FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vrachtwagens zonder oplegger übersnel?
Schlumbergervrijdag 15 september 2006 @ 14:50
Toen ik zojuist over de A1 reed, zat ik even achter een vrachtwagen met oplegger (hoe heet zo'n ding officiëel?). Toen vroeg ik me opeens af hoe zo'n ding rijdt als hij niets hoeft te trekken. Er zit een grote motor in om vele tonnen mee te slepen, maar al die pk's worden niet benut. Is zo'n truck dan opeens een racemonster en moet de chauffeur zijn rechtervoet in bedwang houden? Of zie ik dat als leek toch verkeerd?

Thanks...
Minisuissevrijdag 15 september 2006 @ 14:52
Die dingen trekken dan idd behoorlijk snel op
Nemephisvrijdag 15 september 2006 @ 14:55
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 14:52 schreef Minisuisse het volgende:
Die dingen trekken dan idd behoorlijk snel op
Die hou je inderdaad niet bij in je Golf GTI'tje
Robin__vrijdag 15 september 2006 @ 15:00
Zo'n ding heet een trekker

Hoe snel ze optrekken weet ik niet, ik weet wel dat door het superkorte toerenbereik en de versnellingsbak (gemaakt op veel gewicht trekken dus) de top niet heel hoog ligt..

Ze slaan dan wel (meer) versnellingen over trouwens, zonder oplegger..dus ze hoeven niet echt als een idioot te schakelen (wel met zware lading)
Mukvrijdag 15 september 2006 @ 15:00
ik heb een tijdje bij daf gewerkt, en de rondweg om de fabriek heen heeft wel wat weg van een sercuit... alleen bij 90 km/h klapt ie in de begrenzer, en je moet meer schakelen en dat gaat langzamer dan met een normale auto. je kan er wel bizar lomp mee driften, omdat er geen gewicht boven de achterwielen zit en die wielen 4-500 pk moeten wegduwen en een dikke 2000 Nm.

ow en als je er écht zin in hebt kan je altijd nog de sper op de achterwielen zetten, dan heb je een kart van vijf ton

door het korte toerenberijk, de traagheid van een lompe turbo en de begrenzer kan je niet echt hard optrekken of rijden, maar je kan er een bult lol mee hebben dat wil je niet weten
Tommy_Kuklinskivrijdag 15 september 2006 @ 15:00
Heeft iemand harde cijfers?

0 - 80 in ..?
Tommy_Kuklinskivrijdag 15 september 2006 @ 15:01
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:00 schreef Muk het volgende:
ik heb een tijdje bij daf gewerkt, en de rondweg om de fabriek heen heeft wel wat weg van een sercuit... alleen bij 90 km/h klapt ie in de begrenzer, en je moet meer schakelen en dat gaat langzamer dan met een normale auto. je kan er wel bizar lomp mee driften, omdat er geen gewicht boven de achterwielen zit en die wielen 4-500 pk moeten wegduwen en een dikke 2000 Nm.

ow en als je er écht zin in hebt kan je altijd nog de sper op de achterwielen zetten, dan heb je een kart van vijf ton

door het korte toerenberijk, de traagheid van een lompe turbo en de begrenzer kan je niet echt hard optrekken of rijden, maar je kan er een bult lol mee hebben dat wil je niet weten
op een wat??
baquelappevrijdag 15 september 2006 @ 15:01
Net als m'n landrover is het gewoon brute trekkracht, zit geen snelheid in.
Mukvrijdag 15 september 2006 @ 15:03
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:00 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Heeft iemand harde cijfers?

0 - 80 in ..?
dat hangt er van af... wil je je koppeling daarna weg gooien...

ze trekken overigens harder op met wat gewicht achterop, je kan je power, zeker onder de 40-50 km/h niet kwijt omdat er geen massa op de achterwielen drukt.

als je dan je gas indrukt en je wacht tot de turbo er in slaat, begint ie te stuiteren en houd niet meer op...
Robin__vrijdag 15 september 2006 @ 15:04
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:00 schreef Muk het volgende:
ik heb een tijdje bij daf gewerkt, en de rondweg om de fabriek heen heeft wel wat weg van een sercuit... alleen bij 90 km/h klapt ie in de begrenzer, en je moet meer schakelen en dat gaat langzamer dan met een normale auto. je kan er wel bizar lomp mee driften, omdat er geen gewicht boven de achterwielen zit en die wielen 4-500 pk moeten wegduwen en een dikke 2000 Nm.

ow en als je er écht zin in hebt kan je altijd nog de sper op de achterwielen zetten, dan heb je een kart van vijf ton

door het korte toerenberijk, de traagheid van een lompe turbo en de begrenzer kan je niet echt hard optrekken of rijden, maar je kan er een bult lol mee hebben dat wil je niet weten


Wel lef.. zo'n trekker dwars gooien voor een bocht
Make-Yourselfvrijdag 15 september 2006 @ 15:08
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:01 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

op een wat??
..een surkuit
Mukvrijdag 15 september 2006 @ 15:09
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:04 schreef Robin__ het volgende:

[..]



Wel lef.. zo'n trekker dwars gooien voor een bocht
valt mee, je voelt je vrij onschendbaar in zo'n bak. je bent wel aan het scheuren, maar je zit in een apart geveerde cabine, op een luchtgeveerde stoel, geen gevoel in je stuur en remmen, en 2 of 3 meter boven het asfalt... enige moment dat je beseft waar je mee bezig bent is als je in je achteruitkijkspiegel kijkt en je ziet je achterwielen dwars staan en naar grip happen
towncarvrijdag 15 september 2006 @ 15:14
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:09 schreef Muk het volgende:

[..]

valt mee, je voelt je vrij onschendbaar in zo'n bak. je bent wel aan het scheuren, maar je zit in een apart geveerde cabine, op een luchtgeveerde stoel, geen gevoel in je stuur en remmen, en 2 of 3 meter boven het asfalt... enige moment dat je beseft waar je mee bezig bent is als je in je achteruitkijkspiegel kijkt en je ziet je achterwielen dwars staan en naar grip happen
bluebitvrijdag 15 september 2006 @ 15:14
daarmee trek je zonder meer een bmw eruit. maar goed, bij de 90 km p/u houdt het op.
je voelt je wel als een god in zo'n enorm ding met honderden pk's....
BaBy-Gvrijdag 15 september 2006 @ 15:16
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:08 schreef Make-Yourself het volgende:

[..]

..een surkuit
volgens mij bedoeld hij biscuit...
1-0-Edvrijdag 15 september 2006 @ 15:24
Optrekken doen ze inderdaad erg snel vanuit stilstand. Het is inderdaad wel zo dat schakelen veel langzamer gaat en tevens veel vaker moet omdat de versnellings-ratio's erg kort zijn. Vrachtwagens hebben soms tientallen versnellingen. (niet dat die altijd synchroon gebruikt hoeven te worden, maarja)

Topsnelheid is inderdaad waardeloos, maar ook niet echt interessant...

tip: kijk eens naar vrachtwagen racing. Best leuk en ook aardig spectaculair...
hamkaastostivrijdag 15 september 2006 @ 15:29
en als je heel hard remt ineens. kukel je dan voorover?
robert-dirksenvrijdag 15 september 2006 @ 15:30
ik zie een keer sercuit, en surkuit

ik neem aan dat je circuit bedoelt ?
Pilesvrijdag 15 september 2006 @ 15:35
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:29 schreef hamkaastosti het volgende:
en als je heel hard remt ineens. kukel je dan voorover?
Het is een keer gebeurt met zo'n nep-vrachtwagen die je met BE mag besturen. Maar dat kwam omdat er geen oplegger aanzat, terwijl dat wel moet

Er is trouwens ook zo'n Fransman die gewicht op z'n voorbumper heeft, en een soort ringen om de vrachtwagen zodat hij koprollen kan maken
Mukvrijdag 15 september 2006 @ 15:38
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:30 schreef robert-dirksen het volgende:
ik zie een keer sercuit, en surkuit

ik neem aan dat je circuit bedoelt ?
om alle twijfels weg te nemen, ik bedoelde BANAAN.
ikwilgeencookiesvrijdag 15 september 2006 @ 15:41
sirkwie lijkt me..
hamkaastostivrijdag 15 september 2006 @ 15:42
sikwie
eer-ikvrijdag 15 september 2006 @ 15:44
http://video.google.nl/videoplay?docid=5011242709647512354&q=truck+drift
kijk ze gaan bij 1:20
Maikalovrijdag 15 september 2006 @ 15:46
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:35 schreef Piles het volgende:

[..]

Het is een keer gebeurt met zo'n nep-vrachtwagen die je met BE mag besturen. Maar dat kwam omdat er geen oplegger aanzat, terwijl dat wel moet

Er is trouwens ook zo'n Fransman die gewicht op z'n voorbumper heeft, en een soort ringen om de vrachtwagen zodat hij koprollen kan maken
Dan moet 'ie toch een behoorlijk sterke kooi hebben
Mukvrijdag 15 september 2006 @ 15:50
http://video.google.nl/videoplay?docid=-5643877862153828988&q=truck+drift

dit lijkt er meer op
eer-ikvrijdag 15 september 2006 @ 15:52
haha, fucking mooie shit is dat
Tommy_Kuklinskivrijdag 15 september 2006 @ 15:55
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:09 schreef Muk het volgende:

[..]

valt mee, je voelt je vrij onschendbaar in zo'n bak. je bent wel aan het scheuren, maar je zit in een apart geveerde cabine, op een luchtgeveerde stoel, geen gevoel in je stuur en remmen, en 2 of 3 meter boven het asfalt... enige moment dat je beseft waar je mee bezig bent is als je in je achteruitkijkspiegel kijkt en je ziet je achterwielen dwars staan en naar grip happen
Ik wist niet dat een vrachtwagen ook een achteruitkijkspiegel had
Maikalovrijdag 15 september 2006 @ 15:58
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:55 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Ik wist niet dat een vrachtwagen ook een achteruitkijkspiegel had
Tegenwoordig toch alles met camera
Robin__vrijdag 15 september 2006 @ 16:00
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:55 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Ik wist niet dat een vrachtwagen ook een achteruitkijkspiegel had
Achteruitkijk spiegel (wat alle spiegels op een auto doen.. nouja niet allemaal bij trucks) is wat anders als binnenspiegel he
Alexxxxxvrijdag 15 september 2006 @ 16:01
go-and-stop races met de vrachtwagen zijn ok

En daar doen de wegtrucks niet eens zo heel veel onder voor de racetrucks
1299vrijdag 15 september 2006 @ 16:03
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 14:55 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Die hou je inderdaad niet bij in je Golf GTI'tje
Hahah jij bent grappig

Nee ze trekken wel redelijk op hoor, maar een beetje personenauto trekt wel sneller op. Ja ook naar de 80!
VjenneKloetnvrijdag 15 september 2006 @ 16:04
Ik reed laatst achter een trekker met de motor...dat apparaat trekt me daar ineens door !! Kstond ff te kijken van die power...Ik wil ook zoiets
Robin__vrijdag 15 september 2006 @ 16:04
go and stop?

Sprinten en daarna noodstop?? of heel iets anders
Tommy_Kuklinskivrijdag 15 september 2006 @ 16:12
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:58 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Tegenwoordig toch alles met camera
Precies
Alexxxxxvrijdag 15 september 2006 @ 16:12
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 16:04 schreef Robin__ het volgende:
go and stop?

Sprinten en daarna noodstop?? of heel iets anders
sprinten over een bepaalde afstand (200 meter of zo) en dan staan er 3 paaltjes op de finish. de eerste moet je omgooien, de laatste twee moeten blijven staan
Richard_dubbelBvrijdag 15 september 2006 @ 16:15
gaaf filmpie
MrSASOvrijdag 15 september 2006 @ 16:21
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 14:55 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Die hou je inderdaad niet bij in je Golf GTI'tje
Moet jij eens opletten, ik merk dat een Golf GTI vooral de type 2 verschrikkelijk onderschat word.
Dr_Flashvrijdag 15 september 2006 @ 16:40
Er is ooit een gast geweest die op een syrkwii (laat mij ook ff ) een Wheelie met een truck heeft gemaakt van 400 meter Aan het eind ging die truck wel op zn kant op zich, maar dat maakt verder niet uit. Iemand die daar een filmpje van heeft?
eer-ikvrijdag 15 september 2006 @ 16:43
in dat filmpje wat ik hierboven ergens postte, beetje aan het eind maakt ook een gele vrachtwagen een knetterlange wheelie.
Kwam niet op z'n kant, maar het ging wel fout
Alexxxxxvrijdag 15 september 2006 @ 16:45
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 16:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Er is ooit een gast geweest die op een syrkwii (laat mij ook ff ) een Wheelie met een truck heeft gemaakt van 400 meter Aan het eind ging die truck wel op zn kant op zich, maar dat maakt verder niet uit. Iemand die daar een filmpje van heeft?


Patrick Bourny. Heeft naast zijn wheely truck ook een koproltruck.

En treed overal en nergesn op, deze foto heb ik in Leeuwarden gemaakt
Dr_Flashvrijdag 15 september 2006 @ 16:51
quote:
Vet
Pilesvrijdag 15 september 2006 @ 17:02
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 16:45 schreef Alexxxxx het volgende:

Patrick Bourny. Heeft naast zijn wheely truck ook een koproltruck.
Die bedoelde ik idd

Jammer dat ik er geen filmpje van kan vinden

Robin__vrijdag 15 september 2006 @ 17:15
die wheelytruck.. gewoon veel gewicht achterin? of ook echt wel serieuse power?
MrSASOvrijdag 15 september 2006 @ 17:16
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:15 schreef Robin__ het volgende:
die wheelytruck.. gewoon veel gewicht achterin? of ook echt wel serieuse power?
Een combinatie van beide denk ik.
Alexxxxxvrijdag 15 september 2006 @ 17:18
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:15 schreef Robin__ het volgende:
die wheelytruck.. gewoon veel gewicht achterin? of ook echt wel serieuse power?
zowel de wheelietruck als de koproltruck hebben een aardig voorraadje kwik aan boord op tactische plekken
Dr_Flashvrijdag 15 september 2006 @ 17:27
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:15 schreef Robin__ het volgende:
die wheelytruck.. gewoon veel gewicht achterin? of ook echt wel serieuse power?
Hint:
Dat ding wat je achterop ziet is geen spoiler
glasbakvrijdag 15 september 2006 @ 17:38
Ik kan een wheelie maken zonder kwik en brute spoiler achterop.. (ff plaatje erbij zoeken..)

edit:: gevonden




meer hier
rekenwondervrijdag 15 september 2006 @ 17:43
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:18 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

zowel de wheelietruck als de koproltruck hebben een aardig voorraadje kwik aan boord op tactische plekken
Kwik dan ook echt.
Robin__vrijdag 15 september 2006 @ 17:46
Van die koprol truck kan ik me het voorstellen.. vloeistof die als je remt ineens abrupt naar voren vliegt (bijvoorbeeld boven op de cabine ) dat zal wel beter werken als wat staven lood denk ik
Eindewegevrijdag 15 september 2006 @ 18:54
Bovendien is kwik nog ietsje zwaarder dan lood.
Virus.NLvrijdag 15 september 2006 @ 19:38
2 weken geleden ben ik nog een dagje beziggeweest met 2 Scania-trekkers op het terrein van VVCR in Rijssen Leuk speelgoed 2 R-serie trekkers

mistermaniacvrijdag 15 september 2006 @ 19:43
quote:
http://www.youtube.com/watch?v=SqG6CXPEhWw&mode=related&search=
Dr_Flashvrijdag 15 september 2006 @ 19:46
quote:
Mja, wat rook. Spannend

Doe mij maar een wheelie dan
dubidubvrijdag 15 september 2006 @ 20:27
http://www.youtube.com/watch?v=FE02TxLlRQU

Deze kan het ook
dubidubvrijdag 15 september 2006 @ 20:30
Of deze:

http://www.youtube.com/watch?v=2qUDH61m3lg&mode=related&search=
yupvrijdag 15 september 2006 @ 23:29
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 19:38 schreef Virus.NL het volgende:
2 weken geleden ben ik nog een dagje beziggeweest met 2 Scania-trekkers op het terrein van VVCR in Rijssen Leuk speelgoed 2 R-serie trekkers

[afbeelding]
Modderfokking cool. Echt iets wat ik wil doen

Jij reed E36 316i toch? Moet je ook eens dat apparaat op die baan doen, je gaat echt niet geloven wat je beleeft zo een ding wil op nat wegdek echt megadwars

En diegene die denken dat je met een truck een auto eruitrijd

JA misschien een Alto ofzo, als jij echt gasgeeft in een personenwagen is zo een truck helemaal nergens meer hoor...
Bartholomeuszaterdag 16 september 2006 @ 02:42
Met mijn 380pk XF95 trok ik zonder oplegger gerust in 5 laag op, om dan naar 7 laag en daarna 8 hoog te schakelen. Niet dat je koppeling dat leuk vind, maar voor die ene keer dat je zonder oplegger rijd, had het maar geen koppeling moeten worden

Het golfje GTI naast me stond even raar te kijken trouwens...

En een bak fijnstof te happen
Virus.NLzaterdag 16 september 2006 @ 09:12
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 23:29 schreef yup het volgende:

[..]

Modderfokking cool. Echt iets wat ik wil doen

Jij reed E36 316i toch? Moet je ook eens dat apparaat op die baan doen, je gaat echt niet geloven wat je beleeft zo een ding wil op nat wegdek echt megadwars

En diegene die denken dat je met een truck een auto eruitrijd

JA misschien een Alto ofzo, als jij echt gasgeeft in een personenwagen is zo een truck helemaal nergens meer hoor...
Uiteraard heb ik ook met mijn BMW even een paar rondjes gedaan, maar dat had ik bij Paul Maaskant op Lelystad ook al een dag gedaan

Van 30 tot 90 km/u is een losse trekker sneller dan een middenklasser. Van een GTI zal je het niet winnen.

En met voluit remmen staat een losse trekker met 50 km/u op gewoon asfaslt eerder stil dan een Opel Astra, zou je niet verwachten:


De 2 Scania's, 1 opticruise en 1 handgeschakeld.


Rondjes rijden op een rotonde totdat hij uitbreekt:


Ook nog even met een Astra bezig geweest:
2609zaterdag 16 september 2006 @ 10:49
dit lijkt wel een yup topic die vind ook alles snel
MrSASOzaterdag 16 september 2006 @ 14:12
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 02:42 schreef Bartholomeus het volgende:
Met mijn 380pk XF95 trok ik zonder oplegger gerust in 5 laag op, om dan naar 7 laag en daarna 8 hoog te schakelen. Niet dat je koppeling dat leuk vind, maar voor die ene keer dat je zonder oplegger rijd, had het maar geen koppeling moeten worden

Het golfje GTI naast me stond even raar te kijken trouwens...

En een bak fijnstof te happen
Ik geloof er geen zak van dat jij een GTI heb zoek gereden met een vrachtwagen.
JB100-pluszaterdag 16 september 2006 @ 15:33
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 02:42 schreef Bartholomeus het volgende:
Met mijn 380pk XF95 trok ik zonder oplegger gerust in 5 laag op, om dan naar 7 laag en daarna 8 hoog te schakelen. Niet dat je koppeling dat leuk vind, maar voor die ene keer dat je zonder oplegger rijd, had het maar geen koppeling moeten worden

Het golfje GTI naast me stond even raar te kijken trouwens...

En een bak fijnstof te happen
"Dat is maf, ik wordt er uit getrokken door een DAF"
Pumatjezaterdag 16 september 2006 @ 15:43
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:03 schreef Muk het volgende:

[..]

dat hangt er van af... wil je je koppeling daarna weg gooien...

ze trekken overigens harder op met wat gewicht achterop, je kan je power, zeker onder de 40-50 km/h niet kwijt omdat er geen massa op de achterwielen drukt.

als je dan je gas indrukt en je wacht tot de turbo er in slaat, begint ie te stuiteren en houd niet meer op...
Zolang de achterwielen niet spinnen is het geen zaak van gewicht hoor..
Pumatjezaterdag 16 september 2006 @ 15:44
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 14:12 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Ik geloof er geen zak van dat jij een GTI heb zoek gereden met een vrachtwagen.
Een gti, wauw


die dingen zijn ook zoo snel he
Repeatzaterdag 16 september 2006 @ 15:58
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 15:44 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Een gti, wauw


die dingen zijn ook zoo snel he
er is ook nog zoiets als massa. Iets wat zo'n vrachtwagen ruim heeft
MrSASOzaterdag 16 september 2006 @ 16:59
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 15:44 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Een gti, wauw


die dingen zijn ook zoo snel he
Sneller dan welke standaard vrachtwagen dan ook.
Bovendien is een GTI wel sneller dan de gemiddelde middenklasser, 130 PK op mischien 900 kilo zijn verhoudingen waar veel hedendaagse auto`s niet aan kunnen tippen.
Dus hou nou maar op met het naar beneden halen van een GTI.
vannellezaterdag 16 september 2006 @ 17:16
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 15:58 schreef Repeat het volgende:

[..]

er is ook nog zoiets als massa. Iets wat zo'n vrachtwagen ruim heeft
Er is ook nog zoiets als vermogen en koppel. Iets wat zo'n vrachtwagen ruim heeft.
Pumatjezaterdag 16 september 2006 @ 17:43
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 16:59 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Sneller dan welke standaard vrachtwagen dan ook.
Bovendien is een GTI wel sneller dan de gemiddelde middenklasser, 130 PK op mischien 900 kilo zijn verhoudingen waar veel hedendaagse auto`s niet aan kunnen tippen.
Dus hou nou maar op met het naar beneden halen van een GTI.



130 pk op 900 kilo.. Ken een merk dat dat 15 jaar geleden al deed in zeer goedkope productie auto's, meerder e merken zelfs.. dus een prestatie kan ik het nou niet noemen Dat waren niet eens GTI versies ervan..
MrSASOzaterdag 16 september 2006 @ 18:36
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 17:43 schreef Pumatje het volgende:

[..]




130 pk op 900 kilo.. Ken een merk dat dat 15 jaar geleden al deed in zeer goedkope productie auto's, meerder e merken zelfs.. dus een prestatie kan ik het nou niet noemen Dat waren niet eens GTI versies ervan..
Vertel?

Bedoel je trouwens de Golf type 2 GTI?

[ Bericht 10% gewijzigd door MrSASO op 16-09-2006 20:17:04 ]
Pumatjezaterdag 16 september 2006 @ 20:31
asjeblieft Duitsers zouden willen dat ze zoiets voor elkaar zouden krijgen in een productie auto gok nog maar eens jochie
MrSASOzaterdag 16 september 2006 @ 20:33
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 20:31 schreef Pumatje het volgende:
asjeblieft Duitsers zouden willen dat ze zoiets voor elkaar zouden krijgen in een productie auto gok nog maar eens jochie
Jochie, je kan het ook gewoon vertellen hoor.
Alexxxxxzaterdag 16 september 2006 @ 20:41
bok eens op met jullie sjonnengolfjesgeneuzel uit een vrachtwagen topic
Pumatjezaterdag 16 september 2006 @ 21:12
Idd sjonnengolv gedoe is zonde in elk topic
Bartholomeuszondag 17 september 2006 @ 01:12
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 14:12 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Ik geloof er geen zak van dat jij een GTI heb zoek gereden met een vrachtwagen.
Oh zeker wel, tot ik moest schakelen, bij 50km/h ofzo. Toen was hij weg uiteraard, simpelweg omdat je de pook van een vrachtwagen niet zomaar ff omrammen kunt. Nouja, dat kán wel, maar dat vind je versnellingsbak gewoon niet zo lief
mannyzondag 17 september 2006 @ 01:17
Zoeen truck zonder oplegger als die vol optrekt dan jankt ie echt de klinkers uit de straat. Door die mega brede banden kan ie echt veel van dat koppel ( ik las hierboven 2000 nm ) echt goed kwijt.
yupzondag 17 september 2006 @ 01:19
quote:
Op zondag 17 september 2006 01:12 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Oh zeker wel, tot ik moest schakelen, bij 50km/h ofzo. Toen was hij weg uiteraard, simpelweg omdat je de pook van een vrachtwagen niet zomaar ff omrammen kunt. Nouja, dat kán wel, maar dat vind je versnellingsbak gewoon niet zo lief
Denk niet dat ie bij 3k zijn koppeling losliet. Grootste fout van die GTi boyz.

Reden ook waarom je met een beetje diesel de meeste van die sukkel's eruit kan rijden, als je vanaf 1500 rpm begint op te trekken met een GTitje dan loopt zo een dikkekoppeltractor je uiteraard voorbij.
_Floddertje_zondag 17 september 2006 @ 01:22
Trucks zonder opleggers lopen inderdaad erg goed.



eer-ikzondag 17 september 2006 @ 02:39
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 23:29 schreef yup het volgende:

[..]

Modderfokking cool. Echt iets wat ik wil doen

Jij reed E36 316i toch? Moet je ook eens dat apparaat op die baan doen, je gaat echt niet geloven wat je beleeft zo een ding wil op nat wegdek echt megadwars

En diegene die denken dat je met een truck een auto eruitrijd

JA misschien een Alto ofzo, als jij echt gasgeeft in een personenwagen is zo een truck helemaal nergens meer hoor...
http://www.richard-seaman(...)hlights/JetTruck.jpg

deze trek jij er niet uit
daNpyzondag 17 september 2006 @ 02:45
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 15:58 schreef Repeat het volgende:

[..]

er is ook nog zoiets als massa. Iets wat zo'n vrachtwagen ruim heeft
Juist, maar hij heeft koppel & vermogen om een VOLLE vrachtwagen van veel meer tonnetjes te trekken.

Dus een truck zonder aanhanger (oftewel geicht) heeft 600pk op 1/4e wat ie moet kunnen trekken.
GTItjes
eer-ikzondag 17 september 2006 @ 02:48
quote:
Op zondag 17 september 2006 02:45 schreef daNpy het volgende:

[..]

Juist, maar hij heeft koppel & vermogen om een VOLLE vrachtwagen van veel meer tonnetjes te trekken.

Dus een truck zonder aanhanger (oftewel geicht) heeft 600pk op 1/4e wat ie moet kunnen trekken.
GTItjes
Op zich ben ik dat ook wel met je eens, behalve dat een 'trekker' enorme korte versnellingen heeft, en mijns inziens daarmee niet snel kan optrekken.
Ik geloof niet dat er een vrachtwagen (lees: trekker) bestaat (productie) die een standaard auto eruit trekt bij het stoplicht.
daNpyzondag 17 september 2006 @ 02:49
Heus wel, want ze kunnen zonder dat gewicht vele versnellingen overslaan.
4,6,8,10 of mss nog wel meer
eer-ikzondag 17 september 2006 @ 02:50
quote:
Op zondag 17 september 2006 02:49 schreef daNpy het volgende:
Heus wel, want ze kunnen zonder dat gewicht vele versnellingen overslaan.
4,6,8,10 of mss nog wel meer
En?
Ik heb wel een vrachtwagen gereden, en zelf zonder oplegger ging het niet snel...
Je kan met een auto ook versnellingen overslaan...

Dat je een versnelling overslaat wil niet zeggen dat ie er langer op wordt...

Ik wil wel eens een filmpje zien van een standaard trekker tegenover een standaard auto, die de auto eruit trekt...
daNpyzondag 17 september 2006 @ 02:52
Nee maar met en vrachtwagen heb je vermogen genoeg om dat te compenseren.
Bij een auto niet, want daar hoef je geen 12ton mee te trekken.
Anders schakel je jezelf idd een breuk.
eer-ikzondag 17 september 2006 @ 02:55
quote:
Op zondag 17 september 2006 02:52 schreef daNpy het volgende:
Nee maar met en vrachtwagen heb je vermogen genoeg om dat te compenseren.
Bij een auto niet, want daar hoef je geen 12ton mee te trekken.
Anders schakel je jezelf idd een breuk.
Je hebt het vermogen wel, maar niet het gewicht achterop om die 600 PK op de weg te krijgen denk ik.
Ik heb 1 keer ( ) naast een losse trekker gestaan, en die trok mijn eend er nog niet uit....
Wil daarmee niet zeggen dat ze het niet kunnen, maar ik geloof gewoon niet dat trekkers het kunnen halen om een personenwagen weg te trekken bij het stoplicht...
glasbakzondag 17 september 2006 @ 06:04


Ik heb zelfs met dit gebakje menig automobilist versteld doen staan. Leeg uiteraard, zonder aanhanger en containers. Optrekken in de 7e versnelling, door naar 9-10 en 12. Heb regelmatig goed geluisterd naar de toerentallen van de auto's naast mij en heb regelmatig gehoord dat ze hem toch wel flink door moesten trekken om mij bij te houden.

Eat my dust!
BertVzondag 17 september 2006 @ 10:12
Maar heb hier nog geen getallen gezien..
0-80 in 6 sec (bij iemand die weet hoe hij moet schakelen) oid?
yupzondag 17 september 2006 @ 11:06
quote:
Op zondag 17 september 2006 02:39 schreef eer-ik het volgende:

[..]

http://www.richard-seaman(...)hlights/JetTruck.jpg

deze trek jij er niet uit


Baas boven baas. Ding is een Hennesy Viper met 1000 pk en bijna 1500 nm. Knappe truck als je dat voorbij wilt rijden... (om maar offtopicer dan ooit te gaan...).
Ridocarzondag 17 september 2006 @ 11:31
quote:
Op zondag 17 september 2006 10:12 schreef BertV het volgende:
Maar heb hier nog geen getallen gezien..
0-80 in 6 sec (bij iemand die weet hoe hij moet schakelen) oid?
Was al gezegd volgens mij.
5 laag, 7 laag, 8 hoog.
8 laag zou ook kunnen, ligt eraan wat het koppel is bij hogere toerentallen.
Pumatjezondag 17 september 2006 @ 12:21
intressant joh dit, sta ik nog van te kijken

0-100 doe ik met mijn auto nog 8 seconden over..
RealZeuszondag 17 september 2006 @ 14:07
Een vriend van mij is ook chauffeur (en ik hopelijk binnenkort ook) en als hij met een losse trekker rijdt heeft de gemiddelde GTI daar best problemen mee. (tot 50 km/h dan )
dubidubzondag 17 september 2006 @ 14:22
quote:
Op zondag 17 september 2006 11:06 schreef yup het volgende:

[..]

[afbeelding]

Baas boven baas. Ding is een Hennesy Viper met 1000 pk en bijna 1500 nm. Knappe truck als je dat voorbij wilt rijden... (om maar offtopicer dan ooit te gaan...).
Dat is serieus een van de meest kansloze posts die ik ooit op dit forum gezien heb, grow up!
MrSkylinezondag 17 september 2006 @ 14:43
quote:
Op zondag 17 september 2006 14:22 schreef dubidub het volgende:

[..]

Dat is serieus een van de meest kansloze posts die ik ooit op dit forum gezien heb, grow up!
ach laat m lekker, hij is trots op zn lamme amerikaanse bak die zelfs nog problemen heeft met de bochten in de afsluitdijk
PeuRaczondag 17 september 2006 @ 16:08
quote:
Op zondag 17 september 2006 02:50 schreef eer-ik het volgende:

[..]

En?
Ik heb wel een vrachtwagen gereden, en zelf zonder oplegger ging het niet snel...
Je kan met een auto ook versnellingen overslaan...

Dat je een versnelling overslaat wil niet zeggen dat ie er langer op wordt...

Ik wil wel eens een filmpje zien van een standaard trekker tegenover een standaard auto, die de auto eruit trekt...
net als auto's heb je diverse soorten vrachtwagens, met een 260pk vrachtwagen begin je inderdaad niet zoveel, maar een 500-800pk vrachtwagen kan het de meeste GTI's echt zwaar zuur maken.
daNpyzondag 17 september 2006 @ 16:15


DAF POWERRRR

Die rijd gewoon over die Viper héén
Impreza_driving_Nutcasezondag 17 september 2006 @ 16:26
Een bergingsbedrijf hier uit de buurt heeft een Scania 4 Serie met 580 pk (ooit gehad, nu wel wat meer)
en dat gekke ding loopt zonder iets erachter redelijk vlot naar de 160 toe, en das best hard.
(Vonden ook de agenten die de goede man even aan de kant zetten, op de snelweg)

Geen GTI snelheid, maar tegen een Almera ,astra of Golf 1.6 denk ik wel dat je tot de 80 a 90 met een LKW kans hebt.
PeuRaczondag 17 september 2006 @ 16:33
quote:
Op zondag 17 september 2006 16:26 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Een bergingsbedrijf hier uit de buurt heeft een Scania 4 Serie met 580 pk (ooit gehad, nu wel wat meer)
en dat gekke ding loopt zonder iets erachter redelijk vlot naar de 160 toe, en das best hard.
(Vonden ook de agenten die de goede man even aan de kant zetten, op de snelweg)

Geen GTI snelheid, maar tegen een Almera ,astra of Golf 1.6 denk ik wel dat je tot de 80 a 90 met een LKW kans hebt.
Dat is zo stoer aan die bergingwagens, dat ze gewoon lekker zonder begrenzer rond mogen rijden
Repeatzondag 17 september 2006 @ 16:42
quote:
Op zondag 17 september 2006 16:33 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Dat is zo stoer aan die bergingwagens, dat ze gewoon lekker zonder begrenzer rond mogen rijden
Waarom?
Schlumbergerzondag 17 september 2006 @ 19:57
quote:
Op zondag 17 september 2006 16:42 schreef Repeat het volgende:

[..]

Waarom?
Dat vraag ik me ook af eigenlijk...

Is het de bedoeling dat ze gestrande trucks met een noodvaart van de snelweg af moeten slepen?
yupzondag 17 september 2006 @ 20:22
Niet alle vrachtwagens hoeven begrenst te zijn toch

Volgens mij is tot een bepaalde gewicht geen begrenzer verplicht
Ridocarzondag 17 september 2006 @ 20:47
quote:
Op zondag 17 september 2006 20:22 schreef yup het volgende:
Niet alle vrachtwagens hoeven begrenst te zijn toch

Volgens mij is tot een bepaalde gewicht geen begrenzer verplicht
Met een maximum massa van 12 ton of meer en in gebruikname na 31 december 1987 is een snelheidsbegrenzer verplicht. Deze moet zijn afgesteld op een maximum snelheid van 90km/h
Cityfmzondag 17 september 2006 @ 23:15
Beste jongen hierboven ergens.

ik rij met zo iets:



360Pk, automatische voith versnellingsbak, maar kan ook handgeschakeld dmv knoppen.

Ik geef je op een briefje dat ik de meeste standaard auto's tot en met 70/ 80 km/h gewoon er uit rij met mijn bus
(onbeladen dan), en al zeker als ik zelf schakel.
Ook die standaard gti'tjes die hier zo befaamd zijn.

Natuurlijk de gemodificeerde en getunde bakken niet nee...
En met een ouder type bus ook niet nee. De mijne is 6 maanden oud, begrensd op 100km/h

[ Bericht 3% gewijzigd door Cityfm op 17-09-2006 23:24:09 ]
Pileszondag 17 september 2006 @ 23:18
Je rijd met een kikker?
Cityfmzondag 17 september 2006 @ 23:23
Ik zie geen kikker???
Pileszondag 17 september 2006 @ 23:26
quote:
Op zondag 17 september 2006 23:23 schreef Cityfm het volgende:
Ik zie geen kikker???
Stuk beter
worldpimberzondag 17 september 2006 @ 23:31
quote:
Op zondag 17 september 2006 23:23 schreef Cityfm het volgende:
Ik zie geen kikker???
Moet je even CTRL + F5 doen en voor straf op je vinger zitten
worldpimberzondag 17 september 2006 @ 23:36
quote:
Op zondag 17 september 2006 02:55 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Je hebt het vermogen wel, maar niet het gewicht achterop om die 600 PK op de weg te krijgen denk ik.
Ik heb 1 keer ( ) naast een losse trekker gestaan, en die trok mijn eend er nog niet uit....
Wil daarmee niet zeggen dat ze het niet kunnen, maar ik geloof gewoon niet dat trekkers het kunnen halen om een personenwagen weg te trekken bij het stoplicht...
Jong .. praat dan geen poep met je "ik heb een keer vrachtwagen gereden" Als je in z'n 5 de koppeling iets te snel laat schieten dan krijg je al een stoot naar voren waarbij die eend van jou de dijk afgeblazen wordt door de luchtverplaatsing.

En nou gauw terug in je hok.
1299maandag 18 september 2006 @ 00:58
quote:
Op zondag 17 september 2006 23:15 schreef Cityfm het volgende:
Beste jongen hierboven ergens.

ik rij met zo iets:

[afbeelding]

360Pk, automatische voith versnellingsbak, maar kan ook handgeschakeld dmv knoppen.

Ik geef je op een briefje dat ik de meeste standaard auto's tot en met 70/ 80 km/h gewoon er uit rij met mijn bus
(onbeladen dan), en al zeker als ik zelf schakel.
Ook die standaard gti'tjes die hier zo befaamd zijn.

Natuurlijk de gemodificeerde en getunde bakken niet nee...
En met een ouder type bus ook niet nee. De mijne is 6 maanden oud, begrensd op 100km/h
Hahahah vergeet het maar nozem. Zelfs een Transporter bus met 180PK TDI die maar een fractie weegt van die bus van jou, heeft nog 10 seconden nodig naar de 100.

Zo'n gare bus heeft er minstens 15 nodig
Cityfmmaandag 18 september 2006 @ 02:13
quote:
Op maandag 18 september 2006 00:58 schreef 1299 het volgende:

[..]

Hahahah vergeet het maar nozem. Zelfs een Transporter bus met 180PK TDI die maar een fractie weegt van die bus van jou, heeft nog 10 seconden nodig naar de 100.

Zo'n gare bus heeft er minstens 15 nodig
Testje doen? Altijd wel eens leuk....
Als je wint geef ik graag mijn eventueel ongelijk toe en doe ik er nog een bak bier bovenop.
glasbakmaandag 18 september 2006 @ 05:29
quote:
Op maandag 18 september 2006 02:13 schreef Cityfm het volgende:

[..]

Testje doen? Altijd wel eens leuk....
Als je wint geef ik graag mijn eventueel ongelijk toe en doe ik er nog een bak bier bovenop.
Oei.. dat kan nog leuk worden! Bel Lelystad alvast maar!
geelhoedmaandag 18 september 2006 @ 08:12
Ik zag .be in het adres op de foto, dat zal Cityfm's `overmoed` wel verklaren.
MrSASOmaandag 18 september 2006 @ 08:18
quote:
Op maandag 18 september 2006 02:13 schreef Cityfm het volgende:

[..]

Testje doen? Altijd wel eens leuk....
Als je wint geef ik graag mijn eventueel ongelijk toe en doe ik er nog een bak bier bovenop.
Kom maar op met die lelijke bus van je, volgens mij sporen jullie niet helemaal.
GTI`s en andere auto`s rijden jullie echt niet kwijt met die grote langzame diesels.
PeuRacmaandag 18 september 2006 @ 09:41
quote:
Op zondag 17 september 2006 16:42 schreef Repeat het volgende:

[..]

Waarom?
Ik heb geen idee, zal wel iets te maken hebben met dat ze bij een ongeval sneller aanwezig kunnen zijn? Vaak hebben ze om grotere vrachtwagens te kunnen trekken ook een overbemeten motor en remmen.
yupmaandag 18 september 2006 @ 09:43
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:41 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik heb geen idee, zal wel iets te maken hebben met dat ze bij een ongeval sneller aanwezig kunnen zijn? Vaak hebben ze om grotere vrachtwagens te kunnen trekken ook een overbemeten motor en remmen.
Volgens mij wegen ze gewoon onder de 12 ton en daardoor hoeven ze geen begrenzer.

Just a hint
PeuRacmaandag 18 september 2006 @ 09:51
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:43 schreef yup het volgende:

[..]

Volgens mij wegen ze gewoon onder de 12 ton en daardoor hoeven ze geen begrenzer.

Just a hint
Dat kan ook ja, maar die 12ton is incl laadvermogen gerekend volgens mij, en het lijkt me dat zo'n sleepwagen ietsjes meer mag/kan trekken.
1299maandag 18 september 2006 @ 10:41
quote:
Op maandag 18 september 2006 02:13 schreef Cityfm het volgende:

[..]

Testje doen? Altijd wel eens leuk....
Als je wint geef ik graag mijn eventueel ongelijk toe en doe ik er nog een bak bier bovenop.
Hahah ja dat is goed. Ik doe volgens de fabrieksopage 7.6 naar de 100. En omdat ik er nog wat gewicht heb uitgegooid e.d. haal ik met mijn gtech 6.8 seconde naar de 60mph (96.6).

Btw, kratje dommelsch graag
MikeyManmaandag 18 september 2006 @ 10:46
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:51 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Dat kan ook ja, maar die 12ton is incl laadvermogen gerekend volgens mij, en het lijkt me dat zo'n sleepwagen ietsjes meer mag/kan trekken.
Lijkt me ook, anders zouden trekkers ook geen begrenzer hoeven hebben...
geelhoedmaandag 18 september 2006 @ 10:49
quote:
Op maandag 18 september 2006 10:41 schreef 1299 het volgende:

Hahah ja dat is goed. Ik doe volgens de fabrieksopage 7.6 naar de 100. En omdat ik er nog wat gewicht heb uitgegooid e.d. haal ik met mijn gtech 6.8 seconde naar de 60mph (96.6).

Btw, kratje dommelsch graag
Pfft mag ik ook meedoen? voor mij HJ aub!
Alexxxxxmaandag 18 september 2006 @ 11:17
quote:
Op maandag 18 september 2006 09:41 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik heb geen idee, zal wel iets te maken hebben met dat ze bij een ongeval sneller aanwezig kunnen zijn? Vaak hebben ze om grotere vrachtwagens te kunnen trekken ook een overbemeten motor en remmen.
Klopt. Incident Management, als er troep op de snelweg ligt moet dat er zo snel mogelijk weer af. Desnoods pleuren ze hem een dagje in de berm, als ie maar van de weg af is. Een bergingsauto heeft ook geen tachograaf bijvoorbeeld. Die 12 ton boeit in dit geval niet.


Mag ik dit topic trouwens uitroepen tot het topic met het meeste geneuzel ooit?
Alexxxxxmaandag 18 september 2006 @ 11:41
had ik al gezegd dat ik offtopic geneuzel onder deze streep verwijderde? Zo nee, hierbij


__________________
worldpimbermaandag 18 september 2006 @ 11:44
densmeemaandag 18 september 2006 @ 19:29
________________________
en onder deze streep gaan we weer verder met ontopic geneuzel

mijn unimog rijd tot de 50 een gewone personenwagen eruit
densmeemaandag 18 september 2006 @ 19:30
quote:
Op maandag 18 september 2006 19:29 schreef densmee het volgende:
________________________
en onder deze streep gaan we weer verder met offtopic geneuzel

mijn unimog rijd tot de 50 een gewone personenwagen eruit
1299maandag 18 september 2006 @ 19:38
Die zal dan ook niet geheel standaard meer zijn mij dunkt?
crossovermaandag 18 september 2006 @ 19:58
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:00 schreef Muk het volgende:

ow en als je er écht zin in hebt kan je altijd nog de sper op de achterwielen zetten, dan heb je een kart van vijf ton
Wat houdt dit precies in??

[ Bericht 2% gewijzigd door crossover op 18-09-2006 20:04:52 ]
Repeatmaandag 18 september 2006 @ 20:22
quote:
Op maandag 18 september 2006 11:17 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Klopt. Incident Management, als er troep op de snelweg ligt moet dat er zo snel mogelijk weer af. Desnoods pleuren ze hem een dagje in de berm, als ie maar van de weg af is. Een bergingsauto heeft ook geen tachograaf bijvoorbeeld. Die 12 ton boeit in dit geval niet.


Mag ik dit topic trouwens uitroepen tot het topic met het meeste geneuzel ooit?
Incidentmanagement of niet, zo'n vrachtwagen heeft (afaik) echt geen ontheffing om harder te mogen rijden dan toegestan hoor...
Alexxxxxmaandag 18 september 2006 @ 20:33
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:22 schreef Repeat het volgende:

[..]

Incidentmanagement of niet, zo'n vrachtwagen heeft (afaik) echt geen ontheffing om harder te mogen rijden dan toegestan hoor...
Dan zal ik even aan het bergingsbedrijf doorgeven dat ze het verkeerd hebben.
Repeatmaandag 18 september 2006 @ 20:37
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:33 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Dan zal ik even aan het bergingsbedrijf doorgeven dat ze het verkeerd hebben.
zou ik maar doen.
densmeemaandag 18 september 2006 @ 21:50
quote:
Op maandag 18 september 2006 19:58 schreef crossover het volgende:

[..]

Wat houdt dit precies in??
dan zet je beide wielen vast zodat ze altijd even snel draaien
dus als je weg rijdt staat niet 1 wiel stil te spinnen maar allebei tegelijk
yupmaandag 18 september 2006 @ 22:24
quote:
Op maandag 18 september 2006 21:50 schreef densmee het volgende:

[..]

dan zet je beide wielen vast zodat ze altijd even snel draaien
dus als je weg rijdt staat niet 1 wiel stil te spinnen maar allebei tegelijk
Alleen draaien ze niet even snel, dat hangt van je percentage sper af. Als ze even snel draaien heb je een vastgelast diff, of nog gekker, helemaal geen diff
gatewaymaandag 18 september 2006 @ 22:53
een sper in je diff houdt in;

Normaal kunnen je beide wielen afzodnerlijk van elkaar draaien, in een bocht draait het buiteste wiel sneller dan het binnenste,

als 1 wiel in de berm zit, gaat deze slippen. en je komt niet weg omdat je andere wiel dat op de weg staat, niet rond wil omdat alle kracht naar dat slippende wiel gaat omdat deze makkelijker rond wil.

Gooi je nu de sper erin (mag alleen bij stilstaande wielen!!!) dan wordt de kracht nar beide wielen verdeeld, en zo kan je toch wegkomen.


(zo zeg ik het toch goed?

[ Bericht 0% gewijzigd door gateway op 19-09-2006 08:15:56 (zie nu pas dat ik hout had geschreven ipv houdt) ]
densmeemaandag 18 september 2006 @ 22:54
ja ik was een beetje onduidelijk
crossovermaandag 18 september 2006 @ 22:59
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:54 schreef densmee het volgende:
ja ik was een beetje onduidelijk
Ik snapte het bij jou ook al, alleen de toepassing werd pas duidelijk door gateway.
VanDreadmaandag 18 september 2006 @ 23:16
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 15:04 schreef Robin__ het volgende:

[..]



Wel lef.. zo'n trekker dwars gooien voor een bocht
Ben nog es bijna naar beneden gepleurd in een schip naar een rampje omlaag....
Reed het verkeerde dek op, oops, keren, gas.... boot is van metaal... SLIP... wwwoooowww easy ff bijremmen
Nee ik heb geen vrachtwagenrijbewijs, was de 1e dag dat ik in zo'n kreng reed.
yupmaandag 18 september 2006 @ 23:47
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:53 schreef gateway het volgende:
een sper in je diff hout in;

Normaal kunnen je beide wielen afzodnerlijk van elkaar draaien, in een bocht draait het buiteste wiel sneller dan het binnenste,

als 1 wiel in de berm zit, gaat deze slippen. en je komt niet weg omdat je andere wiel dat op de weg staat, niet rond wil omdat alle kracht naar dat slippende wiel gaat omdat deze makkelijker rond wil.

Gooi je nu de sper erin (mag alleen bij stilstaande wielen!!!) dan wordt de kracht nar beide wielen verdeeld, en zo kan je toch wegkomen.


(zo zeg ik het toch goed?
Je zegt het goed. Waar een sper ook nuttig voor is: auto's met veel vermogen.

Een auto met veel vermogen zal ervoor zorgen dat de binnenste wiel in een bocht gewoon als de tering gaat roken. Omdat binnenste wiel het minste weerstand bied zal deze gewoon compleet in rook omwikkeld worden, uiteraard gaan je bochtsnelheden hiermee omlaag. Het ziet er wel spectaculair en grappig uit, maar nuttig is het niet. Hence de sperdiff op krachtige auto's, in een bocht flink gasgeven resulteerd dan in een lichte driftpartij ipv een band die compleet voor janlul staat te draaien.

Dit kan je vrijwel met iedere auto doen: ga een bocht in, draai een beetje veel, en geef idioot veel gas (zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt), je gaat zien dat je binnenste wiel compleet voor niks staat te draaien.
Repeatdinsdag 19 september 2006 @ 00:33
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:47 schreef yup het volgende:

[..]


Dit kan je vrijwel met iedere auto doen: ga een bocht in, draai een beetje veel, en geef idioot veel gas (zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt), je gaat zien dat je binnenste wiel compleet voor niks staat te draaien.
Mits geen traction control ed. die kunnen dit nog wel (deels) opvangen.
worldpimberdinsdag 19 september 2006 @ 02:20
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:47 schreef yup het volgende:

[..]

Je zegt het goed. Waar een sper ook nuttig voor is: auto's met veel vermogen.

Een auto met veel vermogen zal ervoor zorgen dat de binnenste wiel in een bocht gewoon als de tering gaat roken. Omdat binnenste wiel het minste weerstand bied zal deze gewoon compleet in rook omwikkeld worden, uiteraard gaan je bochtsnelheden hiermee omlaag. Het ziet er wel spectaculair en grappig uit, maar nuttig is het niet. Hence de sperdiff op krachtige auto's, in een bocht flink gasgeven resulteerd dan in een lichte driftpartij ipv een band die compleet voor janlul staat te draaien.

Dit kan je vrijwel met iedere auto doen: ga een bocht in, draai een beetje veel, en geef idioot veel gas (zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt), je gaat zien dat je binnenste wiel compleet voor niks staat te draaien.
Ja, das leuk ja.. bij een auto. Maar volgens mij heb je op de vragwage maar 1 knop die alles gewoon vast zet, dus ga je bochtjes draaien dan gaat alles naar de renkedekenker.
PeuRacdinsdag 19 september 2006 @ 08:46
quote:
Op maandag 18 september 2006 19:58 schreef crossover het volgende:

[..]

Wat houdt dit precies in??
In bijna elke (vracht) auto zit een differentieel op de aangedreven as, dit omdat in een bocht de wielen aan de buitenkant verder moeten rijden als die aan de binnenkant, om nu te voorkomen dat de wagen alleen maar rechtdoor wil en/of tegen extra slijtage monteren ze dit differentieel.

Optioneel kan je op sommige auto's (meestal 4*4's voor in het terrein) of vrachtauto's een sper krijgen, deze blokkeert (gedeeltelijk of volledig) de differentieel werking waardoor het eigenlijk weer 1 hele as wordt. Dit is vooral voor extra sportieve auto's gewild of voor sommige vrachtauto's in bepaalde situatie's.
PeuRacdinsdag 19 september 2006 @ 08:49
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 02:20 schreef worldpimber het volgende:

[..]

Ja, das leuk ja.. bij een auto. Maar volgens mij heb je op de vragwage maar 1 knop die alles gewoon vast zet, dus ga je bochtjes draaien dan gaat alles naar de renkedekenker.
Dat valt best wel mee en tegenwoordig zijn de vrachtwagens ook met gedeeltelijk sper te krijgen, dus zo zwartwit is het niet. En sperwerking is niet iets wat je continu gebruikt.
PeuRacdinsdag 19 september 2006 @ 08:51
quote:
Op maandag 18 september 2006 20:22 schreef Repeat het volgende:

[..]

Incidentmanagement of niet, zo'n vrachtwagen heeft (afaik) echt geen ontheffing om harder te mogen rijden dan toegestan hoor...
Er is in ik meende 2002 een wet of een bepaling aangenomen waarin deze ontheffing wordt verleent, hierin staat dat de eerste prioriteit na een ongeluk het verzorgen en wegvoeren van de gewonden en meteen ook de weg weer vrij te maken, zo snel mogelijk. Zodat er in het drukke verkeer van vandaag de dag geen 20km lange files onstaan door lullige kop-staart bosingen op de linker rijbaan.
yupdinsdag 19 september 2006 @ 10:09
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 02:20 schreef worldpimber het volgende:

[..]

Ja, das leuk ja.. bij een auto. Maar volgens mij heb je op de vragwage maar 1 knop die alles gewoon vast zet, dus ga je bochtjes draaien dan gaat alles naar de renkedekenker.
Niet als ik bochtjes ermee ga draaien

Moet je eens op regen wachten, ga je dwarser dan dwars. Moet je alleen uitkijken dat je hem niet in een huis/vangrailing/boom of ander massief object parkeert
MikeyMandinsdag 19 september 2006 @ 11:20
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 08:51 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Er is in ik meende 2002 een wet of een bepaling aangenomen waarin deze ontheffing wordt verleent, hierin staat dat de eerste prioriteit na een ongeluk het verzorgen en wegvoeren van de gewonden en meteen ook de weg weer vrij te maken, zo snel mogelijk. Zodat er in het drukke verkeer van vandaag de dag geen 20km lange files onstaan door lullige kop-staart bosingen op de linker rijbaan.
Alsof er geen ongelukken ontstaan als je met zo'n sleper met 160 over de vluchtstrook dendert
gatewaydinsdag 19 september 2006 @ 11:25
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:20 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Alsof er geen ongelukken ontstaan als je met zo'n sleper met 160 over de vluchtstrook dendert
wel kewl 160 met zon vrachtwagen

Bedrijf uit mijn dorp had een vrachtwagen, die nog niet begrensd was (of je kon het uitschakelen) en die reej met 40 ton hout op de oplegger ook nog 160 bruut wasda
geelhoeddinsdag 19 september 2006 @ 11:29
reej ?
Bartholomeusdinsdag 19 september 2006 @ 12:22
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 11:25 schreef gateway het volgende:

[..]

wel kewl 160 met zon vrachtwagen

Bedrijf uit mijn dorp had een vrachtwagen, die nog niet begrensd was (of je kon het uitschakelen) en die reej met 40 ton hout op de oplegger ook nog 160 bruut wasda
60 ton totaalgewicht (grofweg) en dan 160 rijden. Met een vrachtwagen van vóór 1976 (uit m'n hoofd).

Rrrrrrrrright

Sowieso, ik wil zien of er überhaupt een vrachtwagen (eh, productiemodel, kom nou niet met die dakar trucks aanzakken) is die zonder begrenzer de 120 voorbij raast. Leeg welteverstaan.
crossoverdinsdag 19 september 2006 @ 12:51
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:22 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

60 ton totaalgewicht (grofweg) en dan 160 rijden. Met een vrachtwagen van vóór 1976 (uit m'n hoofd).

Rrrrrrrrright

Sowieso, ik wil zien of er überhaupt een vrachtwagen (eh, productiemodel, kom nou niet met die dakar trucks aanzakken) is die zonder begrenzer de 120 voorbij raast. Leeg welteverstaan.
Ik ben bijrijder geweest bij Bavaria en daar hadden ze een vrachtwagen waarmee we de 125 hadden gehaald wel een beetje bergafwaarts maarja. En dat was nog een best nieuwe truck.
Virus.NLdinsdag 19 september 2006 @ 13:24
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:22 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

60 ton totaalgewicht (grofweg) en dan 160 rijden. Met een vrachtwagen van vóór 1976 (uit m'n hoofd).

Rrrrrrrrright

Sowieso, ik wil zien of er überhaupt een vrachtwagen (eh, productiemodel, kom nou niet met die dakar trucks aanzakken) is die zonder begrenzer de 120 voorbij raast. Leeg welteverstaan.
Laatst kwamen we op een zaterdagmiddag met een DAF XF wipkar terug uit Italië, 4 luchtvrachtplaten en wat lege CC erin. Op de A50 heb ik voor de gein de zekering eruitgetrokken, dan blijft de meter gewoon op 90 staan, de rest valt allemaal uit.
Toen reden we ruim harder dan alle personenwagens die daar reden, dus het is sowieso 130+ geweest.
Jammergenoeg had ik geen tomtommetje bij me, anders wisten we het precies.
RealZeusdinsdag 19 september 2006 @ 17:03
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:22 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

60 ton totaalgewicht (grofweg) en dan 160 rijden. Met een vrachtwagen van vóór 1976 (uit m'n hoofd).

Rrrrrrrrright

Sowieso, ik wil zien of er überhaupt een vrachtwagen (eh, productiemodel, kom nou niet met die dakar trucks aanzakken) is die zonder begrenzer de 120 voorbij raast. Leeg welteverstaan.
Jawel,ik heb er twee gezien.Een Volvo FH16 van een transportbedrijf uit de buurt van Zwolle had een paar jaar geleden iets om de begrenzer uit te zetten en dat ding reed met 130 km/h over de A28.
En ik ben bij Amersfoort eens ingehaald door een Scania 4 serie die ook 130 km/h reed.Dat transportbedrijf kwam uit Zweden.
Dus vrachtwagens kunnen dat wel degelijk.
Bartholomeusdinsdag 19 september 2006 @ 19:54
120, 130, en dat is dan idd wel de max. 160 nooit van m'n leven.
Repeatdinsdag 19 september 2006 @ 19:56
Vrachtwagens hebben sowieso zo'n anti-aerodynamica
mannydinsdag 19 september 2006 @ 20:36
quote:
Op maandag 18 september 2006 02:13 schreef Cityfm het volgende:

[..]

Testje doen? Altijd wel eens leuk....
Als je wint geef ik graag mijn eventueel ongelijk toe en doe ik er nog een bak bier bovenop.
Volgens mij zien een aantal menschen "testje" als "wedstrijdje". Jij claimt dat je met die gare bus in minder dan 15secs 100 rijdt, daar gaat het om toch ? Of begrijp ik het verkeerd.

Ik denk dat joe dat niet gaat halen. Dus laten we dat "testje" maar eens gaan doen dan. Heineken, bitte.
gatewaydinsdag 19 september 2006 @ 22:02
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 19:54 schreef Bartholomeus het volgende:
120, 130, en dat is dan idd wel de max. 160 nooit van m'n leven.
160 heb ik ook van horen zeggen, chauffeurs en sterke verhalen..... maar maybe was het wel 160 op de teller??? en enorme tellerafwijking? maar hij ging in elk geval andere vrachtwagen heeeeeeel snel voorbij (videotje gezien )

Mooi man.... jammer dat hij weg ging (voor de chauffeur, alhoewel, was ook wel goed... stel je voer je rijdt 120 met een truck en je wordt geflitst!!!) of je maakt brokken
Repeatdinsdag 19 september 2006 @ 22:05
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 22:02 schreef gateway het volgende:

[..]

160 heb ik ook van horen zeggen, chauffeurs en sterke verhalen..... maar maybe was het wel 160 op de teller??? en enorme tellerafwijking? maar hij ging in elk geval andere vrachtwagen heeeeeeel snel voorbij (videotje gezien )

Mooi man.... jammer dat hij weg ging (voor de chauffeur, alhoewel, was ook wel goed... stel je voer je rijdt 120 met een truck en je wordt geflitst!!!) of je maakt brokken
sowieso mag 160 rijden met een truck al poging tot doodslag zijn imo.
Robin__dinsdag 19 september 2006 @ 22:14
Trucks hebben niet zo'n grote afwijking volgens mij hoor.. met die tachograaf en shit, moet volgens mij allemaal ge-eikt worden eens in de zoveel tijd (of iniedergeval nieuw)

160 met een truck is imo ook wel wat te veel.. denk dat moderne trucks het best aankunnen, kwa wegliging enzo (zonder trailer dan wel) In de bergen zou het wel fijn zijn als trucks wat meer aanloop zouden kunnen nemen
yupdinsdag 19 september 2006 @ 22:19
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 22:14 schreef Robin__ het volgende:
Trucks hebben niet zo'n grote afwijking volgens mij hoor.. met die tachograaf en shit, moet volgens mij allemaal ge-eikt worden eens in de zoveel tijd (of iniedergeval nieuw)

160 met een truck is imo ook wel wat te veel.. denk dat moderne trucks het best aankunnen, kwa wegliging enzo (zonder trailer dan wel) In de bergen zou het wel fijn zijn als trucks wat meer aanloop zouden kunnen nemen
In de bergen zou ik heeeeeeel graag een 580+ pk machine willen als ik een trucker was, man man man wat zijn sommige van die oude lijken fokkkin traag, een wandelaar haalt ze nog in tijdens een heuvelklim...
#ANONIEMdinsdag 19 september 2006 @ 22:39
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 13:24 schreef Virus.NL het volgende:
Laatst kwamen we op een zaterdagmiddag met een DAF XF wipkar terug uit Italië, 4 luchtvrachtplaten en wat lege CC erin. Op de A50 heb ik voor de gein de zekering eruitgetrokken, dan blijft de meter gewoon op 90 staan, de rest valt allemaal uit.
Toen reden we ruim harder dan alle personenwagens die daar reden, dus het is sowieso 130+ geweest.
Jammergenoeg had ik geen tomtommetje bij me, anders wisten we het precies.
Wat kost dat geintje nou, als ze je daarmee pakken ?
Virus.NLdinsdag 19 september 2006 @ 23:15
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 22:39 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Wat kost dat geintje nou, als ze je daarmee pakken ?
Dan moet je sowieso gewoon voorkomen. Het is 50 km/u te hard, dus iig. rijbewijs kwijt. Begrenzer gesaboteerd, dus extra boete. En onze tachograafschijven van de afgelopen week waren ook niet helemaal netjes meer.

Sinds kort moet je alle tachograafschijven de lopende week en de 15 voorafgaande dagen bij je hebben, zodat ze die ter plekke kunnen controleren.

Voorbeeldje van de absurd hoge boetes van internet gehaald:
Een chauffeur die 21 keer niet zijn voornaam, maar zijn voorletter had geschreven en ook nog het knopje van de tachograaf op rust had laten staan, is zwaar bestraft. Hij kreeg daarvoor 42 keer ¤ 220,--. Dat is al goed voor ¤ 9.240,--! Voeg daar bij twee echte tachograafinbreuken en hij zat op ¤ 10.120,--. Die boetebrief kwam bij hem in de bus.

[ Bericht 1% gewijzigd door Virus.NL op 19-09-2006 23:42:45 ]
Virus.NLdinsdag 19 september 2006 @ 23:26
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 22:39 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Wat kost dat geintje nou, als ze je daarmee pakken ?
Hier heb ik een pdf'je gevonden met alle boetes van Inspectie Verkeer&Waterstaat voor 2006..
http://www.vallenduuk.nl/docs/tarievenbb.pdf
#ANONIEMwoensdag 20 september 2006 @ 21:20
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 23:15 schreef Virus.NL het volgende:
Dan moet je sowieso gewoon voorkomen. Het is 50 km/u te hard, dus iig. rijbewijs kwijt. Begrenzer gesaboteerd, dus extra boete. En onze tachograafschijven van de afgelopen week waren ook niet helemaal netjes meer.

Sinds kort moet je alle tachograafschijven de lopende week en de 15 voorafgaande dagen bij je hebben, zodat ze die ter plekke kunnen controleren.

Voorbeeldje van de absurd hoge boetes van internet gehaald:
Een chauffeur die 21 keer niet zijn voornaam, maar zijn voorletter had geschreven en ook nog het knopje van de tachograaf op rust had laten staan, is zwaar bestraft. Hij kreeg daarvoor 42 keer ¤ 220,--. Dat is al goed voor ¤ 9.240,--! Voeg daar bij twee echte tachograafinbreuken en hij zat op ¤ 10.120,--. Die boetebrief kwam bij hem in de bus.
Maarrrr.....een Volvo V70 van de KLPD met 130 KM/U rechts inhalen met je combinatie: Priceless !!!
gatewaydonderdag 21 september 2006 @ 20:06
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 23:15 schreef Virus.NL het volgende:

[..]

Sinds kort moet je alle tachograafschijven de lopende week en de 15 voorafgaande dagen bij je hebben, zodat ze die ter plekke kunnen controleren.
is het tegenwoordig niet allemaal op zon "creditcard "achtig ding ???
densmeedonderdag 21 september 2006 @ 20:17
je hebt ze wel digitaal maar de meeste zijn nog mooi op de tachochijven