Hoi mensen, ik heb even een vraag. Ik vraag me namelijk af hoe het zit met een breuk die 'gezet' wordt.
Het is namelijk zo dat ik in april mijn pols heb gebroken bij een ongeluk. De twee delen van de breuk waren ten opzichte van elkaar verschoven dus ze hebben de botten moeten 'zetten'. Dat deed echt ontzettend veel pijn, maar dat terzijde.
Na 1 week gips hebben ze in het ziekenhuis het zware gips vervangen door lichtgewicht kunststofgips. Dat doen ze standaard na een week. Ze hebben een foto gemaakt voordat het gips eraf ging, daarna mocht ik mijn arm wassen en hebben ze er nieuw gips omheen gedaan. Na het vervangen van het gips hebben ze niet een nieuwe röntgenfoto gemaakt.
Uiteindelijk kreeg ik klachten, mijn hand deed namelijk ontzettend veel pijn en mijn hele arm + schouder deden dusdanig veel pijn dat ik ze nauwelijks kon bewegen. Ik ben toen teruggegaan naar het ziekenhuis, alwaar de zuster (hoofd van de gipskamer geloof ik) zei dat ik nieuw gips zou krijgen, omdat het gips waarschijnlijk ergens te strak zat of knelde.
Voordat zij het oude gips eraf haalde, vroeg ze aan mij wat er precies gebeurd was. Ze keek in het dossier en zei: "de breuk is niet gezet he?" toen zei ik dat dit wel het geval was, en daarna kwam zij er achter dat dit inderdaad in het dossier stond, maar niet heel duidelijk (de breuk is een dag na het ongeluk gezet namelijk).
Toen ging zij hardop een beetje rekenen... ze zei iets van "4 april is het in het gips gezet, het is nu xx april, dus het is x dagen verder, oke dan kan het wel".
Ze heeft toen het gips vervangen en daarna waren mijn klachten ook direct weg. Echter, na twee weken (toen het gips er echt af mocht) bleek dat de breuk weer was verschoven, en weer in de "beginstand" stond. Dus zoals voor het zetten.
Omdat het niet recht is teruggegroeid, heb ik er nu nog altijd last van. Ik kan mijn pols weinig belasten, kan er nauwelijks mee tillen en ik kan ook geen viool meer spelen.
Toen ben ik eens na gaan denken... de zuster (die er de eerste keer bij het verwisselen van het gips niet bij was) had enorm staan rekenen in de gipskamer. Bij de eerste keer verwisselen heeft niemand dat gedaan. Bovendien stond het niet heel duidelijk in mijn dossier dat de breuk gezet was. Ik heb bij de eerste keer "verwisselen" dus ook een paar minuten zonder gips rondgelopen, mijn arm gewassen, etc.
Wat ik me vooral afvraag, is of dit wel had gemogen. Ik kan niks op internet vinden over hoe zoiets zou "moeten" gaan, maar omdat die breuk weer terug is geschoven, en de zuster de tweede keer zo bedachtzaam was of het gips er uberhaupt al wel veilig af kon om te verwisselen, vraag ik me af of er geen fout gemaakt is in de gipskamer.
Of kan het gewoon gebeuren dat een "gezette" breuk in het gips weer terug kan schieten?
Het is een erg lang verhaal geworden
![]()
maar ik hoop dat iemand me kan helpen.