abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42675768
Binnenkort gaat ons plafond in de woonkamer met gipsplaten dichtgemaakt worden. Nu komen er in dat plafond 6 inbouwspots (Of beter gezegd 2 x 3 spots)

Ik heb ter voorbereiding bij elke spot een 230V wcd via een dimmer geschakeld (1 dimmer schakelt dus 6 wcd's) omdat ik op dat moment nog niet wist of het 230 V of 12 Volt zou worden.

Nu sta ik voor de keuze, 2 x 3 spots op 12 Volt met trafo of 3 lossespots op 230 Volt.

Het moeten iig draaibare spots worden met een breed stralingsvlak, en gemonteerd kunnen worden op een dubbelgips plafond.

Bovendien is er geisoleerd in het plafond met glaswol. Hoe maak ik nu e.e.a. dat ik netjes spots kan inbouwen, glaswol kan gebruiken, dubbelgips kan gebruiken maar alles toch brandveilig blijft en ik geen geluidslekken krijg.

Iemand die voor zoiets een oplossing weet? Of hoe worden dit soort dingen meestal opgelost?
pi_42678096
Meestal haal ik 15cm rond elk spotje de isolatie weg.
Dat is wel voldoende.
Want het lampje kan wel heet worden, maar de lucht om het lampje zal niet zo heet worden dat de isolatie in de fik vliegt.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:18:49 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42678816
Ik zou voor 230 spotjes gaan. Dan heb je namelijk alleen de spotjes die je brandveilig moet maken anders heb je ook nog de trafo liggen die je ook een beetje brandveilig weg moet leggen.

Daarnaast zijn er volgens mij voor spotjes een soort kokers waar je ze in kunt bevestigen om ze brandveilig op te hangen. Ten minste dat heb ik ooit bij een klusprogramma gezien
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42679479
Ik heb ergens gelezen dat je inmiddels 8m2 afvalplaatwerk verwerkt hebt door niets weg te gooien.
Nou mag ik aannemen dat je nog stukken hebt staan.
Kun je dan geen "kistjes" maken van 15 x 15 x 15 cm onder open met een gat opzij voor de electra buis.
Kistjes kun je ongetwijfeld ergens aan vastmaken. Naast de "kistjes"kun je dan netjes opvullen met glaswol.
Ben je er in iedergeval zeker van dat de glaswol niet meer in de weg zit en je hebt geen lekken in je isolatie.
pi_42679968
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 20:42 schreef Solingjan het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat je inmiddels 8m2 afvalplaatwerk verwerkt hebt door niets weg te gooien.
Kun je dan geen "kistjes" maken van 15 x 15 x 15 cm onder open met een gat opzij voor de electra buis.
Kistjes kun je ongetwijfeld ergens aan vastmaken. Naast de "kistjes"kun je dan netjes opvullen met glaswol.
Ben je er in iedergeval zeker van dat de glaswol niet meer in de weg zit en je hebt geen lekken in je isolatie.
Is geeneens een slecht idee!
  Moderator zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:12:01 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_42680446
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 20:42 schreef Solingjan het volgende:
Wel denken aan ventilatie - stralingswarmte moet hij wel kwijt kunnen
pi_42680704
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 21:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wel denken aan ventilatie - stralingswarmte moet hij wel kwijt kunnen
Ze stralen toch hopelijk de kamer in? En niet naar de glaswoldekens
Advies is vaak 10 cm Maak de kistjes anders 20 x20 x15h Raakt je afvalhout ook op

http://www.norma-online.de/index_norma24.php
Klik op Deutschland > Aktuelle Angebot > Schuif even naar beneden
5 spots verstelbaar 5x 50w 3jaar garantie Das toch geen prijs. Of zie ik dat verkeerd.

ter info:
Tegenwoordig zijn er ook halogeenlampjes op de markt die een groot deel van de warmte aan de voorzijde afvoeren (coolfit). De warmte aan de achterzijde van het armatuur zal hierdoor met ongeveer een kwart teruglopen. Ook dit verkleint het risico op problemen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Solingjan op 14-10-2006 21:37:25 ]
pi_42682138
Waarschuwing voor inbouwspots.
http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1100126469&first=&last=
De bloempot??? Is een idee

Hier staan hele interessante topics op over oa isoleren/verwarming etc

Waarom doe je eigenlijk isolatie in de kamer/verdieping vloer?
Voor het geluid of warmte? Als je toch spots wilt inbouwen waarom dan niet een flink stuk van die spots afblijven en enkel aan zijkant van de vloer isoleren.
pi_42682754
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 21:19 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Dat valt tegen. Ik heb hier ook spotjes geplaatst in het plafond, maar er kwam van de bovenkant nog flink wat hitte. Ik heb verder niets geisoleerd in het plafond, maar omdat er op 13 cm boven de spotjes houten balken lagen voor de zekerheid een metalen plaatje boven die spotjes geschroeft. Zal wel niet nodig zijn, en meer voor het gevoel, maar toch .
quote:
Advies is vaak 10 cm
Beter dat je ff de handleiding checkt. Er zijn er die tot 25cm boven het spotje niks willen hebben, anderen vinden 10cm probleem. Staat er netjes in. Als je die maten aanhoudt, of zelfs nog wat ruimer neemt, zal het allemaal wel meevallen
pi_42682915
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 22:43 schreef veldmuis het volgende:

[..]

[..]

Beter dat je ff de handleiding checkt. Er zijn er die tot 25cm boven het spotje niks willen hebben, anderen vinden 10cm probleem. Staat er netjes in. Als je die maten aanhoudt, of zelfs nog wat ruimer neemt, zal het allemaal wel meevallen
Inderdaad
pi_42683004
Ik ben zelf ook voor opbouwspots, maar ja, soms heb je het niet alleen voor het zeggen

Bedankt iig voor de links, en wat Martijn_77 ook zegt, er zijn volgens mij brandveilige inbouwmethodes.

Ik gebruik glaswol voor geluidsisolatie, en een ruimte zonder isolatie is dus meteen een geluidslek.

Bovendien heb je bij veel inbouwspots een bepaald klemsysteem wat eigenlijk maar voor 1 gipsplaatdikte toereikend is. Hoewel dat een iets kleiner probleem is, ik kan namelijk in de achterste plaat een grotere uitsparing maken. Dat heeft niet direct een negatief effect op de geluidsisolatie.
pi_42683022
Op het doosje van de spot staat altijd vermeld hoeveel ruime er boven en rondom de spot vrij moet zijn. Ik zou voor 230 spots gaan die zijn makkelijker dimbaar en je hebt niet ook nog een trafo die warmte geeft en kapot kan gaan. Zowel glas als steenwol zijn niet brandbare producten maar kunnen er wel voorzorgen dat warmte zich ophoopt waardoor iets ander wel kan gaan branden.
pi_42683066
Bestaan er eigenlijk inbouwspots met alle voordelen van halogeen verlichting, maar niet de nadelen daarvan (Bijvoorbeeld LED of spaarlamp technologie?)
pi_42684616
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 22:56 schreef Marsepein het volgende:
Bestaan er eigenlijk inbouwspots met alle voordelen van halogeen verlichting, maar niet de nadelen daarvan (Bijvoorbeeld LED of spaarlamp technologie?)
Die vind je hier
http://www.bblv.be/agora/view.php?bn=bbl_lag&key=1100126469&first=&last=
pi_42685088
quote:
Ja led spot lampen. Werken goed zijn veel behoorlijk duur maar hebben een velemale langere levensduur en zijn ook goeddimbaar, nauwelijks warmte. Ik denk dat ik die zelf ook ga toepassen in de keuken en in de (vitrine) kasten als het eindelijk zo ver is tenminste.
  zondag 15 oktober 2006 @ 00:33:27 #16
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42685965
quote:
Ja, maar volgens mij werken die LED lampen wel op 12V dan zit je weer met je trafo die onder je plafond ligt en warmte ontwikkeld
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 15 oktober 2006 @ 01:21:56 #17
72065 Et-Cetera
Party 4 Ever
pi_42687550
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 21:19 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Fout. Warmte gaat omhoog. Zorg er maar gerust voor dat de warmte kwijt kan, anders kan je om de maand een spotje vervangen
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
pi_42690789
Gamma heeft ze met kleine spaarlampjes erin. Maar die zijn weer niet dimbaar.

En ik vind persoonlijk LED velichting niet zo mooi. Een trafo is ons afgeraden, omdat die ook nog wel wat geluid produceren. Overdag niet erg, maar als je 's avonds rustig de ikea gids aan het doorlezen bent...
pi_42691647
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 05:00 schreef arithaterhorst het volgende:
Gamma heeft ze met kleine spaarlampjes erin. Maar die zijn weer niet dimbaar.

En ik vind persoonlijk LED velichting niet zo mooi. Een trafo is ons afgeraden, omdat die ook nog wel wat geluid produceren. Overdag niet erg, maar als je 's avonds rustig de ikea gids aan het doorlezen bent...
Dat zet je de muziek maar wat harder, de lampjes uit, en een kaars aan
pi_42691666
Ik geloof zo langzaam aan dat halogeen geen oplossing is. Puur vanwege de warmte.

Zo'n kistje bouwen, of de bloempot methode lijkt aardig, maar dat betekent dat ik nooit meer de stekker uit het stopkontakt kan krijgen door mijkn hand door het gat te wurmen.

In de link die Solingjan gaf is een spaarlamp idee te zien voor inbouwspots:

Ik denk dat ik me daarin ga verdiepen, ik weet alleen niet hoe het zit met de dimbaarheid.
pi_42691851
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 08:47 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dat zet je de muziek maar wat harder, de lampjes uit, en een kaars aan
Die is ook brandgevaarlijk
pi_42691859
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 08:53 schreef Marsepein het volgende:

Ik denk dat ik me daarin ga verdiepen, ik weet alleen niet hoe het zit met de dimbaarheid.
Wij hebben hier dus zo'n setje van de gamma, daar staat heel duidelijk op dat ze niet dimbaar zijn.
Maar, dit is nu tevens een tvp want als je ze wel dimbaar vind dan wil ik ze ook in de woonkamer en de kledingkast
pi_42693936
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 08:53 schreef Marsepein het volgende:

Zo'n kistje bouwen, of de bloempot methode lijkt aardig, maar dat betekent dat ik nooit meer de stekker uit het stopkontakt kan krijgen door mijkn hand door het gat te wurmen.
Welke stekker?
Vanaf de schakelaar loopt een leiding naar de trafo.
Vanaf de trafo lopen alle leidingen (evntl in pijp) naar de diverse spots! Alle ledingen vanaf trafo evenlang maken.
De trafo kun je uit het eerste gat halen (cq de centrale doos). Alle draden/leidngen komen los uit de spot gaten, waarna deze aan de spots bevestigd worden.
pi_42694402
Die spaarlamp spots van de gamma zullen niet dimbaar zijn. Een spaarlamp is een kleine TL met een printplaatje ervoor die de starter en voorschakelapparaat op elektronische wijze vervangen. Als je dit achter een dimmer plaatst werkt de elektronica niet goed en brand de lamp niet.

Zowel TV verlichting en ook spaarlampen zijn wel dimbaar. Voor TL heb je speciale dimmers die de starter en het voorschakelapparaat vervangen. Voor spaarlampen zijn er speciale versie die alleen het lampje bevatten en geen printplaatje met electronica. Ook hier is een speciale dimmer nodig de de functie van het printplaatje vervangt. Er zijn maar enkele fabrikanten (philips en osram) die deze lampen en dimmer maken, ze zijn behoorlijk prijzig en alleen op bestelling bij de betere verlichtinswinkel te verkrijgen.
  zondag 15 oktober 2006 @ 13:06:26 #25
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_42695161
Een jaar geleden heb ik met m'n vader hier in de wonkamer een koof gemaakt, hij wilde er ook spotjes in maar ook de boel isoleren (hij isoleert alles wat te isoleren is ) toen hebben we ook gekozen voor Led spots gewoon standaard dingen van 3 aan elkaar en dan dus 6 spots erin. Het licht is wel erg kil maar omdat we groene gordijnen en oranje/gele vitrage er hebben hangen die dichtzijn als het donker is ziet het er wel leuk uit.
Tegenwoordig is er geloof ik ook al wat minder wit licht, die kosten iets meer energie maar dat ziet er wel leuker uit. Maar wij hebben in ieder geval geen last van geluid van trafo's en warm worden ze ook niet!
Bernie en ik zijn tof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')