Het idee is goed, en ook uietvoerbaar ware het niet dat ik voor 90% klaar ben met rachelen in de woonkamer. In zo verre heeft de vloer er niets mee te maken, ik meet tussen vloer en plafond de hoogte. 8 Meter verder heb ik een verschil van 4 mm, dat zegt niet zo heel veel of alles waterpas is, maar ik heb iig 2 vlakken paralel lopen aan elkaarquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 23:51 schreef Cybersijp het volgende:
Pienjo,
heb nog ff zitten brainstormen over je "probleem om een plafond uit te vlakken midels een waterpas van 1.50 m.
Neem een punt dat je als punt wil nemen wat het laagste niveau moet zijn van je plafond, en van daar uit wil "vlakken". Bevestig dan een rechte haakse lat met de kopsekant boven(lengte zolang als je wil, mits het gewicht van de lat niet ervoor gaat zorgen dat het hout gaat doorhangen.) De waterpas maak je vast op de lat een de onderkant(of hou hem ertegenaan) net zo lang dat je aan het einde van de lat horizontaal uitkomt met je 'beginpunt". Het verschil vul je op, en bevestig de lat dan. Hierdoor kom je al een flink aantal meter aan het 'overbruggen' van je plafond. Omdat nu het eind van de lat gelijkloopt met je stelpunt. Kun je vandaaruit het zelfde trucje doen , net zo lang als nodig is om de totale lengte te overbruggen.
Deze bevestigde lat(ten) gebruik je nu als referentie punt, om de rest van het plafond uit te rachelen.
De vloer heeft an sich weinig met het plafond te maken, behalve natuurlijk als het scheef loopt (erg) dan kan je via een verloop in het plafond er voor zorgen dat e.e.a niet al te scheef eruit gaat zien. rechte lijnen tegenover elkaar (vloer en plafond) vallen minder op dan recht plafond en scheve vloer.
Dacht meld het ff in deel 3 van het grote Pienjo verbouwingstopic![]()
Wat voor afzuigkap ga je nemen / heb je gekocht?quote:Op maandag 9 oktober 2006 09:04 schreef Marsepein het volgende:
Shit, die heb ik er helemaal niet in.... ff zoeken.
[afbeelding]
Zo dan!
Zet ook een mondkapje op.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:41 schreef Marsepein het volgende:
Vanavond een update, ik ben aan het isoleren van het plafond tussen begane grond en eerste etage.
Met glaswol![]()
En dat jeukt, en ws morgen nog e.e.a. isoleren, dan jeukt het weer
eerst je handen wassen voordat je naar de wc gegaat, heb al vaker een vriend of oom gezien die hielp met isoleren, naar de wc ging, en vervolgens constant in zijn kruis stond te krabbenquote:Op woensdag 8 november 2006 13:41 schreef Marsepein het volgende:
Vanavond een update, ik ben aan het isoleren van het plafond tussen begane grond en eerste etage.
Met glaswol![]()
Ben benieuwd naar de updatequote:Op woensdag 8 november 2006 13:41 schreef Marsepein het volgende:
Met glaswol![]()
Sambal bij ????quote:Op woensdag 8 november 2006 17:50 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb al gedoucht. En het gaat nu weer aardig. Foto's komen na het eten (Ik moet nog gaan koken of halen daar ben ik nog niet uit)
Je merkt het ook al direct. Ik doe het met name voor geluid (Er komen ook 2 lagen gips tegen aan) de echo is helemaal weg. Dat komt met het gips ertegen wel iets terug natuurlijk, maar het loopgeluid van boven is veeeeeeeeeel minder en dat is de echte reden.quote:Op woensdag 8 november 2006 22:11 schreef arithaterhorst het volgende:
Ik vind dat er altijd zo lekker knus uitzien. Huis dat een lekkere warme jas krijgt.
En het plafond ziet er super recht uit.![]()
Zo zijn wij nu bezig met de HR ketel te verplaatsen. En daar hebben we ook allemaal geluidsisolatie achter zitten, want de afvoer van boven loopt er ook langs. En elke keer als er boven iemand doortrekt.......quote:Op woensdag 8 november 2006 22:13 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Je merkt het ook al direct. Ik doe het met name voor geluid (Er komen ook 2 lagen gips tegen aan) de echo is helemaal weg. Dat komt met het gips ertegen wel iets terug natuurlijk, maar het loopgeluid van boven is veeeeeeeeeel minder en dat is de echte reden.
En dat viel niet mee, een bouwmarkt die zelf aan het verbouwen is is nooit grappig .....quote:Op donderdag 9 november 2006 10:35 schreef Marsepein het volgende:
Zo, de isolatie zit er in, Pa Marsepein is ook aangekomen en zo dadelijk maar eens wat omzet genereren bij de bouwmarkt.
Van boven aar beneden hebben we de volgende lagen:quote:Op donderdag 9 november 2006 10:58 schreef arithaterhorst het volgende:
Wij nemen boven trouwens ook ondervloerbedekking. Heb je nog minder geluid. Als het goed is ben je nu al bijna klaar met isoleren en de bijeffecten dan
Pino ik doe dit zelf met een aardappelmesjequote:Op donderdag 9 november 2006 22:19 schreef Marsepein het volgende:
Een breekmes gebruiken voor het doorsnijden van gipsplaten is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Het doet waar het voor gemaakt is, namelijk breken
Nee, bij het doorsnijden van gipsplaten heb ik liever iets in handen wat wat meer solide is.
Op lengte maken? Snijden denk ik.quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:51 schreef Solingjan het volgende:
Nou weet ik nog niet hoe je die platen op lengte maakt??
Moeten die platen niet 1 cm van elkaar zitten ivm stucken. Of word dit niet gestuckd?
Dat maakt dus echt niks uit. Ik neem aan dat het in de plafond niet ineens 10 graden is.quote:Op woensdag 8 november 2006 23:40 schreef Marsepein het volgende:
Nee, absoluut geen alu folie, er bevindt zich op de eerste etage onder de vloerbedekking al een dampdichte laag!
Volgens mij is dat hetzelfde als wat ik bedoel met die "kit"quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:29 schreef Marsepein het volgende:
Nee geen kit, en geen roodband, ook geen gas. Een weefselversterkt product voor gipsplaten met ronde kant. Ik gebruik daarvoor:
[afbeelding]
waarna ik het afsmeer met:
[afbeelding]
Superglad en makkelijk verwerkbaar.
Maar eerst moet de 2e laag ertegen aan. En dat gebeurd volgende week.
En het schroeven is naar zondag verschoven. Nu geen tijd, morgen een gipswandje maken bij een maat van me.
Bouwcenter heb ik het vandaan.quote:Op vrijdag 10 november 2006 19:06 schreef Marsepein het volgende:
Het lijkt er iig veel op! Maar de verkrijgbaarheid zal hier een stuk lastiger zijn. Misschien dat ik de naden van de eerste laag er mee afwerk. Eens kijken bij Imabo maandag of het daar ligt.
Daarmee heb ik dan weer wat minder geluidslekken.
Ik had het ooit in jou topic gezien, was er niet erg enthousiast over, maar het is het proberen waard.
Dank voor de tip!
Zo, vandaag alles vastgezet en de plaatsen gemarkeerd waar leidingen lopen en ik dus ipv een 45 m een 35 mm gipsplaatschroef moet gaan gebruiken.quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:29 schreef Marsepein het volgende:
En het schroeven is naar zondag verschoven. Nu geen tijd, morgen een gipswandje maken bij een maat van me.
Ik was niet erg enthousiast omdat ik liver een klodder op een spaan neem en dan in 1 keer het glad en strak trek. Met zo'n kittube wordt het toch een beetje klooien heb ik het idee.quote:Op vrijdag 10 november 2006 19:11 schreef sanger het volgende:
Hoezo was je er nioet zo onthousiast over trouwens? Volgens mij stonden er maar 2 fotootjes in mijn topic?
Als je van de week in Hoofddorp ben heb ik wel een paar tubes over voor je, ik ben bang dat ik teveel heb.
Beloofde foto's:quote:Op maandag 29 januari 2007 22:22 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Dat horrording hangt, en werkt ook nog zoals het hoort. Ik zal er morgen een foto van schieten.
Ja, zilver mettalic of alu mettalic. Net hoe je het noemt.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 21:46 schreef Solingjan het volgende:
Dat ziet er netjes uit Groen groen/grijs en dan die luxaflex. Is dat zilver/metallic?
Daar heb je gewoon opzetstukken voor voor de stofzuiger. Ik hebe r nog geen, want met een stofdoek kom je ook een eind mits je het maar elke week even doet.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 11:05 schreef Koningin het volgende:
Heel mooi ja!!
Maar als er eenmaal stof opligt
Goed meten, recht zagen. En probeer de koof zover te laten uitsteken dat als er overgordijnen hangen die kamerhoog zijn ze niet tegen je vensterbank aan staan.quote:Op zondag 4 maart 2007 10:50 schreef Martijn_77 het volgende:
@ Marsepein. Nog goede tip voor het maken van een koof?
Ziet er trouwens goed uit
Er is inderdaad nog wel wat werk, maar zodra het plafond in de hal er in zit hoop ik ook een stucadoor te hebben gevonden die de hele benedenverdieping in 1 keer netjes stucadoort. Dan is het nog schilderen en laminaat leggen.quote:Op zondag 4 maart 2007 18:54 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb steeds in mijn hoofd dat het bij jullie al helemaal mooi af is, maar dat is eig. alleen boven natuurlijk.
Wat een werk nog zeg!
Ik vind het uberhaupt al onvoorstelbaar dat mensen het voor elkaar krijgen om op die paar vierkante meter te kunnen levenquote:Op zondag 4 maart 2007 18:54 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb steeds in mijn hoofd dat het bij jullie al helemaal mooi af is, maar dat is eig. alleen boven natuurlijk.
Wat een werk nog zeg!
Oke, duidelijk. Je hebt dus vooraf de maten van de koof reeds bepaald. Das een verschil met ons.quote:Op maandag 5 maart 2007 10:46 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb 2 lagen gipsplaat gemonteerd behalve waar de koof zit. Daar is 1 laag gips en dan de koof. De koof is uiteraard aan het regelwerk gemonteerd.
Ik geef je hierin helemaal gelijkquote:Op maandag 5 maart 2007 13:46 schreef Marsepein het volgende:
Om de liggende (douche)afvoer komt ws een stukje isolatie, en ook naast de meterkast isoleer ik tegen geluid. En dat is belangrijker want geloof me, het doortrekken van de wc heeft aanzienlijk minder inlevingsvermogen nodig om te horen wat er door gaat dan de doucheafvoer.
Ziet er weer uit als degelijk werk!quote:
Die centraaldoos wordt een centimeter of 12 verhoogd dmv een opzetstuk dus dat gaat zeker passenquote:Op woensdag 7 maart 2007 09:03 schreef Gurb het volgende:
[..]
Ziet er weer uit als degelijk werk!
Het word trouwens wel een uitdaging om alle draden netjes in de centraaldoos te krijgen
quote:Op woensdag 7 maart 2007 09:18 schreef Marsepein het volgende:
Die centraaldoos wordt een centimeter of 12 verhoogd dmv een opzetstuk dus dat gaat zeker passen![]()
Je geeft eigenlijk zelf het antwoordt alquote:Op woensdag 7 maart 2007 09:24 schreef Marsepein het volgende:
Ik twijfel trouwens of ik links en boven de meterkast met gips of met hout afwerk. Als ik het met gips doe dan wordt het gesausd in dezelfde kleur als de muren worden. En doe ik het met hout dan wordt het bling-bling wit.
En ik overweeg of ik boven de meterkast een klein kastje met deurtje maak ipv vast aftimmeren. Dan kan ik er altijd bij en heb ik nog een plek om wat kleine dingetjes die je niet in de meterkast wilt hebben op te bergen.
Goed bezitquote:Op woensdag 7 maart 2007 09:18 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Die centraaldoos wordt een centimeter of 12 verhoogd dmv een opzetstuk dus dat gaat zeker passen![]()
Waar??? Ja in het midden. Niets te zien.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 19:01 schreef Marsepein het volgende:
Er zit in beide vensterbanken wel een naad maar die is zo netjes dat het niet opvalt. En hij zit in het midden dus ook dat is mooi gedaan![]()
Ziet er strak en precies uit zoals het hoort.quote:Op zondag 11 maart 2007 18:20 schreef Marsepein het volgende:
En zoals op de laatste foto is te zien heb ik de deur weer in de meterkast gehangen
quote:Op zondag 11 maart 2007 18:49 schreef Marsepein het volgende:
Rookmelder is nog niet gepland. En inderdaad er hoort een aarde draad naar buiten, niet meer aan gedacht. Spijtig dat ik alles weer open moet halen, maar wat moet dat moet. Morgen hangt er ook een aarde draad naar buiten
quote:Op zaterdag 10 maart 2007 20:42 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Waar??? Ja in het midden. Niets te zien.
Je schrijft het al, in nieuwbouw is het verplicht. En ja er komen (ooit) rookmelders. Of het 230V melders zullen zijn? Geen idee, waarschijnlijk niet. Dat is niet handig, dat weet ik. Maar nu alles opnieuw doen en melders gaan installeren is een slecht idee. Niet alles kun je vooraf bedenken en uitvoeren.quote:Op zondag 11 maart 2007 19:01 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
![]()
In de nieuwbouw zijn rookmelders verplicht op iedere verdieping in de verkeersruimten (gangen).
Het is maar een tip, die dingen kunnen leven redden en ze zijn zelfs in heel mooi design te vinden (zie cijbercijp topic; was volgens mij van hager)![]()
Kun je hier boven deze gipsplaat geen doos maken met stroom. Voor het geval dat er van die rooksmelders komen. Maak een foto, je weet waar hij zit en je hoeft daar dan alleen maar de gipsplaat in te zagen en je kunt de rook melder daar ophangen.quote:Op zondag 11 maart 2007 18:19 schreef Marsepein het volgende:
Toen had ik precies nog zin omhet eerste stukje gipsplafond te monteren. Morgen ga ik er mee verder:
[afbeelding]
Terwijl ik het hierbovenstaande intikte dacht ik dat ik inderdaad ergens een doos moest of kon maken. Net bedacht dat ik er **altijd** 1 kan maken voor de meterkast. Ik kan zonder iets te slopen daar met elektra komen. Dat is dus geen probleem.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:57 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Kun je hier boven deze gipsplaat geen doos maken met stroom. Voor het geval dat er van die rooksmelders komen. Maak een foto, je weet waar hij zit en je hoeft daar dan alleen maar de gipsplaat in te zagen en je kunt de rook melder daar ophangen.
quote:Op zondag 11 maart 2007 18:19 schreef Marsepein het volgende:
Zo, vandaag de centraaldoos in de hal aangepakt, de ellendeling. Eerst maar eens een before foto:
[afbeelding]
En dan gaan we beginnen, maar natuurlijk niet voordat de groep is afgeschakeld, dmv de testknop meteen de aardlek getest:
[afbeelding]
Daarna maar eens strengen gemaakt per invoerbuis, anders kom ik er echt niet meer uit, met zoveel zwart ertussen:
[afbeelding]
Omdat de centraaldoos zo'n 10,5 cm te diep ligt moest ik iets verzinnen om dat mooi op te lossen. Bleek dat daar kant-en-klare oplossingen voor zijn, verhogingsringen. Al lang geleden heb ik er een paar besteld, en nu komen ze van pas. Eerst de boel maar eens op de werkbank in elkaar gezet. Omdat ik niet zulke lange schroeven heb, heb ik het met draadeind gedaan. Na elke verhoging van 3 cm een boutje MOERTJEzodat de verhogingen niet naar beneden vallen als je het dekseltje loshaalt:
[afbeelding]
En zo ziet het er dan uit als al die verhogingssets gemonteerd zijn:
[afbeelding]
We beginnen met de aardedraad. Deze allemaal bij elkaar gehaald en verbonden met een lasklem:
[afbeelding]
En zo gaan we verder tot op het laatst alleen zwart overbleef. Omdat ik de buizen had beschreven, wist ik welke zwarte naar welk schakelpunt gingen. Daardoor was het makkelijker om de juiste zwarte bij de juiste zwarte te doen. Er zijn er zoveel want ik heb 2 wisselschakelaars voor het licht in de hal, en een dubbelpolige schakelaar voor het buitenlicht:
[afbeelding]
Daarna de blauwe nog weggewerkt, en het deksel vastgezet. Totaal zitten er 10 lasklemmen in de doosNatuurlijk nog even een blauwe en een zwarte dor het deksel heen voor de lamp:
[afbeelding]
Lamp monteren en voila, dat ziet er weer netjes uit. Ik heb verder al het nog niet gemonteerde elektraspul afgedopt:
[afbeelding]
Toen had ik precies nog zin omhet eerste stukje gipsplafond te monteren. Morgen ga ik er mee verder:
[afbeelding]
Je hebt helemal gelijk, het verdient niet de schoonheidsprijs. Maar het is netjes, en straks ook duidelijk gedocumenteerd dmv foto's. Veranderen doe ik echt niet. Dat kost me teveel tijd.quote:Op maandag 12 maart 2007 00:28 schreef Cybersijp het volgende:
[..]
Sorry pinjo, maar Vonkie geeft hier aan dat dit de juiste(en enige) oplossing was voor je probleem van de te hoog hangende centraaldoos. nu kan ik er nog wel inkomen dat je bijv. 2x 3 cm ophoogt(been there done that zeg maar) maar 12 cm? bij een centraal doos moet je als je ooit er weer bij moet op 17 cm van je af de draden weer in hjet juiste gat zien te krijgen? gaat niet lukken. Zou de boel van de doos open maken, centraaldoos verlagen, buizen aanhelen vastzetten, en alsnog alle lassen op de normalen manier in een doos doen die bijv. met een ophoogring van 3cm is opgehoogd(ivm veel draden) lengte heb je genoeg nu....
daarnaast weet je straks never noit meer waar welke streng naar toe gaat 9staat nu op de buizen, dus ff een dymolabelwriter pakken en plakkertje maken wat waar heen gaat scheelt je heel wat geleuter.
maar goed just thoughts my friend, just thoughts
Ben al lang blij dat je klusdip voorbij is
Het niet of wel plaatsen van rookmelders moet je natuurlijk helemaal zelf weten; maar je hebt nu nog de mogelijkheid tot het plaatsen van een buisje en bedraden ervan.quote:Op maandag 12 maart 2007 08:49 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Je hebt helemal gelijk, het verdient niet de schoonheidsprijs. Maar het is netjes, en straks ook duidelijk gedocumenteerd dmv foto's. Veranderen doe ik echt niet. Dat kost me teveel tijd.
Boutje en moertje haal ik inderdaad weleens door elkaarZal wel dialect zijn ofzo...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |