abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42196641

Vorige delen
Geneeskunde
Geneeskunde [Deel 2]
Geneeskunde [Deel 3]
Geneeskunde [Deel 4]
Geneeskunde [Deel 5]
Geneeskunde [Deel 6]
Geneeskunde [Deel 7]
Geneeskunde [Deel 8]
Geneeskunde [Deel 9]
Geneeskunde [Deel 10]
Geneeskunde [Deel 11]
Geneeskunde [Deel 12]
Geneeskunde [Deel 13]
Geneeskunde [Deel 14]
Geneeskunde [Deel 15]
Geneeskunde [Deel 16]
Geneeskunde [Deel 17]

Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
  • BloodyStudy
  • Geneeskundestudent
  • Arts en Student
  • Medisch Student
  • Co-motions
  • Overzicht handige links van mol_air

IB Groep
  • Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)

Rijksuniversiteit Groningen (410)
  • Zij-instroom
  • 40 collegeweken per jaar
    m021(2005)
    einfach_mich (2005)

VU Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (30% van de plaatsen)
    Kang-He (2005)

Universiteit van Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (20% van de plaatsen)

Universiteit Leiden (315)
  • Zij-instroom
  • 39 collegeweken per jaar
    Repeat (2005)
    intoxicated (2004)
    nlse (2004)
    arabicangel667 (2005)
    mol_air (2004)
    Bhai (2005)
    Asclepius
    Hoolaa (2005)

Universiteit Utrecht (344)
  • Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
  • 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
    dr.dunno
    Jan-Ton (2005)
    darkie_blue
    M1RR1E (2005)
    gohan16 (2005)

Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
  • Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
    Singa (2005)
    Wuder (2004)

Radboud Universiteit Nijmegen (330)
  • 40 collegeweken per jaar
    fee-tje
    Nuna (2006)

Universiteit Maastricht (341)
    The_DopeMan (2003)
    nevaeh87
    chriztiaan (2006)

Anders
    Sven-
    Spyronius (2006: Biomedische Wetenschappen Utrecht, 2007 Geneeskunde Utrecht?? )

(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic )

De bron van de OP vind je hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
  • pi_42196697
    om hier even op terug te komen:
    quote:
    Op donderdag 28 september 2006 12:12 schreef Nuna het volgende:
    Mijn eerste verslag terug. Een 7 Ik dacht echt dat ik een onvoldoende had.
    IK heb daar zo'n hekel aan he
    Dat hoor je altijd na tentames: ja man, ik heb het echt verneukt, zo slecht gemaakt. En iedereen die het dan later terugkrijgt heeft allemaal gewoon een 7 of 8 ofzo. Dat is jezelf gewoon indekken zodat je niet teleurgesteld kan zijn

En bij een verslag is dit natuurlijk helemaal onmogelijk. Een verslag maak je rustig, thuis ofzo, dan doe je het toch gewoon goed, je kan alles opzoeken ed, hoe kan je het dan niet goed maken
    pi_42196726
    Bij dezen zijn we rechten trouwens officieel voorbij
      Moderator donderdag 28 september 2006 @ 13:31:14 #4
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_42197574
    Afzakken
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_42198121
    quote:
    Op donderdag 28 september 2006 12:52 schreef Repeat het volgende:
    om hier even op terug te komen:
    [..]

IK heb daar zo'n hekel aan he
    Dat hoor je altijd na tentames: ja man, ik heb het echt verneukt, zo slecht gemaakt. En iedereen die het dan later terugkrijgt heeft allemaal gewoon een 7 of 8 ofzo. Dat is jezelf gewoon indekken zodat je niet teleurgesteld kan zijn

En bij een verslag is dit natuurlijk helemaal onmogelijk. Een verslag maak je rustig, thuis ofzo, dan doe je het toch gewoon goed, je kan alles opzoeken ed, hoe kan je het dan niet goed maken
    Ja hey, dit is de eerste keer he Ik wist helemaal niet wat ik ervan moest verwachten.
    pi_42200337
    Hmm ik mis hier een provocerende topictitel richting rechten
    pi_42200400
    quote:
    Op donderdag 28 september 2006 15:23 schreef Spyronius het volgende:
    Hmm ik mis hier een provocerende topictitel richting rechten
    ist verboten onder dit dictoriale bewind
    pi_42201152
    quote:
    Op donderdag 28 september 2006 12:54 schreef Repeat het volgende:
    pi_42201319
    quote:
    Op donderdag 28 september 2006 15:26 schreef Repeat het volgende:

[..]

ist verboten onder dit dictoriale bewind
    Hmm, balen, dan zelf maar even rellen aan de overkant
      donderdag 28 september 2006 @ 18:19:58 #10
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_42205849
    ja vind ik ook!!

(beter dan een tvp?)
      donderdag 28 september 2006 @ 22:57:44 #11
    139820 mol_air
    pi_42217690
    hmm fijn dan.....

[upd]Dode bij brand in ziekenhuis Almelo

je vraagt je toch af hoe zoiets nou precies kan gebeuren....
    pi_42217773
    De vrouw was vastgebonden en dus dachten de artsen waarschijnlijk het is ons of haar en toen kozen ze voor hun eigen leven
    pi_42217934
    doet me denken aan die grey's anatomy
    pi_42217998
    De vrouw uit Almelo was tijdens de operatie plaatselijk verdoofd en bij kennis. De standaard procedure schrijft voor dat de patiënt zogeheten gefixeerd op de operatietafel ligt, om ongewenste bewegingen te voorkomen. Plotseling kwam er een steekvlam uit een zuil dicht bij het hoofd van de patiënt. De anesthesieassistent probeerde met de brandslang tevergeefs het vuur te blussen.

De afstandbediening van de operatietafel was door de vlammen onbereikbaar geworden. De vrouw is vervolgens in de vuurzee om het leven gekomen, zo blijkt uit een reconstructie van het ziekenhuis. De technische recherche stelt een onderzoek in naar de exacte toedracht van het ongeval.

dit verklaart het eigenlijk
    pi_42218229
    Wat een helden zijn het eigenlijk, maar ik vraag me af hoe zo'n iemand dan gefixeerd ligt, is dat met leren riemen ofzo? Als dat het zo zou zijn, dan hadden ze toch hun skalpels kunnen gebruiken of waren ze bang dat die bot werden ofzo?
    pi_42223844
    quote:
    Op donderdag 28 september 2006 23:03 schreef Repeat het volgende:
    doet me denken aan die grey's anatomy
    Precies, daar moest ik ook al aan denken
    pi_42224103
    quote:
    Op donderdag 28 september 2006 23:10 schreef Spyronius het volgende:
    Wat een helden zijn het eigenlijk, maar ik vraag me af hoe zo'n iemand dan gefixeerd ligt, is dat met leren riemen ofzo? Als dat het zo zou zijn, dan hadden ze toch hun skalpels kunnen gebruiken of waren ze bang dat die bot werden ofzo?
    Grapjas. Snij jij met je kleine scalpels maar es banden van een cm of 7 door terwijl de vlammen om je heen staan . Die banden zijn zo breed mogelijk zodat je niet van die schuur/snijplekken krijgt .
    pi_42224755
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 08:27 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Grapjas. Snij jij met je kleine scalpels maar es banden van een cm of 7 door terwijl de vlammen om je heen staan . Die banden zijn zo breed mogelijk zodat je niet van die schuur/snijplekken krijgt .
    Zeg uhm je bent dokter om levens van mensen te redden he, dit waren duidelijk artsen die het voor het geld doen
    pi_42224924
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 09:13 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Zeg uhm je bent dokter om levens van mensen te redden he, dit waren duidelijk artsen die het voor het geld doen
    Efficientie . Die mevrouw redden en zelf omkukelen of je eigen hachje redden en nog 20 jaar kunnen werken .

Meer serieus: mensen redden is relatief he. k heb es op IC naast een doodbloedende mevrouw gestaan die artificiele stollingsfactoren moest hebben, en die werd een paar uur in leven gehouden met een totaal van 12 liter aan bloed, infuus, plasma, etc. Want een buisje artificiele stollingsfactoren is een Smart cabrio (zei de intensivist, tis iig echt veel geld) en voor het geld wat je in die patiente spuit kun je ook 4 kankerpatienten chemo geven. Dus moest eerst de directie gebeld worden of wij die stollingsfactoren mochten aanvragen, directie belt dan de apotheek en apotheek belt ons dat we het mogen halen. Maar goed, dan moet je die patient dus wel zo lang levend houden dat je daarop kan wachten. Was een meisje van een kilo of 50/60 waar dus tegen de 25 zakken aan bloedproducten ingingen: om het uur naar de bloedbank lopen en nieuwe zakken halen .
    pi_42224981
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 09:23 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Efficientie . Die mevrouw redden en zelf omkukelen of je eigen hachje redden en nog 20 jaar kunnen werken .

Meer serieus: mensen redden is relatief he. k heb es op IC naast een doodbloedende mevrouw gestaan die artificiele stollingsfactoren moest hebben, en die werd een paar uur in leven gehouden met een totaal van 12 liter aan bloed, infuus, plasma, etc. Want een buisje artificiele stollingsfactoren is een Smart cabrio (zei de intensivist, tis iig echt veel geld) en voor het geld wat je in die patiente spuit kun je ook 4 kankerpatienten chemo geven. Dus moest eerst de directie gebeld worden of wij die stollingsfactoren mochten aanvragen, directie belt dan de apotheek en apotheek belt ons dat we het mogen halen. Maar goed, dan moet je die patient dus wel zo lang levend houden dat je daarop kan wachten. Was een meisje van een kilo of 50/60 waar dus tegen de 25 zakken aan bloedproducten ingingen: om het uur naar de bloedbank lopen en nieuwe zakken halen .
    Maar als je vrij zeker bent van het feit dat ze het overleeft als je die producten krijgt, dan moet je het doen. Als het ook weer een tijdelijke oplossing is moet je je inderdaad afvragen of het dat wel waard is.

25 zakken bloed
    pi_42225175
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 09:26 schreef Repeat het volgende:

[..]

Maar als je vrij zeker bent van het feit dat ze het overleeft als je die producten krijgt, dan moet je het doen. Als het ook weer een tijdelijke oplossing is moet je je inderdaad afvragen of het dat wel waard is.

25 zakken bloed
    Het punt is meer dat je moet kiezen tussen die ene patient op IC, of die 4 andere patienten op onco. Nu heb je daar in het algemeen geen last van, maar bij bijzondere verrichtingen zoals die stollingsfactoren val je buiten het budget van je eigen afdeling, moet dat van het algemene ziekenhuispotje af, en krijg je dat soort gezeur .

Uberhaupt, hematologie is zo'n idioot duur vakgebied .
    pi_42225270
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 09:35 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Het punt is meer dat je moet kiezen tussen die ene patient op IC, of die 4 andere patienten op onco. Nu heb je daar in het algemeen geen last van, maar bij bijzondere verrichtingen zoals die stollingsfactoren val je buiten het budget van je eigen afdeling, moet dat van het algemene ziekenhuispotje af, en krijg je dat soort gezeur .

Uberhaupt, hematologie is zo'n idioot duur vakgebied .
    Wordt toch gewoon vergoed neem ik aan?
    pi_42226169
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 09:40 schreef Repeat het volgende:

[..]

Wordt toch gewoon vergoed neem ik aan?
    Uhm, als ziekenhuis krijg je ook gewoon een vast budget waar je in principe niet overheen mag he. Die patient krijgt het wel vergoed, maar dat ziekenhuis moet ook maar schuiven met de middelen die ze hebben.
    pi_42226479
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 10:20 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Uhm, als ziekenhuis krijg je ook gewoon een vast budget waar je in principe niet overheen mag he. Die patient krijgt het wel vergoed, maar dat ziekenhuis moet ook maar schuiven met de middelen die ze hebben.
    Dit snap ik niet.

Ziekenhuis doet een behandeling, kost veel pieken. Verzekering van patient betaalt veel pieken aan ziekenhuis. Kosten voor ziekenhuis: niks, kosten voor verzekering: een heleboel.

Zo gaat het toch, het ziekenhuis hoeft daar toch zelf geen geld in te steken
    pi_42226802
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 10:31 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dit snap ik niet.

Ziekenhuis doet een behandeling, kost veel pieken. Verzekering van patient betaalt veel pieken aan ziekenhuis. Kosten voor ziekenhuis: niks, kosten voor verzekering: een heleboel.

Afaik mag je als ziekenhuis ook maar zoveel geld uitgeven . Je krijgt wel alles vergoed in principe, maar je bent een semi-overheidsinstelling en van de overheid moet je bezuinigen omdat je anders de overheid in problemen brengt .
    pi_42229606
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 10:31 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dit snap ik niet.

Zo zitten de afspraken tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen volgens mij niet inelkaar, er wordt naar veel meer dingen gekeken. Het betekent niet dat een ziekenhuis alles direct kan doorberekenen aan de verzekeraar.
    pi_42230789
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 10:20 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Maar dat schuiven daar zijn ze wel goed in volgens mij, want ik heb ooit een keer een week in een ziekenhuis gelegen en 6 maanden, ja zes maanden later kreeg ik de rekening van het ziekenhuis gepresenteerd, wat dus uiteraard verkeerd verstuurd was, want die rekening had ik niet mogen zien en dus ziekenhuis bellen, oh sorry meneer dat was een fout bij onze administratieve afdeling, zou u die rekening willen vernietigen, dan zorgen wij dat hij naar de verzekeringsmaatschappij gaat.

Dus ze zijn of heel laks daarmee, of op die manier kunnen ze de kosten een beetje regelen.
      vrijdag 29 september 2006 @ 18:50:02 #28
    119987 Bhai
    Quidquid discis, tibi discis!
    pi_42257260
    quote:
    Op vrijdag 29 september 2006 18:50 schreef Bhai het volgende:
    ITEPS
    Van die geweldige krullenbol !
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_42257451
    quote:
    Op zaterdag 30 september 2006 13:41 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Van die geweldige krullenbol !
    nee, dat dan weer niet.
      zaterdag 30 september 2006 @ 14:45:02 #31
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42257992
    Weer een nieuw topic .
    pi_42267385
    Prima, nieuwsberichtje dan... wat an sich niet heel veel publiciteit heeft gekregen maar toch wel erg frappant is...

Halve long verwijderd door fout ziekenhuis
    ASSEN - Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen heeft bij een patiënt onnodig een halve long verwijderd. Dat heeft een woordvoerder van het ziekenhuis vrijdag gezegd. De fout ligt bij de afdeling pathologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), die laboratoriumonderzoek doet voor het WZA.

Bij het labonderzoek heeft het UMCG gegevens van patiënten verwisseld. Op basis van de verkeerde uitslag besloot het WZA vrijdag te opereren. Toen het WZA en het UMCG de fout constateerden, was het al te laat.

Beide ziekenhuizen zeggen de gang van zaken te betreuren. Volgens het WZA is met de patiënt afgesproken geen details over de kwestie los te laten. Het ziekenhuis wil daarom niets kwijt over de soort operatie, het welzijn van de patiënt of over de gevolgen van de operatie.

Het UMCG is een intern onderzoek begonnen naar de fout en heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg ingelicht over de situatie. Afhankelijk van het interne onderzoek zal de inspectie besluiten of een eigen onderzoek nodig is.

Het Wilhelminaziekenhuis werd eerder deze maand nog uitgeroepen tot het beste ziekenhuis van Nederland door consultancybureau Roland Berger Strategy.

Mooi klaar mee dan Wordt er tegenwoordig niet meer aan een patiënt gevraagd wat er gebeuren moet? Gewoon onder narcose en hopla... snijden maar?
    En dan ook zo geweldig het vinger naar elkaar wijzen. The medical world... gotta love it

[ Bericht 86% gewijzigd door einfach_mich op 30-09-2006 23:35:02 ]
    pi_42269232
    Rechten #18 :

Het belangrijkste topic van dit forum. Met de sappigste roddels over de Tony, de JB, akelige ziektes, de hoorcolleges en alle details over het nut van bestuursfuncties voor je cv. Uiteraard ben je het gaafst als je in Tilburg studeert, maar ook andere mensen zijn hier van harte welkom om mee te praten. Zolang je maar geen geneeskunde scholiert.
    pi_42270092
    quote:
    Op zaterdag 30 september 2006 22:12 schreef einfach_mich het volgende:
    Prima, nieuwsberichtje dan... wat an sich niet heel veel publiciteit heeft gekregen maar toch wel erg frappant is...

Halve long verwijderd door fout ziekenhuis
    ASSEN - Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen heeft bij een patiënt onnodig een halve long verwijderd. Dat heeft een woordvoerder van het ziekenhuis vrijdag gezegd. De fout ligt bij de afdeling pathologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), die laboratoriumonderzoek doet voor het WZA.

Bij het labonderzoek heeft het UMCG gegevens van patiënten verwisseld. Op basis van de verkeerde uitslag besloot het WZA vrijdag te opereren. Toen het WZA en het UMCG de fout constateerden, was het al te laat.

Beide ziekenhuizen zeggen de gang van zaken te betreuren. Volgens het WZA is met de patiënt afgesproken geen details over de kwestie los te laten. Het ziekenhuis wil daarom niets kwijt over de soort operatie, het welzijn van de patiënt of over de gevolgen van de operatie.

Het UMCG is een intern onderzoek begonnen naar de fout en heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg ingelicht over de situatie. Afhankelijk van het interne onderzoek zal de inspectie besluiten of een eigen onderzoek nodig is.

Het Wilhelminaziekenhuis werd eerder deze maand nog uitgeroepen tot het beste ziekenhuis van Nederland door consultancybureau Roland Berger Strategy.

Mooi klaar mee dan Wordt er tegenwoordig niet meer aan een patiënt gevraagd wat er gebeuren moet? Gewoon onder narcose en hopla... snijden maar?
    En dan ook zo geweldig het vinger naar elkaar wijzen. The medical world... gotta love it
    Ik denk dat het zo is gegaan:

Onderzoeksresultaten verwisseld, aan patient medegedeeld dat hij geopereerd moet worden en dat het niet anders kan, patient gaat dus maar akkoord. Later bleek dat de resultaten verwisseld waren en dat de patient dus ten onrechte verteld is dat hij geopereerd moest worden.
    Uiteraard moet een patient altijd instemmen met de behandeling.

Maargoed, hier kan je wel flink wat geld uithalen, niet dat je daarmee je long terugkrijgt, maar toch een porsche is ook leuk
    pi_42270108
    quote:
    Op zaterdag 30 september 2006 23:27 schreef DDM het volgende:
    Rechten #18 :

Het belangrijkste topic van dit forum. Met de sappigste roddels over de Tony, de JB, akelige ziektes, de hoorcolleges en alle details over het nut van bestuursfuncties voor je cv. Uiteraard ben je het gaafst als je in Tilburg studeert, maar ook andere mensen zijn hier van harte welkom om mee te praten. Zolang je maar geen geneeskunde scholiert.
    Vuillakken, hier ga ik even in FB over janken.
    pi_42270417
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 00:02 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ik denk dat het zo is gegaan:

Onderzoeksresultaten verwisseld, aan patient medegedeeld dat hij geopereerd moet worden en dat het niet anders kan, patient gaat dus maar akkoord. Later bleek dat de resultaten verwisseld waren en dat de patient dus ten onrechte verteld is dat hij geopereerd moest worden.
    Uiteraard moet een patient altijd instemmen met de behandeling.

Maargoed, hier kan je wel flink wat geld uithalen, niet dat je daarmee je long terugkrijgt, maar toch een porsche is ook leuk
    Ach met 1 1/2 long kan je ook oud worden, dus nu kan die gene oud en rijk worden
    pi_42272119
    quote:
    Op donderdag 28 september 2006 12:54 schreef Repeat het volgende:
    Maar wij leveren meer kwaliteit in de posts.
    pi_42272275
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 01:30 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar wij leveren meer kwaliteit in de posts.
    Er staat bij jullie nota bene [SC] in de TT
    pi_42272408
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 01:37 schreef Repeat het volgende:

[..]

Er staat bij jullie nota bene [SC] in de TT
    Kun je nagaan wat het niveauverschil is als we op vol vermogen gaan opereren.
      Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 01:51:39 #40
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_42272530
    Liehief doehoen
    pi_42272542
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 01:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Kun je nagaan wat het niveauverschil is als we op vol vermogen gaan opereren.
    Opereren, jammer dat jullie dat nooit zullen mogen.
    pi_42272605
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 01:52 schreef Repeat het volgende:

[..]

Opereren, jammer dat jullie dat nooit zullen mogen.
    *Gniffel* ik hoopte al dat niemand dat zou zien, dan zou de grap compleet zijn geweest. Jij hebt je in ieder gekwalificeerd voor een proefperiode posten in het Rechtentopic.
    pi_42272686
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 01:56 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

*Gniffel* ik hoopte al dat niemand dat zou zien, dan zou de grap compleet zijn geweest. Jij hebt je in ieder gekwalificeerd voor een proefperiode posten in het Rechtentopic.
    Altijd fijn iets achter de hand te hebben, kan ik geen rechten gaan doen bij de leidse?
      zondag 1 oktober 2006 @ 02:04:39 #44
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42272745
    Zo'n cursus kan je er altijd bij doen toch?
    pi_42272775
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 02:01 schreef Repeat het volgende:

[..]

Altijd fijn iets achter de hand te hebben, kan ik geen rechten gaan doen bij de leidse?
    Tuurlijk. Wij hanteren geen enkele ingangseis (uitgezonderd het bezit van een VWO diploma). Niet nodig ook, we scheiden het kaf van het koren met onze eigen toets (het lezen van oneindige hoeveelheden voor praktisch eenieder onmenselijk saaie stof).
      zondag 1 oktober 2006 @ 06:34:15 #46
    119987 Bhai
    pi_42274759
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 02:01 schreef Repeat het volgende:

[..]

Als je al GNK doet, kan rechten nooit zo zwaar zijn dat je het er niet bij kunt nemen Volgens mij was er laatst in het nieuws dat rechtenstudenten gem. 24u/week ofzo bezig zijn...

En als je rechten zo leuk vindt, kun je als keuzevak aan het eind v/h jaar iets met rechten kiezen. Zit je met allemaal rechtenstudenten en kun je ze uitlachen
    pi_42276225
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 02:06 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Tuurlijk. Wij hanteren geen enkele ingangseis (uitgezonderd het bezit van een VWO diploma). Niet nodig ook, we scheiden het kaf van het koren met onze eigen toets (het lezen van oneindige hoeveelheden voor praktisch eenieder onmenselijk saaie stof).
    Zegt ook uiteraard meteen iets over het niveau

Sorry kon het niet laten
    pi_42276816
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 06:34 schreef Bhai het volgende:
    [..]
    En als je rechten zo leuk vindt, kun je als keuzevak aan het eind v/h jaar iets met rechten kiezen.
    Als ook maar een kwart waar is van wat ik daarover gehoord heb, kan ik het je niet aanraden
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_42276934
    quote:

[..]

Oh natuurlijk, zo blijft vanzelf alleen het kaf over.
    pi_42277081
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 12:00 schreef Singa het volgende:
    [..]
    Oh natuurlijk, zo blijft vanzelf alleen het kaf over.
    pi_42280664
    quote:

[..]

Het feit dat er dan mensen zijn die na zo een toets toch nog rechten gaan studeren zegt dan genoeg. SAAIE mensen!!!!
    Oh wacht, dat zijn jullie ook.
    pi_42280748
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 11:53 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Als ook maar een kwart waar is van wat ik daarover gehoord heb, kan ik het je niet aanraden
    Wat heb je precies gehoord? Gewoon nieuwsgierig
    pi_42280791
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 11:10 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Zegt ook uiteraard meteen iets over het niveau

Sorry kon het niet laten
    Dat zegt inderdaad iets over het niveau: bij GNK komt er een verschrikkelijk oevrschot aan artsen als ze geen numerus fixus hanteren (want wees eerlijk, iedereen die aan die studie begint maakt 'm ook af). Bij juristen zal dat niet gebeuren, de studie schift zelf uit.
    pi_42280842
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 14:57 schreef DDM het volgende:

[..]

Het feit dat er dan mensen zijn die na zo een toets toch nog rechten gaan studeren zegt dan genoeg. SAAIE mensen!!!!
    Oh wacht, dat zijn jullie ook.
    Juristen leren in ieder geval wel goed lezen: toets moet in deze context niet gelezen worden als proefwerkje oid, maar als maatstaf aan de hand waarvan de uitval gereguleerd wordt.
    pi_42280979
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 11:53 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Wordt dat blok gegeven door prof.mr.dr. Dick Engberts?

Dan is het namelijk altijd de moeite waard
    pi_42281192
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 15:06 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Juristen leren in ieder geval wel goed lezen: toets moet in deze context niet gelezen worden als proefwerkje oid, maar als maatstaf aan de hand waarvan de uitval gereguleerd wordt.
    Het gaat om de conclusie. En die blijft hetzelfde.
    pi_42281286
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 15:03 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat zegt inderdaad iets over het niveau: bij GNK komt er een verschrikkelijk oevrschot aan artsen als ze geen numerus fixus hanteren (want wees eerlijk, iedereen die aan die studie begint maakt 'm ook af). Bij juristen zal dat niet gebeuren, de studie schift zelf uit.
    Daar kan jij niet over oordelen. Ik heb al heel wat mensen zien afvallen. En al maak je de studie af. Daarna komt er een nieuwe maatstaaf. Namelijk het verkrijgen van een opleidingsplek. Niet iedereen is hier geschikt voor. Uiteindelijk zal het dan wel goed komen, maar pas na lange tijd of bij een opleidingsplek wat geen eerste keus was.
      zondag 1 oktober 2006 @ 16:52:33 #58
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_42283587
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 15:03 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Het feit dat er een numerus fixus gehandhaafd wordt zal een positieve invloed hebben op het percentage eerstejaars dat de studie daadwerkelijk afrond. Bovendien heb ik ook mensen de eerste dag al zien afvallen
    Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
      Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 17:01:19 #59
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_42283752
    goh, dat was leuk die discussie, nu men een PMbericht kan sturen - pm mekaar.
      zondag 1 oktober 2006 @ 17:14:43 #60
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_42284066
    En wat is dan nog het nut van dit topic?
      zondag 1 oktober 2006 @ 17:17:21 #61
    119987 Bhai
    pi_42284147
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 15:11 schreef Repeat het volgende:

[..]

Wordt dat blok gegeven door prof.mr.dr. Dick Engberts?

Dan is het namelijk altijd de moeite waard
    Pff, je bent me net voor Dit wilde ik nl ook weten

Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 17:29:32 #62
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_42284520
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 17:14 schreef ArendBarend het volgende:
    En wat is dan nog het nut van dit topic?
    Is het nut van dit topic een andere studie minderwaardig te laten blijken, het zien als een bijvak? Wat heeft GSK dan als nut hier?
      zondag 1 oktober 2006 @ 18:02:36 #63
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_42285552
    oja, tvp
    I used to be schizofrenic, but we're okay now.
    pi_42286076
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 17:29 schreef Renesite het volgende:
    Wat heeft GSK dan als nut hier?
    http://www.gsk.com/
      Moderator zondag 1 oktober 2006 @ 18:23:53 #65
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_42286184
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 18:19 schreef intoxicated het volgende:

[..]

http://www.gsk.com/
    ik dacht geneeskunde

scuus me
    pi_42308928
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 16:52 schreef ArendBarend het volgende:

Bovendien heb ik ook mensen de eerste dag al zien afvallen
    Letterlijk de eerste dag?
    Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
      maandag 2 oktober 2006 @ 16:05:07 #67
    139820 mol_air
    pi_42312905
    ok, nou in ieder geval is het blok "Buik" een stuk interessanter dan IKG. Wel grappig dat twee docenten exact dezelfde ppt gebruiken :p

was wel een beetje gaar na vijf uur non-stop hoorcollege...dat ben ik niet meer gewend zeg!
    pi_42312966
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 16:05 schreef mol_air het volgende:
    was wel een beetje gaar na vijf uur non-stop hoorcollege...dat ben ik niet meer gewend zeg!
    Vooral de laatste 2 uur gingen langzaaaaaaaaaaaaam
    pi_42313847
    het grote gepauper barst los.
    pi_42314000
    Zeur niet, kan je een keer uitslapen, is het nog niet goed
    pi_42317116
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 16:05 schreef mol_air het volgende:
    ok, nou in ieder geval is het blok "Buik" een stuk interessanter dan IKG. Wel grappig dat twee docenten exact dezelfde ppt gebruiken :p

Vijf uur???!!!

Wat de neuk, ik val na 2 uur al in slaap
      dinsdag 3 oktober 2006 @ 11:16:34 #72
    139820 mol_air
    pi_42330600
    wij zijn echte die-hards, jij bent een mietje! tssssss ;-)
    pi_42331098
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 19:21 schreef fee-tje het volgende:
    Wat de neuk, ik val na 2 uur al in slaap
    2 uur? Zal je man leuk vinden

Oh wacht, ik lees die zin zeker fout?
    pi_42331462
    [/sexuele sfeer]
    Nou best goed als je pas na 2 uur in slaap valt... Bij sommige docenten val ik meteen het 1e uur al in slaap. Zo hadden we laatst iemand met een uitzonderlijk monotone stem en intonatie was voor hem waarschijnlijk een vies woord. Of hij nou altijd zo praat of dat hij totaal geen interesse had in zijn eigen vakgebied weet ik niet.

Gezien hoe ze het rechtentopic in leven proberen te houden? Ze spelen spelletjes...
    pi_42336328
    iemand enig idee wat (vorig jaar) de voldoende norm is (was) voor de vgt jaar 2?
    pi_42336346
    Nou met mijn knappe medestudentes, let hier op de s wil ik ook wel spelletjes spelen.

Laat Dokter Spyro maar eens even kijken of op de borst een knobbeltje zit
      dinsdag 3 oktober 2006 @ 16:43:33 #77
    17274 Wuder
    Wees blij dat je nog leeft!
    pi_42336622
    tvp
    Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
      dinsdag 3 oktober 2006 @ 18:20:46 #78
    37892 nevaeh87
    well you don't always get
    pi_42338248
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 16:25 schreef Repeat het volgende:
    iemand enig idee wat (vorig jaar) de voldoende norm is (was) voor de vgt jaar 2?
    Vind ik ook wel een goede vraag ja, maar is het niet zo dat die ieder jaar anders is doordat ze het vergelijken met hoe de rest van dat jaar hem maakt?!?! Dus eigenlijk zegt het nog net niets....
    tja en daar zit je dan! en wat moet je dan?! toch maar fokken...
      dinsdag 3 oktober 2006 @ 18:29:54 #79
    119987 Bhai
    pi_42338384
    Ze vergelijken het idd met hoe de anderen het hebben gemaakt.

Maar dit betekent juist toch dat het niet veel veranderd (aangezien de groep uit >300 personen bestaat).

We hebben dit jaar ook nog voor het eerst 4 toetsen, dus een precieze norm kun je wel vergeten
    pi_42339347
    Oe, vandaag voor het eerst snijzaal! Was best wel, euh, apart
    pi_42339909
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 16:26 schreef Spyronius het volgende:
    Nou met mijn knappe medestudentes, let hier op de s wil ik ook wel spelletjes spelen.

Laat Dokter Spyro maar eens even kijken of op de borst een knobbeltje zit
    Dat soort opmerkingen zijn echt zoooo fout
    'k Zou het als ik jou was echt nooit hardop zeggen bij KVA, dan ben je denk ik best wel de lul.
    pi_42342185
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 19:50 schreef intoxicated het volgende:

[..]

'k Zou het als ik jou was echt nooit hardop zeggen bij KVA, dan ben je denk ik best wel de lul.
    Net een college professioneel gedrag gehad ofzo?
    Alsof Spyro zo'n opmerking zou maken in het bijzijn van een KVA-docent.
    pi_42342383
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 19:50 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Oh kom op zeg, alsof jij dat niet dacht

Trouwens dit is nog steeds een forum he, het meeste wat ik hier uitkraam zou ik nooit tijdens colleges, werkgroepen of practica zeggen, ik ga een beetje m'n toekomstige carriere op het spel zetten.
    pi_42342418
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 21:31 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Trouwens dit is nog steeds een forum he, het meeste wat ik hier uitkraam zou ik nooit tijdens colleges, werkgroepen of practica zeggen, ik ga een beetje m'n carriere op het spel zetten.
    Ik wil je wel om niet verdedigen hoor, mocht de nood aan de man zijn.
    pi_42342539
    ach, geintje moet kunnen toch.
    pi_42342618
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 21:36 schreef Repeat het volgende:
    ach, geintje moet kunnen toch.
    Dacht ik ook, tussen iets zeggen en het daadwerkelijk doen, zit toch een verschil he

Trouwens die s, die sloeg op de vrouwlijke vorm, van student, maarja dat was uitaard bij het voorbeeld ook wel duidelijk, bij een man is het natuurlijk alles behalve interessant om op knobeltjes te onderzoeken
    pi_42342776
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 21:39 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Dacht ik ook, tussen iets zeggen en het daadwerkelijk doen, zit toch een verschil he

Trouwens die s, die sloeg op de vrouwlijke vorm, van student, maarja dat was uitaard bij het voorbeeld ook wel duidelijk, bij een man is het natuurlijk alles behalve interessant om op knobeltjes te onderzoeken
    zo'n testikel op zn tijd
    pi_42343147
    Ze happen
    pi_42343319
    Ja ik had honger, mag ik
    pi_42343554
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 16:25 schreef Repeat het volgende:
    denk dat je er met 10% toch wel bent, met 8 denk ik eigenlijk ook wel, want de laatste van jaar 1 was 5,8%
      dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:25:41 #91
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_42343938
    De eerste toets van jaar 1 telt niet mee, he?
      dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:32:31 #92
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_42344107
    in groningen tenminste
    pi_42344472
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 15:19 schreef DDM het volgende:

[..]

Het gaat om de conclusie. En die blijft hetzelfde.
    ? Ten eerste zie ik niet tot welke conclusie je hier komt (die identiek zou zijn aan de mijne), en ten tweede is een conclusie zonder deugdelijke redenering waardeloos.
    pi_42344612
    quote:
    Op zondag 1 oktober 2006 15:23 schreef DDM het volgende:

[..]

Daar kan jij niet over oordelen.
    Oh nee?
    quote:
    Ik heb al heel wat mensen zien afvallen.
    Daar kunnen tal van redenen voor zijn; ik ontken verder ook niet dat er mensen afvallen.
    quote:
    En al maak je de studie af. Daarna komt er een nieuwe maatstaaf.
    Maatstaf.
    quote:
    Namelijk het verkrijgen van een opleidingsplek.
    So what? Denk jij dat je met een rechtenstudie meteen advocaat bent? Dan moet je toch eerst de driejarige beroepsopleiding volgen. Als je rechter wil worden staat daar zelfs zes jaar voor.
    quote:
    Niet iedereen is hier geschikt voor.
    Allicht.
    quote:
    Uiteindelijk zal het dan wel goed komen,
    Hoezo komt het dan uiteindelijk wel goed?
    quote:
    maar pas na lange tijd of bij een opleidingsplek wat geen eerste keus was.
    Ik zie hier echt geen enkel maar dan ook geen enkel causaal verband.
    pi_42344806
    is die vgt nou van 9 tot 12 of van 9 tot 13.00?
    pi_42345032
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 22:49 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Oh nee?
    [..]

Daar kunnen tal van redenen voor zijn; ik ontken verder ook niet dat er mensen afvallen.
    [..]

Maatstaf.
    [..]

So what? Denk jij dat je met een rechtenstudie meteen advocaat bent? Dan moet je toch eerst de driejarige beroepsopleiding volgen. Als je rechter wil worden staat daar zelfs zes jaar voor.
    [..]

Allicht.
    [..]

Hoezo komt het dan uiteindelijk wel goed?
    [..]

Ik zie hier echt geen enkel maar dan ook geen enkel causaal verband.
    Hoezo serieus Ik hou het kort. Het gaat er om dat je niet in staat bent om over de opleiding Geneeskunde en het medisch vak te oordelen.
    pi_42345092
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 22:46 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

? Ten eerste zie ik niet tot welke conclusie je hier komt (die identiek zou zijn aan de mijne), en ten tweede is een conclusie zonder deugdelijke redenering waardeloos.
    Bril opzetten.
    pi_42345202
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 21:31 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Trouwens dit is nog steeds een forum he, het meeste wat ik hier uitkraam zou ik nooit tijdens colleges, werkgroepen of practica zeggen, ik ga een beetje m'n toekomstige carriere op het spel zetten.
    Nounou toekomstige carriere? Je moet het wel heel bont maken wil je dat verpesten. Je moet juist assertief zijn bij dat soort dingen en zeggen wat je wilt mits het wel iets met het hoofdonderwerp te maken heeft. En trouwens humor hoort erbij. Vooral in dit vak. En aan borsten voelen van je vrouwelijke medestudenten gaat snel vervelen. En geloof me. Sommige mensen wil je niet eens aanraken.
    pi_42345204
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:03 schreef DDM het volgende:

[..]

Hoezo serieus Ik hou het kort. Het gaat er om dat je niet in staat bent om over de opleiding Geneeskunde en het medisch vak te oordelen.
    Als dit waar zou zijn zou nimmer iemand een oordeel kunnen hebben over iets zonder zelf ervaringsdeskundige te zijn. Dit is overigens een retorische opmerking, voor de duidelijkheid.
    pi_42345243
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:05 schreef DDM het volgende:

[..]

Bril opzetten.
    Ja doei. Je zinnen sporen niet en causaal verband is er ook niet tussen de uitlatingen.
    pi_42345266
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:08 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Als dit waar zou zijn zou nimmer iemand een oordeel kunnen hebben over iets zonder zelf ervaringsdeskundige te zijn. Dit is overigens een retorische opmerking, voor de duidelijkheid.
    Misschien bestaat daarom het begrip vooroordeel!?
    pi_42345360
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:10 schreef DDM het volgende:

[..]

Misschien bestaat daarom het begrip vooroordeel!?
    Er zijn ook andere manieren om de wereld te kennen dan uit de eigen ervaring wil ik maar zeggen.
    pi_42345380
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:09 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ja doei. Je zinnen sporen niet en causaal verband is er ook niet tussen de uitlatingen.
    Ja kom op zeg. Ik ben hier niet van plan om hier een heel discussiepunt van te maken. Blijkbaar is dat wel het risico als je met een rechtenstudent in discussie gaat
    pi_42345622
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:13 schreef DDM het volgende:

[..]

Ja kom op zeg. Ik ben hier niet van plan om hier een heel discussiepunt van te maken. Blijkbaar is dat wel het risico als je met een rechtenstudent in discussie gaat
    Kijk, wij kunnen dan wel niet opereren, maar er is wel iets anders wat we heel goed kunnen.
    pi_42345705
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:20 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Kijk, wij kunnen dan wel niet opereren, maar er is wel iets anders wat we heel goed kunnen.
    Inderdaad, mij even helpen in het Rechten topic
    pi_42345844
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:20 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ten eerste vind ik het jammer dat je geneeskunde meteen associeert met opereren. Dat is niet het voornaamste van de geneeskunde.
    Ten tweede ontken ik dat ook niet. Maar zoals bij elke discussie heb jij jouw visie en ik de mijne. Ik heb mensen zien afvallen en ook wij hebben een maatstaaf. Jij denkt daar blijkbaar anders over dus dan houdt het snel op. Zo belangrijk is het ook weer niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door DDM op 03-10-2006 23:34:26 ]
    pi_42346236
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:13 schreef DDM het volgende:

[..]

Nee, dat is het specifieke risico als je met deze rechtenstudent in discussie gaat.
    pi_42346357
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:40 schreef Singa het volgende:

[..]

Nee, dat is het specifieke risico als je met deze rechtenstudent in discussie gaat.
    Hehe ja, een specificiteit van 100%. De gouden standaard hoe je hem kan herkennen
    pi_42346514
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:27 schreef DDM het volgende:

[..]

Ten eerste vind ik het jammer dat je geneeskunde meteen associeert met opereren.
    Pars pro toto.
    quote:
    Dat is niet het voornaamste van de geneeskunde.
    Zie boven.
    quote:
    Ten tweede ontken ik dat ook niet.
    Ok.
    quote:
    Maar zoals bij elke discussie heb jij jouw visie en ik de mijne.
    Dat is inderdaad redelijk gebruikelijk.
    quote:
    Ik heb mensen zien afvallen en ook wij hebben een maatstaaf.
    Ok.
    quote:
    Jij denkt daar blijkbaar anders over dus dan houdt het snel op.
    Ik zeg alleen dat de manier van selecteren anders is.
    quote:
    Zo belangrijk is het ook weer niet.
    Nee, maar welke discussie is dat nu wel? Het blijft verder wel een leuke bezigheid.
    pi_42346631
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 23:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

Nee, maar welke discussie is dat nu wel? Het blijft verder wel een leuke bezigheid.
    Daarnaast wordt dit topic weer lekker snel gevuld. Je moet toch iets doen om het vol te krijgen.
    pi_42349287
    Inderdaad
    pi_42349325
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 22:56 schreef Repeat het volgende:
    is die vgt nou van 9 tot 12 of van 9 tot 13.00?
    In theorie van 9 tot 1, in praktijk van 9 tot 10 .
    pi_42355476
    lol @ mannetje dat ging flippen toen ie niet meer toegelaten werd omdat hij te laat was
    pi_42360475
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 12:58 schreef Repeat het volgende:
    lol @ mannetje dat ging flippen toen ie niet meer toegelaten werd omdat hij te laat was
    Hoeveel te laat was 'ie? En hoe ging 'ie flippen?

Talpa-vermaak @ geneeskundetopic
    pi_42362592
    Autsj... in mijn onzorgvuldigheid en haast om extracurriculaire activiteiten te bedrijven heb ik bij nader inzien wat te weinig vragen ingevuld op de VGT... 39 ptn
    * intoxicated hoopt dat het voldoende was
    pi_42363324
    Is het bij jullie niet zo dat je de eerste 3 of de laatste 2 gehaald moet hebben?

VGT's zijn echt zo simpel
    pi_42363702
    Heb 32 vragen kunnen invullen . Ben benieuwd of ze goed zijn trouwens

Fee-tje, waar moest jij dan je VGT maken? Ook in het Gymnasion? Lijkt me namelijk niet dat alle studenten erin passen
    pi_42366498
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 17:26 schreef fee-tje het volgende:
    Is het bij jullie niet zo dat je de eerste 3 of de laatste 2 gehaald moet hebben?

VGT's zijn echt zo simpel
    in dit overgangsjaar moet je de eerste 2 halen, of de 3e, of de 4e.

Vanaf volgend jaar wordt het een bitch die berekening, is een gigantische tabel voor.
      woensdag 4 oktober 2006 @ 20:17:22 #119
    119987 Bhai
    pi_42368261
    Smooth muscle wordt toch geïnnerveerd door het autonoom zenuwstelsel (vraag 34)
    pi_42368437
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 20:17 schreef Bhai het volgende:
    volgens mij wel ja...
    quote:
    Smooth muscle cells can be stimulated to contract or relax in many different ways. They may be directly stimulated by the autonomic nervous system ("involuntarily" control),....
    Moet wel een fout zijn...
    pi_42368644
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 20:17 schreef Bhai het volgende:
    Ja natuurlijk. Anders moet je ook nog nadenken als je voedsel aan het verteren bent. Moet niet gekker worden

Edit: Ik geef nu de darmen als voorbeeld. Maar die hebben wel hun eigen plexus. Bedoelden ze glad spierweefsel in het algemeen? Dan is het antwoord gewoon goed. En anders een strikvraag!?

[ Bericht 15% gewijzigd door DDM op 04-10-2006 20:37:36 ]
    pi_42368924
    a. autonoom
    b somatisch
    c beide

dat waren de opties
    pi_42369000
    Kijk: dan is het gewoon a
    pi_42369019
    Gewoon gaan klagen ofzo
    pi_42369048
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 20:42 schreef intoxicated het volgende:
    Gewoon gaan klagen ofzo
    heb je gezien wat een fucking bureaucratie daar bij komt kijken, dat is dat ene punt gewoon niet waard

en iemand anders mailt daar vast wel over
    pi_42369101
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 15:39 schreef m021 het volgende:

[..]

Hoeveel te laat was 'ie? En hoe ging 'ie flippen?

Talpa-vermaak @ geneeskundetopic
    half 10 was ie er geloof ik (begon dus 9 uur). Was wel een marokkaan

waren overigens meer mensen te laat die weggestuurd werden, maar die gingen gewoon
    pi_42374955
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 20:42 schreef intoxicated het volgende:
    Gewoon gaan klagen ofzo
    Ja! Dan krijgen we later weer van die reacties als "RTFM" en "jongens, verspil je tijd nou niet zo".

Voor wie niet weet waar ik het over heb: zie een van de vorige delen van deze reeks
    pi_42375211
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 23:18 schreef m021 het volgende:
    [..]
    Ja! Dan krijgen we later weer van die reacties als "RTFM" en "jongens, verspil je tijd nou niet zo".

Voor wie niet weet waar ik het over heb: zie een van de vorige delen van deze reeks
    http://website.leidenuniv(...)gen_MET_feedback.doc
    pi_42392717
    quote:
    Op woensdag 4 oktober 2006 17:39 schreef Nuna het volgende:
    Heb 32 vragen kunnen invullen . Ben benieuwd of ze goed zijn trouwens

Fee-tje, waar moest jij dan je VGT maken? Ook in het Gymnasion? Lijkt me namelijk niet dat alle studenten erin passen
    R t/m Z van jaar 2 en heel jaar 3 en 4 zaten in de Jan Massinkhal, das bij het CWZ .
    pi_42394983
    quote:
    http://nu.nl/news/841833/(...)este_ter_wereld.html
    "De Technische Universiteit Eindhoven doet het met een 67e plaats het best, gevolgd door de Universiteit van Amsterdam op de 69e plaats. Verder zijn er vermeldingen voor de Technische Universiteit Delft (86e), de Universiteit Leiden (90e), Erasmus Universiteit Rotterdam (92e) en de Universiteit Utrecht (95e). Wageningen Universiteit sluit de Nederlandse rij met een 97e plek."
    tegen alle Utrechtse/Rdamse/Nijmegense/weetikveelse Leiden-bashers
      donderdag 5 oktober 2006 @ 17:28:31 #131
    139820 mol_air
    pi_42395125
    vind t toch nog wel redelijk ruk....90e....ligt vast niet aan de geneeskundefaculteit! zullen we speculeren over welke faculteit hiervoor verantwoordelijk is? ;-)
    pi_42395841
    Rechten natuurlijk.
    pi_42396132
    Damn Rotterdam staat 2 plaatsen lager en vorig jaar 57, Neeeeeeeeee...
      vrijdag 6 oktober 2006 @ 14:43:07 #134
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_42422862
    Vandaag toets gehad (1e jaars in groningen), had 40 vragen, hoeveel moet ik er daar dan van goed hebben?
    pi_42422927
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 14:43 schreef ArendBarend het volgende:
    Vandaag toets gehad (1e jaars in groningen), had 40 vragen, hoeveel moet ik er daar dan van goed hebben?
    Bij ons, als in BMW in utrecht is de regel dat je ongeveer 1/3 fout mag hebben.
      vrijdag 6 oktober 2006 @ 14:49:46 #136
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_42423055
    Oh, maar het was ook nog gewoon meerkeuze, he
    pi_42424868
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 14:49 schreef ArendBarend het volgende:
    Oh, maar het was ook nog gewoon meerkeuze, he
    Ja dat bedoelde ik ook he
      vrijdag 6 oktober 2006 @ 15:58:11 #138
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_42425112
    Oke, en dan nog 1/3 fout mogen hebben.. vind ik vrij soepel

Niet dat ik t dan gehaald zou hebben ofzo, hoor ik had 14 van de 40 fout
    pi_42425686
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 15:58 schreef ArendBarend het volgende:

ik had 14 van de 40 fout
    Dat is niet echt een reden om trots te zijn, maar goed.
    pi_42426191
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 16:18 schreef m021 het volgende:

[..]

Nee inderdaad, al kan ik helaas ook niet hetzelfde zeggen over mijn tussentoets, net gehaald waarschijnlijk, maar had wel iets beters verwacht
      vrijdag 6 oktober 2006 @ 16:36:36 #141
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_42426235
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 16:18 schreef m021 het volgende:

[..]

Had voor die toets wel meer geleerd dan voor alle andere toetsen in mn leven bij elkaar
    pi_42426842
    als het toch over aantal fouten gaat, 5 ft in de MC van immunology.
    pi_42426870
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 16:57 schreef Repeat het volgende:
    als het toch over aantal fouten gaat, 5 ft in de MP van immunology.
    Wat is MP en kan je dat eten? Of bedoel je MC?
    Gefeliciteerd though
    pi_42426928
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 16:58 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Wat is MP en kan je dat eten? Of bedoel je MC?
    Gefeliciteerd though
    wtf zit je mn quote nou te veranderen, gek
    pi_42427101
    Haha, editslet
    pi_42448843
    Rechten dreigt ons te gaan inhalen
    pi_42450560
    Oh? Posten dan, misschien moeten we een spelletje verzinnen? Raad de ziekte?
      zaterdag 7 oktober 2006 @ 12:54:56 #148
    17274 Wuder
    Wees blij dat je nog leeft!
    pi_42450892
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 17:28 schreef mol_air het volgende:
    vind t toch nog wel redelijk ruk....90e....ligt vast niet aan de geneeskundefaculteit! zullen we speculeren over welke faculteit hiervoor verantwoordelijk is? ;-)
    Klopt, zou wel niet aan Geneeskundefaculteit liggen, want ik denk zelfs eigenlijk dat volgens hun criteria (hoeveelheid Engelstalige publicaties per jaar) dat de Geneeskundefaculteit van Rotterdam best hoog kan scoren.. Het komt gewoon door Rechten!
    Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
    pi_42455989
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 12:38 schreef Singa het volgende:
    Oh? Posten dan, misschien moeten we een spelletje verzinnen? Raad de ziekte?
    ik begin met een makkelijke:

hoe noemen we dat?
      zaterdag 7 oktober 2006 @ 16:27:34 #150
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_42456007
    mazelen
    pi_42456086
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 16:27 schreef ArendBarend het volgende:
    mazelen
    helaas
    pi_42456226
    Goh, een fijne stollingsstoornis?
    pi_42456611
    raden jullie maar lekker door met jullie geweldige kennis van de geneeskunde ( ) Ik kijk later wel weer of het goede antwoord ertussen staat Die mag/moet dan overigens de nieuwe vraag bedenken
    pi_42456641
    Jij toen je 12 was kindermishandeling?
    pi_42456703
    Als je nou telkens 'nee' zegt, gaan de posts dubbel zo hard.
    Mag ik anders ook een vraagteken invullen?
      zaterdag 7 oktober 2006 @ 17:05:23 #156
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42456864
    Nodi veroorzaakt door een (keel)infectie met streptokokken.
    pi_42456972
    Bloeduitstortingen na een bezoekje aan een SM meesteres?
    pi_42457576
    Oke, Kang-He is right... kom maar met wat nieuws (aangezien Repeat niks meer van zich laat horen ).
    pi_42457588
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 16:26 schreef Repeat het volgende:

[..]

ik begin met een makkelijke:

[afbeelding]

hoe noemen we dat?
    Erythema nodosum. Op basis van whatever.
    pi_42459655
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 17:38 schreef intoxicated het volgende:
    Oke, Kang-He is right... kom maar met wat nieuws (aangezien Repeat niks meer van zich laat horen ).
    Onmogelijk, mijn antwoord moet het juiste antwoord geweest zijn
    pi_42459716
    Oke wat is dit en speciaal voor tere rechtenzieltjes alleen een linkje: afbeelding
    pi_42459767
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:04 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Onmogelijk, mijn antwoord moet het juiste antwoord geweest zijn
    Bloeduitstortingen na een bezoekje aan een SM meesteres? We moeten wel in medische termen blijven spreken he Daarnaast lijkt het alsof de dermatologische afwijking verheven is boven de huid. Dat is niet kenmerkend voor een hematoom. Daarnaast wil ik reclameren. Ik vind het antwoord van Kang-He te simpel En wie zegt dat het op basis van een Streptococ is? Misschien heeft diegene wel Sarcoidose Anders zie ik mij genoodzaakt de heer Diederik_Duck in deze kwestie te betrekken
    pi_42459797
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:06 schreef Singa het volgende:
    Oke wat is dit en speciaal voor tere rechtenzieltjes alleen een linkje: afbeelding
    Antwoord verwijderd Zag dit niet zo snel:
    pi_42459826
    lalala
    pi_42459857
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:11 schreef Singa het volgende:

[..]

Grr niet zo snel de goeie posten
    Sorry heb het al verwijderd Snel verwijder de jouwe ook (mijn quote)

Edit: Precies lalala
    pi_42459960
    Zeg DDM hoeveelste jaars ben jij eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat een 1ste jaars dit allemaal weet

Maar trouwens, zolang we het hier niet bijvoorbeeld hebben over lysosomale stapelingsziektes of Small ribonucleoprotein particles hebben, dan houdt het voor mij op het moment ook op
    pi_42460026
    Zesde jaars. En maakt niet uit, doe lekker mee Leer je van
    pi_42460028
    Arme bmw-er... Vind je je parkeerstudie nog wel leuk dan?
    pi_42460130
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:19 schreef Singa het volgende:
    Arme bmw-er... Vind je je parkeerstudie nog wel leuk dan?
    Ja hartstikke leuk zelfs. Maar hoezo nog wel leuk? Heb ik ergens iets gezegt dan dat ik het niet leuk vond?

Mocht ik 3 keer uitgeloot worden, dan vind ik dit echt geen straf

Maarja GNK blijft natuurlijk nummer 1, maar bmw is zeker een zeer goeie tweede. Zit er zelfs over na te denken om misschien als m'n cijfers rond de 7 zitten of zelfs hoger, maarja niet de lat meteen te hoog leggen om eerst deze studie af te maken en dan via SUMMA.
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:19 schreef DDM het volgende:
    Zesde jaars. En maakt niet uit, doe lekker mee Leer je van
    Doe ik ook zeker

Maar weet je trouwens al waarin je wil gaan specialiseren?
    pi_42460214
    Speciaal voor jou Spyronius. Een man van 29 jaar klaagt over moeheid, veel drinken en veel plassen. Waar denk je aan?
    pi_42460222
    Nee had je nergens gezegd maar ik wilde een beetje stoken... Gelukkig maar dat je de studie wel leuk vindt iig. Maar lijkt die studie nou ook een beetje op GNK, voor zover je daarover kan oordelen?
    pi_42460253
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:23 schreef Spyronius het volgende:

Maar weet je trouwens al waarin je wil gaan specialiseren?
    Ik wil een echte dokter worden Dus Interne Geneeskunde.
    pi_42460323
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:26 schreef DDM het volgende:
    Speciaal voor jou Spyronius. Een man van 29 jaar klaagt over moeheid, veel drinken en veel plassen. Waar denk je aan?
    Ik zou zo zeggen nephrogene diabetes insipidus, maar dat is meer vanwege het vele plassen.
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:26 schreef Singa het volgende:
    Nee had je nergens gezegd maar ik wilde een beetje stoken... Gelukkig maar dat je de studie wel leuk vindt iig. Maar lijkt die studie nou ook een beetje op GNK, voor zover je daarover kan oordelen?
    De enige link die ik tot dusver kan leggen is dat nu we met cellen bezig zijn, dat de afwijkingen allemaal een link krijgen met menselijke ziektes, zoals bijvoorbeeld Tay Sachs en het project gaat over kanker.

Daarnaast weet ik wel dat je in het 2de en 3de jaar klinische keuze vakken kan lopen, die te maken hebben met cardiologie, pathologie en oncologie en er is volgens mij dit jaar nog een vak wat je kan kiezen dat over medische beeldvormende technieken gaat.

En de bachelor scriptie onderwerpen zijn vaak medisch van aard, maar dat heb ik alleen van horen en zeggen. Volgens mij kan je ook onderzoek doen naar KI bij dieren.
    pi_42460389
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:29 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Ik zou zo zeggen nephrogene diabetes insipidus, maar dat is meer vanwege het vele plassen.
    Haha ja dat kan. En dan gaat hij nog zeggen dat zijn kennis iets te summier is. Goed Ik had Diabetes Mellitus in me hoofd, maar die kan ook. Alleen ben je dan niet echt moe. En dat vele drinken is het gevolg van het veel plassen. Maar hoezo nefrogeen? Dat kan je niet zeggen op basis van de anamnese.
    pi_42460401
    quote:
    De enige link die ik tot dusver kan leggen is dat nu we met cellen bezig zijn, dat de afwijkingen allemaal een link krijgen met menselijke ziektes, zoals bijvoorbeeld Tay Sachs en het project gaat over kanker.

Daarnaast weet ik wel dat je in het 2de en 3de jaar klinische keuze vakken kan lopen, die te maken hebben met cardiologie, pathologie en oncologie en er is volgens mij dit jaar nog een vak wat je kan kiezen dat over medische beeldvormende technieken gaat.

En de bachelor scriptie onderwerpen zijn vaak medisch van aard, maar dat heb ik alleen van horen en zeggen. Volgens mij kan je ook onderzoek doen naar KI bij dieren.
    Klinkt nog niet eens zo verkeerd, behalve dat je er geen dokter mee kan worden.

[ Bericht 46% gewijzigd door Singa op 07-10-2006 19:37:47 ]
    pi_42460591
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:31 schreef DDM het volgende:

[..]

Haha ja dat kan. En dan gaat hij nog zeggen dat zijn kennis iets te summier is. Goed Ik had Diabetes Mellitus in me hoofd, maar die kan ook. Alleen ben je dan niet echt moe. En dat vele drinken is het gevolg van het veel plassen. Maar hoezo nefrogeen? Dat kan je niet zeggen op basis van de anamnese.
    naja nefrogeen omdat ik toevallig deze aandoening, vorige week besproken werd , dus kende eigenlijk alleen dit, maar inderdaad nefrogeen weet je inderdaad nog niet.
    pi_42460636
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:31 schreef Singa het volgende:

[..]

Klinkt nog niet eens zo verkeerd, behalve dat je er geen dokter mee kan worden.
    Nee precies, tenzij je via SUMMA naar binnen kan, daarom zijn eigenlijk ook die keuzevakken er, voor als je of SUMMA wil gaan doen of eventueel patholoog anatoom.
    pi_42460686
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:38 schreef Spyronius het volgende:

[..]

naja nefrogeen omdat ik toevallig deze aandoening, vorige week besproken werd , dus kende eigenlijk alleen dit, maar inderdaad nefrogeen weet je inderdaad nog niet.
    Aha oke Maar leuk dat, dat dan ook besproken wordt.
    pi_42460874
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:40 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Nee precies, tenzij je via SUMMA naar binnen kan, daarom zijn eigenlijk ook die keuzevakken er, voor als je of SUMMA wil gaan doen of eventueel patholoog anatoom.
    Kan je patholoog-anatoom worden zonder geneeskunde te studeren?
    pi_42461269
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 19:49 schreef m021 het volgende:

[..]

Kan je patholoog-anatoom worden zonder geneeskunde te studeren?
    Naja die patholoog die bij ons een praatje kwam houden tijdens de eerste week van de introductie, vertelde me het, dus ja..
      zaterdag 7 oktober 2006 @ 21:55:29 #181
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_42464881
    hierstaathetantwoordnietvlek.jpg
      zaterdag 7 oktober 2006 @ 21:59:06 #182
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_42464982
    purpura tgv spesis (staphylokok aureus of streptokok A)
    pi_42466259
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 17:39 schreef DDM het volgende:

[..]

Erythema nodosum. Op basis van whatever.
    juist.
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 17:38 schreef intoxicated het volgende:
    pwned door mijn sterke sociale leven.
    pi_42466361
    Maargoed jullie waren al verdergegaan dus nu is Spyronius (via de vraag van DDM) aan de beurt om een vraag te stellen me dunkt.
    pi_42467003
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 22:49 schreef Repeat het volgende:
    Maargoed jullie waren al verdergegaan dus nu is Spyronius (via de vraag van DDM) aan de beurt om een vraag te stellen me dunkt.
    Nee dat was een intermezzo En anders gaat hij vragen stellen over cellen Maar ik doe weer een casus. Is moeilijker dan een plaatje en is ook leuker. Komt ie!!!!

Een 52-jarige man komt bij de huisarts voor zijn hypertensie-controle. De bloeddruk is goed ingesteld en ligt gemiddeld rond de 138/78 mmHg. Bij het oppompen van de manchet rond de 150 mmHg begint de hand van de man waar de manchet omheen zit een vorm aan te nemen dat je denkt: die wil een (vaginaal) toucher geven Hoe heet dit fenomeen en door welke afwijking wordt dit veroorzaakt. Jaja 2 vragen En nee dit is geen casus uit een boek ofzo. Maar ik heb gewoon een rijke fanatasie
      zaterdag 7 oktober 2006 @ 23:23:17 #186
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42467300
    Een predikershand? Beknelling/uitval van de n. medianus?
    pi_42467345
    Ja komt hij nu mee, heb ik eindelijk iets 'sappigs' gevonden

Maar toch ga ik dit met jullie delen, zie het maar als het toetje bij DDM z'n vraag

Niet voor de mensen met een gevoelige maag
    pi_42467404
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 23:23 schreef Kang-He het volgende:
    Een predikershand? Beknelling/uitval van de n. medianus?
    Nee
    pi_42467427
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 23:25 schreef Spyronius het volgende:
    Ja komt hij nu mee, heb ik eindelijk iets 'sappigs' gevonden

Maar toch ga ik dit met jullie delen, zie het maar als het toetje bij DDM z'n vraag

Niet voor de mensen met een gevoelige maag
    Geef mij maar Mona
    pi_42467511
    Diabetesvoet?
    pi_42467616
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 23:30 schreef intoxicated het volgende:
    Diabetesvoet?
    afaik zijn je tenen dan ook wel owned hoor
    pi_42467647
    Meestal wel, maar niet altijd volgens mij
    pi_42467676
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 23:30 schreef intoxicated het volgende:
    Diabetesvoet?
    helaas
    pi_42467685
    Fasciitis necroticans?
    pi_42467726
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 23:36 schreef DDM het volgende:
    Fasciitis necroticans?

Necrotiserende fasciitis
    Definitie: infectie met Streptococcus pyogenes door een wond

Oorzaken:

Infectie met Streptococcus pyogenes in een open wond. De infectie kan diep doordringen en zich ook gemakkelijk verspreiden over het lichaam. Het tast eerst de spieren aan en trekt vervolgens verder. Levensbedreigende situaties kunnen binnen 24-72 uur ontstaan.

Verschijnselen:

• Omgeving wond wordt rood
  • De huid gaat kapot
  • Spieren worden aangetast
  • Infectie breidt zich snel uit
  • Bacterien in het bloed
  • Ernstige levensbedreigende situaties
  • pi_42467757
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 23:37 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Oke mooi. Dan gaan we automatisch zuruck naar mijn mooie casus. Al zeg ik zelf
    pi_42467854
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 23:38 schreef DDM het volgende:

[..]

iemand een idee?
    pi_42467985
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 23:37 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Verschijnselen:

• Omgeving wond wordt rood
  • De huid gaat kapot
  • Spieren worden aangetast
  • Infectie breidt zich snel uit
  • Bacterien in het bloed
  • Ernstige levensbedreigende situaties
  • Soms is het zo simpel uit te leggen he Huid gaat kapot enz.
    pi_42482980
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 23:38 schreef DDM het volgende:

[..]

Teken van Trousseau, bij een hypocalciemie.
    pi_42483051
    en volgens mij trouwens ook bij een hypomagnesiemie.
    pi_42483468
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 16:56 schreef Asclepius het volgende:

[..]

Teken van Trousseau, bij een hypocalciemie.
    Goed zo Aan jou de eer om een nieuwe vraag/casus te verzinnen Doe je best!!
      zondag 8 oktober 2006 @ 17:11:45 #202
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_42483500
    wat Asclepius zegt
    pi_42483693
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 17:11 schreef gohan16 het volgende:
    wat Asclepius zegt
    Haha ja te laat man
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 21:59 schreef gohan16 het volgende:
    purpura tgv spesis (staphylokok aureus of streptokok A)
    Zijn dat de eerste bacterien waar je aan denkt? Er is nog een veel belangrijkere verwekker die op dat moment ook een andere ziektebeeld veroorzaakt.
    pi_42484266
    OK, nieuwe casus:

Vrouw, 69 jaar, komt bij de huisarts met sinds 3 weken toenemende vermoeidheid en gewichtsverlies. Ze heeft verminderde eetlust en voelt zich zwak. Bij lichamelijk onderzoek valt een opvallend gepigmenteerde huid op (mw vertelt dat haar kleurtje deze zomer niet is verdwenen zoals normaal), meest uitgesproken in de huidsplooien.
    Aan welke diagnose denken jullie?
    pi_42484731
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 17:35 schreef Asclepius het volgende:
    OK, nieuwe casus:

Vrouw, 69 jaar, komt bij de huisarts met sinds 3 weken toenemende vermoeidheid en gewichtsverlies. Ze heeft verminderde eetlust en voelt zich zwak. Bij lichamelijk onderzoek valt een opvallend gepigmenteerde huid op (mw vertelt dat haar kleurtje deze zomer niet is verdwenen zoals normaal), meest uitgesproken in de huidsplooien.
    Haha ik weet hem al Maar ik wacht op de anderen. Anders ben ik al weer aan de beurt. Maar ik zou de patient wel nakijken op orthostatische hypotensie om mijn (waarschijnlijks)diagnose duidelijker te maken
    pi_42485171
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 17:49 schreef DDM het volgende:

[..]

orthostatische hypotensie
    check
      zondag 8 oktober 2006 @ 18:08:52 #207
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42485399
    Misschien aardig idee om als het goede antwoord is gegeven iets meer te vertellen over de betreffende aandoening(en) .
    pi_42485589
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 18:08 schreef Kang-He het volgende:
    Misschien aardig idee om als het goede antwoord is gegeven iets meer te vertellen over de betreffende aandoening(en) .
    Vind ik opzich wel een goed plan, ik snap dan wel wat bijvoorbeeld hypocalcemie inhoudt en dat je dan van die zwarte vlekken zoals op die foto krijgt, maar hoe je het krijgt en indien mogelijk hoe je het kan genezen, lijken mij ook wel interessant.

Anders moet ik al die ziektes weer gaan google'en of nog erger pubmetten en dat is zo vermoeiend
    pi_42485691
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 17:35 schreef Asclepius het volgende:
    OK, nieuwe casus:

Addison.
    pi_42487210
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 18:08 schreef Kang-He het volgende:
    Ja klopt. Maar hypocalcemie is een symptoom. Dus het heeft echt tal van oorzaken. En omdat allemaal te gaan noemen. Maar een belangrijke oorzaak is een te traag werkende bijschildklier. Daarnaast heeft de vrije fractie calcium (het ion) een belangrijke functie bij de spierwerking. Belangrijk om te onthouden is dat Ca net zoals K een nauwe normaalwaarde heeft. Een afwijking van een paar tiende kan al gevaarlijk zijn en moet daarom ook altijd als pathologisch beschouwd worden. Verplicht onderzoek naar de oorzaak dus.
    pi_42492003
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 18:17 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Addison.
    intoxicated gaat door voor de volgende vraag (?)
    pi_42492484
    Jippie Maar de casus van DDM en consorten zijn veel leuker dan de zut waarmee ik op de proppen kom, dus laat hen maar weer wat nieuws bedenken
    pi_42492873
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 21:21 schreef intoxicated het volgende:
    Jippie Maar de casus van DDM en consorten zijn veel leuker dan de zut waarmee ik op de proppen kom, dus laat hen maar weer wat nieuws bedenken
    dude, gooi clinical medicine voor je op de grond en kies de ziekte waar ie openvalt.
    pi_42493161
    Ik ben gewoon lazy
    pi_42493289
    Een mevrouw van 65 jaar komt bij de huisarts omdat ze de laatste tijd opeens vaker dan voorheen hoofdpijn heeft, en ook minder goed ziet. Het valt de huisarts verder op dat mevrouw haar trouwring niet meer draagt. Welke diagnose zal hij stellen?
    pi_42493399
    Ga 's terug naar je rechtentopic!
    pi_42493521
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 21:42 schreef intoxicated het volgende:
    Ga 's terug naar je rechtentopic!
    Je weet het niet he!
      zondag 8 oktober 2006 @ 22:04:04 #218
    139820 mol_air
    pi_42494258
    hartfalen waardoor zwelling van de extremiteiten. Mevrouw kon haar trouwring niet meer om. Tevens zorgt het hartfalen voor een vermindere doorbloeding van het brein --> hoofdpijn. zelfde kan voor de visus-klachten gelden....

maar had diederick_duck de vorige casus opgelost?

volgende casus:

Een bezorgde moeder komt met haar kleuter bij de huisarts. Het kind is al een par dagen benauwd, hoest veel, ontstoken ogen etc. Moeder heeft flinke koorts (39) gemeten, maar hiervan is bijna niets meer over bij het consult. Kind heeft een wat vlekkerig aspect met witte puntjes in de mond....

Owja, moeder woont op de veluwe ;-)
    pi_42495135
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 22:04 schreef mol_air het volgende:
    hartfalen waardoor zwelling van de extremiteiten. Mevrouw kon haar trouwring niet meer om. Tevens zorgt het hartfalen voor een vermindere doorbloeding van het brein --> hoofdpijn. zelfde kan voor de visus-klachten gelden....

maar had diederick_duck de vorige casus opgelost?

volgende casus:

Een bezorgde moeder komt met haar kleuter bij de huisarts. Het kind is al een par dagen benauwd, hoest veel, ontstoken ogen etc. Moeder heeft flinke koorts (39) gemeten, maar hiervan is bijna niets meer over bij het consult. Kind heeft een wat vlekkerig aspect met witte puntjes in de mond....

Owja, moeder woont op de veluwe ;-)
    Mazelen.
    pi_42495610
    Difterie?
    pi_42495633
    Ik ga mee met de mazelen hoor .
    Met op een tweede plek evt een roodvonk .
    pi_42496593
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 21:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
    Een mevrouw van 65 jaar komt bij de huisarts omdat ze de laatste tijd opeens vaker dan voorheen hoofdpijn heeft, en ook minder goed ziet. Het valt de huisarts verder op dat mevrouw haar trouwring niet meer draagt. Welke diagnose zal hij stellen?
    Acromegalie.
    pi_42496751
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 22:26 schreef Repeat het volgende:

[..]

Mazelen.
    Mazelen ja Sluit ik me helemaal bij aan.
    pi_42497039
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 23:00 schreef DDM het volgende:

[..]

Acromegalie.
    Op basis van een hypofysetumor die druk geeft op het chiasma opticum.
      zondag 8 oktober 2006 @ 23:13:10 #225
    36304 Christine
    Da's toch ideaal?!
    pi_42497149
    Zijn er hier toevallig aankomende orthopeden die hier iets zinnigs over kunnen zeggen: Een breuk 'zetten'
    pi_42497412
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 23:10 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Op basis van een hypofysetumor die druk geeft op het chiasma opticum.
    Ja het is maar welke entiteit je wilt benoemen . Maar met visusklachten spreekt dit voor zich. Daarnaast is ectopische productie zeldzaam.
    pi_42498616
    Naja vrouw uit de veluwe, zal wel zo'n super christelijk dorp zijn waar ze anti-inenten zijn, dus ja dan zal het wel mazelen zijn.
      maandag 9 oktober 2006 @ 09:28:18 #228
    139820 mol_air
    pi_42503331
    mazelen idd.

Acromegalie lijkt me overigens niet zon waarschijnlijk antwoord op de casus van diederik_duck, dit komt niet ineens "opzetten" bij iemand van 65 ;-)
    pi_42505495
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 21:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
    Deze mevrouw is bij de advocaat geweest vanwege een scheiding, dus daarom geen trouwring meer, maar door al deze stress van de scheiding en na het zien van de prijs van de advocaat is er een tumor ontstaan ergens in het cerebrum waar de visuele waarneming plaats vinden. Deze tumor drukt op dit gedeelte, waardoor het zicht slechter is geworden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Spyronius op 09-10-2006 11:29:36 ]
    pi_42505640
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 23:00 schreef DDM het volgende:

[..]

Acromegalie.
    Stimmt.
    pi_42505746
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 09:28 schreef mol_air het volgende:
    mazelen idd.

Acromegalie lijkt me overigens niet zon waarschijnlijk antwoord op de casus van diederik_duck, dit komt niet ineens "opzetten" bij iemand van 65 ;-)
    Maar weet de patient dat ook? Die formuleert het namelijk normaal gesproken niet zo mooi als het in de boekjes staat.
    pi_42509584
    quote:
    mazelen idd.

ok dan kom ik met de nieuwe.

Komt een man bij de dokter ( ) die klaagt over tintelingen en verminderd gevoel in de benen en voeten en sinds kort ook in de handen. Hij heeft moeite met lopen, slikken en ademen. Hij klaagt ook over flink afgenomen kracht in de extremiteiten. Bij doorvragen komt aan het licht dat de klachten ontstaan zijn na een ziekteperiode veroorzaakt door een onbekende infectie.
    Bij het lichamelijk onderzoekt ondekt u afwezigheid van peesreflexen.
    pi_42509736
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 13:53 schreef Repeat het volgende:

[..]

Komt een man bij de dokter ( ) die klaagt over tintelingen en verminderd gevoel in de benen en voeten en sinds kort ook in de handen. Hij heeft moeite met lopen, slikken en ademen. Hij klaagt ook over flink afgenomen kracht in de extremiteiten. Bij doorvragen komt aan het licht dat de klachten ontstaan zijn na een ziekteperiode veroorzaakt door een onbekende infectie.
    Hmm, Multiple Sclerose?
    pi_42510672
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 13:57 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Hmm, Multiple Sclerose?
    afaik heb je dan een verhoogde peesreflex... (spastische verlamming).
    pi_42513609
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 13:53 schreef Repeat het volgende:

[..]

Lastig. Afwezigheid van peesreflexen duidt op een perifere aandoening, maar problemen met slikken duidt op een bulbaire stoornis (centrale aandoening dus). En door de sensibele stoornissen zijn ook meteen motorische aandoeningen als ALS uitgesloten.

Doe es even niet zo lastig.
    pi_42513904
    Ja he, ik kan natuurlijk niet met een casus dorst en veel plassen komen he
    pi_42513932
    Ik denk Guillain-Barre.

"Auto-immuunziekte" vaak voorafgegaan door virale infectie, met perifere demyelinisatie (waardoor afwezige peesreflexen). Moeite met lopen door perifere parese, en problemen met slikken en ademen zijn ook symptomen.
    pi_42513947
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:15 schreef fee-tje het volgende:
    Ik denk Guillain-Barre.

"Auto-immuunziekte" vaak voorafgegaan door virale infectie, met perifere demyelinisatie (waardoor afwezige peesreflexen). Moeite met lopen door perifere parese, en problemen met slikken en ademen zijn ook symptomen.
    lekker zeg

U gaat door naar de volgende ronde.
    pi_42514101
    Met enige dank aan Wiki want ik herkende het beeld wel en dacht toen " ohja, das die ziekte met die vage naam" .

Ik verzin ff een nieuwe
    pi_42514106
    quote:
    mazelen idd.

Natuurlijk wel Nee jouw hartfalen verhaal klinkt plausibel
    pi_42514277
    Een boer, typje "zoekt vrouw", woont nog op een ouderwetse boerderij. Ze hebben er nog nooit van riolering gehoord en alle meuk donderen ze dus gezellig lekker in een grote beerput. Op een dag loopt de boer over zn erf, kijkt niet goed uit, struikelt over een loslopende kip en flikkert in de beerput (getverdemme). De knechten zien het gebeuren, eentje gaat weg om 112 te bellen en 2 anderen lopen moeilijk te doen met touwen en afdalen om die arme stinkende man uit die beerput te krijgen.

Bij bovenkomst blijkt de beste man overleden te zijn, zonder uitwendig zichtbaar lichamelijk letsel (je valt zacht in de stront zullen we maar zeggen). Van de 2 knechten voelt 1 zich enorm slecht, de ander heeft het bewustzijn verloren.

Wat is hier aan de hand?
    pi_42514399
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:15 schreef fee-tje het volgende:
    Ik denk Guillain-Barre.

Nu je het zegt.

Maar het past niet helemaal, want zo ik het lees in Repeat's post komt de man aanvankelijk met sensibele symptomen, iets wat bij Guillain-Barré slechts op de achtergrond staat. Klinische Neurologie heeft het over "subtiele sensibele stoornissen".
    pi_42514408
    Je bedoelt het oorzakelijk verband tussen de 3 mensen? Of die laatste die het bewustzijn verloren heeft? Denk het eerste toch?
    pi_42514498
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:28 schreef m021 het volgende:

[..]

Nu je het zegt.

Maar het past niet helemaal, want zo ik het lees in Repeat's post komt de man aanvankelijk met sensibele symptomen, iets wat bij Guillain-Barré slechts op de achtergrond staat. Klinische Neurologie heeft het over "subtiele sensibele stoornissen".
    Nee sensibiliteitsstoornissen passen erbij.
    pi_42514613
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:28 schreef DDM het volgende:
    Je bedoelt het oorzakelijk verband tussen de 3 mensen? Of die laatste die het bewustzijn verloren heeft? Denk het eerste toch?
    laten we zeggen dat alle 3 de mensen hun klachten door 1 oorzakelijke factor zijn veroorzaakt
    pi_42514665
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:34 schreef fee-tje het volgende:

[..]

laten we zeggen dat alle 3 de mensen hun klachten door 1 oorzakelijke factor zijn veroorzaakt
    Hehe ja oke Dan denk ik een ammoniakintoxicatie.
    pi_42514714
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:36 schreef DDM het volgende:

[..]

was ook het eerste wat in mij opkwam met die stront, maarja, of je daar nou accuut aan overlijdt?
    pi_42514748
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:37 schreef Repeat het volgende:

[..]

was ook het eerste wat in mij opkwam met die stront, maarja, of je daar nou accuut aan overlijdt?
    Die boer heeft mest geaspireerd En toen was hij weg
    pi_42514777
    Warm, warm. Kweenie of je daaraan kunt overlijden acuut, maar twas iig niet de stof die ik in gedachten had
    pi_42514795
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:36 schreef DDM het volgende:

[..]

Dat was ik ook aan het posten, maar hij gooide me terug naar het "plaats reactie op..." scherm. Daar heb jij toch niks mee te maken, hè...

pi_42514830
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:40 schreef m021 het volgende:

[..]

Dat was ik ook aan het posten, maar hij gooide me terug naar het "plaats reactie op..." scherm. Daar heb jij toch niks mee te maken, hè...

Ik heb die Mod's hier gewoon goed betaald
    pi_42514854
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:39 schreef fee-tje het volgende:
    Warm, warm. Kweenie of je daaraan kunt overlijden acuut, maar twas iig niet de stof die ik in gedachten had
    Uhm oke. We gaan verder met denken. Leuke casus iig
    pi_42514966
    Ik kreeg hem net in een werkgroep .
    Je kan natuurlijk ook wat vragen stellen he (niet dat ik ze allemaal ga weten te beantwoorden denk ik, maar er is zeker wel 1 gegeven wat je nu mist wat je enorm op het goeie spoor kan zetten).
    pi_42515097
    Uhm... Hoe is het met de open haard c.q. kachel. Goede afvoer enzo? Gebruiken ze pesticiden?
    pi_42515115
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:31 schreef DDM het volgende:

[..]

Nee sensibiliteitsstoornissen passen erbij.
    Weet ik, maar (tenminste, in mijn boeken) staat de motorische uitval duidelijk op de voorgrond. Is het dan niet onwaarschijnlijk dat een patiënt zich meldt met sensibele stoornissen, die in verhouding tot de paretische/paralytische verschijnselen reuze meevallen?
    pi_42515134
    De open haard en de kachel enzo zijn verleden week nog gecontroleerd door de Gamog . En het is een ouderwetse biologische boer . (Ze hebben geeneens riolering, laat staan pesticiden )
    pi_42515196
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:50 schreef m021 het volgende:

[..]

Weet ik, maar (tenminste, in mijn boeken) staat de motorische uitval duidelijk op de voorgrond. Is het dan niet onwaarschijnlijk dat een patiënt zich meldt met sensibele stoornissen, die in verhouding tot de paretische/paralytische verschijnselen reuze meevallen?
    Een ziekte presenteert zich natuurlijk maar zelden volgens het boekje
    pi_42515262
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:50 schreef m021 het volgende:

[..]

Nee m.i. niet. Het begint meestal in de onderste extremiteiten met sensibiliteits -en motoriekstoornissen en gaat dan omhoog. Bij de longen enzo uit het zich dan alleen nog in motorische stoornissen. Sowieso is deze casus al in extreme vorm aanwezig.
    pi_42516816
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 16:46 schreef fee-tje het volgende:
    Ik kreeg hem net in een werkgroep .
    Je kan natuurlijk ook wat vragen stellen he (niet dat ik ze allemaal ga weten te beantwoorden denk ik, maar er is zeker wel 1 gegeven wat je nu mist wat je enorm op het goeie spoor kan zetten).
    zeg die vraag eens dan, want volgens mij zit deze casus een beetje vast
      maandag 9 oktober 2006 @ 19:08:57 #260
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42519893
    H2S gas?
    pi_42519898
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 17:48 schreef Repeat het volgende:

[..]

zeg die vraag eens dan, want volgens mij zit deze casus een beetje vast
    Stelletje prutsers .

Letterlijk staat er
    quote:
    Soms lees je in de krant dat een boer in een beerput valt en daarbij omkomt. Ook mensen die komen helpen, komen soms niet levend uit de beerput. Hoe is dit medisch te verklaren?
    Dan komen jullie er ook niet uit hoor .
    Maar met de intoxicatie door gas was je close, tis alleen een ander gas

voor Kang-He
      maandag 9 oktober 2006 @ 19:20:31 #262
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42520336
    Iedereen is vrij om de volgende casus te posten , ik heb op het moment geen inspiratie en ben met andere dingen bezig.

En laks uiteraard.
    pi_42521113
    Dan zal ik maar eens even mijn fantasie er op los laten.

Een 18 jarige vrouw komt bij de dokter met de klacht dat ze de laatste tijd zeer vermoeid is. De dokter kan hier niet veel mee en vraagt door, maar aangezien de dame in kwestie meer bezig is met haar vriendjes dan met haar gezondheid komt hier ook niet veel informatie uit.

Toch vertrouwt de dokter het niet en laat het bloed van de vrouw onderzoeken, na het bloedprikken valt de zuster op dat het wondje niet wil helen en meldt dit direct aan de dokter. Na dit gehoord te hebben wil de dokter haar meteen onderzoeken en merkt tijdens het onderzoek op dat haar lever en milt vergroot zijn. De eerste uitslagen van het bloed tonen ook aan dat haar Hb-gehalte te laag is op de andere uitslagen moet de arts nog wachten.

Rara wat kan dit zijn.

[edit] Aangezien DDM dit niet eens weet, zal het wel echt te vaag zijn, spontaan krijgt deze jonge dame na het afstappen van de onderzoekstafel last van haar botten, na wat navragen van de dokter blijkt ze hier al lang last van te hebben, ze kreeg ongeveer rond de zelfde tijd hier last van als van haar vermoeidheid.

Ik heb 1 klein essentieel onderdeel weg gelaten, maarja dan wordt het wel heel makkelijk, 1 hint de ziekte doet iets op cellulair niveau.

[ Bericht 5% gewijzigd door Spyronius op 09-10-2006 20:06:18 ]
    pi_42521229
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 19:43 schreef Spyronius het volgende:
    na het bloedprikken valt de zuster op dat het wondje niet wil helen en meldt dit direct aan de dokter.
    Dit is normaal hoor. We zijn geen supermensen. Je bedoelt zeker dat het blijft bloeden? Ten tweede heeft deze symptomatologie een lange DD. Dus deze is lekker makkelijk
    pi_42521312
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 19:48 schreef DDM het volgende:

[..]

Dit is normaal hoor. We zijn geen supermensen. Je bedoelt zeker dat het blijft bloeden? Ten tweede heeft deze symptomatologie een lange DD. Dus deze is lekker makkelijk
    hehe lol ja ik bedoel het blijft bloeden. Ik kon even niets anders verzinnen dan dat, had ook wel iets in de trand kunnen zeggen van deze blonde stoot was tijdens het bevredigen van haar vriend blijven haken aan zijn piercing en deze wond is nooit gaan helen
    pi_42521368
    Ik kies voor hepatitis B. Kan ook C zijn Dit i.v.m. haar verhalen over haar vele vriendjes Het kan namelijk ook leukemie ofzo zijn.
    pi_42521452
    nee, nee en nee. Ik zal straks nog wat extra toevoegen aangezien ik blijkbaar iets heb neer getypt wat ook symptomen voor andere ziektes kunnen zijn.

Maar keep on guessing
    pi_42521488
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 19:55 schreef Spyronius het volgende:
    nee, nee en nee. Ik zal straks nog wat extra toevoegen aangezien ik blijkbaar iets heb neer getypt wat ook symptomen zijn voor andere ziektes kunnen zijn.
    Oke en verander dit ook: Rara wat kan dit zijn Want dit kan echt van alles zijn
    pi_42521792
    ok done.
    pi_42522158
    quote:
    Ik heb 1 klein essentieel onderdeel weg gelaten, maarja dan wordt het wel heel makkelijk, 1 hint de ziekte doet iets op cellulair niveau.
    Welkom in de wonderlijke wereld van de Geneeskunde. Elke ziekte is te herleiden tot cellulair niveau en alles wat daar nog onder zit

Ik denk: Morbus Kahler
      maandag 9 oktober 2006 @ 20:22:39 #271
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42522352
    Even tussendoor, kan iemand mij vertellen waarom alleen IgG moleculen de placenta kunnen passeren? Het zal natuurlijk wel weer iets met de structuur te maken hebben, maar wat precies ?
    pi_42522730
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 20:17 schreef DDM het volgende:

[..]

Welkom in de wonderlijke wereld van de Geneeskunde. Elke ziekte is te herleiden tot cellulair niveau en alles wat daar nog onder zit

Ik denk: Morbus Kahler
    Joh, ik doelde daar mee te zeggen dat het essentiele wat ik hier uit heb weg gelaten heb ook mist in het desbetreffende organel. Er is iets mis gegaan bij het RER naar het Golgi. Als niemand het weet voordat dit deel is afgelopen en ik heb de mogelijkheid om het topic te openen, zal ik het in de titel zetten
    pi_42522928
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 20:22 schreef Kang-He het volgende:
    Even tussendoor, kan iemand mij vertellen waarom alleen IgG moleculen de placenta kunnen passeren? Het zal natuurlijk wel weer iets met de structuur te maken hebben, maar wat precies ?
    De placentacellen hebben receptoren voor IgG. Dus deze wordt gewoon door de placenta geaccepteerd. De rest is niet nuttig of kan zelf averechts werken.
    pi_42522986
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 20:31 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Joh, ik doelde daar mee te zeggen dat het essentiele wat ik hier uit heb weg gelaten heb ook mist in het desbetreffende organel. Er is iets mis gegaan bij het RER naar het Golgi. Als niemand het weet voordat dit deel is afgelopen en ik heb de mogelijkheid om het topic te openen, zal ik het in de titel zetten
    Oh oke Nou ik nu even weg. En zal blijven nadenken. Hopelijk heeft iemand anders het antwoord gegeven als ik weer terugkom

En als iemand een nieuw topic maakt zet mijn er dan aub even bij. Of kan alleen Singa dat? Ik zit op de VU.
      maandag 9 oktober 2006 @ 20:41:21 #275
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42523210
    Je kan je hier zelf toevoegen:

http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
    pi_42527314
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 20:41 schreef Kang-He het volgende:
    Je kan je hier zelf toevoegen:

http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
    Dank je Iemand had het al gedaan zag ik
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 20:31 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Dan zal het wel een lysosomale stapelingsziekte zijn Maar welke weet ik niet zo snel.
    pi_42527400
    quote:
    Dan zal ik maar eens even mijn fantasie er op los laten.

Een 18 jarige vrouw komt bij de dokter met de klacht dat ze de laatste tijd zeer vermoeid is. De dokter kan hier niet veel mee en vraagt door, maar aangezien de dame in kwestie meer bezig is met haar vriendjes dan met haar gezondheid komt hier ook niet veel informatie uit.

Toch vertrouwt de dokter het niet en laat het bloed van de vrouw onderzoeken, na het bloedprikken valt de zuster op dat het wondje niet wil helen en meldt dit direct aan de dokter. Na dit gehoord te hebben wil de dokter haar meteen onderzoeken en merkt tijdens het onderzoek op dat haar lever en milt vergroot zijn. De eerste uitslagen van het bloed tonen ook aan dat haar Hb-gehalte te laag is op de andere uitslagen moet de arts nog wachten.

Rara wat kan dit zijn.

[edit] Aangezien DDM dit niet eens weet, zal het wel echt te vaag zijn, spontaan krijgt deze jonge dame na het afstappen van de onderzoekstafel last van haar botten, na wat navragen van de dokter blijkt ze hier al lang last van te hebben, ze kreeg ongeveer rond de zelfde tijd hier last van als van haar vermoeidheid.

Ze heeft dus wschijnlijk een trombopenie en een anemie. Deze combi doet iig vermoeden dat er ergens een beenmergprobleem zit. Dan is mijn eerste gedachte een leukemie, maar dat heb je al afgeschoten. Gezien de splenomegalie heeft ze een hemolytische anemie. Ik zou wel eens willen weten wat haar trombogetal is en haar bilirubine. Heeft ze tekenen van icterus?

Gezien de botpijn kan je denken aan sikkelcelanemie. De combi trombopenie en anemie wijst echter ook op een autoimmuun hemolytische anemie.

Zit ik warm
    pi_42528591
    fee-tje helaas, DDM zat er nu wel heel dicht bij in de buurt.

Ik zal het maar zeggen, het was de ziekte van Gaucher en dan wel type 1, bij de andere types wordt je niet oud en type 1 is niet te genezen, maar wel te onderdrukken, door medicijnen te nemen die dit bepaalde enzym in de bloedbaan krijgen, waardoor de desbetreffende cellen dit op kunnen nemen.

Er zit namelijk in de cel een mooi systeem wat ervoor zorgt, dat wanneer er iets fout gaat in het proces van eiwit modificatie van RER naar Golgi, in dit geval aan het manose wordt geen fosfaat gekoppeld, waardoor het Golgi het niet kan herkennen zodat bij de trans golgi kant deze naar het endosoom/lysosoom kan worden gestuurd.

Wanneer dit dus verkeerd gaat kan via endocytose het bepaalde enzym worden opgenomen en kan er dan als nog een fosfaat gekoppeld worden, zodat het in het lysosoom aktief kan worden. Dit eiwit wordt dan dus via medicatie opgenomen en hierdoor is de ziekte dus te onderdrukken.

Bovenstaande werkt natuurlijk wel alleen in de cel, als er een signaal kan worden afgegeven dat dit specifieke enzym daadwerkelijk mist. Er zijn namelijk ook varianten van lysosomale stapelingsziekten waar de cel denkt dat het enzym aanwezig is en ook werkend is, hierdoor zal dus nooit het enzym worden opgenomen, omdat de cel denkt dat het enzym aanwezig is en goed werkt.

Dit is het geval bij bijvoorbeeld een variant van Tay Sachs.

PS. Ik had je er al aan toegevoegd trouwens, maar was te lui om dat te typen
    pi_42542816
    Dank je voor het toevoegen en ik bedank je ook namens iedereen voor je fantastische uitleg betreffende de ziekte van Gaucher Zelf denk ik dat je 100 jaar arts moet zijn wil je zo een ziekte treffen. Klopt ook wel, want dit soort ziekten zijn zeldzaam. Maar het houdt ons scherp. Ik zal meteen even een nieuwe casus brengen. Ik hou het even simpel.

Vrouw 84 jaar komt bij de huisarts omdat het haar man opviel dat ze de laatste tijd zo van die gele ogen heeft. Bij de tractusanamnese komen er behoudens wat vermoeidheidsklachten geen andere bijzonderheden aan het licht. Bij lichamelijk onderzoek van de buik voelt de huisarts een zwelling onder de arcus costalis rechts. Deze zwelling doet geen pijn en ook bij palpatie van de gehele buik geeft mevrouw geen pijn aan. De huisarts krijgt een beetje een naar gevoel omtrent deze symptomen.

Heb jij dat ook? En wat is de waarschijnlijksdiagnose?
    pi_42544006
    Courvoisier?
    pi_42544063
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 22:59 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Ze heeft dus wschijnlijk een trombopenie en een anemie. Deze combi doet iig vermoeden dat er ergens een beenmergprobleem zit. Dan is mijn eerste gedachte een leukemie, maar dat heb je al afgeschoten. Gezien de splenomegalie heeft ze een hemolytische anemie. Ik zou wel eens willen weten wat haar trombogetal is en haar bilirubine. Heeft ze tekenen van icterus?
    Een woord dat ik ken
    pi_42544577
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 15:17 schreef intoxicated het volgende:
    Courvoisier?
    Ja dat wil ik niet horen , want dat is geen diagnose. Maar je bent warm.
    pi_42544682
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 15:19 schreef Nuna het volgende:

[..]

Een woord dat ik ken
    Wel meedoen met het spel he Kan je van leren
    pi_42544906
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 15:31 schreef DDM het volgende:
    [..]
    Ja dat wil ik niet horen , want dat is geen diagnose. Maar je bent warm.
    Pancreaskopcarcinoom
    pi_42545114
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 15:38 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Pancreaskopcarcinoom
    pi_42546039
    Oke, nieuwe:
    Een 9-jarige jongen van Irakese afkomst presenteert zich met hoge koorts en buikpijn op het spreekuur. Hij zegt de afgelopen tijd regelmatig last te hebben gehad van deze symptomen, waarbij elke episode enkele dagen tot een week duurt. Hij vertelt u tijdens zo'n episode soms ook last te hebben van zijn linker enkel, maar nu niet. Bij lichamelijk onderzoek ziet u een matig ziek kind, met 38.5 graden koorts. Verder treft u geen afwijkingen aan.

Eitje als je 'm kent denk ik
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:16:49 #287
    139820 mol_air
    pi_42550678
    ik heb geen flauw idee, moet ik dit weten?

misschien enkelitis?
    pi_42551201
    Ik heb een DD van Malaria vivax en schistomiasis, maar het komt er allebei niet echt sterk uit imho . Ik stem voor doorverwijzen naar de medisch microbioloog .
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:39:58 #289
    139820 mol_air
    pi_42551402
    ik gebruik een hulplijn, ik bel een irakese arts :-P
    pi_42551425
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 18:39 schreef mol_air het volgende:
    ik gebruik een hulplijn, ik bel een irakese arts :-P
    Kan jij Irakees dan?
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:41:56 #291
    139820 mol_air
    pi_42551476
    rabiës?
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:43:03 #292
    139820 mol_air
    pi_42551507
    ken wel een nederlands sprekende irakees :p
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:44:23 #293
    139820 mol_air
    pi_42551551
    oe, tetanus!
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:54:15 #294
    139820 mol_air
    pi_42551860
    menschen eet eensch door! ik wil antwoord!
    pi_42551947
    IS geneeskunde echt zo moeilijk? Heb hiervoor NG gekozen
    당신을 사랑합니다
    pi_42552064
    Salmonella, Shigella, Yersinia of Campylobacterinfectie met reactieve artritis?
    pi_42552087
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 18:56 schreef Microtechs het volgende:
    IS geneeskunde echt zo moeilijk? Heb hiervoor NG gekozen
    Nee geneeskunde is niet moeilijk. Niet voor deze mensen op dit forum tenminste
    pi_42552228
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 18:33 schreef fee-tje het volgende:
    Ik stem voor doorverwijzen naar de medisch microbioloog .
    Die gaat je niet verder kunnen helpen
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:06:01 #299
    139820 mol_air
    pi_42552276
    ik wil een labtest aanvragen. Wat wil ik weten:

HB
    Ht/BSE
    MCV
    Leuko's en diff.
    leverenzymen
    bloeddruk en hartfreq.
    pi_42552292