FOK!forum / The Nineties / De Bijlmerramp
rudedeltadudedonderdag 5 oktober 2006 @ 17:01
quote:
De Bijlmerramp is de benaming voor de vliegramp, waarbij op 4 oktober 1992 een Boeing 747-vrachtvliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al op de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg in de Amsterdamse Bijlmermeer neerstortte. De ramp kostte 43 mensen het leven, waaronder de driekoppige bemanning van het vliegtuig en één passagier.

Het vliegtuig, een Boeing 747 van het type 258F, vliegtuigregistratie 4X-AXG, was op 4 oktober 1992 onderweg van New York naar Tel Aviv en maakte een tussenlanding op Schiphol. Tijdens de vlucht van New York naar Schiphol waren drie defecten waargenomen: fluctuaties in de snelheidsregelaar van de automatische piloot, een probleem met de kortegolfradio en fluctuaties in het voltage van generator 3.

Om 14u31 landde het toestel op Schiphol. Volgens sommige vliegtuigspotters was te zien dat één van de motoren scheef hing. Een foto gemaakt door een vliegtuigspotter op het moment dat het toestel landde lijkt dat aan te tonen. Op de foto is ook te zien dat de motor olie lekt. Op Schiphol werd een nieuwe lading in het toestel gebracht die door de douane was goedgekeurd maar (naar later bleek) niet fysiek was gecontroleerd. Het toestel werd volgetankt (op Schiphol is de kerosine naar verhouding goedkoop), en de defecten werden provisorisch verholpen. Anat Solomon kwam aan boord. Zij was een El Al-medewerkster uit Amsterdam, die mee zou vliegen naar Tel Aviv om daar te trouwen met een andere El Al-medewerker.
bron: Wikipedia



Haal hier herinneringen op!
rudedeltadudedonderdag 5 oktober 2006 @ 17:04
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is

De dagen daarna veel tv gekeken uiteraard.
Met de welbekende parlementaire enquete als gevolg.
koningdaviddonderdag 5 oktober 2006 @ 17:05
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
rudedeltadudedonderdag 5 oktober 2006 @ 17:07
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:05 schreef koningdavid het volgende:
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
imagodonderdag 5 oktober 2006 @ 17:12
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
Inderdaad, precies dat. Ik zat op de slaapkamer van m'n ouders Studio Sport te kijken en toen kwam dat opeens tussendoor.
nweeninkdonderdag 5 oktober 2006 @ 17:15
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
En de ramp met die vliegtuigen op Tenerife, ergens midden jaren '70. Veel Nederlanders bij omgekomen.
Fathomdonderdag 5 oktober 2006 @ 17:16
Ik heb het vliegtuig met me eigen ogen zien neerstorten en ben er vervolgens als "rammptoerist" heen geweest om te kijken het was een rare avond..... Mijn middelbare school was ongeveer 600 meter er vanaf en er zijn ook leerlingen overleden die dag...
DarkShinedonderdag 5 oktober 2006 @ 17:17
Ik was hem bijna vergeten :$
ThunderChilddonderdag 5 oktober 2006 @ 17:19
Ik hoorde het rond half 8. Zat te zappen en kwam bij België 1 terecht, waar ze met dit het nieuws opende. Gelijk terug gezapt naar RTL 4 . . .
Aureliumdonderdag 5 oktober 2006 @ 17:21
Ik weet nog dat ik heel boos was dat mijn programma onderbroken werd voor het nieuws.
Was net een jaar of 5 oud.
Wat ik wel nog heel raar vind is dat ik nog wel precies weet waar ik was bedenk ik me nu. In mijn herinnering vond had ik totaal niet door waar het om ging, maar toch onthoud je precies waar je was op dat moment. terwijl ik 5 jaar was.. heel raar.
#ANONIEMdonderdag 5 oktober 2006 @ 17:38
Kregen toen niet alle illegalen uit die flat asiel, en woonden er toen niet ineens 500 illegalen in die flat?
poohydonderdag 5 oktober 2006 @ 17:41
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
Dat kan ik mij ook nog heel goed herinneren
Againzenderdonderdag 5 oktober 2006 @ 17:45
Ik had de scanner uitgezet om half7 om studio sport te kijken. na een tijdje weer naar mijn kamer gegaan om een practicumverslag uit te schrijven. Op de achtergrond studio sport weer aan. Scanner weer aangezet. Toen viel mij op dat de politie opeens op uitwijkkanalen zat waar ik ze nog nooit gehoord had.
Paar minuten later werd studio sport onderbroken voor extra nieuws. Ik wist gelijk dat dat te maken had met die drukte op de scanner. Daarna de hele avond mee zitten luisteren.

Volgende dag voor college kwam ik er achter dat een jaargenote vlak bij de rampplaats woonde. Die hoorde het vliegtuig, een dreun en zag vervolgens de vlammen boven de flat uit komen.
Overigens ben ik nu met haar getrouwd, ook een leuk uitvloeisel van de jaren '90
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:

[..]

vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
treinramp Harmelen, iets van 100 doden dacht ik.
DJMarcel.nldonderdag 5 oktober 2006 @ 17:46
Ja en Baywatch werd die avond gecanceled...
Againzenderdonderdag 5 oktober 2006 @ 17:47
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:38 schreef Toeps het volgende:
Kregen toen niet alle illegalen uit die flat asiel, en woonden er toen niet ineens 500 illegalen in die flat?
ja, dat was een beetje stuitend om te zien hoeveel mensen misbruik maken van de situatie.

maar dat soort lui heb je altijd. Nadat het vliegtuig was neergestort heeft de politie ook in een rotvaart een paarv peletons ME opgestart omdat er vrijwel direct geplunderd werd in de winkelcentra in de buurt.
Arceedonderdag 5 oktober 2006 @ 17:54
Gisteren precies 14 jaar geleden.
ThunderChilddonderdag 5 oktober 2006 @ 17:57
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:54 schreef Arcee het volgende:
Gisteren precies 14 jaar geleden.
Frak, das waar. Het was op dierendag . . .
Arceedonderdag 5 oktober 2006 @ 18:00
Het was op een zondag rond 18:30 uur en het pas begonnen Nova had dus geen uitzending die dag.
Againzenderdonderdag 5 oktober 2006 @ 18:03
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:00 schreef Arcee het volgende:
Het was op een zondag rond 18:30 uur en het pas begonnen Nova had dus geen uitzending die dag.
net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.
Zal wel dikke paniek geweest zijn daar, twee agenten zagen het vliegtuig neerstorten en hebben toen gelijk alle hulp[diensten naar de Bijlmer geroepen.
Panickdonderdag 5 oktober 2006 @ 18:09
Ik was 12.. We liepen op straat in Amsterdam te ravotten toen we de oudere broer van een van mn vrienden zei dat er een vliegtuig was neergestort op de flat (of vlakbij) waar een oom van hun woonde. Die was ongedeerd, maar de rush en het rennen naar huis staat me nog goed bij.
Arceedonderdag 5 oktober 2006 @ 18:10
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
WESTdonderdag 5 oktober 2006 @ 18:12
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:07 schreef rudedeltadude het volgende:

[..]

vergeet de de vuurwerkramp en de herculesramp niet...
maar dit is ook zeker 1 van de grootste.

en de vuurwerkramp kon ik hier zelfs zien..., de rook kwam hier nog en ik woon pak en beet zo'n 100km van enschede af.
#ANONIEMdonderdag 5 oktober 2006 @ 18:12
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
WESTdonderdag 5 oktober 2006 @ 18:13
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:03 schreef Againzender het volgende:

[..]

net na half7 inderdaad, en studio sport begon toen volgens mij dat seizoen een half uur eerder, dus om half7. Ik heb daardoor de melding van het neerstorten via de scanner niet gehoord.
Zal wel dikke paniek geweest zijn daar, twee agenten zagen het vliegtuig neerstorten en hebben toen gelijk alle hulp[diensten naar de Bijlmer geroepen.
ik heb laatst nog ergens een website gezien met scanner geluiden van de bijlmerramp
Arceedonderdag 5 oktober 2006 @ 18:14
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef Toeps het volgende:
Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
Ik zei ook voor zover ik me kan herinneren.

