abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47213140
Tja, ik ben in al mijn planningen vergeten dat er ook brandmelders moeten komen in ons huisje.

Omdat het nu nog realiseerbaar is ga ik me erin verdiepen.

Iemand die weet wat de regelgeving is voor verbouwprojecten (Dus geen nieuwbouw).

Ik ben dan met name op zoek naar (verplichte) montage plaatsen, type melders, leveranciers, bepaakde systemen etc etc.

Mijn eigen idee is om er 1 in de hal beneden te plaatsen, 1 op de overloop, 1 in de keuken en 1 in de bijkeuken. En als het bijvoorbeeld verplicht is er ook 1 in de woonkamer te monteren dan komt die er ook bij, of ik hang de melder van de keuken op de grens woonkamer/keuken omdat het toch een open keuken is.

Het betekent wel dat er zo hier en daar weer een plafonnetje open moet, maar ok, dat neem ik op de koop toe.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 00:01:48 #2
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_47213806
Dit topic wilde ik net openen!

Ook hier brandmelder-tijd, dus ik blijf dit volgen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_47213913
Valt wel mee hoor, a;ls ik het goed heb heb je boven alles dicht zitten nu toch? de verkeersruimtes moeten voorzien zijn vanrookmelders ( dus bijv overloop, en de daaraan gekoppelde ruimte (na de trap beneden natuurlkijk) Met twee zou je de klus dus kunnen klaren, ik zou echter zelf de keuken en bijkeuken (of althans waar je cv hangt daarnaast ook nog voorzien van de rookmelders , waar die bij de cv daarnaast ook voorzien is van een CO meter.

Hager rookmelder:

serienummer van hager staat op de doos

kosten iets van ¤ 25,- exclusief en hebben een 230 aansluiting plus de mogelijkheid door te lussen naar andere rookmelders zodat ze in serie komen te staan , en allemaal een pot herrie gaan maken als er wat is
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_47213968
nog eentje dan:

( van hager site zelf af: )

heul wat mooier dan die first alert dingen, maar smaken zijn verschillend natuurlijk
pi_47214054
Het is me niet duidelijk of ik er nu 1 moet op de overleoop en in de hal, of dat het een of/of is.

En bij de cv is wel handig, maar daar kan een simpele, met een stekker oid. Daar hoef ik niet moellijk te doen. En moet bij een HR ketel echt een CO melder?
pi_47214155
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:10 schreef Marsepein het volgende:
Het is me niet duidelijk of ik er nu 1 moet op de overleoop en in de hal, of dat het een of/of is.

En bij de cv is wel handig, maar daar kan een simpele, met een stekker oid. Daar hoef ik niet moellijk te doen. En moet bij een HR ketel echt een CO melder?
Nou heb in ons oude huis dus eens met een drie jaar oude cv hr ketel gehad dat het meldertje voor co afging. De ring die de beide barnderhelften bij elkaar hield/afsloot had de geest gegeven. daarnaast is co tegenwoordig niet een dermaste extra investering meer, kost je factor 2x meer. Maar remember je dat meiske ? juist !!!
  dinsdag 13 maart 2007 @ 00:16:07 #7
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_47214224
Wat raden jullie aan als je brandmelders op batterijen wilt?
Ik zie optische melders (of zoiets) bij de bouwmarkt en die kosten een paar euro. Kan me haast niet voorstellen dat het iets is.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_47214235
Ok, das duidelijke taal. ook een HR ketel moet een CO melder hebben. Morgen maar eens op de site van Hager kijken. Zijn die melders eigenlijk met elkaar verbonden? Of gaat dat radiografisch oid?
pi_47214246
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:10 schreef Marsepein het volgende:

overloop en hal omdat dat dus beide verkeersruimten zijn, ze hebben een ontruimende functie zeg maar als er wat in huis is gebeurt. [prik herb je al op je overeloop, enkelt de doormeld functie behoeft een groene of een witte draad extra. Die zul je ff moeten trekken nog, maar genoeg mogelijkheden gok ik om toch nog wel met een draad naar boven te komen mars?
pi_47214259
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:16 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik zie optische melders (of zoiets) bij de bouwmarkt en die kosten een paar euro. Kan me haast niet voorstellen dat het iets is.
Op batterijen is niet echt slim, die dingen gaat altijd leeg zonder dat je het weet.
pi_47214274
Nou, niet helemaal
pi_47214289
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:17 schreef Cahir het volgende:

[..]

Op batterijen is niet echt slim, die dingen gaat altijd leeg zonder dat je het weet.
Niet waar, die piepen regelmatig als de batterijen bijna leeg zijn.
pi_47214351
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:16 schreef Duderinnetje het volgende:
Massa productie doet een hoop, plus de markt is al aardig "verzadigd"natuurlijk, als je dan als fabrikant marktaandeel wilt hebben ga je of een hele "range"producten uitbrengen ( denk aan first alert) of de concurent op prijs ( en dus bij de mens in de knip... ) er uit proberen te stoten.

Ik vond die van hager mooi, zijn niet al te standaard dingen. zien er redelijk gestylt uit, en kosten niet de hoofdprijs per stuk ook nog eens. daarnaast 220 voeding en doormeldfunctie(via draad dat wel) kortom klaar als een klontje die gingen we doen
pi_47214491
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:17 schreef Cahir het volgende:

[..]

Nee, op 230V is slim. Dan weet je tenminste zeker dat je melder stil is als de stroom om wat voor reden dan ook uitvalt.
pi_47214505
Je hebt zowel radiografisch gekoppelde melders als die met een simpele draad werken. De radiografische functie is soms een printplaatje die er extra in geplaatst moet worden en moet je dan los kopen.

De nieuwe serie van Hager is best mooi. De kant waar je tegen aankijkt is o.v.g. van glas en geen plastiek. Ook Merten heeft wel een aantal mooie modellen rookmelder in de Argus serie. Ook gira kun je eens naar kijken.
pi_47214578
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:26 schreef Light het volgende:

[..]

Nee, op 230V is slim. Dan weet je tenminste zeker dat je melder stil is als de stroom om wat voor reden dan ook uitvalt.
Alleen als ook nog de backup op is.
pi_47214633
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:26 schreef Light het volgende:

[..]

het" licht" heb je nog niet gezien zekers? zit natuurlijk een klein accutje in, dan wel een backup batterijtje ....
  dinsdag 13 maart 2007 @ 00:31:49 #18
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_47214640
Hang er niet teveel op, want dan wordt je elke week wel een keer wakker gemaakt als de batterijen leeg zijn.
A.F.C. Ajax
pi_47214662
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:27 schreef tnimble het volgende:
Je hebt zowel radiografisch gekoppelde melders als die met een simpele draad werken. De radiografische functie is soms een printplaatje die er extra in geplaatst moet worden en moet je dan los kopen.

De nieuwe serie van Hager is best mooi. De kant waar je tegen aankijkt is o.v.g. van glas en geen plastiek. Ook Merten heeft wel een aantal mooie modellen rookmelder in de Argus serie. Ook gira kun je eens naar kijken.
AH, GIRA heeft ze ook. Ik ben namelijk GIRA fan
pi_47214757
laatste actie van vandaag van mijn kant :

de site van hager over m'n barndmeldertjes:

http://www.hagergroup.nl/index.php?scr=1024&id=7023

en nou gaat ik echt pitten ';)
pi_47215086
Ik heb nu deze gevonden: http://www.gira.com/data2/1714241104.pdf

Waarbij ik dan een RF module kan inbouwen. Het idee is dat ik er 1 met een relais kaart uitrust, en de de andere met een RF kaart. Iig van alarm gaan ze allemaal af, en de relaiskaart kan dan een alarm doorgeven aan een eventueel inbraak of alarmsysteem. Wat dan weer mijn telefoon belt

Ik kom er wel.

Nu nog even prijzen opzoeken, want dat zal de beperkende factor zijn
pi_47220095
Misschien een beetje te laat, maar op deze site staat nog wat interessante info over rookmelders en andere normen.

link (dan bovenin op tabblad beveiligen klikken, en dan rookmelders)
hier is de complete pdf over rookmelders te downloaden
pi_47220855
Dat is heel geen slechte link Gurb. Iemand die weet of je de 230V melders op 1 groep moet hebben, of dat ze (Als je ze via RF koppelt) op verschillende groepen mag hebben?
  Moderator dinsdag 13 maart 2007 @ 10:48:55 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_47221155
Tijd geleden heb ik iets gelezen over brandbeveiliging in en om het huis; daar stond bovenstaand schema in wat een heel aardige leidraad is voor brandbeveiliging (rookmelders, branddeken, brandblusser).

In het algemeen kan er worden volstaan met één rookmelder per verdieping, deze kun je dan het best plaatsen op het plafond van de hal waar de kamers op uitkomen. Al dan niet bij het trapgat.
Ik raad in ieder geval aan minimaal 2 rookmelders; bovenzijde en ondezijde van het trapgat te plaatsen.

Houd er rekening mee dat een rookmelder op een afstand van ongeveer 40 á 50 cm van de zijmuur van het vertrek moet worden geplaatst. Ook moet je rookmelders niet in de buurt van ventilatieopeningen of radiatoren ophangen ivm de veranderende luchtstroom .

230 V rookmelders hebben mijn voorkeuze boven de batterijgevoede versies. (hoe vaak kom ik niet bij mensen waar de rookmelders buiten gebruik zijn omdat de batterij leeg en verwijderd is )
Verder raad ik aan om de rookmelders te verbinden met elkaar .

Verder kan ik alleen maar melden dat je goed bezig bent
pi_47221329
En nog een kleine toevoeging:

tegenwoordig bij nieuwbouw is de eis als volgt:

Op elke verdieping/bouwlaag één rookmelder.
Echter wanneer vanuit één verblijfsruimte (=slaapkamer of woonkamer, badkamer of berging tellen niet mee) de vluchtweg naar buiten meer als 20 meter is, moet je in elke verblijfsruimte een rookmelder hebben.
Nu zal dit voor TS niet van toepassing zijn, maar wellicht dat andere meelezers hier wel wat aan hebben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')