Wat een verschrikkelijk foute en idiote opmerking dit, van onze premier. De 17de eeuw was een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis, een 'gouden' eeuw van uitbuiting, slavenhandel en onderdrukking. Met inderdaad een florerende Nederlandse economie. Blijkbaar is dat hoe Balkenende denkt: geld en economie voorop, zonder na te denken over de vele sociale misstanden.quote:"Ik begrijp niet waarom jullie er zo negatief en vervelend over doen. Laten we blij zijn met elkaar. Laten we zeggen: Nederland kan het weer: die VOC-mentaliteit. Over grenzen heen kijken. Dynamiek! Toch?"
Ik denk dat Balkenende idd verwees naar de florerende economie en handel en niet naar de uitbuiting, slavenhandel en onderdrukking.quote:Op donderdag 28 september 2006 18:58 schreef Genverbrander het volgende:
Hij zei het echt, vanmiddag in het debat:
[..]
Wat een verschrikkelijk foute en idiote opmerking dit, van onze premier. De 17de eeuw was een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis, een 'gouden' eeuw van uitbuiting, slavenhandel en onderdrukking. Met inderdaad een florerende Nederlandse economie. Blijkbaar is dat hoe Balkenende denkt: geld en economie voorop, zonder na te denken over de vele sociale misstanden.
Balkenende heeft hiermee bewezen dat hij een eng fout mannetje is met een achterlijke nationalistische grootheidswaan.![]()
quote:"Ik begrijp niet waarom jullie er zo negatief en vervelend over doen. Laten we blij zijn met elkaar.
Nou, en ook nu vind je de Nederlandse 'kruiden' nog over de hele wereld en verdienen we er bakken geld mee. Wat zeurt die man?!quote:Op donderdag 28 september 2006 19:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De TS moet eerst maar eens de feiten op een rij krijgen. Het enige wat de VOC vervoerde waren kruiden waar Nederland bakken met geld mee verdiende.
Precies, dat was nog eens gelijkwaardige handel gebaseerd op wederzijds respect. Waar hebben we het eigenlijk over ?quote:Op donderdag 28 september 2006 19:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De TS moet eerst maar eens de feiten op een rij krijgen. Het enige wat de VOC vervoerde waren kruiden waar Nederland bakken met geld mee verdiende.
Idd, en daar verwijst Balkende naar omdat Nederland een echt handelsland is. Maar jij Links moet toch iets hebben om Rechts te bashenquote:Op donderdag 28 september 2006 19:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
quote:Op donderdag 28 september 2006 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Links moet toch iets hebben om Rechts te bashen
Precies, met open grenzen, immigratie, vreemde culturen,een open mind etc. Oh, wacht...quote:Op donderdag 28 september 2006 19:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, en daar verwijst Balkende naar omdat Nederland een echt handelsland is.
En dan politienele acties met atoombommen als het fout gaat deze keer.quote:Op donderdag 28 september 2006 19:58 schreef gelly het volgende:
[..]
Precies, met open grenzen, immigratie, vreemde culturen,een open mind etc. Oh, wacht...
Precies, waar links en extreem rechts een hekel aan heeft (Rechts en Centrum niet) maar wat wel belangrijk is voor ons land.quote:Op donderdag 28 september 2006 19:58 schreef gelly het volgende:
Precies, met open grenzen, immigratie, vreemde culturen,een open mind etc. Oh, wacht...
whahaha die is best goed.quote:Op donderdag 28 september 2006 20:10 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Bos gebruikt alleen de goede dingen van het Zweedse model, Balkenende doet hetzelfde met het VOC. Het staat 0-0 toch.
Beste Martijn_77, de rechtse rakker van het fok-forum,quote:Op donderdag 28 september 2006 20:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Precies, waar links en extreem rechts een hekel aan heeft (Rechts en Centrum niet) maar wat wel belangrijk is voor ons land.
quote:Op donderdag 28 september 2006 19:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De VOC heeft zelf ook actief in slaven gehandeld en veelvuldig van slaven gebruik gemaakt. Erg eigenlijk dat veel mensen hier zich daar blijkbaar niet van bewust zijn. Jaja, de Nederlandse geschiedenis zit vol verrassingen.quote:Op donderdag 28 september 2006 19:36 schreef raaskal het volgende:
De VOC deed trouwens niet aan slavenhandel, dat was de WIC.
quote:In de gebieden waar de VOC de dienst uitmaakte ging de inheemse bevolking gebukt onder het juk van de Hollanders. Gehuiverd werd voor Jan Pieterszoon Coen, koopmanszoon uit Hoorn, bijgenaamd: de Slachter van Banda. Teneinde de monopoliepositie op foelie en kruidnagelen te handhaven, liet Coen in 1621 vijfduizend Bandanezen uirroeien en de rest verschepen naar andere eilanden. Op Kaap de Goede Hoop regeerde Jan van Riebeeck de kolonie ook met harde hand. De inheemse bevolking werkte op verschillende plantages en werd als slaaf verhandeld naar bijvoorbeeld Suriname. Daarnaast leidde de kolonisering tot apartheid.
In de Aziatische maatschappijen waarmee de VOC in aanraking kwam was slavernij de gewoonste zaak van de wereld. In de gewesten van de VOC zelf had men te maken met een tekort aan arbeidskrachten, bijvoorbeeld voor de bouw van vestingen, pakhuizen en kantoren, het laden en lossen van schepen, etc. Slavenarbeid was een van de oplossingen voor dit probleem. Toch werden in de meeste gewesten van de VOC niet meer dan enkele tientallen compagnieslaven aangetroffen; alleen in Batavia en Colombo liep hun aantal op tot meer dan duizend.
De Europeanen en Aziaten die in de nederzettingen van de VOC waren gevestigd hielden privé ook slaven. Iemand die twee slaven had, gebruikte die meestal voor het huishouden: koken, wassen, inkopen doen en brandhout halen. Naarmate het aantal slaven toenam, begonnen de taken uiteen te lopen; van het dragen van de parasol en de tabaksdoos tot het koetsier zijn of muzikant in een huisorkestje. Sommige ondernemers stelden slaven te werk in steen- en pannenbakkerijen, houtzagerijen. suikermolens en distilleerbedrijven. Particuliere slaven werkten in enkele gewesten ook in de landbouw, zoals op Banda (in de nootmuskaatperken) en aan de Kaap de Goede Hoop (op de boerderijen van de kolonisten). het aantal particuliere slaven was een veelvoud van het aantal compagnieslaven. In de VOC-nederzettingen was ongeveer de helft van de totale bevolking slaaf.
Hoe kwam de VOC aan slaven? Vaak werden zij gekocht van particuliere handelaren; in enkele gevallen voerde de VOC ze zelf aan. Aan de Kaap werden om de paar jaar schepen naar Magagascar gezonden om slaven te halen. Erg succesvol waren deze expedities niet, waardoor het eigen aandeel van de VOC in de actieve slavenhandel gering bleef. Dat was anders bij de WIC. Werden bij de VOC jaarlijks hooguit honderd slaven aangevoerd, bij de WIC (of door haar gemachtigde koopvaarders) liep dat aantal op tot 2500 á 3000. De aanvoer van slaven in de gewesten van de VOC was dus vooral in handen van particulieren. Batavia was zodoende een belangrijk afzetgebied voor slaven van Bali, Zuid-Celebes en Timor. Hier ging het om forse aantallen. De schattingen van de jaarlijkse aanvoer lopen niettemin uiteen: van 1000 tot 4000.
Het heeft echt niet zoveel zin om met een eenentwintigste eeuw moraal, terug te kijken op de moraal van de zeventiende eeuw. Toen was slavernij een 'gewoon' aspect van het maatschappelijk en commercieel leven. Het is ook wat al te vergezocht om in de uitspraak van Balkenende te lezen dat hij juist dat aspect een warm hart toedraagt.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:01 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
[..]
De VOC heeft zelf ook actief in slaven gehandeld en veelvuldig van slaven gebruik gemaakt. Erg eigenlijk dat veel mensen hier zich daar blijkbaar niet van bewust zijn. Jaja, de Nederlandse geschiedenis zit vol verrassingen.
[..]
![]()
![]()
Leve de VOC-mentaliteit!!
![]()
![]()
![]()
Waarom lees ik dit soort reacties van de rechtse medemens nooit in de topics over Mohammed en de islam ?quote:Op donderdag 28 september 2006 21:14 schreef Oud_student het volgende:
Typich weer PC linkse oerhollandse en huichelachtige reacties hier.
Elk ander volk zou trots geweest zijn op de prestaties uit het verleden, het waren andere tijden en zeden. Gemeten aan de moraal en ethiek van nu zijn bepaalde zaken niet correct, maar toen bestonden er geen "rechten van de mens" of andere regels. Er was maar 1 regel, het recht van de sterkste. Weten jullie wel hoe de VOC aan de slaven kwamen? Die werden in Afrika door rivaliserende stammen aan de Nederlanders verkocht (anders waren ze in de kookpot verdwenen of ritueel geslacht)
De enige manier om te oordelen over gebeurtenissen of personen is vanuit je eigen normen en waarden. Uiteraard waren er ook een hoop mensen in '40-'45 die de holocaust een warm hart toedroegen en die dat een heel normaal bijverschijnsel van de tijdgeest vonden, maar dat neemt niet weg dat je te aller tijde met gezond verstand kan zeggen dat het FOUT is.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:19 schreef Argento het volgende:
[..]
Het heeft echt niet zoveel zin om met een eenentwintigste eeuw moraal, terug te kijken op de moraal van de zeventiende eeuw. Toen was slavernij een 'gewoon' aspect van het maatschappelijk en commercieel leven. Het is ook wat al te vergezocht om in de uitspraak van Balkenende te lezen dat hij juist dat aspect een warm hart toedraagt.
Ik zie het meer als een algemene verzuchtiging tegen die voortdurende zuurheid van links. Maar goed, dat hoort natuurlijk ook een beetje bij het oppositievoeren: niets is goed en alles moet anders.
Nee, dat is niet de enige manier. Je kunt zaken ook beoordelen naar normen en waarden van die tijd.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:24 schreef Genverbrander het volgende:
De enige manier om te oordelen over gebeurtenissen of personen is vanuit je eigen normen en waarden.
Nee, er waren er zeer weinig die er echt achter stonden, de meesten wilden het gewoon niet weten, die wendden hun hoofd af net zoals we nu doen met Darfur.quote:Uiteraard waren er ook een hoop mensen in '40-'45 die de holocaust een warm hart toedroegen en die dat een heel normaal bijverschijnsel van de tijdgeest vonden, maar dat neemt niet weg dat je te aller tijde met gezond verstand kan zeggen dat het FOUT is.
Bepaalde aspecten zijn wel vergelijkbaar, of beter gezegd niet vergelijkbaar:quote:En daarbij: als het echt zo slecht vergelijken is met toen, waarom doet Balkenende het dan??
En toch waren we behoorlijk succesvol met het bedrijven van de slavenhandel.quote:Op donderdag 28 september 2006 20:38 schreef Genverbrander het volgende:
De VOC-mentaliteit associeer ik meteen met uitbuiting. slavernij en onderdrukking. In feite was de 17de eeuw de meest genante eeuw uit onze geschiedenis, weinig reden om mee te kokketeren dus.
Het omgekeerde gaat dan weer vaak op voor linkse medemensen. Mohammed mag je niet betitelen als pedofiel, maar over slavernij in de 17e eeuw wordt wel schande gesproken. Beide zijn natuurlijk verwerpelijk.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:21 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom lees ik dit soort reacties van de rechtse medemens nooit in de topics over Mohammed en de islam ?
Zonder te verzanden in een diepgaande filosofische discussie durf ik te stellen dat dat onmogelijk is.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:29 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de enige manier. Je kunt zaken ook beoordelen naar normen en waarden van die tijd.
[..]
Waar wil je heen?quote:Op donderdag 28 september 2006 21:34 schreef rashudo het volgende:
[..]
En toch waren we behoorlijk succesvol met het bedrijven van de slavenhandel.
dat op zijn zachts gezegd.....quote:Op donderdag 28 september 2006 21:49 schreef MouseOver het volgende:
Het is in ieder geval niet zo'n handige uitspraak geweest
Dat heb je goed gezien....ik ben bang dat half Nederland het gewoon ontgaat.....quote:Op donderdag 28 september 2006 21:48 schreef Onderbroek het volgende:
die "toch?!" op het einde klonk wel erg wanhopig,
Wat ik maar voor je eigen rekening laat.quote:echt te dom voor woorden
Nonsensquote:Op donderdag 28 september 2006 21:19 schreef Argento het volgende:
Het heeft echt niet zoveel zin om met een eenentwintigste eeuw moraal, terug te kijken op de moraal van de zeventiende eeuw. Toen was slavernij een 'gewoon' aspect van het maatschappelijk en commercieel leven.
Het gaat ook niet om het terugkijken erop, maar om het terughalen van die mentaliteit, en dat is -ook met een eenentwintigste moraal- niet de bedoeling mag ik hopen.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:19 schreef Argento het volgende:
Het heeft echt niet zoveel zin om met een eenentwintigste eeuw moraal, terug te kijken op de moraal van de zeventiende eeuw. Toen was slavernij een 'gewoon' aspect van het maatschappelijk en commercieel leven.
Dan moet hij zich daar duidelijker over uittdrukken, dat mogen we van de minister-president (of elke andere politicus) toch wel verwachten?quote:Het is ook wat al te vergezocht om in de uitspraak van Balkenende te lezen dat hij juist dat aspect een warm hart toedraagt.
We gaan gewoon weer terug naar de goede oude tijd van paars, toen mislukte er ook van alles maar lulden ze er goed overheen.. zoals je ziet kan Bos dat ook prima.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:51 schreef lionsguy18 het volgende:
Balkenende deed het prima. Realistisch en helder.
Wat een afgang die huilie Bos over z'n zwakkeren en verpleegtehuizen. Alsof Nederland daarmee volgebouwd is.
Bos is de grootste leugenaar sinds tijden.
Wat bedoelde hij met over grenzen heenkijken dan? Alsof je ondernemers kunt dwingen om internationaal te gaan ofzoquote:Nederland kan het weer: die VOC-mentaliteit. Over grenzen heen kijken. Dynamiek! Toch?"
quote:Op donderdag 28 september 2006 19:51 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nou, en ook nu vind je de Nederlandse 'kruiden' nog over de hele wereld en verdienen we er bakken geld mee. Wat zeurt die man?!
