abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41867691
Hier alweer deel 31 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27
Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend.

NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet.

Interieur en exterieur.

Veolia
Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex.

RandstadRail
Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET.
Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september had men met de ombouw naar RandstadRail gereed moeten zijn. Inmiddels is hier echter de eerste vertraging opgetreden. Als alles klaar is, is de Zoetermeerstadslijn uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem.
De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid.
Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden:



NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.)

Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

[ Bericht 8% gewijzigd door Wadloper op 16-09-2006 20:27:21 ]
pi_41867756


ICM-? vertrekt vanaf Groningen spoor 4a:

Link : http://rapidshare.de/files/33341451/ASF_0002.ASF
(Let niet op het laatst, dan gaat men camera naar beneden, heb altijd ruzie daarmee )
pi_41868477
Alle foto's in de OP zijn dood

En dat mag die kuttige mod zeker weer op gaan lopen knappen, nou ik dacht het niet

Je hebt nog een kleine 24 uur dat je m zelf mag editten
pi_41869111
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 19:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Alle foto's in de OP zijn dood

En dat mag die kuttige mod zeker weer op gaan lopen knappen, nou ik dacht het niet

Je hebt nog een kleine 24 uur dat je m zelf mag editten
Daar wil ik een reactie op geven...

Ik heb de hele tekst gedaan enzo, en ik wil dat neer posten zeg maar, en dan 'is de verbinding met de database uitgevallen'
Kheb het nu al 6x geprobeerd, maar telkens krijg ik zo'n kutsmoes over de database
pi_41869155
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:06 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Daar wil ik een reactie op geven...

Ik heb de hele tekst gedaan enzo, en ik wil dat neer posten zeg maar, en dan 'is de verbinding met de database uitgevallen'
Kheb het nu al 6x geprobeerd, maar telkens krijg ik zo'n kutsmoes over de database
Te grote OP. eerst de hele Op leeg-editten, op Ok klikken, zodat er een lege Op zichtbaar is voor iedereen. En dan weer editten, en dan de OP er in zetten die je wilt.
pi_41869200
Goh.. de OP is niet al te best
pi_41869330
Rofl, nu zijn de [ en ] wel weg, maar geen plaatjes

test:
pi_41869408
Die OP is nu wel een stuk minder lang .
pi_41869446
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:18 schreef SNArky het volgende:
Die OP is nu wel een stuk minder lang .
Hehe

Ik weet alleen niet wat er nou precies fout is gegaan met de OP toen ik hem kopieerde naar dit topic... Maar ik zal nog proberen
pi_41869498
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:20 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Hehe

Ik weet alleen niet wat er nou precies fout is gegaan met de OP toen ik hem kopieerde naar dit topic... Maar ik zal nog proberen
waarschijnlijk heb je hem gequote uit het vorige deel ipv op het linkje naar de plek op de Wiki waar de OP staat geklikt
pi_41869739
Hij is gelukt !

2 plaatjes om het goed te maken


Hele lange rits ICM (Inclusief de 4444 in het midden) richting Den Haag voor iets speciaals, was op een zaterdag.


DM'90 3446 gekoppeld aan de DH-1 3112
pi_41869920
Whehe, helemaal top
pi_41870461
Is er toevallig ook belangstelling voor een filmpje dat de 3112 en de 3446 samen aankoppelen? (is wel vanaf spoor 3/4 b genomen, en is een beetje ingezoomd)
pi_41873739
Ik ben weer thuis JA je mag de Schwebebahn in

Meer morgen, misschien
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41873970
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 19:14 schreef Wadloper het volgende:
[[url=http://img135.imagevenue.com/loc394/th_26003_vlcsnap_127609_122_394lo.JPG]afbeelding][/URL]

ICM-? vertrekt vanaf Groningen spoor 4a:

Link : http://rapidshare.de/files/33341451/ASF_0002.ASF
(Let niet op het laatst, dan gaat men camera naar beneden, heb altijd ruzie daarmee )
Voor de volgende keer:
  • Statief of iets anders om het beeld stil te houden

    Zelf loop ik altijd wel eens te bedenken hoe ik een filmpje zou kunnen maken met hele mooie shots van treinen. Rijdend, stilstaand, langs het spoor, etc. Maar ja...geen goede camera voorhanden anders was ik wel eens aan het filmen gegaan.
  • pi_41874164
    621 inmiddels tsoekie jij?
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41876637
    quote:
    Op zaterdag 16 september 2006 23:10 schreef Dichterbijer het volgende:

    [..]

    Voor de volgende keer:
  • Statief of iets anders om het beeld stil te houden

    Zelf loop ik altijd wel eens te bedenken hoe ik een filmpje zou kunnen maken met hele mooie shots van treinen. Rijdend, stilstaand, langs het spoor, etc. Maar ja...geen goede camera voorhanden anders was ik wel eens aan het filmen gegaan.
  • Ik heb een klein statiefje ervoor (de videocamera stelt opzich niet zo heel veel voor, maar is zeker wel een leuk dingetje) dus ik ga wel proberen
    pi_41878117
    tsopdnivguret
    pi_41900234
    quote:
    Op zaterdag 16 september 2006 20:33 schreef Wadloper het volgende:
    Hij is gelukt !

    2 plaatjes om het goed te maken

    [[url=http://img23.imagevenue.com/loc434/th_31487_IMG_0297_122_434lo.jpg]afbeelding][/URL]
    Hele lange rits ICM (Inclusief de 4444 in het midden) richting Den Haag voor iets speciaals, was op een zaterdag.

    [[url=http://img154.imagevenue.com/loc520/th_31494_IMG_0361_122_520lo.jpg]afbeelding][/URL]
    DM'90 3446 gekoppeld aan de DH-1 3112
    Die is niet naar Den Haag gegaan gister of vandaag. Zag hem zaterdagmorgen ook, maar door werkzaamheden kan ie niet verder dan Mp rijden.

    Door 4 redelijk krappe overstappen mijn jas in de trein laten liggen
    pi_41900396
    Was niet deze zaterdag, maar de zaterdag van 9 september

    Balen van je jas, zaten hopelijk niet al te waardevolle spullen in?
      zondag 17 september 2006 @ 21:35:00 #21
    86072 thatsme
    and That's you!
    pi_41902075
    En de buschaufeur tussen zwolle en meppel maar vrolijk verkondigen dat de mensen naar groningen stom bezig waren, die moesten volgens hem in de snelbus naar steenwijk. NS mag de chauffeurs wel beter programeren voordat ze in z'n bus gezet worden.
    I never joke about my work!
    1: Ik heb altijd gelijk
    2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
    pi_41902643


    Haan > Kippetjes > Opladen
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41903575
    quote:
    Op zondag 17 september 2006 20:44 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]Door 4 redelijk krappe overstappen mijn jas in de trein laten liggen
    Goh dat klinkt bekend Een of andere jongen van Rondje Nederland had m ook laten liggen
    pi_41903670
    quote:
    Op zondag 17 september 2006 22:14 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    Goh dat klinkt bekend Een of andere jongen van Rondje Nederland had m ook laten liggen
    Daar moest ik ook meteen aan denken ja
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41912401
    Leuk die busreis tussen Meppel en Zwolle...

    Zie je aan de andere kant van de A28 allemaal bussen weer naar Meppel gaan stampvol.

    Geef mij maar de trein...
      maandag 18 september 2006 @ 15:26:51 #26
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_41921678
    Ritje Nootdorpboog....









    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_41922448
    Ik heb een vraagje: hoe bepaalt de NS de lengte van de IC's Gr/Lw-DHC/RC? Soms rijden er 3x3, soms 1x3 en 1x4 en ga zo maar door.
    Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
    pi_41922486
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 15:52 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
    Ik heb een vraagje: hoe bepaalt de NS de lengte van de IC's Gr/Lw-DHC/RC? Soms rijden er 3x3, soms 1x3 en 1x4 en ga zo maar door.
    nattevingerwerk, vaak weten ze in Amersfoort nog niet wat ze in Zwolle gaan doen.
      maandag 18 september 2006 @ 16:37:40 #29
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_41923580
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 15:54 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    nattevingerwerk, vaak weten ze in Amersfoort nog niet wat ze in Zwolle gaan doen.
    Dat ligt anders planmatig vast. Op de wachtruimte op perron 1/2 te Amf hangt de verdeling stellen Lw/Gn.
    Natuurlijk ook te zien met bijv. mat. samenstelling op Somda.

    Verdeling is (ruwweg) dat bij een even aantal stellen, half/half en bij oneven aantallen gaat er een stel meer naar Gn dan naar Lw en een stel meer naar Gvc dan naar Rtd.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_41924988
    Wat me weleens opvalt is dat er bij oneven aantal stellen in de richting Schiphol/AdamC er 1 meer gaat naar Schiphol. Dit terwijl die naar Centraal altijd voller zit. Zeker savonds
    pi_41925784
    Omdat het deel van Schiphol altijd gekoppeld is aan Groningen. Oftewel het deel uit Groningen gaat altijd naar Schiphol
    pi_41926435
    Maar soms gaat er een trein met 3 bakken naar Lw, terwijl er naar Gr 2 x 4 bakken gaan. Dat is best onlogisch toch? Naar Lw zit je dan te krap, terwijl er veel te veel trein naar Gr gaat.
    Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
    pi_41926531
    Tja ik vind dat ook kut, maarja, neits aan te doen. In Gn wonen nu eenmaal 2x zoveel mensen als in Lw

    Op zo'n moment is het een kwestie van doortanken en snel de trein in sprinten om een goede plek te bemachtigen
      maandag 18 september 2006 @ 18:40:21 #34
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_41926554
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 18:36 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
    Maar soms gaat er een trein met 3 bakken naar Lw, terwijl er naar Gr 2 x 4 bakken gaan. Dat is best onlogisch toch? Naar Lw zit je dan te krap, terwijl er veel te veel trein naar Gr gaat.
    Naar Gr rijdt altijd plan V...meestal 1, in de spits 2.

    Die krapte is een kwestie van keuzes maken...of sommige deeltrajecten kan het wat drukker zijn (zoals bijv. Heerenveen-Wolvega rond 15:30), terwijl dat geen extra stel rechtvaardigd.

    Je moet wel bedenken dat je een extra stel voor -zeg- Zl-Sw mee neemt, je dit helemaal mee naar Lw neemt, en weer terug ook.
    Bovendien is er ivm trein en perronlengte in Zl niet veel ruimte om een trein na binnenkomst nog te verlengen, hoewel dit wel eens gebeurt aan de randen van de spits.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_41926586
    Als Gr Groningen is, (wat Gn moet zijn), dan kan ik je snel uit de droom helpen. Die plan V's zijn allang weg op die lijn. Ook de stopper Zl - Gn wordt met ICM gereden
    pi_41926672
    Wat is plan V? Die hondekoppen?
    Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
    pi_41926699
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 18:45 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
    Wat is plan V? Die hondekoppen?
    Wil het best zeggen, maar we maken de OP niet voor niks natuurlijk
      maandag 18 september 2006 @ 18:46:18 #38
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_41926705
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 18:41 schreef Zug-Chef het volgende:
    Als Gr Groningen is, (wat Gn moet zijn), dan kan ik je snel uit de droom helpen. Die plan V's zijn allang weg op die lijn. Ook de stopper Zl - Gn wordt met ICM gereden
    Nee, Gr is Gorinchem bij mn beste weten, dus daar had ik het ook over.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_41927124
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 18:46 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Nee, Gr is Gorinchem bij mn beste weten, dus daar had ik het ook over.
    Maar die andere flappie had het over Groningen, dus JIJ gaat offtopic
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      maandag 18 september 2006 @ 19:05:06 #40
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_41927289
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 18:59 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]

    Maar die andere flappie had het over Groningen, dus JIJ gaat offtopic
    Niet hij had het over Gr
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_41927391
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 19:05 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Niet hij had het over Gr
    ja maar hij is dom onwetend, en jij weet wel beter
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      maandag 18 september 2006 @ 19:18:53 #42
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_41927759
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 19:08 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]

    ja maar hij is dom onwetend, en jij weet wel beter
    Maar dan kan ik nog wel eens een in een flauwe bui zijn...
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_41927841
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 19:18 schreef MREn het volgende:

    [..]

    Maar dan kan ik nog wel eens een in een flauwe bui zijn...
    Dat kan Ik dacht eigenlijk dat Gr "Goor" was, beetje op de gok

    "Het volgende station is GOOR"
    -"Ga eens poetsen dan!"

    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41928058
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 19:21 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]


    "Het volgende station is GOOR"
    -"Ga eens poetsen dan!"
      Redactie Frontpage / Sport maandag 18 september 2006 @ 19:45:15 #45
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_41928584
    Opvallend is dat Leeuwarden de afkorting Lw, Leeuwarden Camminghaburen Lwc en schenkenschans Lwsks, maar Leeuwarden Achter de Hoven in plaats van Lwadh, Adh als afkorting heeft. Net zoals Den Haag Laan van NOI, Laa als afkorting heeft.
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_41928658
    ja, logisch is nou eenmaal niet eenwoord wat ze bij NS kennen
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41928939
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 19:21 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]
    "Het volgende station is GOOR"
    -"Ga eens poetsen dan!"

    pi_41928943
    Wat dacht je van Vndc en Vndw

    En dan Klp
    pi_41928959
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 19:57 schreef Wadloper het volgende:

    [..]

    joh je had mee moeten gaan met Rondje NL hoor DIkke lol gehad
      Redactie Frontpage / Sport maandag 18 september 2006 @ 19:59:47 #50
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_41929004
    Net zoiets he. Met Veenendaal en de klomp
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_41929358
    Waarom gaan we niet in België wonen allemaal? Een maandfuckingtrajectabo voor 48 km kost daar zegge en schrijve Éénhonderd twaalf euro. Hier ga je gewoon voor 225,60 de bietenkar op. Meer dan het godver DUBBELE
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41929384
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 19:58 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    joh je had mee moeten gaan met Rondje NL hoor DIkke lol gehad
    Ja, vond het ook jammer dat ik niet mee was gegaan... Maar ben altijd beetje voorzichtig met internet dingen enzo

    Misschien dat ik volgend rondje meega, maar kan nog niets garanderen

    Is het ook mogelijk Arriva te bellen met het eenmalig verzoekje, of ze de 3222 willen laten rijden op Gn-Nsch zondag?
    pi_41929414
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 20:11 schreef Dr_Flash het volgende:
    Waarom gaan we niet in België wonen allemaal? Een maandfuckingtrajectabo voor 48 km kost daar zegge en schrijve Éénhonderd twaalf euro. Hier ga je gewoon voor 225,60 de bietenkar op. Meer dan het godver DUBBELE
    maar hier kan je elk half uur dat stuk rijden, daar meestal niet
    pi_41929430
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 20:12 schreef Wadloper het volgende:

    [..]

    Ja, vond het ook jammer dat ik niet mee was gegaan... Maar ben altijd beetje voorzichtig met internet dingen enzo

    Misschien dat ik volgend rondje meega, maar kan nog niets garanderen

    Is het ook mogelijk Arriva te bellen met het eenmalig verzoekje, of ze de 3222 willen laten rijden op Gn-Nsch zondag?
    Bellen kan altijd, de vraag is natuurlijk of ze luisteren.. Misschien zeggen ze wel toe en doen ze t uit eindelijk toch niet.. Om jou te pesten
    pi_41929549
    Mja, die dag rijden al stoomtreinen etc langs de lijn, zal natuurlijk leuk zijn als die speciale wadloper er ook rijd!
    pi_41929590
    Wat is er dan zo speciaal aan de 3222?
    Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
    pi_41929602
    Groene wadloper
    pi_41929713
    Ah das de groene die zag ik toch regelmatig voorbijkomen
    Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
      maandag 18 september 2006 @ 20:24:18 #60
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_41929785
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 20:17 schreef Wadloper het volgende:
    Mja, die dag rijden al stoomtreinen etc langs de lijn, zal natuurlijk leuk zijn als die speciale wadloper er ook rijd!
    http://www.nvbs75.com/Treinfeest/index.html
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_41929818
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 20:13 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    maar hier kan je elk half uur dat stuk rijden, daar meestal niet
    Hier valt ieder half uur een 3500 uit, daar niet
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41929831
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41929853
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 20:25 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]

    MET carnavalsneus
    Die rode stip is grappig
    pi_41930372
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 20:13 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    Bellen kan altijd, de vraag is natuurlijk of ze luisteren.. Misschien zeggen ze wel toe en doen ze t uit eindelijk toch niet.. Om jou te pesten
    draai je het om. Ga je vragen of 3101 t/m 3221 misschien mogen rijden die dag...
    pi_41930461
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 20:38 schreef the_disheaver het volgende:

    [..]

    draai je het om. Ga je vragen of 3101 t/m 3221 misschien mogen rijden die dag...
    En dan zeggen ze

    "NEE Bok op vieze treinspotter we gaan lekker lekker PUH met de 3222 rijden lekker PUH "
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41941895
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 20:40 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]

    En dan zeggen ze

    "NEE Bok op vieze treinspotter we gaan lekker lekker PUH met de 3222 rijden lekker PUH "

    Maar dan rijd hij wel mooi!
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 september 2006 @ 13:40:11 #67
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_41949815
    Vandaag weer wat leuke spots van mij. In Groningen was namelijk een meettrein voor de bovenleiding actief. Verder zag ik in Onnen veel (V)IRM staan. Ook stond er een ICM en natuurlijk SM'90, waarvan 1 stel aan 1 kant geheel met grafitti bedekt is. Op de terugreis vanuit Zwolle zag ik een Plan V, de 897, in Assen staan. Staan daar wel vaker treinen gerangeerd?
    Altijd onderweg naar het avontuur
    pi_41949873
    niet echt dat ik weet. Ja, alleen als er een paar uur geen treinen rijden tussen Gn en Asn kan het best druk zijn op Asn...Een boel ICM'etjes, leek wel leuk.
      Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 september 2006 @ 14:04:17 #69
    122036 crew  Peterselieman
    Maffe Fries
    pi_41950466
    Was nog vergeten te melden dat op de terugreis vanuit zwolle er iemand in Hoogeveen uit de trein gezet is, omdat hij de muziek te luid had aanstaan. De conducteur had hier iets van gezegd, maar niet willen luisteren. Daarom moest hij er uit
    Altijd onderweg naar het avontuur
      dinsdag 19 september 2006 @ 14:50:28 #70
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_41951621
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 14:04 schreef Peterselieman het volgende:
    Was nog vergeten te melden dat op de terugreis vanuit zwolle er iemand in Hoogeveen uit de trein gezet is, omdat hij de muziek te luid had aanstaan. De conducteur had hier iets van gezegd, maar niet willen luisteren. Daarom moest hij er uit
    Dat moesten er meer doen!
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
    pi_41952475
    quote:
    Op maandag 18 september 2006 20:17 schreef Wadloper het volgende:
    Mja, die dag rijden al stoomtreinen etc langs de lijn, zal natuurlijk leuk zijn als die speciale wadloper er ook rijd!
    Wadloper vertel, vertel
    ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
    pi_41952863
    Enkele weken geleden blijkt een Taurus het wereldsnelheidsrecord voor Elocs gebroken te hebben wat al sinds de jaren '50 stond op 331 km/h. In de eerste run werd 344 km/h gehaald, in de tweede zelfs 357 km/h. Meer en foto's: KLIK
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41952976
    Even een update tussen door (en het is niet eens Rondje Nederland )

    Vanmorgen wezen spotten op de lijn Venlo - Venlo grens. Redelijk wat Duitse cargo's gezien en natuurlijk de RegionalExpress tussen Venlo en Kaldenkirchen - Hamm (Westf). Dit zijn wat fototjes:













    Verder ook nog 2 Belgische 77's aan elkaar gezien, maar foto komt niet echt uit de verf (eind van 2e lok verdwijnt achter een paal).. Bordje Vierlingsbeek is gelukt, nu op naar een hernieuwde poging Ravenstein - Oss - Oss West en Rosmalnen wat fatsoenlijker te krijgen. Houten Castellum wordt de laatste vandaag en dat gaan we vieren met Dr_Flash en bierrr. Iedereen is welkom vanaf half 7 op Houten Castellum

    De groeten !!! vanuit station Nijmegen

    [ Bericht 15% gewijzigd door Zug-Chef op 20-09-2006 22:12:18 ]
    pi_41953072
    doe je rustig? Ik heb pas de 4400 van 17.21 uit Hto
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41953099
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 15:37 schreef Dr_Flash het volgende:
    doe je rustig? Ik heb pas de 4400 van 17.21 uit Hto
    Ik zit nu in de stopper van 15.46 maar ik stap denk ik nog wel een paar keer uit tussendoor. Zit toch 1e klas Zie je straxxx
    pi_41953191
    2 keer een half uurtje, kèn nèt

    Laterrrr
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41960837
    Weet iemand of het lopen van perron 4a naar 2 te halen is in 3 min op station Maastricht?

    Dit omdat de site van ns aangeeft dat dit niet te halen is. Waardoor de verbinding Eijsden-Rest van NL heel lang is.
    pi_41960988
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 20:07 schreef Willy84 het volgende:
    Weet iemand of het lopen van perron 4a naar 2 te halen is in 3 min op station Maastricht?

    Dit omdat de site van ns aangeeft dat dit niet te halen is. Waardoor de verbinding Eijsden-Rest van NL heel lang is.
    Er voor zorgen dat je bij het uitstappen voor de deur staat die het dichtst bij de trappen is. En dat kun je aan de conductuer vragen als het goed is, die hoort dat toch te weten. En gewoon lekker rennen en gokken.
    pi_41961579
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 14:04 schreef Peterselieman het volgende:
    Was nog vergeten te melden dat op de terugreis vanuit zwolle er iemand in Hoogeveen uit de trein gezet is, omdat hij de muziek te luid had aanstaan. De conducteur had hier iets van gezegd, maar niet willen luisteren. Daarom moest hij er uit
    Kijk, dat zijn goede HC's!
    pi_41961623
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 15:15 schreef verzameldirk het volgende:

    [..]

    Wadloper vertel, vertel
    De STAR dagen zijn dit weekend in Zuidbroek.
    Er rijden verschillende treinen (dacht een Blauwe Engel en een stoomtrein) naar Zuidbroek!
    pi_41963181
    de 186 is het iig niet, dan had dat wel in het blaadje gestaan nog een maandje, dan komt de 186 naar Leeuwarden
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      dinsdag 19 september 2006 @ 21:26:32 #82
    139407 jorienvdherik
    Feyenoord KNVB Beker 07-08
    pi_41963752
    Vanaf onze school kunnen we door een braakliggend terrein waar het nieuwe ziekenhuis komt station Rotterdam Lombardijen en het spoor er naar toe goed zien, Elk uur komt er de internationale trein van Brussel naar Amsterdam ( en omgekeerd ) langs. Blijft een leuk gezicht, en de thalys komt er ook voorbij
    pi_41964491
    Het Moment Supreme:


    Alle elementen van de avond op 1 foto:
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41967449
    quote:
    Op dinsdag 19 september 2006 21:13 schreef Dr_Flash het volgende:
    de 186 is het iig niet, dan had dat wel in het blaadje gestaan nog een maandje, dan komt de 186 naar Leeuwarden
    186 is er wel, want er staat dat de blauwe engel van de HSA komt. Staat ook de foto in van die trein zoals wij hem ook in Winterswijk aantroffen tijdens het rondje
    pi_41967574
    oh, dan zal ik nogeens in het blaadje kijken
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41991815
    Doe dat maar even

    In het regioblaadje staat dat er een Blauwe Engel hierheen komt, maar welke weet ik niet
      woensdag 20 september 2006 @ 19:40:30 #87
    136283 knars
    Teethgrinder
    pi_41991880
    Zo, het was feest vanochtend bij Gouda... brand in een loc die nu nog steeds voor pampus op een van de middensporen staat bij de spoorbrug over de Zwarteweg heeft tot na de ochtendspits alles platgelegd.

    http://www.nu.nl/news.jsp?n=829597&c=12&rss

    Leverde wel een bizar moment op; er mochten op last van de brandweer geen treinen rijden van en naar Gouda en Gouda Goverwelle, maar de sprinter uit Den Haag van ca. 7.03 was toch onwetend gearriveerd. Ging dus maar weer terug (ik mee) naar Den Haag, waar we langs het spoor richting Gouda de sneltreinen en ic's uit R'dam en Den Haag dus nog zagen staan - inclusief passagiers die al ruim een uur eerder Gouda hadden moeten passeren. Tussen Zoetermeer Oost en Voorburg reden beide sporen tegelijkertijd richting Den Haag - was wel grappig, om twee sprinters nagenoeg tegelijkertijd naast elkaar te zien optrekken
    pi_41991963
    Nou, het spijt me beleefd, maar het HSA donateursblaadje maakt er op geen enkele wijze melding van
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41992036
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 19:40 schreef knars het volgende:
    Zo, het was feest vanochtend bij Gouda... brand in een loc die nu nog steeds voor pampus op een van de middensporen staat
    Ja, was een zootje heb ik begrepen. Ze gaan hem morgenochtend proberen op te vijzelen, en met lorries onder de wielen proberen dat ding af te slepen begreep ik. Welke loc was het, weet je dat? Of welk type?
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41993962
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 19:38 schreef Wadloper het volgende:
    Doe dat maar even

    In het regioblaadje staat dat er een Blauwe Engel hierheen komt, maar welke weet ik niet
    Ja Blauwe engel of niet.. BOEjEND De 186 komt... vrijdag al... en ik ga m dan spotten...
    pi_41994179
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 20:34 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    Ja Blauwe engel of niet.. BOEjEND De 186 komt... vrijdag al... en ik ga m dan spotten...
    de 186 IS de enige rijvaardige "Blauwe Engel" op het moment hoor.
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41994604
    Wat loopt wadloper dan te blaaten :p

    En ik uit te leggen
    pi_41994677
    Het zou de DE41 KUNNEN zijn
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41994706
    Die is dat weekend naar de dieseldag van de ZLSM
    pi_41994745
    Dan ben ik benieuwd naar de foto's van Wadloper
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41995061
    En niet eens naar de mijne
    pi_41995106
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 21:01 schreef Zug-Chef het volgende:
    En niet eens naar de mijne
    Nee jij maakt alleen maar kutfoto's met stomme bordjes erop
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41996138
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 21:02 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]

    Nee jij maakt alleen maar kutfoto's met stomme bordjes erop
    Ik wacht nog steeds op een foto met een bepaald kutje er op
    pi_41996411
    quote:
    Op woensdag 20 september 2006 21:29 schreef Zug-Chef het volgende:

    [..]

    Ik wacht nog steeds op een foto met een bepaald kutje er op
    Moet je bij Alexxxxxxxxxxxx wezen ben ik bang

    Hoewel je daar ook niet veel verder mee zal komen

    Maar komend weekend ga jij een blauwe engel spotten in Gn dus?
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
    pi_41996653
    Nah, vrijdagmiddag komt ie vanuit Zutphen richting Groningen en daarna door naar Zuidbroek. Had je ook plannen dan? Of voor zaterdags?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')