 2 miljard naast.

Nog even ter aanvulling, voor dit soort projecten moeten alle bouwmachines instalaties en schepen apart ontwikkeld en gebouw worden, bij de spoorlijn waar jij het over hebt kun je die allemaal zo uit het schap pakken.
Ok maar voor een project als dit is de kennis nog wel aanwezig (van de bouw van stormvloedkering in de jaren 80).
En waterbouw is kostbaar, ik ga vooralsnog voor de helft van jouw schatting, 5 miljard moet je een heel eind mee kunnen komen (nog steeds teveel geld natuurlijk).

Het blijft echter gissen zolang je niet veel van het plan afweet.
pi_44177597
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ok maar voor een project als dit is de kennis nog wel aanwezig (van de bouw van stormvloedkering in de jaren 80).
En waterbouw is kostbaar, ik ga vooralsnog voor de helft van jouw schatting, 5 miljard moet je een heel eind mee kunnen komen (nog steeds teveel geld natuurlijk).

Het blijft echter gissen zolang je niet veel van het plan afweet.
Dat blijft het iid ook Van Groenlinks weet ik dat ze iig geen goede schatting zullen kunnen maken, daar hoeven we dus geen hulp van te verwachten.
pi_44177750
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:13 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Dat blijft het iid ook Van Groenlinks weet ik dat ze iig geen goede schatting zullen kunnen maken, daar hoeven we dus geen hulp van te verwachten.
Die zouden dat ook niet zelf doen neem ik aan . Die laten dat gewoon doorrekenen als het echt aan de orde is. Maar dat is het helemaal niet dus ach wat zeuren we .
pi_44177774
Het zou voor de Zeeuwse economie overigens niet slecht zijn. Een paar miljard er inpompen is vast niemand daar tegen .
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:19:28 #87
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_44177834
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 15:00 schreef FJD het volgende:
Vergeet ook niet dat de huidige kering moet worden afgebroken. We hebben in de jaren 80 met dat enorme schip Neeltje Jans enorme betonpilaren in de bodem laten afzinken, en die kun je nog maar op 1 manier verwijderen: Met dynamiet opblazen in kleine stukken, en dan 1 voor 1 de brokstukken uit het water halen. Het opruimen alleen al van de huidige oosterscheldekering zal tegen een miljard euro gaan aanlopen denk ik, zoniet meer.

Het verleggen van de oosterscheldekering beschermd ons niet MEER tegen een storm / overstroming dan dat ie nu al doet, en het levert ons ook geen geld op. Het is totale onzin om de oosterscheldekering te verplaatsen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:20:27 #88
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_44177868
Ik zie het probleem niet van dat dichtslibben. Lekker laten gaan, is het een zandvlakte asfalteren. Eindelijk genoeg parkeerplek achter de duinen en goedkoop!. We graven wel een kanaaltje naar Antwerpen met max diepgang van 2.5 meter. Goed voor de binnenvaart !
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:35:38 #89
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_44178505
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Wat een bout-voorstel

Kunnen ze de Oosterschelde niet gewoon uitdiepen als er een probleem is?
dat kun je over 10 jaar weer doen. Een keer die dam verplaatsen hoef je niet meerdere keren te doen. Ik weet er ook het fijne niet van hoor, daar niet van. Ik gok dat iedereen die hier een beetje een mening hierover loopt te verkondigen dit flink diep uit z'n duim heeft gezogen. Niemand hier weet er zo veel vanaf dat hij een goed onderbouwde mening hierover kan hebben. Iedereen roept maar wat.
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:36:23 #90
158292 problematiQue
pi_44178547
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:20 schreef __________ het volgende:
Ik zie het probleem niet van dat dichtslibben. Lekker laten gaan, is het een zandvlakte asfalteren. Eindelijk genoeg parkeerplek achter de duinen en goedkoop!. We graven wel een kanaaltje naar Antwerpen met max diepgang van 2.5 meter. Goed voor de binnenvaart !
en geen belastingen meer! nog zo'n supertof idee!
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:36:59 #91
158292 problematiQue
pi_44178574
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:19 schreef maartena het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat de huidige kering moet worden afgebroken. We hebben in de jaren 80 met dat enorme schip Neeltje Jans enorme betonpilaren in de bodem laten afzinken, en die kun je nog maar op 1 manier verwijderen: Met dynamiet opblazen in kleine stukken, en dan 1 voor 1 de brokstukken uit het water halen. Het opruimen alleen al van de huidige oosterscheldekering zal tegen een miljard euro gaan aanlopen denk ik, zoniet meer.
wat een pseudodeskundigisme is dat zeg.
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:38:13 #92
158292 problematiQue
pi_44178620
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:13 schreef Pony-Lover het volgende:
ze zullen dit idee toch ergens op baseren denk je niet?
pi_44178697
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:35 schreef problematiQue het volgende:

[..]

dat kun je over 10 jaar weer doen. Een keer die dam verplaatsen hoef je niet meerdere keren te doen. Ik weet er ook het fijne niet van hoor, daar niet van. Ik gok dat iedereen die hier een beetje een mening hierover loopt te verkondigen dit flink diep uit z'n duim heeft gezogen. Niemand hier weet er zo veel vanaf dat hij een goed onderbouwde mening hierover kan hebben. Iedereen roept maar wat.
Waterwegen in Nederland moeten sowieso doorlopend uitegdiept worden, of ze nou achter een dam liggen of niet. kijk naar de Wsterschelde, die open is.
pi_44178740
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:38 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Volgens mij is het vooralsnog vooral een proefballonetje over wat men in de toekomst met de Ossterschelde wil. Kon nog niet ergens een goede onderbouwing vinden.
pi_44178763
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:38 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Het is een goedkoop proefballonetje zoals politici wel vaker lanceren en zeker geen uitgewerkt en doorgerekend plan.
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:41:07 #96
158292 problematiQue
pi_44178764
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:39 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Waterwegen in Nederland moeten sowieso doorlopend uitegdiept worden, of ze nou achter een dam liggen of niet. kijk naar de Wsterschelde, die open is.
het gaat om het idee. wellicht moet je bij de huidige situatie een keer per 2 jaar uitdiepen, en anders eens per 10, ik roep maar wat.
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:43:08 #97
158292 problematiQue
pi_44178844
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Volgens mij is het vooralsnog vooral een proefballonetje over wat men in de toekomst met de Ossterschelde wil. Kon nog niet ergens een goede onderbouwing vinden.
ze zullen toch niet zomaar even *verzinnen* dat ze de oosterschelde willen verplaatsen zonder daar ook maar even goed over na te denken. Is een beetje als stellen dat de bijstand naar 3x modaal moet, en dan pas kijken wat de gevolgen zijn.
pi_44178884
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:41 schreef problematiQue het volgende:

[..]

het gaat om het idee. wellicht moet je bij de huidige situatie een keer per 2 jaar uitdiepen, en anders eens per 10, ik roep maar wat.
Hij heeft wel gelijk het is een proefballonnetje. Dat er op termijn iets moet veranderen bij de Oosterschelde is wel duidelijk maar dit is bepaald niet het plan dat de meeste kans maakt. Vooral omdat het erg duur is. Voor de miljarden die je hier aan uit zou geven kan je heel wat zandsupleties uitvoeren.
pi_44178891
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:41 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Onzin, aangezien er door andere afsluitingen dieper in het land niet genoeg stoming is zal de verzanding gewoon door blijven gaan, het patroon ervan zal waarschijnlijk iets veranderen maar het maakt geen wezenlijk verschil. Bovendien is een project van deze groote op geen enklele manier te verantwoorden ter voorkoming van verzanding. Voor de kosten die je maakt kan je de hele Oosterschelde 1000 jaar lang uitbaggeren.
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:44:55 #100
158292 problematiQue
pi_44178903
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:41 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Het is een goedkoop proefballonetje zoals politici wel vaker lanceren en zeker geen uitgewerkt en doorgerekend plan.
ik zou u graag willen wijzen op de nuance tussen 'in een dronken bui besluiten dat we de oosterschelde willen verplaatsen', 'een redelijk vermoeden gebaseerd op ten minste enig onderzoek hebben dat dit plan een goed plan is' en 'een uitgewerkt en doorgerekend plan hebben'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')