Je avatar en ondertitel zeggen al genoeg: Balkenende schaart zich met deze opmerking onder rechts nationalistisch volk, precies mijn hele bezwaar.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:10 schreef Jurgen21 het volgende:
De VOC was een prachtige Nederlandse onderneming in vooral de 16e en 17e eeuw. Het was het boegbeeld van een sterk en machtig Nederland dat veel geld verdiende met internationale handel en wereldwijd kolonies heeft gesticht. Met recht een parel van onze geschiedenis. En daarom ook geheel terecht dat Balkenende naar deze prachtige organisatie verwijst. Er is niets om ons voor te schamen. Die belachelijke politiek-correcte opmerkingen van menig linkse FOK!er raken kant noch wal. Slavenhandel en landjepik was in die tijd doodnormaal. Iedereen deed net. Leer nou eens dat dergelijke zaken in de tijdsgeest moeten worden verplaats en niet door een 21-eeuwbril dienen te worden bekeken. Die misplaatste verontwaardiging zou plaats moeten maken voor terechte trots![]()
VOC bestond niet in de 16e eeuw...quote:Op donderdag 28 september 2006 22:10 schreef Jurgen21 het volgende:
De VOC was een prachtige Nederlandse onderneming in vooral de 16e en 17e eeuw. Het was het boegbeeld van een sterk en machtig Nederland dat veel geld verdiende met internationale handel en wereldwijd kolonies heeft gesticht. Met recht een parel van onze geschiedenis. En daarom ook geheel terecht dat Balkenende naar deze prachtige organisatie verwijst. Er is niets om ons voor te schamen. Die belachelijke politiek-correcte opmerkingen van menig linkse FOK!er raken kant noch wal. Slavenhandel en landjepik was in die tijd doodnormaal. Iedereen deed net. Leer nou eens dat dergelijke zaken in de tijdsgeest moeten worden verplaats en niet door een 21-eeuwbril dienen te worden bekeken. Die misplaatste verontwaardiging zou plaats moeten maken voor terechte trots![]()
In Amerika is nog steeds precies hetzelfde aan de hand: de rest van de wereld uitbuiten ten bate van de Amerikaanse welvaart. Vooral in Afrika. Nou toppie, jongens.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:36 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ach Balkenende heeft teveel naar Bush geluisterd. Wanneer de feiten tegenspreken, gebruik je de Power of Words.
Ik durf ook veel, en voor 1 zinnetje typen op de PC is 1 microgram durf nodig.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:41 schreef Genverbrander het volgende:
Zonder te verzanden in een diepgaande filosofische discussie durf ik te stellen dat dat onmogelijk is.
Huh? De rechtse FOK! user wil niet eens meer aan landje pik denken want dan krijgen we allemaal buitenlanders enzo. Om het nog even niet over de Antillen te hebben.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:10 schreef Jurgen21 het volgende:
De VOC is idd opgericht in 1602. Daar he je gelijk in. Maar de VOC heeft Nederland grote welvaart en veel macht gebracht. Korte tijd was onze Republiek het machtigste en rijkste land ter wereld. Een glorieuze tijd in onze geschiedenis waar we met z'n allen trots op moeten zijn.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
VOC bestond niet in de 16e eeuw...
Het was een oudhollandse mafiabende die met geweld land veroverde, mensen tot slaaf maakte, anderszins met geweld tot ' contracten' dwong of simpelweg vermoordde..
Je kunt 'de tijdsgeest' aanvoeren als middel historische feiten goed te kunnen benaderen, maar dat is geen excuus om het goed te praten of te verheerlijken, zoals je nu doet..
Je kunt natuurlijk proberen om je in te leven in die tijd, maar ik zou zelf niet weten waar ik moest beginnen. Daarbij is het oordeel over slavernij niet cultuurafhankelijk. Het gaat simpelweg tegen het natuurrecht in, ofwel het allersimpelste 'gezond verstand'.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik durf ook veel, en voor 1 zinnetje typen op de PC is 1 microgram durf nodig.
Tijdens het VOC tijdperk waren er ook veel buitenlanders in Nederland.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:18 schreef nikk het volgende:
Het is wel erg triest gesteld met links Nederland als er niet eens met trots terug gekeken kan worden naar het VOC-tijdperk
jezus wat ben jij dom..bah bahquote:Op donderdag 28 september 2006 21:51 schreef lionsguy18 het volgende:
Balkenende deed het prima. Realistisch en helder.
Wat een afgang die huilie Bos over z'n zwakkeren en verpleegtehuizen. Alsof Nederland daarmee volgebouwd is.
Bos is de grootste leugenaar sinds tijden.
ik vraag me trouwens af wat dit met links en rechts te maken heeft?quote:Op donderdag 28 september 2006 22:18 schreef nikk het volgende:
Het is wel erg triest gesteld met links Nederland als er niet eens met trots terug gekeken kan worden naar het VOC-tijdperk
Waarom zou ik mij in hemelsnaam moeten schamen voor de 17e eeuw. Ik leef in de 21e eeuw en kan enkel constateren dat wij in 17e machtig en welvarend waren. We deden ook aan slavenhandel. Daar hebben we terecht excuses voor gemaakt, en daar is voor mij de kous mee af. Ik kan me niet mijn hele leven gaan schamen voor wat mensen voor mij allemaal hebben uitgespookt. De SP schaamt zicg toch ook niet dagelijks voor de massamoord van de communisten in de Goelag Archipel??quote:Op donderdag 28 september 2006 22:20 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
ik vraag me trouwens af wat dit met links en rechts te maken heeft?
Zijn er helemaal geen rechtse mensen die zich schamen voor de 17de eeuw? Is dat serieus een linkse aangelegenheid?![]()
Het houden van slaven was voor de oude Grieken en Romeinen de normaalste zaak van de wereld, het is dus wel tijd en cultuur afhankelijk, men zag het wel als een plicht de slaven goed te behandelen. In WO-2 waren krijgsgevangenen voor de Japanners ook gewoon slaven, volgens hun erecode hadden ze zich anders maar dood moeten vechten of zelfmoord plegen.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:19 schreef Genverbrander het volgende:
Je kunt natuurlijk proberen om je in te leven in die tijd, maar ik zou zelf niet weten waar ik moest beginnen. Daarbij is het oordeel over slavernij niet cultuurafhankelijk. Het gaat simpelweg tegen het natuurrecht in, ofwel het allersimpelste 'gezond verstand'.
Geen idee waar de SP zich voor schaamt, gelukkig is de SP geen communistische partij.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:24 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Waarom zou ik mij in hemelsnaam moeten schamen voor de 17e eeuw. Ik leef in de 21e eeuw en kan enkel constateren dat wij in 17e machtig en welvarend waren. We deden ook aan slavenhandel. Daar hebben we terecht excuses voor gemaakt, en daar is voor mij de kous mee af. Ik kan me niet mijn hele leven gaan schamen voor wat mensen voor mij allemaal hebben uitgespookt. De SP schaamt zicg toch ook niet dagelijks voor de massamoord van de communisten in de Goelag Archipel??
Dat zou nog niet eens zo slecht voor Turkije zijn. t' zou ons bakken vol met geld kosten, maar de Turken zouden er zwaar op vooruit gaan.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:58 schreef Yildiz het volgende:
Nou!? We gaan Turkije toch kolonaliseren, toch!? Toch!? Dát is pas VOC-mentaliteit!
Trots zijn dat die welvaart is opgebracht door volkeren aan de andere kant van de wereld? En dit met geweld afgedwongen is ?quote:Op donderdag 28 september 2006 22:19 schreef Jurgen21 het volgende:
De VOC is idd opgericht in 1602. Daar he je gelijk in. Maar de VOC heeft Nederland grote welvaart en veel macht gebracht. Korte tijd was onze Republiek het machtigste en rijkste land ter wereld. Een glorieuze tijd in onze geschiedenis waar we met z'n allen trots op moeten zijn.
Zo gezegd klinkt het al veel beter...ontdaan van 'trots' .. en meer genuanceerd historisch beschouwend.quote:Natuurlijk was de slavenhandel verwerpelijk, daar hebben we als Nederland ook excuses voor gemaakt. Maar daarmee hoeven we niet de waarde van de VOC weg te poetsen. Dat zou onrecht doen aan alles wat de VOC voor onze voorouders heeft betekend.
Kom, kom; stel je niet zo aan. Iemand die trots is op onze geschiedenis en daarbij ook nog eens krtische noten aanbrengt kun je toch moeilijk hard en gewetenloos noemen.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:27 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Geen idee waar de SP zich voor schaamt, gelukkig is de SP geen communistische partij.
OK dus hier hebben we een rechts persoon die zich er niet voor schaamt. Zijn er ook rechtse mensen die er anders naar kijken? Het vooroordeel dat alle rechtse mensen hard, gewetenloos en economisch ingesteld zijn kan toch niet waar zijn?![]()
Het is wat vreemd dat de rechtse medemens die constant ouwehoert over barbaarse culturen en misselijkmakende machtsmisbruikers als Mohammed wat minder moeite heeft met ons eigen verleden op dat gebied. Kijk, ik kan dat prima in tijdsperspectief zien, beide zaken. Onderdeel van de geschiedenis. Maar of het nou iets is om trots op te zijn ? Beetje dezelfde catagorie als "Adolf Hitler was een geweldig staatsman" omdat ie voor iedereen brood op de plank bracht en mooie stroken autobahn liet aanleggen.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:20 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Zijn er helemaal geen rechtse mensen die zich schamen voor de 17de eeuw? Is dat serieus een linkse aangelegenheid?![]()
Yep. En probeer het niet aan ons over te dragen, dat schuldgevoel, want dat heeft toch geen zin.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:20 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Lul niet zo slap. Als een natie die kolonies heeft gebruik je de lokale bevolking of wat je voorhanden hebt. Laten nu net Limburgers en Brabanders als matroos op schepen zitten op die schepen slechter behandeld worden dan de slaven. (dat is handelswaar tenslotte). Dat het negers waren is niets meer dan dat ze toevallig daar rondliepen in het wild. Waren het eskimo's hadden we eskimo's als slaven gehad op de plantages.quote:Op donderdag 28 september 2006 21:56 schreef Bluesdude het volgende:
Nonsens
Of de geschiedenis is vervalst of de historische beelden over het gewone dagelijkse leven van Nederland in de 17e en 18e eeuw zonder slavernij is waar. Dat was dus die gewoonheid.
Het laatste zal het wel zijn...
De smerigheid van het geheel is dat men het dus wel ' gewoon' vond om nietblanke mensen als slaaf te houden.
Balkenende had de VOC-mafiamentaliteit, doorspekt met racisme, kunnen weten.
Je kunt niet 'het goede' aanprijzen zonder ' het vuile' te noemen. Want impliciet zit je de vuile kanten van de VOC-praktijken te verdoezelen..
Ja, ik denk het wel. Linkse mensen hebben een precieze voorstelling wat ethisch correct is en wat niet (politiek correct). Wat je veel ziet bij linkse politici en journalisten is dat zij de werkelijkheid vanuit hun dogma's bekijken en als er een tegenspraak wordt geconstateerd, dan past men gewoon de werkelijkheid aan.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:20 schreef Genverbrander het volgende:
Die vergelijking slaat werkelijk als een tang op een varken. Ik rijdt nu in een moderne VW, maar ik ben trots op de oldtimer van mijn grootvader. Technologische en maatschappelijke vooruitgang betekent niet dat je niet meer trots mag zijn op wat er voor jou is gebeurt.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:32 schreef Yildiz het volgende:
Trots is sowieso al de grootste drempel voor ontwikkeling.
Als we zo ongeloofelijk trots waren op ons eerste drijvende vlot, en elke kano een aanval op die trots was, dan waren we nu nog steeds niet verder gekomen.
Wat een geweldig nietszeggend stukske. Om in je eigen termen te blijven, ben er aub trots op.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:32 schreef Yildiz het volgende:
BLAAT
Hm ja, ik denk wel dat hier een kern van waarheid in zit. Wel interessant. Ik zit dan toch liever in de ethische hoek denk ik.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:33 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ja, ik denk het wel. Linkse mensen hebben een precieze voorstelling wat ethisch correct is en wat niet (politiek correct).
Niet voor niets wordt het de "linkse kerk" genoemd.
Liberaal rechts is veel pragmatischer en denkt minder dogmatisch.
Als mensen zo verschrikkelijk trots willen zijn op die gouden eeuw, cool.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:35 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Die vergelijking slaat werkelijk als een tang op een varken. Ik rijdt nu in een moderne VW, maar ik ben trots op de oldtimer van mijn grootvader. Technologische en maatschappelijke vooruitgang betekent niet dat je niet meer trots mag zijn op wat er voor jou is gebeurt.
Sorry hoor, maar als je liberaal rechts gaat noemen, kun je communisme net zo goed links gaan noemen.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:33 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ja, ik denk het wel. Linkse mensen hebben een precieze voorstelling wat ethisch correct is en wat niet (politiek correct). Wat je veel ziet bij linkse politici en journalisten is dat zij de werkelijkheid vanuit hun dogma's bekijken en als er een tegenspraak wordt geconstateerd, dan past men gewoon de werkelijkheid aan.
Niet voor niets wordt het de "linkse kerk" genoemd.
Liberaal rechts is veel pragmatischer en denkt minder dogmatisch.
De wat-ik-zeg-is-waar-hoek dus. Tot zover de liberale mening van de de linkse forumerquote:Op donderdag 28 september 2006 22:35 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Hm ja, ik denk wel dat hier een kern van waarheid in zit. Wel interessant. Ik zit dan toch liever in de ethische hoek denk ik.
Wil je hiermee zeggen dat andere volkeren uitzuigen en koeioneren iets "normaals" is ?quote:Op donderdag 28 september 2006 22:33 schreef __________ het volgende:
[..]
Lul niet zo slap. Als een natie die kolonies heeft gebruik je de lokale bevolking of wat je voorhanden hebt.
Er waren niet zoveel negers in de VOC-kolonies...Merendeels niet..quote:Dat het negers waren is niets meer dan dat ze toevallig daar rondliepen in het wild. Waren het eskimo's hadden we eskimo's als slaven gehad op de plantages.
Het ging om hedendaags trots zijn en dan ben je al bezig met hedendaagse normen...daartegenover staat de hedendaagse norm dat mensen uitzuigen en mishandelen geen reden is om trots te zijn..quote:Verder is er nog zoiets als iets in de tijd plaatsen wat jij met je bekrompen geest ontkent. Alles moet naar de hedendaagse maatstaven getoetst worden volgens jou. Nou, begin maar dan.
Pardon.... dat is het principe van een discussieforum.. elkaar lastig vallen met meningen .quote:Veel succes. Val ons er niet mee lastig trouwens.
Beste Genverbrander, ik geloof toch dat het de linkse rakkers van de PvdA en zeker van de SP zijn die de grenzen willen sluiten voor Polen enzo. En daar duidde ik op want daarmee helpen de Linkse rakkers de concurrentiepositie van Nederland onderuit en met als gevolg daar van ook de op bloei van de economiequote:Op donderdag 28 september 2006 20:40 schreef Genverbrander het volgende:
Beste Martijn_77, de rechtse rakker van het fok-forum,
Je beweert nu dat links een hekel heeft aan open grenzen, immigratie, vreemde culturen, en een open mind. Ben je je daarvan bewust of doe je gewoon een 'beetje dom'?
Het is niet of .. of maar en .. en.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:30 schreef gelly het volgende:
Het is wat vreemd dat de rechtse medemens die constant ouwehoert over barbaarse culturen en misselijkmakende machtsmisbruikers als Mohammed wat minder moeite heeft met ons eigen verleden op dat gebied. Kijk, ik kan dat prima in tijdsperspectief zien, beide zaken. Onderdeel van de geschiedenis. Maar of het nou iets is om trots op te zijn ? Beetje dezelfde catagorie als "Adolf Hitler was een geweldig staatsman" omdat ie voor iedereen brood op de plank bracht en mooie stroken autobahn liet aanleggen.
Gaan we ook nog even voorbij het punt van de andere positieve dingen die de Gouden Eeuw ons bracht, een open wereld, diversiteit en hernieuwde inzichten uit andere culturen. Ook al geen dingen waar ik de gemiddelde nationalist tegenwoordig over hoor jubelen...
Nee dat niet, maar je mag van mensen toch wel verwachten dat ze kritisch nadenken over goed en fout?quote:Op donderdag 28 september 2006 22:38 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
De wat-ik-zeg-is-waar-hoek dus. Tot zover de liberale mening van de de linkse forumer![]()
Dus omdat wij geen zin hebben om voor een hongerloontje onder erbarmelijke omstandigheden te werken, en daardoor niet kunnen concurreren met landen waar mensen geen andere keus hebben, moeten we maar een zooi Polen binnenhalen om dat voor ons te doen, zodat zij een kutbaan hebben en onze laaggeschoolden helemaal geen werk meer kunnen vinden?quote:Op donderdag 28 september 2006 22:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Beste Genverbrander, ik geloof toch dat het de linkse rakkers van de PvdA en zeker van de SP zijn die de grenzen willen sluiten voor Polen enzo. En daar duidde ik op want daarmee helpen de Linkse rakkers de concurrentiepositie van Nederland onderuit en met als gevolg daar van ook de op bloei van de economie
Ho ho, ik vind de VOC an sich niet slecht, ik vraag me af waar die relativerende houding ineens vandaan komt. Diezelfde mensen zie ik namelijk bij andere onderwerpen een dergelijke relativerende houding verafschuwen... Diezelfde mensen die trots zijn op de VOC omdat het ons een machtig land maakte verafschuwen ook de elementen die ons land zo machtig maakte... Namelijk diversiteit aan inwoners, nieuwe kennis uit andere culturen, diversiteit....quote:Op donderdag 28 september 2006 22:42 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als de de VOC slecht vindt, moet je dan de kunst en wetenschappen die hiermee werden gefinancieerd ook niet slecht vinden ?
Ja, maar in het kader van die excuses vind ik het nogal ongepast dat de premier erover praat alsof het zo'n geweldige tijd en mentaliteit was en dat we die weer na zouden moeten streven.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:24 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Waarom zou ik mij in hemelsnaam moeten schamen voor de 17e eeuw. Ik leef in de 21e eeuw en kan enkel constateren dat wij in 17e machtig en welvarend waren. We deden ook aan slavenhandel. Daar hebben we terecht excuses voor gemaakt, en daar is voor mij de kous mee af.
Gooi dan de grens met Marokko dan ook maar open.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Beste Genverbrander, ik geloof toch dat het de linkse rakkers van de PvdA en zeker van de SP zijn die de grenzen willen sluiten voor Polen enzo. En daar duidde ik op want daarmee helpen de Linkse rakkers de concurrentiepositie van Nederland onderuit en met als gevolg daar van ook de op bloei van de economie
Als ze de grenzen voor mede Europeanen al niet opgegooien dan hoef je daar al helemaal niet op te rekenenquote:Op donderdag 28 september 2006 22:52 schreef Yildiz het volgende:
Gooi dan de grens met Marokko dan ook maar open.
Oh nee.
Hoe ethisch ben je eigenlijk? Geen ipod omdat die onder erbarmelijke omstandigheden wordt geproduceerd? Uberhaupt geen enkel Chinees product? Geen vlees omdat de bio-industrie zo onethisch is? Uberhaupt geen producten uit de supermarkt aangezien allerlei arme boeren uit de 3e uitgebuit worden? Je rijd geen auto of gebruikt niets waar olie in verwerkt zit? Etc, etc, etc.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:35 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Hm ja, ik denk wel dat hier een kern van waarheid in zit. Wel interessant. Ik zit dan toch liever in de ethische hoek denk ik.
Mede-Europeanen? Die mensen zitten in afstand, cultuur, mentaliteit, ontwikkeling, etc. niet veel minder ver van ons af dan de gemiddelde Arabier.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als ze de grenzen voor mede Europeanen al niet opgegooien dan hoef je daar al helemaal niet op te rekenen
Natuurlijk is de VOC een zwarte bladzijde... tenzij je het 'normaal' vindt om andere volkeren te koeioneren en uit te zuigen...quote:Op donderdag 28 september 2006 22:55 schreef nikk het volgende:
Nu wil ik niet alles goed praten wat ik hierboven schrijf, maar om dan meteen te praten over zwarte bladzijden uit de menselijke of Nederlandse geschiedenis is echt de grootst mogelijke onzin.
Je laat liever Polen sterven van de honger en doodgaan in de goot omdat ze van jou geen werk mogen doen in Nederland?quote:Op donderdag 28 september 2006 22:46 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dus omdat wij geen zin hebben om voor een hongerloontje onder erbarmelijke omstandigheden te werken, en daardoor niet kunnen concurreren met landen waar mensen geen andere keus hebben, moeten we maar een zooi Polen binnenhalen om dat voor ons te doen, zodat zij een kutbaan hebben en onze laaggeschoolden helemaal geen werk meer kunnen vinden?
Waar is je hart?
Je kunt beter zorgen dat die mensen in hun eigen land de kans krijgen om iets op te bouwen, dan wordt het daar misschien ook ooit nog eens wat.quote:Op donderdag 28 september 2006 22:59 schreef nikk het volgende:
[..]
Je laat liever Polen sterven van de honger en doodgaan in de goot omdat ze van jou geen werk mogen doen in Nederland?![]()
Waar is je hart?
Hoe wil je ze in hun eigen land een kans geven als daar de werkloosheid schruwend hoog is? Daarnaast zitten wij hier om mensen te springen omdat de Nederlanders vies zijn van bepaald werk en liever in de sociale hangmat liggenquote:Op donderdag 28 september 2006 23:00 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Je kunt beter zorgen dat die mensen in hun eigen land de kans krijgen om iets op te bouwen, dan wordt het daar misschien ook ooit nog eens wat.
Daar zijn ze niet nodig, hier wel. Zo moeilijk is het niet. Europese integratie, vrijheid van personen, diensten en goederen. En dat levert nou welvaart op.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:00 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Je kunt beter zorgen dat die mensen in hun eigen land de kans krijgen om iets op te bouwen, dan wordt het daar misschien ook ooit nog eens wat.
Ja, maar welke mentaliteit is dat precies ? Het is gewoon een holle frase.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:04 schreef MrX1982 het volgende:
Wat een ophef om niets.
Wat is er mis met de VOC?
Die ouderwetse mentaliteit daar is niets mee mis. Daar doelde Balkenende op en ik geef hem groot gelijk.
Alleen met een bepaalde kronkel in je hoofd.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:05 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, maar welke mentaliteit is dat precies ? Het is gewoon een holle frase.
Maar natuurlijk.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Alleen met een bepaalde kronkel in je hoofd.
Zou jij dat werk willen doen? 18 uur op een dag asperges steken en de rest van de tijd met 10 mensen op een flatje zitten? Waarschijnlijk niet. Zeker niet als je er dan ook nog eens een hongerloontje voor krijgt waar je in Nederland niet eens van kan leven.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:03 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hoe wil je ze in hun eigen land een kans geven als daar de werkloosheid schruwend hoog is? Daarnaast zitten wij hier om mensen te springen omdat de Nederlanders vies zijn van bepaald werk en liever in de sociale hangmat liggen
De ouderwetse mentaliteit bestond uit uitbuiting van andere volkeren. Daar is alles mis mee.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:04 schreef MrX1982 het volgende:
Wat een ophef om niets.
Wat is er mis met de VOC?
Die ouderwetse mentaliteit daar is niets mee mis.
Handelsgeest wellicht. Niet dat eeuwige gezeik van in dit geval de oppositie.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:05 schreef gelly het volgende:
Ja, maar welke mentaliteit is dat precies ? Het is gewoon een holle frase.
Wat precies?quote:Op donderdag 28 september 2006 23:09 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
De ouderwetse mentaliteit bestond uit uitbuiting van andere volkeren. Daar is alles mis mee.
Waarschijnlijk ben je in de war met de WIC.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:09 schreef Genverbrander het volgende:
De ouderwetse mentaliteit bestond uit uitbuiting van andere volkeren. Daar is alles mis mee.
Hoeveel Nederlanders die in de bijstand of in de WW zitten en laag geschoold zijn blijven liever in de WW / bijstand zitten dan dat ze zouden moeten gaan werken voor hun geld? Want Asparges steken dan meoten ze hard werken en dat zijn ze na 8 jaar paars niet meer gewend.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:07 schreef Mini_rulez het volgende:
Zou jij dat werk willen doen? 18 uur op een dag asperges steken en de rest van de tijd met 10 mensen op een flatje zitten? Waarschijnlijk niet. Zeker niet als je er dan ook nog eens een hongerloontje voor krijgt waar je in Nederland niet eens van kan leven.
Bovendien zijn er genoeg mensen die heus wel willen werken, maar nou eenmaal niet een opleiding hebben waar je veel mee kunt. Als je dan ook nog wat ouder bent, kun je het vergeten. Dan kun je inderdaad van die ongeschoolde rotklusjes gaan doen die ze liever aan Polen geven omdat die niet zeuren over dingen als een mimimumloon of een armoedegrens. Omdat die geen rekening hoeven te houden met de Nederlandse prijzen, zij gaan lekker terug naar Polen en daar kunnen ze er wel van leven. Nederlanders kunnen zich dat niet permitteren.
Wat zeg ik nou net? Die banen krijgen zij helemaal niet omdat zij het Nederlandse minimumloon verdienen (lees: nodig hebben om van te leven) en de aspergeboer liever Polen inhuurt.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:12 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Hoeveel Nederlanders die in de bijstand of in de WW zitten en laag geschoold zijn blijven liever in de WW / bijstand zitten dan dat ze zouden moeten gaan werken voor hun geld? Want Asparges steken dan meoten ze hard werken en dat zijn ze na 8 jaar paars niet meer gewend.
lees het topic anders even door.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:12 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ben je in de war met de WIC.
Balkenende maakte geen onderscheid tussen 21e eeuwse fatsoenlijke handelsgeest en oudhollandse criminele handelsgeest.quote:Op donderdag 28 september 2006 23:10 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Handelsgeest wellicht. Niet dat eeuwige gezeik van in dit geval de oppositie.
Hoe vaak is het in het verleden niet in het nieuws geweest dat boeren geen Nederlanders konden vinden en met veel kunst een vliegwerk toen Polen hebben kunnen regelen?quote:Op donderdag 28 september 2006 23:13 schreef Mini_rulez het volgende:
Wat zeg ik nou net? Die banen krijgen zij helemaal niet omdat zij het Nederlandse minimumloon verdienen (lees: nodig hebben om van te leven) en de aspergeboer liever Polen inhuurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |