abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47238648
We zijn het zat. De huidige oprit is erg slecht, bijna geen grind meer en een dichtgereden toplaag zonder afwatering. Als het een beetje regent kan mijn vrouw niet meer zonder natte voeten uit de auto stappen.

Kortom het pad/de oprit moet aangepakt worden. Ik ben er nog niet uit of ik het zelf doe of helemaal laat doen. Maar ik ben op zoek naar tips over het aanleggen van een oprit met riviergrind.

De huidige situatie:
Een 5 meter breed pad, ongeveer 23 meter lang. Erg verzakt, soms wel 15 cm. Dat wat er nog aan grind ligt is erg slecht. Daaronder ligt een laag vette klei gemengd met koolas. (Dat was vroeger een restproduct van de kolenkachels op de kwekerijen en werd uitgestrooid op de oprit) Daaronder zit slappe veengrond.

Wat moet het worden:
Een pad van 4 meter breed, ongeveer 16 meter lang. Waarbij langs de eerste 10 meter het iets breder wordt. Daar komen 2 insteekhavens om te parkeren.

Ik heb me al een beetje ingelezen, en tot nog toe het volgende bedacht:
Ongeveer 15 a 20 cm afgraven, iets bol naar de zijkanten toe. Daar overheen gebroken puin wat aangestampt wordt. Dan zand erover en inspoelen en aantrillen. Daarna een laag zand gemengt met cement voor een stevige laag. Anti-worteldoek en vervolgens een centimeter of 8 grind.

Langs de randen wil ik betonnen bandjes (laten) zetten. En omdat er ooit nog iets van een elektrisch hek moet komen laat ik een 50 mm pijp van de voordeur (Kelder/meterkast) naar de voorkant van de tuin ingraven.

Ik twijfel of er nog iets van drainage onder moet. En ook schijnen er bepaalde roosters te zijn waardoor je grindlaag stabieler is en je geen 'autosporen' krijgt. Iemand die me hier een antwoord op kan geven?

Ben ik iets vergeten, en is zo iets in bijvoorbeeld een weekend te doen met een paar man en de juiste machines? Of is dat onbegonnen werk?

Waarschijnlijk graaf ik het overige deel van de voortuin ook af (10 cm) om daar mooie nieuwe zwarte grond op te gooien.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 19:44:19 #2
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_47239503
Wat bedoel je met betonnen bandjes?
A.F.C. Ajax
pi_47240855
Marsepijn bedoelt deze soort dingen. Opsluitbanden heten ze dacht ik officieel:


Een kennis heeft ook een dergelijk grind pad. Die heeft door van die staen rooster die je wel als goot afdekking of voor ingangen van openbare gebouwen ziet. Zijn zo'n 40cm breed 1 meter 20 lang en zo'n 2cm dik van 2mm plaatstaal. met allemaal tussen die stroken plaatstaal even grote viekant gaten. Werkt goed.

Je hebt ook kunstof matten voor grind. Die hebben ze ook een paar keer in eigen huis en tuin toegepast . Ik dacht ook in de wintertuin van een tijdje geleden. Of het ook voor een autooprit gebruikt kan wordenn weet ik niet.
pi_47241059
zoek op schwabengitter
dit is het beste wat er is op grind gebied maar doe niet te moeilijk over de ondergrond want zand komt toch weer tussen het grind dus je kunt beter aanvullen met grind en eens in de 20 jaar afgraven
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_47242620
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 20:20 schreef densmee het volgende:
zoek op schwabengitter
dit is het beste wat er is op grind gebied maar doe niet te moeilijk over de ondergrond want zand komt toch weer tussen het grind dus je kunt beter aanvullen met grind en eens in de 20 jaar afgraven
Schwabengitter Dat ik daar niet opkwam

Toch vind ik de ondergrond belangrijk. We zitten nu op veengrond, als je niet zorgt voor een goede ondergrond dan zakt het grof gezegd een cm per jaar. Althans als ik de buren mag geloven. Die hebben zo'n 20 jaar geleden een asfalt pad laten leggen, en dat is nu gemiddeld 20 cm verzakt.

En ik bedoel inderdaad die opsluitbanden, mar wel iets zwaardere als op het plaatje.

Ik installeer even Sketchup, dan kan ik een plaatje laten zien.
pi_47245245
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 21:01 schreef Marsepein het volgende:
Ik installeer even Sketchup, dan kan ik een plaatje laten zien.
Dit is ongeveer het idee:
pi_47247739
Je weet dus dat de bodem "zacht" is. Het heeft dan ook geen enkel nut om de boel af te graven.
Datgene wat er nu ligt is dus een ideale ondergrond. Dit is nl al jaren aangereden.
Ik zou daar gewoon grind overheen gooien. 10 cm dik. En aan het einde 1 m3 welke je op zijn tijd in eventuele kuilen/tjes kunt bijvullen.
Laat er desnoods een tractor een tijdje heen en weer overheen rijden.
Wil je dit echt voorkomen zoals de buren, ja dan moet je dus heien.
Vraag eens bij de gemeente Openbare Werken welke ondergrond zij gebruikt hebben voor de straat bij jullie voor de deur.

En die matten. Das niks voor bij jou. Dat is zonde van het geld. Als het zakt zakt het.
pi_47247832
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 21:01 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Schwabengitter Dat ik daar niet opkwam

Toch vind ik de ondergrond belangrijk. We zitten nu op veengrond, als je niet zorgt voor een goede ondergrond dan zakt het grof gezegd een cm per jaar. Althans als ik de buren mag geloven. Die hebben zo'n 20 jaar geleden een asfalt pad laten leggen, en dat is nu gemiddeld 20 cm verzakt.

En ik bedoel inderdaad die opsluitbanden, mar wel iets zwaardere als op het plaatje.

Ik installeer even Sketchup, dan kan ik een plaatje laten zien.
Dus dat pad ligt 4 meter diep??? Oh, je bedoelt over z'n geheel
pi_47248998
Over die platen twijfel ik ook nog, je zou ermee voorkomen dat je rijsporen krijgt in het grind. Niet omdat het verzakt, maar omdat je met de wielen het grind opzij duwt. Omdat je altijd over hetzelfde stukje grind rijdt.

Verder moet er echt worden afgegraven, die laag met koolas is zo baggervet en dicht en vast gereden dat er totaal geen afwatering is. Mijn grondwater staat vaak weken lang boven het grind ipv onder de grond.

Ik wil trouwens nog iets van verlichting langs het paadje langs de auto's, en langs de schutting. Dus daar moeten ook voorzieningen voor gemaakt worden.
pi_47249801
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 23:17 schreef Marsepein het volgende:
Over die platen twijfel ik ook nog, je zou ermee voorkomen dat je rijsporen krijgt in het grind. Niet omdat het verzakt, maar omdat je met de wielen het grind opzij duwt. Omdat je altijd over hetzelfde stukje grind rijdt.

Verder moet er echt worden afgegraven, die laag met koolas is zo baggervet en dicht en vast gereden dat er totaal geen afwatering is. Mijn grondwater staat vaak weken lang boven het grind ipv onder de grond.

Ik wil trouwens nog iets van verlichting langs het paadje langs de auto's, en langs de schutting. Dus daar moeten ook voorzieningen voor gemaakt worden.
Is het dan niet mogelijk( informeer bij gemeente eens) Dat je op zij van de oprit een soort van opvang maakt waar het water wat anders boven blijft, inzakt en afgevoerd wordt naar het riool.
Als je de toplaag waar het grind opligt met een waterdicht doek iets schuin legt, loopt het water naar deze afvoer. Er komt dan geen water door maar het loopt/sijpelt er wel vanaf.
Of de oprit iets hoger maken dan de border, met afloop naar de border.
Denk je ook aan de kosten van afvoer, als je die koolas wil afvoeren.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je die koolas lag hebt afgevoerd en dan PUIN (stenen pannen beton)
daarvoor in de plaats dan zoals je dat al eerder hebt aangegeven met zand en cement(gemengd) daar tussen.
Maar dan zou ik voorlaleer je dat zand en cement er tussen gooit eerst een zware truck/tractor eroverheen laten rijden.
Dan zand en cement aansmeren, doek schuin af laten lopen en dan grind.
En ja, informeer eens bij andere buurtbewoners.
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:04:20 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47255240
Is het geen idee een drainagesysteem te maken onder de puinlaag? Met een afvoer naar bv. de zijkant?

Verder goed plan om je oprit aan te pakken

Puin is indd een ideale ondergrond. Samen met worteldoek moet dat voldoende zijn. Die platen lijken mij enigsinds overbodig. Iedere week het grind harken is imo net zo effectief.

Als ik het niet vergeet zal ik de oom van mijn vriendin eens bellen van de week, die werkt bij een bedrijf waar ze dit soort klusjes vaak doen. Ik sprak hem laatst daarover en hij had een hele uitleg inclusief wat termen en producten welke ik inmiddels vergeten ben.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_47257836
Hier thuis hebben wij dezelfde situatie gehad, en hier hebben we het als volgt aangepakt:

Minigraver en grote trilplaat gehuurd voor een weekend (via kennis van mijn vader, die ook kan lezen en schrijven met zo'n kraantje)
Als eerste het aanwezige grind weggeschoven.
Vervolgens hoogtes uitgezet en toen de 40 kuub gemalen puin laten komen en dit met het kraantje vlakgetrokken. Ondertussen ook constant rondgelopen met de trilplaat om alles zoveel mogelijk aan te trillen.
Hier waren we de hele zaterdag verder mee bezig (vader met trilplaat, kennis met kraantje en ik voor de hand- en spandiensten)
Eind van de dag was de werf weer helemaal uitgevlakt (uiteraard op afschot) en afgetrild.
Vervolgens hebben we een week gewacht om de verharding te laten uitharden (elke dag goed nat gespoten) en het weekeind erop hebben we het oude grind en het nieuwe grind uitgereden en vlakgeharkt.
Nu zijn we een jaar of 6 verder, en ligt het er nog redelijk bij, waar we met de auto rijden is het grind sterk uitgedund. Komende zomer gaan we dan ook een kleine opknapbeurt doen (houten spoorbielzen ietsje ophalen en weer rechtleggen en wat kuub grind erbij)

Als ik jou was zou ik een kraantje incl kraanmachinist zien te regelen, en misschien voor de afvoer van de oude ondergrond een tractor met kieper.
Verder weet ik niet hoe diep je alles afgraaft, want misschien kun je de 1e 10 cm uitvullen met piepschuim platen (lichter in gewicht, dus zakt minder hard)
En ik zou de zand met cementlaag weglaten. In de verharding zit ook cementresten, die doordat het nat wordt een vaste laag creëert.
pi_47595065
Iid een goed idee Die stalen buizen.

Gelijk doen. Zou dan wel zo dik mogelijke pijpen nemen. Wel ijzer erin en uitlaten steken kun je die met de mat verbinden vastlassen.

En waarom dan niet gelijk bij de oprit zoiets??????
Je laat die pijpen 3 op de meter dus links midden rechts en weer een meter verder, er in slaan duwen.
Stort ze vol. Klaar.
Nu graaf je de grond ertussen 40-50 cm af. Weg ermee.
Er ontstaan dan twee lange sleuven van voor naar achter de oprit.
Dat wat tusen en opzij ligt schuif, schep, hark je er nu weer tussen.
Opvullen met puin. En dan de laatste 10 20 cm Zand cement grind. Afrijen en je oprit is klaar.

En of die palen nu recht of scheef zitten dat maakt ook niets uit.
pi_47595203
Voor het pad vind ik het wat minder, omdat het ongeveer 20 meter pad is wat ik dan 'onderhei', en dat vind ik wat gortig. Maar ik neem het uiteindelijk wel mee in het totaalpakket.
pi_47596445
Je zou is hier en daar kunnen informeren voor puin(schoon)
En wat kost beton met zo'n betonwagen. Elke keer restanten????

20 meter 3 breed = 60 m2 20 dik 12m3
Plus nog parkeerplaats voor de auto's 20 m2 20 dik 4 m3

16 m3 totaal x 125 euro ex (minimaal) = 2000 euro laten brengen dus plus vrachtkosten ?? 125 euro
Maakt samen plusminus.... 21-2200 euro


Zelf doen 16m3 : 6 = 2,666
1 - 2,666m3 cement 175 zakken a 3,50 625,00
2 - 5,32 m3 zand a 25,00 150,00
3 - 8 m3 grind a 35,00 300,00
Totaal 1100 euro
Plus betonmolen Maar die kun je vast bij iemand op de kop tikken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Solingjan op 23-03-2007 22:01:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')