Dat kan je wel alles gaan checken natuurlijk. Vraag dan meteen een body scan aan.quote:Op maandag 27 november 2006 18:50 schreef Koewam het volgende:
Check je appendix!
Nou ja, als je er geen vertrouwen in hebt zonder speciale reden, maar wel graag van je probleem af wil, is het handig om wetenschappelijk onderbouwde informatie op te zoeken ergens over.. Dan zul je zien dat er (in dit geval) heel wat meer bij komt kijken dan slechts een reclamepraatje. Zoek eens op www.pubmed.com op "probiotics".quote:Op maandag 27 november 2006 17:19 schreef 19butterfly82 het volgende:
Wat fijn dat je al eventjes hebt kunnen slapen. En dat de kruik wat geholpen heeft. Want slaapgebrek brengt ook weer de nodige irritaties met zich mee. Wanneer ik die heftige pijn heb, kruip ik soms over de grond heen, want je weet er op dat moment geen raad mee. In bed lig ik dan te huilen en te trappen met me benen. Mijn vriend gaat er dan maar weer uit, om een kruik te verversen en met pijnstillers aankomen. Dit kost hem dan ook de nachtrust.
In die drankjes, waar veel reclame voor wordt gemaakt, heb ik nooit echt vertrouwen in gehaad. Maar baat het niet, dan schaadt het niet, zeggen ze weleens
Ben je er voor jezelf achter gekomen, bij welke etenswaar/drinken, het juist de kop op steekt? Ik zelf heb het met koolzuur, theeine (of hoe je het ook schrijft) pittig eten en paprika. En sinds ik hier voor mezelf achter ben gekomen, door dit uit te testen op advies van de huisarts. Let ik gewoon op, dat ik deze producten minder tot soms totaal niet neem. Waardoor ik ook merk, dat de aanvallen minder zijn geworden.
sterkte ermee!
(kleine toevoeging gedaan)
All Branquote:Op maandag 27 november 2006 21:33 schreef IceHeat het volgende:
Ik heb het ook, mijn hele leven al.
Ben naar de dokter geweest, en die zei dat ik meer vezels moest gaan eten. Zo gezegd zo gedaan, ik eet nu veel meer vezels (All Bran, Brinta) en heb bijna geen last meer van krampen. Zichtbare verbetering dus.
Maar, ik daar lijkt voor in de plaats gekomen te zijn dat ik vooral als ik zit, dat iets "klem" zit in mijn buik. Heel irritant gevoel
Bij mij duurt het meestal een dag of 4 a 5 dat ik een enorm opgeblazen buik heb, gepaard met buikpijn (niet zo erg dat ik bijna niet meer kan lopen ofzo, dat is nog maar een of twee keer voorgekomen bij mij)quote:Op dinsdag 28 november 2006 03:32 schreef Lienzz het volgende:
nou hallo....hier ben ik weer. Net wakker geworden van de krampen (het lijkt eigenlijk meer op hele erge steken) die heb ik dan misschien een paar keer in een minuut, maar is niet zo prettig. Het is wel al minder erg als eerst gelukkig. Als jullie last hebben van buikpijn en krampen hoeveel dagen duurt dat meestal bij jullie? P.s. verder heb ik yakult nu 2x gedronken en ik moet idd zeggen alsof het lijkt dat m'n darmen dan rustiger worden. Verder wou ik ook nog zeggen dat ik rook, ik heb wel altijd als ik s'morgens wakker word dat ik eerst wat eet en drink en daarna een sigaretje rook....en dan meteen naar de wc kan (ontlasting) dus idd roken heeft ook betrekking met je darmen denk ik.
Toch maar proberen te stoppen dan
Lienzz pakt ondertussen een dusputal pilletje met een flinke hoeveelheid water, en eet over 25 min een wasa vezelrijke cracker en gaat dan weer lekker proberen te slapen.....
Waar haal ik dat?? Boerenbond ofzo??quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:35 schreef SHE het volgende:
Beste middeltje, en zelfs eeeeuwenoud ( tegen krampen van de darmen ) :
Valeriaan
Haal een groot pak, steek er een stuk of 8 in je snavel en je bent echt verlost.
Serieus, het helpt en kan absoluut geen kwaad
quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:08 schreef Lienzz het volgende:
---slik jij altijd medicatie voor paarden?---
Natuurlijk is het belangrijk om te weten waarom het paard zich zo gedraagt, dit kan
ook door een te eiwitrijk voer of darmproblemen komen.
DOSERING: 1 schepje per dag.
VALERIAAN IS NIET GESCHIKT VOOR WEDSTRIJDPAARDEN DIE STARTEN ONDER DE REGELS
VAN DE F.E.I.
+ http://www.medicinfo.nl/%(...)a301-058aea414d63%7Dquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:37 schreef SHE het volgende:
Tering, hoe moeilijk is dit nou?
Ik dwing niemand het te nemen hoor..desnoods verrekt TS van de krampen.
Zie wikipedia, vraag het je huisarts, desnoods de drogist.
Ik ben niet in de war, valeriaan helpt altijd bij spastische darmen of buikpijn/krampen ten gevolg van stress.
Wacht, ik quote even, voor de mensen die de rest van de replies niet lezen in een topic:
Al bij de Grieken en Romeinen was valeriaan als krampstillend middel bekend. Het gold ook als belangrijk middel tegen de pest. De rustgevende werking werd voor het eerst in de 18e eeuw ontdekt.
Echte valeriaan zou rustgevend werken bij algemene nervositeit, onrust, angst -en spanningstoestanden en slaapstoornissen en bij nerveuze krampachtige pijnen in maag en darm gebied. Valeriaan is mild rustgevend, krampstillend, ontspant de spieren en bevordert het inslapen
EN ja, kan je ook aan een paard geven. Net als dat je Norit aan een hond kan geven als hij aan de schijt is.
Hilarisch!
Stuk Chagrijnquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:37 schreef SHE het volgende:
Tering, hoe moeilijk is dit nou?
Ik dwing niemand het te nemen hoor..desnoods verrekt TS van de krampen.
Zie wikipedia, vraag het je huisarts, desnoods de drogist.
Ik ben niet in de war, valeriaan helpt altijd bij spastische darmen of buikpijn/krampen ten gevolg van stress.
Wacht, ik quote even, voor de mensen die de rest van de replies niet lezen in een topic:
Al bij de Grieken en Romeinen was valeriaan als krampstillend middel bekend. Het gold ook als belangrijk middel tegen de pest. De rustgevende werking werd voor het eerst in de 18e eeuw ontdekt.
Echte valeriaan zou rustgevend werken bij algemene nervositeit, onrust, angst -en spanningstoestanden en slaapstoornissen en bij nerveuze krampachtige pijnen in maag en darm gebied. Valeriaan is mild rustgevend, krampstillend, ontspant de spieren en bevordert het inslapen
EN ja, kan je ook aan een paard geven. Net als dat je Norit aan een hond kan geven als hij aan de schijt is.
Hilarisch!
en geen onderzoek bekent dat het niet werkt? niet erg vreemd dat er meer onderzoek wordt gedaan naar allemaal meuk die overal wordt geadverteerd!quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:41 schreef Spees_Eend het volgende:
Pubmed vindt 44 artikelen over probiotica specifiek gerelateerd aan IBS (Irritable Bowel Syndrome). Valeriaan in combinatie met IBS: 0 artikelen.
Nee joh, kan gewoon bij je Etos of DA..neem wel de sterkste.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:14 schreef ellos het volgende:
is het duur, valeriaan? druppels?
waar heb jij het gekocht?
de Tuinen ?
Jawel, de eerste onderzoeken waren wat aarzelend. Maar zoals in mijn eerdere post aangegeven, is er nu aardige consensus over dat het wel werkt. Ik zou zeggen, lees een paar artikelen en oordeel voor jezelf? Ik studeer diëtetiek en moet hiervoor vakbladen lezen en krijg les van professionals. Vandaar dat ik hier (denk ik ) wat meer dan de gemiddelde over lees en leer.quote:Op woensdag 29 november 2006 02:56 schreef McGry het volgende:
[..]
en geen onderzoek bekent dat het niet werkt? niet erg vreemd dat er meer onderzoek wordt gedaan naar allemaal meuk die overal wordt geadverteerd!
quote:Gezondheidsclaims Yakult goedgekeurd
21 november 2006
Yakult kan de stoelgang verbeteren bij personen die gevoelig zijn voor verstopping. Ook kan Yakult bijdragen aan een evenwichtige darmflora door een toename van het aantal lactobacillen. Deze twee gezondheidsclaims zijn goedgekeurd volgens de Gedragscode voor de wetenschappelijke onderbouwing van gezondheidsclaims, die wordt beheerd door het Voedingscentrum.
Yakult is sinds 1994 verkrijgbaar in Nederland. Al vanaf het begin claimde de fabrikant dat consumptie van Yakult de darmflora en stoelgang ten goede kwam. Nu het product is aangemeld voor het doorlopen van de Gedragscode, hebben onafhankelijke deskundigen de werking gecontroleerd. De twee claims gelden voor consumptie van ten minste één portie Yakult per dag (65 ml). Méér kan op zichzelf geen kwaad maar is niet nodig.
‘Goede’ bacteriën
Yakult is gefermenteerde melk, die is aangezuurd met een lactobacil, om precies te zijn de Lactobacillus casei strain Shirota (LcS). Deze bacterie behoort tot de zogenaamde probiotica. Dit zijn bacteriën die nuttig werk doen in de darmen. Mogelijk heeft dit bij mensen met een zwakke weerstand een gunstige invloed op het immuunsysteem. Dat is overigens nog niet bewezen. Aangetoond is wel dat de bacterie in Yakult levend de darmen bereikt en een trage stoelgang verbetert.
Aangetoonde werking
Via de Gedragscode voor de wetenschappelijke onderbouwing van gezondheidsclaims kunnen producenten in Nederland op vrijwillige basis een gezondheidsclaim of -aanprijzing laten beoordelen. Inclusief Yakult hebben nu acht productnamen de Gedragscode met succes doorlopen. Dat betekent dat van deze producten de geclaimde werking is aangetoond. Van andere voedingsmiddelen met een gezondheidsclaim kan dat lang niet altijd worden gezegd. De werking hoeft namelijk niet bewezen te zijn door wetenschappelijk onafhankelijk onderzoek.
Heb ik nooit iets van gehoord maar je kunt het allicht proberenquote:Op woensdag 29 november 2006 15:49 schreef Lienzz het volgende:
Ik ben gelukkig weer beter, beetje opgeblazen gevoel maar verder voel ik me weer toppie!
ff wat anders hierover....
m'n moeder is vanmorgen naar de fysiotherapeut geweest en heeft daar mijn hele verhaal een beetje verteld, nu zei de fysiotherapeut dat ik maar eens moest langskomen omdat het ook iets met spieren te maken kan hebben ofzoiets. Ik weet niet precies wat hij daarmee bedoeld, maar hebben jullie hier ook al eens iets van gehoord?
Ik wil dit eigenlijk wel eens gaan proberen....baadt het niet dan schaad het niet!
Inderdaad, 1 is voldoende, 2 kan geen kwaad maar heeft geen extra effect. Alleen wel op je portemonneequote:Op vrijdag 1 december 2006 11:53 schreef Aventura het volgende:
Ik ben ook maar weer aan de Yakult begonnen. Gisteren weer behoorlijk last. Zenuwen en spanning spelen ook een grote rol bij mij. Ik moest een presentatie houden op mijn werk voor 40 man. Dit in combinatie met bezoek van manvolk eergisterenavond zorgde ervoor dat mijn buik de hele dag lang een keiharde gespannen voetbal was. Maarja, ik weet nou niet meteen een middel om spanning weg te nemen. Oh en ik las ergens dat iemand 2 flesjes yakult nam, ik heb pas nog ergens gelezen dat dat geen zin heeft. 1 flesje is voldoende voor de beoogde werking.
Als je zo'n erge buikpijn hebt en zoveel dagen achter elkaar, zou ik toch naar de huisarts gaan, zeker als je zelf vermoedt dat het misschien iets anders is..quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:16 schreef Lienzz het volgende:
@Spees_Eend
Ik heb wel vaker last gehad van krampen en buikpijn. Maar nog nooit 6 dagen achter elkaar. Ik word gewoon beperkt in m,n dagelijkse dingen....ik kan niet meer naar stage want daar voel ik me gewoon te ellendig voor (ik loop stage op een kinderdagverblijf) en daar ben ik de hele dag bezig met kinderen, maar als ik steeds krom loop van de buikpijn is ook niet zo leuk om aan te zien zowel voor de kinderen als de leidsters waar ik mee samenwerk. S'nachts slaap ik heel slecht, wat ook de nodige irritaties opwekt bij mij.
Het zou toch niet zo moeten zijn dat ik een hele maand pijn heb, en het gaat gepaard met ups en downs, de ene dag is het erger dan de andere.
Ik wil eens naar de huisarts gaan om me te laten onderzoeken bij een internist ofzo, misschien is er wel iets anders aan de hand.
Want afgelopen zomer heb ik een darmonderzoek gehad omdat ik al een paar maanden achter elkaar diaree had (gelukkig geen buikpijn), verder hebben ze nog vanalles onderzocht, maar hier is niks uitgekomen alleen dan PDS. Maar nu heb ik geen last meer van diaree maar hele vervelende buikpijn. De dokters schuiven het nogal snel af op iets wat niet te verklaren is "pds" maarja ik wacht nog eventjes af.
gewoon ff navragen aan je huisartsquote:Op vrijdag 1 december 2006 12:22 schreef Lienzz het volgende:
@SHE
Ik heb Valeriaan tabletjes aangeschaft...ook omdat er op stond dat het was voor een goede nachtrust, en omdat ik nogal verstoord word in m'n nachtrust dacht ik misschien dat het wel een goede uitkomst was. Ik heb er diezelfde dag nog 2 ingenomen (ze stinken abnormaal)
Maarja toen viel me naderhand in dat het misschien niet zo een goed idee is om me vol te proppen met allerlei pilletjes ik slik namelijk ook nog "duspatalin" & af en toe een paracetamolletje en de pil.
Dus ik weet niet of het allemaal zo goed is als ik alles door elkaar slik.
Ehm, heb je mijn reply begrepen?quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:21 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Als je zo'n erge buikpijn hebt en zoveel dagen achter elkaar, zou ik toch naar de huisarts gaan, zeker als je zelf vermoedt dat het misschien iets anders is..
SHE: sorry hoor, ik snap echt wel dat homeopatische middelen kunnen werken (ik heb ook niet gezegd dat het niet werkt, ik zei dat in ieder geval is aangetoond dat bij veel mensen probiotica wel helpen) en dat Pubmed geen bijbel is, maar om heel die database met wetenschappelijke publicaties af te doen met eenvind ik niet echt intelligent overkomen...
Het gaat ook om het kunnen interpreteren van onderzoeksresultaten. En dat heb ik wat betreft probiotica gedaan en als jij dat afdoet met 'onzin' dan daag ik je uit om de onderzoeksresultaten zèlf eens te lezen en te interpreteren.
Jezus, wat ben jij een bitch zeg!quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:39 schreef SHE het volgende:
[..]
Ehm, heb je mijn reply begrepen?
Voor mij werkt probiotica NIET
Valeriaan WEL
einde discussie toch? Dan kan je pubmed erbij halen, de paus of zelfs de buikpolitie...maar dan zal ik nog geen Yakult promoten.
ey zwaaibaai....ik had dit ook de eerste 3 dagen dat ik heel erg zweterig was (ik werd echt zeiknat wakker soms) ook ben ik dan bleek. Maar ik heb geen last van diaree. Buikpijn went wel...ja alles went maar het is wel behoorlijk irritant omdat je niet weet wat er aan de hand is daar binnen in je buik. En ik voel me echt te ziek om naar stage of school te gaan. Ik ben wel naar school gegaan woensdag gewoon om een beetje afleiding te hebben (want na 3 dagen in bed te hebben gelegen heb je het ook wel weer gezien) en toen ging het wel een beetje met me....quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:39 schreef zwaaibaai het volgende:
Het heeft volgens mij ook te maken met voedselintollerantie: Bij het eten van alles wat in magerine en frituurvet gebakken is, gaat het mis. Koffie versnelt de boel nog meer dan normaal.
Ik heb geregeld last van aanvallen: Hevige aandrang, diaree en ik kan letterlijk ziek zijn vlak voor, tijdens en vooral na de aanval. Het duurt soms letterlijk een half uur om weer in het land der levenden te zijn. Ik ben dan bleek, zweterig ( ook bij -10 ) en dreig soms flauw te vallen. En dan heb ik het niet over de buikpijn, maar dat went wel. Ik moet dan een half uur op een stoel/bank zitten om weer bij te trekken. Hebben andere mensen hier ook last van?
Spees_Eend rustigquote:Op vrijdag 1 december 2006 12:47 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Jezus, wat ben jij een bitch zeg!
Zo te zien heb jij MIJN reply niet gelezen. Aangezien het hier niet alleen om JOU draait. Jij zegt probiotica-onzin. Lees vanaf daar maar eens verder.
Ja kan je doen. Maar onthoud dat je een maagzweer alleen 100% kunt aantonen door een gastroscopie (maagonderzoek) En ik weet niet of je daar op zit te wachten.quote:Op vrijdag 1 december 2006 18:20 schreef Lienzz het volgende:
ik was zelf aan het denken aan een maagzweer....ik heb een beetje rondgekeken op internet, en de sympthomen die ik heb lijken verdacht veel hierop:
Een maagzweer geeft pijn in de bovenbuik. De pijn wordt vaak 's nachts erger en vermindert na het eten. En last van een opgeblazen gevoel.
Nou van alle drie die dingen heb ik last!
En ook dat ik altijd wakker word s'nachts en dan meestal een crakertje eet, en dan weer zonder problemen kan slapen.
Ik denk dat ik dat maandag toch eens gaan aankaarten bij de dokter, wat denken jullie?
Ik ook joh, ik heb wat men noemt stress buikpijn. Ik hoef mezelf maar even kut te voelen en ik lig dubbel van de pijn en krampen.quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:29 schreef ennuik het volgende:
SHE - Bedankt voor de tip, ik ga het zeker proberen! Morgen ren ik even langs de natuurwinkel, daar moet ik het wel kunnen vinden. 'k Verwerk stress via mijn buik en darmen (Ruzie met vriend? Sprint naar toilet. Presentatie op het werk? Sprint naar het toilet. Enz, enz.) en als Valeriaan daarmee zou helpen, zou de helft van mijn problemen al weg zijn!
Ik heb precies dezelfde klachten..maar ik ben gewoon een stress kip en kanaliseer mijn stress via mijn maag en onderbuik.quote:Op vrijdag 1 december 2006 18:20 schreef Lienzz het volgende:
ik was zelf aan het denken aan een maagzweer....ik heb een beetje rondgekeken op internet, en de sympthomen die ik heb lijken verdacht veel hierop:
Een maagzweer geeft pijn in de bovenbuik. De pijn wordt vaak 's nachts erger en vermindert na het eten. En last van een opgeblazen gevoel.
Nou van alle drie die dingen heb ik last!
En ook dat ik altijd wakker word s'nachts en dan meestal een crakertje eet, en dan weer zonder problemen kan slapen.
Ik denk dat ik dat maandag toch eens gaan aankaarten bij de dokter, wat denken jullie?
uit gesloten topicquote:Op zondag 4 maart 2007 22:03 schreef Qwea het volgende:
Ik heb al sinds een paar maanden (pak hem weg 9 a 10? misschien meer hoor) dat ik soms even 1x per dag aan de diarree ben. Nu ben ik hier eens mee naar dokter gegaan, wat constateerde de dokter nou, ik heb een prikkelbare darm.
Kenmerken die bij mij vaak voorkomen zijn ;
winderigheid
pijn steken in de buik
en dus diarree.
Zijn er hier meer mensen met een prikkelbare darm? De dokter adviseerde mij om verzelrijk voedsel te eten. Zoals bruin brood e.d. En om mijn voedingspatroon aan te passen naar een gezondere variant.
Nu ga ik hier vanaf morgen maar mee beginnen. Gewoon 's ochtends ontbijten met bruin brood, 's middags ook, en 's avonds lekker mn warme hap. En vooral niet teveel vettigheid tussen door.
Hoe behandelen jullie je prikkelbare darm? Dit topic is eigenlijk bedoelt om ervaringen uit te wisselen. Welke dingen helpen goed/krijg je geen last van en welke dingen juist weer wel?
Lets wissel uit ervaringenquote:Ik heb al sinds een paar maanden (pak hem weg 9 a 10? misschien meer hoor) dat ik soms even 1x per dag aan de diarree ben. Nu ben ik hier eens mee naar dokter gegaan, wat constateerde de dokter nou, ik heb een prikkelbare darm.
Kenmerken die bij mij vaak voorkomen zijn ;
winderigheid
pijn steken in de buik
en dus diarree.
Zijn er hier meer mensen met een prikkelbare darm? De dokter adviseerde mij om verzelrijk voedsel te eten. Zoals bruin brood e.d. En om mijn voedingspatroon aan te passen naar een gezondere variant.
Nu ga ik hier vanaf morgen maar mee beginnen. Gewoon 's ochtends ontbijten met bruin brood, 's middags ook, en 's avonds lekker mn warme hap. En vooral niet teveel vettigheid tussen door.
Hoe behandelen jullie je prikkelbare darm? Dit topic is eigenlijk bedoelt om ervaringen uit te wisselen. Welke dingen helpen goed/krijg je geen last van en welke dingen juist weer wel?
ik heb een tijdje van die zakjes in huis gehad (metamusil ofzoiets?) die zorgen voor een goede darmwerking.. ik kon dan iig gewoon naar de wc ipv 7 dagen niet en dan weer 5 dagen 4 keer per dagquote:Op zondag 4 maart 2007 22:23 schreef Qwea het volgende:
Hebben mensen in dit topic medicatie voor hun probleem? Of is het gewoon echt een kwestie van opletten wat je eet?
die zakjes die jij zegt,zijn die op dokterrecept? Zo nee,dan kan ik ze bij de apotheek krijgen? En ik heb meestal altijd wel wat zachte ontlasting, niet dun,niet hard maar wel normaal van vorm... is lijnzaad dan een optie? Of is lijnzaad enkel om de ontlasting te verzachten?quote:Op zondag 4 maart 2007 22:27 schreef DarkElf het volgende:
[..]
ik heb een tijdje van die zakjes in huis gehad (metamusil ofzoiets?) die zorgen voor een goede darmwerking.. ik kon dan iig gewoon naar de wc ipv 7 dagen niet en dan weer 5 dagen 4 keer per dag
nu ben ik net begonnen met lijnzaad. (gewoon in een glas drinken en de dag erna kan je naar de wc zonder krampen)...
ik hou van natuurlijke oplossingendus zal niet snel naar echte medicatie grijpen.
Vraag je arts eens om movicolon, spoelt de hele bende schoon!quote:Op zondag 4 maart 2007 22:29 schreef Qwea het volgende:
[..]
die zakjes die jij zegt,zijn die op dokterrecept? Zo nee,dan kan ik ze bij de apotheek krijgen? En ik heb meestal altijd wel wat zachte ontlasting, niet dun,niet hard maar wel normaal van vorm... is lijnzaad dan een optie? Of is lijnzaad enkel om de ontlasting te verzachten?
En lijnzaad kun je toch ook door yoghurt oid doen?
ik ga het even opschrijven (de naam) en toch even aan de dokter voorleggenquote:Op zondag 4 maart 2007 22:30 schreef DarkElf het volgende:
ja kan door de yoghurt, of water of fruitsap..
beker water erbij drinken en klaar is DE.
Lijnzaad zorgt ervoor dat je uberhaupt kan. Ik heb wat last van costipatie de laatste tijd dus leek dit me een goede oplossing.
die zakjes kreeg ik op recept (ivm vergoeding geloof ik) maar dat is al jaren terug dus geen idee hoe dat nu werkt.
*noteert.quote:Op zondag 4 maart 2007 22:33 schreef SHE het volgende:
[..]
Vraag je arts eens om movicolon, spoelt de hele bende schoon!
Het is goor om te drinken, maar het werkt als een trein.
Hey! die striemen heb ik ookquote:Op zondag 4 maart 2007 22:40 schreef Aventura het volgende:
Bij mij was het de laatste paar weken weer raak. 'Raak' betekent bij mij niet zozeer verstopping, maar eerder diarree en een onrustige en extreem opgeblazen buik. Echt zodanig dat ik de striemen rondom mijn taille heb zitten 's avonds. Dan maak ik maar weer pas op de plaats en drink veel water, eet yoghurt, drink Yakult (dat lijkt me wel te helpen) en probeer drie keer per week te trainen. En ja, stress beperken is ook voor mij een must, want dat slaat dus heel erg op mijn darmen.
Ja, als je darmen opspelen zet je buik uit en dus > striemenquote:Op zondag 4 maart 2007 22:42 schreef Qwea het volgende:
[..]
Hey! die striemen heb ik ookKomt dat daarvan?
ik zat al stom te kijken waar ze vandaan kwamen
Och, zo herkenbaar..maar enige wat bij mij helpt is sporten ( meer weerbaar tegen stress ), mediteren, valeriaan en yoga.quote:Op zondag 4 maart 2007 22:47 schreef Aventura het volgende:
Ja, same here dus. Echt heel vervelend. Je kan er donder op zeggen dat ik tijdens solliciatiegesprekken, spannende dates etc. een Michelinmannetje ben. Juist die momenten waarop je dat echt niet wilt.
Sporten helpt. En ik ben pasgeleden begonnen met Yoga. Helaas ben ik van nature wel een stresskip.quote:Op zondag 4 maart 2007 22:49 schreef SHE het volgende:
[..]
Och, zo herkenbaar..maar enige wat bij mij helpt is sporten ( meer weerbaar tegen stress ), mediteren, valeriaan en yoga.
Heel stom, maar mijn hele buik staat in verbinding met mijn hoofd. Als daarboven het rommelt, doet dat het ook in mijn buikje![]()
Ik heb een te lage bloeddruk, dus gek genoeg staat dat niet in relatie met elkaar.quote:Op zondag 4 maart 2007 22:52 schreef Aventura het volgende:
[..]
Sporten helpt. En ik ben pasgeleden begonnen met Yoga. Helaas ben ik van nature wel een stresskip.
Ik heb ook een chronisch hoge bloeddruk, dat heeft denk ik toch allemaal een relatie met elkaar. Soms verlang ik alvast naar het verzorgingstehuis, lekker met andere oudjes de hele dag bridgen ofzoNiks meer om je druk over te maken
Kwam er bij toeval achter toen m'n bloeddruk een paar keer achter elkaar gemeten werd. Meteen door naar ziekenhuis, tig onderzoeken en nu aan de pillen. Het kan door stress komen maar meestal heeft hypertensie bij 'mijn type' mensen (lees: jonge, slank, beweegt normaal, rookt niet) geen aanwijsbare oorzaak. Toen de bloeddruk zo torenhoog was was ik bv. helemaal niet gestresst. Maar ik merkte er dus helemaal niks van, wat ook meteen het kloterige is hieraan, want het kan heel veel schade berokkenen aan vaten en organen.quote:Op zondag 4 maart 2007 22:59 schreef DarkElf het volgende:
hoge bloeddruk Aventura? wat merk je daar van?
ah okquote:Op maandag 5 maart 2007 17:28 schreef Aventura het volgende:
[..]
Kwam er bij toeval achter toen m'n bloeddruk een paar keer achter elkaar gemeten werd. Meteen door naar ziekenhuis, tig onderzoeken en nu aan de pillen. Het kan door stress komen maar meestal heeft hypertensie bij 'mijn type' mensen (lees: jonge, slank, beweegt normaal, rookt niet) geen aanwijsbare oorzaak. Toen de bloeddruk zo torenhoog was was ik bv. helemaal niet gestresst. Maar ik merkte er dus helemaal niks van, wat ook meteen het kloterige is hieraan, want het kan heel veel schade berokkenen aan vaten en organen.
Ik drink het in de ochtend, maar dat maakt verder niet uit. Het gaat erom dat je op lange termijn de bacteriën in je darmen met behulp van die probiotica weer in balans krijgt.quote:Op zondag 11 maart 2007 16:00 schreef chatter het volgende:
Ik ben nu een paar dagen bezig met Yakult en ik moet wel zeggen, dat het ietsjes beter gaat.
Het is natuurlijk afwachten wat het op langere termijn gaat doen, maar er is nu al meer resultaat dan dat de medicamenten in het verleden hadden moeten leveren.
Ik zou wel graag willen weten, of jullie het in de ochtend, middag of avond drinken ?
Zelf drink ik het in de avond, omdat ik de eerste paar uur van de dag niets kan eten of drinken.
Dat hou ik dan nooit binnen.
Bij Yakult (of andere probiotica) kan het heel goed zijn dat je darmen er in het begin aan moeten wennen. Ja dus.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:39 schreef Qwea het volgende:
kan het eigk zijn dat je van veel vezels en yakult (vezels denk aan allbran ontbijt granen 3 a 4x per dag eten) alleen maar meer aan de diarree komt?
Wtf is dat nu weer.quote:Op donderdag 15 maart 2007 13:30 schreef venomsnake het volgende:
ook even na laten kijken op coeliakie.
Onverdraagzaamheid van gluten geloof ik.quote:
Nou ja, wel met een reden. 99 van de 100 keer is het gewoon iets waaraan ze niets kunnen doen en waaraan ze geen andere naam kunnen geven dan PDS. Verder is PDS (meer bekend als Irritable Bowel Syndrome) een aandoening die gewoon serieus wordt genomen. Mijn huisarts zegt dat ze niet zomaar die lichamelijke onderzoeken op je doen omdat ze voor de patiënt heel erg vervelend zijn en er een zeer grote kans is dat ze er toch niets aan kunnen doen. Vandaar dat eerst al het andere geprobeerd / aangeraden wordt.quote:Op donderdag 15 maart 2007 22:21 schreef -x-nathali-x- het volgende:
[..]
Onverdraagzaamheid van gluten geloof ik.
tsja ik heb het al 3 jaar, het is begonnen op een reis naar Berlijn, en nooit meer weggegaan. Ik zal er mee moeten leren leven, want dokters vinden het niet heel leuk om uit te zoeken wat het precies is en gooien het al snel op PDS. Het eten is het ook niet, ik heb alles al een keer weggelaten. Wel kan ik bepaalde dingen niet eten natuurlijk, omdat dat in het algemeen al veel last geeft. Wel vervelend, maar niks aan te doen![]()
Ja dat begrijp ik wel, maar er werd al gelijk op een beetje nare toon gezegd: leer er mee leven. Al die dingen zoals meer vezels eten, veel water etc had ik al geprobeerd. Terwijl een paar simpele onderzoeken zoals bloed geven soms al aantonen dat iemand lactose-intolerant is ofzo. Opzich had hij uiteindelijk wel gelijk, maar dat wilde ik niet horen toen omdat ik maar niet begreep waar het opeens vandaan kwam.quote:Op donderdag 15 maart 2007 22:50 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Nou ja, wel met een reden. 99 van de 100 keer is het gewoon iets waaraan ze niets kunnen doen en waaraan ze geen andere naam kunnen geven dan PDS. Verder is PDS (meer bekend als Irritable Bowel Syndrome) een aandoening die gewoon serieus wordt genomen. Mijn huisarts zegt dat ze niet zomaar die lichamelijke onderzoeken op je doen omdat ze voor de patiënt heel erg vervelend zijn en er een zeer grote kans is dat ze er toch niets aan kunnen doen. Vandaar dat eerst al het andere geprobeerd / aangeraden wordt.
Ai ai ai, zwaar K**. Ik heb het altijd maar een paar uur dus ik heb het dan nog gemakkelijk zeg maar.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:36 schreef Qwea het volgende:
yakult helpt bij mij niet. Ik heb het ook nog nooit zo erg gehad. En zeker geen 2 dagen achter elkaar
Geloof mequote:Op donderdag 15 maart 2007 22:50 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Nou ja, wel met een reden. 99 van de 100 keer is het gewoon iets waaraan ze niets kunnen doen en waaraan ze geen andere naam kunnen geven dan PDS. Verder is PDS (meer bekend als Irritable Bowel Syndrome) een aandoening die gewoon serieus wordt genomen. Mijn huisarts zegt dat ze niet zomaar die lichamelijke onderzoeken op je doen omdat ze voor de patiënt heel erg vervelend zijn en er een zeer grote kans is dat ze er toch niets aan kunnen doen. Vandaar dat eerst al het andere geprobeerd / aangeraden wordt.
Bij mij hielp er ook niks tegen, gewoon rust houdenquote:Op donderdag 29 maart 2007 11:36 schreef Qwea het volgende:
yakult helpt bij mij niet. Ik heb het ook nog nooit zo erg gehad. En zeker geen 2 dagen achter elkaar
http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/060_duspa_07904.htmlquote:Op donderdag 29 maart 2007 11:38 schreef MagiLune het volgende:
[..]
Ai ai ai, zwaar K**. Ik heb het altijd maar een paar uur dus ik heb het dan nog gemakkelijk zeg maar.
wat is duspatal?
het helpt goed hierquote:Duspatal®
De werkzame stof mebeverine bestrijdt darmkrampen en andere darm-klachten.
Alleen op recept. Verkrijgbaar als:
- Duspatal® retardcapsules 'MGA', suspensiedrank
- Duspatalin® retardcapsules 'MGA'
Ervaring
Mebeverine is sinds 1966 in Nederland op de markt. Er is veel ervaring mee opgedaan.
Wat doet dit middel en hoe merk ik dat?
Mebeverine verslapt de spieren van het maag-darmkanaal, mn van de dikke darm. Deze spieren gaan zich minder hard samenknijpen, zodat er minder krampen ontstaan. Dit middel vindt vooral toepassing bij het prikkelbaar-darmsyndroom: klachten van overmatige slijmafscheiding, onregelmatige darm-bewegingen, verstopping afgewisseld met korte perioden van diarree, buikpijn, opgezette buik, darmborrelingen, winderigheid, misselijkheid, oprispingen, soms vermoeidheid. Daarnaast past men het (vaak op proef) toe bij uiteenlopende darmklachten, mn als het vermoeden bestaat dat deze klachten te maken hebben met verkrampte maag-darmspieren (oa bij stress).
ik heb het idd juist andersom. Soms als ik patat eet is er niks aan de hand, en soms dan ga ik kapot van de pijn. Stom van me als ik nu terug denk, ik heb 2 a 3 dagen geleden een broodje schnitzel gehad, ook kei vetquote:Op donderdag 29 maart 2007 11:59 schreef roooosje het volgende:
[..]
Bij mij hielp er ook niks tegen, gewoon rust houdenBij mij was het na 4 dagen over.
Die yakultjes en allbraingedoe werkt bij mijn absoluut laxerend, ook na 2 maanden nog. Als ik er last van heb ga ik vaak vet eten en dat helpt, zodra ik maar iets van kool of bladgroente eet, dan is het feest, dit bij de meeste mensen vaak omgekeerd, vandaar dat je elkaar ook bijna geen goede adviezen kan geven.
Ik moet 1 dag in de week een ''rustdag'' hebben op doktersadvies, anders is het veels te vermoeiend. Wat is het toch een klotesyndroom he![]()
Ik zit ook bij de minste of geringste stress op de wc. Ik rook niet en drink ook niet veel, dus daar ligt het niet aan bij mij.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:13 schreef SHE het volgende:
Die truuk van de blanke yoghurt deed mijn mama ook
Ik ben ook gestopt met Yakult, nadat ik na veel eigenwijzen het toch wilde proberen.
maar het doet gewoon niets, nada, noppes.
Ik denk dat bij IBS ook onderscheid gemaakt moet worden tussen mensen die echt op stress gaan fikken en mensen die gewoon te gevoelig zijn voor voeding.
Ik kan dus prima vet eten; niets aan de hand.
Eet ik vet en heb ik een pietsie stress gehad; dan ga ik 10 x dood op een avond.
Eigenlijk ga ik standaard 10 x dood per dag als ik ook maar even gestressed ben.
Het ergste is nog dat ik zowel bij positieve als negatieve opwinding er last van heb. De dag voor een vakantie is dan ook dramatisch![]()
Ik ga maar eens stoppen met roken en drinken denk ik .
klinkt idd als een spastische darm. Dat van die harde en dan weer zachte ontlasting heb ik ook, best raar. Winderigheid valt hier gelukkig mee de laatste tijdquote:Op maandag 11 juni 2007 11:24 schreef Henk-B het volgende:
Hoi ben ik weer.
Mijn vorige vraag ging over het borrelen van de darmen, dit doen ze echt elke dag op dezelfde plek aan de rechterkant van mijn navel.
Ik wordt ook echt moe van en het is heel gehoorig.
Zou dit geen teken van 1 of andere erge ziekte kunnen zijn??
Dat er iets zit wat mijn darmen niet kunnen verwerken?
Mijn Dokter zegt SPastische darm, maar heeft verder niks uitgesloten.
Ik heb ook verschillende ontlasting, soms gewoon soms zacht. Ook soms krampjes.
Ook veel winderigheid vooral smorgens en savonds.
Maak me er soms erg ongerust over. En dan vooral het borrelen.
Soms zit er ook een heel klein beetje slijm in de ontlasting een stukje van 1 cm ofzo.
Ik hoop wat van jullie te horen!!
Groetjes Henk
Bij mij hielp stoppen met roken echt wel goed (ik heb ook last van IBS bij stress, niet bij voeding).quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:13 schreef SHE het volgende:
Die truuk van de blanke yoghurt deed mijn mama ook
Ik ben ook gestopt met Yakult, nadat ik na veel eigenwijzen het toch wilde proberen.
maar het doet gewoon niets, nada, noppes.
Ik denk dat bij IBS ook onderscheid gemaakt moet worden tussen mensen die echt op stress gaan fikken en mensen die gewoon te gevoelig zijn voor voeding.
Ik kan dus prima vet eten; niets aan de hand.
Eet ik vet en heb ik een pietsie stress gehad; dan ga ik 10 x dood op een avond.
Eigenlijk ga ik standaard 10 x dood per dag als ik ook maar even gestressed ben.
Het ergste is nog dat ik zowel bij positieve als negatieve opwinding er last van heb. De dag voor een vakantie is dan ook dramatisch![]()
Ik ga maar eens stoppen met roken en drinken denk ik .
Maar heb je ook dat borrelen, dat bijna constante geborrel word ik zo moe van!quote:Op maandag 11 juni 2007 11:41 schreef Qwea het volgende:
[quote]Op maandag 11 juni 2007 11:24 schreef Henk-B het volgende:
Hoi ben ik weer.
Mijn vorige vraag ging over het borrelen van de darmen, dit doen ze echt elke dag op dezelfde plek aan de rechterkant van mijn navel.
Ik wordt ook echt moe van en het is heel gehoorig.
Zou dit geen teken van 1 of andere erge ziekte kunnen zijn??
Dat er iets zit wat mijn darmen niet kunnen verwerken?
Mijn Dokter zegt SPastische darm, maar heeft verder niks uitgesloten.
Ik heb ook verschillende ontlasting, soms gewoon soms zacht. Ook soms krampjes.
Ook veel winderigheid vooral smorgens en savonds.
Maak me er soms erg ongerust over. En dan vooral het borrelen.
Soms zit er ook een heel klein beetje slijm in de ontlasting een stukje van 1 cm ofzo.
Ik hoop wat van jullie te horen!!
Groetjes Henk
[/quote
klinkt idd als een spastische darm. Dat van die harde en dan weer zachte ontlasting heb ik ook, best raar. Winderigheid valt hier gelukkig mee de laatste tijd
ik heb geen last van geborrel alleen als ik hele erge buikpijn heb, dan word ik gek van het geborrel idd....en dan heb ik het gevoel of ik steeds naar de wc moet omdat m,n darmen zo hard aan het werk zijn.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:02 schreef Lienzz het volgende:
Maar heb je ook dat borrelen, dat bijna constante geborrel word ik zo moe van!
we zijn geen dokters hier henk. Maar het borrelen is vrij normaal, ik heb het ook ongeveer dagelijks. En inderdaad, de pijn rechts van je navel heb ik ook. Vraag anders bij de apotheek of ze er iets voor hebben, zodat je normaal op visite kan.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:38 schreef Henk-B het volgende:
Ik heb het dus constant, dat geborrel.
Als ik mijn hand op mjn buik leg dan voel ik alles bewegen.
hm lijkt er wel op, het kan ook zijn dat je darmen bepaald voedsel niet verteren, dus dat dat er gewoonweg weer uitkomt zoals het erin kwam zeg maar.quote:Op zondag 17 juni 2007 14:25 schreef Henk-B het volgende:
Even een vraag over slijm
Er zitten soms hele kleine stukjes slijm bij mijn ontlasting overheen. Donker gekleurd slijm over de ontlasting een soort klein sliertje van een cm lang en 4 mm dik op verschillende plekken op de ontlasting.
Ben vaak moe lusteloos soms echt pijn bij mijn linker ribbenkast.
Hoort dit er ook allemaal bij?
Daar ben ik al 2 keer geweest in de afgelopen 3 maanden, maar die houdt het op spastische darmen.quote:Op zondag 17 juni 2007 14:34 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
hm lijkt er wel op, het kan ook zijn dat je darmen bepaald voedsel niet verteren, dus dat dat er gewoonweg weer uitkomt zoals het erin kwam zeg maar.
Ga gewoon even langs je huisarts
Welke?quote:Op zondag 17 juni 2007 15:02 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Daar ben ik al 2 keer geweest in de afgelopen 3 maanden, maar die houdt het op spastische darmen.
Alleen geeft hij me de 2de keer wel een medicijn mee die gebruikt wordt voor Crohn
Jij krijgt tenminste medicijnenquote:Op zondag 17 juni 2007 15:02 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Daar ben ik al 2 keer geweest in de afgelopen 3 maanden, maar die houdt het op spastische darmen.
Alleen geeft hij me de 2de keer wel een medicijn mee die gebruikt wordt voor Crohn
Voor iedereen is het anders. Ik heb ook vaak last van overbewegelijke darmen, winderigheid, af en toe aanvallen waarbij je bijna flauwvalt en slijm bij de ontlasting. Maar ga vooral naar de dokter ipv hier maar blijven vragen.quote:Op zondag 17 juni 2007 14:25 schreef Henk-B het volgende:
Er zitten soms hele kleine stukjes slijm bij mijn ontlasting overheen. Donker gekleurd slijm over de ontlasting een soort klein sliertje van een cm lang en 4 mm dik op verschillende plekken op de ontlasting.
Als er nog geen diagnose is zal ik met slijm of bloed altijd even langs de huisarts gaan.quote:Op zondag 17 juni 2007 14:25 schreef Henk-B het volgende:
Wat voor medicijn? Prednison?quote:Op zondag 17 juni 2007 15:02 schreef Henk-B het volgende:
quote:Op dinsdag 19 juni 2007 15:01 schreef DeBastaard het volgende:
Ik heb ook last van PDS, en mag over 3 weken naar het ziekenhuis voor een colonoscopie
Niet bang voor zijn, ik heb het onderzoek ook twee keer gehad in het verleden.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 17:57 schreef DeBastaard het volgende:
Ja ach ik zie het wel, kan er nu momenteel niet wakker van liggen.
Haha, vezeltabletten...quote:Op dinsdag 19 juni 2007 18:24 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
lijnzaadolie schijnt goed voor je te zijn... vezeltabletten ook ??
Ik heb de afgelopen 3 dagen ook erg last van mijn buik/darmen. Het is constant (behalve als ik wakker wordt), en niet dat het ineens komt opzetten/weggaat.... Ik heb wel normale ontlasting, maar dus wél constant een pijnlijk gevoel bij mijn buik/darmen...quote:Op zondag 17 juni 2007 14:33 schreef zhe-devilll het volgende:
Ik heb daar soms last van en bij erge pijn neem ik een capsule
vlozaad van previte, darm colon kuur, en dat gaat dan prima..
Ik heb er maar eentje nodig en dan is de pijn al vertrokken.
De afgelopen weken heerst er een darm virus overal, hoor heel veel mensen hier last van hebben en dan krijg je dus ook weer extra last van je gevoelige darmen.
Kan je niet aan de buitenkant zien.quote:Op woensdag 27 juni 2007 11:26 schreef Henk-B het volgende:
De dokter vertelde mij nadat ik dus die 2 keer ben geweest en gebeld had, dat het echt PDS is, ik snap niet dat hij dat zo aan de buitenkant kan zien.
Maar ikzelf ben zo bang voor dat ene onderzoek, dat ik verder ook niet aandring to zo'n onderzoek.
Hoe banger jij wordt, des te erger het wordt. En je hebt het recht om een onderzoek te eisen. MAar maak je niet zo druk, want dat werkt gelijk op je darmen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 11:26 schreef Henk-B het volgende:
Vandaag alweer 2 keer naar het toilet geweest.
Eerste keer keutels die bij elkaar bleven doormiddel van dat slijm en de 2de keer iets zachtere ontlasting zonder slijm.
Nu is mijn buik alweer aan het borrelen en ben ik gestresst over wat het weer kan zijn.
Ik kan bijna echt janken, omdat ik zo bang ben dat iets ernstigs is.
Kwam er ook nog een soort aambei uithangen de afgelopen 2 dagen, bah!
Het enige wat in mijn hoofd zit is mijn buik.
Dan hoor je hem weer borrelen, dan trek ik mijn broek aan en zie weer dat ik een gaatje meer moet prikken bij mijn riem, dan weer naar het toilet, dan weer slijm.
Ik word er echt gek van, maar ben vooral bang voor een ernstige ziekte, als de diagnose PDS luidt kan ik er waarchijnlijk wel mee leven. Nu heb ik alleen maar angst!
De dokter vertelde mij nadat ik dus die 2 keer ben geweest en gebeld had, dat het echt PDS is, ik snap niet dat hij dat zo aan de buitenkant kan zien.
Maar ikzelf ben zo bang voor dat ene onderzoek, dat ik verder ook niet aandring to zo'n onderzoek.
wat vervelend voor je...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 09:18 schreef Henk-B het volgende:
Nu net ben ik na 2 dagen weer na het toilet gegaan en weer geen echte drollen, het zijn gewoon kleine stukjes die soms aan elkaar een iets groter geheel zijn, maar deze keer zag je het slijm echt goed zitten. Donkergekleurd slijm, waarschijnlijk omdat het echt tussen de ontlasting zit.
Ik dus weer in paniek de dokter gebeld, kreeg weer de assistente aan de lijn en die zei ook dat dat allemaal bij IBS/PDS hoorde, maar ik kon straks nog wel ff terugbellen om nogmaals gerustgesteld te worden door de arts.
Ik begin er een beetje moe van te worden.
Er moet toch een oorzaak zijn voor het slijm, pakweg 5 maanden gelden had ik nog nooit slijm in mijn ontlasting gezien, en nu ligt het er gewoon bovenop en ertussen.
En dan ook nog eens dat constante geborrel in mijn darmen ter hoogte aan de rechterkant bij mijn navel.
De dokter zegt dat daar het begin van mijn dunne darm is.
Misschien ook nog iets om te vermelden, aan mijn moeders kant heeft haar broer, zus en nichtje allen Crohn.
Ben elke keer bang om om te kijken als ik naar het toilet ben geweest, misschien zit er deze keer wel bloed bij denk ik dan.
En ook het slijm alleen al is angstaanjagend, vooral als het dus een iets donkere kleur heeft en een beetje op bloed lijkt.
Heb ook soms pijn in de rug.
Ik wil jullie echt niet vervelen met mijn vragen/verhalen maar moet het echt kwijt.
Ik heb hier nog nooit last van gehad en wordt er een beetje gek van.
Ik kan dat geborrel ook nergens plaatsen, het is zo hard iedereen kan het horen, ik vraag me dan altijd af wat mijn buik aan het doen is.
Ik hoop zo erg dat het geen erniste ziekte is!
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en de reacties !
Hmmm, als ik me goed herinner was jij toch behoorlijk hypochondrisch?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 13:21 schreef Henk-B het volgende:
Ik zit hier echt met een kutgevoel en vind het echt niet normaal!!
Hij vindt me dus gewoon vervelend worden.
Ik ben echt geneigd om naar een andere dokter te gaan!
Ik heb een wantrouwingsschema in mijn hoofd, maar daar ben ik voor behandeld bij het Riagg.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 13:41 schreef freecell het volgende:
[..]
Hmmm, als ik me goed herinner was jij toch behoorlijk hypochondrisch?
Het is niet netjes van de dokter om je zo af te snauwen, bruut zelfs, maar ik denk niet dat een andere huisarts helpt.
Als je af en toe een krampje hebt, heb je geen crohn
Edit: even opgezocht:
Hier ga je naar de dokter: lympfklieren die steken?
Hier ben je naar de dokter geweest: Stukjes slijm bij ontlasting.
Hier heb je, zoals iedereen wel eens, brandend maagzuur en ben je erg bezorgd: Brandend Maagzuur en/of maagzweer?
Hier vertel je dat je nog niet naar de dokter geweest bent wegens hypochondrisch verleden: Elke dag hoesten! (misschien niet zo heel erg verleden??)
Hier wil je naar de dokter, omdat je buik rommelt: Een rommelende/knorrende buik!
Hier heb je al een behandeling gehad en ga je achteraf panieken of het misschien nog pijn zou kunnen gaan doen.... Is dit een wortelkanaalbehandeling?
En hier ga je weer naar de dokter met je buik. Pijn in buik, wie herkent dit?
Hoe kan het dat je elke keer zo in paniek raakt van normale dingen?
Wat een debiel zeg.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 13:21 schreef Henk-B het volgende:
Dokter: (boze toon) Ja luister nou eens even, we gaan toch niet elke week jouw darmklachten bespreken he??
Ik zeg ook niet dat het goed is van je huisartsquote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:53 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ik heb een wantrouwingsschema in mijn hoofd, maar daar ben ik voor behandeld bij het Riagg.
Het kwam allemaal door dingen die in het verleden gebeurt zijn en heb die dingen ook op een rijtje gezet, alleen als ik serieuzere klachten krijg en dan vooral aan de binnenkant van mijn lichaam, dan begin ik mij dingen af te vragen en ga ik zoeken op internet wat het zou kunnen zijn.
Vooral ook het feit dat de dokter ZONDER onderzoek mij even vertelt dat het een spastische darm is. Volgens mij is het zo dat je eerst andere dingen uitsluit en als de dokter het dan niet meer weet, spastische darm oppert!
Als een dokter dit allemaal echt tegen je gezegt heeft vind ik dit een grote schande en zou ik als ik jouw was meteen andere dokter zoeken die jouw klachten wel serieus neemt.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 13:21 schreef Henk-B het volgende:
Ik dus nu net de arts gebeld en het huilen staat me nu nader bij dan het lachen.
Ik belde dus op voor het telefonisch spreekuur en het gesprek ging zo:
Ik: Hoi dokter u spreek weer met die en die.
Dokter: (boze toon) Ja luister nou eens even, we gaan toch niet elke week jouw darmklachten bespreken he?? Een klein beetje slijm en diarree en geborrel koop een krat bier en ga eens wat doen.
Ik blijf niet met je discussieren, oke?
Ik : (helemaal overompeld) ok.....
Dokter: Oke de GROETEN!!
tuut tuut tuut.
Ik zit hier echt met een kutgevoel en vind het echt niet normaal!!
Hij vindt me dus gewoon vervelend worden.
Ik ben echt geneigd om naar een andere dokter te gaan!
Klachten kunnen idd stressgeralateerd zijn maar ik weet niet of hij al onderzoeken heeft gehad in het ziekenhuis.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 17:06 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het goed is van je huisartsSowieso reageert hij als een botte lul.
Alleen rommelende en lawaai makende darmen zijn geen serieuzere klachten aan de binnenkantZe kunnen gewoon niet zoveel kwaad. Ik neem aan dat de dokter één van de voorgaande keren ooit wél onderzoek heeft uitgevoerd?
Zolang je geen gigantische krampen krijgt, of bloed in je ontlasting of iets dergelijks, hoef je je niet zo druk te maken hoor
Wel eens aan gedacht dat je klachten stressgerelateerd konden zijn? Dan zou valeriaan goed kunnen helpen! Prik drinken is nog wel een lekker bij een opgeblazen gevoel, ga je van boeren
De klachten die je noemt zijn allemaal heel typisch PDS.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 17:21 schreef Henk-B het volgende:
Ik heb nog geen onderzoeken gehad in het ziekenhuis.
Het enige wat de dokter de 1ste keer heeft gedaan is luisteren naar mijn darmen, hij zij toen dat ze idd onrustig waren en dat het prikkelbare darmen zijn. Dat is nu zo 2 maanden geleden.
Ik heb dus niet alleen last van borrelende geluiden.
Ik heb sinds enkele maanden een heel anders ontlasting patroon dan voorheen. Soms 2 dagen niet dan 3 keer op een dag. Dan weer keutels en dan weer dun.
Maar vooral het slijm wat er bij komt, vind ik angstaanjagend. Ik zie gewoon slierten slijm zitten tussen de ontlasting en als je idd op slijm gaat zoeken op internet word je daar niet vrolijk van.
Soms is mijn ontlasting 3 kleine dingen van 2 cm icm met slijm.
Op dit moment dat ik aan het schrijven ben, weer dat constante geborrel in mijn buik.
De dokter zou me toch op zijn minst een bloedonderzoek kunnen laten doen, om te zien of er een ontsteking is.
dat is zeker het minste wat een dokter voor je kan betekenen, ik heb ook eerst bloed moeten laten prikken, en daarna heb ik een onderzoek in het ziekenhuis gehad (darmonderzoek)quote:Op dinsdag 3 juli 2007 17:21 schreef Henk-B het volgende:
Op dit moment dat ik aan het schrijven ben, weer dat constante geborrel in mijn buik.
De dokter zou me toch op zijn minst een bloedonderzoek kunnen laten doen, om te zien of er een ontsteking is.
zie dit is een virus dus !quote:Op dinsdag 3 juli 2007 13:41 schreef freecell het volgende:
[..]
Hmmm, als ik me goed herinner was jij toch behoorlijk hypochondrisch?
Het is niet netjes van de dokter om je zo af te snauwen, bruut zelfs, maar ik denk niet dat een andere huisarts helpt.
Als je af en toe een krampje hebt, heb je geen crohn
Edit: even opgezocht:
Hier ga je naar de dokter: lympfklieren die steken?
Hier ben je naar de dokter geweest: Stukjes slijm bij ontlasting.
Hier heb je, zoals iedereen wel eens, brandend maagzuur en ben je erg bezorgd: Brandend Maagzuur en/of maagzweer?
Hier vertel je dat je nog niet naar de dokter geweest bent wegens hypochondrisch verleden: Elke dag hoesten! (misschien niet zo heel erg verleden??)
Hier wil je naar de dokter, omdat je buik rommelt: Een rommelende/knorrende buik!
Hier heb je al een behandeling gehad en ga je achteraf panieken of het misschien nog pijn zou kunnen gaan doen.... Is dit een wortelkanaalbehandeling?
En hier ga je weer naar de dokter met je buik. Pijn in buik, wie herkent dit?
Hoe kan het dat je elke keer zo in paniek raakt van normale dingen?
is dat dat spul waardoor je heel vaak naar de wc moet op een gegeven moment en alleen maar water poeptquote:Op woensdag 18 juli 2007 15:17 schreef DeBastaard het volgende:
Ahhhh wat de fuck, ik heb morgen dat onderzoek, en nu moet ik dat Kleanprep gebruiken. Wat een zooi!
quote:Op woensdag 18 juli 2007 15:17 schreef DeBastaard het volgende:
Ahhhh wat de fuck, ik heb morgen dat onderzoek, en nu moet ik dat Kleanprep gebruiken. Wat een zooi!
Wat is er uit het onderzoek gekomen?quote:Op donderdag 19 juli 2007 12:02 schreef DeBastaard het volgende:
Die Kleanprep was nog het lastigste van het hele onderzoek!
dat is best goor idd.quote:Op woensdag 18 juli 2007 15:17 schreef DeBastaard het volgende:
Dat herken ik jah.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:13 schreef SHE het volgende:
Bedankt voor je antwoord, heel helder!quote:Op maandag 5 november 2007 12:49 schreef Spees_Eend het volgende:
Hallo, die ruim 2 kilo die je aan spieren bent aangekomen (dat is het meest waarschijnlijke) 'tellen' gewoon mee en die 68,7 is gewoon je gewicht, je hoeft niet 'onder je spieren' oid te meten. Het is juist beter dat je in vetvrije massa aankomt dan in vet.
Met slijm bij de ontlasting moet je eigenlijk wel weer even langs de dokter, zeker omdat het al zo lang duurt.
Waar denk je zelf aan? Heb namelijk het idee dat je zelf denkt dat het iets ernstigs kan zijn? Bij een ernstige ziekte zoals kanker is het namelijk erg onwaarschijnlijk dat je in korte tijd 2 kilo aan spieren aankomt, misschien dat dat je wat gerust stelt.
Maar nogmaals: zou toch een onderzoekje aanvragen
Er heerst nu bv weer een buikvirus!quote:Op maandag 5 november 2007 13:37 schreef verregentmeisje het volgende:
Hmm wel raar dat sommige dokters al meteen aangeven dat het PDS is zonder eventuele andere onderzoeken te doen..
Bij mij werd er ook gedacht aan PDS, maar denk dat ik doordat ik bloed bij mijn ontlasting kreeg het geluk had dat ze toch ook nog verder keken, want alleen een diagnose PDS had mij niet echt geholpen..
Maar goed, in mijn ogen is PDS eigenlijk alleen maar vast te stellen als andere dingen zijn uitgesloten, of zit ik hier fout?
Er zijn zoveel dingen die dezelfde symptomen opwekken![]()
ik weeg gemiddeld rond de 80 kilo (ben 1.82) toen ik er veel last van had woog ik op een gegeven moment 73 kilo en dat zag je er wel van af.. Heb nu weinig last van buikklachten omdat ik meer rekening ben gaan houden met bepaalde voeding en stress etc. Weet nog dat ik afgelopen jaar dagelijks in de sportschool zat en 83 kilo woog op een gegeven moment. Dacht toen terug aan die periode toen ik 73 woog. Gelukkig is nu alles redelijk goed. Maar cruesli ben ik veel gaan eten inclusief andere dingen die veel vezels bevatten en dat heeft mij wel geholpen.quote:Op maandag 5 november 2007 10:24 schreef Henk-B het volgende:
Even een update van mij.
Heb nog steeds darmproblemen.
Nog steeds kleine sliertjes slijm over de ontlasting en de ontlasting is wel vaster, maar is nog niet rond. Soms driehoekig. Soms toch nog breiig.
Wel ben ik gaan fitnessen en weeg nu 68,7 KG terwijl ik 2 maanden geleden 66,4 KG woog, ik ben 1,78. Komt dit door het fitnessen en zijn het de spieren waardoor ik zwaarder ben geworden en hou ik daarom mijzelf voor de gek en weeg ik onder de spieren misschien wel minder dan 66 KG?
Anderhalf jaar geleden woog ik 75 KG
Mijn riem moet ik nog steeds in het laatste gaatje doen en dan nog zit hij niet helemaal strak, terwijl ik dus wel 2 kg aangekomen ben.
Voel me soms nog wel angstig!
Wat ontzettend vervelend. En zeer frustrerend dat er de dokter niets kon vinden, je hoopt zo dat hij iets vindt en dan een drankje/pilletje oid geeft zodat het over is!quote:Op maandag 5 november 2007 21:56 schreef .Sparkling. het volgende:
Ik heb waarschijnlijk ook een prikkelbare darm. Nog geen uitgebreid onderzoek gehad, maar bij mij in mijn familie komt het erg veel voor. De dokter ging drukken en volgens hem zat mijn pijn precies op de plek van mijn darmen.
Ik heb in ieder geval al wel 3 jaar ontzettende problemen met mijn ontlasting. Meestal diarree, soms wel 4 keer per dag (en dan vooral wanneer ik gespannen ben).
Heel erg veel last van mijn onderbuik, winderigheid, af en toe wat slijm in de ontlasting. En een onregelmatige menstruatie en pijn tijdens de seks.
Die laatste 2 dingen heb ik na een half jaar stressen laten onderzoeken door een uitstrijkje, urineonderzoek en echo. Daar is helemaal niks op gevonden, alles was goed.
Waarschijnlijk gewoon symptomen die van mijn darmen afkomen dus.
Heel erg vervelend is het, vind ik.
wat is dat? en gewoon bij de apotheek te verkrijgen neem ik aan?quote:Op dinsdag 6 november 2007 07:06 schreef MagiLune het volgende:
[..]
Wat ontzettend vervelend. En zeer frustrerend dat er de dokter niets kon vinden, je hoopt zo dat hij iets vindt en dan een drankje/pilletje oid geeft zodat het over is!
Ik had dezelfde symptomen vanaf de 4e klas middelbare school. Dat is dus al zo een 8 jaar. Ik ben er nu ongeveer achter wat ik wel en niet kan eten. Dat scheelt een hoop pijn. Het is alleen zo dat het voor iedereen verschilt. bijv. De 1 moet volkoren brood en vezels eten (ik dus) en de andere kan er absoluut niet tegen. Ik kan bijv. niet tegen spinazie. En het meest last krijg ik als ik zoete en/of vette dingen eet. Veel drinken helpt ook.
Als ik erge last heb dan slik ik een immodium en dan heb ik zo een 2 dagen geen last. Daar zijn ze tenslotte ook voor.
Sterkte en suc6!
diarree-remmer, gewoon bij de drogist zelfsquote:Op dinsdag 6 november 2007 11:02 schreef don-diablo het volgende:
[..]
wat is dat? en gewoon bij de apotheek te verkrijgen neem ik aan?
Juist, dat had ik ook. Op een gegeven moment durfde ik nergens meer heen als ik niet zeker wist of er een toilet aanwezig was. En na het avond eten ging ik niet meer de deur uit, dit omdat ik er standaard na het avond eten last van had.quote:Op dinsdag 6 november 2007 15:01 schreef Demellie het volgende:
Heb het al sinds mijn 15/16de of zo, maar met wat laxeermiddeltjes en eigen probeerseltjes kom ik er wel... Heb vroeger ook vaak mijn stage/werk moeten afzeggen, maar moet zeggen dat het de laatste tijd best mee valt, in de zin van pijn. Ik ga soms meer dan een week niet naar de wc, dan ga ik het wel merken hoor...
zet de airco aan...quote:Op dinsdag 6 november 2007 15:28 schreef grizegrijn het volgende:
Even een tvp'tje, lig waarschijnlijk hiervoor al een hele tijd in hete ziekenhuis en ik wacht nu op de dokters voor wat ze nog van plan zijn
Ik vind het niet raar hoor, ik heb hetzelfde gedaan. Ik heb ook die oh zo fijne onderzoeken gehad ( er gaat geen camera in je, maar een hele studio, incl. geluidstafel, geluidsman, cameraman, publieke tribune...) en ze konden in eerste instantie niks vinden. Op aanraden van een dieetist maar eens begonnen met veel voedsel te elimineren. Omdat ik ongeduldig was ben ik na 2 ipv 4 weken begonnen met zachtjes aan wat andere dingen te eten. Wat blijkt: dierlijk vet, vet in het algemeen en peulvruchten zijn de boosdoener. Ook gisting is niet goed ( dus geen bier godverdomme). Ik hou me thuis prima aan mijn dieet, zodoende bouw je een buffer op. Kan je eens een keer uit eten gaan zonder al te veel ellende. Eigenlijk is het een voedsel intollerantie.quote:Op dinsdag 6 november 2007 18:13 schreef MagiLune het volgende:
[..]
Juist, dat had ik ook. Op een gegeven moment durfde ik nergens meer heen als ik niet zeker wist of er een toilet aanwezig was. En na het avond eten ging ik niet meer de deur uit, dit omdat ik er standaard na het avond eten last van had.
Nu, door mijn eigen voeding samen te stellen, gaat dit stukken beter. En doordat ik af en toe een immodium slik, dan werkt het binnen een uur (bij mij dan) en dan voel ik me een stuk zekerder. Klinkt wel raar haha maar goed het helpt!![]()
Bij mij is het weer heel anders, vet en dierlijk vet is goedquote:Op dinsdag 6 november 2007 18:22 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Ik vind het niet raar hoor, ik heb hetzelfde gedaan. Ik heb ook die oh zo fijne onderzoeken gehad ( er gaat geen camera in je, maar een hele studio, incl. geluidstafel, geluidsman, cameraman, publieke tribune...) en ze konden in eerste instantie niks vinden. Op aanraden van een dieetist maar eens begonnen met veel voedsel te elimineren. Omdat ik ongeduldig was ben ik na 2 ipv 4 weken begonnen met zachtjes aan wat andere dingen te eten. Wat blijkt: dierlijk vet, vet in het algemeen en peulvruchten zijn de boosdoener. Ook gisting is niet goed ( dus geen bier godverdomme). Ik hou me thuis prima aan mijn dieet, zodoende bouw je een buffer op. Kan je eens een keer uit eten gaan zonder al te veel ellende. Eigenlijk is het een voedsel intollerantie.
Zo zie je maar dat het bij iedereen anders is. Ik kan ook niet tegen spinazie maar ook niet tegen (teveel) dierlijke vetten. Zo ben ik veel minder vlees gaan eten, bevalt me prima. Volkoren producten zijn bij mij een mustquote:Op dinsdag 6 november 2007 19:07 schreef roooosje het volgende:
[..]
Bij mij is het weer heel anders, vet en dierlijk vet is goed. Groente en fruit zijn een regelrechte ramp, evenals zuivel en dingen waar room inzit. Spinazie is een ramp, pinda's ook. Eindelijk heb ik weer een beetje grip op mijn stoelgang.
Ja, nogal een zeer extreme vorm als ik het heb zeg maar, maar ze gaan het niet verder onderzoeken en ik moet hier maar gewoon blijven. Lekker.quote:Op dinsdag 6 november 2007 18:17 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
zet de airco aan...
in het ziekenhuis voor pds?
Sterkte !!quote:Op dinsdag 6 november 2007 22:59 schreef grizegrijn het volgende:
[..]
Ja, nogal een zeer extreme vorm als ik het heb zeg maar, maar ze gaan het niet verder onderzoeken en ik moet hier maar gewoon blijven. Lekker.
Heb eigenlijk precies hetzelfde. En dan extra nerveus om het idee o jee dadelijk moet ik naar de plee en het kan niet. En dat werkt natuurlijk ook weer extra op de darmen.quote:Op dinsdag 6 november 2007 18:13 schreef MagiLune het volgende:
[..]
Juist, dat had ik ook. Op een gegeven moment durfde ik nergens meer heen als ik niet zeker wist of er een toilet aanwezig was. En na het avond eten ging ik niet meer de deur uit, dit omdat ik er standaard na het avond eten last van had.
Nu, door mijn eigen voeding samen te stellen, gaat dit stukken beter. En doordat ik af en toe een immodium slik, dan werkt het binnen een uur (bij mij dan) en dan voel ik me een stuk zekerder. Klinkt wel raar haha maar goed het helpt!![]()
vezels, corflakes special k als ontbijt en na het avond eten. En volkoren producten, fruit en veel water. Geen grote stukken vlees en pizza en borden patat. Want dan gaat het weer mis. Alleen op zaterdag een bakje chips. Na 3 weken at ik 1x per week of pizza, patat of iets anders waar weinig vezels en veel vet in zit. En dan had ik er geen last van. Dat is ook beter voor je gemoedsrust, het idee dat je niet kan --> je hoeft ook niet omdat je verantwoord eet. Ja ik weet het zit tussen je oren maar goed, je moet er iets op verzinnen.quote:Op woensdag 7 november 2007 10:28 schreef n0a het volgende:
[..]
Heb eigenlijk precies hetzelfde. En dan extra nerveus om het idee o jee dadelijk moet ik naar de plee en het kan niet. En dat werkt natuurlijk ook weer extra op de darmen.
Wat heeft jou geholpen kwa voeding?
Die is er welquote:Op donderdag 8 november 2007 14:55 schreef chatter het volgende:
Dan ga ik ook eens proberen om cornflakes, cruesli en dat soort dingen te eten.
Op het moment ben ik moe, kan 's nachts niet slapen, ben daardoor zwaar geirriteerd, ga soms 100 keer per dag en andere dagen helemaal niet naar de wc.
Waarom maken ze niet gewoon een pil, die dit in 1 keer kan oplossen.
![]()
quote:Op donderdag 8 november 2007 16:42 schreef chatter het volgende:
[..]
En ik dacht nog wel dat jij net zo lief was, als je eruit ziet.
![]()
![]()
![]()
Ik krijg bijna helemaal geen vezels binnen, integendeel, ik at vezeltoetjes en toen ging het pas echt fout.quote:Op donderdag 8 november 2007 16:57 schreef chatter het volgende:
Wel, volgens mij hebben ze eerst alles op mij uitgeprobeerd, voordat ze het bij de rest van de wereld inzetten.
Maar bij mij helpt alles maar tijdelijk.
Dan past mijn lichaam zich weer aan en begint de ellende weer opnieuw.
Duspatal hielp ook maar korte tijd, net als immodium.
Pijn op zich is niet eens het probleem, want mijn pijngrens is altijd al heel hoog geweest, maar de andere dingen, zoals naar de wc gaan, moe zijn, niet kunnen slapen, daar word ik gek van.
Ik loop dagelijks met crackers te zeulen, zodat ik die over de dag kan eten, om toch maar zoveel mogelijk vezels binnen te blijven houden.
Als ik geluk heb, ben ik in 2 of 3 keer helemaal leeg en dan gaat het redelijk, de rest van de dag.
Een leeg gevoel, dat wel, maar een stuk beter.
Jammer genoeg komt dat net iets te weinig voor.
Ik zat net aan de telefoon met iemand en die zei me dat ik cocos eens moest proberen, omdat het een natuurlijk verdikkingsmiddel bevat.
Dat klopt op zich, want in de keuken doe ik dat ook gebruiken, maar dan in kleinere hoeveelheden.
Toch maar eens proberen. Kijken hoe lang dat werkt.
Bij mij wisselt het steeds, met wat ik gegeten heb.quote:Op donderdag 8 november 2007 19:11 schreef roooosje het volgende:
[..]
Ik krijg bijna helemaal geen vezels binnen, integendeel, ik at vezeltoetjes en toen ging het pas echt fout.
Het blijft een raar iets dat PDS en ik zou willen dat ik gewoon spontaan met mensen iets kon afspreken voor een datum, in plaats van dat ik die dag zie of ik een 'goede' dag heb.!
Hoezo kan je eigenlijk met K niet 2 kilo aan spieren aankomen in zo'n korte tijd?quote:Op maandag 5 november 2007 12:49 schreef Spees_Eend het volgende:
Hallo, die ruim 2 kilo die je aan spieren bent aangekomen (dat is het meest waarschijnlijke) 'tellen' gewoon mee en die 68,7 is gewoon je gewicht, je hoeft niet 'onder je spieren' oid te meten. Het is juist beter dat je in vetvrije massa aankomt dan in vet.
Met slijm bij de ontlasting moet je eigenlijk wel weer even langs de dokter, zeker omdat het al zo lang duurt.
Waar denk je zelf aan? Heb namelijk het idee dat je zelf denkt dat het iets ernstigs kan zijn? Bij een ernstige ziekte zoals kanker is het namelijk erg onwaarschijnlijk dat je in korte tijd 2 kilo aan spieren aankomt, misschien dat dat je wat gerust stelt.
Maar nogmaals: zou toch een onderzoekje aanvragen
Maak je niet zo veel zorgen, PDS is vervelend maar eigenlijk is he alleen maar ongemakkelijk. Je gaat er niet dood aan, je bent alleen wat vaker aan huis gebonden. Bij jou wordt het waarschijnlijk ook nog eens psychisch, dat slaat weer over op je darmen, cirkel weer rond.quote:Op dinsdag 13 november 2007 09:19 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Hoezo kan je eigenlijk met K niet 2 kilo aan spieren aankomen in zo'n korte tijd?
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat ik wel 2 kilo ben aangekomen, maar dat idd alleen aan de spieren te zien is.
Bij mijn billen en taille is er nog niks aan te zien.
En dat verontrust me wel heel erg.
Even een vies praatje:
Gisteren spinazie gegeten en vandaag diarree met spinazie ertussen van die slierten slijm tussen.
Gelijk begin ik me dan weer hele erge zorgen te maken.
Heb nu weer een borrelende buik.
Bah ik word er gek van.
Weet je wat jij eens een keer moet proberen???quote:Op dinsdag 13 november 2007 09:19 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Hoezo kan je eigenlijk met K niet 2 kilo aan spieren aankomen in zo'n korte tijd?
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat ik wel 2 kilo ben aangekomen, maar dat idd alleen aan de spieren te zien is.
Even een vies praatje:
Gisteren spinazie gegeten en vandaag diarree met spinazie ertussen van die slierten slijm tussen.
Bah ik word er gek van.
Nou, het is in ieder geval heel onwaarschijnlijk. Niet alleen kost het hebben van een ziekte als kanker enorm veel energie voor je lichaam (metabole stress o.a.), maar het is ook nog eens zo dat kankercellen vaak bepaalde hormonen produceren die de afbraak van eiwitten bevorderen. Zo komt je lichaam in een katabole toestand, in tegenstelling tot een metabole toestand die er voor zorgt dat je in spieren aan kunt komen.quote:Op dinsdag 13 november 2007 09:19 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Even een vies praatje:
Bah ik word er gek van.
heel herkenbaarquote:Op maandag 19 november 2007 00:39 schreef DeBastaard het volgende:
Bij mij was/is het ook een deel psychisch hoor, wat verwacht je als je vaak last van hetzelfde probleem hebt... Na verloop van tijd ga je je onzekerder voelen. Wat mij overigens wel hielp, was een assertiviteitstraining en van de maag/darm te horen krijgen dat er met mij niets mis is, alles in mijn darmen is goed, behalve dat ik soms dan wat heftiger als andere mensen op bepaalde voedingsstoffen kan reageren. Als ik nu denk er is niets met me aan de hand als ik kramp heb, gaat het al beter..
Jij hebt dan meer last van verstopping dan van diarree, neem ik aan?quote:Op vrijdag 14 december 2007 14:44 schreef Suuz_ het volgende:
tvp, ben vanmorgen na járen problemen te hebben gehad met mijn darmen naar de huisarts geweest, en ik heb dus ook een spastische darm. Had ik ook eigenlijk wel gedacht maar ja eigenwijs he :p
Ook zo typisch, ik werk met verstandelijk gehandicapten en als zij last hebben van hun darmen rennen we direct naar de arts en stoppen we ze vol met movicolon, lactulose en al die shit, maar als je dan zelf iets hebt echt niet naar de dokter gaan
Ik weet ook dat valeriaan idd erg goed kan helpen, dat hebben cliënten van me ook. en ben sinds een paar maanden aan de probiotica prut. Moet zeggen dat ik daardoor wel meerdere keren naar de wc moet maar verder doet het niks bij me.
quote:Op vrijdag 14 december 2007 14:44 schreef Suuz_ het volgende:
tvp, ben vanmorgen na járen problemen te hebben gehad met mijn darmen naar de huisarts geweest, en ik heb dus ook een spastische darm. Had ik ook eigenlijk wel gedacht maar ja eigenwijs he :p
Ook zo typisch, ik werk met verstandelijk gehandicapten en als zij last hebben van hun darmen rennen we direct naar de arts en stoppen we ze vol met movicolon, lactulose en al die shit, maar als je dan zelf iets hebt echt niet naar de dokter gaan
Ik weet ook dat valeriaan idd erg goed kan helpen, dat hebben cliënten van me ook. en ben sinds een paar maanden aan de probiotica prut. Moet zeggen dat ik daardoor wel meerdere keren naar de wc moet maar verder doet het niks bij me.
Klopt, alleen werken artsen gelukkig volgens een systeem (ben even de naam kwijt, het voorbeeld wordt altijd genoemd dat wanneer je een galopperend dier op 4 benen ziet, je eerst denkt aan een paard, dan pas aan een zebra) waarbij eerst wordt gedacht aan de meest voorkomende aandoening, wat dus PDS is.quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:20 schreef Halinalle het volgende:
De diagnose PDS kan eigenlijk pas gesteld worden na grondig onderzoek op andere aandoeningen. M.a.w. zonder minstens één keer "een slang in je reet gehad te hebben" kan PDS alleen maar vermoed worden. Andere, mogelijke ernstigere, aandoening kunnen symptonen geven die overeenkomen met die van PDS.
[..]
Triage?quote:Op vrijdag 14 december 2007 15:58 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Klopt, alleen werken artsen gelukkig volgens een systeem (ben even de naam kwijt, het voorbeeld wordt altijd genoemd dat wanneer je een galopperend dier op 4 benen ziet, je eerst denkt aan een paard, dan pas aan een zebra) waarbij eerst wordt gedacht aan de meest voorkomende aandoening, wat dus PDS is.
Als je andere symptomen krijgt die iets ernstigers doen vermoeden, zul je door een goede arts wel naar de specialist worden doorverwezen.
Het lijkt me goed voor zowel patiënt als voor de kosten in de zorg dat niet iedereen met PDS symptomen "een slang in je reet" geduwd krijgt door een specialist van honderden euro's per uur. Scheelt een hoop pijn, ongemak en geld.
Ja nou nu ik er over nadenk heb ik eigenlijk net zo vaak diaree als verstopping. De ene week ren ik naar de wc van de diaree en buikkrampen. De andere week kan ik weer helemaal niet naar de wc, dus 1 keer in de week is dan maximum. Wel altijd last van darmkrampen en érg veel gerommel. Ik kan me eigenijk geen moment herinneren dat mijn darmen niet rommelen...quote:Op vrijdag 14 december 2007 14:48 schreef roooosje het volgende:
[..]
Jij hebt dan meer last van verstopping dan van diarree, neem ik aan?
Idd, duurde voor mij ook 2 jaar voordat ik naar de dokter stapte.Typisch.
Ja, inderdaad diepe zucht weer met die reacties van jouquote:Op woensdag 9 januari 2008 11:51 schreef Henk-B het volgende:
Ik heb weer een slechte periode.
Ontlasting is soms echt heel erg dun en dan bedoel ik dus het formaat. Het is geen diarree namelijk.
Ook veel kleine keutels, maar geen harde. Wel zit er slijm tussen de keutels.
Ben soms zo bang dat dat alemaal symptonen zijn van iets wat mijn doorgang blokkeert in mijn darmen.
Ook vaak weer diarree er achter aan.
Zucht!!
Ach.. ik heb het 3 dagen geleden ook last van gehad.. Was bij mij een combinatie van verkoudheid en slechte voeding. Gewoon op letten op wat je eet etc. etc.quote:Op woensdag 9 januari 2008 11:51 schreef Henk-B het volgende:
Ontlasting is soms echt heel erg dun en dan bedoel ik dus het formaat. Het is geen diarree namelijk.
Ben soms zo bang dat dat alemaal symptonen zijn van iets wat mijn doorgang blokkeert in mijn darmen.
Zucht!!
Wat zegt je huisarts/specialist?quote:Op woensdag 9 januari 2008 11:51 schreef Henk-B het volgende:
Zucht!!
Ik ben ongeveer al 6 a 7 keer bij mijn dokter geweest voor dit probleem en hij doet het af met Spastische darm.quote:Op woensdag 9 januari 2008 11:54 schreef roooosje het volgende:
[..]
Ja, inderdaad diepe zucht weer met die reacties van jou. Ga naar de dokter en doe er uits aan zeg. Ik kan geen medelijden hebben/empathie tonen voor iemand die alleen maar zit te treuren om zijn poep en geen onderzoeken laat doen. Als je je dan zogenaamd zoveel zorgen maakt, dan doe je er moeite voor.
Doe eens niet zo panisch man. Wacht gewoon het onderzoek af, en ja, volgens mij heeft je huisarts gelijk. Je hebt gewoon een spastische darm, klaar.quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:21 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ik ben ongeveer al 6 a 7 keer bij mijn dokter geweest voor dit probleem en hij doet het af met Spastische darm.
Nu heb ik voor mijn gerustheid wel een verwijzing gekregen voor een colonoscopie, maar daar zie ik toch zo tegen op!
Je klachten klinken dan ook niet ernstig.quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:21 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ik ben ongeveer al 6 a 7 keer bij mijn dokter geweest voor dit probleem en hij doet het af met Spastische darm.
Nu heb ik voor mijn gerustheid wel een verwijzing gekregen voor een colonoscopie, maar daar zie ik toch zo tegen op!
Bij jou komen de buikklachten omdat je je teveel zorgen maakt... Daar heb ik ook lange tijd last van gehad en daardoor bleef ik er last van houden. Je moet je positief opstellen of althans proberen. Ik maak zo nu en dan ook wel eens een mindere periode mee en de stress speelt dan op en dan komen de buikklachten vaak ook terug. Maar ik probeer me positief er tegenover op te stellen zodat het sneller voorbij gaat. Zitten dagen bij dat ik me de hele dag kut voel. Maar zelfs dan denk ik aan het feit dat het morgen beter is...quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:31 schreef Henk-B het volgende:
Ja jullie hebben allemaal gelijk!
Iedereen in mijn omgeving vind ook altijd dat ik doordraai.
Ik zou willen dat ik me eens een keer goed kon ontspannen, nergens aan denken.
Alleen is me dat nog nooit gelukt, altijd zit er wel iets in mijn hoofd, misschien ben ik wel gestoord.
Zie namelijk dit voorbeeld.
Vriendin wil weg met de auto, wat gelijk in mijn hoofd komt is dit: OW JEE als er maar niks gebeurd!
En zit niet rustig totdat ze gebeld heeft dat ze aangekomen is
En dat heb ik met veel dingen, waarchijnlijk door dingen die ik in het verleden heb meegemaakt.
Tenminste dat is wat de psycholoog mij vertelde bij het Riagg, maar die vond dat ik weer aan de betere hand was.
Maar vaak heb ik een enorme terugval!
Als jij bang bent dat het iets anders is dan PDS (dat kan ik me voorstellen), dan laat je je toch onderzoeken? Een colonscopie is niet leuk, maar zo erg is het niet. Het voelt onaangenaam, maar het duurt maar eventjes. Gewoon doen dus.quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:21 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ja bij mij is dat zeker een understatement.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 13:29 schreef Halinalle het volgende:
Henk, wat jij beschrijft valt helemaal binnen de symptomen van PDS. PDS zie je trouwens vaker bij mensen die wat nerveuzer en eerder gestressed zijn. Bij jou is dat een understatement.
Waarschijnlijk kan een psycholoog meer doen aan je klachten dan een gastero-enteroloog. Daarmee bedoel ik overigens niet dat je klachten niet echt zouden zijn.
Dat slijm-gedoe heb ik zo vaak gehad.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 13:40 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ja bij mij is dat zeker een understatement.
Ik was alleen geschrokken, omdat het nu zoveel donkerbruin gekelurd slijm was en geen slierten, maar echt hele vlokken. Ik zit nu op mijn werk echt te stressen!
Vlokken slijm van 3 bij 2 cm ongeveer.
Oke dank je wel.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 14:09 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Dat slijm-gedoe heb ik zo vaak gehad.
Meld je aan voor de colonscopie, laat de medici hun werk doen en probeer eens wat minder aandacht aan je ontlasting te besteden. Probeer het een beetje los te laten en als dat niet lukt vraag er bij je therapeut hulp bij.
Nee nog niet!quote:Op maandag 11 februari 2008 18:57 schreef Morretje het volgende:
En, heb je al een colonoscopie gehad?
Ben afgelopen week 1 dag flink ziek geweest van een buikgriepje, maar wat duurt het daarna lang voordat alles intern weer op orde is zeg.. Voel me allang niet meer ziek, maar buik denkt daar anders over af en toe. Op vezels reageert ie met lekkere krampen..En dan hebben we het nog niet eens over vet..
Omdat je niet veel drinkt is het allemaal niet zo verdund. En dat stinktquote:Op vrijdag 22 februari 2008 17:52 schreef ik80 het volgende:
Ik heb ook een spastisch darmpje, erg vervelend maar weinig aan te doen.
Om me te helpen de ontlasting een beetje goed te laten gaan heb ik twee poeders, forlax (laxeermiddel) en psylliumvezels. Verder probeer ik ook veeeel te drinken en veel vezels te eten. Alleen het veel drinken lukt me niet elke dag. (wat weer leidt tot stinkende plas, geen idee waar dat vandaan komt)
Ik ben juist dol op All Bran. Alleen niet die staafjes, die zijn echt ranzig en melig. Maar de gewone en de choco flakes zijn echt lekker.quote:Op maandag 27 november 2006 21:41 schreef IceHeat het volgende:
All Bran is niet echt lekker ofzo, maar wel goed als je dit soort klachten hebt.
Dan mag je wel heel goed verpakkingen lezen, want sommige zoetstoffen worden ook gebruikt als bijv. stabilisator. Toevallig ben ik allergisch voor aspartaam en hoewel ik er goed op let, krijg ik het toch nog weleens per ongeluk binnen, bijv. als iemand anders me iets te drinken geeft als ik op visite ben, maar dus ook in sauzen, of soms bij een product waar je het gewoon niet van verwacht (frisdrank waar geen light op staat, of frisdrank die je al jaren drinkt, die ze opeens suikervrij hebben gemaakt). Zelfs een keer een allergische reactie gehad op een voorverpakte sandwich van AH, omdat er aspartaam in de saus zat.quote:Op woensdag 20 februari 2008 21:41 schreef Schonedal het volgende:
Tot voor kort ben weer klachtenvrij, wel slik ik nog duspatal maar ik ben wat gaan experimenteren met dingen wel of niet eten.
Zo ben ik gestopt met zoetstof en scherpe kruiden, ook mijn maag houdt zich weer rustig.
Mijn moeilijkste tijd was `s morgens vroeg voor ik naar de wc moest, is alles kwijt dan was het een stuk beter.
Mijn klachten waren toch niet zo heftig als ik hier en daar lees, maar misschien is het een tip om eens uit te proberen welke etenswaren beter vermeden kunnen worden.
gelukkigquote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:07 schreef Syrena het volgende:
Hier is de shit-uatieweer stabiel. De voetbal-buik is weg
![]()
Nog steeds geen idee wat de trigger is geweest.
Weet iemand of Optimel of Actimel dezelfde werken heeft als Yakult? Die lijken me beter weg te krijgen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:04 schreef morgane het volgende:
Oef, wat is die Yakult zoet zeg!! Toch maar met mn neus dicht drinken. Het smaakt echt totaal niet zoals ik had verwacht.
Optimel heeft de werking niet voor zover ik weet, dat is toch alleen geen vet en suiker of zo? Geen probiotica. Actimel of Vifit hebben dat wel. En er zijn nog wat goedkopere huismerken. Goedkoper omdat ze niet de precies dezelfde bacterie gebruiken die yakult gebruikt. Naast de naam heb je ook nog een variant in de bacterienaam staan, de goedkopere merken zullen alleen het merk noemen, maar niet zeggen dat het de multipla variant isquote:Op woensdag 5 maart 2008 22:57 schreef morgane het volgende:
[..]
Weet iemand of Optimel of Actimel dezelfde werken heeft als Yakult? Die lijken me beter weg te krijgen.
Get a life psycho...quote:Op vrijdag 7 maart 2008 09:49 schreef Henk-B het volgende:
Bij mij is het ook weer mis!
Branderig gevoel aan de rechterkant van mijn navel en constant breierige/diaree achtige ontlasting. (vaak lintvormig). inlcusief sliertjes slijm.
Ook is het niet 1 geheel, maar zijn het meer keutels bij elkaar.
Klote zooi!!!
Nergens geen zin meer in!
Lol!quote:Op vrijdag 7 maart 2008 10:07 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Get a life psycho...
Jij moet of in behandeling van een therapeut met klankschalen en heel hard ooohhhmmmm roepen, of een echte therapeut in de arm nemen om wat kortsluitingen in je hersenen te repareren. Wanneer je met 1 aanval meteen zo dramatisch gaat doen, heeft dat meer te maken met je psychische gesteldheid dan met je darmen.
waarom reageer ik nog eigenlijk.....
Je weet zelf ook wel dat je waaaay over the top reageert. Daarbij heb je zelf nog eens toegegeven dat psychische hulp nodig is.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 10:27 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Lol!
Het is een aanval van bijna 1 jaar achter elkaar, dat is niet echt lekker kan ik je vertellen.
Check dit: Stukjes slijm bij ontlasting.
Ben je al bij een arts geweest? Je toch zou een afspraak maken. Als mede-neuroot op gezondheidsgebied kan ik je dat van harte aanbevelen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 09:49 schreef Henk-B het volgende:
Branderig gevoel aan de rechterkant van mijn navel en constant breierige/diaree achtige ontlasting. (vaak lintvormig). inlcusief sliertjes slijm.
Klote zooi!!!
Je gaat doodquote:Op vrijdag 7 maart 2008 09:49 schreef Henk-B het volgende:
Klote zooi!!!
Kijk daarmee uit! Zoethout kan hoge bloeddruk veroorzaken. Dan ga je van de regen in de drup.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:38 schreef MagiLune het volgende:
Ik drink altijd een kan Zoethout thee, werkt bij mij tegen de krampen.
Een paar uur na het avond eten is bij mij de grootste kans dat ik krampen krijg...
Ben sinds deze week ook maar aan de Yakult. Wacht nog op resultaat..
Ik wil alleen maar waarschuwen. Een kan is al een liter volgens mij. Als ik her en der eens google zie ik dat er 2 a 3 koppen per dag wordt aanbevolen. MagiLune mag met die info doen wat ze wil!!quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:18 schreef Pheno het volgende:
ja, alles kan iets veroorzaken, nog even en we krijgen kanker van brood eten.
Als ik je linkje lees dan dronk de vrouw 3 liter thee, in mijn ogen ook niet een echt normale hoeveelheid.
Dit is geen nieuwtje hoor, maar allang bekend. Glycyrrhizine, dat in zoethout(thee) zit en ook in drop, verhoogt je bloeddruk. Het is niet het zout in drop, wat veel mensen denken, maar de glycyrrhizine zorgt voor die verhoging voor de bloeddruk.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:45 schreef Pheno het volgende:
Oh, het is ook geen persoonlijek aanval hoor, ik word zelf alleen erg moe van mijn darmen en van elk nieuwtje dat een bepaald iets weer slecht is voor iemand. Als ik het moet geloven is alles slecht, ja, alles waar "te" voor staat is slecht, maar dat lijkt me duidelijk
ik heb jou wel eens in het schimmelinfectie-topic gezien? Als je daar vaak last van hebt kun je het misschien ook in je darmen hebben.. dat heb ik in ieder geval, en daardoor zoveel last van mn darmen. Ik ben bij een homeopaat geweest en heb medicijnen via haar en ik eet dit niet meer (heeft zij getest):quote:Op dinsdag 4 maart 2008 13:07 schreef Syrena het volgende:
Hier is de shit-uatieweer stabiel. De voetbal-buik is weg
![]()
Nog steeds geen idee wat de trigger is geweest.
Sommige roggebrood heeft ook gist, dus daar ook mee oppassen!quote:Op donderdag 6 maart 2008 07:32 schreef Pheno het volgende:
Ik probeer de gasvorming in mijn darmen wat tegen te gaan, dat doet het meest pijn. Dus gistproducten proberen te mijden. Zuurdesem, roggebrood ipv normaal brood. Dat scheelt al veel. En niet al te veel eten.
Ja klopt, maar ik ben m'n fungus gelukkig kwijtquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:19 schreef -moi- het volgende:
[..]
ik heb jou wel eens in het schimmelinfectie-topic gezien? Als je daar vaak last van hebt kun je het misschien ook in je darmen hebben.. dat heb ik in ieder geval, en daardoor zoveel last van mn darmen. Ik ben bij een homeopaat geweest en heb medicijnen via haar en ik eet dit niet meer (heeft zij getest):
- alles met gist (dus geen normaal brood, stokbrood etc alleen zuurdesembrood) ik check alles of er gist in zit (ook knackebrod, beschuit etc controleren en bijvoorbeeld vlees)
- NIKS met suiker erin, ook niet als het als ingredíënt is in jus bijv.
- geen alcohol
- geen koffie
- geen ui
- geen wortels, chocola, kersen
En t gaat echt zoveel beter (na maanden buikpijn gehad te hebben na t eten..)
Ik heb juist gehoord dat knoflook zó goed is voor je darmen, ik slik nu ook knoflook capsules (voor een goede darmfunctie) en eet zo veel mogelijk knoflook daarnaastquote:Op vrijdag 30 mei 2008 21:56 schreef Syrena het volgende:
Het gaat bij mij het beste als ik weinig tot geen ui en knoflook eet, weinig vlees, geen aardappels.
Een tijd lang twee stuks fruit per dag gedaan, echt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |