Bedoel je nu dat ze voor de allereerste keer met de pil is begonnen? Of dat ze haar stopweek achter de rug had en vrijdag weer met een nieuwe strip begon?quote:Op maandag 25 september 2006 18:53 schreef bierglas het volgende:
ff een vraagje.
Mijn vriendin is afgelopen vrijdag begonnen met het innemen van de pil. Gister is ze 'm vergeten, en vandaag kwam ze er pas achter (na 12 uur na de inname dus).
Nu staat in de handleiding van de pil, dat als de pil in de 1e week vergeten wordt, en er is sex geweest vóór het vergeten van de pil in de 1e week (wat bij ons dus het geval is, afgelopen weekend sex), dat je dan contact moet opnemen met de dokter. Als dat niet zo zou zijn, dus geen sex in die week dat je dan 1 week met condoom moet vrijen en voor de rest de pil gewoon doorslikken.
Maar nu zegt mijn vriendin, en ikzelf denk ook zo, dat de kans op zwangerschap nu toch hééél klein moet zijn, want vrijdag is ze begonnen met de pil, en nu zondag vergeet ze 'm. Een eiersprong vindt normaal toch pas 14 dagen na de menstruatie plaats, dus dat kan toch niet al na 2 dagen?
De pil is meen ik toch pas betrouwbaar na een week inname, dus als ik nu een week met condoom vrij, zou het dan weer veilig zijn?
stopweek achter de rug en vrijdag met een nieuwe stripquote:Op maandag 25 september 2006 20:16 schreef Aventura het volgende:
[..]
Bedoel je nu dat ze voor de allereerste keer met de pil is begonnen? Of dat ze haar stopweek achter de rug had en vrijdag weer met een nieuwe strip begon?
Bedoel je nu dat ze voor de allereerste keer met de pil is begonnen? Of dat ze haar stopweek achter de rug had en vrijdag weer met een nieuwe strip begon?quote:Op maandag 25 september 2006 22:51 schreef bierglas het volgende:
[..]
stopweek achter de rug en vrijdag met een nieuwe strip
Oke, je hebter nu niks meer aan, maar er is wel degelijk kans dat ze nu zwanger is. Pil vergeten in week 1 is altijd gevaarlijk en vereist altijd een morning afterpil, of je nu voor of na het vergeten hebt gesekst.quote:Op vrijdag 29 september 2006 09:33 schreef Aventura het volgende:
[..]
Bedoel je nu dat ze voor de allereerste keer met de pil is begonnen? Of dat ze haar stopweek achter de rug had en vrijdag weer met een nieuwe strip begon?
Makkelijk gezegd: tijdens de stopweek rijpen er eicellen, die worden afgebroken als er weer met week 1 van de pil begonnen wordt. Gebeurt dit te laat of onregelmatig kan er alsnog een ovulatie oftewel eisprong (niet eiersprong trouwens) plaatsvinden. Ook is de baarmoeder nog toegankelijk voor het innestelen van een bevrucht eitje dan in week 2 of 3. Daarom is het in week 1 zo ontzettend belangrijk dat je de pil goed inneemt!!!quote:http://www.anticonceptie-online.nl/help.htm
Voor effectieve ovulatieremming is zeven dagen aaneengesloten en adequate opname van de pil noodzakelijk. Om de implicaties van deze regel te doorgronden is het noodzakelijk te begrijpen wat er tijdens het pilvrije interval gebeurt. Tijdens de stopweek begint, door het wegvallen van de door de pil veroorzaakte negatieve feedback op het hypothalame-hypofysaire systeem, een ovariële cyclus. Aan het eind van de stopweek kunnen er follikels zijn met een doorsnede van 10 mm, dat wil zeggen in een stadium dat nog slechts geringe stimulatie nodig is voor selectie van een dominante follikel leidend tot ovulatie. Indien echter tijdig, niet langer dan na 7 dagen, weer met het slikken van de pil wordt begonnen, zal de follikel in ongeveer 7 dagen atretisch worden, mits gedurende die 7 dagen elke dag een pil wordt ingenomen. Indien het interval tussen twee pillen in die week groter wordt dan 36 uur (pil vergeten) of wanneer de stopweek wordt verlengd door te laat met de nieuwe strip te beginnen, kan alsnog ovulatie optreden. In deze fase, rond het begin van de strip, is ook het cervixslijm minder ondoordringbaar dan later in de pilcyclus, waardoor de kans op zwangerschap niet ondenkbaar is.Indien in de tweede week van de pilstrip een of meer pillen worden vergeten, is dit altijd voorafgegaan door meer dan 7 dagen pilgebruik en kan dit bij gewoon doorgaan van de strip gevolgd worden door 7 dagen inname in de tweede pilweek.Een kans op zwangerschap is dan vrijwel uitgesloten, omdat, zelfs als een ovulatie optreedt, de additionele effecten van de pil voldoende bescherming bieden. Ook bij het vergeten van de pil in de derde week is er geen direct risico, maar ontstaat wel een uitgesteld risico indien wordt doorgegaan met de pilstrip gevolgd door een gewone stopweek. Immers, in deze situatie wordt niet voldaan aan de 7 dagen regel en bestaat aan het einde van de virtueel verlengde stopweek een kans op ovulatie. De meest pragmatische oplossing in dat geval is dan ook het achterwege laten van de stopweek en het zonder pauze doorgaan met de volgende pilstrip.
Je kunt ook even je oude apotheek bellen of ze het receptje willen faxen naar je nieuwe apotheek.quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:37 schreef Quinazoline het volgende:
Ik ben laatst verhuisd, maar heb nog geen nieuwe apotheek. Heb me inmiddels wel hier bij een huisarts aangemeld, maar daar nog geen bevestiging van. Kan ik nu bij de apotheek die hier dicht bij zit mijn pil halen, of moet ik nog naar mijn ouder apotheek fietsen?
Nou.. je mag best seks hebben natuurlijk.. MITS je het maar extra veilig doet. Dus ff een condoom gebruiken en er is niks aan de handquote:Op maandag 25 september 2006 19:47 schreef wobbel het volgende:
Als je al half jaar microgynon slikt, moet je dan een maand onthouding doen als je overstapt op yasmin?
Situatie: laatste strip microgynon helemaal opgemaakt, stopweek, beginnen met yasmin..
Volgens de dokter zou je dan geen seks moeten hebben die maand als je met yasmin begint, maar is dat geen onzin?
dat begrijp ik, maar volgens ALLE andere bronnen (vooral internet dus) is het NIET nodig....quote:Op zondag 1 oktober 2006 18:05 schreef Ephemera het volgende:
[..]
Nou.. je mag best seks hebben natuurlijk.. MITS je het maar extra veilig doet. Dus ff een condoom gebruiken en er is niks aan de hand
kan bestquote:Op zondag 1 oktober 2006 17:55 schreef sararaats het volgende:
ik kreeg ooit de pil voor een cyste in m'n eierstok
ik werd er nog meer pissig van. is dat een normale reactie met de pil?
ik nam Minulet
Ik ben zelf ook overgestapt van Microgynon naar Yasmin en mij werd verteld om de eerste 3 maanden een condoom te gebruiken. Het zal wel verband houden met het hormoongehalte; Yasmin heeft een veel lager hormoongehalte dan de Microgynon. En ik kan me voorstellen dat je lichaam moet wennen aan dit gehalte.. en dat de pil daarom 3 maanden 'minder betrouwbaar' is.quote:Op zondag 1 oktober 2006 18:36 schreef wobbel het volgende:
[..]
dat begrijp ik, maar volgens ALLE andere bronnen (vooral internet dus) is het NIET nodig....
maar volgens de dokter wel...
m'n meissie kreeg 1 maand te horenquote:Op zondag 1 oktober 2006 18:40 schreef Ephemera het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook overgestapt van Microgynon naar Yasmin en mij werd verteld om de eerste 3 maanden een condoom te gebruiken. Het zal wel verband houden met het hormoongehalte; Yasmin heeft een veel lager hormoongehalte dan de Microgynon. En ik kan me voorstellen dat je lichaam moet wennen aan dit gehalte.. en dat de pil daarom 3 maanden 'minder betrouwbaar' is.
kan ie sowieso niet gehouden worden toch?quote:Op zondag 1 oktober 2006 20:45 schreef Aventura het volgende:
Ik zou een maandje aanhouden.
De huisarts probeert alleen maar op safe te spelen zodat hij straks nergens verantwoordleijk voor is...
Ik heb ze gebeld en ze vertelden me dat dat niet kon. Ik kon of de dokter bellen voor een nieuw recept (dat ik dan moest ophalen en mee kon nemen naar mijn nieuwe apotheek, of ik kon het gewoon nog een keertje bij hun halen en dan de volgende keer bij mijn nieuwe apotheek. Het is dus het laatste geworden.quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:42 schreef NanKing het volgende:
[..]
Je kunt ook even je oude apotheek bellen of ze het receptje willen faxen naar je nieuwe apotheek.
Eind 2e week.quote:Op maandag 2 oktober 2006 19:21 schreef Aventura het volgende:
In welke pilweek zit je?
Nou, afgelopen week naar de HA geweest, hele aardige vrouw. Keek wel even vreemd op van het internetverhaal, maar begreep het wel, en schreef zonder morren een nieuw recept voor. Meteen ook voor de échte Diane-35, ik hoef geen generieke troepquote:Op zaterdag 23 september 2006 10:59 schreef Aventura het volgende:
Maagoed, ik denk niet dat je gezeur hoeft te verwachten hoor. Zeker niet als jij heel veel baat hebt bij deze pil. Ik zou gewoon vertellen hoe het is gegaan, en dat je wel degelijk goed medisch advies hebt ingewonnen. Dan denk ik dat je nieuwe HA jouw vorige HA eerder een hork vindt, dan dat hij iets op jou heeft aan te merken...
Helaas ben ik voor een aantal voedingsmiddelen overgevoelig, ook met medicijnen let ik altijd op hoe ik erop reageer. Dingen waar iedereen tegen kan, moet ik mee oppassen (allergisch voor vitamine B...). Daarom ben ik al wat voorzichtiger met wat ik slik.quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 10:29 schreef Zweefvliegje het volgende:
Mag ik vragen waarom jij hebt besloten de pil niet te gaan slikken? Teveel hormonen en troep?
Als je allergisch bent voor vitamine B, heb je dan niet last van vermoeidheid, gewichtsverlies, rusteloosheid enzo...omdat je tekort hebt?quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 18:43 schreef loveli het volgende:
[..]
Helaas ben ik voor een aantal voedingsmiddelen overgevoelig, ook met medicijnen let ik altijd op hoe ik erop reageer. Dingen waar iedereen tegen kan, moet ik mee oppassen (allergisch voor vitamine B...). Daarom ben ik al wat voorzichtiger met wat ik slik.
Mijn cyclus werkt prima, als ik menstruatieklachten heb slik ik visolie en dat helpt bij mij goed. Ik wil mijn evenwicht niet gaan verstoren met synthetische hormonen. De bijwerkingen van de pil hebben ook niet mijn voorkeur, gewichtstoename, stemmingswisselingen en libidoverlies hoef ik niet. Ook heb ik trombose in de familie en hoewel ik verder gezond leef en niet rook, speel ik op safe.
Door deze keuze ken ik mijn cyclus vrij goed, ik weet wanneer een ei springt en hoe mijn libido fluctueert met de cyclus. Het maakt je een stuk bewuster van je lichaam. En met geboortebeperking zit het ook goed, want ik ben nog niet zwanger geweest. Voor mij werkt dit prima.
Hij bestaat dus wel, Microgynon 50.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:59 schreef loveli het volgende:Microgynon is wel verkrijgbaar in een lichtere versie (M 20), maar hij is er voor zover ik weet niet zwaarder.
Rivigideon ofzo bevalt niet, Microgynon toch wel?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 11:35 schreef Iscalde het volgende:
Ik heb Microgynon 30, al jaren. Ben er mee begonnen omdat ik altijd zo'n vreselijke pijn had de eerste (en soms 2e) dag van de menstruatie en echt niets hielp. Na 10 jaar besloten een jaar zonder te proberen en de pijn werd per maand weer erger. Ben dus na een jaar weer terug aan de pil gegaan. Maar ik wist niet eens dat er een lichtere pil van Microgynon bestaat! Is misschien ook nog een optie...
Ik hoor vaker dat Microgynon niet goed bevalt. Waar ligt dat precies aan?
Je kunt zwanger wordenquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 16:05 schreef Twinky het volgende:
wat zijn de bijwerkingen met stoppen?
Ik dacht dat jij aan de pil was gegaan om je menstruatie te regelen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 18:59 schreef Twinky het volgende:
Ja, die tien dagen leegbloeden heb ik ook. En buikpijn. Maar ik kan altijd weer beginnen, en ik wil wel eens proberen of mijn mood weer zoveel beter wordt!
Hoop 't voor je.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 19:46 schreef Twinky het volgende:
was ik ook. maar ik ben nou zo neerslachtig de hele tijd dat ik dan toch wel weer een keer wil proberen of het beter gaat zonder pil.
In principe ben je meteen vruchtbaar, maar medici houden (dacht ik) een half jaar aan als periode waarna alles weer 'normaal' moet zijn. Er zijn vrouwen die meteen de eerste cyclus nadat ze stoppen met de pil zwanger zijn (en zich zelfs afvragen wanneer hun menstruatie nou eindelijk eens op gang komt). Maar er zijn ook vrouwen bij wie het wel iets langer duurt.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 19:24 schreef Aventura het volgende:
Het is trouwens dikke onzin dat het nog wel een tijd duurt voordat je weer vruchtbaar bent na het stoppen, dat is echt een hardnekkige fabel. Hou daar dus rekening mee
Bij mij duurde het een maand of 4quote:Op woensdag 1 november 2006 14:30 schreef twentemeisje het volgende:
Ik ben ongeveer 4/5 weken geleden gestopt met de pil (ben met m'n duffe kop vergeten op te schrijven wanneer ik precies de allerlaatste pil heb genomen).
Kan het zijn dat het wat langer duurt eer je normale menstruatie weer op gang komt? Ik heb nu al dagen last van gevoelige borsten dus lijkt het wel alsof het eraan zit te komen... Ik ga denk ik voor alle zekerheid maar ff een zwangerschapstest doen, maar ben dus benieuwd naar ervaringen met het op gang komen van de normale menstruatie na het stoppen met de pil.
Jawel joh. Ontzettend oud.quote:Op zaterdag 4 november 2006 21:09 schreef loveli het volgende:
Een vriendin van me had vergelijkbare klachten na het slikken van de pil (Diane). Geen idee of er verband is, maar zij had wel dat idee.
Enne... 23 is niet oud
goedzo joh, en nu volhouden. De eerste week is het moeilijkst, dan krijg je er steeds zin in, en het is ook erg lastig op de vaste momenten zoals na het ontbijt dat je er een nam, maar dat moet je negeren en iets anders doenquote:Op woensdag 8 november 2006 18:09 schreef amaranta het volgende:
Ik ben gestopt.
Ik ben pas 3 dagen gestoptquote:Op woensdag 8 november 2006 19:30 schreef Twinky het volgende:
[..]
goedzo joh, en nu volhouden. De eerste week is het moeilijkst, dan krijg je er steeds zin in, en het is ook erg lastig op de vaste momenten zoals na het ontbijt dat je er een nam, maar dat moet je negeren en iets anders doen
Het maakt niet uit, een week 1 bestaat alleen als je daarvoor een stopweek hebt gehadquote:Op donderdag 9 november 2006 20:08 schreef Jindalar het volgende:
Ik slik de microginon 30. Ik heb een hele strip geslikt, maar omdat ik mijn menstruatie uit wilde stellen heb ik er een reservestrip waar nog 10 pillen in zaten achter genomen. Ik heb nu van die 10 pillen 7 pillen genomen waarvan ik er 1 op woensdag ben vergeten. Ik heb na 13 uur (dus net te laat) de pil alsnog ingenomen.
Ik weet niet hoe ik nu moet handelen omdat ik niet weet of het als 1e week telt of als laatste week!
Kan iemand mij hiermee helpen?
Nou, dat is even ingewikkeld uitleggen.quote:Op zondag 12 november 2006 20:05 schreef amaranta het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk als je stopt met de pil? je hebt als het ware dan een stopweek, alleen na die stopweek begin je niet aan een nieuwe strip... ben je dan ook onveilig als je in die stopweek sex hebt?
zoiets vermoede ik al... een aangezien die zwangerschap pas over een aantal maanden op de planning staat.... heb ik geen sex gehad deze stopweek...morgen maar een pak condoom halenquote:Op zondag 12 november 2006 20:11 schreef Twinky het volgende:
[..]
Nou, dat is even ingewikkeld uitleggen.
Als stelregel moet je met de pil houden dat je zeven dagen voor en zeven dagen na seks de pil moet hebben geslikt, met uitzondering van de stopweek. Die zeven dagen ervoor zijn voor de vrouw om te zorgen dat er geen eitje is gesprongen als het sperma erbij komt, de zeven dagen erna om nog steeds geen vruchtbaar eitje te hebben als het sperma blijft leven.
Als je dus in je stopweek seks hebt, slik je erna weer de pil om te zorgen dat het nog levende sperma niet bij een eitje kan komen (door de drie werkingen van de Pil). Wanneer je stopt met de Pil, blijft dat sperma dus leven en kan dat ongemoeid fijn eitjes bevruchten. Niet doen dus.
Ik ben ruim 5 jaar aan de pil geweest. De reden dat ik NU al stop is 2zijdig. Ik ga in april trouwen en zit er aan te denken om rond die tijd te gaan proberen zwanger te raken.quote:Op zondag 12 november 2006 20:18 schreef Twinky het volgende:
goed idee. Ik weeet niet hoe lang je aan de pil was, maar bij sommige mensen duurt het best een tijdje voordat ze zwanger raken. Het kan echter toevallig ook net zo zijn dat het bij jou precies andersom is, dus doe voorzichtig.
Meld je het hier nog even als het 'gelukt' is? en de baby?
Thanx!quote:Op woensdag 15 november 2006 03:06 schreef loveli het volgende:
Dat is een doorbraakbloeding, de pil is gewoon veilig. Voor de betrouwbaarheid gewoon de gebruiksaanwijzing aanhouden. Het kan zijn dat het eenmalig is, anders kan ze kijken of een andere pil beter voor haar is. Als het vaker voorkomt, is een bezoek aan de huisarts op zizjn plaats. Die kan dan andere oorzaken uitsluiten en een andere pil voorschrijven.
Nee, dat is hier. Al kun je er hier wel vragen over stellen, want veel werkt er hetzelfde als bij de pil. ik ben zelf ook aan de nuvaring.quote:Op vrijdag 17 november 2006 19:06 schreef Sade het volgende:
Kan ik hier ook terecht met vragen over de Nuvaring?
Dit heb ik ook gehad nadat ik 3 jaar Microginon 30 geslikt had. Heb toen de huisarts gebeld en die schreef me Microginon 50 voor en die slik ik nu nog en heb nergens last van.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:11 schreef invasionofheads het volgende:
Ik ben nu ongeveer 3 jaar (wel een kleine pauze gehad) aan de pil, Microgynon 30.
Ik heb nu sinds twee maanden dat ik tijdens mijn 'gewone' weken een soort van doorbraakbloeding heb. Het is alleen niet hetzelfde als wanneer ik echt ongesteld ben, het is veel minder sterk van kleur (wat bruiniger) en veel meer waterig, het lijkt net een beetje bruine urine. Soms heb ik daar 3 dagen last van, dan weer 2 dagen niet, en dan ineens weer een paar dagen.
Het is vet irritant, wat kan ik het beste doen? Ik wil liever niet van pil switchen want toen ik begon met deze ben ik ongeveer 1,5 maand lang ongesteld geweest en toen ik na die pauze weer begon wéér (N).
Dankje.quote:Op woensdag 29 november 2006 21:47 schreef Twinky het volgende:
nee, die kans is absoluut niet groot, al moet je er altijd rekening mee houden.
Door de ontzettend grote verandering in hormonen (van constante aanvoer naar weer wissel in je eigen lijf) is je lichaam gewoon in de war en komt het ongesteld zijn vanzelf.
Voor de zekerheid en om jezelf gerust te stellen is het misschien verstandig toch even een zwangerschapstestje te halen. Dat kost niet veel (ong. 15 euri per twee) en er glijdt een hoop stress van je af.
quote:Op donderdag 30 november 2006 19:00 schreef Twinky het volgende:
hij is niet in haar klaargekomen he Adventura, dat scheelt nogal. Tenzij hij erg krachtig zaad in zijn voorvocht heeft.
In ieder geval valt het buiten de stelregel 'een week voor en een week na de seks pil slikken' (met uitzondering van een goed uitgevoerde stopweek)
Een paar dagen wachten wordt het in ieder geval niet beter van, want je lichaam blijft waarschijnlijk toch in de war, of het nou een baby bevat of niet. En de test werkt vanaf de dag dat je ongesteld had moeten worden (ong. vier weken na de laatste ongesteldheid dus, al is de ontrekkingsbloeding van de pil geen echte ongesteldheid)
HUP! rennen naar die apotheek!
Buiten de vruchtbare periode kan een man met superzaad klaarkomen in een vrouw tot 'ie een ons weegt, maar ze wordt niet zwanger. Tijdens de vruchtbare periode (zeker op de piekdagen) is er goed slijm, waardoor die ene brakke zaadcel uit het voorvocht als op met een straalaandrijving richting eicel wordt gelanceerd.quote:Op donderdag 30 november 2006 19:00 schreef Twinky het volgende:
hij is niet in haar klaargekomen he Adventura, dat scheelt nogal. Tenzij hij erg krachtig zaad in zijn voorvocht heeft.
ok, bedankt voor je snelle antwoord.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:36 schreef Aventura het volgende:
Er is geen helder antwoord te geven, want als je de regelmaat onderbreekt kan je niet echt goed zeggen wanneer de eisprong is geweest. Denk echter wel dat je niet kunt uitsluiten dat op of rond de dag waarop jullie seks hebben gehad een eisprong heeft plaatsgevonden. Een stelregel is dat je tot enkele dagen voor en ekele dagen na je eisprong vruchtbaar bent. Ik zou zeker even de MAP halen (je weet dat je die ook gewoon bij de Etos of andere drogist kunt halen?). Had je beter vandaag kunnen doen overigens, maar je kunt 'm nog wel nemen, doe dat echter wel zo snel mogelijk.
dankje voor deze tips.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:53 schreef loveli het volgende:
Lees goed de gebruiksaanwijzing van de MAP. Een MAP bevat ongeveer net zoveel hormonen als 15 pillen. Als je nergens een MAP kunt vinden, is dat ook een optie. Even op internet zoeken wat de werkzame stof van de MAP is en of die ook in de pil van je vriendin zit.
Lees ook goed over de bescherming na de MAP, als ze dan weer aan de pil gaat, is het volgens mij de eerste maand nog steeds onveilig.
ok, dank je wel.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 23:17 schreef loveli het volgende:
Even voor de duidelijkheid, de echte MAP is natuurlijk beter dan een reeks pillen slikken! Naast levonorgestrel zit er nog meer in een standaard pil. Als ze een halve strip slikt, krijgt ze dus niet alleen levonorgestrel binnen. Het idee is meer als je op vakantie bent en niets anders in de buurt hebt, kun je ook zoveel pillen slikken.
Er is bij je in de buurt altijd een apotheek open, anders kun je naar de benzinepomp om te kijken of ze die daar toevallig ook hebben. Serieus, ik heb 'em bij meerdere benzinestations zien liggen naast de condooms.
Van internet geplukt:
Norlevo® bestaat nu uit slechts 1 tablet levonorgestrel van 1,5 mg. Voorheen was dit 2 tabletten van 750 mcg. De tabletten moet zo spoedig mogelijk na onbeschermde geslachtsgemeenschap of het mislukken van de anticonceptie worden ingenomen.
De kans op een zwangerschap ondanks het gebruik van deze noodpil verdubbelt iedere 12 uur.
Ook van internet geplukt:
Microgynon 30 bevat per tablet 150 µg levonorgestrel en 50 µg ethinylestradiol.
1000 µg = 1000 mcg (microgram) = 1 mg (milligram)
Dus als ik het goed zeg is 10 pillen gelijk aan 1 MAP. Ook zelf even goed nalezen en rekenen, het is al laat. Levonorgestrel zit in de meeste pillen, microgynon, rigevidon en stediril worden heel veel gebruikt, grote kans dat je vriendin een van deze pillen slikt.
Hier is een overzicht met alle pillen en hun hormonen:
http://www.anticonceptie-online.nl/overzicht_horm.htm
Er zijn ook niet-hormonale middelen om niet zwanger te worden. Als jullie een paar maanden de cyclus volgen, is het heel goed te doen om periodiek extra maatregelen te treffen. De hormonale buien zijn niet altijd prettig, ook voor haar. Als jullie beiden willen is het zeker te doen. Hoe meer je van een cyclus weet, des te meer zekerheid heb je in dit soort situaties.
Anders kan het een idee zijn om een pil met heel andere hormonen te gaan gebruiken.
Oke, dus vanaf vandaag gewoon weer beschermd?quote:Op woensdag 3 januari 2007 12:33 schreef Twinky het volgende:
in principe ben je zeven dagen voor en zeven dagen na een vergeten (of 'mislukte') pil niet beschermd. Vanaf vandaag dus weer wel.
Wat loveli zegt, het was beter geweest als je na de diarree meteen begonnen was met de stopweek of gewoon door had geslikt, want nu heb je nog de zeven dagen vóór kerstmis onveilige seks gehad als je seks had.(sperma overleeft een tijdje en zodra de pil wegvalt krijg je vaak een eisprong)
ja, wisselt per persoon, per pil en per bijwerking. Bij de meesten is het na ongeveer drie maanden (drie strips en drie onttrekingsbloedingen) dat je van veel bijwerkingen geen last meer hebt. Dus als ik een antwoord moet geven zeg ik drie maanden, maar het verschilt dus. Dus tussen nu en drie maanden zou je moeten kunnen merken dat je huid minder vet wordt. Houd er dan rekening mee dat je huid in de winter droger isquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:56 schreef -babydoll- het volgende:
Weten jullie wanneer je lichaam helemaal gewend is als je overgestapt bent op een andere pil?
Ik slik nu de yasmin en die schijnt ook een beetje te werken tegen puistjes en vette huid. Wanneer kan ik in principe verschil verwachten (ervan uitgaand dat die komt)?
zou ik niet doen, waarschijnlijk blijft die doorbraakbloeding ook niet een week.quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:29 schreef Saarah het volgende:
Ik heb daarnet een doorbraakbloeding gekregen, en ik moet normaal gezien nog 7 pilletjes slikken.
Nu heb ik echt geen zin om twee weken 'ongesteld' te zijn, dus denk ik dat ik morgen gewoon mijn stopweek ga beginnen. Aangezien ik nog maar 14 pilletjes heb geslikt, ben ik dan niet meer veilig.
Als ik nu morgen mijn stopweek begin, en na 5 dagen gewoon opnieuw de pil begint te slikken, wanneer ben ik dan terug veilig?
De kans op een spontane eisprong is er nu niet, het niet volgroeide eitje van de vorige stopweek is inmiddels weer door het lichaam opgenomen.quote:Als je nu zou stoppen ben je ook met terugwerkende kracht (spontane eisprong en overlevend sperma) de afgelopen week ook onveilig geweest.
De meeste bijsluiters verdelen de "cyclus" in vier weken, en er staat meestal niet bij hoeveel dagen elke week duurt, lastig is dat.quote:Op donderdag 11 januari 2007 23:51 schreef loveli het volgende:
Een met Twinky, behalve dan dit:
[..]
De kans op een spontane eisprong is er nu niet, het niet volgroeide eitje van de vorige stopweek is inmiddels weer door het lichaam opgenomen.
Goed de bijsluiter van je pil lezen wat die zegt over pil vergeten in week 3, slikken tot je in week 3 zit en dan je stopweek inlassen. In je bijsluiter staat als het goed is hoe lang achter elkaar je minimaal moet slikken om veilig te zijn.
Er staat inderdaad dat ik dan een stopweek kan houden.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 23:58 schreef loveli het volgende:
Het ligt er een beetje aan welke pil je slikt. Lees goed wat er in de bijsluiter staat. De meest gebruikte pillen zijn veilig als je ze minimaal 14 dagen achter elkaar gebruikt en de stopweek niet langer dan 7 dagen is. Lees goed wat er gezegd wordt over een pil vergeten in de derde week. Waarschijnlijk staat er dat je in de derde week je stopweek kunt houden. Als dat zo is, gewoon doen. Staat er iets anders, vraag het even aan je huisarts.
Nou, dat heb ik gemerkt met Diane en de sandoz-versie daarvan. Precies dezelfde hulpstoffen, alleen in die van Sandoz zit geen talk en in de echte Diane wel. Dus ik dacht: welja, proberen maar. Plop! Klachten!quote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:59 schreef loveli het volgende:
Verreweg de meeste vrouwen merken weinig verschil tussen de 3 varianten. Hulpstoffen hebben invloed op hoe de pil in het lichaam wordt opgenomen. Met de ene hulpstof kan de werkzame stof sneller vrij komen dan met de andere hulpstof. Gevolg: na slikken krijg je sneller de hormonen binnen. En daarom kunnen sommige vrouwen anders reageren op microgynon dan op rigevidon.
http://www.cbg-meb.nl/ Op deze site kun je de samenstelling vinden van medicijnen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 08:12 schreef Alcarin het volgende:
Nou, dat heb ik gemerkt met Diane en de sandoz-versie daarvan. Precies dezelfde hulpstoffen, alleen in die van Sandoz zit geen talk en in de echte Diane wel. Dus ik dacht: welja, proberen maar. Plop! Klachten!
![]()
Beleid. De apotheker maakt meer winst als ze merkloze geneesmiddelen voorschrijven. Dan moet je de klanten overtuigen dat ze de goedkopere moeten nemen en dat doe je zo. Een merk-medicijn heeft veel gekost om te ontwikkelen, daar betaal je voor. Een generiek lift mee op dat onderzoek, maar hoeft niets terug te verdienen. Dus minder geld naar de fabrikant en meer naar apotheek en verzekeraar.quote:Op woensdag 24 januari 2007 09:13 schreef Nuna het volgende:
Hmm, maar dan vind ik het toch vreemd dat die assistente mij eerst vertelde dat hij niet vergoed werd.
Die krijg ik niet te spreken.quote:Op woensdag 24 januari 2007 12:21 schreef loveli het volgende:
Je apotheker (de echte, niet de assistente) kan je veel meer vertellen dan ik als leek.
Ja, precies dat blijkt maar weer.quote:Op woensdag 24 januari 2007 12:49 schreef loveli het volgende:
Visie van apotheker/verzekeraar: geld is macht.
Mijn visie: kennis is macht.
Dankjewel. Overgewicht kan het niet (meer) zijn, want ik ben juist redelijk wat afgevallen. Ik wilde toch al naar de huisarts voor een alternatief voor de pil, dus dat kan geen kwaad. En als ik me nog druk blijf maken zal ik toch maar even een testje gaan halen, maar dat zal wel niet nodig zijn.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:08 schreef loveli het volgende:
geruststellend verhaal
Nee, dat gebeurt bijna nooit. Wat wel gebeurt is dat hij aangeeft dat je zwanger bent terwijl je het niet bent. Ook moet je niet te lang (halverwege) zwanger zijn, want dan mis je weer de stoffen waarop het reageert. Als de test aangeeft dat je niet zwanger bent, ben je het meestal niet, terwijl je best nog niet zwanger kan zijn (paar procent) als hij aangeeft dat je wel zwanger bent.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:23 schreef Nuna het volgende:
Zwangerschapstesten zijn ook niet altijd betrouwbaar hoor. Soms kun je een negatieve uitslag krijgen terwijl je eigenlijk wel zwanger bent. Of vice versa.
kijk in je bijsluiter danquote:Op vrijdag 2 februari 2007 22:23 schreef heaven7 het volgende:
Oke, bedankt! Ik kon het niet echt vinden op google.
pfoe, volgens mij is dat met die nieuwe ziektekostenverzekering niet meer zo. Er komt gewoon eens in de zoveel tijd een totaalbedrag voor 'medicijnen'. Al weet ik het niet honderd procent zeker.quote:Op maandag 5 februari 2007 15:49 schreef davidd het volgende:
Me vriendin slikt de pil, gaat allemaal goed. Haar pil wordt vergoed door de ziektenkosten verzekering van haar ouders. Haar ouders kunnen er beter niet achter komen dat ze de pil slikt. Krijgen haar ouders om de zoveel tijd een overzicht van de ziektenkosten verzekering waar op staat wat je allemaal gebruikt en ze dus ook kunnen zien dat hun dochter de pil slikt?
ligt aan de pil, tussen de twintig en dertig euro gemiddeld.quote:Op maandag 5 februari 2007 17:12 schreef crossover het volgende:
Wat kost het eigenlijk?
Het is misschien een verouderde lijst, maar hier krijg je een goede indruk van de prijzen. Als je voor meer maanden tegelijk koopt, kost het vaak minder.quote:Op maandag 5 februari 2007 17:12 schreef crossover het volgende:
Wat kost het eigenlijk?
Eerlijk gezegd... als ze niet volwassen genoeg is om het met haar ouders over anti-conceptie te praten, zijn jullie dan wel volwassen genoeg om met elkaar naar bed te gaan?quote:Op maandag 5 februari 2007 15:49 schreef davidd het volgende:
Haar ouders kunnen er beter niet achter komen dat ze de pil slikt.
Er zijn nog genoeg conservatieve ouders die vinden dat sex uit den boze is. Helaas.quote:Op maandag 5 februari 2007 18:22 schreef loveli het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd... als ze niet volwassen genoeg is om het met haar ouders over anti-conceptie te praten, zijn jullie dan wel volwassen genoeg om met elkaar naar bed te gaan?
(dat is natuurlijk wel weer beter dan wel met elkaar naar bed en geen anti-conceptie gebruiken, maar dat terzijde)
Ja, dat was ook de reden dat ik het mijn ouders niet kon vertellen. Toen ze er dus achterkwam heb ik ook echt moeten praten als brugman (gelukkig eerst alleen over de e-mail zodat ik kon nadenken, want ik was pas net in New York) om uit te leggen dat het toch echt was vanwege de buikpijn. Ze was erg boos, heel erg boos zelfs.quote:Op maandag 5 februari 2007 18:24 schreef crossover het volgende:
[..]
Er zijn nog genoeg conservatieve ouders die vinden dat sex uit den boze is. Helaas.
Je bedoelt de grens om sex te hebben?quote:Op maandag 5 februari 2007 18:39 schreef Twinky het volgende:
[..]
Eigenlijk moest ik ook stoppen met de pil omdat de 'grens' veel lager ligt als je eraan bent.
Ja precies.quote:Op maandag 5 februari 2007 18:39 schreef Twinky het volgende:
Heeft ze een punt maar toch is het een beetje naief om toen ik anderhalf jaar al een vriend had te denken dat er niks gebeurd
ja, die grens. Och, ze wil(de) me gewoon beschermen, en ik neem haar ook niks kwalijk. Fijn om dat gepuber ook een keer achter je te laten.quote:Op maandag 5 februari 2007 18:47 schreef crossover het volgende:
[..]
Je bedoelt de grens om sex te hebben?
[..]
Ja precies.
Haar ouders zijn echt zwaar van de kerk geen seks voor het huwelijk bla bla bla. Ik vin dat allemaal best dat moeten ze zelf weten maar waarom zou ik slapende honden wakker maken? Het is vroeg genoeg om het er over te hebben als ze er ooit achter komen. Zo iets is ook prive vindt ik gaat niemand iets aan.quote:Op maandag 5 februari 2007 18:22 schreef loveli het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd... als ze niet volwassen genoeg is om het met haar ouders over anti-conceptie te praten, zijn jullie dan wel volwassen genoeg om met elkaar naar bed te gaan?
(dat is natuurlijk wel weer beter dan wel met elkaar naar bed en geen anti-conceptie gebruiken, maar dat terzijde)
Vraag ik ergens of ik sex mag hebben joh?quote:Op maandag 5 februari 2007 19:50 schreef Twinky het volgende:
Nee, je mag best seks hebben van mijga je gang joh, leef je uit.
Als je echter al een zekere leeftijd hebt bereikt zou het misschien verstandiger om het de ouders te vertellen.
maar joh, het kan ook zonder dat, heb ik ook gemerkt
De toon en de info waren niet aan de orde die ze te melde had. Ik heb dat in 2 zinnen weten te melde best knapquote:Op maandag 5 februari 2007 21:07 schreef loveli het volgende:
Kijk, dat is nou een volwassen reactie.
je schrijft jou alleen met een w als het een bezittelijk voornaamwoord is.quote:Op maandag 5 februari 2007 19:47 schreef davidd het volgende:
Mensen die niet volwassen zijn mogen geen sex hebben van jouw?
Iemands taal fouten verbeteren en zelf niet met een hoofletter beginnen.quote:Op maandag 5 februari 2007 21:40 schreef Twinky het volgende:
[..]
je schrijft jou alleen met een w als het een bezittelijk voornaamwoord is.
Goed, onderwerp afgesloten, volgende vraag.
loveli, hoe gaat het met je?
Prima, dank je. Net als jij ben ik graag bereid vragen over de pil en aanverwante zaken te beantwoorden.quote:Op maandag 5 februari 2007 21:40 schreef Twinky het volgende:
loveli, hoe gaat het met je?
Je kunt verschillende dingen doen, maar het makkelijkste lijkt mij voor jou om gewoon door te slikken. Als je dus vandaag je laatste pil hebt geslikt begin je morgen met de nieuwe strip, zonder stopweek. Deze strip slik je gewoon helemaal en pas daarna neem je een stopweek. Je wordt dan gewoon weer op zaterdag ongesteld, dit weekend niet en je wordt ook niet zwanger.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:38 schreef Arctica het volgende:
Ik heb een stomme vraag
Vandaag zou ik de laatste pil van ee nstrip moeten slikken en dat betekent voor mij dat ik dan zaterdag ongesteld wordt. Nou wil ik dit hele weekend doorkomen zonder ongesteld te worden, beschermd te zijn en níet mijn cyclus veranderen. Dus ik wil nog steeds op dezelfde dag van de maand ongesteld gaan worden. Wat kan ik het beste doen? Ik heb er aan gedacht om hierna 2 weken door te slikken, dan een stopweek, en dan weer een maand+2 weken. Maar ben ik dan beschermd tegen zwangerschap gedurende de hele tijd?
Het simpelste zou zijn om gewoon een paar dagen eerder de stopweek te 'onderbreken' maar volgens mij kan ik dan wel zwanger worden...
Nee, die moet je zelf makenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 20:36 schreef Arctica het volgende:
Ik krijg nooit een reservestripMaar goed, ik denk dat ik hem dan gewoon inkort zoals Twinky zegt, als ik dan wel beschermd blijf
Dank
Tja, dat gerucht heerst wel. En eerlijk gezegd was het bij mij wel zo.quote:Op donderdag 8 februari 2007 17:40 schreef Pandabeertje_89 het volgende:
hey!
Even een vraagje tussendoor:
Kun je van de pil vollere borsten krijgen?
Ik kreeg op mijn 22ste opeens een stuk grotere borsten, toevallig begon ik toen ook met de pil. Ben tussentijds wel langere perioden gestopt maar het 'effect' is gebleven.quote:Op donderdag 8 februari 2007 17:40 schreef Pandabeertje_89 het volgende:
hey!
Even een vraagje tussendoor:
Kun je van de pil vollere borsten krijgen?
quote:Op dinsdag 27 februari 2007 02:31 schreef loveli het volgende:
-Stoppen kan wanneer jij wilt, als je maar minimaal 2 weken achter elkaar hebt geslikt (in de bijsluiter van je pil staat dat als je in week 3 een pil vergeet, je ook een stopweek mag inlassen). Je kunt gewoon een paar dagen extra slikken en de strip die je daarvoor gebruikt als reserve-strip gebruiken.
-Het is niet schadelijk als je per 6 maanden een stopweek inlast.
-De pil is veilig wanneer je 'em minimaal 2 weken achter elkaar slikt. Juist direct na de stopweek is een pil vergeten relatief onveilig. Een stopweek overslaan is zeker niet onveiliger.
-Dat ligt eraan. De een krijgt 'em na twee strippen, de ander na een paar maanden. De meeste gebruiksters die soorslikken, lassen om de 3 maanden een stopweek in. Een doorbraakbloeding betekent dat je slijmvlies niet meer intact is, het heeft geen negatieve gevolgen voor de betrouwbaarheid van de pil.
Pfoequote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:36 schreef Venugopalan het volgende:
Vraagje, de laatste paar maanden wordt ik telkens een heel klein mini beetje ongesteld tijdens mijn laatste pilslik week en vervolgens niet tijdens mijn stopweek. Kan dit kwaad?
Moet ik misschien wel bij vertellen dat ik vrij strek op de pil reageer, jaren geleden een andere pil gehad (Nu microgynon 20, die van vroeger weet ik niet meer, wel een andere) en toen werd ik helemaal niet ongesteld.
Of je stuurt even een mailtje naar je pilfabrikant. Dat zijn toch mensen die er meer vanaf weten.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 15:22 schreef Venugopalan het volgende:
Eh...moet ik nog even mee contact mee opnemen. Toen ik vroeger niet ongesteld werd zei hij dat het geen kwaad kon, maar hi had me toch maar een andere pil voorgeschoven.
Misschien moet ik hm maar weer eens bellen, ik voel me zo zeurderig om hem zovaak lastig tevallen om iets wat waarschijnlijk niets ernstig is.![]()
Als je last hebt van doorbraakbloedingen, zou je kunnen kiezen voor een zwaardere pil. Microgynon is zo ongeveer de lichtste pil die je kunt krijgen. Het kan waarschijnlijk geen kwaad, maar omdat je sterk reageert op de pil, kun je misschien toch beter even met je HA overleggen.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 12:36 schreef Venugopalan het volgende:
Vraagje, de laatste paar maanden wordt ik telkens een heel klein mini beetje ongesteld tijdens mijn laatste pilslik week en vervolgens niet tijdens mijn stopweek. Kan dit kwaad?
Moet ik misschien wel bij vertellen dat ik vrij strek op de pil reageer, jaren geleden een andere pil gehad (Nu microgynon 20, die van vroeger weet ik niet meer, wel een andere) en toen werd ik helemaal niet ongesteld.
Heb je misschien ergens in de afgelopen week per ongeluk een pil gemist? Dan moet je nu doorslikken.quote:Op woensdag 28 februari 2007 01:08 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Hoe kan dat nouEn, wat moet ik nu doen...?? Ik heb nu dus 1 pilletje van een strip genomen maar ben ongesteld.. Moet ik nou stoppen met deze strip en wachten totdat ik niet meer ongesteld ben, of gewoon stug doorslikken tijdens ongesteldheid??
Ik snap er helemaal niks meer van.
Klopt inderdaad dat ik afgelopen maand een beetje heb zitten rommelen. 1x vergeten in te nemen (na zon 10 uur ingenomen), en de 2e keer dat ik vergeten ben in te nemen was het zelfs na 12 uur dat ik de pil innam. Dat zal het dan waarschijnlijk wel zijn.quote:Op woensdag 28 februari 2007 01:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Heb je misschien ergens in de afgelopen week per ongeluk een pil gemist? Dan moet je nu doorslikken.
Misschien is het net toevallig dat je nu een doorbraakbloeding krijgt. Voor jezelf is het denk ik prettig om nu even een stopweek in te lassen en dan weer te gaan slikken. Je hoeft deze strip niet af te maken, mag wel. Als je doorslikte om je bloeding uit te stellen, is dat geen reden meer om door te slikken en als ik jou was zou ik gewoon nu een stopweek nemen.
Na de stopweek aan een nieuwe strip beginnen en de aangebroken strip bewaren als reservestrip. Als je vaker last krijgt van een tussentijdse bloeding moet je met je huisarts overleggen of het verstandig is een andere pil te nemen.
Liever geen zwaardere pil, ik heb de lichste gekregen omdat ik er behalve fysiek ook emotioneel erg sterk op reageer. Dit is zowat de eerste pil waar ik niet neerslachtig van wordt.quote:Op woensdag 28 februari 2007 01:36 schreef loveli het volgende:
[..]
Als je last hebt van doorbraakbloedingen, zou je kunnen kiezen voor een zwaardere pil. Microgynon is zo ongeveer de lichtste pil die je kunt krijgen. Het kan waarschijnlijk geen kwaad, maar omdat je sterk reageert op de pil, kun je misschien toch beter even met je HA overleggen.
Dag 3 van week 3 ben ik dan officieel vergeten, wel gelijk ingenomen toen ik eraan dacht.. denk alleen wel dat er 37 uur tussen zat ipv 36... Die andere keer was het maar 4 uur dus dat maakt niet zoveel uit...daarom ook condoom gebruikt en ben ongesteld geworden dus dat zal het hoogstwaarschijnlijk niet zijn.quote:Op woensdag 28 februari 2007 11:21 schreef loveli het volgende:
In jouw geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen en deze pilstrip afmaken. Als je hebt zitten rommelen met de pil, dan is de periode van en na de stopweek een gevaarlijke tijd. Denk even na in welke week je hebt zitten rommelen om te weten of je het risico kan lopen zwanger te zijn.
Als er niet meer dan 36 uur tussen 2 pillen zat, hoef je je niet al te veel zorgen te maken. Ook als het in week 3 was valt het mee. Is de situatie anders, lees dan goed de bijsluiter over wat te doen als je een pil bent vergeten in de betreffende week.
yes, die dag ligt het waarschijnlijk aan. Ga maar eens na na hoeveel dagen je in je stopweek ongesteld wordt, dat zal wel hetzelfde zijn. Door de plotselinge hormoonvermindering krijg je de onttrekkingsbloeding... en dat is het dus.quote:
Garanties krijg je niet met de pil, zelfs niet dat 'ie 100% betrouwbaar is. Iedere vrouw kan anders reageren op de pil. Door netjes de pil te slikken, zorg je ervoor dat je hormoonspiegel op een bepaald niveau blijft. Wanneer je minder hormonen in je bloed hebt, begint je lichaam het zelf over te nemen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 16:02 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Kan dit ook gebeuren als je wel alle pillen optijd slikt? Heb je dan in principe 100% garantie dat je niet ongesteld word als je 1x doorslikt??? (Dit was een soort van testje voor mij, voor op vakantie![]()
), maar als je daar dus geen zekerheid in hebt heeft het nog geen zin..
Kwestie van afwachten inderdaad, maar de kans dat je zwanger bent is klein hoor.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:03 schreef LunaticLaUrA het volgende:
Mijn vraag kwam al redelijk voorbij aan het begin van dit topic maar wilde hem toch nog even stellen.
Zaterdag weer begonnen met pil na stopweek. Gisteren (dus maandag) pil vergeten in de eerste week dus, vanmorgen zsm de pil van maandag ingenomen (was 14 uur te laat). Nu heb ik woensdag voor het laatst seks gehad, naar mijn idee was ik dus al te laat voor eventueel morning afterpil. En nu? Kwestie van afwachten?
Jup, afwachten. Als de sperma vijf dagen heeft overleefd (kan...) is er dus een kans dat je zwanger bent, want in de eerste week kan er bij het vergeten van de pil gemakkelijk een spontane eisprong komen.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:03 schreef LunaticLaUrA het volgende:
Mijn vraag kwam al redelijk voorbij aan het begin van dit topic maar wilde hem toch nog even stellen.
Zaterdag weer begonnen met pil na stopweek. Gisteren (dus maandag) pil vergeten in de eerste week dus, vanmorgen zsm de pil van maandag ingenomen (was 14 uur te laat). Nu heb ik woensdag voor het laatst seks gehad, naar mijn idee was ik dus al te laat voor eventueel morning afterpil. En nu? Kwestie van afwachten?
Het was (is) niet te laat voor een MAP!! De MAP is ook effectief wanneer deze wordt ingenomen binnen 24 uur na de mogelijke bevruchting. De datum van bevruchting is niet per se de datum van seks!quote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:03 schreef LunaticLaUrA het volgende:
Dat is inderdaad erg nuttig, maar daarmee weet je nog niet wat een morning afterpil doet..quote:Op woensdag 7 maart 2007 12:24 schreef loveli het volgende:
Oproep aan alle vrouwen: leer je lichaam kennen!!!
Nee hoor, er zit wel 1000 keer zoveel in de MAP, of iig honderden keren zoveel. Echt veel, veel meer, en je moet echt doosjes 'gewone' pillen slikken om die hoeveelheid hormonen binnen te krijgen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 15:20 schreef loveli het volgende:
Het werkzame bestanddeel van de gemiddelde MAP zit ook in de gewone pil (plus nog meer), maar in de MAP zit ongeveer 10 keer zoveel. Door deze stoot van hormonen versterk je de werking van de pil, nl. onderdrukken van de eisprong en het bemoeilijken van de innesteling.
Als je ooit op vakantie een MAP nodig hebt, zou je in geval van nood 10 normale pillen kunnen slikken. Omdat er nog extra hormonen in de normale pil zitten is het niet direct aan te raden, maar midden in de rimboe zijn er soms weinig andere opties.
(disclaimer enzo, ben geen medicus, mijn info komt ook deels van internet)
Bron?quote:Op woensdag 7 maart 2007 15:23 schreef Twinky het volgende:
Nee hoor, er zit wel 1000 keer zoveel in de MAP, of iig honderden keren zoveel. Echt veel, veel meer, en je moet echt doosjes 'gewone' pillen slikken om die hoeveelheid hormonen binnen te krijgen.
Waarom denk je dat je je zo kut voelt na een MAP geslikt te hebben
En dat is dan ook waarom je ook 2x2 gewone anticonceptiepillen kunt slikken als morningafter-methode. Nou ja- alleen de merken Neogynon of Stediril-d dan ,aangezien die de juiste samenstelling hebben.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:33 schreef loveli het volgende:
[..]
Bron?
Dat bedoel ik nu met dat vrouwen meer infoematie moeten zoeken. Weet wat je in je lichaam stopt! Een normale pil bevat een tiende van de hoeveelheid levonorgestrel die in MAP zit!
Microgynon: 150 mcg levonorgestrel en 30 mcg ethinylestradiol.
Norlevo: 2 tabletten met 0.750 mg levonorgestrel.
Als 0.750 mg 750 mcg is (en bij mijn weten is dat zo), bevatten twee pillen van de MAP net zoveel levonorgestrel als tien pillen Microgynon.
Ja, weet ik uit ervaring in de zin dat mijn beste vriendin twee jaar geleden en afgelopen jaar in mijn armen heeft liggen kotsen en janken van ´nooit meer´.quote:Op woensdag 7 maart 2007 17:40 schreef Aventura het volgende:
En dat je je altijd heel kut voelt door zo'n pil lijkt me ook achterhaald. Heb je dat uit eigen ervaring? Want ik weet uit eigen ervaring dat je je met de nieuwe generatie MAP bijna niks voelt. In tegenstelling tot de oude methode. Daar was ik destijds flink beroerd van. (allebei de soorten MAP heb ik een keer moeten nemen).
Dan zal het wel per persoon verschillen, ik voelde helemaal niksquote:Op woensdag 7 maart 2007 17:45 schreef Twinky het volgende:
[..]
Ja, weet ik uit ervaring in de zin dat mijn beste vriendin twee jaar geleden en afgelopen jaar in mijn armen heeft liggen kotsen en janken van ´nooit meer´.
ik dacht dat er veel meer hormonen in de MAP zaten en veel minder in de gewone pilquote:Op woensdag 7 maart 2007 17:33 schreef loveli het volgende:
[..]
Bron?
Dat bedoel ik nu met dat vrouwen meer informatie moeten zoeken. Weet wat je slikt! Een normale pil bevat een tiende van de hoeveelheid levonorgestrel die in MAP zit!
Microgynon: 150 mcg levonorgestrel en 30 mcg ethinylestradiol.
Norlevo: 2 tabletten met 0.750 mg levonorgestrel.
Als 0.750 mg 750 mcg is (en bij mijn weten is dat zo), bevatten twee pillen van de MAP net zoveel levonorgestrel als tien pillen Microgynon.
Bovenstaande heb ik geschreven in november 2006. Het betrof een betaling uit 2005. Uitgebreid heen en weer gemaild met pilonline, en uiteindelijk opgelost. "We hebben de betaling teruggevonden in de administratie".quote:Op donderdag 23 november 2006 09:26 schreef imago het volgende:
Met pilonline.nl doe ik geen zaken meer.
Kreeg anderhalve maand geleden van ze een e-mail met een betalingsherinnering van 2 facturen van een jaar (!) geleden. Beetje vreemd, want ik heb ze gemachtigd automisch te kunnen incasseren. Dat heb ik ze dus ook teruggemaild, met de mededeling dat de bedragen allang afgeschreven waren. Ik kreeg een mailtje terug dat ze inderdaad één van de betalingen terug konden vinden, de andere niet. Ik heb ze verteld op welke dag het tweede bedrag afgeschreven was, en daarna niets meer gehoord.
Nu krijg ik gisteren een mailtje van ze dat ze over een week een incasso-bureau op me af gaan sturen omdat ik niet betaald heb, en dat ik op hun vorige herinnering niet gereageerd heb!Daar gaat dus zometeen een mooie reactie naartoe dat ik geen zaken meer wens te doen met een bedrijf met zo'n slechte administatie en onprofessionele correspondentie. Zij hebben hun zaakjes niet op orde, ik wel. Bah, ben er helemaal boos van!
quote:Op donderdag 15 maart 2007 20:59 schreef latexpiepbeestje het volgende:
Als je zwanger bent en je weet het niet en tóch de pil door blijft slikken?
Dat dacht ik dus ook, maar dan in dagenquote:Op vrijdag 16 maart 2007 23:10 schreef Twinky het volgende:
7 weken pilvrij, is dan je stopweek, daarna weer beginnen. Volgens de 3e week-pil-vergeten-regeling.
dagen ja, sorryquote:Op zaterdag 17 maart 2007 15:54 schreef Cutebutpsycho het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook, maar dan in dagen![]()
Neem aan dat je dat bedoelt![]()
Ik schrok alquote:
Ja, dit vroeg ik me laatst ook af.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 23:42 schreef latexpiepbeestje het volgende:
Als je zwanger bent en je weet het niet en tóch de pil door blijft slikken, wat gebeurd er dan eigenlijk?
jep, dat kan heel goed. Omdat je door de pil onttrekkingsbloedingen krijgt en dus niet echt 'ongesteld' bent. De meeste meisjes/vrouwen die niet weten dat ze zwanger zijn en gewoon 'ongesteld' zijn elke maand, slikken dan ook de pil.quote:Op zondag 18 maart 2007 19:43 schreef blupje77 het volgende:
[..]
Ja, dit vroeg ik me laatst ook af.
Wordt je dan bijvoorbeeld wel gewoon ongesteld?
Dankje! Handige infoquote:Op maandag 19 maart 2007 23:01 schreef loveli het volgende:
Geen ervaring, maar hier staat nuttige info:
http://www.anticonceptie-online.nl/minipil.htm
Hmm.. ok. Ik twijfel of ik er dan uberhaupt wel aan moet beginnen als er geen stopweek is. Ik ben namelijk van oorsprong met de pil begonnen om mijn cyclus regelmatig te krijgen. Is het dan wel verstandig om met een pil te beginnen waarbij je helemaal geen cyclus meer hebt? En het klinkt ook nogal onnatuurlijk om niet meer te ovuleren op deze leeftijd?quote:Er is bij pilgebruik geen sprake van een echte cyclus. De normlale cyclus wordt lamgelegd en door eens in de zoveel tijd een stopweek in te lassen, wordt een bloeding opgewekt. In dat stukje over de minipil lees ik dat er geen stopweek is, dan wek je dus ook geen bloeding op. Het beetje aanwezige slijmvlies kan na verloop van tijd toch gaan afbreken, met als gevolg een doorbraakbloeding. In de bijsluiter zal meer staan over doorbraakbloedingen, hier staat nog wat info:
http://www.anticonceptie-(...)en_anticonceptie.htm
Zo te lezen is ie inderdaad betrouwbaarder. Als ik hem ga slikken laat ik zeker mijn ervaringen hier even weten.quote:Als ik dat zo lees heeft de Cezarette een betere betrouwbaarheid dan een andere minipil. Geef je je bevindingen door als je een tijdje slikt?
Je hebt met elke pil geen normale cyclus, en al zeker geen ovulatie meer!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 09:45 schreef Geartsjuh het volgende:
Hmm.. ok. Ik twijfel of ik er dan uberhaupt wel aan moet beginnen als er geen stopweek is. Ik ben namelijk van oorsprong met de pil begonnen om mijn cyclus regelmatig te krijgen. Is het dan wel verstandig om met een pil te beginnen waarbij je helemaal geen cyclus meer hebt? En het klinkt ook nogal onnatuurlijk om niet meer te ovuleren op deze leeftijd?
Ja, dat is waar. Goed punt. Maar met een normale combinatiepil kan je wel een cyclus qua bloedingen regelmatig maken en dat was juist hetgene wat bij mij eerst niet klopte.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 09:47 schreef Alcarin het volgende:
[..]
Je hebt met elke pil geen normale cyclus, en al zeker geen ovulatie meer!
Net even gegoogled en ik wil even niet nadenken over de mogelijkheid dat ik dat hebquote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:01 schreef loveli het volgende:
Weet je ook waarom het niet klopte bij jou? Er kunnen verschillende oorzaken zijn, PCO is bij mijn weten de meest voorkomende, 10% van alle vrouwen heeft daar in meer of mindere mate last van.
Dat is niet eens een gek idee. Ik ben een paar jaar geleden ook een tijdje gestopt met de pil en toen was mijn cyclus weer onregelmatig. De huisarts raadde me toen aan tenminste twee jaar de pil te slikken om de bloedingen regelmatig te krijgen. Inmiddels zijn we al 2,5 jaar verder dus ik kan best een poging wagen. Maar misschien kan ik dat beter eerst even met mijn huisarts overleggen.quote:Is het voor jou een optie om te kijken hoe je cyclus het doet zonder de pil? Als er geen oorzaak is gevonden voor je onregelmatige cyclus, is het misschien een idee om daar eerst naar te kijken. Als je ouder wordt verandert je cyclus sowieso. Ik ben van de eerste 2 jaar om de 5 weken naar heel regelmatig om de 29 dagen gegaan, na een aantal jaar veranderde dat opeens naar 27 dagen. Misschien is jouw cyclus nu ook veranderd ten opzichte van vroeger.
Qua anticonceptie kan ik natuurlijk tijdelijk andere middelen gebruiken. Maar ideaal is het niet nee.quote:edit: je schrijft dat je 'em wilt voor je libido, dan is dat laatste wsch toch geen optie.
De meeste vrouwen met PCO hebben maar heel weinig last en alleen bij de zwaardere vormen komen de minder leuke symptomen om de hoek kijken. Omdat het bij zoveel vrouwen voorkomt, is dat een van de eerste dingen waar naar gekeken wordt bij een onregelmatige cyclus.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:11 schreef Geartsjuh het volgende:
Net even gegoogled en ik wil even niet nadenken over de mogelijkheid dat ik dat heb. Ik voldoe gelukkig niet aan de symptomen, behalve de onregelmatige cyclus dan.
Bedankt voor het adviesquote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:25 schreef loveli het volgende:
[..]
De meeste vrouwen met PCO hebben maar heel weinig last en alleen bij de zwaardere vormen komen de minder leuke symptomen om de hoek kijken. Omdat het bij zoveel vrouwen voorkomt, is dat een van de eerste dingen waar naar gekeken wordt bij een onregelmatige cyclus.
Je kunt sowieso vragen of je hormoonhuishouding kan worden nagekeken. Ik denk dat dat slim is om te doen als je geen hormonen meer slikt, maar misschien kunnen ze ook kijken of die goed is als je de pil nog gebruikt.
Volgens mij kan dat bij alle combinatiepillen voorkomen, maar je kan wel anders reageren op een ander merk pil. Dat verschilt nou eenmaal per vrouw. De hormonen in de pil kunnen voor depressieve gevoelens zorgen.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 23:00 schreef Aventura het volgende:
Meer mensen last van depressieve gevoelens aan het begin van de stopweek? Ik zit nu in mijn eentje thuis op de bank en weet even niet meer waar ik het zoeken moet. Tranen zitten hoog, voel me heel leeg en heb nergens zin in. En dan bedoel ik niet bepaald dat ik geen zin heb in uitgaan. Alles is op het moment inktzwart. Het gekke is dat ik ergens wel weet dat dit hormonaal is maar toch kan ik het gevoel niet doorbreken. Het bizarre is dat het binnen een paar uur tot een dag kan omslaan, maar daar heb ik nu weinig aan.
Er zijn ook maanden dat ik me zo voel maar dat ik het verband niet leg. Maar nu bedenkt ik het me opeens weer. Ik wil dit echt niet meer. Is er van sommige merken bekend dat ze depressieve gevoelens veroorzaken? Kan het zijn dat ik gevoelig ben voor een bepaalde hormooncombi? (Ik slik nu Femodeen). Ik zou het fijn vinden om te horen dat ik niet de enige ben en dat er een oplossing is (in de vorm van een ander merk). Ik wil wel graag de (een) pil blijven slikken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |