abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42502901
Zo, deeltje 2 was vol, dus is het tijd voor deel 3.

Eerst maar even wat linkjes spammen:

De klusperikelen van Marsepein (Deel 1)
De klusperikelen van Marsepein (Deel 2)

Na een behoorlijke klusdip, is het weer tijd om e.e.a. te gaan doen. Het huis is niet af, en dat is wel het doel. Met stilzitten wordt het doel niet bereikt. Dus er moet zo langzaam aan weer wat gaan gebeuren.

In dit topic zal ik mijn verdere perikelen vermelden, aangevuld met beeldige foto's en hulpvragen.

Wat foto's uit de vorige delen:

Verhuizen

Oh ja, hoe wonen we nu?

En dan het punt waar we gebleven zijn:
  maandag 9 oktober 2006 @ 09:00:13 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_42502949
Ik kom gewoon lekker nog even terug op de foto's van de keuken.
Echt gaaf geworden!
pi_42503013
Shit, die heb ik er helemaal niet in.... ff zoeken.

Zo dan!
pi_42503086
Ziet er weer goed uit!
  maandag 9 oktober 2006 @ 09:36:53 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_42503458
Mooi dat je weer motivatie gevonden hebt Marsepein!

Game on!!!!!!!!!!!!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 9 oktober 2006 @ 11:29:24 #6
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_42505614
Ook deel3 wil ik niet missen
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_42563243
Pienjo,

heb nog ff zitten brainstormen over je "probleem om een plafond uit te vlakken midels een waterpas van 1.50 m.

Neem een punt dat je als punt wil nemen wat het laagste niveau moet zijn van je plafond, en van daar uit wil "vlakken". Bevestig dan een rechte haakse lat met de kopsekant boven(lengte zolang als je wil, mits het gewicht van de lat niet ervoor gaat zorgen dat het hout gaat doorhangen.) De waterpas maak je vast op de lat een de onderkant(of hou hem ertegenaan) net zo lang dat je aan het einde van de lat horizontaal uitkomt met je 'beginpunt". Het verschil vul je op, en bevestig de lat dan. Hierdoor kom je al een flink aantal meter aan het 'overbruggen' van je plafond. Omdat nu het eind van de lat gelijkloopt met je stelpunt. Kun je vandaaruit het zelfde trucje doen , net zo lang als nodig is om de totale lengte te overbruggen.

Deze bevestigde lat(ten) gebruik je nu als referentie punt, om de rest van het plafond uit te rachelen.

De vloer heeft an sich weinig met het plafond te maken, behalve natuurlijk als het scheef loopt (erg) dan kan je via een verloop in het plafond er voor zorgen dat e.e.a niet al te scheef eruit gaat zien. rechte lijnen tegenover elkaar (vloer en plafond) vallen minder op dan recht plafond en scheve vloer.

Dacht meld het ff in deel 3 van het grote Pienjo verbouwingstopic
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_42563427
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 23:51 schreef Cybersijp het volgende:
Pienjo,

heb nog ff zitten brainstormen over je "probleem om een plafond uit te vlakken midels een waterpas van 1.50 m.

Neem een punt dat je als punt wil nemen wat het laagste niveau moet zijn van je plafond, en van daar uit wil "vlakken". Bevestig dan een rechte haakse lat met de kopsekant boven(lengte zolang als je wil, mits het gewicht van de lat niet ervoor gaat zorgen dat het hout gaat doorhangen.) De waterpas maak je vast op de lat een de onderkant(of hou hem ertegenaan) net zo lang dat je aan het einde van de lat horizontaal uitkomt met je 'beginpunt". Het verschil vul je op, en bevestig de lat dan. Hierdoor kom je al een flink aantal meter aan het 'overbruggen' van je plafond. Omdat nu het eind van de lat gelijkloopt met je stelpunt. Kun je vandaaruit het zelfde trucje doen , net zo lang als nodig is om de totale lengte te overbruggen.

Deze bevestigde lat(ten) gebruik je nu als referentie punt, om de rest van het plafond uit te rachelen.

De vloer heeft an sich weinig met het plafond te maken, behalve natuurlijk als het scheef loopt (erg) dan kan je via een verloop in het plafond er voor zorgen dat e.e.a niet al te scheef eruit gaat zien. rechte lijnen tegenover elkaar (vloer en plafond) vallen minder op dan recht plafond en scheve vloer.

Dacht meld het ff in deel 3 van het grote Pienjo verbouwingstopic
Het idee is goed, en ook uietvoerbaar ware het niet dat ik voor 90% klaar ben met rachelen in de woonkamer. In zo verre heeft de vloer er niets mee te maken, ik meet tussen vloer en plafond de hoogte. 8 Meter verder heb ik een verschil van 4 mm, dat zegt niet zo heel veel of alles waterpas is, maar ik heb iig 2 vlakken paralel lopen aan elkaar
pi_42680856
Even Inbouwspots brandveilig monteren. hier spammen hoor
pi_42684871
Leuk dat je weer bezig bent, nu snel de plafond dicht enzo!
  zondag 15 oktober 2006 @ 00:34:06 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42685997
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 09:04 schreef Marsepein het volgende:
Shit, die heb ik er helemaal niet in.... ff zoeken.

[afbeelding]

Zo dan!
Wat voor afzuigkap ga je nemen / heb je gekocht?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 15 oktober 2006 @ 00:53:16 #12
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_42686668
Leuk dat je weer aan de slag gaat!! Ik ga het topic weer gezellig volgen, dat er maar veel foto's mogen komen.
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_43323570
In Is deze dimmer geschikt voor deze trafo? staat even snel een vraag
pi_43357011
Vanavond een update, ik ben aan het isoleren van het plafond tussen begane grond en eerste etage.

Met glaswol

En dat jeukt, en ws morgen nog e.e.a. isoleren, dan jeukt het weer
pi_43357595
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:41 schreef Marsepein het volgende:
Vanavond een update, ik ben aan het isoleren van het plafond tussen begane grond en eerste etage.

Met glaswol

Zet ook een mondkapje op.
O ja en je bril, spoel die na het werk eerst goed af met water. Als je gelijk gaat wrijven krijg je allemaal krassen. En laat je bril niet bij de opticien in een spiritus of amoniak badje schoon maken want dan word hij echt schoon en zie je alle bouwkrassen en zie je dus niks meer door die krassen.
Isolatie snijden: Met lang breekmesje Met lat waar gesneden moet worden helemaal in/plat duwen en dan met mesje erlangs. Is in een keer door. Stoft ook niet zo als je dat met een kartelmes zou doen.
Gebruik je rollen of platen?
pi_43360496
quote:

Met glaswol

eerst je handen wassen voordat je naar de wc gegaat, heb al vaker een vriend of oom gezien die hielp met isoleren, naar de wc ging, en vervolgens constant in zijn kruis stond te krabben
  woensdag 8 november 2006 @ 15:32:55 #17
65960 sanger
pi_43360587
quote:

Met glaswol

Ben benieuwd naar de update

* gelukkig nooit last van jeuk door isolatie
pi_43364218
Ik ben er voor vandaag mee gestopt. Ik had overal jeuk, echt niet normaal. Knalrode kop (Voor de grapjurken onder ons, Ik heb het niet over mijn haar) van de uitslag, en elke 5 minuten een niesbui van 10 a 15 niezen.

Ik ben een heel eind maar dus net niet af. Morgen nog een keer de jeuk woonkamer in om de laatste stukken te isoleren.

Ik schat een uurtje of 2 werk. Ik denk dat ik vroeg begin, rond 7:00 uur, dan sta ik om 9:00 uur onder de douche en ben ik snel van de jeuk en het niezen af.

Solingjan, bedankt voor de tips, de meeste kende ik wel en gebruik ik ook. Maar nooit never nooit een stofkapje langer dan 5 minuten op. Ik stik dan, ga bijna dood, mijn kijkijzer beslaat als een dolle stier. Dan maar een avondje gruis happen.
  woensdag 8 november 2006 @ 17:25:06 #19
65960 sanger
pi_43364426
Nog een tip voor tijdens het douchen: laat eerst het water langs je lichaam spoelen voordat je gaat "wassen" daarmee voorkom je dat je het juist in je huid prikt.
pi_43365285
Ik heb al gedoucht. En het gaat nu weer aardig. Foto's komen na het eten (Ik moet nog gaan koken of halen daar ben ik nog niet uit)
  woensdag 8 november 2006 @ 17:52:01 #21
65960 sanger
pi_43365353
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:50 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb al gedoucht. En het gaat nu weer aardig. Foto's komen na het eten (Ik moet nog gaan koken of halen daar ben ik nog niet uit)
Sambal bij ????

Zal ze morgenochtend wel zien dan!

Ook foto's van de uitslag?
pi_43374885
En de foto's van vandaag.

Isover glaswoldeken, 10 cm dik, 1,20 meter breed en 5 meter lang, omdat de ruimte tussen de balken 59 cm is, zaag ik de rol precies door de midden:

En het zaag resultaat:

5 meter uitgerold om af te meten:

Het eerste stuk erin:

En tot zover:
pi_43376298
Ik vind dat er altijd zo lekker knus uitzien. Huis dat een lekkere warme jas krijgt.

En het plafond ziet er super recht uit.
pi_43376437
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:11 schreef arithaterhorst het volgende:
Ik vind dat er altijd zo lekker knus uitzien. Huis dat een lekkere warme jas krijgt.

En het plafond ziet er super recht uit.
Je merkt het ook al direct. Ik doe het met name voor geluid (Er komen ook 2 lagen gips tegen aan) de echo is helemaal weg. Dat komt met het gips ertegen wel iets terug natuurlijk, maar het loopgeluid van boven is veeeeeeeeeel minder en dat is de echte reden.
pi_43380255
Ja maar die rollen gebruik ik niet. Waarom neem je niet die met alu folie. Dan heb je er minder last van. En die isoleren ook nog beter. O ja voor geluid!
Komt wel goed uit precies middendoor. Is het niet verstandig, kosten wegen op tegen de baten om er nog een laagonder te leggen met alu folie?
pi_43380467
Nee, absoluut geen alu folie, er bevindt zich op de eerste etage onder de vloerbedekking al een dampdichte laag!
pi_43387234
Zo, de isolatie zit er in, Pa Marsepein is ook aangekomen en zo dadelijk maar eens wat omzet genereren bij de bouwmarkt.
pi_43387604
ziet er alweer ggoed uit
Keep it up !
pi_43387906
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:13 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Je merkt het ook al direct. Ik doe het met name voor geluid (Er komen ook 2 lagen gips tegen aan) de echo is helemaal weg. Dat komt met het gips ertegen wel iets terug natuurlijk, maar het loopgeluid van boven is veeeeeeeeeel minder en dat is de echte reden.
Zo zijn wij nu bezig met de HR ketel te verplaatsen. En daar hebben we ook allemaal geluidsisolatie achter zitten, want de afvoer van boven loopt er ook langs. En elke keer als er boven iemand doortrekt.......
don't picture it

Wij nemen boven trouwens ook ondervloerbedekking. Heb je nog minder geluid. Als het goed is ben je nu al bijna klaar met isoleren en de bijeffecten dan

edit: ja dus, jullie zijn klaar
pi_43400604
quote:
Op donderdag 9 november 2006 10:35 schreef Marsepein het volgende:
Zo, de isolatie zit er in, Pa Marsepein is ook aangekomen en zo dadelijk maar eens wat omzet genereren bij de bouwmarkt.
En dat viel niet mee, een bouwmarkt die zelf aan het verbouwen is is nooit grappig ..... Stapels stelling materiaal voor de gipsplaten stelling, geen platen karren want die worden allemaal door werklui gebruikt etc etc.)

Maar uiteindelijk met alle materialen thuis gekomen. Omdat ik een afspraak om 15:00 uur had kon ik niet heel lang klussen. Dus met Pa Marsepein 2 (!) gipsplaten tegen het plafond gezet. Foto volgt later. Na het eten.
pi_43400700
quote:
Op donderdag 9 november 2006 10:58 schreef arithaterhorst het volgende:
Wij nemen boven trouwens ook ondervloerbedekking. Heb je nog minder geluid. Als het goed is ben je nu al bijna klaar met isoleren en de bijeffecten dan
Van boven aar beneden hebben we de volgende lagen:

- tapijt
- ondertapijt, dat zware, dempende
- 12 mm Multiplex
- Isofolie met gouden rug wat je ook onder laminaat legt.
- Vloerdelen van 22 mm dik
- 10 cm glaswol isolatie
- rachels van 22 mm
- 2 lagen gips

Je kunt natuurlijk nog veel meer doen tegen geluid, zwevende vloeren en plafonds maar het blijft een kosten-baten analyse.
pi_43407293
Eerst van 8:00 uur tot 10:00 uur de laatste stukken geisoleerd. Onder de douchecabine heb ik ipv 10 cm glaswol 20 cm gebruikt, en ik heb de maten opgenomen van het sifon. De maten neem ik straks op het gips over, en maak er dan een duidelijke foto van. Als ik dan ooit lekkage of een hardnekkige verstopping heb weet ik waar ik het plafond open moet maken.

Nadat ik klaar was met isoleren snel even gedoucht, weg jeuk. En toen met mijn pa naar de plaatselijke bouwmarkt. Zoals ik al schreef, een bouwmarkt die zelf aan het verbouwen is is nooit grappig. Geen platenkarren, grote materialen vanaf heden achterin de winkel, gipsplaten die ik nodig had lagen op 4 meter hoogte, voor de stelling stond allemaal stellingsmateriaal voor andere gedeeltes van de winkel. Al met al duurde het een uur voordat ik de 36 gipsplaten op de 2 karren had.

Ook nog een nieuw meetlint meegenomen, 8 meter, de oude was te slecht geworden. En dat is niet gek na 4 jaar. Meteen een goed stanleymes gekocht met nieuwe mesjes erbij. Gipsplaatschroeven in 2 lengtes want er komen immers 2 lagen gips, en een nieuwe gipsplaatschroefbitje. Oh ja, ook nog zo'n handige stempel gekocht. Ik heb er nu 2 en dat werkt wat fijner.

Rond 13:00 uur hadden we dan alle gipsplaten thuis liggen, was de aanhanger weer terug naar de bouwmarkt en zaten we bij ma Marsepein even een bakkie te doen. Om 13:30 uur zijn we begonnen met meten, snijden en schroeven. Na een klein uurtje was het begin daar. De eerste 2 platen zitten er in.

De foto's:
De bulk gipsplaten:

De maatvoering voor het sifon vand e douchecabine:

En het eerste resultaat

De linker plaat op de foto is nog niet geheel geschroefd, daar ga ik morgen mee verder.

Morgen meer
pi_43412220
Je bent weer lekker bezig. En.. het schiet al op. Ben je er al uit met de spots??

Trouwens bij de Al... hebben ze wel is een aanbieding van die breekmessen sets. 3 of 4 verschillende houders met een 20 tal breek messen. Daar werken we heel prettig mee.
pi_43412478
Een breekmes gebruiken voor het doorsnijden van gipsplaten is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Het doet waar het voor gemaakt is, namelijk breken

Nee, bij het doorsnijden van gipsplaten heb ik liever iets in handen wat wat meer solide is.
pi_43412950
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:19 schreef Marsepein het volgende:
Een breekmes gebruiken voor het doorsnijden van gipsplaten is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Het doet waar het voor gemaakt is, namelijk breken

Nee, bij het doorsnijden van gipsplaten heb ik liever iets in handen wat wat meer solide is.
Pino ik doe dit zelf met een aardappelmesje Aan de voorkant langs een lat in kerven. Als het puntje maar een puntje is.
Plaat op zijn kant. Klap met de vuist aan een van de kanten van het snijgroefje. En klaar. De plaat breekt.
Nu met het mes de andere kant doorsnijden. Klaar.

Die breekmessen die ik bedoel kun je voor legio andere doeleinden gebruiken. ( maar ook voor gipsplaten )

Nu komt het: Mocht je een plaat hebben die bij het met de vuist slaan niet kaarsrecht breekt, dan heb je te maken met een kwalitatief slechte plaat die niet overal even hard geperst is G aaaaaaach laat maar Die naam is al zo veel genoemd.
pi_43428995
Al weer wat verder!

Pa Marsepein aan het werk:

En resultaat tot nog toe:

Ik ga zo dadelijk nog even alle gipsplaatschroeven er in jassen, nu zit het alleen nog maar op de hoeken.
  vrijdag 10 november 2006 @ 16:10:26 #37
65960 sanger
pi_43429874
Strak hoor Marsepein!

Veel plezier met schroeven
pi_43432761
Nou weet ik nog niet hoe je die platen op lengte maakt??

Moeten die platen niet 1 cm van elkaar zitten ivm stucken. Of word dit niet gestuckd?
  vrijdag 10 november 2006 @ 18:04:08 #39
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43433053
Go Pino Go

Wordt wel wat, zoals ze dat hier in het noorden zeggen
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 10 november 2006 @ 18:13:40 #40
65960 sanger
pi_43433286
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 17:51 schreef Solingjan het volgende:
Nou weet ik nog niet hoe je die platen op lengte maakt??

Moeten die platen niet 1 cm van elkaar zitten ivm stucken. Of word dit niet gestuckd?
Op lengte maken? Snijden denk ik.

En deze platen hebben een rond aflopende zijkant, als je er twee naast elkaar plaatst dan heb je een kiertje waar je je afwerking in kan smeren. Je hebt hiervoor diverse mooie producten. Den Braven heeft een kitsoort welke het superstrak maakt zonder gaasband. Gaasband kan ook met roodband.
pi_43433655
Nee geen kit, en geen roodband, ook geen gas. Een weefselversterkt product voor gipsplaten met ronde kant. Ik gebruik daarvoor:

waarna ik het afsmeer met:

Superglad en makkelijk verwerkbaar.

Maar eerst moet de 2e laag ertegen aan. En dat gebeurd volgende week.

En het schroeven is naar zondag verschoven. Nu geen tijd, morgen een gipswandje maken bij een maat van me.
pi_43433905
quote:
Op woensdag 8 november 2006 23:40 schreef Marsepein het volgende:
Nee, absoluut geen alu folie, er bevindt zich op de eerste etage onder de vloerbedekking al een dampdichte laag!
Dat maakt dus echt niks uit. Ik neem aan dat het in de plafond niet ineens 10 graden is.

Condenseren zal het dus nooit doen, aangezien het gewoon binnenklimaat is overal.
pi_43434028
Dan heeft folie ook geen zin, denk je wel? Je gebruikt folie om vochtransport tegen te gaan. Als je zegt dat er geen transport is omdat het niet ineens 10 graden is, dan hoeft er toch helemaal geen folie.

Maar het kan best dat 1 van de kamers boven wel 10 graden is, omdat er een raam open staat en er niet gestookt wordt. Door dan aan 2 kanten dampdicht af te werken llop je gewoon een risico op wat voor vochtprobleem dan ook.

Dus door deze 2 argumenten heb ik besloten geen folie te gebruiken aan de woonkamer kant.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:00:01 #44
65960 sanger
pi_43434454
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 18:29 schreef Marsepein het volgende:
Nee geen kit, en geen roodband, ook geen gas. Een weefselversterkt product voor gipsplaten met ronde kant. Ik gebruik daarvoor:

[afbeelding]
waarna ik het afsmeer met:
[afbeelding]

Superglad en makkelijk verwerkbaar.

Maar eerst moet de 2e laag ertegen aan. En dat gebeurd volgende week.

En het schroeven is naar zondag verschoven. Nu geen tijd, morgen een gipswandje maken bij een maat van me.
Volgens mij is dat hetzelfde als wat ik bedoel met die "kit"

Kijk hier maar eens
pi_43434662
Het lijkt er iig veel op! Maar de verkrijgbaarheid zal hier een stuk lastiger zijn. Misschien dat ik de naden van de eerste laag er mee afwerk. Eens kijken bij Imabo maandag of het daar ligt.

Daarmee heb ik dan weer wat minder geluidslekken.

Ik had het ooit in jou topic gezien, was er niet erg enthousiast over, maar het is het proberen waard.

Dank voor de tip!
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:11:22 #46
65960 sanger
pi_43434796
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:06 schreef Marsepein het volgende:
Het lijkt er iig veel op! Maar de verkrijgbaarheid zal hier een stuk lastiger zijn. Misschien dat ik de naden van de eerste laag er mee afwerk. Eens kijken bij Imabo maandag of het daar ligt.

Daarmee heb ik dan weer wat minder geluidslekken.

Ik had het ooit in jou topic gezien, was er niet erg enthousiast over, maar het is het proberen waard.

Dank voor de tip!
Bouwcenter heb ik het vandaan.

Hoezo was je er nioet zo onthousiast over trouwens? Volgens mij stonden er maar 2 fotootjes in mijn topic?

Als je van de week in Hoofddorp ben heb ik wel een paar tubes over voor je, ik ben bang dat ik teveel heb.
pi_43481715
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 18:29 schreef Marsepein het volgende:
Zo, vandaag alles vastgezet en de plaatsen gemarkeerd waar leidingen lopen en ik dus ipv een 45 m een 35 mm gipsplaatschroef moet gaan gebruiken.
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:11 schreef sanger het volgende:

Hoezo was je er nioet zo onthousiast over trouwens? Volgens mij stonden er maar 2 fotootjes in mijn topic?

Als je van de week in Hoofddorp ben heb ik wel een paar tubes over voor je, ik ben bang dat ik teveel heb.
Ik was niet erg enthousiast omdat ik liver een klodder op een spaan neem en dan in 1 keer het glad en strak trek. Met zo'n kittube wordt het toch een beetje klooien heb ik het idee.

Verder heb ik besloten dat ik de huidige naden gewoon met een acrylaatkit afwerk. Dat ga ik dus morgenvroeg doen. Daarna gaat er een begin gemaakt worden met de 2e laag.

Wat ik schreef over het wandje wat ik bij een vriend ging zetten. Daar staat het geraamte inclusief kozijn. Van de week gaan we 's avonds de elektra daarin aanleggen en ws wat warm en koud water en een afvoertje ivm een wastafeltje wat op het kamertje komt.

Er wordt tzt een topic geopend met foto's

Ook kan ik melden dat we voor een andere spot in de woonkamer hebben gekozen, de bestelling is net de deur uit. Ik hoop ze dinsdag te hebben, dan kan dinsdag het plafond verder worden afgewerkt. Zie Is deze dimmer geschikt voor deze trafo? voor vorm en inhoud

(Niet meteen, ik ga zo dadelijk dat topic updaten!)
pi_44639705
Als antwoord op BE.

Nee, de updates hier staan even stil. Om een aantal redenen. Ik heb op het moment 's avonds erg weinig zin om wat te doen vanwege alle drukte door de week. Ik ben veel weg voor de zaak (Vast al wel gelezen) en ook huppelen we op dit moment elk weekend wel bij 2 of 3 afspraken binnen, de verjaardagen, bruiloften em amder leuk spul.

Wel heb ik als laatste het plafond in de woonkamer er bijna helemaal inzitten, ik hoop daar volgende week als ik een paar dagen vrij ben mee verder te gaan.

Ondertussen help ik een vriend met een zolder bewoonbaar te maken, de 3e is op komst en er moest e.e.a. worden gedaan. Wandje maken, wat elektra, warm en koud water, wasbakje etc. Daar zijn en gaan ook een paar zaterdagen in zitten.

Dus al met al gebeurt er veel maar is er weinig te updaten

Er zijn wel een aantal dingen die we gaan uitbesteden, maar wat en wanneer is nog niet echt besloten. We denken dan aan wat stucwerk, metselwerk, kozijnen en dubbelglas bijkeuken/kelder. E.e.a. hangt wel af van wat zoiets gaat kosten. Geld kan je maar 1 keer uitgeven.

Zo weer even goed?
pi_44640225
Dit is dus wat ik eerder schreef de bekende dip.
Vreemd he.!
O ja en dan wel bij andere werken. En thuis nog in de rotzooi zitten.
Wat zegt lief daarvan??
Ik geloof dat ik zelf in de tussentijd wel op 4-5 plaatsen nog geklust heb. Hoort erbij.
Je moet maar zo denken. Wat vandaag niet is dat komt morgen wel. Of overmorgen.
Wat maakt het uit. Zo kun je beter denken dan dat je over de rooie raakt.
Maar als je weer begint .... succes
pi_44640343
Ach ik ben na een aantla jaar wel bekend met het fenomeen klusdip. En goede vrienden help ik ALTIJD. Daar zegt mijn ega niets over, ze stimuleert het alleen maar.

Ja, ze is lief
pi_45836064
Kleine update:
quote:
Op maandag 29 januari 2007 22:22 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dat horrording hangt, en werkt ook nog zoals het hoort. Ik zal er morgen een foto van schieten.
Beloofde foto's:

pi_45838905
Dat ziet er netjes uit Groen groen/grijs en dan die luxaflex. Is dat zilver/metallic?
pi_45839278
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 21:46 schreef Solingjan het volgende:
Dat ziet er netjes uit Groen groen/grijs en dan die luxaflex. Is dat zilver/metallic?
Ja, zilver mettalic of alu mettalic. Net hoe je het noemt.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 22:03:09 #54
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_45839555
Pientje on a roll

Gelukkig weer een update. Strak zo hoor!
Snobs have more fun!
KLIK!
  Moderator woensdag 31 januari 2007 @ 11:23:17 #55
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_45910745
Heel mooi ja!!
Maar als er eenmaal stof opligt
pi_45911043
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:05 schreef Koningin het volgende:
Heel mooi ja!!
Maar als er eenmaal stof opligt
Daar heb je gewoon opzetstukken voor voor de stofzuiger. Ik hebe r nog geen, want met een stofdoek kom je ook een eind mits je het maar elke week even doet.

We hebben ze ook in de badkamer hangen (Iets bredere) en 1 keer per week met de stofdoek langs is voldoende.
pi_46899093
Zo, eindelijk weer eens een update

De schouw netjes afgewerkt, klaar om te stucen:

Raampartij voorkant woonkamer. Plafond dicht, spots ingebouwd en getest. Gordijnkoof gemaakt:

Achterkant woonkamer, gordijnkoof, spots voorbereid:

En dezelfde koof vanuit een ander perspectief:

De spots zoals ik ze gekocht heb:

Ik ben nu begonnen met het plafond dichtmaken in de hal. Maar voordat ik daarmee kon beginnen, moest ik eerst nog een 19mm pijpje aanleggen voor het eventueel in de toekomst elektrische koken:

En wat overlengte, zodat de elektricien het ooit mooi netjes kan maken:

Het begin van het rachelwerk in de hal. Omdat er e.e.a. aan leidingwerk loopt moet het plafond verlaagd worden uitgevoerd (Nog steeds 2,5 M hoog):

En ook op de overliggende wand de eerste rachel aangebracht:

[ Bericht 2% gewijzigd door Marsepein op 04-03-2007 11:24:35 ]
  zondag 4 maart 2007 @ 10:50:39 #59
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_46899312
@ Marsepein. Nog goede tip voor het maken van een koof?

Ziet er trouwens goed uit
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_46899357
quote:
Op zondag 4 maart 2007 10:50 schreef Martijn_77 het volgende:
@ Marsepein. Nog goede tip voor het maken van een koof?

Ziet er trouwens goed uit
Goed meten, recht zagen. En probeer de koof zover te laten uitsteken dat als er overgordijnen hangen die kamerhoog zijn ze niet tegen je vensterbank aan staan.
pi_46913625
Vandaag niet veel opgeschoten. De buurjongen van 11 heeft ontdekt dat ik 'iets met computers doe' en is wel 3 a 4 keer geweest met vragen en om te kijken hoe ik mijn netwerk e.d. ingericht heb.

Toch 2 foto's:

Een aantal liggers gemaakt:

En veel tijd verloren bij het opnieuw construeren van de aftimmering van het trapgat. Dat valt niet mee als alles scheef en krom is. Het is zeker niet af, morgen ga ik 's avonds verder:
  zondag 4 maart 2007 @ 18:54:48 #62
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_46914140
Ik heb steeds in mijn hoofd dat het bij jullie al helemaal mooi af is, maar dat is eig. alleen boven natuurlijk.
Wat een werk nog zeg!
pi_46914476
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:54 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb steeds in mijn hoofd dat het bij jullie al helemaal mooi af is, maar dat is eig. alleen boven natuurlijk.
Wat een werk nog zeg!
Er is inderdaad nog wel wat werk, maar zodra het plafond in de hal er in zit hoop ik ook een stucadoor te hebben gevonden die de hele benedenverdieping in 1 keer netjes stucadoort. Dan is het nog schilderen en laminaat leggen.

Het is te overzien hoor, maar ik moet nu maar eens doorzetten en weer e.e.a. af maken. Gelukkig heb ik op het werk sinds kort een nieuwe manager die vindt dat je gewerkte overuren meteen moet opnemen. Sparen kan ik dus niet meer, en dat betekent dat ik vaker een middagje vrij ben om weer wat te doen.
pi_46918335
Goed om te zien MP, dat jullie weer bezig zijn met de voorbereidingen van mooi maken !
pi_46918688
die lux a flex is er mooi!!! weer eens een keer wat anders als gordijnen
  Moderator zondag 4 maart 2007 @ 21:57:38 #66
92034 crew  Vonkenboer
pi_46921361
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:54 schreef Brighteyes het volgende:
Wat een werk nog zeg!
Ik vind het uberhaupt al onvoorstelbaar dat mensen het voor elkaar krijgen om op die paar vierkante meter te kunnen leven Ik zou me er zo erg aan gaan irriteren

Mooi om te zien dat je vorderingen maakt (Komen mijn gootjes ook nog een keer in de kelder te hangen
  maandag 5 maart 2007 @ 09:05:04 #67
65960 sanger
pi_46931874
Die koof is mooi zo Marsepein. Dat staat bij ons ook nog op de planning. Laat je hem zo, of ga je hem nog in kleur aflakken?
pi_46933408
Die wordt gewoon hoogglans wit afgelakt.
  maandag 5 maart 2007 @ 10:36:54 #69
65960 sanger
pi_46933483
Nog 1 vraagje! Heb je de koof bevestigd aan het regelwerk, of in de gipsplaten?
pi_46933725
Ik heb 2 lagen gipsplaat gemonteerd behalve waar de koof zit. Daar is 1 laag gips en dan de koof. De koof is uiteraard aan het regelwerk gemonteerd.
  maandag 5 maart 2007 @ 11:03:46 #71
65960 sanger
pi_46934114
quote:
Op maandag 5 maart 2007 10:46 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb 2 lagen gipsplaat gemonteerd behalve waar de koof zit. Daar is 1 laag gips en dan de koof. De koof is uiteraard aan het regelwerk gemonteerd.
Oke, duidelijk. Je hebt dus vooraf de maten van de koof reeds bepaald. Das een verschil met ons.
pi_46935702
Mooie spotjes zo, zijn ze ook nog te richten, of schijnen ze altijd recht naar beneden?

Ga je je plafond van de gang ook nog isoleren, om geluidsoverlast van een doorstromende afvoer te beperken?
pi_46938989
Spots zijn niet te richten maar hebben een breed stralingsveld (Vraag me nu niet precies hoe breed, dat weet ik niet uit mijn hoofd).

Om de liggende (douche)afvoer komt ws een stukje isolatie, en ook naast de meterkast isoleer ik tegen geluid. En dat is belangrijker want geloof me, het doortrekken van de wc heeft aanzienlijk minder inlevingsvermogen nodig om te horen wat er door gaat dan de doucheafvoer.
pi_46939079
quote:
Op maandag 5 maart 2007 13:46 schreef Marsepein het volgende:
Om de liggende (douche)afvoer komt ws een stukje isolatie, en ook naast de meterkast isoleer ik tegen geluid. En dat is belangrijker want geloof me, het doortrekken van de wc heeft aanzienlijk minder inlevingsvermogen nodig om te horen wat er door gaat dan de doucheafvoer.
Ik geef je hierin helemaal gelijk
pi_46947882
Ziet er goed uit nu nog afwerken , schilderen enzo dan er is weer behoorlijk wat in de af staat. Keep up the good work
pi_46994402
Na 2 halve avondjes klussen ben ik zover dat het rachelwerk bijna klaar is. Helaas moet ik om 22:00 uur stoppen ivm de herrie. Stand tot nog toe:

Hier tussen moeten nog 2 dwarsbalkjes:

En dan rond de meterkast nog e.e.a. afwerken.

Morgen weer verder.
pi_47005425
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:29 schreef Marsepein het volgende:
[afbeelding]
Ziet er weer uit als degelijk werk!

Het word trouwens wel een uitdaging om alle draden netjes in de centraaldoos te krijgen
pi_47005735
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 09:03 schreef Gurb het volgende:

[..]

Ziet er weer uit als degelijk werk!

Het word trouwens wel een uitdaging om alle draden netjes in de centraaldoos te krijgen
Die centraaldoos wordt een centimeter of 12 verhoogd dmv een opzetstuk dus dat gaat zeker passen
pi_47005841
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 09:18 schreef Marsepein het volgende:
Die centraaldoos wordt een centimeter of 12 verhoogd dmv een opzetstuk dus dat gaat zeker passen
pi_47005870
Ik twijfel trouwens of ik links en boven de meterkast met gips of met hout afwerk. Als ik het met gips doe dan wordt het gesausd in dezelfde kleur als de muren worden. En doe ik het met hout dan wordt het bling-bling wit.

En ik overweeg of ik boven de meterkast een klein kastje met deurtje maak ipv vast aftimmeren. Dan kan ik er altijd bij en heb ik nog een plek om wat kleine dingetjes die je niet in de meterkast wilt hebben op te bergen.
  woensdag 7 maart 2007 @ 10:06:19 #81
65960 sanger
pi_47006993
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 09:24 schreef Marsepein het volgende:
Ik twijfel trouwens of ik links en boven de meterkast met gips of met hout afwerk. Als ik het met gips doe dan wordt het gesausd in dezelfde kleur als de muren worden. En doe ik het met hout dan wordt het bling-bling wit.

En ik overweeg of ik boven de meterkast een klein kastje met deurtje maak ipv vast aftimmeren. Dan kan ik er altijd bij en heb ik nog een plek om wat kleine dingetjes die je niet in de meterkast wilt hebben op te bergen.
Je geeft eigenlijk zelf het antwoordt al

Ik zou kiezen voor hout, en daar een kastje van maken. Opbergruimte en toegankelijkheid.
  Moderator woensdag 7 maart 2007 @ 11:13:59 #82
92034 crew  Vonkenboer
pi_47008955
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 09:18 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Goed bezit ; kan menig persoon nog van leren
Ik zou kiezen voor een luikje boven de meterkastl opbergruimte is altijd handig
pi_47130610
Definitief besloten, er komt geen kastje boven de meterkast. Het is te klein (1,5 schoenendoos) niet haaks en recht waardoor nog erg veel ruimte verloren gaat. Bovendien kost het veel extra tijd wat ik er nu niet voor over heb.

Zo weer een paar klusuurtjes verder en zie hier het volgende resultaat:

Eerst maar eens de pijpjes genummerd zodat ik later nog weet welke groep welk pijpje is omdat toch alles wordt afgetimmerd:

Vervolgens de staande leidingen geisoleerd met wat glas wol en wat multiplex op maar gezaagd en gemonteerd. Ik geef toe, het is slechts 1 zin maar toch iets meer werk dan gedacht. Niet alles is haaks, recht en netjes, dus het was passen en meten:

Dan komt de handigheid naar voren van een vriend die interieurbouwer is. Hij heeft van het uitgezaagde stuk van het keukenblad (Dat waar nu de gaskookplaat zit) 2 mooie vensterbankjes gemaakt. 1 voor de keuken en 1 voor de bijkeuken. Keurig een kunststof strip in alu kleur erop gelijmd dus ik ben helemaal blij:

De kleur is niet helemaal hetzelfde, maar dat komt door het verschil in materiaal, maar ik ben erg tevreden:

Er zit in beide vensterbanken wel een naad maar die is zo netjes dat het niet opvalt. En hij zit in het midden dus ook dat is mooi gedaan
pi_47133952
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 19:01 schreef Marsepein het volgende:
Er zit in beide vensterbanken wel een naad maar die is zo netjes dat het niet opvalt. En hij zit in het midden dus ook dat is mooi gedaan
Waar??? Ja in het midden. Niets te zien.
pi_47162176
Zo, vandaag de centraaldoos in de hal aangepakt, de ellendeling. Eerst maar eens een before foto:

En dan gaan we beginnen, maar natuurlijk niet voordat de groep is afgeschakeld, dmv de testknop meteen de aardlek getest:

Daarna maar eens strengen gemaakt per invoerbuis, anders kom ik er echt niet meer uit, met zoveel zwart ertussen:

Omdat de centraaldoos zo'n 10,5 cm te diep ligt moest ik iets verzinnen om dat mooi op te lossen. Bleek dat daar kant-en-klare oplossingen voor zijn, verhogingsringen. Al lang geleden heb ik er een paar besteld, en nu komen ze van pas. Eerst de boel maar eens op de werkbank in elkaar gezet. Omdat ik niet zulke lange schroeven heb, heb ik het met draadeind gedaan. Na elke verhoging van 3 cm een boutje zodat de verhogingen niet naar beneden vallen als je het dekseltje loshaalt:

En zo ziet het er dan uit als al die verhogingssets gemonteerd zijn:

We beginnen met de aardedraad. Deze allemaal bij elkaar gehaald en verbonden met een lasklem:

En zo gaan we verder tot op het laatst alleen zwart overbleef. Omdat ik de buizen had beschreven, wist ik welke zwarte naar welk schakelpunt gingen. Daardoor was het makkelijker om de juiste zwarte bij de juiste zwarte te doen. Er zijn er zoveel want ik heb 2 wisselschakelaars voor het licht in de hal, en een dubbelpolige schakelaar voor het buitenlicht:

Daarna de blauwe nog weggewerkt, en het deksel vastgezet. Totaal zitten er 10 lasklemmen in de doos Natuurlijk nog even een blauwe en een zwarte dor het deksel heen voor de lamp:

Lamp monteren en voila, dat ziet er weer netjes uit. Ik heb verder al het nog niet gemonteerde elektraspul afgedopt:

Toen had ik precies nog zin omhet eerste stukje gipsplafond te monteren. Morgen ga ik er mee verder:
pi_47162232
En zoals op de laatste foto is te zien heb ik de deur weer in de meterkast gehangen
  Moderator zondag 11 maart 2007 @ 18:45:28 #87
92034 crew  Vonkenboer
pi_47163132
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:20 schreef Marsepein het volgende:
En zoals op de laatste foto is te zien heb ik de deur weer in de meterkast gehangen
Ziet er strak en precies uit zoals het hoort.
Alleen zo jammer dat je bij het lichtpunt vergeten bent een aarde draad uit te lassen komt er verder ook nog een rookmelder in de gang te hangen of ?
pi_47163290
Rookmelder is nog niet gepland. En inderdaad er hoort een aarde draad naar buiten, niet meer aan gedacht. Spijtig dat ik alles weer open moet halen, maar wat moet dat moet. Morgen hangt er ook een aarde draad naar buiten
  Moderator zondag 11 maart 2007 @ 19:01:59 #89
92034 crew  Vonkenboer
pi_47163710
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:49 schreef Marsepein het volgende:
Rookmelder is nog niet gepland. En inderdaad er hoort een aarde draad naar buiten, niet meer aan gedacht. Spijtig dat ik alles weer open moet halen, maar wat moet dat moet. Morgen hangt er ook een aarde draad naar buiten

In de nieuwbouw zijn rookmelders verplicht op iedere verdieping in de verkeersruimten (gangen).
Het is maar een tip, die dingen kunnen leven redden en ze zijn zelfs in heel mooi design te vinden (zie cijbercijp topic; was volgens mij van hager)
  zondag 11 maart 2007 @ 20:23:11 #90
60533 Quara
R3Ð Ðév¡l
pi_47166662
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 20:42 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Waar??? Ja in het midden. Niets te zien.

Daar denk ik?
[url=http://www.]www.[/url]
Thinking to be is quite the opposite of being one
pi_47169742
quote:
Op zondag 11 maart 2007 20:23 schreef Quara het volgende:

[..]

[afbeelding]

Daar denk ik?
Exactomundo!
pi_47170146
quote:
Op zondag 11 maart 2007 19:01 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

In de nieuwbouw zijn rookmelders verplicht op iedere verdieping in de verkeersruimten (gangen).
Het is maar een tip, die dingen kunnen leven redden en ze zijn zelfs in heel mooi design te vinden (zie cijbercijp topic; was volgens mij van hager)
Je schrijft het al, in nieuwbouw is het verplicht. En ja er komen (ooit) rookmelders. Of het 230V melders zullen zijn? Geen idee, waarschijnlijk niet. Dat is niet handig, dat weet ik. Maar nu alles opnieuw doen en melders gaan installeren is een slecht idee. Niet alles kun je vooraf bedenken en uitvoeren.
pi_47170873
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:19 schreef Marsepein het volgende:

Toen had ik precies nog zin omhet eerste stukje gipsplafond te monteren. Morgen ga ik er mee verder:
[afbeelding]
Kun je hier boven deze gipsplaat geen doos maken met stroom. Voor het geval dat er van die rooksmelders komen. Maak een foto, je weet waar hij zit en je hoeft daar dan alleen maar de gipsplaat in te zagen en je kunt de rook melder daar ophangen.
pi_47171113
quote:
Op zondag 11 maart 2007 21:57 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Kun je hier boven deze gipsplaat geen doos maken met stroom. Voor het geval dat er van die rooksmelders komen. Maak een foto, je weet waar hij zit en je hoeft daar dan alleen maar de gipsplaat in te zagen en je kunt de rook melder daar ophangen.
Terwijl ik het hierbovenstaande intikte dacht ik dat ik inderdaad ergens een doos moest of kon maken. Net bedacht dat ik er **altijd** 1 kan maken voor de meterkast. Ik kan zonder iets te slopen daar met elektra komen. Dat is dus geen probleem.
pi_47177015
quote:
Op zondag 11 maart 2007 18:19 schreef Marsepein het volgende:
Zo, vandaag de centraaldoos in de hal aangepakt, de ellendeling. Eerst maar eens een before foto:
[afbeelding]

En dan gaan we beginnen, maar natuurlijk niet voordat de groep is afgeschakeld, dmv de testknop meteen de aardlek getest:
[afbeelding]

Daarna maar eens strengen gemaakt per invoerbuis, anders kom ik er echt niet meer uit, met zoveel zwart ertussen:
[afbeelding]

Omdat de centraaldoos zo'n 10,5 cm te diep ligt moest ik iets verzinnen om dat mooi op te lossen. Bleek dat daar kant-en-klare oplossingen voor zijn, verhogingsringen. Al lang geleden heb ik er een paar besteld, en nu komen ze van pas. Eerst de boel maar eens op de werkbank in elkaar gezet. Omdat ik niet zulke lange schroeven heb, heb ik het met draadeind gedaan. Na elke verhoging van 3 cm een boutje MOERTJE zodat de verhogingen niet naar beneden vallen als je het dekseltje loshaalt:
[afbeelding]

En zo ziet het er dan uit als al die verhogingssets gemonteerd zijn:
[afbeelding]

We beginnen met de aardedraad. Deze allemaal bij elkaar gehaald en verbonden met een lasklem:
[afbeelding]

En zo gaan we verder tot op het laatst alleen zwart overbleef. Omdat ik de buizen had beschreven, wist ik welke zwarte naar welk schakelpunt gingen. Daardoor was het makkelijker om de juiste zwarte bij de juiste zwarte te doen. Er zijn er zoveel want ik heb 2 wisselschakelaars voor het licht in de hal, en een dubbelpolige schakelaar voor het buitenlicht:
[afbeelding]

Daarna de blauwe nog weggewerkt, en het deksel vastgezet. Totaal zitten er 10 lasklemmen in de doos Natuurlijk nog even een blauwe en een zwarte dor het deksel heen voor de lamp:
[afbeelding]

Lamp monteren en voila, dat ziet er weer netjes uit. Ik heb verder al het nog niet gemonteerde elektraspul afgedopt:
[afbeelding]

[afbeelding]

Sorry pinjo, maar Vonkie geeft hier aan dat dit de juiste(en enige) oplossing was voor je probleem van de te hoog hangende centraaldoos. nu kan ik er nog wel inkomen dat je bijv. 2x 3 cm ophoogt(been there done that zeg maar) maar 12 cm? bij een centraal doos moet je als je ooit er weer bij moet op 17 cm van je af de draden weer in hjet juiste gat zien te krijgen? gaat niet lukken. Zou de boel van de doos open maken, centraaldoos verlagen, buizen aanhelen vastzetten, en alsnog alle lassen op de normalen manier in een doos doen die bijv. met een ophoogring van 3cm is opgehoogd(ivm veel draden) lengte heb je genoeg nu....

daarnaast weet je straks never noit meer waar welke streng naar toe gaat 9staat nu op de buizen, dus ff een dymolabelwriter pakken en plakkertje maken wat waar heen gaat scheelt je heel wat geleuter.

maar goed just thoughts my friend, just thoughts

Ben al lang blij dat je klusdip voorbij is
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_47180388
quote:
Op maandag 12 maart 2007 00:28 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

Sorry pinjo, maar Vonkie geeft hier aan dat dit de juiste(en enige) oplossing was voor je probleem van de te hoog hangende centraaldoos. nu kan ik er nog wel inkomen dat je bijv. 2x 3 cm ophoogt(been there done that zeg maar) maar 12 cm? bij een centraal doos moet je als je ooit er weer bij moet op 17 cm van je af de draden weer in hjet juiste gat zien te krijgen? gaat niet lukken. Zou de boel van de doos open maken, centraaldoos verlagen, buizen aanhelen vastzetten, en alsnog alle lassen op de normalen manier in een doos doen die bijv. met een ophoogring van 3cm is opgehoogd(ivm veel draden) lengte heb je genoeg nu....

daarnaast weet je straks never noit meer waar welke streng naar toe gaat 9staat nu op de buizen, dus ff een dymolabelwriter pakken en plakkertje maken wat waar heen gaat scheelt je heel wat geleuter.

maar goed just thoughts my friend, just thoughts

Ben al lang blij dat je klusdip voorbij is
Je hebt helemal gelijk, het verdient niet de schoonheidsprijs. Maar het is netjes, en straks ook duidelijk gedocumenteerd dmv foto's. Veranderen doe ik echt niet. Dat kost me teveel tijd.

Boutje en moertje haal ik inderdaad weleens door elkaar Zal wel dialect zijn ofzo...
  Moderator maandag 12 maart 2007 @ 10:56:14 #97
92034 crew  Vonkenboer
pi_47182937
quote:
Op maandag 12 maart 2007 08:49 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Je hebt helemal gelijk, het verdient niet de schoonheidsprijs. Maar het is netjes, en straks ook duidelijk gedocumenteerd dmv foto's. Veranderen doe ik echt niet. Dat kost me teveel tijd.

Boutje en moertje haal ik inderdaad weleens door elkaar Zal wel dialect zijn ofzo...
Het niet of wel plaatsen van rookmelders moet je natuurlijk helemaal zelf weten; maar je hebt nu nog de mogelijkheid tot het plaatsen van een buisje en bedraden ervan.

Ik zou die afweging zeker wel maken; ze kunnen levensreddend zijn
pi_47213165
Vonk e.a. jullie hebben me overtuigd. Ik ga iig kijken wat de mogelijkheden zijn. Zo dadelijk eens op de site van hager kijken of ik wat moois vind. Ik ga het iig op de Solingjan manier doen in de hal. Het eerst gemonteerde gipsplaatje haal ik weg en maak daar ergens een centraaldoos tussen. Ik zoek een lichte groep uit, of een groep waarvan ik de exacte last weet. Bijvoorbeeld de sfeerhaard, wasmachine, droger, vaatwasser oid. Wat is ook al weer de maximale aansluitwaarde dat er een aparte groep MOET?

Verder heb ik vandaag het plafond in de hal afgemaakt, en ja, een aarde draad buiten de doos gelast.

Zier hier de foto's:

Zie verder Brandmelders.
pi_47243126
Na het openen van het topic Brandmelders. ben ik om, er komen toch brandmelders in huize Marsepein. In de hal, in de bijkeuken en op de overloop. Verder ga ik ernstig nadenken of ik ook in de woonkamer en in de slaapkamers eenmelder ophang. Omdat een RF module vrij prijzig is ga ik toch wat extra buisjes over de plafonds heen leggen. Allen naar een centraal punt zodat ik alle melders kan koppelen.

Voor de overloop en de slaapkamers is dat het lastigs. Daar is het immers helemaal klaar, en moet ik ws over de zolder met de bekabeling. Dat betekent weer dat ik van de hal naar de ketelkast moet komen en die zitten niet boven elkaar. Maar ws kom ik een heel eind door een paar gipsplaten te verwijderen.

Stroom is nog een vraag hoe ik dat ga doen op de overloop en in de woonkamer. Maar ondanks het extra werk wat het opleverd heb ik er een goed gevoel over. Veiligheid is belangrijk. Ik hoop echter dat de melders nooit gebruikt hoeven worden.

Waarschijnlijk ies ik voor de GIRA melders, gewoon omdat ik fan van GIRA ben. Ik heb alleen nog niet gevonden of GIRA ook een CO melder in het programma heeft zitten. Die zou namelijk in de ketelkast moeten komen.

Ook zijn we onze oprit meer dan zat,1 grote blubberzooi en lelijk en verzakt. Daar moet ook wat aan gebeuren, zie Grindpad aanleggen.
pi_47615986
Zo, weer eens een update. Veel is er niet gebeurd, omdat er van de week andere dingen prioriteit hadden, e.e.a. is dus van vorige week zaterdag en van net even 2 uurtjes werken.

Komen ze.

Vanwege toekomstige brandmelders en een inbraakmeldsysteem moest er nog een mogelijkheid gecreeerd worden om met bedrading van de kelder naar de nok van het huis te komen. Dus ik had me bedacht dat als ik van de meterkast in de ketelkasy (1e etage) zou kunnen komen dan was dat probleem opgelost. Eerst maar eens wat gipsplaatjes weggeschroefd:

Zo ziet het er dan uit, als ik achter het wandje omhoog kijk. Goed te zien is dat het niet makkelijk is om er wat buisjes bij te leggen. Daarom heb ik besloten er een 40mm pvc pijp te leggen, daar kan in de toekomst e.e.a. aan laagspanning doorheen.

En hier is het eerste stukje op zijn plek:

In de ketelkast ziet het er dan ongeveer zo uit:

En hier zie je dan hoe e.e.a. boven het plafond in de hal uit komt:

Om met een paar verzetjes in de meterkast uit te komen:

En binnen:

Tijd om de eerste brandmelder voor te bereiden, paar gipsplaatjes wegschroeven in de woonkamer:

En hier komt de melder ongeveer, precies in het midden van de kamer, ver genoeg van de muren en deuren verwijderd om geen vals alarm te geven:

Tja, en dan een klein ongelukje met grote gevolgen. De hele verbouwing bescherm ik de tegeltjes op de schouw met mijn leven. Dat was iets wat ik wilde bewaren. WIlde ja, want door het omvallen van een steun onder een gipsplaat vandaan is er een hoek afgebroken:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')