Frankrijk treedt vaak unilateraal op. Ik vind het best, maar waarom klagen die mensen die over Bush klagen daar ook niet over?quote:Op maandag 4 december 2006 20:58 schreef Monidique het volgende:
Frankrijk is Ivoorkust niet binnengevallen, als ik het goed heb. Tenzij je verwijst naar het kolonialisme, maar dat was in een tijd dat zelfs de Volkerenbond nog niet bestond. En jemig, Frankrijk weer, weet je wel...
Wees gerust: daar hoor je mij wel over, hoor.quote:Op maandag 4 december 2006 21:03 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Frankrijk treedt vaak unilateraal op. Ik vind het best, maar waarom klagen die mensen die over Bush klagen daar ook niet over?
Poeh, maar een groot deel van de bevolking van Irak wil nu opeens weer terug naar de basis van de Islam, waar vrouwen gestenigd worden als ze verdacht worden van overspel.quote:Op maandag 4 december 2006 21:00 schreef Floripas het volgende:
[..]
Die van de bevolking van Irak, die gebukt gaat onder het geweld.
[..]
Nee, maar dan blijven er maar weinig landen over. Het homohuwelijk is niet mijn topprioriteit, eerst maar maatschappelijke acceptatie van homo's bewerkstelligen.
Nobel, maar veel te eurocentrisch.quote:Op maandag 4 december 2006 21:02 schreef Floripas het volgende:
Ik heb een lijstje:
De twintig democratischte landen, met de beste verkiezingen, de vrijste pers en de beste rechtsstaat:
1 Denmark
- Finland
- Iceland
- Ireland
- Netherlands
- Norway
- Slovakia
- Switzerland
9 New Zealand
10 Latvia
11 Estonia
- Germany
- Sweden
- Trinidad and Tobago
15 Slovenia
16 Lithuania
17 Austria
18 Canada
19 Czech Republic
- France
Wat vind je daarvan?
er zijn toch geen massavernietigingswapens gevonden ofwel?quote:
Waarop baseer je dat?quote:Op maandag 4 december 2006 21:02 schreef Floripas het volgende:
Ik heb een lijstje:
Ja, dankzij de enorme tegenstelling die er ineens was.quote:Op maandag 4 december 2006 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Poeh, maar een groot deel van de bevolking van Irak wil nu opeens weer terug naar de basis van de Islam, waar vrouwen gestenigd worden als ze verdacht worden van overspel.
Dat kwam ze dus ook steeds vaker.quote:Wanneer de bevolking van Irak gewild zou hebben dat Saddam verdween, was ze zelf wel in opstand gekomen. Op een troon van bajonetten kun je immers niet zitten.
Mee eens.quote:In wezen valt niet te ontkomen aan cultuurrelativisme, want er is geen enkele objectieve maatstaf om normen en waarden tegen af te zetten. Om dan te voorkomen dat je helemaal niks meer kunt neem je het waardenstelsel van de -bijvoorbeeld in Nederland- aanwezige bevolking maar voor lief aan. De rest kan zich dan aanpassen. Om met thee en koekjes de wereld af te reizen (of met bommen en granaten wat dat betreft) om "onze" idealen uit te gaan leggen is volslagen zinloos.
Op een Amerikaans tijdschrift dat die lijst heeft opgesteld, The Economist. Die keek naar een combinatie van:quote:Op maandag 4 december 2006 21:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
Waarop baseer je dat?
Welke waarden, welke normen?
Europese landen zijn nu eenmaal de vrijste landen ter wereld. Jouw lijstje is iets minder eurocentrisch, maar mist draagvlak onder arabische landen, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 4 december 2006 21:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nobel, maar veel te eurocentrisch.
Dat wil nietz eggen dat ze er nooit waren. Hij had ze vroeger ten slotte ook.quote:Op maandag 4 december 2006 21:06 schreef Yestuuur het volgende:
er zijn toch geen massavernietigingswapens gevonden ofwel?
Geen antwoord op de vraag. Waarom acht jij de VN in staat om moreel te oordelen?quote:de VS doet ook net alsof ze er waarde aan hechten, ze vielen Irak binnen op grond van VN-resoluties die overschreden werden.
Dat zeg ik helemaal niet. Wel lezen bitte.quote:dus een democratische staat mag wel ongestraft mensen vermoorden, en een dictatuur niet? je zegt zelf dat frankrijk dat mag, immers als zijnde een democratische staat, iets anders zijnde dan de dictatuur onder saddam.
Nee, die VN resoluties hebben geen enkele morele waarde. Omdat de samenstellers niet deugen.quote:Ik vind van niet. de resoluties moeten gelden voor elk land in de VN. ongeacht leider of staatsvorm
quote:Op maandag 4 december 2006 21:08 schreef Floripas het volgende:
[..]
Op een Amerikaans tijdschrift dat die lijst heeft opgesteld, The Economist. Die keek naar een combinatie van:
- Vrije verkiezingen
- Vrije pers
- Vrijheid van meningsuiting
- Economische vrijheid
- Een deugdelijke rechtsstaat
Brits blad. Ik vind het op veel punten een bespottelijk lijstje.quote:Op maandag 4 december 2006 21:08 schreef Floripas het volgende:
Op een Amerikaans tijdschrift dat die lijst heeft opgesteld, The Economist. Die keek naar een combinatie van:
- Vrije verkiezingen
- Vrije pers
- Vrijheid van meningsuiting
- Economische vrijheid
- Een deugdelijke rechtsstaat
Oeps. Je hebt gelijk.quote:Op maandag 4 december 2006 21:11 schreef Napalm het volgende:
[..]
The Economist is Brits!
![]()
Ik hb wel wat kanttekeningen maar ik zal me niet de pretentie aanmeten dat ik The Economist verbeteren kan.
Een tegenstelling tussen wie? Tussen Sunnieten en Shiieten? Die was er toch daarvoor ook al. En zo groot was die toch niet?quote:Op maandag 4 december 2006 21:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, dankzij de enorme tegenstelling die er ineens was.
[..]
Daar hoorde je anders maar weinig van. In het Noorden had Saddam op een gegeven moment nog maar weinig invloed, en vlak na de eerste golfoorlog zijn de moeras-shiieten nog in opstand gekomen, maar verder gebeurde er maar weinig.quote:Dat kwam ze dus ook steeds vaker.
[..]
quote:Mee eens.
Daar heb je dus bijvoorbeeld de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en internationaal recht voor en een organisatie als de VN die op de naleving daarvan toeziet.quote:Op maandag 4 december 2006 21:05 schreef LXIV het volgende:
In wezen valt niet te ontkomen aan cultuurrelativisme, want er is geen enkele objectieve maatstaf om normen en waarden tegen af te zetten.
Waarom? Een goede democratie heeft een deugdelijke rechtsstaat, vrije pers en vrijheid van meninsuiting nodig, anders functioneert-ie niet.quote:Op maandag 4 december 2006 21:11 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Brits blad. Ik vind het op veel punten een bespottelijk lijstje.
Dan heb je geen wereldorganisatie. Zonder de VS wordt het toch niks.quote:Op maandag 4 december 2006 21:12 schreef Yestuuur het volgende:
wat maakt dat uit?
In het noorden en in het zuiden was zijn machtsbasis al weg. Hij had nog maar een klein stukje van de Soennitische driehoek echt onder controle.quote:Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef LXIV het volgende:
Ok. Goed punt.quote:Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Daar heb je dus bijvoorbeeld de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en internationaal recht voor en een organisatie als de VN die op de naleving daarvan toeziet.
Kijk, daar torn je al aan je principes!quote:Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dan heb je geen wereldorganisatie. Zonder de VS wordt het toch niks.
Ik vind de Nederlandse democratie niet zo geweldig ontwikkeld. Slowakije is ook maar net aan Meciar ontsnapt. Trinidad? Daar is toch altijd veel geweld rond verkiezingen? En Frankrijk???quote:Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef Floripas het volgende:
Waarom? Een goede democratie heeft een deugdelijke rechtsstaat, vrije pers en vrijheid van meninsuiting nodig, anders functioneert-ie niet.
Nee, volgens mij houden de VS zich daar aan.quote:Op maandag 4 december 2006 21:15 schreef Floripas het volgende:
Kijk, daar torn je al aan je principes!
Valt me van je tegen.
Wat schort eraan?quote:Op maandag 4 december 2006 21:15 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik vind de Nederlandse democratie niet zo geweldig ontwikkeld.
Toch hebben ze het goed gedaan.quote:Slowakije is ook maar net aan Meciar ontsnapt.
Je kunt van Frankrijk veel zeggen, maar wat is er onvrij aan?quote:Trinidad? Daar is toch altijd veel geweld rond verkiezingen? En Frankrijk???
Ze scoren niet zo best, vooral op die schaal, en ook met de verkiezingen zijn onregelmatigheden.quote:Geen persvrijheid in de VS? Lijkt me onzin.
Volgens the Economist, niet bepaald de spreekbuis van de linkse rakker, toch echt niet.quote:Op maandag 4 december 2006 21:16 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, volgens mij houden de VS zich daar aan.
quote:Op maandag 4 december 2006 21:10 schreef PJORourke het volgende:
Dat wil nietz eggen dat ze er nooit waren. Hij had ze vroeger ten slotte ook.
ja in Nederland werden mensen vroeger ook gemarteld. gebeurt nu ook niet meer. ik vind een vermoeden te licht om een land binnen te vallen.
Geen antwoord op de vraag. Waarom acht jij de VN in staat om moreel te oordelen?
Beter dan George W. Bush iig![]()
Nee, die VN resoluties hebben geen enkele morele waarde. Omdat de samenstellers niet deugen.
ze waren iig een stuk minder bezig met eigenbelang dan Bush
Koningin. Getrapt gekozen eerste kamer. Benoemde CdK's, burgemeesters. Nauwelijks referenda, slecht ontwikkeld inspraakrecht voor burgers. Het is een pure regentocratie: kies af en toe een regent uit en houd verder je bek.quote:Op maandag 4 december 2006 21:16 schreef Floripas het volgende:
Wat schort eraan?
De rechtstaat is nogal zwak ontwikkeld, als je kijkt naar de huidige inwoner van het Elysee.quote:Je kunt van Frankrijk veel zeggen, maar wat is er onvrij aan?
Ik kan me niet voorstellen dat het erger is dan Frankrijk.quote:Ze scoren niet zo best, vooral op die schaal, en ook met de verkiezingen zijn onregelmatigheden.
Nu stel je dat de criteria van mij en The Economist gelijk zijn, terwijl ik hun criteria en weging niet eens ken.quote:Op maandag 4 december 2006 21:17 schreef Floripas het volgende:
Volgens the Economist, niet bepaald de spreekbuis van de linkse rakker, toch echt niet.
Nee, dat wilde ik ook niet zeggen, maar ik heb je het rijtje criteria gegeven.quote:Op maandag 4 december 2006 21:22 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nu stel je dat de criteria van mij en The Economist gelijk zijn, terwijl ik hun criteria en weging niet eens ken.
Het is minder democratisch, maar goed voor de stabiliteit.quote:Op maandag 4 december 2006 21:24 schreef Floripas het volgende:
Nee, dat wilde ik ook niet zeggen, maar ik heb je het rijtje criteria gegeven.
Ikzelf vind een districtenstelsel nogal ondemocratisch, maar daar dacht The Economist blijkbaar ander over.
Lastige afweging.quote:Op maandag 4 december 2006 21:25 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is minder democratisch, maar goed voor de stabiliteit.
dan doe dan meteen China en Rusland erbijquote:Op maandag 4 december 2006 21:13 schreef PJORourke het volgende:
Dan heb je geen wereldorganisatie. Zonder de VS wordt het toch niks.
Zijn dat dan democratieen?quote:Op maandag 4 december 2006 21:31 schreef Yestuuur het volgende:
dan doe dan meteen China en Rusland erbij![]()
wat ik bedoel is, maak criteria en houd je daaraan, ga dan niet een utizondering maken voor de VS omdat het anders een krachteloze organisatie zou zijn.quote:
Ik ben wel benieuwd of PJORourke in staat zou zijn om de VS van z'n lijstje te kicken als ze niet democratisch genoeg meer zouden zijnquote:Op maandag 4 december 2006 21:35 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
wat ik bedoel is, maak criteria en houd je daaraan, ga dan niet een utizondering maken voor de VS omdat het anders een krachteloze organisatie zou zijn.
Ik denk van wel: onafhankelijke geest.quote:Op maandag 4 december 2006 21:38 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd of PJORourke in staat zou zijn om de VS van z'n lijstje te kicken als ze niet democratisch genoeg meer zouden zijn
Prima. Mee eens. Ik betwist alleen dat de VS niet democratisch genoeg zijn.quote:Op maandag 4 december 2006 21:35 schreef Yestuuur het volgende:
wat ik bedoel is, maak criteria en houd je daaraan, ga dan niet een utizondering maken voor de VS omdat het anders een krachteloze organisatie zou zijn.
Ben je het er wel mee eens dat het er achteruit gaat?quote:Op maandag 4 december 2006 21:40 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Prima. Mee eens. Ik betwist alleen dat de VS niet democratisch genoeg zijn.
Nee, niet bepaald. Ken je de verhalen van Huey Long over zijn goeverneurschap van Louisiana? Dat soort praktijken komen echt niet meer voor.quote:Op maandag 4 december 2006 21:42 schreef Floripas het volgende:
Ben je het er wel mee eens dat het er achteruit gaat?
Nee? Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Op maandag 4 december 2006 21:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, niet bepaald. Ken je de verhalen van Huey Long over zijn goeverneurschap van Louisiana? Dat soort praktijken komen echt niet meer voor.
Het is een behoorlijk dik boek. Ik zal eens kijken of ik een linkje kan vinden.quote:Op maandag 4 december 2006 21:44 schreef Floripas het volgende:
Nee? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Toen hij iran aanviel met dezelfde wapens stonden ze te juigen zelfs in het westen, maar goed, dat was ook hun vijand, dan geeft het gifgas enzo ineens niet...quote:Op maandag 4 december 2006 19:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Toen Saddam Koeweit binnenviel viel de hele wereld over hem heen. terwijl hij in principe hetzelfde deed als de VS in Irak (en Afghanistan) gedaan hebben. Maar dat is ineens 'bevrijding'...
Als je instaat bent om iets te doen eraan dan vind ik persoonlijk dat je idd in lichte mate/tot grotere mate schuldig bent als je niets doet.quote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
![]()
Zoals ik al zei, iedereen is schuldig, velen in meerdere categoriën. De verschillen zijn enkel gradueel.
Wie heeft er geen belasting betaald de afgelopen drie jaar? Belastinggeld waarmee ook bommen zijn gegooid? En is enkel niets doen al niet een vorm van schuldig zijn?
Ik haal 'm in februari wel even als ik toch in de VS ben, dat scheelt kosten.quote:Op maandag 4 december 2006 21:45 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is een behoorlijk dik boek. Ik zal eens kijken of ik een linkje kan vinden.
EDIT:
http://www.amazon.com/Kingfish-Reign-Huey-P-Long/dp/140006354X/sr=1-2/qid=1165265166/ref=pd_bbs_2/104-8463561-4527137?ie=UTF8&s=books
Moeilijk, niet altijd, MAAR....quote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef Yestuuur het volgende:
kan ik uit de woorden 'graduele stadia' opmaken dat je het minder erg vind als iemand weet van moord en niets doet, dan dat hij moord rechtpraat?
ik zou dit logischer vinden:
1. Mensen die zelf hebben gemoord of daartoe opdracht hebben gegeven. je vind dat al deze mensen vervolg moeten worden, ongeacht motief?? that's a bold statement. soldaten die ons land hebben bevrijd en daarbij mensen hebben vermoord, moeten vervolgd worden?
Soldaten hadden toch de plicht om ingeval van oorlogsmisdaden orders te weigeren?quote:Op maandag 4 december 2006 21:59 schreef erodome het volgende:
Zijn deze soldaten niet op z'n minst een klein beetje schuldig te noemen, ok je moet orders opvolgen, maar ben je werkelijk totaal niet bij machte om zelf een klein beetje na te denken en het te ver vinden gaan om een heel dorpje uit te moorden?
Maar mocht die vlek groter zijn dan je eigen, val je minder op.quote:Op maandag 4 december 2006 21:04 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wees gerust: daar hoor je mij wel over, hoor.
Terug naar het onderwerp. Een smet op andermans mantel maakt de eigen mantel natuurlijk niet schoner.
Halabja? Dat kan je niet zo hard stellen.quote:Op maandag 4 december 2006 20:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het was wel genocide. Laat maar sterven, die Koerden?
Volgens mij wel ze hebben toch ook bepaalde conventies te volgen?quote:Op maandag 4 december 2006 22:23 schreef gronk het volgende:
[..]
Soldaten hadden toch de plicht om ingeval van oorlogsmisdaden orders te weigeren?
Valt wel mee, mits ik de stelling correct interpreteer; dus dat er impliciet mee gezegd wordt dat moord altijd verkeerd, immoreel en dus een misdaad is. Er is altijd nog noodweer en zelfverdediging.quote:Op maandag 4 december 2006 23:16 schreef Monidique het volgende:
De stelling 'moord is moord' is, denk ik, zeer moeilijk onderuit te halen.
Noodweer en zelfverdediging zijn dan ook geen moord.quote:Op maandag 4 december 2006 23:21 schreef Evil_Jur het volgende:
Er is altijd nog noodweer en zelfverdediging.
Dan is het goed...quote:Op dinsdag 5 december 2006 00:17 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Noodweer en zelfverdediging zijn dan ook geen moord.
Hoe noem je dan de situatie dat een klunzige overvaller een pompbediende neerschiet terwijl-ie dat eigenlijk niet had willen doen, maar uit pure nervositeit afdrukt?quote:Op dinsdag 5 december 2006 00:17 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Noodweer en zelfverdediging zijn dan ook geen moord.
Een gewapende overvaller die waarom dan ook zijn slachtoffer doodt heeft natuurlijk niets met zelfverdediging te maken. Een soldaat in een gevechtssituatie is duidelijk anders. Het leven (en dus ook moord) is niet zo zwart-wit.quote:Op dinsdag 5 december 2006 00:20 schreef gronk het volgende:
[..]
Hoe noem je dan de situatie dat een klunzige overvaller een pompbediende neerschiet terwijl-ie dat eigenlijk niet had willen doen, maar uit pure nervositeit afdrukt?
(dat soort situaties heb je volgens mij ook nogal vaak in oorlogen -- soldaten die zo gefocussed zijn op beweging dat ze bij 't eerste de beste verdachte beweging meteen los gaan )
Geen idee, ik ben niet zo thuis in het leger, wel weet ik dat dit soort dingen gebeuren, bv in vietnam(wat een schande was) is dit wel gebeurt, soldaten hebben daar inmiddels wel over gepraat.quote:Op maandag 4 december 2006 22:23 schreef gronk het volgende:
[..]
Soldaten hadden toch de plicht om ingeval van oorlogsmisdaden orders te weigeren?
Tja, maar worden die ook echt nageleeft, of wordt er alleen maar wat gedaan als het echt veelste ver gaat en vooral openbaar gemaakt wordt?quote:Op maandag 4 december 2006 23:07 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Volgens mij wel ze hebben toch ook bepaalde conventies te volgen?
dat met die kap en uitkleden enzo mag toch niet (zomaar)? de mensen op die foto's zijn toch bestraft?quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:26 schreef erodome het volgende:
Kijk naar irak, kijk naar afghanistan, kijk naar de andere oorlogen die gevoerd zijn, het is gewoon smerig en dat begint al bij dingen die wel mogen zoals het vb in de vorige reactie.
Dat zeg je nu iig.quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind dat dat niet zou moeten mogen, ik zou dan ook een slechte soldaat zijn, want ik zou het niet doen, dan maar ellende voor mezelf(want orders niet opvolgen kan fikse problemen opleveren).
Nee hoor dat was gewoon beleid, dat mensen uit de dorpen gehaalt werden in kappen en alles opkregen, ik heb het niet over de mishandelingen in de gevangenissen, maar over het zoeken naar foute mensen tussen burgers...quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:23 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
dat met die kap en uitkleden enzo mag toch niet (zomaar)? de mensen op die foto's zijn toch bestraft?
Dat kan ik met vrij grote zekerheid zeggen, maar ik zal dan ook nooit het leger ingaan omdat ik dat echt niet zie zittenquote:
O ja?quote:Op dinsdag 5 december 2006 00:25 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Een gewapende overvaller die waarom dan ook zijn slachtoffer doodt heeft natuurlijk niets met zelfverdediging te maken. Een soldaat in een gevechtssituatie is duidelijk anders. .
Dit lijkt mij een ontradictio in terminis: doden om levens te redden.quote:Op dinsdag 5 december 2006 00:20 schreef ArendBarend het volgende:
Een moord kan vele mensenlevens redden,
oneensquote:Op dinsdag 5 december 2006 17:01 schreef Floripas het volgende:
Dit lijkt mij een ontradictio in terminis: doden om levens te redden.
Mwah. Een gelukte aanslag op Hitler op 20 juli 1944 had vele levens gered, vermoed ik.quote:Op dinsdag 5 december 2006 17:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dit lijkt mij een ontradictio in terminis: doden om levens te redden.
Dat weet je niet. Wie zegt dat Hitler dan geen martelaar was geworden? En dat er gewoon uit de naaste kringen van Hitler net zoeentje was opgestaan? Eentje die niet de VS en Canada tegen zich in het harnas joeg, geen tweefrontenoorlog opende en uiteindelijk een kernbom wist te ontwikkelen (daar waren ze dichtbij) om op Moskou te gooien? Wellicht was Hitler wel zo'n martelaar geworden dat-ie nog steeds werd aanbeden, dan waren we allemaal onder een fascistisch regime terechtgekomen. Dan was er nu geen jood, zigeuner of openlijke homo meer over in Europa.quote:Op dinsdag 5 december 2006 17:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Mwah. Een gelukte aanslag op Hitler op 20 juli 1944 had vele levens gered, vermoed ik.
Wat me doet denken aan dat SF-verhaal waarin iemand de moord of JFK verhinderde, alleen maar om te ontdekken dat daardoor midden jaren '80 WW III realiteit werd.quote:Op dinsdag 5 december 2006 17:37 schreef Floripas het volgende:
Ik chargeer, maar iemand vermoorden doet zelden goeds.
Nee. Moet je dan in elk geval maar niks doen?quote:Op dinsdag 5 december 2006 16:54 schreef Brel het volgende:
@ O'Rourke:
Is het niet een klein beetje hypocriet om achteraf de Koerdische genocide als humanitair argument voor de invasie in te roepen, wanneer ze ten aanzien van veel omvangrijkere en totale genocides zoals[ Rwanda en Soedan niets hebben gedaan?
Weer iemand die in het hoofd van Bush denkt te kunnen kijken. Het gaat overigens niet om intenties, want die zijn nauwelijks relevant. Het gaat om actie, en resultaten.quote:En je kan achteraf wel een opsomming maken van legitieme redenen die er zouden kunnen geweest zijn, maar gaat het uiteindelijk niet om Bush zijn eigenlijke intenties, die tamelijk overduidelijk zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |