IK heb daar zo'n hekel aan hequote:Op donderdag 28 september 2006 12:12 schreef Nuna het volgende:
Mijn eerste verslag terug. Een 7Ik dacht echt dat ik een onvoldoende had.
Ja hey, dit is de eerste keer hequote:Op donderdag 28 september 2006 12:52 schreef Repeat het volgende:
om hier even op terug te komen:
[..]
IK heb daar zo'n hekel aan he
Dat hoor je altijd na tentames: ja man, ik heb het echt verneukt, zo slecht gemaakt. En iedereen die het dan later terugkrijgt heeft allemaal gewoon een 7 of 8 ofzo. Dat is jezelf gewoon indekken zodat je niet teleurgesteld kan zijn
En bij een verslag is dit natuurlijk helemaal onmogelijk. Een verslag maak je rustig, thuis ofzo, dan doe je het toch gewoon goed, je kan alles opzoeken ed, hoe kan je het dan niet goed maken
ist verboten onder dit dictoriale bewindquote:Op donderdag 28 september 2006 15:23 schreef Spyronius het volgende:
Hmm ik mis hier een provocerende topictitel richting rechten
quote:Op donderdag 28 september 2006 12:54 schreef Repeat het volgende:
Bij dezen zijn we rechten trouwens officieel voorbij![]()
Hmm, balen, dan zelf maar even rellen aan de overkantquote:Op donderdag 28 september 2006 15:26 schreef Repeat het volgende:
[..]
ist verboten onder dit dictoriale bewind
Precies, daar moest ik ook al aan denkenquote:Op donderdag 28 september 2006 23:03 schreef Repeat het volgende:
doet me denken aan die grey's anatomy
Grapjas. Snij jij met je kleine scalpels maar es banden van een cm of 7 door terwijl de vlammen om je heen staanquote:Op donderdag 28 september 2006 23:10 schreef Spyronius het volgende:
Wat een helden zijn het eigenlijk, maar ik vraag me af hoe zo'n iemand dan gefixeerd ligt, is dat met leren riemen ofzo? Als dat het zo zou zijn, dan hadden ze toch hun skalpels kunnen gebruiken of waren ze bang dat die bot werden ofzo?
Zeg uhm je bent dokter om levens van mensen te redden he, dit waren duidelijk artsen die het voor het geld doenquote:Op vrijdag 29 september 2006 08:27 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Grapjas. Snij jij met je kleine scalpels maar es banden van een cm of 7 door terwijl de vlammen om je heen staan. Die banden zijn zo breed mogelijk zodat je niet van die schuur/snijplekken krijgt
.
Efficientiequote:Op vrijdag 29 september 2006 09:13 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Zeg uhm je bent dokter om levens van mensen te redden he, dit waren duidelijk artsen die het voor het geld doen
Maar als je vrij zeker bent van het feit dat ze het overleeft als je die producten krijgt, dan moet je het doen. Als het ook weer een tijdelijke oplossing is moet je je inderdaad afvragen of het dat wel waard is.quote:Op vrijdag 29 september 2006 09:23 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Efficientie. Die mevrouw redden en zelf omkukelen of je eigen hachje redden en nog 20 jaar kunnen werken
.
Meer serieus: mensen redden is relatief he. k heb es op IC naast een doodbloedende mevrouw gestaan die artificiele stollingsfactoren moest hebben, en die werd een paar uur in leven gehouden met een totaal van 12 liter aan bloed, infuus, plasma, etc. Want een buisje artificiele stollingsfactoren is een Smart cabrio (zei de intensivist, tis iig echt veel geld) en voor het geld wat je in die patiente spuit kun je ook 4 kankerpatienten chemo geven. Dus moest eerst de directie gebeld worden of wij die stollingsfactoren mochten aanvragen, directie belt dan de apotheek en apotheek belt ons dat we het mogen halen. Maar goed, dan moet je die patient dus wel zo lang levend houden dat je daarop kan wachten. Was een meisje van een kilo of 50/60 waar dus tegen de 25 zakken aan bloedproducten ingingen: om het uur naar de bloedbank lopen en nieuwe zakken halen.
Het punt is meer dat je moet kiezen tussen die ene patient op IC, of die 4 andere patienten op onco. Nu heb je daar in het algemeen geen last van, maar bij bijzondere verrichtingen zoals die stollingsfactoren val je buiten het budget van je eigen afdeling, moet dat van het algemene ziekenhuispotje af, en krijg je dat soort gezeurquote:Op vrijdag 29 september 2006 09:26 schreef Repeat het volgende:
[..]
Maar als je vrij zeker bent van het feit dat ze het overleeft als je die producten krijgt, dan moet je het doen. Als het ook weer een tijdelijke oplossing is moet je je inderdaad afvragen of het dat wel waard is.
25 zakken bloed
Wordt toch gewoon vergoed neem ik aan?quote:Op vrijdag 29 september 2006 09:35 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Het punt is meer dat je moet kiezen tussen die ene patient op IC, of die 4 andere patienten op onco. Nu heb je daar in het algemeen geen last van, maar bij bijzondere verrichtingen zoals die stollingsfactoren val je buiten het budget van je eigen afdeling, moet dat van het algemene ziekenhuispotje af, en krijg je dat soort gezeur.
Uberhaupt, hematologie is zo'n idioot duur vakgebied.
Uhm, als ziekenhuis krijg je ook gewoon een vast budget waar je in principe niet overheen mag he. Die patient krijgt het wel vergoed, maar dat ziekenhuis moet ook maar schuiven met de middelen die ze hebben.quote:Op vrijdag 29 september 2006 09:40 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wordt toch gewoon vergoed neem ik aan?
Dit snap ik niet.quote:Op vrijdag 29 september 2006 10:20 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Uhm, als ziekenhuis krijg je ook gewoon een vast budget waar je in principe niet overheen mag he. Die patient krijgt het wel vergoed, maar dat ziekenhuis moet ook maar schuiven met de middelen die ze hebben.
Afaik mag je als ziekenhuis ook maar zoveel geld uitgevenquote:Op vrijdag 29 september 2006 10:31 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dit snap ik niet.
Ziekenhuis doet een behandeling, kost veel pieken. Verzekering van patient betaalt veel pieken aan ziekenhuis. Kosten voor ziekenhuis: niks, kosten voor verzekering: een heleboel.
Zo gaat het toch, het ziekenhuis hoeft daar toch zelf geen geld in te steken
Zo zitten de afspraken tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen volgens mij niet inelkaar, er wordt naar veel meer dingen gekeken. Het betekent niet dat een ziekenhuis alles direct kan doorberekenen aan de verzekeraar.quote:Op vrijdag 29 september 2006 10:31 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dit snap ik niet.
Ziekenhuis doet een behandeling, kost veel pieken. Verzekering van patient betaalt veel pieken aan ziekenhuis. Kosten voor ziekenhuis: niks, kosten voor verzekering: een heleboel.
Zo gaat het toch, het ziekenhuis hoeft daar toch zelf geen geld in te steken
Maar dat schuiven daar zijn ze wel goed in volgens mij, want ik heb ooit een keer een week in een ziekenhuis gelegen en 6 maanden, ja zes maanden later kreeg ik de rekening van het ziekenhuis gepresenteerd, wat dus uiteraard verkeerd verstuurd was, want die rekening had ik niet mogen zien en dus ziekenhuis bellen, oh sorry meneer dat was een fout bij onze administratieve afdeling, zou u die rekening willen vernietigen, dan zorgen wij dat hij naar de verzekeringsmaatschappij gaat.quote:Op vrijdag 29 september 2006 10:20 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Uhm, als ziekenhuis krijg je ook gewoon een vast budget waar je in principe niet overheen mag he. Die patient krijgt het wel vergoed, maar dat ziekenhuis moet ook maar schuiven met de middelen die ze hebben.
Van die geweldige krullenbol !quote:
nee, dat dan weer niet.quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:41 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Van die geweldige krullenbol !
Ik denk dat het zo is gegaan:quote:Op zaterdag 30 september 2006 22:12 schreef einfach_mich het volgende:
Prima, nieuwsberichtje dan... wat an sich niet heel veel publiciteit heeft gekregen maar toch wel erg frappant is...
Halve long verwijderd door fout ziekenhuis
ASSEN - Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen heeft bij een patiënt onnodig een halve long verwijderd. Dat heeft een woordvoerder van het ziekenhuis vrijdag gezegd. De fout ligt bij de afdeling pathologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), die laboratoriumonderzoek doet voor het WZA.
Bij het labonderzoek heeft het UMCG gegevens van patiënten verwisseld. Op basis van de verkeerde uitslag besloot het WZA vrijdag te opereren. Toen het WZA en het UMCG de fout constateerden, was het al te laat.
Beide ziekenhuizen zeggen de gang van zaken te betreuren. Volgens het WZA is met de patiënt afgesproken geen details over de kwestie los te laten. Het ziekenhuis wil daarom niets kwijt over de soort operatie, het welzijn van de patiënt of over de gevolgen van de operatie.
Het UMCG is een intern onderzoek begonnen naar de fout en heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg ingelicht over de situatie. Afhankelijk van het interne onderzoek zal de inspectie besluiten of een eigen onderzoek nodig is.
Het Wilhelminaziekenhuis werd eerder deze maand nog uitgeroepen tot het beste ziekenhuis van Nederland door consultancybureau Roland Berger Strategy.
Mooi klaar mee danWordt er tegenwoordig niet meer aan een patiënt gevraagd wat er gebeuren moet? Gewoon onder narcose en hopla... snijden maar?
En dan ook zo geweldig het vinger naar elkaar wijzen. The medical world... gotta love it![]()
Vuillakken, hier ga ik even in FB over janken.quote:Op zaterdag 30 september 2006 23:27 schreef DDM het volgende:
Rechten #18 :
Het belangrijkste topic van dit forum. Met de sappigste roddels over de Tony, de JB, akelige ziektes, de hoorcolleges en alle details over het nut van bestuursfuncties voor je cv. Uiteraard ben je het gaafst als je in Tilburg studeert, maar ook andere mensen zijn hier van harte welkom om mee te praten. Zolang je maar geen geneeskunde scholiert.![]()
Ach met 1 1/2 long kan je ook oud worden, dus nu kan die gene oud en rijk wordenquote:Op zondag 1 oktober 2006 00:02 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik denk dat het zo is gegaan:
Onderzoeksresultaten verwisseld, aan patient medegedeeld dat hij geopereerd moet worden en dat het niet anders kan, patient gaat dus maar akkoord. Later bleek dat de resultaten verwisseld waren en dat de patient dus ten onrechte verteld is dat hij geopereerd moest worden.
Uiteraard moet een patient altijd instemmen met de behandeling.
Maargoed, hier kan je wel flink wat geld uithalen, niet dat je daarmee je long terugkrijgt, maar toch een porsche is ook leuk
Maar wij leveren meer kwaliteit in de posts.quote:Op donderdag 28 september 2006 12:54 schreef Repeat het volgende:
Bij dezen zijn we rechten trouwens officieel voorbij![]()
Er staat bij jullie nota bene [SC] in de TTquote:Op zondag 1 oktober 2006 01:30 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar wij leveren meer kwaliteit in de posts.
Kun je nagaan wat het niveauverschil is als we op vol vermogen gaan opereren.quote:Op zondag 1 oktober 2006 01:37 schreef Repeat het volgende:
[..]
Er staat bij jullie nota bene [SC] in de TT
Opereren, jammer dat jullie dat nooit zullen mogen.quote:Op zondag 1 oktober 2006 01:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kun je nagaan wat het niveauverschil is als we op vol vermogen gaan opereren.
*Gniffel* ik hoopte al dat niemand dat zou zien, dan zou de grap compleet zijn geweest. Jij hebt je in ieder gekwalificeerd voor een proefperiode posten in het Rechtentopic.quote:Op zondag 1 oktober 2006 01:52 schreef Repeat het volgende:
[..]
Opereren, jammer dat jullie dat nooit zullen mogen.
Altijd fijn iets achter de hand te hebben, kan ik geen rechten gaan doen bij de leidse?quote:Op zondag 1 oktober 2006 01:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
*Gniffel* ik hoopte al dat niemand dat zou zien, dan zou de grap compleet zijn geweest. Jij hebt je in ieder gekwalificeerd voor een proefperiode posten in het Rechtentopic.
Tuurlijk. Wij hanteren geen enkele ingangseis (uitgezonderd het bezit van een VWO diploma). Niet nodig ook, we scheiden het kaf van het koren met onze eigen toets (het lezen van oneindige hoeveelheden voor praktisch eenieder onmenselijk saaie stof).quote:Op zondag 1 oktober 2006 02:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
Altijd fijn iets achter de hand te hebben, kan ik geen rechten gaan doen bij de leidse?
Als je al GNK doet, kan rechten nooit zo zwaar zijn dat je het er niet bij kunt nemenquote:Op zondag 1 oktober 2006 02:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
Altijd fijn iets achter de hand te hebben, kan ik geen rechten gaan doen bij de leidse?
Zegt ook uiteraard meteen iets over het niveauquote:Op zondag 1 oktober 2006 02:06 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Tuurlijk. Wij hanteren geen enkele ingangseis (uitgezonderd het bezit van een VWO diploma). Niet nodig ook, we scheiden het kaf van het koren met onze eigen toets (het lezen van oneindige hoeveelheden voor praktisch eenieder onmenselijk saaie stof).
Als ook maar een kwart waar is van wat ik daarover gehoord heb, kan ik het je niet aanradenquote:Op zondag 1 oktober 2006 06:34 schreef Bhai het volgende:
[..]
En als je rechten zo leuk vindt, kun je als keuzevak aan het eind v/h jaar iets met rechten kiezen.
Oh natuurlijk, zo blijft vanzelf alleen het kaf over.quote:Op zondag 1 oktober 2006 02:06 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Tuurlijk. Wij hanteren geen enkele ingangseis (uitgezonderd het bezit van een VWO diploma). Niet nodig ook, we scheiden het kaf van het koren met onze eigen toets (het lezen van oneindige hoeveelheden voor praktisch eenieder onmenselijk saaie stof).
quote:Op zondag 1 oktober 2006 12:00 schreef Singa het volgende:
[..]
Oh natuurlijk, zo blijft vanzelf alleen het kaf over.![]()
Het feit dat er dan mensen zijn die na zo een toets toch nog rechten gaan studeren zegt dan genoeg. SAAIE mensen!!!!quote:Op zondag 1 oktober 2006 02:06 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat heb je precies gehoord? Gewoon nieuwsgierigquote:Op zondag 1 oktober 2006 11:53 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Als ook maar een kwart waar is van wat ik daarover gehoord heb, kan ik het je niet aanraden![]()
Dat zegt inderdaad iets over het niveau: bij GNK komt er een verschrikkelijk oevrschot aan artsen als ze geen numerus fixus hanteren (want wees eerlijk, iedereen die aan die studie begint maakt 'm ook af). Bij juristen zal dat niet gebeuren, de studie schift zelf uit.quote:Op zondag 1 oktober 2006 11:10 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Zegt ook uiteraard meteen iets over het niveau
Sorry kon het niet laten
Juristen leren in ieder geval wel goed lezen: toets moet in deze context niet gelezen worden als proefwerkje oid, maar als maatstaf aan de hand waarvan de uitval gereguleerd wordt.quote:Op zondag 1 oktober 2006 14:57 schreef DDM het volgende:
[..]
Het feit dat er dan mensen zijn die na zo een toets toch nog rechten gaan studeren zegt dan genoeg. SAAIE mensen!!!!
Oh wacht, dat zijn jullie ook.
Wordt dat blok gegeven door prof.mr.dr. Dick Engberts?quote:Op zondag 1 oktober 2006 11:53 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Als ook maar een kwart waar is van wat ik daarover gehoord heb, kan ik het je niet aanraden![]()
Het gaat om de conclusie. En die blijft hetzelfde.quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:06 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Juristen leren in ieder geval wel goed lezen: toets moet in deze context niet gelezen worden als proefwerkje oid, maar als maatstaf aan de hand waarvan de uitval gereguleerd wordt.
Daar kan jij niet over oordelen. Ik heb al heel wat mensen zien afvallen. En al maak je de studie af. Daarna komt er een nieuwe maatstaaf. Namelijk het verkrijgen van een opleidingsplek. Niet iedereen is hier geschikt voor. Uiteindelijk zal het dan wel goed komen, maar pas na lange tijd of bij een opleidingsplek wat geen eerste keus was.quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:03 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat zegt inderdaad iets over het niveau: bij GNK komt er een verschrikkelijk oevrschot aan artsen als ze geen numerus fixus hanteren (want wees eerlijk, iedereen die aan die studie begint maakt 'm ook af). Bij juristen zal dat niet gebeuren, de studie schift zelf uit.
Het feit dat er een numerus fixus gehandhaafd wordt zal een positieve invloed hebben op het percentage eerstejaars dat de studie daadwerkelijk afrond. Bovendien heb ik ook mensen de eerste dag al zien afvallenquote:Op zondag 1 oktober 2006 15:03 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat zegt inderdaad iets over het niveau: bij GNK komt er een verschrikkelijk oevrschot aan artsen als ze geen numerus fixus hanteren (want wees eerlijk, iedereen die aan die studie begint maakt 'm ook af). Bij juristen zal dat niet gebeuren, de studie schift zelf uit.
Pff, je bent me net voorquote:Op zondag 1 oktober 2006 15:11 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wordt dat blok gegeven door prof.mr.dr. Dick Engberts?
Dan is het namelijk altijd de moeite waard![]()
Is het nut van dit topic een andere studie minderwaardig te laten blijken, het zien als een bijvak? Wat heeft GSK dan als nut hier?quote:Op zondag 1 oktober 2006 17:14 schreef ArendBarend het volgende:
En wat is dan nog het nut van dit topic?
http://www.gsk.com/quote:Op zondag 1 oktober 2006 17:29 schreef Renesite het volgende:
Wat heeft GSK dan als nut hier?
Letterlijk de eerste dag?quote:Op zondag 1 oktober 2006 16:52 schreef ArendBarend het volgende:
Bovendien heb ik ook mensen de eerste dag al zien afvallen![]()
Vooral de laatste 2 uur gingen langzaaaaaaaaaaaaamquote:Op maandag 2 oktober 2006 16:05 schreef mol_air het volgende:
was wel een beetje gaar na vijf uur non-stop hoorcollege...dat ben ik niet meer gewend zeg!
Vijf uur???!!!quote:Op maandag 2 oktober 2006 16:05 schreef mol_air het volgende:
ok, nou in ieder geval is het blok "Buik" een stuk interessanter dan IKG. Wel grappig dat twee docenten exact dezelfde ppt gebruiken :p
was wel een beetje gaar na vijf uur non-stop hoorcollege...dat ben ik niet meer gewend zeg!
2 uur? Zal je man leuk vindenquote:Op maandag 2 oktober 2006 19:21 schreef fee-tje het volgende:
Wat de neuk, ik val na 2 uur al in slaap![]()
![]()
Vind ik ook wel een goede vraag ja, maar is het niet zo dat die ieder jaar anders is doordat ze het vergelijken met hoe de rest van dat jaar hem maakt?!?! Dus eigenlijk zegt het nog net niets....quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 16:25 schreef Repeat het volgende:
iemand enig idee wat (vorig jaar) de voldoende norm is (was) voor de vgt jaar 2?
Dat soort opmerkingen zijn echt zoooo foutquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 16:26 schreef Spyronius het volgende:
Nou met mijn knappe medestudentes, let hier op de s wil ik ook wel spelletjes spelen.
Laat Dokter Spyro maar eens even kijken of op de borst een knobbeltje zit
Net een college professioneel gedrag gehad ofzo?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 19:50 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Dat soort opmerkingen zijn echt zoooo fout![]()
'k Zou het als ik jou was echt nooit hardop zeggen bij KVA, dan ben je denk ik best wel de lul.
Oh kom op zeg, alsof jij dat niet dachtquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 19:50 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Dat soort opmerkingen zijn echt zoooo fout![]()
'k Zou het als ik jou was echt nooit hardop zeggen bij KVA, dan ben je denk ik best wel de lul.
Ik wil je wel om niet verdedigen hoor, mocht de nood aan de man zijn.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 21:31 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Oh kom op zeg, alsof jij dat niet dacht
Trouwens dit is nog steeds een forum he, het meeste wat ik hier uitkraam zou ik nooit tijdens colleges, werkgroepen of practica zeggen, ik ga een beetje m'n carriere op het spel zetten.
Dacht ik ook, tussen iets zeggen en het daadwerkelijk doen, zit toch een verschil hequote:Op dinsdag 3 oktober 2006 21:36 schreef Repeat het volgende:
ach, geintje moet kunnen toch.
zo'n testikel op zn tijdquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 21:39 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Dacht ik ook, tussen iets zeggen en het daadwerkelijk doen, zit toch een verschil he
Trouwens die s, die sloeg op de vrouwlijke vorm, van student, maarja dat was uitaard bij het voorbeeld ook wel duidelijk, bij een man is het natuurlijk alles behalve interessant om op knobeltjes te onderzoeken
denk dat je er met 10% toch wel bent, met 8 denk ik eigenlijk ook wel, want de laatste van jaar 1 was 5,8%quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 16:25 schreef Repeat het volgende:
iemand enig idee wat (vorig jaar) de voldoende norm is (was) voor de vgt jaar 2?
? Ten eerste zie ik niet tot welke conclusie je hier komt (die identiek zou zijn aan de mijne), en ten tweede is een conclusie zonder deugdelijke redenering waardeloos.quote:Op zondag 1 oktober 2006 15:19 schreef DDM het volgende:
[..]
Het gaat om de conclusie. En die blijft hetzelfde.
Oh nee?quote:
Daar kunnen tal van redenen voor zijn; ik ontken verder ook niet dat er mensen afvallen.quote:Ik heb al heel wat mensen zien afvallen.
Maatstaf.quote:En al maak je de studie af. Daarna komt er een nieuwe maatstaaf.
So what? Denk jij dat je met een rechtenstudie meteen advocaat bent? Dan moet je toch eerst de driejarige beroepsopleiding volgen. Als je rechter wil worden staat daar zelfs zes jaar voor.quote:Namelijk het verkrijgen van een opleidingsplek.
Allicht.quote:Niet iedereen is hier geschikt voor.
Hoezo komt het dan uiteindelijk wel goed?quote:Uiteindelijk zal het dan wel goed komen,
Ik zie hier echt geen enkel maar dan ook geen enkel causaal verband.quote:maar pas na lange tijd of bij een opleidingsplek wat geen eerste keus was.
Hoezo serieusquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Oh nee?
[..]
Daar kunnen tal van redenen voor zijn; ik ontken verder ook niet dat er mensen afvallen.
[..]
Maatstaf.
[..]
So what? Denk jij dat je met een rechtenstudie meteen advocaat bent? Dan moet je toch eerst de driejarige beroepsopleiding volgen. Als je rechter wil worden staat daar zelfs zes jaar voor.
[..]
Allicht.
[..]
Hoezo komt het dan uiteindelijk wel goed?
[..]
Ik zie hier echt geen enkel maar dan ook geen enkel causaal verband.
Bril opzetten.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
? Ten eerste zie ik niet tot welke conclusie je hier komt (die identiek zou zijn aan de mijne), en ten tweede is een conclusie zonder deugdelijke redenering waardeloos.
Nounou toekomstige carriere? Je moet het wel heel bont maken wil je dat verpesten. Je moet juist assertief zijn bij dat soort dingen en zeggen wat je wilt mits het wel iets met het hoofdonderwerp te maken heeft. En trouwens humor hoort erbij. Vooral in dit vak. En aan borsten voelen van je vrouwelijke medestudenten gaat snel vervelen. En geloof me. Sommige mensen wil je niet eens aanraken.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 21:31 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Oh kom op zeg, alsof jij dat niet dacht
Trouwens dit is nog steeds een forum he, het meeste wat ik hier uitkraam zou ik nooit tijdens colleges, werkgroepen of practica zeggen, ik ga een beetje m'n toekomstige carriere op het spel zetten.
Als dit waar zou zijn zou nimmer iemand een oordeel kunnen hebben over iets zonder zelf ervaringsdeskundige te zijn. Dit is overigens een retorische opmerking, voor de duidelijkheid.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:03 schreef DDM het volgende:
[..]
Hoezo serieusIk hou het kort. Het gaat er om dat je niet in staat bent om over de opleiding Geneeskunde en het medisch vak te oordelen.
Misschien bestaat daarom het begrip vooroordeel!?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als dit waar zou zijn zou nimmer iemand een oordeel kunnen hebben over iets zonder zelf ervaringsdeskundige te zijn. Dit is overigens een retorische opmerking, voor de duidelijkheid.
Er zijn ook andere manieren om de wereld te kennen dan uit de eigen ervaring wil ik maar zeggen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:10 schreef DDM het volgende:
[..]
Misschien bestaat daarom het begrip vooroordeel!?
Ja kom op zeg. Ik ben hier niet van plan om hier een heel discussiepunt van te maken. Blijkbaar is dat wel het risico als je met een rechtenstudent in discussie gaatquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ja doei. Je zinnen sporen niet en causaal verband is er ook niet tussen de uitlatingen.
Kijk, wij kunnen dan wel niet opereren, maar er is wel iets anders wat we heel goed kunnen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:13 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja kom op zeg. Ik ben hier niet van plan om hier een heel discussiepunt van te maken. Blijkbaar is dat wel het risico als je met een rechtenstudent in discussie gaat![]()
Inderdaad, mij even helpen in het Rechten topicquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kijk, wij kunnen dan wel niet opereren, maar er is wel iets anders wat we heel goed kunnen.
Ten eerste vind ik het jammer dat je geneeskunde meteen associeert met opereren. Dat is niet het voornaamste van de geneeskunde.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kijk, wij kunnen dan wel niet opereren, maar er is wel iets anders wat we heel goed kunnen.
Nee, dat is het specifieke risico als je met deze rechtenstudent in discussie gaat.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:13 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja kom op zeg. Ik ben hier niet van plan om hier een heel discussiepunt van te maken. Blijkbaar is dat wel het risico als je met een rechtenstudent in discussie gaat![]()
Hehe ja, een specificiteit van 100%. De gouden standaard hoe je hem kan herkennenquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:40 schreef Singa het volgende:
[..]
Nee, dat is het specifieke risico als je met deze rechtenstudent in discussie gaat.![]()
Pars pro toto.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:27 schreef DDM het volgende:
[..]
Ten eerste vind ik het jammer dat je geneeskunde meteen associeert met opereren.
Zie boven.quote:Dat is niet het voornaamste van de geneeskunde.
Ok.quote:Ten tweede ontken ik dat ook niet.
Dat is inderdaad redelijk gebruikelijk.quote:Maar zoals bij elke discussie heb jij jouw visie en ik de mijne.
Ok.quote:Ik heb mensen zien afvallen en ook wij hebben een maatstaaf.
Ik zeg alleen dat de manier van selecteren anders is.quote:Jij denkt daar blijkbaar anders over dus dan houdt het snel op.
Nee, maar welke discussie is dat nu wel? Het blijft verder wel een leuke bezigheid.quote:Zo belangrijk is het ook weer niet.
Daarnaast wordt dit topic weer lekker snel gevuld. Je moet toch iets doen om het vol te krijgen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
Nee, maar welke discussie is dat nu wel? Het blijft verder wel een leuke bezigheid.
In theorie van 9 tot 1, in praktijk van 9 tot 10quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:56 schreef Repeat het volgende:
is die vgt nou van 9 tot 12 of van 9 tot 13.00?
Hoeveel te laat was 'ie? En hoe ging 'ie flippen?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:58 schreef Repeat het volgende:
lol @ mannetje dat ging flippen toen ie niet meer toegelaten werd omdat hij te laat was
in dit overgangsjaar moet je de eerste 2 halen, of de 3e, of de 4e.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 17:26 schreef fee-tje het volgende:
Is het bij jullie niet zo dat je de eerste 3 of de laatste 2 gehaald moet hebben?
VGT's zijn echt zo simpel
volgens mij wel ja...quote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:17 schreef Bhai het volgende:
Smooth muscle wordt toch geïnnerveerd door het autonoom zenuwstelsel (vraag 34)
Moet wel een fout zijn...quote:Smooth muscle cells can be stimulated to contract or relax in many different ways. They may be directly stimulated by the autonomic nervous system ("involuntarily" control),....
Ja natuurlijk. Anders moet je ook nog nadenken als je voedsel aan het verteren bent. Moet niet gekker wordenquote:Op woensdag 4 oktober 2006 20:17 schreef Bhai het volgende:
Smooth muscle wordt toch geïnnerveerd door het autonoom zenuwstelsel (vraag 34)
heb je gezien wat een fucking bureaucratie daar bij komt kijken, dat is dat ene punt gewoon niet waardquote:
half 10 was ie er geloof ik (begon dus 9 uur). Was wel een marokkaanquote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:39 schreef m021 het volgende:
[..]
Hoeveel te laat was 'ie? En hoe ging 'ie flippen?
Talpa-vermaak @ geneeskundetopic![]()
Ja! Dan krijgen we later weer van die reacties als "RTFM" en "jongens, verspil je tijd nou niet zo".quote:
http://website.leidenuniv(...)gen_MET_feedback.docquote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:18 schreef m021 het volgende:
[..]
Ja! Dan krijgen we later weer van die reacties als "RTFM" en "jongens, verspil je tijd nou niet zo".
Voor wie niet weet waar ik het over heb: zie een van de vorige delen van deze reeks
R t/m Z van jaar 2 en heel jaar 3 en 4 zaten in de Jan Massinkhal, das bij het CWZquote:Op woensdag 4 oktober 2006 17:39 schreef Nuna het volgende:
Heb 32 vragen kunnen invullen. Ben benieuwd of ze goed zijn trouwens
Fee-tje, waar moest jij dan je VGT maken? Ook in het Gymnasion? Lijkt me namelijk niet dat alle studenten erin passen
quote:http://nu.nl/news/841833/(...)este_ter_wereld.html
"De Technische Universiteit Eindhoven doet het met een 67e plaats het best, gevolgd door de Universiteit van Amsterdam op de 69e plaats. Verder zijn er vermeldingen voor de Technische Universiteit Delft (86e), de Universiteit Leiden (90e), Erasmus Universiteit Rotterdam (92e) en de Universiteit Utrecht (95e). Wageningen Universiteit sluit de Nederlandse rij met een 97e plek."
Bij ons, als in BMW in utrecht is de regel dat je ongeveer 1/3 fout mag hebben.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:43 schreef ArendBarend het volgende:
Vandaag toets gehad (1e jaars in groningen), had 40 vragen, hoeveel moet ik er daar dan van goed hebben?![]()
Ja dat bedoelde ik ook hequote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:49 schreef ArendBarend het volgende:
Oh, maar het was ook nog gewoon meerkeuze, he![]()
Nee inderdaad, al kan ik helaas ook niet hetzelfde zeggen over mijn tussentoets, net gehaald waarschijnlijk, maar had wel iets beters verwachtquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 16:18 schreef m021 het volgende:
[..]
Dat is niet echt een reden om trots te zijn, maar goed.
quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 16:18 schreef m021 het volgende:
[..]
Dat is niet echt een reden om trots te zijn, maar goed.
Wat is MP en kan je dat eten? Of bedoel je MC?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 16:57 schreef Repeat het volgende:
als het toch over aantal fouten gaat, 5 ft in de MP van immunology.![]()
wtf zit je mn quote nou te veranderen, gekquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 16:58 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Wat is MP en kan je dat eten? Of bedoel je MC?
Gefeliciteerd though![]()
Klopt, zou wel niet aan Geneeskundefaculteit liggen, want ik denk zelfs eigenlijk dat volgens hun criteria (hoeveelheid Engelstalige publicaties per jaar) dat de Geneeskundefaculteit van Rotterdam best hoog kan scoren.. Het komt gewoon door Rechten!quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:28 schreef mol_air het volgende:
vind t toch nog wel redelijk ruk....90e....ligt vast niet aan de geneeskundefaculteit! zullen we speculeren over welke faculteit hiervoor verantwoordelijk is? ;-)
ik begin met een makkelijke:quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 12:38 schreef Singa het volgende:
Oh? Posten dan, misschien moeten we een spelletje verzinnen? Raad de ziekte?
Erythema nodosum. Op basis van whatever.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 16:26 schreef Repeat het volgende:
[..]
ik begin met een makkelijke:
[afbeelding]
hoe noemen we dat?
Onmogelijk, mijn antwoord moet het juiste antwoord geweest zijnquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 17:38 schreef intoxicated het volgende:
Oke, Kang-He is right... kom maar met wat nieuws (aangezien Repeat niks meer van zich laat horen).
Bloeduitstortingen na een bezoekje aan een SM meesteres? We moeten wel in medische termen blijven spreken hequote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:04 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Onmogelijk, mijn antwoord moet het juiste antwoord geweest zijn
Antwoord verwijderdquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:06 schreef Singa het volgende:
Oke wat is dit en speciaal voor tere rechtenzieltjes alleen een linkje: afbeelding
Ja hartstikke leuk zelfs. Maar hoezo nog wel leuk? Heb ik ergens iets gezegt dan dat ik het niet leuk vond?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:19 schreef Singa het volgende:
Arme bmw-er...Vind je je parkeerstudie nog wel leuk dan?
Doe ik ook zekerquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:19 schreef DDM het volgende:
Zesde jaars. En maakt niet uit, doe lekker meeLeer je van
Ik wil een echte dokter wordenquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:23 schreef Spyronius het volgende:
Maar weet je trouwens al waarin je wil gaan specialiseren?
Ik zou zo zeggen nephrogene diabetes insipidus, maar dat is meer vanwege het vele plassen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:26 schreef DDM het volgende:
Speciaal voor jou Spyronius. Een man van 29 jaar klaagt over moeheid, veel drinken en veel plassen. Waar denk je aan?
De enige link die ik tot dusver kan leggen is dat nu we met cellen bezig zijn, dat de afwijkingen allemaal een link krijgen met menselijke ziektes, zoals bijvoorbeeld Tay Sachs en het project gaat over kanker.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:26 schreef Singa het volgende:
Nee had je nergens gezegd maar ik wilde een beetje stoken...Gelukkig maar dat je de studie wel leuk vindt iig. Maar lijkt die studie nou ook een beetje op GNK, voor zover je daarover kan oordelen?
Haha ja dat kan. En dan gaat hij nog zeggen dat zijn kennis iets te summier is. Goedquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:29 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ik zou zo zeggen nephrogene diabetes insipidus, maar dat is meer vanwege het vele plassen.
Klinkt nog niet eens zo verkeerd, behalve dat je er geen dokter mee kan worden.quote:De enige link die ik tot dusver kan leggen is dat nu we met cellen bezig zijn, dat de afwijkingen allemaal een link krijgen met menselijke ziektes, zoals bijvoorbeeld Tay Sachs en het project gaat over kanker.
Daarnaast weet ik wel dat je in het 2de en 3de jaar klinische keuze vakken kan lopen, die te maken hebben met cardiologie, pathologie en oncologie en er is volgens mij dit jaar nog een vak wat je kan kiezen dat over medische beeldvormende technieken gaat.
En de bachelor scriptie onderwerpen zijn vaak medisch van aard, maar dat heb ik alleen van horen en zeggen. Volgens mij kan je ook onderzoek doen naar KI bij dieren.
naja nefrogeen omdat ik toevallig deze aandoening, vorige week besproken werdquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:31 schreef DDM het volgende:
[..]
Haha ja dat kan. En dan gaat hij nog zeggen dat zijn kennis iets te summier is. GoedIk had Diabetes Mellitus in me hoofd, maar die kan ook. Alleen ben je dan niet echt moe. En dat vele drinken is het gevolg van het veel plassen. Maar hoezo nefrogeen? Dat kan je niet zeggen op basis van de anamnese.
Nee precies, tenzij je via SUMMA naar binnen kan, daarom zijn eigenlijk ook die keuzevakken er, voor als je of SUMMA wil gaan doen of eventueel patholoog anatoom.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:31 schreef Singa het volgende:
[..]
Klinkt nog niet eens zo verkeerd, behalve dat je er geen dokter mee kan worden.
Aha okequote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:38 schreef Spyronius het volgende:
[..]
naja nefrogeen omdat ik toevallig deze aandoening, vorige week besproken werd, dus kende eigenlijk alleen dit, maar inderdaad nefrogeen weet je inderdaad nog niet.
Kan je patholoog-anatoom worden zonder geneeskunde te studeren?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:40 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Nee precies, tenzij je via SUMMA naar binnen kan, daarom zijn eigenlijk ook die keuzevakken er, voor als je of SUMMA wil gaan doen of eventueel patholoog anatoom.
Naja die patholoog die bij ons een praatje kwam houden tijdens de eerste week van de introductie, vertelde me het, dus ja..quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 19:49 schreef m021 het volgende:
[..]
Kan je patholoog-anatoom worden zonder geneeskunde te studeren?![]()
juist.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 17:39 schreef DDM het volgende:
[..]
Erythema nodosum. Op basis van whatever.
pwned door mijn sterke sociale leven.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 17:38 schreef intoxicated het volgende:
Oke, Kang-He is right... kom maar met wat nieuws (aangezien Repeat niks meer van zich laat horen).
Nee dat was een intermezzoquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 22:49 schreef Repeat het volgende:
Maargoed jullie waren al verdergegaan dus nu is Spyronius (via de vraag van DDM) aan de beurt om een vraag te stellen me dunkt.
Neequote:Op zaterdag 7 oktober 2006 23:23 schreef Kang-He het volgende:
Een predikershand? Beknelling/uitval van de n. medianus?
Geef mij maar Monaquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 23:25 schreef Spyronius het volgende:
Ja komt hij nu mee, heb ik eindelijk iets 'sappigs' gevonden![]()
Maar toch ga ik dit met jullie delen, zie het maar als het toetje bij DDM z'n vraag
Niet voor de mensen met een gevoelige maag
quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 23:36 schreef DDM het volgende:
Fasciitis necroticans?
iemand een idee?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 23:38 schreef DDM het volgende:
[..]
Oke mooi. Dan gaan we automatisch zuruck naar mijn mooie casus. Al zeg ik zelf![]()
Soms is het zo simpel uit te leggen hequote:Op zaterdag 7 oktober 2006 23:37 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Verschijnselen:Omgeving wond wordt rood De huid gaat kapot Spieren worden aangetast Infectie breidt zich snel uit Bacterien in het bloed Ernstige levensbedreigende situaties
Teken van Trousseau, bij een hypocalciemie.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 23:38 schreef DDM het volgende:
[..]
Oke mooi. Dan gaan we automatisch zuruck naar mijn mooie casus. Al zeg ik zelf![]()
Goed zoquote:Op zondag 8 oktober 2006 16:56 schreef Asclepius het volgende:
[..]
Teken van Trousseau, bij een hypocalciemie.
Haha ja te laat manquote:Op zondag 8 oktober 2006 17:11 schreef gohan16 het volgende:
wat Asclepius zegt
Zijn dat de eerste bacterien waar je aan denkt?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 21:59 schreef gohan16 het volgende:
purpura tgv spesis (staphylokok aureus of streptokok A)
Haha ik weet hem alquote:Op zondag 8 oktober 2006 17:35 schreef Asclepius het volgende:
OK, nieuwe casus:
Vrouw, 69 jaar, komt bij de huisarts met sinds 3 weken toenemende vermoeidheid en gewichtsverlies. Ze heeft verminderde eetlust en voelt zich zwak. Bij lichamelijk onderzoek valt een opvallend gepigmenteerde huid op (mw vertelt dat haar kleurtje deze zomer niet is verdwenen zoals normaal), meest uitgesproken in de huidsplooien.
Aan welke diagnose denken jullie?
Vind ik opzich wel een goed plan, ik snap dan wel wat bijvoorbeeld hypocalcemie inhoudt en dat je dan van die zwarte vlekken zoals op die foto krijgt, maar hoe je het krijgt en indien mogelijk hoe je het kan genezen, lijken mij ook wel interessant.quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:08 schreef Kang-He het volgende:
Misschien aardig idee om als het goede antwoord is gegeven iets meer te vertellen over de betreffende aandoening(en).
Addison.quote:Op zondag 8 oktober 2006 17:35 schreef Asclepius het volgende:
OK, nieuwe casus:
Vrouw, 69 jaar, komt bij de huisarts met sinds 3 weken toenemende vermoeidheid en gewichtsverlies. Ze heeft verminderde eetlust en voelt zich zwak. Bij lichamelijk onderzoek valt een opvallend gepigmenteerde huid op (mw vertelt dat haar kleurtje deze zomer niet is verdwenen zoals normaal), meest uitgesproken in de huidsplooien.
Aan welke diagnose denken jullie?
Ja klopt. Maar hypocalcemie is een symptoom. Dus het heeft echt tal van oorzaken. En omdat allemaal te gaan noemen. Maar een belangrijke oorzaak is een te traag werkende bijschildklier. Daarnaast heeft de vrije fractie calcium (het ion) een belangrijke functie bij de spierwerking. Belangrijk om te onthouden is dat Ca net zoals K een nauwe normaalwaarde heeft. Een afwijking van een paar tiende kan al gevaarlijk zijn en moet daarom ook altijd als pathologisch beschouwd worden. Verplicht onderzoek naar de oorzaak dus.quote:Op zondag 8 oktober 2006 18:08 schreef Kang-He het volgende:
Misschien aardig idee om als het goede antwoord is gegeven iets meer te vertellen over de betreffende aandoening(en).
dude, gooi clinical medicine voor je op de grond en kies de ziekte waar ie openvalt.quote:Op zondag 8 oktober 2006 21:21 schreef intoxicated het volgende:
JippieMaar de casus van DDM en consorten zijn veel leuker dan de zut waarmee ik op de proppen kom, dus laat hen maar weer wat nieuws bedenken
![]()
Mazelen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 22:04 schreef mol_air het volgende:
hartfalen waardoor zwelling van de extremiteiten. Mevrouw kon haar trouwring niet meer om. Tevens zorgt het hartfalen voor een vermindere doorbloeding van het brein --> hoofdpijn. zelfde kan voor de visus-klachten gelden....
maar had diederick_duck de vorige casus opgelost?
volgende casus:
Een bezorgde moeder komt met haar kleuter bij de huisarts. Het kind is al een par dagen benauwd, hoest veel, ontstoken ogen etc. Moeder heeft flinke koorts (39) gemeten, maar hiervan is bijna niets meer over bij het consult. Kind heeft een wat vlekkerig aspect met witte puntjes in de mond....
Owja, moeder woont op de veluwe ;-)
Acromegalie.quote:Op zondag 8 oktober 2006 21:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
Een mevrouw van 65 jaar komt bij de huisarts omdat ze de laatste tijd opeens vaker dan voorheen hoofdpijn heeft, en ook minder goed ziet. Het valt de huisarts verder op dat mevrouw haar trouwring niet meer draagt. Welke diagnose zal hij stellen?
Ja het is maar welke entiteit je wilt benoemenquote:Op zondag 8 oktober 2006 23:10 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Op basis van een hypofysetumor die druk geeft op het chiasma opticum.
Deze mevrouw is bij de advocaat geweest vanwege een scheiding, dus daarom geen trouwring meer, maar door al deze stress van de scheiding en na het zien van de prijs van de advocaatquote:Op zondag 8 oktober 2006 21:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
Een mevrouw van 65 jaar komt bij de huisarts omdat ze de laatste tijd opeens vaker dan voorheen hoofdpijn heeft, en ook minder goed ziet. Het valt de huisarts verder op dat mevrouw haar trouwring niet meer draagt. Welke diagnose zal hij stellen?
Maar weet de patient dat ook? Die formuleert het namelijk normaal gesproken niet zo mooi als het in de boekjes staat.quote:Op maandag 9 oktober 2006 09:28 schreef mol_air het volgende:
mazelen idd.
Acromegalie lijkt me overigens niet zon waarschijnlijk antwoord op de casus van diederik_duck, dit komt niet ineens "opzetten" bij iemand van 65 ;-)
ok dan kom ik met de nieuwe.quote:Op maandag 9 oktober 2006 09:28 schreef mol_air het volgende:
mazelen idd.
Acromegalie lijkt me overigens niet zon waarschijnlijk antwoord op de casus van diederik_duck, dit komt niet ineens "opzetten" bij iemand van 65 ;-)
Hmm, Multiple Sclerose?quote:Op maandag 9 oktober 2006 13:53 schreef Repeat het volgende:
[..]
ok dan kom ik met de nieuwe.
Komt een man bij de dokter () die klaagt over tintelingen en verminderd gevoel in de benen en voeten en sinds kort ook in de handen. Hij heeft moeite met lopen, slikken en ademen. Hij klaagt ook over flink afgenomen kracht in de extremiteiten. Bij doorvragen komt aan het licht dat de klachten ontstaan zijn na een ziekteperiode veroorzaakt door een onbekende infectie.
Bij het lichamelijk onderzoekt ondekt u afwezigheid van peesreflexen.
Lastig. Afwezigheid van peesreflexen duidt op een perifere aandoening, maar problemen met slikken duidt op een bulbaire stoornis (centrale aandoening dus). En door de sensibele stoornissen zijn ook meteen motorische aandoeningen als ALS uitgesloten.quote:Op maandag 9 oktober 2006 13:53 schreef Repeat het volgende:
[..]
ok dan kom ik met de nieuwe.
Komt een man bij de dokter () die klaagt over tintelingen en verminderd gevoel in de benen en voeten en sinds kort ook in de handen. Hij heeft moeite met lopen, slikken en ademen. Hij klaagt ook over flink afgenomen kracht in de extremiteiten. Bij doorvragen komt aan het licht dat de klachten ontstaan zijn na een ziekteperiode veroorzaakt door een onbekende infectie.
Bij het lichamelijk onderzoekt ondekt u afwezigheid van peesreflexen.
lekker zegquote:Op maandag 9 oktober 2006 16:15 schreef fee-tje het volgende:
Ik denk Guillain-Barre.
"Auto-immuunziekte" vaak voorafgegaan door virale infectie, met perifere demyelinisatie (waardoor afwezige peesreflexen). Moeite met lopen door perifere parese, en problemen met slikken en ademen zijn ook symptomen.
Natuurlijk welquote:Op maandag 9 oktober 2006 09:28 schreef mol_air het volgende:
mazelen idd.
Nu je het zegt.quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:15 schreef fee-tje het volgende:
Ik denk Guillain-Barre.
"Auto-immuunziekte" vaak voorafgegaan door virale infectie, met perifere demyelinisatie (waardoor afwezige peesreflexen). Moeite met lopen door perifere parese, en problemen met slikken en ademen zijn ook symptomen.
Nee sensibiliteitsstoornissen passen erbij.quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:28 schreef m021 het volgende:
[..]
Nu je het zegt.![]()
Maar het past niet helemaal, want zo ik het lees in Repeat's post komt de man aanvankelijk met sensibele symptomen, iets wat bij Guillain-Barré slechts op de achtergrond staat. Klinische Neurologie heeft het over "subtiele sensibele stoornissen".
laten we zeggen dat alle 3 de mensen hun klachten door 1 oorzakelijke factor zijn veroorzaaktquote:Op maandag 9 oktober 2006 16:28 schreef DDM het volgende:
Je bedoelt het oorzakelijk verband tussen de 3 mensen? Of die laatste die het bewustzijn verloren heeft? Denk het eerste toch?
Hehe ja okequote:Op maandag 9 oktober 2006 16:34 schreef fee-tje het volgende:
[..]
laten we zeggen dat alle 3 de mensen hun klachten door 1 oorzakelijke factor zijn veroorzaakt
was ook het eerste wat in mij opkwam met die stront, maarja, of je daar nou accuut aan overlijdt?quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:36 schreef DDM het volgende:
[..]
Hehe ja okeDan denk ik een ammoniakintoxicatie.
Die boer heeft mest geaspireerdquote:Op maandag 9 oktober 2006 16:37 schreef Repeat het volgende:
[..]
was ook het eerste wat in mij opkwam met die stront, maarja, of je daar nou accuut aan overlijdt?
Dat was ik ook aan het posten, maar hij gooide me terug naar het "plaats reactie op..." scherm. Daar heb jij toch niks mee te maken, hè...quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:36 schreef DDM het volgende:
[..]
Hehe ja okeDan denk ik een ammoniakintoxicatie.
Ik heb die Mod's hier gewoon goed betaaldquote:Op maandag 9 oktober 2006 16:40 schreef m021 het volgende:
[..]
Dat was ik ook aan het posten, maar hij gooide me terug naar het "plaats reactie op..." scherm. Daar heb jij toch niks mee te maken, hè...
![]()
Uhm oke. We gaan verder met denken. Leuke casus iigquote:Op maandag 9 oktober 2006 16:39 schreef fee-tje het volgende:
Warm, warm. Kweenie of je daaraan kunt overlijden acuut, maar twas iig niet de stof die ik in gedachten had
Weet ik, maar (tenminste, in mijn boeken) staat de motorische uitval duidelijk op de voorgrond. Is het dan niet onwaarschijnlijk dat een patiënt zich meldt met sensibele stoornissen, die in verhouding tot de paretische/paralytische verschijnselen reuze meevallen?quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:31 schreef DDM het volgende:
[..]
Nee sensibiliteitsstoornissen passen erbij.
Een ziekte presenteert zich natuurlijk maar zelden volgens het boekjequote:Op maandag 9 oktober 2006 16:50 schreef m021 het volgende:
[..]
Weet ik, maar (tenminste, in mijn boeken) staat de motorische uitval duidelijk op de voorgrond. Is het dan niet onwaarschijnlijk dat een patiënt zich meldt met sensibele stoornissen, die in verhouding tot de paretische/paralytische verschijnselen reuze meevallen?
Nee m.i. niet. Het begint meestal in de onderste extremiteiten met sensibiliteits -en motoriekstoornissen en gaat dan omhoog. Bij de longen enzo uit het zich dan alleen nog in motorische stoornissen. Sowieso is deze casus al in extreme vorm aanwezig.quote:Op maandag 9 oktober 2006 16:50 schreef m021 het volgende:
[..]
Weet ik, maar (tenminste, in mijn boeken) staat de motorische uitval duidelijk op de voorgrond. Is het dan niet onwaarschijnlijk dat een patiënt zich meldt met sensibele stoornissen, die in verhouding tot de paretische/paralytische verschijnselen reuze meevallen?
zeg die vraag eens dan, want volgens mij zit deze casus een beetje vastquote:Op maandag 9 oktober 2006 16:46 schreef fee-tje het volgende:
Ik kreeg hem net in een werkgroep.
Je kan natuurlijk ook wat vragen stellen he (niet dat ik ze allemaal ga weten te beantwoorden denk ik, maar er is zeker wel 1 gegeven wat je nu mist wat je enorm op het goeie spoor kan zetten).
Stelletje prutsersquote:Op maandag 9 oktober 2006 17:48 schreef Repeat het volgende:
[..]
zeg die vraag eens dan, want volgens mij zit deze casus een beetje vast
Dan komen jullie er ook niet uit hoorquote:Soms lees je in de krant dat een boer in een beerput valt en daarbij omkomt. Ook mensen die komen helpen, komen soms niet levend uit de beerput. Hoe is dit medisch te verklaren?
quote:Op maandag 9 oktober 2006 19:43 schreef Spyronius het volgende:
na het bloedprikken valt de zuster op dat het wondje niet wil helen en meldt dit direct aan de dokter.
hehe lol ja ik bedoel het blijft bloeden. Ik kon even niets anders verzinnen dan dat, had ook wel iets in de trand kunnen zeggen van deze blonde stoot was tijdens het bevredigen van haar vriend blijven haken aan zijn piercing en deze wond is nooit gaan helenquote:Op maandag 9 oktober 2006 19:48 schreef DDM het volgende:
[..]
Dit is normaal hoor. We zijn geen supermensen. Je bedoelt zeker dat het blijft bloeden? Ten tweede heeft deze symptomatologie een lange DD. Dus deze is lekker makkelijk
Oke en verander dit ook: Rara wat kan dit zijnquote:Op maandag 9 oktober 2006 19:55 schreef Spyronius het volgende:
nee, nee en nee. Ik zal straks nog wat extra toevoegen aangezien ik blijkbaar iets heb neer getypt wat ook symptomen zijn voor andere ziektes kunnen zijn.
Welkom in de wonderlijke wereld van de Geneeskunde. Elke ziekte is te herleiden tot cellulair niveau en alles wat daar nog onder zitquote:Op maandag 9 oktober 2006 19:43 schreef Spyronius het volgende:
Ik heb 1 klein essentieel onderdeel weg gelaten, maarja dan wordt het wel heel makkelijk, 1 hint de ziekte doet iets op cellulair niveau.
Joh, ik doelde daar mee te zeggen dat het essentiele wat ik hier uit heb weg gelaten heb ook mist in het desbetreffende organel. Er is iets mis gegaan bij het RER naar het Golgi. Als niemand het weet voordat dit deel is afgelopen en ik heb de mogelijkheid om het topic te openen, zal ik het in de titel zettenquote:Op maandag 9 oktober 2006 20:17 schreef DDM het volgende:
[..]
Welkom in de wonderlijke wereld van de Geneeskunde. Elke ziekte is te herleiden tot cellulair niveau en alles wat daar nog onder zit
Ik denk: Morbus Kahler
De placentacellen hebben receptoren voor IgG. Dus deze wordt gewoon door de placenta geaccepteerd. De rest is niet nuttig of kan zelf averechts werken.quote:Op maandag 9 oktober 2006 20:22 schreef Kang-He het volgende:
Even tussendoor, kan iemand mij vertellen waarom alleen IgG moleculen de placenta kunnen passeren? Het zal natuurlijk wel weer iets met de structuur te maken hebben, maar wat precies?
Oh okequote:Op maandag 9 oktober 2006 20:31 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Joh, ik doelde daar mee te zeggen dat het essentiele wat ik hier uit heb weg gelaten heb ook mist in het desbetreffende organel. Er is iets mis gegaan bij het RER naar het Golgi. Als niemand het weet voordat dit deel is afgelopen en ik heb de mogelijkheid om het topic te openen, zal ik het in de titel zetten
Dank jequote:Op maandag 9 oktober 2006 20:41 schreef Kang-He het volgende:
Je kan je hier zelf toevoegen:
http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
Dan zal het wel een lysosomale stapelingsziekte zijnquote:Op maandag 9 oktober 2006 20:31 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Joh, ik doelde daar mee te zeggen dat het essentiele wat ik hier uit heb weg gelaten heb ook mist in het desbetreffende organel. Er is iets mis gegaan bij het RER naar het Golgi. Als niemand het weet voordat dit deel is afgelopen en ik heb de mogelijkheid om het topic te openen, zal ik het in de titel zetten
Ze heeft dus wschijnlijk een trombopenie en een anemie. Deze combi doet iig vermoeden dat er ergens een beenmergprobleem zit. Dan is mijn eerste gedachte een leukemie, maar dat heb je al afgeschoten. Gezien de splenomegalie heeft ze een hemolytische anemie. Ik zou wel eens willen weten wat haar trombogetal is en haar bilirubine. Heeft ze tekenen van icterus?quote:Op maandag 9 oktober 2006 19:43 schreef Spyronius het volgende:
Dan zal ik maar eens even mijn fantasie er op los laten.
Een 18 jarige vrouw komt bij de dokter met de klacht dat ze de laatste tijd zeer vermoeid is. De dokter kan hier niet veel mee en vraagt door, maar aangezien de dame in kwestie meer bezig is met haar vriendjes dan met haar gezondheid komt hier ook niet veel informatie uit.
Toch vertrouwt de dokter het niet en laat het bloed van de vrouw onderzoeken, na het bloedprikken valt de zuster op dat het wondje niet wil helen en meldt dit direct aan de dokter. Na dit gehoord te hebben wil de dokter haar meteen onderzoeken en merkt tijdens het onderzoek op dat haar lever en milt vergroot zijn. De eerste uitslagen van het bloed tonen ook aan dat haar Hb-gehalte te laag is op de andere uitslagen moet de arts nog wachten.
Rara wat kan dit zijn.
[edit] Aangezien DDM dit niet eens weet, zal het wel echt te vaag zijn, spontaan krijgt deze jonge dame na het afstappen van de onderzoekstafel last van haar botten, na wat navragen van de dokter blijkt ze hier al lang last van te hebben, ze kreeg ongeveer rond de zelfde tijd hier last van als van haar vermoeidheid.
Ik heb 1 klein essentieel onderdeel weg gelaten, maarja dan wordt het wel heel makkelijk, 1 hint de ziekte doet iets op cellulair niveau.
Een woord dat ik kenquote:Op maandag 9 oktober 2006 22:59 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Ze heeft dus wschijnlijk een trombopenie en een anemie. Deze combi doet iig vermoeden dat er ergens een beenmergprobleem zit. Dan is mijn eerste gedachte een leukemie, maar dat heb je al afgeschoten. Gezien de splenomegalie heeft ze een hemolytische anemie. Ik zou wel eens willen weten wat haar trombogetal is en haar bilirubine. Heeft ze tekenen van icterus?
Ja dat wil ik niet horenquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:17 schreef intoxicated het volgende:
Courvoisier?
Pancreaskopcarcinoomquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 15:31 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja dat wil ik niet horen, want dat is geen diagnose. Maar je bent warm.
Kan jij Irakees dan?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 18:39 schreef mol_air het volgende:
ik gebruik een hulplijn, ik bel een irakese arts :-P
Nee geneeskunde is niet moeilijk. Niet voor deze mensen op dit forum tenminstequote:Op dinsdag 10 oktober 2006 18:56 schreef Microtechs het volgende:
IS geneeskunde echt zo moeilijk? Heb hiervoor NG gekozen
Die gaat je niet verder kunnen helpenquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 18:33 schreef fee-tje het volgende:
Ik stem voor doorverwijzen naar de medisch microbioloog.
Kan je je casus enigzins uitbreiden?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:04 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Die gaat je niet verder kunnen helpen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |