Wat snapt meneer Dijsselbloem in Godsnaam niet aan het woord TWEEDERDE?quote:Kamerlid Geert Wilders is er zelfs heel erg boos over. Donner stelde in het interview dat als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, die mogelijkheid moet bestaan.
De sociaaldemocraten verzetten zich tegen de ''berusting'' die in de uitspraken van Donner zou doorklinken. PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem: ''Donner lijkt te vergeten dat de sharia op meerdere punten in strijd is met de Nederlandse grondwet.
Verhagen: Verbied radicale moslimpartijenquote:"Een partij die de sharia (het strenge islamitische recht) wil invoeren, moet worden verboden."
Daarnaast moet je je dan wel afvragen wat voor vorm die democratie is.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:32 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Wat is er mis zijn met tegen de democratie zijn?. Is het juist niet democratisch om tegen de democratie te zijn? En wie zegt dat democratie de ultieme regeringsvorm is?
Als 80% van de bevolking tegen de democratie is, schaffen we het toch gewoon af? Wel zo democratisch.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:26 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De democratie moet beschermt worden tegen anti-democratische groepen. Dit betekend dat (neo-)nazi's, pro-sharia moslims en traditionele communisten per definitie NOOIT een voet aan de grond mogen krijgen om hun rotzooi te verkondigen. Daarbij is het niet anti-democratisch de democratie te beschermen met geweld of a-democratische maatregelen. Deze zijn onaangenaam, jazeker, maar een herhaling van de dag van de revolutie, 30 januari 1933, mag NOOIT plaatsvinden.
Of, men moet de mens een niveau van onderwijs geven zodat men zelf beslist en inziet dat communisme in en in slecht voor een land én het individu is, zodat het, democratisch gezien, al geen kans maakt.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:26 schreef Finder_elf_towns het volgende:
De democratie moet beschermt worden tegen anti-democratische groepen. Dit betekend dat (neo-)nazi's, pro-sharia moslims en traditionele communisten per definitie NOOIT een voet aan de grond mogen krijgen om hun rotzooi te verkondigen. Daarbij is het niet anti-democratisch de democratie te beschermen met geweld of a-democratische maatregelen. Deze zijn onaangenaam, jazeker, maar een herhaling van de dag van de revolutie, 30 januari 1933, mag NOOIT plaatsvinden.
De sharia is zo absurd dat het er toch niet komt. Waarom al die discussie dan? Waarom zou je iets willen verbieden dat er toch nooit komt en maar weinig aanhang zal hebben? Dan is het toch geen gevaar?quote:Op woensdag 13 september 2006 12:45 schreef bolletje_25 het volgende:
In theorie kan het.. Er wordt een kabinet ontbonden en opnieuw gekozen voor de grondwetswijziging. De kiezer kiest een kabinet dat voor de nieuwe grondwet is, en met een 2/3 meerderheid wordt de wet aangenomen.
Maar voor de sharia zijn zoveel grondwetswijzigingen nodig dat die er toch nooit doorkomt. PvdA heeft gelijk in dit opzicht. Het voorstel is irreeël en absurd.
Tja, in dit geval begint Donner de discussie met een idioot idee. Verbieden is ook niet noodzakelijk, maar dat beweerd de PvdA ook niet.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:47 schreef pberends het volgende:
[..]
De sharia is zo absurd dat het er toch niet komt. Waarom al die discussie dan? Waarom zou je iets willen verbieden dat er toch nooit komt en maar weinig aanhang zal hebben? Dan is het toch geen gevaar?
Donner begon de discussie niet. Verhagen begon de discussie met een idioot idee: namelijk het willen verbieden van politieke partijen op basis van hun ideeën. Verhagen is degene die daar ook de Sharia bij haalde.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:50 schreef bolletje_25 het volgende:
[..]
Tja, in dit geval begint Donner de discussie met een idioot idee. Verbieden is ook niet noodzakelijk, maar dat beweerd de PvdA ook niet.
Feitje blijft dat de democratie onlosmakelijk verbonden is met en vastligt in de grondwet, en de Sharia daar compleet los van staat. Het afkeuren of verbieden van de Sharia zal dus alleen maar bevorderend zijn voor de democratie zoals wij die kennen, omdat de Sharia strijdig is met de grondwet.
Zeg nooit nooit en zeker niet als het over politiek en of beveiliging gaat, want dan kan alles.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:47 schreef pberends het volgende:
[..]
De sharia is zo absurd dat het er toch niet komt.
Ik ben tegen het stenigen van pedofielen. Maar als jij een partij op wil richten die voor het stenigen van pedofielen is, dan mag je van mij en Donner vrij je gang gaan.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:06 schreef JohnDope het volgende:
Maargoed ik ben ook niet de beroerdste en ook best wel go with da flow. Dus ik ga ooit een wet regelen die het en publique stenigen van pedofielen mogelijk maakt.
Ik hoor jou nog wel een keertje wanneer ik die wet er met een meerderheid door de ambtelijke molen weet heen te 'trappen'.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:12 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik ben tegen het stenigen van pedofielen. Maar als jij een partij op wil richten die voor het stenigen van pedofielen is, dan mag je van mij en Donner vrij je gang gaan.Sterker nog: ik juich het toe dat je voor de democratische weg kiest en dat je niet de straat op gaat om onwettig stenen naar pedofielen te gooien.
Nee, zoals Sigme elders al zei, is democratie meer dan de wil van de meerderheid. Het voorziet in mensenrechten en rechten voor minderheden. Een afschaffing van de democratie door een meerderheid is ook in theorie net zo ondemocratisch als een geweldadige omverwerping ervan. Net zoals het intolerant is intolerantie te tolereren.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:38 schreef pberends het volgende:
[..]
Als 80% van de bevolking tegen de democratie is, schaffen we het toch gewoon af? Wel zo democratisch.
Ook hier ben ik het weer mee eens. Dit is echte democratie.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:23 schreef HassieBassie het volgende:
Ik stel een bindend referendum voor inzake immigranten. Als 80% van de Nederlanders zegt dat er nu genoeg zijn, gooien we de grenzen dicht. Dat is pas democratie.
Gelukkig voor ons weldenkende mensen is een democratie meer dan de macht van de meerderheid. Er bestaat gelukkig iets moois als een grondwet, plus de universele rechten van de mens. Zaken die onaantastbaar zijn, hoe graag een meerderheid geloofsfanitici het ook anders zou willen zien.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:26 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ook hier ben ik het weer mee eens. Dit is echte democratie.
In principe zou je hier een hele TV-show om heen kunnen maken, iedere week iets om op te stemmen. Ook weer sms en de hele mikmak er aan koppelen.
Eyeworks komt u er maar in![]()
Dan veranderen we die grondwet ook even met een meerderheid, ook geen probleem.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:41 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Gelukkig voor ons weldenkende mensen is een democratie meer dan de macht van de meerderheid. Er bestaat gelukkig iets moois als een grondwet, plus de universele rechten van de mens. Zaken die onaantastbaar zijn, hoe graag een meerderheid geloofsfanitici het ook anders zou willen zien.
Donner had zich iets meer moeten verdiepen in de Sharia voordat hij zn mond open deed. Hij blonk al zelden uit in IETS, maar dit kost het CDA gegarandeerd een hoop stemmen. Ik ben dan ook benieuwd wanneer Balkenende hem publieke terecht wijst. Lang kan dat niet duren.
En in die mooie grondwet staan onder andere:quote:Op woensdag 13 september 2006 13:41 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Gelukkig voor ons weldenkende mensen is een democratie meer dan de macht van de meerderheid. Er bestaat gelukkig iets moois als een grondwet, plus de universele rechten van de mens.
SGP per direct afschaffen dan.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:17 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Nee, zoals Sigme elders al zei, is democratie meer dan de wil van de meerderheid. Het voorziet in mensenrechten en rechten voor minderheden. Een afschaffing van de democratie door een meerderheid is ook in theorie net zo ondemocratisch als een geweldadige omverwerping ervan. Net zoals het intolerant is intolerantie te tolereren.
Het verbieden van verenigingen die doelbewust de belangen van de onverenigden willen beschadigen lijkt mij anders een goede zaak, en gezien het feit dat neonazistische partijen zonder blikken of blozen verboden kunnen worden lijkt het me niet meer dan logisch dat partijen van extremistische gelovigen hetzelfde lot kunnen ondergaan. Gelijke monniken, gelijke kappen zullen we maar zeggen.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:47 schreef Pool het volgende:
[..]
En in die mooie grondwet staan onder andere:
-het recht van een tweederde meerderheid om in twee termijnen de grondwet te wijzigen
-het recht van vereniging
-het recht van vrije meningsuiting
-het recht om gekozen te worden
Maar Verhagen is blijkbaar voor het verbieden van een politieke partij (=een vereniging) die een bepaalde mening uitdraagt. De enige die hier de democratie en de Grondwet respecteert, is Donner.
Een partij kan nooit om inhoudelijke redenen veroordeelt worden. Hun doelen worden niet getoetst, hun acties wel. Zie alle rechts-extremistische splinterpartijen in Nederland bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:51 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Het verbieden van verenigingen die doelbewust de belangen van de onverenigden willen beschadigen lijkt mij anders een goede zaak, en gezien het feit dat neonazistische partijen zonder blikken of blozen verboden kunnen worden lijkt het me niet meer dan logisch dat partijen van extremistische gelovigen hetzelfde lot kunnen ondergaan. Gelijke monniken, gelijke kappen zullen we maar zeggen.
Neonazistische partijen mogen helemaal niet zonder blikken of blozen verboden worden. Er is op dit moment zelfs een partij in die richting. Zolang ze slechts ideeën hebben en zich verder aan de wet houden, is er geen probleem. Ze mogen dus niet haatzaaien, discrimineren en beledigen, maar ze mogen wel pleiten voor het recht om te mogen haatzaaien, discrimineren en beledigen.quote:Op woensdag 13 september 2006 13:51 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Het verbieden van verenigingen die doelbewust de belangen van de onverenigden willen beschadigen lijkt mij anders een goede zaak, en gezien het feit dat neonazistische partijen zonder blikken of blozen verboden kunnen worden lijkt het me niet meer dan logisch dat partijen van extremistische gelovigen hetzelfde lot kunnen ondergaan. Gelijke monniken, gelijke kappen zullen we maar zeggen.
Punt 1 klopt volledig.quote:Op woensdag 13 september 2006 14:02 schreef kodro het volgende:
Ten eerste moet die meerderheid aanwezig zijn in de eerste en tweede kamer
Ten tweede is de nederlands democratie "beveiligd" tegen dit soort dingen, grondwetswijzigingen (die nodig zouden zijn voor invoering van bv een sharia) kunnen niet in een regeerperiode (1e , 2e kamer) worden doorgevoerd.
Ten derde moet het hoofd van de staat der Nederlanden (Koningin Beatrix) alle wetten goedkeuren.
Donner heeft in princiepe gelijk maar dan moet die 2/3 meerderheid minimaal 6 jaar stand houden en moet het koningshuis worden afgeschaft.
Aanhangers van de Sharia leven al volgens de gebruiken van de Sharia, daar het anders geen goede gelovigen zijn. Zij houden het niet alleen bij de ideeen en zijn dus prima te verbieden..quote:Op woensdag 13 september 2006 13:54 schreef Pool het volgende:
[..]
Neonazistische partijen mogen helemaal niet zonder blikken of blozen verboden worden. Er is op dit moment zelfs een partij in die richting. Zolang ze slechts ideeën hebben en zich verder aan de wet houden, is er geen probleem. Ze mogen dus niet haatzaaien, discrimineren en beledigen, maar ze mogen wel pleiten voor het recht om te mogen haatzaaien, discrimineren en beledigen.
Er zijn dus gewoon gelijke monniken en gelijke kappen.
Zolang de aanhangers van de Sharia niet de wet overtreden, valt er niks te verbieden.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:37 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Aanhangers van de Sharia leven al volgens de gebruiken van de Sharia, daar het anders geen goede gelovigen zijn. Zij houden het niet alleen bij de ideeen en zijn dus prima te verbieden..
Als je denkt dat dat zo is, dan moet je naar de politie gaan en aangifte doen. Succes.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:37 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Aanhangers van de Sharia leven al volgens de gebruiken van de Sharia, daar het anders geen goede gelovigen zijn. Zij houden het niet alleen bij de ideeen en zijn dus prima te verbieden..
Ik kan geen aangifte doen, aangezien ik zelf niet direct benadeeld word. Een Moslimvrouw zou echter wel aangifte kunnen doen van onderdrukking inderdaad, en die aangifte zal ook nog eens serieus worden genomen.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:44 schreef Pool het volgende:
[..]
Als je denkt dat dat zo is, dan moet je naar de politie gaan en aangifte doen. Succes.
Verreweg de meeste delicten zijn geen klachtdelicten, daar kan iedere burger aangifte van doen. En als je denkt dat er nu al vrouwen onderdrukt worden, dan moet je dáár de aandacht op vestigen, in plaats van dat je een semi-oplossing aandraagt in de vorm van het verbieden van politieke partijen.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:55 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Ik kan geen aangifte doen, aangezien ik zelf niet direct benadeeld word. Een Moslimvrouw zou echter wel aangifte kunnen doen van onderdrukking inderdaad, en die aangifte zal ook nog eens serieus worden genomen.
Het is niet de democratie die tot het instellen van grondrechten heeft geleid. En wat zijn precies ´rechten voor minderheden´? Wanneer is er sprake van een minderheid en op welke bijzondere rechten kan zon minderheid een beroep doen, in tegenstelling tot de meerderheid?quote:Op woensdag 13 september 2006 13:17 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Nee, zoals Sigme elders al zei, is democratie meer dan de wil van de meerderheid. Het voorziet in mensenrechten en rechten voor minderheden. Een afschaffing van de democratie door een meerderheid is ook in theorie net zo ondemocratisch als een geweldadige omverwerping ervan. Net zoals het intolerant is intolerantie te tolereren.
Vandaar ook dat we over een representatieve democratie beschikken. Een volksvertegenwoordiging dus.quote:Op woensdag 13 september 2006 16:45 schreef bolletje_25 het volgende:
Echte democratie is verachtelijk. Het hele land laten beslissen over zaken waar ze geen verstand van hebben. Politici hebben er al een dagtaak aan om stukken door te lezen en kwesties te bestuderen, hoe wil je mensen zo ver krijgen om ook na te denken voor ze een beslissing nemen.
In een representatieve democratie in ieder geval overbodig. Ik heb nu juist een volksvertegenwoordiging gekozen zodat zij zich met de politieke zaken bezig kunnen houden. Als ik vind dat ze het niet goed doen, dan zal ik dat tot uiting brengen in mijn stemgedrag. De kiezer kan nu eenmaal slechts achteraf oordelen.quote:Referenda zijn idioot.
Wat een baarlijke nonsens, zeker van iemand die ook nog zegt dat een 66% meerderheid de democratie moet kunnen afschaffen om zodoende middels de sharia de minderheid te kunnen onderwerpen.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:29 schreef pberends het volgende:
Eerst wilden de PvdA en Geert Wilders al een ondemocratisch verbod op de PNVD (hoe verderfelijk deze partij ook is), maar nu willen ze beide al helemaal de stoelpoten van de democratie wegzagen:
Helemaal niet triest gewoon totaal irrelevantquote:Op woensdag 13 september 2006 13:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een partij kan nooit om inhoudelijke redenen veroordeelt worden. Hun doelen worden niet getoetst, hun acties wel. Zie alle rechts-extremistische splinterpartijen in Nederland bijvoorbeeld.Wel triest dat een moslim je dat moet vertellen.
Argento, je kan best lezen. Er wordt nergens gesproken over "bijzondere rechten waarop een minderheid een beroep kan doen in tegenstelling tot de meerderheid".quote:Op woensdag 13 september 2006 16:54 schreef Argento het volgende:
[..]
Het is niet de democratie die tot het instellen van grondrechten heeft geleid. En wat zijn precies ´rechten voor minderheden´? Wanneer is er sprake van een minderheid en op welke bijzondere rechten kan zon minderheid een beroep doen, in tegenstelling tot de meerderheid?
Als je een meerderheid kunt krijgen dan moet dat blijkbaar kunnenquote:Op woensdag 13 september 2006 13:23 schreef HassieBassie het volgende:
Ik ben benieuwd of Donner hetzelfde denkt als ik een partij op wil richten die na het verkrijgen van een meerderheid alle gelovigen het land uit wil flikkeren.
Tja...je maakt het jezelf dan niet gemnakkelijkerquote:Of op wil sluiten. Of dood wil maken. Of als slaven wil gebruiken.
Je hebt maar 66,666... % nodig (2/3 meerderheid)quote:Als 80% van de Nederlanders het een goed idee vinden, waarom niet?
Ga je gang ,misschien heb je 'geluk 'quote:Ik stel een bindend referendum voor inzake immigranten. Als 80% van de Nederlanders zegt dat er nu genoeg zijn, gooien we de grenzen dicht. Dat is pas democratie.
Herstel ,vlak voor de verkiezingenquote:Helaas is Donner tegen een bindend referendum. Kennelijk heeft de democratie ook zn grenzen, vooral buiten verkiezingstijd.
quote:Op woensdag 13 september 2006 12:26 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Dat is weer zo'n onzin onderzoek. Er valt niks mee eens of oneens te zijn. Wat Donner zegt is feitelijjk juist, dat geeft echt ook iedereen toe, ik heb het nog niemand horen ontkennen, wel wat kanttekeningen bij plaatsen.quote:Op donderdag 14 september 2006 02:40 schreef R@b het volgende:
Ruime meerderheid oneens met Donner
Een meerderheid van de Nederlanders is het niet eens met de uitspraken van minister Donner (Justitie) over de sharia. 26 procent is het met de bewindsman eens en 69 procent niet.
Deze conclusie: 55 procent van de ondervraagden vindt dat politieke partijen die als doelstelling hebben de sharia in te voeren, verboden moeten worden, is ook weinig verrassend, maar niettemin een fraaie illustratie van het gevaar dat Donner schetste: de democratie kan de democratie afschaffen.quote:Op donderdag 14 september 2006 08:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is weer zo'n onzin onderzoek. Er valt niks mee eens of oneens te zijn. Wat Donner zegt is feitelijjk juist, dat geeft echt ook iedereen toe, ik heb het nog niemand horen ontkennen, wel wat kanttekeningen bij plaatsen.
Er is wel een verschil tussen de reakties die je krijgt als je mensen op straat ondervraagd en het aantal mensen dat bij een evt stemming ook daadwerkelijk zo stemt (of uberhaupt uit zijn luie stoel komt )quote:Op donderdag 14 september 2006 08:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Deze conclusie: 55 procent van de ondervraagden vindt dat politieke partijen die als doelstelling hebben de sharia in te voeren, verboden moeten worden, is ook weinig verrassend, maar niettemin een fraaie illustratie van het gevaar dat Donner schetste: de democratie kan de democratie afschaffen.
En het vinden van een grote meerderheid daarvoor is helemaal niet zo moeilijk.
Ik vind het gevaar dat dergelijke extremistische partijen aan de macht komen en de gevolgen daarvan veel groter. Een voorbeeld uit het verleden is ook al makkelijk te vinden, he?quote:Op donderdag 14 september 2006 08:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Deze conclusie: 55 procent van de ondervraagden vindt dat politieke partijen die als doelstelling hebben de sharia in te voeren, verboden moeten worden, is ook weinig verrassend, maar niettemin een fraaie illustratie van het gevaar dat Donner schetste: de democratie kan de democratie afschaffen.
En het vinden van een grote meerderheid daarvoor is helemaal niet zo moeilijk.
Precies. Een democratie mag er alles aan doen om de democratie te beschermen. Een verbod op partijen die de democratie willen afschaffen is dus helemaal geen gek idee.quote:Op donderdag 14 september 2006 09:21 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik vind het gevaar dat dergelijke extremistische partijen aan de macht komen en de gevolgen daarvan veel groter. Een voorbeeld uit het verleden is ook al makkelijk te vinden, he?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |