Wadloper | zaterdag 16 september 2006 @ 19:12 |
Hier alweer deel 31 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27 Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend. NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Arriva Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden). Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS. De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. Syntus Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Connexxion Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet. Interieur en exterieur. Veolia Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex. RandstadRail Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET. Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september had men met de ombouw naar RandstadRail gereed moeten zijn. Inmiddels is hier echter de eerste vertraging opgetreden. Als alles klaar is, is de Zoetermeerstadslijn uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem. De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid. Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden: ![]() NS Reizigers diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. electrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. ![]() Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen. Foto's: Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant ziet het ding er zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. NS Internationaal NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Overig internationaal Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen. Op Roosendaal-Antwerpen: Maastricht-Luik: De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: treinfoto.be) Venlo-Hamm: Overig binnenland Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden [ Bericht 8% gewijzigd door Wadloper op 16-09-2006 20:27:21 ] | |
Wadloper | zaterdag 16 september 2006 @ 19:14 |
ICM-? vertrekt vanaf Groningen spoor 4a: Link ![]() ![]() ![]() ![]() (Let niet op het laatst, dan gaat men camera naar beneden, heb altijd ruzie daarmee ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 16 september 2006 @ 19:42 |
Alle foto's in de OP zijn dood ![]() En dat mag die kuttige mod zeker weer op gaan lopen knappen, nou ik dacht het niet ![]() Je hebt nog een kleine 24 uur dat je m zelf mag editten ![]() | |
Wadloper | zaterdag 16 september 2006 @ 20:06 |
quote:Daar wil ik een reactie op geven... Ik heb de hele tekst gedaan enzo, en ik wil dat neer posten zeg maar, en dan 'is de verbinding met de database uitgevallen' Kheb het nu al 6x geprobeerd, maar telkens krijg ik zo'n kutsmoes over de database ![]() ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 16 september 2006 @ 20:08 |
quote:Te grote OP. eerst de hele Op leeg-editten, op Ok klikken, zodat er een lege Op zichtbaar is voor iedereen. En dan weer editten, en dan de OP er in zetten die je wilt. | |
Carport | zaterdag 16 september 2006 @ 20:09 |
Goh.. de OP is niet al te best ![]() | |
Wadloper | zaterdag 16 september 2006 @ 20:15 |
Rofl, nu zijn de [ en ] wel weg, maar geen plaatjes ![]() test: | |
SNArky | zaterdag 16 september 2006 @ 20:18 |
Die OP is nu wel een stuk minder lang ![]() | |
Wadloper | zaterdag 16 september 2006 @ 20:20 |
quote:Hehe ![]() Ik weet alleen niet wat er nou precies fout is gegaan met de OP toen ik hem kopieerde naar dit topic... Maar ik zal nog proberen ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 16 september 2006 @ 20:22 |
quote:waarschijnlijk heb je hem gequote uit het vorige deel ipv op het linkje naar de plek op de Wiki waar de OP staat geklikt ![]() | |
Wadloper | zaterdag 16 september 2006 @ 20:33 |
Hij is gelukt ![]() 2 plaatjes om het goed te maken ![]() ![]() Hele lange rits ICM (Inclusief de 4444 in het midden) richting Den Haag voor iets speciaals, was op een zaterdag. ![]() DM'90 3446 gekoppeld aan de DH-1 3112 | |
Alexxxxx | zaterdag 16 september 2006 @ 20:39 |
Whehe, helemaal top | |
Wadloper | zaterdag 16 september 2006 @ 21:02 |
Is er toevallig ook belangstelling voor een filmpje dat de 3112 en de 3446 samen aankoppelen? (is wel vanaf spoor 3/4 b genomen, en is een beetje ingezoomd) ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 september 2006 @ 23:01 |
Ik ben weer thuis ![]() ![]() Meer morgen, misschien ![]() | |
Dichterbijer | zaterdag 16 september 2006 @ 23:10 |
quote:Voor de volgende keer: Zelf loop ik altijd wel eens te bedenken hoe ik een filmpje zou kunnen maken met hele mooie shots van treinen. Rijdend, stilstaand, langs het spoor, etc. Maar ja...geen goede camera voorhanden anders was ik wel eens aan het filmen gegaan. | |
Dr_Flash | zaterdag 16 september 2006 @ 23:17 |
621 inmiddels tsoekie ![]() | |
Wadloper | zondag 17 september 2006 @ 00:40 |
quote:Ik heb een klein statiefje ervoor (de videocamera stelt opzich niet zo heel veel voor, maar is zeker wel een leuk dingetje) dus ik ga wel proberen ![]() | |
Zug-Chef | zondag 17 september 2006 @ 01:48 |
tsopdnivguret | |
the_disheaver | zondag 17 september 2006 @ 20:44 |
quote:Die is niet naar Den Haag gegaan gister of vandaag. Zag hem zaterdagmorgen ook, maar door werkzaamheden kan ie niet verder dan Mp rijden. Door 4 redelijk krappe overstappen mijn jas in de trein laten liggen ![]() | |
Wadloper | zondag 17 september 2006 @ 20:49 |
Was niet deze zaterdag, maar de zaterdag van 9 september ![]() Balen van je jas, zaten hopelijk niet al te waardevolle spullen in? ![]() | |
thatsme | zondag 17 september 2006 @ 21:35 |
En de buschaufeur tussen zwolle en meppel maar vrolijk verkondigen dat de mensen naar groningen stom bezig waren, die moesten volgens hem in de snelbus naar steenwijk. NS mag de chauffeurs wel beter programeren voordat ze in z'n bus gezet worden. | |
Dr_Flash | zondag 17 september 2006 @ 21:49 |
![]() Haan > Kippetjes > Opladen ![]() | |
Zug-Chef | zondag 17 september 2006 @ 22:14 |
quote:Goh dat klinkt bekend ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 17 september 2006 @ 22:19 |
quote:Daar moest ik ook meteen aan denken ja ![]() | |
Dichterbijer | maandag 18 september 2006 @ 08:58 |
Leuk die busreis tussen Meppel en Zwolle... Zie je aan de andere kant van de A28 allemaal bussen weer naar Meppel gaan stampvol. Geef mij maar de trein... | |
MREn | maandag 18 september 2006 @ 15:26 |
Ritje Nootdorpboog.... | |
Areyoutalkingtome | maandag 18 september 2006 @ 15:52 |
Ik heb een vraagje: hoe bepaalt de NS de lengte van de IC's Gr/Lw-DHC/RC? Soms rijden er 3x3, soms 1x3 en 1x4 en ga zo maar door. | |
Alexxxxx | maandag 18 september 2006 @ 15:54 |
quote:nattevingerwerk, vaak weten ze in Amersfoort nog niet wat ze in Zwolle gaan doen. | |
MREn | maandag 18 september 2006 @ 16:37 |
quote:Dat ligt anders planmatig vast. Op de wachtruimte op perron 1/2 te Amf hangt de verdeling stellen Lw/Gn. Natuurlijk ook te zien met bijv. mat. samenstelling op Somda. Verdeling is (ruwweg) dat bij een even aantal stellen, half/half en bij oneven aantallen gaat er een stel meer naar Gn dan naar Lw en een stel meer naar Gvc dan naar Rtd. | |
Willy84 | maandag 18 september 2006 @ 17:34 |
Wat me weleens opvalt is dat er bij oneven aantal stellen in de richting Schiphol/AdamC er 1 meer gaat naar Schiphol. Dit terwijl die naar Centraal altijd voller zit. Zeker savonds | |
Zug-Chef | maandag 18 september 2006 @ 18:10 |
Omdat het deel van Schiphol altijd gekoppeld is aan Groningen. Oftewel het deel uit Groningen gaat altijd naar Schiphol | |
Areyoutalkingtome | maandag 18 september 2006 @ 18:36 |
Maar soms gaat er een trein met 3 bakken naar Lw, terwijl er naar Gr 2 x 4 bakken gaan. Dat is best onlogisch toch? Naar Lw zit je dan te krap, terwijl er veel te veel trein naar Gr gaat. | |
Zug-Chef | maandag 18 september 2006 @ 18:39 |
Tja ik vind dat ook kut, maarja, neits aan te doen. In Gn wonen nu eenmaal 2x zoveel mensen als in Lw Op zo'n moment is het een kwestie van doortanken en snel de trein in sprinten om een goede plek te bemachtigen | |
MREn | maandag 18 september 2006 @ 18:40 |
quote:Naar Gr rijdt altijd plan V...meestal 1, in de spits 2. Die krapte is een kwestie van keuzes maken...of sommige deeltrajecten kan het wat drukker zijn (zoals bijv. Heerenveen-Wolvega rond 15:30), terwijl dat geen extra stel rechtvaardigd. Je moet wel bedenken dat je een extra stel voor -zeg- Zl-Sw mee neemt, je dit helemaal mee naar Lw neemt, en weer terug ook. Bovendien is er ivm trein en perronlengte in Zl niet veel ruimte om een trein na binnenkomst nog te verlengen, hoewel dit wel eens gebeurt aan de randen van de spits. | |
Zug-Chef | maandag 18 september 2006 @ 18:41 |
Als Gr Groningen is, (wat Gn moet zijn), dan kan ik je snel uit de droom helpen. Die plan V's zijn allang weg op die lijn. Ook de stopper Zl - Gn wordt met ICM gereden | |
Areyoutalkingtome | maandag 18 september 2006 @ 18:45 |
Wat is plan V? Die hondekoppen? ![]() | |
Zug-Chef | maandag 18 september 2006 @ 18:46 |
quote:Wil het best zeggen, maar we maken de OP niet voor niks natuurlijk ![]() | |
MREn | maandag 18 september 2006 @ 18:46 |
quote:Nee, Gr is Gorinchem bij mn beste weten, dus daar had ik het ook over. | |
Dr_Flash | maandag 18 september 2006 @ 18:59 |
quote:Maar die andere flappie had het over Groningen, dus JIJ gaat offtopic ![]() | |
MREn | maandag 18 september 2006 @ 19:05 |
quote:Niet hij had het over Gr ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 september 2006 @ 19:08 |
quote:ja maar hij is ![]() | |
MREn | maandag 18 september 2006 @ 19:18 |
quote:Maar dan kan ik nog wel eens een in een flauwe bui zijn... | |
Dr_Flash | maandag 18 september 2006 @ 19:21 |
quote:Dat kan ![]() ![]() "Het volgende station is GOOR" -"Ga eens poetsen dan!" ![]() | |
Zug-Chef | maandag 18 september 2006 @ 19:30 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 september 2006 @ 19:45 |
Opvallend is dat Leeuwarden de afkorting Lw, Leeuwarden Camminghaburen Lwc en schenkenschans Lwsks, maar Leeuwarden Achter de Hoven in plaats van Lwadh, Adh als afkorting heeft. Net zoals Den Haag Laan van NOI, Laa als afkorting heeft. | |
Dr_Flash | maandag 18 september 2006 @ 19:47 |
ja, logisch is nou eenmaal niet eenwoord wat ze bij NS kennen ![]() | |
Wadloper | maandag 18 september 2006 @ 19:57 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Zug-Chef | maandag 18 september 2006 @ 19:57 |
Wat dacht je van Vndc en Vndw En dan Klp | |
Zug-Chef | maandag 18 september 2006 @ 19:58 |
quote:joh je had mee moeten gaan met Rondje NL hoor ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 september 2006 @ 19:59 |
Net zoiets he. Met Veenendaal en de klomp | |
Dr_Flash | maandag 18 september 2006 @ 20:11 |
Waarom gaan we niet in België wonen allemaal? Een maandfuckingtrajectabo voor 48 km kost daar zegge en schrijve Éénhonderd twaalf euro. Hier ga je gewoon voor 225,60 de bietenkar op. Meer dan het godver DUBBELE ![]() | |
Wadloper | maandag 18 september 2006 @ 20:12 |
quote:Ja, vond het ook jammer dat ik niet mee was gegaan... Maar ben altijd beetje voorzichtig met internet dingen enzo ![]() Misschien dat ik volgend rondje meega, maar kan nog niets garanderen ![]() Is het ook mogelijk Arriva te bellen met het eenmalig verzoekje, of ze de 3222 willen laten rijden op Gn-Nsch zondag? | |
Zug-Chef | maandag 18 september 2006 @ 20:13 |
quote:maar hier kan je elk half uur dat stuk rijden, daar meestal niet ![]() | |
Zug-Chef | maandag 18 september 2006 @ 20:13 |
quote:Bellen kan altijd, de vraag is natuurlijk of ze luisteren.. Misschien zeggen ze wel toe en doen ze t uit eindelijk toch niet.. Om jou te pesten ![]() | |
Wadloper | maandag 18 september 2006 @ 20:17 |
Mja, die dag rijden al stoomtreinen etc langs de lijn, zal natuurlijk leuk zijn als die speciale wadloper er ook rijd! | |
Areyoutalkingtome | maandag 18 september 2006 @ 20:18 |
Wat is er dan zo speciaal aan de 3222? | |
Wadloper | maandag 18 september 2006 @ 20:19 |
Groene wadloper ![]() | |
Areyoutalkingtome | maandag 18 september 2006 @ 20:22 |
Ah das de groene ![]() ![]() | |
Wadloper | maandag 18 september 2006 @ 20:22 |
http://members.lycos.nl/treinpage/fotopage/star/3222tkl1l.jpg | |
MREn | maandag 18 september 2006 @ 20:24 |
quote:http://www.nvbs75.com/Treinfeest/index.html | |
Dr_Flash | maandag 18 september 2006 @ 20:25 |
quote:Hier valt ieder half uur een 3500 uit, daar niet ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 september 2006 @ 20:25 |
quote:MET carnavalsneus ![]() | |
Wadloper | maandag 18 september 2006 @ 20:26 |
quote:Die rode stip is grappig ![]() ![]() | |
the_disheaver | maandag 18 september 2006 @ 20:38 |
quote:draai je het om. Ga je vragen of 3101 t/m 3221 misschien mogen rijden die dag... | |
Dr_Flash | maandag 18 september 2006 @ 20:40 |
quote:En dan zeggen ze "NEE ![]() ![]() ![]() | |
Wadloper | dinsdag 19 september 2006 @ 04:56 |
quote: ![]() Maar dan rijd hij wel mooi! ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 september 2006 @ 13:40 |
Vandaag weer wat leuke spots van mij. In Groningen was namelijk een meettrein voor de bovenleiding actief. Verder zag ik in Onnen veel (V)IRM staan. Ook stond er een ICM en natuurlijk SM'90, waarvan 1 stel aan 1 kant geheel met grafitti bedekt is. Op de terugreis vanuit Zwolle zag ik een Plan V, de 897, in Assen staan. Staan daar wel vaker treinen gerangeerd? | |
the_disheaver | dinsdag 19 september 2006 @ 13:42 |
niet echt dat ik weet. Ja, alleen als er een paar uur geen treinen rijden tussen Gn en Asn kan het best druk zijn op Asn...Een boel ICM'etjes, leek wel leuk. | |
Peterselieman | dinsdag 19 september 2006 @ 14:04 |
Was nog vergeten te melden dat op de terugreis vanuit zwolle er iemand in Hoogeveen uit de trein gezet is, omdat hij de muziek te luid had aanstaan. De conducteur had hier iets van gezegd, maar niet willen luisteren. Daarom moest hij er uit ![]() | |
MREn | dinsdag 19 september 2006 @ 14:50 |
quote:Dat moesten er meer doen! | |
verzameldirk | dinsdag 19 september 2006 @ 15:15 |
quote:Wadloper vertel, vertel ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 september 2006 @ 15:28 |
Enkele weken geleden ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 19 september 2006 @ 15:31 |
Even een update tussen door (en het is niet eens Rondje Nederland ![]() Vanmorgen wezen spotten op de lijn Venlo - Venlo grens. Redelijk wat Duitse cargo's gezien en natuurlijk de RegionalExpress tussen Venlo en Kaldenkirchen - Hamm (Westf). Dit zijn wat fototjes: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verder ook nog 2 Belgische 77's aan elkaar gezien, maar foto komt niet echt uit de verf (eind van 2e lok verdwijnt achter een paal).. Bordje Vierlingsbeek is gelukt, nu op naar een hernieuwde poging Ravenstein - Oss - Oss West en Rosmalnen wat fatsoenlijker te krijgen. Houten Castellum wordt de laatste vandaag en dat gaan we vieren met Dr_Flash en bierrr. Iedereen is welkom vanaf half 7 ![]() De groeten !!! ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door Zug-Chef op 20-09-2006 22:12:18 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 19 september 2006 @ 15:37 |
![]() ![]() ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 19 september 2006 @ 15:38 |
quote:Ik zit nu in de stopper van 15.46 maar ik stap denk ik nog wel een paar keer uit tussendoor. Zit toch 1e klas ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 september 2006 @ 15:41 |
2 keer een half uurtje, kèn nèt ![]() Laterrrr ![]() | |
Willy84 | dinsdag 19 september 2006 @ 20:07 |
Weet iemand of het lopen van perron 4a naar 2 te halen is in 3 min op station Maastricht? Dit omdat de site van ns aangeeft dat dit niet te halen is. Waardoor de verbinding Eijsden-Rest van NL heel lang is. | |
Alexxxxx | dinsdag 19 september 2006 @ 20:12 |
quote:Er voor zorgen dat je bij het uitstappen voor de deur staat die het dichtst bij de trappen is. En dat kun je aan de conductuer vragen als het goed is, die hoort dat toch te weten. En gewoon lekker rennen en gokken. | |
Wadloper | dinsdag 19 september 2006 @ 20:27 |
quote:Kijk, dat zijn goede HC's! ![]() | |
Wadloper | dinsdag 19 september 2006 @ 20:29 |
quote:De STAR dagen zijn dit weekend in Zuidbroek. Er rijden verschillende treinen (dacht een Blauwe Engel en een stoomtrein) naar Zuidbroek! ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 september 2006 @ 21:13 |
de 186 is het iig niet, dan had dat wel in het blaadje gestaan ![]() ![]() | |
jorienvdherik | dinsdag 19 september 2006 @ 21:26 |
Vanaf onze school kunnen we door een braakliggend terrein waar het nieuwe ziekenhuis komt station Rotterdam Lombardijen en het spoor er naar toe goed zien, Elk uur komt er de internationale trein van Brussel naar Amsterdam ( en omgekeerd ) langs. Blijft een leuk gezicht, en de thalys komt er ook voorbij ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 september 2006 @ 21:41 |
Het Moment Supreme:![]() Alle elementen van de avond op 1 foto: ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 19 september 2006 @ 22:41 |
quote:186 is er wel, want er staat dat de blauwe engel van de HSA komt. Staat ook de foto in van die trein zoals wij hem ook in Winterswijk aantroffen tijdens het rondje | |
Dr_Flash | dinsdag 19 september 2006 @ 22:44 |
oh, dan zal ik nogeens in het blaadje kijken ![]() | |
Wadloper | woensdag 20 september 2006 @ 19:38 |
Doe dat maar even ![]() In het regioblaadje staat dat er een Blauwe Engel hierheen komt, maar welke weet ik niet ![]() | |
knars | woensdag 20 september 2006 @ 19:40 |
Zo, het was feest vanochtend bij Gouda... brand in een loc die nu nog steeds voor pampus op een van de middensporen staat bij de spoorbrug over de Zwarteweg heeft tot na de ochtendspits alles platgelegd. http://www.nu.nl/news.jsp?n=829597&c=12&rss Leverde wel een bizar moment op; er mochten op last van de brandweer geen treinen rijden van en naar Gouda en Gouda Goverwelle, maar de sprinter uit Den Haag van ca. 7.03 was toch onwetend gearriveerd. Ging dus maar weer terug (ik mee) naar Den Haag, waar we langs het spoor richting Gouda de sneltreinen en ic's uit R'dam en Den Haag dus nog zagen staan - inclusief passagiers die al ruim een uur eerder Gouda hadden moeten passeren. Tussen Zoetermeer Oost en Voorburg reden beide sporen tegelijkertijd richting Den Haag - was wel grappig, om twee sprinters nagenoeg tegelijkertijd naast elkaar te zien optrekken ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 19:43 |
Nou, het spijt me beleefd, maar het HSA donateursblaadje maakt er op geen enkele wijze melding van ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 19:47 |
quote:Ja, was een zootje heb ik begrepen. Ze gaan hem morgenochtend proberen op te vijzelen, en met lorries onder de wielen proberen dat ding af te slepen begreep ik. Welke loc was het, weet je dat? Of welk type? | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 20:34 |
quote:Ja ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 20:38 |
quote:de 186 IS de enige rijvaardige "Blauwe Engel" op het moment hoor. ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 20:49 |
Wat loopt wadloper dan te blaaten :p En ik uit te leggen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 20:51 |
Het zou de DE41 KUNNEN zijn ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 20:52 |
Die is dat weekend naar de dieseldag van de ZLSM | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 20:52 |
Dan ben ik benieuwd naar de foto's van Wadloper ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 21:01 |
En niet eens naar de mijne ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 21:02 |
quote:Nee jij maakt alleen maar kutfoto's met stomme bordjes erop ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 21:29 |
quote:Ik wacht nog steeds op een foto met een bepaald kutje er op ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 21:35 |
quote:Moet je bij Alexxxxxxxxxxxx wezen ben ik bang ![]() Hoewel je daar ook niet veel verder mee zal komen ![]() Maar komend weekend ga jij een blauwe engel spotten in Gn dus? | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 21:39 |
Nah, vrijdagmiddag komt ie vanuit Zutphen richting Groningen en daarna door naar Zuidbroek. Had je ook plannen dan? Of voor zaterdags? | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 21:42 |
quote:Ik wil eigenlijk ff naar Ubach-Palenberg dit weekend, en daarna weer ff door naar Woepertaal. Vette shizzle daar jonge ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 21:43 |
![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 21:44 |
Ik wil ook ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 21:46 |
ga je toch mee man pikketrekker-jankert ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 21:46 |
Mja ik mag niet denk ik ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 21:49 |
quote: ![]() ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 21:52 |
Haha nahhh, maar ik ben de laatste tijd al zo vaak weg tot 's avonds laat, dat ik maar ff rustig aan moet doen enzo ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 21:56 |
quote:dat is een JA nou dan ga ik mijn nieuwe 2700 mAH accuus wel weer alleen testen in die slingerbaan hoor ![]() Met bier ![]() en braadworst ![]() en plezier ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 22:19 |
en nog wat van gisteren:![]() ![]() ![]() ![]() Onderstaande 3x Plan V is trouwens dezelfde als die Fles gemaakt heeft vanaf de loopbrug. Als je goed kijkt zie je mij deze foto maken ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 22:20 |
En ik maar coachen op die brug als er wat aankwam ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 20 september 2006 @ 22:27 |
quote:Ik heb geen kutje er op, wel tieten En ik heb foto's van twee verschillende Blauwe Engelen in rijdbare staat... een eenbaks en een tweebaks. maar dat zijn dan weer wel kutfoto's | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 22:31 |
ja pcies, maar de DE41 kan het niet zijn hoor ik net, en van de 186 is ook niks bekend | |
Zug-Chef | woensdag 20 september 2006 @ 22:35 |
quote:JUIHUIST WEHELLLLLLLLLLLLLLLLLLL 186 komt wel.... http://www.stichting-hsa.nl/ | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 22:39 |
quote:OHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO en tock heb ik wat LEUKERS te doen PIKKETREKKERRRRRRRRRRRRR | |
Alexxxxx | woensdag 20 september 2006 @ 22:48 |
tieten, gescheld en een oninteressante dialoog, goed topic | |
Dr_Flash | woensdag 20 september 2006 @ 22:50 |
quote:Ja we gaan zo weer braaf doen ![]() | |
Wadloper | donderdag 21 september 2006 @ 04:53 |
quote:Staat zelfs in het gemeenteblaadje wat vandaag is binnengekomen (advertentie voor de blauwe engel) Dus ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 september 2006 @ 10:22 |
quote:Gemeenteblaadjes: DE autoriteit op spoorweggebied ![]() | |
knars | donderdag 21 september 2006 @ 12:39 |
quote:ik ben geen kenner van goederenmaterieel, maar vanochtend werd loc 6459 ("Anton"?) onder begeleiding van een stuk of 6 spoorwerkers weggesleept naar een eindspoor op station Gouda door loc 6470. | |
Dr_Flash | donderdag 21 september 2006 @ 13:02 |
Het was iig een goederentrein, dus het zou best kunnen idd ![]() | |
MREn | donderdag 21 september 2006 @ 14:20 |
quote:do 21 september 2006 t/m vr 22 september 2006 -- DE II 186 naar Stadskanaal Gewijzigd is: ST 30863 do Zp v 19:04 Zpgea - 19:06 Vd a 19:13 Vd v 19:14 Rl + 19:21 Ltv a 19:29 Ltv v 19:30 Www + 19:37 Ww a 19:39 Ingelegd: LM 31301 do Ww v 19:19 Www + 19:21 Ltv a 19:29 Ltv v 19:30 Rl + 19:41 Vd + 19:50 Zpgea - 19:59 Zpge - 20:00 Zp a 20:02 LM 31302 vr Zp v 15:28 Zpgea - 15:29 Zpta a 15:30 Zpta v 15:32 Spa - 15:40 Dvgea - 15:41 Dv - 15:43 Ost - 15:51 Wh - 15:56 Zlgea - 16:05 Zl - 16:07 LM 31303 vr Zl v 16:37 Zlgea - 16:38 Hea - 16:41 Ddv - 16:49 Mp - 16:58 Hgbr - 16:59 Mpa - 16:59 Kg - 17:04 Hgv - 17:12 Vama - 17:15 Bl a 17:23 Bl v 17:30 Asn - 17:42 Onz - 17:55 Onn - 17:57 Hrn - 17:58 Gnl - 18:00 Gn a 18:03 LM 31304 vr Gn v 18:11 Gnl - 18:14 Wha - 18:17 Kw - 18:21 Mth - 18:22 Hgz - 18:23 Spm - 18:24 Zb - 18:28 Vdm a 18:38 | |
verzameldirk | donderdag 21 september 2006 @ 15:36 |
De 41 is een blauwe engel oftewel een DE 1 ![]() Een verbouwde blauwe engel zoals de 186 is een DE 2 ![]() Een beetje meer interesse voor de hobby mensen a.u.b. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 september 2006 @ 16:02 |
quote:Ik kan natuurlijk met hetzelfde gebrek aan bronvermelding precies het tegenovergestelkde beweren. ![]() Interesse voor de hobby ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 21 september 2006 @ 16:04 |
Als je en echte blauwe engel liefhebber bent, laat dan een snor groeien! | |
Wadloper | donderdag 21 september 2006 @ 16:15 |
quote:Die vat ik even niet ![]() | |
verzameldirk | donderdag 21 september 2006 @ 16:17 |
quote:Waar staat dat ik dat zeg, ik loop als treinliefhebber al ruim veertig jaar mee jonge man en weet heus wel van de hoed en de rand. ![]() | |
verzameldirk | donderdag 21 september 2006 @ 16:19 |
quote:Heb zowel en Snor als een baard ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 21 september 2006 @ 16:21 |
quote:Een andere bijnaam van de blauwe engel is "de Snor" ![]() Ik heb momenteel trouwens ook een baard en snor ![]() | |
Wadloper | donderdag 21 september 2006 @ 17:58 |
quote:Ow oke ![]() | |
Peterselieman | donderdag 21 september 2006 @ 18:00 |
Ik hoorde vanmiddag dat de GTW 303 bij Voith gestald is. Edit: Ik lees net op Somda dat de 305 in Berlijn staat en dat de eerste rit met een GTW op 5 November is. Verder is het testen weer begonnen. Echter hebben ze het testschema gelijk al weer aangepast. Het is dus afwachten wanneer er getest wordt. [ Bericht 70% gewijzigd door Peterselieman op 21-09-2006 18:09:18 ] | |
Zug-Chef | donderdag 21 september 2006 @ 18:14 |
Zo! Lang ochtendje wezen spotten bij Dordrecht Zuid. Het was gezellig aldaar. Met pieken van 6 spotters tegelijk.... ![]() ![]() En dit is een deel van de vangst: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De rest staat online op http://www.spoorvinder.tk Dordrecht Zuid RuLezZzZzZzzzzzzzzz ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Zug-Chef op 21-09-2006 18:48:08 ] | |
verzameldirk | donderdag 21 september 2006 @ 20:27 |
mooie goederentrein foto's klasse ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 september 2006 @ 20:51 |
quote:Bok anders ff op met je suffe tagjes ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 21 september 2006 @ 20:53 |
quote:Doe eens lief jij | |
Dr_Flash | donderdag 21 september 2006 @ 20:54 |
quote:Goed pappie ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 21 september 2006 @ 22:01 |
Morgen treinen ![]() Camera mee natuurlijk B) zal wel niet veel meer worden dan een ICM 4tje en een Plan Vtje ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 september 2006 @ 22:01 |
quote:Jorien hoi ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 21 september 2006 @ 22:02 |
quote:Ook richting Groningen? Daar komt de DE-II 186 in de loop van de middag ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 september 2006 @ 22:05 |
quote:JAAAAAAAAA Dat weten we nou wel ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 21 september 2006 @ 22:16 |
quote:nee reisje van hr - ti | |
Zug-Chef | donderdag 21 september 2006 @ 22:19 |
In Tiel komen ook Linten en Buffels ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 september 2006 @ 22:20 |
quote:Ja, en vast nog wel meer schrale rotkuttezooi ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 21 september 2006 @ 22:26 |
quote:linten vind ik per definitie kut ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 21 september 2006 @ 22:33 |
Oja, hotnewzz: morgen komt de SSN ook met een stoomlok + 6 wagons naar Groningen. Op Somda staat de dienstregeling ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 september 2006 @ 22:35 |
quote:Fijn, ik moet werken ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 21 september 2006 @ 22:44 |
quote:meld je ziek B) | |
Brembo | vrijdag 22 september 2006 @ 00:24 |
Twee vragen vandaag ![]() Wat doet een 1700 loc + Dubbeldekker (DD-AR) rijtuig + meettrein + Dubbeldekkerrijtuig op Utrecht CS. Vind het nogal een vreemde combinatie... En wat was er vandaag aan de hand tussen utrecht en Ede-wageningen??! | |
MREn | vrijdag 22 september 2006 @ 02:36 |
quote:http://www.somda.nl/www/index.php?blokid=40&op=viewdisc&forum_discussionid=1373 ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 22 september 2006 @ 02:41 |
lol. net voor middernacht op een CTA met 'niet instappen' erop. En een goederentrein op het spoor dernaast.... ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 22 september 2006 @ 12:43 |
hmm reisje wordt toch iets anders dan geplanned :-) met de bus van hier naar Lls, vanaf Lls naar Dvd en dan naar Ut om door de rollen naar Ti | |
jorienvdherik | vrijdag 22 september 2006 @ 12:59 |
mooie foto's van de thalys ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 september 2006 @ 13:20 |
Dit bericht staat op teletekst:quote:Dit is het bericht van nu.nl: quote:Hopelijk zijn er geen doden gevallen zoals teletekst beweert. | |
jorienvdherik | vrijdag 22 september 2006 @ 15:02 |
toch ook doden, volgens 538 nieuws | |
Peterselieman | vrijdag 22 september 2006 @ 15:07 |
Helaas wel ja. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 september 2006 @ 15:51 |
Soow dikke bende daar zeg ![]() Maar er werd natuurlijk niet met 450 km/h gereden. Dan zouden ze het namelijk niet over "gewonden" hebben. Dan zou het gewoon botten puzzelen worden om te kijken hoeveel mensen het geweest zouden kunnen zijn ![]() | |
verzameldirk | vrijdag 22 september 2006 @ 16:04 |
quote:stand om 16.00 uur 1 dode 18 vermisten, die waarschijnlijk ook zijn gedood ![]() geschatte snelheid bij de botsing met een werktrein is 200 km/h | |
Dr_Flash | vrijdag 22 september 2006 @ 16:06 |
Heet je ook "vermist" als ze wel weten WAAR je bent, maar niet of je dood of levend bent? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 september 2006 @ 16:18 |
Transrapid gecrasht: 1 dode geborgen, nog 10 vermist daar verder over het ongeluk met de Transrapid ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 september 2006 @ 16:18 |
Alexxxxx blijf eens SNEL van mijn account af ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 22 september 2006 @ 20:09 |
quote:om 16:18 zat ik midden op de waddenzee, ver van internet verwijderd, waar heb je het over? | |
Dr_Flash | vrijdag 22 september 2006 @ 20:17 |
quote:Ik zat ff te modje-wannabee"en, en zocht ff een smoes om de schuld op jou af te wentelen ![]() Speel nou ff mee of zo ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 22 september 2006 @ 20:20 |
quote:Jou blauwe tijd is al geweest, ga maar verzuurde ex-crew spelen of zo. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 september 2006 @ 20:22 |
quote:jamaar dan wor ik geband en zo ![]() ==================================================== ontopic ![]() Weet iemand hoe zo'n sandite installatie eruit ziet? Ik weet wel dat er op 1700 locs zandstrooers zitten, maar er zouden ook treinstellen uitgerust worden of zijn met sandite installaties. Die zooi om rails met blaadjes erop weer stroef te maken. Anyone? ![]() | |
Brembo | vrijdag 22 september 2006 @ 20:45 |
quote:Koplopers beschikken er geloof ik ook over ![]() Zag vandaag toch een leuke combinatie op Utrecht C. totaal 6*Plan V, dat is toch wel geinig als je dat ziet ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 september 2006 @ 20:50 |
quote:6 wauw ![]() ![]() | |
Gizlijntje | vrijdag 22 september 2006 @ 22:31 |
Ik zag vandaag bij Haren een stoomtrein met een paar passagierswagons richting Hoogezand rijden. Iemand enig idee waar die heen ging en wat het was? Gek genoeg stond er op het parallelspoor op station Assen een wadlopertje met draaiende motor (iets voorbij het perron). Zelfde vraag (maar minder interessant ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 22 september 2006 @ 22:32 |
quote:Lees voor de lol eens een stukje terug in dit topic, en kom het antwoord op je vraag tegen. | |
Gizlijntje | vrijdag 22 september 2006 @ 22:38 |
quote:oeps.. ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 22 september 2006 @ 22:41 |
Sta je met Trein-O-Fiel van OHIH op Groningen te wachten op de DE-II 186, komt ie ZO mooi binnen... Precies naast waar we stonden... Zo vet ![]() Dan wordt er opeens gevraagd of we mee willen rijden.... JAAAA TUURLIJK ![]() ![]() ![]() Het was een ubervette rit naar Veendam en daarna nog naar Stadskanaal. Foto's volgen strax of morgen ![]() Vet Vet Vet | |
the_disheaver | vrijdag 22 september 2006 @ 23:02 |
quote:Ja, en daar reed ik tussen zl en mp erg fijn achter.... met 40 km/h ![]() En net voor assen kwam er een goederenwagon bij... Die wadloper heb ik ook gezien, het waren er 2 (DH2'tjes). Waarvan de eerste volledig 'beschilderd' was, het nummer van de eerste niet kunnen zien. Wel van de 2de (de schone), maar inmiddels weer vergeten... ![]() | |
Gizlijntje | vrijdag 22 september 2006 @ 23:06 |
quote:Ja inderdaad, interessante grafitti stond erop. Gekke was: deuren van de voorste stonden open, motor draaide, maar geen mens te bekennen op, in of om de trein. Als ik een gestoorde(re) gek was geweest had ik er even mee kunnen rijden. ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 22 september 2006 @ 23:11 |
quote:Damn ik heb die op de plaat gezet bij Hoogeveen, alleen heb van het 1e treinstel ook het nummer niet gezien, wel van de 2e... dat was de 3209 | |
the_disheaver | vrijdag 22 september 2006 @ 23:14 |
ik meende iets van 19, 09 kan ook. eindigde wel met een 9 | |
MREn | vrijdag 22 september 2006 @ 23:31 |
3217 en 3209 | |
Zug-Chef | vrijdag 22 september 2006 @ 23:57 |
Thx MREn ![]() ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 22 september 2006 @ 23:59 |
En hier dan de beloofde foto's van vandaag:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door Zug-Chef op 23-09-2006 14:54:38 ] | |
jorienvdherik | zaterdag 23 september 2006 @ 00:13 |
De laatste is mooi met dat licht vanuit de trein | |
MREn | zaterdag 23 september 2006 @ 01:23 |
En dan te bedenken dat die dingen nog geen 5 jaar geleden nog hun dagelijkse ritjes Aml-Mrb maakten... * MREn vind de plan U toch stoerder ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 september 2006 @ 09:45 |
Vette mazzelaar jij Zug ![]() Mooie platen iig ![]() | |
TARAraboemdijee | zaterdag 23 september 2006 @ 10:46 |
Is er vandaag iets bijzonders aan de hand? Er kwam opeens een stoomtrein voor mijn deur langs ![]() | |
TARAraboemdijee | zaterdag 23 september 2006 @ 10:50 |
Ah, gevonden, STAR dagen ofzoiets, Zuidbroek whatever dat precies inhoud | |
Dr_Flash | zaterdag 23 september 2006 @ 11:02 |
quote:Wel een beetje opletten he ![]() http://www.stadskanaalrail.nl/ | |
Willy84 | zaterdag 23 september 2006 @ 11:34 |
Zo een DE2 staat al een tijdje binnen de hekken aan de Dijkgraafgracht ? En de stellen plan v die over hun revisie termijn waren, en daar stonden gestald waren gister allemaal weg. Er stond alleen nog een hele meuk SGM2. | |
the_disheaver | zaterdag 23 september 2006 @ 11:51 |
hij blijft toch wel in stadskanaal (waar geen spoor is, welk vaag plaatsje dan ook...) staan he? | |
Brembo | zaterdag 23 september 2006 @ 14:09 |
Geloof dat de NS zelf al niet meer weet wat hun dienstregeling is ![]() quote:Wel knap dat ze een trein noemen die toch niet rijd ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 september 2006 @ 14:17 |
LOL ![]() Maar zou dat niet over de 4486 en de 4488 gaan? De laatste 2 rijden planmatig WEL door naar Arnhem ![]() | |
Gizlijntje | zaterdag 23 september 2006 @ 14:22 |
quote:Huh? Zeg je nou dat er geen spoor is in Stadskanaal? | |
Bensel | zaterdag 23 september 2006 @ 16:43 |
Trouwens, ik had laatst iets gepost over de perron verhogingen die zouden plaatsvinden op plekken waar de nieuwe Stadler treinen zouden gaan rijden. Daar stond een filmpje bij dat het heel snel gereed zou zijn.. Nou, er is nog steeds niks gebeurt, en in oktober gaan die treinen al rijden ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 23 september 2006 @ 16:56 |
Jammer de bammer voor die 2 rolstoelers per maand ![]() In Duitsland is het heel normaal een stuk te moeten klimmen in een trein. Dat heet CHARME ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 september 2006 @ 17:01 |
quote: | |
MREn | zaterdag 23 september 2006 @ 17:02 |
quote:Je vergeet sommige stations in Nederland...in Enschede lazer je ook een halve meter de diepte in als je een ICM uit stapt op spoor 4. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 september 2006 @ 17:07 |
quote:Kijk. Dan. Uit. Je. Doppen. ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 23 september 2006 @ 17:19 |
MREn | zaterdag 23 september 2006 @ 18:33 |
quote:staat nergens dat ik dat niet doe ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 23 september 2006 @ 18:36 |
quote:Die reizen altijd met de trein als ik de rolstoelplek nodig heb voor mn karretje ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 september 2006 @ 18:41 |
quote:karretje? Jij hebt zo'n railtender hesje aan? ![]() Of bedoel je je turbo-rollator met opgevoerde straalpijpen? ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 23 september 2006 @ 18:42 |
quote:Nee, een karretje met daarop een gigantische tas, met in die tas, spulletjes. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 september 2006 @ 18:43 |
quote:Spulletjes ![]() Wat voor spulletjes Alexxxxx? Spulletjes om te bewaren meneer ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 23 september 2006 @ 19:18 |
Nog ff snel posten voor t forum tijdelijk dood gaat ![]() | |
MREn | zaterdag 23 september 2006 @ 19:18 |
ah gezellig, weer 40 posts slowchat | |
Zug-Chef | zaterdag 23 september 2006 @ 19:25 |
Ok, ff ontopic dan![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 23 september 2006 @ 19:27 |
quote:AArgh moet ik WEER aan de bak morgen ![]() | |
TARAraboemdijee | zaterdag 23 september 2006 @ 19:28 |
Wat doet die wadloper (en die stoomtrein) in Hoogeveen? | |
Dr_Flash | zaterdag 23 september 2006 @ 19:30 |
quote:Hoe moet je anders bij de STAR komen? ![]() | |
TARAraboemdijee | zaterdag 23 september 2006 @ 19:38 |
Eh, wat heeft die wadloper met STAR te maken? Dat ding rijdt alleen in het noorden en bij Almelo, niet bij Hoogeveen. En die stoomtrein, ik heb geen idee waar die vandaan kwam, het had net zo goed die van STAR zelf kunnen zijn (blijkbaar dus niet) | |
Zug-Chef | zondag 24 september 2006 @ 10:01 |
De stoomtrein kwam uit Rotterdam, van de Stoom Stichting Nederland. Deze rijden dit weekend als gast rond op het traject rondom Stadskanaal. Die wadloper heeft niks met Stadskanaal te maken. Die werd gerepareerd in Haarlem en toevallig ook vrijdag weer terug naar het noorden overgebracht. | |
Bensel | zondag 24 september 2006 @ 11:31 |
quote:Zal deze nog worden eens worden gewassen voordat de nieuwe treinen er zijn? ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 24 september 2006 @ 15:31 |
vast ff een post reserveren om mijn foto's in te plakken zo direct :p ![]() de 1829 die met een DD-AR stam reed, waar de foto echter van mislukt is ![]() ![]() daar gebeurde het allemaal ![]() ![]() ![]() ![]() een mDDM en een DD-AR geduwt door een 1728 eloc ![]() ![]() ![]() ![]() wist niet dat er VIRMs reden naar Lls? maar goed :-) een V6je dus ![]() ![]() Zit ik op de trein naar utrecht te wachten, stoppertje, komt er zowaar een Plan T (529) aanrijden als stoptrein naar utrecht ![]() ![]() Bankjes van de T ![]() ![]() en vanuit de Plan T nog een setje mDDms in de verte die toevallig de zelfde richting uit reed even later reed er nog een setje plan V alleen door de het vele groen was het onmogelijk om een mooie foto te krijgen [ Bericht 93% gewijzigd door Ou-Tannu op 24-09-2006 15:40:48 ] | |
Ou-Tannu | zondag 24 september 2006 @ 21:10 |
quote:wat doen die kwaklopers daar? ![]() | |
thatsme | maandag 25 september 2006 @ 09:31 |
de GTW staat weer op groningen! | |
thatsme | maandag 25 september 2006 @ 09:32 |
quote:van werkplaats zwolle misschien weer onderweg naar het noorden! edit: op OHIH forum stond dat die uit haarlem kwam. [ Bericht 8% gewijzigd door thatsme op 25-09-2006 10:53:14 ] | |
Ou-Tannu | maandag 25 september 2006 @ 12:31 |
quote:TSSK! laat ze daar lekker staan als ze stuk zijn :-P gewoon de GTW vervroegd in dienst ![]() | |
Peterselieman | maandag 25 september 2006 @ 12:54 |
De 3209 zal wel naar onnen gebracht zijn. De trein zelf komt niet zover, vanwege een defecte motor. Arriva gaat op 6 oktober de namen onthullen die op de 43 GTW's komen te staan. Ook zal er op die dag een van de GTW's reeds van naam voorzien zijn. Het is echter wel een besloten gelegenheid. | |
Bensel | maandag 25 september 2006 @ 13:27 |
quote:weet iemand trouwens ook de officiele datum van in diensttreding? Heb trouwens de GTW nog zien staan op station groningen.. vind het wel een mooi ding.. in elk geval beter dan de vierkante dozen die wadlopers heten | |
Peterselieman | maandag 25 september 2006 @ 13:38 |
De officiële datum is al verschillende malen verschoven, maar ligt bij mijn weten nu op 5 november. Dan wordt de trein op het traject Groningen - Leer in gebruik genomen. | |
Ou-Tannu | maandag 25 september 2006 @ 13:39 |
quote:groningen leer, wat is het laatste in NL liggende station dan? | |
Zug-Chef | maandag 25 september 2006 @ 17:16 |
Nieuweschans, Weener is de 1e in Duitsland | |
Ou-Tannu | maandag 25 september 2006 @ 18:44 |
quote:mooooooooooi! moet groningen - nieuweschans nog volgens mijn kleurplaat :p | |
Zug-Chef | maandag 25 september 2006 @ 18:48 |
quote:Waar was je dan met Rondje NL ![]() ![]() Coole foto's trouwens, stond laatst ook half uur of wat op Almere Buiten... gaar station ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 25 september 2006 @ 18:53 |
quote:kon ik niet ivm school rommel ![]() k vind de Plan T in de verte zelf zeer mooi gelukt ![]() en almere buiten stelt idd geen ruk voor, komen alleen veel treinen langs ![]() | |
Zug-Chef | maandag 25 september 2006 @ 23:29 |
za 30 september 2006 -- Museummaterieel naar Friesland dienstregelingen niet bekend 810011 Utm 7.55 Zl 9.30 810012 Zl 9.33 Lw 10.38 810013 Lw 10.48 Wk 11.21 28324 Wk 11.29 Stv 11.42 810015 Stv 11.45 Wk 11.58 Alexxxxx weet jij hier iets van ? | |
the_disheaver | dinsdag 26 september 2006 @ 00:18 |
quote:Waarom dan ver voorbij assen als hij naar onnen moet? | |
Ou-Tannu | dinsdag 26 september 2006 @ 08:10 |
quote:enige wat zou kunnen is dat ze hem via zwolle gesleept hebben? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 september 2006 @ 10:35 |
quote:En dat ie vanuit Haarlem kwam ![]() http://www.nicospilt.com/Spoorwegen2006_07.htm | |
Alexxxxx | dinsdag 26 september 2006 @ 13:35 |
quote:Vorig jaar ook al stoomtrein in Leeuwarden het eerste weekend van oktober ![]() Nou ja ik bben zaterdag toevallig toch in Leeuwarden, kan ik ook wel even kijken ![]() [jorienvandenherik]zondag ga ik ook een stukkie met de trein, zal wel wat foto's maken, gan retourtje Utrecht CS doen[/jorienvandenherik] | |
Zug-Chef | dinsdag 26 september 2006 @ 14:08 |
quote:Hmmm de 3737 ??? quote:Gheghe ![]() | |
the_disheaver | dinsdag 26 september 2006 @ 21:50 |
Iemand die om 1300 op groningen was? Ik spotte bijna een spotter die de GTW ging spotten... maar ik was te laat ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 26 september 2006 @ 21:56 |
Stoomweekend 21 en 22 april 2007 Ook in 2007 wordt er weer een stoomweekend georganiseerd. Voor dit evenement is een speciale werkgroep in het leven geroepen die bestaat uit reeds aangemelde vrijwilligers. Ze hebben alvast de eerste stappen gezet in de voorbereiding naar een nieuw en succesvol weekend. In april volgend jaar hopen we de stoomweekenden in 2005 en 2006 te kunnen overtreffen! bron: http://www.stoominfriesland.nl/ | |
Peterselieman | dinsdag 26 september 2006 @ 22:00 |
Leuk. Hopelijk heb ik dan tijd om even een ritje te maken met de stoomtrein. Lijkt me leuk. OP de miljoenenlijn was het al leuk om met een stoomtrein te rijden, maar die is nog leuker ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 26 september 2006 @ 23:00 |
OMG dit keer ga ik er hele weekend bij zijn ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 26 september 2006 @ 23:07 |
quote:vandaag een keertje niet ![]() Misschien vrijdag de GTWeetjes ff spotten weer ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 26 september 2006 @ 23:12 |
quote:irc blatert ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 09:00 |
![]() De Protos voor Connexxion op Innotrans in Berlijn. Ding wordt in Dessau, in de DDR dus, gebouwd. Ideetje voor Oostblokbarrels? ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 27 september 2006 @ 09:37 |
Die zijn best mooi hoor, die valleitreinen.... Dit is paar lelijk: ![]() En ze zijn voor Polen bedoeld ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 september 2006 @ 10:03 |
Kwaaaaak. Een lelijke kikker ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 27 september 2006 @ 10:28 |
quote:kikkers zijn best lelijk jah B) | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 10:39 |
Ik snap niet dat er nog IEMAND iets met dat SCHIJT imageshack doet ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 27 september 2006 @ 15:04 |
quote:en in die kikker staat ook nog "Hotlinking OK" | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 15:40 |
Als je de oorspronkelijke padnaam direct inklopt in een browser, dus NIET EENS gehotlinkt... http://img220.imageshack.us/img220/4443/inno07zr6.jpg (ik neem tenminste aan dat "inno" staat voor "Innotrans") Dan gaat het NOG mis, je krijgt gewoon helemaal die foto niet te zien. Stelletje ellendelingen daar ![]() Overigens WEL een aanrader voor de verwoede verzamelaars van popups en dat soort zaken ![]() | |
the_disheaver | woensdag 27 september 2006 @ 15:54 |
ik zie geen kikker. Wel een lelijke trein ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 27 september 2006 @ 18:19 |
Homo zooi ![]() ![]() | |
the_disheaver | woensdag 27 september 2006 @ 18:27 |
Ja, anders post je hem nog een keer ![]() kut kleur! | |
Ou-Tannu | woensdag 27 september 2006 @ 18:36 |
een "homo" trein ja B) | |
the_disheaver | woensdag 27 september 2006 @ 18:39 |
Waarom staat die stroomafnemer van die bus erachter eigenlijk omhoog ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 18:41 |
quote:Bedankt hoor! Nu zie ik hem wel ![]() ![]() Best een lelijke trein idd ja :S | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 18:54 |
Die display ook ![]() "RichtungPolen" Ja ehhh DAAR ergens heen ![]() Maar dat is dus een DMU-3 begrijp ik ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 27 september 2006 @ 18:56 |
mn jorienvandenherikpost was nog jorienvandenherikker dan ik zlef had kunnen vermoeden ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 september 2006 @ 18:56 |
idd een lelijke trein. Nog lelijker dan de kikker ![]() ![]() | |
the_disheaver | woensdag 27 september 2006 @ 18:56 |
quote:Graag gedaan ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 18:58 |
quote:Aaaaaight ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 20:12 |
![]() | |
Alexxxxx | woensdag 27 september 2006 @ 20:53 |
Grapsig ![]() Zelf gepaint? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 20:56 |
quote:thx ![]() ja ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 27 september 2006 @ 21:08 |
Was je zo boos op je werk dat je ff creatief wilde zijn in je kleine nieuwe hokje ![]() | |
Peterselieman | woensdag 27 september 2006 @ 21:09 |
Leuk gedaan, Fles ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 21:55 |
Morgen weer eentje ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 27 september 2006 @ 23:01 |
de dagelijkse Fles OV strip! ![]() ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 27 september 2006 @ 23:06 |
quote:Kijk, DAT zou nu een leuk topic idee zijn ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 27 september 2006 @ 23:17 |
Wie weet wat nog komen kan ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 28 september 2006 @ 00:44 |
![]() | |
Frederic | donderdag 28 september 2006 @ 00:44 |
Indrukwekkend filmpje over het TGV-station van Luik dat momenteel in aanbouw is: http://www.euro-liege-tgv(...)uroNewLiege_high.wmv ![]() | |
Peterselieman | donderdag 28 september 2006 @ 01:13 |
Idd een zeer indrukwekkend filmpje. Toch blijf ik dan met een aantal vragen zitten. Waar laten ze de normale treinen stoppen? Waar halen ze het geld vandaan? En hoe kunnen ze de treinen laten rijden als er geen bovenleiding is ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 09:10 |
quote: ![]() ![]() | |
Dichterbijer | donderdag 28 september 2006 @ 09:25 |
quote:Volgende keer op alfabetische volgorde ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 11:03 |
quote:nieuwe Topic reeks? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 11:38 |
quote:Naah het zou veel te snel een verplichting worden ![]() heb misschien nog inspiratie voor nog een stuk of 3-4 stripjes, daarna gaan mensen dingen verwachten en teleurgesteld zijn als er eens een keertje niks komt. | |
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 13:08 |
quote:Dan gewoon iedereen iets laten maken? :p | |
Duvel | donderdag 28 september 2006 @ 13:09 |
quote:Oh man! Hoe lelijk kun je een trein maken!? Ze hadden nog wat Trabant-lak over zeker... ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 13:22 |
![]() wat ik me nu af vraag wat hebben jullie voor trein op je bureaublad?! | |
Geqxon | donderdag 28 september 2006 @ 13:25 |
Zomaar een vraagje ![]() Klopt het dat je op een perron niet mag fietsen? | |
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 13:26 |
quote:volgens mij niet? alleen doorgaans wordt t wel gedaan mits het niet te druk is, | |
Geqxon | donderdag 28 september 2006 @ 13:26 |
O, dat verklaard waarom die conducteur riep "NIET FIETSEN! AFSTAPPEN! NU!" ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 13:27 |
quote:Daag de Belgen nou niet uit, wil je? ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 13:29 |
quote:wtf? een stormram op rails? | |
Peterselieman | donderdag 28 september 2006 @ 13:31 |
Eerder een boot op wielen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 13:31 |
quote:Dat ding kende je nog niet? ![]() AM75, in de volksmond bekend als "Varkensneuzen" ![]() ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 28 september 2006 @ 13:32 |
quote:Dan laat je het dagelijkse weg, en laat je andere mensen ook OV-stripjes in je topic posten. Toon van Driel heeft ook wat leuke OV strips gemakat destijds in de spits, die zouden er ook in kunnen als iemand in staat is die op te duikelen. | |
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 13:34 |
quote:stond de laatste X dat ik op roosendaal was zo`n duikbril B) | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 13:35 |
quote:Zoals deze? ![]() ![]() | |
kebabkever | donderdag 28 september 2006 @ 13:38 |
Al die SM'90's staan die voor station haren ( voor groningen ).....ik rij daar tegenwoordig vaak langs. En ik zie er wel een aardige rij staan. Of naja weg roesten. Echt doodzonde van zo'n fijne trein. | |
Ou-Tannu | donderdag 28 september 2006 @ 13:39 |
quote: ![]() onthouden, | |
Peterselieman | donderdag 28 september 2006 @ 14:03 |
quote:Er zijn er maar 9 van. Ze hadden teveel technische problemen om goed te kunnen functioneren. Op dit moment staan er in Onnen nog maar 8, want deze week is de 2109 weggesleept naar Amersfoort. Dit stel zal gebruikt worden voor oefeningen, waarschijnlijk iets met branden of terreur. | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 14:05 |
laten ze er nog wel eentje heel voor een museumlijnclub? | |
Frederic | donderdag 28 september 2006 @ 14:58 |
quote:De normale treinen stoppen op dezelfde perrons; het geld halen ze gewoon bij de 10 miljoen sponsors/inwoners vrees ik... | |
Alexxxxx | donderdag 28 september 2006 @ 15:03 |
quote:Ja ![]() ![]() Ik kan me herinneren dat Station Appelscha ook altijd een grote rol speelde in zn strips ![]() En in de Metro had je toch de reizigers? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 15:05 |
quote:Zou zomaar kunnen ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 28 september 2006 @ 15:07 |
quote:Toch heeft dat ding nog enige authenticiteit, iets wat je van die Connexxion-Trabant niet kunt zeggen... ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 18:48 |
quote:Definieer dat eens? Waarvan zou de Protos "afgeleid" zijn volgens jou? ![]() | |
Duvel | donderdag 28 september 2006 @ 18:58 |
quote:Nu, dat Belgische ding is een ouderwetse, logge, stalen trein. De Protos is de zoveelste in de reeks kunststoffen wangedrochten die de rails tegenwoordig placht te bevolken. De Protos kan dan wel autentiek (met h? zonder?) zijn omdat ie nieuw ontworpen is, het blijft een lelijk ding dat helaas past in de tijdgeest van treinen die meer lijken op trams. En nog lelijke trams ook. | |
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 19:00 |
quote:ze rijden wel meer trajecten in Belgie hoor zoals IR (InterRegio) Essen - Antwerpen - Bruxelles/Brussel - Charleroi - Jambes en natuurlijk weer terug | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 19:12 |
quote:Okee, we proberen het gewoon ![]() OV-cartoons om te lachen | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 19:15 |
quote:Nou ja, mij zal het niet zo veel rukken of een trein van staal is of van kunststof ![]() ![]() Die varkensneuzen zijn niet oud genoeg om museummat voor te stellen, en niet nieuw genoeg om acceptabel te zijn als modern vervoermiddel ![]() ![]() | |
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 19:16 |
quote:daar heb je een punt de nieuwe treinen in Belgie zijn veel mooier dan de varkensneuzen | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 19:19 |
quote:Preces! De Breaks, de Duikbrillen, prima spul ![]() | |
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 19:23 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 19:25 |
Oh die duplex ken ik niet. Allebei in A'pen C genomen iig ![]() | |
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 19:31 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/M6 beetje info over de duplex | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 19:35 |
Hmm als ik ga googlen op M6 krijg ik alleen zulk soort dingen ![]() ![]() ![]() | |
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 19:37 |
misschien M6 trein zoeken? | |
Dr_Flash | donderdag 28 september 2006 @ 19:40 |
Op Railfaneurope.ent vind ik alles wel hoor ![]() | |
Pinnenmutske | donderdag 28 september 2006 @ 19:41 |
quote: ![]() |