FOK!forum / Sport Algemeen / [F1]Stel hier je F1 vraag! Techniek, tactiek en alles!
sangervrijdag 3 november 2006 @ 10:05
Niet iedereen is altijd even goed op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de Formule 1.

Zo zijn er technische regelementen, veranderingen in de regelgeving, verschillende tactieken en materialen welke gebruikt worden. Juist om dit soort dingen voor iedereen duidelijk te maken is dit topic! Hier kun je werkelijk al je vragen gerelateerd aan de F1 kwijt!

Dus heb jij een vraag over een tactiek welke in een bepaalde race werd gebruikt? Ben jij benieuwd waarom teams een bepaald onderdeel gebruiken? Ben jij benieuwd waarom teams met dezelfde motor niet even snel zijn? Stel je vraag dan hier!

Iedereen kan op de vraag antwoorden! Als je een antwoordt geeft dan is het wel de bedoeling dat je deze onderbouwd door middel van argumentatie of een bron/linkje.

Let's make F1 for everyone!
sangervrijdag 3 november 2006 @ 10:05
graag kickje --> SPT en deze post verwijderen!
miodziovrijdag 3 november 2006 @ 10:18
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:05 schreef sanger het volgende:
graag kickje --> SPT en deze post verwijderen!
Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
En1gmavrijdag 3 november 2006 @ 10:20
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:18 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
Waarschijnlijk omdat anders een ander met de winst ervandoor gaat.
sangervrijdag 3 november 2006 @ 10:22
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:18 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
Omdat het de sport is als eerste te eindigen. Dit red je alleen door het snelste te rijden, in combinatie met de juiste tactiek.
miodziovrijdag 3 november 2006 @ 10:22
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:20 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat anders een ander met de winst ervandoor gaat.
Zou DAT het zijn ?? omfg dit is nog steeds onz heur
minkuukelvrijdag 3 november 2006 @ 10:26
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:18 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
Omdat ze weten dat er op het circuit geen flitspalen staan.
Spooky4uvrijdag 3 november 2006 @ 10:46
Supertopic. Misschien krijg ik nu eindelijk eens verstand van de F1.
sangervrijdag 3 november 2006 @ 10:48
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:46 schreef Spooky4u het volgende:
Supertopic. Misschien krijg ik nu eindelijk eens verstand van de F1.
Dit is ook voor diegene die de sport wel interessant vinden, maar zich er nooit eerder in hebben verdiept.

* mompelt iets van laagdrempelig en openheid.....
miodziovrijdag 3 november 2006 @ 10:50
wtf wie heeft deze is sport gezet? nu moet ik een serieuze vraag bedenken
sangervrijdag 3 november 2006 @ 10:53
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:50 schreef miodzio het volgende:
wtf wie heeft deze is sport gezet? nu moet ik een serieuze vraag bedenken
zie de FiPo.
ZUID-OOSTvrijdag 3 november 2006 @ 18:49
weet iemand hoeveel pk's de v8 motoren dit jaar hadden?
liefst van elk team, maar van 1 team is ook al goed

ik gokte al 750, maar wil het precies weten. al via google gezocht maar niks kunnen vinden
wss weet iemand hier het antwoordt?
sangerzaterdag 4 november 2006 @ 11:42
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:49 schreef ZUID-OOST het volgende:
weet iemand hoeveel pk's de v8 motoren dit jaar hadden?
liefst van elk team, maar van 1 team is ook al goed

ik gokte al 750, maar wil het precies weten. al via google gezocht maar niks kunnen vinden
wss weet iemand hier het antwoordt?
Zoals je zelf al zegt is dergelijke informatie niet te vinden. De reden? De teams willen dat niet vrijgeven. De schattingen lopen uiteen van 750 tot 800 PK.

Zelf denk ik dat Ferrari en Renault rond de 780 PK hadden en de overige teams rond de 750 PK.
sangerdinsdag 14 november 2006 @ 11:26
Geen vragen meer
ziggyziggyziggydinsdag 14 november 2006 @ 13:24
Goed topic!
sangerdinsdag 14 november 2006 @ 13:25
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Goed topic!
Dank u, maar ik wacht nog steeds op vragen
ziggyziggyziggydinsdag 14 november 2006 @ 13:26
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:25 schreef sanger het volgende:

[..]

Dank u, maar ik wacht nog steeds op vragen
Sorry, ik geloof niet dat er veel dingen zijn die me niet duidelijk zijn. Ik tvp meer om mee te kunnen antwoorden.
sangerdinsdag 14 november 2006 @ 13:26
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Sorry, ik geloof niet dat er veel dingen zijn die me niet duidelijk zijn. Ik tvp meer om mee te kunnen antwoorden.
Ook dat wordt ten zeerste op prijs gesteld
Spooky4umaandag 15 januari 2007 @ 19:18
Vraag!

Zijn alle auto's die nu gepresenteert worden door de veiligheidstest van de FIA gekomen?
Der_Michaelmaandag 15 januari 2007 @ 19:32
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:18 schreef Spooky4u het volgende:
Vraag!

Zijn alle auto's die nu gepresenteert worden door de veiligheidstest van de FIA gekomen?
Als ze gepresenteerd worden (mooi plaatje, praatje bla bla bla) hoeft hij nog niet gekeurd te zijn. Maar zodra de startmotor achterin schuift en de motor wordt gestart en hij de shakedown gaat doen moet hij gekeurd zijn
Spooky4umaandag 15 januari 2007 @ 20:43
Dus we mogen ervan uitgaan dat de ferrari en toyota goedgekeurd zijn
Der_Michaelmaandag 15 januari 2007 @ 21:11
quote:
Op maandag 15 januari 2007 20:43 schreef Spooky4u het volgende:
Dus we mogen ervan uitgaan dat de ferrari en toyota goedgekeurd zijn
Yep, alhoewel is de kans groot das als er 'grote' klappers zijn bij de test de crashtest wordt aangescherpt
sangerdinsdag 16 januari 2007 @ 08:58
quote:
Op maandag 15 januari 2007 20:43 schreef Spooky4u het volgende:
Dus we mogen ervan uitgaan dat de ferrari en toyota goedgekeurd zijn
Twijfel je daar aan dan?

Overigens, volgens mij is het gewoonte dat de teams de auto's die gepresenteerd worden al door de crashtest heen hebben gehad. Het zou anders best eens druk kunnen worden voor de ontwerpers van het chassis, mocht dat niet zo zijn.
sangerdinsdag 16 januari 2007 @ 09:00
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:32 schreef Der_Michael het volgende:

[..]

Als ze gepresenteerd worden (mooi plaatje, praatje bla bla bla) hoeft hij nog niet gekeurd te zijn. Maar zodra de startmotor achterin schuift en de motor wordt gestart en hij de shakedown gaat doen moet hij gekeurd zijn
Dit geld overigens alleen voor "echte" testsessies. Als een team een eigen circuit heeft, en een test uitvoerd welke niet is aangemeld bij de FIA dan geld dit niet.
Spooky4udinsdag 16 januari 2007 @ 09:04
Twijfel had ik niet echt, maar zekerheid ook niet... vandaar.

goeie kick he
FJDdinsdag 16 januari 2007 @ 09:08
Wie wordt er wereldkampioen dit jaar?

Owke een serieuze vraag. De nieuwe McLaren heeft voor op de neus een klein roostertje. Waarom? Meer lucht door de cockpit? Minder weerstand? Meer koeling ergens anders? Of was het gewoon een paintjob die ik niet goed doorzag
Spooky4udinsdag 16 januari 2007 @ 09:16
Ik heb het vaker gezien en heb me laten vertellen dat het voor extra koeling voor de coureur is.
Zweetvoeten ofzo.....
#ANONIEMdinsdag 16 januari 2007 @ 10:04
leuk topic
hebben de brandstoftanks een minimale of maximale capaciteit volgens het reglement? doen ze het op 'gewone' benzine?
#ANONIEMdinsdag 16 januari 2007 @ 10:06
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 09:08 schreef FJD het volgende:
Wie wordt er wereldkampioen dit jaar?

Owke een serieuze vraag. De nieuwe McLaren heeft voor op de neus een klein roostertje. Waarom? Meer lucht door de cockpit? Minder weerstand? Meer koeling ergens anders? Of was het gewoon een paintjob die ik niet goed doorzag
zal wel iets aerodynamisch zijn wat voor meer downforce moet zorgen
sangerdinsdag 16 januari 2007 @ 10:12
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:04 schreef Wombcat het volgende:
leuk topic
hebben de brandstoftanks een minimale of maximale capaciteit volgens het reglement? doen ze het op 'gewone' benzine?
Over de afmetingen durf ik het niet te zeggen, maar denk dat het niet beperkt is.

De brandstof is wel iets anders dan de gewone brandstof die jij en ik tanken. Echter is onze brandstof er wel van afgeleid (Shell V-power enzo).
FJDdinsdag 16 januari 2007 @ 10:19
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:06 schreef Wombcat het volgende:
voor meer downforce moet zorgen
Waarom? De neus hangt boven de voorvleugel. Dan geef je die een grotere hoek en heb je ook de downforce op zo goed als de zelfde plaats. Lijkt me eerder idd voor de coureur zoals iemand anders aangaf.

Over benzine vond ik:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061230042622AA1tCJl

Benzine moet dus uit dezelfde componenten bestaan als normaal beschikbare benzine. Ik gok dat het octaangehalte een heel stuk hoger ligt maar dat is puur vanuit m'n scooter tijdperk. Toen moest je extra octaan bij je benzine gooien als je de meest extreme cilinders op je scooter gooide. Vandaar dus de link meer octaan nodig voor machines met meer vermogen maar ik zou m'n geld er niet op durven te zetten
#ANONIEMdinsdag 16 januari 2007 @ 10:25
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:19 schreef FJD het volgende:

[..]

Waarom? De neus hangt boven de voorvleugel. Dan geef je die een grotere hoek en heb je ook de downforce op zo goed als de zelfde plaats. Lijkt me eerder idd voor de coureur zoals iemand anders aangaf.
omdat 99 van de 100x dat een team zoiets doet, het bedoelt is om downforce te genereren. downforce komt niet alleen van de vleugels. de hele wagen is gbouwd om de downforce te optimaliseren.
FJDdinsdag 16 januari 2007 @ 10:31
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:25 schreef Wombcat het volgende:
omdat 99 van de 100x dat een team zoiets doet, het bedoelt is om downforce te genereren. downforce komt niet alleen van de vleugels. de hele wagen is gbouwd om de downforce te optimaliseren.
Of cooling/ventilatie.

Maar waarom zou je een punt afsnijden om downforce op precies dezelfde plek te creeren als waar je al de mogelijkheid hebt om extra downforce te creeren?

Het gaat ook maar om een heel klein dingetje en natuurlijk hebben die ook effect maar zoals je op de foto's kunt zien hang de punt echt direct boven de vleugel. http://www.f1technical.net/news/4662
sangerdinsdag 16 januari 2007 @ 10:34
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:19 schreef FJD het volgende:

[..]

Waarom? De neus hangt boven de voorvleugel. Dan geef je die een grotere hoek en heb je ook de downforce op zo goed als de zelfde plaats. Lijkt me eerder idd voor de coureur zoals iemand anders aangaf.

Over benzine vond ik:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061230042622AA1tCJl

Benzine moet dus uit dezelfde componenten bestaan als normaal beschikbare benzine. Ik gok dat het octaangehalte een heel stuk hoger ligt maar dat is puur vanuit m'n scooter tijdperk. Toen moest je extra octaan bij je benzine gooien als je de meest extreme cilinders op je scooter gooide. Vandaar dus de link meer octaan nodig voor machines met meer vermogen maar ik zou m'n geld er niet op durven te zetten
Inderdaad zijn de componenten wel gelijk, echter de samenstelling niet.
FJDdinsdag 16 januari 2007 @ 10:38
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:34 schreef sanger het volgende:
Inderdaad zijn de componenten wel gelijk, echter de samenstelling niet.
Ik heb Schumacher dan ook nog nooit zien tanken bij de Shell. Nou zou dat ook wel een erg trage pitstop worden met die kassa-figuren van tegenwoordig
#ANONIEMdinsdag 16 januari 2007 @ 10:40
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:31 schreef FJD het volgende:

[..]

Of cooling/ventilatie.

Maar waarom zou je een punt afsnijden om downforce op precies dezelfde plek te creeren als waar je al de mogelijkheid hebt om extra downforce te creeren?

Het gaat ook maar om een heel klein dingetje en natuurlijk hebben die ook effect maar zoals je op de foto's kunt zien hang de punt echt direct boven de vleugel. http://www.f1technical.net/news/4662
coolin kan ook natuurlijk
zo'n klein dingetje kan de luchtstroom over (of onder) de wagen beïnvloeden en daardoor op een andere plek meer downforce creeëren
ziggyziggyziggydinsdag 16 januari 2007 @ 10:57
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:12 schreef sanger het volgende:
Over de afmetingen durf ik het niet te zeggen, maar denk dat het niet beperkt is.
Dat kan ik je wel vertellen: er is geen beperking op de grootte van de benzinetanks. Het minimumgewicht van de wagens van 605 kg is ook met lege tanks.
Spooky4udinsdag 16 januari 2007 @ 11:00
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat kan ik je wel vertellen: er is geen beperking op de grootte van de benzinetanks. Het minimumgewicht van de wagens van 605 kg is ook met lege tanks.
Wel nog steeds inclusief coureur toch!
sangerdinsdag 16 januari 2007 @ 11:03
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat kan ik je wel vertellen: er is geen beperking op de grootte van de benzinetanks. Het minimumgewicht van de wagens van 605 kg is ook met lege tanks.
Top Ziggy3!!!!! Had het vermoeden, maar wist het niet zeker.
ziggyziggyziggydinsdag 16 januari 2007 @ 12:55
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:40 schreef Wombcat het volgende:

[..]

coolin kan ook natuurlijk
zo'n klein dingetje kan de luchtstroom over (of onder) de wagen beïnvloeden en daardoor op een andere plek meer downforce creeëren
BMW heeft het ook op de nieuwe wagen zitten. Ik ben nog aan het uitzoeken wat dat precies is.

Spooky4udinsdag 16 januari 2007 @ 13:54
ik weet het!

Dit onderdeel moet nog ingebouwt worden:

#ANONIEMdinsdag 16 januari 2007 @ 14:00
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 13:54 schreef Spooky4u het volgende:
ik weet het!

Dit onderdeel moet nog ingebouwt worden:

[afbeelding]
sangerdinsdag 16 januari 2007 @ 14:01
Ik denk eerder dat het iets met de airflow te maken heeft. Of ze leiden zo lucht onder de auto door, door de auto heen of beperken de CW-waarde doordat er minder weerstand is, al lijkt de gleuf me daar te klein voor.
johnplayerwoensdag 17 januari 2007 @ 00:05
Nee, het is heel simpel, is voor de coureurs, ze hebben een paar jaar geleden ondekt dat het niets uitmaakt voor de earodynamica, dus hebben zowat alle teams nu die openingen aan de voorkant.
sangerwoensdag 17 januari 2007 @ 10:18
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 00:05 schreef johnplayer het volgende:
Nee, het is heel simpel, is voor de coureurs, ze hebben een paar jaar geleden ondekt dat het niets uitmaakt voor de earodynamica, dus hebben zowat alle teams nu die openingen aan de voorkant.
Enig idee hoe koud lucht is met een snelheid van 200+???

Maar koeling voor de coureurs dus, puur afhankelijk of de coureurs het willen.
#ANONIEMwoensdag 17 januari 2007 @ 10:19
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Enig idee hoe koud lucht is met een snelheid van 200+???
en hoe hard dat aankomt je ballen waaien eraf dan volgens mij
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 10:20
dan had ik het goed!
johnplayerwoensdag 17 januari 2007 @ 10:51
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Enig idee hoe koud lucht is met een snelheid van 200+???

Maar koeling voor de coureurs dus, puur afhankelijk of de coureurs het willen.
Daarom is het gat ook niet groter als wat hij is, en er zijn inderdaad coureurs die hem liever dicht hebben.

Ik geloof zelfs dat McLaren ermee begonnen is ooit...
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 10:56
De lucht die door het gat komt zal ook niet rechtstreeks naar de coureur lopen denk ik.
Er zal wel een soort van "verstuiver" achterzitten.
pfafwoensdag 17 januari 2007 @ 11:22
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:56 schreef Spooky4u het volgende:
De lucht die door het gat komt zal ook niet rechtstreeks naar de coureur lopen denk ik.
Er zal wel een soort van "verstuiver" achterzitten.
Ik denk inderdaad niet dat er een kanaaltje van 3 cm recht naar de coureur loopt.
sangerwoensdag 17 januari 2007 @ 11:28
Er zal maar een klein stukje carbonfiber door naar binnen komen weg ballen
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 11:30
wacht.. ik zal het proberen te tekenen

------------> == ----> <
lucht;............gat;..lucht; ding waar de lucht tegenkomt en zo verspreid door de cockpit komt
ziggyziggyziggywoensdag 17 januari 2007 @ 11:37
Ik kan nu ook bevestigen dat het niet een aerodynamisch iets is, maar puur bedoeld voor koeling in de cockpit inderdaad. Er zitten meestal gaten in de voorkant van de monococque, waardoor deze lucht in de cockpit kan komen. Volgens mij wordt er verder niets als een verstuiver gebruikt.
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 11:43
ik kan me toch ook niet voorstellen dat er een hogedrukstraal de cockpit in komt
pfafwoensdag 17 januari 2007 @ 11:54
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:43 schreef Spooky4u het volgende:
ik kan me toch ook niet voorstellen dat er een hogedrukstraal de cockpit in komt
Moah, het gaatje is maar klein, een verbreding van een factor 10 geeft een lekker briesje.
sangerwoensdag 17 januari 2007 @ 11:56
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:37 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik kan nu ook bevestigen dat het niet een aerodynamisch iets is, maar puur bedoeld voor koeling in de cockpit inderdaad. Er zitten meestal gaten in de voorkant van de monococque, waardoor deze lucht in de cockpit kan komen. Volgens mij wordt er verder niets als een verstuiver gebruikt.
Bron

Ik denk dat die gaten in de monocoque de functie van verstuiver dan overnemen.......
sangerwoensdag 17 januari 2007 @ 11:57
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:30 schreef Spooky4u het volgende:
wacht.. ik zal het proberen te tekenen

------------> == ----> <
lucht;............gat;..lucht; ding waar de lucht tegenkomt en zo verspreid door de cockpit komt
Tekenwonder
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 13:13
mooi he!
#ANONIEMwoensdag 17 januari 2007 @ 13:17
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:13 schreef Spooky4u het volgende:
mooi he!
maikuul is er niets bij
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 13:22
wie?
Mister1977woensdag 17 januari 2007 @ 13:23
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
sangerwoensdag 17 januari 2007 @ 13:23
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Spooky4u het volgende:
wie?
sangerwoensdag 17 januari 2007 @ 13:24
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:23 schreef Mister1977 het volgende:
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
voel je niet. F1 coureurs zijn mensen met stalen ballen
#ANONIEMwoensdag 17 januari 2007 @ 13:26
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Spooky4u het volgende:
wie?
n00b
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 13:28
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:23 schreef Mister1977 het volgende:
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
sangerwoensdag 17 januari 2007 @ 13:29
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 13:29
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:26 schreef Wombcat het volgende:

[..]

n00b
owh je bedoel maikuuul

Mister1977woensdag 17 januari 2007 @ 13:33
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Hoe werkt dat dan precies?
sangerwoensdag 17 januari 2007 @ 13:44
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:33 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan precies?
Een aerodynamisch pakket wordt ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben. Dus zodanig dat de lucht (en regen) er mooi en makkelijk langs glijden. Dit wordt gedaan met windtunneltests.
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 13:45


Op het plaatje zie je lijnen die luchtstromen voor moeten stellen. je ziet ook dat deze dichter bij elkaar gesdrukt worden.
Bij een F1 wagen is de snelheid zo hoog dat het water op de luchtstroom blijft liggen en er dus overheen waait.
pfafwoensdag 17 januari 2007 @ 14:42
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Spooky4u het volgende:
[afbeelding]

Op het plaatje zie je lijnen die luchtstromen voor moeten stellen. je ziet ook dat deze dichter bij elkaar gesdrukt worden.
Bij een F1 wagen is de snelheid zo hoog dat het water op de luchtstroom blijft liggen en er dus overheen waait.
Of een eindige elementen analyse.



edit: en ééntje met luchtgat voorin natuurlijk.


[ Bericht 8% gewijzigd door pfaf op 17-01-2007 14:53:17 ]
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 15:57
#ANONIEMwoensdag 17 januari 2007 @ 17:45
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Een aerodynamisch pakket wordt ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben. Dus zodanig dat de lucht (en regen) er mooi en makkelijk langs glijden. Dit wordt gedaan met windtunneltests.
maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
Mister1977woensdag 17 januari 2007 @ 18:06
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.


Maar dat van dat niet nat worden vind ik nog steeds raar. Als je bijvoorbeeld een laminaire luchtstroom hebt over een glad oppervlak, dan kan die laminaire luchtstroom toch nog evengoed waterdruppeltjes bevatten? Als het regent, regent het immers ook voor de F1 auto.
sangerwoensdag 17 januari 2007 @ 18:10
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
Maar het gros van de neerwaartse druk wordt gehaald uit de vleugels en spoilers. Ik ging in mijn post uit van de monocoque.
Mister1977woensdag 17 januari 2007 @ 18:19
Het chassis zelf geeft ook een groot deel van de neerwaartse druk.

Bij een vliegtuig doet de romp ook mee bij het genereren van lift.
johnplayerwoensdag 17 januari 2007 @ 18:55
ik weet wel dat er als het ware een soort luchtvliesje zich hecht aan het oppervlak van de vleugel/spoiler, en daar overheen gaat dan de stroomlucht (als je begrijpt wat ik bedoel)
Mister1977woensdag 17 januari 2007 @ 19:18
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:55 schreef johnplayer het volgende:
ik weet wel dat er als het ware een soort luchtvliesje zich hecht aan het oppervlak van de vleugel/spoiler, en daar overheen gaat dan de stroomlucht (als je begrijpt wat ik bedoel)
De boundary layer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boundary_layer
Der_Michaelwoensdag 17 januari 2007 @ 19:31
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Dat is niet helemaal waar. Hoevaak zit er geen olie of dode vliegen op de helm van een coereur? Er zitten niet voor niets tear-offs op het vizer..
Mister1977woensdag 17 januari 2007 @ 19:40
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:31 schreef Der_Michael het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Hoevaak zit er geen olie of dode vliegen op de helm van een coereur? Er zitten niet voor niets tear-offs op het vizer..
Ik kan me Melbourne 1996 nog herinneren. Toen Hill in een bruine Williams finishte omdat Villeneuve zowat de halve race olie verloor.

Voor:


Na:
Spooky4uwoensdag 17 januari 2007 @ 23:41
ok ok... mijn theorie is bij deze helemaal onderuit gehaalD
#ANONIEMdonderdag 18 januari 2007 @ 08:48
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:06 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.
idd, hoewel dat m.n. door de vleugels komt
Mister1977donderdag 18 januari 2007 @ 14:01
Een F1 auto is natuurlijk een zeer complex geheel. Alles bij elkaar gekeken wil men zoveel mogelijk aerodynamische downforce bij zo weinig mogelijk drag. Het geheel van vinnetjes, vleugeltjes, glooiinkjes is precies op elkaar ingespeeld (zo niet, dan verlies je). Verander je voor een klein dingetje dan moet je ook zaken achterin aanpassen.

De vleugels lijken me inderdaad verantwoordelijk voor de grootste hoeveelheid downforce en drag maar ze verliezen veel werking zonder een goed bodyworkontwerp wat de luchtstromen er op de goede manier naartoe leidt (geldt natuurlijk vooral voor de achtervleugel maar ook voor de voorvleugel). Ik kan me voorstellen dat om een goede luchtstroom over de vleugels te krijgen je misschien een aanpassing in het bodywork nodig hebt die ook weer meer drag met zich meebrengt.
SimtekF1donderdag 18 januari 2007 @ 14:07
tvp
sangerdonderdag 18 januari 2007 @ 14:08
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:07 schreef SimtekF1 het volgende:
tvp
WESTdinsdag 13 maart 2007 @ 13:30
TVP ik heb deze topic nooit zien staan.
sangerdinsdag 13 maart 2007 @ 14:09
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:30 schreef WEST het volgende:
TVP ik heb deze topic nooit zien staan.
Kom dan met vragen man
WESTdinsdag 13 maart 2007 @ 15:03
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:09 schreef sanger het volgende:

[..]

Kom dan met vragen man
momenteel weet ik niks, maar komt wel.

Waarom wordt er in Monaco op donderdag de vrije training gereden ipv op de vrijdag zoals normaal bij alle anderen GP
ziggyziggyziggydinsdag 13 maart 2007 @ 15:22
De vrijdag is traditioneel gereserveerd voor alle galadiners etc. Aangezien Monaco een stratencircuit is, moeten ze de baan die dag wel voor het normale verkeer vrijgeven, anders kan niemand bij de diners komen.

Zoiets was het.
sangerdinsdag 13 maart 2007 @ 15:36
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
De vrijdag is traditioneel gereserveerd voor alle galadiners etc. Aangezien Monaco een stratencircuit is, moeten ze de baan die dag wel voor het normale verkeer vrijgeven, anders kan niemand bij de diners komen.

Zoiets was het.
dat is ook wat ik altijd begrepen heb
WESTdinsdag 13 maart 2007 @ 19:03
wat ik begrepen heb van de heren kalff en mol zie pitspost monaco 1999 is dat het op vrijdag markt is en dat ze het circuit niet willen afsluiten dan voor het overige verkeer.
sangerdinsdag 13 maart 2007 @ 19:29
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 19:03 schreef WEST het volgende:
wat ik begrepen heb van de heren kalff en mol zie pitspost monaco 1999 is dat het op vrijdag markt is en dat ze het circuit niet willen afsluiten dan voor het overige verkeer.
Zal ongetwijfeld een combi zijn
ziggyziggyziggydinsdag 13 maart 2007 @ 21:55
Ik heb het even nagekeken: het is inderdaad market day op vrijdag en daarom zijn de straten geopend. Dat er dan ook de meeste galadiners zijn, is een praktisch gevolg daarvan.
Lightdinsdag 13 maart 2007 @ 22:34
En bij de andere stratencircuits speelt het niet zo?
ziggyziggyziggydinsdag 13 maart 2007 @ 22:55
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 22:34 schreef Light het volgende:
En bij de andere stratencircuits speelt het niet zo?
Die houden hun weekmarkt op donderdag, denk ik.
sangerdinsdag 13 maart 2007 @ 22:56
Daar zullen ze op andere dagen markt hebben
WESTdinsdag 13 maart 2007 @ 23:01
ik kan de videoband van monaco niet vinden anders had ik dat stukje pitspost er ff uit gehaald
HPoiwoensdag 14 maart 2007 @ 09:31
Ja. Is de kwali-methode nou exact hetzelfde als seizoen 2006? Of is er toch ergens een miniscule verandering?
ziggyziggyziggywoensdag 14 maart 2007 @ 09:35
Volgens mij is er niets veranderd aan de kwaliformat.
sangerwoensdag 14 maart 2007 @ 09:52
aan het format niet, alleen de laatste sessie toch? Die is toch ingekort?
ziggyziggyziggywoensdag 14 maart 2007 @ 09:55
Sessietijden: 14.00 - 14.15; 14.22 - 14.37; 14.45 - 15.00.
Niets veranderd dus.

(Sporting Regulations, punt 33.1)
johnplayerwoensdag 14 maart 2007 @ 13:37
Ik heb wel de video monaco '99 maar zou niet weten hoe ik moet capturen oid..
mrdjeydinsdag 27 maart 2007 @ 15:20
damn waarom zou kaartjes om een F1 te bezoeken zo kenker duur
sangerdinsdag 27 maart 2007 @ 15:27
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 15:20 schreef mrdjey het volgende:
damn waarom zou kaartjes om een F1 te bezoeken zo kenker duur
Ehmmmm geen techniek vraag he

Ik schat omdat de circuits ook hun kosten terug moeten verdienen.
Sallywoensdag 8 augustus 2007 @ 10:14
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:01 schreef Mister1977 het volgende:
Een F1 auto is natuurlijk een zeer complex geheel. Alles bij elkaar gekeken wil men zoveel mogelijk aerodynamische downforce bij zo weinig mogelijk drag. Het geheel van vinnetjes, vleugeltjes, glooiinkjes is precies op elkaar ingespeeld (zo niet, dan verlies je). Verander je voor een klein dingetje dan moet je ook zaken achterin aanpassen.

De vleugels lijken me inderdaad verantwoordelijk voor de grootste hoeveelheid downforce en drag maar ze verliezen veel werking zonder een goed bodyworkontwerp wat de luchtstromen er op de goede manier naartoe leidt (geldt natuurlijk vooral voor de achtervleugel maar ook voor de voorvleugel). Ik kan me voorstellen dat om een goede luchtstroom over de vleugels te krijgen je misschien een aanpassing in het bodywork nodig hebt die ook weer meer drag met zich meebrengt.
Goh, mis ik nu een plaatje/image van 'een' F1-wagen? Met de verschillende 'standaardonderdelen'?

* Sally is pas bij pagina 2 (/50/) met doornemen, overigens...


Edit:
Neh, niks tegenkump'!

<knip> nog ff meer geduld, Sal <knip>

[ Bericht 7% gewijzigd door Sally op 08-08-2007 11:32:58 ]
voyeurwoensdag 8 augustus 2007 @ 11:41
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:06 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.


Maar dat van dat niet nat worden vind ik nog steeds raar. Als je bijvoorbeeld een laminaire luchtstroom hebt over een glad oppervlak, dan kan die laminaire luchtstroom toch nog evengoed waterdruppeltjes bevatten? Als het regent, regent het immers ook voor de F1 auto.
Topic nooit eerder gezien! Als ik meer tijd heb zal ik nog eens wat vragen bekijken.

Even over de Cd waarde van een F1 wagen. Die is iets van 0,8 tot 1.0 ofwel zo'n twee keer zo hoog als van een personenwagen.

[ Bericht 0% gewijzigd door voyeur op 08-08-2007 11:49:28 ]
sangerwoensdag 8 augustus 2007 @ 11:49
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 11:41 schreef voyeur het volgende:

[..]

Topic nooit eerder gezien! Als ik meer tijd heb zal ik nog eens wat vragen bekijken.

Even over de Cd waarde van een F1 wagen. Die is iets van 0,8 ofwel zo'n twee keer zo hoog als van een personenwagen.
Dat klopt inderdaad. Het is overigens CW waarde

Dit komt omdat een formule wagen een open cockpit heeft. Ook de koeling via de sidepods werkt hierbij tegen.
HPoivrijdag 10 augustus 2007 @ 23:53
Waarom heeft een Formule 1 wagen geen cd-speler aan boord?
Spooky4uzaterdag 11 augustus 2007 @ 00:00
Omdat een MP3 speler kleiner is.
HPoizaterdag 11 augustus 2007 @ 00:03
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 00:00 schreef Spooky4u het volgende:
Omdat een MP3 speler kleiner is.
Mister1977zaterdag 11 augustus 2007 @ 00:41
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 11:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad. Het is overigens CW waarde
Ja, w van weerstand. In het Engels is het Cd met de d van drag.
sexbierummaandag 13 augustus 2007 @ 11:41
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 11:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad. Het is overigens CW waarde

Dit komt omdat een formule wagen een open cockpit heeft. Ook de koeling via de sidepods werkt hierbij tegen.
De grootste component van de weerstand van een F1 auto is toch wel de drag die ontstaat als gevolg van het opwekken van downforce. Oftewel, de induced drag.
Daarnaast zorgen de banden ook voor enorm veel luchtweerstand.
HPoimaandag 13 augustus 2007 @ 12:20
En de zijspiegels.
Teteteterekmaandag 13 augustus 2007 @ 17:28
moeten de f1-coureurs gebruik maken van een koppeling bij het schakelen of gaat dat automatisch?
ziggyziggyziggymaandag 13 augustus 2007 @ 17:59
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 17:28 schreef Teteteterek het volgende:
moeten de f1-coureurs gebruik maken van een koppeling bij het schakelen of gaat dat automatisch?
De koppeling gaat automatisch.
HPoimaandag 13 augustus 2007 @ 18:31
Maar bij het wegrijden (als het rode licht gedoofd is!) moet er toch wel iets ingetrapt worden? Of bij het stationair draaien/aan de praat houden van de wagen?
Spooky4umaandag 13 augustus 2007 @ 18:33
Ze houden een knopje op het stuur ingedrukt.
ziggyziggyziggymaandag 13 augustus 2007 @ 18:34
Bij het wegrijden of tot stilstand komen, moet handmatig ontkoppeld worden. Bij het schakelen is dat niet nodig, dan wordt dat geregeld door de boordcomputer.
HPoimaandag 13 augustus 2007 @ 18:36
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 18:33 schreef Spooky4u het volgende:
Ze houden een knopje op het stuur ingedrukt.
Ok.
Teteteterekmaandag 13 augustus 2007 @ 18:57
ok bedankt voor de uitleg
Sallydonderdag 23 augustus 2007 @ 09:55
Even boodschapper spelen, ik zelf was ook wel een beetje beetje benieuwd:

[F1] F1 nieuwtjes topic deel 24: Met voorlopige kalender '08


Dit is de rechtstreekse link naar de formula1.com site:
http://www.formula1.com/news/technical/2007/778/444.html

En good ol' Googol heeft ook al een antwoord gegeven, maar ik blijf met een paar vragen over aerodynamica en 'welk onderdeel is nu wat' in de tekening zitten:
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 18:55 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Holle wielnaaf met een as erin, denk ik

Gelagerd heeft geen zin met die snelheden (om dat ding stil te houden zou je dan een zwaar gewicht onderin moeten hangen ... zwaar omdat de wielen zo enorm snel accelereren en afremmen) maar omdat er altijd wel iets van wrijving is en een hobbeltje zoals een kerb zo'n systeem makkelijk uit balans kan gooien is dat niet veilig ... stel je voor dat dat gewicht dat normaal de onderkant van de schijf naar beneden houdt ineens rond gaat draaien omdat het lager vast zou zitten... oei.

Dus ... het wiel zit gemonteerd op een holle naaf, daar doorheen steekt een as waar het schild op zit.
Ik moet natuurlijk wel in de gaten houden hoe Fellali denkt nog sneller te kunnen zijn dan Hamiltons 'bakkie'

[ Bericht 78% gewijzigd door Sally op 23-08-2007 10:16:19 ]
Sallydonderdag 23 augustus 2007 @ 10:22
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 18:34 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Bij het wegrijden of tot stilstand komen, moet handmatig ontkoppeld worden. Bij het schakelen is dat niet nodig, dan wordt dat geregeld door de boordcomputer.
Die zwarte dozen toch: ze kunnen alles, lijkt 't...

Ik kan me nog een parkeergarage herinneren, iets met een Bakker?! En o ja: ook nog Peugeots/Renaults(?) die ineens op de linkerbaan op de snelweg snel weg moesten richting vluchtstrook?!

Computers? Wel eens makkelijk, hoor... Maar verder?
Artificial Intelligence my ass
ziggyziggyziggydonderdag 23 augustus 2007 @ 10:30
Even mierenneuken: de black box en de boordcomputer zijn twee verschillende dingen. De black box (zwarte doos is fout, want het ding is uitgevonden door meneer Black) is slechts een datarecorder, net als in de luchtvaart.

En ja... Marco Bakker... boordcomputers krijgen wel vaker de schuld van ongelukken, veroorzaakt door drankgebruik.
SimtekF1donderdag 23 augustus 2007 @ 10:44
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Even mierenneuken: de black box en de boordcomputer zijn twee verschillende dingen. De black box (zwarte doos is fout, want het ding is uitgevonden door meneer Black) is slechts een datarecorder, net als in de luchtvaart.

En ja... Marco Bakker... boordcomputers krijgen wel vaker de schuld van ongelukken, veroorzaakt door drankgebruik.
Een triviant vraag.
sexbierumdonderdag 23 augustus 2007 @ 11:45
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 09:55 schreef Sally het volgende:
Even boodschapper spelen, ik zelf was ook wel een beetje beetje benieuwd:

[F1] F1 nieuwtjes topic deel 24: Met voorlopige kalender '08


Dit is de rechtstreekse link naar de formula1.com site:
http://www.formula1.com/news/technical/2007/778/444.html

En good ol' Googol heeft ook al een antwoord gegeven, maar ik blijf met een paar vragen over
aerodynamica en 'welk onderdeel is nu wat' in de tekening zitten:
[..]

Ik moet natuurlijk wel in de gaten houden hoe Fellali denkt nog sneller te kunnen zijn dan Hamiltons 'bakkie'
Ik snap niet helemaal wat je precies wil weten, maar ik doe een poging.

Het "inner wheel" is een assemblage van de onderdelen die tussen het wiel en de wishbones zit. Deze assemblage bestaat uit de volgende onderdelen:
Fusee / Upright = Verticale verbinding tussen de bovenste en onderste wishbones. Remklauw wordt hier op vast gebout.
As = Zit vast in de upright, lagers zitten op de as.
Naaf / Hub = Draait om de as, wiel en remschijf worden hier op vast gebout.

Rim = buitenste ring van de velg, soms ook complete velg
Center = binnenste van de velg (spaken)
Wiel = combinatie band-velg
Rim shield = die gekke frisbee van Ferrari

Het rim shield staat stil, dus vastgemaakt op een stilstaand onderdeel -> de as. Waarschijnlijk zit er een spietje of zo'n kogeltje als in een pneumatisch koppeling.


Vervolgens de aero.
Als je naar het wiel kijkt zie je dat het een aerodynamisch onding is. Het loopvlak kun je niet veranderen, maar de zijkanten wel. Wanneer je die dicht maakt, krijg je een mooiere stroomlijn. Dit zie je aan de achterkant.

Aan de voorkant speelt echter nog een probleem: de remmen. De voorremmen van de auto doen ongeveer 80% van het werk. Dit betekent een enorme omzetting van energie: kinetisch -> warmte. die warmte moet afgevoerd worden.

Vroeger had je alleen de brake ducts: luchthappers die wat lucht naar de remschijven stuurden. Dit werkt prima aangezien je bij de ingang van de brake duct een overdruk hebt en aan de zijkant van het wiel een onderdruk door de langsstromende lucht.

Op een gegeven moment werd 1 kant van het wiel, de binnenkant, dicht gemaakt. Dit verhoogde de efficiëntie van de koellucht. Bij de uitgang, de buitenkant van het wiel, kwam de lucht echter overal naar buiten. Turbulent, verstoort dus de aero over de rest van de auto.

Ferrari heeft nu onderzocht op welke manier de koeling efficiënt werkt èn het effect van de turbulente stroming vanuit het wiel het minste is.
Dit verklaart die kleine opening op een bepaalde plek. Vanuit daar vliegt de lucht blijkbaar naar het meest gunstige punt, zodat het weinig negatief, of zelfs een positief effect heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door sexbierum op 24-08-2007 10:10:56 ]
Sallydonderdag 23 augustus 2007 @ 15:37
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Even mierenneuken: de black box en de boordcomputer zijn twee verschillende dingen. De black box (zwarte doos is fout, want het ding is uitgevonden door meneer Black) is slechts een datarecorder, net als in de luchtvaart.

En ja... Marco Bakker... boordcomputers krijgen wel vaker de schuld van ongelukken, veroorzaakt door drankgebruik.
Kip! Ik heb je...

Ow enne: mierenneuken:
Sallydonderdag 23 augustus 2007 @ 23:54
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 11:45 schreef sexbierum het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je precies wil weten, maar ik doe een poging.

Het "inner wheel" is een assemblage van de onderdelen die tussen het wiel en de wishbones zit. Deze assemblage bestaat uit de volgende onderdelen:
Fusee / Upright = Verticale verbinding tussen de bovenste en onderste wishbones. Remklauw wordt hier op vast gebout.
As = Zit vast in de upright, lagers zitten op de as.
Naaf / Hub = Draait om de as, wiel en remschijf worden hier op vast gebout.

Rim = buitenste ring van de velg, soms ook complete velg
Center = binnenste van de velg (spaken)
Wiel = combinatie band-velg
Rim shield = die gekke frisbee van Ferrari

Het rim shield staat stil, dus vastgemaakt op een stilstaand onderdeel -> de as. Waarschijnlijk zit er een spietje of zo'n kogeltje als in een pneumatisch koppeling.


Vervolgens de aero.
Als je naar het wiel kijkt zie je dat het een aerodynamisch onding is. Het loopvlak kun je niet veranderen, maar de zijkanten wel. Wanneer je die dicht maakt, krijg je een mooiere stroomlijn. Dit zie je aan de achterkant.

Aan de voorkant speelt echter nog een probleem: de remmen. De voorremmen van de auto doen ongeveer 80% van het werk. Dit betekent een enorme omzetting van energie: kinetisch -> warmte. die warmte moet afgevoerd worden.

Vroeger had je alleen de brake ducts: luchthappers die wat lucht naar de remschijven stuurden. Dit werkt best aangezien je bij de ingang van de brake duct een overdruk hebt en aan de zijkant van het wiel een onderdruk door de langsstromende lucht.

Op een gegeven moment werd 1 kant van het wiel, de binnenkant, dicht gemaakt. Dit verhoogde de efficiëntie van de koellucht. Bij de uitgang, de buitenkant van het wiel, kwam de lucht echter overal naar buiten. Turbulent, verstoord dus de aero over de rest van de auto.

Ferrari heeft nu onderzocht op welke manier de koeling efficiënt werkt èn het effect van de turbulente stroming vanuit het wiel het minste is.
Dit verklaart die kleine opening op een bepaalde plek. Vanuit daar vliegt de lucht blijkbaar naar het meest gunstige punt, zodat het weinig negatief, of zelfs een positief effect heeft.
Heel erg bedankt, er komt veel weer bovendrijven van die vreselijk lastige Natuurkundelessen van vroegah!
En ik denk dat ik het nog snap ook


Nu nog dat plaatje van de doorsnee F1-auto met al die mooie namen voor de onderdeeltjes (wishbone, mid wing, chimney enz.)............
voyeurzondag 26 augustus 2007 @ 18:06
HidiHo vroeg zich in het Turkije race topic af of de launch control nauw wel echt afgeschaft was, want in de technical regulations van de Fia staat:

"Electronic systems which can automatically detect the race start signal are forbidden. Launch control systems must include a signal to prove exactly when the system was activated.'

Klinkt alsof het dus wel mag. De truc is dat in de sporting regulations staat: "The driver must drive the car alone and unaided" en dat controleert de FIA op het punt van de launch control (maar traction control zien ze door de vingers).

Waarom deze warrige situatie?

Omdat er voor het wijzigen van de technical regulations unanimiteit vereist is en voor het wijzigen van de sporting regulations niet. De FIA wilde het per se doordrukken, dus heeft gewoon de controle op het artikel over 'unaided' geintensiveerd en het andere artikel laten staan.

Traction control kunnen ze niet controleren, omdat dit te nauw samenhangt met engine mapping. Dat wordt dus pas verboden als iedereen dezelfde ECU (electronisch motormanagement) heeft. [maar die maakt McLaren dus dat is een onderwerp op zich].
Lightzondag 26 augustus 2007 @ 23:05
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 18:06 schreef voyeur het volgende:
HidiHo vroeg zich in het Turkije race topic af of de launch control nauw wel echt afgeschaft was, want in de technical regulations van de Fia staat:

"Electronic systems which can automatically detect the race start signal are forbidden. Launch control systems must include a signal to prove exactly when the system was activated.'
Volgens mij betekent het dat je geen systeem op de auto mag zetten die zelf kan zien dat het licht uit is gegaan.
quote:
Klinkt alsof het dus wel mag. De truc is dat in de sporting regulations staat: "The driver must drive the car alone and unaided" en dat controleert de FIA op het punt van de launch control (maar traction control zien ze door de vingers).
Ik hoorde Christijan Albers vandaag nog zeggen hoe het geregeld is bij de starts. En volgens mij zei hij ook iets van knopje loslaten en gaan.
quote:
Waarom deze warrige situatie?

Omdat er voor het wijzigen van de technical regulations unanimiteit vereist is en voor het wijzigen van de sporting regulations niet. De FIA wilde het per se doordrukken, dus heeft gewoon de controle op het artikel over 'unaided' geintensiveerd en het andere artikel laten staan.

Traction control kunnen ze niet controleren, omdat dit te nauw samenhangt met engine mapping. Dat wordt dus pas verboden als iedereen dezelfde ECU (electronisch motormanagement) heeft. [maar die maakt McLaren dus dat is een onderwerp op zich].
In de Technical regulations staan ook dingen als stuurbekrachtiging genoemd. Dat is natuurlijk ook een "driver aid" en die zou als ik op jouw woorden afga ook niet mogen. Toch gebruiken alle teams het.

Volgens mij moeten auto's voldoen aan de Technical regulations en zijn de Sporting regulations voor andere factoren. Ik weet zo niet waar de grens ligt bij conflicten die zich zouden kunnen voordoen.
voyeurmaandag 27 augustus 2007 @ 09:55
Automatische startherkenning is inderdaad expliciet verboden (het eerste zinnetje).

En nee, launch control is echt verboden. Het is helemaal waar dat er andere driver aids zijn die wel mogen, maar dat legde ik aan de hand van traction control al uit. De FIA heeft gewoon de simpelste weg gekozen en een strenge controle op 'driver aids' ingesteld voor launch control. Andere dingen laten ze gewoon rusten omdat ze het of geen punt vinden of omdat het nog niet controleerbaar is.

De sporting regulations zijn net zo bindend als de technical regulations alleen is de besluitvorming voor wijzigingen in de technical regulations lastiger. Vandaar deze oplossing.

Er is ook geen conflict in dit geval. In de tech regs staat slechts dat als je launch control hebt het een signaal moet geven wanneer het gebruikt wordt. In de handhaving van de sporting regulations is geregeld dat je geen launch control mag gebruiken. Niet tegenstrijdig, maar wel verwarrend vandaar ook HiDiHo's vraag.
LeXXmaandag 27 augustus 2007 @ 09:57
Ik heb nog een historisch vraagje, over de GP van Imola in '94. Niet over hét ongeval die dag, maar de podiumceremonie. Schumacher krijgt als winnaar twee bekers uitgereikt. Waar is de tweede voor? Ik kan me niet herinneren dat er vroeger meer dan één beker wordt uitgereikt aan één persoon op het podium.
Zie ook dit filmpje op YouTube, rond 14:00. Het is overigens een compilatie van de race gericht op het ongeval
Alvast dank!
Sallymaandag 3 september 2007 @ 11:01
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 09:57 schreef LeXX het volgende:
Ik heb nog een historisch vraagje, over de GP van Imola in '94. Niet over hét ongeval die dag, maar de podiumceremonie. Schumacher krijgt als winnaar twee bekers uitgereikt. Waar is de tweede voor? Ik kan me niet herinneren dat er vroeger meer dan één beker wordt uitgereikt aan één persoon op het podium.
Zie ook dit filmpje op YouTube, rond 14:00. Het is overigens een compilatie van de race gericht op het ongeval
Alvast dank!
Zacht kickje weer omhoog?!

* Sally is ook wel schieuwnierig!
NEDmaandag 3 september 2007 @ 11:06
Heeft iemand die tune toevallig nog?

Die vond ik veel toffer dan die suffe tune die we nu hebben
voyeurmaandag 3 september 2007 @ 15:31
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 09:57 schreef LeXX het volgende:
Ik heb nog een historisch vraagje, over de GP van Imola in '94. Niet over hét ongeval die dag, maar de podiumceremonie. Schumacher krijgt als winnaar twee bekers uitgereikt. Waar is de tweede voor? Ik kan me niet herinneren dat er vroeger meer dan één beker wordt uitgereikt aan één persoon op het podium.
Zie ook dit filmpje op YouTube, rond 14:00. Het is overigens een compilatie van de race gericht op het ongeval
Alvast dank!
Ik weet dat het in de tachtiger jaren regel was dat men meer dan één bokaal ontving, maar ik weet niet meer wie die andere dan uitreikte. Volgens mij de lokale organisatie, maar hopelijk is er iemand met een beter geheugen.
ziggyziggyziggymaandag 3 september 2007 @ 21:02
Het enige dat ik me kan indenken, is dat de tweede de beker voor de winnende constructeur was en dat niemand van Benetton die in ontvangst kon nemen.
LeXXdinsdag 4 september 2007 @ 10:10
quote:
Op maandag 3 september 2007 21:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het enige dat ik me kan indenken, is dat de tweede de beker voor de winnende constructeur was en dat niemand van Benetton die in ontvangst kon nemen.
Volgens mij (kan het filmpje nu ff niet bekijken) staat ook voor de 2de en 3de rijder een beker klaar. Er staat ook iemand van Benetton op het podium. Misschien kregen de rijders een beker van de FIA en van het plaatselijke circuit ofzo?
Ik denk dat ik Rob Wiedenhoff maar eens een mail ga sturen...
Sallyzaterdag 15 september 2007 @ 16:15
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 10:10 schreef LeXX het volgende:

[..]

Volgens mij (kan het filmpje nu ff niet bekijken) staat ook voor de 2de en 3de rijder een beker klaar. Er staat ook iemand van Benetton op het podium. Misschien kregen de rijders een beker van de FIA en van het plaatselijke circuit ofzo?
Ik denk dat ik Rob Wiedenhoff maar eens een mail ga sturen...
En: heb je al antwoord, LeXX? Ik ben ook wel nieuwsgierig!!



En tevens is dit een schUPje!!!


O.a. voor de mensen die meer willen weten/vragen over de achtergronden van de zaak-McLaren...
Sallyzaterdag 5 april 2008 @ 12:01
Hierop is al antwoord gegeven: (F1) Achteruit versnelling in de F1

* » Er is al 202 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!
Maar het leek me een mooie aanleiding dit topic omhoog te kicken
LeXXzondag 6 april 2008 @ 16:58
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 16:15 schreef Sally het volgende:

[..]

En: heb je al antwoord, LeXX? Ik ben ook wel nieuwsgierig!!



En tevens is dit een schUPje!!!


O.a. voor de mensen die meer willen weten/vragen over de achtergronden van de zaak-McLaren...
Nee, helemaal niks... Ik was het overigens wel vergeten dat ik deze vraag had gesteld, dus dat mailtje moet ik nog sturen
Maar nog steeds nieuwsgierig, dus ik zal er binnenkort werk van maken!
enzoferrarizondag 27 april 2008 @ 12:02
koveleinen heeft zijn versnellingsbak verwisseld vrijdag in de training
ik meende dat een bak 4 races mee moest gaan maar ik zie geen straf bij hem
hoe zit dat
sangerzondag 27 april 2008 @ 12:33
Volgens mij is de eerste keer "gratis"
leroytjezondag 27 april 2008 @ 12:33
quote:
Op zondag 27 april 2008 12:02 schreef enzoferrari het volgende:
koveleinen heeft zijn versnellingsbak verwisseld vrijdag in de training
ik meende dat een bak 4 races mee moest gaan maar ik zie geen straf bij hem
hoe zit dat
op de vrijdag mag je die en de motor ongestraft wisselen + wat Sanger zegt
Sallymaandag 20 oktober 2008 @ 13:23
* » Er is al 175 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!

Hoppa! Leuke vragen werden hier gesteld en ook goede antwoorden erop

Maar er zijn vast nog wel vragen!
Trystarmaandag 20 oktober 2008 @ 13:31
Ik vraag me eigenlijk wel wat af.
Waar staat die N of Z voor op de rand van de cockpit?
Alle teams hebben hem, maar waar voor het nou is?
sangermaandag 20 oktober 2008 @ 13:34
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:31 schreef Trystar het volgende:
Ik vraag me eigenlijk wel wat af.
Waar staat die N of Z voor op de rand van de cockpit?
Alle teams hebben hem, maar waar voor het nou is?
[ afbeelding ]
Dat is de N van Neutral.

Daar zit een knop die de versnellingsbak moet ontgrendelen in geval de wagen na een crash moet worden weggeduwd.
Trystarmaandag 20 oktober 2008 @ 14:15
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat is de N van Neutral.

Daar zit een knop die de versnellingsbak moet ontgrendelen in geval de wagen na een crash moet worden weggeduwd.
Ah kijk bedankt!
Peterseliemandinsdag 21 oktober 2008 @ 15:05
tvp
ziggyziggyziggydonderdag 23 oktober 2008 @ 13:35
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat is de N van Neutral.

Daar zit een knop die de versnellingsbak moet ontgrendelen in geval de wagen na een crash moet worden weggeduwd.
Er zit trouwens ook nog ergens een E, die de interne brandblussers inschakelt.
sangerdonderdag 23 oktober 2008 @ 14:01
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Er zit trouwens ook nog ergens een E, die de interne brandblussers inschakelt.
Alleen heb ik die nog nooit "gezien".
ziggyziggyziggydonderdag 23 oktober 2008 @ 17:23
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 14:01 schreef sanger het volgende:

[..]

Alleen heb ik die nog nooit "gezien".
Hij is wél verplicht.
quote:
Any triggering system having its own source of energy is permitted, provided it is possible to operate all extinguishers should the main electrical circuits of the car fail.
The driver must be able to trigger the extinguishing system manually when seated normally with his safety belts fastened and the steering wheel in place.
Furthermore, a means of triggering from the outside must be combined with the circuit breaker switch described in Article 14.2.2. It must be marked with a letter "E" in red inside a white circle of at least 100mm diameter with a red edge.
Swindlerdonderdag 23 oktober 2008 @ 22:10
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 14:01 schreef sanger het volgende:

[..]

Alleen heb ik die nog nooit "gezien".
Nu wel :

sangervrijdag 24 oktober 2008 @ 08:49
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 22:10 schreef Swindler het volgende:

[..]

Nu wel :

[ afbeelding ]


Het lijkt erop dat ze die in mockups niet hebben, of ik heb gewoonweg altijd teveel belangstelling voor het stuurtje
Sallyvrijdag 9 oktober 2009 @ 21:49
Een kick van bijna een jaar

Ik zag wat staan in het nieuwtjestopic waarvan ik dacht dat het hier misschien thuis kon horen
bodylotionvrijdag 9 oktober 2009 @ 22:01
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 21:49 schreef Sally het volgende:
Een kick van bijna een jaar

Ik zag wat staan in het nieuwtjestopic waarvan ik dacht dat het hier misschien thuis kon horen
wie kan mij uitleggen waarom GP2 wél ground effect heeft, en F1 niet?
Dat het gevaarlijk is begrijp ik, maar de snelheden tussen GP2 en F1 zijn niet verschrikkelijk groot.
#ANONIEMvrijdag 9 oktober 2009 @ 22:14
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:01 schreef bodylotion het volgende:

[..]

wie kan mij uitleggen waarom GP2 wél ground effect heeft, en F1 niet?
Dat het gevaarlijk is begrijp ik, maar de snelheden tussen GP2 en F1 zijn niet verschrikkelijk groot.

GP2 gebruikt toch een standaard chassis? Daar gaat dus niet iedereen een eigen versie verzinnen die op het randje van wat nog veilig is balanceert.
bodylotionvrijdag 9 oktober 2009 @ 22:28
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

GP2 gebruikt toch een standaard chassis? Daar gaat dus niet iedereen een eigen versie verzinnen die op het randje van wat nog veilig is balanceert.
da's een goeie.
#ANONIEMzondag 18 oktober 2009 @ 08:33
Wat zijn eigenlijk de snelste race, snelste ronde en pole?

Snelste race is volgens mij nog altijd Monza 1971 (242,615 km/u; Peter Gethin in een March, 5 man over de finish binnen 1 seconde). Dit was het laatste jaar zonder chicanes in Monza.


Ik kan me herinneren dat Nelson Piquet in 1987 in Oostenrijk een pole neerzetten van 256 en nog wat, wat toen de snelste (trainings)ronde was, maar volgens mij was er daarna nog eens iemand sneller.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2009 10:30:15 (filpmje toegevoegd) ]
ziggyziggyziggyzondag 18 oktober 2009 @ 11:16
Montoya had op Monza in (uit mijn hoofd) 2001 de snelste kwalificatierun ooit, meen ik.
Lightzondag 18 oktober 2009 @ 23:35
Even wat uitgezocht:
1987 Zeltweg (5942.4 m)
Nelson Piquet had pole met 1'23.357, wat neerkomt op 256.64 km/u

2001 Monza (5793 m)
JP Montoya had pole met 1'22.216, wat neerkomt op 253.66 km/u

2002 Monza (5793 m)
JP Montoya had pole met 1'20'264, wat neerkomt op 259.83 km/u

2003 Monza (5793 m)
Michael Schumacher had pole met 1'20'963, wat neerkomt op 257.58 km/u

2004 Monza (5793 m)
Rubens Barrichello had pole met 1'20'089, wat neerkomt op 260.40 km/u

Na 2004 zijn de tijden weer omhoog gegaan.
Andere circuits heb ik niet vergeleken.

Tijden en circuitlengtes komen van f1-facts.com
ziggyziggyziggymaandag 19 oktober 2009 @ 00:04
2002, die bedoelde ik. Weet je zeker dat de snelheid van 2004 klopt? Wanneer hadden ze de eerste chicane ookalweer verlegd?
Lightmaandag 19 oktober 2009 @ 00:17
Volgens f1-facts.com was de laatste aanpassing bij Monza voor de race in 2000. Dus misschien moet ik ook nog even kijken bij de races daarvoor.
LeXXmaandag 7 december 2009 @ 14:37
Ik heb een hele specifieke vraag, eigenlijk slaat hij niet zozeer op motorsport, maar doe toch hier een poging

Boven de "oude" pitboxen van Spa zie je een hoop UniRoyal reclame. Naast het "tegenwoordige" geweld van de grote felle borden met reclame voor Vodafone, DHL en ING, steekt dit nogal af, al is het alleen al omdat de borden er al jaren hangen. Je kan hier op de foto vaagjes de borden zien.. Het is natuurlijk ook geen F1-specifieke reclame.
Je zou zeggen dat die plaatsen een contract hebben voor een aantal jaren, maar deze hangen er zogezegd al jaren, zo niet al meer dan 10 jaar. Dat zie je niet op een ander circuit. Ik ben benieuwd of iemand weet of Uniroyal destijds voor langere tijd een contract met Spa heeft afgesloten oid. Of hangen ze er vanuit een andere oorzaak/reden?

Wellicht wat nutteloos, maar ik ben gewoon nieuwsgierig
ElmarOmaandag 7 december 2009 @ 19:10
Heb in ieder geval iets gevonden over de Uniroyal Fun Cup die op Spa wordt gehouden. Dus mijn vermoeden is dat dat er iets mee te maken kan hebben.
Sinister-D-maandag 7 december 2009 @ 21:49
Eigenlijk nooit bij na gedacht Maar die +/- 10 jaar dat ik regelmatig eens langs spring op Spa kan ik me niet anders herinneren dat die borden daar hangen, trouwens ook terug te vinden op de parkeerplaats die langs de Eau-rouge ligt. Maar ik weet dat de toren die het paddock overziet de Uniroyal-toren heet. Maar dan is nog de vraag of het met een of andere langdurige verbintenis te maken heeft, of dat de toren zo heet omdat de borden er na veel-te-veel jaren nog steeds hangen van vroegah
bodylotiondinsdag 15 december 2009 @ 11:38
vraag me af of F1 gebruik maakt van drive-by-wire op het gas- en rempedaal. Dat het schakelen zo werkt lijkt me logisch. De rem heb ik mijn twijfels over, ook omdat ze geen rembekrachtiging hebben ivm het 'gevoel'
ziggyziggyziggydinsdag 15 december 2009 @ 12:03
Ja, dat gebruiken ze.
Sinister-D-maandag 29 november 2010 @ 20:31
stiekem tijd om deze weer eens omhoog te trappen :6