quote:Op maandag 9 oktober 2006 20:36 schreef sjak het volgende:
Super hoor Snoopy. Fijn dat je zo je melkproductie wat kan opkrikken en dat je rustig erbij kan blijven!
Iemand ervaring met die zachte kolfschilden van medela? Het lijkt mij wel prettig maar ik weet niet of het wel met mijn kolfapp. past enz.
Dat was ook de bedoeling! Ik liep twee weken overtijd en het was een soort laatste hoop op een thuisbevalling.quote:Op maandag 9 oktober 2006 20:32 schreef Tamea het volgende:
Owlet, heb je dan al gekolfd voor de bevalling? Of snap ik het nu verkeerd?
Ik dacht eik dat dat niet goed was omdat kolven ook weeën op zou kunnen wekken?
Aha, zit het zo. Bedankt voor de uitleg.quote:Op maandag 9 oktober 2006 21:42 schreef owlet het volgende:
[..]
Dat was ook de bedoeling! Ik liep twee weken overtijd en het was een soort laatste hoop op een thuisbevalling.
Overigens kan het geen weeën opwekken als er niet al wat rommelt. Anders zouden mensen ook niet kunnen tandemvoeden.
Dus alleen als je al op het einde loopt of als je een vergrote kans hebt op een vroeggeboorte moet je er rekening mee houden dat het iets in gang kan zetten.
Ik bedoelde het stimuleren van de borstvoeding natuurlijk. Ik wil het zo graag gaan doen (ivm allergiën van mijn vriend) dat ik daar best heel wat voor over heb, vandaar mijn vraag. Ik wil gewoon dat het goed komt.quote:Op maandag 9 oktober 2006 19:53 schreef owlet het volgende:
Neuk, wat bedoel je? Het stimuleren van de BV of het stimuleren van de bevalling?
tepelstimulatie werkt op de baarmoeder, ik heb toen ik erg overtijd liep gekolfd in de hoop dat dat de baarmoeder net een zetje zou geven. Of het hét zetje heeft gegeven weet ik niet, maar ik voelde het wel duidelijk in mijn buik.
BV zelf hoef je niet voor te stimuleren voor de bevalling, dat komt vanzelf op gang na de bevalling. Je kindje heeft ook nog niet veel nodig dus het is niet erg als de BV langzaam op gang komt.
Ik moet zeggen dat ik het wel een prettig idee vond dat ik al een behoorlijke productie had voor de bevalling (dankzij het kolven), maar achteraf gezien was dat voor Ronja veel minder prettig omdat ze behoorlijk wat weg moest zien te werken zonder dat ze dat gewend was.
Het voedzame colostrum wordt trouwens pas gemaakt als de baby er is, dus je hoeft niet bang te zijn dat je dat verspilt door voor te kolven o.i.d.
Ik lees dit dus nu pas! wat goed joh!! heerlijk! Ben ik echt heel blij om om te horen.quote:Op maandag 9 oktober 2006 18:04 schreef PM-girl het volgende:WIehooeee!!!, De lactatiekundige is geweest en..... hij drinkt bij mij! Wel met een tepelhoedje, maar dat geeft niks!
Het tepelhoedje wat we hadden, was een kleine maat. NU heb ik een L en daar gaat het goed mee.
Pijnloos gevoed en superblij! Dit had ik niet verwacht en de vk en kraamhulp ook niet en ik ben echt superblij!
Het is nog wel wat onhandig met houdingen ed, maar dat komt wel.
Overigens was ze ook erg verbaasd en verwonderd dat ik zo goed kon kolven met zulke hoeveelheden, dat was ze niet gewend dat het zo goed ging.
(bij de laatste kolf vanmiddag was het ook net een kraantje).
Nee, ik heb er geen last van, soms schuren mijn tepels wat maar daar kom ik wel overheen. Het leek me alleen fijn zo'n zacht schild. Ik was alleen bang dat (zoals Lois schreef) het slechte vacuum kon trekken.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 11:26 schreef dutchie het volgende:
Sjak, ik heb ook een Medela en daar zit zo'n plastic hard schild op. Heb eigenlijk nooit gekeken naar wat anders, vooral ook omdat dit al een beetje een oudje is. (4 jaar oud)
Heb je last van het harde schild dan?
Overdag slapen? Wat is dat?!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 09:09 schreef bixister het volgende:
yppy, slaapt anna overdag nog steeds zo weinig?
Wat mij opvalt is dat ze erg slecht alleen kan zijn. Misschien komt het door de krampjes, misschien door iets anders, ik weet het niet, maar zelfs in de box liggen is een uitdaging. Mét mobile aan lukt dat nog wel eens. Dus 's nachts slaapt ze makkelijk 6, 7 uur en daarna is het op. Af en toe een kwartiertje, soms een uurtje en heel af en toe heeft ze een middag slaapje tussen 4 en 6, 7 uur. Wakker in bed leggen helpt niet, bijna slapend in bed leggen helpt niet en zelfs als ze al een half uur bij je ligt te slapen, en je legt d'r heeeeeeel voorzichtig in een voorverwarmd bedje, is ze 5 minuten later klaarwakker.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 09:17 schreef bixister het volgende:
pfoeh, dat is nogal wat vind ik hoor, voor zo'n kleintje. en niet te vergeten voor jullie. maar ja, wat niet gaat gaat niet. toch maar regelmatig blijven proberen zou ik zeggen, misschien is het iets wat ze nog moet/kan leren. sterkte ermee!
Echt een lief stukje ditquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 12:14 schreef owlet het volgende:
Ik vind het BV geven zo ontzettend leuk worden naarmate Ronja ouder wordt.
En dan die gelukzalige "lekker he mam"-blik als ze af en toe de tepel los laat...![]()
Wat mij betreft blijft ze zeker nog twee jaar drinken, dit is echt genieten!
Wat een geramble, ik ben gewoon vandaag even extra verliefd op mijn dochter omdat het lijkt alsof we inééns in rustiger vaarwater terecht zijn gekomen.
Na negen maanden veilig bij YPPY te zijn geweest, is alleen zijn misschien zoiets als een koude douche voor Anna. Maar misschien is ze ook wel heeel nieuwsgierig naar de wereld om haar heen (ze heeft ook zo'n leuke wakkere blik op de foto'squote:Op vrijdag 13 oktober 2006 09:24 schreef Jarno het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is dat ze erg slecht alleen kan zijn. Misschien komt het door de krampjes, misschien door iets anders, ik weet het niet, maar zelfs in de box liggen is een uitdaging. Mét mobile aan lukt dat nog wel eens. Dus 's nachts slaapt ze makkelijk 6, 7 uur en daarna is het op. Af en toe een kwartiertje, soms een uurtje en heel af en toe heeft ze een middag slaapje tussen 4 en 6, 7 uur. Wakker in bed leggen helpt niet, bijna slapend in bed leggen helpt niet en zelfs als ze al een half uur bij je ligt te slapen, en je legt d'r heeeeeeel voorzichtig in een voorverwarmd bedje, is ze 5 minuten later klaarwakker.
Genius!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 16:30 schreef YPPY het volgende:
Wat een geniaal plan poemojn!! Het lijkt zelfs of ze door heeft dat ze de wagenspanner geluid kan laten maken. Die heb ik schuin in dat ding gespannend en als ze met haar armpje zwaait, maakt het geluid.
Om het ontopic te houdenals die goed blijft gaan, kan ik straks overdag gaan kolven.
ik ook niet..quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 20:57 schreef Jarno het volgende:
Ik bedoelde het ook niet per se negatief hoor.
Die hielpen bij mij ook niet. Zoogcompressen van Avent wel. Die lillypadz vind ik trouwens rotdingen, ik kan er slecht tegen en krijg er jeuk vanquote:Op zondag 15 oktober 2006 11:08 schreef Belana het volgende:
PM, ik heb hier vaker gehoord over de lilypads, misschien is dat wat?
Nou dát weer! We doen allemaal al ontzettend onze best om alles volgens de regeltjes te doen, want beter voor het kind, en nu zijn de ijsblokzakjes ook weer no-go. Wat mag dan nog wel?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 13:02 schreef sweaty het volgende:
Ik hoorde van een lactatiedeskundige dat het juist niet goed is om het te bewaren in ijsblokzakjes, omdat de kwaliteit van de borstvoeding ontzettend achteruit zou gaan en het het veel minder voedingswaarde had??
Ik denk om evt beschadiging te voorkomen. Ik heb die van mij in een stevige grotere plastic zak opgeborgen, om dus te voorkomen dat ik ze kapot stoot met wat anders.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:34 schreef PM-girl het volgende:
Zakjes in een bak leggen in de vriezer, zei mijn lactatiekundige. Waarom ben ik vergeten, maar er was een reden voor.
nee, 25 zakjes voor 9 euro (lansinoh). oh ik zie net dat ze bij de borstvoedingswinkel tijdelijk niet leverbaar zijn. bij babywalz kun je ze ook kopen, maar net iets duurder (9,95). maar daar heb je weer meer keus om de aankoop te combineren met iets anders handigs/leuks.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 19:14 schreef cattie het volgende:
Die bewaarzakjes vind ik echt een crime, ik knoei er vreselijk mee. Ik gebruik de Avent bekers. Die kun je wel vaker dan 3x gebruiken, maar je moet wel opletten of ze niet beschadigd zijn. In vergelijking met de zakjes ben je dan trouwens nog goedkoper uit. 10 bekers kosten 15 euro en 10 zakjes geloof ik 10 euro, terwijl die maar 1x te gebruiken zijn.
Ik zie het..quote:Op woensdag 18 oktober 2006 22:58 schreef Maneki.Neko het volgende:
Er is op RTL4 nú een programma over borstvoeding bezig
Ik gebruik de Avent bakjes al zo'n 4 maanden.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 12:36 schreef sjak het volgende:
Van die potjes van Avent heb ik gehoord dat je ze maar een maximaal aantal keren kunt gebruiken, daarna gaan ze afbreken. Een vriendinnetje van mij heeft dat gehad, haar dochter wilde ineens niet meer eten, bleek de BV naar zeep te smaken door die bakjes dus. (Ze was eigenwijs en dacht ze vaker dan voorgeschreven te kunnen gebruiken) Ze kon haar voorraad BV weggooien.
Nah!quote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:05 schreef sjak het volgende:
Het programma ging vooral over moeders die lang BV gaven. Eentje zelfs bij een dochter die 8 was. Ik vond dat ze het beeld van BV verkeerd neerzette. Ik vond het zelfs wat afstotelijk. Een moeder die BV gaf tot twee jaar had sinds de bevalling nog geen sex met haar man gehad. Die moeder die BV gaf aan die dochter van 8 liet zelfs haar man meedoen (dochter aan de ene kant, man aan de andere). Hij was ermee gestopt omdat hij te dik werd![]()
Je kunt toch aan de andere kant Jarno, doe niet zo flauw zegquote:Op donderdag 19 oktober 2006 11:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nah!. Is het erg als ik dan een portje neem ofzo als Anna ligt te drinken?
. Mén.
Volgens de link in de openingspost mag je BV 6 maanden bewaren in de vriezer.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 09:06 schreef Tamea het volgende:
Ik kwam door dit topic op het idee om eens te controleren hoe oud de voorraad in m'n vriezer is. Was wel op tijd want het oudste is van half augustus dus ik mag langzaamaan wel eens wat eruit gaan halen om de voorraad te verversen, anders zit ik zo door die drie maanden bewaartermijn heen.
Goede zeg dat hij zo lekker drinkt! Jetske moet nog even wennen aan drinken op de creche, zeker nu ze zo verkouden is drinkt ze veel liever bij mij dan uit een fles.quote:Ik geef sinds deze week meer bv mee naar het kinderdagverblijf, 2 x 180 cc nu en Finn drinkt het ook helemaal op, dus dat is wel fijn. Het gekke is nu dat hij bij mij minder lang drinkt, maar ineens wel weer veel meer plast, dan de afgelopen weken. Misschien had hij toch meer last van z'n verkoudheid bij het drinken dan we dachten.
Dat valt best mee he! Het is vermoeiender dan met een kolf, maar ik krijg er meestal nog met de hand wat extra uit, als de kolf al niet meer voldoende werkt.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 13:23 schreef YPPY het volgende:
Ik lees net het vorige topic terug, over owlet en met de hand kolven. Dat doe ik nu ook, ik was iets te enthousiast geweest met de handkolf.En dat is best makkelijk eigenlijk.
Echt geweldigquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:17 schreef snoopy het volgende:
Hier gaat het op zich prima. Ik probeer een paar keer per dag met de hulpset te voeden en dat gaat steeds iets beter. De andere voedingen geef ik eerst de borst en dan een flesje.
Ja, en eerst had ik zoiets van, ach manneke, nu zit er niks meer in, als hij meteen opnieuw wou drinken. Maar blijkbaar is de bron onuitputtelijk....quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 12:35 schreef snoopy het volgende:
Dat denk ik ook wel eens BM! En dan daarna: oh wat zonde dat dat nu zomaar weer uitgespuugd is.
Gewoon aanzuigpijn, is normaal. Gaat ook over.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:32 schreef Bass-Miss het volgende:
Het enige dat hier wel goed pijn doet is als hij begint met zuigen, maar eens hij bezig is, is het geen probleem meer. Zal gewoon ff pijn verbijten zijn in het begin, veronderstel ik?
Aanzuigen mag toch niet echt pijn doen, heb ik altijd begrepen? Tenminste, ligt eraan hoe je pijn definieert?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:55 schreef nebelung het volgende:
[..]
Gewoon aanzuigpijn, is normaal. Gaat ook over.
PM-Girl, niet de hoeveelheid Daktarin nemen die in de bijsluiter staat, hoor. Zie in de OP de link spruwbehandeling. Dat is te veel (en het is al zo plakkerig). Op de speen heeft weinig zin, het moet op de plekjes. (Ik heb trouwens het gevoel dat ik constant voor niks aan het typen ben en/of op de links in de OP wijs. Dat geeft een vervelend gevoel. )
Ja, dat zei de vroedvrouw ook. Zolang het over gaat eens hij bezig is zou het geen kwaad kunnen. Gewoon beetje melk over smeren en laten drogen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:55 schreef nebelung het volgende:
[..]
Gewoon aanzuigpijn, is normaal. Gaat ook over.
Witte kool.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 18:05 schreef PM-girl het volgende:
Ik ben overigens niet zo'n kooldeskundige, kool kan helpen tegen die harde plek in mijn borst las ik. Maar welke kool?
quote:Borstvoeding geven verlaagt risico ontstaan type 2 diabetes bij moeder
Moeders die hun kind borstvoeding geven kunnen hun kans op type 2 diabetes met 15 procent verminderen. Daarnaast kunnen zij de kans op borst- en eierstokkanker verkleinen.
"We hebben ontdekt dat het geven van borstvoeding echt goed is voor de moeder. Met elk jaar dat zij borstvoeding geeft, neemt het risico van type 2 diabetes met 15 procent af", aldus dr. Alison Stuebe, onder meer wetenschappelijk medewerker aan de Harvard Medical School in Boston. Het geven van borstvoeding biedt daarnaast ook vele voordelen aan het kind. Naast een optimale voeding, bevat moedermelk bestanddelen die het immuunsysteem van de baby versterken en bescherming bieden tegen bacteriën, virussen en parasieten. Bij kinderen die borstvoeding hebben gehad is minder vaak sprake van ziekte in hun kinderjaren en bovendien zijn zij over het algemeen slanker dan baby's die flesvoeding hebben gehad. De voordelen voor de moeder zijn ook onderzocht: door het geven van borstvoeding krijgt de moeder eerder haar normale figuur terug. Sommige studies tonen aan dat moeders die een lange periode borstvoeding geven minder kans hebben op borst- en eierstokkanker. "Maar geen enkel lange-termijn onderzoek heeft het effect onderzocht van borstvoeding op diabetes", aldus Stuebe. "We verwachtten dat het geven van borstvoeding het risico van type 2 diabetes beïnvloedt, omdat het invloed heeft op de stofwisseling en omdat onderzoek heeft aangetoond dat het geven van borstvoeding de insulinegevoeligheid en glucosetolerantie verbetert".
De onderzoekers gebruikten gegevens van de Nurses' Health Study en de Nurses' Health Study II. Meer dan 150.000 vrouwen hadden in de onderzoeksperiode een kind gebaard. Meer dan 6.000 vrouwen kregen de diagnose type 2 diabetes. Na het bekijken van de Body mass Index, BMI (omdat een hoge BMI een risicofactor is voor type 2 diabetes) ontdekten de onderzoekers dat het geven van borstvoeding gedurende een lange periode het risico van type 2 diabetes bij de moeder verminderde. De onderzoekers konden niet aantonen waarom het bescherming biedt tegen diabetes, maar ze vermoeden dat door het geven van borstvoeding de bloedglucosewaarde in balans blijft. Moeders die borstvoeding geven verbranden gemiddeld bijna 500 calorieën per dag. Dat komt overeen met 6 tot 8 kilometer hardlopen per dag. "Als je dus een jaar borstvoeding hebt gegeven, is het niet zo raar dat dit wellicht invloed heeft op de manier waarop het lichaam omgaat met insuline en glucose", aldus Stuebe. Dr. Loren Wissner Greene, endocrinoloog aan het New York University Medical Center zegt wellicht een verklaring te hebben voor het afgenomen risico van type 2 diabetes bij vrouwen die lange tijd borstvoeding hebben gegeven: de minimale gewichtstoename als gevolg van het geven van borstvoeding. "Het beste advies om type 2 diabetes op afstand te houden is het nastreven van een gezond lichaamsgewicht en afvallen wanneer je te zwaar wordt", aldus Greene.
En andere reden kan zijn dat vrouwen die borstvoeding geven meer op hun gezondheid letten dan andere moeders. Echter toen Stuebe en haar collega's leefstijlfactoren meenamen in het onderzoek bleek er nog steeds een sterke relatie te zijn tussen borstvoeding en het afgenomen risico van type 2 diabetes. "Hoe dan ook, het geven van borstvoeding is een manier van voeden dat niets kost, geen bijwerkingen heeft en vele voordelen biedt", aldus Stuebe.
Ja gewone, niet magere kwark. En desnoods vruchtenkwark als dat het enige is dat je in huis hebtquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 18:16 schreef PM-girl het volgende:
Gewoon normale kwark? ik eet het nooit, dus ik weet niet wat voor soorten er zijn?
Ik heb soms het idee dat het tegenwoordig not done is om geen BV te proberen, waardoor sommige vrouwen het proberen zonder er zelf echt achter te staan en dan maar heel snel opgeven omdat het toch niet lukt. En ook ik bedoel hier niemand uit OUD meequote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:08 schreef owlet het volgende:
Met het risico om het imago van BV-maffia te krijgen: sommige mensen zouden toch wel een klein beetje doorzettingsvermogen mogen tonen als ze zo graag BV willen geven, zeg!
Helemaal mee eens. Tijdens de eerste weken dat de BV hier niet wilde vlotten, wilde ik soms zo graag zekerheid en duidelijkheid en ik dacht dat KV die misschien wel gegeven zou hebben i.p.v. dat geklooi met de BV waar we toen mee bezig waren. Maar toen ik later hier weer meer las en zag dat KV net zo goed onzekerheid en problemen met zich meebracht ben ik me gaan realiseren dat het allebei moeilijk is.quote:Daarnaast, zo makkelijk hebben de KV-gevende moeders het ook niet, als ik het goed lees hier! Die hebben alsnog zorgen om de hoeveelheid die gedronken wordt, de tijd die een kindje er over doet en de dingen die je moet doen om je kind tevreden en stil te houden als het toegestane aantal ml's al gegeven is.
Een kind hebben is gewoon zwaar, helemaal in de eerste paar weken. Het is alleen zo makkelijk om het maar af te schuiven op de BV...
Bron: http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/122_strep_04174.htmlquote:4.6 Gebruik bij zwangerschap en het geven van borstvoeding
De veiligheid van Strepsils is niet vastgesteld, maar het produkt wordt niet geacht enig risico in te houden.
quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 11:07 schreef Randa_v het volgende:
[..]
Bron: http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/122_strep_04174.html
Ik denk gewoon standaard, niet teveel van gebruiken.
quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 12:13 schreef m@x het volgende:
Dat vind ik dus echt raar, dat leidsters op een KDV zich bemoeien met de manier van voeden. Als een moeder er voor kiest om BV te geven dan hebben ze die keus te respecteren en daarnaar te handelen wanneer een kindje op het KDV is.
Hij drinkt idd erg gulzig, schijnt dat hij zijn hoeveelheid nog moet vinden. En zolang hij kotst 'met de glimlach' zou het ook geen kwaad kunnen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 13:28 schreef owlet het volgende:
Bass-Miss, het is een ebetje mijn stokpaardje geworden maar wat bij Ronja heel goed hielp tegen het spugen was om te gaan blokvoeden (gedurende alle voedingen binnen een blok van drie uur dezelfde borst aanbieden en dat dan afwisselen elke drie uur) en vooral om haar tussentijds even te laten boeren.
Spugen (en krampjes) komen vaak door een te sterke of te grote melkstroom. heb je het idee dat dat het bij Fons zou kunnen zijn?
Overigens wordt het hoogstwaarschijnlijk vanzelf minder, ze leren al snel om beter te drinken en de maag kan ook steeds wat meer aan.
Moedermelk teruggeven is niet erg, ook niet als het door de neus komt en zolang je op verzoek voedt hoef je je ook geen zorgen te maken dat hij te weinig binnen krijgt.
Ja, zo noemde de vroedvrouw het!quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 16:14 schreef bixister het volgende:
bass miss, mooi dat 't zo goed gaat! (kotsen met een glimlach,)
Ikke? Nee, bedankt, hij krijgt gewoon de borst.quote:Op zondag 22 oktober 2006 10:37 schreef LadyS het volgende:
Iris kotste ook altijd "met een glimlach" Ze leek er allerminst last van te hebben. Hooguit van het continue verschonen van kleding
Het is trouwens een stuk minder geworden BM! Sinds ze 3 maanden is geweest leek het bijna van de 1 op de andere dag over te zijn!
Ik heb trouwens nog een pakje Nutriton liggen hier, wil jij die hebben? Hij is wel geopend, maar dat is een week of 3 geleden. Er is bijna niks uit. (ik hoef er niks voor te hebben hoor)
ja dat weet ik, maar het is tegen het spugen evt. hoor. Het is geen kunstvoeding.quote:Op zondag 22 oktober 2006 11:46 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ikke? Nee, bedankt, hij krijgt gewoon de borst.
Ik zal het iig onthouden, mocht het alsnog beroerd gaanquote:Op zondag 22 oktober 2006 11:15 schreef E.T. het volgende:
ladyS, ik had een paar vrouwen op het bv-forum gezien destijds met flesweigeraars en die hadden het opgelost door 's morgens later te beginnen, in de lunchpauze live-voeden en dan eerder naar huis.
Natuurlijk wel in overleg met je baas. (hij was er niet blij mee, maar kon er weinig tegen beginnen)
Succes alvast morgen!
Ik kan niks anders zeggen dan wat rotquote:Op zondag 22 oktober 2006 14:29 schreef Randa_v het volgende:
Meer ander drinken aanbieden is dan denk ik de volgende stap. Bah, ik vind dit niet leuk.![]()
![]()
Het is geen beschermd beroep(zoals paramedische beroepen als verpleegkundige, tandarts of fysiotherapeut) maar je mag je niet zomaar lactatiekundige noemen. De naam lactatiekundige is namelijk geregistreerd bij het Benelux merkenbureau en daarmee voorbehouden aan mensen die het examen voor IBCLC met succes hebben afgelegd en die dit bewijs elke 5 jaar blijven vernieuwen middels studiepunten of examen. Om helemaal zeker te zijn of iemand echt lactatiekundige is, moet je nagaan of zij/hij de letters IBCLC achter de naam mag dragen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 14:12 schreef PM-girl het volgende:Ik ben dus zeker voor een lk aan het kraambed of vergoeding door het ziekenfonds. Maar zolang het geen erkend beroep is, zal dat niet gebeuren.
Dit is inderdaad in een zin waar ik wat meer letters voor nodig had. Iedereen heeft eigen grenzen en die wil ik ook absoluut respecteren. Maar het is zo soms zo zonde...quote:Op zondag 22 oktober 2006 12:43 schreef YPPY het volgende:
Keuze op basis van het niet hebben van de goede informatie.
Ow.Maar neen, bedankt.quote:Op zondag 22 oktober 2006 12:32 schreef LadyS het volgende:
[..]
ja dat weet ik, maar het is tegen het spugen evt. hoor. Het is geen kunstvoeding.
Ok, weer wat geleerd!quote:Op zondag 22 oktober 2006 19:44 schreef nebelung het volgende:
Het is geen beschermd beroep(zoals paramedische beroepen als verpleegkundige, tandarts of fysiotherapeut) maar je mag je niet zomaar lactatiekundige noemen. De naam lactatiekundige is namelijk geregistreerd bij het Benelux merkenbureau en daarmee voorbehouden aan mensen die het examen voor IBCLC met succes hebben afgelegd en die dit bewijs elke 5 jaar blijven vernieuwen middels studiepunten of examen. Om helemaal zeker te zijn of iemand echt lactatiekundige is, moet je nagaan of zij/hij de letters IBCLC achter de naam mag dragen.
Lactatiekundige IBCLC is een internationaal erkende kwalificatie. Deze internationaal erkende kwalificatie geeft de bevoegdheid tot het ondersteunen en stimuleren van borstvoeding, ook in probleemsituaties. De International Board of Lactation Consultant Examiners (IBLCE) draagt zorg voor de internationale certificering van lactatiekundigen.
Er zijn een aantal zorgverzekeringen die wel vergoedingen geven voor het gebruik maken van een lactatiekundige.
Heláás???quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:44 schreef PM-girl het volgende:
Heb helaas geen ervaring met regeldagen,
Je bedoelt een lange tussentijd?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:34 schreef YPPY het volgende:
Vier uur is wel lang hoor Moonah, misschien heb je gewoon een hongerlappie.
Bij mij pakt Thies hem ook niet altijd meteen goed hoor. Soms ben ik wel een kwartier bezig.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:16 schreef PM-girl het volgende:
Aanleggen gaat toch iets tijdrovender in zijn werk.
Goede tip, dat ga ik proberen. Ik ga altijd meteen op volle kracht want ik wil snel klaar zijnquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 00:15 schreef Macka66 het volgende:
Sjak, rottig toch, die kloven. Hoop dat ze snel verdwijnen!
Een kolfwijze die ik aangeraden kreeg om kloven te vermijden en die ik nog steeds naar tevredenheid volg: een minuut kolven met weinig zuigkracht - daarna de zuigkracht opvoeren tot het nog prima te verdragen is - dan na vijf minuten pauze nemen om de borsten even te masseren - vervolgens nog vijf minuten kolven
(Heb je nu weinig aan natuurlijk, maar misschien kun je er iets mee nadat de kloven verdwenen zijn.)
Volgens mij gebruik jij ze werkelijk overal voor of niet?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 12:18 schreef E.T. het volgende:
Yppy, ik bedoelde ook 'gewoon als het aanleggen wat soepeler gaat' (Saskia was ook niet zo'n enthousiaste happer in 't begin..).
Moonah, leklapjes!(hydrofiele luiers zijn daar trouwens geweldig voor!
)
Dat je dat nog weetquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 22:37 schreef dutchie het volgende:
[..]
Volgens mij gebruik jij ze werkelijk overal voor of niet?Kan me nog iets herinneren van een vakantie waarbij jullie de theedoeken vergeten waren.
Misschien een loze opmerking, maar je weet dat je wettelijk recht hebt op kolftijd tot max 25% van je werktijd. En uiteraard doorbetaald.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:05 schreef LadyS het volgende:
Iris drinkt inmiddels zonder problemen uit de fles (uiteraard meteen na mijn noodroep hier)
Ik heb wel gemerkt dat werken en kolven niet een goede combinatie is voor mij. Doordat Iris een paar
keer een flesje dronk als ik moest werken, en ik niet de tijd/puf had om te kolven (moest om 07.00 uur of 06.30 uur beginnen), merkte ik dat mijn productie minder aan het worden was.
Plus dat Iris een echt veelvraat is (ze dronk zo 200 ml. weg) en daar dus niet tegenop te kolven is.
Kortom: ik heb gezegd dat ik niet meer kom werken, dat ik het teveel gedoe vindAl was het maar 2 ochtendjes in de week.
Nu kan ik weer lekker live voeden voornamelijk
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen als Iris 6 maanden is. Afbouwen en dan alleen nog een ochtend en een avondvoeding geven ofzo. Of gewoon niet afbouwen, of helemaal afbouwen... Ik denk dat ik het maar op zijn beloop laat.
ja dat weet ik inderdaadquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:35 schreef Coelho het volgende:
[..]
Misschien een loze opmerking, maar je weet dat je wettelijk recht hebt op kolftijd tot max 25% van je werktijd. En uiteraard doorbetaald.
Ja hoor. De voorraad in de vriezer is nu op, dus ik zal zo nu en dan een beetje kolven "voor het geval dat..." zeg maar.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 14:08 schreef YPPY het volgende:
Dat klinkt goed LadyS, kun je wel kolven voor als je er een keertje zelf niet bent?
Lastig PM, ik heb ook geen idee wat je het beste kunt doen.
De productie loopt hier flink terug, dat maakt me weer erg onzeker. De vorige keer toen ik ongesteld moest worden hadden we dit probleem drie avonden, nu al vier en het einde is nog niet in zicht (?). Voorlopig hebben we nog genoeg in de vriezer liggen, maar het wordt rap minder nu. Anna drinkt natuurlijk ook steeds meer, maar slaapt tussendoor veel langer. Ik kolf daarom regelmatig tussen de voedingen door, maar dat lijkt niet genoeg zoden aan de dijk te zetten. Als optie zie ik nu nog elektrisch kolven, maar dat zie ik eigenlijk niet zitten. Zeker niet op m'n werk. Om de moed er in te houden heb ik flink geinvesteerd in flessen (van Avent, zijn hier nu in de aanbieding) en afsluitdopjes. Wat zijn die dopjes ontzettend duur zeg.![]()
hé dank jequote:Op woensdag 1 november 2006 15:02 schreef reese.com het volgende:
Ik heb even gezocht via de zoekfunctie die het weer doet en 'm gevonden LadyS.
Alleen was het linkje van Nebelung maar tot 6 maanden dus ik heb even gezocht en die tot 2 jaar gevonden aangezien jouw Iris wel ouder is dan 6 maanden volgens mij.
http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_girls_z_0_2.pdf
Ja ik klikte op je linkje en zag tot mijn schaamte dat ze pas 4 maanden isquote:Op woensdag 1 november 2006 15:04 schreef LadyS het volgende:
[..]
hé dank je
Mijn Iris is 4 maandenEn Amber is ruim 2. Maar met die link vind ik het wel
![]()
Bedankt :/*
*toevoegt aan favorieten*
Nou ja, als je de leeftijden van alle kinderen moet onthouden hier...quote:Op woensdag 1 november 2006 15:06 schreef reese.com het volgende:
[..]
Ja ik klikte op je linkje en zag tot mijn schaamte dat ze pas 4 maanden is. Ik direct op wijzigen klikken maar je was me al voor. In ieder geval staat er nu de goede link voor je in.
Of in plaats van bosbessensap eventueel Molkosan (Melkweiproduct) dat is gewoon bij drogist verkrijgbaar en creeërt net als bosbessensap een zuurder klimaat, waar de spruw niet blij mee is. Het vlekt alleen niet zo als bosbessensap...quote:Op donderdag 2 november 2006 10:59 schreef owlet het volgende:
Yppy, als ze er verder weinig last van heeft zou je het ook eerst op de wat minder drastischer manier kunnen proberen zoals met bosbessensap of gentiaanviolet. Dat laatste is bij sommige lactatiekundigen te bestellen en zou in tehorie ook vrij verkrijgbaar moeten zijn bij de apotheek (maar die doen ook vaak moeilijk).
Volgens een aantal lactatiekundigen die ik sprak is spruw een van de meest overgediagnosticeerde kwalen. (Waarbij ik niet wil zeggen dat de mensen hier die met spruw te maken hebben gehad onzin lopen te verkondigen hoor). Daarnaast heeft iedereen die schimmel wel in zijn/haar lichaam maar komt het er niet altijd uit.
Ik zelf zou denk ik eerst met bossensap aan de weer gaan, meer daarover is te vinden op het BV-forum.
oh maar daar ben ik hert absoluut mee eens! Je kan elk zelfzorgmiddel waarmee je jezelf vakkundig van het leven kan beroven zo bij de Albert Heijn kopen maar een simpel schimmelzalfje niet... Terwijl hetzelfde spul maar dan uitwendig gewoon bij diezelfde AH te koop isquote:Op donderdag 2 november 2006 11:32 schreef nebelung het volgende:
Overgediagnosticeerde kwaal of niet, het idee al dat de huisarts niet eens kijken wil vind ik gewoon raar. Hij wilde ook al niet aan de spray eerst, deed hij ook al moeilijk over. Heb je verdorie een moeder die alles wil doen om de bv goed te laten verlopen, ben je afhankelijk van een huisarts die niks doet om daar aan bij te dragen. Qua spruw liever een keer te veel dan te weinig wat mij betreft. Ik heb maanden lopen rommelen voor de huisarts wilde toegeven dat het wel spruw was en toen was het al zo erg dat we er nu nog maar net vanaf zijn (Ik wist het al met 2 maanden en nu wordt ze over een week een jaar)
Sinds wanneer moet de moeder zich aanpassen aan het kraambezoek? Naar mijn weten is dat nog altijd andersom...quote:Op donderdag 2 november 2006 08:59 schreef PM-girl het volgende:
Gisteren flink herrie in de tent gehad, over de tijden van voeden en dat ik dan (deels) niet bij de kraamvisite ben soms. Zo moeilijk...
Ben dan zo boos op alles en ook op mijn lichaam, dat het niet gewoon kan (dan zou ik namelijk bij het bezoek voeden wrs.)
Ik durf het al haast niet meer hardop te zeggen (vooral niet meer tegen moeders met kinderen van dezelfde leeftijd) maar nog best veel. Toch wel zo'n 7 keer en dan tel ik de nacht mee, hoor (dus per etmaal). Ze krijgt nog niks anders te drinken verder ook hoor en geen andere zuivel nog. Ik ga volgende week wel ander drinken aanbieden dus ik hoop ergens dat het wel wat minder wordt dan. Ik zou zeer tevreden zijn met een keer of 4 of zo.quote:Op donderdag 2 november 2006 11:37 schreef owlet het volgende:
Al bijna een jaar Nebelung, wat gaat dat hard! Hoe veel drinkt ze nu nog?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |