quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:14 schreef Shakes het volgende:
Mensen die niet kunnen rekenen zouden niet eens toegelaten moeten worden tot de Pabo...
De taalfouten deden me al vermoeden dat dit bericht wel eens van jouw hand kon zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:43 schreef --Christiaan-- het volgende:
Zie je je eigen bericht even terug.
Dank je welquote:
Ik denk niet dat dat aan het onderwijs ligt hoor, want de opgaven die mijn nichtje afgelopen jaar kreeg in groep 8 zijn dezelfde die ik zo'n 8 jaar geleden ook kreeg in groep 8. En ik geloof niet dat haar klas die opgaven beter maakt dan wij dat deden. Maar dat moet te controleren zijn door bijvoorbeeld uitslagen op de CITO-toets te vergelijken. Als de moeilijkheidsgraad van de CITO-toets ongeveer gelijk gebleven is natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 september 2006 22:17 schreef raaskal het volgende:
Wijst dit 'nieuws' (dit hoorden we toch een half jaar geleden ook al?) er niet juist op dat het onderwijs vooruit gaat in Nederland? Aangezien de gemiddelde groep achter al even goed kan rekenen als iemand die de HAVO heeft afgemaakt... Universitaire studenten zijn trouwens niet veel beter kan ik uit eigen observatie mededelen...
Het kan natuurlijk best zo zijn dat op de middelbare school geen enkele vooruitgang in de rekenvaardigheid meer plaatsvindt, maar dat zou wel erg triest zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2006 22:23 schreef Kauki het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat aan het onderwijs ligt hoor, want de opgaven die mijn nichtje afgelopen jaar kreeg in groep 8 zijn dezelfde die ik zo'n 8 jaar geleden ook kreeg in groep 8. En ik geloof niet dat haar klas die opgaven beter maakt dan wij dat deden. Maar dat moet te controleren zijn door bijvoorbeeld uitslagen op de CITO-toets te vergelijken. Als de moeilijkheidsgraad van de CITO-toets ongeveer gelijk gebleven is natuurlijk.
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, maar dan lijkt mij toch ook dat er zeker geen sprake van vooruitgang in het onderwijsquote:Op zaterdag 9 september 2006 22:47 schreef raaskal het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk best zo zijn dat op de middelbare school geen enkele vooruitgang in de rekenvaardigheid meer plaatsvindt, maar datt zou wel erg triest zijn.
Misschien zijn Pabo-studenten enorme alfa's, ik heb geen idee...quote:Op zaterdag 9 september 2006 22:50 schreef Kauki het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, maar dan lijkt mij toch ook dat er zeker geen sprake van vooruitgang in het onderwijs![]()
Op zich zou het geen kwaad kunnen om uit te vinden hoe het komt dat die PABO-mensen het zo slecht doen ten opzichte van kinderen uit groep 8, in plaats van dat steeds maar weer vast te stellen. Want ik geloof dat inmiddels al wel vaker bekend is geworden dat de rekenvaardigheid van PABO-studenten niet om over naar huis te schrijven is...
Maar wat is nu het niveau van groep 8 rekenen? Dat moet je als 20-jarige pabo'er in 5 minuten foutloos kunnen.quote:Op zaterdag 9 september 2006 23:12 schreef ginder het volgende:
Het is niet zo verwonderlijk dat beginnende pabostudenten een rekentoets bedoeld voor groep acht minder goed maken dan leerlingen van groep acht. Ze hebben zich een jaar of vijf niet meer met die sommetjes bezig gehouden. Op de middelbare school wordt zelden rekenen gegeven. De leerlingen van groep acht zijn er elke dag minstens een uur mee bezig om de foefjes te leren.
Het punt van ginder is volgens mij dat op de havo een rekenmachine gebruikt wordt, zodat de toekomstige PABO-studenten het hoofdrekenen als het ware zouden 'verleren'...quote:Op zaterdag 9 september 2006 23:32 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Maar wat is nu het niveau van groep 8 rekenen? Dat moet je als 20-jarige pabo'er in 5 minuten foutloos kunnen.
Dan moet je wel haast maken. Nu doen juffen en meesters het om het geld, in plaats van hun hobby.quote:Op zaterdag 9 september 2006 23:58 schreef zoalshetis het volgende:
leren doen we op school. studeren bij de universiteit.
ik zorg ervoor dat ik genoeg geld heb om straks mijn kinderen het beste onderwijs te bieden.
bos wil ook graag de grote man uithangen kwa integratie, en de erfenis van de ooit pvda, maar stuurt zijn eigen kinderen niet naar een zwarteschool.![]()
Probeer eens de nationale rekentoets die de Volkskrant naar aanleiding hiervan organiseert.quote:Op zaterdag 9 september 2006 23:32 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Maar wat is nu het niveau van groep 8 rekenen? Dat moet je als 20-jarige pabo'er in 5 minuten foutloos kunnen.
de enige moeilijke om uit het hoofd te doen was die met de procentenquote:Op zondag 10 september 2006 00:30 schreef ginder het volgende:
[..]
Probeer eens de nationale rekentoets die de Volkskrant naar aanleiding hiervan organiseert.
Op de site http://extra.volkskrant.nl/qz/gen/rekentoets/index.php kun je jezelf testen en opgeven.
enigequote:Op zondag 10 september 2006 11:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de enigste moeilijke om uit het hoofd te doen was die met de procenten
hmm ik moet dat dialect toch maar eens achter me latenquote:
quote:Op zondag 10 september 2006 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hmm ik moet dat dialect toch maar eens achter me laten![]()
Je gaat even voor de zekerheid checken of je wel voldoende scoort?quote:Op zondag 10 september 2006 12:16 schreef Isegrim het volgende:
Het is te triest voor woorden inderdaad, maar voor mij geen nieuws.
Is die rekentoets misschien ook ergens te vinden?
Ik ben benieuwd naar het niveau. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet voldoende zou scoren.quote:Op zondag 10 september 2006 12:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je gaat even voor de zekerheid checken of je wel voldoende scoort?
Ik bedoelde eigenlijk de echte toets zoals het Cito die geeft. Ik zal even rondsnuffelen op hun site.quote:Op zondag 10 september 2006 12:18 schreef thaleia het volgende:
Ja op die link hierboven dus. Heb hem net gedaan, moest bij sommige vragen toch wel lang denken hoor![]()
Die van die kubussen bijvoorbeeld, maar goed ik weet al m'n leven lang dat ik GEEN ruimtelijk inzicht heb![]()
Puike post, kan ik me helemaal in vinden. En weet je wat het mooie is: ze doen wel aan anti-discriminatieles, maar zelfs zonder díe materie te vattenquote:Op zaterdag 9 september 2006 18:28 schreef StefanP het volgende:
Hi-la-risch gewoon... ik ga me er niet eens meer over opwinden. Wat een clowns. Ik ben zo blij dat ik vroeger onderwijs genoten heb... wordt er tegenwoordig nog les gegeven in rekenen, taal en geschiedenis? Of zijn er alleen nog maar vakken als maatschappijleer, empathisch handelen en anti-discriminatieles? Dat kan haast niet anders.
Te dom om met een breuk te kunnen rekenenD's en T's zullen ook wel te hoog gegrepen zijn voor ze. En dat is een HBO opleiding... LAAT me niet lachen. Op z'n best zou het MBO mogen zijn. Go Nederland!
Nouja ik twijfel wel een beetje aan mezelf.. Tegenwoordig gebruik ik overal de rekenturk zakjapanner rekenmachine voor, dus weet niet of mijn hoofdrekenen is wat het geweest is.quote:Op zondag 10 september 2006 12:23 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar het niveau. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet voldoende zou scoren.
ik kan je zeggen het verloederd.quote:Op zondag 10 september 2006 19:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nouja ik twijfel wel een beetje aan mezelf.. Tegenwoordig gebruik ik overal de rekenturk zakjapanner rekenmachine voor, dus weet niet of mijn hoofdrekenen is wat het geweest is.
"verloedert"quote:Op zondag 10 september 2006 19:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik kan je zeggen het verloederd.![]()
![]()
Ik schrok me rot toen de eerste les wiskunde op de tu werd verteld dat je bij het examen geen GR mocht gebruiken![]()
Dat is waar, maar zo'n Cito-test is op papier. Dan kun je dus dingen opschrijven, wat het meteen alweer stukken makkelijker maakt.quote:Op zondag 10 september 2006 19:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nouja ik twijfel wel een beetje aan mezelf.. Tegenwoordig gebruik ik overal de rekenturk zakjapanner rekenmachine voor, dus weet niet of mijn hoofdrekenen is wat het geweest is.
Ik denk dat je te lang weg bent, om dit uberhaupt te begirjpen.quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:28 schreef StefanP het volgende:
Hi-la-risch gewoon... ik ga me er niet eens meer over opwinden. Wat een clowns. Ik ben zo blij dat ik vroeger onderwijs genoten heb... wordt er tegenwoordig nog les gegeven in rekenen, taal en geschiedenis? Of zijn er alleen nog maar vakken als maatschappijleer, empathisch handelen en anti-discriminatieles? Dat kan haast niet anders.
Te dom om met een breuk te kunnen rekenenD's en T's zullen ook wel te hoog gegrepen zijn voor ze. En dat is een HBO opleiding... LAAT me niet lachen. Op z'n best zou het MBO mogen zijn. Go Nederland!
Waarom zit het kwaad voor jou altijd in ''die hoek''?quote:Op zondag 10 september 2006 22:22 schreef StefanP het volgende:
Misschien niet, maar dan al temeer met de feminisering van het onderwijs.
^^^^quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:14 schreef Shakes het volgende:
Tsja dat krijg je ervan als je alles maar makkelijker maakt op HBO's en Universiteiten om maar meer mensen te laten slagen omdat Nederland een kenniseconomie wil zijn. Dat krijg je alleen niet door iedereen een papiertje cadeau te doen. .
Want vrouwen zijn dommer?quote:Op zondag 10 september 2006 22:22 schreef StefanP het volgende:
Misschien niet, maar dan al temeer met de feminisering van het onderwijs.
Maar dat geeft niet. Tegenwoordig is het zelfs voor mensen in een topfunctie gebruikelijk om een brief vol taalfouten te sturen.quote:Op maandag 11 september 2006 08:45 schreef Isegrim het volgende:
Het is trouwens niet alleen het rekenen. Het taalniveau van zo'n beetje alle HBO-ers is bedroevend.Wat ik soms onder ogen krijgen van studenten Nederlands, Engels, Frans, Duits... Het is om te huilen.
Vrouwen kunnen toch slechter rekenen maar andere dingen dan weer beter? Vandaar ook de weinige vrouwen op de TU`s?quote:Op maandag 11 september 2006 08:47 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Want vrouwen zijn dommer?Ik ben het met je eens dat het geen goede zaak is dat de verhouding m/v volledig zoek is in het onderwijs, maar de daling van het niveau is dáár echt niet aan te wijten.
De hersenen van vrouwen werken hier en daar ook wat anders. Moet je eens opletten hoe vele vrouwen auto rijden. Erg onhandig en schokkerig.quote:Op maandag 11 september 2006 10:33 schreef Napalm het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen toch slechter rekenen maar andere dingen dan weer beter? Vandaar ook de weinige vrouwen op de TU`s?
Iedereen met meer hersencellen dan Paris Hilton kan leren rekenen op groep 8-niveau lijkt me.quote:Op maandag 11 september 2006 10:33 schreef Napalm het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen toch slechter rekenen maar andere dingen dan weer beter? Vandaar ook de weinige vrouwen op de TU`s?
Sommige van die foefjes weet ik ook niet precies meer, maar ik neem aan dat ook een PABO-student in staat is om die op te zoeken voordat hij de toets maakt. Als ik ze even snel opzoek in een basisschoolmethode, dan zit het er meteen weer in.quote:Op maandag 11 september 2006 13:33 schreef Repeat het volgende:
Tja, ik moet toegeven dat ik gewoon niet meer weet hoe ik bv een staartdeling moet doenLegt iemand me ff uit, dan maak ik die sommen zo.
het woordje is is weg gevallenquote:Op zondag 10 september 2006 21:18 schreef StefanP het volgende:
[..]
"verloedert"
Case in point. Een TU'er die d's en t's niet uit elkaar kan houden.
de hersenen van mannen en vrouwen verschillen maar op 1 ding en dat is de scheiding tussen de linker en de rechter helft.quote:Op maandag 11 september 2006 10:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De hersenen van vrouwen werken hier en daar ook wat anders. Moet je eens opletten hoe vele vrouwen auto rijden. Erg onhandig en schokkerig.![]()
Deze quoten we even.quote:Op zaterdag 16 september 2006 20:56 schreef StefanP het volgende:
Blijkbaar is men bij de Volkskrant al even dom. Sinds wanneer is "Iets meer dan de helft" groter dan "vijf van de 24?"
Ja laten we dat eens concluderen op basis van een klein toetsje afgenomen in 1 havo-klas en 1 vwo-klasquote:Op zaterdag 16 september 2006 08:35 schreef friskvind het volgende:
Het volgende is opvallend:
Van het Sint Nicolaascollege in Amsterdam deden twee klassen mee.
In klas 4D van het vwo maakten vijf van de 24 leerlingen een foutloze toets.
In havo 5 had net iets meer dan de helft een goede oplossing.
Kunnen havo-leerlingen beter rekenen dan vwo'ers ?
quote:
Preciesquote:Op zondag 17 september 2006 01:49 schreef Seneca het volgende:
Alsof slimheid enkel en alleen gebaseerd is op hoe goed je kunt hoofdrekenen. De enige reden dat PABO studenten dat niet kunnen, is omdat het een vaardigheid is die ze de afgelopen 6 jaar niet nodig hebben gehad (rekenmachines, anyone?). En de enige reden dat een groep achter het wel kan, is omdat het hem wordt opgelegd. Dat heeft imho niets met slimheid te maken maar met prioriteiten stellen.
Hoofdrekenen heb je iedere dag nodig, of doe je onbewust.quote:Op zondag 17 september 2006 01:49 schreef Seneca het volgende:
Alsof slimheid enkel en alleen gebaseerd is op hoe goed je kunt hoofdrekenen. De enige reden dat PABO studenten dat niet kunnen, is omdat het een vaardigheid is die ze de afgelopen 6 jaar niet nodig hebben gehad (rekenmachines, anyone?). En de enige reden dat een groep achter het wel kan, is omdat het hem wordt opgelegd. Dat heeft imho niets met slimheid te maken maar met prioriteiten stellen.
Jezus, is dat alles?quote:Op zondag 10 september 2006 00:30 schreef ginder het volgende:
[..]
Probeer eens de nationale rekentoets die de Volkskrant naar aanleiding hiervan organiseert.
Op de site http://extra.volkskrant.nl/qz/gen/rekentoets/index.php kun je jezelf testen en opgeven.
Met een rekenmachine ja. Een simpele optelling lukt zo'n PABO student ook nog wel. Maar hoe vaak heb je in de praktijk nodig hoeveel 37/58 x 24/33 is?quote:Op zondag 17 september 2006 14:03 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Hoofdrekenen heb je iedere dag nodig, of doe je onbewust.
De eerste vraag over de koffie, 2 1/2 gram, hoeveel scheppen per pot, vond ik wel zo 'alledaags' eigenlijk.quote:Op zondag 17 september 2006 15:33 schreef Seneca het volgende:
[..]
Met een rekenmachine ja. Een simpele optelling lukt zo'n PABO student ook nog wel. Maar hoe vaak heb je in de praktijk nodig hoeveel 37/58 x 24/33 is?
Als ik jou een boek van een basisschoolmethode geef en ik zeg erbij dat je over een maand een tentamen hebt waarbij je die sommen moet kunnen maken, dan vind ik het nogal dom als na een maand blijkt dat je het niet kan. Je had immers de tijd om het voor te bereiden. Als PABO-student zit je op een HBO-opleiding, dus dat mogen ze echt wel van je verwachten. Geef je vervolgens aan dat daar niet je prioriteiten liggen, dan betekent dat dat je geen prioriteit geeft aan je opleiding en ook niet aan het daarop volgende leraarsschap. Dan zal je de opleiding moeten verlaten wat mij betreft.quote:Alsof slimheid enkel en alleen gebaseerd is op hoe goed je kunt hoofdrekenen. De enige reden dat PABO studenten dat niet kunnen, is omdat het een vaardigheid is die ze de afgelopen 6 jaar niet nodig hebben gehad (rekenmachines, anyone?). En de enige reden dat een groep achter het wel kan, is omdat het hem wordt opgelegd. Dat heeft imho niets met slimheid te maken maar met prioriteiten stellen.
Werken en rekenen met getallen heb je nodig om gevoel voor getallen en grootte te ontwikkelen. Het traint bovendien abstracte vermogens van de hersenen. Maar ja, maar ingewikkelde langetermijndoelen hoef je bij de student van tegenwoordig niet meer aan te komen.quote:Met een rekenmachine ja. Een simpele optelling lukt zo'n PABO student ook nog wel. Maar hoe vaak heb je in de praktijk nodig hoeveel 37/58 x 24/33 is?
Ik zou maar eerst een pittige HBO- studie als Accountancy volgen en dan zie we wel hoe je dan pieptquote:Op zaterdag 9 september 2006 18:28 schreef StefanP het volgende:
Hi-la-risch gewoon... ik ga me er niet eens meer over opwinden. Wat een clowns. Ik ben zo blij dat ik vroeger onderwijs genoten heb... wordt er tegenwoordig nog les gegeven in rekenen, taal en geschiedenis? Of zijn er alleen nog maar vakken als maatschappijleer, empathisch handelen en anti-discriminatieles? Dat kan haast niet anders.
Te dom om met een breuk te kunnen rekenenD's en T's zullen ook wel te hoog gegrepen zijn voor ze. En dat is een HBO opleiding... LAAT me niet lachen. Op z'n best zou het MBO mogen zijn. Go Nederland!
Ik doe universiteit en ben het zowaar eens een keer met StefanP eens. Het niveau is hier om te huilen (het niveau van de studie welteverstaan, niet van de studenten)quote:Op zondag 17 september 2006 16:24 schreef samjustme het volgende:
[..]
Ik zou maar eerst een pittige HBO- studie als Accountancy volgen en dan zie we wel hoe je dan piept
Ik heb een HTS opleiding cum laude afgerond, met daarvoor VWO (wisA/B,schei,nat) met gemiddeld een 8,2. Dan is accountancy wel wat simpeler. Nog meer commentaar?quote:Op zondag 17 september 2006 16:24 schreef samjustme het volgende:
[..]
Ik zou maar eerst een pittige HBO- studie als Accountancy volgen en dan zie we wel hoe je dan piept
Accountancy simpel HAHA in je dromen ventjequote:Op zondag 17 september 2006 19:41 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik heb een HTS opleiding cum laude afgerond, met daarvoor VWO (wisA/B,schei,nat) met gemiddeld een 8,2. Dan is accountancy wel wat simpeler. Nog meer commentaar?
Daar ben ik wel met je eens, maar Pabo staat nou eenmaal niet bekend om als een pittige studiequote:Op zondag 17 september 2006 16:50 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik doe universiteit en ben het zowaar eens een keer met StefanP eens. Het niveau is hier om te huilen (het niveau van de studie welteverstaan, niet van de studenten)
Simpel is het zeker niet, maar een technische studie is toch wel een trapje hoger qua moeilijkheid.quote:Op zondag 17 september 2006 20:26 schreef samjustme het volgende:
[..]
Accountancy simpel HAHA in je dromen ventje
Jij waarschijnlijk nooit.quote:Op zondag 17 september 2006 15:33 schreef Seneca het volgende:
Maar hoe vaak heb je in de praktijk nodig hoeveel 37/58 x 24/33 is?
Ach, een blik op je postgeschiedenis zegt genoeg. Waar is m'n ignore knop?quote:Op zondag 17 september 2006 20:26 schreef samjustme het volgende:
[..]
Accountancy simpel HAHA in je dromen ventje
Wat wil je daarmee zeggen LOLquote:Op maandag 18 september 2006 00:37 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ach, een blik op je postgeschiedenis zegt genoeg. Waar is m'n ignore knop?
op de middelbare school komt dat niet veel verder dan 5*3xquote:Op zondag 17 september 2006 14:03 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Hoofdrekenen heb je iedere dag nodig, of doe je onbewust.
je reageert gewoon met het verkeerde argument tegen de verkeerde persoon.quote:Op maandag 18 september 2006 01:06 schreef samjustme het volgende:
[..]
Wat wil je daarmee zeggen LOL
je bent slimmer dan de rest ben je blij, als je bij lekker voelt om anderen omlaag te brengen be my guest
zo weinig maar?quote:Op maandag 18 september 2006 15:20 schreef Musketeer het volgende:
Je verdient als pabotrutje 1645 bruto als je begint en het geluk hebt gelijk een volle baan te krijgen. You pay peanuts, you get monkeys.
In mijn wereld is dat een behoorlijk aantrekkelijk salaris voor iemand die net van school afkomt.quote:Op maandag 18 september 2006 15:20 schreef Musketeer het volgende:
Je verdient als pabotrutje 1645 bruto als je begint en het geluk hebt gelijk een volle baan te krijgen. You pay peanuts, you get monkeys.
valt nogal mee het komt netto op ongeveer ¤7 per uur uit. (wat dicht tegen het minimumloon aan zit volgens mij).quote:Op maandag 18 september 2006 16:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
In mijn wereld is dat een behoorlijk aantrekkelijk salaris voor iemand die net van school afkomt.
Een volledige docentenbaan is geen 40 uur, maar hooguit 30 (lesuren).quote:Op maandag 18 september 2006 17:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
valt nogal mee het komt netto op ongeveer ¤7 per uur uit. (wat dicht tegen het minimumloon aan zit volgens mij).
vergeet een goed pensioen niet.quote:Op maandag 18 september 2006 18:19 schreef StefanP het volgende:
Dat is geen slecht salaris, ik ben voor minder begonnen. Je zult -denk ik- uiteindelijk niet zover doorgroeien als in het bedrijfsleven, maar daar staan lange vakanties en minder "stress" tegenover. Stress als in de zin van deadlines waar veel geld mee gemoeid is, een project dat af moet, boze klanten e.d... Jengelende kinderen zijn natuurlijk ook irritant, maar op een andere manier.
ik heb 36 uur gerekend dat is een normaal aantal uren voor een werkendequote:Op maandag 18 september 2006 17:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Een volledige docentenbaan is geen 40 uur, maar hooguit 30 (lesuren).
Niet in het lerarenvak. In het voortgezet onderwijs is een fulltime baan geloof ik 26 (les)uur. In het basisonderwijs zal dat net zoiets zijn. Natuurlijk komen daar nog wel vergaderingen en voorbereidingstijd bij.quote:Op maandag 18 september 2006 18:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik heb 36 uur gerekend dat is een normaal aantal uren voor een werkende
wel meer elk kind zit van 8:30 tot 15:30 op school behalve op woensdag 8:30 tot 12:30quote:Op maandag 18 september 2006 19:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Niet in het lerarenvak. In het voortgezet onderwijs is een fulltime baan geloof ik 26 (les)uur. In het basisonderwijs zal dat net zoiets zijn. Natuurlijk komen daar nog wel vergaderingen en voorbereidingstijd bij.
Je vergeet tussen de middag. Ongeveer twee uur bij de meeste scholen.quote:Op maandag 18 september 2006 19:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wel meer elk kind zit van 8:30 tot 15:30 op school
2 uur ik had maar 1 uur pauzequote:Op maandag 18 september 2006 20:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je vergeet tussen de middag. Ongeveer twee uur bij de meeste scholen.
Bij ons was het van half twaalf tot half twee.quote:Op maandag 18 september 2006 20:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
2 uur ik had maar 1 uur pauze![]()
maar die was ik vergeten idd.
bij ons was er ook verschil tussen de onderbouw en bovenbouwquote:Op maandag 18 september 2006 20:03 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Bij ons was het van half twaalf tot half twee.
Het enige verschil bij ons was dat de bovenbouwers op woensdag tot 12.15 moesten i.p.v. tot 11.30. Dan gingen we breuken doen en dat vonden we een verschrikking.quote:Op maandag 18 september 2006 20:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
bij ons was er ook verschil tussen de onderbouw en bovenbouw
Wat uiteindelijk waarschijnlijk gaat inhouden dat de 'rekentoetsen' van het pabo qua moeilijkheid naar beneden worden bijgesteld, zodat meer pabo-losers slagen. Problem solved.quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:47 schreef Shakes het volgende:
Daarom maakten minister Maria van der Hoeven van Onderwijs en de HBO-Raad later die maand afspraken om het rekenproblemen aan te pakken.
Zoals altijd gebeurd.quote:Op zaterdag 30 september 2006 15:39 schreef knowall het volgende:
[..]
Wat uiteindelijk waarschijnlijk gaat inhouden dat de 'rekentoetsen' van het pabo qua moeilijkheid naar beneden worden bijgesteld, zodat meer pabo-losers slagen. Problem solved.
dus jouw juf ging samen met jouw mee naar huisquote:Op maandag 18 september 2006 19:56 schreef ginder het volgende:
lesgebonden uren:
4x 5.30 u =22.00 uur
1x 4.00 u (wo.)
samen 26 uur
Welnee, het niveau ligt zelfs lager als in groep 8. Heb zelf een paar weken op de PABO gezeten en toen moesten wij een rekentest afleggen met het niveau van groep 8. Slechts 2 (waaronder ik gelukkig) in mijn klas haalden de rekentest, de rest moest op bijles. Ongelofelijk gewoon.quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:14 schreef Shakes het volgende:
De kennis van rekenen van een eerstejaars student aan de pabo blijkt even hoog te zijn als dat van een gemiddelde groep 8. Dit meldt de telegraaf gisteren.
Het heeft je taalvaardigheid blijvend aangetast zo te zien.quote:Op zaterdag 30 september 2006 18:14 schreef mirannie het volgende:
[..]
Welnee, het niveau ligt zelfs lager als in groep 8. Heb zelf een paar weken op de PABO gezeten
quote:Op zaterdag 30 september 2006 13:47 schreef Shakes het volgende:
nu.nl:
"ROTTERDAM - Bijna de helft van de eerstejaars pabostudenten is gezakt voor de rekentoets die dit jaar is ingevoerd. Dat blijkt uit eigen onderzoek van het AD, dat de krant zaterdag publiceerde. Van de 2400 leerlingen die de toets tot nu toe maakten, slaagde 51,6 procent.
??quote:Op zaterdag 30 september 2006 17:38 schreef donald_dick het volgende:
[..]
dus jouw juf ging samen met jouw mee naar huis![]()
Waarom zou je jezelf een vaardigheid eigen maken die je nooit nodig hebt? Aangezien je tegenwoordig toch alles met de rekenmachine mag doen, kun je je tijd wel efficienter besteden aan dingen die je WEL moet weten. Je kunt beter de opleiding de schuld geven, en niet de studenten.quote:Op zaterdag 30 september 2006 19:02 schreef StefanP het volgende:
[..]Wat een onvoorstelbare losers toch. En dat is dan een opleiding op HBO niveau... te triest voor woorden.
Tuurlijk, waarom niet meteen ook het rekenen afschaffen op de basisschool. Je kunt later immers een rekenmachine gebruiken. Of Engels, je hebt immers ook vertaalprogramma's etc.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:21 schreef Seneca het volgende:
[..]
Waarom zou je jezelf een vaardigheid eigen maken die je nooit nodig hebt? Aangezien je tegenwoordig toch alles met de rekenmachine mag doen, kun je je tijd wel efficienter besteden aan dingen die je WEL moet weten. Je kunt beter de opleiding de schuld geven, en niet de studenten.
Nou, bijvoorbeeld omdat niemand een rekenmachine meeneemt naar de supermarkt? Of omdat je hersenen afsterven als je ze niet gebruikt?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:21 schreef Seneca het volgende:
[..]
Waarom zou je jezelf een vaardigheid eigen maken die je nooit nodig hebt? Aangezien je tegenwoordig toch alles met de rekenmachine mag doen, kun je je tijd wel efficienter besteden aan dingen die je WEL moet weten. Je kunt beter de opleiding de schuld geven, en niet de studenten.
Non-argument. Ik hoef niet te kunnen vermenigvuldigen of delen in een supermarkt. Je kunt mij niet wijsmaken dat de meeste fouten in die rekentoets gemaakt zijn bij het optellen. Juist omdat dat een bewerking is die je in het dagelijks leven ook nogal eens tegenkomt.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou, bijvoorbeeld omdat niemand een rekenmachine meeneemt naar de supermarkt? Of omdat je hersenen afsterven als je ze niet gebruikt?
9 van de 10 dingen die je op school hebt geleerd, gebruik je later niet meer. Allemaal maar afschaffen? Er bestaat nog zoiets als algemene ontwikkeling, een zekere basis die je nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen functioneren. Al eens zo'n lachwekkende kassamiep tegengekomen die niet eens kan terugtellen en je het wisselgeld gewoon in je hand smijt?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:40 schreef Seneca het volgende:
[..]
Non-argument. Ik hoef niet te kunnen vermenigvuldigen of delen in een supermarkt. Je kunt mij niet wijsmaken dat de meeste fouten in die rekentoets gemaakt zijn bij het optellen. Juist omdat dat een bewerking is die je in het dagelijks leven ook nogal eens tegenkomt.
En als je niet hoofdrekent wil dat niet zeggen dat je je hersenen in het geheel niet gebruikt. Drogreden.
Inderdaad geen drogreden dat PABO studenten niet hoeven te rekeken als ze later leraar worden op een school waar de leerlingen de leraar verbeteren omdat 'ie nooit fatsoenlijk heeft leren rekenen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:40 schreef Seneca het volgende:
[..]
En als je niet hoofdrekent wil dat niet zeggen dat je je hersenen in het geheel niet gebruikt. Drogreden.
Nee, PABO studenten hoeven niet te rekenen op de Middelbare school. Dat is het probleem. Je verwacht toch niet dat als je iets 5 jaar niet gedaan hebt, het op de PABO in een paar maanden weer onder de knie hebt? De PABO's zijn niet de schuldigen in deze, maar het onderwijsbeleid van het kabinet omtrent middelbaar onderwijs.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:44 schreef yahtzeehooligan het volgende:
[..]
Inderdaad geen drogreden dat PABO studenten niet hoeven te rekeken als ze later leraar worden op een school waar de leerlingen de leraar verbeteren omdat 'ie nooit fatsoenlijk heeft leren rekenen.
Dat is wel heel iets anders dan beweren dat je het nooit nodig zou hebben.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:48 schreef Seneca het volgende:
[..]
Nee, PABO studenten hoeven niet te rekenen op de Middelbare school. Dat is het probleem. Je verwacht toch niet dat als je iets 5 jaar niet gedaan hebt, het op de PABO in een paar maanden weer onder de knie hebt? De PABO's zijn niet de schuldigen in deze, maar het onderwijsbeleid van het kabinet omtrent middelbaar onderwijs.
In de praktijk heb je het nooit nodig op school; waarom zou je het dan leren? Dat is het punt wat ik wilde maken.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:51 schreef yahtzeehooligan het volgende:
[..]
Dat is wel heel iets anders dan beweren dat je het nooit nodig zou hebben.
"Nooit" ? Dat kun je gewoon niet met droge ogen lopen verkondigen. Als je les gaat geven behoor je gewoon op fatsoenlijk niveau te kunnen rekenen. Zeker op een basisschool.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:53 schreef Seneca het volgende:
[..]
In de praktijk heb je het nooit nodig op school; waarom zou je het dan leren? Dat is het punt wat ik wilde maken.
Nee, je begrijpt me verkeerd. Natuurlijk moet je voor de PABO op een fatsoenlijk niveau kunnen rekenen. Maar op de middelbare school heb je die vaardigheid simpelweg niet nodig. En dus gebruik je hem niet, waardoor je hem op een gegeven moment verleert. Dan komt men op de PABO, en wordt men geacht ineens wel te kunnen hoofdrekenen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:56 schreef yahtzeehooligan het volgende:
[..]
"Nooit" ? Dat kun je gewoon niet met droge ogen lopen verkondigen. Als je les gaat geven behoor je gewoon op fatsoenlijk niveau te kunnen rekenen. Zeker op een basisschool.
quote:Op maandag 11 september 2006 01:42 schreef OFfSprngr het volgende:
PABO'rs, over het algemeen niet dom, maar wel in studiekeuze.
quote:Op zaterdag 16 september 2006 20:56 schreef StefanP het volgende:
Blijkbaar is men bij de Volkskrant al even dom. Sinds wanneer is "Iets meer dan de helft" groter dan "vijf van de 24?"
Maar het is allemaal op kleuterniveau. Wat voor een kind veel is, is voor een HBO-er natuurlijk niets (of zou dat althans moeten zijn).quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:15 schreef angelfist het volgende:
Ik zit op de PABO erg leuk en niet gemakkelijk. Er wordt heel veel van je gevraagd(ik ben nog aan het leren), ik hoef niet alleen te kunnen rekenen, maar mnoet ook van geschiedenis vanalles weten, van aardrijkskunde, taal, sociaal emotionele ontwikkeling, enz...
Dat je er hart voor hebt is totaal niet relevant. Als je niet capabel bent heb je er niets te zoeken.quote:Dit doe ik omdat ik het leuk vind om kinderen nieuwe dingen te kunnen leren en omdat ik graag met ze omga.
Ik heb mijn reken-, taal- en kennistoets in een keer gehaald, daarmee ben ik een van de weinigen, maar ik vind niet dat mensen die het niet meteen halen van de PABO geschopt moeten worden, als ik zie hoe sommige studenten les geven en ontwerpen, die hun rekentoets nog niet hebben gehaald, dan vind ik dat je dat rekenen inderdaad op moet vijzelen, maar er zijn genoeg leraren die een puntje kunnen zuigen aan bepaalde PABO-studenten, zelfs als ze nog niet dat rekentoetsje hebben gehaald.
Het vak van leerkracht is echt een vak(en best zwaar en onderkend)en er mag best wat meer respect voor zijn.
Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar de meesten, en op de deeltijdopleiding durf ik te zeggen ALLEN hebben er echt hart voor.
Ik vind dat de juiste motivatie wel degelijk een belangrijk criterium is (zou moeten zijn) bij het wel of niet toegelaten te worden tot een opleiding, vooral bij die opleiden tot maatschappelijk belangrijke functies! Daarnaast is natuurlijk wel belangrijk of je capabel bent, maar dat spreekt voor zich.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dat je er hart voor hebt is totaal niet relevant. Als je niet capabel bent heb je er niets te zoeken.
Ik ken zat HBO-ers die zeer slecht zijn in spelling. Vinden ze ook niet nodig om hier hun best voor te doen, omdat de secretaresse het maar moet verbeteren!quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar het is allemaal op kleuterniveau. Wat voor een kind veel is, is voor een HBO-er natuurlijk niets (of zou dat althans moeten zijn).
Helemaal niet. Het is van alles een klein beetje, en bij elkaar nog steeds niet veel.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ken zat HBO-ers die zeer slecht zijn in spelling. Vinden ze ook niet nodig om hier hun best voor te doen, omdat de secretaresse het maar moet verbeteren!
Een leraar op de middelbare school geeft les in één, soms twee vakken en weet daar 'alles' van. Een onderwijzer geeft les op een basisschool en moet van alle vakken de basis kennen. Dat is echt best veel.
Ja en? Dat is hun vak toch niet?quote:Hoeveel HBO-ers zijn, als ze 35 zijn, alweer veel vergeten van aardrijkskunde en geschiedenis.
Zie hierboven. Quizjes zeggen overigens helemaal niks, want dat gaat altijd om basale kennis, daar wordt nooit vakinhoudelijk getoetst (dan zou immers praktisch niemand het antwoord weten).quote:Zie je ook bij sommige quizzen. Het griekse alfabet kunnen ze nog reproduceren, maar een simpele vraag over basisschool kennis is gewoon te moeilijk.
Nee, het capabel zijn komt toch echt eerst, daarna gaan we eens kijken naar de motivatie. Gemotiveerde onbenullen zijn toch echt veel nuttelozer dan bekwamen die niet gemotiveerd zijn.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:57 schreef Demophon het volgende:
[..]
Ik vind dat de juiste motivatie wel degelijk een belangrijk criterium is (zou moeten zijn) bij het wel of niet toegelaten te worden tot een opleiding, vooral bij die opleiden tot maatschappelijk belangrijke functies! Daarnaast is natuurlijk wel belangrijk of je capabel bent, maar dat spreekt voor zich.
Daar ben ik het wel mee eens.quote:Er wordt nu wel toegespitst op de pabo, maar het probleem is echter dat alle hbo-opleidingen in een rap tempo in kwaliteit achteruit zijn aan het gaan, vooral die popie-jopie studies bij de HES en die bedrijfskundige studies. Steeds meer flutstudenten (eigenlijk alleen mbo waard) worden toegelaten tot het hbo met steeds meer discutabelere selectiecriteria.
Dat zit er wel aan te komen.quote:Nog even en het gegeven dat je een hbo-opleiding hebt afgerond is in de maatschappij niet zoveel meer waard (uitgezonderd misschien de hardcore ingenieursstudies).
Het is bij elkaar wel veel. Het gaat niet alleen om aardrijkskunde, taal, rekenen, verkeer enz... Er zijn ook nog vakken als pedagogiek e.d. De pabo opleiding is niet al te gemakkelijk.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Helemaal niet. Het is van alles een klein beetje, en bij elkaar nog steeds niet veel.
Ach kom. Voor een MBO-opleiding is het vast moeilijk, maar voor een HBO-opleiding... Intellectuele capaciteiten zijn niet vereist voor het afronden van de PABO, laat ik het daar op houden.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is bij elkaar wel veel. Het gaat niet alleen om aardrijkskunde, taal, rekenen, verkeer enz... Er zijn ook nog vakken als pedagogiek e.d. De pabo opleiding is niet al te gemakkelijk.
Maar het is wel relevant! Iemand die als vak heeft onze kindertjes van alles te leren, en van dat alles niets weet, is uitermate incompetent; iemand die niets weet van geschiedenis op basisschoolniveau, en werkzaam is als prima computerprogrammeur is een uitstekende werknemer.quote:Verder vind ik een opmerking als "Ja en? dat is hun vak toch niet? ", zo'n dooddoener om eigen tekortkomingen te vergoeilijken.
Foutloos is een onzinnige eis; te meer daar de regels voor het foutloos Nederlands schrijven vaak discutabel en tevens arbitrair zijn.quote:Ik vind dat men van een gemiddelde HBO-er mag verwachten dat ze de Nederlandse taal foutloos kunnen schrijven, ook al is Nederlands hun vak niet.
Onzin. Dat het geen prae is wil ik niet betwisten, maar zo iemand kan best een specifiek talent hebben, waarbij het goed kunnen schrijven van woordjes niet zo relevant is.quote:Een HBO-er die bijvoorbeeld niet weet of iets met een ij of ei moet, vind ik het HBO-diploma, in welk vak dan ook, niet waard.
dat met die bol weet ik ook zo nietquote:Op woensdag 4 oktober 2006 12:56 schreef Zwansen het volgende:
Wat een debielen zeg.![]()
Er was er nog eentje op de radio dit weekend, werd hem gevraagd om eens zo'n moeilijke vraag te noemen. Kwam ie aan met het berekenen van de inhoud van een bol en het optellen van 3 4/5 + 4 3/4.
En op de vraag hoe je de inhoud van een bol moest berekenen, antwoordde hij dat het iets van pi maal de straal was ofzo.
Hilarisch.
Opleiding: TU/e : bouwkundequote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat met die bol weet ik ook zo niet
was dat niet iets van 3/4 Pi R^3
Zoiets?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat met die bol weet ik ook zo niet
was dat niet iets van 3/4 4/3 Pi R^3
Hillen&Roosen zoekt nog bekwame medewerkers.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Opleiding: TU/e : bouwkunde
Je maakt een grapje hoop ik? Maar je zit er wel dichtbij.
als je niet op de laagste van het laagste vmbo gaat lesgeven hoef je je niet zo druk te maken om dat "respect", dan krijg je dat gewoon wel.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:30 schreef editor2 het volgende:
Bijna alles wat van de PABO tegenwoordig komt is geen knip voor de neus waard.
Vroeger stond er een vent/vrouw voor de klas die gewoon ontzag inboezemde en waar je
respect voor had. Tegenwoordig zijn het gasten die amper hun jeugd zijn ontgroeid en dan
moeten die respect afdwingen aan leerlingen? Ze laten zich tegenwoordig teveel inkapselen
dmv procedures en ander gelul en weten zich vaak niet te verdedigen op school als een leerling
ze uitdaagt of aanraakt. Ja... toegeven en zich laten aftuigen voor de hele klas.
Ik zeg altijd: Wie mij aanraakt neem ik mee in mijn ondergang. Wedden dat ze dan minder durven te doen?
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hillen&Roosen zoekt nog bekwame medewerkers.
nee ik ben slecht met het uit het hoofd stampen van woorden en formules.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Opleiding: TU/e : bouwkunde
Je maakt een grapje hoop ik? Maar je zit er wel dichtbij.
wie zijn datquote:
Dit maak je op uit?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:13 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ach kom. Voor een MBO-opleiding is het vast moeilijk, maar voor een HBO-opleiding... Intellectuele capaciteiten zijn niet vereist voor het afronden van de PABO, laat ik het daar op houden.
[..]
Je vergeet dat het gaat om PABO-studenten, mensen die het dus zelf nog moeten leren.Iemand die medicijnen studeert hoeft toch ook niet meteen te weten hoe hij een patient diagnostiseert?quote:Maar het is wel relevant! Iemand die als vak heeft onze kindertjes van alles te leren, en van dat alles niets weet, is uitermate incompetent; iemand die niets weet van geschiedenis op basisschoolniveau, en werkzaam is als prima computerprogrammeur is een uitstekende werknemer.
[..]
Foutloos Nederlands kan idd niet. Laatst een stuk gelezen in de krant van een man die al jaren journalist is en een taaltoets van de PABO heeft gedaan, hij heeft 87% gescoord.(geloof ik, maar kan erlangs zitten)dat is wel hoger dan de gemiddelde PABO-student, maar dat mag je verwachten van iemand met een journalistieke opleiding. Hij was er zelf niet tevreden over en vond het niveau van de PABO-studenten zo slecht nog niet als hij het vergeleek met zijn eigen score.quote:Foutloos is een onzinnige eis; te meer daar de regels voor het foutloos Nederlands schrijven vaak discutabel en tevens arbitrair zijn.
[..]
Ben het zeer met je eens, en vind dat er zeer selectief wordt neergekeken op de PABO-studenten en het vak leraar. Is dat iets typisch Nederlands, dat anti-autoritaire en het allemaal zelf beter weten en daarom de leraren oplaag halen?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:59 schreef angelfist het volgende:
[..]
Dit maak je op uit?
[..]
Je vergeet dat het gaat om PABO-studenten, mensen die het dus zelf nog moeten leren.Iemand die medicijnen studeert hoeft toch ook niet meteen te weten hoe hij een patient diagnostiseert?
Er wordt wel verwacht van PABO-studenten dat ze alles in het eerste jaar al weten. Dat kan niet, dat is net zo goed een proces, ik zou willen dat ik alles wat ik had geleerd bij AK en geschiedenis nog wist, helaas is dat niet zo, en moet ik het bijspijkeren.
Ik heb het niet over iemand die incapabel is als ik het heb over de studenten die betere lessen geven dan de leraren op school die al jaren voor de klas staan.
Deze mensen weten de lesstof die wij op school krijgen(constructivistisch leren, meervoudige intelligenties) in de praktijk in lessen te verwerken, en dat doen ze goed. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Dat ze moeite hebben met bepaalde vakken, wil niet zeggen dat het slechte leerkrachten zijn. Dat een leerling een toets niet haalt, wil ook niet zeggen dat hij hem nooit zal halen, zoals ik al zei, dit is een proces en het niveau moet op peil gebracht worden. Logisch.
[..]
Foutloos Nederlands kan idd niet. Laatst een stuk gelezen in de krant van een man die al jaren journalist is en een taaltoets van de PABO heeft gedaan, hij heeft 87% gescoord.(geloof ik, maar kan erlangs zitten)dat is wel hoger dan de gemiddelde PABO-student, maar dat mag je verwachten van iemand met een journalistieke opleiding. Hij was er zelf niet tevreden over en vond het niveau van de PABO-studenten zo slecht nog niet als hij het vergeleek met zijn eigen score.
quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:05 schreef Demophon het volgende:
Er stoort mij iets aan de opstelling in de Nederlandse samenleving: leraren worden beschouwd als laag op de sociale carrière ladder, je bent tegenwoordig een loser als je voor het vak van leraar kiest! Maar als je voor het vak van "Sales manager", manager dit, manager dat, ja dan ben je de "man" (of vrouw)! Terwijl mensen die voor het vak leraar kiezen dit niet banaal voor het geld doen, maar vanwege een ideologische of morele redenen; het is een roeping en ze willen hun medemens helpen. En zij zijn degene die de volgende generatie opleiden, dat is dus best wel een belangrijk beroep, of het nou een basisschool juf betreft of een universitair docent. Maar nee, er wordt met veel dédain op ze neergegekeken en stelselmatig worden pabo studenten bespot. Staan ze eenmaal voor de klas als onderwijzer(es) dan worden ze van bovenaf door het management betuttelt en ge-micro-managed en door de leerlingen en ouders met disrespect behandelt. Er is iets totaal mis met de Nederlandse samenleving dat de prioriteiten en wat werkelijk belangrijk is in de samenleving zo verkeerd stelt. Dus het gegeven dat het niveau van de pabostudenten zo discutabel is tegenwoordig, komt niet alleen door de studenten zelf, maar meer hoe de Nederlandse bevolking tegen dit vak aankijkt en het waardeert!
Even een paar dingen.quote:Op maandag 18 september 2006 20:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je vergeet tussen de middag. Ongeveer twee uur bij de meeste scholen.
Hoe reken jij 3/4 : 2/3 uit?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 09:47 schreef Isegrim het volgende:
Als leraar staat het idd vrij lullig om de rekenmachine erbij te pakken terwijl de kinderen dat niet mogen. Hoofdrekenen is nog steeds een verplicht en nuttig onderdeel op de basisschool. Als je altijd alles met de rekenmachine doet, heb je totaal geen inzicht in wat je doet. Je zult dan niet begrijpen waarom dingen op een bepaalde manier moeten worden uitgerekend. Pas als je het uit je hoofd doet, zie je ook de redenering waardoor je tot een bepaalde oplossing komt. Het was niet voor niets dat wij bij wiskundeproefwerken niet alleen het antwoord mochten noteren. Sterker nog, als het antwoord fout was, maar we wel de juiste berekening hadden gebruikt (waar een kleine fout in zat), kregen we er punten voor.
Met pabo kom je niet voor een vmbo-klas te staan.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 13:32 schreef Repeat het volgende:
[..]
als je niet op de laagste van het laagste vmbo gaat lesgeven hoef je je niet zo druk te maken om dat "respect", dan krijg je dat gewoon wel.
Vermenigvuldigen met het omgekeerde toch?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 14:35 schreef angelfist het volgende:
[..]
Hoe reken jij 3/4 : 2/3 uit?
Dan bedoel ik dus de manier, niet het antwoord.
Omdat de stof die je krijgt op basisschoolniveau is misschien?quote:De PABO staat inderdaad bekend als een gemakkelijke opleiding, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom...
Die stof is ook niet zo moeilijk. Het moeilijke is het leren om dat weer weg te leren.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:10 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Omdat de stof die je krijgt op basisschoolniveau is misschien?
Ja, maar waarom doe je dat? waarschijnlijk omdat je dat trucje ooit hebt geleerd, maar kun je het ook uitleggen?quote:Op woensdag 4 oktober 2006 15:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Vermenigvuldigen met het omgekeerde toch?
Dus 3/4 x 3/2 = 9/8= 1 1/8
Net als badmeester.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 11:05 schreef Demophon het volgende:
het is een roeping
Wel ja, post-docs leren na een inhoudelijke universitaire studie de didactische wazige rommel waarvan de werking niet eens bewezen is binnen 1 jaar. (Voor het VO, dat wel, maar het geeft de zwaarte van de stof aan.) Het is allemaal te zweverig en dat acht ik volstrekt onvoldoende om 4 jaar HBO mee te vullen.quote:Die stof is ook niet zo moeilijk. Het moeilijke is het leren om dat weer weg te leren.
Alleen die stof beheersen maakt je nog geen leerkracht.
HAVO-niveau dus. Daar verdien je mijn inziens nog steeds geen HBO-diploma mee.quote:Vraag aan de leerlingen van groep acht maar eens of ze van Piaget hebben gehoord en wat conditionering is(dat heb ik geleerd op de middelbare school, geen idee meer welke klas)
Feminisering van het onderwijsquote:Op woensdag 4 oktober 2006 18:42 schreef angelfist het volgende:
[..]
Het is meer dan de geschiedenis- of rekenlessen die je op de basisschool krijgt, je leert hoe je om moet gaan met persoonlijke problemen van kinderen en hoe de ontwikkeling van een kind geschiedt.
Ook omgaan met de ouders die een eigen beeld hebben van hun kind dat niet altijd hetzelfde is als het beeld dat de leerkracht krijgt.
Je moet handelingsplannen schrijven om de kinderen die achterlopen bij te houden en rekening houden met alle individuele eisen die een kind heeft(niet dingen waar hij/zij om vraagt, maar dingen waarvan hij/zij laat blijken dat hij/zij ze nodig heeft)
Van rijtjes stampen ben ik ook nooit wat wijzer geworden. Ik zou niet zo zeer focussen op het leren van rijtjes/formules etc., maar ook op het daadwerkelijk begrijpen wat die formules nu eigenlijk betekenen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:07 schreef StefanP het volgende:
[..]
Feminisering van het onderwijsEr is zoveel aandacht voor het "emotionele welzijn" van al die koters dat taal, rekenen en geschiedenis onderhand bijna geen aandacht meer krijgen. Want al die kinderen hebben zogenaamd ADHD tegenwoordig, ze moeten allemaal doodgeknuffeld worden, je mag ze geen tests meer laten afleggen (want je mocht ze eens een negatief zelfbeeld geven als ze een onvoldoende halen, o jee...), het is belangrijker dat ze met hun emoties in aanraking komen, ze moeten geindoctrineerd worden in de geneugten van de multiculturele samenleving, enz, enz, enz. Sorry hoor, wat een kolder.
Laat ze maar gewoon rijtjes stampen, basta. Dat moest ik ook, en met mij is het ook nog allemaal goedgekomen. Sterker nog, ik kan tenminste fatsoenlijk rekenen, spellen en weet wat de 80-jarige oorlog was. Die kennisloze kindertjes van tegenwoordig heb ik medelijden mee... ze worden behandeld als zielepietjes en leren de grootst mogelijke onzin. Maar echte kennis -iets waar je iets aan hebt- daar wordt geen tijd meer aan besteed. Bij mij op school kreeg je zelfs tikken met een stuk hout als je een kutkind was, en ik ben heus geen massamoordenaar of crimineel geworden. Die eikeltjes van tegenwoordig die alles maar mogen daarentegen...
Ik bedoelde dus dat je dat niet hoeft te weten als je op de basisschool zit.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 23:14 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Wel ja, post-docs leren na een inhoudelijke universitaire studie de didactische wazige rommel waarvan de werking niet eens bewezen is binnen 1 jaar. (Voor het VO, dat wel, maar het geeft de zwaarte van de stof aan.) Het is allemaal te zweverig en dat acht ik volstrekt onvoldoende om 4 jaar HBO mee te vullen.
De inhoudelijke stof hoor je VOOR de studie al te kennen en die cursussen die overblijven mogen hooguit het stempel MBO krijgen.
[..]
HAVO-niveau dus. Daar verdien je mijn inziens nog steeds geen HBO-diploma mee.
Ik heb het niet bedacht.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:07 schreef StefanP het volgende:
[..]
Feminisering van het onderwijsEr is zoveel aandacht voor het "emotionele welzijn" van al die koters dat taal, rekenen en geschiedenis onderhand bijna geen aandacht meer krijgen. Want al die kinderen hebben zogenaamd ADHD tegenwoordig, ze moeten allemaal doodgeknuffeld worden, je mag ze geen tests meer laten afleggen (want je mocht ze eens een negatief zelfbeeld geven als ze een onvoldoende halen, o jee...), het is belangrijker dat ze met hun emoties in aanraking komen, ze moeten geindoctrineerd worden in de geneugten van de multiculturele samenleving, enz, enz, enz. Sorry hoor, wat een kolder.
Laat ze maar gewoon rijtjes stampen, basta. Dat moest ik ook, en met mij is het ook nog allemaal goedgekomen. Sterker nog, ik kan tenminste fatsoenlijk rekenen, spellen en weet wat de 80-jarige oorlog was. Die kennisloze kindertjes van tegenwoordig heb ik medelijden mee... ze worden behandeld als zielepietjes en leren de grootst mogelijke onzin. Maar echte kennis -iets waar je iets aan hebt- daar wordt geen tijd meer aan besteed. Bij mij op school kreeg je zelfs tikken met een stuk hout als je een kutkind was, en ik ben heus geen massamoordenaar of crimineel geworden. Die eikeltjes van tegenwoordig die alles maar mogen daarentegen...
Ik loop nu een jaar stage en heb welgeteld EEN les gezien die over sociaal emotionele ontwikkeling ging. De rest was allemaal geschiedenis, taal, rekenen...Heel veel rekenen.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:54 schreef Neuralnet het volgende:
Ik ben ook geen voorstander van al dat softe gedoe. Kinderen zijn op jonge leeftijd nog niet in staat om zich echt in te leven in andermans emoties, keuzen te maken en te bepalen wat ze willen leren. Piaget kwam net even voorbij rollen. Leuke theorie voor PABO-meisjes die niet beseffen dat het laatste stadium van Piaget pas NA 11 jaar enigszins bereikt kan worden en dat veel mensen het op 18 jarige leeftijd nog steeds niet bereikt hebben.
Niet zo slim om al een beroep te willen doen op het abstracte denken van het kind met al dat emo-gebabbel terwijl hij daar niet aan toe is. Het kind heeft schijt aan emo-praat. Natuurlijk wordt het daar lief en rustig van, maar daar heeft hij ook zijn moeder voor. Erg jammer dat het huidige onderwijs keihard ingaat tegen wat de wetenschap ons heeft geleerd.
Feit is dat leren gewoon vervelend en saai is en dat er veel kennis, kunde en geduld nodig is om een kind iets te leren. Werkt alleen als de leerkracht ook WEET waar hij over praat. Emo-praten kan iedereen. Vakkennis blijkbaar niet. Is het niet schrikbarend dat het kind van 50 % van de docenten straks geen rekenen meer kan leren? Met alle respect, maar ik ga in protest als ik iets koop voor 6 euro, betaal met 20 en toch maar 4 euro terug krijg. Het kind kan met de softe aanpak hooguit proberen de bakker te motiveren om een activiteit te verrichten die voor hem gunstiger uitpakt. Als hij het al opmerkt...
Niks mis met rijtjes.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 00:13 schreef Seneca het volgende:
Van rijtjes stampen ben ik ook nooit wat wijzer geworden.
Ik ben eerder geïnteresseerd in de hoeveelheid stof die werkelijk op HBO-niveau beheerst wordt. Als het op HAVO niveau blijft, dan vind ik het de benaming HBO niet waardig.quote:Ik loop nu een jaar stage en heb welgeteld EEN les gezien die over sociaal emotionele ontwikkeling ging. De rest was allemaal geschiedenis, taal, rekenen...Heel veel rekenen.
Piaget heb ik gewoon genoemd als voorbeeld van iets dat wij moeten leren en dat op de basisschool nog niet geleerd hoeft te worden...
Sociaal wonder? Dat mochten ze willen. Sociale vaardigheden worden eerst spelenderwijs geleerd en gevormd door het feit dat mensen op school nu eenmaal met elkaar optrekken. Het is een doorlopend proces waarin je steeds meer groeit in je vaardigheden. Dat ontwikkelt zich onder niet al te bizarre omstandigheden sowieso. Ze zijn niet meer of minder sociaal dan de oudere generatie.quote:Niks mis met rijtjes.
Teveel komt men tegenwoordig als sociaal wonder van de scholen maar inhoudelijk een lege zak. Dat is heel leuk kan je met ze allen het geweldig effectief & sociaal over niets gaan hebben. Dan maar liever onvriendelijke gespreken met inhoud.
Er is niets mis met stampen van rijtjes, maar kennis is nutteloos als je niet weet hoe je die kennis vervolgens moet toepassen. Je hebt niets aan woordjes zonder grammatica, niets aan formules zonder begrip van natuurkundige processen, en niets aan didactische vaardigheden zonder kennis.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:23 schreef Napalm het volgende:
[..]
Niks mis met rijtjes.
Teveel komt men tegenwoordig als sociaal wonder van de scholen maar inhoudelijk een lege zak. Dat is heel leuk kan je met ze allen het geweldig effectief & sociaal over niets gaan hebben. Dan maar liever onvriendelijke gespreken met inhoud.
Typerend is dat ze bij mijn vorige werkgever tegenwoordig in het assesment een IQ-achtige-test opnemen omdat, ik citeer het 60jarige hoofd P&O, " de academici tegenwoordig simpelweg soms de intelligentie ontberen die we verwachten"..
Er wordt op boasisscholen gestampt, want de dingen die jij noemt, moeten kinderen nog steeds gewoon kennen. Automatiseren is bij rekenen zelfs een heel belangrijk onderdeel.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:22 schreef Neuralnet het volgende:
Rijtjes en stampen trainen het geheugen. Dat geheugen heb je nodig om abstract te kunnen denken. Ontwikkel je dat niet, dan heb je geen basis om verbanden te leggen. Kennis is de basis, toepassen komt daarna.
Ik kan je niet vragen om eerst een grammaticale correcte zin te maken in een vreemde taal zonder dat je woorden kent. Ik kan je niet vragen om de hoofdstad van Noord-Holland aan te wijzen op de kaart als je niet eerst het rijtje hoofdsteden hebt geleerd. Ik kan een burgklasser niet vragen om ingewikkelde natuurkundige processen te begrijpen. Wel kan ik hem leren dat we onder andere tijd en snelheid bestuderen en dat je daarmee iets kan uitrekenen. Later verdiept het zich, leert hij wat snelheid is en kan hij de eerder opgedane kennis gebruiken voor een toepassing.
We moeten wat mij betreft af van het idee dat kennis altijd een "direct-effect" toepassing moet hebben. Ontwikkeling is een proces van jaren. Het feit dat ik in de burgklas honderden woorden heb moeten stampen lijkt misschien nutteloos, maar in de praktijk gaf me dat het vermogen om een Engelstalig boek te kunnen begrijpen. Dat zorgde er weer voor dat ik vaker in aanraking kwam met de grammatica enz enz. Tevens werd het geheugen zo getraind dat begrippen bij andere vakken ook geen probleem waren. Naar mate ik meer leerde vielen gaandeweg de puzzelstukjes op zijn plaats en kwamen er verbanden te liggen tussen de kennis.
Tegenwoordig moet alles maar een directe toepassing hebben die direct zichbaar is. Dat vind ik verkeerd. Juist op de lange termijn levert kennis een ontwikkeling op die van onschatbare waarde is. Ik kom zelfs nu nog regelmatig zaken tegen waarbij het verband plotseling op zijn plaats valt. Het geeft geweldige inzichten die niet mogelijk waren geweest bij een "ik leer enkel voor de directe toepassing"-mentaliteit van tegenwoordig.
Waat het om gaat is dat de focus niet moet liggen op kennis, of op vaardigheden, maar op een mix van beide. Zonder kennis heb je niets aan vaardigheden, en zonder vaardigheden niets aan kennis. En dat is iets waar het huidige systeem geen rekening mee houdt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:22 schreef Neuralnet het volgende:
Rijtjes en stampen trainen het geheugen. Dat geheugen heb je nodig om abstract te kunnen denken. Ontwikkel je dat niet, dan heb je geen basis om verbanden te leggen. Kennis is de basis, toepassen komt daarna.
Ik kan je niet vragen om eerst een grammaticale correcte zin te maken in een vreemde taal zonder dat je woorden kent. Ik kan je niet vragen om de hoofdstad van Noord-Holland aan te wijzen op de kaart als je niet eerst het rijtje hoofdsteden hebt geleerd. Ik kan een burgklasser niet vragen om ingewikkelde natuurkundige processen te begrijpen. Wel kan ik hem leren dat we onder andere tijd en snelheid bestuderen en dat je daarmee iets kan uitrekenen. Later verdiept het zich, leert hij wat snelheid is en kan hij de eerder opgedane kennis gebruiken voor een toepassing.
We moeten wat mij betreft af van het idee dat kennis altijd een "direct-effect" toepassing moet hebben. Ontwikkeling is een proces van jaren. Het feit dat ik in de burgklas honderden woorden heb moeten stampen lijkt misschien nutteloos, maar in de praktijk gaf me dat het vermogen om een Engelstalig boek te kunnen begrijpen. Dat zorgde er weer voor dat ik vaker in aanraking kwam met de grammatica enz enz. Tevens werd het geheugen zo getraind dat begrippen bij andere vakken ook geen probleem waren. Naar mate ik meer leerde vielen gaandeweg de puzzelstukjes op zijn plaats en kwamen er verbanden te liggen tussen de kennis.
Tegenwoordig moet alles maar een directe toepassing hebben die direct zichbaar is. Dat vind ik verkeerd. Juist op de lange termijn levert kennis een ontwikkeling op die van onschatbare waarde is. Ik kom zelfs nu nog regelmatig zaken tegen waarbij het verband plotseling op zijn plaats valt. Het geeft geweldige inzichten die niet mogelijk waren geweest bij een "ik leer enkel voor de directe toepassing"-mentaliteit van tegenwoordig.
In de 'taalkalender' van 'onze taal ' staat vandaag de volgende vraag:quote:Op maandag 11 september 2006 10:33 schreef Napalm het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen toch slechter rekenen maar andere dingen dan weer beter? Vandaar ook de weinige vrouwen op de TU`s?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |