abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43952773
quote:
Een stemmenkanon met zware terugslag

DEN HAAG - Tijdens de campagne probeerden zij eenheid uit te stralen, maar op het moment suprême haakte Verdonk af. Na gisteren zal Rutte het nog lastiger met haar krijgen.

Het idee kwam van het reclamebureau waarmee de VVD samenwerkt. Na de harde strijd om het leiderschap tussen Mark Rutte en Rita Verdonk moest de partij weer eenheid uitstralen. Wat was beter dan een tv-spotje waarin de twee voormalige kemphanen een tango dansten. ‘Ik leid, Rita’, zou Rutte met een knipoog zeggen. De slotzin lag ook al vast: it takes you to tango, want er moesten ook kiezers geworven worden.

Alles stond klaar, de opzet was grondig doorgesproken, maar één dag voor de opnamen haakte Verdonk af. Tot grote woede van het partijbestuur die enkele tienduizenden euro’s uit de partijkas zag wegspoelen.

Het voorval tekent de kloof tussen minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) en partijleider Rutte. Een kloof die maandag, na het bekend worden van het grote aantal voorkeurstemmen – het grootste aantal ooit – voor ‘IJzeren Rita’, zeker niet kleiner is geworden. Dat Rutte haar historische prestatie prijst, valt te begrijpen. Verdonk is inderdaad een stemmenkanon, maar wel een met zware terugslag.

Het feit dat 620.555 mensen op Verdonk stemden en maar 553.200 op Rutte, ondermijnt zijn machtspositie. Steeds opnieuw zal hij als fractievoorzitter de hete adem van Verdonk in zijn nek voelen. Want namens wie spreekt Rutte? De VVD-leden verkozen hem tot lijsttrekker met 5 procent voorsprong op Verdonk. Maar onder de VVD-kiezers ligt de verhouding precies andersom: 43 procent wil Verdonk, 38 procent Rutte.

De doorgaans optimistische Rutte beende maandag na een persverklaring zwaar aangeslagen weg. Verdonk toonde zich overweldigd door de electorale liefdesverklaring aan haar adres. Vandaag laat ze weten of ze het leiderschap van de partij gaat opeisen.

Die kans is niet denkbeeldig. Afgelopen maanden voerde Verdonk campagne met haar eigen team. Een kwestie van wantrouwen. De Verdonk-fans weten namelijk zeker dat het partijestablishment hun Rita wil ‘neutraliseren’.

Andersom was de afkeer net zo groot. ‘Sluipschutters’ noemden de Rutte-aanhangers de medewerkers van Verdonk. Die zouden moedwillig ‘Stem Rita’-posters over die van Rutte hebben geplakt.

Het probleem voor Verdonk is dat zij geen formeel machtsmiddel heeft om Rutte het leiderschap te ontnemen. De gehele fractie – inclusief Verdonk – herkoos hem vorige week tot fractievoorzitter. Het ligt niet voor de hand dat diezelfde fractie daar nu van terugkomt.

Daarmee prolongeert de VVD haar interne verdeeldheid. Na drie jaar strijd om het leiderschap tussen minister Zalm en oud-fractieleider Van Aartsen en een slecht verkiezingsresultaat, niet iets voor de partij om verheugd over te zijn.
Volkskrant
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 28 november 2006 @ 08:14:43 #277
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_43952807
Dit was te verwachten. Zou ik trouwens ook gedaan hebben wanneer ik VVD had gestemd. Die Rutte vind ik maar een kwal
pi_43952847
Ik denk juist dat er nogal wat mensen zijn die eigenlijk op de VVD hadden willen stemmen maar dat niet gedaan hebben om (het beleid van) Verdonk. Ik ken er al zo 3 in mijn kennissenkring. Puur en alleen naar de voorkeursstemmen kijken zegt niet zoveel
  dinsdag 28 november 2006 @ 08:24:40 #279
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_43952892
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 07:52 schreef freako het volgende:

[..]

Balkenende. Bijna 2,2 miljoen. Hij heeft er 400.000 meer dan Bos en 800.000 meer dan Marijnissen.

http://www.kiesraad.nl/nieuwsberichten/gekozen_kandidaten
Onbegrijpelijk
pi_43953809
Nou, ik ben wel benieuwd wat Rita vandaag te melden heeft. Ik kijk er niet vanop als ze straks op ramkoers ligt....
pi_43953858
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 08:18 schreef mariel18 het volgende:
Ik denk juist dat er nogal wat mensen zijn die eigenlijk op de VVD hadden willen stemmen maar dat niet gedaan hebben om (het beleid van) Verdonk.
Ik heb dit verhaal ook al een paar keer gehoord, die mensen kunnen zich niet vinden in de zeer rechtse koers van Verdonk en haar bij vlagen dubieuze beleid.
pi_43954081
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 09:38 schreef Tirion het volgende:

[..]

Ik heb dit verhaal ook al een paar keer gehoord, die mensen kunnen zich niet vinden in de zeer rechtse koers van Verdonk en haar bij vlagen dubieuze beleid.
Het is van te voren ook gepeild: Verdonk als lijsttrekker had een aantal mensen overgehaald alsnog VVD te stemmen, maar ook een aantal mensen die nu wel VVD ging stemmen, weerhouden.

Volgens die peiling leverde het per saldo wel méér stemmen op voor de VVD.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43954342
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 09:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is van te voren ook gepeild: Verdonk als lijsttrekker had een aantal mensen overgehaald alsnog VVD te stemmen, maar ook een aantal mensen die nu wel VVD ging stemmen, weerhouden.

Peiliningen heb ik het niet zo meer op trouwens

Afgelopen week bleek wel dat de VVD maar betrekkelijk weinig kiezers verloor aan de nieuwe rechtse partijen daaruit zou je kunnen afleiden dat de VVD geen baat heeft bij een rechtsere koers.
pi_43954377
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 09:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat was een peiling van De Hond die eigenlijk (what else is new) maar weinig waarde heeft. Met Verdonk als leider zou de hele verkiezingscampagne anders gelopen zijn. De VVD was in het voorjaar nog groter dan het CDA, wellicht dat Verdonk die voorsprong vast had kunnen houden en er een tweestrijd Verdonk versus Bos was ontstaan. Of misschien zou ze tijdens de debatten in de campagne dusdanig op haar nummer zijn gezet dat de VVD uiteindelijk nog een groter verlies had geleden.
pi_43954604
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 08:18 schreef mariel18 het volgende:
Ik denk juist dat er nogal wat mensen zijn die eigenlijk op de VVD hadden willen stemmen maar dat niet gedaan hebben om (het beleid van) Verdonk. Ik ken er al zo 3 in mijn kennissenkring. Puur en alleen naar de voorkeursstemmen kijken zegt niet zoveel
het is inderdaad een interssante 'what if..' gedachte ...
de meeste opiniepeilingen geven aan dat er meer mensen waren die serieus zouden overwegen VVD te stemmen mét Verdonk aan het roer, dan met Rutte.. mét verdonk zou de VVD iets van 3 tot 5 verloren hebben aan het 'midden', maar ook iets van 7 tot 10 zetels gewonnen aan de rechterkant...

Toch denk ik dat er nóg een element was dat de verkiezingscampagne heel anders had gemaakt ... ik vermoed dat Bos het 'moeilijker' had met Rutte dan met Verdonk..... Rutte en Bos varen redelijk een gelijke koers en Bos die Rutte zou aanvallen op zijn gematigd liberale koesr zou compleet ongeloofwaardig zijn...

Met Verdonk zou dat compleet anders zijn; ik denk dat iedere campagne van 'linkse partijen' zich dan had weten te profileren door zich heel duidelijk af te zetten tegen het 'onmenselijke' beleid van verdonk, Verdonk pogen neer te zetten als 'schuldig' aan het vallen van het kabinet...

Ik denk zelf dat het 'heerlijk' campagne-voeren is tegen iemand als Verdonk, zeker voor iemand die zich wil profileren als 'links'.... juist op dat punt had Bos een probleem, hij kon zich niet zo goed afzetten tegen een andere politicus... Balkenende was te sterk als premier, en die hield zich heel slim buiten de werkelijke discussie en Rutte was teveel 'van-hetzelfde-laken-één-pak'...

Ik vermoed dat met Verdonk de campagne héél anders verlopen was, veel harder en 'op-de-man-gespeeld', maar ik denk dat Verdonk dan mogelijk wel haar eigen achterban had bediend, die sowieso ongevoelig zijn tegen de onder-de-gordel-aanvallen op haar, maar sterk verloren had op het centrum, die dan eerder naar links gegaan waren..
Opiniepeilingen meten veelal wat mensen zelf op dat moment denken, en iedereen moet ermee eens zijn dat Rutte niet sterk en overtuigend als campaigner was, ondanks dat hij in direkte debatten wel heel sterk met feiten en cijfermateriaal kon komen en zich heel goed voorbereid had...
Opiniepeilingen meten natuurlijk niet ho een campagne over meerder weken zou verlopen, met bv iemand als Verdonk als lijsttrekker en dezelfde intern verscheurde partij ....
pi_43954764
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:04 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Dat was een peiling van De Hond die eigenlijk (what else is new) maar weinig waarde heeft. Met Verdonk als leider zou de hele verkiezingscampagne anders gelopen zijn. De VVD was in het voorjaar nog groter dan het CDA, wellicht dat Verdonk die voorsprong vast had kunnen houden en er een tweestrijd Verdonk versus Bos was ontstaan. Of misschien zou ze tijdens de debatten in de campagne dusdanig op haar nummer zijn gezet dat de VVD uiteindelijk nog een groter verlies had geleden.
Ik sla de voorspellende waarde van een peiling niet erg hoog aan, zeker geen peiling die peilt hoe het was geweest als alles anders was geweest .
pi_43954785
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:23 schreef sigme het volgende:
Ik sla de voorspellende waarde van een peiling niet erg hoog aan, zeker geen peiling die peilt hoe het was geweest als alles anders was geweest .
Dat lijkt me een goede insteek.
pi_43955950
Er hebben ook zat mensen juist vanwege Verdonk niet op de VVD gestemd. 'Netto' schiet je als partij dus niet veel op met Verdonk.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2006 11:14:48 ]
pi_43956337
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Daar kun je idd weinig mee. Maar het lijkt mij wel duidelijk dat de VVD het keer op keer slecht doet als ze een (quasi links) sociaal-liberale koers varen. (muv Ed Nijpels). Met Voorhoeve, Dijkstal, Van Aartsen werd het steeds niets met de VVD.

Daarentegen scoorde Frits Bolkenenstein weer erg goed. 38 zetels destijds was onge-evenaard.....

Ook is het nu onomstotelijk dat Verdonk gewoon veel beter ligt bij het VVD electoraat dan de puberjongen Mark Rutte. Hij is gewoon te onrijp zowel in persoonlijk opzicht, persoonlijk en sociaal functioneren......dat straalt hij gewoon af. Hij heeft zijn imago teveel tegen en ook vooral aan zichzelf te wijten. Je kan vooruit weten hoe de media gaan reageren als je nog bij je moeder eet en de was door haar laat doen en naarstig op zoek bent naar een meisje.. De jongen is simpelweg niet volwassen...

Nou kan Rutte inhoudelijk erg sterk zijn. Maar bij de kiezer speelt de BEELDVORMING een zeer grote , zo niet een overheersende rol....

De persoon Verdonk is zo ongeveer de tegenpool van Rutte. Het bedrijfsleven draagt haar op handen imo.....

Het zou m.i. onbegrijpelijk zijn als de VVD met zo'n duidelijk signaal niets zouden gaan doen.....Het is niet mijn partij, verre van dat, maar ze zouden wel gek zijn als ze hier geen lessen uit zouden trekken en doorpakken.....

Als ik voorzitter was zou ik als interim-manager de zaak helemaal op de schop nemen....Dit is wel het moment om dat te doen en door te pakken....

Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden.....
pi_43956408
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:

Ook is het nu onomstotelijk dat Verdonk gewoon veel beter ligt bij het VVD electoraat dan de puberjongen Mark Rutte. Hij is gewoon te onrijp zowel in persoonlijk opzicht, persoonlijk en sociaal functioneren......dat straalt hij gewoon af. Hij heeft zijn imago teveel tegen en ook vooral aan zichzelf te wijten. Je kan vooruit weten hoe de media gaan reageren als je nog bij je moeder eet en de was door haar laat doen en naarstig op zoek bent naar een meisje.. De jongen is simpelweg niet volwassen...
M'n beste EchtGaaf, wat ben je toch oppervlakkig.
pi_43956427
Verdonk ligt gewoon beter bij de kiezer dan bij de partijleden.
pi_43956455
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:34 schreef Monidique het volgende:
Verdonk ligt gewoon beter bij de kiezer dan bij de partijleden.
De vraag is natuurlijk of je je partij wil aanpassen aan de potentiële kiezer.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_43956520
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:36 schreef Litpho het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk of je je partij wil aanpassen aan de potentiële kiezer.
Dat gebeurt continu, maar tegelijkertijd wel de fundamentale standpunten in acht nemend. Ofzo.
pi_43956531
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:34 schreef sigme het volgende:

[..]

M'n beste EchtGaaf, wat ben je toch oppervlakkig.
Nee m'n lieverd; je mag mij alles verwijten, maar niet dat ik oppervlakkig ben.....

De jongen Mark Rutte is gewoon niet rijp genoeg. Daar kan je niets aan doen. De een is met zijn 25e rijp, de andere pas met zijn 40e.......

Rutte geeft een sterk beeld van een immature persoonlijkheid die nog te weinig heeft meegemaakt in zijn leven. Alleen die ene goede job bij unilever is wat mij betreft niet genoeg. Hij heeft bijvoorbeeld naar mijn idee niet echt veel levenservaring. Dat hoor je aan zijn redeneren.

Hij komt een beetje over als arrogant (een beetje ballerig) en te verwend......

Ik heb liever een partijleider die het nodige heeft meegemaakt. Vooral ook tegenslagen. Zoals Kok destijds.....

Verdonk heeft veel meer sporen in haar leven...Zie ik veel liever (persoonlijk, maar niet haar idealen.....)
pi_43956538
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:39 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat gebeurt continu, maar tegelijkertijd wel de fundamentale standpunten in acht nemend. Ofzo.
En je achterban blijven beschouwen als potentiële kiezer .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_43956718
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:

De persoon Verdonk is zo ongeveer de tegenpool van Rutte. Het bedrijfsleven draagt haar op handen imo.....
Ik dacht het niet, de verhoging van de IND tarieven heeft ook bij juist het bedrijfsleven tot veel protesten geleid, die bv werknemers een tijdelijk of langer in nederland laten werken, maar nu flinke kosten daarvoor moeten betalen..
ook tegen de inefficientie bij de IND lopen veel werkgevers die veel gebruik maken van buitenlandse werknemers op.

Verder vind ik het onzin om een politieke partij als bedrijf te gaan leiden, als je zo graag 'bedrijfje' wilt spelen moet je op de werkelijke markt richten en producten aanbieden, een politieke partij biedt enkel lucht en moet ook niet de suggestie wekken dat ze meer zou doen dan dat, anders worden het échte oplichters: lucht verkopen en doen alsof het iets tastbaars is ...

Ik denk overigens dat Verdonk weinig succes in het bedrijfsleven zal hebben, waar je toch met efficientie-cijfers moet kunnen aankomen, en doet de uitstraling verder niet zoveel als je niet de cijfers hebt die dat onderbouwen... ik denk dat wat dat betreft Verdonk absoluut enkel geschikt is voor een carriere in de 'softe' sector, semi-overheid: gevangeniswezen oid...
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:39 schreef Monidique het volgende:

[..]

dat is hét probleem vande VVD ... wat een groot deel van hun doelgroep lijkt te willen (namelijk een keihard criminaliteitsbeleid, met harde straffen, afzien van allerlei burgerrechten bij criminaliteitsbestrijding, keihard ingrijpen tegen allochtonen en tegen bv andere geloven), is absoluut tegenstrijdig met het 'liberale' gedachtegoed, dat juist de individuele keuzevrijheid hoog heeft staan.
pi_43956750
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee m'n lieverd; je mag mij alles verwijten, maar niet dat ik oppervlakkig ben.....
Toch wel. Zie ook alles hier onder staand: allemaal oppervlakte.
quote:
De jongen Mark Rutte is gewoon niet rijp genoeg. Daar kan je niets aan doen. De een is met zijn 25e rijp, de andere pas met zijn 40e.......

Rutte geeft een sterk beeld van een immature persoonlijkheid die nog te weinig heeft meegemaakt in zijn leven. Alleen die ene goede job bij unilever is wat mij betreft niet genoeg. Hij heeft bijvoorbeeld naar mijn idee niet echt veel levenservaring. Dat hoor je aan zijn redeneren.

Hij komt een beetje over als arrogant (een beetje ballerig) en te verwend......

Ik heb liever een partijleider die het nodige heeft meegemaakt. Vooral ook tegenslagen. Zoals Kok destijds.....

Verdonk heeft veel meer sporen in haar leven...Zie ik veel liever (persoonlijk, maar niet haar idealen.....)
  dinsdag 28 november 2006 @ 12:11:07 #298
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_43957210
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 09:38 schreef Tirion het volgende:

[..]

Ik ben er één van. En ik ken er meer dan ik Verdonk fans ken. Dat wil ik ook graag zo houden trouwens.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_43957224
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 11:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Toch wel. Zie ook alles hier onder staand: allemaal oppervlakte.
[..]
Neeejjjjj

Alles draait om communicatie. De boodschap aan de kiezer berust slecht maar voor een gedeelte uit inhoud maar vooral hoe je over komt. Hoe kom je als persoon over bij de kiezer..... Verbaal maar vooral non-verbaal....

daar is ook veel onderzoek naar gedaan.

Illustatie:

Als ik zeg dat "ik miljonair ben" dan kan ik dat zodanig overbrengen dat ze de ene keer het wel geloven en de andere keer niet. Dat hangt gewoon sterk af van de manier hoe ik het breng. De parameters van het spreken: intonatie, articulatie, spreeksnelheid icm met de non-verbale uitdrukking.....

Ik durf zelfs te stellen dat 40% van de boodschap in het non-verbale zit: houding.... uitstraling........

Aangezien een lijstrekker/patijleider succes heeft bij de gratie van goede en overtuigende communicatie kan ik stellen dat rutte hierin gewoon te kort schiet. Kennlijk ben ik niet de enige die met bezwaren komt als het gaat om het te immature zijn van Rutte. Frans Weisglas noemde Rutte niet voor niets het broertje van Wouter Bos.....

Bij Rutte heb ik daar sterk op gelet. als hij met statements komt, nam ik hem niet al te serieus, omdat hij te studentikoos overkomt. Dat is niet overtuigend, het kon net zo goed een JovD-er zijn geweest.....

Naar mij idee zit daar toch een majeur deel van het echec.....
  dinsdag 28 november 2006 @ 12:16:53 #300
162483 Haaglander
Zoo ik iets ben ....
pi_43957302
Leuk ! Gisteren nog gemaild naar de VVD .....

Volgens mij is de meest koninklijke weg de volgende:
1. Rutte blijft de lijsttrekker van een links-liberale VVD
2. Verdonk trekt zich terug uit de VVD als het nieuwe kabinet er is en sluit zich aan bij Geert Wilders.
3. Met de huidige uitslag gaan we in maart/april 2007 weer ter stembus en dan zal de links-liberale VVD een zetel of 10 halen.
4. De PVV zal stijgen tot ongeveer 25 zetels of meer.

De leden van de VVD hebben langs slinkse wegen (met de telefonische stemmen of fax-stemmen was ineens wat mee ??) voor Rutte gekozen; dat kun je niet ineens veranderen.

Dus gewoon uittreden, de kiezer gaat met haar mee en we zien op rechts één zeer grote partij ontstaan.

Joost Eerdmans durfde niet vanwege zijn gezin en daar veroordeel ik hem absoluut niet om. Jammer blijft het dat dit kanon ook niet bij Wilders zit.

In deze geest heb ik dus een mail verzonden!

Een voor een zeer sterke rechtse partij zijnde Haaglander groet u hartelijk !
Lekkeâh bèdehand. Nâh je zin?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')