Volkskrantquote:Een stemmenkanon met zware terugslag
DEN HAAG - Tijdens de campagne probeerden zij eenheid uit te stralen, maar op het moment suprême haakte Verdonk af. Na gisteren zal Rutte het nog lastiger met haar krijgen.
Het idee kwam van het reclamebureau waarmee de VVD samenwerkt. Na de harde strijd om het leiderschap tussen Mark Rutte en Rita Verdonk moest de partij weer eenheid uitstralen. Wat was beter dan een tv-spotje waarin de twee voormalige kemphanen een tango dansten. ‘Ik leid, Rita’, zou Rutte met een knipoog zeggen. De slotzin lag ook al vast: it takes you to tango, want er moesten ook kiezers geworven worden.
Alles stond klaar, de opzet was grondig doorgesproken, maar één dag voor de opnamen haakte Verdonk af. Tot grote woede van het partijbestuur die enkele tienduizenden euro’s uit de partijkas zag wegspoelen.
Het voorval tekent de kloof tussen minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) en partijleider Rutte. Een kloof die maandag, na het bekend worden van het grote aantal voorkeurstemmen – het grootste aantal ooit – voor ‘IJzeren Rita’, zeker niet kleiner is geworden. Dat Rutte haar historische prestatie prijst, valt te begrijpen. Verdonk is inderdaad een stemmenkanon, maar wel een met zware terugslag.
Het feit dat 620.555 mensen op Verdonk stemden en maar 553.200 op Rutte, ondermijnt zijn machtspositie. Steeds opnieuw zal hij als fractievoorzitter de hete adem van Verdonk in zijn nek voelen. Want namens wie spreekt Rutte? De VVD-leden verkozen hem tot lijsttrekker met 5 procent voorsprong op Verdonk. Maar onder de VVD-kiezers ligt de verhouding precies andersom: 43 procent wil Verdonk, 38 procent Rutte.
De doorgaans optimistische Rutte beende maandag na een persverklaring zwaar aangeslagen weg. Verdonk toonde zich overweldigd door de electorale liefdesverklaring aan haar adres. Vandaag laat ze weten of ze het leiderschap van de partij gaat opeisen.
Die kans is niet denkbeeldig. Afgelopen maanden voerde Verdonk campagne met haar eigen team. Een kwestie van wantrouwen. De Verdonk-fans weten namelijk zeker dat het partijestablishment hun Rita wil ‘neutraliseren’.
Andersom was de afkeer net zo groot. ‘Sluipschutters’ noemden de Rutte-aanhangers de medewerkers van Verdonk. Die zouden moedwillig ‘Stem Rita’-posters over die van Rutte hebben geplakt.
Het probleem voor Verdonk is dat zij geen formeel machtsmiddel heeft om Rutte het leiderschap te ontnemen. De gehele fractie – inclusief Verdonk – herkoos hem vorige week tot fractievoorzitter. Het ligt niet voor de hand dat diezelfde fractie daar nu van terugkomt.
Daarmee prolongeert de VVD haar interne verdeeldheid. Na drie jaar strijd om het leiderschap tussen minister Zalm en oud-fractieleider Van Aartsen en een slecht verkiezingsresultaat, niet iets voor de partij om verheugd over te zijn.
Onbegrijpelijkquote:Op dinsdag 28 november 2006 07:52 schreef freako het volgende:
[..]
Balkenende. Bijna 2,2 miljoen. Hij heeft er 400.000 meer dan Bos en 800.000 meer dan Marijnissen.
http://www.kiesraad.nl/nieuwsberichten/gekozen_kandidaten
Ik heb dit verhaal ook al een paar keer gehoord, die mensen kunnen zich niet vinden in de zeer rechtse koers van Verdonk en haar bij vlagen dubieuze beleid.quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:18 schreef mariel18 het volgende:
Ik denk juist dat er nogal wat mensen zijn die eigenlijk op de VVD hadden willen stemmen maar dat niet gedaan hebben om (het beleid van) Verdonk.
Het is van te voren ook gepeild: Verdonk als lijsttrekker had een aantal mensen overgehaald alsnog VVD te stemmen, maar ook een aantal mensen die nu wel VVD ging stemmen, weerhouden.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:38 schreef Tirion het volgende:
[..]
Ik heb dit verhaal ook al een paar keer gehoord, die mensen kunnen zich niet vinden in de zeer rechtse koers van Verdonk en haar bij vlagen dubieuze beleid.
Peiliningen heb ik het niet zo meer op trouwensquote:Op dinsdag 28 november 2006 09:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is van te voren ook gepeild: Verdonk als lijsttrekker had een aantal mensen overgehaald alsnog VVD te stemmen, maar ook een aantal mensen die nu wel VVD ging stemmen, weerhouden.
Volgens die peiling leverde het per saldo wel méér stemmen op voor de VVD.
Dat was een peiling van De Hond die eigenlijk (what else is new) maar weinig waarde heeft. Met Verdonk als leider zou de hele verkiezingscampagne anders gelopen zijn. De VVD was in het voorjaar nog groter dan het CDA, wellicht dat Verdonk die voorsprong vast had kunnen houden en er een tweestrijd Verdonk versus Bos was ontstaan. Of misschien zou ze tijdens de debatten in de campagne dusdanig op haar nummer zijn gezet dat de VVD uiteindelijk nog een groter verlies had geleden.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is van te voren ook gepeild: Verdonk als lijsttrekker had een aantal mensen overgehaald alsnog VVD te stemmen, maar ook een aantal mensen die nu wel VVD ging stemmen, weerhouden.
Volgens die peiling leverde het per saldo wel méér stemmen op voor de VVD.
het is inderdaad een interssante 'what if..' gedachte ...quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:18 schreef mariel18 het volgende:
Ik denk juist dat er nogal wat mensen zijn die eigenlijk op de VVD hadden willen stemmen maar dat niet gedaan hebben om (het beleid van) Verdonk. Ik ken er al zo 3 in mijn kennissenkring. Puur en alleen naar de voorkeursstemmen kijken zegt niet zoveel
Ik sla de voorspellende waarde van een peiling niet erg hoog aan, zeker geen peiling die peilt hoe het was geweest als alles anders was geweestquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:04 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Dat was een peiling van De Hond die eigenlijk (what else is new) maar weinig waarde heeft. Met Verdonk als leider zou de hele verkiezingscampagne anders gelopen zijn. De VVD was in het voorjaar nog groter dan het CDA, wellicht dat Verdonk die voorsprong vast had kunnen houden en er een tweestrijd Verdonk versus Bos was ontstaan. Of misschien zou ze tijdens de debatten in de campagne dusdanig op haar nummer zijn gezet dat de VVD uiteindelijk nog een groter verlies had geleden.
Dat lijkt me een goede insteek.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:23 schreef sigme het volgende:
Ik sla de voorspellende waarde van een peiling niet erg hoog aan, zeker geen peiling die peilt hoe het was geweest als alles anders was geweest.
Daar kun je idd weinig mee. Maar het lijkt mij wel duidelijk dat de VVD het keer op keer slecht doet als ze een (quasi links) sociaal-liberale koers varen. (muv Ed Nijpels). Met Voorhoeve, Dijkstal, Van Aartsen werd het steeds niets met de VVD.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik sla de voorspellende waarde van een peiling niet erg hoog aan, zeker geen peiling die peilt hoe het was geweest als alles anders was geweest.
M'n beste EchtGaaf, wat ben je toch oppervlakkig.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Ook is het nu onomstotelijk dat Verdonk gewoon veel beter ligt bij het VVD electoraat dan de puberjongen Mark Rutte. Hij is gewoon te onrijp zowel in persoonlijk opzicht, persoonlijk en sociaal functioneren......dat straalt hij gewoon af. Hij heeft zijn imago teveel tegen en ook vooral aan zichzelf te wijten. Je kan vooruit weten hoe de media gaan reageren als je nog bij je moeder eet en de was door haar laat doen en naarstig op zoek bent naar een meisje.. De jongen is simpelweg niet volwassen...
De vraag is natuurlijk of je je partij wil aanpassen aan de potentiële kiezer.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:34 schreef Monidique het volgende:
Verdonk ligt gewoon beter bij de kiezer dan bij de partijleden.
Dat gebeurt continu, maar tegelijkertijd wel de fundamentale standpunten in acht nemend. Ofzo.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:36 schreef Litpho het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of je je partij wil aanpassen aan de potentiële kiezer.
Nee m'n lieverd; je mag mij alles verwijten, maar niet dat ik oppervlakkig ben.....quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:34 schreef sigme het volgende:
[..]
M'n beste EchtGaaf, wat ben je toch oppervlakkig.
En je achterban blijven beschouwen als potentiële kiezerquote:Op dinsdag 28 november 2006 11:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat gebeurt continu, maar tegelijkertijd wel de fundamentale standpunten in acht nemend. Ofzo.
Ik dacht het niet, de verhoging van de IND tarieven heeft ook bij juist het bedrijfsleven tot veel protesten geleid, die bv werknemers een tijdelijk of langer in nederland laten werken, maar nu flinke kosten daarvoor moeten betalen..quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:30 schreef EchtGaaf het volgende:
De persoon Verdonk is zo ongeveer de tegenpool van Rutte. Het bedrijfsleven draagt haar op handen imo.....
dat is hét probleem vande VVD ... wat een groot deel van hun doelgroep lijkt te willen (namelijk een keihard criminaliteitsbeleid, met harde straffen, afzien van allerlei burgerrechten bij criminaliteitsbestrijding, keihard ingrijpen tegen allochtonen en tegen bv andere geloven), is absoluut tegenstrijdig met het 'liberale' gedachtegoed, dat juist de individuele keuzevrijheid hoog heeft staan.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat gebeurt continu, maar tegelijkertijd wel de fundamentale standpunten in acht nemend. Ofzo.
Toch wel. Zie ook alles hier onder staand: allemaal oppervlakte.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee m'n lieverd; je mag mij alles verwijten, maar niet dat ik oppervlakkig ben.....![]()
quote:De jongen Mark Rutte is gewoon niet rijp genoeg. Daar kan je niets aan doen. De een is met zijn 25e rijp, de andere pas met zijn 40e.......
Rutte geeft een sterk beeld van een immature persoonlijkheid die nog te weinig heeft meegemaakt in zijn leven. Alleen die ene goede job bij unilever is wat mij betreft niet genoeg. Hij heeft bijvoorbeeld naar mijn idee niet echt veel levenservaring. Dat hoor je aan zijn redeneren.
Hij komt een beetje over als arrogant (een beetje ballerig) en te verwend......
Ik heb liever een partijleider die het nodige heeft meegemaakt. Vooral ook tegenslagen. Zoals Kok destijds.....
Verdonk heeft veel meer sporen in haar leven...Zie ik veel liever (persoonlijk, maar niet haar idealen.....)
Ik ben er één van. En ik ken er meer dan ik Verdonk fans ken. Dat wil ik ook graag zo houden trouwens.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:38 schreef Tirion het volgende:
[..]
Ik heb dit verhaal ook al een paar keer gehoord, die mensen kunnen zich niet vinden in de zeer rechtse koers van Verdonk en haar bij vlagen dubieuze beleid.
Neeejjjjjquote:Op dinsdag 28 november 2006 11:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Toch wel. Zie ook alles hier onder staand: allemaal oppervlakte.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |