abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 oktober 2006 @ 22:33:58 #1
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_42495418
Hoi mensen, ik heb even een vraag. Ik vraag me namelijk af hoe het zit met een breuk die 'gezet' wordt.

Het is namelijk zo dat ik in april mijn pols heb gebroken bij een ongeluk. De twee delen van de breuk waren ten opzichte van elkaar verschoven dus ze hebben de botten moeten 'zetten'. Dat deed echt ontzettend veel pijn, maar dat terzijde.
Na 1 week gips hebben ze in het ziekenhuis het zware gips vervangen door lichtgewicht kunststofgips. Dat doen ze standaard na een week. Ze hebben een foto gemaakt voordat het gips eraf ging, daarna mocht ik mijn arm wassen en hebben ze er nieuw gips omheen gedaan. Na het vervangen van het gips hebben ze niet een nieuwe röntgenfoto gemaakt.

Uiteindelijk kreeg ik klachten, mijn hand deed namelijk ontzettend veel pijn en mijn hele arm + schouder deden dusdanig veel pijn dat ik ze nauwelijks kon bewegen. Ik ben toen teruggegaan naar het ziekenhuis, alwaar de zuster (hoofd van de gipskamer geloof ik) zei dat ik nieuw gips zou krijgen, omdat het gips waarschijnlijk ergens te strak zat of knelde.
Voordat zij het oude gips eraf haalde, vroeg ze aan mij wat er precies gebeurd was. Ze keek in het dossier en zei: "de breuk is niet gezet he?" toen zei ik dat dit wel het geval was, en daarna kwam zij er achter dat dit inderdaad in het dossier stond, maar niet heel duidelijk (de breuk is een dag na het ongeluk gezet namelijk).
Toen ging zij hardop een beetje rekenen... ze zei iets van "4 april is het in het gips gezet, het is nu xx april, dus het is x dagen verder, oke dan kan het wel".

Ze heeft toen het gips vervangen en daarna waren mijn klachten ook direct weg. Echter, na twee weken (toen het gips er echt af mocht) bleek dat de breuk weer was verschoven, en weer in de "beginstand" stond. Dus zoals voor het zetten.
Omdat het niet recht is teruggegroeid, heb ik er nu nog altijd last van. Ik kan mijn pols weinig belasten, kan er nauwelijks mee tillen en ik kan ook geen viool meer spelen.

Toen ben ik eens na gaan denken... de zuster (die er de eerste keer bij het verwisselen van het gips niet bij was) had enorm staan rekenen in de gipskamer. Bij de eerste keer verwisselen heeft niemand dat gedaan. Bovendien stond het niet heel duidelijk in mijn dossier dat de breuk gezet was. Ik heb bij de eerste keer "verwisselen" dus ook een paar minuten zonder gips rondgelopen, mijn arm gewassen, etc.

Wat ik me vooral afvraag, is of dit wel had gemogen. Ik kan niks op internet vinden over hoe zoiets zou "moeten" gaan, maar omdat die breuk weer terug is geschoven, en de zuster de tweede keer zo bedachtzaam was of het gips er uberhaupt al wel veilig af kon om te verwisselen, vraag ik me af of er geen fout gemaakt is in de gipskamer.
Of kan het gewoon gebeuren dat een "gezette" breuk in het gips weer terug kan schieten?

Het is een erg lang verhaal geworden maar ik hoop dat iemand me kan helpen.
pi_42495571
Een breuk die schiet niet zomaar terug hoor, ook niet zonder gips. Dat gips is alleen maar bedoeld om het stoten tegen te gaan zeg maar.
Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
  zondag 8 oktober 2006 @ 22:39:38 #3
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_42495674
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 22:37 schreef Blivox het volgende:
Een breuk die schiet niet zomaar terug hoor, ook niet zonder gips. Dat gips is alleen maar bedoeld om het stoten tegen te gaan zeg maar.
Feit is dat het wel is gebeurd... maar dat ligt dus niet aan het ziekenhuis en hun "onbedachtzaamheid" in de gipskamer?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 8 oktober 2006 @ 22:44:31 #4
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_42495899
Ik vind het vreemd dat er geen controlefoto is gemaakt bij het verwisselen van het gips (de eerste keer). Meestal doen ze dat wel, met het oude gips er nog om, bedoel ik.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 8 oktober 2006 @ 22:45:37 #5
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_42495949
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 22:44 schreef Rewimo het volgende:
Ik vind het vreemd dat er geen controlefoto is gemaakt bij het verwisselen van het gips (de eerste keer). Meestal doen ze dat wel, met het oude gips er nog om, bedoel ik.
Er is toen een foto gemaakt, met het oude gips erom. Toen zag alles er nog goed uit, precies als na het zetten. Daarna is het gips verwisseld en er is pas weer "op het eind" een nieuwe foto gemaakt (toen het gips eraf mocht dus) en daarop was te zien dat de breuk weer 'scheef' zat.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 8 oktober 2006 @ 22:58:06 #6
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_42496499
Okee, dan is dat dus wel volgens de normale procedure gegaan. Dan moet het ergens fout zijn gegaan na de eerste gipswissel. Er is geen foto gemaakt toen je zo'n pijn had? Mij lijkt het dat er rond die tijd iets mis is gegaan, waarom zou je anders zo'n pijn krijgen...?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 8 oktober 2006 @ 23:01:15 #7
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_42496628
Volgens de zuster was dat dus omdat het gips ergens knelde of te strak zat. Het zat ook behoorlijk strak. Daarna heb ik een ander soort gips gekregen, wat een beetje flexibel was.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat die zuster zo heel erg aan het rekenen was bij die tweede wissel, terwijl er bij de eerste wissel geen haan naar heeft gekraaid of de breuk al dan niet gezet was en hoe lang geleden het gebeurd is.
pi_42497828
Ik heb je oproep gezien in het Geneeskundeforum

Maar m.i. ligt de fout in het volgende moment.
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 22:33 schreef Christine het volgende:
Uiteindelijk kreeg ik klachten, mijn hand deed namelijk ontzettend veel pijn en mijn hele arm + schouder deden dusdanig veel pijn dat ik ze nauwelijks kon bewegen. Ik ben toen teruggegaan naar het ziekenhuis, alwaar de zuster (hoofd van de gipskamer geloof ik) zei dat ik nieuw gips zou krijgen, omdat het gips waarschijnlijk ergens te strak zat of knelde.
Voordat zij het oude gips eraf haalde, vroeg ze aan mij wat er precies gebeurd was. Ze keek in het dossier en zei: "de breuk is niet gezet he?" toen zei ik dat dit wel het geval was, en daarna kwam zij er achter dat dit inderdaad in het dossier stond, maar niet heel duidelijk (de breuk is een dag na het ongeluk gezet namelijk).
Toen ging zij hardop een beetje rekenen... ze zei iets van "4 april is het in het gips gezet, het is nu xx april, dus het is x dagen verder, oke dan kan het wel".
Voor dat het oude gips er af ging had eerst een foto gemaakt moeten worden, omdat je klachten had. Oke achteraf waren de klachten wel verdwenen, maar dat weet je niet van te voren, maar het had gewoon gemaakt moeten worden. Ten tweede had hier een arts bij moeten zijn.

Mogelijk is er op dit moment wat gebeurd met je breuk. Op zich kan het altijd nog in het gips gebeuren, maar dat komt niet vaak voor. Achteraf is het gewoon lastig te zeggen. Die foto had gewoon gemaakt moeten worden. Dan kon je beter beroordelen waar het precies fout ging.
  zondag 8 oktober 2006 @ 23:43:05 #9
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_42498327
Bedankt voor je reactie DDM. Zou ik hierover nog verhaal kunnen halen bij het ziekenhuis? De orthopeed die mij heeft behandeld, heeft achteraf wel gezegd dat de breuk was verschoven, maar hij verwachtte dat dit dusdanig weinig was (een paar milimeter zei hij) dat ik er geen last van zou moeten krijgen.
Ik wil gewoon weten of het ziekenhuis een fout heeft gemaakt of dat het gewoon "my share of bad luck" is geweest dat het niet netjes is teruggegroeid. Qua aansprakelijkheid zit er wellicht ook nog een staartje aan, hoewel alle kosten worden verhaald op degene die het ongeluk heeft veroorzaakt. Maar wellicht kan ik nooit meer viool spelen, en dat is een behoorlijke "schade".
pi_42498428
Ik zou als ik jou was hier wel achteraan gaan zitten. Vooral omdat het grote consequenties voor je heeft.

Een Medische Fout is een medische handeling, waarvan het resultaat tegengesteld is aan de oorspronkelijke planning, hetgeen met de huidige stand van medische kennis, voorkomen had kunnen worden.

Bron: http://www.nevemedis.nl/indexned.htm
  zondag 8 oktober 2006 @ 23:48:59 #11
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_42498496
Ja, ik denk ook om er achteraan te gaan. Ik zag laatst op de uni een briefje hangen op een prikbord waarop iets stond over het feit dat veel medici het niet aan de patiënt vertellen wanneer er een medische fout gemaakt is.
Dat heeft me toen aan het denken gezet, vandaar nu dat ik me dit afvraag. Als ik het me inbeeld, wil ik het ook graag even weten voor ik op hoge poten verhaal ga halen, namelijk. .
  zondag 8 oktober 2006 @ 23:57:38 #12
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_42498752
Ik denk trouwens dat ik een letselschadeadvocaat erop ga zetten, het blijkt toch allemaal een stuk ingewikkelder te liggen dan ik in eerste instantie had gedacht. Bedankt voor de reacties in elk geval!
pi_42539864
Mijn pols is ruim een maand geleden ook gebroken,moet hier nog ergens staan (k- draad / gebroken pols)
Mijn pols (radius) is gezet op de EHBO, en een week later bleek dat het was verschoven.. in het gips (!)
twee dagen later ben ik geopereerd, 3 pennen in mijn pols, en vervolgens een maand met gips gelopen.
Een week geleden is het gips eraf gehaald, en zijn de pennen eruit getrokken (AUW!) en nu kan ik mijn pols al vrij aardig bewegen.
Dus het kan inderdaad dat je botten weer van elkaar afschuiven in het gips. Mijn breuk liep ook schuin, dus misschien heeft het daar iets mee te maken.

Een kennis van mij heeft een week geleden ook haar pols gebroken, en zij had eerst gips tot op de bovenarm, en dat is ook na een week vervangen door gips dat een stuk korter was, maar tijdens deze hele ingreep moest ze iets vasthouden met haar hand, en werd haar bovenarm tegengehouden, zodat haar arm in dezelfde positie bleef staan.
vergelijkbaar als het martelwerktuig waarmee je pols word gezet op de EHBO..
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:34:20 #14
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_42540470
Het zijn allemaal geen leuke zaken . Het zetten deed ook zoooo gigantisch veel pijn, ondanks dat ze het hadden verdoofd.
Mijn breuk zit precies in het gewricht zelf, dus ik heb er nog altijd enorm veel last van. Als het goed is krijg ik over een tijdje een medische keuring en dan zal blijken wat de uiteindelijke schade is. Ik twijfel alleen of ik daarvoor een letselschadeadvocaat zal inschakelen (heb er gisteren eentje gesproken) of dat ik het zelf zou kunnen doen. (De schade-afhandeling bedoel ik).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')