abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43585549
ik vroeg me net af (jaaah, k denk wel eens );

die marktwerking in de zorg, concurrentie en dergelijk, dat kan toch nooit goed gaan, net zoals in t OV (hoor k net wat over)?
zorg en openbaar vervoer zijn gewoon nodig, bijna ongeacht hoe duur het is, men kan niet zonder. dus in een markt-economie (vraag en aanbod) maakt het niet uit hoe duur het is, aangezien het gewoon nodig is...

hoe komen die politici dan eigenlijk op het idee om het in te voeren?

concurrentie om het te te verbeteren is wel een goed idee, maar over een tijd zijn er maar een paar grote spelers, welke de prijzenoorlog overleefd hebben. en dan wat, zij hebben al genoeg mensen en kunnen ongestraft de premies omhoog gooien...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
  woensdag 15 november 2006 @ 19:42:24 #2
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43585600
Er is nauwelijks marktwerking in de zorg of OV. Daarom is het daar nu zo'n puinhoop. Linkse politici proberen antikapitalistisch angst te zaaien, terwijl iedereen vreet van het kapitalisme.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_43585670
Kiezen tussen een goedkoop en duur medicijnen is marktwerking.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
pi_43585694
quote:
Op woensdag 15 november 2006 19:41 schreef DropjesLover het volgende:
ik vroeg me net af (jaaah, k denk wel eens );

zorg en openbaar vervoer zijn gewoon nodig, bijna ongeacht hoe duur het is
Voedsel is ook nodig.
Kleding is ook nodig.

Dat verschaft de staat toch ook niet?
Dat kan prima door de markt aangeboden worden.
quote:
concurrentie om het te te verbeteren is wel een goed idee, maar over een tijd zijn er maar een paar grote spelers, welke de prijzenoorlog overleefd hebben. en dan wat, zij hebben al genoeg mensen en kunnen ongestraft de premies omhoog gooien...
Er zijn ook maar een paar grote supermarktketens, met genoeg klanten. Maar toch is er een prijzenoorlog geweest.
pief paf poef
  woensdag 15 november 2006 @ 19:45:27 #5
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43585728
quote:
Op woensdag 15 november 2006 19:44 schreef Solid_Snake het volgende:
Er zijn ook maar een paar grote supermarktketens, met genoeg klanten. Maar toch is er een prijzenoorlog geweest.
Waar de consument de winnaar van was.
pi_43585793
quote:
Op woensdag 15 november 2006 19:45 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Waar de consument de winnaar van was.
En maar weinig doden en gewonden zijn gevallen!
pief paf poef
  woensdag 15 november 2006 @ 19:48:45 #7
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43585877
quote:
Op woensdag 15 november 2006 19:46 schreef Solid_Snake het volgende:
En maar weinig doden en gewonden zijn gevallen!
D'r komt straks vast wel een linkse politicus die de supermarktoorlog gaat vergelijken met Irak. De Konmar had naar de veiligheidsraad moeten gaan!
pi_43586021
Wat een onzin. Alles is vraag en aanbod. Maak schoenen gratis en je zult geen schoen meer vinden in een winkel of alles is van belabberde kwaliteit. Waar is de kwaliteitsimpuls of efficiency impuls als zorg volledig wordt gesubsidieerd? Die is er niet!

Over het OV. De reizigersorganisatie (Rover) pleit juist voor marktwerking (hoe beperkt die momenteel ook is). Welk doel dient OV? DIe van de reizigers. Alleen de vakbonden zijn tegen maar die komen klaar bij iedere staatsbaan.

Heb je ooit maanden moeten wachten op je eten? Heb je ooit weinig keus gehad in een supermarkt? Heb je ooit een supermarkt gehad met enkel lege schappen? Driewerf neen. Eten is nog belangrijker dan dat mijn been gespalkt wordt, toch gaat het altijd goed. Waarom zou dat met de gezondheidszorg niet kunnen? Toevallig recent mijn ogen laten laseren. Daar bemoeit de staat zich niet mee en het is perfect geregeld. Controles kunnen morgen als ik er nu om zou vragen. De behandeling zelf hoefde ik niet langer dan een week voor te wachten... Nooit zit ik lang in de wachtkamer. Er is voldoende keus en prijsverschil maar allemaal zijn ze gewoon goed. Nooit hoor ik dat ze de apparaten niet bij hebben gehouden om 2 euro meer winst te maken. Waarom gaat dit niet op voor een gebroken been? Dat kan toch veel beter en marktwerking zorgt ervoor.

Snap echt niet dat mensen bang zijn voor marktwerking. Dat mensen denken dat met staatsbemoeienis alles beter zal zijn. Kijk naar Frankrijk met hun protectionistische economie? Dat gaat dit kwartaal weer slechter en het loopt al achterop.
pi_43586381
Markwerking in de zorg.

De goedkoopst mogelijke medicijnen (vaak de slechtste en daar kan ik over mee praten als reuma patient)

Ik zit nu aan de methotrexaat (zoek de bijwerkingen maar eens op) nu is het al zo dat er betere medicijnen zijn die minder bijwerkingen leveren.

Omdat me lever laatst aangetast was door de MTX vroeg ik andere medicijnen die kreeg ik niet, omdat ik eerst mininaal 10 mtx pillen per week moet slikken ik zit nu op 6 en me lever gaat naar de klote.

De MTX stopt me onstekingen met 6 als ik lager ga komen die ontstekingen terug met als gevolg kapote botten aangevreten pezen.

De keuze voor mij is nu een laat ik me leverfunctie verder aantasten of me ontstekingen (waarbij ik wel als paardemiddel pretnizon injecties kan krijgen hoef ik verder geen uitleg over te geven wat dat middel doet )

Privatisering zal dit alleen maar verergeren.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:03:36 #10
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43586420
Marktwerking heeft trouwens een veel te negatieve klank gekregen. Net alsof marktwerking altijd en overal slecht is, terwijl bij ontzettend zoveel dingen de invloed van marktwerking zichtbaar is. Echt te zonde.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43586423
Wat een bullshit. Ik word gek gegooid met marktwerking in de thuiszorg als wijkverpleegkundige. Door de marktwerking moet ik ineens 50% van mijn tijd, en geloof me veel tijd hebben wij wijkverpleegkundigen niet met het grote aantal patiënten, achter het bureau zitten om administratieve werkzaamheden te verrichten, plannen voor de verzorgenden en wijkziekenverzorgenden en de verpleegkundigen in de wijk ( niv lager dan de wijkverpleegkundigen ) etc. Waar ik vroeger een patiënt met psychische klachten nog kon begeleiden met zijn depressie (wat mijn taak ook is als verpleegkundige) kom ik nu dus voor 20/30 min de ADL doen om daarna snel door te gaan naar de volgende patiënt. Ik kan nu dus de kwaliteit van zorg gewoon weg niet garanderen en geven en zie zelf met beide ogen dat er steeds meer collega's ontslag nemen omdat ze het gewoon te zwaar werk vinden omdat we nu veel te veel overuren draaien door personeelstekort. Daarnaast is er een oudere garde die nu de pensionleeftijd bereikt en daar krijgen we dus uitzendkrachten voor terug die misschien 1x per week komen werken...

Nou dank je wel marktwerking zou ik dus zeggen!
pi_43586593
Marktwerking in de zorg betekent bijvoorbeeld per 1 januari 2007 dat de huishoudelijke verzorging in de gemeenten aan 1 of meerdere zorgaanbieders gegund kan worden. Daar is niks mis mee. In mijn gemeente gaan drie thuiszorgaanbieders huishoudelijk werk aanbieden. Ik werk voor Thuiszorg Groningen. Gelukkkig is mijn werkgever daar ook bij.
Met ingang van 2006 is bij mijn werkgever de afdeling huishoudelijk verzorging losgekoppeld van de persoonlijke verzorging. Wij werknemers zijn in een werkmaatschappij opgenomen. Er is een reorganisatie geweest waardoor heel wat managers hun baan verloren. Wij verloren helaas ook een aantal waardevolle planners die voor ons het werk bij de cliënten in kaart brachten. Nu moeten we bij ziekte en vakantie ZELF invalkrachten voor onze cliënten zoeken, en dat is heel irritant als je 5 tot wel 10 telefoontjes moet plegen voordat je een invaller geregeld hebt.
Marktwerking betekent voor mij en mijn collega's dus bezuinigingen aan de bureau's en minder papier, maar het voelt wel alsof je als zelfstandige werkt en niet meer in loondienst werkt.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
  woensdag 15 november 2006 @ 20:09:38 #13
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43586634
winst maken over de ruggen van patienten
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_43586870
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:09 schreef DionysuZ het volgende:
Yep en de chronisch zieken die 250 euro per jaar meer kwijt zijn .
Plus al die andere kosten die ze evengoed kwijt aan hun ziekte die niet vergoed worden.
pi_43586936
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:08 schreef ABBAfan het volgende:
Marktwerking in de zorg betekent bijvoorbeeld per 1 januari 2007 dat de huishoudelijke verzorging in de gemeenten aan 1 of meerdere zorgaanbieders gegund kan worden. Daar is niks mis mee. In mijn gemeente gaan drie thuiszorgaanbieders huishoudelijk werk aanbieden. Ik werk voor Thuiszorg Groningen. Gelukkkig is mijn werkgever daar ook bij.
Met ingang van 2006 is bij mijn werkgever de afdeling huishoudelijk verzorging losgekoppeld van de persoonlijke verzorging. Wij werknemers zijn in een werkmaatschappij opgenomen. Er is een reorganisatie geweest waardoor heel wat managers hun baan verloren. Wij verloren helaas ook een aantal waardevolle planners die voor ons het werk bij de cliënten in kaart brachten. Nu moeten we bij ziekte en vakantie ZELF invalkrachten voor onze cliënten zoeken, en dat is heel irritant als je 5 tot wel 10 telefoontjes moet plegen voordat je een invaller geregeld hebt.
Marktwerking betekent voor mij en mijn collega's dus bezuinigingen aan de bureau's en minder papier, maar het voelt wel alsof je als zelfstandige werkt en niet meer in loondienst werkt.
Ik werk dan niet voor de huishoudelijke hulp in de thuiszorg maar ik zit dus in het zelfde schuitje bij de verzorging/verpleging. Ik moet tijd inleveren om voor de verzorgenden te zitten plannen en vervangingen te gaan zitten zoeken omdat de planners er ook bij ons zijn uit gegooid. Daarnaast krijgt onze manager inplaats van 30 personeelsleden (wat heel veel is bij de verzorging/verpleging) 75 man onder zich omdat de helft van de managers eruit zijn gegooid vanwege dat mooie marktwerking, dus nog een compleet andere wijk erbij. Onze manager had al weinig tijd voor ons door al dat nieuwe papierwerk. ik weet nu dus niet hoe ze dit gaat oplossen.
pi_43587034
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:03 schreef Ludacriss het volgende:
Door de marktwerking moet ik ineens 50% van mijn tijd, en geloof me veel tijd hebben wij wijkverpleegkundigen niet met het grote aantal patiënten, achter het bureau zitten om administratieve werkzaamheden te verrichten, plannen voor de verzorgenden en wijkziekenverzorgenden en de verpleegkundigen in de wijk ( niv lager dan de wijkverpleegkundigen ) etc.
Verplichte regelgeving die is opgezet door mensen zonder enige ervaring met de praktijk is natuurlijk nauwelijks exclusief voorbehouden aan de vrije markt, wel?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 15 november 2006 @ 20:25:35 #17
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587175
quote:
Wat een bullshit. Ik word gek gegooid met marktwerking in de thuiszorg als wijkverpleegkundige. Door de marktwerking moet ik ineens 50% van mijn tijd, en geloof me veel tijd hebben wij wijkverpleegkundigen niet met het grote aantal patiënten, achter het bureau zitten om administratieve werkzaamheden te verrichten, plannen voor de verzorgenden en wijkziekenverzorgenden en de verpleegkundigen in de wijk ( niv lager dan de wijkverpleegkundigen ) etc. Waar ik vroeger een patiënt met psychische klachten nog kon begeleiden met zijn depressie (wat mijn taak ook is als verpleegkundige) kom ik nu dus voor 20/30 min de ADL doen om daarna snel door te gaan naar de volgende patiënt. Ik kan nu dus de kwaliteit van zorg gewoon weg niet garanderen en geven en zie zelf met beide ogen dat er steeds meer collega's ontslag nemen omdat ze het gewoon te zwaar werk vinden omdat we nu veel te veel overuren draaien door personeelstekort. Daarnaast is er een oudere garde die nu de pensionleeftijd bereikt en daar krijgen we dus uitzendkrachten voor terug die misschien 1x per week komen werken...

Dat is dus geen marktwerking, maar gewoon overheidsbureaucratie.
pi_43587219
quote:
Nee, pas winst maken zodra je patiënten écht helpt. En hoe beter je ze helpt hoe meer winst je maakt. In tegenstelling tot de huidige situatie waar slechte prestaties worden beloond met een budgetverhoging van ettelijke miljarden, ieder jaar weer.

Net zoals de consument de grote winnaar is van de vrije markt in kleding en levensmiddelen zal de patiënt de grote winnaar zijn van een vrije markt in zorg en medicijnen.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:26:55 #19
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587250
quote:
Wat is daar mis mee? Zo lang de patienten goed behandeld worden, zullen die er niet over klagen. Iedereen werkt voor geld.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:27:34 #20
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587285
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:03 schreef Falco het volgende:
Marktwerking heeft trouwens een veel te negatieve klank gekregen. Net alsof marktwerking altijd en overal slecht is, terwijl bij ontzettend zoveel dingen de invloed van marktwerking zichtbaar is. Echt te zonde.
Ja, niemand klaagt over de marktwerking in de GSM-sector.
pi_43587396
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:03 schreef Falco het volgende:
Daar heb je helemaal gelijk in. Die negatieve klank komt een beetje als tegenreactie door de verheerlijking van de markt van met name het CDA en ook de VVD.

Marktwerking is soms prima maar lang niet overal. Zeker niet in de zorg. Het lijkt er nu op dat het ten koste van alles, overal maar doorgevoerd moet worden.
pi_43587417
quote:
Boeit dat? Het gaat er toch om dat je goeie zorg krijgt tegen een lage prijs. Daar kan alleen de vrije markt voor zorgen.
pi_43587447
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:30 schreef SCH het volgende:

Marktwerking is soms prima maar lang niet overal. Zeker niet in de zorg.
Waarom niet?
pi_43587489
quote:
Daar heb je helemaal gelijk in. Die negatieve klank komt een beetje als tegenreactie door de verheerlijking van de markt van met name het CDA en ook de VVD.
Verheerlijken die de (vrije) markt?? Was het maar waar.
quote:
Marktwerking is soms prima maar lang niet overal. Zeker niet in de zorg. Het lijkt er nu op dat het ten koste van alles, overal maar doorgevoerd moet worden.
Het niet doorvoeren gaat ten koste van de patiënt.
pi_43587494
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:31 schreef Corelli het volgende:

[..]

Boeit dat? Het gaat er toch om dat je goeie zorg krijgt tegen een lage prijs. Daar kan alleen de vrije markt voor zorgen.
Nee dan krijg je goedkope (dus vaak slechte zorg) voor een hoger prijs (zoals we nu al zien)

Meer betalen minder dekking minder kwaliteit

Lees bovenstaande stukjes maar eens.
pi_43587516
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:34 schreef yeremy het volgende:

[..]

Nee dan krijg je goedkope (dus vaak slechte zorg) voor een hoger prijs (zoals we nu al zien)
leer eens nederlands
  woensdag 15 november 2006 @ 20:34:41 #27
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587521
quote:
Nee hoor. Gewoon op commando uit Brussel. Op zich een goede zaak, maar ik heb liever dat we er zelf over beslissen.
pi_43587547
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:34 schreef yeremy het volgende:
Dat zien we nu inderdaad, dankzij een gebrék aan marktwerking.
pi_43587555
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:25 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat is dus geen marktwerking, maar gewoon overheidsbureaucratie.
Dus wel!

Door de invoering van de eigen bijdrage en de concurentiestrijd tussen thuiszorg aanbieders mogelijk gemaakt door marktwerking moet op bijna alles bezuinigd worden om de zorg betaalbaar te houden, planners en managers worden eruit gegooid. Dit houd dus in als ik langer bij een patiënt wil blijven om dat extra kwaliteit van zorg te leveren moet de patïent zelf meer gaan betalen. Aangezien de meeste van mijn patiënten niet een paar ton op hun rekening hebben staan moet ik het contact tussen mij en de patiënt zo kort mogelijk houden anders moet hij of zij gewoon weg meer betalen. Daarbij komt dus dat de markwerking ervoor heeft gezorgd dat ik dus veel meer aan administratie moet doen dan dat ik in de wijk zit.... heerlijk hoor, NOT !
pi_43587596
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:31 schreef Corelli het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het sarcastisch bedoelt. Zo niet, dan moet je nog een hoop leren. Ook de patienten moeten geholpen worden.
pi_43587601
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:35 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Dus wel!

Door de invoering van de eigen bijdrage en de concurentiestrijd tussen thuiszorg aanbieders mogelijk gemaakt door marktwerking moet op bijna alles bezuinigd worden om de zorg betaalbaar te houden,
Eindelijk efficiency. Ik snap dat jullie dat woord nog niet zo goed kennen maar over een paar jaar ben je er wel aan gewend.
pi_43587633
quote:

[..]

Dus wel!

Door de invoering van de eigen bijdrage en de concurentiestrijd tussen thuiszorg aanbieders mogelijk gemaakt door marktwerking moet op bijna alles bezuinigd worden om de zorg betaalbaar te houden, planners en managers worden eruit gegooid.
Ik zou het nog steeds wijten aan slechte organisatie, amateurs laten administreren als schijnbesparing.
pi_43587644
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat zien we nu inderdaad, dankzij een gebrék aan marktwerking.
Nee omdat ziekenhuizen nu met minder meer moeten doen.

Kijk de marktwerking in de VS de verzekerings premie met volledige dekking zoals hier is daar 4 x zo duur
pi_43587650
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:36 schreef Ulreazj het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het sarcastisch bedoelt. Zo niet, dan moet je nog een hoop leren. Ook de patienten moeten geholpen worden.
Ik kan goede kwaliteit tandpasta tegen een lage prijs kopen.
Ik kan goede kwaliteit 2-zitsbanken tegen een lage prijs kopen.
Ik kan goedkoop een netwerk kaart kopen die het doet.

Leg mij nou eens uit waarom dat met de zorg niet kan.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:38:36 #35
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43587674
quote:

Eindelijk iemand die weet waar hij over spreekt, wat een verademing .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_43587721
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:38 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Eindelijk iemand die weet waar hij over spreekt, wat een verademing .
Door de marktwerking moet ik ineens 50% van mijn tijd, en geloof me veel tijd hebben wij wijkverpleegkundigen niet met het grote aantal patiënten, achter het bureau zitten om administratieve werkzaamheden te verrichten

Dan moet je iemand voor de administratie in dienst nemen.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:39:47 #37
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43587724
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:36 schreef Corelli het volgende:

[..]

Eindelijk efficiency. Ik snap dat jullie dat woord nog niet zo goed kennen maar over een paar jaar ben je er wel aan gewend.
precies, die ouderen gewoon behandelen alsof je zo snel mogelijk potjes pindakaas aan het verpakken bent .
pi_43587732
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:37 schreef Litpho het volgende:
Ik zou het nog steeds wijten aan slechte organisatie, amateurs laten administreren als schijnbesparing.
Het ligt ook aan het doorvoeren van marktwerking-achtige oplossinkjes in een verder geheel door de overheid gemonopoliseerde en gereguleerde gezondheidszorg. Dat kan inderdaad ook juist negatieve resultaten opleveren. Privatisering van de zorg zul je over de gehele linie moeten doen.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:40:38 #39
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43587773
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:39 schreef Corelli het volgende:

[..]

Door de marktwerking moet ik ineens 50% van mijn tijd, en geloof me veel tijd hebben wij wijkverpleegkundigen niet met het grote aantal patiënten, achter het bureau zitten om administratieve werkzaamheden te verrichten

Dat willen de regeringspartijen dus niet, ze willen alleen dat er nog harder gewerkt wordt door minder mensen .
pi_43587802
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:39 schreef Posdnous het volgende:

[..]

precies, die ouderen gewoon behandelen alsof je zo snel mogelijk potjes pindakaas aan het verpakken bent .

Dus als ik een dienst in de vrije markt afneem waarbij ik menselijk contact heb dan wordt ik behandelt als een potje pindakaas. Niet opgemerkt tijdens mijn tennisles en mijn autorijinstructie.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:41:26 #41
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587818
quote:
Daarbij komt dus dat de markwerking ervoor heeft gezorgd dat ik dus veel meer aan administratie moet doen dan dat ik in de wijk zit.... heerlijk hoor, NOT !
Nogmaals, bureaucratie is geen marktwerking.

Er moet bezuinigd worden omdat steeds meer mensen er gebruik van moeten maken en het anders onbetaalbaar wordt, zelfs in het huidige stelsel. Retoriek tegen marktwerking zal hier niks aan veranderen.
pi_43587828
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:40 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Dat willen de regeringspartijen dus niet, ze willen alleen dat er nog harder gewerkt wordt door minder mensen .
Lijkt me een goede reden om de zaak niet door de overheid te laten regelen, niet? .
pi_43587834
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:39 schreef Corelli het volgende:

[..]

Dude die zijn dus door de marktwerking eruit gegooid
pi_43587874
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:41 schreef Ludacriss het volgende:

[..]
Dat is gewoon slecht beleid natuurlijk, een planner aannemen is goedkoper dan mensen laten plannen die dat eigenlijk niet kunnen en er dus 3x zo lang over doen.
pi_43587880
quote:

[..]

Wat is dan je probleem?
  woensdag 15 november 2006 @ 20:43:09 #46
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587893
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:39 schreef Posdnous het volgende:
Die mensen die nu in de thuiszorg werken doen het ook niet gratis hoor.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:44:34 #47
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587947
quote:
Sinds wanneer ontslaat markwerking mensen? Dat doet management toch? Ik denk dat een slecht management jullie probeert wijs te maken dat het aan de marktwerking ligt.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:44:57 #48
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43587958
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:41 schreef Litpho het volgende:

[..]

Lijkt me een goede reden om de zaak niet door de overheid te laten regelen, niet? .
Kun je nagaan als het door bedrijven gedaan wordt met aandeelhouders. :| .
pi_43587991
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:41 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nogmaals, bureaucratie is geen marktwerking.

Er moet bezuinigd worden omdat steeds meer mensen er gebruik van moeten maken en het anders onbetaalbaar wordt, zelfs in het huidige stelsel. Retoriek tegen marktwerking zal hier niks aan veranderen.
Jullie snappen waarschijnlijk niet dat het mij hier niet om de bureaucratie gaat. Dit papierwerk is er altijd al geweest maar werd eerst gewoon door de planners gedaan zodat de verpleegkundige ( en verzorgenden ) meer tijd voor de wijk hadden om net die extra kwaliteit van zorg te leveren maar die zijn er nu dus uit gegooid! Dus moeten wij het ineens gaan overnemen....
pi_43587994
Wat ik pas las:

Iemand kreeg een levensverlengend medicijn niet vergoed van z'n verzekeraar, want het was nogal duur en zou iemands leven slechts met 3 maanden rekken.

Lekker die marktwerking in de zorg.
pi_43588053
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:44 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Sinds wanneer ontslaat markwerking mensen? Dat doet management toch? Ik denk dat een slecht management jullie probeert wijs te maken dat het aan de marktwerking ligt.
Dan zou elke thuiszorg instelling een slecht management hebben. Lees hierboven maar het zelfde is ook in Groningen gebeurt.
pi_43588065
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:44 schreef Posdnous het volgende:
Kun je nagaan als het door bedrijven gedaan wordt met aandeelhouders. :| .
Beter, goedkoper, efficiënter en innovatiever bedoel je?
pi_43588091
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:45 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Jullie snappen waarschijnlijk niet dat het mij hier niet om de bureaucratie gaat.
Jawel hoor. Alleen de bureaucratie is niet alleen de administratieve werkzaamheden, het is ook het management wat heeft besloten dat de wijkverpleegkundigen wel even de administratie erbij kunnen nemen. Dat is de grote fout in het geheel.
pi_43588107
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:45 schreef rebel6 het volgende:
Wat ik pas las:

Iemand kreeg een levensverlengend medicijn niet vergoed van z'n verzekeraar, want het was nogal duur en zou iemands leven slechts met 3 maanden rekken.

Nee, lekker dat gebrék aan marktwerking in de zorg. In een echte vrije markt bepaal JIJ, de klant, welke verzekering je afsluit en wat je daarvoor vergoed krijgt.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:48:45 #55
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43588118
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:47 schreef Ludacriss het volgende:

Dan zou elke thuiszorg instelling een slecht management hebben. Lees hierboven maar het zelfde is ook in Groningen gebeurt.
Dat is heel goed mogelijk want wie kan die lui nou ontslaan? Wie rekent met ze af? Het zijn ambtenaren, en die staan praktisch boven de wet.
pi_43588135
quote:
Wat ik pas las:

Dat is niet raar dat is normaal. Ons welvaartsniveau is nog niet zo hoog dat we ons dat kunnen veroorloven.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:49:39 #57
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43588147
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:45 schreef Ludacriss het volgende:
Jullie snappen waarschijnlijk niet dat het mij hier niet om de bureaucratie gaat. Dit papierwerk is er altijd al geweest maar werd eerst gewoon door de planners gedaan zodat de verpleegkundige ( en verzorgenden ) meer tijd voor de wijk hadden om net die extra kwaliteit van zorg te leveren maar die zijn er nu dus uit gegooid! Dus moeten wij het ineens gaan overnemen....
Dit heeft toch niks met marktwerking te maken? Dit is gewoon een bezuiniging, van een onverstandige soort.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:50:13 #58
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43588159
quote:
Wat ik pas las:

Dat was in de socialistische jaren '80 ook al zo...
  woensdag 15 november 2006 @ 20:51:56 #59
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43588229
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:47 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Beter, goedkoper, efficiënter en innovatiever bedoel je?
Beter? omdat men efficienter moet werken en er dus nog minder aandacht voor 'de klant' is?
Goedkoper? alsof bedrijven geen winst willen maken?
efficienter? Dat gaat alleen maar op als je hetzelfde product levert tegen minder resources lijkt me. Niet een minder product.
Innovatiever? je bedoelt dat bedrijven kunnen gaan bepalen wat patienten nodig hebben?
pi_43588242
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:49 schreef Corelli het volgende:
Dat is niet raar dat is normaal. Ons welvaartsniveau is nog niet zo hoog dat we ons dat kunnen veroorloven.
Het tekent de socialistische mentaliteit waar ons land mee vergiftigd is. We eisen het allerbeste en allerduurste, maar verwachten, wat zeg ik...we éisen op hoge toon, dat een ander dat betaalt.
pi_43588264
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:37 schreef yeremy het volgende:

[..]

Nee omdat ziekenhuizen nu met minder meer moeten doen.

Kijk de marktwerking in de VS de verzekerings premie met volledige dekking zoals hier is daar 4 x zo duur
Ik betaal 1 dollar premie per maand. Ik hoef geen afspraak te maken bij de dokter, want ik kan direct terecht in een walk-in clinic.

Mijn werkgever betaalt een behoorlijke premie voor mijn verzekering, maar die valt niet hoger uit dan een Nederlandse verzekering. Het hangt een beetje van je werkgever af. Voor een klein bedrijf kan het afsluiten van een collectieve ziektekostenverzekering in de VS problematisch zijn. Er zijn op dit moment voorstellen om kleine bedrijven samen te laten shoppen bij de groter verzekeraars.

Als men in de VS wat minder benauwd zou zijn voor rechtszaken, dan kon de zorg minstens de helft goedkoper. Er wordt hier vaak een testje gedaan zodat de dokter zich later kan indekken tegen schadeclaims. Een voordeel van dit systeem is wel dat een dokter een kwaaltje niet zo maar wegwuift. De laatste keer dat ik een Nederlandse dokter zag, ben ik woedend de praktijk uitgelopen, omdat ik wederom met een kluitje in het riet werd gestuurd.

By the way, persoonlijk denk ik dat het Westerse zorgsysteem ZWAAR toe is aan modernisering. Westerse doktoren lossen symptomen op. Eczeem? Smeer er maar wat cortisol op. In Traditional Chinese Medicine kijkt men iets verder en wordt de oorzaak aangepakt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_43588267
quote:
Wat ik pas las:

Dat gebeurt ook als je overheid alles in handen heeft. Er zit nou eenmaal een plafond aan de prijs voor een mensenleven.

Als het 10 miljoen kost om iemand 2 dagen in leven te houden, dan zal ook de overheid dat niet doen.
Als je 1 miljoen kost om iemand 1 maand in leven te houden, dan zal ook de overheid dat niet doen.

Dat heeft helemaal niks met marktwerking te maken.
pief paf poef
  woensdag 15 november 2006 @ 20:53:03 #63
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43588271
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, lekker dat gebrék aan marktwerking in de zorg. In een echte vrije markt bepaal JIJ, de klant, welke verzekering je afsluit en wat je daarvoor vergoed krijgt.
is alleen een beetje jammer als je je baan verliest, wanneer je een leuke verzekering hebt afgesloten.
pi_43588333
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:51 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Beter? omdat men efficienter moet werken en er dus nog minder aandacht voor 'de klant' is?
efficienter? Dat gaat alleen maar op als je hetzelfde product levert tegen minder resources lijkt me. Niet een minder product.
Innovatiever? je bedoelt dat bedrijven kunnen gaan bepalen wat patienten nodig hebben?
Bovenstaande is voornamelijk een goed argument waarom je moet voorkomen dat er een monopolie komt. Concurrentie (en ja, daar moet een onafhankelijk overzicht bij om kartelvorming te voorkomen) regelt het beter dan de huidige staatszorg.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:54:15 #65
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43588335
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik betaal 1 dollar premie per maand. Ik hoef geen afspraak te maken bij de dokter, want ik kan direct terecht in een walk-in clinic.

Mijn werkgever betaalt een behoorlijke premie voor mijn verzekering, maar die valt niet hoger uit dan een Nederlandse verzekering. Het hangt een beetje van je werkgever af. Voor een klein bedrijf kan het afsluiten van een collectieve ziektekostenverzekering in de VS problematisch zijn. Er zijn op dit moment voorstellen om kleine bedrijven samen te laten shoppen bij de groter verzekeraars.
En als je geen werkgever hebt die dat doet, als je bejaard bent of zo?
pi_43588337
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:53 schreef Posdnous het volgende:

[..]

is alleen een beetje jammer als je je baan verliest, wanneer je een leuke verzekering hebt afgesloten.
Tegen baanverlies kan je je ook verzekeren.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:54:42 #67
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43588359
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:53 schreef Posdnous het volgende:
Dat geldt toch voor je autoverzekering ook? Of moeten we die ook nationaliseren?
pi_43588379
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:51 schreef Posdnous het volgende:
Nee efficiënter omdat men op de kosten gaat letten en manieren gaat verzinnen om het de klant naar de zin te maken. Iets wat decennia-lang niet is gebeurd.
quote:
Juist omdat ze winst willen maken wordt het goedkoper. Juist omdat er geen enkele winstprikkel is in de huidige situatie wordt het alleeen maar duurder.
quote:
Nee, dat gaat op ontelbare manieren die jij je helemaal niet eens meer voor kunt stellen.
quote:
Nee, ik bedoel dat er een prikkel zal zijn om nieuwe klantgerichte vormen van zorg te ontwikkelen.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:56:08 #69
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43588433
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:54 schreef Litpho het volgende:

[..]

Bovenstaande is voornamelijk een goed argument waarom je moet voorkomen dat er een monopolie komt. Concurrentie (en ja, daar moet een onafhankelijk overzicht bij om kartelvorming te voorkomen) regelt het beter dan de huidige staatszorg.
Jaja, en wanneer denk je dat dat in zal gaan, aangezien vooralsnog alles alleen maar duurder en slechter wordt en zal worden, er is bepaald geen einde in zicht van 'dan blijven alleen de goede en sterke bedrijven over' zoals in een ideale liberale theorie.
Ik ben benieuwd waar sinds de privatisering een sector beter en goedkoper is geworden.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:56:59 #70
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43588481
Die litanie tegen marktwerking is ook een vorm van intellectuele armoede. Men weet niet beter dan staatszorg. En wat de boer niet kent, dat vreet ie niet.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:57:24 #71
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43588504
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:56 schreef Posdnous het volgende:
Ik ben benieuwd waar sinds de privatisering een sector beter en goedkoper is geworden.
Internet, telefonie.
pi_43588521
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:56 schreef Posdnous het volgende:
Telecom is altijd een populair voorbeeld.

De meeste privatisering gaat fout omdat men het stapsgewijs wil doen en dus zonder de mogelijkheden te bieden (in bovenstaand geval: een management zonder ambtenarenmentaliteit) wel de resultaten verwacht.
pi_43588543
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:57 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Internet, telefonie.
meubels, electronica, kleding, papier, kantoorartikelen, bloemen, etcetera
pi_43588547
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:56 schreef PJORourke het volgende:
Die litanie tegen marktwerking is ook een vorm van intellectuele armoede. Men weet niet beter dan staatszorg. En wat de boer niet kent, dat vreet ie niet.
Exact, het gebrek aan voorstellingsvermogen is ronduit stuitend.
pi_43588554
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:54 schreef Posdnous het volgende:

[..]

En als je geen werkgever hebt die dat doet, als je bejaard bent of zo?
Je weet nu al dat je alleen maar ouder hoeft te worden om uiteindelijk bejaard te worden. Misschien is het dan raadzaam om je daar nu al op voor te bereiden, ipv een mobiele telefoon te kopen of naar Las Vegas te gaan. Ik noem maar iets.

De Amerikaanse federale regering ziet dat anders, en heeft voor al die zielige bejaarden een socialistische zorgparadijs genaamd Medicaid tot leven gewekt. Nou ja, tot leven gewekt. Ik betaal me de pleuris aan Medicaid premie, en ik zie daar natuurlijk nooit een cent van terug, want zodra ik bejaard ben, zijn dit soort socialistische voorzieningen onbetaalbaar geworden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 15 november 2006 @ 20:58:45 #76
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43588575
quote:
Op woensdag 15 november 2006 19:41 schreef DropjesLover het volgende:
die marktwerking in de zorg, concurrentie en dergelijk, dat kan toch nooit goed gaan, net zoals in t OV (hoor k net wat over)?
zorg en openbaar vervoer zijn gewoon nodig, bijna ongeacht hoe duur het is, men kan niet zonder. dus in een markt-economie (vraag en aanbod) maakt het niet uit hoe duur het is, aangezien het gewoon nodig is...
Brood is ook nodig. Toch kan de bakker concurreren. De Nederlandse staat heeft geen boerderijen, gemeenten hebben geen koeien. Blijkbaar kan concurrentie dus wel.

Ik snap niet waar de notie vandaan komt dat het zonder concurentie beter zou zijn.. Kijk eens naar de telefonie, sinds dat daar concurrentie is kan je veel goedkoper bellen.. Zo is het ook met OV, drinkwater en de zorg.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:59:05 #77
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43588595
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee efficiënter omdat men op de kosten gaat letten en manieren gaat verzinnen om het de klant naar de zin te maken. Iets wat decennia-lang niet is gebeurd.
het de klant naar de zin maken? bij welke geprivatiseerde sector is dat ooit gebeurd, zelfs op internationaal vlak?
Over de hele wereld is het qua vervoer en energie alleen maar duurder en slechter voor de klant geworden.
quote:
Juist omdat ze winst willen maken wordt het goedkoper. Juist omdat er geen enkele winstprikkel is in de huidige situatie wordt het alleeen maar duurder.
[..]
Jaja.... . dat werkt alleen maar als je een product hebt waarmee je een EXTRA potentiele markt hebt zodat je nieuwe klanten kunt lokken, hier heeft dat helemaal geen zin. Die patienten zijn er al hoor, die hoef je echt niet te lokken.
quote:
Nee, dat gaat op ontelbare manieren die jij je helemaal niet eens meer voor kunt stellen.
[..]
.
quote:
Nee, ik bedoel dat er een prikkel zal zijn om nieuwe klantgerichte vormen van zorg te ontwikkelen.
Waarom? die patienten komen toch wel.
pi_43588667
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:59 schreef Posdnous het volgende:

[..]

het de klant naar de zin maken? bij welke geprivatiseerde sector is dat ooit gebeurd, zelfs op internationaal vlak?
Over de hele wereld is het qua vervoer en energie alleen maar duurder en slechter voor de klant geworden.
[..]

Jaja.... . dat werkt alleen maar als je een product hebt waarmee je een EXTRA potentiele markt hebt zodat je nieuwe klanten kunt lokken, hier heeft dat helemaal geen zin. Die patienten zijn er al hoor, die hoef je echt niet te lokken.
[..]

.
[..]

Waarom? die patienten komen toch wel.
Bovenstaande gaat uit van een monopolie, en ja, dan laat het te wensen over.
pi_43588690
quote:

[..]

Internet, telefonie, meubels, electronica, kleding, papier, kantoorartikelen, bloemen, auto's.
pi_43588695
quote:
Zegt Ryanair je iets? Als we het aan de overheid hadden overgelaten, zaten we nu nog steeds met een monopolie voor KLM en tickets naar Londen van boven de 200 euro.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:01:14 #81
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43588697
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:57 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Internet, telefonie.
Sinds wanneer is internet van de staat geweest?

Telefonie is op een vlak gekomen waar er voor privatiseringen al dermate veel nieuwe ontwikkelingen waren waar de overheid weinig mee van doen had, en die puur door bedrijfsleven waren ontwikkeld dat het een logische stap was.

Als bedrijven nu al voor iedereen gunstige nieuwe en goedkopere ontwikkelingen in de zorg zou hebben was het een ander verhaal geweest. Nu wordt de boel helemaal omgedraaid.
pi_43588724
quote:
Bij iedere sector
quote:
Jij en ik kunnen morgen ook een patiënt zijn, het is dus wel degelijk aantrekkelijk ons naar een goede verzekering te lokken.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:02:12 #83
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43588736
quote:
die patienten komen toch wel.
Dat is ook een probleem. Als de kostprijs lager is dan de marktprijs, treedt schaarste op.
pi_43588797
Posdnous ziet maar niet in dat er heel veel sectoren niet het proces naitonaliseren -> privaitiseren doorgemaakt hebben. Die sectoren draaien als een zonnetje.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:03:36 #85
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43588808
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:01 schreef Posdnous het volgende:
Sinds wanneer is internet van de staat geweest?
Internet was er met staatinterventie nooit zo rap gekomen.
quote:
Telefonie is op een vlak gekomen waar er voor privatiseringen al dermate veel nieuwe ontwikkelingen waren waar de overheid weinig mee van doen had, en die puur door bedrijfsleven waren ontwikkeld dat het een logische stap was.
De zorg niet dan? Hogervorst en Kant ontwikkelen zelf zeker nieuwe medicijnen?
quote:
Als bedrijven nu al voor iedereen gunstige nieuwe en goedkopere ontwikkelingen in de zorg zou hebben was het een ander verhaal geweest. Nu wordt de boel helemaal omgedraaid.
Omdat er geen markt is, maar een verkocht monopolie.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:03:47 #86
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43588818
Ik heb zelf een tijdje terug in een essay voor meer marktwerking in de zorg gepleit, vooral met betrekking tot ziekenhuizen. Het is echter van achter mijn bureau makkelijk oordelen, en ik zou dan ook zeer behoedzaam zijn ten opzichte van dit onderwerp. Zorg is een precair goed, waar niet alleen economische factoren een rol in spelen, en waar mensen soms compleet van afhankelijk zijn. Ik wijs het middel marktwerking niet bij voorbaat af, maar dat moet zeker met een zekere zorgvuldigheid en geleidelijkheid ingevoerd worden, en in situaties waarin het ook een zekere mate van comptabiliteit heeft. Het is een veel te gevoelig onderwerp om zomaar even een oordeel over te vellen
pi_43588849
quote:
Wat ik pas las:

Zeker lullig, maar winst is belangrijker. Sorry
Van Baalen er plezier in schiep om marcherend door nachtelijk Leiden het Horst Wessellied te zingen.
pi_43588890
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:49 schreef Corelli het volgende:

[..]

Tering Gewoon moord dus.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:06:49 #89
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43588959
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:03 schreef Corelli het volgende:
Posdnous ziet maar niet in dat er heel veel sectoren niet het proces naitonaliseren -> privaitiseren doorgemaakt hebben. Die sectoren draaien als een zonnetje.
Hm.. ik die sectoren inderdaad niet. Ik krijg nergens hetzelfde product als vroeger voor dezelfde prijs. Alleen maar slechtere dingen tegen de oude prijs.

Al is ryanair inderdaad een goed voorbeeld. maar ik vind vakanties persoonlijk van een iets andere orde als zorg.
pi_43588975
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Een betaalbare verzekering die alles dekt?
pi_43588985
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:05 schreef SCH het volgende:
Tering Gewoon moord dus.
Schaamteloze en zeer verwerpelijke demagogie.

Als we voor iedere patiënt twintig miljard euro uittrekken kunnen we iedereen 120 jaar laten worden. vind je het ook moord dat we dat niet doen?
pi_43589005
Ook in dit topic blijkt weer dat veel users marktwerking als een soort religie zien en er geen enkele nuance in kunnen aanbrengen. Marktwerking gaat voor bepaalde sectoren op, die worden er beter en goedkoper van - maar het is een illusie om te denken dat het overal werkt.

Wat mij betreft moet je het zeker in de zorg niet al te drastisch doorvoeren, zeker niet op de gebieden waar het over kwaliteit van leven en over leven en dood gaat.
pi_43589047
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Als we voor iedere patiënt twintig miljard euro uittrekken kunnen we iedereen 120 jaar laten worden.
Onzin. Over demagogie gesproken
  woensdag 15 november 2006 @ 21:08:47 #94
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43589052
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:03 schreef Reya het volgende:
Het is een veel te gevoelig onderwerp om zomaar even een oordeel over te vellen
Welkom op FOK .
pi_43589056
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:07 schreef rebel6 het volgende:
Een betaalbare verzekering die alles dekt?
Nee, een betaalbare verzekering die dekt wat JIJ belangrijk vindt voor een prijs die JIJ er voor over hebt. Als jij je leven met veel kunst en vliegwerk drie maanden verlengd wilt hebben zul je daarvoor moeten betalen, niet de rekening bij een ander op zijn bord leggen.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:08:58 #96
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589059
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:07 schreef SCH het volgende:
Marktwerking gaat voor bepaalde sectoren op, die worden er beter en goedkoper van - maar het is een illusie om te denken dat het overal werkt.
Dit is natuurlijk economische nonsens. Holle SP-retoriek, zonder onderbouwing.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:09:06 #97
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43589065
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:03 schreef Reya het volgende:
Ik heb zelf een tijdje terug in een essay voor meer marktwerking in de zorg gepleit, vooral met betrekking tot ziekenhuizen. Het is echter van achter mijn bureau makkelijk oordelen, en ik zou dan ook zeer behoedzaam zijn ten opzichte van dit onderwerp. Zorg is een precair goed, waar niet alleen economische factoren een rol in spelen, en waar mensen soms compleet van afhankelijk zijn. Ik wijs het middel marktwerking niet bij voorbaat af, maar dat moet zeker met een zekere zorgvuldigheid en geleidelijkheid ingevoerd worden, en in situaties waarin het ook een zekere mate van comptabiliteit heeft. Het is een veel te gevoelig onderwerp om zomaar even een oordeel over te vellen
Hier ben ik het erg mee eens. Gezondheid is een heel ander soort product dan bijvoorbeeld meubilair. Vandaar dat ik me ook kan voorstellen dat mensen meteen gaan stijgeren als de woorden 'privatisering' en 'zorg' vallen. Toch blijkt dat de hele gezondheidszorg te conservatief in elkaar steekt en dat er zeker ruimte is voor verbeteringen door middel van onder andere marktwerking in combinatie met een soort controle-systeem, die misstanden of andere rare dingen in de gezondheidszorgen moet voorkomen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43589085
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:07 schreef SCH het volgende:
Ook in dit topic blijkt weer dat veel users marktwerking als een soort religie zien en er geen enkele nuance in kunnen aanbrengen. Marktwerking gaat voor bepaalde sectoren op, die worden er beter en goedkoper van - maar het is een illusie om te denken dat het overal werkt.
Dat laatste is jouw mening. Ga er maar gewoon voor het gemak vanuit dat de andere mening ook overdacht is in plaats van het af te doen als religie zonder nuance, ipv oh zo genuanceerd je eigen mening als absolute waarheid te poneren.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:10:03 #99
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589110
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:08 schreef SCH het volgende:
Onzin. Over demagogie gesproken
Voor zulke bedragen kan je misschien honderd levens redden. Zo redeneert een socialistische overheid, en het individu is daar altijd het slachtoffer van.
pi_43589135
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:09 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat laatste is jouw mening. Ga er maar gewoon voor het gemak vanuit dat de andere mening ook overdacht is in plaats van het af te doen als religie zonder nuance, ipv oh zo genuanceerd je eigen mening als absolute waarheid te poneren.
Nee, dat is niet overdacht. Het is een geloof om het voor alles door te willen voeren. Het is niet uitgeprobeerd, er zijn geen goede voorbeelden van, alleen slechte en het wordt alleen maar gedaan om geld te verdienen.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:10:57 #101
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589151
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:09 schreef Falco het volgende:
Toch blijkt dat de hele gezondheidszorg te conservatief in elkaar steekt en dat er zeker ruimte is voor verbeteringen door middel van onder andere marktwerking in combinatie met een soort controle-systeem, die misstanden of andere rare dingen in de gezondheidszorgen moet voorkomen.
In de praktijk worden daardoor juist de voordelen van marktwerking weggebureaucratiseerd.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:11:43 #102
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43589188
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Schaamteloze en zeer verwerpelijke demagogie.
Inderdaad. SCH laat zich hier heel erg in zijn populistische/ domme kaart kijken
quote:
Wat ik pas las:

Dat is
A) Normaal want de overheid bepeaalt wat er wel en niet in de basisverzekering zit. Niet de verzekeraar
B) Geen verschijnsel van marktwerking. Ook met het ziekenfonds, ook in communistisch Sovjet-Unie gebeurde dit.
C) Logisch. Stel dat 3 maanden langer leven 1000 miljoen kost. Moet dat dan vergoed worden?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:11:49 #103
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589194
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:10 schreef SCH het volgende:
Nee, dat is niet overdacht. Het is een geloof om het voor alles door te willen voeren. Het is niet uitgeprobeerd, er zijn geen goede voorbeelden van, alleen slechte en het wordt alleen maar gedaan om geld te verdienen.
Lees het topic dan ff door.
pi_43589198
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:09 schreef Falco het volgende:

[..]

Hier ben ik het erg mee eens. Gezondheid is een heel ander soort product dan bijvoorbeeld meubilair. Vandaar dat ik me ook kan voorstellen dat mensen meteen gaan stijgeren als de woorden 'privatisering' en 'zorg' vallen. Toch blijkt dat de hele gezondheidszorg te conservatief in elkaar steekt en dat er zeker ruimte is voor verbeteringen door middel van onder andere marktwerking in combinatie met een soort controle-systeem, die misstanden of andere rare dingen in de gezondheidszorgen moet voorkomen.
Da's prima. Er is zeker een middenweg maar dat willen de marktwerking-extremisten niet, die zijn dogmatisch en denken dat het de oplossing voor alles is. Vooral voor hun eigen portemonnee helaas meestal.
pi_43589231
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:11 schreef SCH het volgende:

[..]

dogmatisch
En als je nou nog enig gevoel voor ironie had...
pi_43589238
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:11 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Lees het topic dan ff door.
Quote dan even een voorbeeld van waar het werkt in de zorg. Ik lees alleen over bakkers en zo
pi_43589283
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:12 schreef Litpho het volgende:

[..]

En als je nou nog enig gevoel voor ironie had...
Het is toch zo. Jij reageert er ook als een blinde kip op. Geen enkele nuance, geen enkele verfijining. Gewoon blind invoeren, hoppakee en het zal beter gaan. Beetje zoals de ouwe communisten dachten.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:13:57 #108
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589296
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:12 schreef SCH het volgende:
Quote dan even een voorbeeld van waar het werkt in de zorg. Ik lees alleen over bakkers en zo
Het is nog nooit geprobeerd, terwijl staatszorg al zestig jaar faalt.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:14:48 #109
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43589338
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:10 schreef PJORourke het volgende:

[..]

In de praktijk worden daardoor juist de voordelen van marktwerking weggebureaucratiseerd.
Ik denk dat je bij de gezondheidssector toch een aparte gespecialiseerde organisatie moet hebben (vanuit de overheid ), die misstanden zo snel mogelijk aan de kaak stelt etc. Soort van geschillencommissie/ombudsman, maar dan toegepast op deze sector. Zoals ik al eerder zei is gezondheid toch iets heel anders dan het kopen van een bank.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:15:00 #110
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43589352
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:10 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Precies, en aangezien GEEN controle helemaal ondenkbaar is heeft het hele verhaal totaal geen nut.
pi_43589370
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is toch zo. Jij reageert er ook als een blinde kip op. Geen enkele nuance, geen enkele verfijining. Gewoon blind invoeren, hoppakee en het zal beter gaan. Beetje zoals de ouwe communisten dachten.
Je hebt het stukje gemist waar ik aangaf dat er een onafhankelijke controle moet komen om kartelvorming en monopolie tegen te gaan? Uiterst ongenuanceerd.
pi_43589397
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:14 schreef Falco het volgende:

[..]

Ik denk dat je bij de gezondheidssector toch een aparte gespecialiseerde organisatie moet hebben (vanuit de overheid ), die misstanden zo snel mogelijk aan de kaak stelt etc. Soort van geschillencommissie/ombudsman, maar dan toegepast op deze sector. Zoals ik al eerder zei is gezondheid toch iets heel anders dan het kopen van een bank.
Soort van OPTA, zeg maar.
pi_43589409
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:13 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is nog nooit geprobeerd
We gaan gezellig experimenteren, niet een beetje maar rigoreus? Maar niet doen jong, krijg je spijt van als het om je eigen familie gaat.
quote:
, terwijl staatszorg al zestig jaar faalt.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:16:36 #114
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43589437
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:15 schreef Litpho het volgende:

[..]

Soort van OPTA, zeg maar.
Juuh, ik zocht naar dat woord.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:16:59 #115
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43589452
quote:
Waarom zou de zorg anders zijn dan een bakker?

Overigens hebben we in NL veel meer marktwerking in de zorg dan men denkt. Dat vinden we zo normaal dat het niet eens opvalt. Mooi voorbeeld is de vrije keuze van naar welk ziekenhuis je gaat. Het is niet zo dat de overheid dat bepaalt.. Oh, concurrentie tussen ziekenhuizen! Oeh, eng! Slecht! Vlug afschaffen!

Ook is een mooi idee is het PGB (persoons gebonden budget)
pi_43589463
quote:

[..]

Je hebt het stukje gemist waar ik aangaf dat er een onafhankelijke controle moet komen om kartelvorming en monopolie tegen te gaan? Uiterst ongenuanceerd.
Kartelvorming en monopolie zijn niet echt de problemen waar het om zal gaan. Dat is allemaal zo macro-economisch gedacht van uit de studieboeken. Het zal in de pratkijk gaan om 1001 problemen van individuen.
pi_43589465
quote:
Dat komt omdat de broodmarkt nog niet zo verziekt is door overheidsbemoeienis. De zorgmarkt is dat wel, en niet zo'n beetje ook, en als het aan jou ligt blijft dat zo begrijp ik.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:17:45 #118
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589490
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:14 schreef Falco het volgende:
Ik denk dat je bij de gezondheidssector toch een aparte gespecialiseerde organisatie moet hebben (vanuit de overheid ), die misstanden zo snel mogelijk aan de kaak stelt etc. Soort van geschillencommissie/ombudsman, maar dan toegepast op deze sector.
De praktijk is dat we dan gaan polderen, de vakbonden hun zin gaan geven en van marktwerking niks meer overblijft. Zie het NS-verhaal.
quote:
Zoals ik al eerder zei is gezondheid toch iets heel anders dan het kopen van een bank.
Ik zie geen noemenswaardig verschil. Je wilt toch het beste tegen de laagste prijs? Al dat andere lijkt mij retoriek.
pi_43589501
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:17 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat komt omdat de broodmarkt nog niet zo verziekt is door overheidsbemoeienis. De zorgmarkt is dat wel, en niet zo'n beetje ook, en als het aan jou ligt blijft dat zo begrijp ik.
Ja alsjeblieft wel. Ik lever me liever niet blind over aan mensen die geld willen verdienen ten koste van mijn gezondheid.
pi_43589531
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:17 schreef SCH het volgende:

[..]

Kartelvorming en monopolie zijn niet echt de problemen waar het om zal gaan. Dat is allemaal zo macro-economisch gedacht van uit de studieboeken. Het zal in de pratkijk gaan om 1001 problemen van individuen.
Individuen die op hun toegespitste zorg krijgen omdat ze anders opstappen naar de concurrent. Als die er is.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:18:55 #121
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589534
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:16 schreef SCH het volgende:
We gaan gezellig experimenteren, niet een beetje maar rigoreus? Maar niet doen jong, krijg je spijt van als het om je eigen familie gaat.
Nee hoor, die breng ik nu al als het even kan naar prive-instellingen in het buitenland. Just omdat de socialistische slagers hier niks mogen.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:19:15 #122
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589553
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:18 schreef SCH het volgende:
Ja alsjeblieft wel. Ik lever me liever niet blind over aan mensen die geld willen verdienen ten koste van mijn gezondheid.
Die arts werkt dus voor niks?
pi_43589556
quote:

[..]

Elke willekeurige verpleegster en arts dus?
pi_43589563
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:16 schreef Napalm het volgende:

[..]

Waarom zou de zorg anders zijn dan een bakker?
Da's een serieuze vraag???
quote:
Overigens hebben we in NL veel meer marktwerking in de zorg dan men denkt. Dat vinden we zo normaal dat het niet eens opvalt. Mooi voorbeeld is de vrije keuze van naar welk ziekenhuis je gaat. Het is niet zo dat de overheid dat bepaalt.. Oh, concurrentie tussen ziekenhuizen! Oeh, eng! Slecht! Vlug afschaffen!

Ook is een mooi idee is het PGB (persoons gebonden budget)
Prima, ik ben dan ook geen dogmatisch tegenstander van marktwerking zoals de voorstanders hierwel zijn. Maar je moet het niet blind invoeren.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:19:56 #125
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589578
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:15 schreef Posdnous het volgende:
Precies, en aangezien GEEN controle helemaal ondenkbaar is heeft het hele verhaal totaal geen nut.
Nee, je moet het goed doen en niet door sociale partners laten gijzelen.
pi_43589580
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:19 schreef Litpho het volgende:

[..]

pi_43589612
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:19 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Die arts werkt dus voor niks?
Wil die ten koste van mijn gezondheid geld verdienen zoals de commerciele bazen dat wel willen emt de goedkoopste medicijnen en zo weinig mogelijk behandleingen?
  woensdag 15 november 2006 @ 21:20:52 #128
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43589617
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:17 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De praktijk is dat we dan gaan polderen, de vakbonden hun zin gaan geven en van marktwerking niks meer overblijft. Zie het NS-verhaal.
[..]

Ik zie geen noemenswaardig verschil. Je wilt toch het beste tegen de laagste prijs? Al dat andere lijkt mij retoriek.
Ik zie toch wel een verschil. Bij het kopen van een slechte zitbank zak je er hoogstens compleet doorheen. Bij een operatie kun je bij wijze van spreken je been kwijt raken . Er zit toch een behoorlijk verschil tussen dit soort producten dus. Een toezichtscommissie lijkt me dan geen overbodige luxe .
pi_43589637
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:18 schreef Litpho het volgende:

[..]

Individuen die op hun toegespitste zorg krijgen omdat ze anders opstappen naar de concurrent. Als die er is.
Kunnen ze helemaal niet meer betalen.
pi_43589656
quote:
Hier ben ik het overigens niet mee eens. Mededingings-autoriteiten zijn in een écht vrije markt volmaakt overbodig en maken die markt alleen maar onvrijer. De OPTA zorgt er momenteel bijvoorbeeld alleen maar voor dat de telefoontarieven hóger zijn dan eigenlijk zou hoeven.

Maar laat ik niet te hard van stapel lopen, hopelijk begint het bij sommige mensen toch inmiddels te dagen dat marktwerking in de zorg zo slecht nog niet is. En dat iedere dag dat we ermee wachten ten koste gaat van de patiënt.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:21:57 #131
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43589660
quote:

[..]

Als ze dat wel wilden dan deden ze hun stinkende best om zoveel mogelijk patienten te behandelen. NU hebben we een systeem waar de specialist donderdagmiddag al op de golfbaan staat.

Lekker sociaal.

Overigens; die medicijnen van je, komen die ook niet van concurrende bedrijven af?
pi_43589665
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:20 schreef Falco het volgende:

[..]

Ik zie toch wel een verschil. Bij het kopen van een slechte zitbank zak je er hoogstens compleet doorheen. Bij een operatie kun je bij wijze van spreken je been kwijt raken . Er zit toch een behoorlijk verschil tussen dit soort producten dus. Een toezichtscommissie lijkt me dan geen overbodige luxe .
Jij zou naar een organisatie gaan waarvan je weet (ombudsman, etc.) dat die met regelmaat benen kwijtraakt? Waarom niet naar de concurrent?
  woensdag 15 november 2006 @ 21:22:17 #133
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589672
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:20 schreef SCH het volgende:
Wil die ten koste van mijn gezondheid geld verdienen zoals de commerciele bazen dat wel willen emt de goedkoopste medicijnen en zo weinig mogelijk behandleingen?
Dat wil juist de overheid.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:23:24 #134
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589713
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:20 schreef Falco het volgende:
Hoe weet je nu dat het goed zit? Medisch tuchtrecht is niet in het voordeel van de patient hoor.
pi_43589715
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:21 schreef Napalm het volgende:
Overigens; die medicijnen van je, komen die ook niet van concurrende bedrijven af?
Ja, daarom zijn ze ook zo kunstmatig duur en zijn er zoveel problemen mee.
pi_43589731
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:22 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat wil juist de overheid.
pi_43589739
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Hier ben ik het overigens niet mee eens. Mededingings-autoriteiten zijn in een écht vrije markt volmaakt overbodig en maken die markt alleen maar onvrijer. De OPTA zorgt er momenteel bijvoorbeeld alleen maar voor dat de telefoontarieven hóger zijn dan eigenlijk zou hoeven.
Ik ben er niet van overtuigd dat een écht volledig vrije markt niet leidt tot monopolies en kartelvormingen en ik ben er wel van overtuigd dat een monopolie niet de klant ten goede komt. Zacht uitgedrukt.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:24:01 #138
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43589742
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:19 schreef SCH het volgende:
Da's een serieuze vraag???
Ja. Eten is toch ook een eerste levensbehoefte?
pi_43589760
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:24 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ja. Eten is toch ook een eerste levensbehoefte?
Een brood vergelijken met een open-hartoperatie of nierdialyse? Come on
  woensdag 15 november 2006 @ 21:24:57 #140
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43589766
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:23 schreef SCH het volgende:
Ja. Een overheid die niet kan bezuinigen op onzin, zoals bureaucratie, moet dan bezuinigen op belangrijke dingen.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:26:29 #141
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43589834
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:19 schreef Litpho het volgende:

[..]

Mensen worden niet alleen gedreven door economische motieven, maar ook door ideële en sociale motieven. In de periode dat ik me in klinische zorg heb verdiept, stuitte ik op een kloof tussen enerzijds economische overwegingen en anderzijds positieve (normbesef, ideële motieven etc.) overwegingen. Samen met enkele andere lastig te doorbreken tegenstellingen is dit een permanent potentieel knelpunt in de zorgsector. Dat valt niet met het omschakelen van een beleidsrichting zomaar even te verhelpen
pi_43589835
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:23 schreef Litpho het volgende:
Ik ben er niet van overtuigd dat een écht volledig vrije markt niet leidt tot monopolies en kartelvormingen.
Dat is je vergeven maar neem van mij aan dat ook over die mening lang en diep is nagedacht. Niet in de laatste plaats door mijzelf
pi_43589897
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:26 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat is je vergeven maar neem van mij aan dat ook over die mening lang en diep is nagedacht. Niet in de laatste plaats door mijzelf
Dat neem ik ook gerust van je aan. Ik heb alleen met de mij bekende feiten niet dezelfde conclusie bereikt.
pi_43589917
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:24 schreef SCH het volgende:
Wat is het essentiële verschil dan? Zonder beiden ga je dood.

Kom 'ns met argumenten for a change.
pi_43589978
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:26 schreef Reya het volgende:

[..]

Mensen worden niet alleen gedreven door economische motieven, maar ook door ideële en sociale motieven.
Niet alleen, en mogelijk voor velen zelfs niet primair, maar het is voor elke niet-vrijwilligerssector wel een motief waar je rekening mee moet houden.
pi_43590034
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:27 schreef Litpho het volgende:
Dat neem ik ook gerust van je aan. Ik heb alleen met de mij bekende feiten niet dezelfde conclusie bereikt.
Misschien wat nieuwe feiten: The Antitrust Economists' Paradox
  woensdag 15 november 2006 @ 21:32:05 #147
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43590124
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat is het essentiële verschil dan? Zonder beiden ga je dood.

Kom 'ns met argumenten for a change.
Als de kwaliteit van brood zo slecht wordt dat het niet meer te vreten is of het zo duur wordt dat het niet te betalen is eten mensen andere dingen dan brood.

Als de kwaliteit van zorg zo slecht is dat je er van sterft of zo duur is dat je het niet kunt betalen dan gaan mensen kiezen voor.... ehm...
  woensdag 15 november 2006 @ 21:32:29 #148
66825 Reya
Fier Wallon
pi_43590146
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:29 schreef Litpho het volgende:

[..]

Niet alleen, en mogelijk voor velen zelfs niet primair, maar het is voor elke niet-vrijwilligerssector wel een motief waar je rekening mee moet houden.
Zeker, maar ik denk dat die factor nogal eens overschat wordt.
  woensdag 15 november 2006 @ 21:33:49 #149
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43590211
quote:
Wat ik pas las:

Hier is trouwens een heel mooi topic over:
'Levensjaar is 80.000 euro waard'
pi_43590261
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:32 schreef Posdnous het volgende:
Als de kwaliteit van brood zo slecht wordt dat het niet meer te vreten is of het zo duur wordt dat het niet te betalen is eten mensen andere dingen dan brood.

Als de kwaliteit van zorg zo slecht is dat je er van sterft of zo duur is dat je het niet kunt betalen dan gaan mensen kiezen voor.... ehm...
Voor de concurrent, inderdaad.
pi_43590279
We vergeten enkele feiten. De zorg kost veels te veel. Te vaak stappen mensen zonder geldige reden naar de dokter. Te vaak worden té dure medicijnen voorgeschreven. De zorgsector werkt zo inefficient als de pest (:P) Het is tijd dat hier verandering in komt.

Zo lang er concurrentie blijft bestaan, is er niets aan de hand. Mensen kiezen gewoon de goedkoopste zorgverzekeraar (mits deze ook goed is) en de media zorgt ervoor dat de mensen weten welke verzekeraars wel of niet deugen. Het enige gevaar is monopolievorming en het lijkt me stug dat dit in de zorgsector het geval gaat worden.

Meerdere mensen hier claimden overigens dat ze door de marktwerking slechtere medicijnen voorgelegd krijgen. Wat een onzin. Het is juist goed dat er gekeken wordt naar de prijs van medicijnen, want nu schrijven doktoren zeer vaak té dure medicijnen voor. Geld dat niet wordt verspild aan te dure medicijnen kan weer ergens anders voor worden gebruikt. Dat wil niet zeggen dat je slechte medicijnen voorgekauwd krijgt. Alsof een dokter je willens en wetens de dood in wil jagen. Denk eens na. 99% Van de dokters zijn dokter geworden omdat ze graag mensen helpen. Dan gaan ze echt niet slechte medicijnen voorschrijven. Dit is echt pure onzin.

Een ander effect van de privatisering is dat de kosten bij de juiste persoon komt te liggen. Rook je? Geen probleem, maar betaal dan wel even mee. Sport je? Dat is heel mooi. Houdt je gezond. Nadeel is dan wel dat chronisch zieken en oudere mensen er hierdoor op achteruit gaan. Er zit dan maar een ding op volgens mij; de overheid moet deze groep mensen financiëel bijstaan. Maar verders werkt de marktwerking prima
  woensdag 15 november 2006 @ 21:37:10 #152
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43590378
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Ah, gaat het om de moeilijkheidsgraad en niet om de noodzakelijkheid?

Dus een telefoondienst is ook moeilijk en moet dus door de overheid gefixt worden?
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:32 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Het gaat jou dus om de beschikbaarheid van alternatieven?

Als het ene ziekenhuis slecht is ga je toch naar het andere?
Als een dokter niet voldoet aan de beroepeisen raakt ie zn vergunning toch kwijt?
pi_43590447
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:23 schreef Litpho het volgende:

Ik ben er niet van overtuigd dat een écht volledig vrije markt niet leidt tot monopolies en kartelvormingen en ik ben er wel van overtuigd dat een monopolie niet de klant ten goede komt. Zacht uitgedrukt.
Daar ben ik ook niet van overtuigd.

Van een volledig vrije markt zonder enige bemoeienis door een toezichthoudende instantie is echter geen sprake. En een discusie over of een volledig vrije markt uiteindelijk tot een monopolie lijdt is een nieuw topic waard.

Waar het mijns inziens hier om gaat is dat de huidige zorgmarkt veel beter kan functioneren wanneer er meer ruimte is voor concurrentie en sturing door de spelers zelf, en toezicht daarop door een externe instantie (net zoals de OPTA bij de telefoniemarkt, de discussie of de OPTA goed functioneert wil ik hier niet voeren).

Een van de meest schrijnende zaken vind ik dat de mensen die echt met de patient bezig zijn, zoveel tijd kwijt zijn aan administratie. Percentages van 50% worden dan vaak genoemd. Dat is natuurlijk gekkenwerk.

Wanneer er concurrentie is, zal degene die deze administratie rompslop het meest omlaag kan brengen, het grootste voordeel hebben. Mensen kunnen dan echt met de patient aan de slag. Dat betekent dat er of meer mensen geholpen kunnen worden, waardoor het bedrijf meer verdient en patienten minder lang hoeven te wachten. En dat betekent ook dat mensen meer aandacht zullen krijgen van de zorgverlener.
pief paf poef
pi_43590460
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:34 schreef Eric_the_half_a_bee het volgende:
99% Van de dokters zijn dokter geworden omdat ze graag mensen helpen.
Die ene procent die overblijft mag dan een mensenhater zijn, hij zal het wel prettig vinden als niet langzamerhand zijn hele klantenbestand uitsterft terwijl nieuwe klanten door mond-op-mond reclame wegblijven.
pi_43590571
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, een betaalbare verzekering die dekt wat JIJ belangrijk vindt voor een prijs die JIJ er voor over hebt. Als jij je leven met veel kunst en vliegwerk drie maanden verlengd wilt hebben zul je daarvoor moeten betalen, niet de rekening bij een ander op zijn bord leggen.
Het principe is me duidelijk, maar waar vind ik een betaalbare verzekering die alles dekt?
pi_43590634
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:33 schreef Napalm het volgende:

[..]

Hier is trouwens een heel mooi topic over:
'Levensjaar is 80.000 euro waard'
nog niet gezien.
quote:
Dat is
A) Normaal want de overheid bepeaalt wat er wel en niet in de basisverzekering zit. Niet de verzekeraar
B) Geen verschijnsel van marktwerking. Ook met het ziekenfonds, ook in communistisch Sovjet-Unie gebeurde dit.
C) Logisch. Stel dat 3 maanden langer leven 1000 miljoen kost. Moet dat dan vergoed worden?
A >
Als het zo simpel was zou er geen conflict zijn tussen patiënt en verzekeraar

B >
Een verzekeraar die iets niet wil vergoeden is juist een prima voorbeeld van een probleem met marktwerking.

Zonder marktwerking zou het zo gaan:
Meneer Jansen, natúúrlijk krijgt u die levensreddende medicijnen van 160 euro per dag gratis.
Het kost de Nederlander namelijk maar 0.00001 euro per dag.

C>
Nee, lijkt me duidelijk.

[ Bericht 50% gewijzigd door rebel6 op 15-11-2006 22:00:19 ]
pi_43590689
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:40 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Het principe is me duidelijk, maar waar vind ik een betaalbare verzekering die alles dekt?
Net zoals dat huis met 10 kamers, een zwembad, twee carports, volledig ingericht, met een werkster, dat betaalbaar is.

Goed zoeken.
pief paf poef
pi_43590813
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:40 schreef rebel6 het volgende:
Die zul je nu nog niet vinden omdat de overheid de zorg zelf onbetaalbaar maakt en de verzekering daarvan van boven tot onder reguleert.
pi_43592474
wow, k start een topic, lees alleen de eerste 4 reacties, ben daarna ff een klein uurtje met iets anders bezig, en prompt zitten we op pagina 4

hot onderwerp blijkbaar...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_43592530
Zijn jullie nou nog steeds bezig. Marktwerking in de zorg werkt!
  woensdag 15 november 2006 @ 23:03:17 #161
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43593681
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:42 schreef rebel6 het volgende:
A >
Als het zo simpel was zou er geen conflict zijn tussen patiënt en verzekeraar
Het is zo simpel. Maar simpelheid neemt nog niet het recht van iemand weg om nutteloos te klagen. Gebeurde ook onder het ziekenfonds..
quote:

B >
Een verzekeraar die iets niet wil vergoeden is juist een prima voorbeeld van een probleem met marktwerking.
Verklaar mij waarom dit ook onder het ziekenfonds gebeurde?

Het basispakket is gewoon een vastgesteld pakket met wat wel en niet vergoed wordt. Simpel en helder.
Marktwerking werkt toch ook prima bij gewone verzekeringen?
quote:
Zonder marktwerking zou het zo gaan:
Meneer Jansen, natúúrlijk krijgt u die levensreddende medicijnen van 160 euro per dag gratis.
Het kost de Nederlander namelijk maar 0.00001 euro per dag.
Nee hoor. De overheid bepaalt wat vergoed word. Te dure, nutteloze of kansloze zaken worden dat dus niet. Lees dat topic over levensjaaar a 80.000 maar eens door.
  woensdag 15 november 2006 @ 23:22:18 #162
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43594111
in de VS is meer marktwerking in de zorg dan hier. Daar heb je uiteraard goede zorg. Maar de prijzen zijn enorm... mensen met een laag vermogen kunnen vaak geen goede verzekering betalen en vallen buiten de boot ... willen we naar zo'n systeem?
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_43594280
quote:
Op woensdag 15 november 2006 23:22 schreef DionysuZ het volgende:
in de VS is meer marktwerking in de zorg dan hier. Daar heb je uiteraard goede zorg. Maar de prijzen zijn enorm... mensen met een laag vermogen kunnen vaak geen goede verzekering betalen en vallen buiten de boot ... willen we naar zo'n systeem?
Ja, daar heb ik schijt aan. Ik kan het toch wel betalen... Hadden ze maar wat beter hun best moeten doen op school.
Stelletje luie flikkers. Ze kunnen toch gewoon naar lenen.nl gaan?
Ze doen toch al niet anders..... enz..
Goed verhaal hé
Van Baalen er plezier in schiep om marcherend door nachtelijk Leiden het Horst Wessellied te zingen.
  woensdag 15 november 2006 @ 23:30:48 #164
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43594332
quote:
Waar heb je het over?
De VS kent medicaire en mediciad voor de ouderen en de armen. Natuurlijk zijn sommige dingen niet vergoed maar in de VS doen ze niet moeilijk over de beschikbaarheid vanhele dure behandelingen je ze zelf betalen kan. In NL zijn die behandelingen er voor niemand. Of dat nu socialer is?
pi_43594532
quote:
Mensen met een laag vermogen krijgen hun zorg in de VS vergoed via het socialistische programma MediCare (of MedicAid, die haal ik altijd door elkaar) Mensen die de verzekering niet kunnen betalen omdat de premies te hoog zijn dus doorgaans wérkende mensen. Die premies zijn zo hoog omdat artsen gemiddeld slechts 80% vergoed krijgen van een behandeling aan een MediCare (of MedicAid, die haal ik altijd door elkaar) patiënt en de overige kosten dus noodgedwongen afwentelen op de wel verzekerde patiënten. Waardoor de premies dus omhoog schieten, waardoor mensen die niet meer kunnen betalen, waardoor ze in het MediCare (of MedicAid, die haal ik altijd door elkaar) programma terecht komen en de cyclus zich herhaalt.

De gezondheidszorg zelf is in de VS overigens net zo met handen en voeten gebonden aan overheidsregulering als hier te lande.
  woensdag 15 november 2006 @ 23:40:07 #166
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43594594
quote:
Op woensdag 15 november 2006 23:30 schreef Napalm het volgende:

[..]

Waar heb je het over?
De VS kent medicaire en mediciad voor de ouderen en de armen. Natuurlijk zijn sommige dingen niet vergoed maar in de VS doen ze niet moeilijk over de beschikbaarheid vanhele dure behandelingen je ze zelf betalen kan. In NL zijn die behandelingen er voor niemand. Of dat nu socialer is?
Je snapt natuurlijk wel dat die medicare and medicaid door de STAAT gefinancierd worden?
  woensdag 15 november 2006 @ 23:40:48 #167
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43594616
quote:
Op woensdag 15 november 2006 23:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Mensen met een laag vermogen krijgen hun zorg in de VS vergoed via het socialistische programma MediCare (of MedicAid, die haal ik altijd door elkaar) Mensen die de verzekering niet kunnen betalen omdat de premies te hoog zijn dus doorgaans wérkende mensen. Die premies zijn zo hoog omdat artsen gemiddeld slechts 80% vergoed krijgen van een behandeling aan een MediCare (of MedicAid, die haal ik altijd door elkaar) patiënt en de overige kosten dus noodgedwongen afwentelen op de wel verzekerde patiënten. Waardoor de premies dus omhoog schieten, waardoor mensen die niet meer kunnen betalen, waardoor ze in het MediCare (of MedicAid, die haal ik altijd door elkaar) programma terecht komen en de cyclus zich herhaalt.

De gezondheidszorg zelf is in de VS overigens net zo met handen en voeten gebonden aan overheidsregulering als hier te lande.
Maar een stuk minder, dat is mijn punt.
  woensdag 15 november 2006 @ 23:41:11 #168
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_43594629
Ik vind het eigenlijk helemaal geen probleem dat de zorg te duur is en inefficient werkt als dat betekend dat iedereen de zorg kan krijgen die hij nodig heeft.
lege ton
pi_43594649
quote:
Op woensdag 15 november 2006 23:40 schreef DionysuZ het volgende:
Maar een stuk minder, dat is mijn punt.
Nee, net zo, dat is mijn punt.
  woensdag 15 november 2006 @ 23:43:27 #170
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43594678
quote:
Heb je Lyrebirds reactie al gelezen? Hij geeft aan dat de dure zorg komt door de claimcultuur, die in de VS heerst. Iets wat in Nederland gelukkig nog niet zo snel zal gebeuren.
  woensdag 15 november 2006 @ 23:44:45 #171
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43594715
quote:
Op woensdag 15 november 2006 23:41 schreef nonzz het volgende:
Ik vind het eigenlijk helemaal geen probleem dat de zorg te duur is en inefficient werkt als dat betekend dat iedereen de zorg kan krijgen die hij nodig heeft.
pi_43594721
quote:
Op woensdag 15 november 2006 23:41 schreef nonzz het volgende:
Omdat het te duur is en inefficient werkt krijgt dus niét iedereen de zorg die hij nodig heeft. Mensen stonden (en staan nog altijd) maanden op de wachtlijst voor een levensreddende operatie. Balkie heeft die wachtlijsten (vooral administratief) wat verkort door er maar weer wat miljarden belastinggeld tegenaan te smijten maar er is wezenlijk niets veranderd. Over een paar jaar zijn ze dus gewoon weer terug, maar dan twee keer zo duur.
  woensdag 15 november 2006 @ 23:47:27 #173
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43594771
quote:
Op woensdag 15 november 2006 23:40 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Je snapt natuurlijk wel dat die medicare and medicaid door de STAAT gefinancierd worden?
Waar denk je dat we in NL MOOZ en AWBZ voor betalen (het merendeel van je ziektekosten premie)
  donderdag 16 november 2006 @ 01:06:04 #174
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_43596488
quote:
Op woensdag 15 november 2006 23:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Omdat het te duur is en inefficient werkt krijgt dus niét iedereen de zorg die hij nodig heeft. Mensen stonden (en staan nog altijd) maanden op de wachtlijst voor een levensreddende operatie. Balkie heeft die wachtlijsten (vooral administratief) wat verkort door er maar weer wat miljarden belastinggeld tegenaan te smijten maar er is wezenlijk niets veranderd. Over een paar jaar zijn ze dus gewoon weer terug, maar dan twee keer zo duur.
Wat ik met mijn reactie eigenlijk bedoel is dat prijs en efficiënt werken in de zorg niet het hoogste goed is wat mij betreft. Als je WC brillen maakt kan ik me voorstellen dat je vanuit andere principes en doelstellingen handelt dan als dat je in de zorg doet.
lege ton
pi_43598764
quote:
Op donderdag 16 november 2006 01:06 schreef nonzz het volgende:

[..]

Wat ik met mijn reactie eigenlijk bedoel is dat prijs en efficiënt werken in de zorg niet het hoogste goed is wat mij betreft. Als je WC brillen maakt kan ik me voorstellen dat je vanuit andere principes en doelstellingen handelt dan als dat je in de zorg doet.
En als je in voedsel handelt gelden ook hele andere principes! Oh... wacht.
pi_43599245
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:02 schreef yeremy het volgende:
Markwerking in de zorg.

De goedkoopst mogelijke medicijnen (vaak de slechtste en daar kan ik over mee praten als reuma patient)

Ik zit nu aan de methotrexaat (zoek de bijwerkingen maar eens op) nu is het al zo dat er betere medicijnen zijn die minder bijwerkingen leveren.

(...)

Privatisering zal dit alleen maar verergeren.
Dit is onjuist. Als de arts vindt dat jij een bepaald medicijn nodig hebt kan hij dit voorschrijven. Niet dat ieder medicijn zonder bijbetaling wordt geleverd, maar dan moeten er wel goede alternatieven zijn.

Vergis je niet, veel patiënten willen per sé een bepaald medicijn omdat het andere niet (goed) helpt. Maar als je dan weet dat vaak exact dezelfde werkzame stof in beiden zit... weet je dat het tussen de oren zit.

Hoe dan ook: eerst maar eens met de voorschrijvende arts gaan praten. Dit mag voorschrijven wat hij wil zonder beperkingen.

En de zorgverzekeraars? Die zijn bezig met het goedkoper inkopen, maar ook met kwaliteitsbewaking. Persoonlijk zie ik ze liever met minder macht, maar dat is omdat dat mij geld kost (aangezien mijn vriendin enkele apotheken bezit)...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_43599284
quote:
Een begrafenisondernemer verdient geld aan de dood, nog schandaliger...
pi_43599341
quote:

Daarbij komt dus dat de markwerking ervoor heeft gezorgd dat ik dus veel meer aan administratie moet doen dan dat ik in de wijk zit.... heerlijk hoor, NOT !
Dat jij dat niet ziet kan ik begrijpen (net als dat je het niet leuk vindt), maar je beschijft nu een broodnodige professionalisering. Het is doodnormaal dat bedrijven vanalles administreren. Niet omdat dat geld kost, maar omdat het geld op hoort te leveren. Misschien dat hij in de thuiszorg nu averechts werkt, maar dat is dan gewoon een implementatieprobleem (welke vaak ook bij onwillige gebruikers ligt).
pi_43599372
quote:
Wat ik pas las:

Dit heeft niets met marktwerking te maken.

En het is terecht overigens. We moeten ons richten op verbeteren van de kwaliteit van leven, niet op het verlengen. Uiteindelijk schiet niemand er iets mee op. Dat iets kan wil nog niet zeggen dat je het moet doen.
pi_43599472
quote:
Op woensdag 15 november 2006 21:05 schreef SCH het volgende:

Tering Gewoon moord dus.
Tering. Gewoon een oerdomme opmerking dus.
pi_43599681
quote:

Quote dan even een voorbeeld van waar het werkt in de zorg.
Gewoon een voorbeeld van wat werkt met marktwerking die jou zal aanspreken: het houdt in dat de apothekers minder kortingen toucheren. Die kortingen worden nu door de verzekeraars opgenomen, waarmee de premie omlaag kan.

Wat het ook brengt is dat artsen nu door verzekeraars gedwongen worden om zich te laten controleren. Dat voorkomt artsen die voor blijven schrijven wat ze kennen (lekker makkelijk), dan wel behandelen zoals ze het altijd deden en die dus niet meegaan.

Ergo: in de praktijk blijkt de marktwerking (op in ieder geval bepaalde gebieden) kostenreducerend te werken EN (op in ieder geval bepaalde gebieden) kwaliteitsverhogend.

Maar jij zit een beetje vast in het dogma dat marktwerking alleen maar slecht kan zijn vermoed ik...
pi_43599829
quote:
Op donderdag 16 november 2006 09:38 schreef DS4 het volgende:

[..]
Maar jij zit een beetje vast in het dogma dat marktwerking alleen maar slecht kan zijn vermoed ik...
Dat sowieso. Marktwerking in de zorg is gewoonweg mogelijk en beter dan het oude systeem. Maar ja veranderingen he. Mensen kunnen zich dat niet inbeelden en willen dat alles hetzelfde blijft.

Je hebt niet voor niets hele boeken over veranderingsmanagement.
pi_43599898
quote:
Op donderdag 16 november 2006 09:38 schreef DS4 het volgende:

Dan heb je niet goed gelezen, dat vind ik helemaal niet. Ik heb er alleen veel vraagtekens bij om het in zorg als een uitkomst te zien. Op deelgebeiden kan het wel maar zeker niet als het ei van Columbus, daar geloof ik niet in.

Ik vind ook jouw post daar in te naief. Je gaat teveel uit van de romantiek van de marktwerking. Uiteindelijk is het natuurlijk keihard en is het maar de vraag hoe groot de echte overtuiing is om de kwaliteit te verhogen.
pi_43600776
quote:
Op donderdag 16 november 2006 09:47 schreef SCH het volgende:

Je gaat teveel uit van de romantiek van de marktwerking. Uiteindelijk is het natuurlijk keihard en is het maar de vraag hoe groot de echte overtuiing is om de kwaliteit te verhogen.
Ik ga uit van wat ik hoor van a. mijn vriendin, zorgverlener en b. een medebestuurslid van een stichting waar ik (als bestuurslid dus) bij betrokken ben die een van de topmensen is bij een zorgverzekering. Ik ga dus uit van de praktijk (ik ga er voorshands vanuit dat beiden mij niet glashard voorliegen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')