Maar bij de Bijlmerramp was het extreem. Ik veel huizen zouden wel 9 illegalen wonen.
reese.comdonderdag 5 oktober 2006 @ 18:19
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef Toeps het volgende:

[..]

Oh, maar dat is toch wel vaker? Ze schatten altijd te hoog in, omdat mensen zich nog niet gemeld hebben en zo.
Yep, zeker waar. In New York waren er ook 10.000 body bags besteld en het officiële dodental ligt nu rond de 3000.
mrcooldonderdag 5 oktober 2006 @ 18:21
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:19 schreef reese.com het volgende:

[..]

Yep, zeker waar. In New York waren er ook 10.000 body bags besteld en het officiële dodental ligt nu rond de 3000.
Bewaren ze die andere 7000 toch voor de volgende 9/11.
rudedeltadudedonderdag 5 oktober 2006 @ 18:43
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:12 schreef WEST het volgende:

[..]
en de vuurwerkramp kon ik hier zelfs zien..., de rook kwam hier nog en ik woon pak en beet zo'n 100km van enschede af.
Inderdaad ja, ik fietste toen terug uit mijn werk en zag in de verte allemaal rookwolken.
Een vriend vertelde me toen ondertussen an de telefoon wat er gebeurd was. Ongeveer 70 km van enschede was dat
Geniuz_Nerdvrijdag 6 oktober 2006 @ 02:29
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:05 schreef koningdavid het volgende:
Op de watersnootramp en oorlogen na, de ergste ramp uit de Nederlandse geschiedenis?
denk het niet, iedereen weet dat het 4 oktober dierendag is maar is allang al vergeten dat het inmiddels 14? jaar geleden is dat dit zich heeft plaats gevonden
MarkNMGNvrijdag 6 oktober 2006 @ 02:32
Dit was de eerste ramp waarbij er meer mensen zijn bijgekomen dan omgekomen.
rompompomvrijdag 6 oktober 2006 @ 02:59
Volgens mij was minder dan een jaar later die crash van een DC10 van Martinair op Faro in Portugal. Ik geloof dat daar uiteindelijk nog meer slachtoffers bij zijn gevallen toen.

Maar ik kan me nog heel goed herinneren inderdaad dat Studio Sport midden in een voetbalwedstrijd afhaakte. En m'n moeder meteen m'n zus naar beneden riep. Ik geloof trouwens dat het dodental zo relatief laag was om dat veel bewoners weg waren op die zondagavond. Ik zie nog de kop in het AD de dag er na: ZEKER 100 DODEN. Gelukkig viel dat dus mee.
Arceevrijdag 6 oktober 2006 @ 03:13
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 02:59 schreef rompompom het volgende:
Volgens mij was minder dan een jaar later die crash van een DC10 van Martinair op Faro in Portugal. Ik geloof dat daar uiteindelijk nog meer slachtoffers bij zijn gevallen toen.

Maar ik kan me nog heel goed herinneren inderdaad dat Studio Sport midden in een voetbalwedstrijd afhaakte. En m'n moeder meteen m'n zus naar beneden riep. Ik geloof trouwens dat het dodental zo relatief laag was om dat veel bewoners weg waren op die zondagavond. Ik zie nog de kop in het AD de dag er na: ZEKER 100 DODEN. Gelukkig viel dat dus mee.
Twee en halve maand later en idd meer doden:
quote:
De Martinair vliegramp in Faro 1992

Om 07.33.20 in de ochtend van maandag 21 december 1992 klapte de Martinair DC-10 Anthony Ruys neer op het vliegveld van Faro in Portugal. Het vliegtuig had 327 passagiers aan boord en 13 bemanningsleden. Van de passagiers, op weg naar hun kerstvakantie bestemming in Portugal, vonden 54 de dood. Twee bemanningsleden verloren het leven.
ultra_ivovrijdag 6 oktober 2006 @ 07:34
Ik was toen net terug van 3 maanden studeren in Litouwen. Direkt maar weer de vrienen opgebeld die ik net van tevoren gebeld had, 'Het was niet mijn flat". De valmmen waren tot in Amsterdam-Noord te zien.
Erg indrukwekkende herdenkingsmars een paar dagen later.
Caesuvrijdag 6 oktober 2006 @ 07:45
dat was wel heftig ja.
ik hoorde het pas de volgende ochtend op weg naar school.
mcintoshvrijdag 6 oktober 2006 @ 07:55
Weet iemand nog wat te vertellen over die mannen in witte pakken?

Heb het allemaal niet zo bewust meegemaakt.
BEvrijdag 6 oktober 2006 @ 08:05
Ik weet nog dat we mijn vader riepen die boven zat. In zijn haast om beneden te komen gleed hij van de laatste 2 treden en maaide en passant nog een schilderijtje van de muur.
Suf dat je je dat soort details nog kan herinneren...
gebruikersnaamvrijdag 6 oktober 2006 @ 08:10
Ik kan me nog goed herinneren dat ze in de bijlmer op zoek waren naar "de zwarte doos" (what's in a name) :x en hiervoor hadden ze een aantal sloten droog gedempt.
Helaas vonden ze hierin niet die zwarte doos, maar wel honderden gestolen fietsen.

Wat me verder nog bij staat, is dat ik de eerste grap hierover al binnen een half uur hoorde
sigmevrijdag 6 oktober 2006 @ 08:18
Ik had die avond geen tv gekeken. De volgende dag zette mijn vader de radio aan (radio 1), daar was een hysterische verslaggever aan het woord dus die knipten we gelijk weer uit. Met de auto naar de stad - even bij het station een krantje kopen. Kranten uitverkocht. En dat er dan nog geen belletje gaat rinkelen he?

Pas op school hoorde ik van klasgenoten dat er een ramp gebeurd was.
foksuk1981vrijdag 6 oktober 2006 @ 08:33
Ik weet ook nog dat Studio Sport aan het kijken was en dat de voetbalwedstrijd onderbroken werd. Daarna aan de buis gekluisterd gezeten.

De grappen over de bijlmerramp waren er idd erg snel.

Vanavond is om 22.00 uur is op NGC trouwens Seconds From Disaster: Amsterdam Air Crash.
Windsurfbartvrijdag 6 oktober 2006 @ 08:42
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 08:33 schreef foksuk1981 het volgende:
Vanavond is om 22.00 uur is op NGC trouwens Seconds From Disaster: Amsterdam Air Crash.
Ga ik vanavond bekijken. Lijkt me zeer interessamt.
rompompomvrijdag 6 oktober 2006 @ 10:41
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 08:10 schreef gebruikersnaam het volgende:

Wat me verder nog bij staat, is dat ik de eerste grap hierover al binnen een half uur hoorde
Was dat die grap van de twee negers die aan het Scrabblen zijn en dat de één aan de ander vraagt "Heb jij de 'l' al?" en dat nummer twee reageert met "Nee, maar daar komt-ie aangevlogen!"?
Againzendervrijdag 6 oktober 2006 @ 10:59
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:13 schreef WEST het volgende:

[..]

ik heb laatst nog ergens een website gezien met scanner geluiden van de bijlmerramp
als je een linkje hebt......
buzzervrijdag 6 oktober 2006 @ 11:19
Ik reed ongeveer een minuut of 10 voor de crash langs de Bijlmer.
Zo'n beetje bij de rotonde van Alkmaar hoorde ik van de crash, en dat was toch een hele rare gewaarwording..
MaxMarkvrijdag 6 oktober 2006 @ 11:34
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 10:59 schreef Againzender het volgende:

[..]

als je een linkje hebt......
http://www.wwp-diemen.nl/ATC.mp3
Het begint na 7:30, als het goed is.
#ANONIEMvrijdag 6 oktober 2006 @ 11:37
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 08:33 schreef foksuk1981 het volgende:


Vanavond is om 22.00 uur is op NGC trouwens Seconds From Disaster: Amsterdam Air Crash.
Kudt TV van KPN. Wij hebben geen NGC.
MaxMarkvrijdag 6 oktober 2006 @ 11:40
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:37 schreef Toeps het volgende:

[..]

Kudt TV van KPN. Wij hebben geen NGC.
Doe alsof.
rubbereendvrijdag 6 oktober 2006 @ 12:07
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
ja, er zouden in elk appartement wel 8 iligalen zitten ofzo. Dat dachten ze. Best raar dat ze daar vanuit gingen en er destijds niets aan deden bedenk ik me nu.
ThunderChildvrijdag 6 oktober 2006 @ 12:08
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 12:07 schreef rubbereend het volgende:
ja, er zouden in elk appartement wel 8 iligalen zitten ofzo. Dat dachten ze. Best raar dat ze daar vanuit gingen en er destijds niets aan deden bedenk ik me nu.
Voorbode van paars I
ThaBrainzondag 8 oktober 2006 @ 00:19
Ik heb dat ding zien vliegen een paar seconden voordat ie neerstortte...hij kwam over m'n huis heen. Ik kwam samen met mijn ouders terug van een verjaardag en we liepen buiten. We dachten eerst dat ie nog in de Gaasperplas terecht was gekomen, maar helaas was dat niet zo
Nieuwschierigzondag 8 oktober 2006 @ 00:34
Ik zat een beetje te zappen em kwam op Sky News terecht, waar een grote brand te zien was. Geen idee waar totdat er ineens Breaking news - Live - Amsterdam plane crash in beeld kwam.

Ik holde naar benden om de rest van de familie te vertellen wat er loos was (die keken naar Studio Sport) en meteen kwam het NOS journaal er in.


Jaren later heb ik met grote interesse het boek "Going down, going down" gelezen, een boek dat achteraf gezien veel complotten zag die er niet waren.
gebruikersnaamzondag 8 oktober 2006 @ 12:11
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 10:41 schreef rompompom het volgende:

[..]

Was dat die grap van de twee negers die aan het Scrabblen zijn en dat de één aan de ander vraagt "Heb jij de 'l' al?" en dat nummer twee reageert met "Nee, maar daar komt-ie aangevlogen!"?
nee ik doelde op die grap dat het de schuld was van jos brink

Deze had opnames voor weddendat, en daar was een piloot die een weddenschap had dat die met de neus van zijn vliegtuig op nummer 63b kon aanbellen, en als de niet zou lukken was zijn tegen prestatie een BBQ met ruim 300 mensen.
-Lillith-zondag 8 oktober 2006 @ 12:23
Ik weet nog dat m'n ouders die ramp zaten te kijken op de televisie. M'n broer was 11 en ik 10. Ik had op een tafel m'n barbies enzo staan en m'n broer ging op een barbiestoel zitten en die ging kapot. Werd hij naar bed gestuurd en ik mocht lekker wel tv kijken Achteraf heel dom maar dat je je dan zoiets nog herinnerd. Heel vreemd. Was geloof ik ook de eerste keer op tv dat er zoveel vuur was te zien.
venomsnakezondag 8 oktober 2006 @ 13:19
Mannen in witte pakken.
Biancaviazondag 8 oktober 2006 @ 13:22
Ik heb gisteren Seconds from Disaster gezien op National Geographic.
De oorzaak was metaalmoeheid in een boutje.
__Saviour__zondag 8 oktober 2006 @ 13:26
Dit heb ik nou nooit echt als een van de grote rampen beschouwd. 'Gewoon' weer een vliegtuigcrash.
SunChaserzondag 8 oktober 2006 @ 13:31
Ik dacht dat t jaren 80 was
Nieuwschierigzondag 8 oktober 2006 @ 13:34
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 10:41 schreef rompompom het volgende:

[..]

Was dat die grap van de twee negers die aan het Scrabblen zijn en dat de één aan de ander vraagt "Heb jij de 'l' al?" en dat nummer twee reageert met "Nee, maar daar komt-ie aangevlogen!"?
Qua rascisme heeft er altijd een vage waas rond deze ramp gehangen. 99,9% van de autochtone Nederlanders (zelfs die in Amsterdam) wist al in de eerste seconde van de ramp dat er niemand die hij kende slachtoffer kon zijn.
Domweg omdat hij zeker wist dat zijn kennisen uberhaupt nooit in de Bijlmer kwamen, laat staan er zouden wonen.
ikwilookwatzeggenzondag 8 oktober 2006 @ 13:43
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:34 schreef MaxMark het volgende:

[..]

http://www.wwp-diemen.nl/ATC.mp3
Het begint na 7:30, als het goed is.
Kippenvel...
Falcozondag 8 oktober 2006 @ 14:01
In mijn idee blijft dit wel de grootste ramp van de jaren '90 ...
Nieuwschierigzondag 8 oktober 2006 @ 14:26
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 14:01 schreef Falco het volgende:
In mijn idee blijft dit wel de grootste ramp van de jaren '90 ...
De ramp met de Martinair in Faro 1992 kende meer doden (56 mensen) maar het is waar dat slachtoffers op de grond een grotere impact genereren.
KonnieKipkezondag 8 oktober 2006 @ 15:48
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 03:13 schreef Arcee het volgende:

[..]

Twee en halve maand later en idd meer doden:
[..]
De ergste ramp, in de luchtvaartgeschiedenis is volgens mij de ramp op Tenerife met een Pan Am toestel en een KLM toestel. 1977

http://www.panamair.org/accidents/victor.htm
Nieuwschierigzondag 8 oktober 2006 @ 21:24
Stukje transcriptie van de geluidsband


Gezagvoerder: Continue descent
1500 feet, 1500 and we have a controlling problem.
Henk ter Braake : You have controlling problems as well, roger.
Henk ter Braake : Hij zit dik, dik, dik in de problemen, nou ook met z’n controls.
Jet van Opijnen: Dus ook problemen met zijn controls? Check?
Henk ter Braake : Ja
(...)
Gezagvoerder: Going down, 1862, going down, going down.
Jet van Opijnen: Het is gebeurd..
Henk ter Braake : Ja, El Al 1862, your heading... ?
Jet van Opijnen: Het heeft geen zin, hij is gecrashed, Henk.
Henk ter Braake : Heb je hem gezien?
Jet van Opijnen: Eén grote rookwolk boven de stad.
Henk ter Braake: Tsjezus.
elcastelzondag 8 oktober 2006 @ 21:35
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Stukje transcriptie van de geluidsband


Gezagvoerder: Continue descent
1500 feet, 1500 and we have a controlling problem.
Henk ter Braake : You have controlling problems as well, roger.
Henk ter Braake : Hij zit dik, dik, dik in de problemen, nou ook met z’n controls.
Jet van Opijnen: Dus ook problemen met zijn controls? Check?
Henk ter Braake : Ja
(...)
Gezagvoerder: Going down, 1862, going down, going down.
Jet van Opijnen: Het is gebeurd..
Henk ter Braake : Ja, El Al 1862, your heading... ?
Jet van Opijnen: Het heeft geen zin, hij is gecrashed, Henk.
Henk ter Braake : Heb je hem gezien?
Jet van Opijnen: Eén grote rookwolk boven de stad.
Henk ter Braake: Tsjezus.
Jeuzus ja dat fragment. Ik kan me alleen herinneren dat mijn leraar offset-drukken de volgende dag vertelde dat hij dat ding naar beneden zag komen, hij reed - naar ik me herinner - op de A10.
rubbereendzondag 8 oktober 2006 @ 22:48
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
Stukje transcriptie van de geluidsband


Gezagvoerder: Continue descent
1500 feet, 1500 and we have a controlling problem.
Henk ter Braake : You have controlling problems as well, roger.
Henk ter Braake : Hij zit dik, dik, dik in de problemen, nou ook met z’n controls.
Jet van Opijnen: Dus ook problemen met zijn controls? Check?
Henk ter Braake : Ja
(...)
Gezagvoerder: Going down, 1862, going down, going down.
Jet van Opijnen: Het is gebeurd..
Henk ter Braake : Ja, El Al 1862, your heading... ?
Jet van Opijnen: Het heeft geen zin, hij is gecrashed, Henk.
Henk ter Braake : Heb je hem gezien?
Jet van Opijnen: Eén grote rookwolk boven de stad.
Henk ter Braake: Tsjezus.
dat is nog vaak op tv geweest, met dan op de achtergrond de radar beelden
Nieuwschierigzondag 8 oktober 2006 @ 23:04
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 22:48 schreef rubbereend het volgende:

[..]

dat is nog vaak op tv geweest, met dan op de achtergrond de radar beelden
Daar ben ik nog naar op zoek geweest op internet maar tot op heden niet kunnen vinden.

Wel een paar andere links
http://www.het-klankbord.vuurwerk.nl/bijlmer.htm
http://www.het-klankbord.vuurwerk.nl/enquete.htm

Er is uiteraard nog veel meer te vinden maar wat me wel opvalt is dat veel documenten op overheids-websites, o.a. pdf files van de tweede kamer stukken, niet werken (Complot!)


rompompommaandag 9 oktober 2006 @ 00:24
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:35 schreef elcastel het volgende:

[..]

Jeuzus ja dat fragment. Ik kan me alleen herinneren dat mijn leraar offset-drukken de volgende dag vertelde dat hij dat ding naar beneden zag komen, hij reed - naar ik me herinner - op de A10.
Echt gruwelijk inderdaad, krijg al kippenvel van het lezen. Ik las in Quest ook de laatste conversaties aan boord van die KLM vlucht op Tenerife. Huu!
Captain_Chaosmaandag 9 oktober 2006 @ 00:32
Nachtenlang dienst gedaan rond de plaats van de inslag.
Ik lijk zo af en toe de enige te zijn die er niets aan over hield.
Behalve dan een onherstelbare deuk in mijn geloof in politiek Nederland.
Ik memoreer nog even het trio Borst Joritsma en Sorgdrager.
Die drie horen een jarenlange gevangenisstraf uit te zitten !
Toffe_Ellendemaandag 9 oktober 2006 @ 01:40
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Ja, dat vond ik ook bizar, dat ongelooflijk hoge beginaantal.
Toffe_Ellendemaandag 9 oktober 2006 @ 01:41
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 00:32 schreef Captain_Chaos het volgende:
Nachtenlang dienst gedaan rond de plaats van de inslag.
Ik lijk zo af en toe de enige te zijn die er niets aan over hield.
Behalve dan een onherstelbare deuk in mijn geloof in politiek Nederland.
Ik memoreer nog even het trio Borst Joritsma en Sorgdrager.
Die drie horen een jarenlange gevangenisstraf uit te zitten !
Met hun plotselinge Alzeheimer 'ik herinner mij hier niks meer van'
dvrmaandag 9 oktober 2006 @ 01:49
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 13:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

99,9% van de autochtone Nederlanders (zelfs die in Amsterdam) wist al in de eerste seconde van de ramp dat er niemand die hij kende slachtoffer kon zijn.
Nou, ik heb hem wel zitten knijpen voor een bevriende student die er woonde. Die was gelukkig niet getroffen.
Dirk-Kuijtmaandag 9 oktober 2006 @ 08:46
Wel een zwarte tijd voor de luchtvaart in Nederland. Eerst Tenerief, daarna de Bijlmer en daarna Faro.... Allemaal in korte tijd.
elcastelmaandag 9 oktober 2006 @ 11:46
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 08:46 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wel een zwarte tijd voor de luchtvaart in Nederland. Eerst Tenerief, daarna de Bijlmer en daarna Faro.... Allemaal in korte tijd.
Ja in een week geloof ik hč ?
Toffe_Ellendemaandag 9 oktober 2006 @ 12:42
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 08:46 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wel een zwarte tijd voor de luchtvaart in Nederland. Eerst Tenerief, daarna de Bijlmer en daarna Faro.... Allemaal in korte tijd.
Tenerife was eind jaren zeventig, Faro was 2 maanden later.
mrcoolmaandag 9 oktober 2006 @ 12:56
Vannacht was een 'Seconds from disaster' over de Bijlmerramp op TV. Het alles kwam door metaalmoeheid en het falen van 2 van de 'slagpinnen'.
zjroentjemaandag 9 oktober 2006 @ 13:56
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:

Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is
Kan ik me ook nog goed herinneren. Eerst vloeken omdat het werd onderbroken, en daarna heel stil voor de tv gezeten ...
dvrmaandag 9 oktober 2006 @ 14:25
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:

Tenerife was eind jaren zeventig, Faro was 2 maanden later.
Voor de duidelijkheid: Faro was twee maanden na de Bijlmerramp. Tenerife was inderdaad ver daarvoor in de jaren '70.

Hier een overzichtje van luchtvaartrampen met veel Nederlandse betrokkenen:

Mrt 1977: Tenerife (583 doden)
Okt 1981: Moerdijk (17 doden)
Jun 1989: Zanderij, Suriname (175 doden)
Okt 1992: Bijlmerramp (43 doden)
Dec 1992: Faro (56 doden)
Jul 1996: Herculesramp Eindhoven (34 doden)
Sep 1996: Dakotaramp, zee nabij Texel (32 doden)
Fixersmaandag 9 oktober 2006 @ 14:28
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 13:19 schreef venomsnake het volgende:
Mannen in witte pakken.
Oh ja, dat was ook een bron van complottheorieën. Mannen in onopvallende auto's en met witte overals aan die rond liepen op de locatie. Werden er daarna niet ook ineens overal Men in Black gesignaleerd om mensen het zwijgen op te leggen?

Wat was het nu eigenlijk.... de verhalen gingen dat er of ander geheim kernwapen aan boord was. Volgens mij bleek het uiteindelijk te gaan om verarmd uranium als ballast.
zjroentjemaandag 9 oktober 2006 @ 14:28
Van Faro kan ik me dan weer bijna niks herinneren ...
mrcoolmaandag 9 oktober 2006 @ 15:17
Volgens 'Seconds from disaster' is het volgende gebeurt:

Wegens metaalmoeheid begaven beide slagpinnen van de binnenste rechtermotor het. Hierdoor brak de motor los en vloog naar voren en daarna naar achteren waardoor de buitenste rechtermotor werd geraakt. Samen met 10 meter van de vleugel vloog dus ook deze motor van de rechtervleugel af. Nou was het mogelijk om door te vliegen op de overige 2 motoren. Dit hadden ze ook een paar minuten vol gehouden. Vlak voor de landingsbaan trok de piloot de neus van het vliegtuig op (standaardprocedure voor een landing) waardoor het vliegtuig uit balans raakte en weer op zijn zij rolde. Ditmaal was het vliegtuig zo dicht bij de grond dat het totaal onbestuurbaar werd en regelrecht op de flat af vloog.
Nieuwschierigmaandag 9 oktober 2006 @ 17:12
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:28 schreef Fixers het volgende:

[..]

Oh ja, dat was ook een bron van complottheorieën. Mannen in onopvallende auto's en met witte overals aan die rond liepen op de locatie. Werden er daarna niet ook ineens overal Men in Black gesignaleerd om mensen het zwijgen op te leggen?

Wat was het nu eigenlijk.... de verhalen gingen dat er of ander geheim kernwapen aan boord was. Volgens mij bleek het uiteindelijk te gaan om verarmd uranium als ballast.
Een klein overzicht van alle complottheorien:

Er waren geheime en verboden wapens aan boord (dit is waarschijnlijk waar omdat er ook een Israelische geheim agente aan boord was, en een deel van de ladingpapieren is nooit vrijgegeven).
De gezagvoerde wilde ondanks rugwind perse op baan 27 landen omdat dat het dichtste bij de EL AL vrachtloods op Schiphol is.
Ivm de geheime lading koos men ervoor om een crashlanding op Schiphol te maken (toestel was veel te zwaar om normaal te kunnen landen) ipv in het IJselmeer te ditchen.
Nadat ze de motoren kwijt waren was er telefonisch overleg tussen de agente aan boord en de Mossad in Israel. De Mossad zou opdracht hebben gegeven om een flat in te vliegen om zo de geheime lading te vernietigen.
De Boeing vloog geen 2 maar 3 rondjes over Amsterdam omdat de vluchtleiding op Schiphol incapabel was om het toestel recht voor de baan te loodsen. Dit zou betekenen dat de radarplot vevalst is. Dit werd overigens bevestigd door Klaas Wilting die het toestel over zijn woonplaats Almere zag komen. tewijl het daar volgens de radar nooit geweest was.
Op de avond van de crash hebben mannen in witte pakken (Mossad) een vluchtrecorder uit het puin weggehaald waardoor deze uiteraard nooit meer gevonden is, dit om bewijs te vernietigen.
De luchtverkeersleiding wist dat het toestel 2 motoren verloren had (via de kustwacht die het gezien had) maar er waren geheime instructies dat alleen EL AL vliegtuigen dan toch over de stad mochten vliegen.
De banden van de brandweer en de politie van het eerse half uur na de crash zijn expres de volgende dag gewist. (Officieel is dit per ongeluk gebeurd)
Aanbiedingen van milieudiensten om de vervuilde lucht te meten werden afgewezen omdat de brandweer dit al zou doen. Im werkelijkheid werd er niets gemeten.
De radioactiviteit die na de ramp werd gemeten kwam van Amerikaans uranium of plutonium om een atoombom te maken. Het vliegtuig zat sowieso vol verarmd uranium als contragewicht voor bepaalde bewegende delen.
Bij onduidelijkheid over de lading werd door de Nedelandse aoutoriteiten nooit doorgevraagd bij EL AL. Op de avond van de crash is er een instructie rondgebeld om ladinggegevens "onder de pet" te houden.
De Boeing had zwaar achterstallig onderhoud en de motoren zouden kort voor de start beschadigd zijn door ze over de toeren te jagen. Dit zou in Badhoevedorp en Aalsmeer te horen zijn geweest. KLM monteurs die de motoren in onderhoud hadden hebben geweigerd de vrijgave te tekenen. Dan tekende hun chef "omdat dit gebruikelijk was"
Puin en vliegtuigresten werden na een paar dagen al naar een vuilnisbelt afgevoerd om bewijzen te vernietigen. Twee weken later werd het metaal alsnog naar hangar 8 op Schiphol gebracht maar een deel was al verkocht aan een schroothandelaar en verpulverd. De 'sorteerders' in hangar 8 werden vrijwel allemaal ziek en kregen bovengemiddeld vaak kanker (waarschijnlijk door het uranium, aldus minister Els Borst)
De onderzoekscomissie kon geen oorzaak vinden en kwam toen maar met de theorie van de gebroken bevestigingspinnen. Er werd geadviseerd aan Boeing om onmiddelijk alle pinnen wereldwijd te checken. Boeing vond dit zo'n onzinverhaal dat minister Jorritsma zich ermee moest bemoeien om de RLD niet voor schut te laten gaan. Uiteidelijk gaf Boeing het advies om bij gelegenheid steekproeven van de pinnen te nemen.

Dit is maar een klein deel, er zijn er nog zeker een stuk of 50 meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nieuwschierig op 09-10-2006 17:22:04 ]
renz0rmaandag 9 oktober 2006 @ 17:34
Ik was toen jarig
Toffe_Ellendemaandag 9 oktober 2006 @ 17:40
Als het klopt van de Mossad en het met opzet vliegen in een Bijlmerflat (ik zie de conversatie al voor me: ach, daar wonen toch alleen negers) dan is dat wel een schande natuurlijk
Dirk-Kuijtmaandag 9 oktober 2006 @ 17:45
Ik kan niet geloven dat een piloot dat ding zomaar ff een flat in boord. Het is geen terrorist.
Blanchimontmaandag 9 oktober 2006 @ 17:53
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:25 schreef dvr het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: Faro was twee maanden na de Bijlmerramp. Tenerife was inderdaad ver daarvoor in de jaren '70.

Hier een overzichtje van luchtvaartrampen met veel Nederlandse betrokkenen:

Mrt 1977: Tenerife (583 doden)
Okt 1981: Moerdijk (17 doden)
Jun 1989: Zanderij, Suriname (175 doden)
Okt 1992: Bijlmerramp (43 doden)
Dec 1992: Faro (56 doden)
Jul 1996: Herculesramp Eindhoven (34 doden)
Sep 1996: Dakotaramp, zee nabij Texel (32 doden)
De Herculesramp kan ik me nog goed herinneren. Hier hing een sterke kerosinelucht en ik vroeg me af waar die vandaan kwam. Later kwamen de beelden op TV van het uitgebrandde vliegtuig. Een klasgenoot kende een van de inzittenden die bij de ramp om het leven kwam.
easy-goingzaterdag 14 oktober 2006 @ 21:51
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:25 schreef dvr het volgende:


Okt 1992: Bijlmerramp (43 doden)
Sep 1996: Dakotaramp, zee nabij Texel (32 doden)
4 oktober 1992 overleed mijn vader
25 september 1996 overleed mijn moeder

commentaar van mijn broer: Jezus, nee he, is er weer een vliegtuig neergesodemieterd.

Iig 2 rampendagen die ik nooit meer vergeet
Limburger_noordzaterdag 14 oktober 2006 @ 22:16
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 17:53 schreef Blanchimont het volgende:

[..]

De Herculesramp kan ik me nog goed herinneren. Hier hing een sterke kerosinelucht en ik vroeg me af waar die vandaan kwam. Later kwamen de beelden op TV van het uitgebrandde vliegtuig. Een klasgenoot kende een van de inzittenden die bij de ramp om het leven kwam.
Knap van je ,
Ik zou niet weten hoe kerosine ruikt
robbedoeseos300dzaterdag 14 oktober 2006 @ 23:07
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:19 schreef buzzer het volgende:
Ik reed ongeveer een minuut of 10 voor de crash langs de Bijlmer.
Zo'n beetje bij de rotonde van Alkmaar hoorde ik van de crash, en dat was toch een hele rare gewaarwording..
In 10 minuten van Amsterdam Bijlmer naar Alkmaar
Da's dus 50 km in 10 minuten.
gemiddelde snelheid van 300 km p/u.........
Nieuwschierigzondag 15 oktober 2006 @ 01:05
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 22:16 schreef Limburger_noord het volgende:

[..]

Knap van je ,
Ik zou niet weten hoe kerosine ruikt
Kerosine ruikt naar petroleum want dat is het in feite ook.
Elke vliegtuigspotter kent het omdat hij na een landing eerst een walm kerosine en even later een walm verbrandt rubber van de banden over zich heen krijgt.
Limburger_noordzondag 15 oktober 2006 @ 08:49
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 01:05 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Kerosine ruikt naar petroleum want dat is het in feite ook.
Elke vliegtuigspotter kent het omdat hij na een landing eerst een walm kerosine en even later een walm verbrandt rubber van de banden over zich heen krijgt.
Dus dan had het ook een petroleum lucht kunnen zijn
#ANONIEMzondag 15 oktober 2006 @ 12:19
Kan me niet echt veel meer herinerren

Weet wel dat een meisje hier uit de buurt haar oma in de bijlmer flat had wonen en dat meisje was dus alleen thuis en kon niet naar binnen
Toen kwam ze hier gillend tv kijken en schreeuwen dat haar oma daar woont toen ze dat like 10x had gezegd kwam haar oma op tv
Slickyzondag 15 oktober 2006 @ 12:34
Ik was 7 ofzo, was die middag in de stad, smerig veel sirenes herriner ik me nog wel geen idee wat er toen aan de hand was, later op het nieuws dus wel.
LeeHarveyOswaldzondag 15 oktober 2006 @ 18:07
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:14 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik zei ook voor zover ik me kan herinneren.

Maar bij de Bijlmerramp was het extreem. Ik veel huizen zouden wel 9 illegalen wonen.
Echte dodental ligt waarschijnlijk ook veel hoger. Vermoed wordt dat hele gezinnen illegale gewoon "verdampt" zijn.


Ik dacht ook dat er nooit een lichaam is gevonden?
LeeHarveyOswaldzondag 15 oktober 2006 @ 18:11
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 00:19 schreef ThaBrain het volgende:
Ik heb dat ding zien vliegen een paar seconden voordat ie neerstortte...hij kwam over m'n huis heen. Ik kwam samen met mijn ouders terug van een verjaardag en we liepen buiten. We dachten eerst dat ie nog in de Gaasperplas terecht was gekomen, maar helaas was dat niet zo
Piloot wilde em in het ijsselmeer dumpen, maar is halverwege teruggeroepen richting amsterdam. En boven de stad neergeploft.

Als je na gaat hoeveel mensen er enge, stralingsziekte achtige verschijnselen hebben opgelopen, is dat mischien maar goed ook
LeeHarveyOswaldzondag 15 oktober 2006 @ 18:12
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 00:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
Jaren later heb ik met grote interesse het boek "Going down, going down" gelezen, een boek dat achteraf gezien veel complotten zag die er niet waren.
Inmiddels is wel min of meer toegegeven dat er "verarmd uranium" aanboord was...

Maar het blijft allemaal erg raar..
LeeHarveyOswaldzondag 15 oktober 2006 @ 18:17
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 17:53 schreef Blanchimont het volgende:

[..]

De Herculesramp kan ik me nog goed herinneren. Hier hing een sterke kerosinelucht en ik vroeg me af waar die vandaan kwam. Later kwamen de beelden op TV van het uitgebrandde vliegtuig. Een klasgenoot kende een van de inzittenden die bij de ramp om het leven kwam.
En elke dode, stuk voor stuk, is hier toe te schrijven aan een administratieve fout en nalatig handelen van de brandweer
Martijn_77zondag 15 oktober 2006 @ 18:30
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 17:40 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Als het klopt van de Mossad en het met opzet vliegen in een Bijlmerflat (ik zie de conversatie al voor me: ach, daar wonen toch alleen negers) dan is dat wel een schande natuurlijk
Maar dat zal nooit te bewijzen zijn
Nieuwschierigzondag 15 oktober 2006 @ 18:48
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 18:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Piloot wilde em in het ijsselmeer dumpen, maar is halverwege teruggeroepen richting amsterdam. En boven de stad neergeploft.

Als je na gaat hoeveel mensen er enge, stralingsziekte achtige verschijnselen hebben opgelopen, is dat mischien maar goed ook
1 De piloot wilde 'm niet in het IJsselmeer dumpen, hij wilde zo snel mogelijk terug naar Schiphhol.
2 Hij is niet terugeroepen want er valt niets terug te roepen, de gezagvoerder en alleen hij bepaald waar hij wil landen omdat de verkeersleiding niet kan beoordelen wat de besturingsmogelijkheden zijn.
En gezagvoerder Fuchs wilde naar de Buitenvelderdbaan, terwijl de Kaagbaan in gebruik was.

In de geluidsopname hier ergens boven hoor je de toren dan ook tegen de naderingsverkeersleiding zeggen dat de localizers en de baanverlichting van baan 27 zijn aangezet.
De 2 rondjes boven de stad moest hij maken om zover te dalen dat hij een "twelve mile final" had. Toen hij z'n flaps op 12 mijl voor de kop de baan wilde uitschuiven gingen alleen die aan de linkervleugel uit, en pas toen krulde hij als een kurketrekker in de flats.
Het wrange van het hele verhaal is dus dat als hij geprobeerd zou hebben een normale landing op de Kaagbaan te maken er geen rondjes gevlogen hadden hoeven worden, omdat hij vanaf Muiden tot de omgeving van Leiden had kunnen dalen en als hij al neergestort was dit waarschijnlijk ergens in een bollenveld bij Lisse zou zijn geweest.
ThinkTankzondag 15 oktober 2006 @ 18:50
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:28 schreef Fixers het volgende:

[..]

Oh ja, dat was ook een bron van complottheorieën. Mannen in onopvallende auto's en met witte overals aan die rond liepen op de locatie. Werden er daarna niet ook ineens overal Men in Black gesignaleerd om mensen het zwijgen op te leggen?

Wat was het nu eigenlijk.... de verhalen gingen dat er of ander geheim kernwapen aan boord was. Volgens mij bleek het uiteindelijk te gaan om verarmd uranium als ballast.
De staart bevatte verarmd uranium als ballast. Maar er was meer te doen over de lading DMMP, een grondstof voor sarin zenuwgas.
quote:
About 190 liters of dimethyl methylphosphonate, together with other chemicals, were released during the El Al Flight 1862 crash at Bijlmer, Amsterdam. People in the area and the rescue workers involved suffered health problems for years after.
SuperrrTuxxxzondag 15 oktober 2006 @ 19:06
Brrr, dat geluidsfragment.

Toen ik het hoorde, hoorde ik tegelijkertijd het nummer "Too much love will kill you" van Brian May. Tot op de dag van vandaag blijft dat nummer mij aan dat moment herinneren.
Arceezaterdag 4 oktober 2008 @ 23:27
Vandaag 16 jaar geleden.
Fastmattizaterdag 4 oktober 2008 @ 23:31
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
En waar de president van één of andere Afrikaans land op de herdenking kwam. Voor één dode welteverstaan Dat is zo ongeveer het enige wat ik me ervan herinner.
Againzenderzondag 5 oktober 2008 @ 00:53
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:27 schreef Arcee het volgende:
Vandaag 16 jaar geleden.
Wat gaatde tijd toch snel.... hele ramp staat mij nog bij door de berichten via de scanner, en het feit dat m;n vrouw in de G buurt woonde en ze licht getraumatiseerd de volgende dag op de VU kwam.
mrcoolzondag 5 oktober 2008 @ 01:09
Ik herinner me ook nog een kerel die t gebouw in ging om mensen te redden. Kerel was laatst nog ergens op TV. Ik weet wel dat toendestijds dit erg veel indruk op mij heeft gemaakt, was toen 11 jaar oud.
#ANONIEMzondag 5 oktober 2008 @ 08:30
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 01:09 schreef mrcool het volgende:
Ik herinner me ook nog een kerel die t gebouw in ging om mensen te redden. Kerel was laatst nog ergens op TV. Ik weet wel dat toendestijds dit erg veel indruk op mij heeft gemaakt, was toen 11 jaar oud.
Die kerel is overleden.
#ANONIEMzondag 5 oktober 2008 @ 08:38
Pappie_Culozondag 5 oktober 2008 @ 08:48
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 18:10 schreef Arcee het volgende:
De enige ramp die ik me kan herinneren waarbij het dodental steeds láger werd... begon met 250 of zo en waren er uiteindelijk 43.
Daar staat tegenover dat niemand weet hoeveel doden er zijn gevallen. Niet alle resten kun je nog terugvinden als er enkele duizenden liters kerosine in lichterlaaie staan, jammer maar helaas.

Er bestaat de mogelijkheid dat er inderdaad meerdere illegalen zijn omgekomen zonder dat iemand het weet. Het was destijds nogal een probleem in dat deel van de Bijlmer (bepaald niet het beste deel), flatjes met 15-30 illegalen. Dan gaat het hard.

Ik meen overigens de impact van de crash in Amsterdam Oud West te hebben gevoeld. Kan ik me nog herinneren omdat ik m'n moeder hielp een vuilniszak naar het balkon te slepen en het keukenraam ook trilde. Ik dacht nog dat het onweer was, maar daarvoor klonk het ook wat te dof.

Een jaar later woonden we vlak bij de crash site overigens, dus heb er nog veel zooi verzameld (hetgeen achteraf gezien niet zo gezond was )
Pappie_Culozondag 5 oktober 2008 @ 08:55
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 12:07 schreef rubbereend het volgende:

[..]

ja, er zouden in elk appartement wel 8 iligalen zitten ofzo. Dat dachten ze. Best raar dat ze daar vanuit gingen en er destijds niets aan deden bedenk ik me nu.
Je vindt het raar dat de politie niet op eigen houtje lukraak woningen binnen valt om koppen te tellen?

Dan staat je nog wat te wachten!
Pappie_Culozondag 5 oktober 2008 @ 08:56
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 01:09 schreef mrcool het volgende:
Ik herinner me ook nog een kerel die t gebouw in ging om mensen te redden. Kerel was laatst nog ergens op TV. Ik weet wel dat toendestijds dit erg veel indruk op mij heeft gemaakt, was toen 11 jaar oud.
Oom Sem ofzo ja.

Flink verbrand in z'n poging een kindje te redden uit de gemeenschappelijke ruimte waar een bar annex jongerencentrum zat.
Kali-Mist1zondag 5 oktober 2008 @ 09:04
woonde destijds in nellestein....zat in mijn kamer huiswerk te maken toen ineens de hele kamer rood was (en idd trilde)
ben met mijn moeder meteen op de fiets gestapt en er naar toe gegaan.
we waren er met 5 min (via kelbergen zat je er zo) en dus veel eerder dan politie, witte mannen en weet ik wie allemaal.
probleem was een beetje dat wij aan de achterkant kwamen aanfietsen (waar de balkons zaten), kan mij er nog van herrineren dat we van alles over de balkons zagen komen (al dan wel niet brandend)...klinkt misschein een beetje luguber maar toen wij de eerste mens half brandend zagen springen zijn wij weggegaan (net op dat moment kwam ook de politie en werd het met een rood/wit lint afgezet).
zat op het augustinus college (spaklerweg/venseerpolder) en de maandag erna hadden wij een bijeenkomst in de aula, bleek dat wij er van onze school een stuk of 4 a 5 misten... kregen de rest van de dag vrij en zijn met een groepje naar de flat tegenover op het dak geklommen en hebben toen een aantal fotoos gemaakt.
cheqyzondag 5 oktober 2008 @ 09:26
Mijn vader woonde in de flat Kralenbeek toen het gebeurde. Hij stond op het balkon een sigaretje te roken toen dat hij dat ding laag over zich heen zag komen en achter de flat een flinke explosie zag.

Ik weet nog goed dat ik bij mijn ex-schoonouders met een bord op schoot sport wilde gaan kijken toen er een mededeling kwam dat er een vliegtuig was neer gestort in de K-zone. Ik stikte zowat in een stukje kip toen ik het hoorde en trok wit weg.
Omdat ze niet zeiden welke flat het was ben ik meteen gaan bellen maar de lijn was dood en ik raakte dus best in paniek. Pas later op de avond werd bekend gemaakt dat het om Kruitberg ging.

Mijn vader was er verder heel nauw bij betrokken omdat ie toen bij de politie zat. Hij werd onmiddelijk opgeroepen en moest zich melden.
Wat hij daar heeft meegemaakt valt met geen pen te beschrijven. Er zijn idd mensen naar beneden gesprongen, een paar daarvan kwamen een paar meter van hem af op straat terecht waardoor hij de stukken hersens op zijn broek had.
Ook was er nog het geweld tegen de hulpverleners en de plunderingen terwijl alles en iedereen nog in rep en roer was.
Hij heeft met getrokken pistool brandweerwagens moeten ontzetten, de flat in gaan om plunderaars aan te pakken die bovendien steeds geweldadiger werden. Uiteindelijk werd het sein schieten om te doden gegeven indien het nodig was, gelukkig was dat achteraf niet nodig geweest.

Mijn vader heeft net als vele andere hulpverleners daarna een flinke psychische tik er aan over gehouden.
Er was een tijdje geen land met hem te bezeilen. Uiteindelijk is ie bij een psychiater beland en heeft ie het allemaal een plek weten te geven. Met het politiewerk was ie vlak daar na gestopt.
Pappie_Culozondag 5 oktober 2008 @ 09:30
Ik heb nooit eerder gehoord dat er zo veel problemen waren met plunderingen e.d.

Heeft iemand daar meer info over?
cheqyzondag 5 oktober 2008 @ 10:19
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 09:30 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik heb nooit eerder gehoord dat er zo veel problemen waren met plunderingen e.d.

Heeft iemand daar meer info over?
Weet ik niet. Het is ook nooit echt naar buiten gebracht. Mijn vader heeft toen in de trapportalen gestaan om de plunderaars tegen te houden.
Daarbij werd ook zijn vrouwelijke collega aangevallen die ze moesten ontzetten. Daarna is de order 'schieten om te doden gegeven'.
Daywalk3rzondag 5 oktober 2008 @ 10:44
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:17 schreef DarkShine het volgende:
Ik was hem bijna vergeten :$
Schaam je niet. Ik heb ook altijd zo'n Ojah moment als ik hier iets over hoor of lees
ultra_ivozondag 5 oktober 2008 @ 11:38
Kan me nog goed herinneren dat ik op het balkon stond in Amsterdam Noord (studentenflat Cleyndertweg) en we gezamenlijk naar de rookwolken keken. Heb direkt na het bericht ook diverse mensen buiten de stad opgebeld om te melden dat ie niet op de flat was terechtgekomen waar ik toen woonde.
Kali-Mist1zondag 5 oktober 2008 @ 11:47
vind het top dat er weer even over gepraat wordt...
Swetseneggerzondag 5 oktober 2008 @ 11:50
De geheimzinnige mannen in witte pakken.
cheqyzondag 5 oktober 2008 @ 12:38
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:50 schreef Swetsenegger het volgende:
De geheimzinnige mannen in witte pakken.
Die hadden ze ook niet voor de lol aan.

Al de brokstukken waren opgeslagen in een hal op Schiphol. Ik kon één van de mensen die daar werkten, hij is uiteindelijk na een aantal jaar een soort kanker overleden net als verscheidene van zijn collega's die dezelfde vorm van kanker hadden. Het kan toeval zijn maar toch....
StateOfMindzondag 5 oktober 2008 @ 15:32
Ik kan het me ook nog heel goed herinneren. Ontzettend indrukwekkend waren die beelden, heel irreeel leek het ook, net of het in een oorlogsgebied was, zo leek het wel.

De Bijlmerramp is een van de zaken die mij voor altijd op het netvlies staan gebrand. Naast de vuurwerkramp en 9/11.
StateOfMindzondag 5 oktober 2008 @ 15:33
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 09:04 schreef Kali-Mist1 het volgende:
woonde destijds in nellestein....zat in mijn kamer huiswerk te maken toen ineens de hele kamer rood was (en idd trilde)
ben met mijn moeder meteen op de fiets gestapt en er naar toe gegaan.
we waren er met 5 min (via kelbergen zat je er zo) en dus veel eerder dan politie, witte mannen en weet ik wie allemaal.
probleem was een beetje dat wij aan de achterkant kwamen aanfietsen (waar de balkons zaten), kan mij er nog van herrineren dat we van alles over de balkons zagen komen (al dan wel niet brandend)...klinkt misschein een beetje luguber maar toen wij de eerste mens half brandend zagen springen zijn wij weggegaan (net op dat moment kwam ook de politie en werd het met een rood/wit lint afgezet).
zat op het augustinus college (spaklerweg/venseerpolder) en de maandag erna hadden wij een bijeenkomst in de aula, bleek dat wij er van onze school een stuk of 4 a 5 misten... kregen de rest van de dag vrij en zijn met een groepje naar de flat tegenover op het dak geklommen en hebben toen een aantal fotoos gemaakt.
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 09:26 schreef cheqy het volgende:
Mijn vader woonde in de flat Kralenbeek toen het gebeurde. Hij stond op het balkon een sigaretje te roken toen dat hij dat ding laag over zich heen zag komen en achter de flat een flinke explosie zag.

Ik weet nog goed dat ik bij mijn ex-schoonouders met een bord op schoot sport wilde gaan kijken toen er een mededeling kwam dat er een vliegtuig was neer gestort in de K-zone. Ik stikte zowat in een stukje kip toen ik het hoorde en trok wit weg.
Omdat ze niet zeiden welke flat het was ben ik meteen gaan bellen maar de lijn was dood en ik raakte dus best in paniek. Pas later op de avond werd bekend gemaakt dat het om Kruitberg ging.

Mijn vader was er verder heel nauw bij betrokken omdat ie toen bij de politie zat. Hij werd onmiddelijk opgeroepen en moest zich melden.
Wat hij daar heeft meegemaakt valt met geen pen te beschrijven. Er zijn idd mensen naar beneden gesprongen, een paar daarvan kwamen een paar meter van hem af op straat terecht waardoor hij de stukken hersens op zijn broek had.
Ook was er nog het geweld tegen de hulpverleners en de plunderingen terwijl alles en iedereen nog in rep en roer was.
Hij heeft met getrokken pistool brandweerwagens moeten ontzetten, de flat in gaan om plunderaars aan te pakken die bovendien steeds geweldadiger werden. Uiteindelijk werd het sein schieten om te doden gegeven indien het nodig was, gelukkig was dat achteraf niet nodig geweest.

Mijn vader heeft net als vele andere hulpverleners daarna een flinke psychische tik er aan over gehouden.
Er was een tijdje geen land met hem te bezeilen. Uiteindelijk is ie bij een psychiater beland en heeft ie het allemaal een plek weten te geven. Met het politiewerk was ie vlak daar na gestopt.
Parafernaliamaandag 6 oktober 2008 @ 01:16
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:04 schreef rudedeltadude het volgende:
TS Begint:
Ik weet nog goed dat ik Studio Sport zat te kijken en dat Mart Smeets zei:
We onderbreken de uitzending, omdat de situatie in Amsterdam zo ernstig is

De dagen daarna veel tv gekeken uiteraard.
Met de welbekende parlementaire enquete als gevolg.
Lucifer_Doosjemaandag 6 oktober 2008 @ 11:46
Zo vreemd dat je je nog details kunt herinneren van wat je die dag gedaan hebt. Mijn buren gingen elke zondagochtend zwemmen en ik mocht mee "omdat het dierendag was" Toen we weer thuis waren hebben we zelfgemaakte roomsoesjes gegeten.

's Avonds tijdens het eten kwam er ineens een vliegtuig vrij laag overzetten en mijn moeder zei nog; wat doet dat vliegtuig raar. Mijn pa ging kijken en zei dat het een El-Al was. Na het eten ben ik gaan douchen. Tijdens het douchen kwam mijn moeder even de badkamer in en vertelde dat er bij Weesp of Muiden een vliegtuig was neergestort...
Pappie_Culomaandag 6 oktober 2008 @ 13:31
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:46 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Zo vreemd dat je je nog details kunt herinneren van wat je die dag gedaan hebt. Mijn buren gingen elke zondagochtend zwemmen en ik mocht mee "omdat het dierendag was" Toen we weer thuis waren hebben we zelfgemaakte roomsoesjes gegeten.

's Avonds tijdens het eten kwam er ineens een vliegtuig vrij laag overzetten en mijn moeder zei nog; wat doet dat vliegtuig raar. Mijn pa ging kijken en zei dat het een El-Al was. Na het eten ben ik gaan douchen. Tijdens het douchen kwam mijn moeder even de badkamer in en vertelde dat er bij Weesp of Muiden een vliegtuig was neergestort...
Stond op teletekst eerst Weesp, toen Diemen en toen pas A'dam Zuidoost.
cheqymaandag 6 oktober 2008 @ 13:37
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:46 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Zo vreemd dat je je nog details kunt herinneren van wat je die dag gedaan hebt.
Ik weet zelfs nog dat toen ik het hoorde kipkerrie aan het eten was. Ik had net mijn eerste hap genomen. Daarna kreeg ik geen hap meer weg.
Tomatenboerdinsdag 7 oktober 2008 @ 00:06




Van alles komt ook weer terug nu ik er weer even aan terugdenk.
Kali-Mist1dinsdag 7 oktober 2008 @ 00:07
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 00:06 schreef Tomatenboer het volgende:




Van alles komt ook weer terug nu ik er weer even aan terugdenk.

oei...die ga ik thuis op mijn gemak even luisteren...TKX!!
emokidwoensdag 8 oktober 2008 @ 11:23
Ik was te klein nog om me er iets van te herinneren maar we waren niet thuis op het moment van impact. We woonden een beetje in het hoek, aan de rechterkant. Als we thuis waren, kon ik dit niet posten. Ik heb er weinig over gevraagd, misschien moet ik dat maar eens doen.