abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 september 2006 @ 11:27:59 #1
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41796283
CDA wil verbod sharia- en pedopartij
quote:
Het CDA wil een verbod op alle politieke partijen die de huidige rechtsorde omver willen werpen of waarvan de opvattingen daartegen indruisen. Dat geldt bijvoorbeeld voor een partij die de sharia (islamitische wetgeving) wil invoeren, maar ook voor de pedofielenpartij of een neofascistische partij.

CDA-Kamerlid Sybrand van Haersma Buma zei dat vandaag voorafgaande aan het spoeddebat over de sharia-uitspraken van CDA-minister Piet Hein Donner (Justitie). Volgens de CDA-fractie is er in onze samenleving geen plaats voor partijen waarvan de ideeën onvermijdelijk leiden tot strafbare feiten of ertoe leiden dat onze democratische rechtsorde terzijde wordt geschoven.

Het CDA staat hiermee duidelijk lijnrecht tegenover Donner, vijf op de CDA-kandidatenlijst voor de komende verkiezingen, die gisteren zei met zijn sharia-uitspraak alleen te hebben willen aangeven dat hij de grondrechten van groepen die zich keren tegen de rechtsstaat niet wil beperken.
Het CDA wil de democratie beschermen door politieke partijen te verbieden die de rechtsorde willen veranderen. Ik dacht dat de democratie en de politiek er júist zijn om de rechtsorde aan te passen aan de ontwikkelingen in de samenleving!

Waar stopt deze ontwikkeling? Nawijn wil de doodstraf invoeren, druist dat niet ook in tegen onze rechtsorde? Wilders wil bepaalde mensenrechtenverdragen opzeggen, druist dat niet in tegen de rechtsorde?

Het verbieden van politieke partijen, dát druist pas in tegen de rechtsorde. Kortom: het CDA wil een verbod op zichzelf.
pi_41796355
vanuit democratisch oogpunt is dit idd zeer twijfelachtig. aan de andere kant zit ik ook niet te wachten op een (radicale) moslimpartij, dus het maakt mij niet zoveel uit dat het CDA dit wil.

ik denk, dat als ik het zou moeten wegen, dat ik eerder geneigd ben om het verbieden van een radicale moslimpartij te accepteren, dan dat ik zou moeten accepteren dat de politiek verislamiseert.
pi_41796384
Een partij op inhoudelijk gronden verbieden is inderdaad het omverwerpen van de democratie en onze wormen en maden. Nazi''stische, communistische, zwaar christelijike partijen, allemaal mogen ze bestaan, zolang ze de grondwet en de wet respecteren.
pi_41796385
Democratie is met ideeën komen en of die goed zijn moet het volk uitmaken
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_41796403
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:30 schreef 7th_wave het volgende:
vanuit democratisch oogpunt is dit idd zeer twijfelachtig. aan de andere kant zit ik ook niet te wachten op een (radicale) moslimpartij, dus het maakt mij niet zoveel uit dat het CDA dit wil.

ik denk, dat als ik het zou moeten wegen, dat ik eerder geneigd ben om het verbieden van een radicale moslimpartij te accepteren, dan dat ik zou moeten accepteren dat de politiek verislamiseert.
Want het verbieden van een radicale moslimpartij zorgt ervoor dat de ideeén van die moslimpartij verdwijnt?
  donderdag 14 september 2006 @ 11:33:39 #6
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41796427
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:32 schreef Big_Fat_Wombat het volgende:
Democratie is met ideeën komen en of die goed zijn moet het volk uitmaken
Precies. Het CDA is wel de laatste partij die mag uitmaken wat "de opvattingen van onze rechtsorde" zijn.
Stelletje christenfascisten.
pi_41796501
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:33 schreef Pool het volgende:

[..]

Precies. Het CDA is wel de laatste partij die mag uitmaken wat "de opvattingen van onze rechtsorde" zijn.
Stelletje christenfascisten.
Tja en toch is zo`n actie ter behoeve van zelfbescherming niet zo`n raar fenomeen, het komt zelfs heel veel voor.
pi_41796516
Een partij die de staat wilt afschaffen wordt dus ook verboden ?
Dan noem je het niet ' partij' , maar praatgroep of denktank. Mag dat wel ?
pi_41796534
Je kan de democratie niet beschermen door deze op te heffen.

De overheid die voorschrijft dat sommig streven niet politiek vertegenwoordigd mag zijn is het opheffen van democratie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 14 september 2006 @ 11:38:20 #10
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41796558
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tja en toch is zo`n actie ter behoeve van zelfbescherming niet zo`n raar fenomeen, het komt zelfs heel veel voor.
Dat punt van die zelfbescherming snap ik dus niet. Denk je nou echt dat het streven naar de sharia zou stoppen, wanneer je het verbiedt? En dat wanneer 2/3 van de inwoners de sharia wil invoeren, dat die groep zich dan zou laten tegenhouden door een onbenullig CDA-wetje uit 2006?
pi_41796561
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:27 schreef Pool het volgende:

Het verbieden van politieke partijen, dát druist pas in tegen de rechtsorde. Kortom: het CDA wil een verbod op zichzelf.
En als nou eens 66% van de Kamer het eens is met het CDA? Dan is het toch gewoon een democratisch genomen besluit dat ondemocratische partijen behoren te zijn verboden.

Kan het zo in de Grondwet worden opgenomen. Easy.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_41796567
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:36 schreef Bluesdude het volgende:
Een partij die de staat wilt afschaffen wordt dus ook verboden ?
Dan noem je het niet ' partij' , maar praatgroep of denktank. Mag dat wel ?
Ach, zelfs politici praten over 'partijen' alsof deze de basis zijn van ons kiesstelsel. Weten zij veel..
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_41796578
Destijds met CP86 waren er een stuk minder mensen die 'opkwamen voor de rechtsorde'.

Overigens, om er nu weer een CDA verhaal van te maken:

PvdA: Justitie moet pedopartij alsnog verbieden
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  donderdag 14 september 2006 @ 11:39:25 #14
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_41796605
Ik vind het een goede ontwikkeling. Er is een grens binnen de democratie. Een groep die tegen de democratie is moet kunnen worden verboden uit eigenbehoud. Ook zo een groep als de PNVD of whatever zou gewoon verboden moeten worden, als er een echte democratie zou zijn, en iedereen zou stemmen op het bestaansrecht van deze 'partij' zou een ruime meerderheid voor de afschaffing zijn. simpel.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_41796606
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:32 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Want het verbieden van een radicale moslimpartij zorgt ervoor dat de ideeén van die moslimpartij verdwijnt?
nee. maar het zorgt wel dat ze niet opgedrongen kunnen worden aan de rest van de samenleving. althans, niet op een legale manier.

dat we in nederland een SGP hebben is al erg genoeg. daar hoeft niet ook nog eens een radicale islam partij bij te komen.
pi_41796631
Een Friese beweging die streeft naar afscheiding van Friesland, streeft toch ook naar een flinke aantasting van de huidige rechtsstaat?
  donderdag 14 september 2006 @ 11:41:05 #17
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41796652
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:38 schreef R@b het volgende:

[..]

En als nou eens 66% van de Kamer het eens is met het CDA? Dan is het toch gewoon een democratisch genomen besluit dat ondemocratische partijen behoren te zijn verboden.

Easy.
Nee, niet zo easy. Je hebt gelijk dat het verbod dan een democratisch besluit is. Maar zodra dat besluit wordt uitgevoerd, zijn we daarna geen democratie meer. De vrije verkiezingen zijn dan immers afgeschaft. We lijken dan op de voormalige Sovjet-Unie, waar je slechts op één partij mocht stemmen.
pi_41796723
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:39 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

nee. maar het zorgt wel dat ze niet opgedrongen kunnen worden aan de rest van de samenleving. althans, niet op een legale manier.

dat we in nederland een SGP hebben is al erg genoeg. daar hoeft niet ook nog eens een radicale islam partij bij te komen.
Exact, niet op de legale manier. Wat krijgen we dan? De illegale manier.
pi_41796728
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:27 schreef Pool het volgende:
CDA wil verbod sharia- en pedopartij
[..]

Het CDA wil de democratie beschermen door politieke partijen te verbieden die de rechtsorde willen veranderen. Ik dacht dat de democratie en de politiek er júist zijn om de rechtsorde aan te passen aan de ontwikkelingen in de samenleving!

Waar stopt deze ontwikkeling? Nawijn wil de doodstraf invoeren, druist dat niet ook in tegen onze rechtsorde? Wilders wil bepaalde mensenrechtenverdragen opzeggen, druist dat niet in tegen de rechtsorde?

Tja, als ik een partij wil oprichten met als belangrijkste programmapunt het uitroeien van Moslims zal mijn partij ook niet al te lang bestaan hoor. Het CDA wil een bepaalde waarborg dat de rechtsstaat niet door de huidige democratie omver geworpen kan worden. Een prima streven lijkt me, het probleem is alleen de exacte invulling hiervan.
  donderdag 14 september 2006 @ 11:43:01 #20
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41796751
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:39 schreef clowncloon het volgende:
Ik vind het een goede ontwikkeling. Er is een grens binnen de democratie. Een groep die tegen de democratie is moet kunnen worden verboden uit eigenbehoud. Ook zo een groep als de PNVD of whatever zou gewoon verboden moeten worden, als er een echte democratie zou zijn, en iedereen zou stemmen op het bestaansrecht van deze 'partij' zou een ruime meerderheid voor de afschaffing zijn. simpel.
Dit is een heel gevaarlijke ontwikkeling. Wat is de volgende stap? Een partij verbieden die (om eens een zijstraat te noemen) voor een Leninistisch/Moaistische inrichting van ons land is? Of een partij die een stren Christelijke samenleving voorstaat?
of gewoon een partij die teveel aanhangers krijgt.

partijen verbieden op grond van hun ideologie is echt een belachelijke noodsprong. Of denkt het CDA dat we een volgend kabinet krijgen dat bestaat uit pedo's en radicale moslims?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_41796771
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:41 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee, niet zo easy. Je hebt gelijk dat het verbod dan een democratisch besluit is. Maar zodra dat besluit wordt uitgevoerd, zijn we daarna geen democratie meer. De vrije verkiezingen zijn dan immers afgeschaft. We lijken dan op de voormalige Sovjet-Unie, waar je slechts op één partij mocht stemmen.
Inderdaad, en ik dacht dat hypocriete R@B daar nou juist zo op tegen was bij de Sharia. Immers ook dat is een democratisch genomen besluit (in het geval van donner) waardoor je een ondemocratisch systeem krijgt. Maar nu mag het ineens WEL!
pi_41796785
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:38 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat punt van die zelfbescherming snap ik dus niet. Denk je nou echt dat het streven naar de sharia zou stoppen, wanneer je het verbiedt? En dat wanneer 2/3 van de inwoners de sharia wil invoeren, dat die groep zich dan zou laten tegenhouden door een onbenullig CDA-wetje uit 2006?
Gelukkig heeft de staat nog bepaalde machtsmiddelen die ingezet kunnen worden.
pi_41796788
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:42 schreef nikk het volgende:

[..]

Tja, als ik een partij wil oprichten met als belangrijkste programmapunt het uitroeien van Moslims zal mijn partij ook niet al te lang bestaan hoor. Het CDA wil een bepaalde waarborg dat de rechtsstaat niet door de huidige democratie omver geworpen kan worden. Een prima streven lijkt me, het probleem is alleen de exacte invulling hiervan.
Wel hoor, je partij mag gewoon bestaan. De uitvoering is echter tegen de wet, en dat is wel strafbaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2006 11:44:22 ]
  donderdag 14 september 2006 @ 11:44:04 #24
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41796791
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:40 schreef Bluesdude het volgende:
Een Friese beweging die streeft naar afscheiding van Friesland, streeft toch ook naar een flinke aantasting van de huidige rechtsstaat?
maar met een verbod vragen op die partij scoor je niet natuurlijk...
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  donderdag 14 september 2006 @ 11:44:55 #25
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41796822
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:38 schreef Tikorev het volgende:
Destijds met CP86 waren er een stuk minder mensen die 'opkwamen voor de rechtsorde'.

Je hebt gelijk dat die twee PvdA-kamerleden zich aan dezelfde fout schuldig maakten als het CDA. Ik had dat bericht niet gelezen, maar het is even verwerpelijk.

Dat van CP86 is iets anders, omdat die als partij ook de openbare orde verstoorden volgens mij. Maar ook dat verbod vond ik dubieus. Je lult die neonazietjes zo onder tafel en ze krijgen toch nauwelijks stemmen. Waarom dan verbieden? Hetzelfde geldt voor die pedokneusjes. En we hebben nog niet eens een serieuze moslimpartij, laat staan een shariapartij.
pi_41796837
Kunnen we het CDA niet gewoon niet verbieden?
  donderdag 14 september 2006 @ 11:45:47 #27
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41796855
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:45 schreef TJDoornbos het volgende:
Kunnen we het CDA niet gewoon niet verbieden?
niet eens zo'n heel slecht plan
  donderdag 14 september 2006 @ 11:46:46 #28
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_41796899
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:43 schreef teamlead het volgende:

[..]

Dit is een heel gevaarlijke ontwikkeling. Wat is de volgende stap? Een partij verbieden die (om eens een zijstraat te noemen) voor een Leninistisch/Moaistische inrichting van ons land is? Of een partij die een stren Christelijke samenleving voorstaat?
of gewoon een partij die teveel aanhangers krijgt.

partijen verbieden op grond van hun ideologie is echt een belachelijke noodsprong. Of denkt het CDA dat we een volgend kabinet krijgen dat bestaat uit pedo's en radicale moslims?
Ik heb altijd geleerd dat mijn vrijheid ophoudt waar de ander begint. Zo een vergelijkbare polieke stroming kan ik alleen maar toejuichen. Laten we eerlijk wezen, het hebben van een democratie betekent niet dat alles moet kunnen, het is JUIST zo dat de maatschappij tegen het invoeren van een sharia is en dat pedo's allerlei strafbare maatregelen willen afschaffen.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_41796939
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Inderdaad, en ik dacht dat hypocriete R@B daar nou juist zo op tegen was bij de Sharia. Immers ook dat is een democratisch genomen besluit (in het geval van donner) waardoor je een ondemocratisch systeem krijgt. Maar nu mag het ineens WEL!
Hypocriet? En Donner toejuichen omdat hij het in orde vindt dat als 2/3 de sharia wil dat dan de democratie kan worden afgeschaft, is dan niet hypocriet?

Bovendien is het nu al verboden om sommige partijen op te richten, denk aan CP'86 dat ooit verboden werd.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_41796968
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:46 schreef clowncloon het volgende:

[..]

Ik heb altijd geleerd dat mijn vrijheid ophoudt waar de ander begint. Zo een vergelijkbare polieke stroming kan ik alleen maar toejuichen. Laten we eerlijk wezen, het hebben van een democratie betekent niet dat alles moet kunnen, het is JUIST zo dat de maatschappij tegen het invoeren van een sharia is en dat pedo's allerlei strafbare maatregelen willen afschaffen.
Ja tegen het INVOEREN ja, heel goed gezegd, maar een passieve houding tegenover de Sharia mag WEL. Je mag erover nadenken, praten etc. Als we zo'n verbod gaan invoeren, dan mag zelfs zo'n passieve houding niet meer.
pi_41797003
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:47 schreef R@b het volgende:

[..]

Hypocriet? En Donner toejuichen omdat hij het in orde vindt dat als 2/3 de sharia wil dat dan de democratie kan worden afgeschaft, is dan niet hypocriet?

Bovendien is het nu al verboden om sommige partijen op te richten, denk aan CP'86 dat ooit verboden werd.
Haha, wie juigt hem toe dan? Misschien moet je eens je eigen hypocriete reactie lezen in die vorige thread. Jij vindt het nu in orde dat de democratie wordt afgeschaft hoor, IK niet. Je zegt zelf al dat dit een "democratisch besluit" tot een ondemocratische regel is. Dat geldt ook voor de Sharia, echter daar ben je dan wel fel op tegen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2006 11:50:57 ]
  donderdag 14 september 2006 @ 11:50:36 #32
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41797020
quote:

[..]

En daarom moet je als normale burger op andere partijen stemmen. Mensen die wel dergelijke rare ideeën hebben, moet je zien te overtuigen met argumenten. De kracht van een goede democratie zit in de discussie, niet in het opleggen van verboden.
pi_41797043
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:44 schreef Pool het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat die twee PvdA-kamerleden zich aan dezelfde fout schuldig maakten als het CDA. Ik had dat bericht niet gelezen, maar het is even verwerpelijk.
Een uur voordat je dit topic opende heb je nog gereageerd in dit topic...

PvdA, Verhagen en Wilders tegen de democratie.

...die precies dezelfde strekking heeft als dit topic.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  donderdag 14 september 2006 @ 11:52:21 #34
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_41797067
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:49 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ja tegen het INVOEREN ja, heel goed gezegd, maar een passieve houding tegenover de Sharia mag WEL. Je mag erover nadenken, praten etc. Als we zo'n verbod gaan invoeren, dan mag zelfs zo'n passieve houding niet meer.
Dit komt toch wel erg dicht in de buurt van: wie zwijgt stemt toe.
@pool, mooi gezegd
  donderdag 14 september 2006 @ 11:53:05 #35
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_41797086
quote:

[..]

zolang de maatschappij daar tegen is en er dus geen 2/3 meerderheid bestaat om de grondwet te wijzigen, is er dus niets aan de hand. Maar dat houdt toch niet in dat mensen die dat wel willen daar binnen de grenzen van de bestaande wetgeving niet voor mogen ijveren? Zolang men zich aan de nu geldende wettelijke kaders houdt is het prima.

Als een dergelijk verbod er wel zou komen, ga ik persoonlijk ijveren voor een verbod op Christelijke partijen als de SGP, CDA en CU, aangezien zij in essentie hetzelfde willen als mensen die de sharia willen invoeren
pi_41797096
Democratie bestaat bij de gratie van burgers die zich bewust zijn van hun rechten en van de waarde van de democratische rechtsstaat, en democratie wordt zeker niet in stand gehouden door bestuurders die ze;lf wel denken te weten welke partijen goed zijn voor kiezers en welke niet.
  donderdag 14 september 2006 @ 11:53:39 #37
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41797103
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:51 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Een uur voordat je dit topic opende heb je nog gereageerd in dit topic...

PvdA, Verhagen en Wilders tegen de democratie.

...die precies dezelfde strekking heeft als dit topic.
Klopt, maar nu kwam pas naar buiten dat het CDA daadwerkelijk de pedopartij en eventuele sharia-partijen wil verbieden, daar ging het in dat vorige topic nog niet over. Ik had dit topic eigenlijk ook in NWS willen openen, maar heb me vergist.
pi_41797116
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:38 schreef Tikorev het volgende:
Dat was ook heel dubieus, dat verbod. Maar het was niet op inhoudelijke gronden van die partij, maar op het zijn van 'criminele organisatie'.
quote:

Om er nu weer de PvdA als enige bij te slepen.. PvdA, Verhagen en Wilders tegen de democratie.
pi_41797118
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:52 schreef clowncloon het volgende:

[..]

Dit komt toch wel erg dicht in de buurt van: wie zwijgt stemt toe.
@pool, mooi gezegd
Nee hoor, "zwijgen" wordt niet als stemmen gezien. Dus ook niet als toe-stemmen. Toestemmen doen we bij verkiezingen.
pi_41797149
Daarom is democratie ook zo onwerkelijk;
In een utopische democratie zouden besluiten die de democratie kunnen afbreken, omwille van de democratie aagenomen moeten kunnen worden
pi_41797356
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:37 schreef sigme het volgende:
Je kan de democratie niet beschermen door deze op te heffen.

De overheid die voorschrijft dat sommig streven niet politiek vertegenwoordigd mag zijn is het opheffen van democratie.
Exact!!
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  donderdag 14 september 2006 @ 12:04:29 #42
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41797431
Ik lees nu net op TT-pagina 103 dat een Kamermeerderheid het CDA-voorstel niet steunt.
Godzijdank.
pi_41797544
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:42 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Exact, niet op de legale manier. Wat krijgen we dan? De illegale manier.
een staatsgreep? dat is een hypothetisch geval. voordeel van het verbieden is dat het geen issue is in de kamer, en tijdens kabinetsformaties.
pi_41797633
quote:
Op donderdag 14 september 2006 12:07 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

een staatsgreep? dat is een hypothetisch geval. voordeel van het verbieden is dat het geen issue is in de kamer, en tijdens kabinetsformaties.
En dat is dan het enige voordeel. Voor de rest alleen maar nadelen. Het wordt niet besproken, maar de ideeén en problemen zijn er nog, dat is gewoon echt je kop in het zand steken.
pi_41797798
Partijen die de rechtsorde willen veranderen is toch niet nieuw? Dat wil bijna elke partij, maar de een iets extremer dan de andere. Dat is nog geen reden voor een verbod.
pi_41797884
quote:
Op donderdag 14 september 2006 12:04 schreef Pool het volgende:
Ik lees nu net op TT-pagina 103 dat een Kamermeerderheid het CDA-voorstel niet steunt.
Godzijdank.
Dan slaat de kritiek van gister op Donner ook helemaal nergens op. Ik hoop dat de partijen zich dan ook daarover uitlaten.
  donderdag 14 september 2006 @ 12:21:39 #47
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_41797942
quote:
Op donderdag 14 september 2006 12:19 schreef nikk het volgende:

[..]

Dan slaat de kritiek van gister op Donner ook helemaal nergens op. Ik hoop dat de partijen zich dan ook daarover uitlaten.
Inderdaad. Hoewel de VVD gisteren ook al achter Donner stond en enkele andere partijen vooral kritiek hadden op de politieke onhandigheid van de uitspraken. Hoewel dat ook vrij slap is.
pi_41797945
quote:
Op donderdag 14 september 2006 12:11 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En dat is dan het enige voordeel. Voor de rest alleen maar nadelen. Het wordt niet besproken, maar de ideeén en problemen zijn er nog, dat is gewoon echt je kop in het zand steken.
ach dat valt wel mee. het is niet dat er censuur gepleegd wordt, of dat discussie alleen binnen de kamer kan plaatsvinden door middel van een dergelijke partij. er is nu ook geen moslimpartij, en toch worden hun belangen behartigd.
pi_41797978
quote:
Op donderdag 14 september 2006 11:49 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee hoor.

Volgens het EHRM
quote:
De grenzen die de Conventie in de interpretatie van het Hof stelt doet ondemocratische partijen afvallen, maar leden van groeperingen mogen wel hun opvattingen uitdragen. Gelet op het feit dat de vrijheid van meningsuiting in een consistente rechtspraak van het Hof gezien wordt als de hoeksteen van de democratie, is het onderscheid arbitrair, temeer daar het Hof in de Refah zaak meewoog dat de Refah partij een reële dreiging opleverde omdat ze in Turkije wel eens de meerderheid zou kunnen verwerven, en dus de Islamitische idealen in de praktijk kon gaan brengen. De grens van het pluralistische debat ligt dus bij de vestiging van ondemocratische macht en het aanzetten tot geweld.
http://www.ivir.nl/public(...)tie_NJ_2005_176.html

M.a.w. zo'n verbod is heel goed te verdedigen zonder dat daarbij de vrijheid van meningsuiting of vereniging in gevaar komt.
pi_41798102
quote:
Op donderdag 14 september 2006 12:22 schreef nikk het volgende:

[..]

Nee hoor.

Volgens het EHRM
[..]

http://www.ivir.nl/public(...)tie_NJ_2005_176.html

M.a.w. zo'n verbod is heel goed te verdedigen zonder dat daarbij de vrijheid van meningsuiting of vereniging in gevaar komt.
Wel goed de laatste zin lezen, het is cumulatief. De betreffende partij zette aan tot haat. En dat is een actieve handeling van de partij en geen passieve. DAT is een strafbaar feit, je ziet ook dat de inhoud helemaal niet getoetst wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')