het zou goed kunnen dat de mensen die het puur voor geld doen, ook beschikken over 1 van de psychologische/herseneigenschappen die ik eerder noemde. er zijn miss. ook gewoon mensen die het vermoorden van iemand anders niet als probleem zien. de meeste mensen echter wel. minder soldaten zijn in vietnam gesneuveld, dan dat er naderhand zelfmoord pleegden...quote:Op maandag 4 december 2006 20:33 schreef Argento het volgende:
de mensen die het feitelijk doen, doen het meestal niet gratis.
Noord-Korea heeft in de VN evenveel rechten en plichten als Noorwegen. Mag volledig meepraten.quote:
Dus jij stelt voor dat de VN een lijstje maakt met landen die wel en niet OK zijn. Bon. Wie stelt dat lijstje op?quote:Op maandag 4 december 2006 20:41 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Noord-Korea heeft in de VN evenveel rechten en plichten als Noorwegen. Mag volledig meepraten.
In de tijd van de Koude Oorlog was dit logisch, maar nu is dat volstrekt onaanvaardbaar.
Uiteraard gebruikte Saddam veel geweld. Maar was het buitensporig? Met andere woorden: gebruikte hij meer geweld dan noodzakelijk om de orde en rust in Irak te kunnen handhaven? Daar gaat het om.quote:Op maandag 4 december 2006 20:38 schreef Monidique het volgende:
[..]
Gezien de beelden van politieke tegenstanders die met granaten worden opgeblazen, zou ik zeggen: ja. Niet dat het nu veel beter is, integendeel, maar hij gebruikte behoorlijk veel geweld.
haha wat een onzin. doordat soort ideeën gaat de VN dus moreel faillietquote:Op maandag 4 december 2006 20:41 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Noord-Korea heeft in de VN evenveel rechten en plichten als Noorwegen. Mag volledig meepraten.
In de tijd van de Koude Oorlog was dit logisch, maar nu is dat volstrekt onaanvaardbaar.
Ja, Bush had de missie beter moeten formuleren en plannen. Maar daarmee had hij geen ongelijk. Verder is de VN een lachwekkende organisatie die hij van begin af aan had moeten negeren.quote:Op maandag 4 december 2006 20:40 schreef Argento het volgende:
Ok, maar het uitgangspunt dat de VN achterhaald is, is een andere premisse en niet de premisse waar de VS vanuit ging toen zij een VN-mandaat probeerde los te weken met de stelling dat Irak over MDW's beschikte en dat daardoor de internationale vrede werd bedreigd. Toen de VN daarin niet meeging, althans naar de zin van de VS niet snel genoeg, gingen de VS zelf aan de slag en werd het oogmerk van de missie ineens omgegooid van het beschermen van de internationale gemeenschap tegen de WMD's van Saddam, tot het bevrijden van het Irakese volk van het bewind van diezelfde Saddam.
Het was wel genocide. Laat maar sterven, die Koerden?quote:Niks dat de internationale veiligheid bedreigde en een schending van de Irakese soevereiniteit rechtvaardigde.
Ja. Hij was echt een massamoordenaar a la Pinochet.quote:Op maandag 4 december 2006 20:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Uiteraard gebruikte Saddam veel geweld. Maar was het buitensporig? Met andere woorden: gebruikte hij meer geweld dan noodzakelijk om de orde en rust in Irak te kunnen handhaven? Daar gaat het om.
De kans om door geweld om het leven te komen is veel groter.quote:En niettegenzeggelijk is het nu voor de gemiddelde burger in Irak veel slechter dan onder Saddam. In het bijzonder voor Christenen en Joden.
Nee, dat stel ik niet voor.quote:Op maandag 4 december 2006 20:42 schreef gronk het volgende:
Dus jij stelt voor dat de VN een lijstje maakt met landen die wel en niet OK zijn. Bon. Wie stelt dat lijstje op?
'Is het toegestaan om voor de staatsveiligheid iemand te martelen? Tanden en nagels uittrekken, stroom op edele delen, dat soort werk?'quote:Op maandag 4 december 2006 20:42 schreef LXIV het volgende:
Uiteraard gebruikte Saddam veel geweld. Maar was het buitensporig? Met andere woorden: gebruikte hij meer geweld dan noodzakelijk om de orde en rust in Irak te kunnen handhaven? Daar gaat het om.
Hoe moet ik dit:quote:
dan lezen?quote:Noord-Korea heeft in de VN evenveel rechten en plichten als Noorwegen. Mag volledig meepraten.
Honderdduizend doden, dat is geen orde en rust. En ja, wanneer je chemische wapens inzet tegen de bevolking, dan is dat buitensporig. Het is misdadig en immoreel.quote:Op maandag 4 december 2006 20:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is het doodschieten van een minister aan tafel handhaving van rust en orde?quote:Op maandag 4 december 2006 20:42 schreef LXIV het volgende:
Hoe weet jij dat?quote:En niettegenzeggelijk is het nu voor de gemiddelde burger in Irak veel slechter dan onder Saddam. In het bijzonder voor Christenen en Joden.
Zelfs Cheney geeft het toe.quote:Op maandag 4 december 2006 20:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja, Bush had de missie beter moeten formuleren en plannen. Maar daarmee had hij geen ongelijk. Verder is de VN een lachwekkende organisatie die hij van begin af aan had moeten negeren.
[..]
Dat vind ik een sterk punt. Maar waarom werd er du moment niet ingegrepen?quote:Het was wel genocide. Laat maar sterven, die Koerden?
Ik bepleit het oprichten van een nieuwe organisatie van stevige democratieen. Met een stevig handvest. Wie daar lang genoeg aan voldoet, mag lid worden. Wie de democratie ondermijnt, wordt er meteen uitgeknikkerd.quote:
ach ja, de erfzonde. Het zit er bij jou wel héél diep ingeramd hèquote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
![]()
Zoals ik al zei, iedereen is schuldig, velen in meerdere categoriën. De verschillen zijn enkel gradueel.
Wie heeft er geen belasting betaald de afgelopen drie jaar? Belastinggeld waarmee ook bommen zijn gegooid? En is enkel niets doen al niet een vorm van schuldig zijn?
Irak is een groot land, als ik kom met een voorbeeld dat je daar niet naar de markt kan doel ik niet op regio's waar geen problemen zijn, meestal wordt dat wel begrepen en verder gegaan me de werkelijke punten van de discussie.quote:Op maandag 4 december 2006 20:39 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Weet jij hoe het leven in Irak nu echt is? We krijgen wel allemaal beelden te zien uit de Soenietische Driehoek, maar van de rest van het land hoor je nauwelijks wat. Wat is reeel en wat is TV-filter?
Ik heb een kennis in Belfast, Noord-Ierland. Die had ooit wel eens in de verte een autobom zien afgaan, maar is verder door de jaren 80 heengegaan zonder veel van de troubles te merken.
Aan welke democratieen zat je te denken?quote:Op maandag 4 december 2006 20:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik bepleit het oprichten van een nieuwe organisatie van stevige democratieen. Met een stevig handvest. Wie daar lang genoeg aan voldoet, mag lid worden. Wie de democratie ondermijnt, wordt er meteen uitgeknikkerd.
In sommige regionen wordt nu eenmaal met een bottere bijl gehakt dan hier in Nederland.quote:Op maandag 4 december 2006 20:43 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja. Hij was echt een massamoordenaar a la Pinochet.
[..]
De kans om door geweld om het leven te komen is veel groter.
Je gaat me niet vertellen dat de situatie in Irak normaal is.quote:Op maandag 4 december 2006 20:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
In sommige regionen wordt nu eenmaal met een bottere bijl gehakt dan hier in Nederland.
Regeren, macht en geweld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nederland bevindt zich in de luxepositie dat het geweld hier zich kan beperken tot boetes of hechtenis. In landen waar een deel van de bevolking niets bezit, en het leven in de gevangenis beter is dan op straat wordt dat wat lastiger.
En wie bepaalt wie er lid mag worden? Wie bepaalt wie de eerste leden van zo'n organisatie zijn?quote:Op maandag 4 december 2006 20:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik bepleit het oprichten van een nieuwe organisatie van stevige democratieen. Met een stevig handvest. Wie daar lang genoeg aan voldoet, mag lid worden. Wie de democratie ondermijnt, wordt er meteen uitgeknikkerd.
Persoonlijk vind ik dat Bush niet een groter ongelijk aan zijn kant had kunnen hebben. De VS zijn uit eigen motieven, uiteindelijk op politieke gronden gesteund door GB en Spanje en wat lafhartig gevolgd door ondermeer Nederland, Irak binnen getrokken. Dat is een schending van internationaal recht waarmee de VS de internationale vrede van een meer directe bedreiging voorziet dan Saddam ooit met zijn bewind heeft kunnen doen.quote:Op maandag 4 december 2006 20:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja, Bush had de missie beter moeten formuleren en plannen. Maar daarmee had hij geen ongelijk. Verder is de VN een lachwekkende organisatie die hij van begin af aan had moeten negeren.
Uit moreel oogpunt natuurlijk niet, maar zolang het een binnenlandse aangelegenheid is en de VN geen mandaat uitvaardigt, kunnen andere soevereine staten weinig beginnen. Het internationale volkerenrecht kent immers een gelijkheidsbeginsel. Staten hoeven niet aan elkaar verantwoording af te leggen en hoeven van elkaar ook geen schendingen van elkaars soevereiniteit te dulden. Ook niet als de schendende staat het morele gelijk aan haar zijde meent te hebben.quote:Het was wel genocide. Laat maar sterven, die Koerden?
Niets doen, we betalen notabene.quote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
![]()
Zoals ik al zei, iedereen is schuldig, velen in meerdere categoriën. De verschillen zijn enkel gradueel.
Wie heeft er geen belasting betaald de afgelopen drie jaar? Belastinggeld waarmee ook bommen zijn gegooid? En is enkel niets doen al niet een vorm van schuldig zijn?
Ik ben een tegenstander van martelen. Alles wat ik zeg is dat een zekere hoeveelheid geweld noodzakelijk is om macht te kunnen uitoefenen, en dat de mate varieert per regio. Waar beweer ik een voorstander hiervan te zijn?quote:Op maandag 4 december 2006 20:44 schreef gronk het volgende:
[..]
'Is het toegestaan om voor de staatsveiligheid iemand te martelen? Tanden en nagels uittrekken, stroom op edele delen, dat soort werk?'
Inderdaad. Om lid te worden van de EU moet een land aan een hele reeks voorwaarden voldoen, maar bij de VN kan elke TBS-er met land in bezit lid worden. Wat een farce.quote:Op maandag 4 december 2006 20:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
zoiets als de EU? Het onderschrijven van de waarden van de EU is criterium nummer 1 voor lidmaatschap.quote:Op maandag 4 december 2006 20:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De EU-25. VS, Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Korea, Zuid-Amerika, Venezuela misschien uitgezonderd. Israel. Zuid-Afrika, Botswana, Namibie, Senegal. Indonesie. India, Maleisie, Indonesie, Filippijnen, mogelijk Sri Lanka. Mogelijk Oekraiene, Armenie en Georgie, misschien niet. Dat soort landen.quote:Op maandag 4 december 2006 20:47 schreef Floripas het volgende:
Aan welke democratieen zat je te denken?
In jouw virulente strijd tegen alles wat riekt naar Godsdienst raak je vrij gemakkelijk de weg kwijt. Nee, ik heb het niet over de erfzonde in dit geval.quote:Op maandag 4 december 2006 20:46 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
ach ja, de erfzonde. Het zit er bij jou wel héél diep ingeramd hè![]()
Afhankelijk van wat je met zo'n organisatie beoogt zijn er ongetwijfeld efficiëntere samenwerkingsverbanden voor te stellen dan de VN. Wat zou het doel van de VN (of een soortgelijke organisatie) moeten zijn?quote:Op maandag 4 december 2006 20:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Frieslandquote:Op maandag 4 december 2006 20:53 schreef Floripas het volgende:
De twintig democratischte landen, met de beste verkiezingen, de vrijste pers en de beste rechtsstaat:
1 Denmark
- Finland
- Iceland
- Ireland
- Netherlands
- Norway
- Slovakia
- Switzerland
9 New Zealand
10 Latvia
11 Estonia
- Germany
- Sweden
- Trinidad and Tobago
15 Slovenia
16 Lithuania
17 Austria
18 Canada
19 Czech Republic
- France
Wie valt er een afwezigheid op?
De EU streeft integratie na, dat is niet mijn bedoeling. Geen wereldregering. En verder schippert de EU nog al eens met de standpunten. Dat moet deze organisatie nadrukkelijk niet kunnen.quote:Op maandag 4 december 2006 20:51 schreef Argento het volgende:
zoiets als de EU? Het onderschrijven van de waarden van de EU is criterium nummer 1 voor lidmaatschap.
Israel wordt al jaren continue aangevallen.quote:Op maandag 4 december 2006 20:50 schreef Yestuuur het volgende:
Rourke je vind het dus goed wat bush gedaan heeft? op grond van valse argumenten (massavernietigingswapens) zonder steun vd VN (opgezet om zaken als de 2e WO te voorkomen)
Irak binnenvallen? Bush en zijn beleid is hypocriet. Israel schend al jaren vele VN wetten maar word niet aangevallen, waarom niet en Irak wel?
quote:Op maandag 4 december 2006 20:53 schreef Floripas het volgende:
De twintig democratischte landen, met de beste verkiezingen, de vrijste pers en de beste rechtsstaat:
1 Denmark
- Finland
- Iceland
- Ireland
- Netherlands
- Norway
- Slovakia
- Switzerland
9 New Zealand
10 Latvia
11 Estonia
- Germany
- Sweden
- Trinidad and Tobago
15 Slovenia
16 Lithuania
17 Austria
18 Canada
19 Czech Republic
- France
Wie valt er een afwezigheid op?
Is of was?quote:Op maandag 4 december 2006 20:48 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je gaat me niet vertellen dat de situatie in Irak normaal is.
turkije is een mooie testcase.quote:Op maandag 4 december 2006 20:54 schreef PJORourke het volgende:
En verder schippert de EU nog al eens met de standpunten.
weet je het zeker? heb je het zelf in de gaten?quote:Op maandag 4 december 2006 20:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
In jouw virulente strijd tegen alles wat riekt naar Godsdienst raak je vrij gemakkelijk de weg kwijt. Nee, ik heb het niet over de erfzonde in dit geval.
nee en nee, maar mischien kun je op eigen kracht nog andere redenen verzinnen?quote:Vanwaar die haat trouwens tegen de religie? Moest je vroeger ongewild altijd met je ouders naar de kerk? Ben je misbruikt door een geestelijke toen je zeven jaar oud was?
quote:Op maandag 4 december 2006 20:50 schreef Yestuuur het volgende:
Rourke je vind het dus goed wat bush gedaan heeft?
Dat was geen vals argument.quote:op grond van valse argumenten (massavernietigingswapens)
Waarom hecht iedereen toch zo aan die VN?quote:zonder steun vd VN (opgezet om zaken als de 2e WO te voorkomen)
Het zijn geen wetten. En Israel, als democratische staat, is toch heel iets anders dan Irak onder saddam, niet? Frankrijk negeert ook wle eens resoluties, valt zo maa Ivoorkust binnen. Niemand die er over zeurt. dat is pas hypocriet.quote:Bush en zijn beleid is hypocriet. Israel schend al jaren vele VN wetten maar word niet aangevallen, waarom niet en Irak wel?
haha Filipijnen, Israel, goed functionerende democratie? de meeste landen die je noemt hebben hele andere normen en waarden dan de EU bijv.quote:Op maandag 4 december 2006 20:51 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De EU-25. VS, Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Korea, Zuid-Amerika, Venezuela misschien uitgezonderd. Israel. Zuid-Afrika, Botswana, Namibie, Senegal. Indonesie. India, Maleisie, Indonesie, Filippijnen, mogelijk Sri Lanka. Mogelijk Oekraiene, Armenie en Georgie, misschien niet. Dat soort landen.
En al het kleine grut dat ik vergeten ben, zoals Dominica.
Zelfs Polen?quote:
Persvrijheidsprobleem.quote:VS,
Isa net niet helemaal een democratie.quote:Canada, Australie, Nieuw-Zeeland, Japan,
Poeh. Niet alle landen, tochquote:Zuid-Korea, Zuid-Amerika,
Venezuele is toch juist wel een democratie? In veel Zuid-Amerikaanse landen is overigens een rechtsstaatprobleem.quote:Venezuela misschien uitgezonderd.
Heeft veel inwoners die niet mogen stemmen en voert een genetische zuiverheidspolitiek.quote:Israel.
Matig democratischquote:Zuid-Afrika,
Namibie?!?quote:Botswana, Namibie,
Poeh, in Indonesie worden mensenrechten geschonden bij het leven.quote:Senegal. Indonesie.
Ook hier.quote:India, Maleisie,
Twee stemmen voor het islamitische land?quote:Indonesie,
Is in burgeroorlog.quote:Filippijnen, mogelijk Sri Lanka.
quote:Mogelijk Oekraiene, Armenie en Georgie, misschien niet. Dat soort landen.
En al het kleine grut dat ik vergeten ben, zoals Dominica.
Ja, en echt mooi komen ze er tot nu toe nog niet van af. Het hele idee van Turkse toetreding komt veel te vroeg, ondertussen wordt wel de steunpilaar onder de seculiere staat gesloopt. Hier krijgen we nog spijt van.quote:Op maandag 4 december 2006 20:55 schreef Argento het volgende:
turkije is een mooie testcase.
Ik denk dat er door de VN wordt bedoeld.quote:Op maandag 4 december 2006 20:54 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Israel wordt al jaren continue aangevallen.
Die van de bevolking van Irak, die gebukt gaat onder het geweld.quote:Op maandag 4 december 2006 20:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is of was?
In ieder geval: tegen welke maatstaven? Jouw 21-ste eeuwste Randstedelijke Nederlandse maatstaven of die van mij? Of die van de bevolking in Irak? Wat versta je onder normaal?
Nee, maar dan blijven er maar weinig landen over. Het homohuwelijk is niet mijn topprioriteit, eerst maar maatschappelijke acceptatie van homo's bewerkstelligen.quote:Is ieder land dat het homohuwelijk niet toestaat in jouw ogen nog wel normaal? Of juist niet?
Over mijn lijstje kan je twisten ja. Stel jij er eens eentje op. Wie weet kukelt NL er wel van af.quote:Op maandag 4 december 2006 20:57 schreef Yestuuur het volgende:
haha Filipijnen, Israel, goed functionerende democratie?
Dat bestrijd ik toch ook niet?quote:de meeste landen die je noemt hebben hele andere normen en waarden dan de EU bijv.
Ik heb een lijstje:quote:Op maandag 4 december 2006 21:01 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Over mijn lijstje kan je twisten ja. Stel jij er eens eentje op. Wie weet kukelt NL er wel van af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |