abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 december 2006 @ 19:24:25 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44141772
Ik heb eens nagedacht over de hele goed-kwaad-discussie rondom Marijnissen, Rosenmoller, Prins Bernhard, Milton Friedman, Thatcher, Nixon en meer zo van die mensen die her en der moorduchtige regimes hebben gesteund.

Wat kun je wie kwalijk nemen? Ik zie vier graduele stadia:

1. Mensen die zelf hebben gemoord
(of daartoe opriepen, de opdracht ertoe gaven, ertoe aanzetten). Wat mij betreft mogen al deze mensen vervolgd worden voor hun daden, ongeacht welk motief ze hadden - tot aan George Bush, Castro, Pinochet aan toe. Dit is natuurlijk een duidelijke categorie.

2. Mensen die weten van moord en niets doen
Er zijn talloze mensen die in de buurt van een moordachtig regime zaten en niets deden. Dit vind ik uitzonderlijk verachtelijk en laakbaar (al typ ik dit natuurlijk wel vanuit mijn bureaustoel).

3. Mensen die weten van moord en het rechtpraten
Bijvoorbeeld de NCPN'er die Stalins Goelag goedpraat, de moslim die de aanslagen op het WTC goedpraat, Geert Wilders die de moord op Palestijnse kopstukken toestaat. Moord is moord, ongeacht wie er wordt vermoord. Ik veracht mensen hogelijk die dit doen; ik zal ze dan ook niet vertrouwen.

4. Naievelingen
Mensen die denken dat moord door dictators een propagandastunt is om zoiemand zwart te maken. Ik heb een mild medelijden voor mensen met zulke oogkleppen, maar ik veracht ze niet. Liever ga ik met ze in discussie.

In dit rijtje dus:
1 Hitler
2 Jan de Vries
3 Neonazi's die de holocaust verheerlijken
4 Holocaustontkenners.

Ook zo:
1 George Bush
2 Balkenende
3 Geert Wilders
4 Ashfan Ellian

En dus ook:
1 Mao
2 Nixon
3 Xiang Ming
4 Jan Marijnissen

En:
1 Osama bin Laden
2 Muhammad Sadir
3 Samir A.
4 Loose Change

[/provocatieve OP]

Stelling: mensen die Jan Marijnissen, Loose Change, of wie dan ook van dat niveau moord in de schoenen schuiven hebben geen poot om op te staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Floripas op 04-12-2006 19:52:15 ]
  maandag 4 december 2006 @ 19:26:45 #2
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_44141865
Ik mis een vraagstelling?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  maandag 4 december 2006 @ 19:28:01 #3
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44141904
Ik mis Poetin
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  maandag 4 december 2006 @ 19:29:58 #4
130955 Floripas
Blast from the past
  maandag 4 december 2006 @ 19:30:51 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_44142002
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:26 schreef descendent1 het volgende:
Ik mis een vraagstelling?
Het is toch vrij duidelijk een 'kijk mij eens verheven zijn boven de menschheid met mijn alwetendheid en goddelijk objectieve standpunten' post. Daar hoort geen vraag bij. De bedoeling is dat je hem gaat prijzen voor zijn exceptionele inzicht en wijsheid.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_44142043
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:24 schreef Floripas het volgende:
Ik heb eens nagedacht over de hele goed-kwaad-discussie rondom Marijnissen, Rosenmoller, Prins Bernhard, Milton Friedman, Thatcher, Nixon en meer zo van die mensen die her en der moorduchtige regimes hebben gesteund.

Wat kun je wie kwalijk nemen? Ik zie drie graduele stadia:

...........

Mensen die weten van moord en niets doen
Er zijn talloze mensen die in de buurt van een moordachtig regime zaten en niets deden. Dit vind ik uitzonderlijk verachtelijk en laakbaar (al typ ik dit natuurlijk wel vanuit mijn bureaustoel).
George Bush heeft wat gedaan aan een moordadig regime, het is er niet beter op geworden.
quote:
Mensen die weten van moord en het rechtpraten
Bijvoorbeeld de NCPN'er die Stalins Goelag goedpraat, de moslim die de aanslagen op het WTC goedpraat, Geert Wilders die de moord op Palestijnse kopstukken toestaat. Moord is moord, ongeacht wie er wordt vermoord. Ik veracht mensen hogelijk die dit doen; ik zal ze dan ook niet vertrouwen.
Was Bin Laden maar op tijd geliquideerd, of Hitler, of Idi Amin, of ......
quote:
Naievelingen
..
  maandag 4 december 2006 @ 19:32:54 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142074
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het is toch vrij duidelijk een 'kijk mij eens verheven zijn boven de menschheid met mijn alwetendheid en goddelijk objectieve standpunten' post. Daar hoort geen vraag bij. De bedoeling is dat je hem gaat prijzen voor zijn exceptionele inzicht en wijsheid.
Haar.
Ik heb er een vraagstelling bijgezet.
  maandag 4 december 2006 @ 19:33:56 #8
120304 descendent1
pi_44142112
quote:

[..]

Hem?

In feite weten we allemaal van moorddadige regimes af en doen we er geen reet aan; dus zijn we allemaal schuldig?
Zo iets maak ik op uit de 'stelling'.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  maandag 4 december 2006 @ 19:34:01 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142117
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:32 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

George Bush heeft wat gedaan aan een moordadig regime, het is er niet beter op geworden.
[..]
Sterker nog, dan was het er slechter op geworden. En dat komt niet als een verrassing.
quote:
Was Bin Laden maar op tijd geliquideerd, of Hitler, of Idi Amin, of ......
Werden ze maar veroordeeld. Anders worden het martelaars.
  maandag 4 december 2006 @ 19:34:22 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142134
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:33 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Hem?

In feite weten we allemaal van moorddadige regimes af en doen we er geen reet aan; dus zijn we allemaal schuldig?
Zo iets maak ik op uit de 'stelling'.
Ik zeg niet schuldig. Ik zeg laakbaar.
  maandag 4 december 2006 @ 19:35:55 #11
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_44142191
quote:

[..]

zou ik hem mogen aanraken?
  maandag 4 december 2006 @ 19:36:27 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142217
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:35 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

zou ik hem mogen aanraken?
Haar!
Verdomme.
  maandag 4 december 2006 @ 19:38:11 #13
120304 descendent1
pi_44142283
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Haar!
Verdomme.
Als je hem nu gaat vermoorden en je dat van te voren post en ik het lees; maakt mij dat nu laakbaar omdat ik niets tegen jou -als zijnde een moorddadig mini-regime- doe?
Ik voel me niet laakbaar; want wat zou ik er in godeshemelennaam tegen moeten doen?
pi_44142306
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:34 schreef Floripas het volgende:

[..]

Sterker nog, dan was het er slechter op geworden. En dat komt niet als een verrassing.
kortom, Saddam hadden "we" moeten laten zitten. Hij was blijkbaar precies de juiste man voor de Irakezen.
quote:
Werden ze maar veroordeeld. Anders worden het martelaars.
veroordelen is mooi, vooral voor advocaten en rechters, maar wel te laat. De truc is natuurlijk om het niet zover te laten komen, of in ieder geval de schade te beperken.
  maandag 4 december 2006 @ 19:41:56 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142405
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:38 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

kortom, Saddam hadden "we" moeten laten zitten. Hij was blijkbaar precies de juiste man voor de Irakezen.
[..]
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik was nooit een voorstander van Saddams regime. We hadden het verzet moeten steunen en de groeiende onrust een stem moeten geven door ze vrije pers te bieden en vanuit ballingschap kritiek te kunnen leveren.
quote:
veroordelen is mooi, vooral voor advocaten en rechters, maar wel te laat. De truc is natuurlijk om het niet zover te laten komen, of in ieder geval de schade te beperken.
Ja, dat ben ik met je eens, maar sinds wanneer heeft de moord op een enkel man van buitenaf dat opgelost?
  maandag 4 december 2006 @ 19:42:51 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44142434
Iedereen valt wel binnen jouw vier categoriën in te passen, dus iedereen is schuldig te noemen.

En zo is het natuurlijk ook.
The End Times are wild
  maandag 4 december 2006 @ 19:43:44 #17
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_44142461
Mensen die zelf hebben gemoord
(of daartoe opriepen, de opdracht ertoe gaven, ertoe aanzetten). Wat mij betreft mogen al deze mensen vervolgd worden voor hun daden, ongeacht welk motief ze hadden - tot aan George Bush, Castro, Pinochet aan toe. Dit is natuurlijk een duidelijke categorie.

- Balkenende
- Wilders

--> ONZ
"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
  maandag 4 december 2006 @ 19:44:15 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142483
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:43 schreef Misanthroopia het volgende:
Mensen die zelf hebben gemoord

- Balkenende
- Wilders

--> ONZ
...wat?
  maandag 4 december 2006 @ 19:44:58 #19
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_44142495
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:38 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Ik heb het al eerder gezegd: Irak was een soevereine staat. Wie zijn wij om te bepalen wat goed is voor de Iraakse bevolking en dat dan ook nog even met geweld te gaan opleggen? Saddam was vanzelf verdwenen, hetzij door Magere hein, hetzij doordat hij een stap te ver ging en de bevolking hem eruit gegooid had. Steunen van intern verzet, prima. Daadwerkelijk je bemoeien met de interne zaken van een andere staat, nooit. What's next? Bush die vindt dat ons euthanasie beleid niet deugt en Scheveningen binnenvalt?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 4 december 2006 @ 19:46:15 #20
41606 Misanthroopia
pi_44142530
Wouter Bos is dus ook een moordenaar, aangezien hij heeft ingestemd met de uitzending naar Irak.
  maandag 4 december 2006 @ 19:47:45 #21
41606 Misanthroopia
pi_44142582
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:44 schreef Floripas het volgende:

[..]

...wat?
Dat je redenering nogal onzinnig is. Balkenende en Wilders (en dus ook Bos als je consequent bent) benoemen als iemand die "zelf vermoord" heeft slaat als een lul op een varken.
  maandag 4 december 2006 @ 19:50:23 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142672
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:47 schreef Misanthroopia het volgende:

[..]

Dat je redenering nogal onzinnig is. Balkenende en Wilders (en dus ook Bos als je consequent bent) benoemen als iemand die "zelf vermoord" heeft slaat als een lul op een varken.
...wat?
Dat deed ik niet, dat deed jij!
Jij moet maar naar ONZ, dus.
pi_44142681
Floripas ik zie 4 categorieën, en vervolgens 4 aparte groepen namen. Kan ik hieruit concluderen dat die mensen per groepje in een andere categorie thuishoren?
oneindig...?
dan is dus alle fictie werkelijkheid, en wel op dit moment
  maandag 4 december 2006 @ 19:51:14 #24
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142697
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:50 schreef Yestuuur het volgende:
Floripas ik zie 4 categorieën, en vervolgens 4 aparte groepen namen. Kan ik hieruit concluderen dat die mensen per groepje in een andere categorie thuishoren?
Je hebt gelijk, ik pas het wel even aan.
[/waarzitikmetmijnhoofd]
  maandag 4 december 2006 @ 19:52:17 #25
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_44142719
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Haar!
Verdomme.
Hee, jij postte je tieten niet.
De fout ligt dus bij deze bij jou.

Maar excuses aangenomen hoor..
pi_44142728
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:42 schreef LXIV het volgende:
Iedereen valt wel binnen jouw vier categoriën in te passen, dus iedereen is schuldig te noemen.

En zo is het natuurlijk ook.
Pas je wel op LXIV, tussen de categorie 1 t/m 4? !
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 4 december 2006 @ 19:54:26 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44142791
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Pas je wel op LXIV, tussen de categorie 1 t/m 4? !
Ik beken schuld in alle vier de categoriën.
The End Times are wild
pi_44142834
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik heb het al eerder gezegd: Irak was een soevereine staat. Wie zijn wij om te bepalen wat goed is voor de Iraakse bevolking en dat dan ook nog even met geweld te gaan opleggen? Saddam was vanzelf verdwenen, hetzij door Magere hein, hetzij doordat hij een stap te ver ging en de bevolking hem eruit gegooid had. Steunen van intern verzet, prima. Daadwerkelijk je bemoeien met de interne zaken van een andere staat, nooit. What's next? Bush die vindt dat ons euthanasie beleid niet deugt en Scheveningen binnenvalt?
ben ik helemaal met je eens. Ik heb zelfs twijfels bij het steunen van verzet, zie Nicaragua.
Kijk, het verwijt is dat het Westen dictators ondersteunt, in het zadel houdt en helpt. Die dictators zijn dan weer verantwoordelijk voor de stagnatie in die landen. Mubarak is een mooi voorbeeld wat "ons" veel verweten wordt, maar ook Saddam.
Vervolgens wordt dan zo'n dictator met grootschalig militair geweld verwijderd, zonder geweld lukt het niet, blijkbaar is zo'n dictator aanzienlijk minder afhankelijk van het perfide Westen als critici beweren. En nadat de dictator en het bijbehorende regime verwijderd zijn stort het land in een orgie van chaos en onderling geweld. Allemaal niet verbazingwekkend, maar critici zullen een keuze moeten maken. Moeten wij dergelijke regimes nu wel of niet ondersteunen cq tolereren? En zo ja, blijkbaar is een dergelijke dictator "as good as it gets" en het resultaat van een stagnerende/versteende samenleving en niet de oorzaak.
pi_44142900
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik beken schuld in alle vier de categoriën.
Ach. Ik val daarmee in 4, zeker. Pas maar op voor zij die nu in 1 vallen. En val er zelf niet in.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 4 december 2006 @ 19:57:55 #30
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142902
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:55 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

ben ik helemaal met je eens. Ik heb zelfs twijfels bij het steunen van verzet, zie Nicaragua.
Kijk, het verwijt is dat het Westen dictators ondersteunt, in het zadel houdt en helpt. Die dictators zijn dan weer verantwoordelijk voor de stagnatie in die landen. Mubarak is een mooi voorbeeld wat "ons" veel verweten wordt, maar ook Saddam.
Vervolgens wordt dan zo'n dictator met grootschalig militair geweld verwijderd, zonder geweld lukt het niet, blijkbaar is zo'n dictator aanzienlijk minder afhankelijk van het perfide Westen als critici beweren. En nadat de dictator en het bijbehorende regime verwijderd zijn stort het land in een orgie van chaos en onderling geweld. Allemaal niet verbazingwekkend, maar critici zullen een keuze moeten maken. Moeten wij dergelijke regimes nu wel of niet ondersteunen cq tolereren? En zo ja, blijkbaar is een dergelijke dictator "as good as it gets" en het resultaat van een stagnerende/versteende samenleving en niet de oorzaak.
Maar noem eens een voorbeeld van een plek die nooit 'vrij' is geweest die succesvol is bevrijd? Dat lukt je niet. Dan moet je dus het verzet steunen, de dictator proberen te ondergraven, maar maak bij god geen martelaar van zoiemand. Anjerrevoluties en dergelijke werken veel beter.
  maandag 4 december 2006 @ 19:58:00 #31
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44142904
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als hij doet zou doen, is hij echt een held.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  maandag 4 december 2006 @ 19:58:44 #32
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142926
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:58 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Als hij doet zou doen, is hij echt een held.
Dan sta jij samen met Bas van der Vlies en de AEL te juichen op het strand, zeker.
  maandag 4 december 2006 @ 19:58:47 #33
66444 Lord_Vetinari
pi_44142928
Toen Saddam Koeweit binnenviel viel de hele wereld over hem heen. terwijl hij in principe hetzelfde deed als de VS in Irak (en Afghanistan) gedaan hebben. Maar dat is ineens 'bevrijding'...
  maandag 4 december 2006 @ 20:00:00 #34
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44142967
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:58 schreef Floripas het volgende:
Dan sta jij samen met Bas van der Vlies en de AEL te juichen op het strand, zeker.
Het is nogal ver weg

Maar het beeld van GI's die het Binnenhof bestormen lijkt me heerlijk...
  maandag 4 december 2006 @ 20:00:35 #35
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44142995
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:00 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is nogal ver weg

Maar het beeld van GI's die het Binnenhof bestormen lijkt me heerlijk...
Counterstrikefan, zeker?
  maandag 4 december 2006 @ 20:00:51 #36
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143003
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Toen Saddam Koeweit binnenviel viel de hele wereld over hem heen. terwijl hij in principe hetzelfde deed als de VS in Irak (en Afghanistan) gedaan hebben. Maar dat is ineens 'bevrijding'...
Dat is het toch in beide gevallen? Van erg dictatoriaal regime naar minder dictatoriaal, of democratisch.
pi_44143006
Ben je dan niet schuldig als je Saddam Hoessein aanvalt omdat dat moord is en tegelijkertijd medeplichtig als je een moordzuchtige dictator laat zitten?
  maandag 4 december 2006 @ 20:01:39 #38
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143038
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:00 schreef Floripas het volgende:
Counterstrikefan, zeker?
Nee, helaas, maar als je nu eenmaal zo'n mooie The Hague Invasion Act hebt, moet je hem ook gebruiken. Vinden de lefties leuk.
  maandag 4 december 2006 @ 20:01:53 #39
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143045
quote:

[..]

Dat is het toch in beide gevallen? Van erg dictatoriaal regime naar minder dictatoriaal, of democratisch.
Koeweit is ook een dictatuur.
Als een land een ander soeverein land binnenvalt is dat erg kwalijk - in beide gevallen.
  maandag 4 december 2006 @ 20:02:13 #40
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143054
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:00 schreef Monidique het volgende:
Ben je dan niet schuldig als je Saddam Hoessein aanvalt omdat dat moord is en tegelijkertijd medeplichtig als je een moordzuchtige dictator laat zitten?
  maandag 4 december 2006 @ 20:02:19 #41
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143059
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:00 schreef Monidique het volgende:
Schuldig van moord op Saddam? Who cares? De man is tuig.
  maandag 4 december 2006 @ 20:03:02 #42
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143090
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:01 schreef Floripas het volgende:
Koeweit is ook een dictatuur.
Als een land een ander soeverein land binnenvalt is dat erg kwalijk - in beide gevallen.
Culturrelativisten bekijken het zo - ik niet.
  maandag 4 december 2006 @ 20:03:12 #43
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143097
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:02 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Tuig is ook mens.
  maandag 4 december 2006 @ 20:03:29 #44
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143104
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:03 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Culturrelativisten bekijken het zo - ik niet.
Waarom is dat cultuurelativisme?
  maandag 4 december 2006 @ 20:03:42 #45
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143107
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:03 schreef Floripas het volgende:
Tuig is ook mens.
Daar heeft Saddam nog niet veel van laten blijken.
  maandag 4 december 2006 @ 20:04:13 #46
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143129
quote:
Omdat er invasies zijn die goed zijn, en invasies zijn die verwerpelijk zijn.
  maandag 4 december 2006 @ 20:04:19 #47
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_44143135
quote:

[..]

Omdat je rekening houd met mensen die er simpelweg niet toe doen.
pi_44143157
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:02 schreef PJORourke het volgende:

[..]

I care. Een beetje, heel klein beetje.
  maandag 4 december 2006 @ 20:06:14 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44143194
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Ach. Ik val daarmee in 4, zeker. Pas maar op voor zij die nu in 1 vallen. En val er zelf niet in.

Zoals ik al zei, iedereen is schuldig, velen in meerdere categoriën. De verschillen zijn enkel gradueel.

Wie heeft er geen belasting betaald de afgelopen drie jaar? Belastinggeld waarmee ook bommen zijn gegooid? En is enkel niets doen al niet een vorm van schuldig zijn?
The End Times are wild
pi_44143201
kan ik uit de woorden 'graduele stadia' opmaken dat je het minder erg vind als iemand weet van moord en niets doet, dan dat hij moord rechtpraat?

ik zou dit logischer vinden:
1. Mensen die zelf hebben gemoord of daartoe opdracht hebben gegeven. je vind dat al deze mensen vervolg moeten worden, ongeacht motief?? that's a bold statement. soldaten die ons land hebben bevrijd en daarbij mensen hebben vermoord, moeten vervolgd worden?
2. Mensen die weten van moord en het goedpraten
houdt rekening met het verschil tussen goedpraten en de oorzaken noemen.
3. Naievelingen
(veel mensen zijn er niet die tot deze categorie behoren) er zijn er meer die net doen alsof.
4. Mensen die weten van moord en niets doen
in deze categorie is 1 factor heel belangrijk, namelijk de macht om iets te kunnen doen.
als iemand tegen je zegt: 'ik ga die en die vermoorden'. dan vind ik het erger als je niets doet, dan wanneer je bijv. weet dat er in Israël mensen vermoord worden, en je doet er niets aan.
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 20:06:29 #51
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143203
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:05 schreef Monidique het volgende:
I care. Een beetje, heel klein beetje.
En Tvlxd?
pi_44143228
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En Tvlxd?
Wat is de relevantie van tvlxds mening?
  maandag 4 december 2006 @ 20:07:26 #53
10710 gday
propria cures
pi_44143235
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:46 schreef Misanthroopia het volgende:
Wouter Bos is dus ook een moordenaar, aangezien hij heeft ingestemd met de uitzending naar Irak.
Hiephoi, laten we de feiten weer lekker selectief weergeven!

De PvdA heeft zich altijd uitgesproken tegen militair ingrijpen in Irak, zonder toestemming van de veiligheidsraad.

Toen het dan helaas toch zover kwam, ging het als volgt:
quote:
Donderdagavond 26 juni heeft de PvdA-fractie, met uitzondering van vier leden, uiteindelijk besloten haar steun niet te onthouden aan de uitzending van militairen naar Irak. Daarbij speelde vooral een rol dat de PvdA maandenlang gepleit heeft voor betrokkenheid van de Verenigde Naties bij de operatie in Irak. Nu is de VN, weliswaar mager maar toch, betrokken bij Irak. Zij vragen Nederland om een bijdrage te leveren. Dan is het moeilijk nee zeggen. Zonder stabiliteit komt voedselhulp niet ter plekke en kan geen begin worden gemaakt met democratisering en opbouw van Irak.

De afgelopen week stond de PvdA-fractie voor de heel moeilijke beslissing over het wel of niet steunen van de missie naar Irak. Op het Politiek Forum van 21 juni bleek dat er ook in de partij veel twijfels zijn of we nu wel of niet Nederlandse militairen naar Irak moeten sturen. Daarbij speelde een rol dat er misschien andere missies waren die op dit moment een hogere prioriteit zouden moeten hebben (bijvoorbeeld Congo), dat er vragen waren over de militaire risico’s, over de vraag of de oorlog wel of niet is afgelopen en ook over de houding van de Irakese bevolking ten opzichte van de Nederlandse militairen.

Al die twijfels leefden en leven ook in de fractie, zoals woordvoerder Bert Koenders ook naar voren bracht in het debatten met de regering. Daarin zijn wel een aantal zaken duidelijk geworden. Ten eerste dat militaire risico’s weliswaar - zoals altijd - bestaan, maar dat de commandostructuur in orde lijkt en dat ook overigens alle lessen van Srebrenica en andere missies goed zijn verwerkt. Daarnaast is het ook de vraag of op dit moment andere missies wel aan het zogenaamde toetsingskader voldoen; bij Congo lijkt dit op dit moment niet het geval. Wel heeft de PvdA een motie ingediend om een Nederlands initiatief te nemen om te komen tot versterkt VN Mandaat in Congo om zo de slepende genocide daar een halt toe te roepen.

Voor sommigen speelde ook een rol dat wij deze missie wellicht zelf nooit verzonnen en voorgesteld zouden hebben maar dat het voorstel er nu wel ligt en dat de meerderheid van de Kamer de missie steunt. In dat licht vinden zij het ook belangrijk in de afweging te betrekken hoe het is om militairen de grens over te sturen die zich niet door zo’n grote partij als de PvdA gesteund weten. Het zou ook de eerste keer zijn dat de PvdA tegen een door de VN geautoriseerde vredesmissie zou stemmen.

Er heeft een goede inhoudelijke discussie in de fractie plaatsgevonden. Fractievoorzitter Wouter Bos heeft daarbij aangegeven dat er ook ruimte was voor een minderheidsopinie en dat hij geen fractiediscipline wilde opleggen. De stemming in de fractie is daarmee een reflectie van de veelheid van opinies in de eigen partij. Voor alle leden van de fractie gold deze week, of ze nu uiteindelijk voor of tegen waren, het was met grote twijfels en een baksteen in de maag.

Woordvoerder Bert Koenders verwoordde dat samenvattend in zijn bijdrage aan het debat als volgt:

'Deze Missie is een noviteit met militaire maar eerder misschien nog politieke valkuilen.Gezien onze uitgangspunten t.a.v. de geschiedenis van het conflict, de omvang van het VN mandaat, de politieke inbedding van de Autoriteit en de noodzaak van een partnerschap met de bevolking bestaan er twijfels in mijn gehele fractie.'
Dat is het hele verhaal.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  maandag 4 december 2006 @ 20:07:37 #54
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143240
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:03 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Daar heeft Saddam nog niet veel van laten blijken.
Menselijkheid is niet voorwaardelijk, hoor. Er zijn mensen die zo over Wilders denken, of over Fortuyn dachten. Ik vind dat verwerpelijk.
  maandag 4 december 2006 @ 20:08:15 #55
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143265
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:04 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Omdat er invasies zijn die goed zijn, en invasies zijn die verwerpelijk zijn.
En wat maakt 'goed' en wat 'verwerpelijk'? Aantal doden?
Dan is de Irak-invasie verwerpelijker dan de Koeweit-invasie.
  maandag 4 december 2006 @ 20:08:46 #56
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143278
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:04 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Omdat je rekening houd met mensen die er simpelweg niet toe doen.
Mag jij bepalen wie ertoe doet en wie niet? Arrogante.
  maandag 4 december 2006 @ 20:10:19 #57
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143324
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef Yestuuur het volgende:
kan ik uit de woorden 'graduele stadia' opmaken dat je het minder erg vind als iemand weet van moord en niets doet, dan dat hij moord rechtpraat?

1. Mensen die zelf hebben gemoord of daartoe opdracht hebben gegeven. je vind dat al deze mensen vervolg moeten worden, ongeacht motief?? that's a bold statement. soldaten die ons land hebben bevrijd en daarbij mensen hebben vermoord, moeten vervolgd worden?
Ja.
quote:
2. Mensen die weten van moord en het goedpraten
houdt rekening met het verschil tussen goedpraten en de oorzaken noemen.
Natuurlijk.
quote:
3. Naievelingen
(veel mensen zijn er niet die tot deze categorie behoren) er zijn er meer die net doen alsof.
Dat kan, die schuiven een categorie op.
quote:
4. Mensen die weten van moord en niets doen
in deze categorie is 1 factor heel belangrijk, namelijk de macht om iets te kunnen doen.
als iemand tegen je zegt: 'ik ga die en die vermoorden'. dan vind ik het erger als je niets doet, dan wanneer je bijv. weet dat er in Israël mensen vermoord worden, en je doet er niets aan.
Nee, dat ben ik met je eens, zeg.
  maandag 4 december 2006 @ 20:11:05 #58
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143346
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:07 schreef Floripas het volgende:
Menselijkheid is niet voorwaardelijk, hoor. Er zijn mensen die zo over Wilders denken, of over Fortuyn dachten. Ik vind dat verwerpelijk.
Je ziet toch wel het verschil tussen Fortuyn, Wilders en Hoessein, hoop ik? Iemand die tijdens een ministerraad z'n pistool pakt en de minister van Defensie doodknalt is niet echt menselijk te noemen. Eerder beestachtig. De intensieve veehouderij heeft wel ene oplossing voor zo'n vent.
  maandag 4 december 2006 @ 20:11:06 #59
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44143347
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:01 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, helaas, maar als je nu eenmaal zo'n mooie The Hague Invasion Act hebt, moet je hem ook gebruiken. Vinden de lefties leuk.
Zolang die yanks geen al te grote teringzooi maken van m'n achtertuin is alles OK. 't zal niet de eerste keer zijn dat ze 'perongeluk' wat bommen laten vallen op bezuidenhout.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_44143369
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:08 schreef Floripas het volgende:

[..]

Als alle eigenschappen gelijk zijn en het enige verschil is dat Irak een soortement democratie heeft en Koeweit als provincie ingelijfd zou worden, dan, als je vindt dat democratie een superieure, universele waarde is, zou de invasie door het Amerikaanse regime minder verwerpelijk zijn, zou ik zeggen. Even ongeacht de vraag of er een democratie is in Irak en of de Amerikanen daarvoor te danken zijn, want dat zijn in deze niet echt relevante zaken.
  maandag 4 december 2006 @ 20:12:07 #61
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_44143382
Helemaal eens met de stelling, en de classificatie van Wilders en Ellian.
Heb trouwens veel werk gemaakt van een analyse van een DDR schrijver, Christoph Hein, die in zijn literatuur min of meer subtiel een hommage brengt aan Hitler en Stalin; wat mij door prof. Anthonya Visser, hoogleraar Duits in Leiden, en Christoph Hein -fan, niet in dank werd afgenomen.
Kon gelukkig ondanks censuur enz. toch cum laude afstuderen.
Mijn onderzoek over Christoph Hein/Hitler/Stalin : www.passagenproject.com/inhalt.html .
Mijn onderzoek over Ellian en Wilders zie link hieronder
pi_44143413
Maar noem eens een voorbeeld van een plek die nooit 'vrij' is geweest die succesvol is bevrijd? Dat lukt je niet. Dan moet je dus het verzet steunen, de dictator proberen te ondergraven, maar maak bij god geen martelaar van zoiemand. Anjerrevoluties en dergelijke werken veel beter.
[/quote]

welke plek is nou nooit 'vrij' geweest. oorlogvoeren kost veel geld, een land gaat nooit een ander land zomaar bevrijden zonder daar iets voor terug te krijgen. olie bijv. in irak. veiligheid in cuba.
oneindig...?
pi_44143481
quote:

[..]

wat heb je aan democratie als je geen boodschappen op de markt kunt doen
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  maandag 4 december 2006 @ 20:15:13 #64
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143484
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:08 schreef Floripas het volgende:
Nee, de doelstelling en bedoelingen van de missie.
  maandag 4 december 2006 @ 20:16:07 #65
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143515
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:15 schreef kareltje_de_grote het volgende:
wat heb je aan democratie als je geen boodschappen op de markt kunt doen
Waarom kan dat niet?
  maandag 4 december 2006 @ 20:17:00 #66
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_44143547
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:13 schreef Yestuuur het volgende:

welke plek is nou nooit 'vrij' geweest. oorlogvoeren kost veel geld, een land gaat nooit een ander land zomaar bevrijden zonder daar iets voor terug te krijgen. olie bijv. in irak. veiligheid in cuba.
[/quote]
Wat dacht je van WOll ?

De US hielp hier alleen maar mee om een mooie barriere te maken tegen de USSR.
  maandag 4 december 2006 @ 20:17:16 #67
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143551
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:11 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Je ziet toch wel het verschil tussen Fortuyn, Wilders en Hoessein, hoop ik?
Ja, hoor, zie eerste post.
Maar wat zou je ervan vinden als iemand Cheney om zou leggen? Die man heeft ook fiks wat doden op z'n geweten. Of Els Borst?
quote:
Iemand die tijdens een ministerraad z'n pistool pakt en de minister van Defensie doodknalt is niet echt menselijk te noemen. Eerder beestachtig.
Dat noem ik pas beestachtig, iemand z'n menselijkheid ontkennen omdat-ie moordt. Ik heb slecht nieuws voor je: je blijft van dezelfde biologische soort. Je zult moeten nadenken over waarom zo iemand zoiets doet, en hoe jke dat kunt voorkomen.
quote:
De intensieve veehouderij heeft wel ene oplossing voor zo'n vent.
  maandag 4 december 2006 @ 20:17:28 #68
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143563
quote:
Dit is toch grote nonsens? Zwartmakerij met een pseudo-wetenschappelijk tintje, door veel met titels te smijten.
pi_44143564
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Waarom kan dat niet?
ohw, de burgeroorlog die er niet was is voorbij in de veronderstelling zijnde dat we het beide over Irak hebben?
Fiets
  maandag 4 december 2006 @ 20:18:41 #70
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143603
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:15 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ja, de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. Kijk maar naar de Russische Revolutie.
pi_44143621
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:17 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

ohw, de burgeroorlog die er niet was is voorbij in de veronderstelling zijnde dat we het beide over Irak hebben?
Correct, een democratie is meer dan eens in de vier jaar stemmen. Sowieso al, maar in Iraks geval komt er nog veel meer bij kijken. Maar goed, als dat parlement dan geen macht heeft, dan regeert het slechts in naam en controleren guerilla's en criminelen de samenleving. Zoals nu in Irak dus. Waar geen democratie is.
pi_44143622
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:15 schreef PJORourke het volgende:

er zijn genoeg slechte dictators in de wereld. waarom juist saddam afzetten? de doelstelling 'het bevrijdden van Irak' is dus een cover up om mensen te laten denken dat ze rechtvaardig en naar eer en geweten handelen.
oneindig...?
pi_44143650
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:17 schreef Floripas het volgende:
Je zult moeten nadenken over waarom zo iemand zoiets doet, en hoe je dat kunt voorkomen.
Waarom?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 4 december 2006 @ 20:21:02 #74
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143689
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat je toch wilt voorkomen dat het vaker gebeurt?

Waarom moorden mensen?
pi_44143700
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:18 schreef Floripas het volgende:
Ja, de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. Kijk maar naar de Russische Revolutie.
goed voorbeeld.
kerkelijke inquisitie?
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 20:22:25 #76
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143723
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:17 schreef Floripas het volgende:
Ja, hoor, zie eerste post.
Maar wat zou je ervan vinden als iemand Cheney om zou leggen? Die man heeft ook fiks wat doden op z'n geweten.
Dat lijkt me een grote misdaad.
quote:
Of Els Borst?
Dito. Al zou die wel levenslang moeten uitzitten.
quote:
Dat noem ik pas beestachtig, iemand z'n menselijkheid ontkennen omdat-ie moordt. Ik heb slecht nieuws voor je: je blijft van dezelfde biologische soort. Je zult moeten nadenken over waarom zo iemand zoiets doet, en hoe jke dat kunt voorkomen.
Allemaal heel leuk en aardig om de wereldvreemde softheid van hoogopgeleide, linkse vrouwtjes van in de dertig (het zogenaamde Halsemasyndroom) op de Al-Tikriti's los te laten, maar dat soort lui komen uit een heel andere wereld, met andere omgangsvormen: powerplay en afpersing. Die kan je alleen met rigoreuze principes en soortgelijke hardheid aanpakken. Alleen op die manier dwing je respect af. Dat wil niet zeggen dat je er meteen op los moet gaan knallen, maar als je dat aankondigt, moet je dat ook doen.

Door te gaan psychologiseren maken we onze positie in de echte, harde wereld van dictatoriale regimes er echt niet beter op, eerder zwakker.
  maandag 4 december 2006 @ 20:23:02 #77
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143743
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:18 schreef Floripas het volgende:
Had Lenin dan goede bedoelingen?
  maandag 4 december 2006 @ 20:23:55 #78
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143770
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. En Castro ook. En Pinochet.
pi_44143853
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:21 schreef Floripas het volgende:

Waarom moorden mensen?
omdat ze geen keus hebben in de meeste gevallen.
in andere gevallen is het meestal een combinatie van 2 van de volgende zaken:

-mishandeling in de jeugd / vroege sexuele ervaringen met 1 vd ouders
-hersenletsel in frontale kwabben
-psychose (realiteit niet kunnen onderscheiden van fantasie)
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 20:26:28 #80
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143866
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:19 schreef Yestuuur het volgende:
er zijn genoeg slechte dictators in de wereld. waarom juist saddam afzetten? de doelstelling 'het bevrijdden van Irak' is dus een cover up om mensen te laten denken dat ze rechtvaardig en naar eer en geweten handelen.
Nee hoor.

1. Hij is een van de smerigste dictators die er waren
2. Hij woonde in een regio die opschudding hard nodig heeft en had
3. Zijn afzetten was haalbaar
4. Hij had een permanente interesse in massavernietigingswapens
5. Je moet ergens beginnen.

Kortom, als je slechts uit was op olie, kon je dat beter doen via afpersing dmv. het olie voor voedselprogramma. Zoals de Russen en de Fransen deden en waarom ze ook tegen de aanval waren.
pi_44143873
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:26 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

omdat ze geen keus hebben in de meeste gevallen.
in andere gevallen is het meestal een combinatie van 2 van de volgende zaken:

-mishandeling in de jeugd / vroege sexuele ervaringen met 1 vd ouders
-hersenletsel in frontale kwabben
-psychose (realiteit niet kunnen onderscheiden van fantasie)
en omdat ze er zelf beter van worden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 4 december 2006 @ 20:26:54 #82
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143879
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:22 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat lijkt me een grote misdaad.
[..]
Mij ook.
Maar een boel mensen ter wereld denken daar heel anders over. Wie heeft gelijk?
quote:
Dito. Al zou die wel levenslang moeten uitzitten.
[..]
Dat lijkt me overdreven.
quote:
Allemaal heel leuk en aardig om de wereldvreemde softheid van hoogopgeleide, linkse vrouwtjes van in de dertig (het zogenaamde Halsemasyndroom)
Ik ben niet in de dertig, ik stem geen GroenLinks en ik ben wereldvreemd noch soft.
quote:
op de Al-Tikriti's los te laten, maar dat soort lui komen uit een heel andere wereld, met andere omgangsvormen: powerplay en afpersing. Die kan je alleen met rigoreuze principes en soortgelijke hardheid aanpakken.
Door ze te worden, dus. Nee dank je.
quote:
Alleen op die manier dwing je respect af.
Ik wil geen respect, ik wil dat er minder mensen doodgaan.
quote:
Dat wil niet zeggen dat je er meteen op los moet gaan knallen, maar als je dat aankondigt, moet je dat ook doen.
Je moet dat ook helemaal niet aankondigen.
quote:
Door te gaan psychologiseren maken we onze positie in de echte, harde wereld van dictatoriale regimes er echt niet beter op, eerder zwakker.
Ik ben blij dat ik in een wereld leef waarin ik dat soort dingen mag uiten, zeg. Een gedachtenpolitie, daar zit ik dus echt niet op te wachten. Laat dat maar aan de Taliban over, dat oog-om-oog-gelul.
  maandag 4 december 2006 @ 20:27:37 #83
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44143902
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:17 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Hoe weet jij of je in Irak wel of niet naar de markt kunt?
  maandag 4 december 2006 @ 20:27:54 #84
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44143911
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:26 schreef Argento het volgende:

[..]

Omdat ze andermans menselijkheid of levensrecht ontkennen en dat ver doordrijven.
pi_44143977
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:26 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee hoor.

1. Hij is een van de smerigste dictators die er waren
Wie bepaalt dat? Niet op zijn minst het VN Hof in Den Haag?
quote:
2. Hij woonde in een regio die opschudding hard nodig heeft en had
Is dat relevant voor militair ingrijpen? En als dat relevant is, moet dan niet de eis worden gesteld dat eea geschiedt op VN-mandaat?
quote:
3. Zijn afzetten was haalbaar
Zelfde opmerking als bij punt 2.
quote:
4. Hij had een permanente interesse in massavernietigingswapens
Maar heeft ze nooit gehad.
quote:
5. Je moet ergens beginnen.
Dat kun je je dus afvragen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_44144048
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:27 schreef Floripas het volgende:

[..]

Omdat ze andermans menselijkheid of levensrecht ontkennen en dat ver doordrijven.
Ik heb mij nooit zo verdiept in de drijfveren en drempels van moordenaars, maar voorzover ik het kan beschouwen wordt vooral gemoord om de eigen situatie (al dan niet financieel) te verbeteren.
pi_44144076
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:26 schreef Argento het volgende:

die mensen laten het meestal door iemand anders doen, iemand die weinig keus heeft.
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 20:33:30 #88
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44144122
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:31 schreef Argento het volgende:

[..]

Ik heb mij nooit zo verdiept in de drijfveren en drempels van moordenaars, maar voorzover ik het kan beschouwen wordt vooral gemoord om de eigen situatie (al dan niet financieel) te verbeteren.
In Nederland, ja. Maar wereldwijd?
Je kunt als mens moorden. Maar daarvoor moet je wel een knop omzetten. Die knop doet jou jezelf in iemand anders herkennen, en jij wil ook niet dood. Zet die knop om, bijvoorbeeld door iemand menselijke eigenschappen te ontzeggen of te dsenken dat je meer doden voorkomt door te doden, en het lukt je.
pi_44144124
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:32 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

die mensen laten het meestal door iemand anders doen, iemand die weinig keus heeft.
de mensen die het feitelijk doen, doen het meestal niet gratis.
  maandag 4 december 2006 @ 20:33:39 #90
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144128
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:26 schreef Floripas het volgende:
Mij ook.
Maar een boel mensen ter wereld denken daar heel anders over. Wie heeft gelijk?
Wij dus?
quote:
Ik ben niet in de dertig, ik stem geen GroenLinks en ik ben wereldvreemd noch soft.
Het gaat niet om jou, maar om die mentaliteit.
quote:
Door ze te worden, dus. Nee dank je.
Nee, door hard maar consequent op te treden. Op basis van je principes.
quote:
Ik wil geen respect, ik wil dat er minder mensen doodgaan.
Aardig, maar dat lukt niet door het westen te ondermijnen. In tegendeel, daar wordt de jihad alleen maar erger van.
quote:
Je moet dat ook helemaal niet aankondigen.
Als besloten wordt Saddam af te zetten, moet je hem een ultimatum geven en vervolgens met keiharde middelen aanvallen. Maar niet gaan twijfelen of ruziemaken.
quote:
Ik ben blij dat ik in een wereld leef waarin ik dat soort dingen mag uiten, zeg. Een gedachtenpolitie, daar zit ik dus echt niet op te wachten. Laat dat maar aan de Taliban over, dat oog-om-oog-gelul.
Dat mag allemaal best, maar door dit soort softheid wordt het westen stelselmatig verzwakt, en rukken de jihadi's op. Waarom? Omdat mensen als jij ze overtuigen dat we toch niks terug doen. Er is geen werkelijke wil meer om pal te staan voor principes.
pi_44144156
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:27 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hoe weet jij of je in Irak wel of niet naar de markt kunt?
Kunnen wel, maar of je het voor je plezier doet is de vraag. En dan heb ik niet over het gevaar dat je je schoonmoeder tegen kunt komen.
Stelling was dan weer niet zo letterlijk bedoelt, maar meer in de trend dat aan de basis van democratie stabiliteit ten grondslag dient te liggen, ik denk niet dat democratie stabiliteit kan brengen of eenieder moet het met elkaar eens zijn.
Fiets
  maandag 4 december 2006 @ 20:35:39 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44144201
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Om je doelstellingen te realiseren heb je macht nodig. En macht gaat altijd samen met geweld.

Het onderscheid is keer op keer slechts gradueel. En bijna overal buiten Nederland anno 2006 is behoorlijk wat geweld benodigd om de macht te behouden.

Gebruikte Saddam Hoessein nu buitensporig veel geweld? Misschien maar net genoeg om zijn machtspositie, en daarmee de orde en stabiliteit in Irak te kunnen handhaven. Was Stalin nu echt zo nietsontziend met zijn zuiveringen voor en zijn beleid in de tweede Wereldoorlog? Zonder dat had de Soviet-Unie wellicht niet in staat geweest om Nazi-Duitsland te verslaan.

Het is vanuit de Amsterdamse grachtengordel natuurlijk makkelijk roepen dat men beter naar elkaar moet luisteren. Dat met dialoog en wederzijds begrip potentiële conflicten uit de weg geruimd kunnen worden. Daarbuiten heerst eerder een jungle, een jungle waar het recht van de sterkste nog onverminderd geldt. Daar word je afgemaakt wanneer je met rooibosthee en dialoog aan komt zetten.

Zelfs het feit dat de jungle zich nu ook binnen de grachtengordel manifesteert, en steeds verder woekert, is voor sommigen onvoldoende signaal om van koers te veranderen. Job Cohen zal de boel niet eeuwig bij elkaar kunnen houden met zijn soft-liberale inslag. Ooit komen er krachten vrij die zo niet te beteugelen zijn. Ook daar.

Het is geen misdrijf om geweld te gebruiken om je machtspositie te bestendigen. Het is juist een misdrijf om dit niet te doen, en het recht van de sterkste zijn gang te laten gaan. Want een dictator die de orde en rust kan handhaven door af en toe niet geheel willekeurig wat tikken uit te delen is nog altijd te verkiezen boven de absolute chaos wanneer de macht niet uitgeoefend wordt.
The End Times are wild
pi_44144222
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

In Nederland, ja. Maar wereldwijd?
Je kunt als mens moorden. Maar daarvoor moet je wel een knop omzetten. Die knop doet jou jezelf in iemand anders herkennen, en jij wil ook niet dood. Zet die knop om, bijvoorbeeld door iemand menselijke eigenschappen te ontzeggen of te dsenken dat je meer doden voorkomt door te doden, en het lukt je.
misschien, maar voor de meesten is toch een hevige gemoedsbeweging nodig om die knop te doen switchen. Een voor anderen staat die knop permanent op de verkeerde stand. Die hebben dan een totale afwezigheid van normbesef.

Maar moord is niet snel volledig willekeurig als het gaat om de keuze van het slachtoffer en de gevolgen die de daad voor de dader heeft.
pi_44144226
Democratie kan wel stabiliteit brengen, denk ik, hoewel het wel een soort kip-ei-verhaal is, maar in het geval Irak hebben de verkiezingen alleen maar destabiliserend gewerkt en de burgeroorlog en de etnische zuiveringen verhevigd.
  maandag 4 december 2006 @ 20:36:24 #95
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144233
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:29 schreef Argento het volgende:
Wie bepaalt dat? Niet op zijn minst het VN Hof in Den Haag?
Nee, een coalitie van democratische staten.
quote:
Is dat relevant voor militair ingrijpen? En als dat relevant is, moet dan niet de eis worden gesteld dat eea geschiedt op VN-mandaat?
Nee, de VN is, als organisatie die - heel achterhaald - culturrelativistisch alle landen gelijkstelt, moreel volkomen failliet.
quote:
Maar heeft ze nooit gehad.
Wat is er dan in Halabja gebeurd?
pi_44144309
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:36 schreef PJORourke het volgende:
Nee, de VN is, als organisatie die - heel achterhaald - culturrelativistisch alle landen gelijkstelt, moreel volkomen failliet.
Kan je dat wat verder uitleggen .
pi_44144312
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:35 schreef LXIV het volgende:
Gebruikte Saddam Hoessein nu buitensporig veel geweld?
Gezien de beelden van politieke tegenstanders die met granaten worden opgeblazen, zou ik zeggen: ja. Niet dat het nu veel beter is, integendeel, maar hij gebruikte behoorlijk veel geweld.
  maandag 4 december 2006 @ 20:39:34 #98
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44144342
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:33 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wij dus?
[..]
Waarom? Wie heeft er nou meer doden op z'n geweten, de verderfelijke jihadi's of de verderfelijke Cheney?
quote:
Het gaat niet om jou, maar om die mentaliteit.
[..]
Ik waardeer je als user, maar ik heb liever dat je 'm gewoon weerlegt met argumenten.
quote:
Nee, door hard maar consequent op te treden. Op basis van je principes.
[..]
Dan lijkt me dat er niet zoveel verschil is tussen jou en de jihadi's want die doen dat ook. Stker nog, bovenstaande zou zo hun motto kunnen zijn.
quote:
Aardig, maar dat lukt niet door het westen te ondermijnen. In tegendeel, daar wordt de jihad alleen maar erger van.
[..]
Ik ondermijn het westen helemaal niet. De Irak-oorlog, dat ondermijnt het westen pas: de haat tegen het westen is gigantisch toegenomen, het aantal jihadi's is gegroeid, het aantal aanslagen verveelvoudigd.
quote:
Als besloten wordt Saddam af te zetten, moet je hem een ultimatum geven en vervolgens met keiharde middelen aanvallen. Maar niet gaan twijfelen of ruziemaken.
[..]
Als je van een dictatoriaal regime afwilt in een land dat nooit vrijheid heeft gekend, moet je het eigen volk daar de hoofdrol in laten spelen.
quote:
Dat mag allemaal best, maar door dit soort softheid wordt het westen stelselmatig verzwakt, en rukken de jihadi's op. Waarom? Omdat mensen als jij ze overtuigen dat we toch niks terug doen. Er is geen werkelijke wil meer om pal te staan voor principes.
Denk je echt dat Jihadi's mijn reactie op Fok leuk vinden? Jihadi's spinnen garen bij de harde opstelling van Amerika. Abu Ghraibfoto's worden gebruikt bij de recrutering van jonge leden, en niet de foto's van de demonstratie tegen de oorlog, want dat zou eens kunnen aantonen dat wij vrijer zijn dan zij.
  maandag 4 december 2006 @ 20:39:40 #99
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144344
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:34 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Kunnen wel, maar of je het voor je plezier doet is de vraag. En dan heb ik niet over het gevaar dat je je schoonmoeder tegen kunt komen.
Stelling was dan weer niet zo letterlijk bedoelt, maar meer in de trend dat aan de basis van democratie stabiliteit ten grondslag dient te liggen, ik denk niet dat democratie stabiliteit kan brengen of eenieder moet het met elkaar eens zijn.
Weet jij hoe het leven in Irak nu echt is? We krijgen wel allemaal beelden te zien uit de Soenietische Driehoek, maar van de rest van het land hoor je nauwelijks wat. Wat is reeel en wat is TV-filter?

Ik heb een kennis in Belfast, Noord-Ierland. Die had ooit wel eens in de verte een autobom zien afgaan, maar is verder door de jaren 80 heengegaan zonder veel van de troubles te merken.
pi_44144378
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:36 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, een coalitie van democratische staten.

Ok, maar het uitgangspunt dat de VN achterhaald is, is een andere premisse en niet de premisse waar de VS vanuit ging toen zij een VN-mandaat probeerde los te weken met de stelling dat Irak over MDW's beschikte en dat daardoor de internationale vrede werd bedreigd. Toen de VN daarin niet meeging, althans naar de zin van de VS niet snel genoeg, gingen de VS zelf aan de slag en werd het oogmerk van de missie ineens omgegooid van het beschermen van de internationale gemeenschap tegen de WMD's van Saddam, tot het bevrijden van het Irakese volk van het bewind van diezelfde Saddam.
quote:
Wat is er dan in Halabja gebeurd?
Niks dat de internationale veiligheid bedreigde en een schending van de Irakese soevereiniteit rechtvaardigde.
  maandag 4 december 2006 @ 20:40:58 #101
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44144389
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:33 schreef Argento het volgende:

de mensen die het feitelijk doen, doen het meestal niet gratis.
het zou goed kunnen dat de mensen die het puur voor geld doen, ook beschikken over 1 van de psychologische/herseneigenschappen die ik eerder noemde. er zijn miss. ook gewoon mensen die het vermoorden van iemand anders niet als probleem zien. de meeste mensen echter wel. minder soldaten zijn in vietnam gesneuveld, dan dat er naderhand zelfmoord pleegden...
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 20:41:07 #102
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144393
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:38 schreef kLowJow het volgende:
Kan je dat wat verder uitleggen .
Noord-Korea heeft in de VN evenveel rechten en plichten als Noorwegen. Mag volledig meepraten.

In de tijd van de Koude Oorlog was dit logisch, maar nu is dat volstrekt onaanvaardbaar.
  maandag 4 december 2006 @ 20:42:44 #103
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44144447
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:41 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Noord-Korea heeft in de VN evenveel rechten en plichten als Noorwegen. Mag volledig meepraten.

In de tijd van de Koude Oorlog was dit logisch, maar nu is dat volstrekt onaanvaardbaar.
Dus jij stelt voor dat de VN een lijstje maakt met landen die wel en niet OK zijn. Bon. Wie stelt dat lijstje op?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 4 december 2006 @ 20:42:47 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44144448
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:38 schreef Monidique het volgende:

[..]

Gezien de beelden van politieke tegenstanders die met granaten worden opgeblazen, zou ik zeggen: ja. Niet dat het nu veel beter is, integendeel, maar hij gebruikte behoorlijk veel geweld.
Uiteraard gebruikte Saddam veel geweld. Maar was het buitensporig? Met andere woorden: gebruikte hij meer geweld dan noodzakelijk om de orde en rust in Irak te kunnen handhaven? Daar gaat het om.

En niettegenzeggelijk is het nu voor de gemiddelde burger in Irak veel slechter dan onder Saddam. In het bijzonder voor Christenen en Joden.
The End Times are wild
pi_44144452
Saddam Hoessein was al ontdaan van zijn massavernietigingswapens door de Verenigde Naties. Kom op, zeg, al dat bangmaken met massavernietigingswapens en die zogenaamde terroristische banden van Hoessein, dat is toch so 2002, 2003.
  maandag 4 december 2006 @ 20:43:13 #106
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44144467
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:41 schreef PJORourke het volgende:

[..]

haha wat een onzin. doordat soort ideeën gaat de VN dus moreel failliet
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 20:43:26 #107
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144479
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:40 schreef Argento het volgende:
Ok, maar het uitgangspunt dat de VN achterhaald is, is een andere premisse en niet de premisse waar de VS vanuit ging toen zij een VN-mandaat probeerde los te weken met de stelling dat Irak over MDW's beschikte en dat daardoor de internationale vrede werd bedreigd. Toen de VN daarin niet meeging, althans naar de zin van de VS niet snel genoeg, gingen de VS zelf aan de slag en werd het oogmerk van de missie ineens omgegooid van het beschermen van de internationale gemeenschap tegen de WMD's van Saddam, tot het bevrijden van het Irakese volk van het bewind van diezelfde Saddam.
Ja, Bush had de missie beter moeten formuleren en plannen. Maar daarmee had hij geen ongelijk. Verder is de VN een lachwekkende organisatie die hij van begin af aan had moeten negeren.
quote:
Niks dat de internationale veiligheid bedreigde en een schending van de Irakese soevereiniteit rechtvaardigde.
Het was wel genocide. Laat maar sterven, die Koerden?
  maandag 4 december 2006 @ 20:43:55 #108
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44144491
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Uiteraard gebruikte Saddam veel geweld. Maar was het buitensporig? Met andere woorden: gebruikte hij meer geweld dan noodzakelijk om de orde en rust in Irak te kunnen handhaven? Daar gaat het om.
Ja. Hij was echt een massamoordenaar a la Pinochet.
quote:
En niettegenzeggelijk is het nu voor de gemiddelde burger in Irak veel slechter dan onder Saddam. In het bijzonder voor Christenen en Joden.
De kans om door geweld om het leven te komen is veel groter.
  maandag 4 december 2006 @ 20:43:55 #109
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144492
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:42 schreef gronk het volgende:
Dus jij stelt voor dat de VN een lijstje maakt met landen die wel en niet OK zijn. Bon. Wie stelt dat lijstje op?
Nee, dat stel ik niet voor.
  maandag 4 december 2006 @ 20:44:00 #110
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44144496
quote:

'Is het toegestaan om voor de staatsveiligheid iemand te martelen? Tanden en nagels uittrekken, stroom op edele delen, dat soort werk?'
  maandag 4 december 2006 @ 20:44:51 #111
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44144522
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:43 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hoe moet ik dit:
quote:

dan lezen?
pi_44144525
quote:

[..]

Honderdduizend doden, dat is geen orde en rust. En ja, wanneer je chemische wapens inzet tegen de bevolking, dan is dat buitensporig. Het is misdadig en immoreel.
  maandag 4 december 2006 @ 20:44:55 #113
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144527
quote:
Is het doodschieten van een minister aan tafel handhaving van rust en orde?
quote:
Hoe weet jij dat?
  maandag 4 december 2006 @ 20:45:17 #114
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44144540
quote:

[..]

Ja, Bush had de missie beter moeten formuleren en plannen. Maar daarmee had hij geen ongelijk. Verder is de VN een lachwekkende organisatie die hij van begin af aan had moeten negeren.
[..]
Zelfs Cheney geeft het toe.
quote:
Dat vind ik een sterk punt. Maar waarom werd er du moment niet ingegrepen?
Wat mij betreft had je een cordon om Koerdistan heengelegd, inclusief Turkije.
  maandag 4 december 2006 @ 20:46:04 #115
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44144566
quote:

[..]

Let dan toch op! hij wil het lijstje zelf opstellen!
  maandag 4 december 2006 @ 20:46:21 #116
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144571
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:44 schreef gronk het volgende:
Hoe moet ik dit:
dan lezen?
Ik bepleit het oprichten van een nieuwe organisatie van stevige democratieen. Met een stevig handvest. Wie daar lang genoeg aan voldoet, mag lid worden. Wie de democratie ondermijnt, wordt er meteen uitgeknikkerd.
pi_44144598
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, iedereen is schuldig, velen in meerdere categoriën. De verschillen zijn enkel gradueel.

Wie heeft er geen belasting betaald de afgelopen drie jaar? Belastinggeld waarmee ook bommen zijn gegooid? En is enkel niets doen al niet een vorm van schuldig zijn?
ach ja, de erfzonde. Het zit er bij jou wel héél diep ingeramd hè
pi_44144603
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:39 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Weet jij hoe het leven in Irak nu echt is? We krijgen wel allemaal beelden te zien uit de Soenietische Driehoek, maar van de rest van het land hoor je nauwelijks wat. Wat is reeel en wat is TV-filter?

Ik heb een kennis in Belfast, Noord-Ierland. Die had ooit wel eens in de verte een autobom zien afgaan, maar is verder door de jaren 80 heengegaan zonder veel van de troubles te merken.
Irak is een groot land, als ik kom met een voorbeeld dat je daar niet naar de markt kan doel ik niet op regio's waar geen problemen zijn, meestal wordt dat wel begrepen en verder gegaan me de werkelijke punten van de discussie.
Fiets
  maandag 4 december 2006 @ 20:47:26 #119
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44144620
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:46 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik bepleit het oprichten van een nieuwe organisatie van stevige democratieen. Met een stevig handvest. Wie daar lang genoeg aan voldoet, mag lid worden. Wie de democratie ondermijnt, wordt er meteen uitgeknikkerd.
Aan welke democratieen zat je te denken?
  maandag 4 december 2006 @ 20:47:55 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44144634
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:43 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja. Hij was echt een massamoordenaar a la Pinochet.
[..]

De kans om door geweld om het leven te komen is veel groter.
In sommige regionen wordt nu eenmaal met een bottere bijl gehakt dan hier in Nederland.
Regeren, macht en geweld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nederland bevindt zich in de luxepositie dat het geweld hier zich kan beperken tot boetes of hechtenis. In landen waar een deel van de bevolking niets bezit, en het leven in de gevangenis beter is dan op straat wordt dat wat lastiger.
The End Times are wild
  maandag 4 december 2006 @ 20:48:32 #121
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44144657
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

In sommige regionen wordt nu eenmaal met een bottere bijl gehakt dan hier in Nederland.
Regeren, macht en geweld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nederland bevindt zich in de luxepositie dat het geweld hier zich kan beperken tot boetes of hechtenis. In landen waar een deel van de bevolking niets bezit, en het leven in de gevangenis beter is dan op straat wordt dat wat lastiger.
Je gaat me niet vertellen dat de situatie in Irak normaal is.
  maandag 4 december 2006 @ 20:49:24 #122
66444 Lord_Vetinari
pi_44144687
quote:

[..]

En wie bepaalt wie er lid mag worden? Wie bepaalt wie de eerste leden van zo'n organisatie zijn?
pi_44144698
quote:

[..]

Persoonlijk vind ik dat Bush niet een groter ongelijk aan zijn kant had kunnen hebben. De VS zijn uit eigen motieven, uiteindelijk op politieke gronden gesteund door GB en Spanje en wat lafhartig gevolgd door ondermeer Nederland, Irak binnen getrokken. Dat is een schending van internationaal recht waarmee de VS de internationale vrede van een meer directe bedreiging voorziet dan Saddam ooit met zijn bewind heeft kunnen doen.
quote:
Uit moreel oogpunt natuurlijk niet, maar zolang het een binnenlandse aangelegenheid is en de VN geen mandaat uitvaardigt, kunnen andere soevereine staten weinig beginnen. Het internationale volkerenrecht kent immers een gelijkheidsbeginsel. Staten hoeven niet aan elkaar verantwoording af te leggen en hoeven van elkaar ook geen schendingen van elkaars soevereiniteit te dulden. Ook niet als de schendende staat het morele gelijk aan haar zijde meent te hebben.
pi_44144705
quote:

[..]

Niets doen, we betalen notabene.

Ziehier trouwens ook een deel van de motivatie van (als ik het goed heb begrepen) de Hofstad groep.
Fiets
pi_44144709
Niets mis met een Bond der Democratiën, maar wat zou het doel ervan moeten zijn, dat ontgaat mij eigenlijk een beetje.
  maandag 4 december 2006 @ 20:50:34 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44144713
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:44 schreef gronk het volgende:

[..]

'Is het toegestaan om voor de staatsveiligheid iemand te martelen? Tanden en nagels uittrekken, stroom op edele delen, dat soort werk?'
Ik ben een tegenstander van martelen. Alles wat ik zeg is dat een zekere hoeveelheid geweld noodzakelijk is om macht te kunnen uitoefenen, en dat de mate varieert per regio. Waar beweer ik een voorstander hiervan te zijn?
The End Times are wild
  maandag 4 december 2006 @ 20:50:44 #127
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44144719
Rourke je vind het dus goed wat bush gedaan heeft? op grond van valse argumenten (massavernietigingswapens) zonder steun vd VN (opgezet om zaken als de 2e WO te voorkomen)
Irak binnenvallen? Bush en zijn beleid is hypocriet. Israel schend al jaren vele VN wetten maar word niet aangevallen, waarom niet en Irak wel?
oneindig...?
pi_44144720
quote:

[..]

Inderdaad. Om lid te worden van de EU moet een land aan een hele reeks voorwaarden voldoen, maar bij de VN kan elke TBS-er met land in bezit lid worden. Wat een farce.
pi_44144732
quote:

[..]

zoiets als de EU? Het onderschrijven van de waarden van de EU is criterium nummer 1 voor lidmaatschap.
  maandag 4 december 2006 @ 20:51:54 #130
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144751
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:47 schreef Floripas het volgende:
Aan welke democratieen zat je te denken?
De EU-25. VS, Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Korea, Zuid-Amerika, Venezuela misschien uitgezonderd. Israel. Zuid-Afrika, Botswana, Namibie, Senegal. Indonesie. India, Maleisie, Indonesie, Filippijnen, mogelijk Sri Lanka. Mogelijk Oekraiene, Armenie en Georgie, misschien niet. Dat soort landen.

En al het kleine grut dat ik vergeten ben, zoals Dominica.
  maandag 4 december 2006 @ 20:52:15 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44144767
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:46 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

ach ja, de erfzonde. Het zit er bij jou wel héél diep ingeramd hè
In jouw virulente strijd tegen alles wat riekt naar Godsdienst raak je vrij gemakkelijk de weg kwijt. Nee, ik heb het niet over de erfzonde in dit geval.

Vanwaar die haat trouwens tegen de religie? Moest je vroeger ongewild altijd met je ouders naar de kerk? Ben je misbruikt door een geestelijke toen je zeven jaar oud was?
The End Times are wild
  maandag 4 december 2006 @ 20:53:06 #132
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44144796
De twintig democratischte landen, met de beste verkiezingen, de vrijste pers en de beste rechtsstaat:
1 Denmark
- Finland
- Iceland
- Ireland
- Netherlands
- Norway
- Slovakia
- Switzerland
9 New Zealand
10 Latvia
11 Estonia
- Germany
- Sweden
- Trinidad and Tobago
15 Slovenia
16 Lithuania
17 Austria
18 Canada
19 Czech Republic
- France

Wie valt er een afwezigheid op?
pi_44144812
quote:

[..]

Afhankelijk van wat je met zo'n organisatie beoogt zijn er ongetwijfeld efficiëntere samenwerkingsverbanden voor te stellen dan de VN. Wat zou het doel van de VN (of een soortgelijke organisatie) moeten zijn?
pi_44144836
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:53 schreef Floripas het volgende:
De twintig democratischte landen, met de beste verkiezingen, de vrijste pers en de beste rechtsstaat:
1 Denmark
- Finland
- Iceland
- Ireland
- Netherlands
- Norway
- Slovakia
- Switzerland
9 New Zealand
10 Latvia
11 Estonia
- Germany
- Sweden
- Trinidad and Tobago
15 Slovenia
16 Lithuania
17 Austria
18 Canada
19 Czech Republic
- France

Friesland
Fiets
  maandag 4 december 2006 @ 20:54:10 #135
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144837
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:51 schreef Argento het volgende:
zoiets als de EU? Het onderschrijven van de waarden van de EU is criterium nummer 1 voor lidmaatschap.
De EU streeft integratie na, dat is niet mijn bedoeling. Geen wereldregering. En verder schippert de EU nog al eens met de standpunten. Dat moet deze organisatie nadrukkelijk niet kunnen.
pi_44144843
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:50 schreef Yestuuur het volgende:
Rourke je vind het dus goed wat bush gedaan heeft? op grond van valse argumenten (massavernietigingswapens) zonder steun vd VN (opgezet om zaken als de 2e WO te voorkomen)
Irak binnenvallen? Bush en zijn beleid is hypocriet. Israel schend al jaren vele VN wetten maar word niet aangevallen, waarom niet en Irak wel?
Israel wordt al jaren continue aangevallen.
  maandag 4 december 2006 @ 20:54:19 #137
66444 Lord_Vetinari
pi_44144845
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:53 schreef Floripas het volgende:
1 Denmark
- Finland
- Iceland
- Ireland
- Netherlands
- Norway
- Slovakia
- Switzerland
9 New Zealand
10 Latvia
11 Estonia
- Germany
- Sweden
- Trinidad and Tobago
15 Slovenia
16 Lithuania
17 Austria
18 Canada
19 Czech Republic
- France

"The Land of the Free"
  maandag 4 december 2006 @ 20:54:41 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44144860
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:48 schreef Floripas het volgende:

[..]

Je gaat me niet vertellen dat de situatie in Irak normaal is.
Is of was?

In ieder geval: tegen welke maatstaven? Jouw 21-ste eeuwste Randstedelijke Nederlandse maatstaven of die van mij? Of die van de bevolking in Irak? Wat versta je onder normaal?

Is ieder land dat het homohuwelijk niet toestaat in jouw ogen nog wel normaal? Of juist niet?
The End Times are wild
pi_44144898
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:54 schreef PJORourke het volgende:
En verder schippert de EU nog al eens met de standpunten.
turkije is een mooie testcase.
pi_44144925
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

In jouw virulente strijd tegen alles wat riekt naar Godsdienst raak je vrij gemakkelijk de weg kwijt. Nee, ik heb het niet over de erfzonde in dit geval.
weet je het zeker? heb je het zelf in de gaten?
quote:
Vanwaar die haat trouwens tegen de religie? Moest je vroeger ongewild altijd met je ouders naar de kerk? Ben je misbruikt door een geestelijke toen je zeven jaar oud was?
nee en nee, maar mischien kun je op eigen kracht nog andere redenen verzinnen?
  maandag 4 december 2006 @ 20:57:07 #141
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44144941
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:50 schreef Yestuuur het volgende:
Rourke je vind het dus goed wat bush gedaan heeft?
quote:
op grond van valse argumenten (massavernietigingswapens)
Dat was geen vals argument.
quote:
zonder steun vd VN (opgezet om zaken als de 2e WO te voorkomen)
Waarom hecht iedereen toch zo aan die VN? De VN werkt niet.
quote:
Bush en zijn beleid is hypocriet. Israel schend al jaren vele VN wetten maar word niet aangevallen, waarom niet en Irak wel?
Het zijn geen wetten. En Israel, als democratische staat, is toch heel iets anders dan Irak onder saddam, niet? Frankrijk negeert ook wle eens resoluties, valt zo maa Ivoorkust binnen. Niemand die er over zeurt. dat is pas hypocriet.
  maandag 4 december 2006 @ 20:57:24 #142
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44144954
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:51 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De EU-25. VS, Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Korea, Zuid-Amerika, Venezuela misschien uitgezonderd. Israel. Zuid-Afrika, Botswana, Namibie, Senegal. Indonesie. India, Maleisie, Indonesie, Filippijnen, mogelijk Sri Lanka. Mogelijk Oekraiene, Armenie en Georgie, misschien niet. Dat soort landen.

haha Filipijnen, Israel, goed functionerende democratie? de meeste landen die je noemt hebben hele andere normen en waarden dan de EU bijv.
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 20:58:04 #143
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44144978
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:51 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De EU-25.
Zelfs Polen?
quote:
VS,
Persvrijheidsprobleem.
quote:
Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Japan,
Isa net niet helemaal een democratie.
quote:
Zuid-Korea, Zuid-Amerika,
Poeh. Niet alle landen, toch
quote:
Venezuela misschien uitgezonderd.
Venezuele is toch juist wel een democratie? In veel Zuid-Amerikaanse landen is overigens een rechtsstaatprobleem.
quote:
Israel.
Heeft veel inwoners die niet mogen stemmen en voert een genetische zuiverheidspolitiek.
quote:
Zuid-Afrika,
Matig democratisch
quote:
Botswana, Namibie,
Namibie?!?
quote:
Senegal. Indonesie.
Poeh, in Indonesie worden mensenrechten geschonden bij het leven.
quote:
India, Maleisie,
Ook hier.
quote:
Indonesie,
Twee stemmen voor het islamitische land?
quote:
Filippijnen, mogelijk Sri Lanka.
Is in burgeroorlog.
quote:
Mogelijk Oekraiene, Armenie en Georgie, misschien niet. Dat soort landen.

maandag 4 december 2006 @ 20:58:43 #144
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145003
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:55 schreef Argento het volgende:
turkije is een mooie testcase.
Ja, en echt mooi komen ze er tot nu toe nog niet van af. Het hele idee van Turkse toetreding komt veel te vroeg, ondertussen wordt wel de steunpilaar onder de seculiere staat gesloopt. Hier krijgen we nog spijt van.
pi_44145004
Frankrijk is Ivoorkust niet binnengevallen, als ik het goed heb. Tenzij je verwijst naar het kolonialisme, maar dat was in een tijd dat zelfs de Volkerenbond nog niet bestond. En jemig, Frankrijk weer, weet je wel...
  maandag 4 december 2006 @ 20:58:51 #146
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145008
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:54 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Israel wordt al jaren continue aangevallen.
Ik denk dat er door de VN wordt bedoeld.
  maandag 4 december 2006 @ 21:00:08 #147
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145054
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Is of was?

In ieder geval: tegen welke maatstaven? Jouw 21-ste eeuwste Randstedelijke Nederlandse maatstaven of die van mij? Of die van de bevolking in Irak? Wat versta je onder normaal?
Die van de bevolking van Irak, die gebukt gaat onder het geweld.
quote:
Is ieder land dat het homohuwelijk niet toestaat in jouw ogen nog wel normaal? Of juist niet?
Nee, maar dan blijven er maar weinig landen over. Het homohuwelijk is niet mijn topprioriteit, eerst maar maatschappelijke acceptatie van homo's bewerkstelligen.
  maandag 4 december 2006 @ 21:01:24 #148
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145096
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:57 schreef Yestuuur het volgende:
haha Filipijnen, Israel, goed functionerende democratie?
Over mijn lijstje kan je twisten ja. Stel jij er eens eentje op. Wie weet kukelt NL er wel van af.

Mijn punt is wel dat je criteria opstelt, en dan kijkt wie zich daar aan houdt.
quote:
de meeste landen die je noemt hebben hele andere normen en waarden dan de EU bijv.
Dat bestrijd ik toch ook niet?
  maandag 4 december 2006 @ 21:02:12 #149
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_44145127
JM in dat rijtje klopt gewoon niet.
NLs polder socialisme moet zich wel aanpassen anders zitten ze zo weer op 8 zetels oof minder.

Verder vind ik je naief, want de gelegenheden die de door jouw genoemden voedingsbodem (cq voedselbanken...) gaven, gaan zeker niet vrijuit, vaak rechtse zakkenvullers voor wie genoeg nooooit genoeg is. Kapitalisme maakt meer kapot dan je lief is.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  maandag 4 december 2006 @ 21:02:56 #150
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145151
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:01 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Over mijn lijstje kan je twisten ja. Stel jij er eens eentje op. Wie weet kukelt NL er wel van af.
Ik heb een lijstje:

1 Denmark
- Finland
- Iceland
- Ireland
- Netherlands
- Norway
- Slovakia
- Switzerland
9 New Zealand
10 Latvia
11 Estonia
- Germany
- Sweden
- Trinidad and Tobago
15 Slovenia
16 Lithuania
17 Austria
18 Canada
19 Czech Republic
- France

Wat vind je daarvan?
  maandag 4 december 2006 @ 21:03:32 #151
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145184
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:58 schreef Monidique het volgende:
Frankrijk is Ivoorkust niet binnengevallen, als ik het goed heb. Tenzij je verwijst naar het kolonialisme, maar dat was in een tijd dat zelfs de Volkerenbond nog niet bestond. En jemig, Frankrijk weer, weet je wel...
Frankrijk treedt vaak unilateraal op. Ik vind het best, maar waarom klagen die mensen die over Bush klagen daar ook niet over?
  maandag 4 december 2006 @ 21:04:59 #152
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145249
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:03 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Frankrijk treedt vaak unilateraal op. Ik vind het best, maar waarom klagen die mensen die over Bush klagen daar ook niet over?
Wees gerust: daar hoor je mij wel over, hoor.
Terug naar het onderwerp. Een smet op andermans mantel maakt de eigen mantel natuurlijk niet schoner.
  maandag 4 december 2006 @ 21:05:23 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44145262
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:00 schreef Floripas het volgende:

[..]

Die van de bevolking van Irak, die gebukt gaat onder het geweld.
[..]

Nee, maar dan blijven er maar weinig landen over. Het homohuwelijk is niet mijn topprioriteit, eerst maar maatschappelijke acceptatie van homo's bewerkstelligen.
Poeh, maar een groot deel van de bevolking van Irak wil nu opeens weer terug naar de basis van de Islam, waar vrouwen gestenigd worden als ze verdacht worden van overspel.
Wanneer de bevolking van Irak gewild zou hebben dat Saddam verdween, was ze zelf wel in opstand gekomen. Op een troon van bajonetten kun je immers niet zitten.

In wezen valt niet te ontkomen aan cultuurrelativisme, want er is geen enkele objectieve maatstaf om normen en waarden tegen af te zetten. Om dan te voorkomen dat je helemaal niks meer kunt neem je het waardenstelsel van de -bijvoorbeeld in Nederland- aanwezige bevolking maar voor lief aan. De rest kan zich dan aanpassen. Om met thee en koekjes de wereld af te reizen (of met bommen en granaten wat dat betreft) om "onze" idealen uit te gaan leggen is volslagen zinloos.
The End Times are wild
  maandag 4 december 2006 @ 21:06:20 #154
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145304
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:02 schreef Floripas het volgende:
Ik heb een lijstje:

1 Denmark
- Finland
- Iceland
- Ireland
- Netherlands
- Norway
- Slovakia
- Switzerland
9 New Zealand
10 Latvia
11 Estonia
- Germany
- Sweden
- Trinidad and Tobago
15 Slovenia
16 Lithuania
17 Austria
18 Canada
19 Czech Republic
- France

Wat vind je daarvan?
Nobel, maar veel te eurocentrisch.
  maandag 4 december 2006 @ 21:06:33 #155
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44145311
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:57 schreef PJORourke het volgende:

Dat was geen vals argument.
er zijn toch geen massavernietigingswapens gevonden ofwel?

Waarom hecht iedereen toch zo aan die VN? De VN werkt niet.[/quote]

de VS doet ook net alsof ze er waarde aan hechten, ze vielen Irak binnen op grond van VN-resoluties die overschreden werden.

Het zijn geen wetten. En Israel, als democratische staat, is toch heel iets anders dan Irak onder saddam, niet? Frankrijk negeert ook wle eens resoluties, valt zo maa Ivoorkust binnen. Niemand die er over zeurt. dat is pas hypocriet.[/quote]

dus een democratische staat mag wel ongestraft mensen vermoorden, en een dictatuur niet? je zegt zelf dat frankrijk dat mag, immers als zijnde een democratische staat, iets anders zijnde dan de dictatuur onder saddam. Ik vind van niet. de resoluties moeten gelden voor elk land in de VN. ongeacht leider of staatsvorm
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 21:07:08 #156
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_44145333
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:02 schreef Floripas het volgende:
Ik heb een lijstje:
Waarop baseer je dat?

Welke waarden, welke normen?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 4 december 2006 @ 21:07:14 #157
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145338
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Poeh, maar een groot deel van de bevolking van Irak wil nu opeens weer terug naar de basis van de Islam, waar vrouwen gestenigd worden als ze verdacht worden van overspel.
Ja, dankzij de enorme tegenstelling die er ineens was.
quote:
Wanneer de bevolking van Irak gewild zou hebben dat Saddam verdween, was ze zelf wel in opstand gekomen. Op een troon van bajonetten kun je immers niet zitten.
Dat kwam ze dus ook steeds vaker.
quote:
In wezen valt niet te ontkomen aan cultuurrelativisme, want er is geen enkele objectieve maatstaf om normen en waarden tegen af te zetten. Om dan te voorkomen dat je helemaal niks meer kunt neem je het waardenstelsel van de -bijvoorbeeld in Nederland- aanwezige bevolking maar voor lief aan. De rest kan zich dan aanpassen. Om met thee en koekjes de wereld af te reizen (of met bommen en granaten wat dat betreft) om "onze" idealen uit te gaan leggen is volslagen zinloos.
Mee eens.
  maandag 4 december 2006 @ 21:08:25 #158
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145387
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:07 schreef Napalm het volgende:

[..]

Waarop baseer je dat?

Welke waarden, welke normen?
Op een Amerikaans tijdschrift dat die lijst heeft opgesteld, The Economist. Die keek naar een combinatie van:

- Vrije verkiezingen
- Vrije pers
- Vrijheid van meningsuiting
- Economische vrijheid
- Een deugdelijke rechtsstaat
  maandag 4 december 2006 @ 21:09:16 #159
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145424
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:06 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Europese landen zijn nu eenmaal de vrijste landen ter wereld. Jouw lijstje is iets minder eurocentrisch, maar mist draagvlak onder arabische landen, bijvoorbeeld.
  maandag 4 december 2006 @ 21:10:43 #160
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145474
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:06 schreef Yestuuur het volgende:
er zijn toch geen massavernietigingswapens gevonden ofwel?
Dat wil nietz eggen dat ze er nooit waren. Hij had ze vroeger ten slotte ook.
quote:
de VS doet ook net alsof ze er waarde aan hechten, ze vielen Irak binnen op grond van VN-resoluties die overschreden werden.
Geen antwoord op de vraag. Waarom acht jij de VN in staat om moreel te oordelen?
quote:
dus een democratische staat mag wel ongestraft mensen vermoorden, en een dictatuur niet? je zegt zelf dat frankrijk dat mag, immers als zijnde een democratische staat, iets anders zijnde dan de dictatuur onder saddam.
Dat zeg ik helemaal niet. Wel lezen bitte.
quote:
Ik vind van niet. de resoluties moeten gelden voor elk land in de VN. ongeacht leider of staatsvorm
Nee, die VN resoluties hebben geen enkele morele waarde. Omdat de samenstellers niet deugen.
  maandag 4 december 2006 @ 21:11:04 #161
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_44145488
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:08 schreef Floripas het volgende:

[..]

Op een Amerikaans tijdschrift dat die lijst heeft opgesteld, The Economist. Die keek naar een combinatie van:

- Vrije verkiezingen
- Vrije pers
- Economische vrijheid
The Economist is Brits!

Ik hb wel wat kanttekeningen maar ik zal me niet de pretentie aanmeten dat ik The Economist verbeteren kan.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 4 december 2006 @ 21:11:55 #162
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145519
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:08 schreef Floripas het volgende:

- Vrije verkiezingen
- Vrije pers
- Economische vrijheid
Brits blad. Ik vind het op veel punten een bespottelijk lijstje.
  maandag 4 december 2006 @ 21:12:15 #163
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44145536
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:06 schreef PJORourke het volgende:

wat maakt dat uit?
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 21:12:56 #164
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145569
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:11 schreef Napalm het volgende:

[..]

The Economist is Brits!

Ik hb wel wat kanttekeningen maar ik zal me niet de pretentie aanmeten dat ik The Economist verbeteren kan.
Oeps. Je hebt gelijk.
Ik had 'm in Amerika gekocht, vandaar.
  maandag 4 december 2006 @ 21:13:06 #165
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44145573
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:07 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, dankzij de enorme tegenstelling die er ineens was.
[..]
Een tegenstelling tussen wie? Tussen Sunnieten en Shiieten? Die was er toch daarvoor ook al. En zo groot was die toch niet?
quote:
Dat kwam ze dus ook steeds vaker.
[..]
Daar hoorde je anders maar weinig van. In het Noorden had Saddam op een gegeven moment nog maar weinig invloed, en vlak na de eerste golfoorlog zijn de moeras-shiieten nog in opstand gekomen, maar verder gebeurde er maar weinig.
Dat zal weinig te maken hebben gehad met angst om te sterven ofzo. Als je de bereidheid op dit moment ziet om als zelfmoordterrorist te dienen interesseert dat veel Irakezen bijzonder weinig. Waarom waren die er onder Saddam dan niet? Een zelfmoordterrorist wordt toch niet gestraft. En zou het nu werkelijk zoveel gevaarlijker zijn geweest om een patrouille van de Republikeinse Garde aan te vallen dan nu een konvooi van de Amerikanen?

Nee, het lijkt er veel meer op dat nú pas mensen bereid zijn te vechten tegen de overheid van Irak (inclusief Amerikanen). Niet omdat dit gemakkelijker is geworden, of dat de risico's nu kleiner zijn, maar veel eerder omdat onder Saddam een groot deel van de bevolking toch wel min of meer met hem leven kon.
Als Saddam niet de steun van een aanzienlijk deel van de bevolking gehad zou hebben dan had hij het nooit al die jaren vol kunnen houden. Want met terreur alleen red je het ook niet.
quote:
Mee eens.
The End Times are wild
pi_44145579
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:05 schreef LXIV het volgende:
In wezen valt niet te ontkomen aan cultuurrelativisme, want er is geen enkele objectieve maatstaf om normen en waarden tegen af te zetten.
Daar heb je dus bijvoorbeeld de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en internationaal recht voor en een organisatie als de VN die op de naleving daarvan toeziet.
  maandag 4 december 2006 @ 21:13:37 #167
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145601
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:11 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Brits blad. Ik vind het op veel punten een bespottelijk lijstje.
Waarom? Een goede democratie heeft een deugdelijke rechtsstaat, vrije pers en vrijheid van meninsuiting nodig, anders functioneert-ie niet.
  maandag 4 december 2006 @ 21:13:40 #168
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145606
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:12 schreef Yestuuur het volgende:
wat maakt dat uit?
Dan heb je geen wereldorganisatie. Zonder de VS wordt het toch niks.
  maandag 4 december 2006 @ 21:14:49 #169
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145661
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef LXIV het volgende:
In het noorden en in het zuiden was zijn machtsbasis al weg. Hij had nog maar een klein stukje van de Soennitische driehoek echt onder controle.
  maandag 4 december 2006 @ 21:14:53 #170
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44145663
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Daar heb je dus bijvoorbeeld de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en internationaal recht voor en een organisatie als de VN die op de naleving daarvan toeziet.
Ok. Goed punt.
The End Times are wild
  maandag 4 december 2006 @ 21:15:20 #171
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145677
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Kijk, daar torn je al aan je principes!
Valt me van je tegen.
  maandag 4 december 2006 @ 21:15:33 #172
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145683
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef Floripas het volgende:
Waarom? Een goede democratie heeft een deugdelijke rechtsstaat, vrije pers en vrijheid van meninsuiting nodig, anders functioneert-ie niet.
Ik vind de Nederlandse democratie niet zo geweldig ontwikkeld. Slowakije is ook maar net aan Meciar ontsnapt. Trinidad? Daar is toch altijd veel geweld rond verkiezingen? En Frankrijk???

Geen persvrijheid in de VS? Lijkt me onzin.
  maandag 4 december 2006 @ 21:16:14 #173
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145716
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:15 schreef Floripas het volgende:
Kijk, daar torn je al aan je principes!
Valt me van je tegen.
Nee, volgens mij houden de VS zich daar aan.
  maandag 4 december 2006 @ 21:16:27 #174
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_44145724
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:12 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

wat maakt dat uit?
Lees het als "politiek gemotiveerde leugens".
  maandag 4 december 2006 @ 21:16:55 #175
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145755
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:15 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik vind de Nederlandse democratie niet zo geweldig ontwikkeld.
Wat schort eraan?
quote:
Slowakije is ook maar net aan Meciar ontsnapt.
Toch hebben ze het goed gedaan.
quote:
Trinidad? Daar is toch altijd veel geweld rond verkiezingen? En Frankrijk???
Je kunt van Frankrijk veel zeggen, maar wat is er onvrij aan?
quote:
Geen persvrijheid in de VS? Lijkt me onzin.
Ze scoren niet zo best, vooral op die schaal, en ook met de verkiezingen zijn onregelmatigheden.
  maandag 4 december 2006 @ 21:17:41 #176
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44145784
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, volgens mij houden de VS zich daar aan.
Volgens the Economist, niet bepaald de spreekbuis van de linkse rakker, toch echt niet.
  maandag 4 december 2006 @ 21:19:35 #177
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44145846
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:10 schreef PJORourke het volgende:

Dat wil nietz eggen dat ze er nooit waren. Hij had ze vroeger ten slotte ook.

ja in Nederland werden mensen vroeger ook gemarteld. gebeurt nu ook niet meer. ik vind een vermoeden te licht om een land binnen te vallen.

Geen antwoord op de vraag. Waarom acht jij de VN in staat om moreel te oordelen?

Beter dan George W. Bush iig

Nee, die VN resoluties hebben geen enkele morele waarde. Omdat de samenstellers niet deugen.

ze waren iig een stuk minder bezig met eigenbelang dan Bush
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 21:21:01 #178
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145900
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:16 schreef Floripas het volgende:
Wat schort eraan?
Koningin. Getrapt gekozen eerste kamer. Benoemde CdK's, burgemeesters. Nauwelijks referenda, slecht ontwikkeld inspraakrecht voor burgers. Het is een pure regentocratie: kies af en toe een regent uit en houd verder je bek.
quote:
Je kunt van Frankrijk veel zeggen, maar wat is er onvrij aan?
De rechtstaat is nogal zwak ontwikkeld, als je kijkt naar de huidige inwoner van het Elysee.
quote:
Ze scoren niet zo best, vooral op die schaal, en ook met de verkiezingen zijn onregelmatigheden.
Ik kan me niet voorstellen dat het erger is dan Frankrijk.
  maandag 4 december 2006 @ 21:22:45 #179
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44145960
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:17 schreef Floripas het volgende:
Volgens the Economist, niet bepaald de spreekbuis van de linkse rakker, toch echt niet.
Nu stel je dat de criteria van mij en The Economist gelijk zijn, terwijl ik hun criteria en weging niet eens ken.
  maandag 4 december 2006 @ 21:24:07 #180
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44146014
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:22 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nu stel je dat de criteria van mij en The Economist gelijk zijn, terwijl ik hun criteria en weging niet eens ken.
Nee, dat wilde ik ook niet zeggen, maar ik heb je het rijtje criteria gegeven.
Ikzelf vind een districtenstelsel nogal ondemocratisch, maar daar dacht The Economist blijkbaar ander over.
  maandag 4 december 2006 @ 21:25:46 #181
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44146087
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:24 schreef Floripas het volgende:
Nee, dat wilde ik ook niet zeggen, maar ik heb je het rijtje criteria gegeven.
Ikzelf vind een districtenstelsel nogal ondemocratisch, maar daar dacht The Economist blijkbaar ander over.
Het is minder democratisch, maar goed voor de stabiliteit.
pi_44146242
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:25 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is minder democratisch, maar goed voor de stabiliteit.
Lastige afweging.
  maandag 4 december 2006 @ 21:31:25 #183
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44146369
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef PJORourke het volgende:

dan doe dan meteen China en Rusland erbij
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 21:32:19 #184
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44146407
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:31 schreef Yestuuur het volgende:
dan doe dan meteen China en Rusland erbij
Zijn dat dan democratieen?
  maandag 4 december 2006 @ 21:35:30 #185
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44146553
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:32 schreef PJORourke het volgende:

Zijn dat dan democratieen?
wat ik bedoel is, maak criteria en houd je daaraan, ga dan niet een utizondering maken voor de VS omdat het anders een krachteloze organisatie zou zijn.
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 21:38:44 #186
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44146695
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:35 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

wat ik bedoel is, maak criteria en houd je daaraan, ga dan niet een utizondering maken voor de VS omdat het anders een krachteloze organisatie zou zijn.
Ik ben wel benieuwd of PJORourke in staat zou zijn om de VS van z'n lijstje te kicken als ze niet democratisch genoeg meer zouden zijn
  maandag 4 december 2006 @ 21:40:44 #187
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44146771
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:38 schreef gronk het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd of PJORourke in staat zou zijn om de VS van z'n lijstje te kicken als ze niet democratisch genoeg meer zouden zijn
Ik denk van wel: onafhankelijke geest.
  maandag 4 december 2006 @ 21:40:50 #188
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44146773
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:35 schreef Yestuuur het volgende:
Prima. Mee eens. Ik betwist alleen dat de VS niet democratisch genoeg zijn.
  maandag 4 december 2006 @ 21:42:02 #189
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44146818
ja hij komt nogal pro amerikaans over. God bless america.
oneindig...?
  maandag 4 december 2006 @ 21:42:36 #190
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44146834
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Prima. Mee eens. Ik betwist alleen dat de VS niet democratisch genoeg zijn.
Ben je het er wel mee eens dat het er achteruit gaat?
  maandag 4 december 2006 @ 21:43:53 #191
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44146881
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:42 schreef Floripas het volgende:
Ben je het er wel mee eens dat het er achteruit gaat?
Nee, niet bepaald. Ken je de verhalen van Huey Long over zijn goeverneurschap van Louisiana? Dat soort praktijken komen echt niet meer voor.
  maandag 4 december 2006 @ 21:44:18 #192
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44146899
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:43 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, niet bepaald. Ken je de verhalen van Huey Long over zijn goeverneurschap van Louisiana? Dat soort praktijken komen echt niet meer voor.
Nee? Daar ben ik wel benieuwd naar.
  maandag 4 december 2006 @ 21:45:09 #193
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44146931
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:44 schreef Floripas het volgende:
Nee? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Het is een behoorlijk dik boek. Ik zal eens kijken of ik een linkje kan vinden.

EDIT:

http://www.amazon.com/Kingfish-Reign-Huey-P-Long/dp/140006354X/sr=1-2/qid=1165265166/ref=pd_bbs_2/104-8463561-4527137?ie=UTF8&s=books
pi_44147099
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Toen hij iran aanviel met dezelfde wapens stonden ze te juigen zelfs in het westen, maar goed, dat was ook hun vijand, dan geeft het gifgas enzo ineens niet...

In irak was bevrijding oh zo nodig, toch was irak redelijk welvarend voor het embargo, sterker nog er waren redelijke rechten voor vrouwen en alles(niet allemaal zoals hier, maar toch!).
Maar sudan, waar mensen bij bosjes afgemaakt worden en zo ook in andere landen in afrika, wordt niets gedaan behalve een beetje foei roepen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_44147277
quote:

[..]

Als je instaat bent om iets te doen eraan dan vind ik persoonlijk dat je idd in lichte mate/tot grotere mate schuldig bent als je niets doet.

Stel, er wordt iemand aangevallen op straat, ga je staan kijken hoe het afloopt, of roep je op z'n minst dat er opgehouden moet worden en dat je de politie gaat bellen(ok ok een grote dreiging is dat niet, dat geeft nog zat tijd )?

Zo ook met oorlog, als jouw land medoet aan een oorlog die je niet kan verantwoorden dan kan je helemaal niets doen, of je kan minstens jezelf uitspreken, desnoods door een stem uit te brengen op een partij die die oorlog niet ondersteunt.

Er zijn verschillende gradatie's van iets doen, dat hoeft niet altijd heel vergaand te zijn, je hoeft niet perse elke dag in den haag te zitten met je bordje stop de oorlog, maar helemaal niets doen, zelfs je ongenoegen niet uiten erover vind ik persoonlijk niet best.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 4 december 2006 @ 21:58:04 #196
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44147375
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:45 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is een behoorlijk dik boek. Ik zal eens kijken of ik een linkje kan vinden.

EDIT:

http://www.amazon.com/Kingfish-Reign-Huey-P-Long/dp/140006354X/sr=1-2/qid=1165265166/ref=pd_bbs_2/104-8463561-4527137?ie=UTF8&s=books
Ik haal 'm in februari wel even als ik toch in de VS ben, dat scheelt kosten.
Dank voor de tip!
pi_44147406
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef Yestuuur het volgende:

Moeilijk, niet altijd, MAAR....

Een groepje soldaten krijgt opdracht een dorpje uit te moorden, ze zijn daar de week daarvoor al geweest en weten dus dondersgoed dat het om gewone burgers gaat die nergens echt wat mee te maken hebben, gewoon een kwestie van tussen de ellende inzitten.

Zijn deze soldaten niet op z'n minst een klein beetje schuldig te noemen, ok je moet orders opvolgen, maar ben je werkelijk totaal niet bij machte om zelf een klein beetje na te denken en het te ver vinden gaan om een heel dorpje uit te moorden?

Dit is geen heel onrealistisch vb, in vietnam enzo is dit gewoon gebeurt.
  maandag 4 december 2006 @ 22:23:14 #198
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44147890
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:59 schreef erodome het volgende:

Zijn deze soldaten niet op z'n minst een klein beetje schuldig te noemen, ok je moet orders opvolgen, maar ben je werkelijk totaal niet bij machte om zelf een klein beetje na te denken en het te ver vinden gaan om een heel dorpje uit te moorden?
Soldaten hadden toch de plicht om ingeval van oorlogsmisdaden orders te weigeren?
  maandag 4 december 2006 @ 22:38:05 #199
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_44148285
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:04 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wees gerust: daar hoor je mij wel over, hoor.
Terug naar het onderwerp. Een smet op andermans mantel maakt de eigen mantel natuurlijk niet schoner.
Maar mocht die vlek groter zijn dan je eigen, val je minder op.

Zoiets?
pi_44148774
quote:
[..]

Halabja? Dat kan je niet zo hard stellen.

Je vergeet dat Irak en Iran in oorlog waren. Dat er lange tijd onduidelijkheid was welke van deze twee landen verantwoordelijk was voor Halabja. Dat de Koerden een even grote hekel hadden aan beide strijdende partijen.

Je hebt het over een oorlogsgebied waarin gifgas gebruikt wordt (ja, dat is fout) en waar een derde groep woont die strijdt tegen de legers van de landen in kwestie.

Nu zal het regime in Irak (en dat van Iran) geen traan gelaten hebben over het lot van de mensen uit Halabja, het gaat echter wat te ver om het genocide te noemen. Genocide behelst een vooropgesteld plan, daar is in dit geval geen sprake van.

Dat betekent echter niet dat Saddam niet schuldig is aan Halabja, alleen dat de uitspraak "hij vergaste zijn eigen bevolking" wat overdreven is.
  maandag 4 december 2006 @ 23:07:20 #201
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44149370
quote:
Op maandag 4 december 2006 22:23 schreef gronk het volgende:

[..]

Soldaten hadden toch de plicht om ingeval van oorlogsmisdaden orders te weigeren?
Volgens mij wel ze hebben toch ook bepaalde conventies te volgen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44149653
Moraal is relatief, de stelling moord = moord is om te beginnen al kortzichtig.
pi_44149699
De stelling 'moord is moord' is, denk ik, zeer moeilijk onderuit te halen.
pi_44149861
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:16 schreef Monidique het volgende:
De stelling 'moord is moord' is, denk ik, zeer moeilijk onderuit te halen.
Valt wel mee, mits ik de stelling correct interpreteer; dus dat er impliciet mee gezegd wordt dat moord altijd verkeerd, immoreel en dus een misdaad is. Er is altijd nog noodweer en zelfverdediging.
pi_44151774
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:21 schreef Evil_Jur het volgende:
Er is altijd nog noodweer en zelfverdediging.
Noodweer en zelfverdediging zijn dan ook geen moord.
pi_44151815
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:17 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Dan is het goed...
  dinsdag 5 december 2006 @ 00:20:23 #207
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44151861
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:17 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Hoe noem je dan de situatie dat een klunzige overvaller een pompbediende neerschiet terwijl-ie dat eigenlijk niet had willen doen, maar uit pure nervositeit afdrukt?

(dat soort situaties heb je volgens mij ook nogal vaak in oorlogen -- soldaten die zo gefocussed zijn op beweging dat ze bij 't eerste de beste verdachte beweging meteen los gaan )
  dinsdag 5 december 2006 @ 00:20:38 #208
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_44151870
Er zijn verzachtende omstandigheden. Een moord kan vele mensenlevens redden, en veel mensen veel leed besparen. Moord is moord. Maar de ene moord is de andere niet.
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_44151892
Een ongelukje?
pi_44152015
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:20 schreef gronk het volgende:

[..]

Hoe noem je dan de situatie dat een klunzige overvaller een pompbediende neerschiet terwijl-ie dat eigenlijk niet had willen doen, maar uit pure nervositeit afdrukt?

(dat soort situaties heb je volgens mij ook nogal vaak in oorlogen -- soldaten die zo gefocussed zijn op beweging dat ze bij 't eerste de beste verdachte beweging meteen los gaan )
Een gewapende overvaller die waarom dan ook zijn slachtoffer doodt heeft natuurlijk niets met zelfverdediging te maken. Een soldaat in een gevechtssituatie is duidelijk anders. Het leven (en dus ook moord) is niet zo zwart-wit.
pi_44160593
quote:
Op maandag 4 december 2006 22:23 schreef gronk het volgende:

[..]

Geen idee, ik ben niet zo thuis in het leger, wel weet ik dat dit soort dingen gebeuren, bv in vietnam(wat een schande was) is dit wel gebeurt, soldaten hebben daar inmiddels wel over gepraat.

Het is moeilijk, want oorlog is waanzin, zeker als het allemaal niet zo soepeltjes gaat, je moet daar ook maar eens zitten, maar eigenlijk is het erg raar te noemen dat als je hier iemand vermoord je een hele beste straf krijgt en doe je het in oorlog krijg je een schouderklop of zelfs een medaille...

Maar ik blijf erbij dat dingen een grens hebben, is de soldaat die een gewoon irakees burger met een hoop geschreeuw in zijn kladden grijpt, een kap opdoet, hem dwingt zich uit te kleden en op de grond te liggen niet schuldig aan onmenselijkheid?

Het zijn zijn orders, het is niet zijn schuld dat het leger zo dom is om geen tolken mee te nemen zodat je mensen normaal kan aanspreken, maar toch, wat is het dat maakt dat iemand die in zijn eigen land gewoon een vriendelijk mens is, die toch echt wel weet wat goed is en wat niet zoiets zonder blikken of blozen doet?
Ik vind dat dat niet zou moeten mogen, ik zou dan ook een slechte soldaat zijn, want ik zou het niet doen, dan maar ellende voor mezelf(want orders niet opvolgen kan fikse problemen opleveren).
pi_44160711
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:07 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Volgens mij wel ze hebben toch ook bepaalde conventies te volgen?
Tja, maar worden die ook echt nageleeft, of wordt er alleen maar wat gedaan als het echt veelste ver gaat en vooral openbaar gemaakt wordt?
Dan om geen gezichtsverlies te lijden worden wat soldaten geoffert zeg maar, zo van foei hoor en ondertussen gaat het gewoon door...

Het is leuk dat er papiertjes zijn waarop staat dat dat niet mag, maar als het dan toch aan de lopende band gebeurt, wat heb je er dan aan?

Kijk naar irak, kijk naar afghanistan, kijk naar de andere oorlogen die gevoerd zijn, het is gewoon smerig en dat begint al bij dingen die wel mogen zoals het vb in de vorige reactie.
  dinsdag 5 december 2006 @ 15:23:25 #213
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44163997
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 13:26 schreef erodome het volgende:

Kijk naar irak, kijk naar afghanistan, kijk naar de andere oorlogen die gevoerd zijn, het is gewoon smerig en dat begint al bij dingen die wel mogen zoals het vb in de vorige reactie.
dat met die kap en uitkleden enzo mag toch niet (zomaar)? de mensen op die foto's zijn toch bestraft?
oneindig...?
  dinsdag 5 december 2006 @ 15:33:19 #214
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_44164278
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 13:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik vind dat dat niet zou moeten mogen, ik zou dan ook een slechte soldaat zijn, want ik zou het niet doen, dan maar ellende voor mezelf(want orders niet opvolgen kan fikse problemen opleveren).
Dat zeg je nu iig.
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_44164602
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 15:23 schreef Yestuuur het volgende:

[..]

dat met die kap en uitkleden enzo mag toch niet (zomaar)? de mensen op die foto's zijn toch bestraft?
Nee hoor dat was gewoon beleid, dat mensen uit de dorpen gehaalt werden in kappen en alles opkregen, ik heb het niet over de mishandelingen in de gevangenissen, maar over het zoeken naar foute mensen tussen burgers...
pi_44164642
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 15:33 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Dat zeg je nu iig.
Dat kan ik met vrij grote zekerheid zeggen, maar ik zal dan ook nooit het leger ingaan omdat ik dat echt niet zie zitten
  dinsdag 5 december 2006 @ 16:54:59 #217
162857 Brel
Shove your doves
pi_44166822
@ O'Rourke:
Is het niet een klein beetje hypocriet om achteraf de Koerdische genocide als humanitair argument voor de invasie in te roepen, wanneer ze ten aanzien van veel omvangrijkere en totale genocides zoals[ Rwanda en Soedan niets hebben gedaan? En je kan achteraf wel een opsomming maken van legitieme redenen die er zouden kunnen geweest zijn, maar gaat het uiteindelijk niet om Bush zijn eigenlijke intenties, die tamelijk overduidelijk zijn?
iersepleziertjes.spaces.live.com
  dinsdag 5 december 2006 @ 16:56:12 #218
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44166863
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:25 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Een gewapende overvaller die waarom dan ook zijn slachtoffer doodt heeft natuurlijk niets met zelfverdediging te maken. Een soldaat in een gevechtssituatie is duidelijk anders. .
O ja?
  dinsdag 5 december 2006 @ 17:01:39 #219
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44167055
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:20 schreef ArendBarend het volgende:
Een moord kan vele mensenlevens redden,
Dit lijkt mij een ontradictio in terminis: doden om levens te redden.
  dinsdag 5 december 2006 @ 17:22:40 #220
160770 Yestuuur
Rex Gentium
pi_44167705
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:01 schreef Floripas het volgende:

oneens
oneindig...?
  dinsdag 5 december 2006 @ 17:26:04 #221
66444 Lord_Vetinari
pi_44167823
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

Mwah. Een gelukte aanslag op Hitler op 20 juli 1944 had vele levens gered, vermoed ik.
  dinsdag 5 december 2006 @ 17:37:57 #222
130955 Floripas
Blast from the past
pi_44168221
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Mwah. Een gelukte aanslag op Hitler op 20 juli 1944 had vele levens gered, vermoed ik.
Dat weet je niet. Wie zegt dat Hitler dan geen martelaar was geworden? En dat er gewoon uit de naaste kringen van Hitler net zoeentje was opgestaan? Eentje die niet de VS en Canada tegen zich in het harnas joeg, geen tweefrontenoorlog opende en uiteindelijk een kernbom wist te ontwikkelen (daar waren ze dichtbij) om op Moskou te gooien? Wellicht was Hitler wel zo'n martelaar geworden dat-ie nog steeds werd aanbeden, dan waren we allemaal onder een fascistisch regime terechtgekomen. Dan was er nu geen jood, zigeuner of openlijke homo meer over in Europa.
Ik chargeer, maar iemand vermoorden doet zelden goeds.
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:28:53 #223
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44169665
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:37 schreef Floripas het volgende:

Ik chargeer, maar iemand vermoorden doet zelden goeds.
Wat me doet denken aan dat SF-verhaal waarin iemand de moord of JFK verhinderde, alleen maar om te ontdekken dat daardoor midden jaren '80 WW III realiteit werd.
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:33:15 #224
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44169787
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 16:54 schreef Brel het volgende:
@ O'Rourke:
Is het niet een klein beetje hypocriet om achteraf de Koerdische genocide als humanitair argument voor de invasie in te roepen, wanneer ze ten aanzien van veel omvangrijkere en totale genocides zoals[ Rwanda en Soedan niets hebben gedaan?
Nee. Moet je dan in elk geval maar niks doen?
quote:
En je kan achteraf wel een opsomming maken van legitieme redenen die er zouden kunnen geweest zijn, maar gaat het uiteindelijk niet om Bush zijn eigenlijke intenties, die tamelijk overduidelijk zijn?
Weer iemand die in het hoofd van Bush denkt te kunnen kijken. Het gaat overigens niet om intenties, want die zijn nauwelijks relevant. Het gaat om actie, en resultaten.
pi_44169849
In 2003 was er geen sprake meer van genocide en de acties en resultaten van deze oorlog zijn overduidelijk, met honderden doden per dag en drie miljoen vluchtelingen.
pi_44169909
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 16:56 schreef gronk het volgende:

[..]

O ja?
Ja...

Misdaad - plicht
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:37:14 #227
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44169910
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:35 schreef Monidique het volgende:
In 2003 was er geen sprake meer van genocide en de acties en resultaten van deze oorlog zijn overduidelijk, met honderden doden per dag en drie miljoen vluchtelingen.
Hoeveel doden per dag waren er onder Saddam?
pi_44169962
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hoeveel doden per dag waren er onder Saddam?
Na '92? Veel minder dan nu. Hij heeft zijn brute periode gehad, voornamelijk van '87 tot '91, maar de situatie na de Golfoorlog, toen Saddam Hoessein ontdaan werd van zijn massavernietigingswapens en voor geen enkel ander land meer een gevaar was, is relatief vreedzaam geweest, zeker in vergelijking met de huidige burgeroorlog.
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:38:38 #229
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44169966
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Volgens mij is dat 'n goude oude uit alt.history.what-if. Anyway, ik weet zo niet wat de consensus is, maar ik kan me voorstellen dat de russen opeens een massaspurt kunnen maken, nu ze niet meer worden opgehouden door de duitsers, en heel west-europa onder russische vlag brengen. De amerikanen staan maar net in west-frankrijk, dus dat schiet nog niet echt op.

Lijkt me ook geen prettig idee.
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:40:32 #230
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44170016
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:38 schreef Monidique het volgende:
Na '92? Veel minder dan nu. Hij heeft zijn brute periode gehad, voornamelijk van '87 tot '91, maar de situatie na de Golfoorlog, toen Saddam Hoessein ontdaan werd van zijn massavernietigingswapens en voor geen enkel ander land meer een gevaar was, is relatief vreedzaam geweest, zeker in vergelijking met de huidige burgeroorlog.
Kom maar met cijfers.
pi_44170125
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Kom maar met cijfers.
quote:
The death toll among Iraqis as a result of the US-led invasion has now reached an estimated 655,000, a study in the Lancet medical journal reports today.
http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,,1892888,00.html

Dat zijn excess deaths, dus bovenop het normaal te verwachten doden (berekend a.d.h.v. 2002/2003). Er vielen in de jaren negentig wel veel doden door het embargo, maar dat is verholpen met het Oil-for-Food-programma. Voor de rest is er geen groot verschil tussen de jaren '92 en '02.

Voor de oorlog lag het aantal doden per jaar per duizend op vijf of zes, nu op vijftien of twintig. Sja, burgeroorlogen en etnische zuiveringen willen wel eens helpen.
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:45:02 #232
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44170157
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:44 schreef Monidique het volgende:
Dat zijn excess deaths, dus bovenop het normaal te verwachten doden (berekend a.d.h.v. 2002/2003). Er vielen in de jaren negentig wel veel doden door het embargo, maar dat is verholpen met het Oil-for-Food-programma. Voor de rest is er geen groot verschil tussen de jaren '92 en '02.
Kom maar met cijfers over het aantal doden onder Saddam.
pi_44170187
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:45 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Kom maar met cijfers over het aantal doden onder Saddam.
Dat zijn ook cijfers van onder Saddam. Maar als jij iets weet wat ik niet weet, alsjeblieft, werp het op.
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:59:42 #234
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44170598
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:45 schreef Monidique het volgende:
Dat zijn ook cijfers van onder Saddam. Maar als jij iets weet wat ik niet weet, alsjeblieft, werp het op.
Ik vermoed dat niemand de ware cijfers kent. Dus kunnen we ook gene conclusies trekken.
pi_44170940
Het is nu dodelijker en gewelddadiger dan onder de laatste twaalf jaar van Saddams regime. Dat lijkt mij tamelijk lastig te ontkennen, wat jij al dan niet vermoedt.
  dinsdag 5 december 2006 @ 19:15:06 #236
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44171112
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:59 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik vermoed dat niemand de ware cijfers kent. Dus kunnen we ook gene conclusies trekken.
Ach, ik zat er al op te wachten
pi_44172023
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:59 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Kom op zeg, waarom vraag je dan überhaupt nog naar cijfers?
  dinsdag 5 december 2006 @ 19:45:11 #238
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44172095
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:42 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Kom op zeg, waarom vraag je dan überhaupt nog naar cijfers?
Ach, PJO heeft net laten zien dat zelfs als-ie wel cijfers krijgt, hij die cijfers tot 'de verkeerde cijfers' verklaart, en om andere cijfers vraagt. Kinderachtig hoor.
  dinsdag 5 december 2006 @ 19:49:17 #239
162857 Brel
Shove your doves
pi_44172243
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:33 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee. Moet je dan in elk geval maar niks doen?
Jazeker. Als je humanitaire overwegingen als argument aanhaalt, dan is het volledig inconsequent en hypocriet om passief te blijven in andere gevallen die vele malen erger zijn. Als humanitaire waarden in je basispakket zitten, wat de VS pretendeert, is actie op alle of geen vlakken vereist, tenminste als ze vasthouden aan hun eigen waarden van consequentie en trusthworthiness.
quote:
Weer iemand die in het hoofd van Bush denkt te kunnen kijken. Het gaat overigens niet om intenties, want die zijn nauwelijks relevant. Het gaat om actie, en resultaten.
Inderdaad, het gaat uiteindelijk om acties, maar niet in jouw betoog dat de oorlog probeert te legitimeren door a priori redenen aan te halen. En ik pretendeer niet in Bush hoofd te kunnen bekijken, maar ik kan wel zien dat de argumenten die hij bij de invasie aanhaalde ontkracht zijn, en ik kan de belangen zien die hij beschermd heeft. Als oorlog niet hoeft gelegitimeerd te worden, komen we dan niet terecht in een tijd van straffeloosheid en oorlog van allen tegen allen?
  dinsdag 5 december 2006 @ 19:58:55 #240
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44172577
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:10 schreef Monidique het volgende:
Het is nu dodelijker en gewelddadiger dan onder de laatste twaalf jaar van Saddams regime. Dat lijkt mij tamelijk lastig te ontkennen, wat jij al dan niet vermoedt.
Je beweert het wel, maar je kan het niet bewijzen.
  dinsdag 5 december 2006 @ 19:59:27 #241
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44172594
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:45 schreef gronk het volgende:
Ach, PJO heeft net laten zien dat zelfs als-ie wel cijfers krijgt, hij die cijfers tot 'de verkeerde cijfers' verklaart, en om andere cijfers vraagt. Kinderachtig hoor.
Dat waren cijfers van na de bevrijding, holbewoner.
pi_44172654
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:58 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Je beweert het wel, maar je kan het niet bewijzen.
Ik heb net een artikel geplaatst over een wetenschappelijk onderzoek dat stelt dat er na de invasie zo'n half miljoen mensen meer zijn gedood dan wanneer de situatie bleef zoals voor de oorlog. Hoeveel bewijs wil je hebben?
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:03:02 #243
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44172713
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:01 schreef Monidique het volgende:
Ik heb net een artikel geplaatst over een wetenschappelijk onderzoek dat stelt dat er na de invasie zo'n half miljoen mensen meer zijn gedood dan wanneer de situatie bleef zoals voor de oorlog. Hoeveel bewijs wil je hebben?
Cijfers. Niet speculaties van een links, medisch maandblad.
pi_44172790
Ah, zo. Speculaties van een links, medisch maandblad.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:05:56 #245
66444 Lord_Vetinari
pi_44172818
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:03 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Cijfers. Niet speculaties van een links, medisch maandblad.
quote:
The epidemiological research was carried out on the ground by teams of doctors moving from house to house, questioning families and examining death certificates. Between May and July this year, they visited 1,849 households in 47 separated clusters across the length and breadth of Iraq. The doctors asked about deaths among members of the household in a period before the invasion, from January 2002 to March 2003, and about deaths since. In 92% of cases, they were shown death certificates confirming the cause.

A total of 629 deaths were reported, of which 547 - or 87% - occurred after the invasion. The mortality rate before the war was 5.5 per 1,000, but since the invasion, it has risen to 13.3 per 1,000 per year, they say. Between June 2005 and June 2006, the mortality rate hit a high of 19.8 per 1,000.

Thus they calculate that 654,965 Iraqis have died as a consequence of the invasion. It is an estimate and the mid-point, and most likely of a range of numbers that could also be correct in the context of their statistical analysis. But even the lowest number in the range - 392,979 - is higher that anyone else has suggested. Of the deaths, 31% were ascribed to the US-led forces. Most deaths were from gunshot wounds (56%), with a further 13% from car bomb injuries and 14% the result of other explosions.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:10:21 #246
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44172970
Wat is daar wetenschappelijk aan? Het is een projectie, geen statistiek.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:14:08 #247
66444 Lord_Vetinari
pi_44173123
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:10 schreef PJORourke het volgende:
Wat is daar wetenschappelijk aan? Het is een projectie, geen statistiek.
quote:
most likely of a range of numbers that could also be correct in the context of their statistical analysis.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:16:22 #248
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44173200
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een betrouwbaarheidsinterval op basis van een steekproef. Dat zijn geen geregistreerde statistieken, maar projecties.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:21:13 #249
162857 Brel
Shove your doves
pi_44173387
In een staat die niet soeverein is over haar bevolking en dus niet zo maar eventjes een census kan gaan houden is dit zowat het hardste bewijs dat je kan verwachten. Ik kan begrijpen dat je de statistische projectie niet accepteert, maar dan toch tenminste de average death rate, gebaseerd op overlijdensaktes. Anders zal je geen enkel bewijs accepteren.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:22:44 #250
66444 Lord_Vetinari
pi_44173438
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Een betrouwbaarheidsinterval op basis van een steekproef. Dat zijn geen geregistreerde statistieken, maar projecties.
En dan noem jij Bos een draaikont? Is 'toegeven' een woord wat niet in je vocabulaire zit, of zo?
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:42:36 #251
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44174083
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:21 schreef Brel het volgende:
In een staat die niet soeverein is over haar bevolking en dus niet zo maar eventjes een census kan gaan houden is dit zowat het hardste bewijs dat je kan verwachten
Pffrt. Probeer in nederland maar eens een volkstelling te houden. De laatste is van 1971. Kun je nagaan.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:01:31 #252
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44174765
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dan noem jij Bos een draaikont? Is 'toegeven' een woord wat niet in je vocabulaire zit, of zo?
Ik geef toe als betrouwbare statistieken daartoe de aanleiding geven.

1. Saddam hield die echt niet betrouwbaar bij - dus we hebben geen enkel betrouwbaar referentiepunt
2. Van de situatie nu zijn geen betrouwbare gegevens, alleen oefeningetjes met SPSS.

Dus zeg ik dat we de conclusie niet kunnen trekken dat het daar nu erger is dan onder Saddam, ook omdat er lokaal zulke verschillen zijn. Buiten de Soennietische driehoek lijkt het allemaal heel anders.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:08:18 #253
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44175037
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:01 pruttelt PJORourke het volgende:

betrouwbare statistieken
*proest*
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:10:41 #254
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44175143
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:08 schreef gronk het volgende:
*proest*
OK, ok, Disraeli and all that.
pi_44175633
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 18:44 schreef Monidique het volgende:

[..]

[..]

http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,,1892888,00.html

Voor de oorlog lag het aantal doden per jaar per duizend op vijf of zes, nu op vijftien of twintig. Sja, burgeroorlogen en etnische zuiveringen willen wel eens helpen.
Ts ts Monidique. Dat je zonder kritiek de getallen van de Lancet durft te quoten. Dit topic ging over naiviteit?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_44175820
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ts ts Monidique. Dat je zonder kritiek de getallen van de Lancet durft te quoten. Dit topic ging over naiviteit?
Dat durf ik, want er is niets mis met de methode of de conclusie dat er 95% kans is dat er tussen de 400.000 en 700.000 doden zijn gevallen door de oorlog.
pi_44175923
PJO, Ik hoop echt zo erg dat je een kloon bent van iemand

Heerlijk om te lezen, zou er zelf niet op kunnen komen.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:30:17 #258
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44175931
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:27 schreef Monidique het volgende:
Dat durf ik, want er is niets mis met de methode of de conclusie dat er 95% kans is dat er tussen de 400.000 en 700.000 doden zijn gevallen door de oorlog.
Heb je een opleiding in de statistiek?
pi_44176035
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Heb je een opleiding in de statistiek?
Nee, dat heb ik niet, wat ongetwijfeld bekend is, maar ik ben gezegend met rede en menselijke nieuwsgierigheid, waardoor ik kan concluderen dat dit een degelijke methode is die veel gebruikt wordt en gesteund door overheden en andere instanties.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:35:11 #260
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44176104
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:33 schreef Monidique het volgende:
Nee, dat heb ik niet, wat ongetwijfeld bekend is, maar ik ben gezegend met rede en menselijke nieuwsgierigheid, waardoor ik kan concluderen dat dit een degelijke methode is die veel gebruikt wordt en gesteund door overheden en andere instanties.
Nou, ik heb die opleiding wel en kan je verzekeren dat deze methode niet deugt
pi_44176141
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:35 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Geen probleem.
pi_44176384
Hoe dan ook, Irak is nu een land verscheurd door burgeroorlog en etnische zuiveringen en genocides, honderdduizenden zijn gestorven, miljoenen op de vlucht en dat zou heel wat anders zijn geweest als Amerika het land niet had bezet. Nu, aan ieder natuurlijk de keuze om te menen dat een soortement vrijheid, waarvan in Irak nauwelijks meer sprake is, zoiets waard is, daar kun je over twisten uiteraard.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:47:10 #263
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44176594
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:41 schreef Monidique het volgende:
Hoe dan ook, Irak is nu een land verscheurd door burgeroorlog en etnische zuiveringen en genocides, honderdduizenden zijn gestorven, miljoenen op de vlucht en dat zou heel wat anders zijn geweest als Amerika het land niet had bezet.
Maar dat kun je met cijfers niet hard maken.
pi_44176692
Volgens jou is een veelgebruikte methode waardeloos. Jij vindt dat kennelijk, maar de wetenschappelijke wereld is het niet met je eens. Kijk, daarom zeg ik ook 'geen probleem', want ja, ik kan er niet echt veel tegenin brengen. Natuurlijk, als mensen willen blijven zeggen dat je niet kunt weten hoeveel doden er vielen onder Saddam of erna, ondanks het tegenbewijs, dan kan ik niemand dwingen.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:50:46 #265
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44176725
quote:

[..]

I call bullshit. ik wil ''n foto zien van je bul met je identiteitsbewijs ernaast.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:55:35 #266
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44176899
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:49 schreef Monidique het volgende:
Volgens jou is een veelgebruikte methode waardeloos. Jij vindt dat kennelijk, maar de wetenschappelijke wereld is het niet met je eens. Kijk, daarom zeg ik ook 'geen probleem', want ja, ik kan er niet echt veel tegenin brengen. Natuurlijk, als mensen willen blijven zeggen dat je niet kunt weten hoeveel doden er vielen onder Saddam of erna, ondanks het tegenbewijs, dan kan ik niemand dwingen.
Het is geen bewijs, maar een projectie. Dat is niet meer dan een soort exit poll.

Het is een basisprincipe van de statistiek dat je niet al te harde conclusies kunt trekken op basis van projecties die weer steunen op steekproeven, waarvan we niet eens kunnen zeggen of ze representatief zij of niet.

De wetenschappelijke wereld gebruikt die projecties vaak bij gebrek aan beter, maar meer stelt het echt niet voor.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:56:05 #267
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44176919
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:50 schreef gronk het volgende:
I call bullshit. ik wil ''n foto zien van je bul met je identiteitsbewijs ernaast.
Hoe weet je dan dat ik dat ben?
pi_44177053
doe er een briefje bij met "Hoi Fok - ik ben Mr Rourke"
maar iets zegt mij dat we lang kunnen wachten.
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:03:00 #269
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44177186
quote:

[..]

Je gebruikt het autoriteitsargument om een onderzoek van de Johns Hopkins University te weerleggen. Je moet standup comedian worden!
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:04:35 #270
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44177256
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:03 schreef Sidekick het volgende:
Je gebruikt het autoriteitsargument om een onderzoek van de Johns Hopkins University te weerleggen. Je moet standup comedian worden!
Uh, nee. Ik zeg toch dat ze waarschijnlijk niks beters hebben? Het is een leuk onderzoekje, maar je moet het wel met een flinke schep zout nemen.
pi_44177307
Hoe weet men eigenlijk hoeveel doden Saddam Hoessein op z'n geweten heeft? Welke methode heeft men daarvoor gebruikt en waarom lijken er zoveel verschillen te zijn tussen de cijfers die ik af en toe wel eens zie? Dat vind ik dan weer een erg interessante vraag. Is het misschien niet gewoon mogelijk dat er nauwelijks doden zijn gevallen onder de regering-Hoessein?
pi_44177379
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:04 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Uh, nee. Ik zeg toch dat ze waarschijnlijk niks beters hebben? Het is een leuk onderzoekje, maar je moet het wel met een flinke schep zout nemen.
Ging je die foto nog posten, of je kennis gebruiken om met een goede, inhoudelijke post deze methode weg te blazen, of ga je reageren zoals ik (we?) verwacht?
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:12:15 #273
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44177541
quote:

[..]

Uh, nee. Ik zeg toch dat ze waarschijnlijk niks beters hebben?
Je zegt dat het niet deugt. Je zegt dat het speculatie is van een links medisch maandblad.
Je zegt zoveel dingen en je grijpt elke stok aan om twijfel en verwarring te scheppen.
quote:
Het is een leuk onderzoekje, maar je moet het wel met een flinke schep zout nemen.
Uiteraard. Maar net als exit-polls (zelfde methode) blijkt het altijd een verdomd goed trend/signaal weer te geven.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:14:12 #274
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44177626
quote:

[..]

Sorry hoor, maar dat statement neem ik alleen serieus als ik 'n bul en 'n ID zie.
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:15:11 #275
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44177667
quote:

[..]

Moet zeggen dat ik me zelden zo geamuseerd heb in POL
pi_44180432
quote:

[..]

Jij doet nu hetzelfde. Want hoe kun je cijfers van het beroemde "Johns Hopkins University" weerleggen?

The Lancet heeft de wetenschappelijke wereld in diskrediet gebracht door het stuk zo te publiceren. Dat krijg je als wetenschappers aan politiek doen. Het is net zo erg als journalisten die politiek bedrijven.
pi_44180804
Maar stel nu eens dat de Lancet gelijk heeft en er tussen de 400.000 en 700.000 doden zijn gevallen. De Iraqi body count project stelt dat er vijf gewonden per dode vallen (dat zijn ook statistieken). Maar deze getallen zijn niet abnormaal voor een oorlog. We hebben het dan over twee tot drie en een half miljoen gewonde Iraqi's. Op een bevolking van zo'n 27 miljoen is dat een behoorlijk aantal. Vergeleken met Nederland hebben we het dan over meer dan een miljoen Nederlandse gewonden. Hoe vang je die op? Hoe ga je daarmee om als je een belabberde infrastructuur hebt? Waarom lezen we daar niets over?
  dinsdag 5 december 2006 @ 23:49:11 #278
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44180970
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 23:43 schreef Lyrebird het volgende:
Waarom lezen we daar niets over?
Ehh...omdat een stel iraki's die thuis liggen dood te gaan met etterende wonden lang niet zo mediageniek is als een mooie video van een automatisch doelzoekende raket met on-board videocamera?
pi_44181419
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 23:49 schreef gronk het volgende:

[..]

Ehh...omdat een stel iraki's die thuis liggen dood te gaan met etterende wonden lang niet zo mediageniek is als een mooie video van een automatisch doelzoekende raket met on-board videocamera?
Er hoeven maar een paar Palestijnse kinderen gewond te raken en de beelden staan op de voorpagina's van de kranten.
  woensdag 6 december 2006 @ 00:15:47 #280
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44181713
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:05 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Er hoeven maar een paar Palestijnse kinderen gewond te raken en de beelden staan op de voorpagina's van de kranten.
Dat heeft misschien, heeeeel misschien iets te maken met 't feit dat journalist zijn in irak niet 't meest veilige beroep is. Plus dat niemand zit te wachten op alweeeeer beelden van bergen gewonden. Want, wees 'ns eerlijk, heb jij beelden gezien van zalen met gewonden tijdens de joegoslavische burgeroorlog? Of tijdens ieder ander recent conflict?

Anyway, 'het is niet op TV en dus bestaat het niet' is een waanzinnig slecht argument. Ik vind PJO 'n stuk overtuigender als relnicht
  woensdag 6 december 2006 @ 00:16:31 #281
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44181736
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:05 schreef Monidique het volgende:
Hoe weet men eigenlijk hoeveel doden Saddam Hoessein op z'n geweten heeft? Welke methode heeft men daarvoor gebruikt en waarom lijken er zoveel verschillen te zijn tussen de cijfers die ik af en toe wel eens zie? Dat vind ik dan weer een erg interessante vraag. Is het misschien niet gewoon mogelijk dat er nauwelijks doden zijn gevallen onder de regering-Hoessein?
Nou, d'r zijn een aantal massagraven ontdekt. Maar exact weten we het inderdaad niet. Maar het is toch wel heel erg dat je zo'n sujet gaat lopen verdedigen.
  woensdag 6 december 2006 @ 00:21:17 #282
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44181856
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:12 schreef Sidekick het volgende:
Uiteraard. Maar net als exit-polls (zelfde methode) blijkt het altijd een verdomd goed trend/signaal weer te geven.
Nou, exit polls hebben vergelijkende waarde: Partij A verliest, B wint. Die trend is dan inderdaad zichtbaar. Maar die vergelijkende waarde heb je hier niet: er wordt een (waarschijnlijk 95%, da's de standaard) betrouwbaarheidsinterval met een mean de lucht ingeslingerd, op basis van wat doktersbezoeken, en that's it. In een medisch blad. Een projectie daarvan is hoogst suspect, maar bij gebrek aan beter begrijpelijk. Alleen nauwelijks bruikbaar, en zeker geen volwaardige bewijslast.
pi_44181861
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nou, d'r zijn een aantal massagraven ontdekt. Maar exact weten we het inderdaad niet. Maar het is toch wel heel erg dat je zo'n sujet gaat lopen verdedigen.
Je hebt dus geen opleiding in de statistieken afgemaakt..?
  woensdag 6 december 2006 @ 00:22:36 #284
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44181887
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:14 schreef gronk het volgende:
Sorry hoor, maar dat statement neem ik alleen serieus als ik 'n bul en 'n ID zie.
Dat bewijst toch niet dat ik het ben.
  woensdag 6 december 2006 @ 00:23:08 #285
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44181903
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:21 schreef Xith het volgende:
Je hebt dus geen opleiding in de statistieken afgemaakt..?
Jawel...
  woensdag 6 december 2006 @ 00:23:24 #286
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44181911
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:22 schreef PJORourke het volgende:

[..]

W'rom niet? 't is een begin.
pi_44181934
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nou, d'r zijn een aantal massagraven ontdekt.
O, hoeveel, met hoeveel mensen, uit welke periode?
quote:
Maar het is toch wel heel erg dat je zo'n sujet gaat lopen verdedigen.
Wie zou zoiets nou durven doen?
  woensdag 6 december 2006 @ 00:24:36 #288
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44181941
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Jawel...
Data! Universiteit, richting, hoogleraar, studiejaar,...
pi_44182109
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:22 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Met een briefje erbij "Ik ben Rouke" wel, maar zoals ik vorige pagina al zei; je zal het toch niet doen omdat je het gewoon niet bent. Bij een foto wil zal ik mijn excuses aanbieden.

Misschien kunnen we weer ontopic gaan en voor het gemak aan nemen dat het punt dat monidique maakte waar is ("minder doden onder post-1991-saddam dan post-saddam"), daar Rouke in dit topic de enigste tegenstander daarvan was.

[ Bericht 10% gewijzigd door Xith op 06-12-2006 00:41:47 ]
pi_44182512
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:15 schreef gronk het volgende:

[..]

Dat heeft misschien, heeeeel misschien iets te maken met 't feit dat journalist zijn in irak niet 't meest veilige beroep is. Plus dat niemand zit te wachten op alweeeeer beelden van bergen gewonden. Want, wees 'ns eerlijk, heb jij beelden gezien van zalen met gewonden tijdens de joegoslavische burgeroorlog? Of tijdens ieder ander recent conflict?

Anyway, 'het is niet op TV en dus bestaat het niet' is een waanzinnig slecht argument. Ik vind PJO 'n stuk overtuigender als relnicht
Geef me een artikel waarin staat dat er 2 miljoen gewonden zijn gevallen in Irak en ik kan de getallen van the Lancet in het juiste perspectief stellen. Het hoeft niet eens op TV te komen.
  woensdag 6 december 2006 @ 01:00:45 #291
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44182603
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:24 schreef gronk het volgende:
Data! Universiteit, richting, hoogleraar, studiejaar,...
TUE, Toegepaste Wiskunde, Statistiek, 2005
  woensdag 6 december 2006 @ 01:01:45 #292
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44182615
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:32 schreef Xith het volgende:
Met een briefje erbij "Ik ben Rouke" wel, maar zoals ik vorige pagina al zei; je zal het toch niet doen omdat je het gewoon niet bent. Bij een foto wil zal ik mijn excuses aanbieden.
Nou, ik ben het gewoon. Maar ik hoef niks t.o.v. jou te bewijzen.
pi_44182649
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Geef me een artikel waarin staat dat er 2 miljoen gewonden zijn gevallen in Irak en ik kan de getallen van the Lancet in het juiste perspectief stellen. Het hoeft niet eens op TV te komen.
Beetje oneerlijk, je probeert nu via een indirecte manier Lancet's onderzoek onderuit te halen met een aspect dat waarschijnlijk niet onderzocht is...
pi_44182707
quote:
Op woensdag 6 december 2006 01:01 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ok, in dat geval hoeven we ook niet jouw autoriteit op dit gebied te geloven. En als misschien kan je als geschoolde wat beter reageren dan
Klopt niet
-krijgt cijfers
geef bron
-krijgt bron
klopt niet, en je weet er niets van want je hebt geen studie erover gedaan
  woensdag 6 december 2006 @ 09:03:04 #295
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44184765
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:54 schreef Lyrebird het volgende:

Het lijikt me nog altijd zo dat als *jij* vindt dat het artikel in de lancet puin is, dat je dan zelf met onderbouwing moet komen. En anders moet je gewoon ergens anders gaan zitten kniezen.
  woensdag 6 december 2006 @ 09:04:24 #296
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44184785
quote:
Op woensdag 6 december 2006 01:01 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik ben prof in de statistiek, heb het het artikel in de Lancet gerefereed, en ik zeg dat het artikel in de Lancet OK is. Nou jij weer.
pi_44188166
quote:
Op woensdag 6 december 2006 00:24 schreef Monidique het volgende:

[Nou, d'r zijn een aantal massagraven ontdekt.]

O, hoeveel, met hoeveel mensen, uit welke periode?
  woensdag 6 december 2006 @ 11:47:10 #298
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44188373
Iets zegt me dat we niets meer gaan horen van onze statistisch experts
  woensdag 6 december 2006 @ 13:42:35 #299
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44191532
Welke NCPN'er praat Stalins Goelag goed? Ik ken er geen...
  woensdag 6 december 2006 @ 13:44:41 #300
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_44191601
Overigens voeg er eens aan toe: De libertarier die misdaden van kapitalisme goedpraat of negeert
  woensdag 6 december 2006 @ 13:48:05 #301
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44191714
Verder in deeltje II dan maar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')