Henk Kamp kan het ook worden hoor.quote:Op maandag 27 november 2006 21:01 schreef SCH het volgende:
Wel door die fascistische bitch te pimpen.
Kamp als de bitch van SCH? Dan gaat er veel getrokken worden, maar stemmenquote:Op maandag 27 november 2006 21:02 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Henk Kamp kan het ook worden hoor.
Rutte blijft gewoon hoor, je kan dromen wat je wil.quote:Op maandag 27 november 2006 21:02 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Henk Kamp kan het ook worden hoor.
Ze zijn inderdaad behoorlijk dom en autistisch bij de VVD. Maar uiteindelijk worden daar altijd wel de messen geslepen. Lang heeft hij niet meer.quote:Op maandag 27 november 2006 21:05 schreef SCH het volgende:
Rutte blijft gewoon hoor, je kan dromen wat je wil.
Ja, de tokkies aan de machtquote:Op maandag 27 november 2006 21:08 schreef PJORourke het volgende:
Mij maakt het niet zo veel uit, maar misschien wordt de VVD met zijn vertrek weer een liberale partij. Ondertussen hebben we Geert![]()
quote:
Uiteraard. Maar die mensen blijven dan gewoon in het parlement zitten (en worden zelf een fractie, als ze zich niet ergens aansluiten).quote:Op maandag 27 november 2006 20:56 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hij kan toch mensen uit de fractie gooien?
Maar ook die kunnen geen parlementarier uit z'n functie zetten.quote:[..]
Die kunnen wel verantwoording eisen.
Maar niet onder de naam van de PVV. Je doet mee of je verlaat de fractie.quote:Op maandag 27 november 2006 21:11 schreef sigme het volgende:
Wilders heeft gewoon -net als alle andere bovenbazen- geen zeggenschap over z'n onderknuppels, als die onderknuppels er geen trek meer an hebben.
Dat klopt. Maar dat heeft niets met bijvoorbeeld leden te maken. Wilders zou die zeggenschap ook kunnen hebben met een partij met leden.quote:Op maandag 27 november 2006 21:13 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Maar niet onder de naam van de PVV. Je doet mee of je verlaat de fractie.
Wilders mag vanalles, zoals iedereen.quote:Op maandag 27 november 2006 20:30 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is geen ledenpartij hoor, maar het prive-ffestje van Wilders. Kijk maar naar de voorkeursstemmen. Ze zijn hangers-on en dan mag Wilders eisen dat ze zich zo gedragen.
En dan verliest de PVV een zetel per vervelend lid.quote:Op maandag 27 november 2006 20:54 schreef PJORourke het volgende:
[..]
OK, maar da's niet hetzelfde als permanente ruzie in de tent. Doen ze vervelend, flikker je ze eruit.
quote:Op maandag 27 november 2006 21:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Wel door die fascistische bitch te pimpen.
Wat weer goed is voor b.v. D66 en zoveel liberaals had de VVD toch al niet meer. Ik zie dus voordelen.quote:Op maandag 27 november 2006 20:51 schreef Adelante het volgende:
[..]
Dan hadden er waarschijnlijk veel liberalen niet op de VVD gestemd
Jij hebt wel vertrouwen in de kwaliteiten van Verdonk?quote:Op maandag 27 november 2006 21:32 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
SCH gaat altijd voor het inhoudelijke debat. Dat laat hij keer op keer zien.
Op zich is dat best een prestatie.quote:Op maandag 27 november 2006 21:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar ze zijn haar daar ook zat aan het worden
Dat blijf ik altijd frappant vinden. Verwijten dat de VVD niet liberaal (meer) is. Kan je nagaan hoe onliberaal de rest is met als dieptepunt de SP.quote:Op maandag 27 november 2006 21:30 schreef du_ke het volgende:
Wat weer goed is voor b.v. D66 en zoveel liberaals had de VVD toch al niet meer. Ik zie dus voordelen.
Het overgrote deel van de rest van de partijen pretendeert het dan ook niet.quote:Op maandag 27 november 2006 21:37 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat blijf ik altijd frappant vinden. Verwijten dat de VVD niet liberaal (meer) is. Kan je nagaan hoe onliberaal de rest is met als dieptepunt de SP.
Nee niet bepaald maar ik kom niet met: Wel door die fascistische bitch te pimpen.quote:Op maandag 27 november 2006 21:34 schreef du_ke het volgende:
Jij hebt wel vertrouwen in de kwaliteiten van Verdonk?
De SP is totaal niet liberaal. Maar de VVD ook nauwelijks. Al is Rutte uiteraard stukken beter dan Verdonkquote:Op maandag 27 november 2006 21:37 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat blijf ik altijd frappant vinden. Verwijten dat de VVD niet liberaal (meer) is. Kan je nagaan hoe onliberaal de rest is met als dieptepunt de SP.
D66 is ook totaal niet geloofwaardig als liberale partij door een Europese superbureaucratie mee op te tuigen. Gebrek aan visie.quote:Op maandag 27 november 2006 21:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
De SP is totaal niet liberaal. Maar de VVD ook nauwelijks. Al is Rutte uiteraard stukken beter dan Verdonk.
D66 zie ik als stukken liberaler dan de VVD
De VVD is mijns inziens de meest liberale partij van Nederland. Het is ook verder een zinloze welles nietes liberalisme discussie waar het hier niet echt om draait.quote:Op maandag 27 november 2006 21:41 schreef du_ke het volgende:
De SP is totaal niet liberaal. Maar de VVD ook nauwelijks. Al is Rutte uiteraard stukken beter dan Verdonk.
D66 zie ik als stukken liberaler dan de VVD
dat zou kunnen als Verdonk een liberaal was. Haar gedrag lijkt eerder de tegenovergestelde kant op te wijzen.quote:Op maandag 27 november 2006 21:49 schreef MrX1982 het volgende:
De VVD is een regeringspartij en heeft zodoende water bij het liberalisme moeten doen. Zoals het ernaar uitziet kunnen ze plaatsnemen in de oppositie en het liberalisme in oude glorie herstellen.
tweespalt in de VVD: 1 tak die sociaal liberaal (rutte) is en de andere tak is rechts-conservatief (Verdonk)quote:Op maandag 27 november 2006 21:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
De SP is totaal niet liberaal. Maar de VVD ook nauwelijks.
wat bedoel je met "beter"? Als debater? Als leider? Ze vertegenwoordigen gewoon twee verschillende stromingen in de VVD...quote:Al is Rutte uiteraard stukken beter dan Verdonk.
Nee. tenminste niet liberaler dan de sociaal-liberale tak van de VVD.quote:D66 zie ik als stukken liberaler dan de VVD
Dat denk ik ook ja. Eerder leek Verdonk al populairder onder de kiezers en dat is nu bewezen. Hetgeen meteen bewijst dat de VVD leden een andere mening hebben dan de VVD-stemmers. Op zich ook al stof voor de partij om over na te denken.quote:Op maandag 27 november 2006 21:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[...]
Kortom we steven af op een grote leiderschapscrisis bij de VVd in de komende dagen...
Het ontgaat me wat het zijn van een regeringspartij met het tolereren (en door haar op 2 te zetten, aanmoedigen) van populistisch geblaat van Verdonk te maken heeft.quote:Op maandag 27 november 2006 21:49 schreef MrX1982 het volgende:
De VVD is een regeringspartij en heeft zodoende water bij het liberalisme moeten doen..
Wat gebeurt er nu dan?quote:Op maandag 27 november 2006 21:52 schreef Jane het volgende:
Ik ben helemaal geen VVD-er, maar ik zou het toch bijna zielig gaan vinden wat er nu gebeurt...
Ik denk dat het gros van de VVD stemmers die Verdonk wel zien zitten niet eens weten waar de VVD in essentie voor staat. Verdonk trekt ook veel stemmers met een xenofobe mening, als is Verdonk dat zelf niet. Waarom zou de VVD zich moeten profileren naar dat soort volk, dat lijkt me juist de doodsteek.quote:Op maandag 27 november 2006 21:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat denk ik ook ja. Eerder leek Verdonk al populairder onder de kiezers en dat is nu bewezen. Hetgeen meteen bewijst dat de VVD leden een andere mening hebben dan de VVD-stemmers. Op zich ook al stof voor de partij om over na te denken.
Er lijkt idd een discrepantie te bestaan tussen de opbouw (of liever verdeling tussen sociaal-liberaal en recht-conservatief) van de leden en het VVD-electoraat. Al is voorzichtigheid geboden, misschien dat er bij de leden intussen ook een omslag heeft plaatsgevonden. (de lijstrekker werd eind juni gekozen, daarna is er het nodige gebeurd)quote:Op maandag 27 november 2006 21:52 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat denk ik ook ja. Eerder leek Verdonk al populairder onder de kiezers en dat is nu bewezen.
Hetgeen meteen bewijst dat de VVD leden een andere mening hebben dan de VVD-stemmers.
Ja, evalueren en daarna moet de VVD gewoon knopen hakken.quote:Op zich ook al stof voor de partij om over na te denken.
Je kunt toch niet ontkennen dat het 'lichtjes rommelt'. En door Verdonks reactie op haar voorkeursstemmen ben ik geneigd te denken dat het ook niet zal stoppen met rommelen. Ze had ook iets kunnen zeggen als 'Hartstikke leuk, maar nu gaan we met z'n allen samen werken aan de toekomst van de VVD' of zo. Ik zeg maar wat. Door met haar woorden te suggereren dat het beestje nog een staartje krijgt, zorgt ze niet echt voor rust binnen de partij, lijkt me.quote:
Oh, ik denk dat 90% van de stemmers nog geen twee verkiezingspunten kan noemen van de partij waarop hij of zij heeft gestemd. Dat het gros van de Verdonk-stemmers dat ook niet zou kunnen is een landelijk probleem en geen partij-specifiek probleem. Eigenlijk kan je alleen van de gemiddelde stemmer op one-issue partijen zoals Wilders en de PvdD zeggen dat hij of zij weet waar de partij voor staat.quote:Op maandag 27 november 2006 21:57 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik denk dat het gros van de VVD stemmers die Verdonk wel zien zitten niet eens weten waar de VVD in essentie voor staat.
Dat is jouw aanname en daarom isquote:Verdonk trekt ook veel stemmers met een xenofobe mening,
Ook een drogredenering.quote:Waarom zou de VVD zich moeten profileren naar dat soort volk
Nou ja, ik denk niet dat het een slecht idee is om bovenstaande keuze nu (en bij voorkeur vanuit de oppositie) op de spits te drijven. Daarna is er pas enige duidelijkheid binnen de partij. Als men nu claimt dat alle neuzen weer dezelfde kant opstaan maar bij de volgende verkiezingen er weer meerdere richtingen tegelijkertijd worden verkondigd onder het motto 'wij houden koers' schiet het helemaal niet op natuurlijkquote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef Jane het volgende:
[..]
Je kunt toch niet ontkennen dat het 'lichtjes rommelt'. En door Verdonks reactie op haar voorkeursstemmen ben ik geneigd te denken dat het ook niet zal stoppen met rommelen. Ze had ook iets kunnen zeggen als 'Hartstikke leuk, maar nu gaan we met z'n allen samen werken aan de toekomst van de VVD' of zo. Ik zeg maar wat. Door met haar woorden te suggereren dat het beestje nog een staartje krijgt, zorgt ze niet echt voor rust binnen de partij, lijkt me.
Hoe zo is het zielig? De keizers spreken zich uit. Dat is democratiequote:Op maandag 27 november 2006 21:52 schreef Jane het volgende:
Ik ben helemaal geen VVD-er, maar ik zou het toch bijna zielig gaan vinden wat er nu gebeurt...
Ik had het dus over haar reactie en het feit dat ze nu nog steeds bezig is om aan Rutte's stoelpoten te zagen.quote:Op maandag 27 november 2006 22:18 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hoe zo is het zielig? De keizers spreken zich uit. Dat is democratie![]()
quote:Op maandag 27 november 2006 22:06 schreef sizzler het volgende:
Dat is jouw aanname en daarom is
[..]
Ook een drogredenering.
Hoe zo zaagt zij aan de sltoelpoten van Rutte? Het zijn de kiezers die zich uitspreken niet iets wat Verdonk regelt hoor.quote:Op maandag 27 november 2006 22:22 schreef Jane het volgende:
Ik had het dus over haar reactie en het feit dat ze nu nog steeds bezig is om aan Rutte's stoelpoten te zagen.
Ik denk zelf dat de VVD beter af is met Verdonk dan met Rutte als lijsttrekker dat is ook de reden dan ik ook bewust op haar gestemd heb. En heel veel Nederlanders met mijquote:Op maandag 27 november 2006 22:22 schreef Jane het volgende:
Maar goed, misschien heeft Litpho wel gelijk en is het voor de VVD beter dat het nu maar gebeurt, i.p.v. over een tijdje.
En omdat ze zegt waar het op staat hé...quote:Op maandag 27 november 2006 22:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die werd populair omdat ze voor een harde koers ging op integratie (dat ze niets bereikt heeft is een tweede minder belangrijk punt)
?? waarom kan een aankomend partijleider van de VVD niet in de TK zitten.......??quote:Op maandag 27 november 2006 22:27 schreef Kozzmic het volgende:
Verdonk gaat morgen bekendmaken dat ze niet in de Kamer zal gaan zitten. Iets anders kan het toch haast niet zijn? Als ze echt voor het leiderschap van de VVD zou gaan, dan zou ze dat toch wel eerst intern aansnijden? Dat beetje fatsoen heeft ze toch wel?
Hoe bedoel je? Verdonk gaat m.i. helemaal niet voor het leiderschap.quote:Op maandag 27 november 2006 22:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
?? waarom kan een aankomend partijleider van de VVD niet in de TK zitten.......??
Ik had het over haar REACTIE dus!quote:Op maandag 27 november 2006 22:26 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hoe zo zaagt zij aan de sltoelpoten van Rutte? Het zijn de kiezers die zich uitspreken niet iets wat Verdonk regelt hoor.
Kozzmic gaat er vanuit dat de VVD in de coalitie komt.quote:Op maandag 27 november 2006 22:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
?? waarom kan een aankomend partijleider van de VVD niet in de TK zitten.......??
quote:Op maandag 27 november 2006 22:27 schreef Kozzmic het volgende:
Als ze echt voor het leiderschap van de VVD zou gaan, dan zou ze dat toch wel eerst intern aansnijden? Dat beetje fatsoen heeft ze toch wel?
Zij heeft toch niet gereageerd over het lijstertrekkerschap dus over welke reactie heb jij het.quote:Op maandag 27 november 2006 22:33 schreef Jane het volgende:
Ik had het over haar REACTIE dus!
Een béétje lezen is toch niet teveel gevraagd?
Bronquote:Rutte weigert VVD-leiderschap af te staan
Rita Verdonk wil pas morgen reageren op de vraag of zij het VVD-leiderschap gaat opeisen nu blijkt dat zij veel populairder onder VVD-kiezers was dan lijsttrekker Mark Rutte
Afgelopen woensdag stemden ruim 553.000 kiezers op VVD-lijsttrekker Mark Rutte, terwijl nummer twee Rita Verdonk 620.000, zo blijkt uit de officiële zetelverdeling die de Kiesraad vanmiddag bekend maakte. Het is voor het eerst dat een lijsttrekker minder stemmen haalt dan een kandidaat lager op de lijst.
Bezinken
Vooraf werd het meest uitgekeken naar de voorkeurstemmen van VVD'er Rita Verdonk en VVD-lijsttrekker Mark Rutte. Uit de officieuze uitslag van de gemeente Den Haag bleek vrijdag dat op Verdonk 16.584 Haagse kiezers hebben gestemd en op Rutte 15.406.
Ook in andere gemeentes werd vermoed dat Verdonk meer persoonlijke stemmen had gekregen dan Rutte, die haar juni nog had verslagen in de verkiezingen om het VVD-lijsttrekkerschap. Uit de officiële uitslag blijkt dit vermoeden nu te kloppen: Verdonk kreeg ruim 60.000 meer stemmen dan Rutte.
Verdonk zei maandagavond in het NOS-journaal er 'stil van te zijn,' maar wilde eerst de uitslag rustig laten bezinken voordat ze zegt of ze nu het VVD-leiderschap gaat opeisen.
Rutte ziet de vele stemmen voor Verdonk als een 'waardering voor haar beleid' en vindt dat dit beleid zeker moet worden doorgezet. Persoonlijk vindt hij het bovendien 'ontzettend leuk' voor Verdonk. Maar hij wees er ook op dat hij door de VVD-leden is gekozen als lijsttrekker en door de fractie als voorzitter.
Tekort
Het Turkse D66-kamerlid Fatma Koser Kaya, die zesde op de D66-lijst stond, is de enige die dankzij voorkeurstemmen in de Tweede Kamer is gekomen. Dit ging ten koste van Bert Bakker.
Turkse organisaties hadden Turkse kiezers opgeroepen niet op de PvdA of het CDA te stemmen, maar op Kaya vanwege de Armeense genocide-kwestie. Kaya kreeg bijna 35.000 voorkeurstemmen.
EénNL, de partij van Marco Pastors, kwam slechts 2.800 stemmen tekort om een zetel in de Tweede Kamer te behalen.
Populairder
Verder blijkt minister-president en CDA-lijsttrekker Jan Peter Balkenende een stuk populairder te zijn dan Wouter Bos, lijsttrekker van de PvdA. Balkenende kreeg 2,1 miljoen stemmen, Bos 1,7 miljoen.
Ik zie nu Kamp op tv, die zegt dat hij volledig achter Rutte staat. De fractie heeft gekozen, de leden hebben gekozen. En dan zou Verdonk morgen via de media bekend gaan maken dat ze het leiderschap van Rutte ter discussie wil stellen? Dat zou volslagen kansloos zijn.quote:Op maandag 27 november 2006 22:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor... Het is toch ook raar als ze na zo'n uitslag ineens zegt 'Bedankt voor de stemmen, maar ik ben weg'?
Persoonlijk zou ik er niet rouwig om zijn, maar ik zou het wel raar vinden.
Ik zie haar er voor aan.quote:Op maandag 27 november 2006 22:39 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik zie nu Kamp op tv, die zegt dat hij volledig achter Rutte staat. De fractie heeft gekozen, de leden hebben gekozen. En dan zou Verdonk morgen via de media bekend gaan maken dat ze het leiderschap van Rutte ter discussie wil stellen? Dat zou volslagen kansloos zijn.
Misschien wel het beste. Verdonk zie ik iig niet lang in de Kamer zitten, daar voelt ze zich volgensmij te goed voor.quote:Op maandag 27 november 2006 22:39 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik zie nu Kamp op tv, die zegt dat hij volledig achter Rutte staat. De fractie heeft gekozen, de leden hebben gekozen. En dan zou Verdonk morgen via de media bekend gaan maken dat ze het leiderschap van Rutte ter discussie wil stellen? Dat zou volslagen kansloos zijn.
Ik denk dat ze inziet dat ze geen Kamermateriaal is, en daarom afziet van haar zetel. Ze wilde minister of zelfs vicepremier worden, dat is niet gelukt, en nu gaat ze er als een hond met de staart tussen de benen vandoor. Daarvoor is het morgen ook het juiste tijdstip, twee dagen voordat de Kamer beëdigd wordt, dus er is nog even tijd om Ton Elias uit de goot op te pikken en hem te vertellen dat hij toch Kamerlid wordt.
Leuk verhaal voor de half miljoen stemmers op Verdonk dan :p. Dank voor de stem en tot ziens!quote:Op maandag 27 november 2006 22:39 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik denk dat ze inziet dat ze geen Kamermateriaal is, en daarom afziet van haar zetel. Ze wilde minister of zelfs vicepremier worden, dat is niet gelukt, en nu gaat ze er als een hond met de staart tussen de benen vandoor. Daarvoor is het morgen ook het juiste tijdstip, twee dagen voordat de Kamer beëdigd wordt, dus er is nog even tijd om Ton Elias uit de goot op te pikken en hem te vertellen dat hij toch Kamerlid wordt.
Nog niet, maar we weten bij Verdonk dat ze Chamberlainesk uit de hoek kan komen. Hirsi Ali weet er alles van.quote:Op maandag 27 november 2006 22:40 schreef Arcee het volgende:
Volgens Nova stapt Verdonk niet uit de partij.
Jammer, zou een leuke eerste rel zijn geweest.
Ik denk ook niet dat ze voor morgen 17:15 uur gaat zeggen wat ze gaat doen, ook niet over de telefoon aan Rutte.quote:Op maandag 27 november 2006 22:44 schreef Ericr het volgende:
Nog niet, maar we weten bij Verdonk dat ze Chamberlainesk uit de hoek kan komen. Hirsi Ali weet er alles van.
I'm with stupid.quote:Op maandag 27 november 2006 22:27 schreef Kozzmic het volgende:
Verdonk gaat morgen bekendmaken dat ze niet in de Kamer zal gaan zitten.
Voor de camera doet ze alsof van niet. Maar tussen de regels door is ze er wel degelijk op uit. En blij, zo blij als ze nu is... Tijdens de campagne was ze steeds duidelijk dat Rutte nr 1 is. Ik heb ze dat na het nieuws over de voorkeurstemmen dit niet meer horen zeggen.quote:Op maandag 27 november 2006 22:33 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Verdonk gaat m.i. helemaal niet voor het leiderschap.
Verdonk verslaat Rutte en Wildersquote:2198114 Balkenende (CDA)
1727313 Bos (PvdA)
1344190 Marijnissen (SP)
0620555 Verdonk (VVD)
0566197 Wilders (PVV)
0553200 Rutte (VVD)
0390662 Halsema (GL)
0342205 Rouvoet (CU)
0169664 Kant (SP)
0150307 Thieme (PvdD)
0141636 Van der Vlies (SGP)
0122779 Albayrak (PvdA)
0100507 Kamp (VVD)
Ik ben het met je eens, maar ik zag haar in een stukje bij De Wereld Draait Door, waar ze ook reageerde op haar voorkeursstemmen, en daar kreeg ik ook totaal niet het idee van dat ze van plan was op te stappen.quote:Op maandag 27 november 2006 22:39 schreef Kozzmic het volgende:
in studentensteden doet Rutte het ook beter:quote:Op maandag 27 november 2006 22:54 schreef Sidekick het volgende:
Even aan het knutselen geweest.
[afbeelding]
Verschil in percentage ten opzichte van het totaal aantal VVD-stemmen. Gemiddeld is het verschil 4,7% (38,3% voor Rutte; 43,0% voor Verdonk)
Rutte doet het goed in het communistenbolwerk en de grachtengordel.![]()
Een kwestie van tijd wellicht, maar op dit moment een mission impossible. Alhoewel ik me afvraag of ze buiten de politiek (nahja, voorlopig is ze nog demissionair minister) blijft azen op het VVD-leiderschap. Misschien dat ze toch op termijn met een eigen partij komt, of gaat samenwerken met Pastors.quote:Op maandag 27 november 2006 22:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Voor de camera doet ze alsof van niet. Maar tussen de regels door is ze er wel degelijk op uit. En blij, zo blij als ze nu is... Tijdens de campagne was ze steeds duidelijk dat Rutte nr 1 is. Ik heb ze dat na het nieuws over de voorkeurstemmen dit niet meer horen zeggen.Tekenend; ze zaagt, zaagt......en ziet haar kans nog wel schoon....
Is kwestie van tijd...
Nee, meer om Groep Verdonk te beginnen.quote:Op maandag 27 november 2006 23:04 schreef Jane het volgende:
Ik ben het met je eens, maar ik zag haar in een stukje bij De Wereld Draait Door, waar ze ook reageerde op haar voorkeursstemmen, en daar kreeg ik ook totaal niet het idee van dat ze van plan was op te stappen.
quote:Op maandag 27 november 2006 23:05 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
in studentensteden doet Rutte het ook beter:
[afbeelding]
Zo links is Rutte niet hoor.quote:Op maandag 27 november 2006 23:20 schreef rubbereend het volgende:
[..]Nijmegen kiest niet alleen dik 60% links maar ook nog eens de linkse kant van de VVD
Rechtser dan Verdonk?quote:
maar wel de linkerkant van de VVDquote:
Heeft Rutte dat ooit gezegd?quote:Op maandag 27 november 2006 23:26 schreef rubbereend het volgende:
maar wel de linkerkant van de VVD
Leuk kaartje.quote:Op maandag 27 november 2006 22:54 schreef Sidekick het volgende:
Even aan het knutselen geweest.
[afbeelding]
Verschil in percentage ten opzichte van het totaal aantal VVD-stemmen. Gemiddeld is het verschil 4,7% (38,3% voor Rutte; 43,0% voor Verdonk)
Rutte doet het goed in het communistenbolwerk en de grachtengordel.![]()
En: Wilders verslaat Rutte.quote:Op maandag 27 november 2006 22:56 schreef brahms het volgende:
Voor de volledigheid de mensen die meer dan 100.000 stemmen haalden (bron):
[..]
Verdonk verslaat Rutte en Wilders![]()
Balkenende. Bijna 2,2 miljoen. Hij heeft er 400.000 meer dan Bos en 800.000 meer dan Marijnissen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 02:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wie heeft de meeste voorkeursstemmen van alle nieuwe kamerleden?
Volkskrantquote:Een stemmenkanon met zware terugslag
DEN HAAG - Tijdens de campagne probeerden zij eenheid uit te stralen, maar op het moment suprême haakte Verdonk af. Na gisteren zal Rutte het nog lastiger met haar krijgen.
Het idee kwam van het reclamebureau waarmee de VVD samenwerkt. Na de harde strijd om het leiderschap tussen Mark Rutte en Rita Verdonk moest de partij weer eenheid uitstralen. Wat was beter dan een tv-spotje waarin de twee voormalige kemphanen een tango dansten. ‘Ik leid, Rita’, zou Rutte met een knipoog zeggen. De slotzin lag ook al vast: it takes you to tango, want er moesten ook kiezers geworven worden.
Alles stond klaar, de opzet was grondig doorgesproken, maar één dag voor de opnamen haakte Verdonk af. Tot grote woede van het partijbestuur die enkele tienduizenden euro’s uit de partijkas zag wegspoelen.
Het voorval tekent de kloof tussen minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) en partijleider Rutte. Een kloof die maandag, na het bekend worden van het grote aantal voorkeurstemmen – het grootste aantal ooit – voor ‘IJzeren Rita’, zeker niet kleiner is geworden. Dat Rutte haar historische prestatie prijst, valt te begrijpen. Verdonk is inderdaad een stemmenkanon, maar wel een met zware terugslag.
Het feit dat 620.555 mensen op Verdonk stemden en maar 553.200 op Rutte, ondermijnt zijn machtspositie. Steeds opnieuw zal hij als fractievoorzitter de hete adem van Verdonk in zijn nek voelen. Want namens wie spreekt Rutte? De VVD-leden verkozen hem tot lijsttrekker met 5 procent voorsprong op Verdonk. Maar onder de VVD-kiezers ligt de verhouding precies andersom: 43 procent wil Verdonk, 38 procent Rutte.
De doorgaans optimistische Rutte beende maandag na een persverklaring zwaar aangeslagen weg. Verdonk toonde zich overweldigd door de electorale liefdesverklaring aan haar adres. Vandaag laat ze weten of ze het leiderschap van de partij gaat opeisen.
Die kans is niet denkbeeldig. Afgelopen maanden voerde Verdonk campagne met haar eigen team. Een kwestie van wantrouwen. De Verdonk-fans weten namelijk zeker dat het partijestablishment hun Rita wil ‘neutraliseren’.
Andersom was de afkeer net zo groot. ‘Sluipschutters’ noemden de Rutte-aanhangers de medewerkers van Verdonk. Die zouden moedwillig ‘Stem Rita’-posters over die van Rutte hebben geplakt.
Het probleem voor Verdonk is dat zij geen formeel machtsmiddel heeft om Rutte het leiderschap te ontnemen. De gehele fractie – inclusief Verdonk – herkoos hem vorige week tot fractievoorzitter. Het ligt niet voor de hand dat diezelfde fractie daar nu van terugkomt.
Daarmee prolongeert de VVD haar interne verdeeldheid. Na drie jaar strijd om het leiderschap tussen minister Zalm en oud-fractieleider Van Aartsen en een slecht verkiezingsresultaat, niet iets voor de partij om verheugd over te zijn.
Onbegrijpelijkquote:Op dinsdag 28 november 2006 07:52 schreef freako het volgende:
[..]
Balkenende. Bijna 2,2 miljoen. Hij heeft er 400.000 meer dan Bos en 800.000 meer dan Marijnissen.
http://www.kiesraad.nl/nieuwsberichten/gekozen_kandidaten
Ik heb dit verhaal ook al een paar keer gehoord, die mensen kunnen zich niet vinden in de zeer rechtse koers van Verdonk en haar bij vlagen dubieuze beleid.quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:18 schreef mariel18 het volgende:
Ik denk juist dat er nogal wat mensen zijn die eigenlijk op de VVD hadden willen stemmen maar dat niet gedaan hebben om (het beleid van) Verdonk.
Het is van te voren ook gepeild: Verdonk als lijsttrekker had een aantal mensen overgehaald alsnog VVD te stemmen, maar ook een aantal mensen die nu wel VVD ging stemmen, weerhouden.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:38 schreef Tirion het volgende:
[..]
Ik heb dit verhaal ook al een paar keer gehoord, die mensen kunnen zich niet vinden in de zeer rechtse koers van Verdonk en haar bij vlagen dubieuze beleid.
Peiliningen heb ik het niet zo meer op trouwensquote:Op dinsdag 28 november 2006 09:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is van te voren ook gepeild: Verdonk als lijsttrekker had een aantal mensen overgehaald alsnog VVD te stemmen, maar ook een aantal mensen die nu wel VVD ging stemmen, weerhouden.
Volgens die peiling leverde het per saldo wel méér stemmen op voor de VVD.
Dat was een peiling van De Hond die eigenlijk (what else is new) maar weinig waarde heeft. Met Verdonk als leider zou de hele verkiezingscampagne anders gelopen zijn. De VVD was in het voorjaar nog groter dan het CDA, wellicht dat Verdonk die voorsprong vast had kunnen houden en er een tweestrijd Verdonk versus Bos was ontstaan. Of misschien zou ze tijdens de debatten in de campagne dusdanig op haar nummer zijn gezet dat de VVD uiteindelijk nog een groter verlies had geleden.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is van te voren ook gepeild: Verdonk als lijsttrekker had een aantal mensen overgehaald alsnog VVD te stemmen, maar ook een aantal mensen die nu wel VVD ging stemmen, weerhouden.
Volgens die peiling leverde het per saldo wel méér stemmen op voor de VVD.
het is inderdaad een interssante 'what if..' gedachte ...quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:18 schreef mariel18 het volgende:
Ik denk juist dat er nogal wat mensen zijn die eigenlijk op de VVD hadden willen stemmen maar dat niet gedaan hebben om (het beleid van) Verdonk. Ik ken er al zo 3 in mijn kennissenkring. Puur en alleen naar de voorkeursstemmen kijken zegt niet zoveel
Ik sla de voorspellende waarde van een peiling niet erg hoog aan, zeker geen peiling die peilt hoe het was geweest als alles anders was geweestquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:04 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Dat was een peiling van De Hond die eigenlijk (what else is new) maar weinig waarde heeft. Met Verdonk als leider zou de hele verkiezingscampagne anders gelopen zijn. De VVD was in het voorjaar nog groter dan het CDA, wellicht dat Verdonk die voorsprong vast had kunnen houden en er een tweestrijd Verdonk versus Bos was ontstaan. Of misschien zou ze tijdens de debatten in de campagne dusdanig op haar nummer zijn gezet dat de VVD uiteindelijk nog een groter verlies had geleden.
Dat lijkt me een goede insteek.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:23 schreef sigme het volgende:
Ik sla de voorspellende waarde van een peiling niet erg hoog aan, zeker geen peiling die peilt hoe het was geweest als alles anders was geweest.
Daar kun je idd weinig mee. Maar het lijkt mij wel duidelijk dat de VVD het keer op keer slecht doet als ze een (quasi links) sociaal-liberale koers varen. (muv Ed Nijpels). Met Voorhoeve, Dijkstal, Van Aartsen werd het steeds niets met de VVD.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik sla de voorspellende waarde van een peiling niet erg hoog aan, zeker geen peiling die peilt hoe het was geweest als alles anders was geweest.
M'n beste EchtGaaf, wat ben je toch oppervlakkig.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Ook is het nu onomstotelijk dat Verdonk gewoon veel beter ligt bij het VVD electoraat dan de puberjongen Mark Rutte. Hij is gewoon te onrijp zowel in persoonlijk opzicht, persoonlijk en sociaal functioneren......dat straalt hij gewoon af. Hij heeft zijn imago teveel tegen en ook vooral aan zichzelf te wijten. Je kan vooruit weten hoe de media gaan reageren als je nog bij je moeder eet en de was door haar laat doen en naarstig op zoek bent naar een meisje.. De jongen is simpelweg niet volwassen...
De vraag is natuurlijk of je je partij wil aanpassen aan de potentiële kiezer.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:34 schreef Monidique het volgende:
Verdonk ligt gewoon beter bij de kiezer dan bij de partijleden.
Dat gebeurt continu, maar tegelijkertijd wel de fundamentale standpunten in acht nemend. Ofzo.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:36 schreef Litpho het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of je je partij wil aanpassen aan de potentiële kiezer.
Nee m'n lieverd; je mag mij alles verwijten, maar niet dat ik oppervlakkig ben.....quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:34 schreef sigme het volgende:
[..]
M'n beste EchtGaaf, wat ben je toch oppervlakkig.
En je achterban blijven beschouwen als potentiële kiezerquote:Op dinsdag 28 november 2006 11:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat gebeurt continu, maar tegelijkertijd wel de fundamentale standpunten in acht nemend. Ofzo.
Ik dacht het niet, de verhoging van de IND tarieven heeft ook bij juist het bedrijfsleven tot veel protesten geleid, die bv werknemers een tijdelijk of langer in nederland laten werken, maar nu flinke kosten daarvoor moeten betalen..quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:
De persoon Verdonk is zo ongeveer de tegenpool van Rutte. Het bedrijfsleven draagt haar op handen imo.....
dat is hét probleem vande VVD ... wat een groot deel van hun doelgroep lijkt te willen (namelijk een keihard criminaliteitsbeleid, met harde straffen, afzien van allerlei burgerrechten bij criminaliteitsbestrijding, keihard ingrijpen tegen allochtonen en tegen bv andere geloven), is absoluut tegenstrijdig met het 'liberale' gedachtegoed, dat juist de individuele keuzevrijheid hoog heeft staan.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat gebeurt continu, maar tegelijkertijd wel de fundamentale standpunten in acht nemend. Ofzo.
Toch wel. Zie ook alles hier onder staand: allemaal oppervlakte.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee m'n lieverd; je mag mij alles verwijten, maar niet dat ik oppervlakkig ben.....![]()
quote:De jongen Mark Rutte is gewoon niet rijp genoeg. Daar kan je niets aan doen. De een is met zijn 25e rijp, de andere pas met zijn 40e.......
Rutte geeft een sterk beeld van een immature persoonlijkheid die nog te weinig heeft meegemaakt in zijn leven. Alleen die ene goede job bij unilever is wat mij betreft niet genoeg. Hij heeft bijvoorbeeld naar mijn idee niet echt veel levenservaring. Dat hoor je aan zijn redeneren.
Hij komt een beetje over als arrogant (een beetje ballerig) en te verwend......
Ik heb liever een partijleider die het nodige heeft meegemaakt. Vooral ook tegenslagen. Zoals Kok destijds.....
Verdonk heeft veel meer sporen in haar leven...Zie ik veel liever (persoonlijk, maar niet haar idealen.....)
Ik ben er één van. En ik ken er meer dan ik Verdonk fans ken. Dat wil ik ook graag zo houden trouwens.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:38 schreef Tirion het volgende:
[..]
Ik heb dit verhaal ook al een paar keer gehoord, die mensen kunnen zich niet vinden in de zeer rechtse koers van Verdonk en haar bij vlagen dubieuze beleid.
Neeejjjjjquote:Op dinsdag 28 november 2006 11:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Toch wel. Zie ook alles hier onder staand: allemaal oppervlakte.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |